🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Het grootste probleem zit hem denk ik in de goedkope import auto’s. Men kijkt toch naar de prijs en dit is een Nederlandse auto en daardoor toch wat duurder.Headshot_NL schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Heerlijk, ik wil het nu al niet meer missen. Je bent hem zo kwijt gok ik. Enig nadeel is dat er voor particulieren subsidie beschikbaar is mits hij is gekocht bij een autobedrijf.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank voor de tip. Ik had er iets van gelezen maar begreep dat dat niet helemaal legaal is omdat er geen type goedkeuring is en de garantie zal denk ik ook vervallen, zeker bij een defecte elektromotor.BarryH schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:26:
@RonaldPr in dit topic is iemand met een trekhaak voor Max 1150 kg
Het schijnt dat de motor niet voldoende gekoeld wordt bij auto’s met 0 trekgewicht
En bergop lijkt me zwaarder dan een karretje
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het heeft ook te maken met het wegrijden. Wanneer je een karretje er achter hebt met een dikke duizend kilo dan schijnt dat problemen te kunnen geven.
[ Voor 36% gewijzigd door RonaldPr op 03-07-2021 17:55 ]
Of af en toe een busje huren?RonaldPr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:27:
We staan voor een verbouwing en ik zal dan regelmatig wat moeten vervoeren. Dus een lastige keuze, of een goedkoop busje erbij of de Ioniq weg en een goede bus kopen.
Je gaat toch niet je auto verkopen en een bus kopen vanwege een verbouwing? Een bus kan je prima huren voor een paar tientjes per dag.RonaldPr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:27:
Nou loop ik toch tegen een nadeel van de Ioniq aan. De auto bevalt uitstekend, maar een trekhaak mag niet.
We staan voor een verbouwing en ik zal dan regelmatig wat moeten vervoeren. Dus een lastige keuze, of een goedkoop busje erbij of de Ioniq weg en een goede bus kopen.
Alleen vraag ik me af of de auto (makkelijk) te verkopen is? Ik geloof dat de Ioniq niet de meest gezochte ev is momenteel
Misschien kan dat in het Westen maar hier in de omgeving waar ik woon huur je niet even een bus voor een paar tientjes per dag maar iets van 100,-Metro2002 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Je gaat toch niet je auto verkopen en een bus kopen vanwege een verbouwing? Een bus kan je prima huren voor een paar tientjes per dag.
en dan ook nog met km. beperking.
Er is hier in het dorp 1 bus te huur maar die is permanent bezet.
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar vond het duur en lastig. De verbouwing gaat wel even duren zeker een dik jaar.
RonaldPr schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:07:
[...]
Misschien kan dat in het Westen maar hier in de omgeving waar ik woon huur je niet even een bus voor een paar tientjes per dag maar 89,- een Fiat Ducato.
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar vond het duur en lastig. De verbouwing gaat wel even duren zeker een dik jaar.
Koop een goedkoop busje en verkoop hem weer na een jaarRonaldPr schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:07:
[...]
Misschien kan dat in het Westen maar hier in de omgeving waar ik woon huur je niet even een bus voor een paar tientjes per dag maar iets van 100,-
en dan ook nog met km. beperking.
Maar zelfs in Groningen (weet niet waar je woont dus ik kies even een uithoek) zit gewoon bo-rent waar je busjes kan huren.
[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 05-07-2021 11:14 ]
Maar niet voor een paar tientjes en een dubbele verzekering en extra wegenbelasting zit ik niet op te wachten en je moet een busje altijd reserveren, ze laten hem echt niet voor mij paraat staanMetro2002 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:14:
[...]
Koop een goedkoop busje en verkoop hem weer na een jaar?
Maar zelfs in Groningen (weet niet waar je woont dus ik kies even een uithoek) zit gewoon bo-rent waar je busjes kan huren.
Voor mensen die zelf updates installeren; op bolidenforum.de is een nieuwe update te vinden voor autos met de 10.25" headunit. Dit is de officiële update gedownload van de Russische pagina waarbij het versienummer is gemod zodat je in je auto EUR ipv RUS ziet staan. Aan de data zelf is niet gesleuteld, de Russische update bevat heel Europa.
Echte Tweakers modden de update zelf
- Download the official updater from https://update.hyundai.com/RU/EN/Main
- Choose car with same headunit as Ioniq FL, e.g. Santa Fe FL (FaceLift)
- Rename HU/images/navi_ru folder to navi_eu
- Unpack HU/images/navi_eu/navi8.tar to tempdir
- Delete navi8.tar
- Edit tempdir/Data/Nation/EUR/PRM20/Map/MAPMODULE.BIN (RUS.* -> EUR.*)
- Edit tempdir/Data/Nation/EUR/PRM20/Map/SDMODULE.BIN (RUS.* -> EUR.*)
- Repack tempdir/* to navi8.tar
- Calculate md5 hash of navi8.tar
- Update RUS.14.41.42.453.402.2_md5.txt with new md5 value of navi8.tar
Dan moet je een beetje uitrekenen. Ik zou voor 1000 euro of minder een busje/stationwagen kopen. Wel benzine want wegenbelasting, dan ben je voor 1500 euro ook klaar.RonaldPr schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:09:
[...]
Maar niet voor een paar tientjes en een dubbele verzekering en extra wegenbelasting zit ik niet op te wachten en je moet een busje altijd reserveren, ze laten hem echt niet voor mij paraat staan
Ik denk dat je meer kwijt bent als je nu je ioniq verkoopt en over een jaar weer eentje moet kopen.
Misschien dat snappcar ook nog een optie is?
Signatures zijn voor boomers.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voor de achterdeuren maken we gebruik van kinderslot. Beide zijn vergrendeld dmv het slotje aan de binnenkant van beide deuren om te draaien met de sleutel.
Als we uit de auto stappen moeten we dus de achterdeuren van buiten openen zodat onze kinderen kunnen uitstappen. Nu is het zo dat als we dat doen beide achterdeuren op slot zitten. Ik moet om de deuren toch te open eerst de afstandbediening gebruiken of het knopje in de bestuurdersdeur van de centrale deurvergrendeling indrukken.
Ik meen mij te herinneren dat toen we de auto net hadden die niet zodig was.... Wat/waar moet ik aanpassen zodat dit niet mee nodig is?
wellicht knopje in de bestuurdersdeur omzetten (met op slot - van slot)?
Nee het was droog vanmorgen en zag ook niets afwijkends aan de voorkant van de auto.BarryH schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:20:
Ik heb dit bij slecht weer (veel sneeuw, veel regen), en dan korte tijd.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zet je de motor/auto direct uit of zet je de auto eerst in de P-stand?JaICTDronten schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:27:
Vraagje over een Ioniq uit 2019 38kw. Met de handleiding kom ik er niet uit maar het zal ongetwijfeld iets simpels zijn.
Voor de achterdeuren maken we gebruik van kinderslot. Beide zijn vergrendeld dmv het slotje aan de binnenkant van beide deuren om te draaien met de sleutel.
Als we uit de auto stappen moeten we dus de achterdeuren van buiten openen zodat onze kinderen kunnen uitstappen. Nu is het zo dat als we dat doen beide achterdeuren op slot zitten. Ik moet om de deuren toch te open eerst de afstandbediening gebruiken of het knopje in de bestuurdersdeur van de centrale deurvergrendeling indrukken.
Ik meen mij te herinneren dat toen we de auto net hadden die niet zodig was.... Wat/waar moet ik aanpassen zodat dit niet mee nodig is?
Als ik de auto in de P-stand zet, ontgrendelen de deuren (dat kun je instellen). Daarna kun je de auto uitzetten.
Ik heb de 38kWh premium en heb daar vorig jaar een trekhaak onder laten zetten met een certificaat. Ik heb de trekhaak tot nog toe alleen gebruikt voor een fietsendrager maar er kan een aanhanger achter. Zelf hoef ik geen zware ladingen te vervoeren, het is handig als je af en toe met wat groters naar de de milieustraat moet.RonaldPr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:39:
[...]
Dank voor de tip. Ik had er iets van gelezen maar begreep dat dat niet helemaal legaal is omdat er geen type goedkeuring is en de garantie zal denk ik ook vervallen, zeker bij een defecte elektromotor.
Het schijnt dat de motor niet voldoende gekoeld wordt bij auto’s met 0 trekgewicht
Voorafgaand aan de montage heb ik bij de dealers geïnformeerd over de garantie en het monteren van een trekhaak heeft geen gevolgen voor de garantie ben ik verteld.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Kijk dat is goed nieuws, het zou helemaal mooi zijn als de importeur het zwart op wit geeft, een dealer mondeling is minder betrouwbaar als het puntje bij het paaltje komt.wfveennl schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:29:
[...]
Ik heb de 38kWh premium en heb daar vorig jaar een trekhaak onder laten zetten met een certificaat. Ik heb de trekhaak tot nog toe alleen gebruikt voor een fietsendrager maar er kan een aanhanger achter. Zelf hoef ik geen zware ladingen te vervoeren, het is handig als je af en toe met wat groters naar de de milieustraat moet.
Voorafgaand aan de montage heb ik bij de dealers geïnformeerd over de garantie en het monteren van een trekhaak heeft geen gevolgen voor de garantie ben ik verteld.
Hoeveel mag je trekken eigenlijk?
Sorry, even gezocht 1250 kilo maar het blijft een beetje grijs gebied met de RDW
[ Voor 4% gewijzigd door RonaldPr op 05-07-2021 21:22 ]
Nu waren de omstandigheden met 18 a 20 graden en bandjes op 3,1 bar nu ook wel redelijk goed natuurlijk
Ik zet hem gelijk uit want dan actieveerd hij de P-stand automatisch. Scheelt weer een handeling...kuijpie. schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:16:
[...]
Zet je de motor/auto direct uit of zet je de auto eerst in de P-stand?
Als ik de auto in de P-stand zet, ontgrendelen de deuren (dat kun je instellen). Daarna kun je de auto uitzetten.
Inderdaad, voor 1000/1500 heb je wel een Kangoo/Berlingo oid op benzine. Kost je weinig aan wegenbelasting en verzekering en na de verbouwing verkoop je hem zo weer voor dezelfde prijs.Maasluip schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:35:
[...]
Dan moet je een beetje uitrekenen. Ik zou voor 1000 euro of minder een busje/stationwagen kopen. Wel benzine want wegenbelasting, dan ben je voor 1500 euro ook klaar.
Ik denk dat je meer kwijt bent als je nu je ioniq verkoopt en over een jaar weer eentje moet kopen.
Misschien dat snappcar ook nog een optie is?
We hebben deze auto nu iets langer dan een jaar en hij bevalt super!
Beurtje kostte 159,- bij de Hyundai dealer. (interieur filter, ruitenwissers en ruitenwisser vloeistof doe ik zelf)
Voorbanden zijn bijna aan vervanging toe. Dat wisten we. Profiel 2.8mm. Ik rij door tot de 2mm.
De airco koelde wat minder. Die hebben ze bij gevuld met R1234 YF koelmiddel. Dit kostte E 300,- wat ik vrij veel vind. Op de bon staat dat er 600gr bij in moest, maar ze zeiden dat er daadwerkelijk 1,1 kilo in ging. (Beetje vaag verhaal vond ik) Is een airco vullen altijd zo duur?
De software is gratis geupdate. Het adres moet je nu inderdaad in het zoek scherm invullen. Verder viel mij op dat ik het geluid van Waze (Iphone) niet meer harder of zachter kan zetten via de volume knop op het stuur.
[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 06-07-2021 15:29 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
als we hier eens kijken: https://www.nrf.eu/wp-con...34a-R1234yf-2020-PC-1.pdf
In NL is de ioniq alleen met warmtepomp geleverd, en dan gaat er daadwerkelijk 1000g in. Ik denk dat de garage niet goed heeft gekeken en de verkeerde specificatie heeft afgelezen als ze 600g zeggen. Een kilo klopt wel. En ja, een kilo R-1234yf kost momenteel ~190 euro bruto. 300 euro is een prima prijs. Wij betalen 180 euro voor het hervullen van 450g.
Ik denk dat ze wel de juiste hoeveelheid er in hebben gedaan. Ze hebben alles er uit gehaald en daarna de juiste hoeveel in het systeem gedaan. Volgens het factuur zat er 600 gram te weinig in het systeem en dat is aangevuld.mux schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:08:
Da's een gigantische rode vlag. De hoeveelheid koelmiddel die erin gaat is heel precies, en je mag echt niet zomaar afwijken van de fabrikantspecificatie. Echter...
als we hier eens kijken: https://www.nrf.eu/wp-con...34a-R1234yf-2020-PC-1.pdf
In NL is de ioniq alleen met warmtepomp geleverd, en dan gaat er daadwerkelijk 1000g in. Ik denk dat de garage niet goed heeft gekeken en de verkeerde specificatie heeft afgelezen als ze 600g zeggen. Een kilo klopt wel. En ja, een kilo R-1234yf kost momenteel ~190 euro bruto. 300 euro is een prima prijs. Wij betalen 180 euro voor het hervullen van 450g.
Fijn om te horen dat de prijs een normaal bedrag is.
* jhead22 gaat zijn crypto's verkopen en investeren in koelmiddel
Wél even @Spiller et moi aan de goocheltrucs kijken bij alle laders onderweg naar Spanje, beter ga je voorbereid op stap!
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
ABRP leverde zeker "laadinspiratie" maar ABRP weet niet dat: bij Total twee man staan te laden (oké één stond te blokkeren), weet niet dat bij Enercon één van de twee gratis HPC's kapot (net voor Paris), dat bij Total voorbij Paris twee van de vier HPC's praktisch permanent kapot zijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.BarryH schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:39:
@fewips is dat ABRP op android auto als routeplanner?
We hebben laders bezocht die door ABRP werden getipt maar ook adviezen genegeerd: Allego Gent werd aangeraden maar wanneer je komt uit Noordelijke richting is dat bijvoorbeeld super onaantrekkelijk aanrijden, ik noem slechts één dwarsstraat. Ik leef op Waze/Chargemap, met de hand. Al jaren. Zie ook de Franse reisgids
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Toch jammer dat er nog steeds zoveel laders zijn die het gewoon niet doen, vooral omdat je met de classic Ioniq maar weinig marge hebt.fewips schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:46:
[...]
ABRP leverde zeker "laadinspiratie" maar ABRP weet niet dat: bij Total twee man staan te laden (oké één stond te blokkeren), weet niet dat bij Enercon één van de twee gratis HPC's kapot (net voor Paris), dat bij Total voorbij Paris twee van de vier HPC's praktisch permanent kapot zijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.
We hebben laders bezocht die door ABRP werden getipt maar ook adviezen genegeerd: Allego Gent werd aangeraden maar wanneer je komt uit Noordelijke richting is dat bijvoorbeeld super onaantrekkelijk aanrijden, ik noem slechts één dwarsstraat. Ik leef op Waze/Chargemap, met de hand. Al jaren. Zie ook de Franse reisgids
Misschien vogelpoep wat in de lak is getrokken? Ik heb zelf geen black pack, maar de bumpers in carrosseriekleur laten mee spuiten en ik heb nog geen verkleuringen gezien.orillion schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:00:
Bij de laatste keer wassen zag ik dat m'n blackpack op de voorkant rare vlekken gekregen heeft. Meer mensen die er last van hebben? Ik zou bijna denken dat het iets is wat in de lak getrokken is.
Ik haal vogelpoep regelmatig weg van de auto met een vel vochtige keukenrol die ik even in laat trekken, vooral als het heel zonnig is, anders brandt de vogelpoep in de lak.
Vogelpoep kan het niet zijn, dat haal ik er ook altijd gelijk af inderdaad. De auto staat ook meestal geparkeerd op de oprit, dan is de neus richting het noorden. Het is erg lastig op de foto te zetten vanwege spiegeling, maar het zijn heel veel kleinere vlekken. Insecten zou wel een optie kunnen zijn, al zijn de vlekken daar weer net te groot voor.Sonicfreak schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:55:
[...]
Misschien vogelpoep wat in de lak is getrokken? Ik heb zelf geen black pack, maar de bumpers in carrosseriekleur laten mee spuiten en ik heb nog geen verkleuringen gezien.
Ik haal vogelpoep regelmatig weg van de auto met een vel vochtige keukenrol die ik even in laat trekken, vooral als het heel zonnig is, anders brandt de vogelpoep in de lak.
Misschien iemand tips?
Heb ik weleens gedaan. Je kunt de vergrendeling van de klep met je vinger dichtdrukken, dan heb je daar een oog waar een touw doorheen kan.RonaldPr schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:12:
Heeft er hier iemand ervaring met iets vervoeren met de achterklep open? Ik heb gekeken en kan niets vinden om hem vast te zetten.
Misschien iemand tips?
Werkt goed inderdaad alleen krijg ik hem nu niet meer terug in de open stand. Hij zit vast geklikt het lukt ook niet met de ontgrendeling.orillion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Heb ik weleens gedaan. Je kunt de vergrendeling van de klep met je vinger dichtdrukken, dan heb je daar een oog waar een touw doorheen kan.
Het is al gelukt, gewoon op de ontgrendeling van de achterklep zelf drukken lekker simpel
[ Voor 10% gewijzigd door RonaldPr op 10-07-2021 09:47 ]
De Ioniq zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer (circa 160 km per dag, 2 a 3 dagen per week) en privégebruik, totaal rond de 25k km per jaar. Laden kan voor ons huis en op de zaak, snelladen zal niet vaak nodig zijn verwacht ik.
Concreet heb ik een Premium Ioniq op het oog uit 2018 met circa 60k km op de teller. Ik wil 4 tot 5 jaar gaan rijden met de auto. Hebben jullie tips waarmee ik rekening moet houden bij de aanschaf? Hoe snel gaat de accu "achteruit" of valt dat in de praktijk mee? Ik las in dit topic dat degradatie niet zo'n vaart loopt, klopt dat nog steeds? En hoe is de restwaarde ontwikkeling, wat is een reële afschrijving per jaar?
Dank voor het meedenken en voor alle waardevolle informatie in dit topic!
Weet dat net voor de 5 jaars leeftijd je nog 2 jaar garantie bij kan kopen
Ik rekende met 25kkm/jaar met 15% afschrijving per jaar en tegenwoordig met 12kkm/jaar met 12%/jaar. Vooralsnog lijkt dat aardig te kloppen.bubbelbart schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:47:
En hoe is de restwaarde ontwikkeling, wat is een reële afschrijving per jaar?
Ik voorzie dat de prijs tussen de €10k en €15k ook sterk zal stabiliseren doordat het dan voor veel groter publiek binnen bereik komt en er beperkt aanbod is.
Zo lang serieuze degradatie of verhalen over falende batterijen uitblijven denk ik dat afschrijving ook enorm gaat meevallen, zeker op basis van kilometers.
Met afschrijving op basis van huidige dagwaarde kost mijn Ioniq me €250/maand voor 12kkm/jaar. Daar zit dan alles in behalve rentederving. Echt wel zeer luxe/comfortabel rijden voor minimale kosten.
[ Voor 26% gewijzigd door assje op 11-07-2021 20:16 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik rij overigens ook voor minder dan €300/maand deze Ioniq dankzij een scherp private lease bedrag, subsidie en een stukje aftrekbare zakelijke kilometers (excl. laadkosten). Bizar dat je voor zo'n laag bedrag zo'n complete auto kunt rijden
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik gebruik de flippers alleen om die op stand nul te zetten, regenereren doe ik met het rempedaal. De 38kWh zou wat dat betreft voor mij geen voordeel zijn. Wel goedkoop die PL.uFx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:50:
Ik ben inmiddels overgestapt van een Ioniq 28 kWh naar een Ioniq 38 kWh. En één van de beste verbeteringen vind ik dat het schakelen van het regenereren met de flippers veel soepeler gaat. Bij de 28 kWh is het verschil tussen de stappen direct waardoor er een klein schokje was als je het tijdens het uitrollen aanpaste. Maar bij de Ioniq 38 kWh gaat dit geleidelijk waardoor het veel fijner rijdt!
Ik rij overigens ook voor minder dan €300/maand deze Ioniq dankzij een scherp private lease bedrag, subsidie en een stukje aftrekbare zakelijke kilometers (excl. laadkosten). Bizar dat je voor zo'n laag bedrag zo'n complete auto kunt rijden
Da's vals spelenuFx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:50:
en een stukje aftrekbare zakelijke kilometers (excl. laadkosten).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben ondernemer dus dat vind ik helemaal niet vals spelenassje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:20:
[...]
Da's vals spelenAls ik vergoeding zakelijke kilometers meereken kost hij me -€250 (ik laat m'n lease budget uitbetalen
)
Goeie tip, ga ik zeker overwegen!BarryH schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:03:
@bubbelbart lijkt me goede keuze.
Weet dat net voor de 5 jaars leeftijd je nog 2 jaar garantie bij kan kopen
Dank voor de info, dat komt overeen met mijn eigen berekening van circa 15% afschrijving per jaar op 25k.assje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:39:
[...]
Ik rekende met 25kkm/jaar met 15% afschrijving per jaar en tegenwoordig met 12kkm/jaar met 12%/jaar. Vooralsnog lijkt dat aardig te kloppen.
Ik voorzie dat de prijs tussen de €10k en €15k ook sterk zal stabiliseren doordat het dan voor veel groter publiek binnen bereik komt en er beperkt aanbod is.
Voor de goede orde, mijn rekenwijze is jaar-op-jaar.bubbelbart schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:12:
Dank voor de info, dat komt overeen met mijn eigen berekening van circa 15% afschrijving per jaar op 25k.
5 jaar afschrijving is dus 0,85^5=0,44 -> 56% afschrijving (en niet 5*15%=75%).
Dus voor mij:
2019: €22.400 (aankoop)
2020: €19.040 (15%)
2021: €16.184 (15%)
Ik sluit mij hierbij aan. Ik doe namelijk hetzelfde, ik gebruik de flippers alleen om stand 0 te selecteren. Voor mij zou de 38 kWh wat dat betreft ook geen voordeel zijn.PeterZ(on) schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:11:
[...]
Ik gebruik de flippers alleen om die op stand nul te zetten, regenereren doe ik met het rempedaal. De 38kWh zou wat dat betreft voor mij geen voordeel zijn. Wel goedkoop die PL.
Grappig dat iedereen op een andere manier de regeneratie gebruikt. Overigens wel jammer je bij zowel de 28 als 38 kWh de regeneratie niet standaard op 0 kunt zetten. Hoe moeilijk moet dat zijn om dat even aan te passen in de software?Sonicfreak schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:48:
[...]
Ik sluit mij hierbij aan. Ik doe namelijk hetzelfde, ik gebruik de flippers alleen om stand 0 te selecteren. Voor mij zou de 38 kWh wat dat betreft ook geen voordeel zijn.
Want ook ik rij altijd in stand 0 (en rem dus met de flippers).
Zou dit wellicht een bewuste keuze zijn i.v.m. veiligheid omdat mensen dit niet verwachten? Een beetje hetzelfde als dat je cruise control altijd opnieuw aan moet zetten?uFx schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:04:
Overigens wel jammer je bij zowel de 28 als 38 kWh de regeneratie niet standaard op 0 kunt zetten. Hoe moeilijk moet dat zijn om dat even aan te passen in de software?
Tegelijkertijd snap ik dan niet dat auto-hold niet standaard aan kan blijven staan. Vanuit veiligheid i.v.m. gewenning lijkt dat me juist de betere keuze.
Dit vind ik inderdaad ook een gemis. Ik zou graag in het menu voor de rijdmodus de generatie standaard op 0 willen zetten. Volgens mij zou dat gewoon via een firmware update te regelen moeten zijn.uFx schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Grappig dat iedereen op een andere manier de regeneratie gebruikt. Overigens wel jammer je bij zowel de 28 als 38 kWh de regeneratie niet standaard op 0 kunt zetten. Hoe moeilijk moet dat zijn om dat even aan te passen in de software?
Bij de e-Golf staat regeneratie standaard op 0, tenzij je de B stand kiest. Dit zou volgens mij dus gewoon mogelijk moeten zijn. Volgens mij heeft de ID3 dat ook op die manier. Laatst een keer in gereden en regeneratie stond standaard op 0 dacht ik.assje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:51:
[...]
Zou dit wellicht een bewuste keuze zijn i.v.m. veiligheid omdat mensen dit niet verwachten? Een beetje hetzelfde als dat je cruise control altijd opnieuw aan moet zetten?
Tegelijkertijd snap ik dan niet dat auto-hold niet standaard aan kan blijven staan. Vanuit veiligheid i.v.m. gewenning lijkt dat me juist de betere keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door Sonicfreak op 12-07-2021 10:23 ]
Dat het standaard op standje 1 of 2 staat kan ik nog begrijpen, hoewel bij elke fabrikant de instellingen toch ook verschillen, maar dat je het zelf niet permanent kan instellen vind ik echt een gemis en een groot minpunt. Net zoiets als wat ik in een test bij andere auto's wel heb gezien dat het volume van de radio na een stop weer op een standaard volume staat i.p.v. zoals het stond voor de stop. M.i. gewoon gemakzucht van de programmeur of uit kosten oogpunt.assje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:51:
[...]
Zou dit wellicht een bewuste keuze zijn i.v.m. veiligheid omdat mensen dit niet verwachten? Een beetje hetzelfde als dat je cruise control altijd opnieuw aan moet zetten?
Ik rij ook op stand 0 maar rem gewoon met mijn rempedaal. Ik ben bang dat als ik altijd met de flipper rem te laat reageer als ik een keer echt moet ingrijpen met de rem. De flipperrem is minder krachtig als de voetrem en bovendien regenereert deze ook gewoon energie.uFx schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:04:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door EVBert op 12-07-2021 14:54 ]
BYD Atto 3 Skiwhite
Ik weet niet of de auto daarvoor op stand 3 moet staan, maar als mijn voorganger harder remt dan doet de mijne dat ook (los van de ACC). Nadeel van de rempedaal is dat je snel te hard remt en energie kwijtraakt. Ik rij zelf eigenlijk altijd in stand 3. Dat gezegd te hebben snap ik ook niet waarom je dit niet uit zou kunnen zetten. De standaard moet toch ook gewoon stand 0 kunnen zijn?EVBert schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:51:
[...]
Ik rij ook op stand 0 maar rem gewoon met mijn rempedaal. Ik ben bang dat als ik altijd met de flipper rem te laat reageer als ik een keer echt moet ingrijpen met de rem. De flipperrem is minder krachtig als de voetrem en bovendien regenereert deze ook gewoon energie.
Lijkt me wel een handige feature als je puberende kinderen hebt die ook gebruik maken van de auto. Maar zoiets zou instelbaar moeten zijn idd.PeterZ(on) schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:39:
dat het volume van de radio na een stop weer op een standaard volume staat i.p.v. zoals het stond voor de stop.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat zou heel handig zijn als het volume een bepaalde threshold heeft bereikt. Fijn voor je buren en anderen in de buurt van de auto.PeterZ(on) schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:39:
[...]
...Net zoiets als wat ik in een test bij andere auto's wel heb gezien dat het volume van de radio na een stop weer op een standaard volume staat i.p.v. zoals het stond voor de stop. M.i. gewoon gemakzucht van de programmeur of uit kosten oogpunt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Er mag van mij wel overal een maximum op gezet worden, audio in de auto of uitlaatgeluid van motoren en auto's. Maar zijn auto's (EV's) dan eindelijk stil moeten ze weer geluid maken.timovd schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:40:
[...]
Dat zou heel handig zijn als het volume een bepaalde threshold heeft bereikt. Fijn voor je buren en anderen in de buurt van de auto.

Eens dat er een max aan moet zitten. In mijn vorige auto (Prius, hybride) stoorde ik mij er wel eens aan dat mensen niet aan de kant gingen omdat ze mij niet konden horen. Een beetje geluid is echt wel fijn.PeterZ(on) schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:49:
[...]
Er mag van mij wel overal een maximum op gezet worden, audio in de auto of uitlaatgeluid van motoren en auto's. Maar zijn auto's (EV's) dan eindelijk stil moeten ze weer geluid maken.
Dat heb je dan eigenlijk alleen nodig in een voetgangersgebied want rolgeluiden heb je al gauw. Maar ok, waarom moet ik dat geluid in de auto zelf horen, is toch voor buiten bedoelt. Volgens mij maakt bijvoorbeeld de ID3 flink wat geluid binnen als ik de diverse video's mag geloven. Als dat echt zo is zou ik die module inpakken.timovd schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Eens dat er een max aan moet zitten. In mijn vorige auto (Prius, hybride) stoorde ik mij er wel eens aan dat mensen niet aan de kant gingen omdat ze mij niet konden horen. Een beetje geluid is echt wel fijn.
Volgens mij staat dan 'intelligente recuperatie' aan. Hij past dan de recuperatie aan op basis van het verkeer (en er staat dan 'auto' linksboven waar de recuperatie-stand vermeld staat). Ik weet overigens nog niet of ik die 'intelligente' stand wel zo handig vind want het voelt nogal onvoorspelbaar.Spectaculous schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:52:
[...]
Ik weet niet of de auto daarvoor op stand 3 moet staan, maar als mijn voorganger harder remt dan doet de mijne dat ook (los van de ACC). Nadeel van de rempedaal is dat je snel te hard remt en energie kwijtraakt. Ik rij zelf eigenlijk altijd in stand 3. Dat gezegd te hebben snap ik ook niet waarom je dit niet uit zou kunnen zetten. De standaard moet toch ook gewoon stand 0 kunnen zijn?
:strip_exif()/f/image/KUS5SETZkddux3DG5T3MXAXO.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat de A1 tussen Enschede en de grens afgesloten was en ik van plan was net over de grens te tanken moest ik hals over kop de planning omgooien en vond ik gelukkig net voor de grens nog een Shell met een paar snelladers. Daar konden we ook even plassen.
:strip_exif()/f/image/qkPeFzhb2CjP31azNAcWftiK.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen verder door Duitsland heen, nergens hoefden we te wachten, overal was de plaspauze eigenlijk net lang genoeg om ook bij te laden.
4 laadsessies verder de auto net naast Checkpoint Charly aan een 11kw paaltje lekker laten laden.
Zelfs mijn vrouw, die geen fan is van onderweg moeten laden (en sowieso nog steeds niet overtuigd is van EV) zei dat het een relaxte rit was en de laadstops (op zon vakantierit) eigenlijk een welkome afwisseling zijn van het kilometers maken.
Woensdag naar Hamburg, dan vrijdag naar Bremen en zondag weer naar huis. Heb ik mn eerste uitdagingsrondje gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 12-07-2021 21:40 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Auto is afgesleept en gaat nu naar de schadehersteller. Ik ben benieuwd wat de schade is. Iemand met ervaring? Auto is krap 3 jaar oud. Dagwaarde volgens anwb 19500.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
172 KM gereden waarvan 165 KM op de snelweg maar ACC op 100 km/u
Verbruik: 13,5 kWh / 100km
Daarnaast in de auto 2 volwassen, 3 kinderen en 2 honden dus ook het nodige aan gewicht.
Mijn ioniq 38kwh geeft de melding: Koelmiddel bijvullen.
Kan ik hier zelf gewoon koelvloeistof bij gieten? zie indd dat hij wat onder het min streepje zit.
Hij moet binnen nu en 1,5 maand weg voor beurt.
Hmm dan ging het bij mij met 2 fietsen op het dak een stuk minder zuinig. Fietsen plus kampeerbepakking. 18,3/100km bij 100 km/u over 290kmJaICTDronten schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:10:
Afgelopen weekend een rit gemaakt met een dakkoffer op de Ioniq. Voor als iemand het intressant vind hier het verbruik;
172 KM gereden waarvan 165 KM op de snelweg maar ACC op 100 km/u
Verbruik: 13,5 kWh / 100km
Daarnaast in de auto 2 volwassen, 3 kinderen en 2 honden dus ook het nodige aan gewicht.
Balen zeg! Gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt.RaymondD schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:16:
Helaas gisteren een aanrijding gehad. Iemand achterop geknald en wij daardoor naar voren gedrukt tegen onze voorligger. Zichtbare schade: voorbumper, achterbumper en 3 airbags. Geen zichtbare blikschade, lichtunits e.d. Aangezien de airbags eruit zijn geknald ook stuur en dashboard e.d.
Auto is afgesleept en gaat nu naar de schadehersteller. Ik ben benieuwd wat de schade is. Iemand met ervaring? Auto is krap 3 jaar oud. Dagwaarde volgens anwb 19500.
Ik weet wel dat er een Tweaker was met een Kona Electric die in de flank was aangereden. Die auto had schade aan beide portieren en de airbags eruit en was volgens mij nog niet zo oud.
Die Kona was toen total loss. Ik hoop niet voor jou dat jouw Ioniq ook total loss is.
Ik weet nog niet of ik dat wel of niet hoop. Als hij gerepareerd wordt blijft het toch een ex Schadeauto. Heb nu een Kona 1.0 T-GDI als leenauto. Wat een pruttelbakje zeg! Echt niet meer gewend. En benzine stinkt zo!Sonicfreak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:18:
[...]
ik hoop niet voor jou dat jouw Ioniq ook total loss is.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Het is een premium met geventileerde stoelen (dus geimporteerd)
Er zit geen type 2 laadkabel bij, maar dat moet wel te onderhandelen zijn
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat het een premium is met geventileerde stoelen wil niet zeggen dat hij geïmporteerd is. Mijne van eind 2018 is gewoon origineel Nederlands en heeft deze optie ook. Eerst was deze optie in Nederland niet verkrijgbaar maar later wel, weet niet exact vanaf wanneer.Kodess schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:40:
Ik ga vanmiddag kijken naar een 28kWh Ioniq, is er iets waar ik op moet letten?
Het is een premium met geventileerde stoelen (dus geimporteerd)
Er zit geen type 2 laadkabel bij, maar dat moet wel te onderhandelen zijn
Koop je bij een garage? Dan heb je recht op subsidie.
- Ik zou in elk geval de standaard punten nalopen. Kijken of alle naden en aansluitingen gewoon recht / evenredig aan elkaar lopen.
- Even de staat van de banden bekijken en of dit geen Chinese C merk banden zijn. Tijdens een van mijn proefritten zaten er nieuwe banden op volgens de garage. Dat klopte ook maar het merk kon ik niet eens uitspreken. Boven de 80 kon ik geen gesprek meer voeren. Dat is zonde en heeft vaak ook invloed op de range.
- Test ook even de draadloze lader als je dat kunt doen. Bij een eerdere proefrit bleek deze wel aan te staan maar niet te werken.
- Controleer of het onderhoud is gedaan binnen de voorgeschreven intervallen. Dan heb je waarschijnlijk nog fabrieksgarantie.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Bedankt voor de snelle reactie, heb je tips kunnen gebruiken.Headshot_NL schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Dat het een premium is met geventileerde stoelen wil niet zeggen dat hij geïmporteerd is. Mijne van eind 2018 is gewoon origineel Nederlands en heeft deze optie ook. Eerst was deze optie in Nederland niet verkrijgbaar maar later wel, weet niet exact vanaf wanneer.
Koop je bij een garage? Dan heb je recht op subsidie.
- Ik zou in elk geval de standaard punten nalopen. Kijken of alle naden en aansluitingen gewoon recht / evenredig aan elkaar lopen.
- Even de staat van de banden bekijken en of dit geen Chinese C merk banden zijn. Tijdens een van mijn proefritten zaten er nieuwe banden op volgens de garage. Dat klopte ook maar het merk kon ik niet eens uitspreken. Boven de 80 kon ik geen gesprek meer voeren. Dat is zonde en heeft vaak ook invloed op de range.
- Test ook even de draadloze lader als je dat kunt doen. Bij een eerdere proefrit bleek deze wel aan te staan maar niet te werken.
- Controleer of het onderhoud is gedaan binnen de voorgeschreven intervallen. Dan heb je waarschijnlijk nog fabrieksgarantie.
Hij is toch echt geimporteerd (uit Belgie). Perfect onderhouden, lage km stand. Een klein sterretje in de voorruit, maar dat repareren is kinderspel.
Hoge piep (niet storend) bij langzaam rijden met raam open, maar heb gelezen op andere fora dat dat als normaal wordt beschouwd.
Stuurwiel is wel bijna geheel glad, maar ja, daar stoor ik me niet erg aan.
Enige wat ik niet weet: Hoeveel kost een type2 laadkabel, die er dus niet bij zit, eigenlijk?
Ik lees prijzen van 150 tot 350 euro.... iemand ooit een tweede laadkabel gekocht?
[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 14-07-2021 14:40 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Niet in Belgie blijkbaar? In de brochure die ik kon vinden moest je 252 euro betalen voor de laadkabel.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:07:
Die Type-2 kabel behoort toch gewoon tot de standaard uitrusting?
De garage waar ik naar de Ioniq kijk heeft nog niet super veel ervaring met elektrische auto's maar is er enthousiast over. Hij had bij de Ioniq geen laadkabel gekregen. De net geimporteerde Kona 39kWh had wel een laadkabel
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De Ioniq uit 2016 had die kabel standaard erbij. Mijn 2017 model had de kabel er standaard niet bij en moest ik erbij nemen in de zakelijke lease. Die kabel kostte iets van 300 euro.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:07:
Die Type-2 kabel behoort toch gewoon tot de standaard uitrusting?
Bij de latere modellen, ik geloof vanaf model 2018, zat de kabel er weer standaard bij.
Dat is opmerkelijk, een glad stuurwiel en een lage KM stand. De mijne heeft 97k gelopen en geen glad stuur....dus klopt de KM stand? of heeft iemand overijverig met leerpoets op het stuur gezeten?Kodess schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:39:
[...]
Stuurwiel is wel bijna geheel glad, maar ja, daar stoor ik me niet erg aan.
Bij mijn Ioniq van januari 2017 zat de laadkabel er standaard bij, evenals de granny lader. Is volgens mij altijd standaard zo geweest.Sonicfreak schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:44:
[...]
De Ioniq uit 2016 had die kabel standaard erbij. Mijn 2017 model had de kabel er standaard niet bij en moest ik erbij nemen in de zakelijke lease. Die kabel kostte iets van 300 euro.
Bij de latere modellen, ik geloof vanaf model 2018, zat de kabel er weer standaard bij.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Mijn 2017 comfort heeft ook een glad stuur.zerocool schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:27:
[...]
Dat is opmerkelijk, een glad stuurwiel en een lage KM stand. De mijne heeft 97k gelopen en geen glad stuur....dus klopt de KM stand? of heeft iemand overijverig met leerpoets op het stuur gezeten?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Mijn Ioniq is van januari 2018, MY2017 en de laadkabel zat er echt niet bij. In de brochure stond het toen ook niet als standaard erbij. Het was een optie die je erbij moest nemen.pmiddeld schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:08:
[...]
Bij mijn Ioniq van januari 2017 zat de laadkabel er standaard bij, evenals de granny lader. Is volgens mij altijd standaard zo geweest.
Alleen de granny lader zat er standaard bij.
Alle service stonden netjes afgetekend in het boekje bji een officiele Hyundai dealer.zerocool schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:27:
[...]
Dat is opmerkelijk, een glad stuurwiel en een lage KM stand. De mijne heeft 97k gelopen en geen glad stuur....dus klopt de KM stand? of heeft iemand overijverig met leerpoets op het stuur gezeten?
Glad stuur komt vaak door de soort huid van de bestuurder. Flink olieachtige/zweterige handen dan wordt ie snel glad
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Vreemd. Was het via een leasemaatschappij? De mijne heb ik privé gekocht.Sonicfreak schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:29:
[...]
Mijn Ioniq is van januari 2018, MY2017 en de laadkabel zat er echt niet bij. In de brochure stond het toen ook niet als standaard erbij. Het was een optie die je erbij moest nemen.
Alleen de granny lader zat er standaard bij.
Ja, via leasemaatschappij, maar door de dealer geleverd. In de brochure op hyundai.nl stond toentertijd ook dat de oplaadkabel er niet bij zat, alleen de granny lader.pmiddeld schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:46:
[...]
Vreemd. Was het via een leasemaatschappij? De mijne heb ik privé gekocht.
Gelukkig heb ik de brochure digitaal bewaard.
Zie screenshots.
/f/image/33qOwmrcUoEuIKwIa6WgIJKX.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/H5c3LnQ0WJEn3TQViFIffEbL.png?f=user_large)
Mijn IOniq 38kwh geeft melding Koelmiddel bijvullen.
Koelvloeistof is op peil en voor de zekerheid bijgevuld door dealer. Kom zojuist bij dealer vandaan en kan zo snel niets vinden. Feit is; melding is elke keer bij aanzetten auto aanwezig. Dan zet ik hem uit en weer aan, melding weg tijdens rijden.
Nergens lekkage.
Er word eind van de maand uitgebreid naar gekeken, maar vroeg me af of er misschien mensen waren met ook deze melding of ervaring?
Dit is ondertussen onder garantie verholpen. Volgens de garage kwam het van de wiellagers voor. Deze zijn ingevet en de tik is nu verdwenen. Hopen dan het zo blijft want ik het is wel snel bij een auto met 30.000 kilometer en 3 jaar oud.Headshot_NL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:20:
[...]
Ik heb ook last van het tikken. Ik kan het ook nu nog reproduceren. Vooral op lage snelheid bij het sturen is het hoorbaar. In dit korte filmpje hoor je het. Is dat geluid gelijk aan het geluid wat jij hebt?
https://youtube.com/shorts/xEuq6uogIQE?feature=share
Ok, duidelijk. Trouwens in jouw onderste plaatje een mix van onkunde en misleiding: "is voorzien van een DC aansluiting die laden tot 100 kWh mogelijk maakt".Sonicfreak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Ja, via leasemaatschappij, maar door de dealer geleverd. In de brochure op hyundai.nl stond toentertijd ook dat de oplaadkabel er niet bij zat, alleen de granny lader.
Gelukkig heb ik de brochure digitaal bewaard.
Zie screenshots.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Krap drie jaar oud is dus een 28 kW versie? Zo ja dan is die dagwaarde wellicht wat hoog. Ik kocht deze week, bij een Hyundai merkdealer een 'nieuwe' 28 kW comfort met 10 km op de teller van december 2019 voor 19950 (na aftrek 2000 subsidie)RaymondD schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:16:
Helaas gisteren een aanrijding gehad. Iemand achterop geknald en wij daardoor naar voren gedrukt tegen onze voorligger. Zichtbare schade: voorbumper, achterbumper en 3 airbags. Geen zichtbare blikschade, lichtunits e.d. Aangezien de airbags eruit zijn geknald ook stuur en dashboard e.d.
De enige echte
Inderdaad, maar erger is dat er wordt gesuggereerd dat de Ioniq (28) met een snelheid tot 100 kW kan laden, wat niet kan. Gelukje voor Hyundai dat in 2018 laders die meer dan 50 kW kunnen leveren nog zeldzaam waren, dus het kon niet gecheckt worden.JeroenE schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:52:
@pmiddeld Ze maken diezelfde fout ook met de 6,6 kWh-kabel. In ieder geval wel consistent kWh ipv kW geschreven.
Wijkopenautos.nl wilde voor mijn ioniq van 4,5 jaar oud met 150k km nog €13.300 geven.Badderbeest schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:10:
[...]
Krap drie jaar oud is dus een 28 kW versie? Zo ja dan is die dagwaarde wellicht wat hoog. Ik kocht deze week, bij een Hyundai merkdealer een 'nieuwe' 28 kW comfort met 10 km op de teller van december 2019 voor 19950 (na aftrek 2000 subsidie)
Ik ben overigens de goedkoopste op Marktplaats alleen wel met een eerlijke prijs inclusief btw en nog niet de 2000,- subsidie er afgehaald.
Daardoor lijkt hij duurder, misschien toch maar meesjoemelen en ook ex. btw gaan adverteren?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dat is niet hoe BTW werkt. Je hebt als particulier al BTW betaald toen jij de auto kocht (en als jij hem tweedehands hebt gekocht, dan heeft de eerste koper dat gedaan). Deze BTW kun je als particulier niet verrekenen met je belastingaangifte, alleen bedrijven kunnen dat. Het heeft dus geen zin om ex. BTW te gaan adverteren, tenzij je bereid bent om 21% minder voor je auto te krijgen (waar je zelf niet blij van wordt), of om bij elke geïnteresseerde (zowel bedrijven als particulieren) opeens 21% bij de prijs te doen (waar anderen niet blij van worden). De reden dat bedrijven soms met ex. BTW adverteren is omdat andere bedrijven WEL de BTW op hun aangifte kunnen verrekenen, maar als particulier heb je er niets aan.RonaldPr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:23:
misschien toch maar meesjoemelen en ook ex. btw gaan adverteren?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ben ik particulier dan? Dat staat nergens, het is wel degelijk een btw auto die ik ook ex btw gekocht hebShapeshifter schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:03:
[...]
Dat is niet hoe BTW werkt. Je hebt als particulier al BTW betaald toen jij de auto kocht (en als jij hem tweedehands hebt gekocht, dan heeft de eerste koper dat gedaan). Deze BTW kun je als particulier niet verrekenen met je belastingaangifte, alleen bedrijven kunnen dat. Het heeft dus geen zin om ex. BTW te gaan adverteren, tenzij je bereid bent om 21% minder voor je auto te krijgen (waar je zelf niet blij van wordt), of om bij elke geïnteresseerde (zowel bedrijven als particulieren) opeens 21% bij de prijs te doen (waar anderen niet blij van worden). De reden dat bedrijven soms met ex. BTW adverteren is omdat andere bedrijven WEL de BTW op hun aangifte kunnen verrekenen, maar als particulier heb je er niets aan.
Dat was een aanname die ook door @SpongeRob werd gemaakt omdat het op dit forum doorgaans over particuliere verkoop gaat en je aangaf dat ex. BTW aanbieden neer zou komen op sjoemelen, voor de duidelijkheid zou je het er in het vervolg even bij kunnen zetten als het zakelijk is. Als je hem zakelijk verkoopt zou je dus zonder BTW kunnen adverteren richting andere bedrijven, maar bij particulieren komt er dan alsnog 21% bij. Zolang je dat er duidelijk bijzet is dat toch geen sjoemelen?RonaldPr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Ben ik particulier dan? Dat staat nergens, het is wel degelijk een btw auto die ik ook ex btw gekocht heb
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het is eigenlijk niet toegestaan om auto’s met een geel kenteken ex btw te adverteren. Maar daar wordt dus bijna door alle autobedrijven de hand mee gelicht.Shapeshifter schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:29:
[...]
Dat was een aanname die ook door @SpongeRob werd gemaakt omdat het op dit forum doorgaans over particuliere verkoop gaat en je aangaf dat ex. BTW aanbieden neer zou komen op sjoemelen, voor de duidelijkheid zou je het er in het vervolg even bij kunnen zetten als het zakelijk is. Als je hem zakelijk verkoopt zou je dus zonder BTW kunnen adverteren richting andere bedrijven, maar bij particulieren komt er dan alsnog 21% bij. Zolang je dat er duidelijk bijzet is dat toch geen sjoemelen?
Maar we gaan denk ik teveel off-topic.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wRNqGzGatwaW6V1OIWmEf2FO.jpg?f=user_large)
Voor diegenen die geen of slecht Duits lezen, aan onderhoud:
Banden banden banden
Interieurfilter
Ruitenwisservloeistof
3x remvloeistof verwisselfd
2x voorruit door steenslag
12v Batterij (was niet nodig geweest, was het deurslot wat deffect was)
Achter remblokken vervangen bij 243k Km
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey