Precies, als max genereren onvoldoende vertraagd dan wordt de mechanische rem gebruikt. Soms voel je dat ook.PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Gebruik van de rem is regenereren, tenzij max regenereren onvoldoende vertraagd.
Ik rijd eigenlijk altijd in ECO met regeneratie op stand 1, dan heb je net wat afremmen zonder het rempedaal hoeven te gebruiken en voor mij doorslaggevend is dat dan het remlicht niet aan gaat (fijn op de snelweg). Vanaf stand 2 gaat het remlicht wel aan bij regenereren.Sonicfreak schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:01:
[...]
Ik doe hetzelfde. Gewoon stand 0 en uitrollen. Remmen doe ik wanneer nodig.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Volgens mij gaat het remlicht pas aan bij stand 3 en niet bij stand 2.Shapeshifter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Ik rijd eigenlijk altijd in ECO met regeneratie op stand 1, dan heb je net wat afremmen zonder het rempedaal hoeven te gebruiken en voor mij doorslaggevend is dat dan het remlicht niet aan gaat (fijn op de snelweg). Vanaf stand 2 gaat het remlicht wel aan bij regenereren.
Bij stand 2 als je gas los laat ook al. Dit merkte ik toen ik in de sneeuw reed.Sonicfreak schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:19:
[...]
Volgens mij gaat het remlicht pas aan bij stand 3 en niet bij stand 2.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Sinds een tijdje valt mij op dat er wat harde tikken klinken als ik gas geef of rem bij lage snelheden en vooral bij een drempel, opritje enz. Ik neem deze altijd subtiel maar bij het aanraken van gas/rem hoor je klikken die net wat te hard klinken naar mijn idee.
Berichtje is al naar de dealer gegaan dus zal wel een reactie krijgen.
Verder niets te merken ofzo in rijgedrag.
Ik ga geen uitspraken doen over hoe de blending bij Hyundai juist werkt en vanaf welk punt bijv. de fysieke remmen ingrijpen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Gebruik van de rem is regenereren, tenzij max regenereren onvoldoende vertraagd.
Uiteindelijk vind ik het comfortabeler om de regeneratie aan te passen aan de omstandigheden en zoveel mogelijk te rijden met mijn voet op 1 en dezelfde pedaal. En dat is uiteindelijk waar het om draait. Iedereen kiest voor de instellingen die hij of zij het comfortabelste vindt. En ik ben vooral blij dat Hyundai ons deze optie geeft.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nope, van zodra in de blauwe balk 2 blokjes zichtbaar zijn (dus stand 2) heb je remlichten.Sonicfreak schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:19:
[...]
Volgens mij gaat het remlicht pas aan bij stand 3 en niet bij stand 2.
Helemaal mee eens, eigenlijk zou je dat bij elke auto standaard naar wens moeten kunnen instellen.Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:27:
[...]
En ik ben vooral blij dat Hyundai ons deze optie geeft.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik denk dat de remlichten aangaan bij een bepaalde mate van vertraging door regeneratie. Hetzij door regeneratie door gas terug te nemen, hetzij door gas terugnemen en het rempedaal indrukken (is ook regeneratie). Dus onafhankelijk van de stand van de flippers. Zo zou het voor de veiligheid in ieder geval moeten zijn. Is lastig te controleren.Krisp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Bij stand 2 als je gas los laat ook al. Dit merkte ik toen ik in de sneeuw reed.
[ Voor 12% gewijzigd door pmiddeld op 19-06-2021 12:54 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Wat er precies voor zorgt dat remlichten gaan branden weet ik niet maar ik kan bevestigen dat regenereren in stand 2 ervoor zorgt dat ze gaan branden.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
In mijn vorige 2017 Ioniq was het de gearbox...Sjabba1979 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:19:
Sinds een tijdje valt mij op dat er wat harde tikken klinken als ik gas geef of rem bij lage snelheden en vooral bij een drempel, opritje enz. Ik neem deze altijd subtiel maar bij het aanraken van gas/rem hoor je klikken die net wat te hard klinken naar mijn idee.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Net de 4jr/124k km beurt gehad:
Jaarlijkse onderhoudsbeurt is nu naar 1,2 uur gegaan (was ooit 0,5 uur, en later 1 uur).
Verder geen bijzonderheden. Totaal op 167 eur (excl interieurfilter/ruitensproeiervloeistof die ik zelf bijhoud)
Komende 11 maanden bedenken of ik de fabrieksgarantie wil verlengen met 1 of 2 jaar(denk het wel), maar even uitzoeken of die tot een bepaald max # km geldt of niet. Denk tot max 200k (zag ik op website), maar bij de garage dachten ze geen max km..
Jaarlijkse onderhoudsbeurt is nu naar 1,2 uur gegaan (was ooit 0,5 uur, en later 1 uur).
Verder geen bijzonderheden. Totaal op 167 eur (excl interieurfilter/ruitensproeiervloeistof die ik zelf bijhoud)
Komende 11 maanden bedenken of ik de fabrieksgarantie wil verlengen met 1 of 2 jaar(denk het wel), maar even uitzoeken of die tot een bepaald max # km geldt of niet. Denk tot max 200k (zag ik op website), maar bij de garage dachten ze geen max km..
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Interessant dat je hiermee de laadsnelheid zo verfijnd kan instellen.Rohaatje schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:21:
[...]
Je kunt het zelfs combineren met de instelling in de auto en dan krijg je nog lagere laadsnelheden.[Afbeelding]
Ik heb een keer een paar metingen gedaan en daaruit bleek dat tijdens het laden je ca. 150VA aan "vast energieverbruik" hebt (ongeacht de laadsnelheid). Op lagere snelheden laden is dus (beperkt) minder effectief. Voordeel is dat je minder energieverlies in de kabel hebt van meterkast naar laadstation
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vandaag hoorde ik het weer niet...wfveennl schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:21:
[...]
In mijn vorige 2017 Ioniq was het de gearbox...
Vanmiddag even langs de garage dus hoop dat er wel iets duidelijk wordt.
Maar de gearbox? Om de zoveel tijd vervangen dus of is er een modificatie/slechte serie geweest?
Ik wil over een maand met de Ioniq naar Frankrijk op vakantie.
Hiervoor had ik een Tesla, en gebruikte ik het supercharger netwerk. Nu ben ik echter aangewezen op publieke laadpunten, en dat vind ik toch wat spannender.
Iemand hier ervaring mee? En is het makkelijk laadpunten te vinden in Frankrijk momenteel?
Hiervoor had ik een Tesla, en gebruikte ik het supercharger netwerk. Nu ben ik echter aangewezen op publieke laadpunten, en dat vind ik toch wat spannender.
Iemand hier ervaring mee? En is het makkelijk laadpunten te vinden in Frankrijk momenteel?
Bij het gebruik van daltarief voor het opladen aan huis kan je een tijdschema instellen. Echter dat is alleen actief als je een moment voor "voorverwarmen" actief hebt. Zodra ik die uitschakel wordt er ook direct opgeladen.
Klopt dat of doe ik iets fout?
nb. heb een 2017 Ioniq 28kWh
IONIQ is een feest in Frankrijk, je steelt de show bij elke lader. Lokale wegen rijden met dertig graden en nipt meer dan 110Wh/km verbruik het allerleukst.Stoffa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:09:
Ik wil over een maand met de Ioniq naar Frankrijk op vakantie.
Wel zitten er soms grote gaten (qua kilometers) tussen betrouwbare laders, daarom zou ik je aanraden mijn Franse reisgids te lezen. Paar lokale laadpasjes en apps doet wonderen. Verkeerde topic overigens, veel kun je vinden in het openbaar laden-topic. Misschien rijden @Spiller en ik dit weekend wel weer met de classic naar Spanje, in dat geval ontploft mijn twitter-feed en komt er ook een reislog op Polarsteps en ga zo maar door. Vroeger had ik allemaal mooie linkjes geplaatst maar dat vinden de mods hier maar niks, dus je zult zelf wat moeten grasduinen op m'n website. Goeie reis!
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Zit in hetzelfde menu "charge on schedule" maar je kan wel gewoon laadtijden instellen zonder verwarmen. Ik doe dit altijd en heb verwarmen nog nooit gebruikt.BarryH schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:23:
Bij het gebruik van daltarief voor het opladen aan huis kan je een tijdschema instellen. Echter dat is alleen actief als je een moment voor "voorverwarmen" actief hebt. Zodra ik die uitschakel wordt er ook direct opgeladen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje Bij mij verdwijnt de keuze "direct charge" versus "charge on schedule" zodra ik beide "voorverwarmschema's" uitzet.....
En de auto begint dan ook gelijk met laden.
Zal eens een foto er van maken
En de auto begint dan ook gelijk met laden.
Zal eens een foto er van maken
Nu je het zegt, dat klopt en werkt beetje bijzonder. Je zet dus een vinkje voor die optie maar schakelt in onderliggend menu "climate" niet in.BarryH schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:54:
@assje Bij mij verdwijnt de keuze "direct charge" versus "charge on schedule" zodra ik beide "voorverwarmschema's" uitzet.....
Je stelt dus een vertrektijd in die vervolgens niets doet.
:strip_exif()/f/image/gubQELEdFpLtXNaAyIuVf0EZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPwepXOKiLBL3FV1lSeEM1RR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door assje op 21-06-2021 18:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Geen idee. Ik weet alleen dat de gearbox na vervanging bij bepaalde snelheden een (voor mij zeer storend, anderen hoorden er niets van) jankend geluid maakte. De auto is bij elkaar ongeveer 6 weken bij de dealer geweest. Geluid was nog steeds niet verholpen. Ben toen maar overgestapt op de 38kWh. Maar ja dat zegt niet dat áls je gearbox defect is dat je tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen wellicht zijn ze beter of heb je een betere delaer.Sjabba1979 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:02:
[...]
Maar de gearbox? Om de zoveel tijd vervangen dus of is er een modificatie/slechte serie geweest?
Met het koelere weer lijkt het tikken weg, bij de dealer hoorde ik er niets meer van... Kon het eerst reproduceren maar nu niet meer.
Wel hebben ze uitgebreid gekeken of er iets geks was maar niets gezien..
Ik heb ook last van het tikken. Ik kan het ook nu nog reproduceren. Vooral op lage snelheid bij het sturen is het hoorbaar. In dit korte filmpje hoor je het. Is dat geluid gelijk aan het geluid wat jij hebt?Sjabba1979 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:06:
Met het koelere weer lijkt het tikken weg, bij de dealer hoorde ik er niets meer van... Kon het eerst reproduceren maar nu niet meer.
https://youtube.com/shorts/xEuq6uogIQE?feature=share
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Vandaag de nieuwste update gekregen na mijn beurt bij Wittenberg. Opeens heb ik nature sounds in mn navigatiesysteem. Iemand anders dat al eerder ontdekt, zat dat er altijd al in of is dat iets van de nieuwste update.
Ik kan kiezen voor bosgeluiden, de zee, een terras, een ondergesneeuwd dorp, regenachtige dag, warm haardvuur.
In het menu kwam ik een button tegen die KNOP heet en daarmee kun je de "rotonde knop" aan de linkerkant van je stuur instellen wat die moet doen of waar die tussen moet switchen, en nature sounds is 1 van de opties.
Ik had het nog niet eerder ontdekt en ik had er niet van gehoord, hier is een youtube video van iemand met een 38kWh met dezelfde sounds.
YouTube: Hyundai Ioniq Sounds of Nature
Ik kan kiezen voor bosgeluiden, de zee, een terras, een ondergesneeuwd dorp, regenachtige dag, warm haardvuur.
In het menu kwam ik een button tegen die KNOP heet en daarmee kun je de "rotonde knop" aan de linkerkant van je stuur instellen wat die moet doen of waar die tussen moet switchen, en nature sounds is 1 van de opties.
Ik had het nog niet eerder ontdekt en ik had er niet van gehoord, hier is een youtube video van iemand met een 38kWh met dezelfde sounds.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Philos31 dat is inderdaad nieuw. Ik heb een paar maanden geleden zelf de update uitgevoerd, dus die geluiden had ik al eerder. Ook een leuke nieuwe toevoeging; als je tegen het verkeer in rijdt, krijg je ook een melding.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat zal ik morgen op de snelweg eens uitproberen dan 😜timovd schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:34:
@Philos31 dat is inderdaad nieuw. Ik heb een paar maanden geleden zelf de update uitgevoerd, dus die geluiden had ik al eerder. Ook een leuke nieuwe toevoeging; als je tegen het verkeer in rijdt, krijg je ook een melding.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Nee dit is anders. Die van mij is een schelle tik, als van een schakelaar klik/tik.Headshot_NL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:20:
[...]
Ik heb ook last van het tikken. Ik kan het ook nu nog reproduceren. Vooral op lage snelheid bij het sturen is het hoorbaar. In dit korte filmpje hoor je het. Is dat geluid gelijk aan het geluid wat jij hebt?
https://youtube.com/shorts/xEuq6uogIQE?feature=share
Ik heb deze optie ook sinds de laatste update. Naar mijn persoonlijke mening de meest nutteloze achterlijke optie die je maar kunt bedenken. Ik begrijp niet wie bij Hyundai zijn handtekening onder deze optie heeft gezet. Ze hadden beter meer tijd in andere opties kunnen steken die na de update veel minder goed werken, zoals b.v. de navigatie.Philos31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:31:
Vandaag de nieuwste update gekregen na mijn beurt bij Wittenberg. Opeens heb ik nature sounds in mn navigatiesysteem. Iemand anders dat al eerder ontdekt, zat dat er altijd al in of is dat iets van de nieuwste update.
Ja goed idee want dat heb ik ook nog niet getest.....Philos31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:00:
[...]
Dat zal ik morgen op de snelweg eens uitproberen dan 😜
Ik kwam daar destijds achter toen ik over een weg reed die - voor zover ik weet - al meer dan 7 jaar twee richtingsverkeer is. Waarschijnlijk al veel langer, want het is een brede weg, maar toen kwam ik daar nooit.Philos31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:00:
[...]
Dat zal ik morgen op de snelweg eens uitproberen dan 😜
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Navigatie? Ik zou werkelijk niet weten hoe de navigatie van de Ioniq werkt. Ik heb een wireless airplay dongle aangesloten op de USB en daar ook onder geplakt, zie je dus eigenlijk helemaal niet. Zodra ik in de auto stap connect mijn Iphone en gebruik ik carplay. Met een Oude android telefoon in mn armleuning, met een data-abo heb ik een wifipunt waarmee de head unit verbind. En oude android die draait ook EV notify.wfveennl schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:31:
[...]
Ik heb deze optie ook sinds de laatste update. Naar mijn persoonlijke mening de meest nutteloze achterlijke optie die je maar kunt bedenken. Ik begrijp niet wie bij Hyundai zijn handtekening onder deze optie heeft gezet. Ze hadden beter meer tijd in andere opties kunnen steken die na de update veel minder goed werken, zoals b.v. de navigatie.
Ik gebruik voor everyday waze, en voor lange stukken A Better Route Planner (met live data van Ev Notify)
Geef gewoon in: Berlijn, en ik zie welk volgend laadstation ik moet stoppen en voor hoe lang.
Muziek via mn favoriete streamingsdienst, en mn headunit gebruik ik alleen om in een onbekende stad snel een lege laadpaal te vinden (met live data kun je zien welke niet bezet zijn)
Op een dag dat je eens niet te laat mag vertrekken thuis loopt het mis natuurlijk.
Ik kwam deze ochtend aan mijn wagen, maak de deuren los, leg men spullen in de wagen en wil de stekker uittrekken... maar dat ding zit muurvast. Ik duw nogmaals op het knopje en ... weer niets. Ik wil de wagen vastmaken en ook dat werkt niet. Los wel, vast niet. Dat laatste, kwam ik later achter, kwam omdat er heel de nacht een deur van de wagen heeft opengestaan. Net voldoende om niet visueel erg op te vallen maar toch genoeg zodat de wagen het zelf weet met als resultaat dat deze niet op slot wil gaan. Of dit van belang is voor mijn probleem? Geen idee.
Na nog enkele keren proberen op de losknop te drukken merk ik wel op dat op dat moment de LED op het dashbord uitgaat en hij dus effectief aangeeft dat de kabel verwijderd is om enkele seconden later terug aan te springen. Evenwel hoor ik de vergrendeling niet loskomen.
Op naar plan B, dat noodkoortje in de koffer. Op je eentje zeer moeilijk, nog nooit gebruikt maar ik dacht: niet geprobeerd is altijd mis. Ik weet niet eens welke kant ik dat moet uittrekken dus probeer maar wat, uiteindelijk haal ik heel die plastic bak uit de koffer zodat ik zie hoe alles in elkaar zit en nog eens 1 ruk later zie ik dat het rubber dat die kabel op zijn plaats moet houden in het gat al niet meer vast zit maar 10 centimeter boven de bodem zweeft... dit gaat hem dus ook niet worden.
Ik plaats alles terug in het koffer en begin na te denken over plan C. De automatische ontgrendelknop in de wagen. Kunnen we daar niets mee? Wacht, hoe zat dat ook al weer? Moet ik nu echt de handleiding erbij gaan nemen? En ik ben al te laat.
En dan schiet plan D mij te binnen: wat als ik de laadkabel nu eens uit het stopcontact trek? Zou dat een verschil maken? Ik trek de kabel uit het stopcontact en probeer nog een keer. Geen geluk dus. Ik steek de kabel terug in en wil nog eens proberen. Ik zie op het dashboard dat de rode indicator opligt en ik hoor ineens de vergrendeling van die laadkabel bewegen. Niet 1 keer, maar 2 keer. De kabel zit nog altijd vast, maar is dus wel los geweest. Even op het knopje duwen om de deuren te lossen en ... ja hoor. De kabel ontgrendelt en met bijna een kwartier vertraging kan ik vertrekken.
Iemand die durft gokken wat hier mogelijks is misgegaan?
Ik kwam deze ochtend aan mijn wagen, maak de deuren los, leg men spullen in de wagen en wil de stekker uittrekken... maar dat ding zit muurvast. Ik duw nogmaals op het knopje en ... weer niets. Ik wil de wagen vastmaken en ook dat werkt niet. Los wel, vast niet. Dat laatste, kwam ik later achter, kwam omdat er heel de nacht een deur van de wagen heeft opengestaan. Net voldoende om niet visueel erg op te vallen maar toch genoeg zodat de wagen het zelf weet met als resultaat dat deze niet op slot wil gaan. Of dit van belang is voor mijn probleem? Geen idee.
Na nog enkele keren proberen op de losknop te drukken merk ik wel op dat op dat moment de LED op het dashbord uitgaat en hij dus effectief aangeeft dat de kabel verwijderd is om enkele seconden later terug aan te springen. Evenwel hoor ik de vergrendeling niet loskomen.
Op naar plan B, dat noodkoortje in de koffer. Op je eentje zeer moeilijk, nog nooit gebruikt maar ik dacht: niet geprobeerd is altijd mis. Ik weet niet eens welke kant ik dat moet uittrekken dus probeer maar wat, uiteindelijk haal ik heel die plastic bak uit de koffer zodat ik zie hoe alles in elkaar zit en nog eens 1 ruk later zie ik dat het rubber dat die kabel op zijn plaats moet houden in het gat al niet meer vast zit maar 10 centimeter boven de bodem zweeft... dit gaat hem dus ook niet worden.
Ik plaats alles terug in het koffer en begin na te denken over plan C. De automatische ontgrendelknop in de wagen. Kunnen we daar niets mee? Wacht, hoe zat dat ook al weer? Moet ik nu echt de handleiding erbij gaan nemen? En ik ben al te laat.
En dan schiet plan D mij te binnen: wat als ik de laadkabel nu eens uit het stopcontact trek? Zou dat een verschil maken? Ik trek de kabel uit het stopcontact en probeer nog een keer. Geen geluk dus. Ik steek de kabel terug in en wil nog eens proberen. Ik zie op het dashboard dat de rode indicator opligt en ik hoor ineens de vergrendeling van die laadkabel bewegen. Niet 1 keer, maar 2 keer. De kabel zit nog altijd vast, maar is dus wel los geweest. Even op het knopje duwen om de deuren te lossen en ... ja hoor. De kabel ontgrendelt en met bijna een kwartier vertraging kan ik vertrekken.
Accu bijna leeg waardoor er te weinig vermogen beschikbaar was om de ontgrendeling te laten werken?
Nee, geen enkel probleem gezien dat daar op zou wijzen.
Precies om dit soort situaties te voorkomen hebben we dit vorige week geoefend. We waren bij Fastned een dame tegengekomen die met haar Kia vast hing aan de ChaDeMo en geen idee had hoe ze los moest komen.Blokker_1999 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:15:toon volledige bericht
Op een dag dat je eens niet te laat mag vertrekken thuis loopt het mis natuurlijk.
Ik heb daarna thuis mijn vrouw laten zien waar het noodkabeltje zit en ook geoefend hoe het werkt. En het werkt....
Met een Kia aan Chademo vasthangen is echt knap.
Ioniq 5 P45
1e generatie Soul moet dat prima mee lukkenSpiller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:01:
[ Voor 17% gewijzigd door PeaceNlove op 23-06-2021 21:18 ]
Kia Soul (de oude heeft Chademo)Spiller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:01:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WoepoQzyvtzGpcrWNi9UUbyr.jpg?f=user_large)
Edit: Ik zie dat ik te lang naar een plaatje gezocht heb, PeaceNlove was me voor, maar inderdaad was een Soul.
[ Voor 12% gewijzigd door Philos31 op 23-06-2021 21:24 ]
En volgens mij is zelfs de eerste Ioniq in het thuisland geleverd met zowel type 2/CCS achter en chademo aan de voorkant. Qua "tankklepjes" dus het zelfde als een plugin-hybride.
https://www.koreaexpose.c...st-driving-hyundai-ioniq/
https://www.koreaexpose.c...st-driving-hyundai-ioniq/
Bij Chademo zit de vergrendeling in de stekker. Dat kan bij iedere snellader dus anders zijn. Bovendien wordt door de snellader aangestuurd of je hem los mag maken of niet. Als het niet mag (of er is iets stuk natuurlijk) dan krijg je hem niet los.Philos31 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:52:
Precies om dit soort situaties te voorkomen hebben we dit vorige week geoefend. We waren bij Fastned een dame tegengekomen die met haar Kia vast hing aan de ChaDeMo en geen idee had hoe ze los moest komen.
Dat klopt, en Fastned support moest ook de lader resetten om hem los te krijgen, maar omdat ik weet dat er een "ontsnappingsmechnisme" op de Ioniq zit, en ik niet wil dat mijn vrouw ooit aan een paal blijft hangen hebben we dus een "noodoefening" gedaan.JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 05:21:
[...]
Bij Chademo zit de vergrendeling in de stekker. Dat kan bij iedere snellader dus anders zijn. Bovendien wordt door de snellader aangestuurd of je hem los mag maken of niet. Als het niet mag (of er is iets stuk natuurlijk) dan krijg je hem niet los.
Bij mijn 38 heb ik wel ontdekt dat ik de kabel in de juiste volgorde los moet halen. Dus eerst laaddruppel aan de laadpaal kant er tegen en daar de kabel loshalen en dan pas de auto open maken met knopje op de deur of sleutel. Anders krijg ik de kabel ook echt niet los aan de auto kant.
Daar heb je als het goed is een knopje voor op het dashboard zodat na ontgrendelen van je auto de kabel na 10 seconden weer gelocked wordt. Die heb ik standaard uit staan.RKD schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:03:
Bij mijn 38 heb ik wel ontdekt dat ik de kabel in de juiste volgorde los moet halen. Dus eerst laaddruppel aan de laadpaal kant er tegen en daar de kabel loshalen en dan pas de auto open maken met knopje op de deur of sleutel. Anders krijg ik de kabel ook echt niet los aan de auto kant.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
O echt? dan ga ik die straks even opzoekenStandeman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:32:
[...]
Daar heb je als het goed is een knopje voor op het dashboard zodat na ontgrendelen van je auto de kabel na 10 seconden weer gelocked wordt. Die heb ik standaard uit staan.
Bij snelladen zal deze inderdaad wel ontkoppelen, omdat de paal dan de hele sessie stopt. Bij straatpalen blijft de sessie actief en de kabel gekoppeld. Pas wanneer je je afmeld, ontkoppelt de auto ook.RKD schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:03:
[...]
O echt? dan ga ik die straks even opzoekenIk weet wel dat je iets van een functie heb om de kabel te ontkoppelen als hij klaar is met snelladen naar mijn idee zodat een ander dan de kabel kan pakken, dat is een andere dan jij bedoelt toch?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ik bedenk me nu pas dat je dit soort dingen nooit hebt met een vaste kabel thuis.
Wel goed om rekening mee te houden als ik onderweg een keer laad.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Als je de auto al opengemaakt hebt en daarna pas de laadsessie stopt op de laadpaal, kun je alsnog de kabel aan de auto ontgrendelen door ‘t ontgrendelknopje op de afstandbediening nogmaals in te drukken.RKD schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:03:
Ik ben nog altijd heel blij met mijn "plug&charge" lader. Het is maar een kleine handeling maar wel eentje die vaak voor komt dus hoe simpeler hoe beter.
Met verrekenen werkgever heb ik niet te doen dus geen noodzaak iets te registreren.
Met verrekenen werkgever heb ik niet te doen dus geen noodzaak iets te registreren.
Goede keus, de witte zijn ook snellerzerocool schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:14:
Lees al een tijdje mee, maar aangezien ik net de koop heb gesloten maar even voorstellen. Zojuist handtekening gezet onder koopcontract van deze witte Premium uit 2018, met 95k op de teller. Erg blij mee!
[Afbeelding]
Goed dat je een premium hebt gekozen en ook nog in de juiste kleur! De accu is zeer waarschijnlijk nog nauwelijks gedegradeerd.zerocool schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:14:
Lees al een tijdje mee, maar aangezien ik net de koop heb gesloten maar even voorstellen. Zojuist handtekening gezet onder koopcontract van deze witte Premium uit 2018, met 95k op de teller. Erg blij mee!
[Afbeelding]
Mooi hoor, veel plezier en veilige km's. Als ik het goed zie heeft die geen privacy glas, dacht dat dat standaard was bij de premium. Had ik bij mijn comfort ook wel willen hebben.zerocool schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:14:
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En ik zie ook geen open dak, klopt dat?PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:45:
[...]
Mooi hoor, veel plezier en veilige km's. Als ik het goed zie heeft die geen privacy glas, dacht dat dat standaard was bij de premium. Had ik bij mijn comfort ook wel willen hebben.
Dat zit er bij de premium standaard bij.
Premium heeft geen privacy glas. Die van mij althans niet, of het is zó licht dat ik het niet alszodanig herken.PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:45:
[...]
Mooi hoor, veel plezier en veilige km's. Als ik het goed zie heeft die geen privacy glas, dacht dat dat standaard was bij de premium. Had ik bij mijn comfort ook wel willen hebben.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Folie lost dat probleem op.Marc O. schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:38:
[...]
Premium heeft geen privacy glas. Die van mij althans niet, of het is zó licht dat ik het niet alszodanig herken.
:strip_exif()/f/image/xJToO8OOrSmRv53IUNXhEGxH.jpg?f=fotoalbum_large)
En het open dak dan?Marc O. schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:38:
[...]
Premium heeft geen privacy glas. Die van mij althans niet, of het is zó licht dat ik het niet alszodanig herken.
Dat wel
Heerlijk met dit weer, ik gebruik de klimaatregeling nauwelijks.
Wel een open dak hoor, staat alleen door de hoek NET niet op de foto ;-)
Denk dat ik inderdaad nog net het open dak kan zijn. Dat mis ik echt wel op mijn Belgische premium.
Tenzij de omstandigheden het niet toelaten (regen, te koud of te warm) gebruik ik 'm bijna altijd. Bij lage snelheid gaan dan de raampjes ook open en de airco uit. Zó veel fijner!
Op mijn vorige wagen, een SUV, had ik een groot panoramadak. Het raam zelf stond regelmatig open, maar wat ik vooral niet deed was de hemel sluiten waardoor er altijd veel licht langs het dak naar binnen kwam. En het is vooral dat licht dat ik vandaag mis in mijn wagen.
IK ben juist blij met m'n Franse Executive (Premium) zonder schuifdak, maar met stoelventilatie.
Als je wat langer bent is zo'n schuifdak alleen maar iets wat een hoop hoofdruimte kost.
In een Ioniq met schuifdak voel ik me gewoon wat meer opgesloten, die paar centimeter minder hoogte maken toch een vrij groot verschil voor het gevoel.
Als je wat langer bent is zo'n schuifdak alleen maar iets wat een hoop hoofdruimte kost.
In een Ioniq met schuifdak voel ik me gewoon wat meer opgesloten, die paar centimeter minder hoogte maken toch een vrij groot verschil voor het gevoel.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Zelf ben ik 2.03m lang, maar heb absoluut geen last van dat schuifdak. Kan ook zijn dat ik mijn stoel nét wat verder dan gemiddeld achterover heb staan en daardoor wat lager zit met mijn kruin.SpongeRob schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:04:
Ik heb in vrijwel elke auto last van het schuifdak, ik zit redelijk recht inderdaad, dus dat zal het verschil wel zijn. Voor jouw lengte kom ik namelijk nog 12 centimeter tekort.Marc O. schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:18:
[...]
Zelf ben ik 2.03m lang, maar heb absoluut geen last van dat schuifdak. Kan ook zijn dat ik mijn stoel nét wat verder dan gemiddeld achterover heb staan en daardoor wat lager zit met mijn kruin.
Overigens maakt de stoelventilatie het gemis van een schuifdak wel weer goed.
Het enige andere verschil met de NL Premium is dat mijn auto geen verwarmde achterbank heeft, maar er zit toch nooit iemand achterin, dus geen punt voor mij.
Gisteren even bezig geweest met de audio.
Ik heb de Infinty speakers en het klinkt niet geweldig vind ik.
De bas heb ik volledig teruggezet maar er zit nog steeds een soort lage dreun in. Het lijkt wel of er een soort van loudnes op zit maar die kan ik nergens ontdekken.
Het komt voornamelijk uit de deurspeakers en met DAB radio.
Zijn er hier mensen die verbeteringen hebben doorgevoerd?
Ik heb de Infinty speakers en het klinkt niet geweldig vind ik.
De bas heb ik volledig teruggezet maar er zit nog steeds een soort lage dreun in. Het lijkt wel of er een soort van loudnes op zit maar die kan ik nergens ontdekken.
Het komt voornamelijk uit de deurspeakers en met DAB radio.
Zijn er hier mensen die verbeteringen hebben doorgevoerd?
Na de laatste firmware update / navi update:
AE-EV_EUR SOP010.6.2.210111
AE_EV_EUR.0.5.420.210104 MICOM
STD_AVN_MID.EUR.HMC.201127.39af429
Is het adres invoer icon verdwenen, wat is nu de handige manier op een adres in te voeren?
Is het adres invoer icon verdwenen, wat is nu de handige manier op een adres in te voeren?
:strip_exif()/f/image/u6Y6tWYkpQ1ssQvBpxE1k5BZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je dan geen last van de zon? Van de 3 keer dat ik het open dak open deed scheen direct de zon vol in m'n gezicht (met zonnebril op). Met het dak dicht (maar wel met raam) heb je daar veel minder last van. Dus ik gebruik hem eigenlijk ook nooit.Marc O. schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:12:
Tenzij de omstandigheden het niet toelaten (regen, te koud of te warm) gebruik ik 'm bijna altijd. Bij lage snelheid gaan dan de raampjes ook open en de airco uit. Zó veel fijner!
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Klopt, onder een bepaalde hoek moet ik 'm idd ook dicht doen, maar niet omdat de zon in mijn ogen schijnt maar vooral omdat het veel te warm is om met je gezicht vol in die zon te zitten.uFx schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:08:
[...]
Heb je dan geen last van de zon? Van de 3 keer dat ik het open dak open deed scheen direct de zon vol in m'n gezicht (met zonnebril op). Met het dak dicht (maar wel met raam) heb je daar veel minder last van. Dus ik gebruik hem eigenlijk ook nooit.
Je moet nu "zoeken" gebruiken. Ik vind het allemaal erg onhandig. de spraakherkenning is er ook niet beter op geworden, het "ding" "snapt" bijna niets meer...BarryH schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:17:
[Afbeelding]
Gebruikt iemand Android Auto bij de 38 kWh versie? En kan die full screen bij de laatste update?
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
@wfveennl Nou, dat is dan balen. ga wel even een mailtje aan de dealer sturen.
Die mis ik inderdaad!BarryH schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:17:
[Afbeelding]
Zo was het eerst:
https://vimeo.com/195757182#t=24s
@timovd En al uitgevonden hoe je nu een adres moet invoeren in de "zoeken" functie?
@BarryH, helaas. Alleen via zoeken, maar dat vind ik een stuk lastiger.
Iemand al geprobeerd met plaatsnamen met een spatie, zoals Bosch en Duin, Huis ter Heide en De Bilt?BarryH schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:50:
@timovd @wfveennl Net gebeld door de dealer: in de zoekbalk PLAATS STRAATNAAM HUISNUMMER invoeren...
dus spaties ertussen, geen komma's
@timovd Ja, geprobeerd en werkt.
vervolgens moest de navi wel heeeel lang nadenken en ben ik weer mn huis ingelopen, maar dat komt vast goed...
... al me al.. geen verbetering
vervolgens moest de navi wel heeeel lang nadenken en ben ik weer mn huis ingelopen, maar dat komt vast goed...
... al me al.. geen verbetering
Is de APK inbegrepen bij die prijs?BarryH schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:35:
Net de 4jr/124k km beurt gehad:
Interieurfilter wil ik zelf vervangen (voor koolstoffilter) en ruitenvloeistof bijvullen kost mij een paar minuten.
Software-update heb ik zelf al gedaan.
Bij Kwik-Fit kost APK + klein onderhoud 119,- maar daar zit geen pechhulp bij.
@timovd APK was nagenoeg gratis, alleen iets van eur 7,- voor afmeldkosten. Dit omdat ook het reguliere onderhoud werd gedaan.
Daarnaast is onderhoud bij de dealer conform onderhoudschema voorwaarde voor je fabrieksgarantie. Dus ik zou de eerste 5 jaar niet naar de kwik-fit gaan...
Daarnaast is onderhoud bij de dealer conform onderhoudschema voorwaarde voor je fabrieksgarantie. Dus ik zou de eerste 5 jaar niet naar de kwik-fit gaan...
Dat is een misvatting. Als je het onderhoud aantoonbaar volgens schema en specs van de fabrikant laat uitvoeren, dan behoud je gewoon je garantie. Dat hoeft dus niet per se bij de dealer te gebeuren, en men hoeft zelfs geen originele onderdelen (slijtage onderdelen zoals remblokjes of luchtfilters) te gebruiken. Dat gezegd hebbende: Voor die paar tientjes die je hooguit bespaart, zou ik wel gewoon naar de dealer gaan.BarryH schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:59:
[ Voor 21% gewijzigd door Marc O. op 28-06-2021 20:32 ]
Ben erg blij met m'n Ioniq. Helaas in 3 weken tijd 3 keer op het verkeerde been gezet door de ingebouwde navigatie!
Herkennen jullie dit?
En, heeft iemand van jullie wel eens een kaart foutje doorgegeven? en zo ja, hoe?
- een keer stuurde hij me een fietspad op
- een keer werd een verkeerd sorteervak/rijstrook aangegeven
- een keer tegen de rijrichting in gestuurd
Herkennen jullie dit?
En, heeft iemand van jullie wel eens een kaart foutje doorgegeven? en zo ja, hoe?
Nee, navi klopt meestal wel. verder elke beurt de update krijgen.
De lease Ioniq van mijn vriendin heeft deze week een beurt gehad, had nog expliciet gevraagd of ze de navi konden updaten maar einde van de dag kwam de auto terug en de mededeling dat zij dit niet konden doen..
Kun je dit ook zelf doen eventueel? En zo ja, hoe?
Kun je dit ook zelf doen eventueel? En zo ja, hoe?
@Nielzsche ja, maar ik zou toch even terug gaan naar de dealer omdat het een lease is.
De laatste map is EUR.13.47.47.412.407.2 en software is SOP.010.6.210111 en voor de 38kWh *210603
releasenotes: https://update.hyundai.com/RU/EN/updateNoticeView/343
De laatste map is EUR.13.47.47.412.407.2 en software is SOP.010.6.210111 en voor de 38kWh *210603
releasenotes: https://update.hyundai.com/RU/EN/updateNoticeView/343
[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 29-06-2021 16:23 ]
En let op: wellicht verdwijnt dan je adres icoontje
Zie paar Posts terug
Zie paar Posts terug
Er zijn onlangs wel wat updates teruggetrokken en nog niet opnieuw uitgebracht. Op de bovengenoemde Russische site zie je wel een aankondiging van 25 Juni, maar die is nog niet te downloaden. De Europese dealers krijgen de updates meestal nog een paar weken later, dus kan wellicht kloppen dat de dealer geen update voor je had.
[ Voor 8% gewijzigd door wian op 29-06-2021 16:41 . Reden: linke toegevoegd ]
Congrats!zerocool schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:14:
[Afbeelding]
Nu wel even je username aanpassen hè
Afgelopen maandag en dinsdag ben ik naar Italië gereden met m'n Ioniq, dat was wel even wennen aangezien ik nog nooit eerder een snellader heb hoeven gebruiken.
Uiteindelijk grotendeels max 100km/h gereden en maandagavond gruwelijk noodweer in Duitsland.
Het uiteindelijke verbruik was 11.7 kWh/100km, vond ik niet slecht omdat het toch heel veel snelwegkilometers waren.
Wel kon ik een voor de hand liggende optie in de navigatie niet vinden. In Oostenrijk wilde ik de snelweg, vanwege vignet en dus tol, vermijden, maar ik kon nergens de optie vinden om tolwegen of iets anders te vermijden. Weet iemand misschien waar ze die optie ergens hebben verstopt?
In april is de auto bij de dealer geweest, dus ik heb niet de allerlaatste navigatie software denk ik.
Uiteindelijk grotendeels max 100km/h gereden en maandagavond gruwelijk noodweer in Duitsland.
Het uiteindelijke verbruik was 11.7 kWh/100km, vond ik niet slecht omdat het toch heel veel snelwegkilometers waren.
Wel kon ik een voor de hand liggende optie in de navigatie niet vinden. In Oostenrijk wilde ik de snelweg, vanwege vignet en dus tol, vermijden, maar ik kon nergens de optie vinden om tolwegen of iets anders te vermijden. Weet iemand misschien waar ze die optie ergens hebben verstopt?
In april is de auto bij de dealer geweest, dus ik heb niet de allerlaatste navigatie software denk ik.
Dat zou toch moeten kunnen. Ik heb de laatste software in de Ioniq en daar heb ik gewoon die optie er bij staan. Ik weet zo uit mijn hoofd niet exact waar deze optie staat, maar kan het desnoods wel even nakijken binnenkort.SpongeRob schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:25:
Afgelopen maandag en dinsdag ben ik naar Italië gereden met m'n Ioniq, dat was wel even wennen aangezien ik nog nooit eerder een snellader heb hoeven gebruiken.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
@SpongeRob bij de instellingen kan je oa routevoorkeuren doorgeven.
Moest een keer in het centrum van Woerden zijn. De Ioniq navi heeft me twee keer dwars door het centrum geleid (hield geen rekening met eenrichtingverkeer), totdat ik uiteindelijk maar Google Maps heb gebruikt, toen reed ik er zo naar toe door om het centrum heen te rijden. En ik laat mijn navi altijd updaten als er eentje beschikbaar is.Arnold T schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:42:
Ben erg blij met m'n Ioniq. Helaas in 3 weken tijd 3 keer op het verkeerde been gezet door de ingebouwde navigatie!Dit helpt me niet echt om de navigatie te vertrouwen. Zelf kom ik er wel uit, maar mijn vrouw is hier niet echt van gecharmeerd.
- een keer stuurde hij me een fietspad op
- een keer werd een verkeerd sorteervak/rijstrook aangegeven
- een keer tegen de rijrichting in gestuurd
Herkennen jullie dit?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Maar niemand hier geeft wel eens een kaartfoutje door aan Tomtom of aan Hyundai dus?
Gewoon maar hopen dat de volgende kaart minder fouten bevat?
Gewoon maar hopen dat de volgende kaart minder fouten bevat?
Ik heb in het verleden al eens een poging gedaan om fouten in de TT kaarten door te geven maar dat was zo omslachtig dat ik dat maar heb opgegeven.
Nou loop ik toch tegen een nadeel van de Ioniq aan. De auto bevalt uitstekend, maar een trekhaak mag niet.
We staan voor een verbouwing en ik zal dan regelmatig wat moeten vervoeren. Dus een lastige keuze, of een goedkoop busje erbij of de Ioniq weg en een goede bus kopen.
Alleen vraag ik me af of de auto (makkelijk) te verkopen is? Ik geloof dat de Ioniq niet de meest gezochte ev is momenteel
We staan voor een verbouwing en ik zal dan regelmatig wat moeten vervoeren. Dus een lastige keuze, of een goedkoop busje erbij of de Ioniq weg en een goede bus kopen.
Alleen vraag ik me af of de auto (makkelijk) te verkopen is? Ik geloof dat de Ioniq niet de meest gezochte ev is momenteel
Is denk ik afhankelijk van de uitvoering. Ik heb onlangs een premium gekocht. Je kon goed merken dat de comfort uitvoering veel langer blijft staan.RonaldPr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:27:
Nou loop ik toch tegen een nadeel van de Ioniq aan. De auto bevalt uitstekend, maar een trekhaak mag niet.
Het is een premium 38 met schuifdak en twee kleuren leer. Dus ik ben benieuwd
[ Voor 4% gewijzigd door RonaldPr op 03-07-2021 15:57 ]
En ventilatie stoelen?RonaldPr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:07:
Het is een premium 38 met schuifdak en twee kleuren leer. Dus ik ben bey
Ben benieuwd naar je advertentie. Ik heb een tijdje in een 28 gereden. rijdt goed, maar zoek toch dat extra stukje range.
Toch maar een weblog?
Ook dat zit er op. Ik dacht eerst dat dat onzin was maar gebruik het nu toch regelmatig als ik het niet vergeet.tomic schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:15:
[...]
En ventilatie stoelen?![]()
Ben benieuwd naar je advertentie. Ik heb een tijdje in een 28 gereden. rijdt goed, maar zoek toch dat extra stukje range.