smurfinmark schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:04:
[...]
Ik zou nu een keer ophouden over de vraag of ze een hoop betalen wanneer ze steeds sneller steeds rijker worden. Hun rendement op vermogen is groter dan de economische groei, daarmee kunnen we dit echt een keer afsluiten.
Euhm nee. Als de definitie is van dat je niet veel belasting betaald zolang je rijker wordt, dan hebben wij hele andere definities.
Sowieso ik vind dat ze een eerlijke hoeveelheid belasting moet betalen, jij vindt dat voorkomen moet worden dat ze rijker worden. Dat zijn behoorlijke andere uitgangspunten.
Max is anecdotisch, en is inderdaad naar Monoca verhuisd om daar geen inkomstenbelasting te betalen.
Ja, met een heel hoog inkomen. Maar is Max andectotisch? Andere doen niet hetzelfde, als ze maar flexibel genoeg zijn?
Hoe kom jij op 100%? Dat zijn toch niet de percentages die ik noem?
Daarom stelde ik de vraag? Omdat het in dit topic over 100% ging het grootste gedeelte van gisteren?
Waar komt die 10 miljard vandaan. Verdacht rond getal zou ik zeggen

https://www.nu.nl/economi...zijn-rijker-dan-ooit.htmlEn verder toetsen rechters/gerechtshoven de wet, het hele idee is om dit te veranderen.
Fair enough, maar in een AWM (oké zijn we niet, maar alsnog) als iemand iets qua migratie voorstelt waarvoor EU verdragen aangepast moeten worden buitelt ook iedereen over elkaar heen om te vertellen dat je dan dus de EU moet verlaten.
Je kan die EU regels aanpassen inderdaad, maar dan moet je EU breed hiervoor een meerderheid vinden nog boven de meerderheid in Nederland.
En dan ten slotte een stukje geschiedenis, we hebben wel degelijk periodes gehad waar de rijken meer belast werden en daarmee meer moesten bijdragen, we hebben wel tijden gezien waar het CEO salarissen niet honderden tot duizenden malen het salaris waren van normale werkers. En toen vluchten de rijken de landen ook niet uit. Wat ze wel gedaan hebben is decennia lang gelobbyd om belastingen naar beneden te krijgen, en mensen zoals jij op allerlei manieren wijs gemaakt dat hier echt niets aan te doen is.
Maar ik ben het 100% met je eens dat de salarissen van CEOs debiel de pan uit rijzen vaak! En ik ben het met je eens dat dit vroeger veel minder een issue was! En ik ben het 100% ermee eens dat we zouden moeten willen dat die grafiek in het document van de CPB vlakker blijft bij hogere inkomens!
Waar ik het niet mee eens ben is het idee dat de overheid Sinterklaas kan spelen als we maar hogere belastingen voor de superrijken instellen. Want die hebben heel veel geld per persoon, maar op het totaal is het dus beperkt. Plus dat het imo naiief is om niet te denken dat diegene met zoveel geld makkelijk ergens anders kunnen gaan wonen. En waar ik het compleet mee oneens ben is die 100% cap die eerder genoemd werd door een aantal. Even los van alle directe issues, we lopen al verder en verder achter als Europa op bijvoorbeeld tech gebied, en daarmee versterk je dat verder.
En als laatste, ik ben bang dat elke keer als een politieke partij het heeft over de allerrijkste belasten, wat ze bedoelen is hogere box 1 en box 3 tarieven waarmee de top 25%, die al absoluut en relatief veel betalen, gewoon nog een keer de rekening krijgt, en die top 0.1% er weinig van merkt.
Laten we zeggen je 2% belasting (kan je discussieren hoe hoog precies) op vermogens boven de €10M zou ik niet per se tegen zijn. Maar dus:
1. Het mag niet en hoeveel decennia ben je verder voor je het Europese verdrag voor de rechten van de mens hebt aangepast?
2. Reken je niet rijk ermee dat nu ineens de overheid veel meer geld erbij heeft.