Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:25

DropjesLover

Dit dus ->

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:37:
[...]

Een telefoon hoef je tegenwoordig niet meer dan 100 euro aan uit te geven, en een tv kost niet veel meer.

Wat opvalt is dat je nergens echt exorbitant veel aan uitgeeft, maar ook nergens compromissen sluit. Niet eerst je studieschuld afbetalen en dán aan huis en kinderen beginnen. Huis én auto én kinderen én netjes sparen ... dan kan ik me voorstellen dat je je vergelijkt met je buurman die misschien geen kinderen heeft, maar zich met een vergelijkbaar inkomen wel een nieuwe auto kan permitteren. Of mensen die een stuk goedkoper wonen, maar wel meerdere keren per jaar op vakantie gaan. En, inderdaad, met mensen die geen cent sparen, of zelfs schulden opbouwen.

Overigens heel stoer van je dat je je inkomen en uitgaven hier deelt, en je daarmee open stelt voor kritiek (want in vergelijking met de meesten van ons verdien je goed, en kun je verhoudingsgewijs veel sparen / geld uitgeven aan gekke dingen).
Beetje telefoon, 300, beetje tv 700-1200, laptop 700, thuiswerkplek inrichten, elektrisch gereedschap uitbreiding, rpi knutselprojectje, etc etc. 100/mnd sparen voor dat soort is best conservatief.

Je hebt gelijk dat een deel en en en is, maar dat is ook de fase van mijn leven.
Studieschuld niet extra snel kunnen afbetalen want vast in laagbetaalde detachering, vrouw tegenkomen, kinderwens dus gezinswoning, etc.
Dat speelt voor iedereen allemaal rond je 30e.
Stiekem was ik ook liever nog 3 jaar langer samen hartstikke scheedwonend in m'n sociale huurappartement gebleven, financieel beter. Maar ja, dan dus ook weer 3 jaar later kinderen, die 3 jaar later het huis uit, en we waren al niet jong bij de 1e (beide 33).

Er is een groot verschil tussen wat financieel het handigste is en hoe het leven werkelijk loopt.
Financieel is het natuurlijk het handigste om niet op kamers te gaan, snel afstuderen in iets waar je flink kan verdienen, geluk hebben dat je 7 jaar anti-kraak kan wonen, flink werken, flink sparen/beleggen, geen kinderen en op je 30e financieel onafhankelijk zijn. Zo raar dat niet iedereen zo leeft...

En mijn ervaring is dat tot ook een hoger inkomen van 120k, al helemaal met kinderen, nivelleren is een feestje, je houdt nauwelijks iets over :+

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
@DropjesLover 10% over het totaalinkomen? Dus 600 euro per maand? Das best hoog namelijk. Das 7200 per jaar. En dat is buiten je fun-uitgaven etc...

Daar kan je je huis leuk van onderhouden laten. Een leuke auto van rijden etc. Zit daar het uitgavenpatroon niet gewoon? Niet erg natuurlijk :+ maar ook dat is een keuze.

Wij hadden ook kunnen verhuizen, dit jaar. Huis op het oog aan het water, wel 2x duurder als wat we nu hadden maar met de rentestand viel de meerprijs best mee per maand.

Maarja, dat zou betekenen dat we dus weinig zouden onderhouden. Net als jij eigenlijk aangeeft. En dat vonden we de kosten niet waard. Liever extra besteding ruimte dan een huis aan het water (want groter was het niet eens).

[ Voor 65% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 00:47 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ik vind je erg laconiek @DropjesLover
Goh wat heb jij het zwaar zeg, met 120k per jaar. Man, man, man. Je hebt het zo zwaar! Je valt bij lange na niet in het middeninkomen, je stelt je aan.

Ik vind je een over de paard getild gedrag vertonen. Je doet even hier heel blij met 120k en dat je niks overhoudt. Ik verdien nog niet eens de helft, kan maximaal 190k hypotheek ofzo krijgen, als ik jouw inkomen zou hebbenals tweeverdiener, met een eventuele vrouw.. man, dan koop ik een huis en hoef ik ook niet meer te huren.

Voor mij, zijn alle wegen gesloten. Je koopt geen huis tegenwoordig met 190k hypotheek. Mijn lasten ten opzichte van mijn netto inkomen zijn best hoog, als alleenstaande en nu lees ik hier dat jij het zo moeilijk hebt met 120k? Want daar komt het op neer, als ik jouw berichten zo lees

Misschien wat verstandiger met je geld omgaan. Zou al heel veel helpen. Zoek een budgetcoach ofzo, verlaag je luxe. Want echt, je raakt met jouw klakkeloosheid en je "mening" een enorme groep en schopt ze tegen het zere been.

Jij kan alles prima opvangen, ik zit met een variabel contract voor gas en stroom. MET minder inkomen. Nee, ik heb het geweldig voor elkaar hoor (not).

(Ik reageer hier trouwens nooit, lurk alleen, maar dit, moest ik echt ff kwijt) je komt namelijk echt over als ikke ikke ikke. Vanaf 80k zouden ze de toeslagen juist nog erger moeten verminderen, laten ze de lage inkomens tot 30k maar dat geven wat van jou afgepakt word, meneer ik-heb-het-zo-zwaar.

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
Bij het terugbetalen van je studieschuld wordt inderdaad rekening gehouden met draagkracht, maar enkel in de vorm van dat er naar de aflosser toe gerekend wordt. Een lage draagkracht kan dus enkel je verplichte aflossing verlagen, een verhoogde kan hem niet verhogen.
Voor een verplichte 300 euro/maand-aflossing heb je... iets van 55k studieschuld? (De schuld kan bij die verplichte aflossing enkel lager zijn als je eerst een lager bedrag mocht aflossen wegens eerder lagere draagkracht.)

Als je als student consequent maximaal bijleende, doet dat terugbetalen inderdaad bovengemiddeld veel zeer. Als student kon je immers meer uitgeven dan normaliter voor die groep, waardoor je wanneer je werkt en het moet terugbetalen juist minder overhoudt dan normaal om uit te geven. Waardoor voor je gevoel inderdaad je uitgeefruimte niet meegroeit met je inkomen. Niet heel gek, je jongere jij heeft van je huidige jij geleend.

Ik herken trouwens het issue van minder sparen dan gewenst (met ook aflossen studieschuld + betalen nieuwe deeltijdstudie), maar dat komt bij ons thuis heel eerlijk wegens te veel geld uitgeven aan de verkeerde dingen :+ (Werken we aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01
DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:28:
Beetje telefoon, 300, beetje tv 700-1200, laptop 700, thuiswerkplek inrichten, elektrisch gereedschap uitbreiding, rpi knutselprojectje, etc etc. 100/mnd sparen voor dat soort is best conservatief.
Nou, ik verdien ook ruim bovenmodaal, heb geen kinderen, maar ik schrik toch wel van die bedragen. Ik werk in de IT, maar ik denk dat ik precies één keer in mijn leven een laptop nieuw heb gekocht. Voor mij is de regel met dit soort "speelgoed" voor volwassenen dat ik éérst op marktplaats kijk, of de kringloop, of desnoods aliexpress.

Dat betekent niet dat het financieel helemaal onmogelijk is, maar ook ik heb prioriteiten in mijn uitgaven, en electronica staat niet bovenaan.

Een andere illustratie: in mijn omgeving (ik ben nu echt 40+) zie ik overal mensen die nú trouwen. Ze zijn misschien al twintig jaar samen, en hebben kinderen die bijna gaan studeren. De reden laat zich raden: nú is er geld voor een bruiloftsfeest, in het verleden hadden ze andere prioriteiten.
DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:28:
Je hebt gelijk dat een deel en en en is, maar dat is ook de fase van mijn leven.
20-30 is de leeftijd waarop je veel dingen wil; je zit nu in de levensfase (30-50) waarin iedereen veel van jou wil :) Ik denk dat het heel normaal is om het gevoel te hebben dat je op je tandvlees loopt; zelfs zonder kinderen ervaar ik dat al.

Volgens mij doe je het hartstikke goed met sparen en budgetteren. Ik zou je willen aanraden om eens na te denken of er grote uitgaven zijn die je doet uit gewoonte, of omdat het de sociale norm is. Die vliegvakantie, knappen jullie daar echt van op, of is een gewoonte die erin is geslopen in je vorige levensfase, toen je vrij besteedbaar inkomen een stuk ruimer was? Móet je een middenklasse telefoon hebben, of kijk je in dat segment omdat je collega's dat doen?

Soms is het dan vrij makkelijk om dingen te identificeren die niet zoveel bijdragen aan je levensgeluk of -doelen, en dan is de beslissing snel gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ik koop best wel wat tech, maar doe er best wel lang mee. Vorig jaar een iphone gekocht, kan ik 4 jaar mee vooruit. Mijn vorige pc 10 jaar. Je hoeft niet steeds dingen te vervangen die het nog gewoon doen. Zo vallen de kosten per maand reuze mee.

120k in een jaar verdienen en gadgets als excuus zoeken is gewoon lariekoek, dan kan je gewoon niet met geld omgaan en ben je niet zuinig op je spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:39:
@DropjesLover 10% over het totaalinkomen? Dus 600 euro per maand? Das best hoog namelijk. Das 7200 per jaar. En dat is buiten je fun-uitgaven etc...

Daar kan je je huis leuk van onderhouden laten. Een leuke auto van rijden etc. Zit daar het uitgavenpatroon niet gewoon? Niet erg natuurlijk :+ maar ook dat is een keuze.

Wij hadden ook kunnen verhuizen, dit jaar. Huis op het oog aan het water, wel 2x duurder als wat we nu hadden maar met de rentestand viel de meerprijs best mee per maand.

Maarja, dat zou betekenen dat we dus weinig zouden onderhouden. Net als jij eigenlijk aangeeft. En dat vonden we de kosten niet waard. Liever extra besteding ruimte dan een huis aan het water (want groter was het niet eens).
100 voor auto onderhoud, 1200/jaar. Ding heeft 225.000 op de klok ;)
100 voor kinderen, kleren, verjaardag, later
200 voor huis onderhoud (platte dak moet vernieuwd, boeiboorden, etc)
200 algemene spaarpot (vakantie, meubels (alles is studententijd IKEA), etc.). Wordt opgeplust met vakantiegeld, want vakantie is snel 2000+ met kinderen, ook wanneer je op het budget let.

En dan voor mezelf, van m'n eigen inkomen een potje 200 nieuwe auto (ik rij de meeste kilometers), 100 electronica, 100 eigen spaarpotje.

Zeg het maar hoe het beter kan/moet hoor :p

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

aljooge schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:08:
ik koop best wel wat tech, maar doe er best wel lang mee. Vorig jaar een iphone gekocht, kan ik 4 jaar mee vooruit. Mijn vorige pc 10 jaar. Je hoeft niet steeds dingen te vervangen die het nog gewoon doen. Zo vallen de kosten per maand reuze mee.

120k in een jaar verdienen en gadgets als excuus zoeken is gewoon lariekoek, dan kan je gewoon niet met geld omgaan en ben je niet zuinig op je spullen.
De tv is 10 jaar, m'n laptop 9, m'n desktop is een AMD 3400G build van 3 jaar oud, ik speel nog geregeld op een originele PS4, m'n telefoons zijn altijd ~300 euro voor 3 jaar geweest (okay, nu een 650 fairphone met doel voor 5 jaar).
Niet budget, hartstikke gemiddeld. Pas de afgelopen 3 jaar heb ik eindelijk een beetje inkomen om voor de duurdere zaken doelmatig te sparen.

Zeg het maar hoor...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:29
@DropjesLover
De hele discussie en het gesprek vind ik interessant. Aangezien jij open bent en ook flink reageert. Bedankt!

Inhoudelijk, je zegt een aantal keer iets in de trant van ‘zeg mij waar het heen gaat’ of iets dergelijks. Dat lijkt mij evident; je zei zelf dat buiten gezamenlijk sparen en lasten je vrouw nog €800 vrij te besteden heeft. Dat is best een hoop geld hoor. Vroeger, zo’n vijf jaar geleden, was dat ex zorg- en huurtoeslag waar ik van rondkwam. En ik vond mezelf rijk.

Volgens mij heb ik nu als beginnend docent een modaal inkomen. Ik zit iig al een twee jaar in de ‘salarisverhoging voegt niks toe fuik’. Maar dat komt dit jaar ten einde, want dan gaan we over de drempel heen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:03
Tweakez schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:49:
Ik vind je erg laconiek @DropjesLover
Goh wat heb jij het zwaar zeg, met 120k per jaar. Man, man, man. Je hebt het zo zwaar! Je valt bij lange na niet in het middeninkomen, je stelt je aan.

Ik vind je een over de paard getild gedrag vertonen. Je doet even hier heel blij met 120k en dat je niks overhoudt. Ik verdien nog niet eens de helft, kan maximaal 190k hypotheek ofzo krijgen, als ik jouw inkomen zou hebbenals tweeverdiener, met een eventuele vrouw.. man, dan koop ik een huis en hoef ik ook niet meer te huren.

Voor mij, zijn alle wegen gesloten. Je koopt geen huis tegenwoordig met 190k hypotheek. Mijn lasten ten opzichte van mijn netto inkomen zijn best hoog, als alleenstaande en nu lees ik hier dat jij het zo moeilijk hebt met 120k? Want daar komt het op neer, als ik jouw berichten zo lees

Misschien wat verstandiger met je geld omgaan. Zou al heel veel helpen. Zoek een budgetcoach ofzo, verlaag je luxe. Want echt, je raakt met jouw klakkeloosheid en je "mening" een enorme groep en schopt ze tegen het zere been.

Jij kan alles prima opvangen, ik zit met een variabel contract voor gas en stroom. MET minder inkomen. Nee, ik heb het geweldig voor elkaar hoor (not).

(Ik reageer hier trouwens nooit, lurk alleen, maar dit, moest ik echt ff kwijt) je komt namelijk echt over als ikke ikke ikke. Vanaf 80k zouden ze de toeslagen juist nog erger moeten verminderen, laten ze de lage inkomens tot 30k maar dat geven wat van jou afgepakt word, meneer ik-heb-het-zo-zwaar.
Het grappige is dat jij hem beschuldigt van een egoistisch kijk, om vervolgens zelf jouw hele misère uiteen te zetten. Waarmee jij vooral benadeeld wordt. Oftewel. Ikke ikke ikke. ;)

Daarnaast vergeet jij dat die 120k niet voor 1 persoon is hè. Daar moeten 4 mensen van eten en leven.

Ik zie ook dat je reageert op een bepaald inkomen, wat ik enorm veel zie bij mensen met lage en middeninkomens. Ze zien een groot bedrag en hebben een soort afgunst dat ze nog zeuren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Helemaal eens. Interessant dat dropjeslover zo open is en in veel reacties klinkt wat afgunst door.

Wat ik er in zie is dat de problematiek van echte middeninkomens als je niet uitkijkt doorsijpelt naar hogere inkomens. Wat veel critici niet zien is dat je met een drie keer zo hoog bruto inkomen maar marginaal luxer leeft. Door belastingdruk, afbouw heffingskortingen en kinderopvangtoeslag, etc.

Stel dat dropjeslover en zijn vrouw ervoor kiezen om allebei de helft van de huidige uren te gaan werken, dan verdienen ze 30k per persoon. Ik verwacht dat ze dan ook gewoon rond kunnen komen; belastingdruk ineens veel lager, kinderopvang is ineens bijna gratis, studieschuld hoeft minder betaald te worden, ze krijgen allerlei toeslagen, minder werkgerelateerde kosten, meer tijd om zelf eens iets te repareren/onderhouden aan huis, etc. Etc.

Of je kan in de positie van dropjeslover even doorbijten waar zuiniger aan doen en hypotheek stuk aflossen en dan echt een stuk meer luxe overhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

G83 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:51:
Helemaal eens. Interessant dat dropjeslover zo open is en in veel reacties klinkt wat afgunst door.

Wat ik er in zie is dat de problematiek van echte middeninkomens als je niet uitkijkt doorsijpelt naar hogere inkomens. Wat veel critici niet zien is dat je met een drie keer zo hoog bruto inkomen maar marginaal luxer leeft. Door belastingdruk, afbouw heffingskortingen en kinderopvangtoeslag, etc.

Stel dat dropjeslover en zijn vrouw ervoor kiezen om allebei de helft van de huidige uren te gaan werken, dan verdienen ze 30k per persoon. Ik verwacht dat ze dan ook gewoon rond kunnen komen; belastingdruk ineens veel lager, kinderopvang is ineens bijna gratis, studieschuld hoeft minder betaald te worden, ze krijgen allerlei toeslagen, minder werkgerelateerde kosten, meer tijd om zelf eens iets te repareren/onderhouden aan huis, etc. Etc.

Of je kan in de positie van dropjeslover even doorbijten waar zuiniger aan doen en hypotheek stuk aflossen en dan echt een stuk meer luxe overhouden.
Maar dit is toch ook wel weer de kern van onze samenleving. We willen het liefst dat iemand die terugvalt in inkomen er niet al te veel op achteruit gaat, maar we willen ook dat iemand die meer gaat verdienen dat duidelijk merkt (het bekende frame 'werken moet (weer) lonen'). Dat kan natuurlijk niet samengaan. Een soort cognitieve dissonantie waar we met z'n allen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:02:
Haal er eens de rest van de voor ieder gezin standaard vaste lasten van af?
Eten, (zorg)verzekering, 10% sparen (voor doelen zoals onderhoud huis, auto, etc). Poef, er is nog maar 1000 over. En dan mijn studieschuld, poef, nog 700 te gaan vrij spenderen. Dan het stukje prive sparen voor nieuwe telefoon, tv of auto, ook nodig.
Poef, vrij te spenderen: 150pp.
Eten 1000, zorgverzekering 200. Hou je 1300 euro per maand over.

De dikgedrukte items boven zijn sparen, dus als je die als uitgaven telt hou je idd niks over.

En hoezo trouwens 300 euro per maand aan studieschuld, hoeveel heb je wel niet geleend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, het mediane inkomen voor een gezin met kinderen 108k.

Dus niet zo vreemd dat je met 120k en 2 kinderen op de dure opvang niet het gevoel hebt heel rijk te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
@Tweakez
120k Bruto per jaar, dat klinkt als heel veel, maar dat valt wel mee..
Zoals @DropjesLover aangeeft, heeft hij € 4500 netto.
Dat betekent dat meer dan de helft van zijn inkomen naar de (r)overheid gaat… Daarnaast werken hij en zijn vrouw fulltime. Dus ze verdienen gemiddeld € 60k per persoon per jaar bruto en dus 30k pp netto per jaar. Dat is gemiddeld € 2250 netto per persoon per maand. Dat is dus helemaal niet zo wereldschokkend veel geld….
Zoals gezegd gaat dus meer dan de helft van het verdiende geld naar de overheid voor de algemene middelen zoals onderwijs, toeslagen enzovoort… Daar komt nog bij dat van dat inkomen 4 mensen leven.
Conclusie 120k bruto per jaar klinkt veel maar is dat in de praktijk niet echt.

[ Voor 3% gewijzigd door shadowlyse op 22-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:43:
De tv is 10 jaar, m'n laptop 9, m'n desktop is een AMD 3400G build van 3 jaar oud, ik speel nog geregeld op een originele PS4, m'n telefoons zijn altijd ~300 euro voor 3 jaar geweest (okay, nu een 650 fairphone met doel voor 5 jaar).
Niet budget, hartstikke gemiddeld.
Nou ja, "hartstikke gemiddeld" is een telefoon en een laptop, daar hebben de meeste mensen genoeg aan. Jij doet daar nog een PS4 en een stevige game-pc bij. Op zich niet gek op dit forum, maar ik denk dat de meeste Nederlanders een stuk minder geld uitgeven aan dit soort electronica. En op zich is er niets exorbitants aan, maar als je die spullen ook nog afschrijft en blijft vervangen is het inderdaad een stevige kostenpost.

Je woonquote is vrij hoog, maar dat is natuurlijk ook de samenleving waarin we leven op dit moment.

Dus ja, je hebt een bovengemiddeld inkomen, maar je hebt ook bovengemiddelde vaste lasten, én je schrijft een hoop spullen netjes af, wat veel mensen niet doen. Dan is het op zich best begrijpelijk dat je de grenzen voelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:11:
@Tweakez
120k per jaar bruto dat klinkt als heel veel. Zoals @DropjesLover aangeeft heeft € 4500 netto.
Dat betekent dat meer dan de helft van zijn inkomen naar de (r)overheid gaat… Daarnaast werken hij en zijn vrouw fulltime. Dus ze verdienen gemiddeld € 60k per persoon per jaar bruto en dus 30k pp netto per jaar. Dat ja € 2250 netto per persoon per maand. Dat is dus helemaal niet zo wereldschokkend veel geld….
Zoals gezegd gaat dus meer dan de helft van het verdiende geld naar de overheid voor de algemene middelen zoals onderwijs, toeslagen enzovoort… Daar komt nog bij dat van dat inkomen 4 mensen leven.
Conclusie 120k bruto per jaar klinkt veel maar is dat in de praktijk niet echt.
Je cijfers kloppen gewoon echt niet. 60k pp is netto 41k, dus 3400 netto per maand incl vakantiegeld (of 3100 zonder). Met z'n tweeën komt er dan netto meer dan 6k per maand binnen, zelds bijna 7k als je vakantiegeld meerekent.
De belasting is daarbij iets minder dan 32% op het totaalbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:05:
[...]

Eten 1000, zorgverzekering 200. Hou je 1300 euro per maand over.

De dikgedrukte items boven zijn sparen, dus als je die als uitgaven telt hou je idd niks over.

En hoezo trouwens 300 euro per maand aan studieschuld, hoeveel heb je wel niet geleend dan?
Ik vind het framing om een schuld aflossen sparen noemen, taaltechnisch gezien kan het, maar de context van sparen is dat je wat overhoudt na het betalen van je vaste lasten, en dat opzij kunt zetten om later uit te geven, en een schuld is gewoon een financiele verplichting/vaste last. Als iemand in de schuldhulpverlening zit, en 90% van de inkomsten gaat na het aflossen van z'n schulden, zeg je dan ook.. wat lekker dat je zo'n groot deel van je inkomen kunt sparen?

Verder vind ik dat @DropjesLover zich niet hoeft te verantwoorden voor z'n studieschuld & het niet aan ons is daarover te oordelen. Het feit is dat in het huidige systeem er met hem heel veel anderen zijn in dezelfde situatie en er genoeg goede redenen voor kunnen zijn. Hij kan het toelichten, maar dan wordt daar ongetwijfeld ook weer over geoordeeld ("waarom op kamers gaan, dat is een luxe-keuze, ik ging altijd 1.5 uur met de trein, etc").Misschien moet hij zich ook verantwoorden waarom hij dan 2 kinderen heeft genomen ipv kinderloos?

Los hiervan vind ik de discussie of 120k middeninkomen is onzinnig, 120k is uiteraard bovengemiddeld. Het punt van @DropjesLover was volgens mij ook niet om hierover te klagen, maar meer een relevante toevoeging van dit topic dat niet alleen vanaf salaris X allerlei toeslagen wegvallen, maar ook boven salaris Y allerlei lasten (e.g. kinderopvang) significant toenemen.

Edit: Overigens gaan de opvangkosten ook niet naar 0 zodra de kinderopvang voorbij is. In mijn situatie bv betaal ik nu 850 euro/maand netto (kinderdagopvang) en ga ik naar 550 (bso).

[ Voor 16% gewijzigd door Hbeez op 22-04-2022 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:16:
[...]

Je cijfers kloppen gewoon echt niet. 60k pp is netto 41k, dus 3400 netto per maand incl vakantiegeld (of 3100 zonder). Met z'n tweeën komt er dan netto meer dan 6k per maand binnen, zelds bijna 7k als je vakantiegeld meerekent.
Exact, 4500 netto zit rond de €90.000 bij één inkomen, dat ligt iets lager bij twee inkomens. De frame (r)overheid is ook spijtig die gedaan wordt. Alles behalve nuttig in de discussie
Hbeez schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]

Ik vind het framing om een schuld aflossen sparen noemen,
De studieschuld - of welke schuld dan ook - is effectief het naar voren halen van inkomsten die je in de toekomst geniet. Hetzelfde geldt voor een hypotheek of alle overige zaken waar je een lening voor neemt. Dat maakt de lening niet fout/slecht maar je moet je wel van bewust zijn dat je het geld wat je destijds hebt uitgegeven op een gegeven moment van je inkomen af gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 18:33

Garyu

WW

Het punt is denk ik vooral dat je met een dergelijk gezinsinkomen echt niet meer in het probleemgebied valt. Als je aangeeft dat er honderden tot duizenden euro's per maand gespaard kunnen worden, dan heb je toch een meer dan prima inkomen?

Als je datzelfde leven op één salaris moet bekostigen, dan zal er van dat sparen niet veel meer overblijven vrees ik. Toch is de éénverdiener-situatei niet zo zelden. Wel heb je dan waarschijnlijk minder kinderopvangkosten, minder woon-werkverkeer etc, dus ook minder vaste lasten, maar dan zit je weer in het midden in het middeninkomen waar dit topic eigenlijk over gaat. En de marginale druk is dusdanig dat meer gaan werken nauwelijks rendabel is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:23

Mfpower

In dubio

Hbeez schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]

Ik vind het framing om een schuld aflossen sparen noemen, taaltechnisch gezien kan het, maar de context van sparen is dat je wat overhoudt na het betalen van je vaste lasten, en dat opzij kunt zetten om later uit te geven, en een schuld is gewoon een financiele verplichting/vaste last. Als iemand in de schuldhulpverlening zit, en 90% van de inkomsten gaat na het aflossen van z'n schulden, zeg je dan ook.. wat lekker dat je zo'n groot deel van je inkomen kunt sparen?

Verder vind ik dat @DropjesLover zich niet hoeft te verantwoorden voor z'n studieschuld & het niet aan ons is daarover te oordelen. Het feit is dat in het huidige systeem er met hem heel veel anderen zijn in dezelfde situatie en er genoeg goede redenen voor kunnen zijn. Hij kan het toelichten, maar dan wordt daar ongetwijfeld ook weer over geoordeeld ("waarom op kamers gaan, dat is een luxe-keuze, ik ging altijd 1.5 uur met de trein, etc").Misschien moet hij zich ook verantwoorden waarom hij dan 2 kinderen heeft genomen ipv kinderloos?

Los hiervan vind ik de discussie of 120k middeninkomen is onzinnig, 120k is uiteraard bovengemiddeld. Het punt van @DropjesLover was volgens mij ook niet om hierover te klagen, maar meer een relevante voor de toevoeging van dit topic dat niet alleen vanaf salaris X allerlei toeslagen wegvallen, maar ook boven salaris Y allerlei lasten (e.g. kinderopvang) significant toenemen.
Dit. Er wordt wel een hoop gebashed en geoordeeld. Zullen we @DropjesLover in zijn waarde laten?. En laten we niet vergeten dat hij zeker ook een punt heeft. Hij heeft het niet slecht, maar omdat je in NL bijvoorbeeld niet meer goedkoop mag wonen als je een goed inkomen hebt, de lasten van KDV/BSO hoog zijn zit je helemaal niet meer zo ver van een middenkomen af als je alles bij elkaar optelt. En dat is waar dit topic over gaat: het onbestaan van het middeninkomen. Door het schuiven met geld zijn de middeninkomens net zo arm als de lage inkomens. Het is genoeg om van rond te komen, maar echt opbouwen van iets is gewoon heel moeilijk. Eigenlijk zijn er tot een bedrag geen middeninkomens, maar alleen relatief lage inkomens. Zit je daarboven dan kan het wel (ook @DropjesLover kan daarin andere keuzes maken) maar het is door de gestegen lasten niet lineair. Pas vanaf een inkomen van pak 'm beet 100K+ (gezinsinkomen) begint het een beetje te schalen, dan heb je effectief het meeste aan elke euro die je extra verdient. Je moet dus wel al veel verdienen voor je die extra euro's ook echt gaat voelen.

Ik heb het ook niet slecht; ik heb een inkomen van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
maar ik ben wel eenverdiener door omstandigheden (zieke vrouw) en baal als een stekker dat we niet
Members only:
verdienen. Op papier zijn we een hoog inkomen maar de belastingdruk bij ons is zoveel hoger dat het echt niet te vergelijken valt met twee verdieners die het zelfde verdienen bij elkaar. Daarnaast hebben we niet eens recht op kinderopvang, ondanks de ziekte van mijn vrouw, want je moet beide werken om iets van toeslag te krijgen. We hebben dus lange tijd om mijn vrouw te ontlasten een ochtend opvang gehad, geheel betaald uit eigen zak ....

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 22-04-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
[...]

Ik ga uit van de cijfers van @DropjesLover ;) . Hij zegt 120k per jaar bruto te verdienen samen met zijn vrouw en daarvan € 4500 netto per maand over te houden. Dus dat heb ik door 2 gedeeld.
Daar komt nog bij dat bijvoorbeeld pensioenpremie eerst van bruto loon afgaat en dan pas de belasting. Het kan ook nog zijn dat hij en zijn niet evenveel verdienen en ze beiden ook een andere pensioenpremie hebben.
Dus @DropjesLover wellicht kun jij wat meer toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:25:
[...]

Ik ga uit van de cijfers van @DropjesLover ;) . Hij zegt 120k per jaar bruto te verdienen samen met zijn vrouw en daarvan € 4500 netto per maand over te houden. Dus dat heb ik door 2 gedeeld.
Dat maakt het ook nogal verwarrend. Realiteit is dat er ook aangegeven is dat het netto inkomen in de basis €6200 is. Daar gaat dan inderdaad een hap kinderdagverblijf af en wordt deels gecompenseerd middels een toeslag. Dan kom je als ik hem goed begrijp op de €4500 uit

Het maakt de definitie netto inkomen nogal ambigue en hetzelfde geldt voor bepaalde keuzes in spaardoelen meenemen als niet vrij besteedbaar inkomen. Dan kom je vrij snel in een bijzondere situatie dat iemand met een hoog inkomen en veel mogelijkheden tot het reserveren van geld een lager besteedbaar inkomen heeft als iemand met een laag inkomen die weing mogelijkheiden heeft om uberhaupt iets te reserveren.
Daar komt nog bij dat bijvoorbeeld pensioenpremie eerst van bruto loon afgaat en dan pas de belasting. Het kan ook nog zijn dat hij en zijn niet evenveel verdienen en ze beiden ook een andere pensioenpremie hebben.
Of ze hebben geen/weinig pensioenbijdrage, laten we in de basis uitgaan van de cijfers die gedeeld worden en er niet allemaal haken en ogen bij pogen te zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Napo op 22-04-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

Het is vertekend omdat beide kinderen waarschijnlijk "full time" naar de kinderopvang gaan. Zeker als ze niet naar school gaan zijn die kosten hoog. Maar dat is een situatie die maar een paar jaar zo is....
Als de kinderen naar school gaan is het enkel nog buitenschoolse opvang. En óók dat is maar tijdelijk.

Dan komt er dus 1500 euro per maand vrij :+. Volledig vrij besteedbaar.
Dat is het netto inkomen van mijn vrouw in de zorg :D

Het heeft overigens niets met afgunst te maken, maar met ongeloof. En ja met 6K netto snap ik niet, ook na Kinderdagopvang-perikelen, niet dat je zo weinig overhoud nee O-)

Met 200 euro per maand sparen voor een nieuwe auto, heb je dus elke 4 jaar een auto van 10K? Met een auto van 10K moet je toch langer kunnen doorrijden lijkt me? of rijd je zoveel per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Napo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:20:
[...]

Exact, 4500 netto zit rond de €90.000 bij één inkomen, dat ligt iets lager bij twee inkomens. De frame (r)overheid is ook spijtig die gedaan wordt. Alles behalve nuttig in de discussie

[...]

De studieschuld - of welke schuld dan ook - is effectief het naar voren halen van inkomsten die je in de toekomst geniet. Hetzelfde geldt voor een hypotheek of alle overige zaken waar je een lening voor neemt. Dat maakt de lening niet fout/slecht maar je moet je wel van bewust zijn dat je het geld wat je destijds hebt uitgegeven op een gegeven moment van je inkomen af gaat.
De frame (r)overheid is juist wel nuttig in de discussie! Als je boven een bepaald bedrag verdient gaat 50% van je inkomen naar de overheid. Dat remt mensen om door te groeien naar een hogere functie. Waarom
Zou ik zo veel verantwoordelijkheid nemen als ik netto daar maar heel weinig van krijg? Hoor je dan vaak. Er is ooit ook vergelijking gedaan over hoeveel dagen je moet werken voor jezelf en hoeveel voor de overheid. Het laat zien dat inkomen gigantisch wordt belast tot op het punt van de naam van dit topic…
Het is net als met de toeslagen. Eerst ben je blij dat je meer salaris krijgt om vervolgens te constateren dat je er op achteruit gaat omdat je toeslagen verliest…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hij haalt de netto kosten van de kinderopvang er van af en presenteert wat er overblijft als inkomen. Dat klopt natuurlijk niet.
Pensioenpremie gaat er inderdaad nog af, maar dat is een bruto bedrag (betaal je 200 premie, dan daalt je netto salaris met +- 100) en heeft dus minder impact dan het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
Ah ik zie dat @DropjesLover € 6.200 per maand heeft samen met zijn vrouw. Dan is de belastingdruk inderdaad wel redelijk.
Zoals iemand hiervoor aangeeft als dat inkomen van 1 persoon zou zijn, dan is belastingdruk wel veel hoger..
Dat is dan best gek. Als stellen er voor kiezen van 1 inkomen te leven zodat de ander de “binnendienst” (huishouden en kinderen) doet dan houden ze minder over dan als stellen beiden fulltime werken en kinderopvangtoeslag krijgen. Of klopt dit niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:40:
Ah ik zie dat @DropjesLover € 6.200 per maand heeft samen met zijn vrouw. Dan is de belastingdruk inderdaad wel redelijk.
Zoals iemand hiervoor aangeeft als dat inkomen van 1 persoon zou zijn, dan is belastingdruk wel veel hoger..
Dat is dan best gek. Als stellen er voor kiezen van 1 inkomen te leven zodat de ander de “binnendienst” (huishouden en kinderen) doet dan houden ze minder over dan als stellen beiden fulltime werken en kinderopvangtoeslag krijgen. Of klopt dit niet?
Dat klopt, dat is mijn situatie zoals ik al schreef.
https://www.nrc.nl/nieuws...e%20ouders%2025%20procent.
NRC checkt: ‘Eenverdiener betaalt tot zes keer meer belasting’

De ChristenUnie stuurt bij navraag tabellen waaruit blijkt dat de belastingdruk voor eenverdieners is opgelopen tussen 2012 en 2017, vergeleken met tweeverdieners. De ChristenUnie vergelijkt daarvoor twee specifieke huishoudens. Eén met een kostwinner die 40.000 euro bruto verdient, en een waarin twee mensen ieder 20.000 euro verdienen (het minimumloon), samen 40.000 euro dus. Beide huishoudens hebben twee kinderen.

Dan blijkt dat het kostwinnershuishouden in 2012 bijna 10.000 euro belasting betaalde, terwijl het tweeverdienershuishouden iets meer dan 4.600 euro belasting betaalde. Dat is inderdaad ruim twee keer zoveel.

Bij het aftreden van het kabinet in 2017 betaalt de eenverdiener iets meer belasting dan in 2012: 10.300. De tweeverdieners betalen in 2017 echter veel minder belasting dan in 2012, namelijk 1.836 euro. De eenverdiener betaalt in 2017 dus 5,6 keer zoveel belasting. Afgerond is dat zes keer zoveel.

[ Voor 31% gewijzigd door Mfpower op 22-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Napo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:30:
[...]

Of ze hebben geen/weinig pensioenbijdrage, laten we in de basis uitgaan van de cijfers die gedeeld worden en er niet allemaal haken en ogen bij pogen te zoeken.
Het kan wel veel uitmaken. Grote fondsen betaal je een paar procent, maar er zijn ook fondsen waar je zo 11% betaalt en dan maakt toch wel weer meer verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:33:
[...]

De frame (r)overheid is juist wel nuttig in de discussie! Als je boven een bepaald bedrag verdient gaat 50% van je inkomen naar de overheid.
Dat is wat men vaak roept, maar dat is niet helemaal juist.
Alles tot 69.399 betaal je gewoon 37% belasting over. Enkel het geld dat bóven die drempel zit wordt belast met 49,5%

Als het zo zou zijn zoals jij stelt, zou je bij een loon van 69.398 dus 69.398-(0.37*69.398)=€43.720,74 over houden. Maar bij 69399 zou je maar 69.399-(0.495*399)=€35.046,50 overhouden.

Dat is gelukkig niet zo O-)

tweeverdieners betalen inderdaad minder belasting dan een gezin waar er 1 kostwinner is. DIt komt onder andere door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die er is om mensen te motiveren (deels) te blijven werken als de kinderen er zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mfpower schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:41:
[...]

Dat klopt, dat is mijn situatie zoals ik al schreef.
https://www.nrc.nl/nieuws...e%20ouders%2025%20procent.

[...]
De Christenunie is naar mijn weten de enige partij die dit punt in het verkiezingsprogramma heeft staan. Het zou ontzettend veel schelen als in Box 1 de inkomsten verdeeld mogen worden over de fiscale partners als één van de twee ervoor kiest om niet te werken.

Ook ons gezin zit in dezelfde situatie. Ik werk fulltime en heb daarnaast nog een eigen onderneming. Mijn vrouw heeft bewust de keuze gemaakt om niet te werken na het overlijden van ons eerste kindje en de geboorte van ons tweede kindje.

Als ons inkomen gelijk verdeeld zou zijn over ons dan scheelt dat duizenden euro's per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou je denken, maar werkelijke marginale belastingdruk (extra belasting / extra inkomen) is veel hoger voor lagere inkomens door afbouw van toeslagen.

https://open.overheid.nl/...0Belastingplan%202022.pdf

Tussen 24k en 37k ongeveer 80% voor een eenverdiener. Daarboven tot 50k ongeveer 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:47:
[...]

De Christenunie is naar mijn weten de enige partij die dit punt in het verkiezingsprogramma heeft staan. Het zou ontzettend veel schelen als in Box 1 de inkomsten verdeeld mogen worden over de fiscale partners als één van de twee ervoor kiest om niet te werken.

Ook ons gezin zit in dezelfde situatie. Ik werk fulltime en heb daarnaast nog een eigen onderneming. Mijn vrouw heeft bewust de keuze gemaakt om niet te werken na het overlijden van ons eerste kindje en de geboorte van ons tweede kindje.

Als ons inkomen gelijk verdeeld zou zijn over ons dan scheelt dat duizenden euro's per jaar.
De SGP ook, en ik vermoed Pieter Omtzigt ook als hij ervoor kiest zich met een nieuwe partij beschikbaar te stellen.
Ik vind dat dit punt inkomens ook heel vertekenend maakt. Bijna alles wordt op basis van bruto gezinsinkomen berekend, terwijl wat je netto overhoudt immens veel kan schelen. Toeslagen e.d. gaan allemaal op bruto gezinsinkomen, maar belasting wordt per persoon berekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
De regering heeft aangekondigd dat het tekort van 15 miljard van dit jaar niet van werkenden gaat komen en dat belasting op arbeid niet omhoog gaat.
De regering zegt wel meer en houdt zich vaak niet aan de eigen afspraken. Dus ik vraag mij af dit ook werkelijk zal gaan gebeuren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennardg1
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
[...]

Dat klinkt als een aanrechtsubsidie, die hadden we nou net afgeschaft. Wordt daarnaast ook een gekke situatie vergeleken met een alleenstaande/ alleenstaande ouder. Die krijgt die aftrekposten niet, terwijl die in zijn/haar eentje de binnendienst en buitendienst moet doen i.t.t het gezin met een werkende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

6000 netto inkomen - (~3400 kdv - ~1800 kinderopvangtoeslag) = ~4500 netto besteedbaar

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:53:
[...]

6000 netto inkomen - (~3400 kdv - ~1800 kinderopvangtoeslag) = ~4500 netto besteedbaar
Ik zie het probleem al :+ Je weet niet wat er uit en in gaat omdat je rekenmachine het niet doet :+ want die uitkomst klopt niet :+

sorry, flauw. Maar moest hem ff maken :D
en je eigen sig zegt dat uitschrijven van KDV niet zo moeilijk is :+

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:45:
[...]

Alles tot 69.399 betaal je gewoon 37% belasting over. Enkel het geld dat bóven die drempel zit wordt belast met 49,5%
Ook niet helemaal juist :+

zie het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OevtApe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:48:
Dat zou je denken, maar werkelijke marginale belastingdruk (extra belasting / extra inkomen) is veel hoger voor lagere inkomens door afbouw van toeslagen.

https://open.overheid.nl/...0Belastingplan%202022.pdf

Tussen 24k en 37k ongeveer 80% voor een eenverdiener. Daarboven tot 50k ongeveer 60%.
Zet er dan wel even bij dat dit een zeer specifieke situatie is (eenverdiener, 2 kinderen tussen 6-11j, huurwoning van 616 per maand). En niet representatief voor álle eenverdieners.
Dat maakt het overigens niet OK maar houdt wel de discussie zuiver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lennardg1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:52:
Dat klinkt als een aanrechtsubsidie, die hadden we nou net afgeschaft.
En die willen de CU/SGP dus terug vanwege hun achterban en wens dat vrouwen niet werken, maar thuis blijven bij de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
lennardg1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:52:
[...]

Dat klinkt als een aanrechtsubsidie, die hadden we nou net afgeschaft. Wordt daarnaast ook een gekke situatie vergeleken met een alleenstaande/ alleenstaande ouder. Die krijgt die aftrekposten niet, terwijl die in zijn/haar eentje de binnendienst en buitendienst moet doen i.t.t het gezin met een werkende.
Maar daarvoor hebben we dan toch weer de alleenstaande ouderkorting?
Het belastingstelsel is inmiddels zo ingewikkeld dat je er een universitaire bachelor en master voor bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:55:
[...]

Zet er dan wel even bij dat dit een zeer specifieke situatie is (eenverdiener, 2 kinderen tussen 6-11j, huurwoning van 616 per maand). En niet representatief voor álle eenverdieners.
Dat maakt het overigens niet OK maar houdt wel de discussie zuiver ;)
Inderdaad de situatie met maximale impact van afbouw toeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:55:
[...]

En die willen de CU/SGP dus terug vanwege hun achterban en wens dat vrouwen niet werken, maar thuis blijven bij de kinderen.
Nou nou, mogen mensen alsjeblieft zelf kiezen hoe ze hun leven inrichten? En daarnaast heeft niet iedereen een keuze he, zoals mijn vrouw die chronisch ziek is.
En voor 1 ouders is er zoals @shadowlyse al zegt een een ouder korting. Ironisch, want ik heb meer kosten dan iemand die een-ouder is want ik heb ook nog mijn vrouw te onderhouden.
Overigens prima om een aanrechtsubsidie af te schaffen, maar schaf dan ook de combinatiekorting af. De overheid heeft zich niet te bemoeien met hoe een gezin zijn zorgtaken verdeeld.

Overigens, zoals al eerder in dit topic vermeld, heeft de toegenomen arbeidsparticipatie helemaal niet tot meer inkomsten voor een huishouden geleid. Er moet dus meer gewerkt worden voor hetzelfde geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Mfpower op 22-04-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Napo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:55:
[...]

Ook niet helemaal juist :+

zie het volgende:

[Afbeelding]
Dat is de belastingdruk. Is dat niet wat anders? We hadden het over wat er wordt ingehouden van je loon toch?
Belastingdruk neemt toch ook andere zaken mee als toeslagen.

Uiteindelijk krijg je een deel van het ingehouden loon weer terug via allerlei toeslagen en regelingen inderdaad. Dan hebben we het volgens mij over de belastingdruk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:45:
[...]

Dat is ook verre van correct: het op- en afbouwen van algemene heffingskorting en arbeidskorting zorgt ervoor dat de belastingpercentages over elke meer verdiende euro heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:31:
[...]

Het is vertekend omdat beide kinderen waarschijnlijk "full time" naar de kinderopvang gaan. Zeker als ze niet naar school gaan zijn die kosten hoog. Maar dat is een situatie die maar een paar jaar zo is....
Als de kinderen naar school gaan is het enkel nog buitenschoolse opvang. En óók dat is maar tijdelijk.

Dan komt er dus 1500 euro per maand vrij :+. Volledig vrij besteedbaar.
Dat is het netto inkomen van mijn vrouw in de zorg :D

Het heeft overigens niets met afgunst te maken, maar met ongeloof. En ja met 6K netto snap ik niet, ook na Kinderdagopvang-perikelen, niet dat je zo weinig overhoud nee O-)

Met 200 euro per maand sparen voor een nieuwe auto, heb je dus elke 4 jaar een auto van 10K? Met een auto van 10K moet je toch langer kunnen doorrijden lijkt me? of rijd je zoveel per jaar?
Ik had het eerst op 100/mnd staan, afgelopen jaar m'n loonsverhoging periodiek hier naartoe gezet, want dit schoot niet op.
Ik rij 30k/jaar en een beetje betrouwbare gezinsbak van 6-7 jaar oud kost nu eenmaal ~10k.
Met de huidige rij ik nu 4 jaar en hoop er nog 2 jaar bij te kunnen zetten zonder al te veel kosten.
De volgende zou technisch gezien kleiner kunnen worden, aangezien we dan geen kinderwagen meer mee hoeven te nemen. Maar in aanschaf en maandelijkse kosten zitten alle auto's echt wel in dezelfde range met deze kilometers, goed, plus/minus €20/mnd ofzo.

Zelfde voor een woning overigens. Kleiner wonen zou in hypotheekkosten misschien €100-200/mnd schelen. Het helpt iets, maar alles kritisch bekijken nog verder de broekriem aanhalen bespaart (buiten de woning want bekende probleem daar) €50-100/mnd (goedkopere auto, goedkoper internet (zonder tv), etc.).

En met wat @shadowlyse en @Hbeez en een paar anderen correct opmerken.
Ik wil zeker niet klagen over mijn inkomen, dat ik arm ben en ikke ikke ikke.
Ik heb keuzes gemaakt en wij kunnen gewoon rondkomen.
Ik wil alleen aantonen dat door een aantal zaken ook een hoog inkomen (en noodzakelijke spaarpotjes) echt wel gereduceerd wordt tot een effectief, onder de streep, laag vrij besteedbaar inkomen.
Ook wij komen in de financiele problemen wanneer nu de auto economisch total loss raakt of het 31 jaar oude platte dak gaat lekken.
We hebben overigens ook geen buffers meer omdat we afgelopen jaar de hypotheek overgesloten hebben, bouwdepot voor verbouwing en daar grof over budget zijn gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 22-04-2022 10:11 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Het grote verschil is dat toeslagen over het bruto gezinsinkomen gaan, en belastingen over het bruto persoonlijk inkomen. Dat maakt enorm scheve situaties waarbij het mogelijk is dat een gezin met tweeverdieners met netto een hoger inkomen toch toeslagen krijgt, en een gezin met eenverdiener die bruto meer verdient maar netto minder overhoudt dat niet krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 22-04-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Mfpower schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:58:
[...]

Nou nou, mogen mensen alsjeblieft zelf kiezen hoe ze hun leven inrichten? En daarnaast heeft niet iedereen een keuze he, zoals mijn vrouw die chronisch ziek is.
En voor 1 ouders is er zoals @shadowlyse al zegt een een ouder korting. Ironisch, want ik heb meer kosten dan iemand die een-ouder is want ik heb ook nog mijn vrouw te onderhouden.
Overigens prima om een aanrechtsubsidie af te schaffen, maar schaf dan ook de combinatiekorting af. De overheid heeft zich niet te bemoeien met hoe een gezin zijn zorgtaken verdeeld.
Ze bemoeien zich er ook niet mee, ze stimuleren bepaalde zaken. Niemand zegt dat je er niet voor mag "kiezen" om één kostwinner te hebben. Maar vanuit de overheid stimuleert men om te blijven werken, omdat dat (volgens de zittende partijen) beter is om wél te blijven werken.

Je hebt een keuze (in jouw geval natuurlijk niet echt natuurlijk, maar ik neem aan dat financieel er dan wel iets geregeld is vanuit de overheid met arbeidsongeschiktheid?) en dat kan dus betekenen dat je meer belasting betaald. Omdat de overheid een beleid voert dat iets anders stimuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:00:
[...]

Dat is de belastingdruk. Is dat niet wat anders? We hadden het over wat er wordt ingehouden van je loon toch?
Afbouw algemene heffingskorting is tot ~70k een extra inhouding van 6%
Afbouw arbeidskorting is van ~37k tot ~110k een extra inhouding van 5,8%

Met als voetnoot voor de arbeidskorting: In 2023 vervalt de uitbetaling van de arbeidskorting aan de minstverdienende partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:00:
[...]

Uiteindelijk krijg je een deel van het ingehouden loon weer terug via allerlei toeslagen en regelingen inderdaad. Dan hebben we het volgens mij over de belastingdruk toch?
De marginale belastingdruk is het belastingpercentage dat iemand betaalt over zijn laatstverdiende euro. Oftewel: het percentage van de hoogste schijf waarin iemand met zijn inkomen valt.
Bron

De effectieve belastingdruk is de totale belastingdruk wat iemand echt betaalt. Want je hebt ook weer kortingen en toeslagen en zo.

[ Voor 3% gewijzigd door shadowlyse op 22-04-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DropjesLover schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:02:
[...]

Ik had het eerst op 100/mnd staan, afgelopen jaar m'n loonsverhoging periodiek hier naartoe gezet, want dit schoot niet op.
Ik rij 30k/jaar en een beetje betrouwbare gezinsbak van 6-7 jaar oud kost nu eenmaal ~10k.
Met de huidige rij ik nu 4 jaar en hoop er nog 2 jaar bij te kunnen zetten zonder al te veel kosten.
De volgende zou technisch gezien kleiner kunnen worden, aangezien we dan geen kinderwagen meer mee hoeven te nemen. Maar in aanschaf en maandelijkse kosten zitten alle auto's echt wel in dezelfde range met deze kilometers, goed, plus/minus €20/mnd ofzo.

Zelfde voor een woning overigens. Kleiner wonen zou in hypotheekkosten misschien €100-200/mnd schelen. Het helpt iets, maar alles kritisch bekijken nog verder de broekriem aanhalen bespaart (buiten de woning want bekende probleem daar) €50-100/mnd (goedkopere auto, goedkoper internet (zonder tv), etc.).
De grootste kosten zitten gewoon in de KDV. Die valt straks weg, en dan houd je 1600 euro per maand extra over. O-) Dat is voor een gezin met een middeninkomen (de helft van jouw bruto loon) erg lastig haalbaar.

Daarbij vind ik 4 a 6 jaar voor een auto van 10k echt heel kort. Ik koop auto's van max 5K en rijd daar langer mee door. Geen stationwagens, maar het is nu niet alsof die veel minder betrouwnbaar zijn. En ja, ik rijd ook 30K per jaar (met Miss Waah erbij 40K zelfs O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:05:
[...]

De marginale belastingdruk is het belastingpercentage dat iemand betaalt over zijn laatstverdiende euro. Oftewel: het percentage van de hoogste schijf waarin iemand met zijn inkomen valt.
Bron

De effectieve belastingdruk is de totale belastingdruk wat iemand echt betaalt. Want je hebt ook weer kortingen en toeslagen en zo.
Ah oke. Maar die marginale belastingdruk is dus eigenlijk niet zo interessant lijkt me?
Mijn punt was, dat iemand riep dat ze 50% betaalden over het volledige loon als ze boven de drempelwaarde uit komen. Dat is gewoon onzin.... Wat je werkelijk betaald aan belasting is dus veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:08:
Dat is voor een gezin met een middeninkomen (de helft van jouw bruto loon) erg lastig haalbaar.
Er zijn dan ook niet veel gezinnen (als in paar met kinderen) met een middeninkomen. Of je moet het middeninkomen definieren als 80-120k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
120k is een mooi inkomen, maar niet exorbitant hoog. Dat @DropjesLover daar net van rond kan komen heeft ook met levensstijl inflatie te maken. Als je een mooi (duur) huis koopt door maximaal te financieren en daarnaast ook een mooie auto koopt, omdat het kan, ja dan blijft daarnaast niet zoveel geld meer over. KDV is gelukkig alleen duur de 1e 4 jaar van je kinderen. Daarna komt het grote geld binnen. Dus ik zou gewoon niet zoveel sparen, als de horizon voor de uitgave verder ligt dan wanneer je eerste kind naar de basisschool gaat. Je hebt een buffer nodig voor onvoorziene zaken, maar een nieuwe iPhone hoef je met dat inkomen toch niet voor te sparen? Je slaat gewoon 1x het sparen van je auto over en je kan er al een komen :P

Zelf vind ik cashflow belangrijker dan kosten, dus lost m'n hypotheek maar 50% af. Ik denk dat @DropjesLover 100% anuitair heeft? Dan zal van die 1800/maand een groot deel aflossing zijn. Als je tekort komt kan je makkelijk meer bestedingsruimte creeeren door een deel om te zetten naar aflossingsvrij. Kan je zo 500 euro/maand aan cashflow opleveren. Je kan dan als de kinderen naar de basisschool gaan gewoon extra gaan aflossen door de extra bestedingsruimte die er ontstaat door de veel lagere kosten van BSO tov KDV.

Met 120k/jaar zit je zeker niet in de top 10% inkomens. Ja wel volgens het CBS, maar de top 10% haalt z'n inkomen vooral uit ondernemingen en investeringen. Denk dat je daarvoor eerder 200k/jaar moet binnenhalen om in die categorie te zitten.

Wel denk ik dat je tot 2x modaal weinig extra welvaart hebt ten opzichte van minimumloon en dat je vanaf 2x modaal pas de extra welvaart ziet binnenkomen. De stap van 1x modaal naar 2x modaal is veel minder gunstig dan 2x modaal naar 3x modaal. Met 3x modaal kan je in Nederland echt wel comfortabel leven. Hoe je dit comfort invult is vooral je eigen keuzes. Voor de een is dat een duurder huis, voor de ander is dat vaker op vakantie of sparen voor een eerder pensioen, als je niet tot je 70e wil doorwerken. Met 3x modaal is het nog niet en-en, maar nog of-of. Ik denk dat hier het punt ligt wat @DropjesLover "problemen" mee heeft.
Wil je alles, heb je eerder 5x modaal nodig. Maar zelfs dan, als je een vrijstaand huis op een mooie locatie in de Randstad wil en een dikke auto wil rijden en 3x per jaar op vakantie wil, presteren sommigen het nog om aan het eind van de maand niks over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:10:
[...]
Maar die marginale belastingdruk is dus eigenlijk niet zo interessant lijkt me?
Wel bij de financiële overweging om meer of minder te gaan werken. Meeste mensen maken die keuze niet alleen gebaseerd op geld gelukkig, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
G83 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:51:

Het tarief vanaf 68508 euro is 49,5%. Hoeveel houd je dan over per maand? Dik 7000 Zoiets. Dat vind ik niet een marginaal luxer leven.

Het probleem zit hem erin dat velen de uitgaven hierop worden afstemmen. Ze gaan naar de makelaar en kopen een dure auto, willen regelmatig uit eten, kopen alleen maar A merken, dure kleren 2x per jaar op vakantie en gaan dan klagen dat ze weinig verdienen en de belasting te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:12:
[...]

Wel bij de financiële overweging om meer of minder te gaan werken. Meeste mensen maken die keuze niet alleen gebaseerd op geld gelukkig, maar...
Dat klopt. Maar dat is totaal niet waar we het over hadden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:33:
De frame (r)overheid is juist wel nuttig in de discussie! Als je boven een bepaald bedrag verdient gaat 50% van je inkomen naar de overheid. Dat remt mensen om door te groeien naar een hogere functie.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
50% van je inkomen, dat is wat anders als 50% boven de drempelwaarde van je inkomen O-)

50% van je inkomen insinueert dat het over het hele inkomen wordt geheven. Dat is niet zo. Als hij dat niet zo bedoeld, moet die dat duidelijker opschrijven.

Maar als mensen beginnen met "roverheid" weet ik vaak wel genoeg :+

en 120K is gewoon een goed loon. Ik denk dat het aantal hoog opgeleiden op Tweakers/omgeving misschien een vertekend beeld geeft.

Puur kijken naar loondienst (dus zzp/huisjesmelkers even buitengesloten)
Huishoudens met een inkomen boven de € 100.000, dat zijn er niet zoveel! Er zijn 18.900 huishoudens die dit bedrag jaarlijks verdienen. Als je weet dat er 7.698.100 huishoudens in Nederland zijn, dan behoort deze groep tot de bovenste 0,25% van de samenleving.
Dus ja, 120K is, voor loondienst, gewoon een hoog inkomen.
Maar zoals al eerder opgemerkt:

1800 euro hypotheek is best veel IMHO. Dat kan zijn dat je veel rente betaald (verkeerde moment vastgezet) of in een dure stad woont. Maar het is vrij hoog. Gemiddeld is 700 euro ongeveer.

KDV is tijdelijk. Dan komt er 1600 euro vrij per maand aan vrij besteedbaar inkomen. Dat is gewoon veel geld om als vrij besteedbaar inkomen te hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 10:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 16-09 16:17

Dido

heforshe

aljooge schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:15:
Het tarief vanaf 68508 euro is 49,5%. Hoeveel houd je dan over per maand? Dik 7000 Zoiets. Dat vind ik niet een marginaal luxer leven.
Hoe doe je dat, 7k overhouden per maand van 68k bruto? Ik zeg niet dat het niet kan, maar de voor de hand liggende manier betekent dat belastinggtarieven er helemaal niets mee te maken hebben ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:20:
Het is geen laag inkomen, maar je moet niet naar alle huishoudens kijken natuurlijk. Dat wordt wat vertekend door alleenstaande bijstandsmoeders en weduwen.

Als je kijkt naar gezin (paar met kinderen) is hebben we het over ongeveer 2mln huishoudens, waarvan de helft meer dan 107k per jaar verdient.

Zo'n 40% verdient tussen 100k-200k en 15% verdient meer dan 200k. En 40% tussen 50k-100k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

True. Het is niet alsof ze het geld naar hun prive rekening sluizen zoals Putin doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:08:
[...]

De grootste kosten zitten gewoon in de KDV. Die valt straks weg, en dan houd je 1600 euro per maand extra over. O-) Dat is voor een gezin met een middeninkomen (de helft van jouw bruto loon) erg lastig haalbaar.

Daarbij vind ik 4 a 6 jaar voor een auto van 10k echt heel kort. Ik koop auto's van max 5K en rijd daar langer mee door. Geen stationwagens, maar het is nu niet alsof die veel minder betrouwnbaar zijn. En ja, ik rijd ook 30K per jaar (met Miss Waah erbij 40K zelfs O-) )
Met 2 kinderen waarvan 1 nog in de luiers zit is een station wel zo handig. Ook aangezien we 1x per jaar met de auto naar m'n vrouw d'r familie in Letland gaan voor 3 weken (en 1 a 2x per jaar vliegen voor kortere tijd).
Overigens stonden voor nagenoeg dezelfde prijs een Megane en een Clio station naast elkaar, met minimaal verschil in kilometers en leeftijd. Toch maar de Megane genomen :P
Z___Z schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:12:
120k is een mooi inkomen, maar niet exorbitant hoog. Dat @DropjesLover daar net van rond kan komen heeft ook met levensstijl inflatie te maken. Als je een mooi (duur) huis koopt door maximaal te financieren en daarnaast ook een mooie auto koopt, omdat het kan, ja dan blijft daarnaast niet zoveel geld meer over. KDV is gelukkig alleen duur de 1e 4 jaar van je kinderen. Daarna komt het grote geld binnen. Dus ik zou gewoon niet zoveel sparen, als de horizon voor de uitgave verder ligt dan wanneer je eerste kind naar de basisschool gaat. Je hebt een buffer nodig voor onvoorziene zaken, maar een nieuwe iPhone hoef je met dat inkomen toch niet voor te sparen? Je slaat gewoon 1x het sparen van je auto over en je kan er al een komen :P

Zelf vind ik cashflow belangrijker dan kosten, dus lost m'n hypotheek maar 50% af. Ik denk dat @DropjesLover 100% anuitair heeft? Dan zal van die 1800/maand een groot deel aflossing zijn. Als je tekort komt kan je makkelijk meer bestedingsruimte creeeren door een deel om te zetten naar aflossingsvrij. Kan je zo 500 euro/maand aan cashflow opleveren. Je kan dan als de kinderen naar de basisschool gaan gewoon extra gaan aflossen door de extra bestedingsruimte die er ontstaat door de veel lagere kosten van BSO tov KDV.

Met 120k/jaar zit je zeker niet in de top 10% inkomens. Ja wel volgens het CBS, maar de top 10% haalt z'n inkomen vooral uit ondernemingen en investeringen. Denk dat je daarvoor eerder 200k/jaar moet binnenhalen om in die categorie te zitten.

Wel denk ik dat je tot 2x modaal weinig extra welvaart hebt ten opzichte van minimumloon en dat je vanaf 2x modaal pas de extra welvaart ziet binnenkomen. De stap van 1x modaal naar 2x modaal is veel minder gunstig dan 2x modaal naar 3x modaal. Met 3x modaal kan je in Nederland echt wel comfortabel leven. Hoe je dit comfort invult is vooral je eigen keuzes. Voor de een is dat een duurder huis, voor de ander is dat vaker op vakantie of sparen voor een eerder pensioen, als je niet tot je 70e wil doorwerken. Met 3x modaal is het nog niet en-en, maar nog of-of. Ik denk dat hier het punt ligt wat @DropjesLover "problemen" mee heeft.
Wil je alles, heb je eerder 5x modaal nodig. Maar zelfs dan, als je een vrijstaand huis op een mooie locatie in de Randstad wil en een dikke auto wil rijden en 3x per jaar op vakantie wil, presteren sommigen het nog om aan het eind van de maand niks over te houden.
iPhone kan ik niet betalen (en wil ik er niet voor betalen en Apple = bah :P ) :+
En onze 10 jaar oude Megane diesel is ook niet bepaald een dikke bak ;)
Hypotheek is 75% annuitair 25% aflossingsvrij (bouwdepot) met 1,4% rente, dusja... lager dan dat wordt het niet.

Voor koopkracht uit netto besteedbaar inkomen is de tabel hier bruikbaar https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-
vergeleken met een 1 persoonshuishouden zonder kinderen zitten we op een factor 1,91. Laat ik zo zeggen, onze 120k moet je vergeleken met een 1 persoonshuishouden nagenoeg door 2 delen voor dezelfde koopkracht. Dat komt wel redelijk overeen.
Met die koopkracht komen we heel gemiddeld uit in net de bovenste 20%
https://www.cbs.nl/nl-nl/...mensverdeling-besteedbaar
Zeker niet slecht, en ik wil ook echt niet klagen.
Wel aangeven dat er in deze fase van het leven (jonge kinderen met name) weinig overblijft.

[ Voor 64% gewijzigd door DropjesLover op 22-04-2022 10:50 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

50% van je inkomen, dat is wat anders als 50% boven de drempelwaarde van je inkomen O-)

50% van je inkomen insinueert dat het over het hele inkomen wordt geheven. Dat is niet zo. Als hij dat niet zo bedoeld, moet die dat duidelijker opschrijven.

en 120K is gewoon een goed loon. Ik denk dat het aantal hoog opgeleiden op Tweakers/omgeving misschien een vertekend beeld geeft.

Puur kijken naar loondienst (dus zzp/huisjesmelkers even buitengesloten)

[...]

Maar zoals al eerder opgemerkt:

1800 euro hypotheek is best veel IMHO. Dat kan zijn dat je veel rente betaald (verkeerde moment vastgezet) of in een dure stad woont. Maar het is vrij hoog. Gemiddeld is 700 euro ongeveer.

KDV is tijdelijk. Dan komt er 1600 euro vrij per maand aan vrij besteedbaar inkomen. Dat is gewoon veel geld om als vrij besteedbaar inkomen te hebben.
Die 100k van jou is gestandaardiseerd besteedbaar inkomen? Daar ziet je namelijk met 120k bruto nog heel ver weg van.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:32:
[...]

Het is geen laag inkomen, maar je moet niet naar alle huishoudens kijken natuurlijk. Dat wordt wat vertekend door alleenstaande bijstandsmoeders en weduwen.

Als je kijkt naar gezin (paar met kinderen) is hebben we het over ongeveer 2mln huishoudens, waarvan de helft meer dan 107k per jaar verdient.

Zo'n 40% verdient tussen 100k-200k en 15% verdient meer dan 200k. En 40% tussen 50k-100k.
Waar komen deze cijfers vandaan? Denk dat het wel klopt inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1650616151606

Wel even de kenmerken bovenin veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz1GihGzVq0hj63-FaUds0RWI5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ToXzREtKlGnXMTfSeT3UNJt.png?f=fotoalbum_large

Zie dat ik een foutje had gemaakt met hogere inkomens.

47% verdient tussen 100k-200k. 9% meer dan 200k.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadowlyse
De term (r)overheid is natuurlijk sarcasme. Ik ben het met Rutte eens dat we in een waanzinnig gaaf land wonen als je vergelijkt met andere veelal niet westerse landen. Ik geloof dat het Youp van het Hek was die ooit gezegd heeft: “je zal maar een rammelende hongerneger in Burundi zijn en dan hoor je van een land waar ze zo rijk zijn dat je zelfs met je hond naar de kapper kan, dan wil je daar heen natuurlijk”.

Dat neemt niet weg dat er op het beleid in het land niets valt aan te merken.
De toeslagenaffaire de recent bekend geworden “staats ontvoeringen” van kinderen, de puinzooi van box 3 waar men al jaren voor gewaarschuwd heeft, het pingpong beleid in de studiefinanciering (eerst wel, toen niet, nu weer wel met als gevolg een verloren generatie met een studieschuld van hier tot Tokio) om maar wat te noemen.

Ik begrijp wel dat met de term (r)overheid het clichébeeld wordt aangeroepen van de blatende fabrieksdirecteur met een dure auto die klaagt over de belasting terwijl zijn medewerkers creperen in de fabriek.
Hoewel de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend (de term is behoorlijk over de top) vind ik het een goede term om kritisch te zijn over onze overheid en dan bedoel ik met name de politiek. Het gebeurt regelmatig dat er van alles geroepen en bedacht wordt door de politiek dat juridisch helemaal niet kan. Gelukkig is er dan een rechter die de overheid corrigeert. Belasting betalen is ook helemaal niet erg, maar zoals het nu gaat, gaat het niet goed. Dat is ook de bestaansreden van dit topic.
In Nederland betaal je het meeste belasting over je inkomen uit arbeid en veel minder over inkomen uit vermogen. De overheid haalt te veel op bij werkenden en te weinig bij vermogenden, hetgeen de overheid te veel haalt wordt dus “geroofd” van de werkenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:54:

[Afbeelding]

Lijkt me inderdaad een veel betere maatstaaf dan het modale inkomen waar de massa media het altijd over heeft. Ik denk dat de overheid (VVD) dit wel fijn vind, want dan gaan de lage inkomens niet klagen omdat ze dichtbij modaal zitten en hebben de middeninkomens het idee dat ze het heel goed doen en gaan VVD stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:58:
In Nederland betaal je het meeste belasting over je inkomen uit arbeid en veel minder over inkomen uit vermogen. De overheid haalt te veel op bij werkenden en te weinig bij vermogenden, hetgeen de overheid te veel haalt wordt dus “geroofd” van de werkenden.
Het is niet echt zo als vermogen zwaarder belast gaat worden dat tarieven voor inkomstenbelasting dan fors kunnen dalen. Er wordt nu eenmaal gewoon veel meer verdiend met arbeid dan met kapitaal.

Als belasting op vermogen verdubbelt kan je inkomstenbelasting met 1%punt verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:03:
[...]

Het is niet echt zo als vermogen zwaarder belast gaat worden dat tarieven voor inkomstenbelasting dan fors kunnen dalen. Er wordt nu eenmaal gewoon veel meer verdiend met arbeid dan met kapitaal.

Als belasting op vermogen verdubbelt kan je inkomstenbelasting met 1%punt verlagen.
Grootste probleem van vermogen belasten is, dat je dit makkelijk kan wegsluizen naar het buitenland. Nederland is te klein om de grote vermogens binnen de grenzen te houden. Vermogensongelijkheid is een veel groter probleem dan inkomen uit arbeid ongelijkheid. Dit is alleen op te lossen op EU of zelfs op nog hoger niveau. Er worden nu wel kleine stapjes genomen om dit te gaan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:05:
[...]

Grootste probleem van vermogen belasten is, dat je dit makkelijk kan wegsluizen naar het buitenland. Nederland is te klein om de grote vermogens binnen de grenzen te houden. Vermogensongelijkheid is een veel groter probleem dan inkomen uit arbeid ongelijkheid. Dit is alleen op te lossen op EU of zelfs op nog hoger niveau. Er worden nu wel kleine stapjes genomen om dit te gaan belasten.
Inkomensongelijkheid is een groter probleem dan vermogensongelijkheid imo. Dan trek ik het dus iets breder dan jij, want inkomen uit arbeid ongelijkheid is redelijk klein in Nederland. Maar veel vermogen hebben is niet bijzonder relevant, totdat je veel inkomen uit vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Lokale investeringen (zoals je 3e huis) kan je natuurlijk prima belasten op vermogen. En een huis is lastig weg te sluizen O-)

Zeker in een oververhitte huizenmarkt, waar huizen eerder beleggingsobjecten zijn en waar over huur geen rendementsbelasting word geheven... of enige belasting over inkomsten van huur....

Juist voor middeninkomens is een huis niet bereikbaar, tenzij je al een huis hebt.

Er zijn genoeg manieren om wél vermogen te belasten. En als wij kwa belastingontduiking voorkomen nu het beste jongetje van de klas waren.... maar de EU vraagt ons al jaren om aanpassingen te doen om brievenbusfirma's te voorkomen. En dat doen we gewoon niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:32:
[...]

Maar nu neem je álle gezinnen met kinderen mee. Ook huishoudens met volwassen, werkende kinderen.
Huishoudens (type: paar met kind(eren)) met een bruto inkomen tussen de 100-200k hebben gemiddeld 2,8 personen met inkomen (bron: CBS, getallen van 2020). Boven de 200k is dat 2,9 personen. Deels zullen dat scholieren met een bijbaantje zijn, deels volwassen thuiswonende kinderen met een echte baan. Met ouders die veel verder in hun carrière zitten. Ongeveer 56% van deze huishoudens verdient meer dan 100k bruto.

Kijken we alleen naar huishoudens met kinderen onder de 18, dan verandert dit al naar 2,2 personen en 50%. Waarbij dus nog veel gezinnen zitten met tieners die een bijbaantje hebben. Je kan niet verder filteren, maar gezinnen met kinderen die naar het KDV gaan hebben doorgaans ouders die jonger zijn en dus minder verdienen.

Kortom: 120k als stel met kinderen is al boven de mediaan in de groep van álle gezinnen (inclusief gezinnen met meer dan 2 werkende volwassenen en ouders met een ver ontwikkelde carrière, 107k) en nog meer boven de mediaan in de groep van gezinnen met kinderen onder de 18 (100k), laat staan ten opzichte van gezinnen met kinderen die nog niet eens naar de basisschool gaan (geen data maar de trend is duidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grootste probleem van vermogen belasten is, dat je dit makkelijk kan wegsluizen naar het buitenland.
Dat is ook niet helemaal waar (groot deel vermogen zit in bijvoorbeeld familiebedrijven), en bovendien worden ze in omringende landen ook belast. Bovendien moet je tegenwoordig afrekenen als je naar het buitenland verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:54:

[Afbeelding]

Zie mijn post hierboven; paar met kinderen is een enorm brede groep. Paar met kinderen onder de 18 is al een betere vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Met huizen voor de huidige explosie gekocht geloof ik dat wel ja. Maar beetje afhankelijk van HRA enzo, rentes, etc, €1800 hypotheek is voor iets van een half miljoen. Daar koop je in het zuiden een beetje in de omgeving van een stad, een niet al te grote twee-onder-één kapper mee waar nog wel redelijk wat aan moet gebeuren.

In de stad zelf ga je dan al meer richting een rijtjeshuis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:09:
[...]

Lokale investeringen (zoals je 3e huis) kan je natuurlijk prima belasten op vermogen. En een huis is lastig weg te sluizen O-)

Zeker in een oververhitte huizenmarkt, waar huizen eerder beleggingsobjecten zijn en waar over huur geen rendementsbelasting word geheven... of enige belasting over inkomsten van huur....

Juist voor middeninkomens is een huis niet bereikbaar, tenzij je al een huis hebt.

Er zijn genoeg manieren om wél vermogen te belasten. En als wij kwa belastingontduiking voorkomen nu het beste jongetje van de klas waren.... maar de EU vraagt ons al jaren om aanpassingen te doen om brievenbusfirma's te voorkomen. En dat doen we gewoon niet.
https://fd.nl/politiek/14...en-belasting-in-nederland

Ligt eraan waar je de winst naartoe sluist. Je hoeft niet het huis weg te sluizen, alleen de winst die je erop maakt. Dan zou je dus ipv indirecte belastingen, meer directe belastingen moeten heffen. Bijvoorbeeld WOZ belasting zwaarder maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:12:
[...]

Zie mijn post hierboven; paar met kinderen is een enorm brede groep. Paar met kinderen onder de 18 is al een betere vergelijking.
Dan nog is 120k niet echt een topinkomen, maar net iets bovenmodaal te noemen, de gegoede middenklasse zeg maar.

42% verdient tussen 100k-200k en 8% boven 200k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:09:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar (groot deel vermogen zit in bijvoorbeeld familiebedrijven), en bovendien worden ze in omringende landen ook belast. Bovendien moet je tegenwoordig afrekenen als je naar het buitenland verhuist.
Is die wet erdoor gekomen dan? Er was sprake over toen Unilever ging verhuizen naar London. Ik kan me niet herinneren dat Unilever of Shell hier iets voor afgerekend heeft bij de Nederlandse overheid.
Als je als particulier je boedel oppakt en naar het buitenland verhuisd, kan je zover ik weet gewoon al je vermogen meenemen zonder af te rekenen bij de fiscus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1600 aan kinderdagverblijf en 1800 aan wonen hakt er wel op in vanaf 6k netto. Tel 300 voor DUO erbij en er gaat in een klap 3.7k de deur uit en je blijft op 2300 steken voor vervoer, abonnementen, eten, vakantie, kleding kopen etc. Voor een gezin kan ik me best voorstellen dat het krap aan voelt. Zeker als je daarnaast nog eens allerlei potjes aanlegt. Dan hou je weinig fuck yes money over zullen we maar zeggen.

Je grootste winst gaat zitten in KDV niet langer nodig zodra de kinderen op de basisschool zitten. En nu weet ik niet op welk rentepercentage je de boel hebt overgesloten, wat je samenstelling is qua annuïteitenhypotheek / lineair of aflossingsvrij. Voor twee volwassenen en twee kinderen is 1.8k best fors. Is dat bovendien bruto of netto: dus wat krijg je aan HRA? Met wegvallen kosten KDV krijg je meer lucht, maar ik zou ook toch kijken of zoveel hypotheek niet anders kan.

Members only:

Ik kan alles wat overblijft wel opdelen in potjes maar dan krijg je dus wat Dropjeslover ervaart. Na het reserveren voor auto, vervanging witgoed/tv/mobiel, potjes aanleggen voor de kinderen hou je niks over vrij te spenderen. Ik zit op een spaar quote van 50% en natuurlijk komen zulke vervangingsuitgaven wel degelijk uit dat geld bij mij. Maar omdat ik alles oppot wat ik niet kwijt ben aan vaste lasten ervaar ik als Jan Modaal geen enkel probleem met 0 huur of zorgtoeslag. En dat kinderen zo'n dure post zijn door kinderdagverblijf alleen wist ik nog niet. Dan snap ik wel dat ze al snel op wat 100k per kind tot zijn/haar/het? 18e levensjaar zijn gekomen qua berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor grote internationale vennootschappen natuurlijk niet ;)

Wel voor mensen in box2, sinds 2015. Box3 hoef je niet over af te rekenen natuurlijk, daar heb je alle belastingen al over betaald.

https://www.belastingdien...nde-aanslag-bij-emigratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:21:
En dat kinderen zo'n dure post zijn door kinderdagverblijf alleen wist ik nog niet. Dan snap ik wel dat ze al snel op wat 100k per kind tot zijn/haar/het? 18e levensjaar zijn gekomen qua berekening.
Dat is ook maar voor een paar jaar tot ze naar school gaan, maar inderdaad... kinderen zijn een dure hobby.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is ook maar voor een paar jaar tot ze naar school gaan, maar inderdaad... kinderen zijn een dure hobby.
Wel een flinke aderlating dan de eerste paar jaar. Maargoed voor jonge ouders hoor je niet voor niets: als ze op de basisschool zitten heb je meer tijd voor jezelf. Meer tijd en geld dus. En niet zo'n klein beetje ook. Reserveer dat bedrag als fuck yes money voor een jaar en je kunt mooi er van op vakantie, uitgaan etc. En dan voelt het toch al anders.

Ik zou zelfs geneigd zijn om zodra de kosten voor kinderdagverblijf wegvallen dat 1 op 1 om te zetten in extra aflossing van de openstaande hypotheek. Heb je een win win op den duur. Lagere woonlasten in de toekomst en je bent nu al gewend om zo weinig over te houden. Je uitgaven kant omlaag brengen zodat je met minder inkomen rond kunt komen geeft weer de nodige FO opties. Of geeft meer ruimte om je kinderen wat mee te geven zodra ze 18 zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
@Joosie200 en @DropjesLover fijn om jullie situatie te lezen. Veel herkenning, ook als zijn onze situaties anders. Eigenlijk is de situatie door alle aftrekposten en toeslagen voor vrijwel iedereen anders natuurlijk.

Klein beetje verhaal dan vanuit ons perspectief.
Members only:

De retoriek van 'snel rijk worden' die ik op social veel zie vind ik daarom ook ziekelijk: er is niets mis met studeren, werken, je kosten verlagen en een fijn leven hebben. Door die combi van dingen zitten we blijkbaar al bij die 8% ofzo. Geen snel-rijk route bewandeld en ik weet ook dat dit niet bestaat - toch zie ik veel jongere mensen al hun geld in crypto en andere 'snel-rijk'-scams pompen.

Wel kanttekeningen: wij zitten beide in een goede sector met een goede baan, we zijn gezond en we konden leren. We zijn niet gescheiden, maar hebben wel kinderen. Ik zie veel mensen minstens net zoveel hun best doen maar die komen financieel minder ver. Maakt je niet per se gelukkiger en we zijn echt bezig met nadenken wat we in de toekomst willen - want verantwoording dragen is ook pittig.

Waarom ik verder dit topic zo belangrijk vind is dat zeker als je qua inkomen nog lager zit of lager zal blijven het werken meer moet lonen. Mijn brood wordt niet duurder, dus elke euro die we meer verdienen kunnnen we vrij besteden. Als je inkomen een stuk lager ligt, is dat niet zo, dan moet je meer keuzes maken en heb je minder mogelijkheden of de mogelijkheden worden bepaald door de toeslagen en compensaties. De kinderen gaan langzaam KDV af en zitten op school en nu kunnen we het ons permitteren dat ze muziekles, sportclubjes en dat soort dingen doen. Ik kon dat niet, in mijn jeugd - dus ben blij dat ze te geven.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:18
aljooge schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:15:
Haha. 70k/12,86 (want verplicht vakantiegeld) is op zijn hoogst €5500/maand bruto. Hoe je daar netto dik €7000 van maakt, hoor ik graag, een belastingtarief van -27% ofzo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36

mwa

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:24:
[...]

Maar dan ga je te maken krijgen met de BSO. Dat tikt ook aan (hier in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:39:
De retoriek van 'snel rijk worden' die ik op social veel zie vind ik daarom ook ziekelijk: er is niets mis met studeren, werken, je kosten verlagen en een fijn leven hebben. Door die combi van dingen zitten we blijkbaar al bij die 8% ofzo. Geen snel-rijk route bewandeld en ik weet ook dat dit niet bestaat - toch zie ik veel jongere mensen al hun geld in crypto en andere 'snel-rijk'-scams pompen.
Ja, dat is wel een interessante ontwikkeling. Ik heb het idee dat de generatie die nu in de 20 is wordt doodgegooid met juichverhalen over cryptocurrency en passief inkomen. Toen ik die leeftijd had was er wel de legiolease-affaire, en Worldonline, maar ik heb het idee dat dat veel minder wijdverbreid was.

De cynicus roept misschien dat het komt omdat werken zo weinig loont, maar volgens mij valt dat ook wel mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Joosie200 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:21:
1600 aan kinderdagverblijf en 1800 aan wonen hakt er wel op in vanaf 6k netto. Tel 300 voor DUO erbij en er gaat in een klap 3.7k de deur uit en je blijft op 2300 steken voor vervoer, abonnementen, eten, vakantie, kleding kopen etc. Voor een gezin kan ik me best voorstellen dat het krap aan voelt. Zeker als je daarnaast nog eens allerlei potjes aanlegt. Dan hou je weinig fuck yes money over zullen we maar zeggen.
Krapte? Volgens mij is het krapte als je geen vakantie/kleding/spaargeld etc hebt. Meerdere kinderen, duur huis, grote wagen etc is allemaal pure luxe, helemaal als je daarna nog rustig kan kijken waar je je geld aan wil besteden.

Abonnementen, eten, kleding etc zijn echt een fractie van 2300 euro. Dat is een paar honderd euro per maand. Dat is aardig wat yolo money. Het is meer een kwestie van luxe normaliseren en gefocust zijn op wat je niet hebt, want niks aan dit is krapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:13:
Toen ik die leeftijd had was er wel de legiolease-affaire, en Worldonline, maar ik heb het idee dat dat veel minder wijdverbreid was.
Dat was zo mogelijk nog groter, miljoenen mensen zijn rond de eeuwwisseling het schip ingegaan met lease-producten en dot.com aandelen. Crypto is gevoelsmatig toch meer een niche met minder agressieve directe verkoopmethoden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:18
BarôZZa schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:17:
Krapte? Volgens mij is het krapte als je geen vakantie/kleding/spaargeld etc hebt. Meerdere kinderen, duur huis, grote wagen etc is allemaal pure luxe,
"Grappig" dat je kinderen in dit rijtje noemt. Kinderen zijn wel degenen die de belasting betalen tegen dat wij in een bejaardencentrum zitten met z'n allen eh :)

Kinderen zijn de toekomst van een land, niet een luxe.

(Dit binnen zekere grenzen natuurlijk, maar je hebt ca. 2,1 kind per stel nodig gemiddeld om de bevolking op peil te houden. Iets meer dan 2 omdat niet iedereen kinderen wil/kan krijgen of al niet meer leeft tegen dat dat had gekund)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadowlyse
[...]

Krapte? Volgens mij is het krapte als je geen vakantie/kleding/spaargeld etc hebt. Meerdere kinderen, duur huis, grote wagen etc is allemaal pure luxe, helemaal als je daarna nog rustig kan kijken waar je je geld aan wil besteden.

Abonnementen, eten, kleding etc zijn echt een fractie van 2300 euro. Dat is een paar honderd euro per maand. Dat is aardig wat yolo money. Het is meer een kwestie van luxe normaliseren en gefocust zijn op wat je niet hebt, want niks aan dit is krapte.
Dat is niet helemaal waar. Een grote wagen waar 4 personen in kunnen inclusief kinderwagen is dan niet perse een luxe. Dat krijg je gewoon niet in een klein stadskarretje gepropt. Hetzelfde voor eten. Kijk maar eens in het boodschappen topic. De kostenpost voor bv luiers is enorm hoog. Als je graag gezond eet met vers fruit en groente en zo dan tikt dat ook behoorlijk aan met 4 personen. Kinderen groeien als kool dus is vaker nieuwe kleding nodig. Dagelijks 4 personen douchen plus elke dag de wasmachine aan omdat een kind onder modder/plas/poep/kots zit dus hogere energiekosten enzovoort.
Met een gezin lopen de kosten gewoon heel snel heel hard op. Veel sneller dan bij een huishouden zonder kinderen.

Als ze groter worden, worden de kosten minder? Vergeet het maar. Eerst komt de sport en muziekles, schoolboeken, schoolreisjes en sportkamp enzovoort fase en daarna gaan ze een opleiding doen.
Over 18 jaar kost studeren met op kamers gaan al snel meer dan € 2.000 per maand…
Thuis wonen kan natuurlijk is wel veel goedkoper. Toch word je over het algemeen sneller volwassen als je vanaf 18 jaar je eigen huishouden leert draaien. Een ander natuurlijk afhankelijk van het kind in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Dido schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:20:
[...]

Hoe doe je dat, 7k overhouden per maand van 68k bruto? Ik zeg niet dat het niet kan, maar de voor de hand liggende manier betekent dat belastinggtarieven er helemaal niets mee te maken hebben ;)
Nee, ik reageerde op 120k bruto. Beetje flauw van je door de discussie die er aan vooraf ging niet te lezen en een ander bedrag in te vullen 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:56:
[...]

Haha. 70k/12,86 (want verplicht vakantiegeld) is op zijn hoogst €5500/maand bruto. Hoe je daar netto dik €7000 van maakt, hoor ik graag, een belastingtarief van -27% ofzo? ;)
Ok voor jouw: beter lezen: ik reageerde op 120k bruto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Ik probeer het in perspectief te plaatsen. In mijn eentje moet ik rondkomen van iets meer dan die 2300 dus eens dat het prima moet kunnen. Maar dan kan 1800 hypotheek naast zoveel kdv en dan de rest nog niet zo makkelijk uit nee. En ja veel daarbij is een keuze. Type woning, type auto, locatie woning, wel of niet een gezin stichten.

Tegelijkertijd geeft een maandlast van 1800 je een hypotheek van 500k als ik het snel omreken naar wat ik aan hypotheek kan krijgen. In het Noord/Oosten van het land kun je daar een prima woning voor krijgen. Zelfs vrijstaand of een boerderij behoort tot de mogelijkheden. In Zeeland en Limburg ook. Maar concentreer je rond de randstad, Amersfoort, Arnhem / Nijmegen, Deventer dan betaal je al snel 500k voor een hoekwoning of rijtjeshuis. Ja waar je woont en werkt is ook een keuze maar enfin bedoel dat ik best kan begrijpen dat 2300 na aftrek kdv en hypotheek en duo niet riant aanvoelt zelfs al moet ik er in mijn eentje alles van doen.

Voor mijn gevoel is het wel meer een midden inkomen x 1.5/2 en dus niet echt op zijn plek hier. Maar meer eentje voor het tv programma waar doen ze het van of Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?

Het grote probleem van het onbestaan van het middeninkomen is dat het de grootste groep is. Dus er valt qua box 1 belasting veel te halen. Met oplopende inflatie, energieprijzen, woonlasten wordt het midden inkomen er nauwelijks voor gecompenseerd. En die paar centen accijnsverlaging zet geen zoden aan de dijk. Ik krijg 5% loonsverhoging maar heb te dealen met zeg 10% inflatie dus boer als nog 5% achteruit. Vijftig euro erbij krijgen maar 100 euro inleveren aan oplopende kosten. Dat maakt het bestaan van het midden inkomen lastig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
er is niets mis met studeren, werken, je kosten verlagen en een fijn leven hebben. Door die combi van dingen zitten we blijkbaar al bij die 8% ofzo.
Juist dat je 92% hebt 'ingehaald' zou voldoende moeten aangeven dat een dergelijk pad bewandelen voor velen niet mogelijk is, toch? :P

Laten we niet vergeten dat je als stel bestaande uit verpleegkundige, docent of politieagent het wel kan vergeten om tot het 'nieuwe middeninkomen' van 120k te komen, laat staan daarboven. Dat geef je verderop ook al aan, maar toch: na een paar jaar zit je in dergelijke sectoren niet op de nodige helft van die 120k, maar rond 1/3e. Bij een fulltime contract.

Daarnaast heb je erg veel geluk gehad met het kunnen verlagen van je hypotheek, door een combinatie van dalende rentes en gestegen prijzen -> bijzonder lage LTV.
Starters die nu instappen, hébben al die lage rente; en zullen dus niet over x jaar kunnen oversluiten tegen een rentetarief dat 6% lager ligt dan de 2%/3% waarvoor ze nu afsluiten. Hun schuld is fors hoger; extra aflossen heeft amper zin. Er zijn geen scenario's moelijk waarbij hun netto maandlast zomaar dermate drastisch kan zakken, en laat dat netto nou net zo'n bepalende factor zijn.
De retoriek van 'snel rijk worden' die ik op social veel zie vind ik daarom ook ziekelijk: [...] Geen snel-rijk route bewandeld en ik weet ook dat dit niet bestaat - toch zie ik veel jongere mensen al hun geld in crypto en andere 'snel-rijk'-scams pompen.
Dat is van alle tijden, toch? :P ik denk dat velen wel weten dat het niet werkt. Nouja; aan de dotcom bubble heeft 90% wellicht verloren, maar een aantal hebben er natuurlijk wel aan verdiend.

Eigenlijk snap ik best dat sommige jongeren dergelijke keuzes maken. Als je niet weg kan bij hotel mama omdat de huren superhoog zijn en je geen hypotheek kan krijgen (laat staan het biedingsspel kan winnen als je wel een hypotheek kon krijgen), zonder uitzicht op het genoemde inkomen van 120k als je naar de CAO-salaristabellen kijkt (wat klaarblijkelijk al 'nodig' is om rond te komen om de KDV te betalen naast een hypotheek twv een gemiddelde woning anno 2022 :P), terwijl je spaargeld verdampt door inflatie?

Niet heel gek dat je dan wat gaat 'gokken'; in het ergste geval blijft je situatie gelijk aan hoe hij was. Of het uitgeeft aan vakanties en 'advocado toast' :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 16:21
shadowlyse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:31:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Een grote wagen waar 4 personen in kunnen inclusief kinderwagen is dan niet perse een luxe. Dat krijg je gewoon niet in een klein stadskarretje gepropt. Hetzelfde voor eten. Kijk maar eens in het boodschappen topic. De kostenpost voor bv luiers is enorm hoog. Als je graag gezond eet met vers fruit en groente en zo dan tikt dat ook behoorlijk aan met 4 personen. Kinderen groeien als kool dus is vaker nieuwe kleding nodig. Dagelijks 4 personen douchen plus elke dag de wasmachine aan omdat een kind onder modder/plas/poep/kots zit dus hogere energiekosten enzovoort.
Met een gezin lopen de kosten gewoon heel snel heel hard op. Veel sneller dan bij een huishouden zonder kinderen.

Als ze groter worden, worden de kosten minder? Vergeet het maar. Eerst komt de sport en muziekles, schoolboeken, schoolreisjes en sportkamp enzovoort fase en daarna gaan ze een opleiding doen.
Over 18 jaar kost studeren met op kamers gaan al snel meer dan € 2.000 per maand…
Thuis wonen kan natuurlijk is wel veel goedkoper. Toch word je over het algemeen sneller volwassen als je vanaf 18 jaar je eigen huishouden leert draaien. Een ander natuurlijk afhankelijk van het kind in kwestie.
Denk dat dat erg van je definitie van luxe afhangt. Na woonlasten, kdv en duo nog 2300 per maand te besteden als krapte gaat er bij veel mensen niet in. Er zijn genoeg huishoudens die minder dan dat bedrag te besteden hebben en dan moet de huur er nog af.

Rondom de auto is natuurlijk ook een keuze. Wij hebben ook een station, inmiddels een jaar of 10 oud en een jaar of 5 geleden gekocht. Die gaat prima nog een jaar of 5 a 10 mee. We zouden ook iedere 2 naar in kunnen ruilen en een nieuwe auto rijden. Heel ander kostenplaatje natuurlijk.
Hebben ook een kennis die wel met 2 kinderen in een Punto rijdt. Niet ruim, wel een prima vervoersmiddel. Ook zij kunnen prima een grotere auto kopen maar hebben daar geen behoefte aan.
Kortom, het draait om keuzes en je definitie van luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
@Joosie200 en @DropjesLover fijn om jullie situatie te lezen. Veel herkenning, ook als zijn onze situaties anders. Eigenlijk is de situatie door alle aftrekposten en toeslagen voor vrijwel iedereen anders natuurlijk.

Klein beetje verhaal dan vanuit ons perspectief.

***members only***

Wel kanttekeningen: wij zitten beide in een goede sector met een goede baan, we zijn gezond en we konden leren. We zijn niet gescheiden, maar hebben wel kinderen. Ik zie veel mensen minstens net zoveel hun best doen maar die komen financieel minder ver. Maakt je niet per se gelukkiger en we zijn echt bezig met nadenken wat we in de toekomst willen - want verantwoording dragen is ook pittig.

Waarom ik verder dit topic zo belangrijk vind is dat zeker als je qua inkomen nog lager zit of lager zal blijven het werken meer moet lonen. Mijn brood wordt niet duurder, dus elke euro die we meer verdienen kunnnen we vrij besteden. Als je inkomen een stuk lager ligt, is dat niet zo, dan moet je meer keuzes maken en heb je minder mogelijkheden of de mogelijkheden worden bepaald door de toeslagen en compensaties. De kinderen gaan langzaam KDV af en zitten op school en nu kunnen we het ons permitteren dat ze muziekles, sportclubjes en dat soort dingen doen. Ik kon dat niet, in mijn jeugd - dus ben blij dat ze te geven.
Members only:

Dit gaat zoals eerder al terecht opgemerkt over alle huishoudens (dus geen verbijzondering naar wel/geen kinderen), en ook alleen over het begrip bruto inkomen volgens CBS (dus geen box 2 etc.).

Tevens is dit voor enige vorm van inkomenherverdeling, wat de (min en max) extremen van daadwerkelijke netto capaciteit enorm reduceert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hulw2bm33UdSjA3fDklv9PAvjoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fr8nYnsvjs6zK25YbJJ4wbVI.png?f=user_large

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 07:08

Yucon

*broem*

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 22-04-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:15:
Waar komt het idee vandaan dat je ... hoort? Laten we voor het gemak even uitgaan van een gezin met 2 kinderen. Dan kom je op een equivalentiefactor van ... uit.

... (gestandaardiseerd inkomen)

Daarmee zit je in de bovenste ... wat betreft inkomen. Ik kan de grafiek niet hier als plaatje tonen want het is een interactief object, maar als je op de link klikt kom je daarop uit.

edit: dit heeft gekruist met de post hierboven. Later vanmiddag kijk ik daar eens goed naar.
Gestandardiseerd kom je misschien in de
Members only:
uit, maar voor mij, en wellicht anderen, spreekt de bruto vergelijking (en niet met equivalentie) meer tot de verbeelding. Zie mijn vorige post.

[ Voor 8% gewijzigd door wimpie op 22-04-2022 13:23 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:18:
Dat was zo mogelijk nog groter, miljoenen mensen zijn rond de eeuwwisseling het schip ingegaan met lease-producten en dot.com aandelen. Crypto is gevoelsmatig toch meer een niche met minder agressieve directe verkoopmethoden.
Klopt. Maar wel duidelijk gericht op jongeren die - vermoed ik - een stuk makkelijker in te palmen zijn.

En het verschil is ook dat de woekerpolissen, aandelenlease e.d. aan de man werden gebracht door heel 'degelijke' organisaties, met bankvergunning en al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 07:08

Yucon

*broem*

.

[ Voor 98% gewijzigd door Yucon op 22-04-2022 13:21 . Reden: bijgewerkt ]

Pagina: 1 ... 86 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!