Beetje telefoon, 300, beetje tv 700-1200, laptop 700, thuiswerkplek inrichten, elektrisch gereedschap uitbreiding, rpi knutselprojectje, etc etc. 100/mnd sparen voor dat soort is best conservatief.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:37:
[...]
Een telefoon hoef je tegenwoordig niet meer dan 100 euro aan uit te geven, en een tv kost niet veel meer.
Wat opvalt is dat je nergens echt exorbitant veel aan uitgeeft, maar ook nergens compromissen sluit. Niet eerst je studieschuld afbetalen en dán aan huis en kinderen beginnen. Huis én auto én kinderen én netjes sparen ... dan kan ik me voorstellen dat je je vergelijkt met je buurman die misschien geen kinderen heeft, maar zich met een vergelijkbaar inkomen wel een nieuwe auto kan permitteren. Of mensen die een stuk goedkoper wonen, maar wel meerdere keren per jaar op vakantie gaan. En, inderdaad, met mensen die geen cent sparen, of zelfs schulden opbouwen.
Overigens heel stoer van je dat je je inkomen en uitgaven hier deelt, en je daarmee open stelt voor kritiek (want in vergelijking met de meesten van ons verdien je goed, en kun je verhoudingsgewijs veel sparen / geld uitgeven aan gekke dingen).
Je hebt gelijk dat een deel en en en is, maar dat is ook de fase van mijn leven.
Studieschuld niet extra snel kunnen afbetalen want vast in laagbetaalde detachering, vrouw tegenkomen, kinderwens dus gezinswoning, etc.
Dat speelt voor iedereen allemaal rond je 30e.
Stiekem was ik ook liever nog 3 jaar langer samen hartstikke scheedwonend in m'n sociale huurappartement gebleven, financieel beter. Maar ja, dan dus ook weer 3 jaar later kinderen, die 3 jaar later het huis uit, en we waren al niet jong bij de 1e (beide 33).
Er is een groot verschil tussen wat financieel het handigste is en hoe het leven werkelijk loopt.
Financieel is het natuurlijk het handigste om niet op kamers te gaan, snel afstuderen in iets waar je flink kan verdienen, geluk hebben dat je 7 jaar anti-kraak kan wonen, flink werken, flink sparen/beleggen, geen kinderen en op je 30e financieel onafhankelijk zijn. Zo raar dat niet iedereen zo leeft...
En mijn ervaring is dat tot ook een hoger inkomen van 120k, al helemaal met kinderen, nivelleren is een feestje, je houdt nauwelijks iets over
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,