Ik heb een rijtjeswoning met een waarde van pak 'em beet 500k. Dat zou met jouw voorstel 40k per jaar belasting moeten kosten. Dan houd ik nog niet eens rekening met andere assets, maar alleen het huis. 40k is al meer dan ik verdien met mijn werk. En als ik alle belastingen bij elkaar optel, dan kom ik nog niet eens uit op 20k op jaarbasis. Dan tel ik echt alle belastingen bij elkaar op: inkomstenbelasting, EWF, gemeentelijke belastingen, box 3 heffing, btw laag, btw hoog, accijns, motorrijtuigenbelasting en noem het maar op. Nee, dit kan echt niet, dit is nivellering op zijn Cubaans.Caelorum schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Want je koopt alleen voedsel natuurlijk. Je koopt geen kleding, meubels, electronica, e-boeken, alcohol. Je neemt geen Netflix af of andere entertainment abonnementen af. Je tankt geen benzine waar accijnzen op zitten van hier tot Tokyo, en je betaald zeker geen energiebelasting. Wellicht is het geen 17% dan, maar zeker ook geen 9%.
En je betaalt 35,75% inkomstenbelasting, maar de werkgever betaakd ook gewoon loonheffingen, inkomstenafhankelijke bijdrages, enz. Dat is ook gewoon nog een extra 20 tot 35% van het brutoloon dat naar de staat gaat. Die 40% was nog royaal laag genomen.
Ahja, ik betwijfel echt of het 200% meer belasting is. 200% van wat jij denkt dat er over jouw inkomen naar de staat gaat, maar dat is omdat heel veel ook gewoon weggemoffeld wordt door de werkgever en via je uitgaven. En dat is nou net wat het grootste probleem ook is met het huidige stelsel. Geld blijft maar rondgepompt worden langs de overheid en via allerlei uitzonderingen op uitzonderingen herverdeeld en onderaan de streep zijn de mensen die echt vermogend zijn degene die het minste afdragen en op een gegeven moment letterlijk niets meer hoeven te doen, terwijl de mensen waar de economie echt op draait en die echt voor productiviteit zorgen (zeg maar 90% van de Nederlanders) keihard genaaid worden, vaak zonder dat ze het doorhebben omdat het systeem zo complex is dat nauwelijks iemand het nog lijkt te begrijpen waar geld heen verdeeld wordt en wie en wanneer er geld wordt afgeroomd.
Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.