Zoals @
DropjesLover al schreef, die (plus de beleggingshypotheken) zijn juist flink beperkt.
[...]
Dat is sowieso niet een onoplosbaar probleem, als we het maar niet over laten aan een markt (de financiële sector) die niet is geïnteresseerd te investeren in projecten die minder opleveren (oa sociale woningbouw) ten gunste van andere projecten die meer opleveren (dure woningen). Op een plek waar je drie dure woningen neer kan zetten kan je tientallen goedkope woningen neerzetten.
Dat herken ik totaal niet. Of nou ja, specificiek sociale huurwoningen zijn natuurlijk niet het populairst omdat die simpelweg subsidie nodig hebben tegenwoordig om neergezet te worden. En het ligt eraan wat je "dure woningen" noemt, gezien elke woning duur is tegenwoordig (tenzij er dus subsidie op zit).
Maar kijk ik naar eigenlijk alle woningbouw projecten in de omgeving hier, dan is het doel echt zoveel mogelijk woningen op zo min mogelijk grond te zetten. Dus vooral rijtjeshuizen, en dan nog een paar tweekappers en een enkel vrijstaand huis. Maar allemaal met een tuin waar je net je postzegelverzameling kan uitspreiden, want waarom een groot iets neerzetten, als je op dezelfde ruimte ook twee woningen kan neerzetten die meer dan de helft kosten van één grote?
En dat enkele vrijstaande huis is zo 'vrijstaand' dat Jean Claude van Damme zijn split niet kan doen in de ruimte tussen het huis en de buren.
Dus ja, als je bedoelt dat er een huis wordt neergezet en geen sociale huur flat, dan zal er vast een voorkeur zijn voor 'dure' woningen. Maar wat ik zie dus zeker geen voorkeur voor grote woningen met bijbehorende tuin, liever zoveel mogelijk rijtjeshuizen met mini tuin. (En ik snap dat, zowel van oogpunt van woningtekort als oogpunt van de projectontwikkelaars, het levert het meeste op in totaal). Enige nieuwbouw hier met mooie tuinen zijn sociale huurwoningen, omdat die simpelweg om bestaande jaren 30 (oid) percelen zijn neergezet, en die zijn veel groter (vooral dieper). En wat geluksvogels hebben daar ook nog de huizen waar ze twee auto's op de oprit kunnen parkeren