Ja, want door "harder werken" krijg je meer geld.
In welke versie van neocon/American Dream ben jij beland?
In de echte wereld is er niet heel veel correlatie tussen "hard werken" en "meer verdienen." Sterker nog, dara loopt ergens op GoT een topic over, maar dat kan ik zo even snel niet vinden

De kinderen van die bijstandsmoeder hebben het harder nodig, maar hoeveel erfbelastign denk je dat die kinderen moeten betalen? Inderdaad, geen moer, want ze erven echt niet genoeg om erfbelasting te moeten betalen.
Het is wel een van de groepen die het hardste tekeer gaat tegen die "oneerlijke" belasting, waarschijnlijk - en en daarmee zelf voor zorgt dat ze genaaid blijven worden.
De erfbelasting is al niet erg hoog (0% tot 25.000, 10% tot 170k, 20% daarna). Het is voor de overheid ook geen belangrijke inkomstenbron.
De komende decennia gaan de boomers een paar honderd miljard euro nalaten.
Met de huidige erfbelasting levert dat de samenleving niet zoveel op, inderdaad.
Met een regering die vooruit durft te kijken zou een groot deel van de kosten van de vergrijzing betaald kunnen worden uit dat potje door de belasting op tijd te verhogen.
Ik heb altijd wat moeite met verhalen dat de belasting zo onrechtvaardig zou zijn.
Ik ook, want het gaat om inkomen waar de ontvanger letterlijk geen moer voor gedaan heeft.
(En de afzender vaak ook niet, want dat geerfde huis van een half miljoen heeft de overledene waarchijnlijk nog niet de helft voor betaald).
* Dido is opgegroeid met ouders die hem altijd verteld hebben dat hun doel is om geen erfenis na te laten. Mochten ze daar onverhoopt niet in slagen (door morgen samen tegen een boom te klappen met de auto, bijvoorbeeld), dan verkoop ik zonder problemen hun huis en betaal met liefde de erfbelasting. Van wat er overblijft kunnen mijn broer en ik dan alsnog onze hypotheek zo goed als volledig aflossen als we dat zouden willen. En dat is dan nog steeds gratis geld waarmee we allebei onze toch al bevoorrechte positie nog verder versterken - waar zijn kinderen dan ook weer van meeprofiteren. Leuk voor hun, maar eerlijk is het niet - zeker niet als je het bekijkt vanuit de ogen van hun leeftijdsgenoten van wie de (groot)ouders altijd op huur waren aangewesen en dus te weinig nalaten om erfbelasting een rol te laten spelen.