alexbl69 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:02:
[...]
Dat wordt ook heel vaak 'vergeten' door voorstanders van het belasten van overwaarde: dat je als woningeigenaar jaarlijks zo'n 1% van de WOZ waarde aan onderhoud kwijt bent. En dat dus elk jaar weer.
Dat hoeft niet hoor, alleen als je wil dat je huis zijn waarde behoudt. En voor de rest.. nou, wat word ik daar arm van als mijn huis met 5% per jaar stijgt. Het is echt zo erg die 1%, als ik jou was zou ik je huis verkopen.
alexbl69 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:05:
[...]
Remmend effect? Hoe dan?
Als je overwaarde gaat belasten gaat de verkoopprijs niet omlaag. Integendeel, de verkopende partij gaat niet in lucht op, maar zal in de regel een andere koopwoning willen kopen. Om dat te kunnen doen zal die partij de te betalen belasting zoveel mogelijk verdisconteerd willen zien in de verkoopprijs. Deze maatregel zal dus enkel een prijsopdrijvend effect hebben.
Zolang de markt zo krap blijft gaan de kopers die belasting indirect betalen, wat de positie voor met name starters nog beroerder gaat maken.
Again.. zo knap dat als het uitkomt bij de meest geharnaste kapitalisten, blijkbaar de wet van vraag en aanbod niet meer werkt en blijkbaar de verkoper de prijs bepaald omdat hij dan zomaar de belasting kan inprijzen, zonder dat dit enige effect op de vraag heeft. Maar oke.
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:15:
[...]
Net als alles wat de overheid door hogere belastingen probeert te ontmoedigen: van accijnzen/belasting op de heilige koe, alcohol, sigaretten tot zelfs verkeersboetes, grote paniek als 'wij' daadwerkelijk ons gedrag veranderen of naar het buitenland rijden...
Heb je een bron voor dat de overheid hierdoor in paniek is?? Ja, ik zie paniek bij ondernemers (benzine pompen aan de grens) en andere groepen, maar bij de overheid? Niet gezien. Die hebben nog genoeg andere mogelijkheden om aan te draaien hoor.
Omdat er elke keer mensen zijn die dat beweren zonder dat er duidelijk bewijs voor is. Mensen kijken naar hun kleine wereldje (zoals bij HRA) en kijken dan alleen wat zij dan moeten betalen (b.v. 200 euro). Ze zien niet dat door deze 200 euro korting ze 400 euro kost in loonbelasting. Wat dat is onzichtbaar.
En dan is er een groep die ze graag dat rad voor ogen draait. Bij de onderkant is niets meer te halen, de hogere inkomens wentelen het af op de rest en de midden inkomens betalen de rekening. Omdat ze zich laten foppen.
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:02:
[...]
Maar is dat zo, vermoed dat de overheid momenteel een hoop taken uitvoert waar een ruime meerderheid van het electoraat geen behoefte (meer) aan heeft. Toch blijven dat heilige huisjes waar steeds meer geld naartoe 'moet', onderschat de macht van lobbygroepen en vocale deelbelangen niet.
Ja, als je vraagt aan die meerheid dat de overheid te veel taken doet. Ga je echter uitsplitsen naar wat de overheid niet meer zou moeten doen.. is je meerderheid snel verdwenen. Dat is de basis van politiek. Been there, done that. Wel op lager niveau, maar nog nooit een gemeenteraad gezien (zelfs die ondersteund werd door focus groepen uit de inwoners) die er zelfs op de lage niveau is uitgekomen.
Dat niet alleen, let eens op het nieuws, hoe snel er geroepen wordt als er iets is dat "de overheid" moet ingrijpen. Hoge benzine prijs; de overheid moet ingrijpen. Hang jongeren? De overheid moet ingrijpen. <vul maar wat in>, de overheid moet ingrijpen. Want de overheid moet zich vooral bemoeien met "de buurman", maar niet voor mij. (Tot ze zelf in de shit zitten omdat ze iets verkomen is). Zelfs ondernemersrisico bestaat niet meer. Want de overheid moet .......
Kortom "ik heb zoveel vermogen dat de werkende mag betalen!!". Dat gebeurd feitelijk ook. Grappig is alleen dat er veel meer werkende zijn dan vermogenden. Dus als we het over een meerderheid hebben..
Omdat de geschiedenis dat gewoon uitwijst? Ik heb vroeg een huis gekocht en kunnen kopen. Mijn vriendin niet. Ik betaal ondertussen (terwijl mijn huis 3x over de kop is) ongeveer 50% van het bedrag aan hypotheek, wat mijn vriendin voor haar flatje betaald (wat ook nog eens sociale huur is, ja een scheefhuurder) en waar ze bijna net zo lang woont als ik in mijn huis. Haar flatje is ongeveer 1/3 van mijn huis.
Maar je hoeft mij niet te geloven, dat mag ook de Nederlandse bank zijn (en als je wil kan ik nog een bak bronnen meer geven, maar dat wordt hier niet erg op prijs gesteld)
https://www.dnb.nl/algeme...werkt-welvaartsverhogend/
Starters in het vrije huursegment zijn substantieel meer kwijt dan startende kopers voor kwalitatief vergelijkbare woningen — en een aanzienlijk deel van de koopuitgaven bestaat uit aflossing, dus directe vermogensopbouw
Maar als je het z'n slechte deal vind.. lekker gaan huren. Maar denk dat ik dat antwoord wel weet.
En toch he... kiest iedereen beetje verstand om te kopen en ziet zijn vermogen fors groeien... Dat zelfs nog het gevolg zou zijn als we de winst bij verkoop zou belasten.
CBS
Bij vergelijkbare groepen (qua leeftijd en inkomen) bouwen huurders minder netto vermogen op dan kopers. Voor 60-jarigen met een mediaan inkomen is het gemiddelde netto vermogen van kopers €600.000 en van huurders €300.000 — inclusief pensioenvermogen
Al zou je dat 40% belasten hebben ze nog 280K meer als een huurder.
Raad aan ja, als NIBUD. Wil niet zeggen dat je het moet uitgeven en slimme keuzes kunnen dat bedrag verlagen. En NIBUD raad dit aan om je investering te beschermen.
Dat klinkt misschien vreemd, maar is het niet. De woningprijzen zijn de
afgelopen 20 jaar ruim verdubbeld, maar dat geldt zeker ook voor de uurprijzen van schilders, of de prijs van een badkamer of keuken.
Een huurder geniet van maximale verhoging van de huurprijs. In dezelfde periode dat de woningprijzen ruim verdubbeld zijn is de huurprijs door deze maximale verhoging
slechts met een krappe 70% gestegen 1).
Dus als een huurder 20 jaar in deze woning zit betaalt hij nu maar 70% meer huur dan 20 jaar geleden, terwijl de kosten voor de verhuurder ruim verdubbeld zijn.
Je weet dat je appels met peren vergelijk he. Maar oke, dat is gok ik juist de bedoeling.
Een koopwoning is simpelweg peperduur. Zowel in aanschaf als onderhoud.
Zeker, maar de winst is nog groter. Een TWINSCAN EXE:5200B is heeeeeel duur maar hij wordt gekocht omdat de winst die ermee gemaakt wordt, nog veel groter is. Dat duur is dus erg relatief. En vergeleken met de opbrengt is een woning spotgoedkoop. Als ik mijn huis nu verkoop, zelfs met alle kosten van rente en onderhoud meegerekend, heb ik niet alleen gratis gewoond maar houd ik nog leuk bedragje over ook. Oke, dan heb ik niets behalve een zak geld en geen woning. Klopt. Maar als mijn vriendin nu haar flatje uitgaat, heeft ze ongeveer 180k aan huur betaald en heeft ze ook geen woning, maar ook geen zak geld.
Wat is dan mijn basis om te klagen dat mijn woning zo duur is? De stijging van de woonwaarde overtreft ruimschoots wat ik aan rente en onderhoud betaald heb.
Daar zijn de meeste mensen het over eens maar
- Niet in "mijn" achtertuin
- Niet op een manier dat "mijn" woningwaarde gaat dalen
- Niet als het "mijn" uitzicht betreft
Dan wordt het erg lastig.
Je zit in de buurt, alleen het onjuiste voorbeeld. Pak dan de prive-auto versus de zakelijke lease. Dan hoor je ook veel "weet je wat ik aan bijtelling betaal". Als je dan wijst dat je de auto ook gewoon niet prive kunt rijden, tja, ik denk dat je die reacties wel kent. Maar vergelijk het dan eens met de wijkverpleegkundig die 23ct per km krijgt, snap ik dat de leaserijder het oneerlijk vind. Ze worden ook elke keer gepakt.
[
Voor 7% gewijzigd door
polthemol op 24-04-2026 08:03
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......