Ik heb het gewoon live kunnen zien vanuit de toren, ben verkeersleider
Jeezz, dan heb je echt een droombaanCapacitor schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:15:
Ik heb het gewoon live kunnen zien vanuit de toren, ben verkeersleider
[ Voor 8% gewijzigd door TVH7 op 12-04-2017 20:51 ]
Vandaag staat de eerste 737 MAX 9 vlucht gepland.

Boeing 737 MAX 9 Boeing Company N7379E by Huy Do, on Flickr

Als ik mijn FB Amex gebruik komen de miles mijn m'n vader uit. De rekening ook maar díe stuurt 'ie dan wel weer doorPWM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:32:
Hier zie je in ieder geval dat je beter een AMEX kan gebruiken, dan punten sparen met vluchten:
[afbeelding]
188 miles
En dat op een ticket van bijna 400,-.
Wat ik doe de laatste tijd is booking.com miles laten bijschrijven. 1 mile per euro die aan hotels uitgeeft die je via booking.com boekt.
Scheelt toch weer:

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 13-04-2017 11:00 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Affiliate links zijn niet toegestaan
[ Voor 92% gewijzigd door PWM op 13-04-2017 22:02 ]
Denk dat de stress ook niet te onderschatten is?TVH7 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:44:
[...]
Jeezz, dan heb je echt een droombaanIk ben jaloers. Ik moet toch maar eens selectie gaan doen...
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Wat mij betreft niet interessant. Bij Hotels.com krijg je per 10 nachten 1 gratis. Dat betekent dus dat je 10% van je hotelkosten spaart. Dat is veel veel meer dan 1 FB per euro.Saus schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:16:
Gek dat ik dat dan hier moet uitvinden dat deze combi bestaat, had er nog nooit van gehoord:
Als je weinig in hotels slaapt, is die booking misschien een extra'tje. Maar als je zoals ik, 150 nachten per jaar boekt (ook voor personeel), is hotels interessanter. De site van Booking is overigens wel veel fijner.
EDIT:
Boek je iets van 10 nachten in 1-2 jaar:
10 nachten a 100,- levert je op
Hotels: 100,-
Booking: 1000 FB punten. Als je heel slimt boekt, misschien 10,-.
En dat verschil loopt erg snel op. Geef je 5000,- euro uit aan hotels per jaar, dan is het al 500,- tegen 50,-.
[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 13-04-2017 22:02 ]
Bij grootverbruik is 't een ander verhaal idd, maar voor mij is 't een prima extraatje ja. Ook omdat 't werkt bij hotels die zelf geen loyaltyprogramma hebben (hoewel hiervan gebruik maken je in principe daarvoor diskwalificeert voor dat verblijf.)PWM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:33:
[...]
Als je weinig in hotels slaapt, is die booking misschien een extra'tje. Maar als je zoals ik, 150 nachten per jaar boekt (ook voor personeel), is hotels interessanter. De site van Booking is overigens wel veel fijner.
Ik dacht nog dat Hotels.com misschien duurder was dan Booking.com, maar bij de eerste check is zelfs Hotels.com al goedkoperPWM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:33:
[...]
En dat verschil loopt erg snel op. Geef je 5000,- euro uit aan hotels per jaar, dan is het al 500,- tegen 50,-.
dat herinnert mij er aan mijn Hhonors account even te koppelen 
overigen vind ik het ook bijzonder dat je met een auto huur meer punten krijgt dan met een vlucht
" 2017-02-26 AVIS BONUS MILES 100 Miles gespaard
2017-02-26 AUTOVERHUUR AVIS 500 Miles gespaard
2017-02-01 KL 1074 MAN AMS VP 25 % 188 Miles gespaard
2017-02-01 SPECIALE ELITE BONUS MILES 75% 141 Miles gespaard
"
de nieuwe 20% klasse helpt ook niet
overigen vind ik het ook bijzonder dat je met een auto huur meer punten krijgt dan met een vlucht
" 2017-02-26 AVIS BONUS MILES 100 Miles gespaard
2017-02-26 AUTOVERHUUR AVIS 500 Miles gespaard
2017-02-01 KL 1074 MAN AMS VP 25 % 188 Miles gespaard
2017-02-01 SPECIALE ELITE BONUS MILES 75% 141 Miles gespaard
"
de nieuwe 20% klasse helpt ook niet
Die AMEX helpt wel heel erg. Voor elke 1,- ticket:
1 punt voor de uitgave
1 punt voor extra voor KLM/AF uitgaves
2 punten extra wegens AMEX loyaliteit (verdubbeling van punten elke maand)
Als ik dus 1000,- tickets boek, zijn dat 4000 punten. En nu boek ik geen 1000,- tickets maar een veelvoud daarvan.
Dan zijn die punten op de vlucht slechts extra's.
1 punt voor de uitgave
1 punt voor extra voor KLM/AF uitgaves
2 punten extra wegens AMEX loyaliteit (verdubbeling van punten elke maand)
Als ik dus 1000,- tickets boek, zijn dat 4000 punten. En nu boek ik geen 1000,- tickets maar een veelvoud daarvan.
Dan zijn die punten op de vlucht slechts extra's.
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 13-04-2017 15:23 ]
Mogen de puntenspaarders, loyaltyprogrammas, ticketprijsdiscussies etc. ook in een ander topic als er toch gesplitst wordt ? Super leuk dat er mensen weleens naar Birmingham vliegen enzo. Er is alleen een ander deel luchtvaartliefhebbers waaronder ik (en volgens mij meerderen met mij want ik zag er gisteren ook een reply over ) die meer zijn van team Piet91/XWB en geinteresseerder in first flights, orders, routes, liveries en dergelijke dan in de reis- en boekervarigen.
Misschien geen slecht idee om het topic te splitsen tussen een Luchtvaart topic en een Reis/Ticket/Frequentflyer topic. Ik kijk even.
EDIT:
Zit wel veel overlap in. Wat about een ervaring op een luchthaven. Interessant voor beide. Ik kijk verder
EDIT:
Zit wel veel overlap in. Wat about een ervaring op een luchthaven. Interessant voor beide. Ik kijk verder
[ Voor 31% gewijzigd door PWM op 13-04-2017 15:44 ]
vind het er wel bij horen, denk dat er te weinig daarin gebeurd om het in een apart topic te gooien
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Hoewel ik inderdaad meer richting XWB/Piet91 neig, kan ik me niet echt aan de punten/loyalty posts storen.
Revive the guild!
Ik ook niet, kan prima hier blijven. Anders zou je ook aparte topics voor orders, aparte topics voor liveries, aparte topivcs voor routes etc moeten maken, als je consequent wil blijven. Waarom immers wel het ene luchtvaart-gerelateerde onderwerp in een apart topic, maar niet het andere?
Werkt alleen maar versnippering in de hand.
Imho lekker zo laten dus
Werkt alleen maar versnippering in de hand.
Imho lekker zo laten dus
Virussen? Scan ze hier!
Mwah, ik zou het wel logisch vinden als het topic gesplitst wordt hoor. Het zijn toch vrij verschillende onderwerpen. Fragmentatie vind ik ook niet echt een argument, je hebt toch ook niet 1 topic waar zowel lease-auto's als Formule 1 besproken worden omdat het allebei met auto's te maken heeft? Uiteraard is er wat overlap, maar dat is met zoveel topics in dit forum.
Lekker hier laten idd.
Misschien ook handig om deze links op te nemen in de TS. Voor de mensen die hier minder komen zijn al die afkortingen soms echt abracadabra.
Wikipedia: Airline codes
Wikipedia: International Air Transport Association airport code
Sinds die nieuwe departure gates op LCY klaar zijn is t een stuk minder druk in de main departure lounge
.
Op sommige dagen/tijden was het enigszins chaotisch vroeger, maar door de gates wat eerder aan te kondigen en de extra seating bij de gates lijkt de druk wat van de ketel.
Nou scheelde het al dat je prima 30 mins voor vertrek aan kan komen kakken maar t helpt toch weer
* kamstra zit klaar voor wederom een tripje LCY-AMS
Om vervolgens morgenochtend weer terug te vliegen en dan de holy grail naar JFK te nemen, BA1!
Op sommige dagen/tijden was het enigszins chaotisch vroeger, maar door de gates wat eerder aan te kondigen en de extra seating bij de gates lijkt de druk wat van de ketel.
Nou scheelde het al dat je prima 30 mins voor vertrek aan kan komen kakken maar t helpt toch weer
Om vervolgens morgenochtend weer terug te vliegen en dan de holy grail naar JFK te nemen, BA1!

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
+1, goed ideeToet3r schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:50:
Misschien ook handig om deze links op te nemen in de TS. Voor de mensen die hier minder komen zijn al die afkortingen soms echt abracadabra.
Als we toch gaan crowsourcen, ik stel juist voor om het topic zo te laten.
* Hmmbob is wel blij dat dat United gedoe afgesplitst is
Sometimes you need to plan for coincidence
Extra Nieuwe departure gates? Zijn dat die gates aan het einde naar rechts? (door het restaurant?) Of juist de andere kant op?kamstra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:31:
Sinds die nieuwe departure gates op LCY klaar zijn is t een stuk minder druk in de main departure lounge.
Toen ik twee weken geleden BA1 deed, was het daar bij die restaurants verschrikkelijk druk en moest je je daar door de mensenmenigte heen manoeuvreren. Het was beter geweest als men al die bankjes daar had weggehaald, want zo was niet echt logisch ingericht.
Pointshound!Saus schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:16:
Ik wist niet eens dat dat bestond. Ik zat allemaal moeilijk te doen met bepaalde ketens/loyalty programma's en dan daar de punten omzetten in FB-miles. Nu heel soms heb ik een hotel wat je rechtstreeks miles geeft (in Utrecht tijdje terug: 500 punten per nacht). Maar dit is interessanter, soort overkoepelend loyalty programma.
Gek dat ik dat dan hier moet uitvinden dat deze combi bestaat, had er nog nooit van gehoord:
https://www.booking.com/i...ner-flyingbluepartnerpage
https://flyingblue.points...=nl-NL&switch_locale=true
Als je niet echt status hebt bij een keten is dit een goede website om FB-miles te scoren.
Pff. Ik ken de status, maar geef mij maar de KLM 744 stoel 1Akamstra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:31:
Maar als vlucht natuurlijk wel heel cool.
De andere kant op (gates 2b-14oohh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:19:
[...]
Extra Nieuwe departure gates? Zijn dat die gates aan het einde naar rechts? (door het restaurant?) Of juist de andere kant op?
Toen ik twee weken geleden BA1 deed, was het daar bij die restaurants verschrikkelijk druk en moest je je daar door de mensenmenigte heen manoeuvreren. Het was beter geweest als men al die bankjes daar had weggehaald, want zo was niet echt logisch ingericht.
wel een goede dit https://www.cheaptickets.nl/blog/cheaptip-boarding-pass
Ook leuk, als ik op een hotel computer incheck en mijn pass print staan er altijs iets van 30 pdf-jes van voorgangers. Ik heb me altijd nog kunnen weerhouden om vluchten te cancellen om raar om te boeken maar het kan inderdaad wel. Verwijder je pdf en gebruik de incognito tabbladen van de browser. Voor tweakers waarschijnlijk wel bekend maar toch.
Ook leuk, als ik op een hotel computer incheck en mijn pass print staan er altijs iets van 30 pdf-jes van voorgangers. Ik heb me altijd nog kunnen weerhouden om vluchten te cancellen om raar om te boeken maar het kan inderdaad wel. Verwijder je pdf en gebruik de incognito tabbladen van de browser. Voor tweakers waarschijnlijk wel bekend maar toch.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Printen mensen nog boarding passes dan? ik zet die al jaren op m'n telefoon…
Speaking of which… [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4fX2KED3Wqk]
Speaking of which… [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4fX2KED3Wqk]
[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 13-04-2017 20:35 . Reden: Videoversie ]
Heb ik ook een keer gedaan. Was in kantoor waar papier op was, maar ergens stond nog een oude A2 printer in de hoek.CyBeR schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:02:
Speaking of which… http://i.imgur.com/1NQOrTw.gifv
Had aardig wat bekijks op het vliegveld
Hoewel deze meneer A1 lijkt te hebben
M'n nichtje heeft eens een mobiele boarding pass die ik haar gestuurd had op A4 uitgeprint. Dat werkte ook voor geen meter
Jazeker, soms gebeurt er iets tussen het inchecken en boarden (& for reclaimen miles). Zo heb ie tenminste bewijs van je oorspronkelijke plaatsbewijs.CyBeR schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:02:
Speaking of which… http://i.imgur.com/1NQOrTw.gifv
Plus je komt bijvoorbeeld in landen zoals India er niet ver mee. Gelukkig hebben ze tenminste het stempelen v/d hand baggage tags op de grote luchthavens daarzo per 1 april afgeschaft.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik bedoel thuis. Klassiek op de luchthaven geprinte boarding passes krijg ik soms ook nog wel in m'n handen gedrukt.Grouchy schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:29:
[...]
Jazeker, soms gebeurt er iets tussen het inchecken en boarden (& for reclaimen miles). Zo heb ie tenminste bewijs van je oorspronkelijke plaatsbewijs.
soms mobiel,soms haal ik de boarding op schiphol pas uit een machine,printen doe ik eigenlijk bijna nooit vanaf thuis.
Vanaf andere lokaties, mobiel of werk/hotel printje of gewoon op vliegveld zelf pas inchecken
neem sowieso altijd alles mee mocht er iets niet goed gaan met miles ofzo,ze willen altijd een kopie van de boardingpas
Vanaf andere lokaties, mobiel of werk/hotel printje of gewoon op vliegveld zelf pas inchecken
neem sowieso altijd alles mee mocht er iets niet goed gaan met miles ofzo,ze willen altijd een kopie van de boardingpas
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ik ook, maar weirdly kan ik die BA1 niet op mijn mobiel krijgen...niet eligible voor mobile boarding passCyBeR schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:02:
Speaking of which… [video]
edit:
Trouwens, heb vanavond gezellig een sleepover op schiphol, want morgen toch al weer op tijd naar Londen terug. Gelukkig niet in het Sheraton wat ik in eerste instantie van plan was, maar in t Mercure achter de douane in Departures 3 (naast de KLM Crown Lounge). Hotel stelt geen fuck voor natuurlijk, maar boeit niet echt, wat me wel opviel net: de mega wachtrijen voor de douane...man wat een kansloos systeem hebben ze er hier toch van gebouwd.
Het is dat ik er niet vaak genoeg vanaf Schiphol voor vlieg, maar ik zou bijna een Privium abbo nemen
[ Voor 41% gewijzigd door kamstra op 13-04-2017 21:04 ]
BA1 kan idd niet op mobiel. Was hier ook zo. Bij de gate printen ze ook nog een nieuwe boarding pass voor je uit, omdat je een stopover hebt gehad.kamstra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:44:
[...]
Ik ook, maar weirdly kan ik die BA1 niet op mijn mobiel krijgen...niet eligible voor mobile boarding pass
Apart idd, vraag me af wat de reden is...zal het morgen eens vragenoohh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:18:
[...]
BA1 kan idd niet op mobiel. Was hier ook zo. Bij de gate printen ze ook nog een nieuwe boarding pass voor je uit, omdat je een stopover hebt gehad.
@kamstra zag dat er vrij recent een "yotel" geopend was, nog niet bij hun op schiphol geslapen maar wel elders (goed te doen).
En ben blij dat ik privium heb! 3 weken geleden terug uit LHR een mega rij bij de douane waar ik zo langs kon wandelen
En ben blij dat ik privium heb! 3 weken geleden terug uit LHR een mega rij bij de douane waar ik zo langs kon wandelen
Bensimpel
Positieve meneer
Mijn telefoon gaat maar een halve dag (als ik geluk heb) meeCyBeR schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:02:
Speaking of which… [video]
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik zie net dat ze tegenwoordig ook een basic privium hebben van 121 euro per jaar. Die is wel interessant...Nl-jeff schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:23:
@kamstra zag dat er vrij recent een "yotel" geopend was, nog niet bij hun op schiphol geslapen maar wel elders (goed te doen).
De voordelen van de rest van privium interesseren me niet echt, dus ga het toch ernstig overwegen nu
Idem
die privium lounge is niet echt interesant daar ik crown lounge toegang heb
de privium security heeft mij al zo vaak geholpen dat het zich zelf al meermaals terug betaald heeft
M'n vriendin print ook nog braaf dr boarding passes. 'Stel dat er iets mis gaat'
.
Het tegenargument 'dan print je hem daar uit' heeft nog niet gewerkt. Zelf heb ik hem altijd op m'n mobiel. Ik ben er alleen nog niet uit waar ik dan die ***** bagagestickers op moet plakken.
Het tegenargument 'dan print je hem daar uit' heeft nog niet gewerkt. Zelf heb ik hem altijd op m'n mobiel. Ik ben er alleen nog niet uit waar ik dan die ***** bagagestickers op moet plakken.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Bensimpel
Positieve meneer
bagastickers plak ik altijd in mijn paspoortNat-Water schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:36:
M'n vriendin print ook nog braaf dr boarding passes. 'Stel dat er iets mis gaat'.
Meestal heb ik altijd wel een powerbank bij me, laatste keer nog bij Lufthansa, via mobiel ingecheckt, Kreeg ik alsnog een papieren boardingpas, reden: soms werken de scanners niet echt mee, vooral omdat de helderheid te laag is.
😆 - Denk ook eens om ;)
Daar had Korean een hele handige oplossing voor laatst. Ze gaven me overigens ook een gewone boarding pass maar Korean is er nog zoeen die daar een stuk van af scheurt bij 't boarden.Nat-Water schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:36:
M'n vriendin print ook nog braaf dr boarding passes. 'Stel dat er iets mis gaat'.

Afgezien daarvan meestal in m'n paspoorthoesje.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 13-04-2017 21:43 ]
Ik neem inmiddels Yotel. Reden is dat in het Mercure je een luidruchtig ventilatie systeem hebt, wat je niet uitkrijgt. Wellicht is dat opgelost.kamstra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:44:
[...]
Ik ook, maar weirdly kan ik die BA1 niet op mijn mobiel krijgen...niet eligible voor mobile boarding pass
edit:
Trouwens, heb vanavond gezellig een sleepover op schiphol, want morgen toch al weer op tijd naar Londen terug. Gelukkig niet in het Sheraton wat ik in eerste instantie van plan was, maar in t Mercure achter de douane in Departures 3 (naast de KLM Crown Lounge). Hotel stelt geen fuck voor natuurlijk, maar boeit niet echt, wat me wel opviel net: de mega wachtrijen voor de douane...man wat een kansloos systeem hebben ze er hier toch van gebouwd.
Het is dat ik er niet vaak genoeg vanaf Schiphol voor vlieg, maar ik zou bijna een Privium abbo nemen
Yotel zijn cabines, maar goed te doen.
Ik reis meestal met ID kaartBensimpel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:42:
[...]
bagastickers plak ik altijd in mijn paspoort
Meestal heb ik altijd wel een powerbank bij me, laatste keer nog bij Lufthansa, via mobiel ingecheckt, Kreeg ik alsnog een papieren boardingpas, reden: soms werken de scanners niet echt mee, vooral omdat de helderheid te laag is.
Morgen iniedergeval weer het vliegtuig in. 2 uurtjes met KLM mét begraveniscake!

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 13-04-2017 21:52 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Ha, nou ik kan je vertellen dat dat nog steeds niet kan, ik ergerde me er ook meteen al aanPWM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:48:
[...]
Ik neem inmiddels Yotel. Reden is dat in het Mercure je een luidruchtig ventilatie systeem hebt, wat je niet uitkrijgt. Wellicht is dat opgelost.
Yotel zijn cabines, maar goed te doen.
Maar heb fatsoenlijke wax oordoppen bij me, ik overleef t wel
Oh die cake plakjes zijn echt niet te harden! Ben geneigd te vragen wie er overleden is...(ja ik heb me in gehouden)Nat-Water schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:49:
[...]
Ik reis meestal met ID kaart. Die heb ik sneller bij de hand. Meestal is nu de achterkant van m'n telefoon het slachtoffer.
Morgen iniedergeval weer het vliegtuig in. 2 uurtjes met KLM mét begraveniscake!
Overigens zijn die wrapjes wel goed te doen imo
Gisteren een bruine boterham met kaassalade. Echt, dat zet je je vijand niet voor. Echt benieuwd wie het verzint.
Ohja, die ken ik ook. Trouwens wel komisch (en ook wel sneu): laatst vloog ik naar Izmir via Istanbul. Naar Istanbul met KLM (3 uurtjes), en dan overstappen naar Turkish Airlines naar Izmir. (vlucht van 1 uur). Bij dat uurtje Turkish kreeg je beter eten dan bij 3 uur KLM.
Tja, 't moet snel en goedkoop natuurlijk....
Sometimes you need to plan for coincidence
Lufthansa heeft ook lekkere (wel beetje raar Duitse patisserie achtige) snacks op de korte vluchten. KLM al een tijdje niet meer gevlogen maar ik kan me nog wel iets van de eerder genoemde droge cake herinneren (moet dan wel drie jaar geleden zijn).Nat-Water schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:18:
Ohja, die ken ik ook. Trouwens wel komisch (en ook wel sneu): laatst vloog ik naar Izmir via Istanbul. Naar Istanbul met KLM (3 uurtjes), en dan overstappen naar Turkish Airlines naar Izmir. (vlucht van 1 uur). Bij dat uurtje Turkish kreeg je beter eten dan bij 3 uur KLM.
Het KLM eten was nooit zo denderend vond ik, behalve lang geleden de pittige gerechten met wat indische invloed - sowieso is pittig eten wel lekker op hoogte.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Long haul vind ik het eten van KLM in economy wel gewoon prima.. Maar shorthaul is het inderdaad wel erg karig.
Maandag (A320) en woensdag (A319) met Swiss gevlogen. Op de heenweg een croissant en op de terugweg keuze uit een sandwich met kaas of met kipfilet. En uiteraard een Zwitsers chocolaatje op beide vluchten.
Goede en nette service en voor Economy begrippen had ik genoeg beenruimte.
Goede en nette service en voor Economy begrippen had ik genoeg beenruimte.

Voor de spotters en liefhebbers; momenteel staat op Schiphol de Kalitta Air Boeing 747-200F N793CK.
Deze is vanavond gisteravond om 16:45 uur binnengekomen vanuit Toulouse.
Morgen om 10:20 uur vertrekt deze dame naar New York JFK.
Dit zal de laatste keer zijn dat Kalitta Air met een 747-classic op Schiphol staat want het is de laatst overgebleven 747-200 bij de maatschappij en ze wordt hierna uit de vloot gehaald.
Dit betekent ook dat dit de allerlaatste keer is dat er een 747-classic naar Amsterdam komt.
Er zijn wereldwijd slechts nog een handjevol 747-classics in gebruik en geen van allen komt naar Nederland.
Bijna 47 jaar geleden kwam de 747-classic voor het eerst naar Amsterdam, toen in de vorm van Pan Am's N737PA "Clipper Red Jacket" vanuit New York.
(Foto bovenaan is gisteren genomen op Toulouse, hieronder op 26 maart, 2016)

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 14-04-2017 01:07 ]
Had er iemand wapens nodig? (Is altijd de associatie die ik krijg bij hen.)
Eerste gedacht is "de jaren '70 willen hun livery terug" maar alsnog nagedacht -> gaaf. Grande Dame! Misschien dat ik nog op tijd ben om dat te horen opstijgen (is een geluid dat ik niet zozeer mis maar toch).Piet91 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:49:
[afbeelding]BOEING 747-222B KALITTA AIR N793CK MSN673 (MIAMI (MIA)-TOULOUSE(TLS)) A L'AEROPORT TOULOUSE-BLAGNAC LE 13 04 2017. by Jérémy Le roch, on Flickr
Voor de spotters en liefhebbers; momenteel staat op Schiphol de Kalitta Air Boeing 747-200F N793CK.
Morgen om 10:20 uur vertrekt deze dame naar New York JFK.<>
Eindelijk niet meer uit je bed getrild worden omdat er weer eens een Kalitta 747 Classic met trage climb rate laag over komt bulderen op de vroege ochtend of laat op de avond.
Maar toch, ik blijf het een machtig geluid vinden en vind het dus ergens wel jammer. De 74 verdwijnt steeds meer.
Maar toch, ik blijf het een machtig geluid vinden en vind het dus ergens wel jammer. De 74 verdwijnt steeds meer.
Geef ik ze visum en paspoort-info, komen ze nu pas met het antwoord: Nee, het kan niet, want het is in hun "Embargo Period", dwz het hoogseizoen van mid-mei tot mid-augustus. Hadden ze ook gelijk kunnen zeggengambieter schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:06:
En dit is het antwoord van Korean Air:
[...]
Moet dus kunnen als ik het zo snel lees

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Hey geinig, ik zag m gisteren al geparkeerd staan naast 18C. Hij valt idd wel op met die liveryPiet91 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:49:
[afbeelding]BOEING 747-222B KALITTA AIR N793CK MSN673 (MIAMI (MIA)-TOULOUSE(TLS)) A L'AEROPORT TOULOUSE-BLAGNAC LE 13 04 2017. by Jérémy Le roch, on Flickr
Morgen om 10:20 uur vertrekt deze dame naar New York JFK.
Dit zal de laatste keer zijn dat Kalitta Air met een 747-classic op Schiphol staat want het is de laatst overgebleven 747-200 bij de maatschappij en ze wordt hierna uit de vloot gehaald.
Dit betekent ook dat dit de allerlaatste keer is dat er een 747-classic naar Amsterdam komt.
Er zijn wereldwijd slechts nog een handjevol 747-classics in gebruik en geen van allen komt naar Nederland.
Bijna 47 jaar geleden kwam de 747-classic voor het eerst naar Amsterdam, toen in de vorm van Pan Am's N737PA "Clipper Red Jacket" vanuit New York.
(Foto bovenaan is gisteren genomen op Toulouse, hieronder op 26 maart, 2016)
[afbeelding]160324 N793CK B742 CKS by mzunguwamap, on Flickr
Ja die heb ik ook weer genomen. Tijd lang niet zo vaak gevlogen maar de komende maanden is het bijna elke twee weken raak, en allemaal zakelijk (dus de cheapste economy tickets die ons boekingsbureau kan vinden, dus vergeet het maar met je priority).kamstra schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:30:
[...]
Ik zie net dat ze tegenwoordig ook een basic privium hebben van 121 euro per jaar. Die is wel interessant...
De voordelen van de rest van privium interesseren me niet echt, dus ga het toch ernstig overwegen nu
De lounge en het parkeren boeien me niet - lounge heb ik via Amex en een Uber is goedkoper dan een dag parkeren - dus dan is zo'n basic kaart prima. Als je het wilt proberen is er ook een 4 maanden abo voor 79 euro maar dat kan dan weer alleen voor Privium Plus.
Ik vind het wel gek dat je met een een partnerkaart alleen de lounge mag gebruiken als de hoofdkaarthouder er bij is.
Ghe, zodra t bij mij zakelijk is dan gaat het sowieso business class. Zelfs oo vluchtjes van 40 minuten LCY-AMS vv. je moet natuurlijk wel zorgen dat je elk jaar aan je 600 tier points komt om je silver status te behoudenDaniel schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:02:
[...]
Ja die heb ik ook weer genomen. Tijd lang niet zo vaak gevlogen maar de komende maanden is het bijna elke twee weken raak, en allemaal zakelijk (dus de cheapste economy tickets die ons boekingsbureau kan vinden, dus vergeet het maar met je priority).
De lounge en het parkeren boeien me niet - lounge heb ik via Amex en een Uber is goedkoper dan een dag parkeren - dus dan is zo'n basic kaart prima. Als je het wilt proberen is er ook een 4 maanden abo voor 79 euro maar dat kan dan weer alleen voor Privium Plus.
Ik vind het wel gek dat je met een een partnerkaart alleen de lounge mag gebruiken als de hoofdkaarthouder er bij is.
Heb me net ook opgegeven voor de goedkopie privium, ben over 2 weken weer op Schiphol dus kan dan mooi iris foto laten maken
of minimaal 15 segments, (30 voor gold)kamstra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:41:
[...]
Ghe, zodra t bij mij zakelijk is dan gaat het sowieso business class. Zelfs oo vluchtjes van 40 minuten LCY-AMS vv. je moet natuurlijk wel zorgen dat je elk jaar aan je 600 tier points komt om je silver status te behouden
Heb me net ook opgegeven voor de goedkopie privium, ben over 2 weken weer op Schiphol dus kan dan mooi iris foto laten maken
heb je in elk geval goed voor elkaar dat ze bij jouw op de zaak business toe staan op korte vluchten. Helaas geld bij ons een algeheel verbod op business vluchten (ja zelfs voor C*level) wat ik zelf best wel jammer vind want AMS-MSP is voor mij een regelmatige route
15 maar?Nl-jeff schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:36:
[...]
of minimaal 15 segments, (30 voor gold)
heb je in elk geval goed voor elkaar dat ze bij jouw op de zaak business toe staan op korte vluchten. Helaas geld bij ons een algeheel verbod op business vluchten (ja zelfs voor C*level) wat ik zelf best wel jammer vind want AMS-MSP is voor mij een regelmatige route
Ik dacht 25....die 15 haal ik met 2 vingers in mijn neus
En in finance kom je nog steeds weg met business class, tenzij je bij een bank werkt die door de staat overeind is gehouden
C-level mag het bij ons zelf weten of ze business vliegen (ik meen dat er in overnamegesprekken ook wel eens prive-jets zijn gehuurdNl-jeff schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:36:
[...]
Ja Silver is niet zo lastig te halen bij FB, maar de voordelen zijn dan ook behoorlijk uitgekleed. Als je vooral vliegt zonder ruimbagage is het eigenlijk zo goed als nutteloos. Pas vanaf Gold wordt het een beetje interessant (lounge, prio security, prio boarding etc)
Oh ja sorry dit is niet FB, dit is Oneworld aka BADaniel schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:34:
[...]
C-level mag het bij ons zelf weten of ze business vliegen (ik meen dat er in overnamegesprekken ook wel eens prive-jets zijn gehuurd), de rest gewoon economy. Voor Europa ook wel begrijpelijk en 99% van de zakelijke vluchten is bij ons binnen het continent. Wat dat betreft vind ik een maatschappij als SAS wel handig, als je daar SAS Plus Saver boekt heb je loungetoegang, ruimbagage en priority boarding voor soms maar een paar tientjes meerprijs ten opzichte van het goedkoopste tarief. Dat krijg ik er nog wel doorheen als ik zelf boek en declareer ipv via het boekingsbureau. Reguliere business class kan ik vergeten, dan mag ik zelf bijbetalen.
[...]
Ja Silver is niet zo lastig te halen bij FB, maar de voordelen zijn dan ook behoorlijk uitgekleed. Als je vooral vliegt zonder ruimbagage is het eigenlijk zo goed als nutteloos. Pas vanaf Gold wordt het een beetje interessant (lounge, prio security, prio boarding etc)
Ah ja...BA Silver = FB Gold, give or take. Al moet je voor BA Silver 50 segmenten hebben, en voor FB Gold 30.kamstra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:32:
Oh ja sorry dit is niet FB, dit is Oneworld aka BA
BA status haal je makkelijker via punten dan via vluchten, KLM juist andersom. Voor een normaal J Business ticket AMS-JFK krijg je bij BA 140 tier points per enkele reis. Voor Silver heb je er 600 nodig (+ 4 vluchten) dus als je 2 keer heen een weer vliegt ben je er al bijna. Bij KLM spaar je voor dezelfde boekingsklasse 6188 level miles en voor Gold heb je er 40.000 nodig, dus 7 vluchten.
Ik doe nu AMS-LCY-(SNN)-JFK en YUL-LHR-AMS.
360 tier points kaatsjiiing.
En eind december al AMS-LHR-JNB-LHR-EDI-AMS gehad goed voor nog eens 360.
En daar was de silver status al
En dan hebben we het verder nog niet over de regelmatige LCY- insert europese bestemming tripjes...ik denk dat ik dit jaar dicht bij gold kom
Overigens is die tussenstop op Shannon briljant. Uitstappen, door security, door US Customs (<2 minuten
) en weer instappen....
En nu lekker als domestic flight door naar JFK en zwaaiend langs immigration
Enige irritante:
Sliep in Mercure op Schiphol dus al voorbij de douane. Maar op LCY kennen ze het begrip transfers niet dus je moet alsnog door security, en vervolgens een uur later in Shannon nog een keer
Maar goed, als dat alles is dan hoor je mij verder niet klagen. De champagne smaakt prima
360 tier points kaatsjiiing.
En eind december al AMS-LHR-JNB-LHR-EDI-AMS gehad goed voor nog eens 360.
En daar was de silver status al
En dan hebben we het verder nog niet over de regelmatige LCY- insert europese bestemming tripjes...ik denk dat ik dit jaar dicht bij gold kom
Overigens is die tussenstop op Shannon briljant. Uitstappen, door security, door US Customs (<2 minuten
En nu lekker als domestic flight door naar JFK en zwaaiend langs immigration
Enige irritante:
Sliep in Mercure op Schiphol dus al voorbij de douane. Maar op LCY kennen ze het begrip transfers niet dus je moet alsnog door security, en vervolgens een uur later in Shannon nog een keer
Maar goed, als dat alles is dan hoor je mij verder niet klagen. De champagne smaakt prima
[ Voor 45% gewijzigd door kamstra op 14-04-2017 15:26 ]
Of wat te denken van hashtags als #boardingpass waar veel vluchtgegevens zelfs meteen al op internet komen te staanfranssie schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:54:
wel een goede dit https://www.cheaptickets.nl/blog/cheaptip-boarding-pass
Ik ben op zoek naar een retour Amsterdam - Boston. Als ik deze direct bij KLM boek betaal ik daar 700 euro voor.
Als ik besluit om in Dusseldorf op te stappen kost dezelfde reis nog maar 345 euro. Nu is mijn vraag of ik op de terugweg op Schiphol mijn koffer op kan pikken en naar huis kan gaan? De laatste leg naar Dusseldorf is op een andere datum. Graag jullie ervaringen hiermee?
https://goo.gl/flights/HJ3U
Als ik besluit om in Dusseldorf op te stappen kost dezelfde reis nog maar 345 euro. Nu is mijn vraag of ik op de terugweg op Schiphol mijn koffer op kan pikken en naar huis kan gaan? De laatste leg naar Dusseldorf is op een andere datum. Graag jullie ervaringen hiermee?
Nee. Die vlucht BOS-AMS komt op de 15e aan en dat is dus helemaal niet op een andere datum dan AMS-DUS.
Idd, je vergist je. Je komt 15/10 aan, en je aansluitende vlucht is dezelfde dag. Nu kan ik niet zeggen of je je bagage in DUS moet oppikken, maar ik vermoed van wel (first point of entry), dus je komt ermee weg denk ik.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
CyBeR schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:59:
Nee. Die vlucht BOS-AMS komt op de 15e aan en dat is dus helemaal niet op een andere datum dan AMS-DUS.
Jullie hebben gelijk. Maar als ik de datum aanpas werkt het trucje nog steeds. Nieuw linkje:Borromini schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:01:
Idd, je vergist je. Je komt 15/10 aan, en je aansluitende vlucht is dezelfde dag. Nu kan ik niet zeggen of je je bagage in DUS moet oppikken, maar ik vermoed van wel (first point of entry), dus je komt ermee weg denk ik.
Vertrek is nu op 16/10.
[ Voor 26% gewijzigd door Spixo op 14-04-2017 20:04 ]
Dat is een lastige want je krijgt je bagage normaal gesproken terug als je verbindende vlucht meer dan 24u later is. Jij zit op 23u, dus volgens de regels gaat je bagage naar DUS.Spixo schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:02:
[...]
Sorry verkeerde linkje gedeeld. Dit is de juiste:
Vertrek is nu op 16/10.
Je kan bij het inchecken vragen of je je koffer in AMS van de band mag halen maar veel kans acht ik je niet omdat dit de regels zijn 24 uur. Plus je hebt een NL paspoort wat het allemaal verdachter maakt.Spixo schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:02:
[...]
[...]
Jullie hebben gelijk. Maar als ik de datum aanpas werkt het trucje nog steeds. Nieuw linkje:
Vertrek is nu op 16/10.
CyBeR schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:04:
[...]
Dat is een lastige want je krijgt je bagage normaal gesproken terug als je verbindende vlucht meer dan 24u later is. Jij zit op 23u, dus volgens de regels gaat je bagage naar DUS.
Dank voor de reacties. Maakt het nog verschil dat ik geen retourtje Dusseldorf - Boston boek (met toevallig een overstap op Amsterdam), maar 3 losse vluchten (via de 'meerdere bestemmingen' optie op de KLM website). Anyway het klinkt toch wel riskant, mogelijk op de terugweg gewoon weer uitstappen in Dusseldorf en vanaf daar naar huis.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:16:
[...]
Je kan bij het inchecken vragen of je je koffer in AMS van de band mag halen maar veel kans acht ik je niet omdat dit de regels zijn 24 uur. Plus je hebt een NL paspoort wat het allemaal verdachter maakt.
Vriendelijk vragen aan de servicebalie van KLM, werkt soms ook. Door te vragen heeft mijn moeder zelfs een vlucht eerder kunnen pakken. Ipv 12 uur wachten werd het 2 uur.CyBeR schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:04:
[...]
Dat is een lastige want je krijgt je bagage normaal gesproken terug als je verbindende vlucht meer dan 24u later is. Jij zit op 23u, dus volgens de regels gaat je bagage naar DUS.
Spixo schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:57:
Ik ben op zoek naar een retour Amsterdam - Boston. Als ik deze direct bij KLM boek betaal ik daar 700 euro voor.
CyBeR schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:04:
https://www.klm.com/trave...ggage_allowance/index.htmTijdens het overstappen hoeft u alleen uw bagage op te halen en opnieuw in te checken voor uw aansluitende vlucht, als:
•uw transfer langer dan 12 uur duurt of uw aansluitende vlucht de volgende dag vertrekt. (bij een transfer op Amsterdam Airport Schiphol of Parijs-Charles de Gaulle kunt u vragen of uw bagage wordt doorgelabeld naar uw eindbestemming)
Ah dat krijg je als je even lui doet en 't niet opzoekt
Zou zweren dat dat 24u was.
Wow just wow.El Jefe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:24:
[...]
Of wat te denken van hashtags als #boardingpass waar veel vluchtgegevens zelfs meteen al op internet komen te staan
Heb van 3 van de eerste 10 foto's eens de gegevens ingevuld en kon ALLES wijzigen. Nee, niet gedaan. Maar... wow
Die informatie posten is idd niet heel slim.
Zie ook https://media.ccc.de/v/33..._world_is_carmen_sandiego.
Zie ook https://media.ccc.de/v/33..._world_is_carmen_sandiego.
Zo gezegd, zo gedaan. De 737 MAX 9 heeft voor het eerst gevlogen:XWB schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:36:
Vandaag staat de eerste 737 MAX 9 vlucht gepland.
[afbeelding]

N7379E Boeing 737-9 MAX - C/N 42987 / LN 6250 by Woodys Aeroimages, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 14-04-2017 23:14 ]
Zo
* kamstra zwaait vanuit de big apple
Geniaal die pre clearance in shannon. Binnen 5 mins van de gate naar airtrain 😃

Business Class met de Airbus a319?kamstra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:56:
Zo
jup
Nu is de hoofdregel natuurlijk sowieso dat je niets moet plaatsen, maar het hangt erg af van de luchtvaartmaatschappij. Ik ben eens door wat oude boarding passen gezocht en KLM bijvoorbeeld toont de boekingsreference niet op de boardingpass, waarmee het meteen een stuk lastiger wordt om er misbruik van te maken. Het ticketnummer wordt wel getoond op de papieren versie (niet op de wallet-variant) en daarmee kun je wel in de online checkin-omgeving komen, waar je dan wellicht weer andere gegevens kunt opvissen.PWM schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:37:
Wow just wow.
Heb van 3 van de eerste 10 foto's eens de gegevens ingevuld en kon ALLES wijzigen. Nee, niet gedaan. Maar... wow
Emirates toont de boekingsreference dan weer wel, evenals SAS en Norwegian, Qatar Airways niet.
Als je de QR/barcode decodeert staat daar doorgaans enkel naam en vluchtnummer in.
Nou gelukkig is het allemaal niet zo heel gemakkelijk, want de meeste boardingpasses hebben geen bookingsnummer. Nu zou je met wat gebluf misschien wel de klantenservice kunnen misbruiken om achter de gegevens te komen. Maar dan wijzig je iemands vlucht of annuleer je die en dan schrijf je het geld naar jouw creditcard, ergo dan hebben ze ook jouw gegevensPWM schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:37:
[...]
Wow just wow.
De barcode heeft 't hele zooitje hoor, ook bij KL. Op volgorde: Achternaam, voornaam, PNR, origin, dest, vluchtnr, cabin class, stoelnr, seq nr, wat info die ik niet direct herken, ticketnr, frequent flyer nr.Daniel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:50:
[...]
Als je de QR/barcode decodeert staat daar doorgaans enkel naam en vluchtnummer in.
Ben benieuwd waar je die informatie vandaan haalt.Daniel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:50:
[...]
Even mijn KLM barcode van maandje geleden gescand:
M1ACHTERNAAM/VOORNAAM EPNRPNR VLCAMSKL 1716 014M022F0065 32E>503 W25074TICKETNR KL FREQNR
Dikgedrukt is veranderd. Jullie mogen weten dat ik van VLC ben gevlogen naar AMS, als nr 65 heb ingecheckt en bij het raam heb gezeten
Vrijwel dezelfde informatie staat op mijn BA boardingpass van 3 maanden geleden.
Dan lag het aan mijn scannertool. Never mind.
Op de afgelopen CCC conferentie in Hamburg (33C3) was hier een presentatie over van Karsten Nohl et. al.PWM schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:37:
[...]
Wow just wow.
Karsten Nohl is ook bekend van Mifare Classic/SIM hack/SS7 maar in dit geval heeft hij het grootste deel van het werk niet zelf gedaan.
Als je de boarding passes interessant vond kan ik dat praatje aanraden. "Where in the world is Caren Sandiego?"
[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 15-04-2017 14:23 ]
Ahem. CyBeR in "Het Luchtvaart Topic - Deel 5"ANdrode schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:23:
[...]
Op de afgelopen CCC conferentie in Hamburg (33C3) was hier een presentatie over van Karsten Nohl et. al.
Karsten Nohl is ook bekend van Mifare Classic/SIM hack/SS7 maar in dit geval heeft hij het grootste deel van het werk niet zelf gedaan.
Als je de boarding passes interessant vond kan ik dat praatje aanraden. "Where in the world is Caren Sandiego?"
Een paar maanden terug had ik dat op BA van LGW>AMS en dat was zonder extra beenruimte in BC, echt bagger LCC. Is dat anders op die vlucht?
Ah, dat is die BC-only A318. Is 73 inch genoeg voor een Ollander qua lengte?
[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 15-04-2017 14:43 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
BC op europese routes met BA heeft idd nauwelijks extra ruimte, wel iets volgens mij maar veel is het zeker neit.gambieter schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:39:
[...]
Een paar maanden terug had ik dat op BA van LGW>AMS en dat was zonder extra beenruimte in BC, echt bagger LCC. Is dat anders op die vlucht?
Ah, dat is die BC-only A318. Is 73 inch genoeg voor een Ollander qua lengte?
BC intercontinentaal is een heel ander verhaal. Die 73 inch is vast de totale lengte van de stoel als ie helemaal plat gaat, maar daar houd je ruimte niet op, want ik had nog een voetenbankje een stukkie verderop dus was zeker meer dan 73 inch als ik volledig plat zou gaan.
Anyway dit was een dagvlucht dus heb m hooguit 2 uurtjes op bijna plat gehad voor een klein powernapje
Seat pitch is inches van een punt op de stoel tot hetzelfde punt op de volgende stoel. Niet direct hetzelfde als beenruimte, aangezien je voeten onder de stoel voor je gaan waardoor je in minder pitch dus meer ruimte krijgt. Dat is bij business tegenwoordig ook waarom stoelen vaak staggered of een beetje schuin tov het gangpad staan.
Ik weet niet meer welke toko 't is maar ik heb ook eens gezien een versie waar de stoelen naar elkaar gericht staan, met links de voeten boven en rechts de voeten onder
Ik weet niet meer welke toko 't is maar ik heb ook eens gezien een versie waar de stoelen naar elkaar gericht staan, met links de voeten boven en rechts de voeten onder

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 15-04-2017 16:01 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek