• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
WernerL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:22:
[...]

40k is misschien veel, maar 25 a 30k voor een keuken kom je zo aan als je echt het beste wil hebben. Hoge kwaliteit werkblad wordt snel duur als je veel oppervlakte hebt. Ook goede apparatuur is duur. Koelkast, vriezer, inductiekookplaat, vaatwasser, oven. Als je daar allemaal A-merken van wil hebben wat lang meegaat dan lopen die kosten ook snel op.
Ja van 25-30k naar 40k is een groot verschil. Dat is hetzelfde als beweren dat de gemiddelde nieuwe auto nu 60k kost, terwijl de werkelijkheid 40k is.
DropjesLover schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Moah, 8 jaar geleden onze badkamer (6m2, bad, douche, toilet, dubbele wastafel, douche leidingwerk, tegelwerk) gedaan voor 24k, prijzen zijn flink gestegen. Ik vrees dat 40k wat aan de bovenkant is, maar zeker niet overdreven.
Zal vooral arbeid geweest zijn en waarschijnlijk alles geregeld via de winkel. Leidingwerk is meestal niet nodig tenzij je de lay-out ook wil wijzigen. Dus 40k lijkt me zeker wel overdreven. Dit is meer hoge inkomens bubbel.

Tot 2022 toen geld nog gratis was met rentes onder 2% kon het niet op, maar met de huidige 4% denken mensen wel iets beter na (denk ik).

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:36
Cyberpope schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
Meubels die energiezuiniger zijn? Oke?
Het ging hierboven over keukens, daar zit best wat apparatuur in die elektriciteit gebruikt, een nieuwe platte tv veel zuiniger dan een oude crt, wasmachine idem, etc.

In een ander draadje gaat het over vermogens belasten, waar zou je je geld anders aan uit willen geven? Grotere duurdere huizen zijn er amper, beleggen wordt ontmoedigd, hou je consumeren of minder werken over.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:00:
Het ging hierboven over keukens, daar zit best wat apparatuur in die elektriciteit gebruikt, een nieuwe platte tv veel zuiniger dan een oude crt, etc.
.... en juist de inbouwkoelkasten die je in luxe keukens ziet zijn enorm energieverslindend. Vrijstaande koelkasten, zoals mensen in sociale huurwoningen die hebben, kúnnen dikkere wanden hebben. Verder valt er aan een oven of elektrische kookplaat niet zoveel te optimaliseren. Magnetrons met inverters kunnen efficiënter zijn, maar je staat ook geen uren per dag te microgolven ...

De vuistregel dat het energieverbruik meestijgt met het uitgavenpatroon gaat meestal wel op ...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Als de middeninkomens 25 a 30k kunnen stukslaan op een keuken kunnen we denk ik wel concluderen dat niemand meer weet wat een middeninkomen is.

Overigens is de verbouwgekte in Nederland natuurlijk ook gerelateerd aan het feit dat de keuken kan worden meegefinancierd in de hypotheek. In ons omringende landen wordt de keuken als een meubel gezien, en zijn de banken zo gek niet.
Dat of mensen vergeten simpelweg hoe duur dingen zijn. Zowel degene die €30k uitgeven aan een keuken omdat dit toch meegefinancierd is in de hypotheek, en dat is maar een paar tientjes (over de hele looptijd natuurlijk een ander verhaal). Maar ook degene die denkt dat dit een vreemd iets is voor het middeninkomen. Zulk soort zaken zijn in Nederland gewoon heel erg duur. Dus als je met een middeninkomen wel gewoon echt ondertussen de keuken eens moet vervangen, dan horen daar hoge bedragen bij. Of moet het middeninkomen op Marktplaats de keuken halen?

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:34:
Overigens is de verbouwgekte in Nederland natuurlijk ook gerelateerd aan het feit dat de keuken kan worden meegefinancierd in de hypotheek. In ons omringende landen wordt de keuken als een meubel gezien, en zijn de banken zo gek niet.
Tja... op zich prima, maar laat een keuken dan ook niet meetellen voor de WOZ. Een van de redenen dat de gemeente Enschede met het krankzinnige plan kwam om foto's van je interieur in te leveren om een betere WOZ te kunnen bepalen. Dat plan heeft het gelukkig niet gehaald.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Dat er aan het ene uiteinde keukens bestaan van 40k* en meer sluit niet uit dat er aan het andere uiteinde ook keukens bestaan van pakweg 1000€. Toonzaalmodellen, tweedehands, zelfbouw, basic,...

Dat een keuken van 1000€ niet hetzelfde is als eentje van 40k zal voor iedereen wel duidelijk en logisch zijn.

Mijn eerste keuken heb ik zelf getimmerd, had een gekregen gasfornuis met fles propaan, gootsteen en kraan uit de uitverkoop,... (2007)

Tweede keuken van Ikea voor 4500€ (en nog gratis een grote tafel en 10 stoelen er bij) (2010).

En nu volgt de derde keuken. 16k, nu met keramisch werkblad, vaatwas, circulatiedampkap,...

*Ik heb zelfs al eens een keuken gezien gemaakt door een keukenbedrijf die letterlijk als naam heeft: Onbetaalbaar. Compleet met kastjes in gebogen hout, toestellen van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb,...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:03

servies

Veni Vidi Servici

Napo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Ik denk dat het Nederlandse gemiddelde niet geheel representatief is. Ik gok dat dat enorm omlaag getrokken wordt door het deel van krappe appartementen in achterstandswijken. De gemiddelde woning hier over de grens met Bloemendaal is een stuk groter dan het gemiddelde...
Ik denk dat je dat niet kunt vergelijken. Dat soort wijken heb je ook in het voormalige West Duitsland, echter de bouw/levens normen in voormalig Oost Duitsland waren compleet anders. Was Duitsland direct na de oorlog 1 land gebleven en niet onder de invloed van de Russische dictatuur, dan was Oost Duitsland waarschijnlijk net zo welvarend geweest als West en waren de woningen ook gebouwd volgens heel andere normen.
Het Duitse verschil in bebouwing is een cultureel verschil, het Nederlandse voorbeeld wat jij gebruikt is een financieel verschil.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:26

hneel

denkt er het zijne van

Er wordt hier veel met Duitsland vergeleken, maar ik zit dichter bij België, en ik heb het idee dat de woningen daar veel ruimer zijn, Vooral de percelen, van die kleine minituintjes zie je daar bijna niet. En ze kennen er het begrip 'verkaveling'. Dat houdt in dat de lokale overheid een plek aanwijst waar men een lap grond kan kopen en er daar zelf een huis op kan (laten) bouwen. In Nederland komt dat hier en daar ook wel voor, maar dan alleen voor de allerhoogste prijsklassen. In België zijn het juist ook de middeninkomens die hier komen te wonen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat veel hier inderdaad een in dure bubbel zitten; wij hebben de afgelopen 16 jaar 3x een keuken gekocht (nu 3e huis, elke keer huis met een keuken van 15 a 20 jaar oud gekocht), onze eerste was 8k, 2e was 15,5k en de 3e was zo’n 31k; en dat is 3,5 jaar geleden, een echt wel grote keuken (o.a. een kookeiland van 3,60 bij 1m) met veel apparatuur in een betere keukenzaak gekocht;

Dat kon echt wel een stuk goedkoper, maar we willen allemaal altijd maar nieuw en meer; en tegenwoordig ook al gelijk wanneer we uit huis gaan;

16 jaar geleden ons 1e huis (klushuis) nieuwe keuken, nieuwe badkamer, alle plafonds vervangen en groot deel van t huis gestuct en geverfd) op stuccen en badkamer/ keuken na alles zelf gedaan, bank bij Seats en sofa gekocht (oké, dat is niet aan te raden), uitzet bij IKEA, schilderen en vloeren allemaal zelf gedaan; trouwen redelijk goedkoop/ deels vanuit ouderlijk huis;

T is ook een kwestie van keuzes maken en niet alles in 1x willen; en ja, dan geldt nog steeds dat met name de huizenmarkt in mijn ogen het grootste probleem voor de middeninkomens is.
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!