aljooge schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:41:
[...]
Het is toch raar, in een topic over het onbestaan van het middeninkomen met een dergelijk statement komen dat achteraf gezien je beter links had moeten stemmen. Dacht dat de marginale druk zo hoog was, omdat de toeslagen en nivellering zo hoog waren, dat het netto nauwelijks meer loont om meer te verdienen.
Nog meer links is volgens mij meer nivellering en dus meer belasting voor de iets hogere inkomens en nog meer marginale druk.
Dat is wel een erg simplistische kijk op alles.
Wat je in feite ziet is dat er decennialang dusdanig is gehamerd op loonmatiging, en nog steeds, dat de brutosalarissen dusdanig laag zijn dat er geen fatsoenlijk leven van te leiden valt. Laat staan eentje met kinderen.
Om de lasten niet bij de werkgevers te leggen, is er voor gekozen er keer op keer weer een verdere pleister te plakken in de vorm van een extra toeslag of tegemoetkoming. Het huidige systeem is wel net iets meer dan enkel nivellering.
Waar we nu dus tegenaan lopen is dat het systeem dusdanig mank loopt, dat je een trend ziet van mensen die er uit stappen. Het zij in de vorm van emigratie, het zij in de vorm van dat men gewoon flink minder gaat werken, omdat men er mee rekent sowieso het juk dat marginale belastingdruk heet niet te kunnen ontkomen.
Dat boomers hun biezen pakken vind ik daarin een stuk minder kwalijk dan dat jongeren voor het buitenland kiezen. Voor de duidelijkheid, ik ben er zelf ook zo één, alleen dan van een eerdere crisis. Wanneer je het allemaal maar zelf uit moet zoeken omdat er nergens ondersteuning is en je geen flinke erfenis noch jubelton ter beschikking staat, is het erg interessant een internationale carrière na te jagen. En uit dezelfde optiek kan ik het voorbeeld van de remote werkende Nederlander ook goed begrijpen.
Wanneer we dat als maatschappij tegen willen sturen, zijn zowel de inkomens- en toeslagenpolitiek en de huizenmarkt essentieel om onder de loep te leggen.
Als je ziet dat je nu voor 50k/jaar een hypotheek van net iets meer dan 2 ton kunt krijgen, terwijl je met minder dan 50k/jaar, dus gedurende de weg er naartoe, weinig zult kunnen sparen in de vrije huursector, snap ik wel dat men creatiever wordt qua ideeën. En dat men, zodra het financieel wel stabiel is, of men toch een sociale woning heeft kunnen krijgen, het allemaal wel best vindt. Niet per sé sociaal wenselijk dus
Kleine noot nog ten slotte:
Met de voorspelde bevolkingsgroei in de jaren '90 was die nota misschien zeer redelijk, maar het is de politiek wel te verwijten dat er nooit is bijgestuurd toen de bevolkingsgroei geen pas hield met de voorspellingen.
@
CVTTPD2DQ
Ik denk dat we het er wel over eens mogen zijn dat dit een grove inschattingsfout is geweest. Ook in de jaren '90 was al lang en breed bekend wat de vergrijzing voor de maatschappij op den duur zou betekenen. Om deze tegen te sturen had men twee zaken kunnen doen, of het inzetten op grote families, of zorgen voor aanwas van de beroepspopulatie van buitenaf. Beiden zouden woningen vereisen.
De enige trend waarvan ik niet weet of deze toen te voorzien was, is die van de stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens. Maar ook daar is natuurlijk veel en veel te laat op gereageerd. Twintig/dertig jaar later ligt de focus immers ook nog steeds op eensgezinswoningen voor startersfamilies. Dat laatste nu niet vanwege kinderen, maar omdat starters het in hun eentje sowieso niet kunnen bolwerken.