Waarom dan AOW premie inhouden als het geen AOW-premie meer is?
We hebben geen 'belasting-belasting' waar dit allemaal uit betaald werd, maar juist hele specifieke inhoudingen met een doel en dat doel is de laatste 10 jaar pas losgelaten. Daarvoor was 100% van de AOW-premie bedoeld voor exact dat. Dus hoewel je gelijk hebt dat het kan, is het ook een mooie boekhoudkundige truc om te laten lijken dat het wel mee valt, terwijl je aan de andere kant leegloopt. Het komt de transparantie niet ten goede.
Zelfde met inkomensafhankelijke zorginhoudingen of de arbeidongeschiktheidspremie (die nu verhoogd wordt, om de zorgkosten te dekken!).
Hoe hoog is dit percentage in landen vergelijkbaar met Nederland?
Die mag je zelf checken: belangrijk is vooral of de uitkeringen ook overeen komen. Ik ken wel diverse landen waar arbeidsongeschiktheid betekent dat je geen uitkering naar rato van inkomen krijgt. De UK kent bijvoorbeeld een
125 pond per week systeem. That's it.
Dat is gebaseerd op het behoudt van het huidige technologieniveau. Door het personeelstekort zal er een grotere vraag zijn naar technologische innovatie om het personeelstekort in de zorg te compenseren. Dat zal niet volledig zijn, maar wel een dempend effect hebben.
Ik ben tig keer naar zorgcongressen geweest de laatste 20 jaar en dit argument wordt daar grijsgedraaid. We zijn er alleen al en die technische innovatie is nergens te bekennen. Personeelstekort is al enorm, de zorg is al tanende. Dus ben benieuwd wanneer dit magische technologische effect dan gaat intreden, als mensen echt maanden liggen te creperen ofzo? Pardon my cynisme: dit is door die optimistische zorg-congres-geluiden, niet door jouw hoop/overtuiging dat dit alsnog gaat komen. Ik zie het iets somberder in, helaas.
Wat die site mist is iets over beloning. Veel partijen in Nederland durven het niet te toe te geven (omdat goedkope arbeid van weinigen gewenst is boven minder goedkope arbeid van meerderen), maar de oude handelswet van vraag en aanbod heeft zeker invloed op de sector waarin werknemers actief zijn. Dat geldt voor de zorgsector, maar ook bijvoorbeeld voor het onderwijs.
Onderwijs is ook geen probleem meer en salarissen zijn daar prima. Docent onderbouw verdient in de praktijk blijkbaar al meer dan een teammanager zorg (met 150fte) weet ik uit familiaire kring

"Er moet iets gebeuren!"
*er gebeurt niets*
Er "moet" niets gebeuren. Er kan niets gebeuren, zeker totdat het te laat is om iets effectief en betaalbaar te doen. Dat is de waarschijnlijkste uitkomst met een reactieve regering.
Zeker, terwijl ik denk dat we met informeren een eind kunnen komen om mensen mee te krijgen in het denken - er wordt nu door veel politieke partijen überhaupt ontkent dat dit reëel problemen zijn. Als we op die tour blijven gaan is het nadenken over oplossingen enorm ver weg.
Tehh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:08:
[...]
We zitten nu in de situatie waarin je een vallend mes probeert te vangen, 'opeens' worden we overvallen door vergrijzing met alle bijbehorende stijgende kosten i.c.m. minder opbrengsten (sluiting gaswinning Groningenveld). Terwijl er dus minder werkenden zijn moeten zij opeens méér betalen, dus stijgen de lasten dubbelop. En juist omdat er zo'n grote groep (bijna) gepensioneerden zijn is het sleutelen aan 'hun' toekomst politieke zelfmoord. Helaas.
Zelf ben ik wel een voorstander van de ideeën van Peter Wennink rondom AOW, als je meer dan x vermogen hebt dan krijg je minder AOW.
Probleem is de belofte: er is belooft dat en ik heb ook mijn hele leven betaald aan. Voor zover dat ook echt waar is, is dat inderdaad electoraal onmogelijk om uit te leggen. Daarbij: veel vermogen zit in overwaarde, wat wel wordt gebruikt voor campers, uitbouw en cruises, maar als je dat wilt laten gebruiken voor levensonderhoud verandert het enthousiasme. En terecht wellicht, want .. belofte.
Bron:
https://www.bnr.nl/nieuws...-kan-op-een-andere-manier
Zet de grens op bijv. 500k zodat je de middeninkomens ontziet. En tjah, als je dan een afbetaald huis hebt en verder niets, dan verkoop je je woning maar of neem je een 'opeethypotheek'. Disclaimer: bij leven en welzijn zal ik zelf ook tot deze groep behoren op mijn pensioenleeftijd, en ik zou hier geen problemen mee hebben. Als je dood gaat heb je toch niets aan het geld, en juist de 'rijken' hebben belang bij een stabiele samenleving waarin
iedereen een goed leven heeft.
Ja, het valt of staat met solidariteit en dat is weer gefundeerd op een collectief besef van de realiteit waarin we verkeren. Laten we nu net in het 'post truth' tijdperk zijn aanbeland - het is momenteel niet meer belangrijk wat waar is, maar wat mensen willen wat waar is.
Denk dat het daarom ook wordt gespind als 'links' of 'rechts', terwijl dit meer een kwestie van houdbaarheid is, voor iedereen. Het midden is qua politiek altijd het doelwit, zoveel nuance,
dat moeten we niet willen 
Volgens mij is het huidige minderheidskabinet zich wel degelijk bewust van deze problemen, het is alleen jammer dat er zoveel aandacht naar de stikstofproblematiek gaat/moet. Dat is óók belangrijk, maar eigenlijk raakt dat maar een heel kleine groep ondernemers/mensen écht (de boeren). Het heeft mij altijd verwonderd waarom de BBB zoveel stemmen kreeg terwijl zij hoofdzakelijk een heel kleine groep ondernemers vertegenwoordigen. Kan je je voorstellen dat een partij die (bijv.) schilders of chauffeurs vertegenwoordigd zo groot zou worden?
Marketingbureau met budget betaald door een handvol grootste boerenbedrijven/vertegenwoordigers. That's all it took.