“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ah inderdaad, stom van me, die staat met afstand op 1.PeterZ(on) schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Je vergeet de belangrijkste, max laadniveau (Soc) kunnen instellen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Misschien is dat nodig maar is mij eigenlijk nog nooit opgevallen, zal er eens op letten of je na achteruit rijden de autohold opnieuw moet activeren.assje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Na het wisselen van drive/reverse moet je hem toch wel opnieuw aantikken? Maar dan is de relevante vraag hoe vaak dat nodig is. Misschien komt het doordat ik niet in de stand hoef te parkeren maar het is niet alsof ik ooit >2x tussen drive/reverse hoef te wisselen.
Edit. net even getest en na achteruit rijden en weer vooruit blijft de autohold gehandhaafd.
[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-05-2021 14:24 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wat ik echt een gemiste kans vind is de laadklep openen met je afstandsbediening. Dat is zo armoedig dat je eerst je auto moet openen, dan ergens onder je dashboard een knopje indrukken om je klepje te openen....
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Je kunt toch instellen dat ie tot n% moet laden? Of is dat alleen bij de FL versie?PeterZ(on) schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Je vergeet de belangrijkste, max laadniveau (Soc) kunnen instellen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij de 28kWh kan het niet, FL weet ik niet. Nu hoef ik maar weinig te laden, want ik rij niet veel, en ik kan thuis laden dus is het niet zo'n punt.wian schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Je kunt toch instellen dat ie tot n% moet laden? Of is dat alleen bij de FL versie?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat inderdaad, en dan wel een knopje om de achterklep van slot te halen terwijl dit gewoon automatisch gebeurt als je in de buurt komtPhilos31 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:01:
Wat ik echt een gemiste kans vind is de laadklep openen met je afstandsbediening. Dat is zo armoedig dat je eerst je auto moet openen, dan ergens onder je dashboard een knopje indrukken om je klepje te openen....
Hoeveel risico loopt de Ioniq op een bezoekje van de marter? De gaten aan de onderkant zijn niet groot genoeg om de marter buiten te houden. Welke maatregelen kan je nemen de marter te weren?
Ik heb mijn Ioniq geïmporteerd uit Duitsland, deze is daar in ieder geval slachtoffer geworden. Het isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorklep is aangevreten en ook wat stukjes om een koelslang.Piet_Ioniq schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:21:
Marter preventie?
Hoeveel risico loopt de Ioniq op een bezoekje van de marter? De gaten aan de onderkant zijn niet groot genoeg om de marter buiten te houden. Welke maatregelen kan je nemen de marter te weren?
Verder gelukkig niets ernstigs, de vorige eigenaar en ik zelf hebben beide geen noodzaak gezien hier iets aan te doen.
Wat er qua maatregelen mogelijk is geen idee van, hoor ook niet vaak mensen die hier in NL problemen mee hebben eigenlijk. Kan me voorstellen dat het nogal regio afhankelijk is.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 06-05-2021 11:00 ]
Dit is geen universitair onderzoek, het zijn bij elkaar geraapte gegevens en aannames, maar zover ik het kan checken, bekijken en berekenen zou het een heel eind in de juiste richting moeten komen.
Here we go:
De Ioniq Electric 2016-2019 heeft een batterijpakket van (bijna) 31kWh
Deze bestaat uit 96 cellen in serie x 2 (paralel) Packs zijn gemaakt dooe HL Greenpower in Korea.
De minimale nominale en maximale voltages voor deze cells zijn: 2,5v 3,75 v 4,3v
Dat betekent dus dat als je de batterij helemaal 100% zou volladen hij een voltage heeft van 4,3v en helemaal leeg op 2,5 volt.
Wat Hyundai heeft gedaan is het batterij management systeem zo ingesteld dat het "denkt" dat de batterij maar tot 4.12 v kan worden opgeladen en tot en op zn laagst rond de 3,2v
Dat komt neer op ongeveer het volgende:
Bij 100% S.O.C. op het display zit je in werkelijkheid op ongeveer 85% van de volledige capaciteit en op 0% S.O.C. zit je ongeveer op 3%
Dat verklaart ook waarom je zo snel kunt blijven laden bij de classic.
/f/image/qcBMYCsTa0Hytu9cZ1ylJZM6.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet als je de gele lijn van de 38 versie bekijkt dat de stappen naar beneden in laadsnelheid ongeveer 20% uit elkaar liggen. Dat is het verschil in buffer.
Hoe zit het dan met degradatie?
Iedere batterij heeft degradatie, hoe je omgaat met je batterij zorgt voor meer of minder degradatie.
Ook de Ioniq batterij heeft last van degradatie, alleen de BMS ziet het niet omdat die denkt dat de batterij maar 27,5 kWh groot is. Ook het meten van het aantal km's en dan het verbruik berekenen heeft geen nut omdat iedere Ioniq ongeveer op 26kWh verbruik zal komen (Ergens in een oude video van Bjorn Nyland geeft hij dat ook aan, en mijn meting met can ioniq met mijn 3 jaar oude 30k km ioniq geeft 26kWh aan van "vol" tot "leeg""
Degradatie heeft dus te maken met hoe vriendelijk je bent voor je batterij, als je de batterij altijd helemaal vol laad en helemaal ontlaad dan gaat zo'n batterij ongeveer 250 cycles mee.
Dat zou betekenen dt als Hyundai ons de volledige capaciteit zou hebben gegeven we een range zouden hebben van 250Km maar na 95.000Km we op 80% capaciteit zouden zitten, dus 20% degradatie.
Omdat de BMS ervoor zorgt dat de batterij nooit verder dan ongeveer 85% kan worden opgeladen gaat ook het aantal cycles omhoog
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXZIx1FaWSqX20OJkGBI9I0E.jpg?f=user_large)
Als je niet tot het schildpadje doorrijd, maar begint te laden als de auto er om vraagt dan kun je bovenstaand groene lijntje nemen als rekensommetje. 4500 cycles voordat je op de 85% zit dat zou staan voor 900000 km voordat de hele buffer van 15% weg is. Laad je altijd tot 80% en rij je nooit lager dan 20% kan dat nog meer zijn (zie blauwe lijn).
Een ioniq met 200k km zal dus tussen 6 en 10% degradatie hebben afhankelijk van hoe warm je de batterij hebt gemaakt. Hier in Nederland met matige temperaturen en maximaal 100km/h zal het allemaal nogal meevallen. Maar hier merk je dus niets van omdat je dan nog steeds een buffer van 5-9% hebt.
Het eerste stukje degradatie gaat ook het hardst, hierna neemt de snelheid van degradatie af.
Nu is dat wel optimistisch berekend, temperatuur van de batterij komt wel boven de 20 graden en dat heeft invloed, maar het geeft voor mij ook een aardig beeld van hoe Hyundai heeft nagedacht bij de ontwikkeling om een auto neer te zetten die nog wel even mee kan.
Dit komt aardig overeen met wat ze bij de Tesla's zien. Van Tesla mag je zelf meer batterij gebruiken, maar hun batterijen zijn groter dus minder cycles. Maar op 300K km nog steeds maar 10% degradatie. Hyundai daarentegen is weer een stuk liever voor dit batterypack. 900.000km is wellicht wat te veel van het goede, maar ook als de degradatie bij 400.000 km begint zichtbaar te worden heeft de auto meer km afgelegd dan een Diesel en is dan nog steeds niet aan het einde van zn leven.
Er vallen vast een hoop gaten te schieten in dit verhaal, maar zorgen hoef je je voorlopig niet te maken.
Zie ook https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
[ Voor 11% gewijzigd door Philos31 op 07-05-2021 12:54 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Wat ik me afvraag, wanneer de batterij aan het einde van zijn levensduur zit zou het dan mogelijk zijn om het bms dusdanig te programmeren dat hij weer meer van de batterij gaat gebruiken zodat hij nog langer mee gaat?
Het antwoord is nee. Je zou de BMS kunnen opdragen om weer minder van de batterij te gebruiken, niet meer. Wat versleten is, dat is versleten en komt niet meer terug. Maar wat is einde levensduur?RonaldPr schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:59:
Mooi verhaal, dank je wel.
Wat ik me afvraag, wanneer de batterij aan het einde van zijn levensduur zit zou het dan mogelijk zijn om het bms dusdanig te programmeren dat hij weer meer van de batterij gaat gebruiken zodat hij nog langer mee gaat?
Als ik nou na zeg 350k km door mijn buffer heen ben dan nog haal je de 200-230 km die je nu doet, het neemt alleen daarna af, want het gaat niet meer van je buffer af. Dus zeg na 400k km haal je nog maar 190-215 km. Is dat dan onbruikbaar?
En hoeveel km ga je in de Ioniq rijden?
Gemiddeld rijdt een nederlander 13k km per jaar. Om alleen al die 200.000 km aan te tikken die Hyundai garandeerde ben je dan al 15 jaar verder.
Een gemiddelde benzinemotor gaat 200k km mee, er rijden al ioniqs rond met meer die nog steeds gewoon 100 SOH hebben (dus nog niet door de buffer) dus wanneer is het voor jou end of life? En ga je dat halen?
Als bovenstaand verhaal klopt dan heeft Hyundai z'n zaakjes heel goed voor elkaar. Petje af.Philos31 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:37:
Ik ga mij vandaag eens wagen aan het stukje batterij degradatie van de 28 KwH, ik heb me de afgelopen maanden behoorlijk bezig gehouden met batterijen (ik wil graag een eigen "powerwall" gaan bouwen) en heb daarbij aardig wat geleerd over batterijen, degradatie en levensduur.
Dit is geen universitair onderzoek, het zijn bij elkaar geraapte gegevens en aannames, maar zover ik het kan checken, bekijken en berekenen zou het een heel eind in de juiste richting moeten komen.
Here we go:
De Ioniq Electric 2016-2019 heeft een batterijpakket van (bijna) 31kWh
Deze bestaat uit 96 cellen in serie x 2 (paralel) Packs zijn gemaakt dooe HL Greenpower in Korea.
De minimale nominale en maximale voltages voor deze cells zijn: 2,5v 3,75 v 4,3v
Dat betekent dus dat als je de batterij helemaal 100% zou volladen hij een voltage heeft van 4,3v en helemaal leeg op 2,5 volt.
Wat Hyundai heeft gedaan is het batterij management systeem zo ingesteld dat het "denkt" dat de batterij maar tot 4.12 v kan worden opgeladen en tot en op zn laagst rond de 3,2v
Dat komt neer op ongeveer het volgende:
Bij 100% S.O.C. op het display zit je in werkelijkheid op ongeveer 85% van de volledige capaciteit en op 0% S.O.C. zit je ongeveer op 3%
Dat verklaart ook waarom je zo snel kunt blijven laden bij de classic.
[Afbeelding]
Je ziet als je de gele lijn van de 38 versie bekijkt dat de stappen naar beneden in laadsnelheid ongeveer 20% uit elkaar liggen. Dat is het verschil in buffer.
Hoe zit het dan met degradatie?
Iedere batterij heeft degradatie, hoe je omgaat met je batterij zorgt voor meer of minder degradatie.
Ook de Ioniq batterij heeft last van degradatie, alleen de BMS ziet het niet omdat die denkt dat de batterij maar 27,5 kWh groot is. Ook het meten van het aantal km's en dan het verbruik berekenen heeft geen nut omdat iedere Ioniq ongeveer op 26kWh verbruik zal komen (Ergens in een oude video van Bjorn Nyland geeft hij dat ook aan, en mijn meting met can ioniq met mijn 3 jaar oude 30k km ioniq geeft 26kWh aan van "vol" tot "leeg""
Degradatie heeft dus te maken met hoe vriendelijk je bent voor je batterij, als je de batterij altijd helemaal vol laad en helemaal ontlaad dan gaat zo'n batterij ongeveer 250 cycles mee.
Dat zou betekenen dt als Hyundai ons de volledige capaciteit zou hebben gegeven we een range zouden hebben van 250Km maar na 95.000Km we op 80% capaciteit zouden zitten, dus 20% degradatie.
Omdat de BMS ervoor zorgt dat de batterij nooit verder dan ongeveer 85% kan worden opgeladen gaat ook het aantal cycles omhoog
[Afbeelding]
Als je niet tot het schildpadje doorrijd, maar begint te laden als de auto er om vraagt dan kun je bovenstaand groene lijntje nemen als rekensommetje. 4500 cycles voordat je op de 85% zit dat zou staan voor 900000 km voordat de hele buffer van 15% weg is. Laad je altijd tot 80% en rij je nooit lager dan 20% kan dat nog meer zijn (zie blauwe lijn).
Een ioniq met 200k km zal dus tussen 6 en 10% degradatie hebben afhankelijk van hoe warm je de batterij hebt gemaakt. Hier in Nederland met matige temperaturen en maximaal 100km/h zal het allemaal nogal meevallen. Maar hier merk je dus niets van omdat je dan nog steeds een buffer van 5-9% hebt.
Het eerste stukje degradatie gaat ook het hardst, hierna neemt de snelheid van degradatie af.
Nu is dat wel optimistisch berekend, temperatuur van de batterij komt wel boven de 20 graden en dat heeft invloed, maar het geeft voor mij ook een aardig beeld van hoe Hyundai heeft nagedacht bij de ontwikkeling om een auto neer te zetten die nog wel even mee kan.
Dit komt aardig overeen met wat ze bij de Tesla's zien. Van Tesla mag je zelf meer batterij gebruiken, maar hun batterijen zijn groter dus minder cycles. Maar op 300K km nog steeds maar 10% degradatie. Hyundai daarentegen is weer een stuk liever voor dit batterypack. 900.000km is wellicht wat te veel van het goede, maar ook als de degradatie bij 400.000 km begint zichtbaar te worden heeft de auto meer km afgelegd dan een Diesel en is dan nog steeds niet aan het einde van zn leven.
Er vallen vast een hoop gaten te schieten in dit verhaal, maar zorgen hoef je je voorlopig niet te maken.
Zie ook https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Het blijft alleen jammer dat de 28 kWh versie geen app heeft terwijl de Amerikaanse versie het wel heeft.
En dat je het laden niet kunt begrenzen tot 80% of 90%. Iets wat de 38 kWh wel kan.
Maar bij de 38kWh is dat ook nodig en bij de 31kWh (die we 28 noemen) eigenlijk niet omdat je sowieso niet hoger dan 85% laad.Sonicfreak schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:54:
[...]
Als bovenstaand verhaal klopt dan heeft Hyundai z'n zaakjes heel goed voor elkaar. Petje af.
Het blijft alleen jammer dat de 28 kWh versie geen app heeft terwijl de Amerikaanse versie het wel heeft.
En dat je het laden niet kunt begrenzen tot 80% of 90%. Iets wat de 38 kWh wel kan.
èn bovenstaand verhaal klopt, die voltages die ik noem kun je eenvoudig zelf uitlezen. Als je pack op 100% is kun je met can ionic of Soul spy eenvoudig de waarde per cel uitlezen. Daarna rij je de batterij een keer bijna leeg, neem je dazt voltage weer. Dan zul je zien dat het hoogste voltage behoorlijk laag is voor een Lithium ion cel en het lage voltage aan de hoge kant. Ze zijn dus erg zuinig met de batterij. Sterker nog, de 28kWh die de BMS mag gebruiken wordt ook maar tot 95% geladen, als je auto op 100% staat (soc display) is de soc BMS op 95% (Uit mn hoofd)
Het aantal km's voordat je de degradatie gaat zien is een dikke duim verhaal, maar wel gebaseerd op wat je van een moderne lithium batterij mag verwachten. Maar dat hangt van zo ontzettend veel factoren af, en iedere cel heeft zn eigen leven en gekkigheid. Je kunt daar niet al te stellig over zijn. In ieder geval mag je er voorlopig van uit gaan dat de auto wel een auto leven mee kan, en wellicht zelfs langer.
[ Voor 15% gewijzigd door Philos31 op 07-05-2021 14:13 ]
Bedankt voor je antwoord. De 38 kWh heeft toch ook een buffer waardoor je toch ook gewoon tot 100% kunt laden? Toen ik een 38 kWh als leenauto had, stond de maximale laadcapaciteit op 100% ingesteld en ik vermoed dat dat de standaardinstelling is vanuit de fabriek. Ik reed namelijk een spiksplinternieuwe van de dealer. Gebruikers moeten volgens mij zelf instellen als ze maar tot 80% of 90% willen laden.Philos31 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Maar bij de 38kWh is dat ook nodig en bij de 31kWh (die we 28 noemen) eigenlijk niet omdat je sowieso niet hoger dan 85% laad.
èn bovenstaand verhaal klopt, die voltages die ik noem kun je eenvoudig zelf uitlezen. Als je pack op 100% is kun je met can ionic of Soul spy eenvoudig de waarde per cel uitlezen. Daarna rij je de batterij een keer bijna leeg, neem je dazt voltage weer. Dan zul je zien dat het hoogste voltage behoorlijk laag is voor een Lithium ion cel en het lage voltage aan de hoge kant. Ze zijn dus erg zuinig met de batterij. Sterker nog, de 28kWh die de BMS mag gebruiken wordt ook maar tot 95% geladen, als je auto op 100% staat (soc display) is de soc BMS op 95% (Uit mn hoofd)
Het aantal km's voordat je de degradatie gaat zien is een dikke duim verhaal, maar wel gebaseerd op wat je van een moderne lithium batterij mag verwachten. Maar dat hangt van zo ontzettend veel factoren af, en iedere cel heeft zn eigen leven en gekkigheid. Je kunt daar niet al te stellig over zijn. In ieder geval mag je er voorlopig van uit gaan dat de auto wel een auto leven mee kan, en wellicht zelfs langer.
Ik heb mijzelf niet zo in de 38 verdiept, maar ik meen ergens gezien te hebben dat deze 3% buffer heeft.Sonicfreak schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:25:
[...]
Bedankt voor je antwoord. De 38 kWh heeft toch ook een buffer waardoor je toch ook gewoon tot 100% kunt laden? Toen ik een 38 kWh als leenauto had, stond de maximale laadcapaciteit op 100% ingesteld en ik vermoed dat dat de standaardinstelling is vanuit de fabriek. Ik reed namelijk een spiksplinternieuwe van de dealer. Gebruikers moeten volgens mij zelf instellen als ze maar tot 80% of 90% willen laden.
Bij de 28 kWh is de buffer 10% toch?Philos31 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:48:
[...]
Ik heb mijzelf niet zo in de 38 verdiept, maar ik meen ergens gezien te hebben dat deze 3% buffer heeft.
Nee. de 28KwH gebruikt maar 26 (en een beetje) van de 28 die de BMS ziet. In werkelijkheid is de batterij 31kWh dus aan de bovenkant zit zo'n 15 % en aan de onderkant 3% naar mijn schatting. Dat is juist wat ik in bovenstaand verhaal probeerd uit te leggen.
Nu laad ik eigenlijk bijna altijd langzaam. Voor 90% zelfs thuis via de granny charger. Het lijkt mij dat daar weinig warmteontwikkeling bij vrijkomt maar ik weet niet of er bij de snelheid van het laden ook nog andere factoren dan warmte van invloed zijn op de degeneratie.Philos31 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:37:
Wat verder in dit verband nog interessant kan zijn is de mate van energieterugwinning. Ik zie daar soms zo'n 90 kw staan en je zou denken dat toch ook iets betekent voor die accu, hoe kort dat dan ook duurt...
Ik ben met deze marges wel benieuwd of het altijd opladen van de auto na gebruik nog negatieve effecten heeft? Wij doen het niet altijd, om de batterij een beetje te sparen. Maar als hij toch niet hoger van 95% komt, lijkt het me dat daar niet zo'n groot probleem mee is.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voor wat betreft de warmte, ik denk dat dat in Nederland wel aardig zal meevallen.Krisp schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:13:
Voor die korte duur zou het niet uit moeten maken. Als je vlot optrekt, haal je hetzelfde vermogen uit de batterij, wat ook geen problemen oplevert.![]()
Ik ben met deze marges wel benieuwd of het altijd opladen van de auto na gebruik nog negatieve effecten heeft? Wij doen het niet altijd, om de batterij een beetje te sparen. Maar als hij toch niet hoger van 95% komt, lijkt het me dat daar niet zo'n groot probleem mee is.
Electric dave (youtube) heeft in 2018 een "rapid gate" test gedaan, door snel rijden 170km/h bij warm weer en steeds weer te snelladen, berg op berg af, recupereren etc. Dus echt door bijna "misbruik" te maken van de auto kreeg hij een temepratuur van 45 graden in de batterij (warmste cel 50 graden) en 45 graden is niet zo'n probleem voor een lithium batterij, dat heeft niet zoveel invloed op degradatie. Hoge temperaturen en dan hoge SOC en dan zo laten is wel slecht voor je batterij.
Nogmaals, met de maximum snelheid in NL van 100km/h en een gimiddelde temperatuur in Juli augustus van 16,8 graden (ja echt zo koud) zal de batterij eerder kouder dan 20 graden zijn dan warmer dan 40.
Dan ook nog even hier over, dit is nepnieuws dus. Bjorn heeft hier zn cijfers niet goed. Hij heeft gemeten dat hij ongeveer 26kWh uit het batterij pakket kan haln, en dat klopt, dat kon hij ook toen de auto nieuw was.
Hij kan dus zo de degradatie niet meten, de auto levert alleen 26kWh en het pack is niet 28kWh maar 31.
Ofwel, hoe ouder de auto is hoe belangrijker het wordt om vriendelijk voor de accu te zijn.
Verder ook leuk om te bedenken dat 10% langzamer rijden bijvoorbeeld 15% minder energie kost maar dus ook de levensduur van de accu (auto) 15% langer maakt.
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 08-05-2021 10:01 ]
Hoe werkt het met navigatie? Android Auto? Draadloos? Kun je überhaupt draadloos je telefoon opladen? Is er al een navigatie die ook laadstops plant op lange ritten?
[ Voor 10% gewijzigd door dedominee op 08-05-2021 10:04 ]
Dan moet je bij de buren zijn: Het grote Hyundai Ioniq 5 topicdedominee schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:03:
De Ioniq5 lijkt me een prima vervanger voor mijn huidige lease Tesla. De extra ruimte in de kofferbak komt goed van pas met een kleine erbij.
Hoe werkt het met navigatie? Android Auto? Draadloos? Kun je überhaupt draadloos je telefoon opladen? Is er al een navigatie die ook laadstops plant op lange ritten?
En lees even het topic door voordat je deze vragen stelt. 😉
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ja en nee, de buffer neemt af, mar de degradatiesnelheid ook, het duurt dus gewoon wel een behoorlijk poosje vorrdat de buffer op is en je echt in je 26kWh gaat eten.assje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:59:
@Philos31 Maar de opzet met "verborgen degradatie" wil wel zeggen dat de reserves na verloop van tijd kleiner worden en dat bij hetzelfde gebruik degradatie dus zal versnellen.
Ofwel, hoe ouder de auto is hoe belangrijker het wordt om vriendelijk voor de accu te zijn.
Verder ook leuk om te bedenken dat 10% langzamer rijden bijvoorbeeld 15% minder energie kost maar dus ook de levensduur van de accu (auto) 15% langer maakt.
Als je in het staaje kijkt in mijn post hier een paar boven dan zie je dat 85% capaciteits retentie voor het groene lijntje ergend net boven de 4000 cycles zit. Dus dat zou betekenen 4000 maal de 26kWh bruikbaar maal 200km gemiddeld uit 1 cycle. = 800000km voordat je door je buffer heen bent. Dan begin je dus met capaciteit inleveren.
Als we nu het voorbeeld van Bjorn nemen, een Ioniq met 92.000km, dan zou die ongeveer 92.000/200=460 cycles hebben gehad. Volgens het staatje en als we de groene lijn volgen zou je dan op 6% degradatie komen.
Dat kan best kloppen, het is alleen allemaal theoretisch omdat je het bij onze Ioniqs niet kunt nameten. De BMS weet niet beter dan dat hij 28kWh heeft waarvan hij er 26 mag gebruiken.
Misschien moet ik me eens in verbinding zetten met @mux om te zien of hij me niet eens helemaal met de grond gelijk kan maken. Hij heeft namelijk pas echt verstand van batterijen en heeft ook ergens al eens een Ioniq batterij pakket met degradatie meegemaakt schreef hij ooit.
Wat battrijen betreft ben ik net een viruswappie, ik heb zelf onderzoek gedaan en heb mijn informatie van internet, heb er niet voor geleerd en doe me nu op internet voor alsof ik er verstand van heb
Daarom zou ik het wel fijn vinden als iemand als @mux als een soort viroloog er zich over zou uitlaten.
[ Voor 31% gewijzigd door Philos31 op 08-05-2021 11:00 ]
100% S.O.C. display is 95% S.O.C. BMS.
95% van 28kWh = 26.6 kWh bruikbare energie.
wat hij zegt is dat er geen onderste buffer is, maar die is er wel als je de cell voltage bekijkt. Hij heeft alleen op zn display gekeken.
Ik ga hem maar proberen te starten met een jumpstarter maar de accu zal wel defect zijn.
Hij staat aan de lader en 2 dagen stil.
Ummm het is een electrische auto he, je hebt geen startmotor nodig om een electrische motor aan te zettenRonaldPr schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:52:
Nu doet mijn auto helemaal niets meer, dus het probleem van de lege 12 volt accu.
Ik ga hem maar proberen te starten met een jumpstarter maar de accu zal wel defect zijn.
Hij staat aan de lader en 2 dagen stil.
Ik zat al te zoeken naar de startmotor.CopyCatz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Ummm het is een electrische auto he, je hebt geen startmotor nodig om een electrische motor aan te zetten
Maar even serieus, zonder 12 volt accu start hij echt niet. Maar ik heb hem al weer aan de praat en ik neem voorlopig de jump starter wel mee
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Het is complex en genuanceerdPhilos31 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:50:
Wat battrijen betreft ben ik net een viruswappie, ik heb zelf onderzoek gedaan en heb mijn informatie van internet, heb er niet voor geleerd en doe me nu op internet voor alsof ik er verstand van heb![]()
Daarom zou ik het wel fijn vinden als iemand als @mux als een soort viroloog er zich over zou uitlaten.
Om te beginnen: de 'buffer' is een leugen. Fake news. Het is namelijk niet gezegd dat een accu persé een bepaalde capaciteit heeft; de nominale capaciteit is volledig afhankelijk van hoe ver je hem vollaadt en hoeveel je hem ontlaadt, en hoe snel, en hoe vaak je dat wil doen. Je kunt 10-20% extra capaciteit uit een li-ion cel halen als je hem tot 4.4V oplaadt en vervolgens tot 2.5V ontlaadt. Maar dat kun je misschien 25-50x doen totdat de cel functioneel dood is.
Het is een keuze om de cel tot, bijvoorbeeld, 4.1V op te laden en tot 3.5V te ontladen en daarbij, zeg, 3000 echte laadcycli te krijgen totdat de capaciteit is gereduceerd tot 60% van het origineel. Maar het is 'double dipping' om te zeggen dat de échte capaciteit 20% hoger is, maar dat je een buffer aanhoudt en eigenlijk die laatste paar kWh nooit gebruikt. Nee, de nominale capaciteit is nu gewoon lager, want je laadt/ontlaadt nooit voorbij die gezette grenzen. Er is dus geen buffer. En de nominale capaciteit is 'marketing', want je was uberhaupt nooit in staat om 28kWh te gebruiken.
Immers, de nominale capaciteit is vaak de capaciteit bij condities die de auto nooit ziet. Typisch voor huidige-generatie NMC is de capaciteit tussen 2.75V en 4.2V, maar wie zegt dat dat de 'echte' capaciteit is van de cel? Immers, als ik hem tot 4.4V oplaad is de capaciteit nog hoger. Eigenlijk heeft de Ioniq geen 28kWh maar 30,5kWh batterij! Betekent dit dat de buffer 4,5kWh is? Waar zit die buffer nu?
Daarnaast is dat niet de enige reden dat je capaciteit verliest; een belangrijke andere reden is onbalans. Als sommige cellen 20mV verder opgeladen zijn dan anderen, dan heb je al 3% van je capaciteit verloren. Waarom? Nou, bij het opladen zal de hoogste cel beperkend zijn voor je maximale laadspanning, en bij ontladen de laagste cel. Je kunt dus de 'volste' cellen niet volledig benutten doordat de 'leegste' cellen te snel leeg zijn. Aan het begin van het leven van een batterij kan de balans best ok zijn (2-5mV), maar naarmate het pack ouder wordt en verschillen in prestaties tussen de cellen groter worden, wordt ook de onbalans (en intrinsieke verschillen in capaciteit tussen cellen) groter, waardoor je pakket ongelijk degradeert. Dit is *de* reden waarom Leaf-accu's zo 'snel' degraderen. De cellen zijn best heel goed, qua kwaliteit en cycle life concurreren ze goed met elke andere EV. Maar ze degraderen zo asymmetrisch dat het pack als geheel er minder capaciteit van krijgt.
En dan heb je nog de factor interne verliezen en veiligheid. Omdat de accupakketten in EVs nog relatief klein zijn, is het effect van interne weerstand best belangrijk. Je stookt met gemak 15% van je capaciteit weg in laad- en ontlaadverliezen als je op heuvelachtig terrein flink doorrijdt en regenereert. En voor de veiligheid is het belangrijk om bij lage temperaturen, hoge ontlaadsnelheden en lage SOC de prestaties van de auto eerder te beperken en de gebruiker te laten denken dat de accu leeg is, terwijl er nog wat in zit. Dit effect wordt steeds sterker naarmate het accupakket ouder wordt, waardoor de degradatie (en verlies van capaciteit) erger lijkt dan het feitelijk is.
Dit alles maakt het aardig complex om harde uitspraken te doen over degradatie(snelheid). Er is zeker een 'inbreekperiode' van accu's, waarin de belangrijkste reden voor capaciteitsverlies het vergroten van de onbalans is. Daarna degradeert het pack langzaam en relatief lineair op natuurlijke wijze, en op het eind zullen sommige auto's beter kunnen omgaan met de effecten van een matig accupakket dan anderen, waardoor sommige auto's hele snelle degradatie kunnen zien en anderen bijna niks.
Het lijkt er op dat de 12 volt accu nu niet meer laadt, ik heb ergens gelezen dat bij het 28 model hij eerst laadt tot 100% en dan de 12 volt accu gaat laden, misschien is dat bij de 38 ook zo als hij stilstaat? Dan gaan er meer mensen problemen mee krijgen.
Dat is niet waar. Ik laad mijn 28kWh misschien eens per kwartaal tot 100% en nooit 12V accu problemen gehad. Met thuiswerken staat ie met 60% stil en krijg ik netjes meldingen dat de 12V accu in stilstand is bijgeladen.RonaldPr schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:53:
Ik zit even te bedenken dat ik de auto meestal tot 100% laadde, maar dat mag nu maar tot 90%.
Het lijkt er op dat de 12 volt accu nu niet meer laadt, ik heb ergens gelezen dat bij het 28 model hij eerst laadt tot 100% en dan de 12 volt accu gaat laden, misschien is dat bij de 38 ook zo als hij stilstaat? Dan gaan er meer mensen problemen mee krijgen.
Ik dacht dat je bij de 28 niet kan instellen met laden en deze altijd tot 100% laadt? Of laad je hem nooit ‘s nachts?orillion schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:54:
[...]
Dat is niet waar. Ik laad mijn 28kWh misschien eens per kwartaal tot 100% en nooit 12V accu problemen gehad. Met thuiswerken staat ie met 60% stil en krijg ik netjes meldingen dat de 12V accu in stilstand is bijgeladen.
Gewoon tijdschema voor daltarieven gebruiken of de stekker eruit halen.RonaldPr schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:18:
[...]
Ik dacht dat je bij de 28 niet kan instellen met laden en deze altijd tot 100% laadt? Of laad je hem nooit ‘s nachts?
Doe ik ook op de timer, laadt (net iets meer dan) 10% per uur (16A) dus makkelijk rekenen.RonaldPr schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:18:
Ik dacht dat je bij de 28 niet kan instellen met laden en deze altijd tot 100% laadt? Of laad je hem nooit ‘s nachts?
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 09-05-2021 18:38 ]
Heb je het standaard aanwezige knipperlichtrelais niet moeten vervangen voor een versie speciaal voor ledlampjes?
Heb je het standaard aanwezige knipperlichtrelais niet moeten vervangen voor een versie speciaal voor ledlampjes?
Ik heb gelezen dat het knipperlichtrelais bij de Hyundai Ioniq electric in het zekeringenkastje zit.
Klopt deze informatie?
Dit relais zou ook door de airconditioning gebruikt worden volgens degene die dat bericht op internet plaatste.
Is dat echt zo?
Die constructie snap ik niet.
Een knipperlichtrelais is toch alleen voor de werking van de knipperlichten gemaakt, toch?
Wie heeft de juiste informatie voorhanden?
:strip_exif()/f/image/x4RajEzzSyCcZbrbw2IEEVNx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WYuwj26GwdoicCS94huZapsE.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag mn ramen laten tinten en achterlichten laten "smoken"
[ Voor 30% gewijzigd door Philos31 op 15-05-2021 08:15 ]
Ik heb alleen de lamp vervangen door een LED lamp. Verder niets. Ik had in eerste instantie wel de verkeerde LED lampjes, die knipperden wel veel te snel.twinpiejo51 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:15:
Hebben de hpcree.ledbulbs die jij (zonoskar) geplaatst hebt, ingebouwde weerstanden, zodat het beruchte hyperflashen achterwege blijft?
@Philos31 Nu de velgen nog zwart laten spuiten.
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 17-05-2021 19:20 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waar heb je die lampen laten smoken?Philos31 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf heb ik een witte en wil de ramen ook nog eens doen, benieuwd hoe dat staat (met die soort spoiler).
Ik heb het laten doen bij Tint4u in Den Haag. Ik kwam een groupon tegen:Sjabba1979 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:35:
[...]
Waar heb je die lampen laten smoken?
Zelf heb ik een witte en wil de ramen ook nog eens doen, benieuwd hoe dat staat (met die soort spoiler).
https://www.groupon.nl/de...intent-blinderen-den-haag
dan kost het 119 euro voor de achterramen en de zijramen achter.
Die lampen heb ik dan wel volle bak voor betaald, maar ook een leuke prijs gekregen.
Hij heeft al meerdere witte gedaan en was aangenaam verrast nu eens een Ioniq in het zwart te zien :-)
Hier is een voorbeeld van een witte met een geblindeerde achterruit op zijn instagram.
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
De witte is met 5% getint, de mijne met 20% (ik vind zelf 20% mooier, dan zie je tenminste nog wat, 5% is wel heel erg donker.
20% is wat Mercedes heeft zeg maar, 35% is standaard op VAG, 5% is 20 jaar oude golfjes die door hun veren gezakt zijn en zonder laatste uitlaatdemper. Je weet wel de auto die je wilt als je net 18 bent :-)
BTW: Lichten smoken mag volgens de wet niet, maar iedere 2e model 3 heeft het dus zal het niet zo'n vaart lopen. Als hij niet door de keuring komt of oom agent zegt er iets van kan ik de folie er altijd af trekken.
[ Voor 24% gewijzigd door Philos31 op 16-05-2021 10:06 ]
Had je al de glimmende zwart plastic delen? Standaard zijn die - net als de neus - grijs.Philos31 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja de neus en de achterkant zijn in de kleur van de auto gespoten, dat was al toen ik de auto 2e hands (met 19000km) kochttimovd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Had je al de glimmende zwart plastic delen? Standaard zijn die - net als de neus - grijs.
Zie hier:
Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Raar dat ze daarop hebben bezuinigt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zal even een praktijkervaring delen puur om te schetsen wat de impact in de prakijk is. Mijn Ioniq uit 2018 heeft inmiddels 200.000 km gereden, ik laad hem altijd op tot 100%. Hoeveel merk ik qua range in te leveren, nul echt niks. Met 20 graden nog steeds 210 km op de GOM bij 100% SOC en met ~25 graden, 225 km op de GOM bij 100% SOC. Dat is net zoveel als bij aflevering in 2018. IMHO bij normaal gebruik is degradatie bij de Ioniq eigenlijk geen issue i.t.t. tot de Nissan Leaf bijvoorbeeld. Ik slaap er in ieder geval niet minder om.Philos31 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:19:
Toevallig, omdat ik op youtube voor ioniq degradatie aan het zoeken was kwam ik deze (Zweedse?) youtuber tegen die bijna tot dezelfde conclusie komt dan ik.
100% S.O.C. display is 95% S.O.C. BMS.
95% van 28kWh = 26.6 kWh bruikbare energie.
[YouTube: Can you safely charge the IONIQ 28 kWh EV to 100%]
wat hij zegt is dat er geen onderste buffer is, maar die is er wel als je de cell voltage bekijkt. Hij heeft alleen op zn display gekeken.
HD4Life @ Full-HD
Dat kon wellicht wel met Mijn POI?
René! schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:07:
Een tijd geleden heeft Hyundai de functie "Mijn POI" uit de navigatie gehaald, maar via het adresboek heb ik een alternatieve methode gevonden.
Als je alle Fastned laadstations wilt hebben in de navigatie kun je deze files importeren: https://www.dropbox.com/s/van1v2hq8kmert3/fastned.zip?dl=0
Je moet de files unzippen naar de root van de USB stick en dan vanuit settings de data importeren. Let op, want dit wist wel jouw favorieten en reeds opgeslagen adresboek gegevens!
Ik ben inmiddels in het bezit van een Facelift 2019 Ioniq Premium Sky en heb twee vragen. Het instructieboekje helpt me hier niet bij.
1) De parkeersensoren staan elke keer dat je de auto opnieuw start UIT. Ik vind dit onhandig en wil ze altijd AAN hebben staan. Is dit te wijzingen?
2) Het regeneratief remmen staat in ECO modus standaard in stand 2 en ik zet hem altijd in stand 3. Kan hij ook standaard op 3 ingesteld worden?
Iemand die dit weet?
Nee, dat kon toen ook niet. Zelf gebruik ik het alleen bij een langere geplande rit, of bij de zoom-uit functie op de kaart. Dit laatste was met mijn POI nooit mogelijk. Het is niet perfect, maar voor mij werkt het goed genoegJB1980 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:34:
Bedankt hiervoor, maar....je kan geloof ik niet tijdens een rit zoeken naar de dichtstbijzijnde Fastned. En dat is wat je wil natuurlijk.
Dat kon wellicht wel met Mijn POI?
[...]
Misschien moeten we eens een verbruiksvergelijk doen, met jou en een auto met weinig km? (ik heb 30k nu, er zijn er hier vast met nog minder km.) en dan zien wat het verschil is.Davidshadow13 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:10:
[...]
Ik zal even een praktijkervaring delen puur om te schetsen wat de impact in de prakijk is. Mijn Ioniq uit 2018 heeft inmiddels 200.000 km gereden, ik laad hem altijd op tot 100%. Hoeveel merk ik qua range in te leveren, nul echt niks. Met 20 graden nog steeds 210 km op de GOM bij 100% SOC en met ~25 graden, 225 km op de GOM bij 100% SOC. Dat is net zoveel als bij aflevering in 2018. IMHO bij normaal gebruik is degradatie bij de Ioniq eigenlijk geen issue i.t.t. tot de Nissan Leaf bijvoorbeeld. Ik slaap er in ieder geval niet minder om.
Wellicht is het wat voor Tweakers, ze zijn sowieso al into elektrisch rijden, zou voor de 2e hands markt natuurlijk best interesant kunnen zijn om te laten zien dat het slijten van de batterijen wel meevalt.
Zou ik wel leuk vinden op de frontpage
1) Parkeersensoren voor kan je niet standaard aanzetten (en maar goed ook, want je zo helemaal gek worden van alles wat hij opvangt.JaICTDronten schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:43:
1) De parkeersensoren staan elke keer dat je de auto opnieuw start UIT. Ik vind dit onhandig en wil ze altijd AAN hebben staan. Is dit te wijzingen?
2) Het regeneratief remmen staat in ECO modus standaard in stand 2 en ik zet hem altijd in stand 3. Kan hij ook standaard op 3 ingesteld worden?
Iemand die dit weet?
Achter (en voor) gaan aan zodra je hem in zijn achteruit zet. Wel zo makkelijk.
2) Niet 100% zeker. Heb je al bij de instellingen gekeken? Als het goed is kun je daar per modus dit soort dingen instellen. Volgens mij is alleen stand 0 nergens instelbaar (1 tot 3 daarentegen volgens mij wel)
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
De parkeersensoren van de Mini Clubamn van mijn vrouw staan standaard aan na het starten. Die gaan uit zodra je boven xx km/h gaat (zeg 20, maar ik heb geen idee) Superhandig in krappe parkeergarages met krappe bochten. Dus dat viel haar ook al op in de Ioniq dat de voor-sensoren niet staandaard aangaan.Tripl3 D schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:07:
[...]
1) Parkeersensoren voor kan je niet standaard aanzetten (en maar goed ook, want je zo helemaal gek worden van alles wat hij opvangt.
Achter (en voor) gaan aan zodra je hem in zijn achteruit zet. Wel zo makkelijk.
Ze heeft zichzelf aangeleerd eerst in achteruit te schakelen en daarna in vooruit (dan hoef je niet het sensor knopje in te drukken) en daarna weg te rijden. Het werkt daarna hetzelfde als in de Mini. Maar inderdaad vreemde constructie.
Ik zet het regeneratief remmen altijd op auto.JaICTDronten schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:43:
Hi All,
Ik ben inmiddels in het bezit van een Facelift 2019 Ioniq Premium Sky en heb twee vragen. Het instructieboekje helpt me hier niet bij.
Iemand die dit weet?
Dat werkt prettig bij de vele rotondes en is ook nog via de flippers aan te passen, dan schakel ik tussen 1 en 2 en af en toe 0 bij een lange afrit.
Verder werkt het niet om permanent met parkeersensoren te rijden, dan piep je de auto uit.
Werkt prima in mijn Golf VII.Verder werkt het niet om permanent met parkeersensoren te rijden, dan piep je de auto uit.
Bij mijn Ioniq (2018) staan de parkeersensoren aan zodra ik de auto start. Dat is bij jou dus niet het geval?Philos31 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:39:
[...]
De parkeersensoren van de Mini Clubamn van mijn vrouw staan standaard aan na het starten. Die gaan uit zodra je boven xx km/h gaat (zeg 20, maar ik heb geen idee) Superhandig in krappe parkeergarages met krappe bochten. Dus dat viel haar ook al op in de Ioniq dat de voor-sensoren niet staandaard aangaan.
Ze heeft zichzelf aangeleerd eerst in achteruit te schakelen en daarna in vooruit (dan hoef je niet het sensor knopje in te drukken) en daarna weg te rijden. Het werkt daarna hetzelfde als in de Mini. Maar inderdaad vreemde constructie.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
De parkeersensoren voor? (Alleen de Premium heeft parkeersensoren voor, de comfort heeft alleen achter)uFx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Bij mijn Ioniq (2018) staan de parkeersensoren aan zodra ik de auto start. Dat is bij jou dus niet het geval?
De parkeersensoren gaan automatisch aan als je achteruit selecteerd, maar de senoren aan de voorkant gaan niet aan als je direct vooruit gaat rijden zonder op het knopje in je middenconsole te hebben gedrukt of de R van Racen Reverse hebt geselecteerd.
[ Voor 41% gewijzigd door Philos31 op 18-05-2021 10:59 ]
Je hebt helemaal gelijk! Omdat ik eigenlijk altijd eerst een stukje achteruit ga ging ik er vanuit dat de parkeersensoren altijd aan stonden bij starten. Maar dat komt dus specifiek door het achteruit rijden.Philos31 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:39:
[...]
De parkeersensoren voor? (Alleen de Premium heeft parkeersensoren voor, de comfort heeft alleen achter)
De parkeersensoren gaan automatisch aan als je achteruit selecteerd, maar de senoren aan de voorkant gaan niet aan als je direct vooruit gaat rijden zonder op het knopje in je middenconsole te hebben gedrukt of de R van Racen Reverse hebt geselecteerd.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
En bij mijn vorige autos (Volvo V70, Opel Zafira, Peugot 307 SW, Peugeot 308 SW en Renault Megane GT) werkte dat ook prima. Parkeersensoren doen niets boven de 15 km/u.
Ik vind het raar dat ze niet gewoon standaard aan staan (en blijkbaar kan je dit dus ook niet zelf instellen) maar dat is mijn menig.
Dan bumperkleef je wel heel erg als de parkeersensoren afgaan bij het rijden.RonaldPr schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:42:
Verder werkt het niet om permanent met parkeersensoren te rijden, dan piep je de auto uit.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hoe gaat dat dan in een file? Dan gaan ze toch piepen neem ik aan.timovd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:45:
Ik heb een premium (28kWh) en de voorste sensoren staan altijd aan. Ik heb er nooit issues mee.
Nooit last van gehad (ook niet van piepende sensoren).RonaldPr schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:04:
[...]
Hoe gaat dat dan in een file? Dan gaan ze toch piepen neem ik aan.
Ik ga ze eens aanzetten wanneer ik in de file sta.timovd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Nooit last van gehad (ook niet van piepende sensoren).
Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Hoe zet je ze altijd aan dan? In mijn 2018 Premium gaan ze altijd vanzelf uit als ik boven de 15km/h kom. Ik kan ze aanzetten door de knop in te drukken of eerst in de achteruit te schakelen. Ik vind het niet logisch...timovd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:45:
Ik heb een premium (28kWh) en de voorste sensoren staan altijd aan. Ik heb er nooit issues mee.
ik was gewend dat ze het gewoon altijd deden bij lage snelheid (renault)
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
De update komt van de officiële site. Ze hebben hem alleen weer aangepast zodat er EUR in het versienummer staat ipv RUS.
[ Voor 36% gewijzigd door wian op 19-05-2021 21:22 ]
Elke andere auto is natuurlijk even wennen en dat was hier niet anders en qua ruimte is het uiteraard zeker wennen, dit is duidelijk een maatje kleiner. Allemaal vooraf al bekend en acceptabele compromissen.
Maar hoe vinden jullie het bandlawaai op hogere snelheid (100-120km/u)...de motor mag dan lekker stil zijn bij elektrisch, ik vond het afrol lawaai best wel storend aanwezig en dat maakt dat onze Skoda wel ontspannender rijd op de snelweg. Mijn vrouw en ik hebben wel snel hoofdpijn/migraine, dus een beetje rust onderweg vinden we beiden erg fijn.
In hoeverre helpen andere banden hierbij? Als mij dat 5km range kost, maar het is stukken stiller, dan neem ik dat graag voor lief. Iemand ervaring met andere banden plaatsen voor meer comfort? Of is het de isolatie van de auto zelf vanaf de onderkant die gewoon minder dik is en meer lawaai door laat?
(niet gekeken wat voor banden er nu op zaten, was de demo van de hyundaidealer zelf)
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 25-05-2021 14:15 ]
Ervaring met andere banden heb ik niet, maar omdat je bij een elektrische auto geen motorgeluid hebt, valt het afrol lawaai meer op. Dat is in ieder geval bij de Ioniq zo, maar bijvoorbeeld ook bij de Model 3, e-Golf en ID3 die ik gereden heb.Nomad schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:
We hebben nu een Skoda Octavia (2018) en gisteren proef gereden in de Ioniq 38KWh (2020) versie. We denken er over na om die prive te kopen en de Skoda (lease) de deur uit te doen.
Elke andere auto is natuurlijk even wennen en dat was hier niet anders en qua ruimte is het uiteraard zeker wennen, dit is duidelijk een maatje kleiner. Allemaal vooraf al bekend en acceptabele compromissen.
Maar hoe vinden jullie het bandlawaai op hogere snelheid (100-120km/u)...de motor mag dan lekker stil zijn bij elektrisch, ik vond het afrol lawaai best wel storend aanwezig en dat maakt dat onze Skoda wel ontspannender rijd op de snelweg. Mijn vrouw en ik hebben wel snel hoofdpijn/migraine, dus een beetje rust onderweg vinden we beiden erg fijn.
In hoeverre helpen andere banden hierbij? Als mij dat 5km range kost, maar het is stukken stiller, dan neem ik dat graag voor lief. Iemand ervaring met andere banden plaatsen voor meer comfort? Of is het de isolatie van de auto zelf vanaf de onderkant die gewoon minder dik is en meer lawaai door laat?
(niet gekeken wat voor banden er nu op zaten, was de demo van de hyundaidealer zelf)
Het is misschien alleen bij hele dure merken (Jaguar, Mercedes) zo dat je het minder hoort vanwege betere isolatie van binnenuit, maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik nog geen Jaguar of Mercedes heb gereden. Behalve dan een eVito, maar dat is geen personenauto.
Nogmaals vanwege geen motorgeluid valt het bandengeluid bij een EV al snel op.
Misschien dat andere Ioniq rijders je iets kunnen vertellen over het afrol geluid met andere banden.
[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 25-05-2021 14:53 ]
Gewoon niet zo hard rijdenNomad schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:
BYD Atto 3 Skiwhite
Zelf vind ik de auto ook erg veel afrolgeluid maken en ik denk dat de Michelin Energy banden daar ook niet bij helpen. Geen idee welke banden nu onder een nieuwe Ioniq zitten, maar als je daar wat stillere banden (Goodyear is vaak erg stil bijvoorbeeld) onder gooit ben ik ervan overtuigd dat het wat aangenamer rijdt op de snelweg. Helaas zijn mijn banden nog lang niet op, anders had ik er al echt wel wat andere banden onder gegooid.Nomad schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:
We hebben nu een Skoda Octavia (2018) en gisteren proef gereden in de Ioniq 38KWh (2020) versie. We denken er over na om die prive te kopen en de Skoda (lease) de deur uit te doen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Bij mijn 38 zitten Michelin Energy Savers onder en die zijn niet echt stil, maar ik kan het ook niet vergelijken met een andere band. De auto is natuurlijk wel erg stil.SpongeRob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:59:
[...]
Zelf vind ik de auto ook erg veel afrolgeluid maken en ik denk dat de Michelin Energy banden daar ook niet bij helpen. Geen idee welke banden nu onder een nieuwe Ioniq zitten, maar als je daar wat stillere banden (Goodyear is vaak erg stil bijvoorbeeld) onder gooit ben ik ervan overtuigd dat het wat aangenamer rijdt op de snelweg. Helaas zijn mijn banden nog lang niet op, anders had ik er al echt wel wat andere banden onder gegooid.
Er bestaat natuurlijk ook een mogelijkheid om de wielkasten beter te isoleren en bij de hoedenplank komt ook geluid vandaan. Wellicht zijn er al andere Ioniq rijders mee aan de slag (geweest)?
Staat wel op de planning. In mijn vorige auto (Prius) had ik de wielkasten (van binnenuit, onder het tapijt) geisoleerd. Ook heb ik de portieren en al het metaal in de achterbak voorzien van antidreunmateriaal.RonaldPr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:09:
[...]
Bij mijn 38 zitten Michelin Energy Savers onder en die zijn niet echt stil, maar ik kan het ook niet vergelijken met een andere band. De auto is natuurlijk wel erg stil.
Er bestaat natuurlijk ook een mogelijkheid om de wielkasten beter te isoleren en bij de hoedenplank komt ook geluid vandaan. Wellicht zijn er al andere Ioniq rijders mee aan de slag (geweest)?
Het klopt dat het bandengeruis bij een EV sneller opvalt doordat het motorgeluid ontbreekt. Bij de 38kw-versie van de Ioniq is de isolatie van de wielkasten overgens verder verbeterd t.o.v. de vorige versie. Ik merk dat heel duidelijk bij natte weg: de hoge tonen van het opspattende water worden zwaar gedempt. Ook bij glad asfalt is de auto erg stil. Maar de grovere asfalttypes lijken geluidstrillingen soms ook door te geven langs delen van de wielophanging via geleiding. Daar heeft wielkastisolatie weinig invloed op. Hoewel de Ioniq daar absoluut niet slecht scoort t.o.v. vorige auto's die ik gereden heb, merk ik dat banden daar toch veel invloed op kunnen hebben. Wat dat betreft heb ik nu goede ervaringen met Goodyear Efficient Grip Performance 2-banden. Ze zijn op bijna alle asfalttypes duidelijk stiller dan de oorspronkelijke spaarbanden, met behoud van range.Nomad schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:
Andere banden lijken dus sowieso wel wat te helpen als ik @KevlarD zijn reactie lees,...dat vermoeden had ik ook al en is ook wel logisch. Die standaard spaarbanden zijn vaker lawaaiig, dus daar zit logischerwijs wel wat winst.
Grappig om @timovd zijn reactie te lezen en tof dat je bij je prius gewoon zelf aan de slag bent gegaan. Want inderdaad, ook ergens uit de achterbak komt duidelijk lawaai vandaan van het afrol/wind/weg en als je dat een beetje kan dempen dan scheelt dat best wel. Een Ioniq is nu net een auto die je niet voor 2 jaar koopt, maar voor langer en dan is zelf optimaliseren qua comfort een mooie investering voor lange tijd.
Vandaag gaan we proefrijden in een Passat GTE. Een heel andere auto uiteraard, maar voor ons wel een reëel alternatief. Ik verwacht van de Passat wel meer comfort/luxe, maar daar staat ook een prijskaartje tegenover. Ben benieuwd of we na vandaag het gevoel hebben dat dat het geld waard is of zeker weten van niet juist. Inclusief afschrijving etc is het verschil een 175 euro per maand waar ik op uit kom. Dat is een hoop geld.
[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 26-05-2021 12:04 ]
Andere kleine letters; heeft je occasion een taxi verleden (let op bij ex-lease) dan gelden er andere garantie voorwaarde (100.000 km/3 jaar)RaymondD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:28:
[...]
Kleine letters: Garantiedekking op navigatie en audio is maximaal 36 maanden. Op 12 volt accu maximaal 24 maanden.
Dit was dus bij het geval. Ik wist dat de auto een taxi verleden had, helaas had de dealer me daar niet op gewezen (want ik heb de auto ook niet bij de dealer gekocht!).
Precies na 6 maanden (bovag garantie was verlopen) begon de motor herrie te maken. Hyundai dealer; motorlagers stuk; kunnen wij officieel niet repareren, want Hyundai levert geen losse motor onderdelen. Kosten; nieuwe motor 9.900 excl. btw

Eerst even rondbellen voor een second opinion; Idd motor lager versleten (en niet de tussenbak). Meerdere 'EV specialisten gebeld - kwamen allemaal met de zelfde oplossing: andere motor van de sloop er in bouwen Kosten: 2500 excl. arbeid. Sorry, maar als je alleen de motor kan vervangen, ben je dan een EV specialist?
Even getwijfeld om het zelf of deels zelf te doen. In de industrie worden zoveel electro-motoren gereviseerd. Dit klusje is volgens mij niet veel moeilijker dan het vervangen van nokkenaslagers, krukaslagers at best.
Krijg ik een appje van een collega; 'kennis van m'n vader werkt bij een taxi bedrijf waar ze die dingen vervangen'. (Dit is dus het bedrijf waar de dealer het over had). Zij hadden meerdere taxi's waarbij het lager stuk ging net buiten de garantie. Kregen 50% coulance korting maar op meerdere voertuigen nog steeds veel geld. De eigen monteur heeft toen besloten om zelf een motor uit elkaar te halen. Conclusie; lager die er in zitten zijn gewoon standaard lagers van KYB. We zetten er nu betere in van SKF. In de oude lagers kan vocht komen, en dan gaan ze roesten. Bovendien is het vervangen helemaal niet moeilijk. Kosten; 1250 euro ex btw. Best een bedrag, maar goed minder dan een ICE kop revisie ;-). De dealer zette daar nog eens 250 euro bovenop. (Ik zal geen reclame maken dus PM bij meer info).
Beetje jammer dat dus de dealer Hyundai Nederland een nieuwe motor wil verkopen terwijl die prima gerepareerd kan worden (niet echt duurzaam). Nu ik geen garantie meer heb zie ik eigenlijk ook niet zoveel meerwaarde meer van onderhoud bij de dealer; zeker omdat het interval op 15.000km zit wat ik nogal aan de hoge kant vind. De monteur gaf aan 30.000km/j of elk jaar is ook prima (voornamelijk controle). Wel opletten dan de tussenbak olie elke 60.000 km vervangen word.
Helaas is het al heel lang een feit dat officiële dealers geen reparaties meer uitvoeren maar simpelweg zo veel mogelijk vervangen.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Hoeveel KM stonden er op de teller toen het lager kapot ging?houthakker schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 00:16:
[...]
Andere kleine letters; heeft je occasion een taxi verleden (let op bij ex-lease) dan gelden er andere garantie voorwaarde (100.000 km/3 jaar)
Dit was dus bij het geval. Ik wist dat de auto een taxi verleden had, helaas had de dealer me daar niet op gewezen (want ik heb de auto ook niet bij de dealer gekocht!).
En ik snap even niet waarom een taxi de motor zwaarder zou belasten? Bij een benzine/diesel draait die natuurlijk veel meer stationair en is er slijtage zonder oplopen van de KM's.
Maar een ev die stilstaan en aan slijt niet. Ik vind het dus een kul argument ondanks dat het in de voorwaarden staat.
Ik had sinds aanschaf van mijn nauwelijks gebruikte Ioniq in Frankrijk een luchtbel in het logo voor, waar ik melding van maakte bij de eerste beurt. Daar werd me verteld dat dat niet vervangen kon worden omdat mijn auto de blackpack optie heeft die niet in Nederland geleverd zou zijn......

De tweede beurt afgelopen april ben ik uiteraard naar een andere dealer geweest en daar is het logo netjes onder garantie en zonder gezeur vervangen. Daar hadden ze dan weer niet door dat het een importauto is en deze een maand of 7 ouder is dan ze dachten en hebben ze de auto een kleine beurt gegeven in plaats van een grote beurt. Wel had ik een grote beurt aangevraagd, maar de kilometerstand is wat aan de lage kant voor een 2 jaar oude auto waardoor ze waarschijnlijk hadden gedacht dat het de allereerste beurt was of iets dergelijks.
Zo houd je wat te wensen over.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Grappig, ik heb toch echt een door Nederlandse dealer geleverde Ioniq met blackpack (was zelfs standaard optie)SpongeRob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:37:
Mijn ervaring is dat de ene dealer de andere niet is.
Ik had sinds aanschaf van mijn nauwelijks gebruikte Ioniq in Frankrijk een luchtbel in het logo voor, waar ik melding van maakte bij de eerste beurt. Daar werd me verteld dat dat niet vervangen kon worden omdat mijn auto de blackpack optie heeft die niet in Nederland geleverd zou zijn......
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dat vind ik wel opvallen bij ev’s, de specifieke ev onderdelen zijn op zijn minst merkwaardig geprijsd.houthakker schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 00:16:
[...]
Andere kleine letters; heeft je occasion een taxi verleden (let op bij ex-lease) dan gelden er andere garantie voorwaarde (100.000 km/3 jaar)
Precies na 6 maanden (bovag garantie was verlopen) begon de motor herrie te maken. Hyundai dealer; motorlagers stuk; kunnen wij officieel niet repareren, want Hyundai levert geen losse motor onderdelen. Kosten; nieuwe motor 9.900 excl. btw. We willen u wel 30% coulance korting geven. Toch enigszins vriendelijke balie medewerker; "We kunnen het wel bij een garage (onthoud; klant!) laten repareren voor minder". Zelfde dealer als: @Marc O. denk ik.
Eerst even rondbellen voor een second opinion; Idd motor lager versleten (en niet de tussenbak). Meerdere 'EV specialisten gebeld - kwamen allemaal met de zelfde oplossing: andere motor van de sloop er in bouwen Kosten: 2500 excl. arbeid. Sorry, maar als je alleen de motor kan vervangen, ben je dan een EV specialist?
Even getwijfeld om het zelf of deels zelf te doen. In de industrie worden zoveel electro-motoren gereviseerd. Dit klusje is volgens mij niet veel moeilijker dan het vervangen van nokkenaslagers, krukaslagers at best.
Krijg ik een appje van een collega; 'kennis van m'n vader werkt bij een taxi bedrijf waar ze die dingen vervangen'. (Dit is dus het bedrijf waar de dealer het over had). Zij hadden meerdere taxi's waarbij het lager stuk ging net buiten de garantie. Kregen 50% coulance korting maar op meerdere voertuigen nog steeds veel geld. De eigen monteur heeft toen besloten om zelf een motor uit elkaar te halen. Conclusie; lager die er in zitten zijn gewoon standaard lagers van KYB. We zetten er nu betere in van SKF. In de oude lagers kan vocht komen, en dan gaan ze roesten. Bovendien is het vervangen helemaal niet moeilijk. Kosten; 1250 euro ex btw. Best een bedrag, maar goed minder dan een ICE kop revisie ;-). De dealer zette daar nog eens 250 euro bovenop. (Ik zal geen reclame maken dus PM bij meer info).
Beetje jammer dat dus de dealer Hyundai Nederland een nieuwe motor wil verkopen terwijl die prima gerepareerd kan worden (niet echt duurzaam). Nu ik geen garantie meer heb zie ik eigenlijk ook niet zoveel meerwaarde meer van onderhoud bij de dealer; zeker omdat het interval op 15.000km zit wat ik nogal aan de hoge kant vind. De monteur gaf aan 30.000km/j of elk jaar is ook prima (voornamelijk controle). Wel opletten dan de tussenbak olie elke 60.000 km vervangen word.
Bij mijn Up! was mijn gelijkvormer of zoiets kapot en dat mini kastje moest maar liefst 1800,- ex kosten.
Uiteindelijk was het gelukkig nog garantie maar dat was echt belachelijk.
Die motor kost natuurlijk ook geen 9900,- ex, het lijkt er op dat dat fictieve bedragen zijn?
Bij mij 195.000 km, en ik ging uit van garantie onbeperkt/5 jaar en 200.000/8 jaar op de accu.Sjabba1979 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:35:
[...]
Hoeveel KM stonden er op de teller toen het lager kapot ging?
En ik snap even niet waarom een taxi de motor zwaarder zou belasten? Bij een benzine/diesel draait die natuurlijk veel meer stationair en is er slijtage zonder oplopen van de KM's.
Maar een ev die stilstaan en aan slijt niet. Ik vind het dus een kul argument ondanks dat het in de voorwaarden staat.
Bij het taxi bedrijf kwam dit probleem voor op auto's met 110.000 km.
Apart dat het bij taxi's al eerder optreed. Er is geen versnellingsbak dus het is dan niet na x omwentelingen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Er is wel degelijk een soort van versnellingsbak maar die heeft maar 1 versnelling (reductiebak) en ook daar zitten lagers in die stuk kunnen. Het was bij het taxi bedrijf bij meerdere voertuigen voorgekomen maar ik weet niet hoe groot hun vloot is. Ook homokineten gingen wel eens stuk en hyundai vervangt dan de hele aandrijfas...BarryH schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:06:
@houthakker Heb je van dat taxibedrijf toevallig ook wat statistiek gehoord (hoe vaak gebeurt het?)
Apart dat het bij taxi's al eerder optreed. Er is geen versnellingsbak dus het is dan niet na x omwentelingen.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun airco / ECC?
Kijk of er een lek gevonden kan worden bij de garage, evt. bijvullen met uv-vloeistof.
Met mijn ioniq model 2018 licht het waarschuwingslampje in de spiegel bij ongeveer 60% van de inhaalacties op.
Nope, we hebben dit jaar al meer warme dagen gehad en dat ding heeft het toen gewoon goed gedaan. Vorig jaar is de verdamper vervangen. Die moest toen trouwens uit Korea komen en er was blijkbaar zo'n grote vraag maar die dingen in Europa, dat het bijna 2 maanden duurde voordat ik aan de beurt was.timovd schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:59:
@Marc O. Dat ding is gewoon ergens lek en nu merk je dat pas echt omdat het warmer wordt.
Kijk of er een lek gevonden kan worden bij de garage, evt. bijvullen met uv-vloeistof.
Ja, dat is waarschijnlijk de bewuste functionaliteit:sir_knudde schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:27:
Hebben jullie ook dat de blinde hoek detectie aan de bijrijderskant niet altijd werkt?
Met mijn ioniq model 2018 licht het waarschuwingslampje in de spiegel bij ongeveer 60% van de inhaalacties op.
als je met een flink verschil in snelheid een auto inhaalt gaat het lampje niet aan. bij klein verschil in snelheid wel.
Dat 'pjoew' geluid is door meerdere Ioniq-rijders genoemd, echter niet in combinatie met problemen met de airco.Marc O. schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:42:
Pfff...het is weer raak. Vorig jaar begaf de airco het rond deze tijd en nu is ie wederom defect. Twee dingen die opvallen: In beide gevallen is dit vrij kort nadat de bandenwissel is uitgevoerd (door een bandenspecialist die ook een garagebedrijf is; Ik suggereer niks, maar toevallig is het wel) en kort voordat ik merkte dat ie het niet meer deed hoorde ik een geluid alsof er onder hoge druk gas ontsnapte (zo'n 'pjoew' geluid).
Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun airco / ECC?
Wat bandenwissel betreft, is het niet eerder een bepaalde tijd van het jaar dan de bandenspecialist?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ja, daar ga ik ook wel vanuit, maar de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik toch echt even heb gedacht dat die bandengarage om werk verlegen zat en de boel heeft gesaboteerdpmiddeld schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:25:
Wat bandenwissel betreft, is het niet eerder een bepaalde tijd van het jaar dan de bandenspecialist?
Ik heb zowel bij Hyundai Nederland als bij de dealer mijn ongenoegen geuit, echter wordt daar geen gehoor aan gegeven. Een reactie als "stel je niet aan dude" kan mij ook helpen met het een plek te geven
Ter info hieronder waar ik mij na de update aan stoor:
1) Bosdieren geluiden of besneeuwd dorpje. los van het feit dat ik niet kan horen of het nu een besneeuwde stad of besneeuwd dorp is vraag ik mij af: Wie o wie heeft behoefte aan deze geluiden in de auto?
Het aller ergste vind ik als je eerst met bluetooth verbonden bent en bij een volgende rit niet met bluetooth verbindt, dat de auto dan zelf kiest deze onnozele geluiden af te spelen.
Ik ben van mening dat die dan gewoon stil moet zijn en zeggen media bron niet gevonden of iets dergelijks.
2) Als je spotify afspeelt werkt hij na het eerste nummer de interface niet meer bij met de informatie over welk liedje je afspeelt. Hyundai schuift het niet verversen af op mijn telefoon.
Ik heb een toestel met Andriod 9, mag toch niet het probleem zijn, zeker niet omdat de voorgaande versie van Hyundai dit probleem niet had.
3) De screensaver en die gebruikers kiezen
Die terugknop ook zoiets, als ik daar op druk verwacht ik terug te gaan naar het menu, niet een screensaver. Lijkt wel windows 95 waar een screensaver nog helemaal cool was
Ik ervaar niet dezelfde irritaties die jij ervaart want het automatisch afspelen van geluiden kun je uitzetten. ik hoef ook mijn profiel niet te activeren. Ik heb er twee maar volgens mijn wordt de laatst gebruikte geladen.D0minic schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:25:
Zijn er meer mensen die ontevreden zijn met de laatste update van het multimedia systeem op de Hyundai ioniq 38kwh model?
Ik heb zowel bij Hyundai Nederland als bij de dealer mijn ongenoegen geuit, echter wordt daar geen gehoor aan gegeven. Een reactie als "stel je niet aan dude" kan mij ook helpen met het een plek te geven
Persoonlijk vindt ik de kleuren niet mooi, bij het navigatiesysteem als je de waarschuwingen aan hebt staan voor leest hij regelmatig de verkeerde snelheid. B.v. op de A 12 door Utrecht. Ik rijd op de middenbaan waar de max. snelheid 100km is, maar de auto leest het 80km bord van de baan ernaast en gaat continue een waarschuwingsbeep geven, gestoord word ik ervan.
Dan de spraakherkenning. Voorheen kon ik zeggen navigeer naar.... of stop routebegeleiding... maar nu moet je eerst alles zoeken... om vervolgens te horen te krijgen dat het systeem het niet snapt...
En zo zijn er veel meer irritaties t.o.v. de oude versie.
Naar mijn mening is de update een heel grote flater.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Sindsdien 226km gereden en kwam vandaag thuis met nog 29% SoC en 80km op de GOM. Tel dat bij elkaar op en ik zou +300km moeten kunnen rijden op mijn 28kWh. Voor de veiligheid toch maar de stekker ingestoken vandaag, je weet nooit wat het weer of het verkeer morgen gaat doen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.