Kleine nuance. Ik denk dat het vooral te interpreteren is dat ouders van kinderen eerder geneigd zijn een stapje harder te lopen in de ratrace, omdat men de motivatie heeft de kinderen het beste te gunnen.Dido schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:19:
[...]
Ja, want door "harder werken" krijg je meer geld.
In welke versie van neocon/American Dream ben jij beland?
In de echte wereld is er niet heel veel correlatie tussen "hard werken" en "meer verdienen." Sterker nog, dara loopt ergens op GoT een topic over, maar dat kan ik zo even snel niet vinden
Heb je geen kinderen, is een potje voor hen, hun studie of uitzetting, niet noodzakelijk. Je komt met minder geld uit, dus de neiging om vooral niet tegen de progressieve belasting te vechten en boven het knakpunt uit te komen, zal een stukje kleiner zijn.
Ik kan daar wel inkomen. Ben alleen van mening dat het voor de discussie over erfbelasting gewoon niet relevant is. De belasting is sowieso al lager dan die op inkomsten uit arbeid en er is een belastingvrije voet.
Het is niet alsof ouders die hard werken of zuinig geleefd hebben niks door kunnen geven vanwege de erfbelasting.
Persoonlijk vind ik het een fijn gevoel dat het binnen de familie blijft, want het voelt zo lekker warm geborgen en nostalgisch. Maar vanuit maatschappelijk perspectief kleven er meer nadelen aan een dergelijke consolidering van kapitaal dan voordelen, dat de alternatieven te prefereren zijn: Met een warme hand komt het geld eerder aan het rollen, en biedt het de gelegenheid dat erfgenamen eerder hun positie sterken. En via de algemene middelen is de kans ook kleiner dat het de maatschappelijke kloof tussen have and have not groter maakt. De algemene kosten van de maatschappij moeten nu eenmaal afgedekt worden.
Het enige echt sterke argument wat ik aan zou kunnen dragen is dat een grote erfenis mogelijk ook betekent dat de erfgenamen gedurende hun leven al te lijden hebben gehad onder een familie die vooral geld heeft nagejaagd in plaats van quality / family time. Als dan ook de erfenis nog deels komt te vervallen... Beetje vergezocht wellicht.