Sport Feedback Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste
Acties:
  • 78.665 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Rotterdammers zijn die geuzennaam gewend, sterker nog, dat is net zoiets als Mokum, een koosnaam... _O-
Napo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:35:
[...]

En toen realiseerde je dat niet iedereen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den haag, Enschede, Eindhoven of welke plaats dan ook woont...
En waar woon en werk ik - juist.
En oprecht @Ramzzz, niet om je aan te vallen maar ook hier, realiseer je wat een bepaalde keuze in woorden teweeg kan brengen. Het ene perspectief kan het prima lijken (men in rotterdam vind het prima) maar niet iedereen hoeft te weten dat het zo is en dan krijg je snel het grijze gebied. Waarom kan X wel en Y niet.
Het wordt wel erg vermoeiend zo.

[ Voor 48% gewijzigd door Ramzzz op 04-07-2019 21:57 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:34:
[...]

Rotterdammers zijn die geuzennaam gewend, sterker nog, dat is net zoiets als Mokum, een koosnaam... _O-
En toen realiseerde je dat niet iedereen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den haag, Enschede, Eindhoven of welke plaats dan ook woont...

En oprecht @Ramzzz, niet om je aan te vallen maar ook hier, realiseer je wat een bepaalde keuze in woorden teweeg kan brengen. Het ene perspectief kan het prima lijken (men in rotterdam vind het prima) maar niet iedereen hoeft te weten dat het zo is en dan krijg je snel het grijze gebied. Waarom kan X wel en Y niet.
Ramzzz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:34:
[...]

En waar woon en werk ik - juist.

[...]

Het wordt wel erg vermoeiend zo.
Ik hoop dat je snapt dat niet iedereen bijhoudt voor welke club je bent of waar je woont. Daarnaast weet niet iedereen welke koosnamen er zijn voor welke clubs of gemeentes.

Dat is niets persoonlijks maar iets generieks. Dat begrijp je toch wel?

[ Voor 54% gewijzigd door Napo op 04-07-2019 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Napo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:35:
[...]

Ik hoop dat je snapt dat niet iedereen bijhoudt voor welke club je bent of waar je woont. Daarnaast weet niet iedereen welke koosnamen er zijn voor welke clubs of gemeentes.

Dat is niets persoonlijks maar iets generieks. Dat begrijp je toch wel?
Gewoon een vraag: Als je niet weet waar het voor staat en wat het inhoudt, waarom zou je er dan over struikelen? Als ik niet weet dat Mokum voor Amsterdam staat (wat ik uiteraard wel weet, want ik ben een Mokummer) als Zutphense inwoner, dan heb ik daar dan toch ook geen problemen mee?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Outerspace schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:26:
[...]

Gewoon een vraag: Als je niet weet waar het voor staat en wat het inhoudt, waarom zou je er dan over struikelen? Als ik niet weet dat Mokum voor Amsterdam staat (wat ik uiteraard wel weet, want ik ben een Mokummer) als Zutphense inwoner, dan heb ik daar dan toch ook geen problemen mee?
Je hebt blijkbaar een vorige reactie gemist. De basis voor mij is simpelweg de standaard naam voor een club, speler, plaats of wat dan ook gebruiken.

Afwijken daarvan en zeker op basis van het verleden van het topic is niet altijd positief noch zie ik - hoewel de perceptie van "de Rotterdammer" anders is - Rotjeknor daarin als positieve benaming. Als je verwacht dat iedereen in het topic weet wat positief of negatief of geaccepteerd of niet geaccepteerd is dan voed je mijn inziens een basis van een vage definitie met potentieel hetgeen je hier nu ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:24

Qu3st

Napo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:37:
[...]

Je hebt blijkbaar een vorige reactie gemist. De basis voor mij is simpelweg de standaard naam voor een club, speler, plaats of wat dan ook gebruiken.

Afwijken daarvan en zeker op basis van het verleden van het topic is niet altijd positief noch zie ik - hoewel de perceptie van "de Rotterdammer" anders is - Rotjeknor daarin als positieve benaming. Als je verwacht dat iedereen in het topic weet wat positief of negatief of geaccepteerd of niet geaccepteerd is dan voed je mijn inziens een basis van een vage definitie met potentieel hetgeen je hier nu ziet.
Omdat jij je daar aan ergert, mogen we met z'n allen niet een bijnaam meer gebruiken? Mogen over Ajax niet meer Godenzonen gezegd worden, over PSV niet meer Boeren, over De Graafschap niet meer Superboeren?

Áls je voetbal volgt weet je zulke namen, de zielige dingen zoals 010/020 hoeft van mij ook niet hoor, maar we hoeven toch niet alles bij de 'echte' namen te houden. En als je als leek langskomt kun je het toch ook vragen van waarom wordt club X zo genoemd? (Of zoals een goede tweaker betaamt, het zelf uit te zoeken!)

[ Voor 15% gewijzigd door Qu3st op 04-07-2019 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
toolkist schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:48:
Mag je vinden... Er wordt door diverse users al een tijdje gewezen op het gebrek aan consequentheid van het modereren, feedback die voor mijn gevoel gewoon keihard genegeerd wordt en alleen gecounterd wordt met 'ja maar jullie'. Dus ja, als er dan weer een voorbeeld voorbij komt dan leg ik daar flink de nadruk op. Die 'ja maar jullie' is zeker ook deels terecht.
Terecht of niet laat ik in het midden, de wijze waarop vond ik stuitend. Die toon in het voetbaltopic zelf is nul komma nul constructief en dat weet je zelf ook. Stuur dan gewoon de mod een DM, of als je per se publiek wil doe je het hier. :)
Dat maakte m'n punt inderdaad niet sterker :D Geloof mij, op de een of andere manier haal ik jou en Martinusz erg vaak door elkaar alleen corrigeer ik mezelf dan tijdig. Punt blijft, consequentheid.
Snap ik wel, @Martinusz en ik zijn natuurlijk met afstand de twee leukste en slimste van het topic. O-)
Het gaat helemaal niet om die specifieke ingreep, of het gebrek eraan.. Ben ik nou zo onduidelijk? Het gaat om gebrek aan consequentheid....
Een rel over consequent zijn over een triviale ingreep maakt de klacht over inconsequent net zo triviaal.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Afwijken daarvan en zeker op basis van het verleden van het topic is niet altijd positief noch zie ik - hoewel de perceptie van "de Rotterdammer" anders is - Rotjeknor daarin als positieve benaming.
Als dat je zienswijze is zit je toch echt in het verkeerde topic. 010 en 020 gaat richting niveau Facebook (dikke BMW jongens) maar zelfs daar kan ga ik nog geen TR voor aanmaken. Wederom blijft dat context afhankelijk: twee jaar terug wonnen we met 6:2 van 020, ik hoop dat dat dit jaar weer lukt... is heel wat anders dan ohnee daar is de geldclub uit 020 weer hoor.

Die eerste is echt niet ontvlammend bedoeld, die tweede krijgt probably een modingreep <knip>. Ik ben van mening dat iedereen die dat niet snapt er even fijntjes op gewezen moet worden in de nuance door de mods. Dat mag rustig openbaar. Want dat scheelt heel veel ‘die mod doet dit en die doet dat’ acties waar nu iedereen over valt.

Zowel de Rotjeknor van Ramzzz vind ik niet beledigend als de Televaag van eerder. Dat is wat @Outerspace ook zegt: grow a pair. De tenen zijn hier ultralang momenteel en de kast is ultra laag (zo snel zit iedereen erop).

Chill eens met z’n allen. Er is werkelijk nog geen bal getrapt in de competitie en alles ligt al overhoop hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Is er ooit een mod met je Rolo ervandoor gegaan? Damn zeg wat een geheugen. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Qu3st schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Omdat jij je daar aan ergert, mogen we met z'n allen niet een bijnaam meer gebruiken? Mogen over Ajax niet meer Godenzonen gezegd worden, over PSV niet meer Boeren, over De Graafschap niet meer Superboeren?

Áls je voetbal volgt weet je zulke namen, de zielige dingen zoals 010/020 hoeft van mij ook niet hoor, maar we hoeven toch niet alles bij de 'echte' namen te houden. En als je als leek langskomt kun je het toch ook vragen van waarom wordt club X zo genoemd? (Of zoals een goede tweaker betaamt, het zelf uit te zoeken!)
Helemaal mee eens. En daarmee zou ik graag ook de fundamentalistische houding tov naamsverbasteringen bij willen sturen. Ik snap best dat de tigste vermeend lollige verbastering van een bepaalde naam voor de meesten irritant dan wel vermoeiend is. Maar om zo allergisch op iedere creatief gespelde naam te reageren slaat ook weer door naar de andere kant.

Alles en iedereen heeft een officiele correcte naam. Veel populaire entiteiten hebben ook een bijnaam die in bepaalde kringen net zo bekend is. Moet gewon kunnen, als het niet duidelijk is vertrouw dan op het zelfreinigende/corrigerende vermogen van een organisch iets als een forum. Een post wordt vanzelf genegeerd als het slecht/onduidelijk geschreven is. Een enkele naamsverbastering leidt zelden tot een flame.(Doet iemand dat vaak en wordt je er flauw van -> zeg er dan gewoon wat van, al dan niet in een pm)

En soms is het ook gewoon onderdeel van een lopende grap. Moet gewoon kunnen (bij de tigste herhaling wordt het flauw en vervelend - als het niet stopt is er niets mis mee om dan bij te sturen, al dan niet met wat lichte moderator power)

Wat mij in deze discussies steeds wel opvalt is dat er veel verwezen wordt naar TR's. Zitten hier werkelijk zoveel neuroten constant op die knop te rammen? Krijg je daar status op punten voor? Waarom???? Ram alleen op die knop als er echt iets is dat om ingrijpen schreeuwt. Niet omdat je probeert als eerste schoolmeester een mogelijke overtreding te constateren. Maak je het voor de moderators ook een stuk overzichtelijker.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ankona schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Wat mij in deze discussies steeds wel opvalt is dat er veel verwezen wordt naar TR's. Zitten hier werkelijk zoveel neuroten constant op die knop te rammen? Krijg je daar status op punten voor? Waarom???? Ram alleen op die knop als er echt iets is dat om ingrijpen schreeuwt. Niet omdat je probeert als eerste schoolmeester een mogelijke overtreding te constateren. Maak je het voor de moderators ook een stuk overzichtelijker.
Dat vind ik ook erg vreemd en 'irritant' overkomen en dat is ook waarom ik de discussie hier nu even probeer los te trekken. @Ramzzz is nu de gebeten de hond met een Televaag grapje. Omdat het en plein public gebeurde. Terwijl daar geen enkele haatzaaierij naar iets/iemand aan ten grondslag ligt. Evenmin is een 'Rotjeknor' dat. Echter, zijn er drie mensen die dan op de TR rammen en dan 'naamsverbastering' gillen dan komt er wel/geen ingreep wat bij bijv. mij tot heel weinig begrip kan leiden. Resultaat is dat ik mezelf dan hier ga melden in het feedback topic met de vraag wat daar weer fout aan is. Ook het zwakke 'ja maar het kan escaleren' argument moet je eens even wegstoppen want of dat zo is heb je deels zelf in de hand.

Overigens ben ik niet zo heel snel beledigd en ben ik het ook niet met elke comment eens in het voetbaltopic. Het nadeel is dat ik daar constant op kan blijven reageren (in het verleden ook gedaan) maar soms is het beter om te accepteren dat anderen een andere zienswijze hebben. TR's aanmaken om 'Mokum' (als je dat schrijft altijd de Machtigste erachter zetten, dan klopt het :+ ), Lampegat of Rotjeknor zou ik ook voorzichtig mee zijn. Volgens mij geven de 10 posts ervoor en de 10 posts erna wel aan of er aanstoot aan genomen wordt ja of nee. Zo wel dan zou je ook even netjes kunnen ingrijpen in woorden (vragen staat vrij toch?) in plaats van altijd meteen de <knip>, MODBREAK op te zoeken. Wellicht is het verstandig soms eens te googlen, je wereldse kennis te vergroten en te begrijpen dat die termen helemaal niet denigrerend bedoeld zijn ondanks dat ze afwijken van dat hoe Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam in het echt heten. Geen Eindhovenaar die ik me kan heugen die kwaad zal worden als je 'Lampegat' zegt. Ondanks dat 'lampjes' weer een negatieve klank heeft in het voetbaltopic zit hier toch een flink nuance verschil in.

Lampegat is de naam die de stad Eindhoven draagt tijdens het carnaval. In de traditie van dit volksfeest krijgen alle plaatsnamen in Brabant waar carnaval gevierd wordt een andere, tijdelijke benaming. De algemene Carnavalsgroet in Lampegat is "Salaai". Dit tot in tegenstelling van de meeste andere carnavalssteden, waar Alaaf veelal gebruikelijk is.

Het gevolg van dat mierenneuken is dat het een keer keihard terugslaat (wat ik wel geinig zou vinden) en dat alle kreten van vreugde bij belangrijke wedstrijden keihard weggesabeld worden. Daar zit bij geen enkele persoon een boze intentie achter maar het concept is wel exact hetzelfde maar dan aan de andere kant van het spectrum. En daar willen wij de 'ruimte' wel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het probleem met naamsverbasteringen is inderdaad dat het nogal een glijdende schaal is. Waar de één volkomen lollig en op zijn plaats is roept de ander al wat irritatie op, en is iemand die alleen in netnummers kan converseren gewoon uitermate sneu.
Daarom is het beleid dan ook dat het gewoon in principe niet gewenst is. Dan kan je per situatie gaan discussiëren waarom de één wel en de ander niet gedoogd wordt. Of je doet het gewoon met z'n allen niet, ze dienen inhoudelijk geen enkel nut.
Gebruik gewoon geen naamsverbasteringen en er hoeft ook geen discussie te zijn. Zo moeilijk is dat toch niet? :)

Ik snap niet zo goed waar de drang vandaan komt om ze toch te willen gebruiken terwijl je weet dat het ongewenst is, om dan vervolgens over incidenten in discussie te gaan. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:57:

Ik snap niet zo goed waar de drang vandaan komt om ze toch te willen gebruiken terwijl je weet dat het ongewenst is, om dan vervolgens over incidenten in discussie te gaan. :?
Er is geen 'bewuste drang' om ze te gebruiken maar ik denk eerder een 'ingebed' iets. Ik ga in oktober naar The Big Apple. <knip, kap eens met die verbasteringen> New York.

See how easy it's done? En hoe weinig intentie om te beledigen erachter zit? Of moet de discussie echt op 'naamsverbastering' gezocht worden en niet op bijnaam niveau?

Amsterd@mn vs Mokum is nogal een verschil. Rotjeknor is geen naamsverbastering van Rotterdam.

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 05-07-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:41
[...]

Als je de bijnamen, geuzennamen en andere namen van de clubs niet kent, dan vraag ik me werkelijk af, of je wel gevoel voor voetbal hebt en de emoties die dat oproept.

Daar bedoel ik mee, dat er in de voetbalsupporterwereld veel met bijnamen wordt geouwehoerd. Dus 020, 010, Calimero's of Superboeren, Godenzonen, dat soort termen. In een goede discussie zou dit dus wel moeten kunnen. Trek je het ongewenst zijn door, dan zou ik ook aanstoot kunnen nemen aan de aanduiding: De Leeuwinnen of Oranje.

Probleem is, dat we niet in het stadion zitten of in een echte kroeg. Dan heb je ook nog de andere factoren die een duidelijk verschil laten zien, tussen lolbroekerij of kwaadaardigheid. En die poppetjes die je kan invoegen in de reactie schieten vaak ook te kort om iets echt duidelijk te maken.

Ik hoop dat het hier niet een puriteins voetbalforum gaat worden, maar dat er gewoon beschaafd wordt ingegrepen als iemand uit de bocht vliegt. Want dat zal toch blijven gebeuren. Soms neemt de emotie het lichaam over en worden mensen ontoerekeningsvatbaar in een spannende wedstrijd of heftige discussie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Typhone schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:18:
[...]
Amsterd@mn vs Mokum is nogal een verschil. Rotjeknor is geen naamsverbastering van Rotterdam.
Juist. Daadwerkelijke verbasteringen als Amsterd@mn en in een andere context wat we hier op Tweakers regelmatig zien: micro$oft / mickysoft / microschoft, zijn onnodig, vaak kwetsend/snerend bedoeld en dus al snel ongewenst. Televaag is er ook zo een, die bijvoorbeeld in serieuze discussies in AWM nog wel eens misbruikt wordt om iemands bron te diskwalificeren (zonder verdere onderbouwing). En daar waar dat discussie verstoring geeft (of duidelijk risico daarop) dus ook ongewenst. Maar in een wat luchtiger topic zal dat voor dat specifieke voorbeeld wel wat meer van de context afhangen. En zo kan het ook best gebeuren dat de ene mod daar wellicht eens wat strenger op is dan de ander. Bijvoorbeeld omdat, wederom in dit specfieke televaag geval, @DaniëlWW2 bijvoorbeeld vanuit zijn AWM achtergrond wat scherper is op die specifieke verbastering.

Min of meer officiële bijnamen als "The Big Apple" / Mokum / Rotjeknor / Lampegat is heel wat anders, dat zijn geen verbasteringen en die zijn doorgaans ook niet denigrerend bedoeld (tenzij uit de context duidelijk wat anders blijkt) en doorgaans dus ook geen enkel probleem.

Geuzennamen voor teams / groepen mensen zijn al weer iets meer tricky. Soms worden die alleen geaccepteerd als ze binnen eigen kring gebruikt worden en wordt het gebruik van die namen door 'de tegenstander' niet geaccepteerd door de aangesproken groep. Daar zal het dus ook wat vaker van context afhangen of het ingrijpen behoeft.

Scheldnamen zoals kakkerlakken, lampjes en dergelijke lijkt me duidelijk, die zijn gewoon ongewenst.

We doen als team ons best daar zo consistent mogelijk in te zijn, maar je gaat dit nooit 100% in zwart-wit regeltjes en moderatie vangen. Met even nadenken voor je iets post en als er dan eens iets geknipt/verwijderd wordt niet direct op hoge poten (en regelmatig op de verkeerde plek) verhaal halen zou een boel wrijving voorkomen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 22:14
mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:45:
[...]

Daar bedoel ik mee, dat er in de voetbalsupporterwereld veel met bijnamen wordt geouwehoerd. Dus 020, 010, Calimero's of Superboeren, Godenzonen,
Die kun je toch niet op een hoop gooien? De laatste twee worden ook door supporters van de club zelf als positieve omschrijving gebruikt.

De eerste twee is vooral een manier om maar geen Rotterdam, Amsterdam, Ajax of Feyenoord te hoeven typen. Moet je niet willen. Calimero is vooral een negatieve frame. Dat is meestal ook niet bevorderlijk voor de discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Als je de bijnamen, geuzennamen en andere namen van de clubs niet kent, dan vraag ik me werkelijk af, of je wel gevoel voor voetbal hebt en de emoties die dat oproept.
Dank, wordt geapprecieerd, bijzondere analyse maar foutief.
Daar bedoel ik mee, dat er in de voetbalsupporterwereld veel met bijnamen wordt geouwehoerd. Dus 020, 010, Calimero's of Superboeren, Godenzonen, dat soort termen. In een goede discussie zou dit dus wel moeten kunnen. Trek je het ongewenst zijn door, dan zou ik ook aanstoot kunnen nemen aan de aanduiding: De Leeuwinnen of Oranje.
Hier haal je natuurlijk wel een aantal zaken door elkaar. Leeuwinnen en Oranje zijn de benamingen van het vertegenwoordigende elftal van Nederland zoals de KNVB ook in hun communicatie hanteert.

Voor de genoemde postcodes (020, 010) - want een gemeente/club benoemen is eng! en bijnamen (Superboeren, Godenzonen) heb ik enkel aangegeven dat het niet mijn voorkeur geniet, niets meer maar ook niets minder. Aan beiden zitten voor mij geen negatieve noch positieve klanken.

Calimero's is echter weer een ander geval aangezien daar - in mijn beleving - vrijwel nooit een positieve klant aan zit en enkel gebruikt wordt om men weg te zetten indien een perspectief niet bevalt.
Probleem is, dat we niet in het stadion zitten of in een echte kroeg. Dan heb je ook nog de andere factoren die een duidelijk verschil laten zien, tussen lolbroekerij of kwaadaardigheid. En die poppetjes die je kan invoegen in de reactie schieten vaak ook te kort om iets echt duidelijk te maken.

Ik hoop dat het hier niet een puriteins voetbalforum gaat worden, maar dat er gewoon beschaafd wordt ingegrepen als iemand uit de bocht vliegt. Want dat zal toch blijven gebeuren. Soms neemt de emotie het lichaam over en worden mensen ontoerekeningsvatbaar in een spannende wedstrijd of heftige discussie.
En juist in de situatie niet in het stadion of in een echte kroeg zou ik wat meer niveau hopen. Niet de "ik wil de gemeente niet benoemen". Als emotie de overhand krijgt is het wellicht verstandig om geen reactie te plaatsen, emotie blijft een bijzonder matige uitleg van waarom je uit de bocht vliegt.

Ankona schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:40:
[...] het zelfreinigende/corrigerende vermogen van een organisch iets als een forum. Een post wordt vanzelf genegeerd als het slecht/onduidelijk geschreven is. Een enkele naamsverbastering leidt zelden tot een flame.(Doet iemand dat vaak en wordt je er flauw van -> zeg er dan gewoon wat van, al dan niet in een pm)

En soms is het ook gewoon onderdeel van een lopende grap. Moet gewoon kunnen (bij de tigste herhaling wordt het flauw en vervelend - als het niet stopt is er niets mis mee om dan bij te sturen, al dan niet met wat lichte moderator power)
Op basis van het verleden heb ik weinig vertrouwen in zelfreinigend en zelfcorrigerend vermogen in de thread. Daar zit de combinatie met de "lopende grap" die tot in den treuren wordt herhaald bij.

Natuurlijk zou het ideaal zijn als er zelfreinigend en zelfcorrigerend vermogen was, ik heb het echter niet gezien en vraag me ook af hoe je dat zou zien, wat is hierin de manier?

Leon Zwiers schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:03:
[...]

Is er ooit een mod met je Rolo ervandoor gegaan? Damn zeg wat een geheugen. :P
Je zou haast denken dat een poging tot een lollige opmerking belangrijker is dan een inhoudelijke reactie.

[ Voor 22% gewijzigd door Napo op 06-07-2019 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Napo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:57:

[...]

Op basis van het verleden heb ik weinig vertrouwen in zelfreinigend en zelfcorrigerend vermogen in de thread. Daar zit de combinatie met de "lopende grap" die tot in den treuren wordt herhaald bij.

Natuurlijk zou het ideaal zijn als er zelfreinigend en zelfcorrigerend vermogen was, ik heb het echter niet gezien en vraag me ook af hoe je dat zou zien, wat is hierin de manier?
Zoals ik vaker betoog, een mod ingreep zou vaker moeten gebeuren dmv een user via een pm aanspreken op minder gewenst gedrag dan via een botte ingreep (en vooruitlopend, dat aanspreken ook op een sociaal normale toon) Zal niet altijd werken maar ik weet zeker dat dat vaak meer dan voldoende is om bij te sturen en de sfeer goed te houden.
Zoals het nu gaat is er onbegrip en wij-zij. Verder gaan bepaalde gebruikers provoceren omdat ze zich machteloos voelen tegen de mods. En de mods zelf, dat zijn ook geen superwezens. Die missen ook wel eens een stukje sarcasme of verwijzing die dat taalgebruik juist zeer relevant maakt.

En of het dan werkt. Ik denk het wel. Er staat niets in de fik als per ongeluk een ietwat ongewenst woord blijft staan. Doet geen pijn. Niets aan de hand. Ingrijpen moet niet dat schoolmeester karakter krijgen, dan is het middel erger dan de kwaal (zie deze discussie). Als er flames ontstaan of echt kwetsend taalgebruik is dan is ingrijpen in het topic begrijpelijk. Anders, beejte dikkere huid, lekker laten lopen en elkaar erop aanspreken als het structureel irritatie opwekt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Typhone schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:18:
Er is geen 'bewuste drang' om ze te gebruiken maar ik denk eerder een 'ingebed' iets. Ik ga in oktober naar The Big Apple. <knip, kap eens met die verbasteringen> New York.

See how easy it's done? En hoe weinig intentie om te beledigen erachter zit? Of moet de discussie echt op 'naamsverbastering' gezocht worden en niet op bijnaam niveau?
Dan gaat het alweer naar de kant om te bepalen wat wel en niet mag, maak het jezelf makkelijk en doe het gewoon zo weinig mogelijk. Ook al is iets ingebed, het is een kwestie van even je post terug lezen voordat je op submit rost.
Dat is sowieso iets wat velen vaker zouden moeten doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
D-e-n schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Die kun je toch niet op een hoop gooien? De laatste twee worden ook door supporters van de club zelf als positieve omschrijving gebruikt.

De eerste twee is vooral een manier om maar geen Rotterdam, Amsterdam, Ajax of Feyenoord te hoeven typen. Moet je niet willen. Calimero is vooral een negatieve frame. Dat is meestal ook niet bevorderlijk voor de discussie.
Ik snap je helemaal, maar het hoort wel bij voetbalsupporters.

Ik zal even de term Calimero wat beter proberen te duiden, waarom het niet altijd negatief is.

Als ik met vrienden over een wedstrijd van PSV napraat, omdat ze weer hebben lopen klagen over de scheidsrechter of iets in die geest, dan komt de term Calimero omhoog. Zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk. Dat gedrag vertoont PSV best wel vaak. Daarom is hun bijnaam Calimero's. Dat kan je negatief zien, maar dat is het nooit, want het is terugkerend gedrag van PSV en hoort bij de club. Als de supporters het als geuzennaam hadden aangenomen, dan zou het wel positief zijn?

De termen 010 en 020 is algemeen erkent. Zelfs op de TV zeggen ze het vaak zo. "Dan schakelen we nu over naar 010, waar de Kuip kolkt en er alweer geen supporters van 020 aanwezig zijn." Die kengetallen noemen is misschien kinderachtig, maar til er niet te zwaar aan.

En dan hebben we nog de term Joden en Kakkerlakken. Het ene is een geuzenaam, het tweede zou je als onwenselijk kunnen beschouwen, al is het wel een gangbare term in de supporterswereld. Daar zou je ook Calimero's bij kunnen zetten, maar het is toch een iets andere term als kakkerlakken.

Je kan wel alles op een grote hoop gooien. Voetbalsupporters gebruiken nu eenmaal krachttermen en dat komt bij veel mensen vijandig over. Ik ga in het dagelijkse leven ook niemand zijn/haar moeder voor prostituee uitmaken. Als het een waardeloze scheidsrechter is, dan roep ik vrolijk met de rest mee en krijg je uitspraken als: Hi Ha hondel*l, maar dan erger.

Dat is niet beschaafd en op een forum kan je dit ook niet allemaal gaan lopen roepen, maar bijnamen/verbasteringen horen erbij. Of je het nu leuk vindt of niet.

En er zijn genoeg mensen hier die dat prima snappen en ook best roepen dat je te ver gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:38:
Zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk. Dat gedrag vertoont PSV best wel vaak. Daarom is hun bijnaam Calimero's. Dat kan je negatief zien, maar dat is het nooit, want het is terugkerend gedrag van PSV en hoort bij de club.
Dit is dus zo'n uitstekend voorbeeld waarom je het niet zou moeten willen gebruiken. En oprecht, daar zit heel misschien een minimale kern van waarheid in maar in beginsel niet. Dat sommige uitspraken geframed worden op zo'n manier komt eerder van externe partijen dan de club zelf.

Daarnaast is Calimero ook breder gebruikt dan enkel de context PSV, je ziet het naar voren komen bij uitspraken van ook andere kleinere clubs.

mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:38:
En dan hebben we nog de term Joden en Kakkerlakken. Het ene is een geuzenaam, het tweede zou je als onwenselijk kunnen beschouwen, al is het wel een gangbare term in de supporterswereld. Daar zou je ook Calimero's bij kunnen zetten, maar het is toch een iets andere term als kakkerlakken.
Voor de vergelijking die je doet zou je beter Neuzen en Kakkerlakken kunnen gebruiken. Beiden net zo onwenselijk en een niveau dat we gelukkig niet nastreven hier. Ondanks dat ze vaak gebruikt worden in supportersgroepen is het vrijwel vaak zo dat er een weinig positieve klank aan zit

[ Voor 59% gewijzigd door Napo op 05-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
"Calimero" is een begrip dat iedereen kent. Niet specifiek als aanduiding voor een bepaalde club, het is gewoon een metafoor om zonder inhoudelijke argumenten de argumenten van een ander onderuit te halen en die ander in de discussie te diskwalificeren.

Heel soms prima bruikbaar als spiegel als iemand doordraaft maar meestal ongewenst.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 22:14
@mavaros
Zoals jij de term Calimero gebruikt is dat dus negatief. Je zet de supporter van de andere club neer als een onterechte klager terwijl die misschien gewoon terecht klaagt over een bepaalde scheidsrechterlijke beslissing. De opmerking dat PSV-ers dat gedrag vaak vertonen is wat mij betreft zwaar ongepast. Iedere supporter klaagt als zijn of haar club de scheids wat tegen heeft. Daarbij onderscheid maken tussen clubs is een wedstrijdje verpissen waar we niet aan moeten beginnen.

Best kans dat sommige supporters "kakkerlak" als geuzennaam zijn gaan zien maar als een niet-Feyenoorder dat zegt is het per definitie niet positief bedoeld. Gewoon niet doen dus. De eerste tv presentator die 020 of 010 zegt moet ik nog tegenkomen overigens.

Ps.
In het verleden heb ik mede een voetbal forum beheerd waar je bepaalde woorden kon censureren. Zei er iemand "kakkerlakken" of "pisvee" of iets in die trand dan stond er ****. Prima oplossing.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Als ik met vrienden over een wedstrijd van PSV napraat, omdat ze weer hebben lopen klagen over de scheidsrechter of iets in die geest, dan komt de term Calimero omhoog. Zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk. Dat gedrag vertoont PSV best wel vaak. Daarom is hun bijnaam Calimero's. Dat kan je negatief zien, maar dat is het nooit, want het is terugkerend gedrag van PSV en hoort bij de club. Als de supporters het als geuzennaam hadden aangenomen, dan zou het wel positief zijn?
:D :D :D :D :D

Ik moest hier wel even goed hard om lachen maar ik denk dat je hier de spijker héél erg misslaat. Dit is zo gegroeid onder een bepaalde groep homogene supporters (ik vermoed Ajacieden) waar jij je onder begeeft. Dit doortrekken naar de hele groep is natuurlijk zéér onjuist evenals de analyse die jij nu neerzet. Precies wat jij nu zegt is de reden namelijk waarom calimero's géén wenselijke term is in de richting van voetbalsupporters van een bepaalde club.

Geloof mij, dát neerzetten in het voetbaltopic en de rapen zijn gaar op een wedstrijddag. Iets als calimero 'gedrag' omschrijven is dan wel weer wat anders en zou, contextafhankelijk., geen enkel probleem zijn. Maar de PSV supporters calimero's noemen als zijnde hun bijnaam lijkt me NIET de juiste insteek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavaros
Ik begrijp jullie allemaal, maar wat jullie denigrerend vinden hoeft bij een ander niet zo te zijn.

Ik zal in de voetbalfora dit soort termen gaan vermijden, want de mores is hier anders dan in mijn kennissenkring.

Maar daar een klinische feitendiscussie van willen maken, lijkt mij niet echt bevordelijk. Beschaafd, maar met emotie moet toch kunnen.

Maar goed. Gaan jullie verder met de oorlog en ik hoop dat het snel vrede word. Mijn kritiek is niet op de moderators, maar meer op de wens om alle spontaniteit te willen strippen van het voetbalforum, door reageerders.

edit: Dan zal ik de term calimerogedrag gaan gebruiken als het nodig is. Als dat namelijk wel acceptabel is, dan doen we dus aan woordneuken.

Kan ik dan ook de term: Kakkerlakkengedrag gaan gebruiken? Vast niet., want dat is dan nog altijd denigrerend.

Nee, ik zal in het voetbaltopic die termen niet meer gebruiken. Het ligt hier allemaal erg gevoelig en ik wil niemand als minderwaardig bestempelen, omdat de persoon het kennelijk persoonlijk of mensonwaardig vindt. Het moet wel leuk blijven.

In de kroeg blijf ik wel over Calimero's discussieren, want als ik het over de voetballers uit Eindhoven die zich PSV noemen ga hebben, dan heb ik geen vrienden meer. :(

[ Voor 36% gewijzigd door mavaros op 05-07-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:06:
Ik begrijp jullie allemaal, maar wat jullie denigrerend vinden hoeft bij een ander niet zo te zijn.
Past wel mooi met het verwijt dat je mij maakte ;)

Ik zal in de voetbalfora dit soort termen gaan vermijden, want de mores is hier anders dan in mijn kennissenkring.

Maar daar een klinische feitendiscussie van willen maken, lijkt mij niet echt bevordelijk. Beschaafd, maar met emotie moet toch kunnen.

Maar goed. Gaan jullie verder met de oorlog en ik hoop dat het snel vrede word. Mijn kritiek is niet op de moderators, maar meer op de wens om alle spontaniteit te willen strippen van het voetbalforum, door reageerders.
Het gaat geeneens om het een klinische feitendiscussie zonder enige spontaniteit te maken maar wel om rekening met elkaar te houden. Sommige termen zijn niet louter positief en dat kan per achtergrond verschillen. Daar moet je je bewust van zijn en als je het niet zeker weet kan je beter de normale naam van de club gebruiken om daar incidenten te voorkomen.

Daar kan prima wat emotie bij zitten maar ook daar zitten de normale grenzen aan. Waar je thuis op de bank, in de kroeg of in het stadion dingen zegt die wellicht niet handig zijn vanuit emotie kan ik zeker begrijpen. Op een forum moet je daar al wat meer stappen voor ondernemen waardoor ook dat stukje emotie wellicht even teruggelezen kan worden alvorens je op "verstuur" klikt.

mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:06:
Nee, ik zal in het voetbaltopic die termen niet meer gebruiken. Het ligt hier allemaal erg gevoelig en ik wil niemand als minderwaardig bestempelen, omdat de persoon het kennelijk persoonlijk of mensonwaardig vindt. Het moet wel leuk blijven.
Hier schiet je wel weer ontzettend ver door naar een ander uitersten. Wellicht goed om te lezen en te begrijpen wat @Typhone, @Ankona & @D-e-n er over aangeven en waarom het de bepaalde lading heeft.

Dit is trouwens wel tekenend waarom afwijken van Ajax, Feyenoord, PSV, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en ga zo maar door 'tricky' is.

[ Voor 16% gewijzigd door Napo op 05-07-2019 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:54:
@mavaros
Zoals jij de term Calimero gebruikt is dat dus negatief. Je zet de supporter van de andere club neer als een onterechte klager terwijl die misschien gewoon terecht klaagt over een bepaalde scheidsrechterlijke beslissing. De opmerking dat PSV-ers dat gedrag vaak vertonen is wat mij betreft zwaar ongepast. Iedere supporter klaagt als zijn of haar club de scheids wat tegen heeft. Daarbij onderscheid maken tussen clubs is een wedstrijdje verpissen waar we niet aan moeten beginnen.

Best kans dat sommige supporters "kakkerlak" als geuzennaam zijn gaan zien maar als een niet-Feyenoorder dat zegt is het per definitie niet positief bedoeld. Gewoon niet doen dus. De eerste tv presentator die 020 of 010 zegt moet ik nog tegenkomen overigens.

Ps.
In het verleden heb ik mede een voetbal forum beheerd waar je bepaalde woorden kon censureren. Zei er iemand "kakkerlakken" of "pisvee" of iets in die trand dan stond er ****. Prima oplossing.
Ik zou er zelfs 'die hele mooie club uit <plaats van de club waar het om gaat>' van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ankona schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Zoals ik vaker betoog, een mod ingreep zou vaker moeten gebeuren dmv een user via een pm aanspreken op minder gewenst gedrag dan via een botte ingreep (en vooruitlopend, dat aanspreken ook op een sociaal normale toon) Zal niet altijd werken maar ik weet zeker dat dat vaak meer dan voldoende is om bij te sturen en de sfeer goed te houden.
Zoals het nu gaat is er onbegrip en wij-zij. Verder gaan bepaalde gebruikers provoceren omdat ze zich machteloos voelen tegen de mods. En de mods zelf, dat zijn ook geen superwezens. Die missen ook wel eens een stukje sarcasme of verwijzing die dat taalgebruik juist zeer relevant maakt.

En of het dan werkt. Ik denk het wel. Er staat niets in de fik als per ongeluk een ietwat ongewenst woord blijft staan. Doet geen pijn. Niets aan de hand. Ingrijpen moet niet dat schoolmeester karakter krijgen, dan is het middel erger dan de kwaal (zie deze discussie). Als er flames ontstaan of echt kwetsend taalgebruik is dan is ingrijpen in het topic begrijpelijk. Anders, beejte dikkere huid, lekker laten lopen en elkaar erop aanspreken als het structureel irritatie opwekt.
Een PM zonder ingreep levert allerlei (zeer) ongewenste fallout op, omdat er niet zichtbaar wordt ingegrepen, en dan wordt het dus door anderen niet opgepikt, en die escaleren vervolgens (based on results).

Het zal dus altijd en-en zijn, en zonder PM, maar wel een sturende opmerking in het topic is dan veel duidelijker.

Het lijkt nou net alsof iemand volgens jou (?) niet ‘en plein publique’ moet worden aangesproken, wegens ‘gezichtsverlies’, of zo?

Als je over de schreef gaat, is dat juist wel de manier. Leert de rest ook nog iets (hopen we dan).

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Ramzzz schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:50:
[...]

Een PM zonder ingreep levert allerlei (zeer) ongewenste fallout op, omdat er niet zichtbaar wordt ingegrepen, en dan wordt het dus door anderen niet opgepikt, en die escaleren vervolgens (based on results).

Het zal dus altijd en-en zijn, en zonder PM, maar wel een sturende opmerking in het topic is dan veel duidelijker.

Het lijkt nou net alsof iemand volgens jou (?) niet ‘en plein publique’ moet worden aangesproken, wegens ‘gezichtsverlies’, of zo?

Als je over de schreef gaat, is dat juist wel de manier. Leert de rest ook nog iets (hopen we dan).
Ik weet hoe jij en anderen invulling geven aan je taak als mod. En ik weet dat ik niet de enige ben die daar een mening over heeft. Je ziet ook dat die manier van afstandelijk publiekelijk terecht wijzen juist tot onvreden, onbegrip en flames (hier in feed-back in elk gevel) leidt.
Ik ben van mening dat een andere aanpak veel beter werkt in veel situaties. Probeer het eens. Je hebt veel meer effect als je mensen weet te beinvloeden dan met enkel gevolgen van gedrag corrigeren.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
Ramzzz schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:50:
[...]

Kijk, nu komen we ergens.

Zet mij of anderen die over de schreef gaan met een uitleg op het openbare forum. In dit geval voetbal, want dat leest iedereen die er mee te maken heeft. Daarna hoort er in een gezonde omgeving door de gebruikers een correctie plaats te vinden. Dat maakt het voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk.

Oorlog voeren via DM is waardeloos en niet in het belang van het forum of de discussie.

Maak de grenzen duidelijk en grijp pas in als het echt uit de klauwen loopt. Dat is jullie taak. Dat moeten de moderators doen. De rest kan het volk op dit forum prima zelf doen.

[ Voor 2% gewijzigd door mavaros op 05-07-2019 13:36 . Reden: Slecht einde ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

mavaros schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Maak de grenzen duidelijk en grijp pas in als het echt uit de klauwen loopt. Dat is jullie taak. Dat moeten de moderators doen. De rest kan het volk op dit forum prima zelf doen.
Als we dat niet uit de klauwen laten lopen nu eens overnemen van de mods? Dat scheelt ingrepen en grenzen zetten. Want als er iets niet is dan is het een grens. Denken in de 'geest van de grens/wet' werkt daarentegen wel. Wanneer iedereen eens niet met maat 52 tenen rondloopt blijft het over het algemeen wat leefbaarder.

De grens naar het negatieve is waar het over gaat. Wat we vergeten is dat de grens in het positieve bij elke wedstrijd meermaals gebroken wordt. Slowchat e.d. nog even helemaal buiten beschouwing gelaten. Maar ik heb dat nu in 3 posts op rij aangegeven volgens mij dat het mes aan twee kanten snijdt en wij even de positieve kant vergeten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Typhone schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:42:
[...]

Als we dat niet uit de klauwen laten lopen nu eens overnemen van de mods? Dat scheelt ingrepen en grenzen zetten. Want als er iets niet is dan is het een grens. Denken in de 'geest van de grens/wet' werkt daarentegen wel. Wanneer iedereen eens niet met maat 52 tenen rondloopt blijft het over het algemeen wat leefbaarder.

De grens naar het negatieve is waar het over gaat. Wat we vergeten is dat de grens in het positieve bij elke wedstrijd meermaals gebroken wordt. Slowchat e.d. nog even helemaal buiten beschouwing gelaten. Maar ik heb dat nu in 3 posts op rij aangegeven volgens mij dat het mes aan twee kanten snijdt en wij even de positieve kant vergeten nu.
Daar denk ik niet echt over na.

Mods die ingrijpen op een forum horen erbij. En ja, daar kan je heel veel kritiek op hebben. En nee, modbreaks ergeren me ook als de pest.

Helaas is dit wel een website met eigen regels, want dat mag. Daar moet men zich dus aan houden als het puntje bij paaltje komt. Daarom snap ik ook dat ik geknipt ben op bepaalde momenten. Dat ik het er niet mee eens ben is dan van ondergeschikt belang. Het is immers geen openbare ruimte.

We moeten hopen dat de mods openstaan voor de terechte kritiek. Maar zij allemaal nee roepen, dan blijft de strijd doorgaan. Dat zou een schandalige vertoning worden en niemand zit hierop te wachten.

Je krijgt denk ik altijd golven negatief commentaar. Als Ajax met 6-2 verloren heeft, dan ben ik echt niet meer vriendelijk. Daar heb ik en velen met mij de pest over in. Dus je gaat vast een stroom hele negatieve reageersels krijgen. Dat is dan zo en daar moet je maar aan wennen. Morgen sta je op het werk gewoon weer een kop koffie met elkaar te drinken. Gaat altijd prima.

Op internet is het wat moeizamer merk ik. Maar dat gaat wel goedkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:01:
Je ziet ook dat die manier van afstandelijk publiekelijk terecht wijzen juist tot onvreden, onbegrip en flames (hier in feed-back in elk gevel) leidt.
Incidenteel is dat inderdaad zo, vaak bij individuen die dan moeite hebben als ze überhaupt aangesproken worden. Een DM leidt dan tot net zoveel onvrede en flames, alleen ziet verder niemand het. ;)
Ik ben van mening dat een andere aanpak veel beter werkt in veel situaties.
De ervaring leert van niet. Men geeft hier ook juist aan duidelijkheid te willen hebben over wat wel en niet mag. Juist publiek modereren geeft duidelijkheid over waar de grenzen liggen. Doe je alles achter de schermen dan maakt dat het veel minder transparant wat wel en niet de bedoeling is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:01:
[...]De ervaring leert van niet. Men geeft hier ook juist aan duidelijkheid te willen hebben over wat wel en niet mag. Juist publiek modereren geeft duidelijkheid over waar de grenzen liggen. Doe je alles achter de schermen dan maakt dat het veel minder transparant wat wel en niet de bedoeling is. :)
Is het nu wel transparant dan? ;)
Hoe moet men weten waar de grens ligt als er hele berichten verdwijnen en/of dusdanig aangepast worden dat als men het bericht niet heeft gelezen voor de verwijdering/aanpassing men totaal niet weet of kan weten waar het nu om ging?
Was het echt over de grens, was het in het grote grijs gebied of was het wellicht(!) een (ietwat) overtrokken reactie van de mod?
Soms is het overduidelijk, maar meestal staan er cryptische (blauwe) teksten als 'Dat doen we dus niet!' of ''Dit stopt nu!'.
Wat doen we dus niet?
Wat stopt nu?

Hoe transparant is dat?
Het zou in mijn ogen beter zijn als berichten ((groten)deels) blijven staan, gedeeltelijk gecensureerd worden (b.v. Dat is niet waar!?! F*ck *** Calimero!!) of b.v. <modbreak>We noemen elkaar geen Calimero</modbreak>

Dan pas is het transparant!
Nu is het voor de meesten giswerk.

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
OPSLAGHOND schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:29:
[...]

Het zou in mijn ogen beter zijn als berichten ((groten)deels) blijven staan, gedeeltelijk gecensureerd worden (b.v. Dat is niet waar!?! F*ck *** Calimero!!) of b.v. <modbreak>We noemen elkaar geen Calimero</modbreak>
Wellicht wel maar vergeet niet hoe slecht de posts van een mod werken indien ze in een rood vlak aangeven dat een bepaalde discussie klaar is omdat het weer eens uit de hand loopt.

Met regelmaat loopt het dan alsnog door met de genoemde trashes en edits tot gevolg.

Zou het beter zijn? Deels wel, zie ik dat direct werken? Nee, helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@OPSLAGHOND de suggestie was DM in plaats van MBR. Dat is hoe dan ook minder transparant dan nu.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPSLAGHOND
  • Niet online
@Gonadan Klopt, maar ik quote toch echt een gedeelte over publiekelijk modereren of lees ik dat nou helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

OPSLAGHOND schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:49:
@Gonadan Klopt, maar ik quote toch echt een gedeelte over publiekelijk modereren of lees ik dat nou helemaal verkeerd?
Klopt, maar dan gaan we de volgende cyclus van oordelen over de huidige moderatie in. Daar zie ik het nut nu niet van. Ik reageerde zuiver op de suggestie om alles achter de schermen af te handelen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:34:
[...]

Wellicht wel maar vergeet niet hoe slecht de posts van een mod werken indien ze in een rood vlak aangeven dat een bepaalde discussie klaar is omdat het weer eens uit de hand loopt.

Met regelmaat loopt het dan alsnog door met de genoemde trashes en edits tot gevolg.

Zou het beter zijn? Deels wel, zie ik dat direct werken? Nee, helaas niet.
Als je na een modbreak willens en wetens doorgaat zou een afkoelperiode van 24 uur helemaal geen kwaad kunnen. Weet alleen niet of dat makkelijk uit te voeren is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OPSLAGHOND
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:55:
[...]Klopt, maar dan gaan we de volgende cyclus van oordelen over de huidige moderatie in. Daar zie ik het nut nu niet van. Ik reageerde zuiver op de suggestie om alles achter de schermen af te handelen. :)
En ik reageer op het feit dat dat nu eigenlijk al het geval is, veel onduidelijker kan het niet voor users.
Wat er stond in het verwijderde of aangepaste bericht is veelal giswerk voor users, mods kunnen achter de schermen(!) logischerwijs meer lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

OPSLAGHOND schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:24:
veel onduidelijker kan het niet voor users.
Jawel hoor, geen enkel probleem. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OPSLAGHOND
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:26:
[...]Jawel hoor, geen enkel probleem. O-)
Lolbroek! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:26:
[...]

Jawel hoor, geen enkel probleem. O-)
Dan word je wel gevraagd (of gedwongen >:) ) om mee te gaan modden in sport gok ik zo ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dus hiermee kunnen we deze zeer lange reeks argumenten besluiten? :)

Laten we met zijn allen even afwachten hoe het in ‘het nieuwe seizoen’ gaat. Geef de mods ook even de tijd de eventuele ‘nieuwe lijn’ vorm te laten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Gonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:45:
@OPSLAGHOND de suggestie was DM in plaats van MBR. Dat is hoe dan ook minder transparant dan nu.
Overschat de transparantie van een publieke knip niet. Andere gebruikers zien de knip en een meestal niet al te inhoudelijke sneer. Het is vaak totaal onduidelijk waarom er ingegrepen is en wat er verwijderd is. Enkel het feit dat er is geknipt is zichtbaar.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Soms, niet altijd, nog altijd vele malen beter dan alles achter de schermen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Ok mag serieus een naampje als "Dollie" ook al niet meer? Die knul wordt al sinds ruim 2 seizoenen regelmatig zo genoemd in het topic, en niet alleen door mij.

En dan een wikipedialink erin als enige opmerking?
Ik heb me redelijk afzijdig gehouden van eerdere discussie, maar kom op hey @Outerspace dit is wel een beetje heel erg flauw. Moet dit nu echt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Leon Zwiers schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:09:
Ok mag serieus een naampje als "Dollie" ook al niet meer? Die knul wordt al sinds ruim 2 seizoenen regelmatig zo genoemd in het topic, en niet alleen door mij.

En dan een wikipedialink erin als enige opmerking?
Ik heb me redelijk afzijdig gehouden van eerdere discussie, maar kom op hey @Outerspace dit is wel een beetje heel erg flauw. Moet dit nu echt?
Eens, daarom liet ik het ook staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Ramzzz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:10:
[...]

Eens, daarom liet ik het ook staan.
Terugzetten dan maar...?

* Fiber ruikt een fittie en pakt vast popcorn... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ja heee.. Hier moet eerst nog 10 paginas vol over geschreven worden, niet 2 posts... Dat trekt Gonadan niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
We hebben de laatste 50 posts gehad over het modereren en over naamsverbasteringen. Aangegeven is te acteren op naamsverbasteringen en dat heb ik gedaan of mogen bijnamen, koosnamen etc weer wel? Willen we nu dat weer terugdraaien?

Neemt niet weg dat ik persoonlijk zoiets wel door de vingers wil zien. Maar dan is het eenmaal, andermaal en verkocht dat we verbasteringen deels toelaten en dat wij als mod bepalen wat wel en niet door de beugel kan.

You tell me.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

De moderators zitten op 1 lijn zo te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Qu3st schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:00:
De moderators zitten op 1 lijn zo te zien :+
We zijn op de goede weg ...

spoiler:
... en rijden allemaal een andere kant op. :+

Het leek mij juist dat het 'lichtvoetige' van het topic voorrang had boven extreem strikt modereren. Dat gaven jullie immers aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

toolkist schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:36:
Ja heee.. Hier moet eerst nog 10 paginas vol over geschreven worden, niet 2 posts... Dat trekt Gonadan niet :+
Valt me inderdaad wat tegen dit. -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Ramzzz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:05:
[...]

We zijn op de goede weg ...

spoiler:
... en rijden allemaal een andere kant op. :+

Het leek mij juist dat het 'lichtvoetige' van het topic voorrang had boven extreem strikt modereren. Dat gaven jullie immers aan.
Ach voordat het nieuwe seizoen is begonnen staan vast alle neuzen wel de juiste kant op. (Pun intended :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Qu3st schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Ach voordat het nieuwe seizoen is begonnen staan vast alle neuzen wel de juiste kant op. (Pun intended :+ )
Hé, da's mijn grap. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ach dan maken we wel weer wat TR's dat jullie Ajacieden neuzen noemen... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Ach je kan altijd knippen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Lichtvoetige/koosnamen etc...Yes please! Kijk, dingen als Joden, neuzen, kakkerlakken, 010/020 en dat soort shit mag van mij weg, maar maak het aub ook weer niet te strikt, de lol gaat er dan vrij snel vanaf, het is hier geen kinderforum ten slotte. Maar dat weten mods die veel in het voetbaltopic komen natuurlijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Leon Zwiers schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:01:
Lichtvoetige/koosnamen etc...Yes please! Kijk, dingen als Joden, neuzen, kakkerlakken, 010/020 en dat soort shit mag van mij weg, maar maak het aub ook weer niet te strikt, de lol gaat er dan vrij snel vanaf, het is hier geen kinderforum ten slotte. Maar dat weten mods die veel in het voetbaltopic komen natuurlijk ook prima.
Neuzen mag van mij hoor, stoor ik met totaal niet aan! En klopt aan deze kant ook gewoon :9.
Maar misschien een witte lijst maken van wat wel en niet mag? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Qu3st schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:17:
[...]

Neuzen mag van mij hoor, stoor ik met totaal niet aan! En klopt aan deze kant ook gewoon :9.
Maar misschien een witte lijst maken van wat wel en niet mag? O-)
Dan moet de term: kakkerlakken ook kunnen. Kijk, neuzen is vrij denigrerend en verwijst linea recta naar de Joden. Ik snap het wel en lig er ook niet wakker van, want voetbal. Het hoort er gewoon bij en morgen gaan we weer samen lunchen op het werk.

Maar hier ergeren mensen zich er kennelijk aan. Het moet wel voor iedereen leuk blijven, want openbaar forum.

Al kan ik wel heel hard glimlachen als er bepaalde bijnamen in het heetst van het moment over dit forum vliegen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17

ST10©DE

Dus.............

Hoe zit het nou met die bijnamen? "Loekie de Leeuw" mag blijkbaar wel? Lijkt me toch een denigrerende bijnaam?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:10:
Hoe zit het nou met die bijnamen? "Loekie de Leeuw" mag blijkbaar wel? Lijkt me toch een denigrerende bijnaam?
Het is een ‘koosnaam’ die men in Feyenoordkringen bezigt, omdat ze de man bepaald niet serieus nemen (namen).

Als dat binnen de eigen kring al niet mag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:13:
[...]

Het is een ‘koosnaam’ die men in Feyenoordkringen bezigt, omdat ze de man bepaald niet serieus nemen (namen).

Als dat binnen de eigen kring al niet mag...
Het is slechts een vraag. Je sneer of dat binnen eigen kring al niet mag begrijp ik dan ook niet en lijkt me onnodig.

Daarbij, het is zeer zeker geen 'koosnaam' , daarmee wil je genegenheid tonen. Het is gewoon een bijnaam om iemand te kakken te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:19:
[...]

Het is slechts een vraag. Je sneer of dat binnen eigen kring al niet mag begrijp ik dan ook niet en lijkt me onnodig.

Daarbij, het is zeer zeker geen 'koosnaam' , daarmee wil je genegenheid tonen. Het is gewoon een bijnaam om iemand te kakken te zetten.
Ik denk dat zijn ego het wel kan hebben.

Ze noemden hem van begin af aan al zo, en het slaat op zijn uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat zijn ego het wel kan hebben.

Ze noemden hem van begin af aan al zo, en het slaat op zijn uiterlijk.
Dus het criterium voor bijnamen is nu of die persoon zelf het kan hebben? En waar de naam vandaan komt is me ook bekend.

Zijn echter geen antwoorden op mijn vraag. En het maakt het niet duidelijk wat er nu wel of niet mag. Een bijnaam als "de witte Socrates" of "Das Phantom" is van een hele andere lading dan "Loekie de Leeuw".

Ik heb geen moeite met "Loekie de Leeuw", ik heb moeite met het beleid betreffende bijnamen. Deze bijnaam heeft overduidelijk een negatieve lading maar wordt toch getolereerd. Waarom "Erich ten Hag" dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:33:
[...]

Dus het criterium voor bijnamen is nu of die persoon zelf het kan hebben? En waar de naam vandaan komt is me ook bekend.

Zijn echter geen antwoorden op mijn vraag. En het maakt het niet duidelijk wat er nu wel of niet mag. Een bijnaam als "de witte Socrates" of "Das Phantom" is van een hele andere lading dan "Loekie de Leeuw".

Ik heb geen moeite met "Loekie de Leeuw", ik heb moeite met het beleid betreffende bijnamen. Deze bijnaam heeft overduidelijk een negatieve lading maar wordt toch getolereerd. Waarom "Erich ten Hag" dan niet?
Keine ahnung.

Er zijn mensen die bij het minste geringste een topic report aanmaken, en volgens mij waren we het er inmiddels over eens dat we hier niet overal rubber tegels behoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dus nu wordt het nog vager dan dat het al was waarbij ook het modteam geen duidelijke kaders weet te schetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Als je niets zinvols toe te voegen hebt aan de discussie hier, reageer dan niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Orion84 op 17-07-2019 14:44 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Napo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:52:
Dus nu wordt het nog vager dan dat het al was waarbij ook het modteam geen duidelijke kaders weet te schetsen?
En alleen daarom al zou een moderator zich mijn inziens niet tot dit soort dingen moeten laten verleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:45:
[...]

En alleen daarom al zou een moderator zich mijn inziens niet tot dit soort dingen moeten laten verleiden.
Het is gewoon van belang - zeker bij een relatief lichtontvlambaar topic als het voetbaltopic - duidelijke kaders aan te geven. Dat niet doen zorgt - en daar zijn de discussies hier een gevolg van - voor onduidelijkheid en ontevredenheid.

Dat houdt nog niet in dat ingrijpen altijd nodig is maar juist de vermeende "koosnamen" maakt het voor elkaar ook zo lastig. Iemand denkt dat Calimero een bijnaam is voor een club, iemand ziet "loekie de leeuw" als acceptabel en een ander niet.

Mijn inziens ontbreekt er wat duidelijkheid over waar de grens nu ligt en juist om die grens weer te verleggen zonder enige communicatie helpt daar niet aan mee. Communicatie is cruciaal, ook waar wel en niet actie op genomen wordt en daar zou wellicht een stap genomen kunnen worden.

Zelfs in dit topic zie je een verschillende verwachting van @Outerspace en @Ramzzz. Een lijn kiezen, dat duidelijk maken en die aanhouden en waarnodig bijschaven is een oplossing. Nu zijn het hier voornamelijk discussies zonder conclusie.

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 17-07-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Napo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:53:
[...]

Het is gewoon van belang - zeker bij een relatief lichtontvlambaar topic als het voetbaltopic - duidelijke kaders aan te geven. Dat niet doen zorgt - en daar zijn de discussies hier een gevolg van - voor onduidelijkheid en ontevredenheid.

Dat houdt nog niet in dat ingrijpen altijd nodig is maar juist de vermeende "koosnamen" maakt het voor elkaar ook zo lastig. Iemand denkt dat Calimero een bijnaam is voor een club, iemand ziet "loekie de leeuw" als acceptabel en een ander niet.

Mijn inziens ontbreekt er wat duidelijkheid over waar de grens nu ligt en juist om die grens weer te verleggen zonder enige communicatie helpt daar niet aan mee. Communicatie is cruciaal, ook waar wel en niet actie op genomen wordt en daar zou wellicht een stap genomen kunnen worden.

Zelfs in dit topic zie je een verschillende verwachting van @Outerspace en @Ramzzz. Een lijn kiezen, dat duidelijk maken en die aanhouden en waarnodig bijschaven is een oplossing. Nu zijn het hier voornamelijk discussies zonder conclusie.
Voor de goede orde, ik heb niet gevraagd om een ingreep en ik heb geen TR aangemaakt. Ik wil hetzelfde als jij, duidelijke kaders.

Wat @Ramzzz doet is ook een vorm van communicatie. Hij communiceert door het gebruik van deze denigrerende bijnaam dat wat hem betreft het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Napo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:53:
[...]

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:01:
[...]

Voor de goede orde, ik heb niet gevraagd om een ingreep en ik heb geen TR aangemaakt. Ik wil hetzelfde als jij, duidelijke kaders.

Wat @Ramzzz doet is ook een vorm van communicatie. Hij communiceert door het gebruik van deze denigrerende bijnaam dat wat hem betreft het moet kunnen.
Ik vond dat, wanneer een Feyenoorder (!) die naam gebruikt, dat te billijken is, ja.

Waarom toch steeds die overgevoeligheid (a.k.a. 'lange tenen')?

Er is een wereld van verschil tussen je mede-forumgenoten stomweg wegzetten als 'calimero' en een vertrekkende voorzitter van je 'eigen' club die (v.z.i.w.) vrijwel niemand zag zitten en die op basis van zijn uiterlijk een 'koosnaam' had.

[ Voor 66% gewijzigd door Ramzzz op 17-07-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:11:
[...]

Ik vond dat, wanneer een Feyenoorder (!) die naam gebruikt, dat te billijken is, ja.
Dus als een Ajacied de term "Joden" gebruikt, is het ook toegestaan voor anderen om die term te gebruiken?

Nogmaals, er is door meerdere gebruikers gevraagd om duidelijke(re) kaders. Dan helpt het als een moderator zich niet begeeft in het grijze gebied me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:16:
[...]

Dus als een Ajacied de term "Joden" gebruikt, is het ook toegestaan voor anderen om die term te gebruiken?

Nogmaals, er is door meerdere gebruikers gevraagd om duidelijke(re) kaders. Dan helpt het als een moderator zich niet begeeft in het grijze gebied me dunkt.
Klaagt de STER hier dat iemand voor 'Loekie' wordt uitgemaakt?

Wanneer @Ankona die naam bezigt, heeft niemand daar last van. Ik citeer hem.

Joden is voor niemand een acceptabele geuzennaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:18:
Wanneer @Ankona die naam bezigt, heeft niemand daar last van.
Behalve misschien de beste man zelf, maar who cares, het is toch maar een anoniem internetforum, right? 8)7

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Daar zit je mis. Al zal ik de term niet bezigen op Tweakers.
Al zou een Feyenoorder typen de 'joden' komen op bezoek dan is dat voor mij geen reden om me in welk opzicht dan ook beledigd te voelen als er nog uitsupporters waren en ik er daar één van was. Maar volgens mij wisselt dat ook per hoek van het land. Hier hebben we mensen van Joodse afkomst op het werk die het prachtig vinden maar een familielid die getrouwd is met iemand van Joodse afkomst die snapt er weer helemaal niks van. Ergo dat is wel een dingetje om rekening mee te houden hence me not using the term here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Waarom toch steeds die overgevoeligheid (a.k.a. 'lange tenen')?
Hier sla je de plank dus volledig mis. We zijn niet overgevoelig voor het gebruik van bijnamen. We vragen ons af wat nu de kaders zijn.

Zijdelings beschuldig je mij ook even van het hebben van lange tenen? Dank, weer een onnodige sneer wat mij betreft.
Er is een wereld van verschil tussen je mede-forumgenoten stomweg wegzetten als 'calimero' en een vertrekkende voorzitter van je 'eigen' club die (v.z.i.w.) vrijwel niemand zag zitten en die op basis van zijn uiterlijk een 'koosnaam' had.
Misschien moet je de betekenis van koosnaam nog even opzoeken. Het is overduidelijk dat de bijnaam gebruikt wordt om aan te duiden dat deze persoon niet serieus genomen wordt door de gebruikers van deze bijnaam.
[...]

We hebben nergens gezegd iemand wel de term mag gebruiken en iemand anders niet. Ik heb alleen aangegeven dat in het kader van duidelijkere richtlijnen voor wat betreft bijnamen, moderators zich hier verre van moeten houden ten einde het niet nog onduidelijker te maken. Doet me een beetje denken aan een kamerlid die opgepakt is voor rijden onder invloed en daar geen conclusies aan verbind.

Mwah, ik hoor Ajacieden het anders behoorlijk vaak scanderen op de tribune.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Ik denk dat, zeker met de geschiedenis hier, het zeker ene grensvlak is. Was het me ook bewust toen ik het zo schreef, recalcitrant als ik ben loop ik wel vaker op het randje.

Wat mij betreft moeten dat soort bijnamen ook gewoon kunnen. Er is m.i. ook een verschil tussen bijnamen en naamsverbasteringen.

Lijkt mij goed om te waken voor dat het gebruik van niet formele namen niet leidt tot onduidelijkheid (laat het topic wel algemeen leesbaar blijven en niet een innercircle feestje) of doorslaan in flauwheid (dat is lastiger met harde richtlijnen te duiden)

Af en toe het over neuzen of lampjes hebben moet m.i. ook gewoon kunnen. Ik zal ook niet meteen een TR aanmaken als iemand over kakkerlakken begint. Maar ja, dat is hoe ik erover denk. Ik kan me voorstellen dat om escalatie te voorkomen een iets minder tolerant beleid wenselijk is. Maar het ligt duidelijk gevoelig, waarschijnlijk vooral bij mensen die in het verleden tikken op de vingers gehad hebben en dan nu een moddereter (ja ook een verbastering :9 ) op een uitglijder kunnen betrappen.

Dus relax. Praat niet goed wat fout is. Jan de Jong Loekie de Leeuw noemen is tegen de regels, maar te snel rijden met je auto is dat ook en dat doen we ook allemaal. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het officieel verboden is om je vrouw te slaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

[...]

Hmm dus dit wordt onder 'citeren van Ankona' verstaan?

Afbeeldingslocatie: http://www.doding.nl/img/loekie.jpg

Wat @Ankona aangeeft, hij vindt zelf dat de bijnaam in het grijze gebied ligt. Dan zouden moderators, die juist de wetenschap hebben over de gevoeligheid in dit topic, en duidelijke kaders zouden moeten communiceren, een dergelijke bijnaam niet moeten gebruiken. Ook ten einde discussie in de toekomst over andere bijnamen te voorkomen. En ik zal 'm even citeren: "praat niet goed wat fout is".

En wat @Typhone aangeeft. Hij weet dat bepaalde termen gevoelig liggen in dit topic en gebruikt ze derhalve niet. Een dergelijke wijsheid zou je ook van moderators verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik denk dat onder een bepaald aantal supporters in het voetbaltopic de nuance wat duidelijker aanwezig is dan bij anderen. Uit mijn hoofd zijn er enkele types die in goede en slechte tijden altijd wel aanwezig zijn (van alle clubs) en er zijn types die je wat vaker ziet wanneer het met de eigen club goed gaat en de andere club(s) minder. Lees: zij die hun mening wat meer ventileren wanneer het goed gaat. Ik kan me niet voorstellen dat bepaalde running gags over Feyenoord in het verkeerde keelgat schieten bij bijv. @Ankona of @Leon Zwiers maar er zullen er zijn die wel direct op hun 'pik' getrapt zijn en dan meteen op de TR knop rammen.

Alleen... ga er als moderator maar eens aanstaan om dat eruit te filteren. Dan moet je een dagelijks deel zijn van de groep die regelmatig komt en dat lijkt me vrij lastig. Plus je moet ook nog eens goed weten hoe de verhoudingen onderling liggen. Volgens mij is er onder genoeg actieve posters genoeg respect naar elkaar maar er is ook een groep die véééél lichter geraakt is en die ook tot het collectief behoort die regelmatig posten. Ik heb er alleen geen oplossing voor behalve de sneren of de zaken waar ik het soms niet mee eens ben te laten voor wat ze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Context is alles, is het nu zo moeilijk?

Neem daarbij de volgende vraag: "Raak ik mogelijk een groep mensen met deze term op dit forum?"
Indien ja -> niet doen
Indien nee -> toelaatbaar

'Loekie de Leeuw' -> raakt dat een groep op het forum? Nee, Feyenoorders zelf noemen hem zo, een andere groep supporters zal die ook niet raken mocht daar sprake van zijn.

Calimero -> raakt een groep supporters dat actief is op het forum, niet doen dus.

Dolie (Dolberg) -> raakt geen groep supporters, Ajacieden noemen hem immers zelf ook zo
The Hunter -> lijkt mij duidelijk, raakt niemand

verbasteringen van een naam (bijv. rond Lozano of de Jong ivm klagen of vallen) van een speler, die negatief is tegenover een groep supporters, niet doen.

Zo moeilijk is het dus niet, stel jezelf gewoon de vraag "Raak ik mogelijk een groep mensen met deze term op dit forum?"

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Martinusz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:53:
Context is alles, is het nu zo moeilijk?

Neem daarbij de volgende vraag: "Raak ik mogelijk een groep mensen met deze term op dit forum?"
Indien ja -> niet doen
Indien nee -> toelaatbaar

'Loekie de Leeuw' -> raakt dat een groep op het forum? Nee, Feyenoorders zelf noemen hem zo, een andere groep supporters zal die ook niet raken mocht daar sprake van zijn.

Calimero -> raakt een groep supporters dat actief is op het forum, niet doen dus.

Dolie (Dolberg) -> raakt geen groep supporters, Ajacieden noemen hem immers zelf ook zo
The Hunter -> lijkt mij duidelijk, raakt niemand

verbasteringen van een naam (bijv. rond Lozano of de Jong ivm klagen of vallen) van een speler, die negatief is tegenover een groep supporters, niet doen.

Zo moeilijk is het dus niet, stel jezelf gewoon de vraag "Raak ik mogelijk een groep mensen met deze term op dit forum?"
Dus.. als je het persoonlijk maakt, mag je het gewoon doen. Want je raakt geen groep. Je beseft je hopelijk wel wat voor deur je hiermee open zet?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

corset schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Dus.. als je het persoonlijk maakt, mag je het gewoon doen. Want je raakt geen groep. Je beseft je hopelijk wel wat voor deur je hiermee open zet?
Nee, dan lig je er meteen af ipv dat je een deur voor anderen openzet. Ik kan me zo 1...2...3... ook geen dergelijke aanvallen heugen die op een dergelijke manier over de schreef gingen.

"De witte Chinees wist gisteren bij Studio Voetbal te melden dat speler A op het punt staat naar club B te verkassen, [...],. Dat is natuurlijk geen persoonlijke aanval op Arno Vermeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Typhone schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Nee, dan lig je er meteen af ipv dat je een deur voor anderen openzet. Ik kan me zo 1...2...3... ook geen dergelijke aanvallen heugen die op een dergelijke manier over de schreef gingen.

"De witte Chinees wist gisteren bij Studio Voetbal te melden dat speler A op het punt staat naar club B te verkassen, [...],. Dat is natuurlijk geen persoonlijke aanval op Arno Vermeulen.
Maar alsnog een opmerking die meer kansloos is dan echt grappig, of diepgaand of whatever je er mee wil bereiken.

Nee, dit is gewoon uitvluchten zoeken om dingen goed te praten. Maar ja.. als ik de voetbal praat programma's van TV zo zie waar het doodnormaal is om alles en iedereen af te zeiken in de naam van "omg dit is zo grappig en amusant", het zou me moeten verbazen.. helaas niet meer

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
corset schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Heb je uberhaupt gelezen wat er stond? :) Ook het deel over de PSV'ers in mijn voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Dan nog is het zeer subjectief. Dat een aantal Feyenoorders / Ajacieden / PSV-ers / ..... een bijnaam hebben voor iemand van hun eigen club wil niet zeggen dat andere aanhangers van die club het er mee eens zijn. Ik heb bijvoorbeeld volgens mij maar een persoon "Erich" zien gebruiken afgelopen jaar? Terwijl andere supporters van Ajax zeer tevreden waren met Erik als coach.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

corset schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Maar alsnog een opmerking die meer kansloos is dan echt grappig, of diepgaand of whatever je er mee wil bereiken.

Nee, dit is gewoon uitvluchten zoeken om dingen goed te praten. Maar ja.. als ik de voetbal praat programma's van TV zo zie waar het doodnormaal is om alles en iedereen af te zeiken in de naam van "omg dit is zo grappig en amusant", het zou me moeten verbazen.. helaas niet meer
Dat heeft nul komma nul met uitvlucht te maken. Maar dit zal ook wel een hoop verklaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lHEp9Gjwg8nXwgAqIjlDbJVG/full.jpg

@ST10©DE Dat was ik :*)

Er wordt daarmee helemaal niemand afgezeken, dat is jaren terug een keer gezegd op TV en onder de voetbalsupporters welbekend dus eerder een referentie dan een scheldwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Typhone schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Afbeelding]

@ST10©DE Dat was ik :*)

Er wordt daarmee helemaal niemand afgezeken, dat is jaren terug een keer gezegd op TV en onder de voetbalsupporters welbekend dus eerder een referentie dan een scheldwoord.
En toch gebruikte je het volgens mij met een reden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:11:
Dan nog is het zeer subjectief. Dat een aantal Feyenoorders / Ajacieden / PSV-ers / ..... een bijnaam hebben voor iemand van hun eigen club wil niet zeggen dat andere aanhangers van die club het er mee eens zijn. Ik heb bijvoorbeeld volgens mij maar een persoon "Erich" zien gebruiken afgelopen jaar? Terwijl andere supporters van Ajax zeer tevreden waren met Erik als coach.
Die persoon werd dan ook zorgvuldig gecorrigeerd door de eigen supporters ;) (lees ik >:) ) en later door de mods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:18:
[...]

En toch gebruikte je het volgens mij met een reden ;)
Ja correct. Want als het ooit fout ging kon ik op die manier heel snel de fouten van Ten Hag vinden of in elk geval de momenten waarop er iets controversieels gebeurde. Hetzelfde als zoeken op het woordje 'Ajax' in het Ajax topic. Dat zet weinig zoden aan de dijk.

Daar ben ik door op mijn vingers getikt en toen was dat ook direct over. Desalniettemin heb ik een paar keer nog gekscherend 'Erich' gebruikt als verwijzing daarnaartoe en dat was verder ook helemaal verkeerd of keihard weggemod. Omdat het begrip er dan dus wel is.

@Martinusz Oh nooooes! >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 17-07-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Martinusz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Die persoon werd dan ook zorgvuldig gecorrigeerd door de eigen supporters ;) (lees ik >:) ) en later door de mods.
d:)b

En dus gelijk een bewijs dat als een supporter van een team een bepaalde term bezigt , niet alle supporters van dat team het ermee eens zijn. Waarmee nog een argument van Ramzzz is weerlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:42:
[...]

Hmm dus dit wordt onder 'citeren van Ankona' verstaan?

[Afbeelding]
Nee, want als je werkelijk goed gelezen had:
Ankona schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:03:
Ze zijn grote schoonmaak aan het houden in het Maasgebouw. Geen idee wat ik hiervan moet vinden. Loekie de Leeuw (alias Jan de Jong) werd buiten dat gebouw door niemand serieus genomen maar zijn belangrijkste agenda leek toch wel Feyenoord City. Zou daar nu ook een koerswijziging plaatsvinden?
Wat @Ankona aangeeft, hij vindt zelf dat de bijnaam in het grijze gebied ligt. Dan zouden moderators, die juist de wetenschap hebben over de gevoeligheid in dit topic, en duidelijke kaders zouden moeten communiceren, een dergelijke bijnaam niet moeten gebruiken. Ook ten einde discussie in de toekomst over andere bijnamen te voorkomen. En ik zal 'm even citeren: "praat niet goed wat fout is".

En wat @Typhone aangeeft. Hij weet dat bepaalde termen gevoelig liggen in dit topic en gebruikt ze derhalve niet. Een dergelijke wijsheid zou je ook van moderators verwachten.
Ik vind het echt bijzonder suf, als hier nu binnen pakweg een week, in een periode waarin helemaal niets gebeurt, de hele goegemeente alweer zo overgevoelig loopt te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:42:
[...]

Ik vind het echt bijzonder suf, als hier nu binnen pakweg een week, in een periode waarin helemaal niets gebeurt, de hele goegemeente alweer zo overgevoelig loopt te doen.
Volgens mij is er niets meer en niets minder een vraag om duidelijkheid. Het gebrek aan duidelijkheid zorgt voor de vragen die gesteld worden.

Dat dat vervolgens door het modteam zo wordt weggezet helpt daar niet echt aan mee. Ik herhaal mijzelf weer, er is een gebrek aan duidelijkheid en het communiceren ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

[...]

Nee, want als je werkelijk goed gelezen had:
Bijzonder. Op welke manier is je post gerelateerd aan die van Ankona? Daarbij, gebruik dan ook de correcte regels voor het citeren. (dus met bronvermelding)

[...]

[...]

Ik vind het bijzonder suf dat een moderator voorbij gaat aan de wens van gebruikers om duidelijkere kaders te stellen en zelf nog waziger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Napo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Volgens mij is er niets meer en niets minder een vraag om duidelijkheid. Het gebrek aan duidelijkheid zorgt voor de vragen die gesteld worden.

Dat dat vervolgens door het modteam zo wordt weggezet helpt daar niet echt aan mee. Ik herhaal mijzelf weer, er is een gebrek aan duidelijkheid en het communiceren ervan.
Er was al duidelijkheid.

Duidelijke procovaties, vermomd als koosnaam of geuzennaam, zijn onwenselijk.

Als iemand van Feyenoord-huize een koosnaam - zelfs al wordt iemand daarmee enigszins belachelijk gemaakt - gebruikt, is dat totaal niet provocatief bedoeld.

Wanneer we het over de Beer van de Meer, de Bolle van Zwolle hebben, of over Van BurgerKing, dan is dat omdat iemand zijn imago (en bijbehorend gedrag) al dan niet mee heeft. De Spijker, Dollie, wat is daar dan mis mee? Erich, zoals iemand hier op het forum leuk vindt, de trainer van zijn eigen favoriete club.

Hoe, in vredesnaam, kun je Loekie de Leeuw een provocatie noemen? De man heeft zich als niet bepaald serieus te nemen gemanifesteerd - voor de bühne. Bij Feyenoord zijn ze - als echte Rotterdammerts - traditioneel heel snel met bijnamen.

Dus, samenvattend, wat is de achterliggende bedoeling, is het überhaupt een provocatie, en moet je overal iets (zwaar) negatiefs achter zoeken.

Als moderator lees ik 'Loekie' en denk ik, wat een subtiele manier om in 1x duidelijk te maken wat je van de man vindt.

We moeten echt af van dat elkaar voor rotte vis uit maken, maar dit is op geen enkele manier 'rotte vis'
ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Bijzonder. Op welke manier is je post gerelateerd aan die van Ankona? Daarbij, gebruik dan ook de correcte regels voor het citeren. (dus met bronvermelding)
Of je leest gewoon even 1 post verder terug... en daar kom je weer met 'regels' aan, die er niet zijn.
ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:58:
[...]
Ik vind het bijzonder suf dat een moderator voorbij gaat aan de wens van gebruikers om duidelijkere kaders te stellen en zelf nog waziger maakt.
Ik vind het bijzonder suf, dat nu al meerdere malen aangegeven is (zie ook hierboven) hoe ernaar gekeken wordt, maar het nog steeds niet wil indalen...

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 17-07-2019 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Er was al duidelijkheid.
Men geeft aan dat er geen duidelijkheid is, een statement maken dat er duidelijkheid is bevestigd enkel dat het duidelijk is dat er geen duidelijkheid is...

Gelukkig geeft de post enigszins een duidelijk kader wat er nu wel en wat nu niet kan. Dank daarvoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Ik ben het hier eens met @Ramzzz volgens mij weet eenieder prima wel welke koos/bijnaam wel en niet kan. Als het niet kan, zal dat door anderen wel duidelijk worden en/of via TR worden opgemerkt en waar nodig gecorrigeerd door een Mod.

Zoals ik al eerder zei als je een vraag als "zal deze bijnaam iemand kunnen kwetsen op het forum" aan jezelf stelt voordat je het post, dan ben je al een heel eind op weg.

Blijkt dan nog achteraf dat het ongewenst is (stel er zijn aanhangers van 'Loekie de Leeuw' op het forum), dan merk je het vanzelf.
Als je het topic leest/volgt dan is denk ik toch onderhand wel duidelijk wat wel/niet kan. (kakkerlakken/joden/calimero's/010/020/etc. etc. etc.)

Duidelijke regels kun je hier niet voor opstellen, tenzij je alle bijnamen etc. gaat verbieden, wat niemand denk ik een goed plan vindt. Nogmaals begin bij jezelf en denk na voordat je iets posts, je kunt prima aanvoelen wat wel/niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Whaatttttt?? hebben we een hele week niet gezeurd?

Maar zonder gekheid, het beleid leeft wel en veel opmerkingen hier vind ik wel constructief.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:09:
Zoals ik al eerder zei als je een vraag als "zal deze bijnaam iemand kunnen kwetsen op het forum" aan jezelf stelt voordat je het post, dan ben je al een heel eind op weg.
Inderdaad, dan is het forum leeg omdat er altijd wel iemand ergens over stuitert :D
Kijk naar de opmerkingen hier dat men wat minder lange tenen moet hebben....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Ramzzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:58:
[...]
Hoe, in vredesnaam, kun je Loekie de Leeuw een provocatie noemen? De man heeft zich als niet bepaald serieus te nemen gemanifesteerd - voor de bühne. Bij Feyenoord zijn ze - als echte Rotterdammerts - traditioneel heel snel met bijnamen.

Dus, samenvattend, wat is de achterliggende bedoeling, is het überhaupt een provocatie, en moet je overal iets (zwaar) negatiefs achter zoeken.

Als moderator lees ik 'Loekie' en denk ik, wat een subtiele manier om in 1x duidelijk te aken wat je van de man vindt.

We moeten echt af van dat elkaar voor rotte vis uit maken, maar dit is op geen enkele manier 'rotte vis'
Ik vind het oprecht jammer dat je dit standpunt inneemt, iemand Loekie de Leeuw noemen om z'n uiterlijk kan ik op geen enkele manier rechtvaardigen als 'simpel grapje'. Dit zijn gewoon de typeringen waar iemand mee kapot gemaakt wordt, iemand mee gepest geplaagd ('het is immers maar een grapje') wordt tot ie breekt. Bizar dat je op deze manier een klein foutje (door even mee te gaan in een zwak moment van een andere gebruiker) wilt goedpraten, terwijl het zo simpel opgelost had kunnen worden. Dit is geen koosnaampje, dit is gewoon iemand voor rotte vis uitmaken namecalling. En namecalling zou op geen enkel platform acceptabel mogen zijn.

/out

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.