Kreeg net de verzekering (Unive) binnen voor mijn Razer (in Rotterdam), 100% duurder dan verleden jaar, dus nu 112 euro....wegens de vele diefstallen in de grote steden...
Ben van plan om 2x per week mijn woon/werk verkeer per fiets te gaan doen ipv met de auto. 27km enkele reis ipv 36 met de auto. Met m'n racefiets lukt die afstand ook wel maar ik heb geen zin om bezweet aan te komen en elke ochtend hier te moeten douchen. Daarnaast zit die niet echt comfortabel (rug etc).
Afgelopen weekend proefgereden bij een Gazelle Experience Center. Het was überhaupt mijn eerste ritje op een elektrische fiets. Erg leerzaam allemaal, in totaal vier modellen geprobeerd. Een 'echte' speedpedelec gaat hem niet worden denk ik: gaat me net iets te hard en gehannes met een helm vind ik ook niks. Op het industrieterrein bij Waalwijk proefgereden en heel illustratief bijna op een auto geknald die me geen voorrang van rechts gaf (hij gaf geen enkele blijk van het feit dat hij me gezien had).
Ik vind het ook niet erg om een uur over de heenweg te doen (ben recent overgestapt naar een andere baan en die winst op de reistijd heb ik al gemaakt). Wat me wel mateloos irriteeert is de maximalisering van ondersteuning t'm 25km/u (net als velen hier vermoed ik). Dankjewel overheid. Als ik gemiddeld 27km/u wil halen moet ik de rechte stukken (die zijn er volop, mooie binnendoor route) 30p/u rijden. Ik zou enorm geholpen zijn met een fiets die ondersteuning biedt tot die snelheid.
De prijs is ook wel een dingetje, of is Gazelle gewoon zo duur? Beetje comfortabel model daar komt op 3000,- adviesprijs. Kwaliteit van Gazelle ben ik niet echt van onder de indruk als ik naar de fiets van mijn vrouw kijk, voor dat geld verwacht ik dan wel een AAA fiets.
Ik ga dit topic eens volgen, wil het wel doorzetten namelijk. Eens kijken wat er 2e hands allemaal te krijgen is bij de fietsenmaker. Zo'n Sparte M7B klinkt interessant voor rond de 2000.
Afgelopen weekend proefgereden bij een Gazelle Experience Center. Het was überhaupt mijn eerste ritje op een elektrische fiets. Erg leerzaam allemaal, in totaal vier modellen geprobeerd. Een 'echte' speedpedelec gaat hem niet worden denk ik: gaat me net iets te hard en gehannes met een helm vind ik ook niks. Op het industrieterrein bij Waalwijk proefgereden en heel illustratief bijna op een auto geknald die me geen voorrang van rechts gaf (hij gaf geen enkele blijk van het feit dat hij me gezien had).
Ik vind het ook niet erg om een uur over de heenweg te doen (ben recent overgestapt naar een andere baan en die winst op de reistijd heb ik al gemaakt). Wat me wel mateloos irriteeert is de maximalisering van ondersteuning t'm 25km/u (net als velen hier vermoed ik). Dankjewel overheid. Als ik gemiddeld 27km/u wil halen moet ik de rechte stukken (die zijn er volop, mooie binnendoor route) 30p/u rijden. Ik zou enorm geholpen zijn met een fiets die ondersteuning biedt tot die snelheid.
De prijs is ook wel een dingetje, of is Gazelle gewoon zo duur? Beetje comfortabel model daar komt op 3000,- adviesprijs. Kwaliteit van Gazelle ben ik niet echt van onder de indruk als ik naar de fiets van mijn vrouw kijk, voor dat geld verwacht ik dan wel een AAA fiets.
Ik ga dit topic eens volgen, wil het wel doorzetten namelijk. Eens kijken wat er 2e hands allemaal te krijgen is bij de fietsenmaker. Zo'n Sparte M7B klinkt interessant voor rond de 2000.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Tsja, je kan wel harder, maar dan moet je een S-Pedelec kopen - er moet ergens een grens getrokken worden om de fietspaden niet tot racebaan om te turnen.
Dat begrijp ik ook. Ik hoef geen 45 maar 30 zou ideaal zijn. Mijn woon/werk route is 95% op mooie buitenaf wegen, dwars door de polder heen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik rijd een Qwic PMN8 (https://qwic.nl/product/premium-mn8) met een 470Wh accu. En deze kan ik zelf instellen op welke snelheid ik wil. Heb hem een tijd op 35 gehad. Maar dat is net te hard. Nu staat hij op 31 en dat is wel fijn. Vaak red je die snelheid helemaal niet. Maar de rechte stukken lukt dat zeker wel.EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:25:
Dat begrijp ik ook. Ik hoef geen 45 maar 30 zou ideaal zijn. Mijn woon/werk route is 95% op mooie buitenaf wegen, dwars door de polder heen.
Alleen een beetje spijt van de accu. De grootste variant was fijner geweest.
Goede tip, thanks! Ziet er mooi uit ook nog eens. Hoe vind je het rijcomfort? Als ik over de weg wil stuiteren pak ik mijn racefiets wel.
Vanwaar de spijt voor de accu, rij je zulke lange afstanden? Ik hoef maar 54 per dag en kan eventueel tussendoor opladen (liever niet dan wel natuurlijk). Thuis in de stalling heb ik een vaste stroomaansluiting dus dat is geen probleem.
Vanwaar de spijt voor de accu, rij je zulke lange afstanden? Ik hoef maar 54 per dag en kan eventueel tussendoor opladen (liever niet dan wel natuurlijk). Thuis in de stalling heb ik een vaste stroomaansluiting dus dat is geen probleem.
Bekende heeft zijn (Motor??) Batavus dinsdag E-go vandaag doorgetrapt. Zojuist even gekeken omdat ik dacht dat de ketting eraf lag, maar die lag er netjes op... motor kapot getrapt ?
qua gebruik geeft ie aan dat ie niet schakelt maar vanuit stilstand in de 7e versnelling altijd optrekt. Lijkt mij dat de fietsen daar niet voor geschikt zijn...
* edit> fietsenmaker heeft aangegeven dat de achteras eraf is schoten.. fabriek-af niet goed gemonteerd wss
qua gebruik geeft ie aan dat ie niet schakelt maar vanuit stilstand in de 7e versnelling altijd optrekt. Lijkt mij dat de fietsen daar niet voor geschikt zijn...
* edit> fietsenmaker heeft aangegeven dat de achteras eraf is schoten.. fabriek-af niet goed gemonteerd wss
[ Voor 15% gewijzigd door pielle007 op 09-04-2018 10:22 ]
Hadden ze de fietsen nou gewoon allemaal op 35 begrensd, dan zou al die regelgeving niet nodig geweest zijn en was je toch vlot op je werk. Gewoon een normale wielrenners helm dragen, geen spiegeltjes, kralen en zijwieltjes en motor pak, kenteken spatlap, brommer verzekering en zelfspringende standaard nodig.EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:25:
e-bikes t/m 25km/u voor de relaxte pensionado's bijv.
e-bikes t/m 35 km/u voor de forenzen, fietspad legal.
e-bikes t/m 50 km/u voor de fiets-extremisten, met echt dezelfde specs als brommer.
En dan ook dat er echt tot en met die snelheid wordt ondersteund, niet al vooraf afbouwen.
Tja.
Je krijgt dan wel een wildgroei aan categorieen, je zit nl ook nog met elektrische bromfietsen/scooters die onder het 45 km/u regime vallen, en daarnaast ook nog ouderwetse brommers, scooters en snorfietsen met verbrandingsmotor.
2 categorieen maakt de boel duidelijk, maar je krijgt idd wel rare bijwerkingen (oa het fenomeen dat S-Pedelecs niet op fietssnelwegen mogen, die precies bedoeld waren voor dit soort forensverkeer)
Het is allemaal een lastige balanceer act - voor de veiligheid van (e-)brommers en S-Pedelec rijders wil je ze op het fietspad, maar voor de veiligheid van fietsers wil je dat weer niet. Om mensen uit de auto te krijgen wil je de snelheid wel hoger dan 25 km/u krijgen, maar langzame medefietsers vinden dat weer te gevaarlijk. Benieuwd of we binnenkort vierbaans-fietspaden krijgen met een 'speed lane'.
2 categorieen maakt de boel duidelijk, maar je krijgt idd wel rare bijwerkingen (oa het fenomeen dat S-Pedelecs niet op fietssnelwegen mogen, die precies bedoeld waren voor dit soort forensverkeer)
Het is allemaal een lastige balanceer act - voor de veiligheid van (e-)brommers en S-Pedelec rijders wil je ze op het fietspad, maar voor de veiligheid van fietsers wil je dat weer niet. Om mensen uit de auto te krijgen wil je de snelheid wel hoger dan 25 km/u krijgen, maar langzame medefietsers vinden dat weer te gevaarlijk. Benieuwd of we binnenkort vierbaans-fietspaden krijgen met een 'speed lane'.
[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 09-04-2018 10:16 ]
Dit heb ik ook zoiets gehad met de Disndag E-Go, maar bij mij lag het aan het achterste tandwiel dat niet goed op zijn plaats bleef zitten, waardoor hij inderdaad door trapte.pielle007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:00:
Bekende heeft zijn (Motor??) Batavus dinsdag E-go vandaag doorgetrapt. Zojuist even gekeken omdat ik dacht dat de ketting eraf lag, maar die lag er netjes op... motor kapot getrapt ?
Tja, wat dat soort praktijken betreft zou je haast zeggen dat hij singlespeed zou gaan. Als je de versnellingen toch niet gebruikt.pielle007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:00:
Zelf al wel eens lopen spelen om een sterke 3 versnellingsnaaf te gebruiken omdat je het gros van de versnellingen toch niet nodig hebt met veel vermogen.
Ja die muur van 25 km/h is geen fijne nee. Ik heb 2,5 jaar geleden mijn speed pedelec aangeschaft. Ik fiets hier zelf ook zo'n beetje rond de 30km/h mee. Ik heb een tijdje met het kenteken plaatje gereden maar dit gaf toch te veel gedoe in het verkeer. Voelde mij constant opgejaagd.EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:11:
Heb nu 3/4 jaar geleden het plaatje eraf gehaald en ik volg ook overal de fietspaden. Ik gebruik hem voor het woon werk verkeer. 17km enkele reis en dit bevalt mij prima.
Heb wel netjes de verzekering afgesloten en heb de kentekenplaat maar in mijn fietstas gestopt. Het gaat nergens over eigenlijk. Maar goed er moet een lijn getrokken worden dat snap ik ook wel. Het voordeel is ook wel dat als je ongeveer 30km/h fietst je bereik ook nog redelijk blijft. Fiets je echt 40km/h of nog harder dan duikt dit enorm in elkaar. Dat is wel een belangrijk gegeven.
Succes met je zoektocht.
Het gros van de speed pedelecs behoort nu tot die tussencategorie.JellBro schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:05:
[...]
Hadden ze de fietsen nou gewoon allemaal op 35 begrensd, dan zou al die regelgeving niet nodig geweest zijn en was je toch vlot op je werk. Gewoon een normale wielrenners helm dragen, geen spiegeltjes, kralen en zijwieltjes en motor pak, kenteken spatlap, brommer verzekering en zelfspringende standaard nodig.
e-bikes t/m 25km/u voor de relaxte pensionado's bijv.
e-bikes t/m 35 km/u voor de forenzen, fietspad legal.
e-bikes t/m 50 km/u voor de fiets-extremisten, met echt dezelfde specs als brommer.
En dan ook dat er echt tot en met die snelheid wordt ondersteund, niet al vooraf afbouwen.
Tja.
Mijn Cityzen Speed haalt de 40 GPS km's per uur alleen met wind mee. (44 op de teller)
Dan gaat de brave Duitser direct afbouwen zodat harder eigenlijk niet mogelijk is met de weerstand van de motor.
In de praktijk heb ik dus in mijn lycrasportpakje een kruissnelheid van zo'n 38km/u.
Ik heb een tijdje gereden met de begrenzer uitgeschakeld. Ik haalde toen een kruissnelheid van 45km/u, met een max van 53km/u. (trapfrequentie standaard vertanding) Puur een bewuste keuze van Bosch om niet te sjoemelen dus. (meer actieradius, geen claims)
De toekomst is inderdaad, grotere accu's, sterkere motoren.
[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 09-04-2018 14:41 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Of waterstof
Ik vraag mij juist af of ze niet bang zouden moeten zijn voor claims, omdat ze ruim 10% minder snelheid leveren dan er wordt geadverteerd.BertV schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:38:
[...]
Het gros van de speed pedelecs behoort nu tot die tussencategorie.
Mijn Cityzen Speed haalt de 40 GPS km's per uur alleen met wind mee. (44 op de teller)
Dan gaat de brave Duitser direct afbouwen zodat harder eigenlijk niet mogelijk is met de weerstand van de motor.
In de praktijk heb ik dus in mijn lycrasportpakje een kruissnelheid van zo'n 38km/u.
Ik heb een tijdje gereden met de begrenzer uitgeschakeld. Ik haalde toen een kruissnelheid van 45km/u, met een max van 53km/u. (trapfrequentie standaard vertanding) Puur een bewuste keuze van Bosch om niet te sjoemelen dus. (meer actieradius, geen claims)
De toekomst is inderdaad, grotere accu's, sterkere motoren.
Daarnaast begrijp ik niet waarom er geen speed pedelecs op de markt komen die wel met het verkeer mee kunnen komen. Ze mogen 4.000W leveren, maar waarom gaat er niemand verder dan 1.000W? Een gemiddelde stofzuiger heeft meer vermogen

4.000 Watt trekt de meeste fietsonderdelen aan gort (dat is 10x zoveel als een wereldtop wielrenner op de pedalen zet en 30x zo veel als een doorsnee persoon), dan zit je meer in het brommer/custom segment zoals bv de Meijs Motorman (2.000W), de Feddz 45 (2.000W met piek tot 4.000W) en de Vintage Electric Tracker (3.000W).
Je krijgt ook leuke e-Scooters met 4.000W, maar die dingen zijn dan ook loeizwaar en hebben de power hard nodig.
Je krijgt ook leuke e-Scooters met 4.000W, maar die dingen zijn dan ook loeizwaar en hebben de power hard nodig.
[ Voor 49% gewijzigd door Dreamvoid op 09-04-2018 15:57 ]
Rijcomfort -> Ik heb geen andere ebike getest dus geen vergelijkingsmateriaal.EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:35:
Goede tip, thanks! Ziet er mooi uit ook nog eens. Hoe vind je het rijcomfort? Als ik over de weg wil stuiteren pak ik mijn racefiets wel.
Maar zit goed, stuurt goed en fietst dus ook goed.
Spijt accu -> Wat je uit de accu haalt valt me gewoon tegen. Al hebben we net de slechtste periode achter de rug. Ik heb een woon -> Werk afstand van 14km met wel geteld 2 stoplichten die soms dus ook nog eens op groen staan... Maar het meeste is een "fietssnelweg".
Maar 1 keer heb ik de accu in 14km leeggetrapt met windkracht 6 vol tegenwind en het hele stuk de maximale ondersteuning aangehad. Dat was wel met ondersteuning op 35km, die ik niet haalde.
Nu met heen of terugrit wat meewind red ik een 42km, waarschijnlijk net iets meer, misschien 45km. Maar dan moet hij aan de oplader.
Ik heb alleen nog maar in de "Slechte" periode gereden, dus geen idee wat hij doet als het goed weer is (Hij staat nu voor een onderhoudsbeurt bij de dealer)
Nadelen aan mijn fiets:
- Heb nu voor de tweede keer al gebroken spaken. Wordt netjes opgelost door de dealer en qwic. Maar onacceptable om dat in 2500km te hebben. Hopelijk nu wel opgelost.
- De oplader vind ik onacceptable... Je kan een snellader erbij kopen. Maar voor een bedrag van rond de 3000,- kan je toch wel verwachten dat die er al bij zit. Nu hang ik hem aan de oplader als ik thuis kom en een 14uur later er pas weer af. Terwijl het een 8 uur duurt voordat hij vol zit. Tevens is het een groot blok die oplader en nauwelijks gewicht, volgens mij zit er nauwelijks iets in.
- De plug van de oplader vind ik onhandig. Hij kan er maar op 1 manier in en dat is altijd zoeken. Tevens moet je een "klepje" wegdraaien en dat verdwijnt dan achter je bagagedrager en is dan weer lastig terug te draaien. Kan wel een foto van maken als je wilt.
Volgens de wet zijn het ook brommers. Zet er trappers op en je hebt een speed pedelecDreamvoid schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:39:
4.000 Watt trekt de meeste fietsonderdelen aan gort (dat is 10x zoveel als een wereldtop wielrenner op de pedalen zet en 30x zo veel als een doorsnee persoon), dan zit je meer in het brommer/custom segment zoals bv de Meijs Motorman (2.000W), de Feddz 45 (2.000W met piek tot 4.000W) en de Vintage Electric Tracker (3.000W).
Een top wielrenner doet trouwens eerder 1.500-2.000W piek.
Check eens bij de buren hoe die Elektrische scooters ombouwen. Ik zie zelfs 10.000W piekvermogen voorbij komen
[ Voor 43% gewijzigd door doek55 op 09-04-2018 16:24 ]
Klopt volgens de wet, maar ik bedoel meer dat je in de praktijk tweewielers met zulke vermogens er eerder uitzien als kleine motorfietsen, doordat alles (remmen, banden, frame) een stuk groter/zwaarder wordt uitgevoerd tov de doorsnee (S-)Pedelec. Zo'n Vintage Electric ding heeft ook gewoon trappers.
Niets staat je overigens in de weg om zelf een 4.000W motor in je Gazelle te bouwen, maar ik weet niet of alle onderdelen dat geweld wel aankunnen
Niets staat je overigens in de weg om zelf een 4.000W motor in je Gazelle te bouwen, maar ik weet niet of alle onderdelen dat geweld wel aankunnen
Afgelopen weekend mijn oude Bafang BBS02b uitgeprobeerd op een oude MTB die ik nog had staan. Deze motor heb ik vorig jaar na 8.000km vervangen door de BBSHD, omdat deze vreemde kuren had en telkens uit viel. Ik verwachtte bij het testen van de BBS02b dus problemen. Echter bleef alles goed werken en ik heb later die dag de lokale MTB route eens uitgeprobeerd. De motor werkte perfect en het is echt een sensatie om zo door de bossen te crossen! Ik ga wel lange accukabels maken, zodat ik de accu in een rugzak kan stoppen, want ik heb weinig vertrouwen dat de accu lang op de onderbuis blijft zitten met alle klappen die de fiets te verduren krijgt.
Tot nu toe gaat het met 1.200W prima, maar ik zou graag eens een legaal alternatief zien dat echt goed met het verkeer mee kan komen.Dreamvoid schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:41:
Ik heb momenteel een 2 KW (3KW is optie als ik naar 72v ga) en dat rijdt best geinig hoor. En inderdaad, als je vol gas rijdt haalt een ketting en cassette combo nog geen 1000km.
Dat is trouwens meer mijn lol fiets, als die een keer stil staat wachtend op onderdelen. En die onderdelen valt wel mee, 30 euro voor chainring, ketting en cassette samen.
Dat is trouwens meer mijn lol fiets, als die een keer stil staat wachtend op onderdelen. En die onderdelen valt wel mee, 30 euro voor chainring, ketting en cassette samen.
[ Voor 33% gewijzigd door Torched op 09-04-2018 18:04 ]
Ik heb ook een Bafang motor en daarvan kan je inderdaad de begrenzer zelf instellen via het service menu.EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:35:
Wat betreft de accu: deze gaat maar een bepaald aantal laad cycli mee. Als jij 2x per dag moet laden loopt dat aantal best snel op. Als je met een grotere accu heen en terug zou kunnen en bij voorkeur ook nog 20% overhoudt gaat de accu veel langer mee. (Ik haal met 576 Wh accu zo'n 100 kilometer en kan daardoor drie keer naar mijn werk en terug voor ik hoef te laden)
In de zoektocht naar een e bike voor pa hebben we vandaag de ebike van decathlon getest https://www.decathlon.nl/...-9-1-steps/_/R-p-X8373214

Een verschrikking... Geen fijne zithouding, stuur te klein, zadel zeer onprettig, te klein en bijna onleesbaar display. De shimano steps motor piept extreem, naast t feit dat deze in de 5e versnelling gaat bokken.
Al met al een goede testdag, want dit wordt hem echt niet.
Elders gaan kijken en aldaar een mooie aanbieding ontvangen voor de nieuwe Qwic MN 7.2 HS11 Premium met 625w accu.
Zeer net afgewerkte fiets (uiteraard niet met mekaar te vergelijken)
De Qwic Trend wordt blijkbaar uit t leveringsprogramma gehaald.
Dit is de nieuwe Premium MN7.2 HS11

Sparta valt overigens direct af doordat de stuur zadel afstand te kort op mekaar staan
Mijn pa is een grote jongen en komt er op zn leeftijd nauwelijks door.

Brickers Mn330 met nuvinci voelde degelijker aan qua stijfheid frame echter t schakelen ervoer hij als onprettig.

Al met al hoop ik dat ie z'n geld zet op t Qwic paard

Een verschrikking... Geen fijne zithouding, stuur te klein, zadel zeer onprettig, te klein en bijna onleesbaar display. De shimano steps motor piept extreem, naast t feit dat deze in de 5e versnelling gaat bokken.
Al met al een goede testdag, want dit wordt hem echt niet.
Elders gaan kijken en aldaar een mooie aanbieding ontvangen voor de nieuwe Qwic MN 7.2 HS11 Premium met 625w accu.
Dit is de nieuwe Premium MN7.2 HS11

Sparta valt overigens direct af doordat de stuur zadel afstand te kort op mekaar staan
Mijn pa is een grote jongen en komt er op zn leeftijd nauwelijks door.

Brickers Mn330 met nuvinci voelde degelijker aan qua stijfheid frame echter t schakelen ervoer hij als onprettig.

Al met al hoop ik dat ie z'n geld zet op t Qwic paard
[ Voor 17% gewijzigd door pielle007 op 10-04-2018 08:39 ]
mooie prijs?pielle007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:10:
De Meanwell lader in actie (ENC-120-48)
De accu is 36V / 12,5Ah en 465Wh groot.
De originele lader laadt tot 42V met 4A.
Ik laad 'm nu tot 40V met 1,2A, met als doel 80% lading over de hele nacht, in plaats van 100% in 3:30 uur.
Voor wat meer info over de lader, zie de post over de oorspronkelijke plannen.

Update: het lijkt prima gelukt. De lader stond in de 'floating' modus op 38V (ik weet niet of dat vrijwillig was), en de accu had zichzelf uitgeschakeld.
De lading lijkt naar wens:
De accu is 36V / 12,5Ah en 465Wh groot.
De originele lader laadt tot 42V met 4A.
Ik laad 'm nu tot 40V met 1,2A, met als doel 80% lading over de hele nacht, in plaats van 100% in 3:30 uur.
Voor wat meer info over de lader, zie de post over de oorspronkelijke plannen.

Update: het lijkt prima gelukt. De lader stond in de 'floating' modus op 38V (ik weet niet of dat vrijwillig was), en de accu had zichzelf uitgeschakeld.
De lading lijkt naar wens:

[ Voor 56% gewijzigd door Rob Z op 10-04-2018 07:51 ]
Ik haal mijn 34km enkele reis, grotendeels standje sport, laatste paar km's turbo.Xavier schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:49:
[...]
Spijt accu -> Wat je uit de accu haalt valt me gewoon tegen.
Nu met heen of terugrit wat meewind red ik een 42km, waarschijnlijk net iets meer, misschien 45km.
Er zit wel de Utrechtse heuvelrug in mijn route.
Meestal zit er dan inderdaad nog 8 a 10 km in.
Als ik echt flink wind-tegen heb dan moet ik toch wel gaan vogelen met nog minder ondersteuning, dat zou eigenlijk niet moeten hoeven.
Mijn accu is normaal dus nooit volledig leeg wat volgens mij wel goed is voor de levensduur.
Wel tweemaal per werkdag laden.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Is het niet beter om een Meanwell ELG of HLG serie te gebruiken voor lithium cellen?Rob Z schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:32:
De Meanwell lader in actie (ENC-120-48)
Zoiets als dit:
Meanwell HLG-150H
Meanwell ELG-150
De ENC is een lader met een instelbare stroom en voltage, en afschakelstroom en onderhoudsvoltage.
De HLG en ELG zijn LED drivers zo op het eerste oog, dus wel stroombronnen voor zover ik weet, dus het kan wel werken, maar ik betwijfel of ze exact de gegeven spanning leveren, en dat is wel relevant bij een li ion accu.
Maar dus minder specifiek en waarschijnlijk niet veel voordeliger gezien de prijs van €46 excl. voor de ENC.
De HLG en ELG zijn LED drivers zo op het eerste oog, dus wel stroombronnen voor zover ik weet, dus het kan wel werken, maar ik betwijfel of ze exact de gegeven spanning leveren, en dat is wel relevant bij een li ion accu.
Maar dus minder specifiek en waarschijnlijk niet veel voordeliger gezien de prijs van €46 excl. voor de ENC.
[ Voor 16% gewijzigd door Rob Z op 10-04-2018 21:28 ]
Ik heb die fabrikant eens aangeschreven en die raadde mij af om LED powersuppli's voor Lithium accu's te gebruiken, hij vermeldde niet waarom.doek55 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:46:
[...]
Is het niet beter om een Meanwell ELG of HLG serie te gebruiken voor lithium cellen?
Zoiets als dit:
Meanwell HLG-150H
Meanwell ELG-150
Weet iemand met een Yamaha moror wat het display gaat aangeven als de accu minder gaat worden? Zal hij na iedere nieuwe lading altijd 100% aangeven en zichzelf "corrigeren", of zie je dat direct aan het % na het laden?
Ik heb twee accu's waarvan 1 zo'n 300 laadbeurten en de ander 150 laadbeurten heeft gehad, Beide zijn nu 3 jaar oud (de tweede heb ik een jaar later pas los aangeschaft, maar die was door de vorige eigenaar het eerste jaar zelden gebruikt). Met de temperaturen van nu merk ik eigenlijk nog geen achteruitgang in de actieradius.
Ik heb twee accu's waarvan 1 zo'n 300 laadbeurten en de ander 150 laadbeurten heeft gehad, Beide zijn nu 3 jaar oud (de tweede heb ik een jaar later pas los aangeschaft, maar die was door de vorige eigenaar het eerste jaar zelden gebruikt). Met de temperaturen van nu merk ik eigenlijk nog geen achteruitgang in de actieradius.
PSN-id: Chrasher
Een accu zal volgeladen altijd 99 of 100 procent aangeven en zichzelf dus corrigerenChrasher schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:51:
Weet iemand met een Yamaha moror wat het display gaat aangeven als de accu minder gaat worden? Zal hij na iedere nieuwe lading altijd 100% aangeven en zichzelf "corrigeren", of zie je dat direct aan het % na het laden?
OK bedankt. Je kan het dus alleen goed meten door de gemiddeldes te berekenen.over de gereden afstanden per lading %. Dan heb ik ze dus wel goed onderhouden in de afgelopen 3 jaren.Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:58:
[...]
Een accu zal volgeladen altijd 99 of 100 procent aangeven en zichzelf dus corrigeren
Ik laad ze na een fietstocht altijd op tot +/- 75%, waarna ik ze pas aftop als ik weet dat ik hem de volgende dag nodig heb. Ze zitten dus nooit op 100% als ik ze niet gebruik. Ook probeer ik ze niet onder de 20% leeg te rijden indien niet nodig. Leegrijden gebeurt alleen in een noodgeval.
Wat ik jou dan kan aanraden is een fiets met Bafang Max Drive, daarbij kan je in het menu zelf de snelheid instellen waarbij er ondersteund word. Dat kan van 12 tot 60 km/h. In de praktijk haal je zo'n 40 km/h, met wind tegen 35 en met wind mee 45. Een fijne kruissnelheid is 38 km/h (met hoogste ondersteuning).EvaluationCopy schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:11:
Ben van plan om 2x per week mijn woon/werk verkeer per fiets te gaan doen ipv met de auto. 27km enkele reis ipv 36 met de auto. Met m'n racefiets lukt die afstand ook wel maar ik heb geen zin om bezweet aan te komen en elke ochtend hier te moeten douchen. Daarnaast zit die niet echt comfortabel (rug etc).
Ik heb zelf een MTB/hybride fiets, maar als je een echt woon/werk fiets koopt met groot frame waarbij je rechtop zit, zal je minder hard gaan.
Ik ben er inmiddels achter dat de vrijheid om de begrenzing zelf in te stellen afhangt van de Bafang inderdaad, thanks.
Toevallig was ik laatst op zoek naar hetzelfde antwoord voor de Bosch accu's ik kwam toen deze handige tip tegen voor de Yamaha PW accu's.Chrasher schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:51:
Weet iemand met een Yamaha moror wat het display gaat aangeven als de accu minder gaat worden?
Hopelijk heb je hier wat aanDetermining the number of battery cycles
The leds are assigned numbers in the following order:
4 ---- (F)
3 ---
2 --
1 - (E)
Press the button on your battery for 20 seconds. The following led combinations give you the number of cycles:
Led 1 Blinking: 0 to 100 cycles
Led 1 On: 101 to 200 cycles
Led 1, 2 Blinking: 201 to 300 cycles
Led 1, 2 On: 301 to 400 cycles
Led 1, 2, 3 Blinking: 401 to 500 cycles
Led 1, 2, 3 On: 501 to 600 cycles
Led 1, 2, 3, 4 Blinking: 601 to 700 cycles
Let 1, 2, 3, 4 On: 701 or more cycles
Note: A new battery should only have led 1 blinking.
Determining the absolute battery capacity
The leds are ordered in the same manner as for the previous test.
Press the button on your battery for 30 seconds. The following led combinations give you the absolute capacity:
Led 1 on: 0 to 24 % capacity
Led 1, 2 on: 25% to 49% capacity
Led 1, 2, 3 on: 50 to 74% capacity
Led 1, 2, 3, 4 on: 75 to 100% capacity
Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?
Bedankt, is in ieder geval iets om te onthouden, alhoewel het heel grof is in stappen van 25%. Als ik al 20% verlies zou hebben had ik dat al veel eerder gemerkt aan de kilometer gemiddelden.Deacon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:57:
[...]
Toevallig was ik laatst op zoek naar hetzelfde antwoord voor de Bosch accu's ik kwam toen deze handige tip tegen voor de Yamaha PW accu's.
[...]
Hopelijk heb je hier wat aan
ps. tweede accu zit pas op max. 100 ladingen, maar zal daar niet veel vanaf zitten. 1e accu geeft 200-300 ladingen aan, beide hebben nog 75-100% van het max. vermogen.
[ Voor 14% gewijzigd door Chrasher op 10-04-2018 19:28 ]
Bultaco heeft ook een gashendel en die gaan 45 km/h en nog harder ook 🤭Dreamvoid schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:14:
Ik ben me aan het orienteren op 45 km/h speed pedelecs/e-bikes met gashendel (oftewel, meetrappen optioneel), maar ik vind er ontzettend weinig info over. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ik een helm en brommerverzekering nodig heb en op de rijbaan moet (ik heb een motorrijbewijs A1, da's tm 11.000 Watt), maar 99% van alle discussies online lijken te gaan hoe je daar onderuit komt en/of de boel begrenst op 25 km/h, of gaan enkel over fietsen-met-traphulp.
Sowieso lijken er heel weinig van dit soort dingen gemaakt te worden. Zijn er bv ook e-fietsen (geen scooters) die boven de 45 km/h gaan, dus als lichte motorfiets gelden? Ik zie dingen als de Vintage Electric Tracker (legaal in Europa?) en de Meijs Motorman (leuk maar zonder trappers ben je de pineut als de accu leeg is), maar da's zo'n beetje alles. Ik kan toch niet de enige zijn die zo'n ding wel zou zien zitten?
op welke fietsen/merken zit dit systeem?gop1 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:44:
[...]
Wat ik jou dan kan aanraden is een fiets met Bafang Max Drive,
Ik heb geen idee welke merken allemaal wel of niet, maar het is wel iets waar je op kan zoeken, waardoor er al veel merken afvallen.
QWIC T-MN7 is zo'n merk met Bafang motor.
Die kende ik nog niet, maar dat ziet eruit als een goede speed pedelec. Full suspension, 2.000W vermogen en 1.300Wh accu voor € 4.000. Alleen nog even straatbanden, verlichting en spatborden erop zetten, maar dan kost ie alweer € 6.000F.ons schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:08:
[...]
Bultaco heeft ook een gashendel en die gaan 45 km/h en nog harder ook 🤭
racinfo.gop1 bedankt, ik heb even gegoogled op bafang, en ik kom het vaker tegen...alleen is het niet zo, dat bv alle qwic of spartas een bafang hebben
Even een vraag i.v.m. fietsbanden: Wat betekent de term "reflex" voor een fietsband? Eén of andere specifieke eigenschap.
Vorige week met de stijgende temperaturen mijn Conti Top Contact Winter II vervangen door Schwalbe Professional Plus Tour banden. Vorige zomer lagen de Professional Plus banden (zonder tour) erop, de tourbanden hebben een ander profiel dat wat meer grip zou moeten geven zonder echt in te boeten op vlak van rolweerstand. De eerste ritten zijn alvast positief, een verbetering na de winterbanden die toch heel wat meer rolweerstand hebben.
Vorige week met de stijgende temperaturen mijn Conti Top Contact Winter II vervangen door Schwalbe Professional Plus Tour banden. Vorige zomer lagen de Professional Plus banden (zonder tour) erop, de tourbanden hebben een ander profiel dat wat meer grip zou moeten geven zonder echt in te boeten op vlak van rolweerstand. De eerste ritten zijn alvast positief, een verbetering na de winterbanden die toch heel wat meer rolweerstand hebben.
Volgens mij betekend het gewoon zijreflectievverbeke schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:10:
Even een vraag i.v.m. fietsbanden: Wat betekent de term "reflex" voor een fietsband? Eén of andere specifieke eigenschap.
Oké, eenvoudige verklaring, gelukkig een reflexband genomen danzonnefreak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:28:
[...]
Volgens mij betekend het gewoon zijreflectie
Die prijs lijkt toch wel zo'n beetje de standaard te zijn voor e-brommers/s-pedelecs, de directe concurrenten (Meijs Motorman, Vintage Electric Tracker) zitten ook op die prijs. Als je t goedkoper wilt zal het wachten toch zijn op de Chinezen, zoals deze Munro 2.0, als-ie tenminste ooit van de tekentafel komt.doek55 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:43:
[...]
Die kende ik nog niet, maar dat ziet eruit als een goede speed pedelec. Full suspension, 2.000W vermogen en 1.300Wh accu voor € 4.000. Alleen nog even straatbanden, verlichting en spatborden erop zetten, maar dan kost ie alweer € 6.000
Reflex op banden zijn meen ik verplicht in Nederland.vverbeke schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:10:
Ik woon in België. Hier zijn ze enkel verplicht als je geen oranje reflectoren op je wiel hebt, zoals bij de meeste recente fietsen het geval is.Reflex op banden zijn meen ik verplicht in Nederland.
Je moet reflectie hebben, maar dat mogen ook (zij)reflectoren in de wielen zijn.racinfo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:09:
[...]
Reflex op banden zijn meen ik verplicht in Nederland.
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
Ik neem aan dat je dit ook bedoelde maar om verwarring te voorkomen wil ik daaraan toevoegen dat dit natuurlijk alleen is als je in het donker met je fiets de weg op gaat. Overdag mag je op een fiets zonder reflectors rijden.Opperpanter2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:47:
[...]
Je moet reflectie hebben, maar dat mogen ook (zij)reflectoren in de wielen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 11-04-2018 11:51 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ja en het nu maar eens gaan handhaven....Opperpanter2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:47:
[...]
Je moet reflectie hebben, maar dat mogen ook (zij)reflectoren in de wielen zijn.
schijnbaar (pun intended) mogen we al blij zijn als de mede-fieters überhaupt hun lichten aan hebben
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Voetje mij is reflectie verplicht zodra je deelneemt aan het verkeer. Vraag me wel af hoe dat zit bij wielrenners? Niet dat er ooit op gecontroleerd wordt natuurlijk. Maar je kunt dus gerust een band zonder reflectie kopen als je zijreflectoren in je wiel hebt.Johnny schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:51:
[...]
Ik neem aan dat je dit ook bedoelde maar om verwarring te voorkomen wil ik daaraan toevoegen dat dit natuurlijk alleen is als je in het donker met je fiets de weg op gaat. Overdag mag je op een fiets zonder reflectors rijden.
Ben op zoek naar een e bike voor woonwerk, enkele reis 20 km, heb al een Specialized vado speed
45 km/uur getest maar die heeft in mijn test maar 40 km reikwijte, ook heb ik een fiets meegehad met een
Bosch active plus motor meegehad (2018 model) die was getuned (weet dat het niet mag maar het gebeurt wel) die ging max 40 km/uur maar die had een reikwijte van 65 km zou die Brose motor door de getande riem minder efficient zijn ? ze hebben alle maal een 500w accu, Yamaha heeft ook een goede motor welke van deze motoren is het efficienste.
45 km/uur getest maar die heeft in mijn test maar 40 km reikwijte, ook heb ik een fiets meegehad met een
Bosch active plus motor meegehad (2018 model) die was getuned (weet dat het niet mag maar het gebeurt wel) die ging max 40 km/uur maar die had een reikwijte van 65 km zou die Brose motor door de getande riem minder efficient zijn ? ze hebben alle maal een 500w accu, Yamaha heeft ook een goede motor welke van deze motoren is het efficienste.
Is het een probleem om op het werk te laden?brutus26 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:12:
Ben op zoek naar een e bike voor woonwerk, enkele reis 20 km, heb al een Specialized vado speed
Zo ja, kijk dan naar een Stromer met zo groot mogelijke accu. Dan kan je wel heen en weer op 1 lading.
Als je op het werk bij kunt laden is de selectie veel groter. Ik rijd op een Bulls Green Mover E45 met 500W achterwielmotor en 675Wh accu. Dat ding loopt als een trein maar is wel sneller leeg als een Stromer. Mijn rit is 26 km enkel en dan heb ik nog rond de 20% capaciteit over.
Ik zou de middenmotoren op de trapas laten voor wat ze zijn:
- Minder krachtig
- Meer slijtage doordat ze aan de ketting trekken
Mijn Stromer met 522 Wh accu rij ik op 26 kilometer ongeveer 2/3 leeg (snoeiharde tegenwind zoals vorige week daargelaten). Ik vermoed dat je die 40 kilometer per dag wel op die accu zou kunnen doen maar om er echt zeker van te zijn, zou ik inderdaad kijken of je er niet een 630 Wh in kunt krijgen. Voor net geen 3000 Euro staan bij Dikkenberg Stromers met kleine lakschade maar daar zou ik geen probleem mee hebben. Die accu-upgrade zal er wellicht nog een paar honderd euro bij doen.Vlassie1980 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:16:
[...]
Is het een probleem om op het werk te laden?
Zo ja, kijk dan naar een Stromer met zo groot mogelijke accu. Dan kan je wel heen en weer op 1 lading.
Als je op het werk bij kunt laden is de selectie veel groter. Ik rijd op een Bulls Green Mover E45 met 500W achterwielmotor en 675Wh accu. Dat ding loopt als een trein maar is wel sneller leeg als een Stromer. Mijn rit is 26 km enkel en dan heb ik nog rond de 20% capaciteit over.
Ik zou de middenmotoren op de trapas laten voor wat ze zijn:
- Minder krachtig
- Meer slijtage doordat ze aan de ketting trekken
Ik heb dezelfde fiets hoe stel je dat in ?Xavier schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:29:
[...]
Ik rijd een Qwic PMN8 (https://qwic.nl/product/premium-mn8) met een 470Wh accu. En deze kan ik zelf instellen op welke snelheid ik wil. Heb hem een tijd op 35 gehad. Maar dat is net te hard. Nu staat hij op 31 en dat is wel fijn. Vaak red je die snelheid helemaal niet. Maar de rechte stukken lukt dat zeker wel.
Alleen een beetje spijt van de accu. De grootste variant was fijner geweest.
Btw ik,heb diverse fietsen getest met middenmotor, gazelle, vitesse, brickers, sparta, batavus en de qwic maar die laatste bevalt toch wel het beste
Moet hij per se trappers hebben? In hetzelfde segment (tm 45 km/u met helmplicht/verzekering/etc) heb je ook e-brommers en e-scooters met grotere accu's die wel wat meer actieradius hebben.brutus26 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:12:
Ik heb al een e scooter Govecs gehad 3 keer accu vervangen, dus dat wil ik niet meer heb het voldende al gevonden,
bulls-lacubaevo25s
https://www.bulls-bikes.c...7-43045?sku=787-43045_ZEG
Winora Yacun urban
https://www.winora.com/de...rdBike=4532020743#compare
Haibike sduro-trekking-6-0
https://www.haibike.com/e...ng-6-0?variant=4540254848
bulls-lacubaevo25s
https://www.bulls-bikes.c...7-43045?sku=787-43045_ZEG
Winora Yacun urban
https://www.winora.com/de...rdBike=4532020743#compare
Haibike sduro-trekking-6-0
https://www.haibike.com/e...ng-6-0?variant=4540254848
Dreamvoid schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:13:
[...]
Giant explore-eplus-0-gts
https://www.giant-bicycles.com/nl/explore-eplus-0-gts-2018
Moet hij per se trappers hebben? In hetzelfde segment (tm 45 km/u met helmplicht/verzekering/etc) heb je ook e-brommers en e-scooters met grotere accu's die wel wat meer actieradius hebben.
Ik moet zeggen heel tevreden te zijn met mijn Batavus Razer. Heb de fiets nu een weekje of 3 en heb de motor al die tijd thuis laten staan als ik naar mijn werk ga.
Wel, en dat is een beetje een gênant iets, merk ik dat mijn edele delen na even fietsen volledig gevoelloos zijn. Het voelt best raar
Even op de trappers staan zorgt er voor dat het gevoel terug is, maar dat is natuurlijk tijdelijk.
Ik zal eens kijken of ik de punt van het zadel iets naar beneden kan krijgen. Misschien helpt dat.
Feit is en blijft dat de Razer een sportieve fiets is, waar je een beetje voorovergebogen moet zitten. Ik hoop dat het op te lossen is, en anders maar een ander zadel kopen. Meer mensen last van gehad?
Wel, en dat is een beetje een gênant iets, merk ik dat mijn edele delen na even fietsen volledig gevoelloos zijn. Het voelt best raar
Ik zal eens kijken of ik de punt van het zadel iets naar beneden kan krijgen. Misschien helpt dat.
Feit is en blijft dat de Razer een sportieve fiets is, waar je een beetje voorovergebogen moet zitten. Ik hoop dat het op te lossen is, en anders maar een ander zadel kopen. Meer mensen last van gehad?
Ik ken dat wel, is een irritant gevoel en je zaakie slaapt dan gewoon. Inderdaad even op de trappers gaan staan zodat er weer wat bloed naartoe stroomt. Met mijn vorige fiets had ik het wel vaker, met de Bulls Green Mover eigenlijk niet. Heb dit zadel erop zitten:technoaddict schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:25:
Ik moet zeggen heel tevreden te zijn met mijn Batavus Razer. Heb de fiets nu een weekje of 3 en heb de motor al die tijd thuis laten staan als ik naar mijn werk ga.
Wel, en dat is een beetje een gênant iets, merk ik dat mijn edele delen na even fietsen volledig gevoelloos zijn. Het voelt best raarEven op de trappers staan zorgt er voor dat het gevoel terug is, maar dat is natuurlijk tijdelijk.
https://www.selleroyal.co...DNeAsw8csMEAaAn2hEALw_wcB
Heb hetzelfde gehad, het zadel was voor mij gewoon te zacht. Ik heb nu een Specialized Henge zadel, daarmee heb ik er geen last meer van. Het vervelende is alleen dat een zadel nogal persoonlijk is. Je kan beginnen met het opmeten van de afstand tussen je zitbotjes, dan heb je in ieder geval een beginpunt om een geschikt zadel te vinden.technoaddict schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:25:
Wel, en dat is een beetje een gênant iets, merk ik dat mijn edele delen na even fietsen volledig gevoelloos zijn. Het voelt best raarEven op de trappers staan zorgt er voor dat het gevoel terug is, maar dat is natuurlijk tijdelijk.
Een fietszadel dient vlak te liggen; de punt mag dus niet omhoog wijzen
[ Voor 17% gewijzigd door Rob Z op 12-04-2018 14:43 ]
Euhm zo uit mijn hoofd:Fons2003 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:46:
[...]
Ik heb dezelfde fiets hoe stel je dat in ?
Btw ik,heb diverse fietsen getest met middenmotor, gazelle, vitesse, brickers, sparta, batavus en de qwic maar die laatste bevalt toch wel het beste
Elektra uit en dan aan en stil blijven staan, tijdens fietsen gaat het niet.
3x op info, dan moet je volgens mij een code invoeren, dat is 0512 (oftewel 5 december wanneer Sinterklaas jarig is
Schakelt niet uit bij vol. Echte lithium laders moet je, om weer te laden, ff resetten door de accu af te koppelen en weer aan te sluiten of de 230V~ ff uit en aan te zetten.racinfo schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:03:
[...]Ik heb die fabrikant eens aangeschreven en die raadde mij af om LED powersuppli's voor Lithium accu's te gebruiken, hij vermeldde niet waarom.
[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 12-04-2018 11:45 ]
Kalkhoff Endeavour Impulse S10, to skip or to go? Ik vraag het me af, heb er al vaker wat over gelezen en voor het geld schijnt het een goede fiets te zijn, maar als ik verder zoek dan kom ik wel wat ervaringen tegen met verkrekte motoren, soms al na korte tijd. Wie zou hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Bereik is prima, maar het laatste waar ik tegenaan zou willen lopen is dat ie terugmag voor aandrijvingsproblemen.
[ Voor 35% gewijzigd door Racing_Reporter op 12-04-2018 12:33 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Skip definitely! Niet aan beginnen want die motoren lopen gegarandeerd stuk!Racing_Reporter schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:26:
Kalkhoff Endeavour Impulse S10, to skip or to go? Ik vraag het me af, heb er al vaker wat over gelezen en voor het geld schijnt het een goede fiets te zijn, maar als ik verder zoek dan kom ik wel wat ervaringen tegen met verkrekte motoren, soms al na korte tijd. Wie zou hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Bereik is prima, maar het laatste waar ik tegenaan zou willen lopen is dat ie terugmag voor aandrijvingsproblemen.
Heb daar al zo veel klachten op diverse fora over gelezen. Elke 1000 km een nieuwe motor ga je niet vrolijk van worden.
Zoals meerdere al hebben aangegeven, het originele zadel van de Batavus Razer is te zacht voor langere ritten. Beetje een aparte keuze voor zo'n sportieve fiets. Die heb ik ook vrij snel vervangen.
Fietsen zouden beter zonder standaard zadel worden geleverd, erg belangrijk onderdeel en erg persoonlijk.Chrasher schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:55:
Zoals meerdere al hebben aangegeven, het originele zadel van de Batavus Razer is te zacht voor langere ritten. Beetje een aparte keuze voor zo'n sportieve fiets. Die heb ik ook vrij snel vervangen.
Bedankt voor je reactie,ik heb het gevonden.Xavier schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:15:
[...]
Euhm zo uit mijn hoofd:
Elektra uit en dan aan en stil blijven staan, tijdens fietsen gaat het niet.
3x op info, dan moet je volgens mij een code invoeren, dat is 0512 (oftewel 5 december wanneer Sinterklaas jarig isBlijft toch een NL bedrijf) en dan kom je in een ander menu waar je van alles en nog wat kan uitlezen en aanpassen. Succes, als het niet lukt geef een gil, dan probeer ik het nog even.
Morgen ga ik naar kantoor en ga ik de fiets weer uitproberen
[ Voor 5% gewijzigd door Fons2003 op 12-04-2018 19:09 ]
Heb je trouwens met alle contactpunten ( en zelfs banden imho) Handvaten en trappers zijn net zo persoonlijk.Finesse schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:13:
[...]
Fietsen zouden beter zonder standaard zadel worden geleverd, erg belangrijk onderdeel en erg persoonlijk.
Ik heb zelf van die MTB platform pedalen met pinnen erin voor grip.
persoonlijk vind ik dit een korrel zout, of eerder kilo zout opmerking.Vlassie1980 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:13:
[...]
Skip definitely! Niet aan beginnen want die motoren lopen gegarandeerd stuk!
Heb daar al zo veel klachten op diverse fora over gelezen. Elke 1000 km een nieuwe motor ga je niet vrolijk van worden.
Je ziet op fora meestal de slechte ervaringen verschijnen en worden dan door "specialisten" weggezet als onbetrouwbaar?
Maar swat, als je actieradius wil dan is er wel weinig keuze over. Heb zelf 2 kalkhoff's gehad en nu 2 e-mtb van Focus. Kan hier makkelijk in eco over de 200km actieradius op de gewone baan en een 150 gemixt gebruik op bospaadjes. Met de kalkhoff's was dat rond de 185km in eco. Heb er zelf niks slechte ervaring mee. M'n vrouw had in het begin een knakje in de motor en zonder gemor is er direct een nieuwe motor geplaatst.
Heb je de jarifa al eens bekeken?Racing_Reporter schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:26:
Heb hem als e-mtb, maar je hebt hier ook de baanversie hiervan.
De evo rs motor is krachtiger en ook al wat meer doorontwikkeld op de impulse² motor.
in eco stand is actieradius dik 200 km. (mits een beetje conditie
Een vraag voor de mensen met de Qwic;
Klopt het dat je geen ondersteuningstand kunt veranderen tijdens het fietsen? Pa had vandaag getest op de Qwic trend 7.1 en concludeerde dat dit niet mogelijk is tijdens t fietsen... Ik lees uit de handleiding;
Instellingen menu Door de ‘SET’ knop 2 seconden ingedrukt te houden komt u in het instellingen menu. Door kort op ‘SET’ te drukken kunt u tussen de verschillende instellingen switchen. Met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen kunt u de waardes veranderen. Door de ‘SET’ weer 2 seconden in te drukken komt u weer uit het instellingen menu. SET 1: Rij-modus instellen U kunt met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen de rij-modus instellen.....
Ik mag toch hopen dat dit uit nieuwe premium modellen is gehaald en dat je "gewoon" tijdens t fietsen zelf je ondersteuningskracht kunt kiezen... Iemand ervaring ermee?
Klopt het dat je geen ondersteuningstand kunt veranderen tijdens het fietsen? Pa had vandaag getest op de Qwic trend 7.1 en concludeerde dat dit niet mogelijk is tijdens t fietsen... Ik lees uit de handleiding;
Instellingen menu Door de ‘SET’ knop 2 seconden ingedrukt te houden komt u in het instellingen menu. Door kort op ‘SET’ te drukken kunt u tussen de verschillende instellingen switchen. Met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen kunt u de waardes veranderen. Door de ‘SET’ weer 2 seconden in te drukken komt u weer uit het instellingen menu. SET 1: Rij-modus instellen U kunt met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen de rij-modus instellen.....
Ik mag toch hopen dat dit uit nieuwe premium modellen is gehaald en dat je "gewoon" tijdens t fietsen zelf je ondersteuningskracht kunt kiezen... Iemand ervaring ermee?
Ik heb geen Trend maar een iets luxere versie met ander elektra systeem. Maar heb wel op de trend gefietst. Hier kan je tijdens het fietsen gewoon de stand aanpassen. (Op beide fietsen trouwens trend en de mn8)pielle007 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:42:
Heb een kalhof pro connect 9 en inderdaad als hij het goed doet vind ik het een perfecte fiets, maar de afgelopen 2 jaar is er veel te veel hersteld moeten worden door een fietsenmaker die elke keer weer klaar stond, heb denk ik wel 1400 km gereden op de leenfiets en 10000 km op mijn eigen fiets.CCMG schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:44:
[...]
persoonlijk vind ik dit een korrel zout, of eerder kilo zout opmerking.
Je ziet op fora meestal de slechte ervaringen verschijnen en worden dan door "specialisten" weggezet als onbetrouwbaar?
Maar swat, als je actieradius wil dan is er wel weinig keuze over. Heb zelf 2 kalkhoff's gehad en nu 2 e-mtb van Focus. Kan hier makkelijk in eco over de 200km actieradius op de gewone baan en een 150 gemixt gebruik op bospaadjes. Met de kalkhoff's was dat rond de 185km in eco. Heb er zelf niks slechte ervaring mee. M'n vrouw had in het begin een knakje in de motor en zonder gemor is er direct een nieuwe motor geplaatst.
In het begin elke keer doortrappen in de 8e versnelling, achteraf stond de derailleur scheef. de motor ging kraken na 4700 km nieuwe motor geplaatst. De accu gaf bij nat weer na 7000 km geen signaal meer af op het display, ondersteuning was er wel. onder garantie een nieuwe accu geplaatst. Nu afgelopen week bij 9800 km de motor weer verwisseld onder garantie. ik merk een enorm verschil in kracht weer, ik denk dat de ondersteuning op de hoge stand van de oude minder krachtig is dan de middenstand van de nieuwe motor. ook al de 4e ketting en tandwielen, ook de remmen vind ik niet wat het moet zijn volgens mij, meerdere nieuwe blokken erop of enorm piepen of geen kracht. ook nieuwe remschijven werken maar 500 km en dan weer piepen of niet voldoende kracht.
Dus ja als hij werkt een fijne fiets maar teveel reparaties gehad om nogmaals dit merk te nemen. ook de fietsenmaker heeft er genoeg van en gaat ze niet meer verkopen.
Probleem met de accu is opgelost en ik fiets nu 3 weken met een 500Wh accu naar het werk
Laatste jaren voornamelijk met het OV naar het werk gereisd, per dag minimaal 2 uur in de trein en bus, je wilt niet weten hoe brak ik soms op mijn werk en thuis aankwam, wat een verschil met nu. Ik stap met veel plezier en energie op en van de fiets.
Korte review van de Sinus Tria 8
Na de accu veranderd te hebben, foutcode 580 bij het aanzetten van het display, kan geskipped worden en zorgt verder niet voor problemen. Deze erg handige site leert mij dat het alleen om een software update gaat, tzt door een plaatselijke FM laten uitvoeren heeft geen haast.
Ik heb lockout op de basis Suntour voorvork tot aan de max aangedraaid en vind het eigenlijk wel erg fijn fietsen, zou denk ik voor de route die ik fiets niet terug willen naar een vaste vork. Met uitzondering misschien de combi vast+Fat Franks.
Afgelopen week had ik last van een tikkend geluid rond de trapas, zwaar irritant maar ik kon de dader niet lokaliseren, nu fiets ik gisteren de brug af met 40+ en weg is de tik, ik blij maar nu hoor ik 10 sec later toch ineens een kabaal, niet normaal leek wel of er iets in de motor was vastgelopen. Ik kon 123 niks raar zien en de ondersteuning werkte als normaal. Dus toch doorgefietst naar mijn werk en onderweg een hoop mensen laten schrikken. Eind van de dag voordat ik naar huis terug zou gaan, alles langs gelopen, stationair met de Walk knop ingedrukt was het geluid ook te horen, ik vreesde voor het ergste, totdat ik dit tegenkwam bij het achterspatbord.

Het is lastig te zien, maar de kabel voor het achterlicht loopt vanaf de motor via de binnenkant van de fender naar achteren, aan het begin van de fender maakt de kabel een bocht van 90 graden, hiervoor is een kleine hard plastic clipje gebruikt. Dit is waarschijnlijk door vuil op de weg krom gebogen en liep tegen mijn achterband aan
Ooh bijna vergeten te vertellen dat de max van 27 km/h zwaar frustrerend is, de tuning box/chip speurtocht is begonnen!
Laatste jaren voornamelijk met het OV naar het werk gereisd, per dag minimaal 2 uur in de trein en bus, je wilt niet weten hoe brak ik soms op mijn werk en thuis aankwam, wat een verschil met nu. Ik stap met veel plezier en energie op en van de fiets.
Korte review van de Sinus Tria 8
Na de accu veranderd te hebben, foutcode 580 bij het aanzetten van het display, kan geskipped worden en zorgt verder niet voor problemen. Deze erg handige site leert mij dat het alleen om een software update gaat, tzt door een plaatselijke FM laten uitvoeren heeft geen haast.
Ik heb lockout op de basis Suntour voorvork tot aan de max aangedraaid en vind het eigenlijk wel erg fijn fietsen, zou denk ik voor de route die ik fiets niet terug willen naar een vaste vork. Met uitzondering misschien de combi vast+Fat Franks.
Afgelopen week had ik last van een tikkend geluid rond de trapas, zwaar irritant maar ik kon de dader niet lokaliseren, nu fiets ik gisteren de brug af met 40+ en weg is de tik, ik blij maar nu hoor ik 10 sec later toch ineens een kabaal, niet normaal leek wel of er iets in de motor was vastgelopen. Ik kon 123 niks raar zien en de ondersteuning werkte als normaal. Dus toch doorgefietst naar mijn werk en onderweg een hoop mensen laten schrikken. Eind van de dag voordat ik naar huis terug zou gaan, alles langs gelopen, stationair met de Walk knop ingedrukt was het geluid ook te horen, ik vreesde voor het ergste, totdat ik dit tegenkwam bij het achterspatbord.

Het is lastig te zien, maar de kabel voor het achterlicht loopt vanaf de motor via de binnenkant van de fender naar achteren, aan het begin van de fender maakt de kabel een bocht van 90 graden, hiervoor is een kleine hard plastic clipje gebruikt. Dit is waarschijnlijk door vuil op de weg krom gebogen en liep tegen mijn achterband aan

Ooh bijna vergeten te vertellen dat de max van 27 km/h zwaar frustrerend is, de tuning box/chip speurtocht is begonnen!
Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?
Ik heb zelf de TREND MN7.2 HS11, en jazeker kun je prima tijdens het fietsen de ondersteuningsstand aanpassen, geen enkel probleem.pielle007 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:42:
Klopt het dat je geen ondersteuningstand kunt veranderen tijdens het fietsen? Pa had vandaag getest op de Qwic trend 7.1 en concludeerde dat dit niet mogelijk is tijdens t fietsen...
http://www.avfoto.nl
Anoniem: 1062537
Ben ook op zoek naar een fiets voor woon werk verkeer 25 km enkele rit. En twijfel tussen een getunede e bike of een speed pedelec. Heb van de week een test ritje gedaan op de stromer en haalde zonder moeite 47 km pu. Kan je met een getunede E Bike ook 47 km pu halen?brutus26 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:12:
Een e-bike heeft een motor met een maximaal vermogen van 250 watt. Door het 'tunen' omzeil je de begrenzing, maar het maximaal vermogen verandert niet. 47 km/h haal ik in ieder geval lang niet. Daar is de overbrenging ook niet voor geschikt: met de versnelling op maximaal zou ik dan nog steeds veel te snel moeten trappen.Anoniem: 1062537 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:37:
[...]
Ben ook op zoek naar een fiets voor woon werk verkeer 25 km enkele rit. En twijfel tussen een getunede e bike of een speed pedelec. Heb van de week een test ritje gedaan op de stromer en haalde zonder moeite 47 km pu. Kan je met een getunede E Bike ook 47 km pu halen?
Een speed pedelec mag maximaal 4000 watt aan motorvermogen hebben, heeft een zwaardere accu en andere overbrengingsverhouding.
Als je echt iedere dag zo snel wilt fietsen, zou ik voor een speed pedelec gaan. Die is daarvoor gebouwd.
In principe is voorovergebogen (meer gewicht op de armen) beter voor je perineum (je zakie) omdat je je gewicht beter verdeeld... maar dan moet je wel een passend zadel hebben.technoaddict schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:25:
Ik ben een groot fan van de Specialized zadels, die zijn als een van de weinige ontworpen met enig medisch onderzoek. Maar zadels is heel persoonlijk. That said: Probeer de Henge, niet duur en heel veel mensen vinden hem fijn.
Dat is zeer zeker niet waar!Rob Z schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:11:
Een fietszadel dient vlak te liggen; de punt mag dus niet omhoog wijzen
Het hangt af van het soort zadel. Een snavel model heeft bij voorbeeld wel degelijk een hogere neus. Zo is vermoedelijk het meest ergonomische zadel op de racefiets (Selle SMP) met een hoge neus en is zeer ontlastend voor je perineum.
Die 250W is het zogenaamde nominale vermogen wat op de motor staat. De meeste motor zijn krachtiger, of beter gezegd, kunnen meer aan. De motoren van de gewone pedelec en s-pedelec zijn vaak dezelfde, maar die van de pedelect zijn begrenst. Om 47km/h te halen heb je grofweg 600Watt nodig (op papier en zonder meetrappen). Er zijn hier denk ik genoeg s-pedelec bezitters om aan te geven hoe hard je kan. Volgens mij halen de meesten wel 45hm/h als ze echt willen, maar dan moet je flink meetrappen!dennisfr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:09:
[...]
Een e-bike heeft een motor met een maximaal vermogen van 250 watt. Door het 'tunen' omzeil je de begrenzing, maar het maximaal vermogen verandert niet. 47 km/h haal ik in ieder geval lang niet. Daar is de overbrenging ook niet voor geschikt: met de versnelling op maximaal zou ik dan nog steeds veel te snel moeten trappen.
Een speed pedelec mag maximaal 4000 watt aan motorvermogen hebben, heeft een zwaardere accu en andere overbrengingsverhouding.
Als je echt iedere dag zo snel wilt fietsen, zou ik voor een speed pedelec gaan. Die is daarvoor gebouwd.
Vergeet niet, dat is 600w aan het wiel, en dat is ook nog als je een wielrenhouding hebt.Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:06:
[...]
Die 250W is het zogenaamde nominale vermogen wat op de motor staat. De meeste motor zijn krachtiger, of beter gezegd, kunnen meer aan. De motoren van de gewone pedelec en s-pedelec zijn vaak dezelfde, maar die van de pedelect zijn begrenst. Om 47km/h te halen heb je grofweg 600Watt nodig (op papier en zonder meetrappen). Er zijn hier denk ik genoeg s-pedelec bezitters om aan te geven hoe hard je kan. Volgens mij halen de meesten wel 45hm/h als ze echt willen, maar dan moet je flink meetrappen!
Tussen accu en wiel raak je nog een hoop stroom kwijt en de meeste pedelecs hebben een zit die vrij rechtop is.
Dit is iets wat me als Amsterdamse fietser al heel lang dwarszit.
In Amsterdam is er behoorlijk veel frictie tussen verschillende verkeersdeelnemers, wat onlangs weer naar voren kwam door de advocaat die de gemeente aanklaagde vanwege laks optreden tegen fietsers die in overtreding zijn. Hoewel ik de insteek van deze advocaat begrijp ben ik van mening dat het probleem veel dieper zit, namelijk een resultaat van verkeerd (stedebouwkundig) beleid.
Amsterdam kiest er al decennia voor om de auto voorrang te geven, immers ze is de verkeersdeelnemer die de meeste problemen ondervindt (Files/Parkeren). Wat hierin meespeelt is de aanwezigheid van een invloedrijke VVD fractie die de auto nu eenmaal als speerpunt heeft.
Het probleem met dit beleid is dat het niet gaat en niet kan werken. Amsterdam is een oude stad en is niet ontworpen met de moderne verkeersstromen als uitgangspunt. Elke aanpassing is daarom een compromis binnen de bestaande ruimte.
Inzet op meer parkeerplaatsen heeft een aanzuigende werking. Autobezit in Amsterdam stijgt hard, ondanks dat het in de leeftijdscategore 18-30 jargen laag blijft. De keuze voor parkeergarages met grote OV (metro) assen is een compromis wat onder aan de streep niet gaat werken. Alles wat meer dan 10 minuten lopen is vanaf de metro is te ver en zolang er nog parkeergelegenheid is op het maaiveld gaan mensen die auto niet uit. Ook gaat overstappen naar bus of tram niet populair worden vanwege overstappen en flinke (trap) afstanden.
Het ergste van dit alles is dat er niet meer ruimte voor de fietser of OV bijkomt. Straten die worden heringericht blijven parkeergelegenheid behouden en hoewel fietsverkeer steeds meer wordt gescheiden van autoverkeer zijn de fietspaden per definitie veel te smal. Bij het OV ga je ongetwijfeld interne concurentie krijgen tussen tram en metro waarbij (ook al om reizigersaantallen te halen) de tram zal worden afgebouwd.
Is er een realistische oplossing om dit schip nog te keren? Volgens mij niet...
Ondanks dat auto-gebruik terug moet worden gedwongen (het verkeersinfarct wordt groter en groter) is het lastig om de geest weer in de fles te krijgen. Afbouwen van het aantal parkeerplaatsen op het maaiveld zou direct effect hebben; meer ruimte voor fietsers, waardoor de spanningen tussen fietsers en auto's af kunnen nemen. Daarnaast is de aantrekkingskracht van de auto in een klap flink verminderd.
Het is alleen electoraal zelfmoord. Elke partij die dit soort brood nodige maatregelen voorstelt krijgt huis bezittend Amsterdam over zich heen. Resultaat is dat we de komende decennia allerlei grote projecten over ons heen krijgen gerold en die het probleem niet gaan verhelpen.
In Amsterdam is er behoorlijk veel frictie tussen verschillende verkeersdeelnemers, wat onlangs weer naar voren kwam door de advocaat die de gemeente aanklaagde vanwege laks optreden tegen fietsers die in overtreding zijn. Hoewel ik de insteek van deze advocaat begrijp ben ik van mening dat het probleem veel dieper zit, namelijk een resultaat van verkeerd (stedebouwkundig) beleid.
Amsterdam kiest er al decennia voor om de auto voorrang te geven, immers ze is de verkeersdeelnemer die de meeste problemen ondervindt (Files/Parkeren). Wat hierin meespeelt is de aanwezigheid van een invloedrijke VVD fractie die de auto nu eenmaal als speerpunt heeft.
Het probleem met dit beleid is dat het niet gaat en niet kan werken. Amsterdam is een oude stad en is niet ontworpen met de moderne verkeersstromen als uitgangspunt. Elke aanpassing is daarom een compromis binnen de bestaande ruimte.
Inzet op meer parkeerplaatsen heeft een aanzuigende werking. Autobezit in Amsterdam stijgt hard, ondanks dat het in de leeftijdscategore 18-30 jargen laag blijft. De keuze voor parkeergarages met grote OV (metro) assen is een compromis wat onder aan de streep niet gaat werken. Alles wat meer dan 10 minuten lopen is vanaf de metro is te ver en zolang er nog parkeergelegenheid is op het maaiveld gaan mensen die auto niet uit. Ook gaat overstappen naar bus of tram niet populair worden vanwege overstappen en flinke (trap) afstanden.
Het ergste van dit alles is dat er niet meer ruimte voor de fietser of OV bijkomt. Straten die worden heringericht blijven parkeergelegenheid behouden en hoewel fietsverkeer steeds meer wordt gescheiden van autoverkeer zijn de fietspaden per definitie veel te smal. Bij het OV ga je ongetwijfeld interne concurentie krijgen tussen tram en metro waarbij (ook al om reizigersaantallen te halen) de tram zal worden afgebouwd.
Is er een realistische oplossing om dit schip nog te keren? Volgens mij niet...
Ondanks dat auto-gebruik terug moet worden gedwongen (het verkeersinfarct wordt groter en groter) is het lastig om de geest weer in de fles te krijgen. Afbouwen van het aantal parkeerplaatsen op het maaiveld zou direct effect hebben; meer ruimte voor fietsers, waardoor de spanningen tussen fietsers en auto's af kunnen nemen. Daarnaast is de aantrekkingskracht van de auto in een klap flink verminderd.
Het is alleen electoraal zelfmoord. Elke partij die dit soort brood nodige maatregelen voorstelt krijgt huis bezittend Amsterdam over zich heen. Resultaat is dat we de komende decennia allerlei grote projecten over ons heen krijgen gerold en die het probleem niet gaan verhelpen.
Dat lijkt me wat extreem gezegd. Amsterdam is waarschijnlijk de meest auto-onvriendelijke stad van Europa, dus dat is iig relatief. Torenhoge parkeerprijzen, weinig plaatsen en continu blokkades door laden/lossen, en dat komt (uiteraard) doordat de stad van oorsprong nooit gebouwd is voor auto's. Dat het nog steeds voor fietsers niet ideaal is, komt ook daardoor: er zijn zo gigantisch veel fietsers (en OV: de tram/bus/taxibaan gaat ook nog van de ruimte af), en doordat er ruimte moet zijn voor alledrie, krijgen zowel fietsers als automobilisten het idee dat ze in de verdrukking zitten. Dit is typisch Nederlandse compromiscultuur, waarin iedereen zichzelf ook slachtoffer vindt.
De vraag is meer: hoe erg zou het zijn als je de auto totaal uit de grachtengordel weghaalt? Het is nu nl al een drama als autobezitter, dan kan je er net zo goed helemaal mee op houden. Maar goed, dan houd je de vraag over: tot waar laat je de auto dan wel komen?
Ik zie over een aantal jaar wel een Amsterdam ontstaan waar in de binnenstad enkel nog een 'snelle' 45 km/u baan krijgt met trams, bussen, taxi's, (e)brommers/scooters/S-Pedelecs, en daarnaast fietspaden voor de 25 km/u categorie. Maar druk zal het altijd wel blijven.
De vraag is meer: hoe erg zou het zijn als je de auto totaal uit de grachtengordel weghaalt? Het is nu nl al een drama als autobezitter, dan kan je er net zo goed helemaal mee op houden. Maar goed, dan houd je de vraag over: tot waar laat je de auto dan wel komen?
Ik zie over een aantal jaar wel een Amsterdam ontstaan waar in de binnenstad enkel nog een 'snelle' 45 km/u baan krijgt met trams, bussen, taxi's, (e)brommers/scooters/S-Pedelecs, en daarnaast fietspaden voor de 25 km/u categorie. Maar druk zal het altijd wel blijven.
[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 13-04-2018 11:22 ]
@Dreamvoid, was het maar waar, dit is een echte Mythe. Amsterdam is alleen auto-onvriendelijk omdat het een oude stad is, voor de rest is er zoveel inzet op autogebruik dat parkeren relatief gezien een schijntje is voor zo'n stad. Dit is -ook deel van het probleem... autobeziut wordt gestimuleerd, maar autobezitters voelen zich slachtoffer. Daarom is beslissingen nemen zo lastig.. het gaat direct in tegen de perceptie,
https://www.parool.nl/ams...autovriendelijk~a4518939/
https://www.parool.nl/ams...as-in-amsterdam~a4510050/
Betreft ruimte voor fietsers: Een goed fietspad is een meter of 4 breed... dat vind je vrijwel nergens. Dat het wel kan is evident, maar dan ten koste van parkeerplekken.
https://www.parool.nl/ams...autovriendelijk~a4518939/
https://www.parool.nl/ams...as-in-amsterdam~a4510050/
Betreft ruimte voor fietsers: Een goed fietspad is een meter of 4 breed... dat vind je vrijwel nergens. Dat het wel kan is evident, maar dan ten koste van parkeerplekken.
[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 13-04-2018 11:28 ]
Als je zo gaat rekenen wel, maar waar betaal je dat?De uurprijs van parkeren hier (de onderzoekers gaan uit van 4,70 euro per uur)
Anyway, Amsterdam gaat onvermijdelijk de kant op van meer fietsers: https://www.parool.nl/ams...-van-ov-en-auto~a4523085/
Vroeg of laat is de groep automobilisten klein genoeg geworden dat ze er compleet mee op kunnen houden - al zal je ws wel veel autonome (elektrisch) taxi's voor in de plaats krijgen.
[ Voor 60% gewijzigd door Dreamvoid op 13-04-2018 11:34 ]
Behalve het centrum is het blijkbaar overal goedkoper. Dit is dus een mooi voorbeeld waarbij de realiteit afwijkt van de perceptie.
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeertarieven/
Dus ja, parkeren in Amsterdam is goedkoper dan jij denkt en ligt gewoon laag op Europees gebied. Je notie dat we dus de meest auto-onvriendelijke stad klopt helaas niet... was het maar waar.
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeertarieven/
Dus ja, parkeren in Amsterdam is goedkoper dan jij denkt en ligt gewoon laag op Europees gebied. Je notie dat we dus de meest auto-onvriendelijke stad klopt helaas niet... was het maar waar.
Nieuw zadel erop laten zetten. Een Terry zadel.
Bij mijn broertje (is fietsenmaker) erop laten zetten. Bevalt ie niet dan kan ik altijd weer terug gaan en en andere proberen. Maandag weer een ritje naar werk en dan weet ik meer.
Bij mijn broertje (is fietsenmaker) erop laten zetten. Bevalt ie niet dan kan ik altijd weer terug gaan en en andere proberen. Maandag weer een ritje naar werk en dan weet ik meer.
Zo. Ik heb een tweedehands Trek 500+ meegekregen van de fietsenmaker om een weekje te proberen. Ben benieuwd, eerst eens een selectie maken uit de miljoenmiljard mogelijk routes.
Lijkt mij echt een geinige fiets! En leuke aanbieding.AMYC schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:38:
Voor de liefhebbers:
De RadRhino 2018 is aangekondigd en het 2017 model is in de aanbieding.
Xavier, klopt het dat de qwic mn 8 geen tijdsaanduiding heeft ?
Ik zie het niet op de display en in de handleiding kan ik er ook niets van terugvinden.
Of is dat ook in te stellen via dat verborgenmenu ?
Ik zie het niet op de display en in de handleiding kan ik er ook niets van terugvinden.
Of is dat ook in te stellen via dat verborgenmenu ?
Anoniem: 1062537
Ok bedankt, als ik ruim 40 km per uur wil halen tijdens mijn rit kan ik dus beter een speed pedelec halen.Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:06:
[...]
Die 250W is het zogenaamde nominale vermogen wat op de motor staat. De meeste motor zijn krachtiger, of beter gezegd, kunnen meer aan. De motoren van de gewone pedelec en s-pedelec zijn vaak dezelfde, maar die van de pedelect zijn begrenst. Om 47km/h te halen heb je grofweg 600Watt nodig (op papier en zonder meetrappen). Er zijn hier denk ik genoeg s-pedelec bezitters om aan te geven hoe hard je kan. Volgens mij halen de meesten wel 45hm/h als ze echt willen, maar dan moet je flink meetrappen!
Heeft het nut om een speed pedelec te tunen?
Ik ga me morgen eens oriënteren op een e-bike. Eerst maar eens naar de gazelle e-bike testcentrum hier in Waalwijk, schijnt dat ze alle modellen hebben staan die je kan testen op een parcours. En daarna naar de fietsenmaker, dealer van oa Pegasus. Heeft iemand ervaring met dat merk?
Mijn punt is juist dat je met een getunede pedelec ook de 40km/h haalt als ik de bezitters daavan hier goed begrijp.Anoniem: 1062537 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:51:
[...]
Ok bedankt, als ik ruim 40 km per uur wil halen tijdens mijn rit kan ik dus beter een speed pedelec halen.
Ik ben een paar weken geleden naar waalwijk geweest en heb een aantal gazelle’s getest met middenmotor.
Had er bijna 1 gekocht bij mijn dealer totdat ik de qwic tegenkwam bij mijn dealer . Die fiets heeft een krachtiger motor en rijdt soepeler dan de gazelle.
Succes
Had er bijna 1 gekocht bij mijn dealer totdat ik de qwic tegenkwam bij mijn dealer . Die fiets heeft een krachtiger motor en rijdt soepeler dan de gazelle.
Succes
@Erik Jan en @Finesse hadden volgens mij een model op het oog en hebben zich enigszins verdiept in het merk. Misschien zijn zij al iets wijzer. Het merk is volgens mij lastig te verkrijgen in Nederland. (Duits merk).Foxke schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:08:
Ik ga me morgen eens oriënteren op een e-bike. Eerst maar eens naar de gazelle e-bike testcentrum hier in Waalwijk, schijnt dat ze alle modellen hebben staan die je kan testen op een parcours. En daarna naar de fietsenmaker, dealer van oa Pegasus. Heeft iemand ervaring met dat merk?
is everything cool?
40 red je wel hoor. Maar 47 alleen als het niet teveel tegen zit.Anoniem: 1062537 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:51:
[...]
Ok bedankt, als ik ruim 40 km per uur wil halen tijdens mijn rit kan ik dus beter een speed pedelec halen.
Boven de 40 begin je tegen de muur op te boksen genaamd luchtweerstand. Deze neemt kwadratisch toe.
Vandaag ook mijn fiets binnen de qwic 9.2 eerste indruk top fiets haal makkelijk de 35 en je hoort de motor totaal niet. Dit weekend mar even verder uitesten
Dit topic is gesloten.