Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.043 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:14
Mede-auteurs:
  • Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Peatsmoke

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 12:49

roffeltjes

Inhoudsopgave
  • Introductie
  • Verschillende systemen
  • [list]
  • Middenmotor
  • Motor in het voorwiel
  • Motor in het achterwiel
  • [/list]
  • Accu's
  • Speedpedelecs
  • Wetgeving Speedpedelecs 2017
  • Tuning Boschmotoren
  • Vering: banden en vorken
  • Links

Introductie

De elektrische fiets neemt de laatste jaren ontzettend in populariteit toe. Ondanks dat de fietsenmarkt klappen te verduren krijgt door de crisis blijven de verkopen van elektrische fietsen maar stijgen.

Vroeger werden elektrische fietsen meer ontwikkeld met als doelgroep ouderen of mensen met een handicap. De elektrische fiets maakt het trappen makkelijker en ondersteunt tot meestal rond de 25km per uur.

Je ziet de laatste jaren wel een trendbreuk waarbij ook jongere mensen elektrische fietsen aanschaffen en dan met name voor woon-werkverkeer. Dit heeft vanzelfsprekend voordelen ten opzichte van het gebruik van een auto of het OV waaronder:

+ Kostenbesparing per km
+ Je bent in beweging
+ Je kunt genieten van de buitenlucht en omgeving

Verschillende systemen

Voor elektrische fietsen zijn er 3 verschillende systemen:

Middenmotor
Bij de middenmotor wordt de trapas zelf ondersteund. Dit systeem wordt ingebouwd in de meeste fietsen uit het hogere segment.

Voordelen:
  • Krachtig
  • Beste efficiëntie per watt (actieradius)
  • Kortere kabelboom tussen display, accu en motor, waardoor je minder kabelbreuk en vochtproblemen hebt (corrosie van de stekkers). Dit is nog beter indien de accu op de onderbuis is gemonteerd.
Nadelen:
  • Fietsgevoel van de beste naafmotoren is natuurlijker
  • Zware belasting van de aandrijving.
  • Voor sommige mensen te krachtig bij het wegrijden. Met name Impulse is erg fel, je trekt er wheelies mee.
De meest bekende merken:
  • Bosch, de marktleider
  • Yamaha
  • Shimano
  • Impulse
  • ION (Yamaha met een aanpassing), vooralsnog alleen Sparta
  • Brose

Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem, maar wordt ingehaald door de Middenmotor. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel in gladdere situaties de neiging heeft om te spinnen, bijvoorbeeld als er grind op de weg ligt of het wegdek nat is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag leiden.

Voordelen:
  • Relatief goedkoop
  • Geen belasting op de transmissie
Nadelen:
  • Relatief lange kabelboom tussen naaf, accu en display. Deze kabelboom loopt ook nog langs het balhoofd waardoor het erg vaak beweegt. Veel beweging is niet goed voor electro kabels/stekkers, het lijdt uiteindelijk tot kabelbreuk.
  • Meer stekkers dan de andere systemen, waardoor er meer risico is op corrosie.
  • Zwakste motoren (maar prima voor Nederland).
  • Laagste efficiëntie per watt
  • Bij glad wegdek is een voorwielmotor soms link.
  • Hoge fietsenrekken zijn problematisch vanwege het gewicht van het voorwiel.

Motor in het achterwiel
Een ander hoogwaardig systeem is de motor in de achternaaf. Dit systeem zie je vooral in het hogere segment.

Voordelen:
  • Beste rijgevoel
  • Geen belasting op de transmissie => De beste keuze voor Speedepedelecs
  • Mogelijkheid tot regeneratie bij afdalen.
Nadelen:
  • Duur systeem, met name Go-Swiss en Bionx zijn peperduur.
  • Minder krachtig dan een middenmotor, wat bij zware belasting duidelijk merkbaar is.
  • Minder efficiënt dan een middenmotor wat zich vertaald in een lagere actieradius.
  • Langere kabelboom dan middenmotoren.
  • Meer stekkers dan middenmotoren.
Bekende merken:
  • Go-Swiss
  • Bionx
  • Alber Neodrive
  • ION

Soorten accu's

Er zijn 4 soorten accu typen:

- NiCd accu
- NiMh accu
- Li-ION accu
- LiFePo4 accu

De huidige elektrische fietsen hebben meestal een Li-ION of LiFePo4 accu. Deze accu's zijn beter bestand tegen lagere temperaturen en kunnen niet meer zo snel beschadigen als ze helemaal leeg zijn.

Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de accu bevestigd kan worden op de fiets. Dit gebeurt meestal in een speciaal rek onder een bagagedrager of op het frame net boven de trapas.

Fabrikanten

Het aanbod van elektrische fietsen is tegenwoordig enorm, er zijn e-bikes voor ouderen maar ook meer sportievere modellen voor mensen van middelbare leeftijd.

Hieronder zomaar even een paar merken waarvan ik vind dat ze mooie e-bikes maken voor woon-werkverkeer:

- Merida
- Cube
- Cannondale
- Flyer
- Bulls
- Kalkhoff

Ombouwkits

Als je niet al te veel geld te besteden hebt en wel in het bezit bent van een goede fiets is het ook een optie om die huidige fiets om te ( laten ) bouwen. In Nederland zijn vooral onderstaande kits erg populair:

- FMH Motor ( www.ombouwsetelektrischefiets.nl )
- E-bikekit.nl ( www.ebike-kit.nl )
- RAT Holland ( http://www.rat-holland.nl )

S-pedelecs

Met een pedelec wordt eigenlijk een elektrische fiets bedoeld waarbij je zelf moet trappen om ondersteunt te worden. (de afkorting staat voor pedal electric cycle)

In Nederland mag een normale pedelec een motor van maximaal 250 Watt hebben en de fiets mag maar tot 25km per uur ondersteuning geven. Als je harder wilt fietsen kan dat maar dan krijg je dus geen ondersteuning meer.

Er zijn echter sinds kort ook de zogenaamde S-pedelecs op de markt die een motor hebben die sterker is dan 250 watt en ondersteuning geven tot 45 km per uur. Deze fietsen vallen onder de snorfiets wet en dat houdt in dat je verplicht bent om een helm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten, in bezit te zijn van een (bromfiets)rijbewijs en een kentekenplaat te voeren. De wetgeving is verder hetzelfde als een bromfiets wat inhoudt dat je soms ook op de rijbaan moet rijden, deze regelgeving wordt erg bekritiseerd omdat een speed pedelec in veel gevallen niet in staat is om constant 45 km/u te rijden en met het overige verkeer op de rijbaan mee te gaan.

Een beetje vreemde eend in de bijt zijn de HS modellen van Flyer, die hebben weliswaar een motor van 250 watt maar je wordt toch ondersteund tot een snelheid van 35 km per uur.

Wetgeving S-pedelec (High speed e-bike) 2017

Over de wettelijke status van de snelle e-bike (45 km/u) bestaan nogal wat onduidelijkheden. Vanaf 1 januari 2017 gaat er het nodige veranderen voor high speed e-bikes, voor de gewone e-bike (die tot 25 km/u ondersteuning geeft bij het trappen) veranderd er echter niets.
Zij blijven gelijkgesteld aan de gewone fiets en moeten of mogen dezelfde regelgeving daarvoor blijven volgen.
De high speed e-bike gaat met mee trappen maximaal 45 kilometer per uur. Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.

Typegoedkeuring high speed e-bike
Alle high-speed e-bikes moeten voorzien zijn van een typegoedkeuring van de RDW. Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard een high speed e-bike kan als iemand mee trapt. De zogeheten constructiesnelheid wordt in de wet, vervangen door de term “maximale voertuigsnelheid”. Die bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving. De high speed e-bike kan, met mee trappen, maximaal 45 kilometer per uur.
High speed e-bikes zonder typegoedkeuring mogen niet op de openbare weg rijden. Hieronder vallen dus ook alle omgebouwde fietsen die, met mee trappen, ondersteuning blijven geven tot boven de 25 km/u.

Concreet houdt dit het volgende in:
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets.
  • Je moet minimaal 16 jaar zijn;
  • Je moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM);
  • Je moet voor je high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
  • Je mag op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur.
    Buiten de bebouwde kom mag je niet harder dan 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad en op de rijbaan mag je maximaal 45 km/u.
  • Je moet op de high speed e-bike een gele kentekenplaat hebben (model bromfiets);
  • Je moet op het fiets/bromfietspad (bord G12a) rijden of bij het ontbreken hiervan op de rijbaan;
  • Je moet een goedgekeurde helm (NTA 8776 norm) dragen.
De gelijkstelling aan een bromfiets echter veel meer gevolgen, dan alleen op de rijbaan moeten rijden, verzekerd zijn en een helm dragen. Het gebruik van de high speed e-bike wordt door de nieuwe regelgeving nogal beperkt.

Op verplichte fietspaden (bord G11), maar ook op onverplichte fietspaden (bord G13), mag de high speed e-bike niet meer komen. Hieronder vallen ook alle fietssnelwegen die er aangelegd zijn of aangelegd worden, omdat dit allemaal fietspaden die voorzien zijn of worden van bord G11.
De verplichte fietspaden (bord G13) mogen niet gevolgd worden omdat dit fietspad alleen bedoeld is voor fietsers.

Tuning van Bosch motoren

Bosch motoren maken een enorme opmars, het is zeer degelijk spul uit Duitsland en het is een middenmotor dus dat geeft ook de beste ervaring met fietsen.

De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.

De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:)

Vering: banden en vorken

De meeste (stads) fietsen hebben voorvering, maar je zit tegenwoordig de vaste vork in een select aantal merken terugkeren. Bij deze fietsen haal je de vering uit de wat bredere banden. Bij een stadsfiets is de vering vaak (lees bijna altijd) van slechte kwaliteit en wordt in de loop der tijd nog slechter (veren en afsluitingen vergaan). Daarnaast is een verende vork zwaarder en minder stijf.

Een verende vork vangt grote klappen goed op, maar brede banden die je niet te hard oppompt (dat is namelijk niet nodig!)werken erg goed, met name voor kleinere oneffenheden. Een verende vork van een goede kwaliteit (Suntour NX of liefst beter) is kwalitatief beter dan de meeste no-name vorken die worden geïnstalleerd en leveren een navenant beter rijgedrag op, maar helaas zie je die niet vaak op Nederlandse fietsen. Duitse merken hebben vaak een wat luxere vork.

Links

Een aantal nuttige links omtrent ebikes en fietstechniek

[ Voor 234% gewijzigd door Vlassie1980 op 19-02-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Handig :) .............oh nee, dat was van de reclame.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 09-08-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:59:
[...]
Voor zelfbouw lijkt het mij, lees ik van de kenners ;), een betrouwbare en krachtige set. Vooral het eigenlijke motorhuis steekt mij iets té opvallend naar voren en beneden. De motor zou wat eleganter aan/ingebouwd moeten kunnen worden. Of is dat per fiets verschillend?
Dat laatste is inderdaad afhankelijk van de hoek die de schuine buis in het fietsframe naar voren maakt; afhankelijk daarvan kun je de motor vrijwel horizontaal monteren of ietwat schuin naar voren/beneden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/queen/images/afstand-as.png

Overigens is de motor vanaf disc (tandwiel-chain) maar voor de helft zichtbaar. De motor zelf is 110mm rond en wanneer je in (of van uit) de hoek, horizontaal vanaf hart trapas gerekend 74mm, naar boven 55mm meet dan is de motor horizontaal te monteren. (34mm center trapas tot motor, zie foto)

(maten betreffen de 250 watt motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie, misschien een topic koop of zelfbouw starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:33:
Vlassie, misschien een topic koop of zelfbouw starten?
Hier zat ik laatst ook al aan te denken maar weet niet hoe de mods erover denken...
Wat mij betreft houden we het allemaal in 1 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon 1 topic lijkt me ook het handigste, het gaat al zo hard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Denk het inderdaad het beste is om gewoon 1 topic aan te houden, ik vind het ook leuk om de ervaringen van ombouw ook voorbij te zien komen. Die Bafang motoren lijken inderdaad degelijker als de Bosch motoren :)

Is het trouwens ook mogelijk om 2 accu's tegelijk te gebruiken met een Bafang motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:42:Is het trouwens ook mogelijk om 2 accu's tegelijk te gebruiken met een Bafang motor?
Dat heb ik: https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg
Hij ziet er nu weer iets anders uit. Ander stuur.
PS de accu's zijn van elkaar gescheiden door een relais(30A contacten). Er kan er altijd maar 1 aanstaan.
http://nl.farnell.com/te-...0vac-28vdc-30a/dp/1608382

[ Voor 25% gewijzigd door bgttje op 09-08-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:42:
Denk het inderdaad het beste is om gewoon 1 topic aan te houden, ik vind het ook leuk om de ervaringen van ombouw ook voorbij te zien komen. Die Bafang motoren lijken inderdaad degelijker als de Bosch motoren :)

Is het trouwens ook mogelijk om 2 accu's tegelijk te gebruiken met een Bafang motor?
Waarom tegelijk? Dat is in geen enkel geval verstandig (ze zouden elkaar gaan laden of ontladen waarbij zeer hoge stromen zouden kunnen gaan vloeien) tenzij je elk met een diode aansluit maar 'n diode zorgt dan weer voor onwenselijke spannings verliezen.

De Bafang BBSxx motor heeft qua. aansluiting een plus en een min, simpeler kan het niet en mede daardoor kun je elke accu aansluiten mits de spanning aansluiting overeenkomt met de BBSxx. (bij de 250-350 watt is dat (vast) 36 volt, zwaardere modellen in 36 of 48 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:42:Die Bafang motoren lijken inderdaad degelijker als de Bosch motoren :)
De verhalen zijn inderdaad erg goed, je vraagt je af waarom Accell en Derby hem niet rebranden en op de markt zetten. Bosch/Yamaha is geen goedkope oplossing voor ze (geen deel van de keten), zeker niet met garantiegevallen meegeteld. Ze wentelen dat wel weer af op de klant, maar economie 101 zou zeggen dat ze met een lagere kostprijs meer overhouden of meer kunnen verkopen.

Ik geloof dat Impulse wel een onderdeel is van Derby, maar dat weet ik eigenlijk niet eens zeker :o

Trouwens, is ION niet een groepje rebranders/ontwikkelaars gelieerd aan Accell? De 8fun motoren die ze onder handen hadden genomen reden erg fijn (daarom jammer over de wat mindere verhalen over hun Yamaha versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:41
Kan iemand mij vertellen hoe de Bafang fietst met de motor uit? Zit er een freewheel in?

Iemand een goede tip voor een accu (Lifepo4) uit China? Accu's zijn niet op kwaliteit te controleren zo op Aliexpres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

echtp schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:22:
Kan iemand mij vertellen hoe de Bafang fietst met de motor uit? Zit er een freewheel in?

Iemand een goede tip voor een accu (Lifepo4) uit China? Accu's zijn niet op kwaliteit te controleren zo op Aliexpres.
Freewheel? Ja, wanneer je met ingeschakelde motor een helling of berg afrijdt heb je wel degelijk je remmen nodig.

LiFePO4 accu? Ik heb al 2 jaar goede ervaringen met een Ping battery (36V-10Ah) maar dat is een afwijkend model tov bagagedrager- of middenbuis accu's. http://www.resellerratings.com/store/PingBattery

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 10-08-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Ik bedoel met freewheel, dat als je de motor uitzet de fiets net zo licht trapt als zonder motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

echtp schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:32:
Ik bedoel met freewheel, dat als je de motor uitzet de fiets net zo licht trapt als zonder motor.
Bedoel je alsof er geen motor opzit? Daar zijn verschillende meningen over. Lees daarover in deel 1 van dit topic.

Edit/
Mijn eigen ervaring is dat je vrijwel geen weerstand ondervind met motor uitgeschakeld, de freewheel werking is beter dan van welk ander (midden)motor, dat staat vast.

[ Voor 34% gewijzigd door racinfo op 10-08-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

Ja, er zit een dubbele vrijloop in. Tijdens motor uit fietsen staat de motor intern stil. Je drijft alleen het grote tandwiel aan waar je ketting overheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Goed. Dat is belangrijk omdat ik ook (zoveel als de wisselende gezondheid toelaat) gewoon wil kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:16
echtp schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:33:
Goed. Dat is belangrijk omdat ik ook (zoveel als de wisselende gezondheid toelaat) gewoon wil kunnen fietsen.
Mijn ervaring is dat je in ieder geval het idee hebt wat zwaarder te trappen. Ik merk wel dat wanneer ik van begin af aan de motor uit laat het wel lichter lijkt... volgens mij voornamelijk gevoelsmatig allemaal :-) Zoals vermeld loopt het inderdaad prima vrij als de motor uit staat, maar reken wel op een kilo of 8 extra die je meerzeult ...

Ik ben wel te spreken over mijn accus (heb er twee)
http://nl.aliexpress.com/...7.html?isOrig=true#extend

Wordt vanuit Duitsland gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
racinfo schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:31:
[...]
Dat laatste is inderdaad afhankelijk van de hoek die de schuine buis in het fietsframe naar voren maakt; afhankelijk daarvan kun je de motor vrijwel horizontaal monteren of ietwat schuin naar voren/beneden.

[afbeelding]

Overigens is de motor vanaf disc (tandwiel-chain) maar voor de helft zichtbaar. De motor zelf is 110mm rond en wanneer je in (of van uit) de hoek, horizontaal vanaf hart trapas gerekend 74mm, naar boven 55mm meet dan is de motor horizontaal te monteren. (34mm center trapas tot motor, zie foto)

(maten betreffen de 250 watt motor)
De 500 Watt motor is ietsje groter maar veel scheelt het niet.
Montage van de motor is inderdaad afhankelijk van de fietskader.
Mijn motor hangt ietwat schuin naar beneden maar er is toch nog een grondspeling van 17 cm wat voor mij geen problemen geeft.
De Bafang motor is stil en betrouwbaar, dit laatste komt vooral door de eenvoud van het systeem.
De ketting maakt veel minder omwentelingen door het grote voorblad waardoor ik vermoed dat deze langer zal meegaan.
Display is niet afneembaar maar dat is voor mij geen issue.
Mocht ik ooit veranderen zou het naar een Bafang HD zijn met 48 Volt accu maar dat is voorlopig niet aan de orde.

[ Voor 21% gewijzigd door DeVadderF op 11-08-2016 03:00 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Nieuwsgierig naar hoe de Bafang middenmotor is opgebouwd wat betreft gebruikte tandwielen, anker, controller, enz. vond ik het volgende filmpje op Youtube;

YouTube: Bafang 8FUN - Noisy Motor Tear Down

en

YouTube: DIY Tutorial Repairing BAFANG 8fun BBS02 750w 48v (Part 1 of 7) *int...

[ Voor 33% gewijzigd door racinfo op 11-08-2016 07:54 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Afgaande op de afbeelding lijkt het mij dat je met motor uit, toch het grote tandwiel en daaraan gekoppelde wormwiel aandrijft. Het kleine wormwiel heeft een vrijloop in het grote nylon tandwiel wat daar aan gekoppeld zit. Als je de 7-delige Youtube videofilm (zie eerdere post) afkijkt wordt eea duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/aandrijfunit.png

-
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Screenshot%202016-08-11%2013.49.18.png

Hieruit blijkt dat je toch enige weerstand zult ondervinden tijdens trappen met de motor uit. Hoewel dat wel minimaal zal zijn tov fietsen zonder motor op de trapas.

Hier een foto van de vrijloop in het grote tandwiel dat zorgt dat je de trapas stil kunt houden terwijl de motor doordraait, je ziet de 3 clipjes in het binnenwerk die aangrijpen wanneer je gaat trappen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Screenshot%202016-08-11%2013.41.00.png

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 18-08-2016 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://www.volkskrant.nl/...lometer-per-uur~a4355479/

Afbeeldingslocatie: https://static0.persgroep.net/volkskrant/image/885bab93-c4e3-4f84-8ca1-0866d3ada4b5?h=NzU5NzMzMU9EZzFZbUZpT1RNdFl6UmxNeTAwWmpnMExUaGpZVEV0TURnMk5tUXpZV1JoTkdJMUx6Z3dNSGczTXpR

Dat vizier is niet eens zo gek, heb nu ook standaard bij weer of geen weer een zonnebril op tegen tranende ogen en insecten.

Verder gewoon een licht gemodificeerde racefiets helm, geen agent die gaat checken of dit aan de eisen voldoet 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-08-2016 09:28 ]

• echtp
racinfo schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:11:
[...]
Afgaande op de afbeelding lijkt het mij dat je met motor uit, toch het grote tandwiel en daaraan gekoppelde wormwiel aandrijft. Het kleine wormwiel heeft een vrijloop in het grote nylon tandwiel wat daar aan gekoppeld zit. Als je de 7-delige Youtube videofilm (zie eerdere post) afkijkt wordt eea duidelijker.

[afbeelding]

Hieruit blijkt dat je toch enige weerstand zult ondervinden tijdens trappen met de motor uit. Hoewel dat wel minimaal zal zijn tov fietsen zonder motor op de trapas.
OK dit is verhelderend! Een beetje zul je dit wellicht merken... Eigenlijk zou een proefritje ideaal zijn. Misschien is er een aardige Tweaker met een Bafang in de buurt van Zeewolde?

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 14:09
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:27:
http://www.volkskrant.nl/...lometer-per-uur~a4355479/

[afbeelding]

Dat vizier is niet eens zo gek, heb nu ook standaard bij weer of geen weer een zonnebril op tegen tranende ogen en insecten.

Verder gewoon een licht gemodificeerde racefiets helm, geen agent die gaat checken of dit aan de eisen voldoet 8)
Kijk dat valt me dan wel weer mee. Het is gelukkig geen brommerhelm geworden.

Waar ik mij wel serieus druk over maak is die verplichting op op sommige wegen te moeten gaan fietsen. Ik heb zelfs al een officiële afwijking van de gemeente Etten leur binnen omtrent dit gebeuren. Zou betekenen dat ik op een industrie terrein tussen grote vrachtwagens moet gaan fietsen terwijl ze daar al vaak genoeg met 60 km/h daar voorbij denderen. Had aan de gemeente gevraagd of ze geen uitzondering voor speedpedelecs konden maken. Hele lange brief over terug gehad dat dit niet zomaar kan, maar ze gingen het wel bekijken😊

Al een paar keer proef op de som genomen om eens te kijken of het nou echt zo veel tijd scheelt met wat voor snelheid ik fiets. Als ik gemiddeld een snelheid aan hou van 35km/h dan haal ik het precies in een half uur. Als ik nu een gemiddelde aanhoud van zo'n 30km/h dan scheelt dit maar een paar minuten langer fietsen. Mijn reis afstand enkele reis is 17km. Had gedacht dat dit veel meer tijd zou schelen maar maakt bijna niets uit.
Wat wel positief uitpakte is dat mijn accu bereik er een stuk beter uitpakte. Ik kon zonder problemen op en neer op 1 accu lading en hield zelfs nog wat bereik over.
Zit eigenlijk te dubben of ik voortaan niet gewoon 30km/h zal gaan fietsen. En als ze echt gaan verplichten op op levensgevaarlijke wegen te moeten gaan fietsen om dan mijn blauwe kenteken plaat er ook maar af te schroeven. En er dan niets meer voor terug in de plaats te gaan doen.

Van de ene kant wil ik me gewoon aan de regels houden zoals ik nu al doe, maar als ik echt op gevaarlijke wegen moet gaan fietsen dat vind ik dan te ver gaan. Ik heb ook nog een vrouw en twee kinderen thuis zitten als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar vlassie bedankt voor je link van die helm. Ik was er echt erg benieuwd naar :)
Ben momenteel op vakantie in Limburg maar kijk wel trouw elke dag op deze site. (beetje verslaafd geloof ik) O-)

• antimirov
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:26
Als ik op gewone rijbaan met auto's samen moet rijden, dan ga ik niet sneller dan 25km/h. Als de autobestuurders dat niet leuk vinden, kunnen ze hun klachten naar minister Schultz sturen. WTF?

(sorry for my Dutch)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet is uitgesproken, er zullen in de praktijk nog wel meer nadelen opdoemen dan die we nu, op dit moment kunnen bedenken. Misschien moet mevr. Schultz eerst zelf maar eens per speed-pedelec zich verplaatsen naar het ministerie, ik zie haar in gedachten al tunnel in, tunnel uit over de Utrechtse baan in Den Haag rijden.

Wat moet ik mij er overigens bij voorstellen dat we in het donker met zware regenval (of dikke mist) met 3 ledjes achterlicht ons verplaatsen over bochtige binnenwegen?

Ik vermoed dat deze regeling spoedig zal worden teruggedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:42
Geen paniek, er is nog hoop, wilde plannen worden gesmeed :)

Afbeeldingslocatie: http://xtnt.nl/upload/plaatjeblog0.jpg

Foto komt van onderstaand artikel

http://xtnt.nl/actueel.asp?id=2825

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Goed artikel overigens... Ze zijn tussen Amsterdam Noord en Zaandam een fietssnelweg aan het aanleggen. Het deel waarover ik gefietst heb, beviel goed. Net zoals het fietspad tussen Sloterdijk en de Zijkanaal C, dat ook erg fijn fietst.

Ik wil er meer van, goede fietspaden!

• mguzz
In de stad Groningen is al een zgn fietsstraat aangelegd waar auto's 'te gast" zijn, geschikt voor zowel traag verkeer als pedelecs,

Afbeeldingslocatie: https://gemeente.groningen.nl/sites/default/files/bessemoerstraat-poster-1-20160222_0.jpg

https://gemeente.groningen.nl/bessemoerstraat-fietsstraat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, links of rechtsom: De olie gaat op en er is nog geen alternatief dat dat gaat opvangen. Er komt dus een dip in de wereld energie huishouding.

Auto's zijn een logisch punt om te verminderen. Hoewel ik sommige auto bezitters hiermee laat schuimbekken is er prima te leven zonder auto ook als je moet forenzen. En zeker twee autos per gezin is luxe. Ook een kwestie van minder groot, maar dichter bij de stad gaan wonen.

Het kan gewoon niet eeuwig doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42

OgWok

U.N.C.L.E.

Fiets hier in de buurt wel eens door de laantjes en daar staan meer dan eens 3 auto's op de oprij. En dat zijn geen Peugeotjes 105 of Citroën Saxo's.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 12:22

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Hmm vind die fiets helm eigenlijk niet verkeerd.
Nu hard aan het sparen voor speed pedelec :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:23
In Eindhoven hebben we nu 5 jaar zo'n fietsstraat. Ik kom er wel eens en het is best een chaos daar. Voordeel is dat niemand met een S-Pedelec het in zijn hoofd haalt harder dan 20/25 te gaan rijden daar.

http://www.verkeersnet.nl...traat-is-nog-even-wennen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Riese und Muller haar nieuwe topmodel, 2 accu's dus max 1000Wh aan capaciteit :o

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13895061_1108908875844723_3270788393854103288_n.jpg?oh=94c4fcc9dfdcb3018965228059c97721&oe=5822B4BC

https://www.r-m.de/de/unternehmen/news/das-neue-delite/

De prijs zal wel boven de 6K uit gaan stijgen aangezien hij ook nog een suspension in het achterwiel heeft en de andere Delite's ook al aardig aan de prijs waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 20:41
Vandaag wordt bij De Pedaleur de nieuwste Stromer ST1x gepresenteerd. Zit tussen de ST1 en de ST2 in; met een accu van 618 Wh erg interessant voor mensen die wat langere afstanden willen rijden. En hij is (i.t.t dat R&M ding hierboven) ook weer niet te versmaden fraai:
Afbeeldingslocatie: https://www.stromerbike.com/sites/stromer.ch/files/styles/showroom/public/images/E-Bikes/MY16/st1_x-1600x530.png?itok=4mpEkSfC

[ Voor 0% gewijzigd door Ko de Boswachter op 12-08-2016 16:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:42:
Riese und Muller haar nieuwe topmodel, 2 accu's dus max 1000Wh aan capaciteit :o

[afbeelding]

De prijs zal wel boven de 6K uit gaan stijgen aangezien hij ook nog een suspension in het achterwiel heeft en de andere Delite's ook al aardig aan de prijs waren...
Ziet er volmaakt uit en prijs valt ook mee, rond de 4700 euro staat onder het artikel. Voor die prijs heb je ook een Stromer ST1 maar mijn voorkeur zou toch naar die R&M Delite (in mountain uitv) gaan. Ik ben benieuwd hoe die achtervering werkt; tot op heden vang ik de schokken achter op met een verend zadel waarbij de veren regelmatig plat gedrukt worden, vooral op nogal ruig terrein.

Wat power betreft, 1000 watt is natuurlijk fantastisch maar ik hou mijn hart vast wanneer die vervangen moeten worden! Kost dan wel dubbel zoveel. Hoewel 2x 450 euro afschrijven in 4 a 6 jaar is nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik maak me wel weer zorgen over die transmissie. Dat is nou eenmaal een bak vermogen en de ervaring leert hier dat dat in combo met Bosch motoren niet altijd even goed gaat.

Stromer lost dat op door de aandrijving te scheiden van de motor door een naafmotor te gebruiken. Ik ben geen fan van naafmotoren voor normale pedelecs, maar voor een S-Pedelec is het in mijn ogen een correcte keuze. Kwestie van het ontlasten van de transmissie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:58:
Fiets hier in de buurt wel eens door de laantjes en daar staan meer dan eens 3 auto's op de oprij. En dat zijn geen Peugeotjes 105 of Citroën Saxo's.....
Als ik dan naar mijn kinderen kijk en denk aan de klimaatverandering (en de eindigheid van Olie) dan wordt ik daar heel erg triest van.

Ik ben echt geen anti-kapitalistische fanaat, maar de maatschappij (if need be door de overheid) moet grenzen gaan stellen aan dit soort verkwisting.

- Aantal autos per gezin minimaliseren
- Alleen maar huizen die energie neutraal of zelfs winnend zijn.
- Versneld verbannen van brommer en scooter verbrandings-motoren.

En ja, ik weet het; foei voor de rest van de wereld die nog meer vervuild. Ik vind het alleen absoluut geen reden om daarom maar lekker niks te doen. Sowieso is afkicken van de olie (ook al door het stoppen van de gaswinning)iets wat los van het milieu heel erg belangrijk gaat zijn. Hoe eerder we beginnen hoe beter.

Als we toch bezig zijn, pleur ook maar een paar moderne kerncentrales neer, moet toch gebeuren... Ga verder ook stevig lobbyen (en geld inpompen, we zijn fokking rijk op wereldniveau!)voor Thorium initiatieven in Euopees verband. METERS MAKEN.

Ok ik moet even wat schuim van mijn lippen vegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

En de bloemenexpediteur dan met de bakfiets zijn bloemen in Hongarije slijten? Dat gaat niet gebeuren roffeltjes, maar ik weet het: het zal altijd een discussie blijven, dat is zeker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Wat een onzin antwoord. Ik heb het niet over expediteurs, dus je bent een vgelverschrikker aan het opzetten omdat je het werkelijke argument gewoon niet kan ontkrachten.

Als er twee autos nodig zijn in een gezin woon je gewoon niet goed. Dat is niet een mening, dat is een onherroeplijk feit want de olie is nu eenmaal niet oneindig en de klimaatverandering moet worden aangepakt.

An inconvenient truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Bloemn kunnen prima per trein... Tot zover het argument van de expedituers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zolang er nog huisvrouwtjes zijn die een kar met boodschappen niet achter op een fiets kunnen meenemen zal er met 1 of 2 auto's in een modaal gezin gereden worden. daarnaast afhankelijk van het aantal inwonende kinderen boven de 18 ook nog een evenredig aantal extra auto's waaronder milieu verpestende opgevoerde sportwagens.
Het is een illusie om te denken zij op een e-bike cq. een fiets zullen gaan rijden al rijst de prijs van de brandstof de pan uit.

Misschien ligt hier een taak voor het onderwijs (vroeg beginnen) om het besef van een gezond milieu onder de aandacht te brengen en daarmee het gebruik van de auto terug te dringen.
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 07:21:
Bloemn kunnen prima per trein... Tot zover het argument van de expedituers...
Hun klanten wonen in dorp en stad, niet langs een spoorlijn!

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 13-08-2016 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:06:
Zolang er nog huisvrouwtjes zijn die een kar met boodschappen niet achter op een fiets kunnen meenemen zal er met 1 of 2 auto's in een modaal gezin gereden worden.
WILLEN.
daarnaast afhankelijk van het aantal inwonende kinderen boven de 18 ook nog een evenredig aantal extra auto's waaronder milieu verpestende opgevoerde sportwagens.
Het is een illusie om te denken zij op een e-bike cq. een fiets zullen gaan rijden al rijst de prijs van de brandstof de pan uit.
1. Economisch gezien onzin. Als je het duur genoeg maakt ten op zichte van het nut maken mensen andere keuzes.
2. Tijd voor regels.Ja, heel erg dwangmatig, maar de wereld vernietigen in 80 jaar is wel een wetje waard...

Sorry, je dogmatisch denken over auto's is symptomatisch. "Het kan niet worden veranderd."

Onzin, het kan heel goed worden veranderen, zowel door economische dwang als regelgeving. Het is GVD 15 OVER twaalf. Dit is niet groenknuffelige onzin, er moeten keihard meters worden gemaakt. De dommen en egoisten moeten dan maar kei en keihard worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het aantal auto's maakt relatief weinig uit, uiteindelijk gaat het om de gereden kilometers, of meer specifiek om de gegenereerde uitstoot en verbruikte benzine. Ik ben het er mee eens dat het groener moet, maar veranderen is moeilijk voor mensen. Het gaat dus nog even duren!
Ik weet nog dat ik op de basisschool (25-30 jaar geleden) een spreekbeurt gaf over het milieu, olie, etc.
De prognose was toen dat in 2015 alle olie op zou zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ok, tijd om in te grijpen: Dit topic gaat over e-bikes en niet over olievoorraden, milieu etc....
Dus gaarne ontopic, er zijn zat andere topics waar jullie hierover kunnen discussiëren of maak er desnoods zelf een aan.

BVD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
En aangezien roffeltjes er vanuit gaat dat iedereen zomaar kan fietsen of zonder auto kan, hier een tegengeluid van een chronisch zieke :). Ik kan niet fietsen (alleen met gashendel), dus ben afhankelijk van de auto. Ook voor kleine stukjes. Nu ben ik geen doorsnee nederlander met al mijn beperkingen, maar toch moet je het aantal (chronisch) zieken niet onderschatten: http://www.nationaalkompa...-meer-chronische-ziekten/
5.3 miljoen in nederland. Sommigen zullen vast nog kunnen fietsen. Het valt mij echter op dat de huidige maatschappij zo druk en stressvol is. Vrienden van mij die als gezond te boek staan, kunnen na een dag/week werken nog amper een stap verzetten. Laat staan even een kar boodschappen halen op de fiets, met een paar kinderen erbij.
Ik denk dat roffeltjes dus iets genuanceerder er naar moet kijken, niet iedereen is gezegend met jouw gezondheid en energiekheid.

EDIT: Ik zie nu vlassies bericht, ik zal mijn mond verder houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Opperpanter2 op 13-08-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik zal er verder ook over zwijgen Vlassie maar 1 ding wil ik nog kwijt, we hebben het over litertjes fossiele brandstof wat betreft gemotoriseerd verkeer ipv elektrisch maar wat betekend dat tegenover het (max) brandstof verbruik van een 747 = 11.200 liter per/uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:49:
En aangezien roffeltjes er vanuit gaat dat iedereen zomaar kan fietsen of zonder auto kan, hier een tegengeluid van een chronisch zieke :). Ik kan niet fietsen (alleen met gashendel), dus ben afhankelijk van de auto. Ook voor kleine stukjes. Nu ben ik geen doorsnee nederlander met al mijn beperkingen, maar toch moet je het aantal (chronisch) zieken niet onderschatten: http://www.nationaalkompa...-meer-chronische-ziekten/
5.3 miljoen in nederland. Sommigen zullen vast nog kunnen fietsen. Het valt mij echter op dat de huidige maatschappij zo druk en stressvol is. Vrienden van mij die als gezond te boek staan, kunnen na een dag/week werken nog amper een stap verzetten. Laat staan even een kar boodschappen halen op de fiets, met een paar kinderen erbij.
Ik denk dat roffeltjes dus iets genuanceerder er naar moet kijken, niet iedereen is gezegend met jouw gezondheid en energiekheid.

EDIT: Ik zie nu vlassies bericht, ik zal mijn mond verder houden :)
Ik heb nergens gelezen dat roffeltjes per definitie tegen het gebruik van de auto is of dat hij mensen die niet kunnen fietsen een auto wil ontzeggen.

Je kan alleen fietsen op een e-bike met een gashendel, schrijf je. Nu is mij niet helemaal duidelijk of je wel een e-bike hebt. Maar zo ja, is het dan niet mogelijk om op grond van medische redenen dispensatie voor het gebruik van die gashendel aan te vragen?

Ja de maatschappij is stressvol, toch is dat voor een deel eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:42:

[afbeelding]

Fraai vind ik deze oplossing met die twee accu's niet. Meer iets voor een transportfiets dunkt mij.

Twee verschillende voorbuis accu behuizingen zou een prima oplossing zijn. Een grotere behuizing met meer cellen en dus meer vermogen voor 45 km/u e-bikes en de huidige 500 Wh accu voor 25 km/u e-bikes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:42:
ik vind het ook leuk om de ervaringen van ombouw ook voorbij te zien komen.
Een tijdje terug heb ik onze bakfiets omgebouwd met een kit van e-bikekit.nl. Een bafang k5 voorwielmotor als ik het goed heb. Ik wilde niet de standaard accubagagedrager gebruiken, maar voor de gewichtsverdeling en zichtbaarheid alles in de bak wegwerken. Dus dat werd zagen en boren:
Bakfiets1

Bakfiets2

Bakfiets3

Bakfiets4

Bakfiets5

Bakfiets5

Bakfiets6

Fietst heerlijk, al voelt het op de hogere standen meer als waterskiën zoals je wordt meegesleurd :P

Owja, de zijkant van de bakfiets wijkt af omdat ik daar een deurtje heb gemaakt om de hond in te laten stappen. Ik wilde de originele zijkant intakt laten, vandaar de afwijkende zijwand :) En de beugel die je ziet is een maxi-cosi-houder /burgerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mooie huisvlijt en een prima oplossing voor de accu inclusief uitsparing voor de schakelaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

phYzar schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Een tijdje terug heb ik onze bakfiets omgebouwd met een kit van e-bikekit.nl. Een bafang k5 voorwielmotor als ik het goed heb. Ik wilde niet de standaard accubagagedrager gebruiken, maar voor de gewichtsverdeling en zichtbaarheid alles in de bak wegwerken. Dus dat werd zagen en boren:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Fietst heerlijk, al voelt het op de hogere standen meer als waterskiën zoals je wordt meegesleurd :P

Owja, de zijkant van de bakfiets wijkt af omdat ik daar een deurtje heb gemaakt om de hond in te laten stappen. Ik wilde de originele zijkant intakt laten, vandaar de afwijkende zijwand :) En de beugel die je ziet is een maxi-cosi-houder /burgerlijk
Heel mooi opgelost. handig dat klepje om de accu welk onder het zitbankje weggewerkt zit uit te nemen. Kun je de accu ook in de kar-fiets laten zitten tijdens het laden?

Wel apart dat deurtje voor de hond, ook handig later wanneer de 'kleine' wat groter is, kan ie gemakkelijk in- en uitstappen ipv door moeders erin- of eruit te worden getild.

Hoe fietst zo'n fiets-kar? Stuurt dat redelijk door scherpe bochten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
racinfo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:37:
Heel mooi opgelost. handig dat klepje om de accu welk onder het zitbankje weggewerkt zit uit te nemen. Kun je de accu ook in de kar-fiets laten zitten tijdens het laden?

...

Hoe fietst zo'n fiets-kar? Stuurt dat redelijk door scherpe bochten?
Meestal wanneer mensen de accu 'onder de bank' monteren is het gewoon een losse accu in een tasje, zodat hij verwijderbaar is. Ik wilde hem wel echt vast hebben op zijn 'rails' dus vandaar de klep. De klep is de hoek om zodat je fatsoenlijke grip hebt om de accu eruit te halen én idd zodat hij evt kan blijven zitten om te laden. De aan/uit-knop is ook met dichte klep bereikbaar.

Je kunt redelijk scherp sturen met een 2-wielige bakfiets, maar met lege bak is hij zo licht dat je weinig druk op je voorwiel hebt, dus wel oppassen, zeker elektrisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:13
- oblomov - schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:31:
[...]

Fraai vind ik deze oplossing met die twee accu's niet. Meer iets voor een transportfiets dunkt mij.

Twee verschillende voorbuis accu behuizingen zou een prima oplossing zijn. Een grotere behuizing met meer cellen en dus meer vermogen voor 45 km/u e-bikes en de huidige 500 Wh accu voor 25 km/u e-bikes!
Is meer een beperking vanuit Bosch geloof ik, ze bieden maar 1 soort behuizing aan. Dus om dan meer cellen te krijgen maak je dit soort oplossingen.

Ik vind het zelf ook jammer dat 500Wh de grootste capaciteit is. Ik rij met een accu die 3x zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Torched schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 02:54:
Is meer een beperking vanuit Bosch geloof ik, ze bieden maar 1 soort behuizing aan. Dus om dan meer cellen te krijgen maak je dit soort oplossingen.
Mogelijk was ik niet helemaal duidelijk, maar dat bedoelde ik ook. Maak de behuizing in 2 afmetingen; waarvan een groter als de huidige behuizing voor meer cellen, zodat de klant bij aankoop van de e-bike kan kiezen. Een must voor 45 km/u e-bikes!
Ik vind het zelf ook jammer dat 500Wh de grootste capaciteit is. Ik rij met een accu die 3x zo groot is.
Ik kan een tweede Bosch 400 Wh of 500 Wh accu voor ongeveer € 490,- respectievelijk € 650,- kopen en in de achtertas meenemen. Of de tweede accu onder de bovenbuis hangt, zoals in het voorbeeld met de Bosch DualBattery, of in de achtertas; het gewicht is zelfs iets minder omdat er maar een accubevestiging nodig is.

Voor kortere fietstochten kan ik beide accu's om & om gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 16:37
Als ik zo de wonderlinke nieuwe wetgeving voor speedpedelecs zie, dan zijn degenen die zich de afgelopen tijd netjes aan de regels hebben gehouden (en die dat ook blijven doen) de druiven wel zuur. Het is echt buitengewoon onverstandig om een normale speedpedelec die zo rond de 30/35 km/u rijdt de rijbaan op te sturen. Het snelheidsverschil is veel te groot. Als ik echt 40 of 45 p/u wil rijden moet ik mij helemaal lens trappen en is bovendien mijn accu in no time leeg.

Overigens word ik op het fietspad nog altijd links en rechts ingehaald door scooters die officieel 25 km/u mogen. Zelfs het ongetune model rijdt al 35 of meer.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Toepasselijke woordspeling "wonderlinke".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:15
Weet niet of hij hier al bekend is, maar kwam dit artikel tegen over de Vintage Electric Scrambler: http://www.want.nl/retro-elektrische-fiets/

Smaken verschillen natuurlijk, maar volgens mij is dit de mooiste speed pedelec die ik tot nog toe gezien heb... Zal wel nooit naar Europa komen helaas...

Afbeeldingslocatie: https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/article_images/vintage-electric-scrambler-06.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door karazz op 15-08-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Met de bafang 250 watt toch veel plezier, jammer alleen dat mijn 10 ah accu eigenlijk te licht is voor deze motor. niet zozeer wat de power betreft (360 watt) maar betreffende de actieradius die hiermee tot max 42 km beperkt is. Wanneer je zelf nog goed kan meekomen zou je gemakkelijk 60 km kunnen halen maar dat is bij mij niet meer het geval.

De volgende accu wordt daarom beslist wat zwaarder, ik denk aan 15 Ah (540 watt). Ik ben alleen bang dat mijn huidige accu nog een paar jaar mee zal gaan (LiFePO4); tenslotte is het zonde hem voortijdig te vervangen. Met de voorwiel motor had ik wel een 55-65 km bereik hoewel ik daarmee niet de snelheden haalde die ik nu met de BBS01 rijdt.

[ Voor 189% gewijzigd door racinfo op 16-08-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mooi maar onpraktisch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dirkjesdirk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:30:

Overigens word ik op het fietspad nog altijd links en rechts ingehaald door scooters die officieel 25 km/u mogen. Zelfs het ongetune model rijdt al 35 of meer.
Dat vind ik in de scooterwereld idd ook wonderlijk, schoonouders hebben zo'n vintage scooter aangeschaft en daar wordt bij aanschaf ook de tuning standaard opgeleverd. Rijden inderdaad rond de 40 km/hr.

Wat dat betreft is een bosch met badass mss nog de mooiste combi, dan is de snelheid rond de 30-35. Qua veiligheid is dit gewoon prima. Ik merk zelf ook dat ik steeds meer rond de 35 km/hr fiets, vanaf 40 km/hr heb je toch wel erg last van windruis, en qua tijdswinst scheelt het nou niet zo gigantisch.Ik vraag me zoiezo af of ik me vanaf januari zorgen moet maken, moeten hier maar goed bijhouden of er controles gehouden worden en hoe dit dan in z'n werk gaat ;) Ik zou hem liever niet terug gaan zetten op 25 km/hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Er zal om de huidige modellen e-bikes en speed-pedelecs die in gebruik zijn weinig rumoer te verwachten zijn; wel zal het zo zijn dat een speed-pedelec welk na 1 jan 2017 geleverd wordt standaard al uitgerust zal zijn met bromfiets kenteken, enz. en geregistreerd zal staan als snelle e-bike.

De overheid zal een uitsterf periode aanhouden betreffende de momenteel in gebruik zijnde fietsen, anders wordt het voor hun wel erg lastig daar controle over te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou inderdaad goed kunnen, zo heb je het inderdaad al in de hand zonder allerlei extra controles hoeft te gaan initiëren.. Het aantal mensen met een zelfbouwkit of badass chip of import zal waarschijnlijk ook wel zo laag blijven dat het zich niet loont om hier allerlei lastige controle methodes voor op te zetten. Misschien dat er dan ook wel nooit controles komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Speed pedelecs worden al een tijdje geregistreerd, een vriend van me kreeg een maand na aankoop een waarschuwing om zijn fiets WA te verzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
karazz schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 08:30:
Weet niet of hij hier al bekend is, maar kwam dit artikel tegen over de Vintage Electric Scrambler: http://www.want.nl/retro-elektrische-fiets/

Smaken verschillen natuurlijk, maar volgens mij is dit de mooiste speed pedelec die ik tot nog toe gezien heb... Zal wel nooit naar Europa komen helaas...

[afbeelding]
Die ziet er inderdaad wel heel erg goed uit. En rigide gebouwd, want dat vind ik toch vaak een pijnpunt bij de huidige speed pedelecs, dat het gewoon een fiets is met een motor op, terwijl de belasting van de onderdelen veel groter wordt (zeker hier in België).

Alleen is ook bij deze de batterij weer veel te klein. En dat maakt dat de perfecte speed pedelec in mijn ogen nog niet wordt gemaakt. Ik ben hem in ieder geval nog niet tegen gekomen...

Ik geloof ook dat de toekomst nog een andere categorie van voertuigen gaat voortbrengen dan de huidige speed pedelecs. Iets zoals deze, een hybride van fiets, bromfiets en lichte motorfiets met de karakteristieken van een fiets maar de stevigheid en betrouwbaarheid van een lichte motorfiets. Ik denk dan aan een fatsoenlijke, rigide voorvork, hoogwaardige remmen en een vormvast stevig kader. Snelheid tot ongeveer 60 km/uur en een batterij van rond de 3 kWh. Mogelijkheid om mee te trappen, maar ook gewoon te gebruiken als scooter. De toekomst zal het wel brengen, alleen de vraag is wanneer en aan welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Er zijn wel pedelecs met een grote batterij capaciteit alleen zien ze er niet uit :) echter wel redelijk betaalbaar, de Laneri Falcon 250L (long drive) € 2 198,00

specs:

Capacity - 1350 W/h
Range - 180 km
Range with pedaling - 300 km
Weight - 34 kg
Top-speed - 40 km/h
Limit current – 15 A
Efficiency – 80%
Battery-pack:
Chemistry: Lithium Ion LG ICR18650D1 3000mA/h

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTQwWDcyMA==/z/yVAAAOSwdzVXnzWh/$_86.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 19:29
Sjezus wat een spuuglelijk ding zeg _O- . Daar wil je echt niet op gezien worden lijkt me :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Fiets met een papegaaienbek....

Sorry, hier ga ik inderdaad niet op zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
dirkjesdirk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:30:
Als ik zo de wonderlinke nieuwe wetgeving voor speedpedelecs zie, dan zijn degenen die zich de afgelopen tijd netjes aan de regels hebben gehouden (en die dat ook blijven doen) de druiven wel zuur. Het is echt buitengewoon onverstandig om een normale speedpedelec die zo rond de 30/35 km/u rijdt de rijbaan op te sturen. Het snelheidsverschil is veel te groot. Als ik echt 40 of 45 p/u wil rijden moet ik mij helemaal lens trappen en is bovendien mijn accu in no time leeg.

Ja ik denk er precies het zelfde over. Denk dat ik uit protest maar gewoon met mijn blauwe plaat erop blijf fietsen. En gewoon op het fietspad. Ik hoop echt dat ze nog voor begin Januari tot inzicht komen dat dit echt niet veilig is. Of ze wachten tot de eerste aanrijdingen gebeuren. En gaan het het daarna misschien terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:20:
[...]

Ja ik denk er precies het zelfde over. Denk dat ik uit protest maar gewoon met mijn blauwe plaat erop blijf fietsen. En gewoon op het fietspad. Ik hoop echt dat ze nog voor begin Januari tot inzicht komen dat dit echt niet veilig is. Of ze wachten tot de eerste aanrijdingen gebeuren. En gaan het het daarna misschien terug draaien.
Discussie is hier alle vele malen gevoerd :)

Ik vind het zelf ook belachelijk, we weten hier allemaal dat de kruissnelheid van een speed pedelec rond de 30~35 km/u ligt. Dan is het dus ook waanzin om die fietsers tussen de auto's te laten rijden. Ik irriteer me als ik in de auto zit ook al aan een scooter als die niet door wil rijden.

Nu heb ik wel het geluk dat ik alleen maar op buitenwegen fiets en er vrij weinig mee te maken heb maar toch... Het voelt niet goed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zojuist op een heel recht fietspad gepasseerd door een groep wielrenners, ik heb ze netjes voorbij gelaten maar daarna mbv starthulp en flink meetrappen met ze mee gereden, km'ers verder waren zo hogelijk verbaasd mij nog achter hun te zien. Lol. Maar het ging wel hard, sneller dan 27 km/h ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Er is een nieuwe regeling getroffen betreffende de Impulse motoren (Derby Cycle), nu zie ik maar weinig berichten voorbij komen van bezitters van pedelecs met deze motor maar vindt het toch interessant om hier te melden.
Ik las, en mijn FM bevestigde dit, dat vanwege de aanhoudende problemen met deze motoren de garantie met 2 jaar wordt verlengd zodra je een nieuwe motor krijgt dan wel gerepareerd terug komt.
Ik had een nieuwe gekregen omdat ik nog geen 200 km had gefietst. Na 3000 km begon ie weer te ratelen en werd deze meteen omgeruild. Na 200 km krijg je een gereviseerde en gaat de 2 jarige garantie weer in. Krijg je na 2 jaar problemen dan is de reparatie natuurlijk voor eigen rekening .

Op zich een coulante regeling maar dit mag natuurlijk nooit zo vaak voorkomen, ik lees dat zelfs enkele Evo motoren van de Kalkhoff Integrale na een tijdje zijn gaan ratelen.

Mij is in ieder geval verzekerd dat mijn huidige gereviseerde motor goed is, men heeft het euvel gevonden en verholpen, wat dat precies is wordt niet vermeld, maar fabrikanten zijn niet zo scheutig met dit soort info :)

Ben weer 1000 km verder en nog geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:39:
[...]

Als ik dan naar mijn kinderen kijk en denk aan de klimaatverandering (en de eindigheid van Olie) dan wordt ik daar heel erg triest van.

Ik ben echt geen anti-kapitalistische fanaat, maar de maatschappij (if need be door de overheid) moet grenzen gaan stellen aan dit soort verkwisting.

- Aantal autos per gezin minimaliseren
- Alleen maar huizen die energie neutraal of zelfs winnend zijn.
- Versneld verbannen van brommer en scooter verbrandings-motoren.

En ja, ik weet het; foei voor de rest van de wereld die nog meer vervuild. Ik vind het alleen absoluut geen reden om daarom maar lekker niks te doen. Sowieso is afkicken van de olie (ook al door het stoppen van de gaswinning)iets wat los van het milieu heel erg belangrijk gaat zijn. Hoe eerder we beginnen hoe beter.

Als we toch bezig zijn, pleur ook maar een paar moderne kerncentrales neer, moet toch gebeuren... Ga verder ook stevig lobbyen (en geld inpompen, we zijn fokking rijk op wereldniveau!)voor Thorium initiatieven in Euopees verband. METERS MAKEN.

Ok ik moet even wat schuim van mijn lippen vegen :+
Je komt bij mij over als een heel ruimdenkend mens en dat is positief bedoeld. Als iedereen zo zou denken zou er meer openheid ontstaan voor eventuele oplossingen. Wat deze oplossingen zouden moeten betekenen weet ik niet exact, maar ik doe maar een gooi vanaf mijn zijde:
->Mensen die 'kunnen' forenzen meer aanmoedigen dit ook te gaan doen.
->Mensen met een handicap die van de auto afhankelijk zijn gewoon auto laten rijden. Sommige struikelde hier zich al over, maar het grote merendeel rijdt vanuit gewoonte en kunnen prima fietsen of met het OV.
->Privekilometers meer belasten als deze onnodig worden gemaakt. Natuurlijk moet een dagje strand kunnen en natuurlijk mag Oma elke zondag bezoek krijgen, maar daarbuiten blijft er genoeg over om dit tenminste discutabel te maken.
->Fietsen is heel gezond en hier zou elke werkgever kilometergeld voor moeten geven. Onze redelijk recent aangenomen dame krijgt ook kilometervergoeding voor haar fietsen. Als directeur vind ik dit volstrekt normaal en redelijk. Niet elke werkgever zal dit doen (vooral de goedkopere krachten moeten het vaak afzien, en ja, dat is echt waar).

En ja, de rest van de wereld zal nog veel van ons kunnen leren, maar laten wij als nuchtere Nederlanders het voortouw nemen en laten zien dat het ook daadwerkelijk anders kan! Ze volgen vanzelf wel en zo niet dan valt ons die faam niet af te nemen.

Verder denk ik dat dit niet over een kam gaat wat kapitalisme betreft, maar de sjeiks hebben de azen in handen -> who killed the electric car.

Ik verwacht hier wel wat meer ruimdenkendheid op tweakers :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
offtopic:
Je voorbeeld van ruimdenkend is een bedrijf wat één 'dame' aanneemt en een vergoeding geeft voor fietsen? _O- En je oplossing is alles dik belasten of verbieden wat je zelf niet nodig hebt?

Mijn vrouw heeft de bakfiets even uitgetest door naar haar ouders te fietsen (40km enkele reis _/-\o_ ). De bevindingen: de accu was pas op de helft (36v11ah accu), en het is af en toe lastig de sweetspot te vinden tussen versnelling/ondersteuning/snelheid/meetrappen, waardoor hij bij vlagen nogal onelegant in- en uitschakelt. Is misschien inherent aan een voorwielmotor. Ook reageert hij op achteruit trappen. Volgens de winkel kan ik dit fixen door een aantal magneten uit de schijf te halen van de trapassensor, klopt dat? (Ben nogal huiverig die schijf te slopen en dan verder van huis te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Milieu- en mobiliteitsdiscussie lijkt me een apart topic waardig. Wat mij betreft zetten overheden meer in op ov en betere fietsbanen. Prediken voor eigen parochie, maar een subsidie op elektrische fietsen zou daarin erg goed passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

phYzar schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:08:
offtopic:
Je voorbeeld van ruimdenkend is een bedrijf wat één 'dame' aanneemt en een vergoeding geeft voor fietsen? _O- En je oplossing is alles dik belasten of verbieden wat je zelf niet nodig hebt?

Mijn vrouw heeft de bakfiets even uitgetest door naar haar ouders te fietsen (40km enkele reis _/-\o_ ). De bevindingen: de accu was pas op de helft (36v11ah accu), en het is af en toe lastig de sweetspot te vinden tussen versnelling/ondersteuning/snelheid/meetrappen, waardoor hij bij vlagen nogal onelegant in- en uitschakelt. Is misschien inherent aan een voorwielmotor. Ook reageert hij op achteruit trappen. Volgens de winkel kan ik dit fixen door een aantal magneten uit de schijf te halen van de trapassensor, klopt dat? (Ben nogal huiverig die schijf te slopen en dan verder van huis te zijn)
De juiste versnelling (trapfrequentie) vinden bij de diverse ondersteuning's standen is typisch het probleem bij (zelfbouw) voorwiel- en achterwiel motoren. Immers de ondersteuning's standen laten de motor in een vooraf bepaald toerental draaien en je kunt alleen maar mee-trappen. Trap je sneller dan de motor draait wordt je als het ware afgeremd. Daar valt weinig aan te doen vrees ik.

Bij achteruit trappen behoort de motor niet te reageren; dat je dat kunt regelen met minder magneten in de magneetschijf op de trapas is mij volkomen onbekend, sterker; nooit van gehoord. De PAS sensor reageert met motor activiteit zodra er een magnetisch signaal wordt geconstateerd, niet meer maar ook niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 07:17:
[...]
Bij achteruit trappen behoort de motor niet te reageren; dat je dat kunt regelen met minder magneten in de magneetschijf op de trapas is mij volkomen onbekend, sterker; nooit van gehoord. De PAS sensor reageert met motor activiteit zodra er een magnetisch signaal wordt geconstateerd, niet meer maar ook niet minder.
Een goed PAS systeem stopt juist als je achteruit trapt. Ik denk dat zo'n systeem 2 sensoren heeft, zodat hij kan detecteren welke kant de magneten op bewegen. Het kan best dat dit bij simpelere/goedkope systemen niet zo is. Bedenk me nu wel dat mijn fiets met voorwielmotor er geen last van had en ook maar een sensor had. Wellicht zaten er 2 sensoren in de behuizing, of is het een sensor die een plus of min signaal genereert afhankelijk van welke kant de magneet op beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mguzz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:56:
Er is een nieuwe regeling getroffen betreffende de Impulse motoren (Derby Cycle), nu zie ik maar weinig berichten voorbij komen van bezitters van pedelecs met deze motor maar vindt het toch interessant om hier te melden.
Ik las, en mijn FM bevestigde dit, dat vanwege de aanhoudende problemen met deze motoren de garantie met 2 jaar wordt verlengd zodra je een nieuwe motor krijgt dan wel gerepareerd terug komt.
Ik had een nieuwe gekregen omdat ik nog geen 200 km had gefietst. Na 3000 km begon ie weer te ratelen en werd deze meteen omgeruild. Na 200 km krijg je een gereviseerde en gaat de 2 jarige garantie weer in. Krijg je na 2 jaar problemen dan is de reparatie natuurlijk voor eigen rekening .

Op zich een coulante regeling maar dit mag natuurlijk nooit zo vaak voorkomen, ik lees dat zelfs enkele Evo motoren van de Kalkhoff Integrale na een tijdje zijn gaan ratelen.

Mij is in ieder geval verzekerd dat mijn huidige gereviseerde motor goed is, men heeft het euvel gevonden en verholpen, wat dat precies is wordt niet vermeld, maar fabrikanten zijn niet zo scheutig met dit soort info :)

Ben weer 1000 km verder en nog geen problemen.
Kijk, dat is goed nieuws.
Heb je hier ook een bron van?

Kwam laatst meerdere keren een scherpe aanbieding tegen van de Focus Aventura Speed met Impulse motor. Gewoon een mooie fiets maar wel met die Impulse motor die veel kwaaltjes had.

Maar is het verder ook zo dat de nieuwe motoren dan ook zijn aangepast met verbeteringen? Voordeel van de Focus is dat deze wel een 612Wh accu heeft en dat tegen een zeer scherpe prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zie zojuist dat ik "karmakoning" ben van deze topic. Waar heb ik dat aan te danken? Ik ben nog geen 10 maanden actief en echt veel postings heb ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 22:51
Inmiddels 1600KM op mijn bafang HD in 3 maanden tijd.
Werkt nog prima hier en tot op heden geen storingen o.i.d gehad.

Wel mijn ketting(open kettingkast) ingesmeerd met dikke olie zodat het niet spettert tegen de kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik heb deze 48V 13Ah lithium ion accu met lader aangeschaft, maar deze blijkt met zijn 43 cm lengte te groot te zijn voor mijn fiets.

Heeft iemand een aanbeveling voor mij welke ik wel zou kunnen nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ij4QAlRmFLGC364KpisXRoh5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Kijk, dat is goed nieuws.
Heb je hier ook een bron van?

Kwam laatst meerdere keren een scherpe aanbieding tegen van de Focus Aventura Speed met Impulse motor. Gewoon een mooie fiets maar wel met die Impulse motor die veel kwaaltjes had.

Maar is het verder ook zo dat de nieuwe motoren dan ook zijn aangepast met verbeteringen? Voordeel van de Focus is dat deze wel een 612Wh accu heeft en dat tegen een zeer scherpe prijs..
Ik bezit een Kalkhoff Endeavour met Afline naaf en belt drive, nog steeds de beste fiets waarop ik heb gereden met een 612Wh accu en een acieradius van 120 km, ik rij meestal in de sport stand en niet harder dan 30 km/u

Bron wat betreft de Impulse motor is een Duitse FM op het pedelecforum.de:

Reparaturservice innerhalb der Gewährleistung

Sobald eine Reklamation aufgrund eines Impulse-Motorschadens bei Derby Cycle eintrifft, wird von dort aus innerhalb eines Arbeitstages abgehend ab Cloppenburg ein neuwertiger Austauschmotor an den Händler verschickt. Wenn der Motor weniger als 200 km gelaufen ist, wird in jedem Fall ein neuer Motor an den Händler versendet. Achtung neu: Auf diesen Impulse-Austauschmotor gibt Derby Cycle unabhängig von der Gewährleistung 2 Jahre Garantie.

Reparaturservice außerhalb der Garantie und Gewährleistung

Für Impulse-Motorschäden außerhalb der Gewährleistung wird bei Meldung ebenfalls ein Impulse-Austauschmotor innerhalb von einem Tag an den Händler versendet. Der Ursprungsmotor muss aber zum Händler zurück und wird von dort abgeholt.
Wenn Sie einen Impulse 1-Motor außerhalb der Gewährleistung austauschen möchten, wird für diesen ein neuwertiger Impulse 2.0 Motor inkl. Speedsensor an den Händler verschickt.

Darüber hinaus kann man jetzt auch einen überholten Servicemotor ohne Motortausch erwerben.

Zu den Kosten:
Service innerhalb der Gewährleistung: kostenlos
Motoraustausch außerhalb der Gewährleistung: 349 €
Kauf eines Servicemotors: 449 €

http://www.pedelecforum.d...se-i-und-ii-motore.42226/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mguzz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:35:
[...]

Ik bezit een Kalkhoff Endeavour met Afline naaf en belt drive, nog steeds de beste fiets waarop ik heb gereden met een 612Wh accu en een acieradius van 120 km, ik rij meestal in de sport stand en niet harder dan 30 km/u

Bron wat betreft de Impulse motor is een Duitse FM op het pedelecforum.de:

Reparaturservice innerhalb der Gewährleistung

Sobald eine Reklamation aufgrund eines Impulse-Motorschadens bei Derby Cycle eintrifft, wird von dort aus innerhalb eines Arbeitstages abgehend ab Cloppenburg ein neuwertiger Austauschmotor an den Händler verschickt. Wenn der Motor weniger als 200 km gelaufen ist, wird in jedem Fall ein neuer Motor an den Händler versendet. Achtung neu: Auf diesen Impulse-Austauschmotor gibt Derby Cycle unabhängig von der Gewährleistung 2 Jahre Garantie.

Reparaturservice außerhalb der Garantie und Gewährleistung

Für Impulse-Motorschäden außerhalb der Gewährleistung wird bei Meldung ebenfalls ein Impulse-Austauschmotor innerhalb von einem Tag an den Händler versendet. Der Ursprungsmotor muss aber zum Händler zurück und wird von dort abgeholt.
Wenn Sie einen Impulse 1-Motor außerhalb der Gewährleistung austauschen möchten, wird für diesen ein neuwertiger Impulse 2.0 Motor inkl. Speedsensor an den Händler verschickt.

Darüber hinaus kann man jetzt auch einen überholten Servicemotor ohne Motortausch erwerben.

Zu den Kosten:
Service innerhalb der Gewährleistung: kostenlos
Motoraustausch außerhalb der Gewährleistung: 349 €
Kauf eines Servicemotors: 449 €

http://www.pedelecforum.d...se-i-und-ii-motore.42226/
Ok, thanks!

Je geeft zelf aan niet vaak harder dan 30 km.u te fietsen, mijn kruissnelheid heb ik graag wat hoger rond de 34/35. Is dat ook mogelijk met die motor? Heb namelijk gelezen dat deze motor minder ondersteuning geeft dan een Bosch etc...

Bijladen kan op het werk, dus ik hoef niet per se heen en weer te kunnen. Enkele reis is 26 km.

Ben dan met name geïnteresseerd in dit model:
https://www.12gobiking.nl/focus-aventura-speed-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:48:
[...]

Ok, thanks!

Je geeft zelf aan niet vaak harder dan 30 km.u te fietsen, mijn kruissnelheid heb ik graag wat hoger rond de 34/35. Is dat ook mogelijk met die motor? Heb namelijk gelezen dat deze motor minder ondersteuning geeft dan een Bosch etc...

Bijladen kan op het werk, dus ik hoef niet per se heen en weer te kunnen. Enkele reis is 26 km.

Ben dan met name geïnteresseerd in dit model:
https://www.12gobiking.nl/focus-aventura-speed-2016
Ik haal in de hoogste stand gemakkelijk 40 en heb een goede conditie, 45 is flink aanpoten en hou ik niet een 1.2 uur vol.
De actieradius is bij 40/u 45km onder normale weersomstandigheden

Die Focus is een mooie fiets en een exacte kopie van de mijne qua frame, ze komen ook uit dezelfde fabriek :)

De Pro Connect van Kalkhoff is een tikkie duurder met Shimano cassette

https://www.12gobiking.nl...-connect-impulse-s10-2016

[ Voor 7% gewijzigd door mguzz op 17-08-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:16
piwakawaka schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:01:
Ik heb deze 48V 13Ah lithium ion accu met lader aangeschaft, maar deze blijkt met zijn 43 cm lengte te groot te zijn voor mijn fiets.

Heeft iemand een aanbeveling voor mij welke ik wel zou kunnen nemen?

[afbeelding]
Het is inderdaad een jetser... (ik heb er twee die ik afwissel, van dezelfde vendor) Ik weet dat hij ook een wat kleinere accu heeft. Het zou wel helpen als je aangeeft hoeveel cm je de ruimte hebt op je frame ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Frost_Azimov op 17-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mguzz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:01:
[...]

Ik haal in de hoogste stand gemakkelijk 40 en heb een goede conditie, 45 is flink aanpoten en hou ik niet een 1.2 uur vol.
De actieradius is bij 40/u 45km onder normale weersomstandigheden

Die Focus is een mooie fiets en een exacte kopie van de mijne qua frame, ze komen ook uit dezelfde fabriek :)

De Pro Connect van Kalkhoff is een tikkie duurder met Shimano cassette

https://www.12gobiking.nl...-connect-impulse-s10-2016
Die is alleen niet leverbaar in maatje XL en dat heb ik wel nodig met mijn 2 meter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Een goed PAS systeem stopt juist als je achteruit trapt. Ik denk dat zo'n systeem 2 sensoren heeft, zodat hij kan detecteren welke kant de magneten op bewegen. Het kan best dat dit bij simpelere/goedkope systemen niet zo is. Bedenk me nu wel dat mijn fiets met voorwielmotor er geen last van had en ook maar een sensor had. Wellicht zaten er 2 sensoren in de behuizing, of is het een sensor die een plus of min signaal genereert afhankelijk van welke kant de magneet op beweegt.
Dat setje wat ik 3 jaar geleden voor weinig kocht bij rat had ook maar 1 sensor die alleen de motor inschakelde wanneer ik vooruit trapte. Er stonden pijlen op de magneetschijf voor juiste montage want andersom gebeurde er niets.

• piwakawaka
Frost_Azimov schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Het is inderdaad een jetser... (ik heb er twee die ik afwissel, van dezelfde vendor) Ik weet dat hij ook een wat kleinere accu heeft. Het zou wel helpen als je aangeeft hoeveel cm je de ruimte hebt op je frame ;-)
Bedankt.
Bij mijn accu kwamen (door zijn 43 cm) ook de montage-gaten van de accu een dikke cm te hoog uit.
De door jouw genoemde accu lijkt interessant. Mooi dat er een plaatje met afmetingen bij staan. Ik denk dat ik eens een kartonen sjabloon ga maken om te kijken hoe die accu uit zou komen.

• karazz
Goedemorgen,
Ben me momenteel aan het oriënteren op een 2e hands speed pedelec, ga vanavond eens kijken naar een Specialized Turbo S uit 2014. Heeft pas 700 km op de teller staan. Gisteren even met de verkoper gesproken, welke 2e eigenaar is, en die gaf aan dat de oorspronkelijke eigenaar bij aankoop de keuze heeft gehad om hem op 25 km/u te laten begrenzen of 'onbegrensd' te laten. Verhaal was voor mij nieuw, heeft een van jullie hier wel eens van gehoord?

Verder overigens nog speciale dingetjes om op te letten voordat ik eventueel tot aankoop over ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
phYzar schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:08:
Is niet zo zeer inherent aan een voorwiel motor maar inherent aan fietsen met alleen een trapsensor (rotoatie sensor), geen koppel sensor (kracht sensor).
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Meeste pas systemen hebben maar 1 sensor. Maar ook met 1 sensor kan je prima de richting detecteren. Als je een magneet langs een spoel beweegt gat er een stroompje lopen, beweeg je de magneet de andere kant op dan loopt het stroompje de andere kant op. (rechterhand regel voor het bepalen van de richting van de stroom)

Bijvoorbeeld alle heinzman systemen van de afgelopen 10 jaar zijn richting bewust met 1 magneet sensor.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Vlassie1980
karazz schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:28:
Goedemorgen,
Ben me momenteel aan het oriënteren op een 2e hands speed pedelec, ga vanavond eens kijken naar een Specialized Turbo S uit 2014. Heeft pas 700 km op de teller staan. Gisteren even met de verkoper gesproken, welke 2e eigenaar is, en die gaf aan dat de oorspronkelijke eigenaar bij aankoop de keuze heeft gehad om hem op 25 km/u te laten begrenzen of 'onbegrensd' te laten. Verhaal was voor mij nieuw, heeft een van jullie hier wel eens van gehoord?

Verder overigens nog speciale dingetjes om op te letten voordat ik eventueel tot aankoop over ga?
700 km en dan 2e eigenaar? Smells a bit fishy...

Ik zet maandelijks zeker 750km op de teller. Heb zelf verder geen kennis van Specialized aangezien ze een eigen systeem hebben. Als hij begrensd werd verkocht dan zal het verder ook niet mogelijk zijn om hem te verzekeren als speed-pedelec incl kenteken etc..

• karazz
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

700 km en dan 2e eigenaar? Smells a bit fishy...

Ik zet maandelijks zeker 750km op de teller. Heb zelf verder geen kennis van Specialized aangezien ze een eigen systeem hebben. Als hij begrensd werd verkocht dan zal het verder ook niet mogelijk zijn om hem te verzekeren als speed-pedelec incl kenteken etc..
2e en huidige eigenaar is een handelaar, dus feitelijk maar een eigenaar gehad. Verhaal is dat hij verder van huis is gaan werken en dat de fiets niet meer gebruikt werd en zodoende verkocht is.

Zoals het me verteld is is hij niet begrensd verkocht, maar werd de mogelijkheid gegeven om hem wel of niet begrensd te kopen. Vond het ook een vreemd verhaal. Weet ook niet of het eenvoudig te zien is of het een 25 of een 45 km model betreft. Is het niet zo dat een echte Turbo S niet eens in 25 km uitvoering bestaat?

Linkje naar de advertentie

[ Voor 4% gewijzigd door karazz op 18-08-2016 09:26 . Reden: Linkje toegevoegd ]

• Vlassie1980
karazz schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:25:
[...]

2e en huidige eigenaar is een handelaar, dus feitelijk maar een eigenaar gehad. Verhaal is dat hij verder van huis is gaan werken en dat de fiets niet meer gebruikt werd en zodoende verkocht is.

Zoals het me verteld is is hij niet begrensd verkocht, maar werd de mogelijkheid gegeven om hem wel of niet begrensd te kopen. Vond het ook een vreemd verhaal. Weet ook niet of het eenvoudig te zien is of het een 25 of een 45 km model betreft. Is het niet zo dat een echte Turbo S niet eens in 25 km uitvoering bestaat?

Linkje naar de advertentie
Dan is het inderdaad al iets minder fishy :)

Verder zeker een erg mooie fiets. Het zal dan dus niet al te moeilijk zijn om de fiets softwarematig te begrenzen.

Nog wat leesplezier voor je gevonden: http://www.mtbsnake.nl/Bi...alized-Turbo-S-300512.pdf

Ik zou wel even navragen of hij wel op kenteken is te zetten, lijkt me wel want de persoon die deze review heeft geschreven had er ook een blauwe plaat op.

• karazz
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:39:
[...]

Dan is het inderdaad al iets minder fishy :)

Verder zeker een erg mooie fiets. Het zal dan dus niet al te moeilijk zijn om de fiets softwarematig te begrenzen.

Nog wat leesplezier voor je gevonden: http://www.mtbsnake.nl/Bi...alized-Turbo-S-300512.pdf

Ik zou wel even navragen of hij wel op kenteken is te zetten, lijkt me wel want de persoon die deze review heeft geschreven had er ook een blauwe plaat op.
Dankje, had die review al eens gezien, maar niet meer n.a.v. mijn huidige verhaal...

Zojuist even naar een specialized dealer gebeld, deze was verbaasd dat de fiets zonder kenteken bij een klant terecht heeft kunnen komen. Daar deze altijd fabriek af met een kentekenplaatje geleverd dienen te worden. Zijn advies was om bij het rdw na te vragen of en hoe ik er nu alsnog een kentekenplaatje op kan krijgen. Aangezien die hier in de straat zitten wandel ik daar dadelijk in de pauze even langs...

• bgttje
piwakawaka schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:01:Ik heb deze 48V 13Ah lithium ion accu met lader aangeschaft, maar deze blijkt met zijn 43 cm lengte te groot te zijn voor mijn fiets.Heeft iemand een aanbeveling voor mij welke ik wel zou kunnen nemen?
[afbeelding]
https://bmsbattery.com/eb...tery-charger-battery.html

• Vlassie1980
karazz schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:00:
[...]

Dankje, had die review al eens gezien, maar niet meer n.a.v. mijn huidige verhaal...

Zojuist even naar een specialized dealer gebeld, deze was verbaasd dat de fiets zonder kenteken bij een klant terecht heeft kunnen komen. Daar deze altijd fabriek af met een kentekenplaatje geleverd dienen te worden. Zijn advies was om bij het rdw na te vragen of en hoe ik er nu alsnog een kentekenplaatje op kan krijgen. Aangezien die hier in de straat zitten wandel ik daar dadelijk in de pauze even langs...
Handig dat die vlak bij je zitten :)

Ondanks dat het al een 4 jaar oud model is blijft die Specialized Turbo S wel een prachtige fiets _/-\o_

• zonnefreak
karazz schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:28:
Goedemorgen,

Ik heb je linkje ook even aangeklikt. Ziet er inderdaad mooi uit. Weet alleen niet of de accu hier niet onder te lijden heeft gehad. Als hij al een paar jaar oud is en er is daadwerkelijk maar 750 km mee gefietst is Dan zou ik de accu niet vertrouwen. Omdat de accu lange tijd niets heeft gedaan en hij misschien ook nog altijd aan de oplader heeft gestaan, ben ik bang dat deze dit niet goed overleefd zal hebben. Tevens heb je geen garantie meer op de fiets als je pech hebt.

Misschien dat je kunt regelen dat je een nieuwe accu geleverd kan kan krijgen tegen inkoopsprijs. Begreep tenminste dat het bij een fietsen dealer is.

• karazz
zonnefreak schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:39:
[...]

Ik heb je linkje ook even aangeklikt. Ziet er inderdaad mooi uit. Weet alleen niet of de accu hier niet onder te lijden heeft gehad. Als hij al een paar jaar oud is en er is daadwerkelijk maar 750 km mee gefietst is Dan zou ik de accu niet vertrouwen. Omdat de accu lange tijd niets heeft gedaan en hij misschien ook nog altijd aan de oplader heeft gestaan, ben ik bang dat deze dit niet goed overleefd zal hebben. Tevens heb je geen garantie meer op de fiets als je pech hebt.

Misschien dat je kunt regelen dat je een nieuwe accu geleverd kan kan krijgen tegen inkoopsprijs. Begreep tenminste dat het bij een fietsen dealer is.
Helaas, het is een handelaar, geen fietsen dealer. Dit is ergens tussen zijn 15 á 20ste Specialized Turbo S die hij tweedehands verkoopt. Hij koopt overigens in binnen- en buitenland in. Dus een nieuwe accu zal lastig worden. Misschien is het een optie dat ik de fiets laat uitlezen bij een specialized dealer, zouden die iets over de staat van de accu moeten kunnen zeggen?

Maar de staat van de accu blijft lastig, dat zul je altijd bij tweedehands pedelecs houden denk ik zo...

Oja, deze fiets komt overigens niet uit het buitenland is me verteld.

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 18-08-2016 11:01 ]

• Vlassie1980
karazz schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:54:
[...]

Helaas, het is een handelaar, geen fietsen dealer. Dit is ergens tussen zijn 15 á 20ste Specialized Turbo S die hij tweedehands verkoopt. Hij koopt overigens in binnen- en buitenland in. Dus een nieuwe accu zal lastig worden. Misschien is het een optie dat ik de fiets laat uitlezen bij een specialized dealer, zouden die iets over de staat van de accu moeten kunnen zeggen?

Maar de staat van de accu blijft lastig, dat zul je altijd bij tweedehands pedelecs houden denk ik zo...

Oja, deze fiets komt overigens niet uit het buitenland is me verteld.
Misschien is het een optie om de fiets eerst te lenen zodat je een lange proefrit kunt maken en dan de actieradius bepalen? Zou inderdaad het beste zijn om de accu uit te laten lezen door een Specialized dealer maar die vind je niet op elke hoek van de straat...

• karazz
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:04:
[...]

Misschien is het een optie om de fiets eerst te lenen zodat je een lange proefrit kunt maken en dan de actieradius bepalen? Zou inderdaad het beste zijn om de accu uit te laten lezen door een Specialized dealer maar die vind je niet op elke hoek van de straat...
Ben gisteren toevallig vlakbij een Specialized dealer langs geweest, die zit toevallig op mijn woon-werk route... ;)

Maargoed, alles valt of staat met of de verkoper hieraan mee wil werken.

Vraag me ook af of de pasmaat van de accu's door de jaren veranderd is. Anders zou ik er misschien een zware accu uit het nieuwe model in kunnen passen.

Dadelijk de dealer nog maar eens met een belletje vereren 8)

• piwakawaka
Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.