• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Tja, als je er in stapt met: ik verwacht iets van je maar tegelijk vind ik dat je incompetent bent...

Dan zou je aan mij ook niet veel meer moeten vragen..

Ambtenaren zijn geen robotjes, het zijn mensen. Beetje meer oefenen op de communicatieskills denk ik dan.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:44

TheDudez

Usenet stofzuiger!

aljooge schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:42:
ik vind dat de overheidsuitgaven best wat bij mag. Er wordt bezuinigd op het geld van de gemeenten, hier is al jaren de muziekschool gesloten, de bibliotheek is op beknibbeld, overal van dat soort zaken afgeschaafd.

Daarbij, de zorgtaak laat te wensen over, ouderen die echt niet meer voor zichzelf kunnen zorgen is geen hulp voor, thuiszorg is veel minder tijd voor, uitkering voor chronisch zieken is te laag, waardoor ze moeten kiezen tussen medicijnen of eten.

Het leger is van een erbarmelijk niveau, materieel staat kapot. Veiligheid sowieso te weinig

Kwaliteit van het onderwijs gaat achteruit, met name het mbo, hbo en universiteit

cultureel wordt er van alles gesloten

het openbaar vervoer is niet landelijk dekkend, buslijnen verdwijnen maar ondertussen wel de rekening bij de automobilist neerleggen.

enzovoort enzovoort
Nee moet omlaag juist. Bij gemeentes wordt een hoop geld verspild dat is het probleem en ik ben het met je eens dat er op de verkeerde dingen wordt bezuinigd. Ik werk bij een gemeente daar zitten hardwerkende maar ook een hoop nietsnutten.

Usenet handleidingen

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
TheDudez schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:31:
[...]
Oftewel zat opties om het te omzeilen tenzij je net rond komt. Wie raak je dus het hardste? Juist de middeninkomens.
Je hele redenatie klinkt niet als die van iemand met een middeninkomen. En sorry: misschien bedoel je het niet zo maar ik hoor vooral de "ikke" mentaliteit die juist het hele probleem is in dit kikkerlandje. We willen van alles, van drie keer per jaar op vakantie gaan tot alles op de drempel bezorgd willen hebben tot een overheid die ons land beschermt maar er iets voor laten om de samenleving te handhaven waarin we dat leventje hebben kunnen opbouwen lijkt teveel gevraagd.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 25-04-2026 12:42 ]

• D-e-n
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is niet de conclusie die ik uit de grafiek trek: tussen 2008 en 2018 bleven de overheidsuitgaven redelijk vlak, daarna zijn ze in hoog tempo door het dak gegaan. Die stijging dempen is wat imo de hoogste prioriteit zou moeten hebben, niet kijken waar nog meer bij de middenklasse al dan niet met koophuis te halen is.
Maar die cijfers tonen dus aan dat het aantal ambtenaren daarbij niet het probleem is. En die ambtenaren voeren enkel werk uit wat wij ze hebben opgedragen. Voordat je met minder ambtenaren toe kan zul je eerst moeten bepalen welk werk voortaan mag blijven liggen. "Minder overheid" is een populaire slogan maar in de praktijk wil men zelden uitleggen wat de overheid vervolgens niet meer moet gaan doen. En praktisch alle pogingen om het aantal ambtenaren te verkleinen die we tot nu toe hebben gezien leidden uiteindelijk tot meer externe inhuur. En dat is nog veel duurder.

• D-e-n
  • Nu online
TheDudez schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:18:
[...]

Nee moet omlaag juist. Bij gemeentes wordt een hoop geld verspild dat is het probleem en ik ben het met je eens dat er op de verkeerde dingen wordt bezuinigd. Ik werk bij een gemeente daar zitten hardwerkende maar ook een hoop nietsnutten.
Gemeenten hebben er allerlei shit bij gekregen die eerst onder verantwoordelijkheid viel van de landelijke overheid. Ze hebben daarvoor minder geld gekregen dan er landelijk werd uitgegeven. En met name de armere gemeentes hebben daardoor een probleem want dan krijg je het dilemma waarbij men of moet snijden in die nieuwe verantwoordelijkheden (vaak zorg) of algemene uitgaven zoals die voor een parkeerplaats of zwembad.

• D-e-n
  • Nu online
Overigens heeft dit allemaal geen moer met het hoofdonderwerp van dit topic te maken. Want dat gaan ten eerste over hoe geld verdeeld wordt en ten tweede hoe toeslagen een invloed hebben op die verdeling. En juist het onvermogen van de overheid om publieke zaken deugdelijk en betaalbaar te regelen maakt dat mensen aan de onderkant toeslagen nodig hebben om rond te komen. Dus in die zin zou je juist moeten pleiten voor méér overheid. En dan zullen de meeste mensen goedkoper uit zijn.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

D-e-n schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:28:
[...]

Je hele redenatie klinkt niet als die van iemand met een middeninkomen. En sorry: ik hoor vooral de "ikke" mentaliteit die juist het hele probleem is in dit kikkerlandje. We willen van alles, van drie keer per jaar op vakantie gaan tot alles op de drempel bezorgd willen hebben maar er iets voor laten om de samenleving te handhaven waarin we dat leventje hebben kunnen opbouwen lijkt teveel gevraagd.
Nee het hele probleem is dat de overheid teveel geld uitgeeft aan onzin. En ons belasting stelsel te ingewikkeld wordt. De overheid moet kleiner.

Usenet handleidingen

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

D-e-n schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:40:
Overigens heeft dit allemaal geen moer met het hoofdonderwerp van dit topic te maken. Want dat gaan ten eerste over hoe geld verdeeld wordt en ten tweede hoe toeslagen een invloed hebben op die verdeling. En juist het onvermogen van de overheid om publieke zaken deugdelijk en betaalbaar te regelen maakt dat mensen aan de onderkant toeslagen nodig hebben om rond te komen. Dus in die zin zou je juist moeten pleiten voor méér overheid. En dan zullen de meeste mensen goedkoper uit zijn.
Meer ambtenaren kost meer geld. En juist dat moet omlaag.

Usenet handleidingen

• D-e-n
  • Nu online
TheDudez schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:42:
[...]

Nee het hele probleem is dat de overheid teveel geld uitgeeft aan onzin. En ons belasting stelsel te ingewikkeld wordt. De overheid moet kleiner.
Dit zijn allemaal slogans die zo in het programma van de gemiddelde populistische partij kunnen staan, inclusief de VVD. Maar het zijn holle slogans. Je zegt hier helemaal niks inhoudelijks.

En ja: het belastingstelsel is misschien te ingewikkeld. Maar dat ligt niet aan het belastingstelsel an sich maar aan hoe we de maatschappij hebben ingericht. Je kunt pas af van toeslagen als je een andere manier bedenkt om de ontvangers rond te kunnen laten komen. Een simpeler belastingstelsel staat wat dat betreft ook helemaal los van een kleinere overheid. Want misschien moet de overheid op andere terreinen dan juist meer gaan doen. "klein" en "groot" zijn ook relatieve begrippen en gaan niet alleen over geld.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Er zijn heel veel ambtenaren die veel meer opbrengen dan dat ze kosten. (Nee, ik ben zelf geen ambtenaar).

Ik blijf het allemaal heel wazig vinden: 'teveel ambtenaren ', 'veel nietsnutten',...

Noem eens 1 heel concrete job die uitgevoerd wordt door een ambtenaar waarvan je van mening bent dat die compleet nutteloos is. Dan kunnen we eens concreet analyseren of dit op maatschappelijk niveau ook klopt.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• D-e-n
  • Nu online
TheDudez schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:44:
[...]

Meer ambtenaren kost meer geld. En juist dat moet omlaag.
Wat heb je liever: dat je aan het eind van de maand meer geld overhoudt met een stijging van het aantal ambtenaren of minder overhouden met een daling van het aantal ambtenaren? Die focus op het aantal ambtenaren is zo stupide. Ik haat het om vergelijkingen te maken met bedrijven maar als je als bedrijf mensen ontslaat doe je dat over het algemeen nadat je hebt bepaalt welke taken je afstoot of beter gezegd: kunt afstoten.
Pagina: 1 ... 178 179 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!