henkyyyyyyy schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:23:
Donderdag gaan we op vakantie, een vliegreis van 2 en half uur.
Heb best wel vliegangst, maar kon dit tot gisteren redelijk goed managen.
Ben daarna filmpjes gaan kijken van de vluchten ernaar toe, geen idee waarom, maar het hielp niet.
Heb tot 3 uur wakker gelegen.
Ik snap de statistieken over de veiligste manier van vliegen, alleen werken die op dit moment niet.
Wat als de piloot toevallig niet lekker in zijn vel zit enz enz.
Ook gaan we terug met Miami Airlines, die huren ze in voor drukke tijden, ik ken ze verder niet.
Ik heb Benzo's dus daar zou ik er 1 van in kunnen nemen voor de vlucht.
Ik ben filmpjes gaan kijken hoe een vliegtuig werkt, wat is turbulentie enz, maar helaas, de spanning stijgt met de minuut.
Ik ga met mijn zoontje dus wil niet dat hij zijn vader gestrest ziet.
Hebben jullie nog tips voor mij?
Ik las ook in dit topic over het niet naast elkaar zitten, we hebben bij een reisbureau geboekt moet ik dan nog meer doen?
Wil namelijk niet dat we uit elkaar zitten.
Alvast bedankt!
Heb je het gevoel ook als je in een auto stapt? Waarom daar niet? Wat zorgt ervoor dat je je in een auto wel veilig voelt? Of als het aan de chauffeur ligt, zeggen we, een bus?
Ik vermoed dat het veel met het "magische" van een vliegtuig te maken heeft, het ongrijpbare, het onbekende. Vooral dus omdat je a) niet veel met de techniek te maken hebt gehad en dus technisch begrip ontbreekt over wat kan/niet kan, en b) omdat je niet veel vliegt waardoor het een "unieke" ervaring is.
Het eerste stuk "technische onwetendheid" is prima op te lossen. Er is veel informatie over vliegen en vliegtuigen, kijk maar eens in dit topic.
Wat je trouwens ook wel gerust zou kunnen stellen, is te weten hoe een vlucht loopt, dus welke verschillende 'stappen' er zijn, hoe die uitgevoerd worden en welke geluiden je hoort, om te weten of dat zo "hoort" of dat er iets geks aan de hand is.
Turbulentie is een vrij uitzonderlijke beleving maar ook weer niet al te zelden voorkomende gebeurtenis die mensen bang kan maken - terwijl als je eenmaal snapt waar de thermiek vandaan komt,t, je er prima mee om kan gaan. Hoeveel vogels zie je gemiddeld zo uit de lucht storten? Weinig. Toch hebben ze veel meer te maken met turbulentie, en ze vliegen dan ook geenszins in een rechte lijn. Simpel gezegd: een vliegtuig ook niet. Onder het motto liever buigen dan barsten is een vliegtuig erg flexibel en kan het enorme krachten verdragen, maar het vliegt dus niet altijd in een rechte lijn. Over de kop slaan kan een vliegtuig eigenlijk niet, dus dat is simpel. We hebben het hier niet over fighter jets die loopings vliegen

. Hoewel een Boeing 737 qua structuur en krachten best een kurketrekker zou kunnen vliegen

..
Een tweede ding waar mensen bang voor zijn is een go-around / doorstart. Ik ben juist altijd blij als er zoiets gebeurt (veelvlieger -> twee doorstarts in 10 jaar tijd, dus komt niet heel regelmatig voor) - met name omdat het betekent dat er een gevaarlijke situatie herkend werd en een manoeuvre wordt doorgevoerd om het op te lossen en de gevaarlijke situatie dus niet meer bestaat. In mijn ogen: top!
Qua geluiden, misschien is dit wel een goede referentie om van te voren door te lezen:
http://www.backpackertrav...plained-nervous-traveler/