Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:05:
Het zou dan zo'n (6200 salaris - 3400 kinderdagverblijf + 1800 toeslag) / 1.91 = 2400. 2400 x 13 = ~31k
Heb je een au-pair overwogen?
Bij dit soort bedragen is dat vaak goedkoper.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:04

DropjesLover

Dit dus ->

hoevenpe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:14:
[...]

Heb je een au-pair overwogen?
Bij dit soort bedragen is dat vaak goedkoper.
Geen ruimte in de woning, of we moeten de garage (nu vol met gereedschap en fietsen enzo) opofferen.
Deze zomer gaat de oudste naar school, dus dan komt weer wat beschikbaar. De jongste nog 3 jaar...

Maar daar gaat het ook niet om in dit topic. Ik schaar me zeker, met ons inkomen en standaard huisje boompje beestje onder de stelling, het onbestaan van het middeninkomen. Zelfs een hoog inkomen wordt flink omlaaggebracht (met/door kinderen)

[ Voor 36% gewijzigd door DropjesLover op 19-04-2022 17:19 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:06
[...]

Het zou dan zo'n (6200 salaris - 3400 kinderdagverblijf + 1800 toeslag) / 1.91 = 2400. 2400 x 13 = ~31k

40% verdient meer (volgens de cbs grafiek), terwijl ons inkomen toch hoger zou suggereren.
Ja, omdat volgens mij de kosten van kdv er in deze statistiek van het CBS zo ver ik weet niet afgetrokken wordt.
En het zou zelfs kunnen dat de toeslag er wel bij opgeteld wordt, dat is immers geld dat binnenkomt. Dan zit je dus veel hoger in die schaal. Dat jullie dan nog steeds weinig overhouden is natuurlijk wel tekenend, hoe moeten mensen lager in de schaal het dan doen?
(wij zitten zelf een beetje lager qua inkomen, rond de 5600 netto/maand, maar houden veel meer over; belangrijkste verschil is denk ik geen kinderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:17:
[...]

Geen ruimte in de woning, of we moeten de garage (nu vol met gereedschap en fietsen enzo) opofferen.
Deze zomer gaat de oudste naar school, dus dan komt weer wat beschikbaar. De jongste nog 3 jaar...

Maar daar gaat het ook niet om in dit topic. Ik schaar me zeker, met ons inkomen en standaard huisje boompje beestje onder de stelling, het onbestaan van het middeninkomen. Zelfs een hoog inkomen wordt flink omlaaggebracht (met/door kinderen)
Je hebt alleen niet de kinderbijslag meegenomen die je ook weer alleen krijgt omdat je wat kleine drommels hebt :)

Elk kind kost je gewoon een dikke Porsche voor de deur, maar dat is al jaren hetzelfde :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

YakuzA schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:35:
[...]

Je hebt alleen niet de kinderbijslag meegenomen die je ook weer alleen krijgt omdat je wat kleine drommels hebt :)

Elk kind kost je gewoon een dikke Porsche voor de deur, maar dat is al jaren hetzelfde :)
Kinderbijslag is peanuts, €70/kind/maand.
Wat je hier per kwartaal krijgt, krijg je in Duitsland per maand, en dan nog gratis kinderopvang vanaf 2 jaar (eerder moet je wel voor betalen).

Die Porsche is over de totale 18 jaar, maar daarvan is de eerste 35k in de eerste 4 jaar al...
Lapa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:32:
[...]

Ja, omdat volgens mij de kosten van kdv er in deze statistiek van het CBS zo ver ik weet niet afgetrokken wordt.
En het zou zelfs kunnen dat de toeslag er wel bij opgeteld wordt, dat is immers geld dat binnenkomt. Dan zit je dus veel hoger in die schaal. Dat jullie dan nog steeds weinig overhouden is natuurlijk wel tekenend, hoe moeten mensen lager in de schaal het dan doen?
(wij zitten zelf een beetje lager qua inkomen, rond de 5600 netto/maand, maar houden veel meer over; belangrijkste verschil is denk ik geen kinderen)
Lager inkomen betekend hogere toeslag.
De toeslag maakt dat werken krap an loont.
Of beter gezegd, 1 van ons werkt voor een netto inkomen van €1300/mnd (normale salaris - (3400 kdv - 1800 toeslag)

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 19-04-2022 17:41 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kinderen moet je pas aan beginnen als je 55 bent en alle schaapjes op het droge hebt... Dat is beetje de catch22 van onze hele samenleving, op het moment dat je in je leven geld nodig hebt is het er niet en zodra je het wel hebt is er geen acuut doel meer voor waardoor we maar weer een nieuwe caravan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stoney3K schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:20:
[...]

Zijn dat niet ook vaak (groot)ouders van gezinnen waarvan de kinderen al lang vertrokken is, en man/vrouw overleden? Of jonge gezinnen waarbij er een scheiding plaatsvindt en één van de ouders met kind ergens anders is gaan wonen.
Is dat niet ook veroorzaakt door fiscaal beleid? Ik ken genoeg ouderen die maar wat blij zijn dat ze in hun grote woning elk jaar 5 keer de AOW aan papieren winst hebben. Als ze de boel verkopen gaan ze vermogensbelasting betalen, nu worden ze fiscaal aantrekkelijk rijker op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:09:
Kinderen moet je pas aan beginnen als je 55 bent en alle schaapjes op het droge hebt... Dat is beetje de catch22 van onze hele samenleving, op het moment dat je in je leven geld nodig hebt is het er niet en zodra je het wel hebt is er geen acuut doel meer voor waardoor we maar weer een nieuwe caravan kopen.
Dat klinkt op papier natuurlijk heel leuk, maar misschien wil je ook graag je eigen kinderen nog zien opgroeien. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:20:
[...]

Is dat niet ook veroorzaakt door fiscaal beleid? Ik ken genoeg ouderen die maar wat blij zijn dat ze in hun grote woning elk jaar 5 keer de AOW aan papieren winst hebben. Als ze de boel verkopen gaan ze vermogensbelasting betalen, nu worden ze fiscaal aantrekkelijk rijker op papier.
Voor het geval je je afvraagt waarom er nog zo veel VVD gestemd wordt in ons land, hier is je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56

Wimo.

Shake and Bake!

DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:40:
[...]

Kinderbijslag is peanuts, €70/kind/maand.
Wat je hier per kwartaal krijgt, krijg je in Duitsland per maand, en dan nog gratis kinderopvang vanaf 2 jaar (eerder moet je wel voor betalen).

Die Porsche is over de totale 18 jaar, maar daarvan is de eerste 35k in de eerste 4 jaar al...

[...]

Of beter gezegd, 1 van ons werkt voor een netto inkomen van €1300/mnd (normale salaris - (3400 kdv - 1800 toeslag)
Nee, een van jullie werkt om de carrière nog te redden. En dat moet kun je ook wel blijven doen. Het alternatief is stoppen en meer tijd in je kinderen steken. Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Dat sparen is voor onderhoud auto, onderhoud huis (koopwoning) en luiers en kleren etc voor kinderen.
Mag toch aannemen dat dat redelijk minimale bedragen zijn...
De afgelopen maanden moet ik regelmatig onze betaalrekening bijplussen uit de algemene (vakanties, meubels, etc) algemene spaarrekening zodat we nog boodschappen kunnen doen. Misschien heb ik de maandelijks te sparen bedragen te strak staan.

Maar bottomline is mijn punt ook, ook met een riant bruto inkomen, met twee kleine kinderen en koopwoning blijft er niet genoeg over om 3x per jaar op vakantie te kunnen. 1x vliegvakantie binnen Europa, 1x familie buitenland (met auto, onderdak budget of gratis) kan nog prima, maar dan houdt het wel op. Geen skivakanties of dergelijke.

[...]

40% verdient meer (volgens de cbs grafiek), terwijl ons inkomen toch hoger zou suggereren.
Je KDV tel je 13x mee terwijl die maar 12x is, scheelt toch alweer een hoop geld. Maar zoals gezegd, het cbs telt KDV niet mee als aftrek op besteedbaar inkomen, maar wel HRA die je nog moet optellen bij je standaard inkomen. Dan kom je al een stuk hoger in de CBS statistieken terecht.

CBS statistieken zijn moeilijk te verifiëren en zijn er vooral om de middeninkomens te laten denken dat ze veel verdienen, zodat ze niet teveel gaan klagen over de top 10% die vooral inkomen hebben in box 2 en box 3, die niet meegenomen worden in gestandaardiseerd inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:17:
[...]

Die kinderen zijn dan ook vooral de eerste 4 jaar duur. Denk dat je qua inkomen en netto besteedbaar inkomen niet zoveel te klagen hebt. Maar goed levensstijl inflatie hè. Een modaal gezin met 1,5x modaal inkomen komt ook goed rond en kan ook 3x op vakantie per jaar. Heeft dan geen 1800 euro/maand woonlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:36:
[...]

Die kinderen zijn dan ook vooral de eerste 4 jaar duur. Denk dat je qua inkomen en netto besteedbaar inkomen niet zoveel te klagen hebt. Maar goed levensstijl inflatie hè. Een modaal gezin met 1,5x modaal inkomen komt ook goed rond en kan ook 3x op vakantie per jaar. Heeft dan geen 1800 euro/maand woonlasten.
Het hangt er ook vanaf hoe je je kinderen pampert. ;)
Vroegah hadden we gewoon een katoenen doek als luier die in de wasmachine ging. Tegenwoordig krijgen die arme kinderbilltjes alleen maar de zachtheid 36 Huggies extra zacht omdat het anders zo zielig is :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:50:
Vroegah hadden we gewoon een katoenen doek als luier die in de wasmachine ging. Tegenwoordig krijgen die arme kinderbilltjes alleen maar de zachtheid 36 Huggies extra zacht omdat het anders zo zielig is :+
offtopic:
Vooral om je als ouder de poep niet wilt uitwassen... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Remco d schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:36:
[...]

Tuurlijk mag je er wonen, maar roepen dat er woonruimte tekort is terwijl iedereen ten opzichte van het buurland anderhalf keer zo ruim woont is ergens ook een beetje vreemd.
Nee, helemaal niet "iedereen". Ongelijkheid laat zich niet vangen in gemiddeldes, al worden ze maar wat graag van stal gehaald om de problemen van groeiende (kansen)ongelijkheid te bagatelliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:30
Maar bottomline is mijn punt ook, ook met een riant bruto inkomen, met twee kleine kinderen en koopwoning blijft er niet genoeg over om 3x per jaar op vakantie te kunnen. 1x vliegvakantie binnen Europa, 1x familie buitenland (met auto, onderdak budget of gratis) kan nog prima, maar dan houdt het wel op. Geen skivakanties of dergelijke.
Aan de andere kant, koopwoning, kinderen, auto, vliegvakanties, allemaal relatief dure hobbies waar je zelf voor kiest, uiteindelijk.

Als ik terugdenk aan mijn eigen jeugd, (ouders academisch opgeleide tweeverdieners, allebei ruim bovenmodaal) werd het eerste huis pas mogelijk halverwege de 40, en de kinderen volgden daarna, was de auto altijd een beetje roestig en tweedehands, vakanties waren altijd naar de goedkope camping, en vliegvakanties bestonden toen eigenlijk niet.

Huizen, die waren wel fors goedkoper in de jaren '80. Maar voor de rest geloof ik niet dat het nu zoveel erger is dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:50:
[...]

Het hangt er ook vanaf hoe je je kinderen pampert. ;)
Luiers zijn de kosten niet, KDV (toeslag) werkt nogal nivellerend, waardoor 2e inkomen boven het minimum nodig voor combinatiekorting financieel nauwelijks interessant is. Op lange termijn natuurlijk wel, want carrière mogelijkheden slinken wel hard als je minder dan 32 uur gaat werken.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:24:
[...]

Aan de andere kant, koopwoning, kinderen, auto, vliegvakanties, allemaal relatief dure hobbies waar je zelf voor kiest, uiteindelijk.

Als ik terugdenk aan mijn eigen jeugd, (ouders academisch opgeleide tweeverdieners, allebei ruim bovenmodaal) werd het eerste huis pas mogelijk halverwege de 40, en de kinderen volgden daarna, was de auto altijd een beetje roestig en tweedehands, vakanties waren altijd naar de goedkope camping, en vliegvakanties bestonden toen eigenlijk niet.

Huizen, die waren wel fors goedkoper in de jaren '80. Maar voor de rest geloof ik niet dat het nu zoveel erger is dan toen.
Aan kinderen beginnen met 40 is meer uitzondering dan regel in de jaren ‘80. Denk dat de meeste 1e kinderen er wel met 25 waren. Tegenwoordig zie je veel hogere leeftijden met het starten van een gezin. Dat heeft enerzijds met vrijheid blijheid te maken, emancipatie, social media wat het beeld van waar een partner aan moet voldoen enorme bias geeft, maar ook woonruimte om een gezin in te beginnen dat mogelijk is te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:36:
Luiers zijn de kosten niet, KDV (toeslag) werkt nogal nivellerend, waardoor 2e inkomen boven het minimum nodig voor combinatiekorting financieel nauwelijks interessant is. Op lange termijn natuurlijk wel, want carrière mogelijkheden slinken wel hard als je minder dan 32 uur gaat werken.
Om het heel bot te zeggen, 1800 euro is ongeveer het all-inclusive inkomen van een alleenstaande bijstandsouder.

Hetzelfde geld dat wat we dus inzetten om een heel gezin van de straat te houden, wordt dus ingezet voor een subsidie waarvan de directe (1300pm is "krap an", blijkbaar, terwijl het gaat om geld dat je netto overhoudt) en indirecte baten (carriereperspectief, pensioenopbouw) voornamelijk bij een bovenmodaal gezin terecht komen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat mensen kinderen hebben, en dat er mogelijkheden zijn voor opvang zodat ouders kunnen doorwerken. Maar als dat een beetje nivellerend uitpakt, vind ik het echt niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:40:
Je vergeet nog wel de combinatiekorting die je bij de belastingaangifte toch best wat oplevert. Reken maar eens na. Maar het algemene punt herken ik zeker ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:34:
[...]

Om het heel bot te zeggen, 1800 euro is ongeveer het all-inclusive inkomen van een alleenstaande bijstandsouder.

Hetzelfde geld dat wat we dus inzetten om een heel gezin van de straat te houden, wordt dus ingezet voor een subsidie waarvan de directe (1300pm is "krap an", blijkbaar, terwijl het gaat om geld dat je netto overhoudt) en indirecte baten (carriereperspectief, pensioenopbouw) voornamelijk bij een bovenmodaal gezin terecht komen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat mensen kinderen hebben, en dat er mogelijkheden zijn voor opvang zodat ouders kunnen doorwerken. Maar als dat een beetje nivellerend uitpakt, vind ik het echt niet verkeerd.
Mwa, lage inkomens krijgen 90% terug aan toeslag. Dan krijg je van die 3400 dus meer dan 3k terug. Stel je 2e inkomen is 27.350 krijg je ook nog 5k combinatiekorting. Daar staat nauwelijks IB tegenover. Dit terwijl @DropjesLover met 120k waarschijnlijk ook het 2e inkomen nog netto betaler is.

Maar goed door dit sentiment creatie van de overheid blijven de echte grootverdieners buiten schot.

Kind regelingen zijn in Nederland al zowat het slechts in heel Europa (heb geen fact check gedaan, maar Duitsland doet dit veel beter). Hog opgeleiden nemen al nauwelijks kinderen. Dus laag opgeleiden die kinderen krijgen plus laag opgeleide migranten zorgen voor de bevolkingsgroei in Nederland. Dat zal ons land geen goed doen over 100 jaar. Gelukkig hoeven wij dat niet meer mee te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Z___Z op 19-04-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
DropjesLover schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:48:
[...]

Ik vind het lastig te bepalen in welke inkomensgroep wij vallen, cq wat ons besteedbaar inkomen is.

We verdienen in totaal ~120k/jaar bruto (werken nagenoeg fulltime) en hebben 2 kinderen die 4dagen/week naar kinderdagverblijf toe gaan en een koopwoning. De kinderopvangtoeslag zou ons besteedbaar inkomen fors boosten, maar tegelijkertijd is ons werkelijk besteedbaar inkomen (netto) zo'n 4500/mnd, waar de woning (icl gwl, belastingen etc) ruim 1800 van is. Dan wordt er nog 500/mnd gespaard (kinderen, auto-onderhoud, onderhoud huis). Ik heb nog een studieschuld die 300/mnd kost en spaar zelf ook nog in een paar potjes. Met de huidige brandstofprijzen ben ik 150/mnd kwijt aan werk. En dan nog de standaard dingen aan zorgverzekeringen, eten, etc.

Onder de streep blijft er maandelijks echt weinig over momenteel 8)7
Dat doe je dan toch echt zelf 😉 hier 2 (bewuste) parttimers op 80% met 100k (dus vergelijkbaar). Netto komt er dan 4700 netto binnen + 450 kinderopvangtoeslag (2 kinderen 1 dag) Zeg maar 5k rond.

Wij houden na 3000 aan vaste lasten (sport, abonnementen, telefoon, zorgverzekering) toch zo’n 2k over per maand. Soms sparen we 2k, soms 0. Maar dat ligt dan wel aan de keuzes die we maken. Wellicht eens je kosten onder de loep nemen. Maar je hoort bij de rijkste 1% van de wereldbevolking.

Neemt trouwens niet weg dat als je tegenwoordig een bovenmodaal salaris hebt (2-2500 netto) en eenverdiener bent je geen rijtjeshuis en kids kunt betalen maar tevens teveel verdient om ergens aanspraak op te maken . Dat is wel zorgelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 19-04-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
MagniArtistique schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:20:
[...]

Dat doe je dan toch echt zelf 😉 hier 2 (bewuste) parttimers op 80% met 100k (dus vergelijkbaar). Netto komt er dan 4700 netto binnen + 450 kinderopvangtoeslag (2 kinderen 1 dag) Zeg maar 5k rond.
Als ik @DropjesLover zijn getallen vluchtig bekijk, vermoed ik dat ze redelijk scheef verdienen. Beide parttime gaan werken, gaat dan financieel minder gunstig op.

Dit probleem hebben wij thuis ook. Enkele jaren geleden kwam dit er al op neer dat met het werken van mijn partner zij met 28 uur in de week en netto circa 1300 ~ 1400 in de maand, er onder de streep na aftrek van kinderopvangtoeslag zij dit werk effectief deed voor zo'n 600 ~ 700 in de maand. Momenteel zouden we nog schever verdienen, en zou zij voor een soortgelijke inkomen tegenover gelijke aantal uren opvang voor ons jongste kind nog geen 500 in de maand overhouden. En dan is eventueel BSO voor de oudste eigenlijk nog niet eens meegerekend.

En als ik bijvoorbeeld 2 dagen minder ga werken zodat we beiden 2 dagen in de week voor de kids kunnen zorgen, maar 1 dag in de week opvang nodig hebben. Dan is het financieel eveneens een doodsteek. Dan leveren we op jaarbasis bruto bijna 2x haar eventuele salaris in.

Enerzijds is dit natuurlijk een luxe probleem. Anderzijds is het natuurlijk ook weer een maatschappelijk probleem. Want doordat het systeem je als gezin op deze wijze straft is al snel het gevolg dat de minst verdienende partner niet zal werken, geen carrière op zal bouwen en in zekere zin een afhankelijkheidspositie kent. Uiteraard kan dit in goed overleg. Maar mocht de relatie op de klippen lopen, dan is het inlopen van dit gat niet snel gedaan.

En hoewel dit verder natuurlijk dan ook geen middeninkomen probleem is, toont het wel dat zelfs indien je denkt het onbestaan van het middeninkomen te kunnen ontvluchten, je op gezinsniveau tegen soortgelijke financiële kwesties/vraagstukken kunt blijven lopen. De wegen van ons belastingstelsel en toeslagensysteem blijven uiterst bijzonder :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:55:
[...]

Mwa, lage inkomens krijgen 90% terug aan toeslag. Dan krijg je van die 3400 dus meer dan 3k terug. Stel je 2e inkomen is 27.350 krijg je ook nog 5k combinatiekorting. Daar staat nauwelijks IB tegenover. Dit terwijl @DropjesLover met 120k waarschijnlijk ook het 2e inkomen nog netto betaler is.
Combinatiekorting wordt niet hoger dan +- 2,5k en is maar voor 1 partner van toepassing.
En KOVT is een percentage van een rekentarief. Veel opvangcentra zitten daar boven.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:55:

Maar goed door dit sentiment creatie van de overheid blijven de echte grootverdieners buiten schot.
Ik ben niet de overheid, maar het klinkt alsof een stel zonder kinderen, met een verzamelinkomen van 3k/mnd netto, hun inkomen vrijwel kan verdubbelen door zwanger te worden.

Intussen worden de zieken, bejaarden en uitkeringsgerechtigden maar wijsgemaakt dat ze de samenleving zoveel kosten, terwijl werkende ouders - hoe marginaal hun werk ook is - degenen zijn die echt duur zijn.

De mensen die nu klagen dat ze "netto voor 1300/700/500 pm werken": jullie willen dus dat de overheid je volledig (of iig grotendeels) schadeloos stelt voor je eigen beslissing om kinderen te nemen?

Ik kan daar met m'n hoofd niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:27:
[...]

Combinatiekorting wordt niet hoger dan +- 2,5k en is maar voor 1 partner van toepassing.
En KOVT is een percentage van een rekentarief. Veel opvangcentra zitten daar boven.
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2022
Inderdaad had wat bedragen verwisseld.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:28:
[...]

Ik ben niet de overheid, maar het klinkt alsof een stel zonder kinderen, met een verzamelinkomen van 3k/mnd netto, hun inkomen vrijwel kan verdubbelen door zwanger te worden.

Intussen worden de zieken, bejaarden en uitkeringsgerechtigden maar wijsgemaakt dat ze de samenleving zoveel kosten, terwijl werkende ouders - hoe marginaal hun werk ook is - degenen zijn die echt duur zijn.

De mensen die nu klagen dat ze "netto voor 1300/700/500 pm werken": jullie willen dus dat de overheid je volledig (of iig grotendeels) schadeloos stelt voor je eigen beslissing om kinderen te nemen?

Het is ter compensatie van KDV dus je verdient er niks aan 8)7

Waar denk je dat je zelf vandaan komt als je ouders niet besloten hadden jou te krijgen? Wie gaat jouw pensioen betalen. Nee dat ben je niet zelf, want geld is alleen wat waard als er iemand arbeid voor verricht of goederen voor wil leveren. We wonen in een democratie, wat denk je dat er met het draagvlak van het zorgen voor ouderen gebeurt als bijna alle werkenden migranten zijn? Lekker egoïstisch, niet willen betalen voor de volgende generatie, maar wel zelf genoten van onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen wat je huidige economische situatie mogelijk maakt. 80% van wat je bereikt wordt bepaald door waar je geboren wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
[...]

Dat mensen kinderen willen dat begrijp ik wel, want later moeten er ook lekkere wijven zijn! Aldus Theo Maassen.
Of anders gezegd. Als ik straks hoog bejaard ben en mijn eigen reet niet meer kan wassen ben ik blij dat iemand anders dat kan doen en dat kan alleen als er genoeg kinderen worden geboren. Eventueel zou dat kunnen via migratie, maar de kosten van de integratie ook anders dan geld kunnen best hoog zijn.

Het is dus goed dat de overheid het krijgen van kinderen subsidieert.
Een kanttekening is natuurlijk wel dat een groeiende bevolking niet zo goed is voor het klimaat en de planeet. Wat dat betreft is meer immigratie dan we goed. Maar ja daar haal je wel anderen problemen, zoals cultuurverschillen waar we nu ook mee moeten leven, naar hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:42:
Het is ter compensatie van KDV dus je verdient er niks aan 8)7
Huurtoeslag ook niet, dan, want het is ter compensatie van je huur?
Z___Z schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:42:
Waar denk je dat je zelf vandaan komt als je ouders niet besloten hadden jou te krijgen? Wie gaat jouw pensioen betalen. Nee dat ben je niet zelf, want geld is alleen wat waard als er iemand arbeid voor verricht of goederen voor wil leveren. We wonen in een democratie, wat denk je dat er met het draagvlak van het zorgen voor ouderen gebeurt als bijna alle werkenden migranten zijn? Lekker egoïstisch, niet willen betalen voor de volgende generatie, maar wel zelf genoten van onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen wat je huidige economische situatie mogelijk maakt. 80% van wat je bereikt wordt bepaald door waar je geboren wordt
Ik zal deze rant maar even buiten beschouwing laten; als alleen al in twijfel trekken of mensen volledig gecompenseerd moeten worden voor de kosten van het kdv je een egoist maakt die de volgende generatie de verdoemenis in wenst is het sop duidelijk de kool niet waard.

Mensen zijn leuke wezens; ik hoop dat er nog vele generaties komen, en ik betaal graag mee aan onderwijs en zorg daarvoor. Voor mij is wel de vraag of het zo onbaatzuchtig is om geld te steken in jonge mensen die denken dat elk jaar een vliegvakantie normaal is, of dat je het beter kunt stoppen in jonge mensen die nu niet zoveel hebben. En ja, van de meeste van die mensen staat het wiegje buiten Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

psychodude schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:07:
[...]

Als ik @DropjesLover zijn getallen vluchtig bekijk, vermoed ik dat ze redelijk scheef verdienen. Beide parttime gaan werken, gaat dan financieel minder gunstig op.

Dit probleem hebben wij thuis ook. Enkele jaren geleden kwam dit er al op neer dat met het werken van mijn partner zij met 28 uur in de week en netto circa 1300 ~ 1400 in de maand, er onder de streep na aftrek van kinderopvangtoeslag zij dit werk effectief deed voor zo'n 600 ~ 700 in de maand. Momenteel zouden we nog schever verdienen, en zou zij voor een soortgelijke inkomen tegenover gelijke aantal uren opvang voor ons jongste kind nog geen 500 in de maand overhouden. En dan is eventueel BSO voor de oudste eigenlijk nog niet eens meegerekend.

En als ik bijvoorbeeld 2 dagen minder ga werken zodat we beiden 2 dagen in de week voor de kids kunnen zorgen, maar 1 dag in de week opvang nodig hebben. Dan is het financieel eveneens een doodsteek. Dan leveren we op jaarbasis bruto bijna 2x haar eventuele salaris in.

Enerzijds is dit natuurlijk een luxe probleem. Anderzijds is het natuurlijk ook weer een maatschappelijk probleem. Want doordat het systeem je als gezin op deze wijze straft is al snel het gevolg dat de minst verdienende partner niet zal werken, geen carrière op zal bouwen en in zekere zin een afhankelijkheidspositie kent. Uiteraard kan dit in goed overleg. Maar mocht de relatie op de klippen lopen, dan is het inlopen van dit gat niet snel gedaan.

En hoewel dit verder natuurlijk dan ook geen middeninkomen probleem is, toont het wel dat zelfs indien je denkt het onbestaan van het middeninkomen te kunnen ontvluchten, je op gezinsniveau tegen soortgelijke financiële kwesties/vraagstukken kunt blijven lopen. De wegen van ons belastingstelsel en toeslagensysteem blijven uiterst bijzonder :+.
Wij verdienen nagenoeg hetzelfde, en ik werk 100%, mijn vrouw 80%. Daardoor pakken zaken als de combinatiekorting en hra een leuke 4k bonus uit. Wat de afgelopen jaren direct in het potje verbouwing, algemene spaarpot of (dit jaar) meubels gaat.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:31
[...]

Precies, het klinkt alsof. Want sinds mijn kleine is geboren is mijn beschikbaar inkomen flink vermindert. Die kinderbijslag stelt geen ruk voor. De kinderopvangtoeslag is wel aanzienlijk maar dan moet ik nog wel steeds elke maand een honderd of drie bijleggen voor de opvang. Andere toeslagen komen we niet voor in aanmerking want mijn vrouw en ik samen verdienen te veel (~70k bruto samen). Was het maar zo'n feest dat ons netto inkomen verdubbelde.

Kinderopvang is gewoon heel erg duur. Mijn baby gaat nu drie dagen in de week naar een gastouder toe. Dit kost ons per maand net geen €1000. Klinkt als erg veel. Maar is eigenlijk richting het minimum. Onze gastouder vraagt namelijk maar net boven de minimum uurprijs. Een 'echte' opvang kost een paar honderd euro meer!

Aangezien mijn vrouw zwaar onderbetaald wordt hadden we de optie dat zij zou stoppen met werken wel serieus overwogen. Maar het gat in het CV, gecombineerd met de KOT en het feit dat het ook goed is voor een baby om samen met andere kindjes te zijn deed ons beslissen om haar part-time te laten werken in plaats van helemaal te stoppen.

En de zieken zijn voor 2022 begroot op €93 miljard. De sociale zekerheid op €94,6 miljard. Dus ja, zieken, ouderen, uitkeringen en toeslagen kosten ons heel erg veel. Die paar kinderen die wij in Nederland hebben kunnen daar makkelijk bij. Want bedenk wel dat wij eigenlijk al een krimpende bevolking hebben. Nederlanders fokken niet hard genoeg om de aantallen op peil te houden (~1,6 per vrouw in plaats van de 2,1 die nodig is voor stabiele aantallen).

En die kinderen, die leveren later weer belastingen op. Kinderen zijn in elke zin van ons bestaan de toekomst. Investeren in hen is dan ook simpelweg een garantie op geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nathilion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:12:
[...]

En die kinderen, die leveren later weer belastingen op. Kinderen zijn in elke zin van ons bestaan de toekomst. Investeren in hen is dan ook simpelweg een garantie op geld verdienen.
Daarom vind ik het ook zo bezopen dat er jarenlang bezuinigd is en de studenten bijna worden uitgeknepen.

Ja, studeren kost geld, maar de studenten van vandaag zijn de belastingbetalers van morgen. Dus uiteindelijk heb je er als overheid enorm baat bij om je studenten in de watten te leggen.

Dat is geen kostenpost maar een investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Precies, het klinkt alsof. Want sinds mijn kleine is geboren is mijn beschikbaar inkomen flink vermindert. Die kinderbijslag stelt geen ruk voor.
Je inkomen is dus sterk toegenomen, je vrij besteedbaar inkomen is afgenomen.
En de zieken zijn voor 2022 begroot op €93 miljard. De sociale zekerheid op €94,6 miljard. Dus ja, zieken, ouderen, uitkeringen en toeslagen kosten ons heel erg veel. Die paar kinderen die wij in Nederland hebben kunnen daar makkelijk bij.
Dan vergeet je natuurlijk de grootste kostenpost in de miljoenennota, Onderwijs. Kinderen staan in het prioriteitenlijstje van de overheid echt op #1. Bovendien had ik de indruk dat het vooral over inkomensplaatjes ging, hier.
Want bedenk wel dat wij eigenlijk al een krimpende bevolking hebben. Nederlanders fokken niet hard genoeg om de aantallen op peil te houden (~1,6 per vrouw in plaats van de 2,1 die nodig is voor stabiele aantallen).
Bijna overal ter wereld gebeurt dat. Kinderen zijn economisch een soort piramidespel; ze leveren welvaart op, totdat de bubbel knapt. In landen waar het economisch goed gaat, hoeven minder mensen aan dat piramidespel mee te doen.

Verder staat nergens gedrukt dat er altijd minstens 17 miljoen Nederlanders moeten zijn. Het heeft niet alleen nadelen als de bevolking krimpt, dus ik vind het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Precies, het klinkt alsof. Want sinds mijn kleine is geboren is mijn beschikbaar inkomen flink vermindert. Die kinderbijslag stelt geen ruk voor. De kinderopvangtoeslag is wel aanzienlijk maar dan moet ik nog wel steeds elke maand een honderd of drie bijleggen voor de opvang. Andere toeslagen komen we niet voor in aanmerking want mijn vrouw en ik samen verdienen te veel (~70k bruto samen). Was het maar zo'n feest dat ons netto inkomen verdubbelde.

Kinderopvang is gewoon heel erg duur. Mijn baby gaat nu drie dagen in de week naar een gastouder toe. Dit kost ons per maand net geen €1000. Klinkt als erg veel. Maar is eigenlijk richting het minimum. Onze gastouder vraagt namelijk maar net boven de minimum uurprijs. Een 'echte' opvang kost een paar honderd euro meer!

Aangezien mijn vrouw zwaar onderbetaald wordt hadden we de optie dat zij zou stoppen met werken wel serieus overwogen. Maar het gat in het CV, gecombineerd met de KOT en het feit dat het ook goed is voor een baby om samen met andere kindjes te zijn deed ons beslissen om haar part-time te laten werken in plaats van helemaal te stoppen.

En de zieken zijn voor 2022 begroot op €93 miljard. De sociale zekerheid op €94,6 miljard. Dus ja, zieken, ouderen, uitkeringen en toeslagen kosten ons heel erg veel. Die paar kinderen die wij in Nederland hebben kunnen daar makkelijk bij. Want bedenk wel dat wij eigenlijk al een krimpende bevolking hebben. Nederlanders fokken niet hard genoeg om de aantallen op peil te houden (~1,6 per vrouw in plaats van de 2,1 die nodig is voor stabiele aantallen).

Maar je kan ook gewoon andere landen de (dure) kinderen laten krijgen, eerste jaren opleiding etc en dan het aan de markt overlaten en ze gewoon naar Nederland laten komen. Vergis je niet, het huidige immigratiebeleid is 100% VVD. Sociale problemen die daar uit ontstaan zijn onbelangrijk, toch?
[...]

Nog los van het kinderdagverblijf zijn kinderen nog steeds niet gratis, en met name die eerste jaren kinderdagverblijf zijn erg duur, in een toch al drukke, dure fase van je leven.

Als je het onaantrekkelijk maakt om kinderen te krijgen (kosten kinderen, kosten woning, baan onzekerheid tijdelijke contracten) gaan mensen kinderen later krijgen (hogere kans op dure complicaties) of gewoon geen kinderen, want te duur.
Maar die vergrijzing is echt een dingetje, waar al 30 jaar voor gewaarschuwd wordt, wat nu echt een probleem aan het worden is (politie, onderwijs, zorg, technici, etc).

De enige reden dat we nog bevolkingsgroei (en daar aan gerelateerd economische groei in Nederland) is immigratie.
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:10:
[...]

Onder de streep interesseert het bruto inkomen gewoon niet. Het gaat om het netto inkomen wat je kan uitgeven.
3000 (moeten) uitgeven en 1500 terugkrijgen en dan focussen op het stukje dat iemand zijn salaris + 1500 krijgt is krom, hij/zij verliest onder de streep gewoon 1500 van zijn salaris.
[...]

Dan vergeet je natuurlijk de grootste kostenpost in de miljoenennota, Onderwijs. Kinderen staan in het prioriteitenlijstje van de overheid echt op #1. Bovendien had ik de indruk dat het vooral over inkomensplaatjes ging, hier.
Kinderen staan echt niet op #1 in het daadwerkelijke overheidsbeleid.
Dan zou kdv gratis zijn, minder kinderen per klas, leraren een daadwerkelijk aantrekkelijk salaris krijgen (marktwerking), studenten niet met een studieschuld opgezadeld worden van >20k aan de start van hun leven (lees, 10 jaar nauwelijks een woning kunnen kopen), etc etc.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 20-04-2022 09:24 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]
Dan vergeet je natuurlijk de grootste kostenpost in de miljoenennota, Onderwijs. Kinderen staan in het prioriteitenlijstje van de overheid echt op #1.
:?

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/large/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/verantwoordingsdag-2021/visuals/verdelinginkomstenenuitgaven.png

Onderwijs is een grote post, maar lang niet #1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DropjesLover schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:17:
[...]

Maar je kan ook gewoon andere landen de (dure) kinderen laten krijgen, eerste jaren opleiding etc en dan het aan de markt overlaten en ze gewoon naar Nederland laten komen. Vergis je niet, het huidige immigratiebeleid is 100% VVD. Sociale problemen die daar uit ontstaan zijn onbelangrijk, toch?
En ook aan de andere kant: Als andere landen het aantrekkelijker maken om te studeren, dan zullen de kinderen die hier zjin geboren over de grens vertrekken. Als je je in Nederland blauw betaalt maar in Noorwegen gratis studeert, dan is de keuze gauw gemaakt.

Ik heb alleen niet het idee dat de huidige stroom van immigranten echt een import is van kennis en arbeidskrachten. Dat klopt sowieso niet met de gedachte dat asielzoekers geen werkvergunning krijgen -- als de VVD dat van plan was dan hadden ze iedereen aan de grens wel aan het werk gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:23:
[...]

En ook aan de andere kant: Als andere landen het aantrekkelijker maken om te studeren, dan zullen de kinderen die hier zjin geboren over de grens vertrekken. Als je je in Nederland blauw betaalt maar in Noorwegen gratis studeert, dan is de keuze gauw gemaakt.

Ik heb alleen niet het idee dat de huidige stroom van immigranten echt een import is van kennis en arbeidskrachten. Dat klopt sowieso niet met de gedachte dat asielzoekers geen werkvergunning krijgen -- als de VVD dat van plan was dan hadden ze iedereen aan de grens wel aan het werk gezet.
An sich is het ook aantrekkelijk om ergens anders te studeren, maar velen zitten toch met zaken als taal en vrienden en familie hier, waardoor ze hier blijven.

Asielzoekers mogen en worden aangemoedigd om te werken zodra een verblijfsvergunning hebben?
Maar je zit wel vaak met een taalbarriere en diploma-erkenning, die eerst overkomen moet worden.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:38
DropjesLover schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:28:
[...]
Asielzoekers mogen en worden aangemoedigd om te werken zodra een verblijfsvergunning hebben?
Maar je zit wel vaak met een taalbarriere en diploma-erkenning, die eerst overkomen moet worden.
Buiten het feit dat ze hun inburgering en taallessen zelf moeten gaan zoeken en regelen via een studielening. En er dus allerlei schimmige bedrijfjes ontstaan zijn om die mensen op te lichten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:32
[...]

[...]

[...]

Bijna overal ter wereld gebeurt dat. Kinderen zijn economisch een soort piramidespel; ze leveren welvaart op, totdat de bubbel knapt. In landen waar het economisch goed gaat, hoeven minder mensen aan dat piramidespel mee te doen.
Kinderen zorgen voor het voortbestaan van onze samenleving. Daar kun je geen prijskaartje aan hangen.
Verder staat nergens gedrukt dat er altijd minstens 17 miljoen Nederlanders moeten zijn. Het heeft niet alleen nadelen als de bevolking krimpt, dus ik vind het prima.
Het aantal kinderen per vrouw is in Nederland sinds de komst van de pil al (ver) onder de 2 waardoor we al een halve eeuw een autonome bevolkingskrimp hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YtXDaRgyH-64KGwqaU6gQzBXUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sanORobRUxBrOYxh3Xf1Yabo.jpg?f=fotoalbum_large

De enige reden dat de bevolking nog steeds (explosief) stijgt is immigratie. De enige manier om de bevolking stabiel te krijgen of zelfs te laten krimpen is het terugdringen van immigratie. (Nog meer) geboortebeperking zet niet veel zoden aan de dijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Stoney3K schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:23:
[...]

Immigranten zijn natuurlijk echter meer dan alleen asielzoekers. Voor wat betreft de groep asielzoekers is het sowieso een lastige, want diploma's van buiten de EU worden binnen de EU nauwelijks erkend. Zo heb ik collega's waarbij de ouders met hun op de kinderleeftijd naar Nederland gekomen zijn, waarvan de kinderen in Nederland geneeskunde zijn gaan studeren en arts geworden zijn, net zoals hun ouders in hun land van herkomst.

En in Nederland zijn diezelfde ouders bijvoorbeeld aan het werk binnen de schoonmaak of de McDonald's. En zelfs dat is als in eerste instantie vluchteling vaak al een heel verzet om voor elkaar te krijgen.

Hedendaags is het al 'iets' makkelijker allemaal dan voor de vorige generatie vluchtelingen, maar om dit soort diploma's in Nederland geschikt te maken, blijft nog altijd een crime:
https://www.vnva.nl/media...e-kom-ik-aan-een-diploma/

Kennismigratie wordt dan ook al snel beperkt tot een aantal sectoren. Of migratie bijvoorbeeld binnen de EU. Nota bene is dit verder natuurlijk sowieso een veel meer geplande vorm van migratie waarbij je een redelijke scheve verdeling krijgt in waar deze migranten komen te wonen. Bijvoorbeeld Amsterdam en Den Haag zijn hierin natuurlijk veel meer voor de hand liggend dan bijvoorbeeld Hengelo of Eindhoven.

De ervaring met immigranten wordt dan ook al snel gekleurd door het soort immigrant waarmee je te maken krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:48
[...]

Ik vind het lastig te bepalen in welke inkomensgroep wij vallen, cq wat ons besteedbaar inkomen is.

We verdienen in totaal ~120k/jaar bruto (werken nagenoeg fulltime) en hebben 2 kinderen die 4dagen/week naar kinderdagverblijf toe gaan en een koopwoning. De kinderopvangtoeslag zou ons besteedbaar inkomen fors boosten, maar tegelijkertijd is ons werkelijk besteedbaar inkomen (netto) zo'n 4500/mnd, waar de woning (icl gwl, belastingen etc) ruim 1800 van is. Dan wordt er nog 500/mnd gespaard (kinderen, auto-onderhoud, onderhoud huis). Ik heb nog een studieschuld die 300/mnd kost en spaar zelf ook nog in een paar potjes. Met de huidige brandstofprijzen ben ik 150/mnd kwijt aan werk. En dan nog de standaard dingen aan zorgverzekeringen, eten, etc.

Onder de streep blijft er maandelijks echt weinig over momenteel 8)7

[...]

Ouderen in een afbetaalde woning wonen natuurlijk nergens zo graag en zo goedkoop als in dat huis.
Bejaardentehuizen is enorm op bespaard de afgelopen 20 jaar, en aanleunwoningen kosten ook de hoofdprijs, en huren is ook duur. Ook al neem je aan dat die verkochte gezinswoning prima kan betalen voor die kleinere (huur)woning, de belastingdienst komt nog langs en je wil toch wat aan erfenis voor je kinderen achterlaten.
Ietwat gechargeerd, maar pas als je ~5 jaar van overlijden af bent (lichamelijke en geestelijke aftakeling) gaan mensen kleiner wonen omdat het gewoon echt niet meer gaat.

De doorstroom bovenin is op slot gegooid door het gewoon financieel en gevoelsmatig onaantrekkelijk te maken om die (afbetaalde) woning te verlaten.
Deze situatie is heel erg herkenbaar. Hoewel er hier maar 2 dagen opvang is. Min of meer hetzelfde inkomen, dezelfde lasten, en hetzelfde weinig tot niks overhouden aan het eind van de maand. Fijn om te lezen dat dat niet uniek is. ;)

En dankzij de ontwikkelingen in de wereld is het effect van de ~10% salarisstijging die ik afgelopen jaar heb kunnen pakken volkomen verwaarloosbaar. Dar waar ik op voorhand dacht dat dat wat extra lucht zou geven. En de belastingbonus van ICK/HRA is hier geoormerkt voor het schilderen van de buitenboel. :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
İk stem nu JA21 maar ze kunnen ook geen arbeidsmigranten stoppen maar hopelijk wel uitgeprocedeerde asielzoekers.

[ Voor 66% gewijzigd door New Yorker op 01-05-2022 15:51 ]

Weg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
New Yorker schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:02:
***members only***

İk stem nu JA21 maar ze kunnen ook geen arbeidsmigranten stoppen maar hopelijk wel uitgeprocedeerde asielzoekers.
En hoe denk je dat ze dat gaan bereiken? Het is juist een partij die vooral voor uitbuiting van werknemers is.

Gaan ze veel investeren in coa of inburgering? Meer overheid om minder achterstanden te krijgen? Past niet helemaal in hun kleine overheid plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Philip Ross schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:06:
[...]

En hoe denk je dat ze dat gaan bereiken? Het is juist een partij die vooral voor uitbuiting van werknemers is.

Gaan ze veel investeren in coa of inburgering? Meer overheid om minder achterstanden te krijgen? Past niet helemaal in hun kleine overheid plaatje.
Geen enkele partij wil zijn vingers aanbranden met die inburgering en mensen moeten zelf een goede school uitzoeken die geen garantie is omdat ze veel mensen oplichten na betaling. Graag oude problemen niet naar JA21 duwen maar kijk naar VVD, D66, PvdA en CDA die onafgebroken Nederland besturen.

Weg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41

The Zep Man

🏴‍☠️

Philip Ross schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:06:
Zie daarmee ook weer eens een voorbeeld van hoe je mensen tegen hun eigen belangen kan laten stemmen. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door New Yorker op 20-04-2022 11:34 . Reden: Offtopic ]

Weg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41

The Zep Man

🏴‍☠️

New Yorker schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:27:
Die mensen hebben geen Nederlandse nationaliteit of bedoel je iets anders?
Ik ga deze discussie afkappen. Het is off-topic.

On-topic:
@NiGeLaToR, bedankt dat je de TS jarenlang hebt bijgehouden en dat nog steeds doet. Heb je de oude tabellen ook nog steeds? Trendanalyse zou nuttig zijn, om aan te tonen welke kant het probleem op gaat.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
New Yorker schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:15:
[...]

Geen enkele partij wil zijn vingers aanbranden met die inburgering en mensen moeten zelf een goede school uitzoeken die geen garantie is omdat ze veel mensen oplichten na betaling. Graag oude problemen niet naar JA21 duwen maar kijk naar VVD, D66, PvdA en CDA die onafgebroken Nederland besturen.
Mijn vraag was dan ook hoe gaat ja21 het bestaande probleem oplossen?

En welk probleem is magisch opgelost als er wat meer uitgeprocedeerde asielzoekers uitgezet worden?

Volgens mij als je bijvoorbeeld concurrentie met arbeidsmigranten tegen wil gaan kan je beter inzetten op een partij die meer rechten voor werknemers wil en bijvoorbeeld wil verplichten migranten gelijk volgens cao salaris te betalen. En meer controle op naleving er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
The Zep Man schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:31:
[...]

Ik ga deze discussie afkappen. Het is off-topic.

On-topic:
@NiGeLaToR, bedankt dat je de TS jarenlang hebt bijgehouden en dat nog steeds doet. Heb je de oude tabellen ook nog steeds? Trendanalyse zou nuttig zijn, om aan te tonen welke kant het probleem op gaat.
Graag gedaan - het is een belangrijk thema. Blij dat steeds meer mensen er over nadenken en wellicht uiteindelijk politieke keuzes beïnvloeden waardoor het ooit beter wordt :)

Idealisme, soms is het er :+

Qua tabellen: moet ik even zoeken, niet bewust. Gelukkig vergeet het internet zelden wat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

The Zep Man schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:16:
[...]

Zie daarmee ook weer eens een voorbeeld van hoe je mensen tegen hun eigen belangen kan laten stemmen. :+
Mensen moeten eigenlijk ook niet stemmen op (wat ze denken) dat in hun eigen belang is, maar voor hoe ze de wereld zouden willen zijn, of bij het stemmen denken aan de zwakste persoon in hun persoonlijke kring en stemmen op de partij die daar echt voor opkomt.

Als met name de linkse partijen die manier van denken sterk kunnen uitdragen tijdens verkiezingen zullen ze veel meer stemmen krijgen.

Wat interesseert die (neppe) focus op immigratie van de PVV als je een neef hebt die z'n school niet afgemaakt heeft en al 10 jaar vast zit in allerlei kut flexbaantjes ipv een vast contract krijgt voor wat stabiliteit? Stem dan PvdA
Ben je huizenbezitter met de schaapjes op het droge, maar wil je wel dat er echt wat met klimaat gebeurt en kun je die lastenverzwaring best dragen? Stem dan GL / PvdD.
Etc

Maar goed.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het krijgen van kinderen is natuurlijk niet met het doel om de populatie in stand te houden of te laten groeien. Het krijgen van kinderen heeft als doel een volgende generatie creeeren die kan zorgen voor de vorige generatie. Daarvoor is draagvlak nodig. Die draagvlak krijg je niet als je geen eigen nieuwe generatie kweekt, maar de nieuwe generatie importeert. Dan krijg je een soort Dubai, waar 90% van de bevolking migrant is en de 10% Emirati. Dit gaat goed tot het fout gaat :P

[...]

Kinderen staan echt niet op #1 in het daadwerkelijke overheidsbeleid.
Dan zou kdv gratis zijn, minder kinderen per klas, leraren een daadwerkelijk aantrekkelijk salaris krijgen (marktwerking), studenten niet met een studieschuld opgezadeld worden van >20k aan de start van hun leven (lees, 10 jaar nauwelijks een woning kunnen kopen), etc etc.
KDV wordt binnenkort ook gratis. Leraren verdienen wel OK, zolang het niet in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam is en ze full time werken. Maar basisschool juffen zijn kampioen part-time werken.
Studieschuld ja, weet niet meer welke partij dat idee had, maar inderdaad heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maar bottomline is mijn punt ook, ook met een riant bruto inkomen, met twee kleine kinderen en koopwoning blijft er niet genoeg over om 3x per jaar op vakantie te kunnen.
In jouw geval blijkbaar niet nee. maar het is ook niet zo dat niemand dat dan kan. Je hebt er een paar flinke kostenposten tussen zitten waarvan ik me afvraag hoe je het voor elkaar krijgt. Met nog geen eens 3/4 van dat inkomen spaar ik toch gemiddeld 1500 per maand, nieuwe privé EV voor de deur etc. (maar even snel gerekend zijn m'n woonlasten al de helft dan die van jou, dan gaat het snel)

Begrijp ik goed dat je blijkbaar niet in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag? dat zou toch een slok op een stevige borrel moeten schelen is mijn ervaring.

en verder; aflossen studieschuld? ik lees altijd dat niemand dat doet want het boeit toch niet (geen persoonlijke ervaring mee ) :P

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 20-04-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:29:
KDV wordt binnenkort ook gratis.
Er bestaat niet zoiets als gratis kinderopvang. Links- of rechtsom gaat dat ergens van betaald moeten worden.

(verder zijn dit vooralsnog 'plannen' net zoals invoering rekeningrijden. hou je adem niet in totdat dit gebeurd zou ik willen zeggen. en met de aangekondigde lastenverzwaringen moet ik nog maar zien of zoiets doorgaat)

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 20-04-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NiGeLaToR schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:50:
[...]
Qua tabellen: moet ik even zoeken, niet bewust. Gelukkig vergeet het internet zelden wat.
offtopic:
Wij kunnen de geschiedenis zien van een post, en daaruit wellicht ook wat info halen. Geef maar even 'n DM als je wat gegevens nodig hebt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Z___Z schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:29:
[...]

KDV wordt binnenkort ook gratis. Leraren verdienen wel OK, zolang het niet in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam is en ze full time werken. Maar basisschool juffen zijn kampioen part-time werken.
Studieschuld ja, weet niet meer welke partij dat idee had, maar inderdaad heel slecht.
Net zo gratis* als het terugbrengen van de studiebeurs zeker, deze regeringspartijen kennende :')
*gebaseerd op de kosten van 30 jaar geleden, dat moet toch dekken?!
RodeStabilo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:34:
[...]

In jouw geval blijkbaar niet nee. maar het is ook niet zo dat niemand dat dan kan. Je hebt er een paar flinke kostenposten tussen zitten waarvan ik me afvraag hoe je het voor elkaar krijgt. Met nog geen eens 3/4 van dat inkomen spaar ik toch gemiddeld 1500 per maand, nieuwe privé EV voor de deur etc. (maar even snel gerekend zijn m'n woonlasten al de helft dan die van jou, dan gaat het snel)

Begrijp ik goed dat je blijkbaar niet in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag? dat zou toch een slok op een stevige borrel moeten schelen is mijn ervaring.

en verder; aflossen studieschuld? ik lees altijd dat niemand dat doet want het boeit toch niet (geen persoonlijke ervaring mee ) :P
We krijgen kinderopvangtoeslag. Maar met ons inkomen is dat grofweg de helft van de kdv-kosten (zie latere posts).

Laat ik zo zeggen, toen we 5 jaar geleden samen woonden, geen kinderen en in een sociale huurappartementje zaten van €800 incl alles (gwl, etc etc) konden we ook in een jaar tijd onze bruiloft bij elkaar sparen van 22k (100 gasten en incl jurk, pak, etc) :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:17:
[...]

Net zo gratis* als het terugbrengen van de studiebeurs zeker, deze regeringspartijen kennende :')
*gebaseerd op de kosten van 30 jaar geleden, dat moet toch dekken?!

[...]

We krijgen kinderopvangtoeslag. Maar met ons inkomen is dat grofweg de helft van de kdv-kosten (zie latere posts).

Laat ik zo zeggen, toen we 5 jaar geleden samen woonden, geen kinderen en in een sociale huurappartementje zaten van €800 incl alles (gwl, etc etc) konden we ook in een jaar tijd onze bruiloft bij elkaar sparen van 22k (100 gasten en incl jurk, pak, etc) :P
Klinkt als een geval van lifestyle inflation. Je bent duurder gaan wonen, hebt 2 kinderen die geld kosten en waar je ook nog bijna full time professionele verzorging voor inhuurt. Maar dan nog blijft er een hoop over. Heb je wel inzicht in je uitgaven?
Als ik snel reken: 120k bruto met z'n tweeën is +- 82k netto oftewel 6800 netto per maand inkomen (incl vakantiegeld etc). Na kdv en kovt, woonlasten en studieschuld blijft er nog 3k over om uit te geven. Ook na je boodschappen, kleding, vakanties en uitjes lijkt me er prima ruimte om te sparen.

Dan vraag ik me af wat je van het bestaan rond het middeninkomen verwacht. Én luxe leven in een ruim koophuis met vliegvakanties én flink sparen, terwijl je met 2 kinderen in hun duurste fase zit? Dat is gewoon niet echt realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:40:
[...]

Er bestaat niet zoiets als gratis kinderopvang. Links- of rechtsom gaat dat ergens van betaald moeten worden.

(verder zijn dit vooralsnog 'plannen' net zoals invoering rekeningrijden. hou je adem niet in totdat dit gebeurd zou ik willen zeggen. en met de aangekondigde lastenverzwaringen moet ik nog maar zien of zoiets doorgaat)
Natuurlijk moet iemand het betalen, maar het plan is om het voor ouders gratis te maken. IMHO kan je het dan net zo goed integreren in het publieke schoolsysteem. Anders wordt het weer een money drain naar het buitenland:
https://fd.nl/bedrijfslev...kinderopvangverblijven-op

Het probleem van gratis KDV is natuurlijk dat mensen die niet werken ook kinderen gaan brengen, wat de kosten nog hoger op stuwen. En waar komt de capaciteit vandaan om de KDV plekken aan te bieden? Misschien is het beter om KDV in CAO's op te nemen en dus werkgevers mede verantwoordelijk te maken voor kinderopvang. Uiteindelijk is grotere arbeidsparticipatie in het voordeel van werkgevers.
https://www.berenschot.nl...opvang-nl-interactief.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:46:
[...]

Klinkt als een geval van lifestyle inflation. Je bent duurder gaan wonen, hebt 2 kinderen die geld kosten en waar je ook nog bijna full time professionele verzorging voor inhuurt. Maar dan nog blijft er een hoop over. Heb je wel inzicht in je uitgaven?
Als ik snel reken: 120k bruto met z'n tweeën is +- 82k netto oftewel 6800 netto per maand inkomen (incl vakantiegeld etc). Na kdv en kovt, woonlasten en studieschuld blijft er nog 3k over om uit te geven. Ook na je boodschappen, kleding, vakanties en uitjes lijkt me er prima ruimte om te sparen.

Dan vraag ik me af wat je van het bestaan rond het middeninkomen verwacht. Én luxe leven in een ruim koophuis met vliegvakanties én flink sparen, terwijl je met 2 kinderen in hun duurste fase zit? Dat is gewoon niet echt realistisch.
Ik reken gewoon wat er per maand binnen komt, dus zonder vakantiegeld. Dat gaat ook naar spaarrekeningen voor vakantie en andere uitgaven. We hebben elk ons eigen inkomen, waarvan een deel naar de gemeenschappelijke rekening gaat.

Laat ik zo zeggen, we doen eten echt niet elke dag biefstuk van de slager maar doen normale boodschappen bij de Jumbo, doen 1x per maand eten bestellen en zeer zelden een terrasje / uit eten, vullen braaf zo'n 500 in de gemeenschappelijke spaarpotten en ikzelf ook 300 in m'n eigen, budget vakanties, etc en er blijft er nauwelijks iets over. Goed, ruim 800/mnd sparen is veel, maar ook wel echt nodig (sparen voor nieuwe tv/computer/wasmachine, onderhoud auto, onderhoud huis, kinderen).

Luxe is absoluut relatief, maar we rijden een 10 jaar oude Megane diesel (dagwaarde €3000), de tv is een 11 jaar oude plasma en doen verder echt niks duurs. Laat ik zo zeggen, bij een inkomen van 120k bruto had ik iets meer verwacht :P

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 20-04-2022 14:23 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
"Das war einmal" zeggen ze dan.
Jullie inkomen heeft de stijging in lasten dus niet bijgehouden. Alleen de woonlasten zijn dus al 1000eu omhoog geschoten in die periode, dat merk je elke maand wel inderdaad maar is toch wel een eigen keuze geweest.

Kinderen kosten geld, maar het zal straks een verademing zijn als ze beide naar school gaan.

En kom op, 800eu per maand sparen daar kan het middeninkomen alleen maar van dromen. Dat is grofweg 1/3 van een netto middeninkomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:20:
[...]

Ik reken gewoon wat er per maand binnen komt, dus zonder vakantiegeld. Dat gaat ook naar spaarrekeningen voor vakantie en andere uitgaven. We hebben elk ons eigen inkomen, waarvan een deel naar de gemeenschappelijke rekening gaat.

Laat ik zo zeggen, we doen eten echt niet elke dag biefstuk van de slager maar doen normale boodschappen bij de Jumbo, doen 1x per maand eten bestellen en zeer zelden een terrasje / uit eten, vullen braaf zo'n 500 in de gemeenschappelijke spaarpotten en ikzelf ook 300 in m'n eigen, budget vakanties, etc en er blijft er nauwelijks iets over. Goed, ruim 800/mnd sparen is veel, maar ook wel echt nodig (sparen voor nieuwe tv/computer/wasmachine, onderhoud auto, onderhoud huis, kinderen).

Luxe is absoluut relatief, maar we rijden een 10 jaar oude Megane diesel (dagwaarde €3000), de tv is een 11 jaar oude plasma en doen verder echt niks duurs. Laat ik zo zeggen, bij een inkomen van 120k bruto had ik iets meer verwacht :P
offtopic:
Ik zou je echt willen aanraden alle uitgaven en inkomsten in kaart te brengen. En dan niet vakantiegeld weglaten 'want daar betalen we de vakantie van'. Vakantiegeld is gewoon salaris (dat toevallig jaarlijks ipv maandelijks wordt uitbetaald) en vakanties zijn gewoon uitgaven. Pas als je alles op een rijtje hebt, begrijp je wat er gebeurt en wat er eventueel anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

DropjesLover schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:20:
[...]

"Mehr".

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:55:
[...]

offtopic:
Ik zou je echt willen aanraden alle uitgaven en inkomsten in kaart te brengen. En dan niet vakantiegeld weglaten 'want daar betalen we de vakantie van'. Vakantiegeld is gewoon salaris (dat toevallig jaarlijks ipv maandelijks wordt uitbetaald) en vakanties zijn gewoon uitgaven. Pas als je alles op een rijtje hebt, begrijp je wat er gebeurt en wat er eventueel anders kan.
Grotendeels eens. Inzicht is belangrijk, ongemerkt sluipen er altijd (kleine) bedragen in die bij elkaar wel aantikken.

Echter heb ik de insteek dat vakantiegeld en belastingteruggave een extra'tje is. Zo doe ik het al zolang als ik werk en dus ook toen ik in het begin een stuk minder verdiende. Voor een vakantie of iets anders spaarde ik dus door de maanden heen.

Houd je maandelijks (in je achterhoofd) al rekening met het vakantiegeld en/of de belastingteruggave dan ga je er, naar mijn mening, ook naar leven en dan komt het wel op.

Neemt niet weg dat dat allemaal wel "even" moet kunnen. Er zijn genoeg mensen die maandelijks het voorschot op hun belastingteruggave nodig zijn om überhaupt rond te komen en volgende maand kunnen we ook weer wachten op de nieuwsberichten dat een groot deel van de mensen het vakantiegeld niet voor vakantie, maar het wegwerken van schulden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Als je het onaantrekkelijk maakt om kinderen te krijgen (kosten kinderen, kosten woning, baan onzekerheid tijdelijke contracten) gaan mensen kinderen later krijgen (hogere kans op dure complicaties) of gewoon geen kinderen, want te duur.
Dus het is overal te duur, in alle ontwikkelde landen tegelijkertijd? @alexbl69 heeft een prachtige grafiek geplakt van het geboortepercentage vanaf de uitvinding van de pil. Van 1972 tot nu, met alle belastingtarieven, regelingen en economische klimaten die we in die vijftig jaar hebben gehad, is geboortecijfer vrijwel constant.

Ligt het dan aan overheidsbeleid, of is het waarschijnlijker dat het geboortecijfer een vast gegeven is?
Onder de streep interesseert het bruto inkomen gewoon niet. Het gaat om het netto inkomen wat je kan uitgeven.
3000 (moeten) uitgeven en 1500 terugkrijgen en dan focussen op het stukje dat iemand zijn salaris + 1500 krijgt is krom, hij/zij verliest onder de streep gewoon 1500 van zijn salaris.
Klopt, als ik een hypotheek neem van 1200 pm, en 300 euro terug krijg aan HRA, dan verlies ik 900 euro per maand van mijn salaris. Dat betekent niet dat ik die 300 euro niet terugkrijg.
RagingPenguin schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:20:
Onderwijs is een grote post, maar lang niet #1.
Klopt volledig, ik zat 100% fout. Kdv-toeslag valt trouwens onder SZW (en is een forse post van 3 a 4 miljard per jaar)
alexbl69 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
Kinderen zorgen voor het voortbestaan van onze samenleving. Daar kun je geen prijskaartje aan hangen.
Als mensen ergens geen prijskaartje aan willen hangen, willen ze meestal een ander laten betalen. Er wordt juist heel concreet gesteld dat het kinderdagverblijf (goedkoper) of gratis moet zijn. Het "waarom" wordt niet duidelijk gemaakt, anders dan het vermeend maatschappelijk nut van kinderen voor de maatschappij.
alexbl69 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
De enige reden dat de bevolking nog steeds (explosief) stijgt is immigratie. De enige manier om de bevolking stabiel te krijgen of zelfs te laten krimpen is het terugdringen van immigratie. (Nog meer) geboortebeperking zet niet veel zoden aan de dijk.
Beperken van de immigratie is natuurlijk compleet neutraal voor de wereldbevolking. We zijn door economische groei en het hoge geboortecijfer nu diep in de problemen geraakt. Zolang de wereldbevolking blijft groeien kan het geboortegetal me niet laag genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:36:
[...]

Als mensen ergens geen prijskaartje aan willen hangen, willen ze meestal een ander laten betalen. Er wordt juist heel concreet gesteld dat het kinderdagverblijf (goedkoper) of gratis moet zijn.
De perceptie dat het gratis gaat zijn mag ook wel eens verdwijnen, effectief gaan we het financieren vanuit algemene middelen en leg je de algehele kosten bij de samenleving. Ook vanuit de algemene middelen kan dat bedrag maar één keer uitgegeven worden en zal je het of af moeten kunnen dekken met de huidige uitgaven die verdwijnen, de belastinginkomsten verhogen of andere uitgaven verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Napo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:39:
De perceptie dat het gratis gaat zijn mag ook wel eens verdwijnen, effectief gaan we het financieren vanuit algemene middelen en leg je de algehele kosten bij de samenleving. Ook vanuit de algemene middelen kan dat bedrag maar één keer uitgegeven worden en zal je het of af moeten kunnen dekken met de huidige uitgaven die verdwijnen, de belastinginkomsten verhogen of andere uitgaven verlagen.
Klopt. Wat kost de basisschool per jaar, per kind? Niemand weet het, en niemand voert er discussie over.

Het is juist heel kenmerkend voor de manier waarop de VVD de sociale zekerheid inricht dat mensen eerst de volledige kosten zien, en daarna een vergoeding krijgen, met het idee dat iedereen zich ervan bewust blijft dat het allemaal niet gratis is.

De keerzijde is natuurlijk dat het allerlei administratieve rompslomp in het leven roept, en een heel controleapparaat met de bekende gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:55:
[...]
Klopt. Wat kost de basisschool per jaar, per kind? Niemand weet het, en niemand voert er discussie over.
Best goedkoop eigenlijk. Omgerekend zo'n 2 euro per uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Napo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:39:
[...]

Persoonlijk ben ik zeer voor een Scandinavisch belastingstelsel. Hoge belastingen betalen, maar ook kdv, onderwijs, studeren, zorg en dergelijke gratis.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Onder de streep blijft er maandelijks echt weinig over momenteel
Ik ken jou situatie natuurlijk totaal niet, maar wat ik vaak zie is dat mensen niet echt goed zicht hebben op hun inkomsten en hun uitgaven, waardoor het gevoel overblijft dat er overal geld verdwijnt.
- Inkomsten, zelfs verzamelinkomen op je jaaropgave kan vertekenen, vaak zitten daar bijvoorbeeld bijtelling leaseauto bij-in(wat niet op je rekening komt) en dergelijke wat feitelijk alleen belastbaar inkomen is en geen bruto inkomen.
- Maak een overzicht van al je vaste lasten, abonnementen, giften etc etc.
- Maak een inschatting van reguliere uitgaven, 'spaarpotjes', boodschappen, etc

Een bruto inkomen van 120k is normaliter een netto inkomen van 5800-6000/maand excl vakantiegeld, dus daar zit al een mismatch in van 1300-1500/maand. Daarnaast lijk je geen/weinig zicht te hebben op ongeveer 1700/maand aan uitgaven in je eigen sommetje, wat het natuurlijk lastig maakt om iets zinnigs ervan te vinden. Dus van 120k bruto naar weinig sparen opmerking mis ik al inzicht over bijna de helft van de inkomsten.

Ook praat je over 1800 per maand vast woonlasten, wat een behoorlijk bedrag is, wat ook logisch is want wanneer je werkelijk een bruto inkomen hebt van 120k/jaar zit je op ruim 3x modaal inkomen :P, en is het gebrek aan spaargeld gevoel 100% het gevolg van keuzes (niet dat het foute keuzes zijn, maar meer dat je een duur huis hebt, waarschijnlijk een patroon dat terugkomt in meer uitgaven keuzes, en tjsa geld kun je maar 1x uitgeven).

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en dat hoeft ook niet, maar vaak zie je dat mensen in de hogere inkomsten klassen het idee hebben dat ze hetzelfde hebben als de buren, maar tegelijk op alle vlakken meer geld uitgeven.
- Ze rijden geen renault clio maar een BMW X5 etc etc
- Ze hebben twee auto's ipv 1, of verzekeren ALL-risk en dingen die anderen niet verzekeren etc.
- Ze eten niet meer, maar wel 2x zo duur, of vaker buiten de deur
- Ze gaan niet vaker op vakantie, maar geven per vakantieweek wel 2x zoveel uit
- Ze hebben ook 1-2 TV's maar een model van 4000 euro in plaats van 400 euro, etc. Of vervangen spullen veel eerder dan anderen etc.
Al deze dingen zijn keuzes die in feite prima zijn, maar geld kun je natuurlijk maar 1x uitgeven dus als je deze keuzes maar half bewust maakt is het inderdaad alsnog snel op.

Ook perceptie over veel en weinig sparen(in absolute zin) is zo extreem subjectief dat het nietszeggend is. 100 euro per maand is heel veel wanneer je in de bijstand zit. Probeer je geld opzij te leggen voor een mooi jacht in de middellandse zee is het bijna niets. Wanneer je in staat bent om 10% van je netto inkomen te sparen is dat veel, onafhankelijk van je inkomen.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:55:
[...]

Ongeveer 6000 euro. Een schijntje, als je bedenkt dat de overheid ongeveer 100 euro per nacht uitgeeft per asielzoeker. Plus leefgeld, bewaking en juridische kosten zit je dan zo op 50.000 euro per jaar per persoon die de halve wereld overgereisd is. Zeg maar 8 keer zoveel als een basisschoolkind. Gedetineerden kosten nog veel meer, en TBSsers zitten nog een categorie duurder.
Ondertussen is schoolzwemmen jaren geleden wegbezuinigd. De prioriteiten liggen toch echt verkeerd. Er zou bij elke overheidsuitgave eens gekeken moeten worden of het wel of niet in het belang van het land is.

Minder overheidsuitgaven, minder toeslagen, minder belastingen, meer eigen verantwoordelijkheid en gewoon een modaal huis kunnen betalen van een modaal salaris. Dat zouden wat mij betreft uitgangspunten moeten zijn i.p.v. een soort droom uit vervlogen tijden.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 21-04-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
RemcoDelft schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:29:
[...]

Minder overheidsuitgaven, minder toeslagen, minder belastingen, meer eigen verantwoordelijkheid en gewoon een modaal huis kunnen betalen van een modaal salaris. Dat zouden wat mij betreft uitgangspunten moeten zijn i.p.v. een soort droom uit vervlogen tijden.
Helaas zijn er geen partijen die willen bezuinigen op overheidsuitgaven en tegelijkertijd willen zorgen dat mensen met een modaal inkomen er op vooruit gaan.

Er is al jaren bezuinigd op de overheids en het levert elke keer minder op. We moeten het fabeltje dat bezuinigingen op overheid het leven goedkoper maken eens los laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[quote]RemcoDelft schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:29:
[...]

Ongeveer 6000 euro. Een schijntje, als je bedenkt dat de overheid ongeveer 100 euro per nacht uitgeeft per asielzoeker. [...]

Modbreak:Vluchtelingenstromen is een zeer beladen onderwerp dat hooguit zijdelings verband houdt met inkomensverdeling. Laten we terug on topic gaan.

[ Voor 66% gewijzigd door t_captain op 05-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

En de mensen met iets minder geluk zoeken het zelf maar uit? Weet je wat dat voor kosten met zich meebrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:01:
[...]
Hoge belastingen betalen, [...] en dergelijke gratis.
Does not compute, zoals eerder genoemd, het is prima dat we bepaalde zaken vanuit de algemene middelen financieren maar laten we daarin niet doen alsof het gratis is. Linksom of rechtsom betalen we allemaal mee aan dat soort zaken en ook daar kunnen we iedere euro maar één keer uitgeven.

Anders kan ik jou ook wel een hoop dingen gratis leveren zolang je maar genoeg geld overmaakt naar mij, dan regel ik dat wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ongeveer 6000 euro. Een schijntje, als je bedenkt dat de overheid ongeveer 100 euro per nacht uitgeeft per asielzoeker. Plus leefgeld, bewaking en juridische kosten zit je dan zo op 50.000 euro per jaar per persoon die de halve wereld overgereisd is. Zeg maar 8 keer zoveel als een basisschoolkind. Gedetineerden kosten nog veel meer, en TBSsers zitten nog een categorie duurder
Mooi toch dat we in zo'n welvarend land kunnen wonen dat we dergelijke zaken redelijk tot goed kunnen regelen. Vraag me wel oprecht af welke kant je met deze situatieschets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Ongeveer 6000 euro. Een schijntje, als je bedenkt dat de overheid ongeveer 100 euro per nacht uitgeeft per asielzoeker. Plus leefgeld, bewaking en juridische kosten zit je dan zo op 50.000 euro per jaar per persoon die de halve wereld overgereisd is. Zeg maar 8 keer zoveel als een basisschoolkind. Gedetineerden kosten nog veel meer, en TBSsers zitten nog een categorie duurder.
Gelukking hebben we van de ene er dan wel net iets maar dan van de andere twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

TheInsomniac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:38:
[...]

Ik ken jou situatie natuurlijk totaal niet, maar wat ik vaak zie is dat mensen niet echt goed zicht hebben op hun inkomsten en hun uitgaven, waardoor het gevoel overblijft dat er overal geld verdwijnt.
- Inkomsten, zelfs verzamelinkomen op je jaaropgave kan vertekenen, vaak zitten daar bijvoorbeeld bijtelling leaseauto bij-in(wat niet op je rekening komt) en dergelijke wat feitelijk alleen belastbaar inkomen is en geen bruto inkomen.
- Maak een overzicht van al je vaste lasten, abonnementen, giften etc etc.
- Maak een inschatting van reguliere uitgaven, 'spaarpotjes', boodschappen, etc

Een bruto inkomen van 120k is normaliter een netto inkomen van 5800-6000/maand excl vakantiegeld, dus daar zit al een mismatch in van 1300-1500/maand. Daarnaast lijk je geen/weinig zicht te hebben op ongeveer 1700/maand aan uitgaven in je eigen sommetje, wat het natuurlijk lastig maakt om iets zinnigs ervan te vinden. Dus van 120k bruto naar weinig sparen opmerking mis ik al inzicht over bijna de helft van de inkomsten.

Ook praat je over 1800 per maand vast woonlasten, wat een behoorlijk bedrag is, wat ook logisch is want wanneer je werkelijk een bruto inkomen hebt van 120k/jaar zit je op ruim 3x modaal inkomen :P, en is het gebrek aan spaargeld gevoel 100% het gevolg van keuzes (niet dat het foute keuzes zijn, maar meer dat je een duur huis hebt, waarschijnlijk een patroon dat terugkomt in meer uitgaven keuzes, en tjsa geld kun je maar 1x uitgeven).

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en dat hoeft ook niet, maar vaak zie je dat mensen in de hogere inkomsten klassen het idee hebben dat ze hetzelfde hebben als de buren, maar tegelijk op alle vlakken meer geld uitgeven.
- Ze rijden geen renault clio maar een BMW X5 etc etc
- Ze hebben twee auto's ipv 1, of verzekeren ALL-risk en dingen die anderen niet verzekeren etc.
- Ze eten niet meer, maar wel 2x zo duur, of vaker buiten de deur
- Ze gaan niet vaker op vakantie, maar geven per vakantieweek wel 2x zoveel uit
- Ze hebben ook 1-2 TV's maar een model van 4000 euro in plaats van 400 euro, etc. Of vervangen spullen veel eerder dan anderen etc.
Al deze dingen zijn keuzes die in feite prima zijn, maar geld kun je natuurlijk maar 1x uitgeven dus als je deze keuzes maar half bewust maakt is het inderdaad alsnog snel op.

Ook perceptie over veel en weinig sparen(in absolute zin) is zo extreem subjectief dat het nietszeggend is. 100 euro per maand is heel veel wanneer je in de bijstand zit. Probeer je geld opzij te leggen voor een mooi jacht in de middellandse zee is het bijna niets. Wanneer je in staat bent om 10% van je netto inkomen te sparen is dat veel, onafhankelijk van je inkomen.
Zoals gezegd, we rijden 1 auto, een 10 jaar oude Megane. Zaken zoals uit eten of bestellen of überhaupt uitgaan doen we niet tot nauwelijks. Vakanties zijn 1x per jaar en echt wel budget, of uit niet overdreven (goedkope accommodatie, ook zelf koken, etc). Abonnementen hebben we niet behalve tv + internet en Netflix (ook geen sportschool O-) ).
We hebben een gezamenlijke rekening waar we ook in sparen, en onze eigen. In beide heb ik het zo ingeregeld dat we inderdaad rond de 10% sparen. Ikzelf heb ook nog een studieschuld die €300/mnd kost/aflost.
Wat mijn vrouw met haar inkomen na het gedeelte gezamenlijke rekening doet weet ik niet, op de gezamenlijke rekening leggen we in naar rato van netto inkomen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Napo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:31:
[...]

Does not compute, zoals eerder genoemd, het is prima dat we bepaalde zaken vanuit de algemene middelen financieren maar laten we daarin niet doen alsof het gratis is. Linksom of rechtsom betalen we allemaal mee aan dat soort zaken en ook daar kunnen we iedere euro maar één keer uitgeven.

Anders kan ik jou ook wel een hoop dingen gratis leveren zolang je maar genoeg geld overmaakt naar mij, dan regel ik dat wel ;)
Je snapt wat ik bedoel. Een hoop van die uitgaven verdelen over de samenleving. Ook wanneer mijn kinderen het huis uit zijn en ik die ondersteuning niet meer nodig zou hebben vind ik het prima om daar voor te betalen.
Je moet voor je gewenste wereld gaan, of de wereld voor de zwakste persoon die je persoonlijk kent. Niet ikke ikke ikke, dat leidt nergens toe.
Van mij als huizenbezitter mag de hra er best af, bijv.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:41:
Best goedkoop eigenlijk. Omgerekend zo'n 2 euro per uur.
Dus, voor pakweg 2,5 keer het maandbedrag dat we aan een bovenmodale tweeverdiener uitkeren als kdv-toeslag (niet eens kostendekkend), kan een kind een heel jaar naar school?

Terwijl een basisschool itt. een kinderdagverblijf gekwalificeerd personeel móet aannemen, lesmateriaal moet aanschaffen, etc?

Er werd in mijn tienertijd altijd geroepen dat de markt dingen zoveel efficienter doet dan de logge bureaucratie van de overheid, maar het blijkt dus omgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:40:
[...]

Dus, voor pakweg 2,5 keer het maandbedrag dat we aan een bovenmodale tweeverdiener uitkeren als kdv-toeslag (niet eens kostendekkend), kan een kind een heel jaar naar school?

Terwijl een basisschool itt. een kinderdagverblijf gekwalificeerd personeel móet aannemen, lesmateriaal moet aanschaffen, etc?

Er werd in mijn tienertijd altijd geroepen dat de markt dingen zoveel efficienter doet dan de logge bureaucratie van de overheid, maar het blijkt dus omgekeerd.
Let ook even op hoeveel kinderen bij één volwassene mogen. Andere verhoudingen van een kinderdagverblijf t.o.v. een basisschool.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijre schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:47:
[...]

Let ook even op hoeveel kinderen bij één volwassene mogen. Andere verhoudingen van een kinderdagverblijf t.o.v. een basisschool.
1:3 voor baby's
1:5 voor peuters
1:8 voor kleuters
1:30 voor de basisschool
Dat is factor drie tot tien op het personeelsbestand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

KDV kost 8 à 10 euro per uur. Dus als de 2 euro per uur voor de basisschool klopt (dat kan ik niet verifiëren), een factor 4-5 duurder. Dat komt redelijk overeen met het verschil in aantal kinderen.
KDV personeel moet gelukkig ook gekwalificeerd zijn en heeft weliswaar geen kosten aan digitale schoolborden maar heeft wel boeken en speelgoed, en ook weer andere kosten die een school niet heeft (voedsel, luiers).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:07:
[...]

We hebben een gezamenlijke rekening waar we ook in sparen, en onze eigen. In beide heb ik het zo ingeregeld dat we inderdaad rond de 10% sparen. Ikzelf heb ook nog een studieschuld die €300/mnd kost/aflost.
Wat mijn vrouw met haar inkomen na het gedeelte gezamenlijke rekening doet weet ik niet, op de gezamenlijke rekening leggen we in naar rato van netto inkomen.
Ik ga nu even heel kritisch klinken. Ik hoor je namelijk een aantal dingen zeggen:
- We verdienen veel(120k is erg veel geld)
- We geven niet veel uit (leven niet luxe)
- Ik weet niet waar het heen gaat

Actie; Zorg dat je weet waar het heen gaat en kom daarna pas vertellen dat je het lastig hebt, want dit is nogal misplaatst op deze manier. Geld verdampt niet, dus het gaat ergens heen. Dus als jij 120k bruto binnenkrijgt per jaar... het gaat echt ergens naartoe.

De mensen waar dit topic feitelijk over gaat zijn de mensen rond de 35-50k bruto die;
- door nivellering nauwelijks meer vrij besteedbaar inkomen hebben dan iemand met een uitkering,
- in de huidige woningmarkt niet tot nauwelijks in staat meer zijn om kapitaal op te gaan bouwen (sparen gaat langzamer dan waarde stijgingen woningen en kunnen geen hypotheek krijgen en zijn veroordeelt tot huren),
- waardoor de gevoeligheid van die grote groep (1/3 van de Nederlandse gezinnen zit op of onder dit niveau) om bij grote tegenslagen (ziekte, ongelukken, baanverlies, etc) in een neerwaartse spiraal komen waar ze zelf feitelijk niets tegen kunnen doen.

Jij daarentegen valt zelfs niet in de meest ruime definitie van het middeninkomen of gebied waar nivellering jou in een vergelijkbare plaats laat vallen als mensen met een uitkering
- Jij bent prima in staat om kapitaal op te bouwen en een eigen woning te verwerven
- Risico dat een tegenvaller leidt tot een neerwaartse spiraal daarna is minimaal, tenzij je erg slechte financiële beslissingen neemt.
- Je hebt het extreem riant binnen Nederland, laat staan in de wereld
- En het erge is, je weet niet eens waar de 120k heen gaat (en of het wel 120k bruto is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
TheInsomniac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:06:
De mensen waar dit topic feitelijk over gaat zijn de mensen rond de 35-50k bruto die;
- door nivellering nauwelijks meer vrij besteedbaar inkomen hebben dan iemand met een uitkering,
- in de huidige woningmarkt niet tot nauwelijks in staat meer zijn om kapitaal op te gaan bouwen (sparen gaat langzamer dan waarde stijgingen woningen en kunnen geen hypotheek krijgen en zijn veroordeelt tot huren),
- waardoor de gevoeligheid van die grote groep (1/3 van de Nederlandse gezinnen zit op of onder dit niveau) om bij grote tegenslagen (ziekte, ongelukken, baanverlies, etc) in een neerwaartse spiraal komen waar ze zelf feitelijk niets tegen kunnen doen.
Waar staat dat dat de definitie van de middeninkomens is?

Een gezin met een verzamelinkomen van 80k-120k is voor hoogopgeleiden niet exorbitant, dan heb je het over gezamenlijk 3x modaal. Vinex-wijken staan er vol mee, het is niet voor niets dat de VVD de grootste partij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:11:
[...]

Een gezin met een verzamelinkomen van 80k-120k is voor hoogopgeleiden niet exorbitant, dan heb je het over gezamenlijk 3x modaal. Vinex-wijken staan er vol mee, het is niet voor niets dat de VVD de grootste partij is.
Google: Middeninkomen definitie:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een voorzichtige benadering: als men de laagste en hoogste 30% van de bruto inkomens zou uitsluiten dan zou een middeninkomen tussen de € 35.000 en de € 70.000 bedragen. Zie ook: inkomen, middenklasse, gemiddeld inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
PilatuS schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:16:
Google: Middeninkomen definitie:
Voor tweeverdieners dus 70k-140k
Zat er niet ver naast...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:11:
[...]

Je zou kunnen beginnen met de openingspost, met inkomensverdeling in Nederland, met het gebied waar überhaupt nivelleringsregelingen nog van invloed zijn anders dan inkomensbelasting?

Op het moment dat alle subsidie regelingen stoppen (kinderopvang toeslag, tegemoetkoming zorgkosten, huursubsidie etc) daarboven wordt het op een gegeven moment vrijwel lineair, het gebied daarvoor niet. Zie ook de topicopening bijvoorbeeld?
hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:17:
[...]

Zat er niet ver naast...
CBS Statline bruto inkomens in Nederland

Ik vind een discussie prima, maar als we moeten gaan discussiëren of 140k bruto een middeninkomen is of niet dan taai ik wel weer af. Ik zou het waarderen als je je een beetje inleest en niet vanuit jou, maar vanuit het topic. Want ik bedoel dit echt niet vervelend, maar dit topic gaat echt niet over dat soort bruto verzamelinkomens, want dat is de bovenste 15% rijksten van Nederland.

[ Voor 30% gewijzigd door TheInsomniac op 21-04-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:26

G83

Ha, als het inkomen vanaf waar kinderopvang toeslag (bij 2 of meer kinderen) niet meer afbouwt de maatstaf is, dan is dat bij 200k.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Zat er niet ver naast...
Dat zijn dan 2 middeninkomens voor 1 huishuiden. Ik denk niet dat je het zomaar op die manier even kan verdubbelen en dan nog met tot 140k een middeninkomen kan noemen.

Edit: Dit topic gaat dan ook vooral om de probleemgevallen, wat 100k of meer echt niet is. Het gaat om nergens meer recht op hebben qua toeslagen, maar ruim onder de 70k uitkomen en dus duur huren, niet kunnen kopen, zulke dingen.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 21-04-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
G83 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:28:
Ha, als het inkomen vanaf waar kinderopvang toeslag (bij 2 of meer kinderen) niet meer afbouwt de maatstaf is, dan is dat bij 200k.

Oops, kinderopvangtoeslag heb ik duidelijk geen verstand van... wow...
Meeste tegemoetkomingen stoppen wel echt een stuk eerder, maar hier heb ik ook nooit gebruik van gemaakt, maar thanks voor de correctie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

TheInsomniac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:06:
[...]

Ik ga nu even heel kritisch klinken. Ik hoor je namelijk een aantal dingen zeggen:
- We verdienen veel(120k is erg veel geld)
- We geven niet veel uit (leven niet luxe)
- Ik weet niet waar het heen gaat

Actie; Zorg dat je weet waar het heen gaat en kom daarna pas vertellen dat je het lastig hebt, want dit is nogal misplaatst op deze manier. Geld verdampt niet, dus het gaat ergens heen. Dus als jij 120k bruto binnenkrijgt per jaar... het gaat echt ergens naartoe.

Jij daarentegen valt zelfs niet in de meest ruime definitie van het middeninkomen of gebied waar nivellering jou in een vergelijkbare plaats laat vallen als mensen met een uitkering
- Jij bent prima in staat om kapitaal op te bouwen en een eigen woning te verwerven
- Risico dat een tegenvaller leidt tot een neerwaartse spiraal daarna is minimaal, tenzij je erg slechte financiële beslissingen neemt.
- Je hebt het extreem riant binnen Nederland, laat staan in de wereld
- En het erge is, je weet niet eens waar de 120k heen gaat (en of het wel 120k bruto is).
Ik weet prima waar het heen gaat, en mede door enorm dure kinderdagverblijf cq inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag blijft er gewoon weinig over. Van daar dat ik mij zeker schaar achter de stelling van dit topic, het onbestaan van het middeninkomen.

Tuurlijk zijn er anderen die het slechter hebben. Tuurlijk is het ook deels eigen keuze (studieschuld, kinderen krijgen).
Bij baanverlies zijn wij ook echt de sjaak omdat je de kinderen niet van het kdv kunnen halen, want anders is de plek er niet meer wanneer ik/mijn vrouw wel weer een baan vinden.
Bij scheiding kunnen we op 1 inkomen beiden de kosten van de woning (+ 50% kinderopvang etc) gewoon _niet_ dragen, laat staan dat de ander een woning kan vinden/betalen.

Dit topic gaat in mijn ogen niet direct over het stukje woningmarkt en er niet tegenop kunnen sparen, dat is een direct gevolg van het onbestaan van het middeninkomen.
Dooddoeners als "je hebt het riant in Nederland, laat staan de wereld" zijn niet constructief. Een geregistreerd dakloze in Nederland krijgt ook een bijstandsuitkering (€1000/mnd). Die hebben het objectief bekeken ook veel beter dan "laat staan ergens anders in de wereld"...
G83 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:28:

Hmmm, vreemd, want ik heb bij toeslagen.nl ons beiden inkomen ingevuld (samen zo'n 120k) en we krijgen dus ~55% vergoed (2 kinderen beiden naar kdv), maar misschien dat het verschuift omdat mijn vrouw 1 dag minder werkt en de kinderen 4 dagen gaan.
Want gebaseerd op het percentage zouden we een inkomen hebben van ~160k

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2022 22:39 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:32:
[...]
blijft er gewoon weinig over.

Tuurlijk is het ook deels eigen keuze (studieschuld, kinderen krijgen).
Er blijft voor jou met 120k weinig over, maar de mensen die 2k netto in de maand minder hebben worden keihard geraakt en met jouw inkomen heb je alle ruimte. Je zit nogal aan de bovengrens van wat je een middeninkomen kan noemen. Vrijwel iedereen met een middeninkomen heeft het zwaarder, dan is klagen over jouw situatie voor sommige mensen nogal lomp.

Als een studieschuld en kinderen krijgen tegenwoordig iets is als eigen keuze, dan gaat het al helemaal nergens meer over. Studeren en kinderen krijgen en dat kunnen betalen zou standaard voor iedereen haalbaar moeten zijn, niet eigen keuze, want dan had je maar niet moeten studeren en moet je een kinderwens maar opgeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zat er niet ver naast...
Die 35-70k is voor gezinnen, niet per persoon.
Zie bijvoorbeeld wat de Rijksoverheid er over denkt:
55-74k is een hoog middeninkomen, boven de 74k is een hoog inkomen. Voor gezinnen dus. Voor alleenstaanden ligt die grens bij 55k.
No way dat een gezinsinkomen van 120k een middeninkomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:07:
Wat mijn vrouw met haar inkomen na het gedeelte gezamenlijke rekening doet weet ik niet
Volgens mij is er ruimte voor een verbetering van het inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:06
TheInsomniac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:38:
[...]

Een bruto inkomen van 120k is normaliter een netto inkomen van 5800-6000/maand excl vakantiegeld, dus daar zit al een mismatch in van 1300-1500/maand.

[...]
Die mismatch komt omdat in het netto inkomen dat @DropjesLover rapporteert hij al de netto kosten van het kdv heeft verrekend. Vanuit zijn perspectief logisch en ook precies het punt dat hij wil maken, maar wel een vrij ongebruikelijke manier om je netto inkomen te benoemen. Met als gevolg heel veel langs elkaar heen praten in de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet voor niets dat veel kdv in handen van private equity zijn. Waar subsidies uitgedeeld worden (en het bijna gratis lijkt voor consumenten) is het goed geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lapa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:48:
[...]

Die mismatch komt omdat in het netto inkomen dat @DropjesLover rapporteert hij al de netto kosten van het kdv heeft verrekend. Vanuit zijn perspectief logisch en ook precies het punt dat hij wil maken, maar wel een vrij ongebruikelijke manier om je netto inkomen te benoemen. Met als gevolg heel veel langs elkaar heen praten in de reacties.
Dan nog blijft het een onzin verhaal. 6000 netto inkomen excl. vakantiegeld/13e maand. En 1800 euro wonen en 1500 euro kvd laat ruim 2500 netto over per maand om vrij uit te geven. En dan roepen dat je zuinig leeft en niets overhoudt per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:47:
[...]

[...]

Volgens mij is er ruimte voor een verbetering van het inzicht.
Hoezo?
We hebben gewoon een overzicht gemaakt van de gemeenschappelijke lasten (huis, eten, kinderdagverblijf, gemeenschappelijke spaarpotjes). Die inleg wordt naar rato inkomen verdeeld.
Ik zelf hou zo'n 1000 over.
Daarvan moet ik zorgverzekering, 2 tanks brandstof (woon-werk), studieschuld 300 en eigen spaarpotjes 400 en dan nog wat kleins zoals telefoon en levensverzekering betalen.

Mijn vrouw heeft die studieschuld niet en spaart niet bewust ergens voor (ik wel, nieuwe auto, nieuw telefoon, etc, gaat niet in de gemeenschappelijke pot). Je zou kunnen zeggen dat ik dik 550 vrij te besteden heb en mijn vrouw 800. Ik vind sparen met een doel echter belangrijk. Dus ik hou mezelf bewust erg kort en heb maar ~150 echt vrij te besteden. Geen vetpot, en die telefoon of auto komt toch op een moment dat het net even niet uitkomt. Waarom ik expliciet voor die auto spaar? Ik maak er by far de meeste kilometers in (woon-werk).
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:01:
[...]

Dan nog blijft het een onzin verhaal. 6000 netto inkomen excl. vakantiegeld/13e maand. En 1800 euro wonen en 1500 euro kvd laat ruim 2500 netto over per maand om vrij uit te geven. En dan roepen dat je zuinig leeft en niets overhoudt per maand.
Haal er eens de rest van de voor ieder gezin standaard vaste lasten van af?
Eten, (zorg)verzekering, 10% sparen (voor doelen zoals onderhoud huis, auto, etc). Poef, er is nog maar 1000 over. En dan mijn studieschuld, poef, nog 700 te gaan vrij spenderen. Dan het stukje prive sparen voor nieuwe telefoon, tv of auto, ook nodig.
Poef, vrij te spenderen: 150pp.

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2022 23:09 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:02:
[...]
Eten, (zorg)verzekering, 10% sparen (voor doelen zoals onderhoud huis, auto, etc). Poef, er is nog maar 1000 over. En dan mijn studieschuld, poef, nog 700 te gaan vrij spenderen. Dan het stukje prive sparen voor nieuwe telefoon, tv of auto, ook nodig.
En nu voor iemand in het midden van het middeninkomen. Jouw inkomen is dubbel zo hoog als het echte midden. Genoeg mensen moeten het doen met de helft van jouw inkomen en zitten in dezelfde situatie qua werken en kinderen. Qua inkomen zit je hoger dan 88% van Nederland en 98% van de wereld.

Ik snap je situatie wel en geloof best dat je op welke manier dan ook aan het einde van de maand niet veel over hebt, maar man, vrijwel iedereen moet het zo enorm veel minder doen. Daarom kan je als je je inkomen aangeeft wel wat reacties verwachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
[...]

Hoezo?
We hebben gewoon een overzicht gemaakt van de gemeenschappelijke lasten (huis, eten, kinderdagverblijf, gemeenschappelijke spaarpotjes). Die inleg wordt naar rato inkomen verdeeld.
Daarvan moet ik zorgverzekering, 2 tanks brandstof (woon-werk), studieschuld 300 en eigen spaarpotjes 400 en dan nog wat kleins zoals telefoon en levensverzekering betalen.

Mijn vrouw heeft die studieschuld niet en spaart niet bewust ergens voor (ik wel, nieuwe auto, nieuw telefoon, etc, gaat niet in de gemeenschappelijke pot). Je zou kunnen zeggen dat ik dik 550 vrij te besteden heb en mijn vrouw 800. Ik vind sparen met een doel echter belangrijk. Dus ik hou mezelf bewust erg kort en heb maar ~150 echt vrij te besteden. Geen vetpot, en die telefoon of auto komt toch op een moment dat het net even niet uitkomt. Waarom ik expliciet voor die auto spaar? Ik maak er by far de meeste kilometers in (woon-werk).

[...]

Laat ik eens proberen het anders te framen.
Iemand met een uitkering/laag middeninkomen heeft vaste lasten die niet leiden tot kapitaal opbouw en als tijdelijke lasten vervallen verandert hun inkomen minimaal.

Dus iemand met 2000 euro per maand zal voornamelijk huur betalen, geen hypotheek. Betaald ook kinderopvangkosten maar als kinderen niet naar de opvang meer gaan zal de toename in inkomen minimaal zijn omdat het gros van de lasten werd betaald.

In jouw geval is aflossing studieschuld in feite sparen, en als dat lastig te volgen is, als je schuld is afgelost kun je het sparen (vermindering van schuld is kapitaal opbouw). Hypotheek aflossing is om diezelfde reden kapitaal opbouw, dus sparen. Al jouw potjes zijn vormen van sparen.
Tel voor de grap die dingen eens bij elkaar op en de 150 euro per maand is in feite 2000-3000 euro/maand dat jij aan het sparen bent. Dus ja, je houdt bergen geld over, en dan heb ik het nog niet over tijdelijke lasten. Want wanneer jouw kinderen naar school gaan, zullen de kinderopvang kosten dalen met iets van 1000 euro per maand en je spaart blijkbaar ineens iets van 3-4000 euro/maand. Dus ja, geld over heb je gevoelsmatig wellicht niet, maar je bent als een malle kapitaal aan het opbouwen wat wellicht een saaie vorm is van geld over houden, maar je houdt het wel degelijk over.

Dit is waarom jouw perceptie van jouw situatie totaal anders is dan die van anderen, want de mensen die wel een middeninkomen hebben tot zeg 50k bruto verzamelinkomen per jaar zijn helden als ze 250 euro/maand kunnen sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheInsomniac op 21-04-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Een telefoon hoef je tegenwoordig niet meer dan 100 euro aan uit te geven, en een tv kost niet veel meer.

Wat opvalt is dat je nergens echt exorbitant veel aan uitgeeft, maar ook nergens compromissen sluit. Niet eerst je studieschuld afbetalen en dán aan huis en kinderen beginnen. Huis én auto én kinderen én netjes sparen ... dan kan ik me voorstellen dat je je vergelijkt met je buurman die misschien geen kinderen heeft, maar zich met een vergelijkbaar inkomen wel een nieuwe auto kan permitteren. Of mensen die een stuk goedkoper wonen, maar wel meerdere keren per jaar op vakantie gaan. En, inderdaad, met mensen die geen cent sparen, of zelfs schulden opbouwen.

Overigens heel stoer van je dat je je inkomen en uitgaven hier deelt, en je daarmee open stelt voor kritiek (want in vergelijking met de meesten van ons verdien je goed, en kun je verhoudingsgewijs veel sparen / geld uitgeven aan gekke dingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Hoezo?

[...]

doe ff normaal man. 120k verdienen en er dan zo slecht mee omgaan.
aflossen schulden tot daar aan toe, maar verder is er schijnbaar een hoop te halen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

TheInsomniac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:26:
[...]

Laat ik eens proberen het anders te framen.
Iemand met een uitkering/laag middeninkomen heeft vaste lasten die niet leiden tot kapitaal opbouw en als tijdelijke lasten vervallen verandert hun inkomen minimaal.

Dus iemand met 2000 euro per maand zal voornamelijk huur betalen, geen hypotheek. Betaald ook kinderopvangkosten maar als kinderen niet naar de opvang meer gaan zal de toename in inkomen minimaal zijn omdat het gros van de lasten werd betaald.

In jouw geval is aflossing studieschuld in feite sparen, en als dat lastig te volgen is, als je schuld is afgelost kun je het sparen (vermindering van schuld is kapitaal opbouw). Hypotheek aflossing is om diezelfde reden kapitaal opbouw, dus sparen. Al jouw potjes zijn vormen van sparen.
Tel voor de grap die dingen eens bij elkaar op en de 150 euro per maand is in feite 2000-3000 euro/maand dat jij aan het sparen bent. Dus ja, je houdt bergen geld over, en dan heb ik het nog niet over tijdelijke lasten. Want wanneer jouw kinderen naar school gaan, zullen de kinderopvang kosten dalen met iets van 1000 euro per maand en je spaart blijkbaar ineens iets van 3-4000 euro/maand. Dus ja, geld over heb je gevoelsmatig wellicht niet, maar je bent als een malle kapitaal aan het opbouwen wat wellicht een saaie vorm is van geld over houden, maar je houdt het wel degelijk over.

Dit is waarom jouw perceptie van jouw situatie totaal anders is dan die van anderen, want de mensen die wel een middeninkomen hebben tot zeg 50k bruto verzamelinkomen per jaar zijn helden als ze 250 euro/maand kunnen sparen.
Okay ik hap.
Met een lager inkomen krijg je meer kinderopvangtoeslag, je studieschuld moet je naar inkomen terugbetalen dus is ook minder per maand. Een studieschuld is een schuld, geen vermogensopbouw. Misschien heb je een hoger inkomen dan degene die niet gestudeerd heeft, maar velen ook niet (stucadoor vs iemand die geschiedenis gestudeerd heeft). Je huurt, dus ook geen sparen voor onderhoud huis.

Hoewel er op papier vermogensopbouw is door aflossing hypotheek, tot die tijd kun je de stenen niet eten en heb je wel al die tijd de lasten. Puur vanuit de economie bekeken, op macro schaal ja. In werkelijkheid, niet echt. Over 30-50 jaar pluk ik er (misschien) de vruchten van.

Mijn aangehaalde spaarpotten zijn tegelijkertijd wel universeel voor iedereen (als het kan, dat klopt). Wij kunnen net voldoen aan wat aangeraden wordt, wat alsnog geen ruimte laat voor excessen, ook niet bij ons hoge inkomen. Nivelleren is een feestje?

Zodra de kinderen van de opvang af zijn krijgen we pas de financiële lucht die je zou verwachten bij ons inkomen, dat klopt. Al zijn de kosten van kinderen nog niet weg, zie ook de eerder aangehaalde sire van het CBS waar de factoren staan voor een gemiddeld inkomen. In ons geval 1,91, ons inkomen is vergelijkbaar met een alleenstaande zonder kinderen die 60k verdient.

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 85 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!