Galactic schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:28:
Wat een klaagtopic zeg
Dat is nu het jammere, dat omwille van deze stugge houding 99% hier ook niet verder dan middeninkomen zal komen. Je moet nu eenmaal door de bittere pil! Of dat nu op het begin van carriere is wanneer je opslag krijgt en daar is bijna niets van over. Of het nu een andere reden heeft.
So what? Ga minder werken als het je niet bevalt en je bent zo gefocussed op het percentage. Of net veel meer. Ik heb een netto jaarinkomen van 6 cijfers bijna volledig uit kapitaal, Durf hier nog niet te zeggen wat mijn gemiddelde belastingpercentage is, wan krijg ik vast shitstorm over me heen, maar het is zeer laag
Tip is klaag niet, en focus op iets anders, ik heb broers die zitten ook altijd maar te klage ipv actie ondernemen. Zijn ze ver mee gekomen...
Hou op zeg, niemand in dit topic "klaagt" (een woord waarmee je gelijk al elke discussie doodgooit door iemand in een hokje "klager/zeurder" te stoppen).
De hele strekking van dit topic is juist om aan te kaarten dat sommige zaken nogal krom geregeld zijn of simpelweg oneerlijk wat er voor zorgt dat grote groepen uit de samenleving onevenredig weinig kans maken om "hogerop" te komen.
Juist het feit dat jij uit vermogen een netto inkomen van meer dan 6 cijfers kan trekken en onder aan de streep een stuk minder belasting betaald dan de gemiddelde persoon in loondienst laat zien dat er iets niet klopt. Dat heeft niets met klagen of afgunst te maken en de oplossing is ook zeker niet "dan moet iedereen maar gaan ondernemen haha".
Mijns inziens is het bizar dat inkomsten uit salaris belast wordt en eenzelfde bedrag aan inkomsten uit bijvoorbeeld de verhuur van een pand niet.
Inkomsten die je prive kunt benutten zijn inkomsten en die horen wat mij betreft hetzelfde/ongeveer hetzelfde belast te worden, ongeacht waar ze vandaan komen.
Of de herkomst nu uit arbeid, vermogen of erfenis is zou niet uit moeten maken. Want zelfs al zouden we diverse herkomsten gelijk belasten dan heeft de inkomsten uit vermogen of erfenis groep alsnog een voorsprong omdat omdat het ze waarschijnlijk minder tijd gekost heeft om het te creeren dan de vermogen uit arbeid groep.
Het doen op de manier zoals we het nu doen creëert enorme ongelijkheid en kan je m.i. met geen mogelijkheid recht praten.
Proef bij jou de zweem van "we zijn allemaal gelijk en hebben dezelfde kansen dus als je maar hard genoeg werkt dan kom je er wel. Kom je er niet, niet hard genoeg gewerkt, jammer joh, eigen schuld dikke bult" waar ze in de VS ook zo trots op zijn.
Frappante is wel dat als je dan voorstelt om te streven naar meer gelijkheid door bijvoorbeeld de jubelton af te schaffen of erfbelasting te verhogen men daar dan weer tegen is. En het gaat er voor mij niet om dat je iemand die jubelton of die erfenis niet gunt maar erken dan wel dat dat nogal effect heeft op zijn of haar financiële situatie zonder dat daar iets tegenover staat en dat het mogelijk negatieve effecten heeft voor de samenleving (nog duurdere huizen door de jubelton).
Hetzelfde met ondernemen. Tuurlijk moet ondernemerschap (=risico) beloond worden met potentieel meer inkomen en we hoeven heus niet alles maar te nivelleren maar je kan als ondernemer met wat creatief boekhouden zo ongeveer alles als zakelijke kosten opvoeren en een hoop subsidie binnentrekken (WBSO) waarvan de toegevoegde waarde nogal discutabel is.
En we hebben in 2020 wel gezien dat dat risico van ondernemen blijkbaar wel mee valt want als je dan i.p.v. een buffer aanleggen boven je stand leeft en er komt een crisis dan staat de overheid ineens toch voor je klaar (betaald uit algemene middelen), daar klopt toch iets niet?
En natuurlijk mag je gebruik maken van regelingen die er zijn en willen ouders hun kind(eren) helpen met een jubelton maar het heeft allemaal bij-effecten waarvan we ons moeten afvragen of we dat willen.
En voor je denkt "daar zit weer zo een loser met een uitkering die het me niet gunt", dat valt hard mee. Mijn vrouw is arts en ik ben ingenieur dus we hebben het verre van slecht maar dat doet niets af van het feit dat er zaken rondom het middeninkomen niet kloppen.
Sowieso overschatten veruit de meeste mensen denk ik hun eigen bijdrage in het leven nogal en onderschatten ze hoeveel geluk of pech ze hebben.
Ben er zelf van overtuigd dat 80% tot misschien wel 90% van wat je bereikt in het leven puur random is en de laatste 10-20% iets is waar je zelf invloed op hebt.
Alleen al het feit dat je hier geboren bent en niet in laten we zeggen Afghanistan, hoe denk je dat je leven er dan uit gezien had?
Of het feit dat je misschien een IQ van 125 hebt i.p.v. 75 en de mogelijkheden die je dat geeft? Ook eigen verdiensten?
Je genen die bepalen hoe vatbaar je bent voor bepaalde ziekten en voor een groot gedeelte bepalen hoe positief of negatief je in het leven staat en hoeveel ondernemerschap je in je hebt.
Je gezin, stabiel of onstabiel, rijk of arm, goed netwerk of geen netwerkt. Ouders die je aansporen of juist geen aandacht aan je geven etc. etc.
Een partner met een rijke schoonfamilie, net tegen een mooie ondernemerskans aanlopen, 5 min later wakker worden waardoor je niet onder een bus loopt i.p.v. wel.
Tuurlijk ben je verantwoordelijk voor je eigen daden en mag je trots zijn op doorzettingsvermogen zoals het starten van een onderneming of het afmaken van een zware studie en is het vaak een keuze om parttime te werken i.p.v. 80 uur en mag je daar een verschillende beloning voor krijgen maar vergeet niet dat "het maken in het leven" gewoonweg niet voor iedereen is weggelegd en we het daarom qua kansen best wat eerlijker mogen verdelen in de wereld. Die mensen hebben ook recht op een fatsoenlijk leven.
Het is tenslotte geen zero sum game, de taart is meer dan groot genoeg om iedereen zich goed te laten voelen en een prettig leven te laten lijden.
Het voelt misschien goed om alles wat je bereikt in het leven aan je eigen verdiensten toe te eigenen en daarmee het gevoel te hebben dat je het verdient en dus "goed bent" en een ander die dat niet heeft daarmee , direct of indirect, een loser een daarmee "slecht" vindt maar dat doet de waarheid simpelweg geen recht aan. Daarnaast vraag ik me af of je met die manier van denken een gelukkiger mens wordt maar dat is een andere discussie.
[
Voor 5% gewijzigd door
GG85 op 10-10-2021 14:18
]