• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:11

DropjesLover

Dit dus ->

hellfighter87 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:52:
Ik zelf zou het ook zeker geen ramp vinden als mijn huiswaarde nu halveert. Nou heb ik mijn huis al 7 jaar. Denk dat mensen daar anders over denken die de afgelopen 2 jaar een huis gekocht hebben.

Zelf zie ik wel een oplossing in hogere erfbelasting of de overwaarde belasten zodra je een huis verkoopt.

Dan zou ik ook beginnen met dat je overwaarde niet kan gebruiken voor onderpand voor leningen. Voor mij voelt het een beetje alsof je een bak hete lucht gebruikt.
Sowieso vind ik overwaarde een rare term. Het is overwaarde = woningwaarde - openstaande hypotheek.
Het zegt niks over de oorspronkelijke koopprijs.
Een woning van jaren geleden 300k met hypotheek van 300k, is 10 jaar later 700k "waard" en nog 180k openstaande hypotheek, dus 520k overwaarde.
Maar de eigenlijke overwaarde zou, in mijn ogen 400k zijn (700-300), en 120k is gewoon aflossing / gespaard in de woning. Die 120k is zeker niet gratis geweest, waarbij die 400k dat wel is (want de markt "vindt" dat).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Wozmro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:22:

Maar noem eens een concrete regel waarvan je zegt: die is echt onzinnig? Dan kunnen we die bespreken en eventueel een betere oplossing bedenken.
EUDR (het tegengaan van ontbossing).

Genderquotum in bestuur onderneming

Ik heb het hier over kleinbedrijf.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:02:
[...]

Het door moeten sturen hoe iedereen naar kantoor komt. Of alle salarissen die met enige regelmaat moeten worden doorgestuurd naar de overheid om te kijken of vrouwen evenveel verdienen als mannen. (En dat laatste is natuurlijk geen slecht uitgangspunt, ik ben alleen heel skeptisch dat er iets zinvols met die enorme hoop data gaat gebeuren).

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Maar goed, ik denk dat het toeslagencircus de grootste ellende geeft.
Ik heb al eens nagedacht waarom kinderbijslag zoveel beter gaat maar dat is een bedrag waar je gewoon recht op hebt en dus niet onterecht kunt krijgen (tenzij je echt heel hard fraudeert ofzo).

Misschien ook zoiets doen per volwassene en dat weer terugbelasten in de IB aangifte waarbij lage en middeninkomens worden ontzien.

En dit dan ter vervanging van huurtoeslag, HRA en zorgtoeslag.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dawg schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:13:
[...]

Ik begrijp die fixatie op efficiëntie bij overheden niet. Er komen ongelukken van.
Dat is een makkelijke: Nederlanders houden van efficiëntie door een combinatie van historische, geografische en culturele factoren. Het is feitelijk diepgeworteld in de manier waarop we werken, wonen en communiceren dus is dat ook de reflex om te handelen.

March of the Eagles

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Lordy79 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:02:
[...]

Milieu-regels omdat anders bedrijven goedkoop illegaal/schadelijk gekapt hout gebruiken.

Gender-streefcijfers omdat het gelijkheidsbeginsel niet toegepast wordt.
Sissors schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:07:
[...]

Het door moeten sturen hoe iedereen naar kantoor komt. Of alle salarissen die met enige regelmaat moeten worden doorgestuurd naar de overheid om te kijken of vrouwen evenveel verdienen als mannen. (En dat laatste is natuurlijk geen slecht uitgangspunt, ik ben alleen heel skeptisch dat er iets zinvols met die enorme hoop data gaat gebeuren).
Idem dito, milieu-regels omdat we veel te veel uitstoten/vervuilen. Meten = weten, en de vervuiler betaalt is niet meer dan eerlijk.
Je andere punt is ook gewoon gelijkheidsbeginsel afdwingen via meten = weten.
Lordy79 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:53:
Maar goed, ik denk dat het toeslagencircus de grootste ellende geeft.
Ik heb al eens nagedacht waarom kinderbijslag zoveel beter gaat maar dat is een bedrag waar je gewoon recht op hebt en dus niet onterecht kunt krijgen (tenzij je echt heel hard fraudeert ofzo).

Misschien ook zoiets doen per volwassene en dat weer terugbelasten in de IB aangifte waarbij lage en middeninkomens worden ontzien.

En dit dan ter vervanging van huurtoeslag, HRA en zorgtoeslag.
Eens. Een vervangend inkomen. Wat de absoluut basis vormt voor mensen. Een basisinkomen, goed pakkend woord :p

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:21:
[...]

Idem dito, milieu-regels omdat we veel te veel uitstoten/vervuilen. Meten = weten, en de vervuiler betaalt is niet meer dan eerlijk.
Je andere punt is ook gewoon gelijkheidsbeginsel afdwingen via meten = weten.
En hoe is de verhouding tussen overhead, en corrigeren of mensen met een plugin hybride komen of een gewone auto? Of dat ze 3km fietsen of het OV pakken? En meten = weten is leuk hoor, maar wordt er wat met die meetdata gedaan?

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

DropjesLover schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:21:
[...]

Een basisinkomen, goed pakkend woord :p
Hahah ja... ok dat lokte ik uit.

Maar wat mij betreft dus geen basisinkomen als in: daar kun je van leven en YOLO maar wel als vervanging voor de mega bureaucratische meuk dat het toeslagencircus heet en waarbij je soms netto achteruitgaat als je meer gaat werken en last and not least waar gezinnen kapot mee zijn gemaakt.

Maar wel graag zo budgetneutraal mogelijk wat misschien kan als het dus minder bureaucratisch is en je geen kapotgemaakte gezinnen hoeft te compenseren... en dus door een extra IB schijf in te voegen om het weer weg te belasten.
Sowieso vind ik het eenvoudsargument voor een vlaktaks of voor twee schijven kolder: al zijn er 8 schijven! Das prima uit te leggen en m.i. veel transparanter dan loonheffingskorting, algemene heffingskorting, combinatiekorting en eerder genoemde gruweltoeslagen.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:36
Sissors schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:27:
[...]

En hoe is de verhouding tussen overhead, en corrigeren of mensen met een plugin hybride komen of een gewone auto? Of dat ze 3km fietsen of het OV pakken? En meten = weten is leuk hoor, maar wordt er wat met die meetdata gedaan?
Om er nog eens bij te pakken dat enkel gekeken wordt naar eenvoudig meetbare informatie (benzine vs hybride vs EV). De McNamara fallacy ligt op de hoek te wachten.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Lordy79 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:49:
[...]

Hahah ja... ok dat lokte ik uit.

Maar wat mij betreft dus geen basisinkomen als in: daar kun je van leven en YOLO maar wel als vervanging voor de mega bureaucratische meuk dat het toeslagencircus heet en waarbij je soms netto achteruitgaat als je meer gaat werken en last and not least waar gezinnen kapot mee zijn gemaakt.

Maar wel graag zo budgetneutraal mogelijk wat misschien kan als het dus minder bureaucratisch is en je geen kapotgemaakte gezinnen hoeft te compenseren... en dus door een extra IB schijf in te voegen om het weer weg te belasten.
Sowieso vind ik het eenvoudsargument voor een vlaktaks of voor twee schijven kolder: al zijn er 8 schijven! Das prima uit te leggen en m.i. veel transparanter dan loonheffingskorting, algemene heffingskorting, combinatiekorting en eerder genoemde gruweltoeslagen.
Van een basisinkomen kan je niet je leven YOLO ;)
Het is bijstandsniveau plus alle toeslagen waar je recht op hebt, maar dan in 1 bedrag en zonder controle. En net zoals met toelagen bouwt het af naarmate je meer verdient.
Sissors schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:27:
[...]

In het systeem van mijn werkgever geef je aan met welk vervoermiddel je komt, en van/naar adres. Het adres wordt gecontroleerd met de salarisadministratie.
Anders geen kilometervergoeding.

Ja, daar vind ik wat van, om velen met het invullen van weer een systeem op te zadelen, ipv het gewoon goed in te richten of te automatiseren in de salaris- en verzuimadministratie, maar goed.

Onder de streep stoten bedrijven veel uit en doet niemand woon-werk verkeer voor zn plezier, dus ook werk.
Met belastingprikkels worden bedrijven kritischer op het aannemen van personeel van ver en kan personeel op 10km afstand verleid worden tot de fiets ipv auto. Dat zijn, op 18 miljoen inwoners, serieuze aantallen in CO2 en fijnstof en natuurlijk bewegen is gezond.

BThGvNeOA

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

alexbl69 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:31:
[...]

Die bedrijven hebben maar heel beperkte toegevoegde waarde.

Als een overheid met dermate ingewikkelde regelgeving komt dat het 'reguliere' bedrijfsleven zich moet wenden tot adviesbedrijven hebben die bedrijven geen reële toegevoegde waarde, maar zijn deze kosten (en dus de opbrengst van deze bedrijven) slechts een verkapte belastingverhoging voor de burger.

Deze kosten zullen door het 'reguliere' bedrijf immers doorberekend worden in de kostprijs van hun producten, waardoor deze 'onnodig' hoog wordt.
Dat was het argument niet. Het gaat erom dat hier voortdurend veel te simpel over complexe materie gedacht wordt. Het argument was "minder belastinginkomsten omdat bedrijven minder verdienen vanwege regels". Maar ja, andere bedrijven verdienen waar aan die regels en betalen ook belasting. Nu worden de doelpalen weer even verzet "want ze voegen te weinig toe". Er zijn heel veel bedrijven die verdomd weinig toevoegen. O.a. tabaksfabrikanten b.v. Of bepaalde projectontwikkelaars (genoeg over bekend) of roofkapitalisten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Helaas, ook na meerdere modbreaks lijkt het niet te lukken om de discussie hier ontopic te houden. De politieke discussies, de huizenmarkt, het heeft allemaal zijn topics elders, op beter passende plaatsen, maar toch blijven ze hier helaas terugkomen en dan rest ons niets anders dan dit topic op slot te doen.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!