Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:43
CornermanNL schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:37:
Het idee was dat de markt wel zou voorzien in betaalbare woningen voor iedereen. Welnu door het simpele gegeven dat binnen de set regels gesteld door de samenleving een markt altijd naar winstmaximalisatie gaat zijn de betaalbare woningen uitgebleven. De mix is er nooit gekomen.

…..

Vrije markt werkt niet voor de doelen van de maatschappij, daar moet de maatschappij grenzen en regels aan stellen. Maar dat deel van de boeken over de vrije marktwerking hebben de neo liberalen (rechterzijde) en derde weg denkers (linkerzijde) even weggelaten.

We kunnen als individu slechts floreren als we als collectief goede afspraken maken en de focus houden op bestendige en duurzame brede welvaart. Maar dat doen we niet, we nemen elkaar de maat op micro discussies. Terwijl we veel breder moeten kijken willen we onze brede welvaart behouden en uitbreiden.

We investeren of erger desinvesteren op onderwijs, innovatie, zetten geen stappen richting verduurzaming en blijven achter op allerlei gebied. Dat alles leidt er eenvoudigweg toe dat steeds meer middeninkomens vallen naar lage inkomens.
Sorry om te melden. Maar wonen blijft duur, ook voor toekomstige generaties. Ook de komende decennia. Gaat niet veranderen. Een andere uiterste (maar wel interessant, ben oprecht benieuwd naar doorrekeningen) is momenteel GL- PVDA die sociale huur toegankelijk wil maken voor ca 3/4 van de middeninkomens. Dit is de markt proberen uit te schakelen. De vraag staat dan nog steeds open hoe dit gefinancierd gaat worden. Het is een valse belofte , net zoals alle andere partijen ook maken.

Om brede welvaart te behouden (dus financieren) zul je een brede discussie kunnen opstarten over het verdienvermogen van Nederland, en Europa. Hier maak ik mij enorme zorgen over. Als ik dan lees dat het nieuwe voorgestelde meerjarige EU budget met ca 50% stijgt , dan gaat dit tevens een effect hebben op de bijdrage van de lidstaten. NL is een netto betaler, en meer en meer lidstaten zullen een netto betaler worden. De brede voorzieningen staan onder druk zoals je aangeeft, maar dat zal de komende decennia eerder verslechteren dan verbeteren. En dan ben ik door de jaren heen best cynisch geworden helaas, maar ik zie ons concurentie- en innovatievermogen vooralsnog niet verbeteren. En dat is wel noodzakelijk om een brede welvaart voor de hele samenleving te blijven financieren.

Wonen blijft duur, het zou goed zijn als de balans tussen huren vs kopen beter tot balans komt. En nieuwe steden bouwen ben je 15 tot 20 jaar verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37

The Zep Man

🏴‍☠️

martijn1p schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:01:
Om brede welvaart te behouden (dus financieren) zul je een brede discussie kunnen opstarten over het verdienvermogen van Nederland, en Europa.
Een grotere discussie zou de distributie van welvaart moeten zijn om draken te ontmoedigen.
En nieuwe steden bouwen ben je 15 tot 20 jaar verder
Dus begin nu met bouwen, niet over zoveel jaar waarna het alsnog weer uitgesteld wordt.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!