Niet wanneer je 60+u/w aan je opleiding moet spenderen (aanwezig zijn + reistijd + huiswerk/opdrachten) en €125/mnd studiebeurs krijgt. Dan woon je nog thuis bij je ouders, maar verder heb je geen cent te makken en ook weinig tijd om er naast te werken. En zo veel werk is er niet in de avonduren in Schubbekutveen.
Maar inderdaad, je studiekosten (collegegeld) is maar een klein deel van het totaal, al helemaal wanneer je op kamers woont. Toen ik studeerde (tot 15 jaar geleden) was ik al ruim €900/mnd kwijt aan (sloopwoning) huur + collegegeld + eten + rest (verzekering, telefoon, boeken, kleding, sport, etc etc). Dat zal tegenwoordig richting de €2000/mnd gaan (huur is al 600 - 900/mnd, plus 200 collegegeld).
Dus de enige optie is... studielening.
Waarmee je later echt fors moeilijker een woning kunt kopen, en die €300/mnd aflossing hakt er best in op je netto starterssalaris. Wat je (hogeropgeleiden verdienen doorgaans meer) middeninkomen weer onder druk zet, met name in de drukste / duurste periode van het leven; eerste werkgever(s), relatie, woning kopen, trouwen, kinderen.
De uitgestelde beloning van "ga toch studeren, ga die schuld aan, met het hogere salaris en snel promotie maken verdampt dat snel, al helemaal wanneer je een huis koopt" zoals de generatie X (afgestudeerd in jaren 80 en 90) had, bleek nogal niet waar.
Vandaar dat ik echt nooit meer op "de studentenpartij" D66 zal stemmen.
Niet alles, maar ik hou voor de push naar meer studielening hun verantwoordelijk.
[
Voor 21% gewijzigd door
DropjesLover op 07-10-2025 21:50
]