boxlessness schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:01:
[...]
Kwa persoonlijke overtuiging heb ik een beetje moeite met jouw blik. Dat je iets niet zo goed kunt als een professional, wil niet zeggen dat je iets maar moet laten. Goed is (meestal) ook goed genoeg.
Dat je de tijd niet wilt investeren omdat je andere dingen belangrijker vindt, of omdat het resultaat wel uitstekend moet zijn (e.g. je haar vlak voor je TED-talk), dat is prima.
Maar alles aan een professional over laten, en zelf alleen maar professional-dingen doen... ik ben altijd bang om een soort van one-trick-pony te worden, en zo gauw het trucje niet meer leuk is gaat de pony naar de slacht. Ik ben daarom overtuigd dat verbreden kwa vaardigheden je minder kwetsbaar maakt tegen veranderingen.
En ik hoop dat die chauffeurs, shoppers, kappers, schoonmakers en flitsbezorgers ook verbreden in hun vaardigheden zodat, wanneer hun beroep overbodig wordt, dat ze door kunnen.
Uiteindelijk denk ik ook dat best een aantal mensen een beetje boven 'hun stand' leven. Zelf niet meer de ramen kunnen wassen, het poetsen overlaten aan een schoonmaakbedrijf, tuinieren moet de tuinman komen doen, en een lamp ophangen moet Teun de B. BV. voor over de vloer komen. Laat staan dat je zelf een muur in huis doet latexen...
Als ik hier lees dat mensen met 120k per jaar niet uitkomen, dan weet ik even niet wat voor emotie ik daar precies bij moet voelen. Mijn ouders verdienen samen bij wijze van spreken de helft per jaar en het is ze ook gelukt om mij, mijn zusje en henzelf een comfortabel (naar onze standaarden) leven te geven. Maar wij gaan ook niet op All-inclusive vakanties, wij verven zelf het hele huis, wij doen zelf de tuin en de ramen. Als ik dan even naar familie kijk waar wél die 120k per jaar binnen komt: daar gaat het ook 2x zo hard uit. Weekendjes naar steden, cruise-vakanties, dure spullen. Zelf iets in huis doen, ho maar.. Die houden uiteindelijk geen cent meer over dan mijn ouders. 30 jaar geleden ging je ook niet met het vliegtuig op vakantie, hooguit naar Zuid-Frankrijk. Wat ook weer inhaakt op de problematiek bij Schiphol: er is maar 1 oplossing, vliegen weer een luxeproduct maken en niet mensen de illusie geven dat iedereen maar moet kunnen vliegen.
De trend van het zogenoemde flitsbezorgen laat mij de haren dan ook overeind staan eerlijk gezegd. Zijn 'we' echt te lui tegenwoordig om zelf even 5 minuten naar de supermarkt te lopen

Als dat flits-mannetje of vrouwtje op 10 minuten voor je deur kan staan, kun je dat zelf dus ook binnen die tijd. Iedereen snapt toch dat dit geen houdbaar businessmodel is?
We zien het overal. Huizen niet meer te betalen, en als ik dan even in mijn buurt kijk, nieuwbouwproject in Maastricht aan het uiteinde van de Groene Loper. 90 huizen. Betaal je gewoon even 7 ton voor een tussenwoning van 130-140m2 met op een pleintje 1 parkeerplaats

Daar liep 6 jaar geleden dus nog een autosnelweg hé

Zit je tussen 2 parels van wijken in ook.
Ik ben ook van mening dat we een heel rap af moeten van het idee dat je zonder HBO/Uni niks waard bent op de arbeidsmarkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met 2 vingers in de neus door mijn studie ben gerold, en dat ik vaker dan eens een checkvraag aan docenten heb gesteld: "wat is mijn diploma waard als dit het niveau is waarvoor mensen een voldoende krijgen?". Keerzijde is wel dat de echte waarde van iemand (intellectueel, kennis, kunde) toch wel boven komt drijven, en dat het papiertje enkel een entreebewijs is. Dus je krijgt dan toch weer een normale verdeling op de arbeidsmarkt. De persoon die het op 6-7 jaar tijd eindelijk 'gehaald' heeft zal hoogstwaarschijnlijk eerder tegen een lamp lopen dan degene die capaciteit over had, en zal qua functie/salaris waarschijnlijk sneller tegen muren lopen. Van de andere kant wil mijn zusje na haar MBO4 dan toch wel graag een HBO halen, omdat ze ook letterlijk overal ziet, hoort en merkt dat dit haar enorm veel betere kansen zal geven op een comfortabel financieel leven. Tja, als je MBO'ers die 2200-2400 bruto per maand blijft betalen dan snap ik die gedachte ook wel. Of je moet gewoon goed met je handen zijn, en timmerman etc. worden.
Even naar mijzelf kijkend (begin 20, HBO, fulltime baan), verdien bovenmodaal, spaargeld, ben alleenstaand. Ik ben al een jaar hier-en-daar aan het kijken. Maar wat eventueel binnen mijn budget valt is binnen 1 dag weg, of wordt 30-40K op overboden (ga ik principieel niet in mee). Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik nog 2-3 jaar ga sparen, inkomen verhogen en hopen dat de markt tegen die tijd wat afkoelt. Ben er eigenlijk wel vrij zeker van dat het voor mij persoonlijk geen probleem meer is om iets te kunnen kopen, wat mij een uitzondering maakt. Probleem waar ik mee zit is dat dit een prima plan lijkt, maar er is niemand die mij kan zeggen wat de markt de komende jaren gaat doen. Wie weet stijgen we nog vrolijk door.. Dan had ik beter nu iets kunnen kopen.
Stoney3K schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:10:
[...]
Zo'n darkstore is ingericht dat het net groot genoeg is voor de througput van 1-2 dagen aan producten die ze afzetten. Dat is bewust, want elke vierkante meter aan extra magazijnruimte is weggegooid geld, en de marges op dat soort ondernemingen zijn al enorm klein.
Bij een supermarkt heb je een hal die bijna net zo groot is als de supermarkt zelf waar gewoon hele pallets met cola en toiletpapier weg gezet kunnen worden, want die blijven toch maanden lang goed. In een darkstore moet er elke dag een nieuw rolcontainertje met cola en WC-papier naar binnen worden gereden.

Ik kan je uit ruime ervaring zeggen dat dit voor veruit de meeste supermarkten gewoon niet waar is. Die kunnen idd meer voorraad aanhouden maar daar is echt geen ruimte voor veel pallets aan willekeurige zooi (ook al denkt een bedrijfsleider van wel). Daar krijg je ook gewoon iedere dag duizenden euro's inkoop aan vracht geleverd die op dat moment ook gevuld moet worden omdat vakken leeg liggen.
Flitsbezorging zie ik als een supermarkt waarbij mensen betaald worden om te winkelen en de boodschappen ergens te bezorgen. Een normale supermarkt hoeft alleen te zorgen dat de vakken gevuld zijn en dat mensen kunnen afrekenen. Ze verzamelen alles gratis, rekenen steeds vaker zelf af, en brengen het dan zelf naar huis. En als je de brutomarges van een normale supermarkt weet en welke overhead daar nog vanaf moet, dan hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat flitsbezorgen een onhoudbaar model is. Ook bezorgservices van supermarkten zijn amper tot niet winstgevend over het geheel gezien. Maar ja, je 'moet' wel mee wil je geen omzet mis lopen.