Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:
  • 712.650 views

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-10 20:12
quote:
- oblomov - schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:59:
[...]
Voor zelfbouw lijkt het mij, lees ik van de kenners ;), een betrouwbare en krachtige set. Vooral het eigenlijke motorhuis steekt mij iets té opvallend naar voren en beneden. De motor zou wat eleganter aan/ingebouwd moeten kunnen worden. Of is dat per fiets verschillend?
Dat laatste is inderdaad afhankelijk van de hoek die de schuine buis in het fietsframe naar voren maakt; afhankelijk daarvan kun je de motor vrijwel horizontaal monteren of ietwat schuin naar voren/beneden.

Overigens is de motor vanaf disc (tandwiel-chain) maar voor de helft zichtbaar. De motor zelf is 110mm rond en wanneer je in (of van uit) de hoek, horizontaal vanaf hart trapas gerekend 74mm, naar boven 55mm meet dan is de motor horizontaal te monteren. (34mm center trapas tot motor, zie foto)

(maten betreffen de 250 watt motor)

• racinfo
quote:
echtp schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:32:
Ik bedoel met freewheel, dat als je de motor uitzet de fiets net zo licht trapt als zonder motor.
Afgaande op de afbeelding lijkt het mij dat je met motor uit, toch het grote tandwiel en daaraan gekoppelde wormwiel aandrijft. Het kleine wormwiel heeft een vrijloop in het grote nylon tandwiel wat daar aan gekoppeld zit. Als je de 7-delige Youtube videofilm (zie eerdere post) afkijkt wordt eea duidelijker.

-

Hieruit blijkt dat je toch enige weerstand zult ondervinden tijdens trappen met de motor uit. Hoewel dat wel minimaal zal zijn tov fietsen zonder motor op de trapas.

Hier een foto van de vrijloop in het grote tandwiel dat zorgt dat je de trapas stil kunt houden terwijl de motor doordraait, je ziet de 3 clipjes in het binnenwerk die aangrijpen wanneer je gaat trappen.

racinfo wijzigde deze reactie 18-08-2016 08:49 (21%)

http://www.volkskrant.nl/...lometer-per-uur~a4355479/

Dat vizier is niet eens zo gek, heb nu ook standaard bij weer of geen weer een zonnebril op tegen tranende ogen en insecten.

Verder gewoon een licht gemodificeerde racefiets helm, geen agent die gaat checken of dit aan de eisen voldoet 8)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 11-08-2016 09:28 (28%)

• mguzz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-08 13:00
Geen paniek, er is nog hoop, wilde plannen worden gesmeed :)

Foto komt van onderstaand artikel

http://xtnt.nl/actueel.asp?id=2825

• mguzz
In de stad Groningen is al een zgn fietsstraat aangelegd waar auto's 'te gast" zijn, geschikt voor zowel traag verkeer als pedelecs,

https://gemeente.groningen.nl/bessemoerstraat-fietsstraat
Riese und Muller haar nieuwe topmodel, 2 accu's dus max 1000Wh aan capaciteit :o

https://www.r-m.de/de/unternehmen/news/das-neue-delite/

De prijs zal wel boven de 6K uit gaan stijgen aangezien hij ook nog een suspension in het achterwiel heeft en de andere Delite's ook al aardig aan de prijs waren...

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Vandaag wordt bij De Pedaleur de nieuwste Stromer ST1x gepresenteerd. Zit tussen de ST1 en de ST2 in; met een accu van 618 Wh erg interessant voor mensen die wat langere afstanden willen rijden. En hij is (i.t.t dat R&M ding hierboven) ook weer niet te versmaden fraai:

Ko de Boswachter wijzigde deze reactie 12-08-2016 16:42 (0%)
Reden: Typo

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:12
quote:
Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:42:
ik vind het ook leuk om de ervaringen van ombouw ook voorbij te zien komen.
Een tijdje terug heb ik onze bakfiets omgebouwd met een kit van e-bikekit.nl. Een bafang k5 voorwielmotor als ik het goed heb. Ik wilde niet de standaard accubagagedrager gebruiken, maar voor de gewichtsverdeling en zichtbaarheid alles in de bak wegwerken. Dus dat werd zagen en boren:
Bakfiets1

Bakfiets2

Bakfiets3

Bakfiets4

Bakfiets5

Bakfiets5

Bakfiets6

Fietst heerlijk, al voelt het op de hogere standen meer als waterskiën zoals je wordt meegesleurd :P

Owja, de zijkant van de bakfiets wijkt af omdat ik daar een deurtje heb gemaakt om de hond in te laten stappen. Ik wilde de originele zijkant intakt laten, vandaar de afwijkende zijwand :) En de beugel die je ziet is een maxi-cosi-houder /burgerlijk

• karazz
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-10 23:06
Weet niet of hij hier al bekend is, maar kwam dit artikel tegen over de Vintage Electric Scrambler: http://www.want.nl/retro-elektrische-fiets/

Smaken verschillen natuurlijk, maar volgens mij is dit de mooiste speed pedelec die ik tot nog toe gezien heb... Zal wel nooit naar Europa komen helaas...

karazz wijzigde deze reactie 15-08-2016 08:30 (5%)

• mguzz
Er zijn wel pedelecs met een grote batterij capaciteit alleen zien ze er niet uit :) echter wel redelijk betaalbaar, de Laneri Falcon 250L (long drive) € 2 198,00

specs:

Capacity - 1350 W/h
Range - 180 km
Range with pedaling - 300 km
Weight - 34 kg
Top-speed - 40 km/h
Limit current – 15 A
Efficiency – 80%
Battery-pack:
Chemistry: Lithium Ion LG ICR18650D1 3000mA/h

• piwakawaka
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-02-2018
Ik heb deze 48V 13Ah lithium ion accu met lader aangeschaft, maar deze blijkt met zijn 43 cm lengte te groot te zijn voor mijn fiets.

Heeft iemand een aanbeveling voor mij welke ik wel zou kunnen nemen?

• - oblomov -
  • Registratie: oktober 2015
  • Niet online
quote:
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:46:
De percentages zijn toch ten opzichte van wat de rijder levert? Dus als ik 70W lever, doet de motor daar in de turbo-stand 210W bij. Uiteraard tot het maximum van de motor en tot de begrensde snelheid. Zo heb ik het begrepen althans.

Vind het lastig om dat vanuit ervaring te zeggen, omdat ik niet weet hoeveel Watt ik zelf lever onder normale omstandigheden. Mijn ActiveLine lijkt in ieder geval ook deze percentages te leveren, als ik zo kijk naar het vermogen dat mij nodig lijkt om mij en mijn fiets voort te bewegen.
Bijna altijd fiets ik in ondersteuningsstand Tour. Sinds de laatste update van het Nyon display kan ik ook mijn eigen bijdrage aflezen en dat valt mij behoorlijk tegen. In Tour 120% ondersteuning en 9% in Eco met 50% ondersteuning, is de bijdrage van de motor 66% en mijn bijdrage MAAR 34%. Zie afbeelding 1. De rit verliep bijna uitsluitend in natuurgebieden, vandaar de lage gemiddelde snelheid.

Via de Nyon kan ik ook eigen ondersteuningsstanden van 0 tot 310% samenstellen. De zogenaamde Costum Ridings Modes, afgekort: CRM. Om minstens op een eigen bijdrage van 50% te geraken, moest ik een CRM van 80% instellen. Zie afbeeldingen 2 en 3.

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
bgttje schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:37:
Idd, vreemd toch dat ze nog steeds fietsen met accu's achterop uitbrengen 8)7 Totaal niet goed voor de balans van de fiets. Ze zitten ook veel te hoog :(
Terwijl een accu achterop ten behoeve van een lage instap niet per se nodig is. Flyer, Kalkhoff plaatsen de accu achter de zitbuis en R&M lost dat bij de Nevo zo op. Hoewel, echt laag is de instap bij dit model niet!

- oblomov - wijzigde deze reactie 21-08-2016 17:18 (30%)
Reden: Quote toegevoegd

• racinfo
Ook gefeliciteerd. Het valt mij nu pas op dat de accu ook als bagagedrager functioneert! Wel apart,

racinfo wijzigde deze reactie 21-08-2016 20:41 (35%)

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
vverbeke schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:11:
Ik heb met mijn Nyon eigen ondersteuningsstanden gemaakt. Eco gebruik ik nooit, dat doet niet veel meer dan het extra gewicht van een eBike 'opheffen', dus heb ik nu 4 bruikbare standen geprogrammeerd i.p.v. de 3 standen tour, sport & turbo. Meestal fiets ik met de lichtste of op één na lichtste ondersteuning, ook bergop. Die maximum ondersteuning is voor als de benen echt niet meer meewillen.

Met de laatste Nyon update kan je zien hoeveel je eigen aandeel is en hoeveel dat van de motor, dat schommelt bij mij rond de 55% aandeel. Met een 50 km per dag is dat eenvoudig gesteld vergelijkbaar met 27 km per dag op een gewone fiets. Omdat het hier nogal heuvelachtig is (rand Vlaamse Ardennen) denk ik dat ik eerder aan zo'n 80% motor zit bij heuvelop en 20% op de vlakke stukken. Als de wind wat mee zit fiets ik makkelijk > 27 km/h op vlakke stukken en doe ik dus alles zelf (moet ik dan zo'n speedpedelec nummerplaat monteren? :+ )

Nu, absoluut niet sportief maar wel 700 km / maand fietsen vind ik nogal een tegenstelling hoor, je moet nu ook niet te bescheiden zijn. De meesten geraken daar bijlange niet aan. Op een goeie maand doe ik een 500 à 600 km woon-werk (niet elke dag met de fiets: kinderen voeren, stortregen, ...) en daarmee ben ik hier op het werk (200 man personeel) koploper qua fietsvergoeding cashen 8).
Dat sportieve moet ik wat toelichten. Behalve fietsen, vroeger zonder en sinds ongeveer 1 jaar met ondersteuning, en wat wandelen met mijn hond, heb ik nog nooit aan sport gedaan (ik was en ben ook totaal niet in sport geïnteresseerd). Met andere woorden ik ben niet ergens in getraind, niet sterk en niet meer de jongste met mijn 66 jaar. Toch kost het mij niet veel moeite om in de stand TOUR langere tijd 25/26 km/u te fietsen. Met meer tegenwind, zachtere ondergrond en heuvel op lukt mij dat ook niet.

Stand TOUR met een motor bijdrage van 120%, de op een na lichtste ondersteuningsstand van de Bosch Performance motor, geeft al vrij veel ondersteuning en tot mijn verbazing en teleurstelling is mijn bijdrage maar 34%.

Ik heb onlangs 2 nieuwe standen via mijn Nyon Display geprogrameerd namelijk 100% (CRM2) en 80% (CRM1) motor ondersteuning. In die 2 ondersteuningsstanden is mijn bedrage 40% respectievelijk 50%. Met 100% ondersteuning lukt het mij ook om onder gunstige omstandigheden 25/26 km/u te fietsen. Met 80% heb ik al meer moeite.

Wat ik eigenlijk ook wilde betogen in mijn vorige post, is dat de snelheid van een 25 km/u e-bike, zonder Badass en dergelijke, nauwelijks hoger wordt in TURBO, maar dat het minder moeite kost in deze stand is evident.

• racinfo
quote:
Opperpanter2 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:34:
[...]

Hoe heb je dat gedaan, want normaliter kan je alleen een maximale cadans instellen en hangt je snelheid vervolgens af van je gekozen versnelling, of is dat ook wat je bedoelt?
De snelheid hangt af van de gekozen versnelling? Neen, die hangt af van de waarden van de keuzestanden in de controller. Natuurlijk kun je variabel in die gekozen stand snel of langzaam meetrappen maar dat be-invloed weinig (+/- 5 km) in het bereik van de assist stand en max assist.

Edit
Hier een weergave van mijn instellingen

nb
Stand 5 t/m 9 gebruik ik nooit, alleen stand 5 wanneer ik er echt vol tegenaan ga.

racinfo wijzigde deze reactie 25-08-2016 17:12 (15%)
Reden: Instellingen erbij geplaatst

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Iemand hier daadwerkelijk ervaring met inbouwen van Bikespeed-RS of Asa Espeed in een Batavus Razer? Heb eerste beschermkapje eraf. Daaronder 3 dikke moeren die

A: heel erg vastzitten.
B: een stukje verzonken zijn in het frame waardoor je er niet normaal een steeksleutel of dop op kunt zetten.

Dat lukt dus niet :(

Is het de bedoeling dat je van de andere kant werkt? Maar dan moet je de hele kettingkast gaan verwijderen? Alle filmpjes op Youtube over Yamaha-motoren daar hebben ze andere type fietsen waar die 3 moeren geen moeren zijn, maar imbus, en waar ze makkelijk los gaan en je de motor een stukje kunt laten zakken om bij de kabeltjes te komen.

woekele wijzigde deze reactie 27-08-2016 19:54 (12%)

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-10 21:47
quote:
racinfo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:01:
[...]
Is dat een nieuwe of oude fiets? Dames of heren? Een afbeelding ervan zou handig zijn. Als het een oude fiets betreft kun je problemen hebben met het loswrikken van de trapas en... wat voor versnelling heb je? Die vaste kettingkast zo zie ik op diverse afbeeldingen is wellicht niet te handhaven tenzij het aantal tanden van het tandwiel op de trapas overeen komt met de Bafang set (aandachtspuntje!).
Zit er een Nexus 7 of 8 in de achternaaf? Van de 7 is bekend dat er enig kracht verlies zal optreden.
Enz. enz.

Plaats eens een foto van de fiets!
Is al een wat ouder type maar is weinig gebruikt. Hij heeft inderdaad een nexus 7 versnellingen.
Gazelle Grenoble

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• racinfo
quote:
bbn_ldp schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:32:
Goed om te lezen dat de bafang voldoet. Ik moet nu mijn trapas er proberen uit te krijgen en mijn tandwiel tellen. Kan je een foto plaatsen van jou remhendel oplossing?
Dat deed ik al eerder in topic 1, zie daartoe:
racinfo in "Het grote elektrischefietsentopic"

Uiteraard heb ik van dun aluminium (off-set vel) een kapje om de schakelaar heen gebogen en dat de zelfde kleur gegeven als de remhandel zelf, het oogt wel knullig maar het gaat om de werking en die is betrouwbaarder dan de magnetische oplossing.

Uiteraard moet je de drukschakelaar demonteren uit de bijgeleverde remhandels; verwijder eerste het kunststof moertje zodat je de schakelaar eruit kan trekken, omwikkel dan het dunne kabeltje met een aantal lagen allu-folie om hem te beschermen tegen het zaagblad wanneer je de (bijgeleverde) remhandel overlangs doorzaagt. Het gat is te klein namelijk om de kabel met stekker aansluiting uit de remhandel te trekken, dus dat zagen moet je voorzichtig doen, buig de zaagopening dan verder open met een schroevendraaier zodat de kabel er onbeschadigd uit of door kan.

De schakelaar heb ik eerst met een druppeltje 10-secondenlijm op de juiste plaats gepositioneerd, waarbij ik de rand van de schakelaar net over het omhulsel van de hydraulische handel liet vallen om de druk van de terugspringende handel beter te weerstaan. Nadien heb ik met 2-componenten lijm van Bison het geheel omhuld voor betere stevigheid en terwijl dat nog niet uitgehard was het dunne aluminium er netjes omheen gebogen en met 10-sec lijm vastgezet. Een likje mat zwarte verf erover en klaar.

Bepaal met een kraspen de plaats waar de parker moet komen en boor een gaatje van 1 a 1.5mm diameter, en circa 2mm diep in de handel. Daar een parkertje in en klaar is je hydraulische motorstop schakelaar.

racinfo wijzigde deze reactie 31-08-2016 20:31 (76%)
Reden: uitleg en foto

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zojuist een Gazelle Cityzen C8 Hybrid M besteld :) (ook wel Cityzen C8 HMB genoemd?)

Lijkt op foto derailleur te hebben, maar is alleen kettingspanner, zit een Nexus 8 naafversnelling in. Versie met 400Wh-accu gekozen.

Ik neem genoegen met de 'mindere' Bosch-Active-motor en de half open kettingkast, vanwege de prijs. Mijn 2e keus, de Batavus Razer (die familielid van me heeft), was 200-300 duurder. Vond ik te groot verschil. En deze heeft wél schijfremmen. Kosten voor deze: 1900.

woekele wijzigde deze reactie 05-09-2016 17:29 (4%)

• racinfo
quote:
maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:15:
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er p de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/20130902a008.jpg
Batavus Navajo

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/20140622a003.jpg
Peugeot

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
quote:
racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:38:
[...]
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.

[afbeelding]
Batavus Navajo

[afbeelding]
Peugeot
Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.

Die Peugetot kan ik niet goed zien, maar ook dat lijken het stukje dat ik kan zien ook cantilevers.

Cantilevers ;

V-brakes ;

maartend wijzigde deze reactie 06-09-2016 19:35 (20%)

• racinfo
quote:
Torched schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:10:
Je zou kunnen kijken of je het achtertandwiel kleiner kunt krijgen of het voortandwiel groter.
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.

Afbeelding R&M

• racinfo
quote:
Ik keek naar deze...

• racinfo
Als ik ooit zou besluiten voor een fabrieksfiets ipv mijn eigen MTB met bafang middenmotor zou ik willen gaan voor de Merida. Dankzij de Merida van mijn vriend Leen maakte ik kennis dmv een proefritje op zijn e-bike en kwam deze, nav mijn eigen ervaring met zijn Merida het dichtst bij mijn eigen mtb eigenbouw qua. rij-genot, rem vermogen en schokbestendigheid. Het model trok mij ook zeer wel aan. Het frame is mi. zeer stevig en kan tegen een stootje en met 22.3 kg is de fiets toch licht (te noemen). Accu a 418 kwh. 4x framematen, 46-51-56-61, ik zou met mijn 1.89 gaan voor de 56 (zo lenig ben ik nu ook niet meer ;) )

racinfo wijzigde deze reactie 17-09-2016 08:55 (22%)

• mguzz
quote:
maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:58:
[...]
Maar oke, heb nu op lijstje
Giant elegance E+1 (rollerbrakes Vergroot?)
Batavus Razer (geen rechtopzit)
Amslod Aston (samsung accu, onbekend bekend merk, slechte hulpreviews, valt dus af)
Merida Espresso City 408 (zou niet weten waarom niet)
Batavus Stream (velgremmen, dus hogere slijtage bij dit gewicht)

Mis ik er nog?
Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)

Een voordeel vind ik dat je de keuze uit 11Ah (416Wh) of 17Ah (603Wh) accu, de Impulse motoren hebben niet zo'n beste reputatie maar de problemen schijnen opgelost te zijn.

Specificaties

Frame: Aluminium
Kleur: Antraciet
Gewicht: ca. 26 kg
Bagagedrager: Aluminium
Bandenmaat: 28″ x 1,40
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Remmen voor: Magura HS11 Hydraulische rem
Remmen achter: Magura HS11 Hydraulische rem
Verlichting: Halogeen verlichting op accu
Stuur: Verstelbaar met speedlifter
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Motor: 250W 36 Volt
Accu: 36 Volt 11Ah / 14,5Ah / 17Ah

Ben geen dealer hoor :) rij zelf ook Kalkhoff

• racinfo
quote:
mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:41:
[...]

Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)

Een voordeel vind ik dat je de keuze uit 11Ah (416Wh) of 17Ah (603Wh) accu, de Impulse motoren hebben niet zo'n beste reputatie maar de problemen schijnen opgelost te zijn.

Specificaties

Frame: Aluminium
Kleur: Antraciet
Gewicht: ca. 26 kg
Bagagedrager: Aluminium
Bandenmaat: 28″ x 1,40
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Remmen voor: Magura HS11 Hydraulische rem
Remmen achter: Magura HS11 Hydraulische rem
Verlichting: Halogeen verlichting op accu
Stuur: Verstelbaar met speedlifter
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Motor: 250W 36 Volt
Accu: 36 Volt 11Ah / 14,5Ah / 17Ah

[afbeelding]

Ben geen dealer hoor :) rij zelf ook Kalkhoff
Dit model doet mij sterk denken aan mijn 1e e-bike, de Batavus E-Go4 uit 2007, met middenmotor en een Ni-Cad accu :(

Mijn zoon zei altijd: Oudbollig 8)7

• mguzz
quote:
racinfo schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:52:
[...]

Mijn zoon zei altijd: Oudbollig 8)7
Er bestaan ook hippere modellen van rond de € 1000,- bv de Byocycle Zest, wordt verkocht door de Halfords, echter alleen in GB en bij mijn weten niet in Ned.

http://www.halfords.com/c...ocycle-zest-electric-bike

mguzz wijzigde deze reactie 17-09-2016 13:27 (13%)

Leuk plaatje van het ochtendritje vanmorgen:

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
racinfo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:20:
Hoofdzakelijk voor de grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinkerwegen. Ik liet mij verleiden door de uitleg van de fabrikant dat deze banden zich ook uitstekend lenen voor gebruik op de normale fietspaden, dus een all-round band voor alle omstandigheden.
Ik fiets er prima mee en kan dan ook gerust bij uitwijken voor mede weggebruikers naast het fietspad ermee uit den voeten! Geen spijt gehad tot nu toe van mijn keuze. :9
Wat je schrijft over grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinkerweg komt overeen wat er op de website van Schwalbe over deze band staat en als jij bovendien tevreden bent wat het overige betreft wil en kan ik dat zeker niet bestrijden. Echter, ook uitgaande van hetgeen de fabrikant beweerd, lijkt mij de Schwalbe Marathon Mondial een betere all-round band.

• mguzz
Je zal maar in Canada wonen, het langste fietspad ter wereld is volgend jaar voltooid, het water loopt me al in de mond.

Het fietspad dat Canada doorkruist heeft een autovrije route van 22.000 kilometer lang. De route genaamd The Great Trail is exclusief voor langzaam verkeer; fietsers, wandelaars en mensen te paard, wat in de winter wordt vervangen door langlaufen en snowmobiling.

Het enige wat je kan overkomen is dat je door een grizzly beer van je fiets wordt getrokken :)

https://thegreattrail.ca/

• racinfo
Speciaal voor de Bafang liefhebbers, 2000 watt met 50 Amp accu ;)

http://lunacycle.com/luna...-s-fat-with-50-amp-bbshd/

racinfo wijzigde deze reactie 28-09-2016 08:39 (22%)

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-10 21:47
Ik ben bezig met mijn fiets te voorzien van een 250 w bafang. Nu kan mijn remhendel rechts niet vervangen worden omdat de versnellingen daar aan vast zitten. Heeft er iemand een oplossing?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• racinfo
quote:
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:51:
[...]

Heb je toevallig een voorbeeld foto?
Ik heb zoiets op mijn batavus ook gedaan:

Sleutel je liever niet aan het uiterlijk van je fiets dan is een rem-tonnetje ook een oplossing!

racinfo wijzigde deze reactie 28-09-2016 19:24 (24%)

• racinfo
quote:
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:17:
Ik blijk ook een te groot tandwiel te hebben gekregen. Ik moet een 38 tands hebben en heb nu een 48 tands.
Zij de tandwielen los in nl te krijgen?
Waarom een 36 tands? Dat heeft alleen maar zin wanneer je van plan bent de Alpe 'd Huez te gaan beklimmen; ik zou eerder een groter tandwiel willen hebben dan de standaard bijgeleverde.

Edit
Sorry, ik vergat even dat je een 7x versnellingsnaaf hebt.

Een adres in Nederland waar je ruime keus (van 34 tot 70 tands - 5 gats bafang) hebt is:

http://www.alligt.nl/bodies/Bafangasortiment.html

racinfo wijzigde deze reactie 29-09-2016 10:55 (13%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 05:29:
Ik hoef de wielomtrek niet aan te passen als ik de magneet dus verder van de as plaats. De tijd die de magneet nodig heeft voor een rondje wordt groter (want grotere cirkel), dus haal ik pas bij een grotere snelheid het maximaal aantal omwentelingen... Dus langer ondersteuning.

Tip: leer het verschil tussen hoeksnelheid en omtreksnelheid.

woekele wijzigde deze reactie 07-10-2016 07:58 (14%)

• snoekds20
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-10 23:30
quote:
bgttje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Zoek n plek waar ze het dichtst bij elkaar komen. Maakt niet uit waar. Ben benieuwd hoe je de 500W ervaart?
De bafang/8fun 48V/500W is gemonteerd met een 14.5 Ah batterij op een Gudereit LC75. Vrijdag a.s. is het plan naar mijn werk te fietsen, enkele reis is ca. 22 km en ik hoop dat ik ook ondersteund terug kan ;) Afgelopen zaterdag 10 km gefietst op eigen kracht met alleen de motor er aan dus zonder batterij. dat fietste prima, miste de 3 st. voorbladen niet. Gisteravond klein stukje proef gefietst, haalde even de 50km/h, gewoon omdat het kan. De bedoeling is een cruise snelheid van zo'n 30-35 km/h. Het kleuren display P850C is duidelijk genoeg en mooi met voldoende functies.

5500Wp Kostal Piko 5.5 - 2x Toshiba LL Wp

• snoekds20
Dank voor de tips, ik denk dat ik toch niet teveel moet aanpassen ofwel tot nu toe ben ik tevreden met de settings. Als ik de ondersteuning ga aanpassen dan wil ik zelf nog minder mee trappen >:) Ik ga eerst een tijdje met de standaard settings rijden. Met 9 standen op het display en 10 versnellingen waarvan er 3-4 te licht zijn .(overigens heb ik totaal nog geen 50 km gereden). Dat standaard de fabrieksinstelling op 40 km/h staat, hoe kan ik dan vanmiddag
https://tweakers.net/ext/f/U0vjk2PSZGGQ2DH9lIEbUB0V/thumb.png
hebben gereden in stand 9 en niet te zwaar mee trappen. (uiteraard veilig, waar het kon om uit te proberen)
De standaard zal rond de 30 -32 km/h worden en wordt stand 4 of 5.

snoekds20 wijzigde deze reactie 15-10-2016 19:25 (27%)

• snoekds20
quote:
Dennis_tfe schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:34:
@snoekds20,

Ziet er erg goed uit, btje dezelfde config als mijn fiets. Ik heb er iig al 2 jaar lang plezier van zonder technische mankementen. Alleen de zilveren cilinder zwart maken en dan lijkt die fabrieksorigineel ;). Dit type display is ook wel erg mooi.
De zilveren cilinder met bevestiging wordt inderdaad mat zwart gewrapt. ;) klusje voor 's avonds.
kijkt veel mooier en valt dan niet zo op.
bij deze het resultaat.
het was:https://tweakers.net/ext/f/A9mVI6qI5vR54kl9cLy0AMGv/thumb.jpg

en nu
https://tweakers.net/ext/f/iyzJizMzBXx2cLZQsfydvzQ6/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/5PKX4cJxKNeqM6dALJREhRB5/thumb.jpg
.

snoekds20 wijzigde deze reactie 19-10-2016 21:56 (32%)

• - oblomov -
  • Niet online
Graag wil ik jullie wijzen op het gratis te downloaden BicycleTraveler International Magazine on Cycle Touring.

Een stijlvol opgemaakt tijdschrift met belevenissen van wereldfietsers. Het blad bestaat sinds 2011 en gisteren verscheen uitgave 11. Ook alle voorgaande 10 uitgaven en een aantal andere ebooks aangaande fietsen zijn kosteloos te downloaden.

Bicycle Traveler is a free international magazine devoted to bicycle touring. Packed with stunning photography and entertaining stories, it will make you want to grab your bike and hit the road.

www.bicycletraveler.bicyclingaroundtheworld.nl

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
racinfo schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:45:
Ik vraag mij af of je met een achterwielmotor de ondersteuning net zo ervaart als bij een voorwielmotor, dwz dat je het gevoel hebt dat de fiets je vooruit trekt (of duwt)?
Dat wordt hier en daar wel beweerd op het internet. Ik ervoer dat duwgevoel ook bij het proefrijden op een aantal e-bikes met de motor in het achterwiel. Doch niet als onprettig.

Over achterwielmotor gesproken: een van de fietsen met een achterwielmotor waar ik goede herinneringen aan heb, en die ik ongeveer een jaar geleden een paar uur probeerde, is de Hercules Alassio mixed frame met Suntour achterwielmotor. Helaas zit de dealer te ver uit de buurt van mijn woonplaats.
Een mixed frame vind ik estetisch vaak mooier dan een herenmodel, omdat ze lijken op fietsen met een aflopende bovenbuis, hetgeen mij zo bevalt bij de R&M Charger.

• racinfo
quote:
Vlassie1980 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:20:
Wat had jij ook alweer voor pedelec?
Ik rij met de Bafang #Vlassie. max snelheid met de 350watt is circa (als mijn benen het willen :( )
ruim 42 km met windje mee. Doortrappen is overigens verschillend met meetrappen ;)

Overigens een sportief model! Goede keuze en aantrekkelijke prijs ;)
quote:
Torched schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:26:
[...]
Euh, 40/50 km/u is in sommige bochten teveel. :P
Tis maar net wat voor een bocht, een 90 grd bocht met een straal van 40 meter is best te doen, met welke aandrijving dan ook, maar ik rem (achter) meestal voor de bocht eerst af voor ik hem neem en trap pas weer door de bocht heen.

racinfo wijzigde deze reactie 24-10-2016 16:50 (54%)
Reden: toevoeging tekst + afbeelding

• bite
  • Niet online

Duitse review
Dat is toch wat anders dan ik me voorstelde bij de omschrijving en afbeelding in bv dit artikel van de anwb
De wetgever is het dus wel met sommige sportieve fietsers eens dat met een elektrische motor fietsen geen fietsen is want het is een soort snorfiets of een soort bromfiets met: kenteken er op, minimaal wa verzekering en niet op het fietspad.
Ik zie het belang van een helm wel maar vind zoiets toch overdreven. Het is net een jethelm die je op de brommer of motor mag gebruiken. Als het zo gevaarlijk is kun je beter veilig en droog in de auto zitten ;) terwijl zo'n speed pedelec toch juist een goed alternatief zou kunnen zijn.

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
quote:
bite schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:03:
[afbeelding]
Duitse review
Dat is toch wat anders dan ik me voorstelde bij de omschrijving en afbeelding in bv dit artikel van de anwb
De wetgever is het dus wel met sommige sportieve fietsers eens dat met een elektrische motor fietsen geen fietsen is want het is een soort snorfiets of een soort bromfiets met: kenteken er op, minimaal wa verzekering en niet op het fietspad.
Ik zie het belang van een helm wel maar vind zoiets toch overdreven. Het is net een jethelm die je op de brommer of motor mag gebruiken. Als het zo gevaarlijk is kun je beter veilig en droog in de auto zitten ;) terwijl zo'n speed pedelec toch juist een goed alternatief zou kunnen zijn.
Wellicht komen er nog andere helmen op de markt, want dit is toch eigenlijk een bromfietshelm met een klein beetje extra ventilatie.

Dit zou het model van Abus worden (leverbaar begin 2017):

Peatsmoke wijzigde deze reactie 27-10-2016 13:23 (8%)
Reden: foto toegevoegd

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Zak
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 12:03
Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

http://oi67.tinypic.com/4tko0o.jpg

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?

• piwakawaka
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06-02-2018
Omdat de geometrie van mijn fiets afwijkend is, had ik bijna deze 48 V 10.4Ah SANYO lithium accu besteld:

Qua afmeting past hij perfect. Alleen zitten de sleuven voor frameschroeven 1 cm te hoog (als ik de afmetingen op het schema aanhoud).

Heeft iemand ervaring met deze accu?

piwakawaka wijzigde deze reactie 29-10-2016 11:57 (16%)

• racinfo
quote:
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:58:
Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?

Wat is het stijgpercentage en lengte van dat "bergje" ?
Afgaande van de grafische weergave in het plaatje lijkt het toch erg stijl |:(

racinfo wijzigde deze reactie 29-10-2016 08:02 (7%)

• racinfo
Wordt de e-bike hipper? Volgens "Juist" dus wel!

Lees het artikel, verrijkt met mooie modellen!
http://elsevierjuist.nl/e...ampaignid=701200000012Sj4

racinfo wijzigde deze reactie 29-10-2016 15:42 (7%)

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:34:
Die Bulls Green Mover Lacuba heb ik ook even bekeken bij 12Gobiking. Erg mooie fiets, accu mooi geintegreerd in het frame maar toch wel redelijk makkelijk uitneembaar. Wat me vooral opviel was de stille motor, voor zover je dat kunt testen in een magazijn met een mini testbaantje natuurlijk :)

Dit filmpje van Electric Bike review belicht een Bulls e-mountainbike met een soortgelijke config, dus accu in frame in combinatie met Brose middenmotor.
Op de Duitse Pedelecforum (vooral MTB) is er kritiek op de Brose motor. Het maximale motorkoppel van 90Nm, dat door Brose en ook op de site’s van fietshandelaren als wapenfeit wordt/werd benadrukt, wordt door Brose afgeknepen op 50Nm omdat de motor anders teveel warmteproblemen heeft.
Men ergert zich ook omdat Brose, ondanks herhaald aandringen, niet open over dat afknijpen wil communiceren.

www.pedelecforum.de/forum...ose-motor-90nm-50nm.39614

www.pedelecforum.de/forum...-was-anderes-kaufen.43412

www.pedelec-biker.com/201...e-yamaha-im-direkten.html

De warmte problemen treden op onder extreme omstandigheden en daar zal men in het vlakke Nederland niet snel tegen aan fietsen. Misschien kan men daar bij een 45km/u uitvoering wel op bedacht zijn.

Door iedereen wordt de motor als stil ervaren en de motor & accu zijn vaak mooi in het frame geïntegreerd.

NB op de internetsite van Brose wordt bij de 'Technische Daten' het koppel niet meer vermeld.

E-bike met Brose motor van het nieuwe Zwitserse merk Bergstrom. Zowel in 25km/u als 45km/u uitvoering.
Erg mooi, maar de bevestiging van de achterdrager aan het spatbord blijft mij verbazen. Vooral als ik denk aan de twee Ortlieb tassen met ieder ongeveer 5 kg aan boodschappen die ik regelmatig op mijn achterdrager vervoer. Misschien niet in het begin, maar op de wat langere duur voorzie ik dan problemen.

• Haibike
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23-06-2017
Hallo allemaal,

Ook ik ben een groot fan van ebikes.
Ik lees hier al een tijdje mee en besloten om me maar eens aan te melden.
Ik ben Richard, 34 jaar en inmiddels autovrij :D

Zelf ben ik ooit begonnen met een tweedehandse oude Sparta Ion, puur voor mijn werk. (Klarenbeek - Deventer)
Daarna een Merida met Bosch classic peformance, helaas liep de motor vast :(

Tegenwoordig moet ik wat langer trappen (32 km enkel) dus ik twijfelde over een auto of een ebike.
Toch voor de ebike gekozen en omdat ik dwars door de veluwe kan (Lees mtb route) gekozen voor een Haibike Sduro Hardseven SL.
Echt een zeer mooie en betrouwbare fiets.

Het is enorm leuk om zo naar je werk te kunnen fietsen, helaas ga ik alleen wel verhuizen.
Dan wordt de afstand slechts 15 km enkel en alleen via verharde wegen.
En daar zit ik dan met een e-mtb, prachtige fiets, alleen heb ik liever een trekkingfiets voor mijn nieuwe route.

Hoe oh hoe ga ik dit oplossen?
De fiets is slechts een half jaar oud.
Inruilen bij de winkel?
Ruilen met een particulier?

Haibike wijzigde deze reactie 08-11-2016 17:30 (5%)
Reden: toevoeging

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
kaasszje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:46:
Op de office-bag zit ook zo'n rol bovenop, dus had eigenlijk gehoopt dat deze wel waterdicht was.
(Hmm volgens fietsenwinkel.nl is die wel waterdicht, commuter zou ook waterdicht moeten zijn)

Kortom nog ervarings deskundigen met deze tas ?
Als je onderstaande tas bedoeld dan heb ik mij vergist.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:11
quote:
Die eerste is het geworden :) Merida eSPRESSO SPORT 900 EQ:

Fietsenmaker had ook een 2016 Stevens e-Triton staan die voor hetzelfde bedrag mee mocht, maar helaas was die maar 58cm ipv de benodigde Heras Hekwerk maat 61.

Meteen ook een lampje besteld, zo in de winter is het buitengebied maar donker :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• WietKop
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-10-2017
Als 27 jarige die dagelijks naar het werkt fietst is elektrisch echt aangenaam. Ik moet wel zeggen dat ik op één hand kan tellen hoeveel andere fietsers er zijn van die leeftijd, hier alsinds in Brugge. De prijs en het imago 'fietsen voor oudjes' telt daar wel iets voor mee.

Weet er trouwens iemand als het normaal is dat de hoogste casette of derailleur stand na een jaar al zodanig verslijt, dat als ik genoeg druk op men pedalen zet de ketting naar een lagere stand vliegt en veel kabaal maakt?

Ik gebruik de fiets wel bijna elke dag voor naar het werk te gaan en er staat al 3000km op de teller. 't Is nochtans een degelijke maar het zijn waarschijnlijk wel veel km's voor een 11 maand oude fiets??

WietKop wijzigde deze reactie 17-11-2016 22:47 (3%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:10
Ik verbaas me dat je zo weinig van die cargo fietsen ziet eigenlijk. Met een 20" achterwiel en extra lange bagagedrager.

Dat lijkt me een veel betere optie als je spullen wil vervoeren. Juist omdat je bij lege lading nog gewicht heb op je stuurwiel.

Dat idee zegmaar.

• Speedster
  • Laatst online: 18-10 08:25

• Speedster
  • Laatst online: 18-10 08:25
En dan nu maar eens "on topic".

Heb al een paar jaar een Gazelle Tranza Carbon vouwfiets.
Na een bezoek aan Spa francorchamps was ik van plan om deze fiets te electrificeren.
Maar druk druk druk geen tijd en geen goesting.

De goesting kwam na een bezoek aan een camping in Spanje bovenop een BERG.

En zie Gazelle Tranza Carbon geëlektrificeerd:

Specificatie van de onderdelen::

Seat:Selle San Marco Rolls
Belt: Gates Carbon Drive CDX
Cranks: FSA
Tyres: Vredestein
Shifter: Alphine 8 SL-5503
Brake lever: Kink Restrain
Front brake: Shimano rollerbrake BR-IM41-F
Rear Hub: Shimano Nexus 8 SG-C6000-8C
Motor: SHENYI DGW12R
Controller: CT-MINI-BASIC 36V 15A
Display: e-DR KT-LCD1 V2.5 5J
Battery: 36V 10A case http://www.ksreention.com/product/detail/54

Specs:
Weigth 23,8 kg
Top speed 31 km/h
Range no idea yet

Op verzoek van roffeltjes:

Speedster is sinds 1983 fietsenmaker en sinds 2002 mede eigenaar van een fietsverhuurder in Amsterdam.

Speedster wijzigde deze reactie 21-11-2016 14:45 (43%)

• Ko de Boswachter
quote:
Torched schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:36:
Ik verbaas me dat je zo weinig van die cargo fietsen ziet eigenlijk. Met een 20" achterwiel en extra lange bagagedrager.

Dat lijkt me een veel betere optie als je spullen wil vervoeren. Juist omdat je bij lege lading nog gewicht heb op je stuurwiel.

Dat idee zegmaar.
Wij hebben deze zomer in San Francisco een Xtracycle gehuurd die er blijkbaar ook in een elektrische variant is. Dat begint er op te lijken toch?

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18-10 10:31

BertV

R-L48

http://www.debestefietsen...m-snelle-elektrische.html

Ze doen er ook alles aan om speed-pedelecs te ontmoedigen.
Waarom geen regels omtrent maximum wattage? (zoals maximum cc's bij bromfietsen)
500 watt is prima.

250 watt = "snorfiets"
500 watt = "bromfiets"
500+watt = "motorfiets"

BertV wijzigde deze reactie 23-11-2016 12:14 (11%)

quote:
Metro2002 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:05:
Ik heb die nieuwe helm trouwens al een paar keer gezien dus ze zijn blijkbaar al te koop.
Ik vermoed dat je een standaard (aero) helm met vizier hebt gezien. O.A. Kask, Bell en Giro hebben dat soort modellen, maar het zijn geen helmen die volgens de nieuwe specs zijn gemaakt.

Aan de andere kant is dat haast niet te zien (ook al omdat elk hoofd anders is en helmen dus altijd iets anders zitten). Ik zou (toch echt wel een kenner) het verschil niet zomaar zien, laat staan oom agent.

Voorbeelden van helmen die niet gemaakt zijn met de nieuwe secs in het achterhoofd, maar die verdomd dichtbij komen, zeker qua looks:

Het zou me trouwens niet verbazen als deze helmen ook qua specs wel degelijk door de helmkeuring zouden komen, maar ze zijn hier niet speciaal voor gemaakt.

roffeltjes wijzigde deze reactie 23-11-2016 18:59 (38%)

Heerlijk om zo naar je werk te gaan _/-\o_

• Ko de Boswachter
Frisjes vanochtend. Gevoelstemperatuur van de Garmin op het stuur:

• racinfo
quote:
fjorden schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:35:
[...]

Heb je een linkje naar welk BBS02 500W model je precies bedoelt 'met 250W stempel', want ik kan deze zo snel niet terugvinden bij bijvoorbeeld eclipsebikes.
http://em3ev.com/store/in...path=50_36&product_id=189

racinfo wijzigde deze reactie 04-12-2016 19:34 (10%)

• bite
  • Niet online
quote:
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:08:[..]
Aardige van de BionX motor van de Trek was dat je die vrij makkelijk met een kabeltje en een beetje software anders kon begrenzen. Die limiet van 25 km/h is echt reteirritant, fiets hoeft echt geen 45 te kunnen, maar 30 fiets je ook al snel zonder ondersteuning als je een beetje sportief bent.
[..]
Dus gewoon een beetje sportief worden en je hoeft je niet druk maken om een motor die wat geluid maakt of een accu die je moet laden :) Met een elektrische fiets lijkt het misschien dat constant 25 fietsen een makkie is maar zonder motor kan dat wel eens tegenvallen. Maargoed, je wilt gewoon wat sneller dan wettelijk toegestaan, dat kan en gewoon rekening mee houden dat je dan bijvoorbeeld niet verzekerd bent.

http://www.fietsersbond.n...e-type-fietsen-vergeleken
quote:
- Strömer is ook mooi natuurlijk maar flink boven budget en speed pedelec.
Strömer heeft ook een 25km versie die met bepaalde instellingen vast ook wel wat sneller kan. http://www.vanherwerden.nl/e-bikes-25km/4900-st1-25km.html

• snoekds20
Vandaag heerlijk gefiets en ook mijn schakelaar die de motor onderbreekt bij het schakelen getest. Het werkt super, en dat voor 52 Hongkong dollar :)
https://tweakers.net/ext/f/5GIzjBm1NXywL4rGsjaG6W3F/thumb.jpg

wel een smurrie op die polderwegen, het regende niet maar de weg was nat en vuil.
https://tweakers.net/ext/f/WqE77HkeCVm0CNfFb22P60Yx/thumb.jpg

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18-10 20:54
De sportieve modellen hebben vaak een mix/mixte/wave/stagger/trapezium-frame. Bijvoorbeeld:

Redelijk stijf maar toch goed te bestijgen door de gemiddelde vrouw. Stuur ga je over het algemeen niet verstellen, quick release op het zadel maakt ombouwen een heel stuk makkelijker. Zeker met een paar markers op de zadelbuis voor de twee hoogtes.

Of je koopt een wat minder dure fiets zodat er budget is voor een 2e ;)

Onze zoektocht naar een stille fiets duurt nog steeds voort. De Xion fietsen zijn inmiddels afgevallen (Bulls Lavida en Kalkhoff Pro Connect x27). Wat teveel verhalen van FMs gehoord over problemen met die fietsen.

Lijstje bestaat nu uit de Trek X700+ (bijna hetzelfde als de X600+ die ze had, maar dan helaas wel 45km/h) en de Stromer ST1 Comfort Mountain 25 (dank voor de tip, @bite!). Die Stromer gaat schijnbaar af fabriek tot ongeveer 30 en is vrij makkelijk te overtuigen van nog wat meer snelheid (maar dat is in ons geval niet nodig).

Vervelende is alleen dat die Stromer nergens op voorraad is en de 2017 fietsen komen pas in februari. Als iemand heel toevallig dat model weet te staan houden wij ons bijzonder aanbevolen!

Heb er ook een mail aan gewaagd richting de RDW. Een brommer kan je laten herkeuren als snorfiets (nadat je deze hebt aangepast). Zou top zijn als je hetzelfde kan doen met een speed pedelec. Wij willen helemaal geen 45 km/h kunnen fietsen en willen al helemaal niet verplicht een helm op en op de rijbaan fietsen...
Dankzij de pekel was mijn ketting deze week aardig bruin geworden en kraakte als een gek. De ketting zit er pas een maandje op.

Even snel WD-40 erop gesprayed gisterenavond en het gekraak is als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Als ik op internet lees is er vaak welles / nietes over het gebruik van WD-40 maar vooralsnog lijkt het bij mij prima te werken.

Van het weekend de ketting maar even een premium behandeling geven met dit spul wat ik van de week al had besteld:

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Denk dat het voor de ketting het gunstigst is om ten alle tijde zoveel mogelijk raakvlakken te hebben om de krachten te kunnen verdelen. Om het te vergelijken met katrollen:

Stel je trapt 1N aan kracht. Als je maar 1 tand aan de voor- en achterzijde had, moet die tand (en de schakel die erin grijpt) beide 1N verwerken naar de as. Als de ketting nu contact maakt met 10 tanden tegelijk; hoef je per tand en schakel maar 0,1N te verwerken. De gehele ketting verwerkt alsnog wel die 1N, maar de krachten worden beter verdeeld.

Dus eigenlijk zou je altijd zo groot mogelijk moeten fietsen; dus spreek ik mijzelf tegen. :)
quote:
BertV schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:32:
[...]

De vering op de Gazelle CityZen Speed zit compact in het balhoofd verwerkt, net als op de
Cannondale. Dat ziet er opgeruimder uit.

Ik zit er aan te denken om straks mijn spiegel er af te halen.
Kentekenplaatje, helm, prima, maar die spiegel... :D
* BertV had gazelle vormgever kunnen zijn dus.
De spiegel die op de Gazelle zit zie je op heel veel speed pedelecs:

- Stromer
- Kalkhoff
- Sparta
- En nog een paar anderen

Ziet er niet uit, hebben ze bij Haibike en Bulls beter begrepen.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 22-12-2016 09:37 (14%)

• bite
  • Niet online
quote:
zonnefreak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:32:
[...]
Ik heb zelf wel mijn blauwe plaat erop zitten, ook verzekering en dergelijke is allemaal in orde. Ik fiets meestal ergens tussen de 30 a 33 km/u. Ga dus echt niet straks met mijn gele plaat erop gemonteerd tussen de vrachtwagens op de rijbaan rijden. Dat loopt natuurlijk niet goed af. [..]
Dus je komt nooit op erftoegangswegen? (waar 60 als de minimumsnelheid wordt gezien en men liever 80 of sneller rijd..)

of vaak nog smaller en zonder gemarkeerde strook:

Die heb je in mijn omgeving veel en kom je dan bij een rotonde dan moet je opeens op een fietspad en al het gemotoriseerd verkeer voorrang geven, dan blijf ik liever op de hoofdrijbaan en zou wel een voordeeltje zijn van een speed pedelec.

• - oblomov -
  • Niet online

Accu tas voor aan het frame. Misschien een oplossing voor sommige zelfbouwers!

http://www.ebikeakkus.de/...mentasche-fuer-akkus?c=72

• racinfo
quote:
- oblomov - schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:26:
[afbeelding]

Accu tas voor aan het frame. Misschien een oplossing voor sommige zelfbouwers!

http://www.ebikeakkus.de/...mentasche-fuer-akkus?c=72
Dan vind ik mijn zadeltas(je) toch een mooiere oplossing ;)

Ook van mij voor iedereen de beste wensen voor 2017. Mijn maxima liggen een stuk lager dan die van de meesten: in 2016 circa 2400 km maar ik ben een mooi weer fietser ;)

Mijn fiets is nou bepaald ook niet echt geschikt voor natte fietspaden, zonder spatborden ed. :(

racinfo wijzigde deze reactie 04-01-2017 06:27 (21%)

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
quote:
Repi3 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:15:
hier even mijn ruwe stats van 2016 :
...
en jullie?
En met wat vertraging ook nog even mijn stats:

pas in december begonnen met woon-werk elektrisch te fietsen.
27km enkele reis in gemiddeld 53 min. Ik fiets niet elke dag, dus heb in december ongeveer 700km afgelegd. (ik probeer echte regen te voorkomen, dat is tot nu toe 1x niet gelukt)

Elke keer op de fiets is het genieten. Ik kom gemiddeld 3 speed pedelecs tegen. Als die ontspannen meetrappen met gemiddelde ondersteuning, kan ik net bijblijven met vol trappen en ondersteuning. :)

Voor de tas heb ik een fietsmandje achterop. Op zich tevreden, behalve over het voorspatbord, die loopt niet ver genoeg door naar voren, waardoor er daar opspattend water en modder over de onderkant van de broek en schoenen vliegt. Het spatbord is duidelijk gemaakt voor een lagere snelheid. Net zoals de bagagedrager zijn de spatborden achteraf gemonteerd. De fiets wordt 'kaal' geleverd.

Ondertussen zijn de 'ouderen' die vol trots vertellen dat ze zo sportief zijn omdat ze in het weekend 30km elektrisch fietsen wel iets in mijn achting gedaald. :)

• - oblomov -
  • Niet online
Een R&M Tinker van 25 kg samen met een tas van 24 kg op de bagegedrager. Met een snelheid van, ‘Indien gewenst 45 km/u’, schrijf je. Lijkt mij, zelfs met een gemiddelde snelheid van 35 km/u, niet echt realistisch voor een dagelijks kilometrage van 70 km.

• indofk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:11
Vorige week handmoffen aangeschaft voor het koude weer. Vanochtend echt kunnen testen.Met -4 graden en een snelheid van max 36KM/h ben ik na 18KM fietsen met warme handen op m'n werk aangekomen . Ze zijn me tot nu toe de 27,95 dubbel en dwars waard. Het enigste nadeel is dat ik niet bij m'n bel kan. Maar gelukkig heb ik altijd m'n stem nog 😄

quote:
indofk schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:26:
Vorige week handmoffen aangeschaft voor het koude weer. Vanochtend echt kunnen testen.Met -4 graden en een snelheid van max 36KM/h ben ik na 18KM fietsen met warme handen op m'n werk aangekomen . Ze zijn me tot nu toe de 27,95 dubbel en dwars waard. Het enigste nadeel is dat ik niet bij m'n bel kan. Maar gelukkig heb ik altijd m'n stem nog 😄

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ok, die moet ik ook hebben. In de winter fietsen vind ik niet erg maar ik heb een slechte doorbloeding in mijn handen waardoor ik op het eind van de rit echt ontiegelijk kouwe klouwuh heb. Daar zit ik al jaren tegen te vechten, heb wel dikkere handschoenen wat het iets draaglijker maakt maar het blijft soms aardig irritant. Zeker wanneer ik met koude handen naar binnen ga en ze beginnen te tintelen,dat is echt een klote gevoel.

Waar heb je ze besteld?

Zo te zien heb jij ook een recht stuur of niet?

Edit: Ik heb trouwens Ergon GP3 handvatten. Denk je dat dat gaat passen of niet?

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 17-01-2017 12:30 (5%)

• karazz
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-10 23:06
quote:
zonnefreak schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Dat zou ook wel snel zijn zeg. Had namelijk begrepen dat ze pas per 1 maart de platen zouden versturen. (zal het wel verkeerd begrepen hebben).
Maar moet jou kentekenplaat tussen je zadel en bagagedrager gemonteerd worden? Meestal is dit toch in de buurt van het achterlicht. Als je nu een keer een wat langere jas aan hebt dan heb je mijn inziens het risico dat je daarmee je kentekenplaat afdekt. Is dat bij je officiële speed-pedelec zo gemonteerd?
Ben benieuwd naar je antwoorden :)
In de brief staat over ongeveer anderhalve maand, dus dat is inderdaad maart. ;)
En moet is een groot woord, mijn fiets (specialized turbo s) komt met 2 kentekenhouders, eentje voor een staand model die naast het achterwiel gemonteerd kan worden, of een liggend model welke dus boven het achterwiel gemonteerd kan worden. Standaard komt de fiets ook zonder spatbord of bagagedrager dus bestaat er geen mogelijkheid om hem 'achter' de fiets te monteren. Het achterlicht zit ook onder het zadel verwerkt overigens. En gezien de sportieve zit moet de langere jas wel behoorlijk lang zijn om het kenteken te bedekken.

• indofk
Heb me rot gezocht voor dagrijverlichting voor op m'n voorvork te monteren maar kan niks vinden wat op 6v werkt en de losse setjes die op batterijen werken die kosten al gauw tussen de 100 en 200 euro

Heb bij de action een led nachtlamp gekocht waar twee ledstrippen in zitten voor nog geen 2 euro die op 4 AAA batterijen =6v aangesloten zit deze. Heb ik zo omgebouwd dat ik ze heb kunnen monteren op de voorvork en aangesloten op de externe contact van m'n koplamp. Hieronder het resultaat

• indofk
quote:
zonnefreak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Mooi gemaakt hoor. Het valt zeker een stuk beter op zo 8)
Heb je dan alleen de ledstrips gebruikt of het gehele lampje. Misschien ook wel een idee om deze geel te maken en dan aan de zijkanten van de voorvork monteren. Dan is het voor de zijkanten ook een stuk duidelijker. (in plaats van de verplichte reflectoren die oranje van kleur is) en ook niet helpt als een fietser of brommer zonder licht je nadert van de zijkanten. |:(
Ik heb eerst de complete lamp gedemonteerd en daarvan alleen de reflector waar de twee ledstrips in zit ( deze werd gescheiden door de aan/uit schakelaar) en de reflector (afdek)kap gebruikt. Ik heb dit geheel op elkaar geklemd op een bankschroef en deze met een grote ijzerzaag in 3 delen gezaagd waarvan het middelste deel met de aan/uitschakelaar niet gebruikt is vervolgens heb ik alle bedrading (4 stuks,2x tussen de ledstrips en 2x voor de voeding)verlengt en in de benodigde lengte, die ik met zwarte isolatietape bij elkaargetaped heb . De reflector met de ledstrip en kap vormde de basis van de twee nieuw ontstane ledlampen deze heb ik dichtgekit met een speciale multifunctionele transparante montage/afdichtingskit en deze met dezelfde kit om m'n zelfgemaakte beugel gelijmd welke op zijn beurs weer vastgeschroefd zit aan bestaande boutjes in het voorvork. Door de transparante kit te gebruiken wordt het licht ook aan de zijkanten doorgelaten . Ik zal voor de duidelijkheid ff foto's maken en er onder plaatsen

• mguzz
quote:
kaasszje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:22:
Moet toch iets kunnen blijven zien ondanks de regen.
Een vriend van mij gebruikt een veiligheidsbril, is handig als je contactlenzen hebt of niet bril dragend
Ik weet niet of je deze ook over je bril kan plaatsen

• mguzz
Hopelijk worden de helmen van Kask ook binnenkort gecertificeerd, worden wel aangeboden als zijnde speedpedelec helmen, ze wegen maar 300 gram en ik vind ze nog mooi ook!

quote:
StanTheMan schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:51:
Nieuwe modellen van Qwic vanaf april: RD10, MN380 en MD10 met accu's op het frame, met keuze tussen 525 en 735 Wh. Grootste nadeel was de accu achterop, dat is nu weg. Wellicht interessant voor sommigen.
Mooi model fiets:

Wat alleen jammer is, je kunt deze fiets alleen unlocken in de software zodat hij boven de 25 km/u ook nog ondersteuning geeft. Hij is dus niet leverbaar met kenteken, of ze moeten er nu anders over denken maar ik zie nog steeds geen kentekenplaathouder :(

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11-10 23:58

Heb vandaag mijn e-bike opgehaald, Batavus Razer :)

Aangeschaft voor woon-werkverkeer, ongeveer 21km enkele reis. Voorheen met een Brompton in de trein, maar de lijn gaat 6 maanden buiten dienst :( Heb niet zoveel vertrouwen in de vervangende busdienst, dan maar zo.

Vandaag meteen 50km gereden, eerste indrukken;
  • Yamaha motor duwt stevig mee en is redelijk stil, heeft geen moeite met steile viaducten en tegenwind
  • Zadel is een beetje meh, niet slecht maar ook niet geweldig (stroef oppervlak, geen idee waarom je dat zou willen)
  • handgrepen zijn nogal hard, er komen Ergon GP1 grips op die ik op mijn Brompton ook heb
  • ook zonder ondersteuning fietst het nog best redelijk. Je merkt wel dat de fiets eigenlijk gewoon loodzwaar is. Ik kom wel van een Brompton af die ruim 10kg lichter is, dat vertekend misschien wel een beetje
  • 8 versnellingen met trigger shifter... Ben er geen fan van. Heb liever een twist grip of een hendeltje, zodat je makkelijker versnellingen kan overslaan
Wat kleine details dus, valt wel op te lossen. Gekocht bij een fysieke winkel. Niet zo goedkoop als een webshop, maar wel ruim onder de adviesprijs, en ik kan er zo binnenrollen als het nodig is.

APBaguette wijzigde deze reactie 03-02-2017 20:02 (0%)
Reden: thumbnail

• mguzz
Vreemd dat er nog maar 2 helmen zijn gecertificeerd voor een speed pedelec terwijl zo'n certificering eigenlijk niet zoveel voorstelt :)

• Jupi32
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-04-2018
quote:
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:35:
Iemand ervaring met 't zelf bouwen van een speed-pedelec (naja, zelf assembleren). Ik zou een Bafang BBS 1000w set op een geschikt mountainbike frame willen zetten
Ik heb een Fuji fatbike omgebouwd met een BBSHD
1500W @ 52V

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/8.jpg
Rijdt prima! Ik rij vooral off-road maar zou de fiets toch graag gekeurd krijgen.

Vriendin wilde nu ook een sneller fietsje heb haar Fuji vorige week dezelfde behandeling gegeven.
Maar haar fiets is erg klein en licht, heb de Bafang al stevig moeten downtunen anders durft ze er niet op te rijden.

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/9.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jupi32
quote:
zonnefreak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:26:
Nu ben ik niet zo thuis in die bafang spullen, maar zit er bij deze set ook een sensor die je trapkracht meet?
Nee, de Bafang heeft geen Torque sensor.
Laat dat nu het enige minpuntje zijn.
Wel kun je vrij makkelijk programmeren hoeveel assistentie je wil bij welke instelling.

https://electricfatbike.files.wordpress.com/2015/06/page1.jpg
quote:
OgWok schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 07:32:
Erg mooi. Misschien nog wat detailfoto's?
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/12.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/14.jpg

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/10.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/11.jpg

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/1.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/2.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/3.jpg

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/15.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/16.jpg

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jupi32
quote:
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:27:
Ziet er profi uit hoe je die batterij hebt gemaakt. Is dit een bouwpakket? Of zelf verzonnen?
Zelf verzonnen.
Het is niet gemakkelijk om 56 batterijen in een klein shark pack te krijgen.
Ze moeten dan heel exact tegen elkaar aansluiten.
Heb een tekening gemaakt in Qcad en in hout een mal laten lasersnijden.
Voor de boven en onderkant van de cellen wat beter te isoleren heb ik een karton met uitsparingen laten snijden die op de cellen kan geplakt worden.

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/18a.jpg
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/17a.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 14:27
quote:
Jupi32 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:35:
Ik heb een Fuji fatbike omgebouwd met een BBSHD
1500W @ 52V
http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/8.jpg

Wat voor tandwiel heb je hier op zitten?

http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/9.jpg
Dit is denk ik het standaard 44t tandiel (of daaromtrent?). Ik heb die ook, maar vind dat te groot voor een MTB, zeker als je zelf wilt meetrappen en al helemaal als je unassisted rijdt.

Heb nu deze besteld: http://precialps.com/uk/a...t-bafang-bbs01-bbs02.html

Opperpanter2 wijzigde deze reactie 05-03-2017 13:16 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jupi32
quote:
Opperpanter2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Wat voor tandwiel heb je hier op zitten?

Dit is denk ik het standaard 44t tandiel (of daaromtrent?). Ik heb die ook, maar vind dat te groot voor een MTB, zeker als je zelf wilt meetrappen en al helemaal als je unassisted rijdt.
Op de Fatbike heb ik de Mighty Mini 30T
https://lunacycle.com/par...0-tooth-bbshd-chain-ring/
Ideaal voor offroad en veel koppel.
Maar boven de 30km/u kun je nauwelijks nog meetrappen.

Op de Mountainbike zit er een Lekkie 42T, goed compromis voor offroad/weg.
https://lunacycle.com/lekkie-bbshd-bling-ring-chainring/

Standaard heeft de Bafang BBSHD een 46T tandwiel dat nogal vrij zwaar is

Heb deze tandwielen vooral gekozen om de offset waarde (die de chainline bepaalt) goed te krijgen.

• racinfo
quote:
Vlassie1980 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:48:
Voordeel van een stromer is wel dat hij een achterwielmotor heeft en dus de ketting enigszins ontlast. Voor 45km heb je wel een big ass accu nodig. Stromer ST2 met 983wh lijkt mij een goede kandidaat. Die is krachtiger als Bosch.
Stromer zou ook wel mijn keuze zijn indien ik voor degelijkheid en betrouwbaarheid zou gaan, mijn keuze zou dan wel de ST1 met (max) 25 km/h zijn. Deze kost momenteel krap 3200 euro.

quote:
JefVB schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:21:
[...]

Aangezien je zo wild bent van de middenmotor:

https://www.emotion-technologies.de/e-bike-marken/m1/sterzing/

Al zal de maat wel een probleem voor je vormen. Ben zelf 2.02 meter groot en dan is de keuze ook beperkt.

Verkrijgbaar met accu van 1 kWh.

Doe er je voordeel mee! ;)
Haha, beetje erg prijzig.
Ik ga waarschijnlijk voor een Bulls Green Mover:

Framemaat 60 en 650Wh accu lijkt me wel meer dan prima 8)

• Torched
Mocht iemand ooit problemen hebben met zijn chainring gear of trapas freewheel voor de bafang BBS02 heb ik er nog een voor je liggen samen met het gereedschap om de as los te halen.

Dacht dat mijn freewheel kapot was, maar was de naaldlager die kaput was. Oftewel 60 euro aan onderdelen waar ik niks mee kan, hoi hoi.

Als je ooit de naaldlager moet vervangen moet je NK 17/16 hebben. Geen NKI want dat is met een binnenring.

Voor de volgende waarvan de BBS niet meer fijn doortrapt maar de gashendel zonder problemen werkt.

4 van de rolletjes liepen gewoon los tegen elkaar aan.

Torched wijzigde deze reactie 11-03-2017 17:30 (11%)

• Avenger84
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01-10 15:35
Heeft het zin om de BBS02 kits van LunaCycle te kopen in de US? Die dingen zijn nu in de actie en voor zover ik het kan inschatten is dat echt een strakke prijs.

Ik wil voor mezelf en mijn vriendin nieuwe fietsen aanschaffen en deze kits eronder zetten. Beetje best of both worlds idee. Als je er toch geld aan uitgeeft, dan maar meteen goed.

Ik las eerder dat Luna producten via noorwegen verscheept. Op zich geen probleem, want ik heb wel geduld.
Of is het slimmer om de BBS01 gewoon in nederland te kopen? Goedkoper / minder krachtig maar wel sneller verkrijgbaar en een aanspreekpunt bij issues.

Het soort fietsen die ik op het oog heb; voor haar een wat zwaardere moederfiets zoals een Batavus Mambo

Voor mezelf wellicht een Cube Touring of iets vergelijkbaars

Is een naafversnelling echt nadelig i.c.m. een bafang midmotor?
quote:
maurice_l schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:10:
Leuk topic! Ik lees al een tijd mee en ben nu zelf ook op zoek naar een mooie fiets. Hopelijk hebben jullie nog wat advies voor me.

Situatie: voornamelijk woon-werk verkeer. 13 km enkele reis waarvan 95% over rustige fietspaden naast een 80km/h weg. Eigenlijk wilde ik mijn "normale" fiets gebruiken voor dit stuk. Omdat het volledig open is valt dit tegen; er staat altijd wind.

Het liefst een speed pedelec omdat ik zelf al regelmatig boven de 25 fiets. Het lijkt me irritant dat de ondersteuning dan al stopt. Vanwege de korte afstand is actie radius niet echt een probleem. Opladen op werk is ook geen probleem.

De gazelle is het goedkoopst van de drie. Hoe vervelend is het ontbreken van de vering? Ik kom regelmatig wortels onder het asfalt tegen. Haibike komt er overal wel goed uit. Is wel wat minder goed verkrijgbaar.
  • HAIBIKE SDURO Trekking S RX
  • Gazelle Cityzen Speed
  • Riese & Müller Roadster Touring 2017
  • Fraaie spiegel onder het stuur die niet uitsteekt
Overal vraag: is de Gazelle voldoende voor deze afstand of kan ik beter wat meer investeren?
Ik zou voor de Haibike Sduro gaan:
https://www.mantel.com/ha...XRzZW4tNDUta21oI3N0YXJ0Mw

+ Mooiste uiterlijk (persoonlijk)
+ Yamaha motor, staat bekend om zijn betrouwbaarheid
+ Verende voorvork

Met 400Wh is die afstand van 13 km peanuts en hoef je als het goed is niet eens op je werk te laden.
Verder doen de fietsen niet veel voor elkaar onder. De Riese und Muller is ook mooi maar die ga je voor die prijs niet snel ergens vinden en de Gazelle vind ik de minste vanwege de vormgeving, lelijke spiegel en het missen van fatsoenlijke vering.

Ik heb zelf ook getwijfeld over deze Haibike maar omdat ik 26 km enkele reis heb had ik twijfels bij de accu. Uiteindelijk toch blij dat ik gewacht heb, kreeg net een berichtje dat bij 12go mijn Bulls Green Mover E45 staat te wachten om opgehaald te worden >:)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 17-03-2017 14:43 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jupi32
Las net dat Ikea ook met een E-mountainbike uitkomt.
Rond de 699€

Bafang display en motor.

quote:
axeldenekamp1 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 19:52:
Wie heeft er ervaring met de Cannondale Contro E speed speedbike ?

http://www.cannondale.com...95efe8&parentid=undefined

Ik twijfel namelijk tussen de Stromer ST1 20" en de Contro E Speed.

Bij de Stomer ST1 heb ik ook nog de twijfels of deze wel groot genoeg ik voor mij, ik ben 1.96

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Graag jullie advies.
Ik ben zelf 1,99 en heb een paar maanden terug proef gereden op een Stromer ST1 van 20 inch. Na veel wikken en wegen toch de knoop doorgehakt en hem niet aangeschaft ondanks dat hij een scherpe prijs had ( demo in rode kleur )

Ik had gewoon niet het gevoel een goede zitpositie te hebben, ondanks de extra moeite die bij Qicq genomen werd om dit te verbeteren ( andere stuurpen voor een diepere zit ) waarvoor hulde. Ik denk persoonlijk dat de ST1 bij jou ook kiele kiele gaat zijn.

Check maar hoe hoog het zadel staat nadat ik erop heb gezeten:

Als het een 22 inch was geweest had ik hem aangeschaft, maar de ST1 is maximaal 20 inch, erg jammer. En budget voor een ST1x / ST2 had ik niet, nu dus voor Bulls Green Mover gekozen.

Contro E Speed heb ik geen ervaring mee, is wel een middenmotor dus als je veel km maakt heb je wat slijtage op je ketting. Waarom kijk je specifiek naar dat model?

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
kaasszje schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Gefeliciteerd !!!
Wij willen foto's ;)

@ De RDW

Meer foto's gaan nog volgen maar ik was al laat vanmorgen.. 8)
quote:
Roamor schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:44:
[...]

Bedankt voor de tip. Ook omdat het model eigenlijk niet verschilt van de 2017 variant is dat ook geen slecht idee.
Heb ik met mijn Bulls Green Mover ook gedaan. Model dat ik nu heb komt uit 2016 en deze is uitlopend. Het 2017 model heeft qua hardware geen wijzigingen, alleen een andere kleur.

2016 welke ik heb:

2017:

Voor een ander kleurtje heel wat meer pegels neertellen en ook nog extra lang wachten ging me een beetje te ver 8)

Zijn er trouwens nog mensen die ook een Bulls Green Mover E45 hebben? De lader maakt als hij klaar is met laden nog steeds een tikkend geluid en ik vroeg me af of dat normaal was... Anders maar even in het weekend bij 12go langs om het te vragen.

• Torched
quote:
roffeltjes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:14:
[...]

Met de fietsen zelf lijkt me niks mis te zijn (net als Stella). Maar zeker met die wat kleinere merken (je kan niet snel naar een andere FM) staat en valt alles met de kwaliteit van je FM.

Overigens blijf ik het bezwaar tegen het gewicht op de drager betwisten. Als het een solide drager is dat nauwelijks te bemerken. Zo is het verdomd lastig om een beter rijdende e-bike dan de Fyts te vinden en die heeft gewoon een accu onder de drager. Ik zou hier mijn keuze niet van af laten hangen.
Die drager maakt het verschil niet, daar kan je 100 kilo op hebben en de fiets komt nog wel vooruit.
Het probleem is waar het gewicht zit.

Die accu zit hoog op de fiets. Oftewel als je al iets leunt in de bocht voel je dat de fiets ook vlak wil. Dat is geen prettig bochten maken.

Het tweede punt is dat met de accu er weer meer gewicht op het achterwiel ligt. Dit zorgt dat je je achterwiel weer harder op moet pompen anders maak je lekken.
Ook heb je juist geen vering op je achterwiel dus alle klappen komen door het extra gewicht harder door.
Bij de accu op de voorbuis zit de accu centraal en ligt er een gedeelte van het gewicht ook op het voorwiel. Mooi in het midden en relatief laag bij de grond.

Het is niet voor niets dat race wagens zo dicht op het circuit zitten. En dat het grootste probleem van een SUV is bodyroll omdat het ding zo hoog boven de weg zit ( en zachte vering) Tevens, mensen die aan bike trekking doen en hun fiets vol pakken hangen ook de tassen langs de bagage drager en voorvork, laag bij de grond.

Even een mooie paint ter illustratie.

Oeps, 4K scherm dus je rommel paints zijn ook 4 keer zo groot. :D

Enfin, dit zijn geen dingen die op de 'goedkope' fietsen nu echt van levensbelang zijn, maar het maakt wel een fiets die fijner is om te fietsen. En die accudrager is een mooie chinese oplossing imho.

Torched wijzigde deze reactie 30-03-2017 00:00 (8%)

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Vandaag op de terugweg ineens een klein tikje in de aandrijflijn en een gevoel dat de fiets zich verslikt bij het trappen. Onderweg kon ik niet direct achterhalen wat er aan de hand was, maar thuis gekomen viel het wel op.

Dit valt een beetje tegen na ruim 1600km zonder gekkigheden onderweg. Hoe kan dat nou gebeuren?

Even langs de fietsenmaker dus. Ik vroeg mij al af of ik de verzekering+pechhulp ooit weleens nodig zou hebben, maar dat geeft nu wel een goed gevoel, want de ketting had zo echt gebroken kunnen zijn onderweg, dan houdt het fietsen plotsklaps toch wel op.

• bite
  • Niet online
quote:
BertV schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:45:
[...]
Is het niet zo dat de capaciteit de eerste ladingen nog niet volledig is?
26km voor een 500wh? edit: 400wh google ik net. Het wordt echt tijd dat speed pedelecs op dit punt gaan verbeteren. :/
Als voorbeeld een test met de stromer st2 met 800Wh accu http://www.vogelvrijefiet...omer-st2-40-zonder-moeite
"Maar op de terugweg – een route van 50 kilometer door de polder met wind tegen − is het me toch gelukt om de accu leeg te rijden."
Dus ook met relatief veel accu capaciteit vind ik dat niet veel (en dan nog de kosten per Km met een fiets van ~9K euro..)

Ik denk dat er met een meer aerodynamische positie van de fietser meer winst te behalen is dan met extra accu capaciteit maar het is maar net of je dat wilt ivm comfort etc.
Elektrische racefiets, road e:
http://www.roadbikereview.com/reviews/wp-content/uploads/2016/04/road-e5.jpg
Of wat praktischer model, quick e +
https://www.giant-bicycles.com/_upload_nl/bikes/models/xxl/2016/Quick-E_25.jpg
Pagina: 1 2 3 4 5

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True