Onbekend schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:03:
Eigenlijk is het van de zotte dat mensen die weinig verdienen zoveel extra inkomsten (toeslagen) ontvangen voor huur, ziektekosten en kinderopvang omdat ze anders niet rond kunnen komen.
Wat ik eigenlijk wil concluderen is dat het middeninkomen helemaal niet zo slecht is, maar dat we zoveel extra geld aan mensen met een laag inkomen geven zodat ze ook luxere producten en diensten kunnen betalen.
Ik pik deze twee er even uit.
Mensen die weinig verdienen, is ook een mooie. De grap, ik krijg niet zoveel als dat ik verdien, kennen we allemaal wel.
Maar laten we die uitleg even letterlijk nemen, vind jij dat die mensen in die betekenis zo weinig verdienen?
Ze zijn niet meer waard dus niet zeuren?
Waar moeten ze dan hun huur, ziektekosten en kinderopvang van betalen?
Ik vind de tweede stelling ook mooi, mensen met een laag inkomen geven we geld, voor luxere producten en diensten.
Is huur, en zorg, en kinderopvang (zodat je uberhaupt kunt werken), luxere producten en diensten?
Mag ik je uitnodigen om eens te berekenen wat iemand nodig heeft om rond te kunnen komen? Iemand die niet een afbetaald huis heeft, supergeisoleerd en alles net nieuw?
Wat zou jij moeten verdienen cq nodig hebben. Om te kunnen bestaan? Om je vaste lasten te dekken, huur, gwl, gemeentebelastingen, wat verzekeringen te hebben, eten, drinken, telefonie, internet, een keer televisie of netflix te kunnen kijken. Heel zuinig een fiets (heeft ook onderhoud nodig, en kost geld) of eventueel een auto. Soms heb je een keer een nieuwe koelkast, wasmachine of stofzuiger nodig. Is een airfryer luxe?
Want het tikt snel aan tegenwoordig.
Indien geluk in een sociale huurwoningen, 700 euro, 50 euro servicekosten, 100-150 gwl, 60-70 gemeente.
Huppatee 970 euro.
Dan zorgverzekering (verplicht!), eigen bijdrage elk jaar helemaal kwijt? 150 euro
Aansprakelijkheidsverzekering, misschien een inboedel verzekering, 20 euro?
Alweer tegen de 1200 euro.
Dan nog eten en drinken, wat drogisterij producten. 200 euro?
Telefoonabbo, tientje, internet, 30, televisie/netflix, minstens tientje erbij. 50 euro per maand.
Dan heb je nog geen apparaten om daar gebruik van te kunnen maken, goedkoop telefoontje, tientje weer per maand, misschien een televisie/laptop/tablet. Wat kost dat tegenwoordig? 500 euro, elke 5 tot 10 jaar?
Tientje per maand doen weer?
Fiets, goedkoop exemplaar, en wat onderhoud, max tientje per maand?
Koelkast, wasmachine, stofzuiger, magnetron en etc. tientje doen, als je het goedkoop elke tien jaar ongeveer vervangt?
Ben je 1500 euro verder.
En dan heb je nog geen kleding gekocht. Ben je niet een keer een dagje weggeweest. Verjaardag van familie of vrienden gehad. Een etentje.
Een auto heb je niet.
Een hobby of sport?
Vakantie?
De muren een verse laag verf? Een nieuwe vloer? Bank? Een matras die na tien jaar op is?
Sommige bedragen ben ik wat ruim mee, maar er mist ook nog een hoop. Dus vertel maar.