Richh schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:47:
[...]
Juist dat je 92% hebt 'ingehaald' zou voldoende moeten aangeven dat een dergelijk pad bewandelen voor velen niet mogelijk is, toch?
Laten we niet vergeten dat je als stel bestaande uit verpleegkundige, docent of politieagent het wel kan vergeten om tot het 'nieuwe middeninkomen' van 120k te komen, laat staan daarboven. Dat geef je verderop ook al aan, maar toch: na een paar jaar zit je in dergelijke sectoren niet op de nodige helft van die 120k, maar rond 1/3e. Bij een fulltime contract.
Dat stel ik toch ook: we werken beide in een sector met zeer goede arbeidsvoorwaarden. En nog een rits factoren die helpen. Het principe van wat we doen verandert echter niet, ook al levert het in andere sectoren minder op. Je kunt in de zorg ook prima ZZP'er worden en daar dus meer inkomen uit vergaren, bijvoorbeeld.
Daarnaast heb je erg veel geluk gehad met het kunnen verlagen van je hypotheek, door een combinatie van dalende rentes en gestegen prijzen -> bijzonder lage LTV.
Dat heeft echt NUL met geluk te maken. Onze woekerpolis is geploft, ons vorige huis ging met -30.000,- weg aan restschuld en door te sparen, te sparen en te sparen hebben we de opslag op onze 125% hypotheek afgebouwd. De aller- allerlaatste stap was oversluiten met lagere rente, terwijl we in 2011 nog 'even' 6% pakte omdat die rente nu eenmaal eventjes 6% was. En ook die 'boete'-rente hebben we zelf afgetikt. Ik begrijp dat je onze situatie niet kunt overzien, maar dat je het 'geluk' noemt vind ik zo'n typische 'jullie hebben ook altijd mazzel'-rotopmerking

Vandaar m'n wellicht iets scherpe reactie op je opmerking - we hebben het toch echt zelf elke keer zitten verzinnen en bij elkaar moeten sparen.
Starters die nu instappen, hébben al die lage rente; en zullen dus niet over x jaar kunnen oversluiten tegen een rentetarief dat 6% lager ligt dan de 2%/3% waarvoor ze nu afsluiten. Hun schuld is fors hoger; extra aflossen heeft amper zin. Er zijn geen scenario's moelijk waarbij hun netto maandlast zomaar dermate drastisch kan zakken, en laat dat netto nou net zo'n bepalende factor zijn.
In de tijd dat wij kochten konden starters net zo min iets, want niemand kreeg een vast contract en zonder dat kon je toen niets kopen. Ook was de leennorm ongunstig: max 4,5 x je bruto jaarsalaris en een tweede salaris telde max 30% mee.
Dat gezegd hebbende: starters nu zijn de absolute verliezers - waar voorgaande situaties op de woningmarkt maar zelden zo schrijnend was. Mijn redenatie erachter is dat 200k bij 5% een stuk makkelijk aflost dan 400k bij zeg 2% rente. Je betaalt in beide gevallen per maand hetzelfde, maar de kans dat je 400k huis 'even aflost' is een stuk kleiner. Ik heb dus begrip voor de redenatie dat niet aflossen en elders investeren zinvoller is - immers, als de inflatie hoger is dan je rente gaat dat harder dan je harde euro's erin blijven pompen.
Toch bekruipt mij het gevoel dat als ik dat was blijven doen met woekerpolissen en speculeren op woningwaarde groei dat ik nu nog steeds een hoge LTV had gehad. Je moet dus ergens beginnen.
Dat is van alle tijden, toch?

ik denk dat velen wel weten dat het niet werkt. Nouja; aan de dotcom bubble heeft 90% wellicht verloren, maar een aantal hebben er natuurlijk wel aan verdiend.
Eigenlijk snap ik best dat sommige jongeren dergelijke keuzes maken. Als je niet weg kan bij hotel mama omdat de huren superhoog zijn en je geen hypotheek kan krijgen (laat staan het biedingsspel kan winnen als je wel een hypotheek kon krijgen), zonder uitzicht op het genoemde inkomen van 120k als je naar de CAO-salaristabellen kijkt (wat klaarblijkelijk al 'nodig' is om rond te komen om de KDV te betalen naast een hypotheek twv een gemiddelde woning anno 2022

), terwijl je spaargeld verdampt door inflatie?
Niet heel gek dat je dan wat gaat 'gokken'; in het ergste geval blijft je situatie gelijk aan hoe hij was. Of het uitgeeft aan vakanties en 'advocado toast'

Ja heb hier ook geen panklare oplossing of strategie voor. Enige wat ik wel zie is dat als je werkt en thuiswoont je evengoed wel rap een som geld kunt sparen. Ken toch wat twintigers die na een paar jaar thuiswonen en werken in ene met 100k op de proppen komen. Dat was in mijn twintiger jaren ondenkbaar, iedereen ging zo snel mogelijk uit huis en had daarna juist alleen maar een enorme hypotheek om voor te werken. Dus wellicht vindt die generatie ook wel weer een weg.
Zou het niet zo'n fijn vooruitzicht vinden als we de zuid Europese landen achterna moeten waar kinderen pakweg tot hun dertigste thuiswonen door (jeugd)werkloosheid en te dure woningen.