Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 19
Acties:
  • 707.123 views

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:33
Mede-auteurs:
  • Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

Peatsmoke

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 05-09 07:27

roffeltjes

Inhoudsopgave
  • Introductie
  • Verschillende systemen
  • [list]
  • Middenmotor
  • Motor in het voorwiel
  • Motor in het achterwiel
  • [/list]
  • Accu's
  • Speedpedelecs
  • Wetgeving Speedpedelecs 2017
  • Tuning Boschmotoren
  • Vering: banden en vorken
  • Links

Introductie

De elektrische fiets neemt de laatste jaren ontzettend in populariteit toe. Ondanks dat de fietsenmarkt klappen te verduren krijgt door de crisis blijven de verkopen van elektrische fietsen maar stijgen.

Vroeger werden elektrische fietsen meer ontwikkeld met als doelgroep ouderen of mensen met een handicap. De elektrische fiets maakt het trappen makkelijker en ondersteunt tot meestal rond de 25km per uur.

Je ziet de laatste jaren wel een trendbreuk waarbij ook jongere mensen elektrische fietsen aanschaffen en dan met name voor woon-werkverkeer. Dit heeft vanzelfsprekend voordelen ten opzichte van het gebruik van een auto of het OV waaronder:

+ Kostenbesparing per km
+ Je bent in beweging
+ Je kunt genieten van de buitenlucht en omgeving

Verschillende systemen

Voor elektrische fietsen zijn er 3 verschillende systemen:

Middenmotor
Bij de middenmotor wordt de trapas zelf ondersteund. Dit systeem wordt ingebouwd in de meeste fietsen uit het hogere segment.

Voordelen:
  • Krachtig
  • Beste efficiëntie per watt (actieradius)
  • Kortere kabelboom tussen display, accu en motor, waardoor je minder kabelbreuk en vochtproblemen hebt (corrosie van de stekkers). Dit is nog beter indien de accu op de onderbuis is gemonteerd.
Nadelen:
  • Fietsgevoel van de beste naafmotoren is natuurlijker
  • Zware belasting van de aandrijving.
  • Voor sommige mensen te krachtig bij het wegrijden. Met name Impulse is erg fel, je trekt er wheelies mee.
De meest bekende merken:
  • Bosch, de marktleider
  • Yamaha
  • Shimano
  • Impulse
  • ION (Yamaha met een aanpassing), vooralsnog alleen Sparta
  • Brose

Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem, maar wordt ingehaald door de Middenmotor. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel in gladdere situaties de neiging heeft om te spinnen, bijvoorbeeld als er grind op de weg ligt of het wegdek nat is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag leiden.

Voordelen:
  • Relatief goedkoop
  • Geen belasting op de transmissie
Nadelen:
  • Relatief lange kabelboom tussen naaf, accu en display. Deze kabelboom loopt ook nog langs het balhoofd waardoor het erg vaak beweegt. Veel beweging is niet goed voor electro kabels/stekkers, het lijdt uiteindelijk tot kabelbreuk.
  • Meer stekkers dan de andere systemen, waardoor er meer risico is op corrosie.
  • Zwakste motoren (maar prima voor Nederland).
  • Laagste efficiëntie per watt
  • Bij glad wegdek is een voorwielmotor soms link.
  • Hoge fietsenrekken zijn problematisch vanwege het gewicht van het voorwiel.

Motor in het achterwiel
Een ander hoogwaardig systeem is de motor in de achternaaf. Dit systeem zie je vooral in het hogere segment.

Voordelen:
  • Beste rijgevoel
  • Geen belasting op de transmissie => De beste keuze voor Speedepedelecs
  • Mogelijkheid tot regeneratie bij afdalen.
Nadelen:
  • Duur systeem, met name Go-Swiss en Bionx zijn peperduur.
  • Minder krachtig dan een middenmotor, wat bij zware belasting duidelijk merkbaar is.
  • Minder efficiënt dan een middenmotor wat zich vertaald in een lagere actieradius.
  • Langere kabelboom dan middenmotoren.
  • Meer stekkers dan middenmotoren.
Bekende merken:
  • Go-Swiss
  • Bionx
  • Alber Neodrive
  • ION

Soorten accu's

Er zijn 4 soorten accu typen:

- NiCd accu
- NiMh accu
- Li-ION accu
- LiFePo4 accu

De huidige elektrische fietsen hebben meestal een Li-ION of LiFePo4 accu. Deze accu's zijn beter bestand tegen lagere temperaturen en kunnen niet meer zo snel beschadigen als ze helemaal leeg zijn.

Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de accu bevestigd kan worden op de fiets. Dit gebeurt meestal in een speciaal rek onder een bagagedrager of op het frame net boven de trapas.

Fabrikanten

Het aanbod van elektrische fietsen is tegenwoordig enorm, er zijn e-bikes voor ouderen maar ook meer sportievere modellen voor mensen van middelbare leeftijd.

Hieronder zomaar even een paar merken waarvan ik vind dat ze mooie e-bikes maken voor woon-werkverkeer:

- Merida
- Cube
- Cannondale
- Flyer
- Bulls
- Kalkhoff

Ombouwkits

Als je niet al te veel geld te besteden hebt en wel in het bezit bent van een goede fiets is het ook een optie om die huidige fiets om te ( laten ) bouwen. In Nederland zijn vooral onderstaande kits erg populair:

- FMH Motor ( www.ombouwsetelektrischefiets.nl )
- E-bikekit.nl ( www.ebike-kit.nl )
- RAT Holland ( http://www.rat-holland.nl )

S-pedelecs

Met een pedelec wordt eigenlijk een elektrische fiets bedoeld waarbij je zelf moet trappen om ondersteunt te worden. (de afkorting staat voor pedal electric cycle)

In Nederland mag een normale pedelec een motor van maximaal 250 Watt hebben en de fiets mag maar tot 25km per uur ondersteuning geven. Als je harder wilt fietsen kan dat maar dan krijg je dus geen ondersteuning meer.

Er zijn echter sinds kort ook de zogenaamde S-pedelecs op de markt die een motor hebben die sterker is dan 250 watt en ondersteuning geven tot 45 km per uur. Deze fietsen vallen onder de snorfiets wet en dat houdt in dat je verplicht bent om een helm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten, in bezit te zijn van een (bromfiets)rijbewijs en een kentekenplaat te voeren. De wetgeving is verder hetzelfde als een bromfiets wat inhoudt dat je soms ook op de rijbaan moet rijden, deze regelgeving wordt erg bekritiseerd omdat een speed pedelec in veel gevallen niet in staat is om constant 45 km/u te rijden en met het overige verkeer op de rijbaan mee te gaan.

Een beetje vreemde eend in de bijt zijn de HS modellen van Flyer, die hebben weliswaar een motor van 250 watt maar je wordt toch ondersteund tot een snelheid van 35 km per uur.

Wetgeving S-pedelec (High speed e-bike) 2017

Over de wettelijke status van de snelle e-bike (45 km/u) bestaan nogal wat onduidelijkheden. Vanaf 1 januari 2017 gaat er het nodige veranderen voor high speed e-bikes, voor de gewone e-bike (die tot 25 km/u ondersteuning geeft bij het trappen) veranderd er echter niets.
Zij blijven gelijkgesteld aan de gewone fiets en moeten of mogen dezelfde regelgeving daarvoor blijven volgen.
De high speed e-bike gaat met mee trappen maximaal 45 kilometer per uur. Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.

Typegoedkeuring high speed e-bike
Alle high-speed e-bikes moeten voorzien zijn van een typegoedkeuring van de RDW. Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard een high speed e-bike kan als iemand mee trapt. De zogeheten constructiesnelheid wordt in de wet, vervangen door de term “maximale voertuigsnelheid”. Die bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving. De high speed e-bike kan, met mee trappen, maximaal 45 kilometer per uur.
High speed e-bikes zonder typegoedkeuring mogen niet op de openbare weg rijden. Hieronder vallen dus ook alle omgebouwde fietsen die, met mee trappen, ondersteuning blijven geven tot boven de 25 km/u.

Concreet houdt dit het volgende in:
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets.
  • Je moet minimaal 16 jaar zijn;
  • Je moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (AM);
  • Je moet voor je high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
  • Je mag op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur.
    Buiten de bebouwde kom mag je niet harder dan 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad en op de rijbaan mag je maximaal 45 km/u.
  • Je moet op de high speed e-bike een gele kentekenplaat hebben (model bromfiets);
  • Je moet op het fiets/bromfietspad (bord G12a) rijden of bij het ontbreken hiervan op de rijbaan;
  • Je moet een goedgekeurde helm (NTA 8776 norm) dragen.
De gelijkstelling aan een bromfiets echter veel meer gevolgen, dan alleen op de rijbaan moeten rijden, verzekerd zijn en een helm dragen. Het gebruik van de high speed e-bike wordt door de nieuwe regelgeving nogal beperkt.

Op verplichte fietspaden (bord G11), maar ook op onverplichte fietspaden (bord G13), mag de high speed e-bike niet meer komen. Hieronder vallen ook alle fietssnelwegen die er aangelegd zijn of aangelegd worden, omdat dit allemaal fietspaden die voorzien zijn of worden van bord G11.
De verplichte fietspaden (bord G13) mogen niet gevolgd worden omdat dit fietspad alleen bedoeld is voor fietsers.

Tuning van Bosch motoren

Bosch motoren maken een enorme opmars, het is zeer degelijk spul uit Duitsland en het is een middenmotor dus dat geeft ook de beste ervaring met fietsen.

De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.

De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:)

Vering: banden en vorken

De meeste (stads) fietsen hebben voorvering, maar je zit tegenwoordig de vaste vork in een select aantal merken terugkeren. Bij deze fietsen haal je de vering uit de wat bredere banden. Bij een stadsfiets is de vering vaak (lees bijna altijd) van slechte kwaliteit en wordt in de loop der tijd nog slechter (veren en afsluitingen vergaan). Daarnaast is een verende vork zwaarder en minder stijf.

Een verende vork vangt grote klappen goed op, maar brede banden die je niet te hard oppompt (dat is namelijk niet nodig!)werken erg goed, met name voor kleinere oneffenheden. Een verende vork van een goede kwaliteit (Suntour NX of liefst beter) is kwalitatief beter dan de meeste no-name vorken die worden geïnstalleerd en leveren een navenant beter rijgedrag op, maar helaas zie je die niet vaak op Nederlandse fietsen. Duitse merken hebben vaak een wat luxere vork.

Links

Een aantal nuttige links omtrent ebikes en fietstechniek

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 19-02-2019 20:15 (234%)

http://www.volkskrant.nl/...lometer-per-uur~a4355479/

Dat vizier is niet eens zo gek, heb nu ook standaard bij weer of geen weer een zonnebril op tegen tranende ogen en insecten.

Verder gewoon een licht gemodificeerde racefiets helm, geen agent die gaat checken of dit aan de eisen voldoet 8)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 11-08-2016 09:28 (28%)

• mguzz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-08 13:00
Geen paniek, er is nog hoop, wilde plannen worden gesmeed :)

Foto komt van onderstaand artikel

http://xtnt.nl/actueel.asp?id=2825

• roffeltjes
Tsja, links of rechtsom: De olie gaat op en er is nog geen alternatief dat dat gaat opvangen. Er komt dus een dip in de wereld energie huishouding.

Auto's zijn een logisch punt om te verminderen. Hoewel ik sommige auto bezitters hiermee laat schuimbekken is er prima te leven zonder auto ook als je moet forenzen. En zeker twee autos per gezin is luxe. Ook een kwestie van minder groot, maar dichter bij de stad gaan wonen.

Het kan gewoon niet eeuwig doorgaan.

• roffeltjes
quote:
OgWok schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:58:
Fiets hier in de buurt wel eens door de laantjes en daar staan meer dan eens 3 auto's op de oprij. En dat zijn geen Peugeotjes 105 of Citroën Saxo's.....
Als ik dan naar mijn kinderen kijk en denk aan de klimaatverandering (en de eindigheid van Olie) dan wordt ik daar heel erg triest van.

Ik ben echt geen anti-kapitalistische fanaat, maar de maatschappij (if need be door de overheid) moet grenzen gaan stellen aan dit soort verkwisting.

- Aantal autos per gezin minimaliseren
- Alleen maar huizen die energie neutraal of zelfs winnend zijn.
- Versneld verbannen van brommer en scooter verbrandings-motoren.

En ja, ik weet het; foei voor de rest van de wereld die nog meer vervuild. Ik vind het alleen absoluut geen reden om daarom maar lekker niks te doen. Sowieso is afkicken van de olie (ook al door het stoppen van de gaswinning)iets wat los van het milieu heel erg belangrijk gaat zijn. Hoe eerder we beginnen hoe beter.

Als we toch bezig zijn, pleur ook maar een paar moderne kerncentrales neer, moet toch gebeuren... Ga verder ook stevig lobbyen (en geld inpompen, we zijn fokking rijk op wereldniveau!)voor Thorium initiatieven in Euopees verband. METERS MAKEN.

Ok ik moet even wat schuim van mijn lippen vegen :+

• roffeltjes
Wat een onzin antwoord. Ik heb het niet over expediteurs, dus je bent een vgelverschrikker aan het opzetten omdat je het werkelijke argument gewoon niet kan ontkrachten.

Als er twee autos nodig zijn in een gezin woon je gewoon niet goed. Dat is niet een mening, dat is een onherroeplijk feit want de olie is nu eenmaal niet oneindig en de klimaatverandering moet worden aangepakt.

An inconvenient truth.

• roffeltjes
quote:
racinfo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:06:
Zolang er nog huisvrouwtjes zijn die een kar met boodschappen niet achter op een fiets kunnen meenemen zal er met 1 of 2 auto's in een modaal gezin gereden worden.
WILLEN.
quote:
daarnaast afhankelijk van het aantal inwonende kinderen boven de 18 ook nog een evenredig aantal extra auto's waaronder milieu verpestende opgevoerde sportwagens.
Het is een illusie om te denken zij op een e-bike cq. een fiets zullen gaan rijden al rijst de prijs van de brandstof de pan uit.
1. Economisch gezien onzin. Als je het duur genoeg maakt ten op zichte van het nut maken mensen andere keuzes.
2. Tijd voor regels.Ja, heel erg dwangmatig, maar de wereld vernietigen in 80 jaar is wel een wetje waard...

Sorry, je dogmatisch denken over auto's is symptomatisch. "Het kan niet worden veranderd."

Onzin, het kan heel goed worden veranderen, zowel door economische dwang als regelgeving. Het is GVD 15 OVER twaalf. Dit is niet groenknuffelige onzin, er moeten keihard meters worden gemaakt. De dommen en egoisten moeten dan maar kei en keihard worden aangepakt.

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 21:31
En aangezien roffeltjes er vanuit gaat dat iedereen zomaar kan fietsen of zonder auto kan, hier een tegengeluid van een chronisch zieke :). Ik kan niet fietsen (alleen met gashendel), dus ben afhankelijk van de auto. Ook voor kleine stukjes. Nu ben ik geen doorsnee nederlander met al mijn beperkingen, maar toch moet je het aantal (chronisch) zieken niet onderschatten: http://www.nationaalkompa...-meer-chronische-ziekten/
5.3 miljoen in nederland. Sommigen zullen vast nog kunnen fietsen. Het valt mij echter op dat de huidige maatschappij zo druk en stressvol is. Vrienden van mij die als gezond te boek staan, kunnen na een dag/week werken nog amper een stap verzetten. Laat staan even een kar boodschappen halen op de fiets, met een paar kinderen erbij.
Ik denk dat roffeltjes dus iets genuanceerder er naar moet kijken, niet iedereen is gezegend met jouw gezondheid en energiekheid.

EDIT: Ik zie nu vlassies bericht, ik zal mijn mond verder houden :)

Opperpanter2 wijzigde deze reactie 13-08-2016 10:53 (3%)

• - oblomov -
  • Registratie: oktober 2015
  • Niet online
quote:
Opperpanter2 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:49:
En aangezien roffeltjes er vanuit gaat dat iedereen zomaar kan fietsen of zonder auto kan, hier een tegengeluid van een chronisch zieke :). Ik kan niet fietsen (alleen met gashendel), dus ben afhankelijk van de auto. Ook voor kleine stukjes. Nu ben ik geen doorsnee nederlander met al mijn beperkingen, maar toch moet je het aantal (chronisch) zieken niet onderschatten: http://www.nationaalkompa...-meer-chronische-ziekten/
5.3 miljoen in nederland. Sommigen zullen vast nog kunnen fietsen. Het valt mij echter op dat de huidige maatschappij zo druk en stressvol is. Vrienden van mij die als gezond te boek staan, kunnen na een dag/week werken nog amper een stap verzetten. Laat staan even een kar boodschappen halen op de fiets, met een paar kinderen erbij.
Ik denk dat roffeltjes dus iets genuanceerder er naar moet kijken, niet iedereen is gezegend met jouw gezondheid en energiekheid.

EDIT: Ik zie nu vlassies bericht, ik zal mijn mond verder houden :)
Ik heb nergens gelezen dat roffeltjes per definitie tegen het gebruik van de auto is of dat hij mensen die niet kunnen fietsen een auto wil ontzeggen.

Je kan alleen fietsen op een e-bike met een gashendel, schrijf je. Nu is mij niet helemaal duidelijk of je wel een e-bike hebt. Maar zo ja, is het dan niet mogelijk om op grond van medische redenen dispensatie voor het gebruik van die gashendel aan te vragen?

Ja de maatschappij is stressvol, toch is dat voor een deel eigen keuze.

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:17
quote:
racinfo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:37:
Heel mooi opgelost. handig dat klepje om de accu welk onder het zitbankje weggewerkt zit uit te nemen. Kun je de accu ook in de kar-fiets laten zitten tijdens het laden?

...

Hoe fietst zo'n fiets-kar? Stuurt dat redelijk door scherpe bochten?
Meestal wanneer mensen de accu 'onder de bank' monteren is het gewoon een losse accu in een tasje, zodat hij verwijderbaar is. Ik wilde hem wel echt vast hebben op zijn 'rails' dus vandaar de klep. De klep is de hoek om zodat je fatsoenlijke grip hebt om de accu eruit te halen én idd zodat hij evt kan blijven zitten om te laden. De aan/uit-knop is ook met dichte klep bereikbaar.

Je kunt redelijk scherp sturen met een 2-wielige bakfiets, maar met lege bak is hij zo licht dat je weinig druk op je voorwiel hebt, dus wel oppassen, zeker elektrisch :)

• netvista
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20-08 14:59
Sjezus wat een spuuglelijk ding zeg _O- . Daar wil je echt niet op gezien worden lijkt me :o

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:50
quote:
phYzar schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:08:
offtopic:
Je voorbeeld van ruimdenkend is een bedrijf wat één 'dame' aanneemt en een vergoeding geeft voor fietsen? _O- En je oplossing is alles dik belasten of verbieden wat je zelf niet nodig hebt?

Mijn vrouw heeft de bakfiets even uitgetest door naar haar ouders te fietsen (40km enkele reis _/-\o_ ). De bevindingen: de accu was pas op de helft (36v11ah accu), en het is af en toe lastig de sweetspot te vinden tussen versnelling/ondersteuning/snelheid/meetrappen, waardoor hij bij vlagen nogal onelegant in- en uitschakelt. Is misschien inherent aan een voorwielmotor. Ook reageert hij op achteruit trappen. Volgens de winkel kan ik dit fixen door een aantal magneten uit de schijf te halen van de trapassensor, klopt dat? (Ben nogal huiverig die schijf te slopen en dan verder van huis te zijn)
De juiste versnelling (trapfrequentie) vinden bij de diverse ondersteuning's standen is typisch het probleem bij (zelfbouw) voorwiel- en achterwiel motoren. Immers de ondersteuning's standen laten de motor in een vooraf bepaald toerental draaien en je kunt alleen maar mee-trappen. Trap je sneller dan de motor draait wordt je als het ware afgeremd. Daar valt weinig aan te doen vrees ik.

Bij achteruit trappen behoort de motor niet te reageren; dat je dat kunt regelen met minder magneten in de magneetschijf op de trapas is mij volkomen onbekend, sterker; nooit van gehoord. De PAS sensor reageert met motor activiteit zodra er een magnetisch signaal wordt geconstateerd, niet meer maar ook niet minder.

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03-09 23:09
quote:
phYzar schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:08:
Mijn vrouw heeft de bakfiets even uitgetest door naar haar ouders te fietsen (40km enkele reis _/-\o_ ). De bevindingen: de accu was pas op de helft (36v11ah accu), en het is af en toe lastig de sweetspot te vinden tussen versnelling/ondersteuning/snelheid/meetrappen, waardoor hij bij vlagen nogal onelegant in- en uitschakelt. Is misschien inherent aan een voorwielmotor. Ook reageert hij op achteruit trappen. Volgens de winkel kan ik dit fixen door een aantal magneten uit de schijf te halen van de trapassensor, klopt dat? (Ben nogal huiverig die schijf te slopen en dan verder van huis te zijn)
Is niet zo zeer inherent aan een voorwiel motor maar inherent aan fietsen met alleen een trapsensor (rotoatie sensor), geen koppel sensor (kracht sensor).
quote:
Opperpanter2 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Een goed PAS systeem stopt juist als je achteruit trapt. Ik denk dat zo'n systeem 2 sensoren heeft, zodat hij kan detecteren welke kant de magneten op bewegen. Het kan best dat dit bij simpelere/goedkope systemen niet zo is. Bedenk me nu wel dat mijn fiets met voorwielmotor er geen last van had en ook maar een sensor had. Wellicht zaten er 2 sensoren in de behuizing, of is het een sensor die een plus of min signaal genereert afhankelijk van welke kant de magneet op beweegt.
Meeste pas systemen hebben maar 1 sensor. Maar ook met 1 sensor kan je prima de richting detecteren. Als je een magneet langs een spoel beweegt gat er een stroompje lopen, beweeg je de magneet de andere kant op dan loopt het stroompje de andere kant op. (rechterhand regel voor het bepalen van de richting van de stroom)

Bijvoorbeeld alle heinzman systemen van de afgelopen 10 jaar zijn richting bewust met 1 magneet sensor.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:53
quote:
piwakawaka schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:08:
[...]

Bedankt.
Bij mijn accu kwamen (door zijn 43 cm) ook de montage-gaten van de accu een dikke cm te hoog uit.
De door jouw genoemde accu lijkt interessant. Mooi dat er een plaatje met afmetingen bij staan. Ik denk dat ik eens een kartonen sjabloon ga maken om te kijken hoe die accu uit zou komen.
Kijk vooral ook even rond in zijn shop, ik weet dat hij ook een soortgelijke accu vopr een paar dollar meer heft waar merk batterijen in zitten, ik meen sanyo. Het overwegen waard.

• racinfo
quote:
piwakawaka schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:09:
[...]

Hoeveel invoerrechten zullen hier nog bij komen?
Invoerrechten circa 12%, de BTW 21%
TIP
Vraag verkoper lager bedrag op verpakking te zetten!

racinfo wijzigde deze reactie 18-08-2016 17:59 (13%)

• karazz
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 09:43
quote:
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:53:
[...]

Inderdaad steeds minder beren op de weg, je hebt in ieder geval goed vooronderzoek gedaan. Als de verkoper ook een beetje welwillend is dan komt het vast goed.
Gisteren de fiets gekocht, maandag een afspraak bij het RDW, wil er maandag daarna meteen mee langs de specialized dealer om hem eens uit te laten lezen. Accu die er nu in zit is iets van 360 Wh, hoop dat 't voldoende is voor een enkel tochtje van 40 km op vrijwel volle ondersteuning. We gaan het zien...

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal! :>

• Peatsmoke
  • Niet online
quote:
racinfo schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:07:
Bosch accu, hoe reviseer je die? Ik vond op internet bij toeval een artikel wat stap voor stap beschrijft op welke wijze je de versleten Samsung cellen kunt vervangen door Panasonic cellen,

https://docs.google.com/f...DJOZXJYQ1I2TkU/edit?pli=1
Wel even handig om te weten dat het een Bosch van de eerste generatie is. Dit documentje ben ik al eens eerder tegengekomen, maar over de huidige generatie ben ik nog niks tegengekomen.
Of het enig verschil maakt, weet ik niet, maar als je eraan gaat beginnen, lijkt het mij wel handig dit van tevoren te weten.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Maakt hier weinig uit in welke stand hij staat, ik trap fors mee waardoor de ondersteuning afbouwt, maar als het dan omhoog gaat of je hebt wind tegen dan komt 'ie direct in.

Gisteren trouwens over de kop geslagen met de fiets. Lamp viel uit in een bocht en op een hoge stoepband geklapt.

Op zoek naar een fotograaf?

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:39

Chrasher

Tevree met z'n PS4

quote:
woekele schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:34:
Iemand hier daadwerkelijk ervaring met inbouwen van Bikespeed-RS of Asa Espeed in een Batavus Razer? Heb eerste beschermkapje eraf. Daaronder 3 dikke moeren die

A: heel erg vastzitten.
B: een stukje verzonken zijn in het frame waardoor je er niet normaal een steeksleutel of dop op kunt zetten.

Dat lukt dus niet :(

Is het de bedoeling dat je van de andere kant werkt? Maar dan moet je de hele kettingkast gaan verwijderen? Alle filmpjes op Youtube over Yamaha-motoren daar hebben ze andere type fietsen waar die 3 moeren geen moeren zijn, maar imbus, en waar ze makkelijk los gaan en je de motor een stukje kunt laten zakken om bij de kabeltjes te komen.
Ik kan beamen dat je helaas vanaf de andere kant moet werken. Die plastic kettingkast is er gelukkig zo af (klik systeem)en ik heb toen het voortandwiel losgemaakt door de drie bouten te lossen die het tandwiel vasthouden op die schijf van de trapas. (had geen gereedschap om de trapas te lossen).
Je zal ook de twee plastic kapjes moeten verwijderen (kruiskop schroeven) en de standaard moeten lossen.
Zo kan je de motor gedeeltelijk los maken en naar voren kantelen. (door 1 bout achter te laten zitten) Zo hen ik mijn RS ingebouwd.
Gelukkig hing mijn fiets hoog in de beugels, dus kon ik er redelijk bij.

PSN-id: Chrasher, GT5 PSN-id: - FFXIV-id: Tiny Animal, FC: Living Dreams <ALIVE>, Zodiark

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
Chrasher schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:57:
[...]

Ik kan beamen dat je helaas vanaf de andere kant moet werken. Die plastic kettingkast is er gelukkig zo af (klik systeem)en ik heb toen het voortandwiel losgemaakt door de drie bouten te lossen die het tandwiel vasthouden op die schijf van de trapas. (had geen gereedschap om de trapas te lossen).
Je zal ook de twee plastic kapjes moeten verwijderen (kruiskop schroeven) en de standaard moeten lossen.
Zo kan je de motor gedeeltelijk los maken en naar voren kantelen. (door 1 bout achter te laten zitten) Zo hen ik mijn RS ingebouwd.
Gelukkig hing mijn fiets hoog in de beugels, dus kon ik er redelijk bij.
Held! :) Het is nu gelukt met je uitleg. Vanaf de andere kant waren het gewoon 3 imbus-bouten inderdaad.

Veel harder dan 35 rijden lukt overigens niet, dan moet je echt te snel rondtrappen (wat dan wel bijna zonder weerstand is overigens). Heb voor een groter tandwiel nodig dus :P Maar serieus: 35 is wel snel genoeg eigenlijk.

Even voor toekomstige lezers: het zijn niet 3, maar 4 bouten (imbus) voor het scheiden van tandwiel en trapas. Het demonteren van de standaard gaat met 2x imbus en 1x torqx.

Verder is de bediening van de ASA eSpeed prima. Lekker makkelijk in of uit te schakelen, dat is nog het belangrijkste.

woekele wijzigde deze reactie 28-08-2016 18:21 (10%)

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:39

Chrasher

Tevree met z'n PS4

quote:
woekele schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:33:
zat alleen te denken: is zo'n tuningkit niet een beetje duur voor 'maar' 3km extra?
Alleen al het niet tegenkomen van die "muur" tussen 25 en 27 km/u is al de moeite waard. Het is zo vervelend dat je net niet je cadans kan vinden/halen in een prettige versnelling. Je moet dus onder ja cadans gaan fietsen of een versnelling terug waarbij je weer te langzaam gaat.
En die 28 is een gemiddelde. Met een beetje wind mee rij ik in Eco gemakkelijk 30.

PSN-id: Chrasher, GT5 PSN-id: - FFXIV-id: Tiny Animal, FC: Living Dreams <ALIVE>, Zodiark

• racinfo
Mijn ervaringen met de Bafang 250 watt BBS01 middenmotor tot nog toe zijn zeer positief; bij aanschaf ging ik ervan uit dat ik af en toe een ritje zou doen van 10 km in een enkele week om de lichaamssappen soepel te houden maar nu, 4 maanden later blijkt dan ik eraan verslaafd ben geraakt dagelijks een toertje te maken van ruim 14 km (inmiddels 1300 km op teller).

Dat komt ongetwijfeld door de aandrijving middels de Bafang middenmotor die het fietsen op de vlakke weg, in de heuvels en door ruig terrein tot een waar genoegen maakt. Tevens doe ik dat met hogere snelheid dan aanvankelijk de bedoeling was: met de eerdere Batavus E-Go4 met middenmotor en de (zelfbouw) Peugeot met voorwiel aandrijving reed ik nooit sneller dan 18-20 km max maar met de Bafang middenmotor kruis ik nu toch vaak met meer dan 24 km/h. Dat had dus wel consequenties voor de max. actieradius, reed ik met de voorwielmotor ruim 55 km op een accu vulling, nu is dat krap aan ongeveer 42 km maximaal wat ongetwijfeld door de hogere kruis snelheid komt.

Mijn huidige accu is een 36 volt - 10 Ah LiFePO4 accu met prismatische (rechthoekige, platte) cellen van het merk PingBattery (China) welk ik vanaf 6 aug 2014 in gebruik heb en deze werkt nog steeds naar genoegen. Maar als ik aan vervanging toe ben overweeg ik toch een zwaardere van minimaal 15 Ah aan te schaffen zodat ik mijn dagelijkse fietstochten wat kan uitbreiden zonder om de 2 dagen de accu aan de lader te moeten hangen.

Wat de technische zaken betreft van de inbouw van de Bafang BBS01, de zelfgemaakte rem onderbrekers op de hydraulische remhandels voldoen nog uitstekend; na 4 maanden nog geen enkel probleem gehad met mijn eigen uitvinding (drukschakelaars op remhandels en een parker in de handel zelf), wel mis ik eigenlijk een schakel onderbreking op de versnellingen om het wisselen van versnelling terwijl je doortrapt geruisloos te laten verlopen. Natuurlijk stop ik nu wel met trappen om te schakelen maar de motor loopt nog een fractie door waardoor toch de boel niet geruisloos van tandwiel wisselt.
Daar moeten we nog eens iets over verzinnen (misschien een klusje voor de winter maanden)

Kortom, geen ogenblik heb ik spijt gehad van de aanschaf en inbouw van deze motor, ik zou iedereen hem aanbevelen als zelfbouw project.

• StanTheMan
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 08:21
quote:
racinfo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:05:
[...]
Artikel is van mei 2013. Kun je niet vergelijken met de huidige situatie in aug 2016
Daar kun je je goed in vergissen. Er verandert statistisch gezien echt niet zoveel. De grote massa elektrische fiets gebruikers verandert nauwelijks.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
quote:
Vlassie1980 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:20:

Verder kan ik je zeggen dat schijfremmen als enige nadeel erg vaak willen piepen, vooral bij vochtig weer :(
Is ook een voordeel.
Gisteren weer een automobilist die totaal niet keek of er al verkeer op de rotonde reed, moest vol in de remmen met veel gepiep, mevrouw had raampje open en schrok enorm - gelijk weer even opgevoed ;)

• racinfo
quote:
Opperpanter2 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:07:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar de cadans waar het om gaat is de cadans van de motor. Niet van jouw benen. Bij de BBS is het vaak zo dat de motor (en dus het tandwiel) sneller draait dan de benen. Het is een nuance verschil, maar wel bepalend voor de uiteindelijke snelheid en wellicht handige info voor toekomstige kopers.

[...]

Ik snap de insteek, mijn BBSen hebben een vergelijkbare opzet, behalve dan dat ze ook op power gelimiteerd zijn. Wel zo handig bij de 750W versie, anders knal je vooruit elke keer :)
Ik weet natuurlijk niet hoe je bij jouw motor de assist standen hebt ingesteld maar ze staan bij mij alleen vanaf stand 5 op 100%. Ik denk overigens wel dat 250 watt tov 750 watt een heel groot verschil uitmaakt in optrekken; zelfs wanneer ik bij een verkeerslicht in stand 5 de starthulp vol-in druk moet ik nog zelf meetrappen om weg te komen. Van vooruit knallen is geen sprake (was dat maar zo ;) ).

Als ik in stand 3 met kracht op de pedalen gaat staan haal ik max de 27 km/h. Harder gaat ie domweg niet, in welke versnelling dan ook. Af en toe denk ik weleens dat de tandwielcombinatie op het achterwiel mij erg beperkt; daar bedoel ik mee dat zelfs op de hoogste stand de cadans te weinig is om echt snel met de fiets te kunnen rijden.

Dat ik langzamer trap dan dat de motor mijn tandwiel aandrijft is volgens mij niet aan de orde, ik trap altijd sneller dan de motor aandrijft, ik trap eigenlijk nooit in het luchtledige wat ik uit jouw uitleg opmaak. Ik moet wel degelijk eigen kracht aanleveren anders gaat de fiets niet vooruit, hoogstens met windkracht 7 in de rug, dan wel.

• Het Poezenbeest
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13-09 13:02
Zo'n accu weegt ongeveer 2,5 kg, de motor weegt ongeveer 4 kg, de berijder weegt tussen de 70 en 100 kg... De torso van de berijder, inclusief het hoofd en de armen wegen dan ca. 50 kg.

Ik denk dat het veel meer uitmaakt waar het gewicht van de torso en het hoofd op de fiets terecht komen (zadel of stuur, dus voor-of achterwiel), dan waar de accu en de motor op de fiets zitten. Met tien graden naar voren leunen heb je volgens mij de plaatsing van de accu al gecompenseerd, waarbij nog eens komt dat hoofd en torso hoger zitten dan de accu.

Ik heb zelf nooit echt effect ondervonden van het feit dan mijn accu achterop zit en niet naar voren of lager. Zo'n accu bedraagt nog geen 2% van het totale gewicht van de fiets (2,5 kg ten opzichte van een totaalgewicht van ca. 140 kg), dus lijkt het effect mij puur theoretisch (en psychisch), zelfs al zou de accu 5 kg wegen.

• indofk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:40
Ik zou persoonlijk voor de stream gaan omdat ie een grotere accu heeft , de Yamaha motor die er onder zit bevalt me meer dan verwacht ( zit ook onder m'n Batavus Razer) , alleen is wat ik gelezen heb de nexus 7 minder dan de nexus 8, maar dat kan ik zelf niet beamen. Daar tegen over staat dan wel dat je 5 jaar garantie krijgt die overdraagbaar is, inclusief de accu.
quote:
MWDKing schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:58:
Ik twijfel tussen een Batavus Stream N7 en een Batavus Milano. De prijzen zijn nagenoeg vergelijkbaar. De verschillen:
  1. De stream heeft een iets grotere accu (500Wh tov 400Wh)
  2. De stream heeft een Yamaha motor i.p.v. een Bosch motor.
  3. De steam heeft een Nexus 7 i.p.v. een Nexus 8.
Wat zouden jullie me aanraden?
Als ik uit deze twee zou moeten kiezen dan zou ik ook voor de Stream gaan. Die extra accu-capaciteit is zeker niet verkeerd en Yamaha schijnt minder kuren te hebben.

Verder ontloopt het elkaar zeer weinig en is het gewoon een persoonlijke keuze, aanbeveling om ze allebei ook even goed proef te rijden. Wellicht maakt de ene motor meer geluid als de andere.

• tombruneel
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-08 10:27
quote:
MWDKing schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:58:
Ik twijfel tussen een Batavus Stream N7 en een Batavus Milano. De prijzen zijn nagenoeg vergelijkbaar. De verschillen:
  1. De stream heeft een iets grotere accu (500Wh tov 400Wh)
  2. De stream heeft een Yamaha motor i.p.v. een Bosch motor.
  3. De steam heeft een Nexus 7 i.p.v. een Nexus 8.
Wat zouden jullie me aanraden?
2jaar geleden dezelfde afweging gemaakt

Uiteindelijk de Stream gekocht... nog geen spijt van.
Het enige wat mij na 2jaar een beetje stoort, is de snelheid ;-)

25.7Km/h en dan geeft de motor er de brui aan, terwijl hij zoveel meer zou kunnen ;-)

De naaf is ja... 'twijfelachtig' maar na 2jaar hier nog geen problemen mee gehad.

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 21:31
Remmen heeft naast je snelheid, ook te maken met gewicht. Een lichte MTB met een lichte berijder staat eerder stil dan een zware (zwaardere) e-bike met eventueel een vetzak als bestuurder ;)

• roffeltjes
quote:
maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:15:
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.
Een rollerbrake heeft een enorme remweg als je met 26 kmpu gaat. Denk aan 10+ Meter, dat is dodelijk.

YouTube: Gazelle Impulse met lange remweg.

Ik zocht een beter filmpje (die website kan ik niet meer vinden), maar dit is al indicatief
quote:
Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.

Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.
V-brakess stoppen prima, alleen moduleren ze niet zo goed. Vervelender is dat het remvermogen met nat weer drastisch afneemt.

Vandaar dat men bij ebikes over is gegaan op eerst Magura velgremmen en nu op schijfremmen. Maar V-brakes zijn lichtjaren beter dan Rollerbrakes.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:42
quote:
racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:38:
[...]
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.

[afbeelding]
Batavus Navajo

[afbeelding]
Peugeot
Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.

Die Peugetot kan ik niet goed zien, maar ook dat lijken het stukje dat ik kan zien ook cantilevers.

Cantilevers ;

V-brakes ;

maartend wijzigde deze reactie 06-09-2016 19:35 (20%)

• racinfo
Het zal worden zoals je al aangaf; de regels zijn opgesteld om bij calamiteiten op terug te kunnen vallen, bij schade afwikkeling verzekering enz.
quote:
Ach meneer , u hield zich niet aan de max 30 km/h in dorp of stad en daarom bent u hoofdelijk aansprakelijk voor de geleden schade.

Of nog gekker: u rijdt op de hoofdrijbaan met maar 32 km/h, daardoor was dat ongeval niet uit te sluiten!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:04
Je zou kunnen kijken of je het achtertandwiel kleiner kunt krijgen of het voortandwiel groter.
Daarmee schuif je je versnellingsruimte omhoog.

In het vlakke Nederland toch niet zo'n probleem want je hebt de onderkant van je versnellingsruimte toch niet echt nodig, tenzij je in Limburg woont. Dan zou het handig kunnen zijn, maar hulpmotor dus valt ook wel weer mee.

Torched wijzigde deze reactie 08-09-2016 21:13 (46%)

• Torched
quote:
racinfo schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:00:
[...]
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.

[afbeelding]
Afbeelding R&M
Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.
En over schijven is meestal pas sprake bij een gladde riem.

Maar het maakt niet echt uit, de boodschap kwam over toch :P

• Zanac-ex
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10-09 19:50
quote:
Torched schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:50:
[...]

Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.
En over schijven is meestal pas sprake bij een gladde riem.

Maar het maakt niet echt uit, de boodschap kwam over toch :P
Poelie ;)

Ook bij tandriemaandrijving spreekt men van poelies, die echter geen V-doorsnede hebben. In plaats hiervan hebben deze poelies een buitenvertanding waar de riem op draait. Deze poelies kunnen niet slippen en worden daarom wel gebruikt voor de aandrijving van onder andere nokkenassen.
quote:
kaasszje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:08:
Misschien hele stomme vraag.
Maar ik ben nog steeds voornemens om een speed pedelec te kopen.
Ondertussen op een aantal verschillende fietsen proef ritjes gemaakt.

Hierdoor vraag ik me ondertussen af waar nou het grootste prijs verschil in zit.
- Koga XLR8
- Gazelle Cityzen Speed
- R&M Charger

Nu gaat het mij vooral om de laatste 2, de gazelle kan ik voor rond de 2400 euro krijgen.
Terwijl de charger over de 4000 euro heen gaat.
Waar zit deze 1600 euro verschil nou in ?
De Gazelle is erg scherp geprijsd maar heeft wel een Deore derailleur.
Kijk je naar de Koga dan heeft deze een SLX derailleur, in beide gevallen middenklasse als ik onderstaande site mag geloven:
http://www.fietskeus.nl/fiets-wiki/derailleurs.php

Heeft de R&M ook een derailleur of een naafversnelling?

Plat gezegd betaal je grotendeels voor het merk en het model en in minder maten voor componenten. De montage van de Cityzen is zeker niet slecht te noemen. Ik geloof ook niet dat je voor een speed pedelec een super high end derailleur nodig hebt als je er rekening mee houdt. Dus alleen schakelen wanneer je wat minder kracht op de pedalen zet. Bij een mountainbike is het een ander verhaal omdat je bergop ook goed wilt kunnen schakelen omdat je anders niet naar boven komt :)

Neem verder aan dat ze alledrie een 500Wh accu hebben?
quote:
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:48:
Zelf hield ik de boot eerst nog wat af omdat ik te dicht bij mijn werk woon om een elektrische fiets te staven.

Maar op mijn nieuwe job zal ik 18km enkele reis mogen afleggen! Blijkt dat ik mijn droom, fietsend rijk te worden met behulp van de Belgische belastingskas, mag afbreken. Op hetzelfde moment gaat een nieuwe regel in die de fietsvergoeding voor HS bikes aan banden legt.

Daarom vraag ik mij af of er nog mensen zijn die net als ik op dit moment kijken naar een 25km/u fiets die zich gewillig laat tweaken, naar 35km/u-ish. Zo kan ik ook dat gedoe met de nummerplaat ed achter me laten.

TLDR, Is er nog een goto model van 25 per uur die zich makkelijk laat tweaken?
Yamaha, Shimano, Impulse, Brose en Bosch motoren zijn allemaal vrij makkelijk te tweaken. Maar hou er rekening mee dat je niet verzekerd bent, geheel op eigen risico dus.

Als ik jou was zou ik toch eerder de legale weg bewandelen...

• racinfo
Als ik ooit zou besluiten voor een fabrieksfiets ipv mijn eigen MTB met bafang middenmotor zou ik willen gaan voor de Merida. Dankzij de Merida van mijn vriend Leen maakte ik kennis dmv een proefritje op zijn e-bike en kwam deze, nav mijn eigen ervaring met zijn Merida het dichtst bij mijn eigen mtb eigenbouw qua. rij-genot, rem vermogen en schokbestendigheid. Het model trok mij ook zeer wel aan. Het frame is mi. zeer stevig en kan tegen een stootje en met 22.3 kg is de fiets toch licht (te noemen). Accu a 418 kwh. 4x framematen, 46-51-56-61, ik zou met mijn 1.89 gaan voor de 56 (zo lenig ben ik nu ook niet meer ;) )

racinfo wijzigde deze reactie 17-09-2016 08:55 (22%)

• roffeltjes
quote:
wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:04:
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap

en: headshok voorvering. Is bijna onzichtbaar, en is zeker niet slap. Is alleen merkbaar bij oneffen ondergrond
Sorry Willem., omdat dit over advies gaat wijs ik weer op de consensus over zowel Rollerbrakes als de Headshock (Wereldfietserforum).

Headshock in de fietsen van Accell is een heel slecht systeem omdat het een veerelement te klein is. Cannondale doet het wel goed met een zwaar oversized element.

Dan een anecdotische ervaring; ik heb persoonlijk zowel Koga's als Sparta's getest.. het zijn vreselijk slechte voorvorken waarbij ik onbeladen direct de slapheid opmerkte. Ik ben een ervaren fietser die echt veel kilometers maakt en veel weet van de techniek. Ik geef volgens mij goed onderbouwd advies. In dit geval raad ik (Accell) Headshock vorken met klem af.

Niks mis met voorvering, maar dan bij voorkeur een standaard model met mechanisch veerelement (Olie is beter, maar dan wel van de duurdere klasse... ander heb je er vooral ellende van).

Rollerbrakes zijn gewoon niet heel erg efficiente remmen. Ik ben er op gewezen dat er grotere rollerbrakes zijn, maar die zijn niet standaard voor zover ik begrijp. Ook hier raad ik ze met klem af en sta hierin bepaald niet alleen.

En dat ligt dus niet aan de remtechniek. Met twee remmen tegelijk remmen heeft geen positief effect omdat als je de voorrem indrukt je achterrem nauwelijks bijdraagt aan de remkracht (natuurkunde).

Ik wil echt niet zomaar een nieuwe poster bashen, maar het gaat hier om advies van belangrijke zaken, namelijk de voorvering en de remmen. Ik wil dan echt benadrukken dat het geboden advies goed onderbouwd is en niet zomaar gegeven is.

@Poezenbeest daar dacht ik ook direct aan, maar Het budget is 2000,- en de zit is niet echt rechtop. Als er een showmodel is die voor dat bedrag weggaat is het natuurlijk met stip #1 als keuzes, maar dat zou ik ongelovelijk vinden. Het is zeker een telefoontje waard!

roffeltjes wijzigde deze reactie 17-09-2016 09:04 (14%)

• Torched
Het is veel makkelijker om je achterwiel te blokkeren omdat tijdens remmen al je gewicht naar voren schuift vanwege momentum.

Daarom lijkt het dat achter harder remt. Al het gewicht schuift naar voren en daardoor heeft achter minder grip en kan bij remmen grip verliezen.

Een praktisch voorbeeld is dat wanneer mensen voor het eerst een mountainbike met fatsoenlijke voorremmen rijden over het stuur vliegen omdat ze de respons niet gewend zijn.

Torched wijzigde deze reactie 18-09-2016 12:00 (25%)

• Torched
quote:
MWDKing schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:34:
Met motorrijles leer je de druk gelijkmatig op je voorwiel op te bouwen bij het maken van een noodstop. Dat is ook logisch, want bij de start van het remmen zit er weinig gewicht op het voorwiel waardoor die door zou kunnen glijden. Dan tijdens het remmen verplaatst zich steeds meer gewicht op het voorwiel, waardoor je ook steeds harder kan remmen, omdat de kans op doorslippen afneemt.

Pas als je je gewicht al op het voorwiel hebt bij het beginnen van het remmen (bijv. je staat en leunt naar voren), kan je over de kop slaan. Anders is dat echt vrijwel onmogelijk.
Een fiets en een motor zijn niet echt vergelijkbaar hierin. Een motor gaat al snel over de 100kg, een fiets over de 20kg is vreemd.
Tevens zit je op een fiets hoger.

Dit alles zorgt ervoor dat het grootste gedeelte van het gewicht supermobiel op het voertuig zit. Daarom kan je bij een harde remactie op het voorwiel heel snel over het stuur gaan.
Dit is echter door je gewicht naar achter te brengen makkelijk te compenseren.

Bij een motor ligt de helft van het gewicht (of meer bij zwaardere motoren) op de lijn tussen de assen. Oftewel voordat dat omhoog komt is er sprake van veel grotere krachten.

Torched wijzigde deze reactie 18-09-2016 13:10 (3%)

• MWDKing
  • Laatst online: 13-09 21:05
quote:
racinfo schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:21:
[...]
Heel verklaarbaar dus wanneer ik van achteren rem dat mijn voorvering voelbaar wordt ingedrukt terwijl bij gebruik van de voorrem dat minder merkbaar is.
Dat het anders voelt geloof ik wel, maar als het anders IS, dan moet Newton misschien zijn theorie herzien ;)

Het kan overigens wel dat je voorvork verder indrukt bij het gebruik van je achterrem. Dit gebeurd namelijk als de vertraging dan groter is dan wanneer je met je voorrem remt. Dus als je harder achter remt, dan dat je voor remt, dan zal ook je voorvork verder indrukken. (Het gaat om de negatieve versnelling van je lichaam).

Maar normaliter rem je achter minder hard, omdat je druk op je voorwiel groter is dan het remmen. Maargoed, kijk maar een in een dynamica boek of kijk wat videos op youtube.

MWDKing wijzigde deze reactie 18-09-2016 13:36 (3%)

• neographikal
  • Niet online
quote:
bgttje schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:37:
[...]
80/20........nou zo voelt het niet, eerder andersom. Achter is natuurlijk topzwaar. En ik zit kaarsrecht op de fiets ook met remmen.
Als je goed remt komt je achterwiel domweg los, daarom moet je feitelijk je gewicht ook nog eens naar achter gooien (liefst achter je zadel gaan hangen). Ultimo is er niks aan te te houden en maak je domweg een stoppie. De achterrem doet echt geen zak als je fors doorremt, desondanks is ook daar remmen nooit onverstandig, hij werkt mee zolang er nog iets van grip is.

Progressief de remdruk opbouwen is altijd goed, hoewel vrijwel niemand dat in een noodscenario doet, zeker niet op een fiets of motor. Daarom is die ABS op een motor echt enorm fijn, ik ben bezig met de lessen, ik wil gewoon ABS op m'n eigen fiets straks :)

neographikal wijzigde deze reactie 18-09-2016 17:11 (17%)

• maartend
Jij zit verkeerd om op je fiets
Leuk plaatje van het ochtendritje vanmorgen:

• racinfo
Resumerend: na 1 juli 2017 rijdt er niets meer bloothoofds op de weg met een blauwe plaat; geen scooter, geen snorfiets en ook geen speed-pedelec :( meer.
De gewone e-bikes met max. 25 km/h blijven zoals ze nu zijn, zonder kenteken en of helm :)

• roffeltjes
quote:
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 05:30:
http://www.volkskrant.nl/...ets-te-belasten~a4380470/

#voorwienietwildokken: een pleidooi voor het invoeren van belasting op basis van gewicht... Raad eens wie er geniemd wordt als zwaargewicht, naast de bakfiets?
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik ga ervan uit dat het de ebike is |:(

Een hartekreet waarbij net als de dronken Range Rover bestuurder de PC hooft, de ebiker de fietspaden onveilig maakt. De redacteur weet zoals wel vaker totaal niet waarover hij het heeft. Dat is altijd het probleem met commentaar op fietsen: de schrijvers doen niet aan wielrennen, hebben geen bakfiets, hebben geen ebike etc.etc.

Er wordt altijd geschreven vanuit een vijand beeld. "Zij hinderen mij"

Feit is dat fietsen voor onze maatschappij de voordelen tov autorijden gigantisch zijn. Los van het milieu probleem, we kijken naar obesitas, files, congestie in onze binnensteden, lawaai. etc. etc.

De nadelen van fietsen zijn vrij inzichtelijk, het is een kwetsbare verkeersdeelnemer. Maar hoe erg is het probleem? Het leven is extreem veilig, elk risico uitbannen gaat het leven niet mooier maken. Dat is geen emotionele hartekreet, fietsen is statistisch gezien een stuk veiliger dan klussen en ik hoop toch echt dat we dat allemaal de vrijheid houden dat lekker zelf te doen.

En als we dan toch zij tegen wij gaan doen:

Het risico voor fietsers (en voetgangers) zit hem niet in de fietser of voetganger, het grote probleem zit hem in... de auto. En dan hebben we het niet eens over de disproportionele inversteringen in infrastructuur Als de fietsinfra verbeterd wordt met een relatief klein bedrag zal het aantal ongevallen ook dalen. Een veilig fietspad kost hilarisch veel minder dan een snelweg.

Een artikel zoals in de Volkskrant waarin fietsen in welke vorm dan ook als probleem wordt gezien wat belast moet worden is tenenkrommend. Maar dit is wel de houding van de pers en de wetgever. Ze weten eigenlijk niet wat ze aan moeten met fietsers:

- Openbaar vervoer? Zon fiets is lastig. Je kan wel een fietswagon maken, maar dat kost zitplaatsen. We verbieden het om ze mee te nemen.
- We graven een snelweg dwars door de Bijlmer? We laten de fietsers een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. Een van de omwegen gaat dwars door het parkeergebied van het winkelcentrum... ja, dat is wel gevaarlijk.
- We bouwen een woonwijk? We laten de fietsers een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. (Mijn kinderen kunnen momenteel gewoon niet normaal naar school fietsen. Een paar jaar!!!!). Voor autos zijn er uiteraard meerdere oplossingen verzonnen.
- Fietspaden hebben gaten van heb ik jou daar, iets wat bij een autoweg wel moet worden opgelost omdat er dan brokken gebeuren.
- Snelheidsverschil tussen fietsers en brommers/ebikes wordt niet infrastrutureel opgelost, de snellere gebruiker gaat maar tussen de autos en we zien wel hoe het afloopt. Succes jongens!

De lijst van fietsdiscriminatie is extreem lang. We zijn voor die mensen dus gewoon het probleem....

• mguzz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-08 13:00
Je zal maar in Canada wonen, het langste fietspad ter wereld is volgend jaar voltooid, het water loopt me al in de mond.

Het fietspad dat Canada doorkruist heeft een autovrije route van 22.000 kilometer lang. De route genaamd The Great Trail is exclusief voor langzaam verkeer; fietsers, wandelaars en mensen te paard, wat in de winter wordt vervangen door langlaufen en snowmobiling.

Het enige wat je kan overkomen is dat je door een grizzly beer van je fiets wordt getrokken :)

https://thegreattrail.ca/

• Torched
quote:
maartend schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:06:
[...]

Heb jij ervaring met tanden van alie? Ook van MTB? Zo ja, hoe is je ervaring en waar bestel je precies?
Alieexpress werkt prima, al is het wachten lang soms.
ik heb zelf een 48t besteld en een week gebruikt. Daarna teruggegaan naar 52 omdat cadans fijner is plus betere chainline in het midden van de cassette. Resulterend in zo'n 40km/u voor mij. Ik rij zelf 500~600w dus de power heb ik wel.

De blekkie ring was echt het beste qua grip en reactie. Echter is die alleen in 42t en als je 42 voor en 11 achter hebt is je topsnelheid een beetje bagger.

wat betreft kwaliteit, het is gewoon staal en zwaar dus er is niet veel op te besparen. Maakt dus qua kwaliteit niet uit waar je bestelt op alieexpress, met andere dingen wel anders

Torched wijzigde deze reactie 28-09-2016 22:13 (13%)

• StanTheMan
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 08:21
exact, dus je voert een kleinere wielmaat in, de motor accepteert dan meer omwentelingen voor dezelfde snelheid. In feite ga je bij meer omwentelingen bij dezelfde wielmaat wel harder.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kleiner instellen van de wielmaat dus.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

sorry, maar hoe moeilijk is het? De fiets meet met de magneet hoeveel rondjes je wiel draait. Vervolgens doet hij dat keer de omtrek van je wiel om te berekenen hoe snel je rijdt. Als je je omtrek kleiner instelt dan je wiel eigenlijk is, komt daar dus een lager getal uit. Dus denkt de fiets dat je minder hard gaat dan je eigenlijk gaat. En dus blijft hij ondersteunen, omdat hij denkt dat je nog geen 25 gaat. Terwijl je misschien eigenlijk wel 26 gaat. Waarom is hier discussie over? :D

• Torched
quote:
neographikal schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:47:
Omdat de magneet vaker aan de buitenkant langskomt dan aan de binnenkant. Hoe dat zou moeten werken met je spaken is me niet helemaal duidelijk, maar ik wil die spaken ook. Lijkt me cool :P
Nee, de magneet heeft een hogere snelheid hoe verder hij van de as geplaatst wordt. Maar dat wordt helemaal niet gemeten. Het aantal rotaties blijft gewoon hetzelfde.
Vandaag bij Juizz Rotterdam een proefrit gemaakt op een Haibike Sduro Trekking S.
Mooie fiets met Yamaha middenmotor, remverlichting en all the works wat een speed pedelec betreft.

De proefrit was wel in het centrum van Rotterdam, en dan begrijp ik opeens die regelgeving heel wat meer. Defensief rijden is een verplichting daar. Heel anders als het fietsen door de polder. Denk dat je daar met een gewone pedelec al aardig defensief moet rijden :)

Model dat ze hadden staan was echter maar 400Wh, dus het is wachten tot ze ook met 500Wh kunnen leveren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die is wel heel apart ja, die 10 euro per jaar aan stroom....bijzonder. Ik laad primair op het werk op (ook volledig duurzame energie, we hebben eigen windmolens :P ), niet vanwege de "kosten" maar meer vanwege het feit dat ik daar naast de accu zit en deze er bij 80% lading uit trek :) Ik probeer lief voor het ding te zijn, met hete dagen gaat 'ie de koelkast in :P

Overigens ook wel aardig in het kader van duurzaamheid e.d. wat hier wel een onderwerp is: volgende grote slag is geslagen, sinds dit weekend wordt het huis verwarmd met een warmtepomp op basis van de zonnepanelen. De combi van zonnepanelen, elektrische fiets en de warmtepomp scheelt een 4.5-5 ton CO2/jaar.

neographikal wijzigde deze reactie 09-10-2016 22:31 (54%)

• maartend
quote:
roffeltjes schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:28:
Dit is in de stad, niet in het terrein ;)
Dat bedoel ik ook, dat hele verschil.

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Snoek; je set lijkt erg veel op de mijne. (48/750) Ik doe 60KM (heen en terug) maar wel met mooi weer ;-)
Ik heb wel een tweede accu gekocht, en laad op kantoor ook even op. Toch wel fijn om wat extra power achter de hand te hebben ... mijn gemiddelde snelheid ligt ook rond de 30, gewoon omdat dat fijner rijd (want een dike 40 kan best, maar is me wat te veel van het goede)

Tip: ik heb een poosje geleden mijn bafang wat aangepast (software) en mijn settings zorgen er nu voor dat ik veel gelijdelijker optrek. De standard fabriek config geeft juist bij het wegfietsen veel kracht en na 3000Km kon ik namelijk al een nieuw setje tandwielen (voor en achtert) + ketting vervangen. (Inmiddels een stevigere ketting er op gezet...) Die nieuwe software settings zijn veel gelijdelijker in het weg-rijden; beter voor de ketting en tandwielen...

Verder zorgt die aanpassing voor een makkelijk gebruik van de ' gashendel' waardoor je die altijd kunt gebruiken... aanrader.

details:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

ik heb 'karls special sauce' instellinmgen gebruikt...

en dan nog een paar puntjes (omdat onze setuops op elkaar lijken)

Die batterij houder heeft de neiging te gaan rammelen. Ik heb dat opgelost door op strategische punten van die kleine vilten rondjes/plakkertjes er tussen te plakken. Inmiddels heeft mijn accu houder al zulke klappen gehad dat er een barst in de onderkant zit... (gelukkig heb ik er twee ;-)

om de 500 kilometer (zeker in het begin) even alles na lopen, met name de bouten/bevestiging bij de trappers. Ik heb al twee keer gemerkt dat ik mijn ketting wat hoorde 'aanlopen' en bleek dat de moer (onder dat kapje waar je die rare sleutel met al die uitsparingen voor nodig hebt) los was gaan zitten (ondanks mijn verwoedde pogingen dat goed vast te zetten)

Frost_Azimov wijzigde deze reactie 15-10-2016 23:54 (55%)

• - oblomov -
  • Niet online
Graag wil ik jullie wijzen op het gratis te downloaden BicycleTraveler International Magazine on Cycle Touring.

Een stijlvol opgemaakt tijdschrift met belevenissen van wereldfietsers. Het blad bestaat sinds 2011 en gisteren verscheen uitgave 11. Ook alle voorgaande 10 uitgaven en een aantal andere ebooks aangaande fietsen zijn kosteloos te downloaden.

Bicycle Traveler is a free international magazine devoted to bicycle touring. Packed with stunning photography and entertaining stories, it will make you want to grab your bike and hit the road.

www.bicycletraveler.bicyclingaroundtheworld.nl

• dcl!
  • Nu online
quote:
maartend schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:03:
- minimaal 6 maanden niet op gereden, ik weet dus niet wat dat met de staat van de accu's doet. Wil ze nu opladen, leegfietsen en weer opladen. Is dat goed? Of is er een manier om eea beter te doen?
- weet iemand wat een beetje het bereik is van dit ding?
- is dit een fiets om te houden of kan ik beter voor een nieuw model kijken? Gaat dagelijx worden gebruikt on 15-25 km.

Update;
Accu's gewoon opgeladen, geeft op display van fiets volle bak aan, hopelijk dus in orde. Morgen wordt de fiets uitgebreidt getest. Stuk fietsen, kan ik de accu's daarna beoordelen.
dankzij medetweeaker gewezen op een topic elders met mogelijke problemen. gelukkig weet ik dat deze fiets 5k5 km heeft gereden zonder problemen, dus daar hoop ik dan ook het beste op.

Wel al geleerd dat de accu's per stuk worden gebruikt, dus dan kan ik ze netjes om en om opladen en leeg laten rijden. Ook goed.
Gewoon gaan gebruiken, kon weleens meevallen.

Toen mijn vader overleed bleef zijn e-bike bijna een jaar ongebruikt staan (ja zonde, maar ik had wel andere dingen aan mijn hoofd). Wel in een schuur gestaan met verwarming dus geen gekke temperatuurwisselingen gehad.

Ben 'm gewoon gaan gebruiken 3 jaar terug, en heb daar dus ruim3 jaar woon-werk mee kunnen doen (enkele reis 12-15 km afhankelijk van gekozen route). Alles bij elkaar bijna 15000km mee gereden. Accu is nu echt heel slecht aan het worden (dat mag nu ook wel) dus ik moet naar wat anders gaan kijken...

Bottom line: mijn vader heeft er bijna 2 jaar mee gefietst, toen bijna jaar niet gebruikt, ik 3 jaar mee gefietst.
Geld goed opgebracht zou ik zeggen. Ik denk wel dat mensen die om gezondsheidsredenen de ondersteuning nodig hebben de fiets of accu al 1,5 jaar eerder zouden hebben omgeruild... ik trap gewoon hard mee ;)

• maartend
quote:
roffeltjes schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:56:
Tsja, niet de meest geweldige fiets ooit, maar ook weer geen prul.

Gewoon die centjes aan iets anders uitgeven en deze fiets lekker oprijden.
Klopt maar voldoet nu zeer goed voor wat hij moet doen ; mijn meissie met rugproblemen weer op defiets krijgen.

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
kaasszje schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:27:
Nog geen maar ik ben in aanloop om er een aan te schaffen.
Wil dat eigenlijk nog dit jaar doen.
Maar wil niet 2 keer een helm moeten kopen in 2 maanden tijd.
Gelijk heb je wat die helm betreft. Ik vroeg het omdat ik dacht je e-bike aankoop gemist te hebben. Ben benieuwd wat het wordt.

• racinfo
Toch ben ik van mening dat de overheid opzettelijk een beleid tav speed-pedelec's voert die ervoor zal zorgen dat er straks geen eentje meer op de weg te vinden zal zijn.

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
racinfo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:45:
Helaas ben ik geen Volkskrant abonnee, mede daardoor kan ik geen kennis nemen van de, ongetwijfeld zeer interessante tekst onder dat fietsje 8)7
Kun je het voor ons overnemen en als on-topic hier plaatsen? _/-\o_
E-bike is de schaamte voorbij
Een racefiets met een hulpmotortje? Het kan vanaf nu in alle openheid, leert fietsbeurs Bike Motion.
Door: Bart Koetsenruijter 27 oktober 2016, 02:00

Fietsen, het zijn soms net auto's. Tussen alle innovaties die afgelopen weekeinde te zien waren op de fietsvak- en publieksbeurs Bike Motion in Utrecht viel op dat het fenomeen 'crossover' na de automarkt ook de fietsmarkt gaat veroveren. Woonwerkfietsen die er uitzien als mountainbikes, stadsfietsen gemodelleerd naar klassieke racefietsen en racefietsen met mountainbike-elementen. Koga heeft er nu zo een in zijn assortiment, bedoeld voor zogeheten gravel racers. Wie en wat dat zijn? De Friese fabrikant: 'De mensen die als het regent, naar buiten rennen maar niet op een mountainbike willen zitten.' Voor slechtweerracefietsers dus, de Koga Colmaro (euro 1.799).

Nog een overeenkomst met auto's: de elektrische hulpmotor is nu echt doorgebroken. Zijn ze bij de auto bedoeld om in de stad de uitstoot van kwalijke stoffen te minimaliseren, op de fiets komt de hulpmotor van een andere kant. Lang moest - en eigenlijk moet het dat nog steeds - het motortje opboksen tegen een hopeloos imago. Toen de e-bike nog elektrische fiets heette, gold hij als de ideale fiets voor oudere mensen die moe getrapt zijn. Die kochten massaal de fiets met elektrische trapondersteuning (tot een snelheid van 25 km/u) en zorgden in de recente crisistijd voor blijvend positieve cijfers in de rijwielbranche. Maar verder wilde niemand ermee gezien worden. Totdat een paar merken (Specialized, Stromer) een zogeheten speed-pedelec op de markt brachten: een supersnelle e-bike die dankzij een krachtige motor én batterij trapondersteuning geeft tot een snelheid van 45 km/u. Toen stapten de wat jongere mensen erop om ermee naar hun werk te fietsen, waar ze eerder vanwege de afstand de auto verkozen.

De fiets met elektrische trapondersteuning is salonfähig

En kijk, in de Jaarbeurs zie je ze ineens overal op zitten. Op Bike Motion - waar niet de Stella's en Sparta's van de fietswereld zich presenteren, maar juist de exclusieve, veelal op de extreem sportieve fietser gerichte merken - toonden onder meer Trek, Stevens en Merida hun mountainbikes met hulpmotor. En niet stiekem achteraf, maar pontificaal.

Dat de fiets met elektrische trapondersteuning salonfähig is, bewijst Giant, die als eerste en enige op de beurs stond met een racefiets met hulpmotor. Niet heimelijk weggewerkt in het frame, zoals-ie al eens is aangetroffen bij een veldrijder, maar duidelijk zichtbaar. Volgens Pascal Broekman van Giant is het voor Nederland inderdaad een noviteit - 'We zijn ook hiermee weer eens de eerste' - maar is er wereldwijd al langer vraag naar zo'n fiets, voor 'mensen die met hun camper door Europa toeren en ook wel eens de Alpe d'Huez op willen'.

Als de Giant Road E-plus vanaf februari 2017 geleverd gaat worden (à € 3.299), is de e-bike definitief de schaamte voorbij.

• dcl!
  • Nu online
Het wachten gaat beginnen: in week 49 (hoop ik - kan natuurlijk bericht krijgen dat het later wordt) gaat mijn nieuwe Batavus Razer arriveren. :9 :*)

• - oblomov -
  • Niet online
Week 49!!! Sinterklaasje <+:) kom maar binnen met je knecht eh.. collega.

• Peatsmoke
  • Niet online
quote:
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:58:
Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

[[url="[/url]]

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?
Die flinke klim valt ook wel heel erg mee, als ik het zo zie... ;)
Wees gerust: met een gewone e-bike en 400Wh accu haal ik hier makkelijk meer dan 100 km actieradius. Zolang de stijging onder de 15% blijft is het zelfs met de lichtste Bosch motor (Active) een peulenschilletje om hier te rijden. :)

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
dcl! schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:37:
Ja die accuzak, had ik ook al aan gedacht, maar zie nergens zoiets voor de batavus accu (maar ik heb ook nog niet echt goed gezocht).
www.fahrer-berlin.de/e-bi...er/akku-cover-yamaha.html

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:38
quote:
[b][message=48916845,noline]piwakawaka schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:17/messageHeeft iemand ervaring met deze accu?
Ik gebruik deze ook maar bevestig ze met klemringen. Ik heb geen gaten in mn frame. Anders vijl je dat gleufje toch ff 1cm verder.
https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg

https://dl.dropboxusercon...5/Batavus%20Mambo%202.jpg

bgttje wijzigde deze reactie 30-10-2016 00:34 (82%)

• neographikal
  • Niet online
quote:
Dit ligt er nogal aan wat je rijdt natuurlijk, maargoed. Ik heb via de werkgever 650 euro korting op de fiets gekregen, effectief kostte de fiets een 2200 euro. Zelfs met een Aygo (zuinig, ik doe het onderhoud zelf en reken de vaste kosten niet mee in de km-prijs) heb je de fiets dan binnen 18000 kilometer terugverdiend, dat is krap drie jaar fietsen. Pa en ma rijden een nieuwe 3-serie, dan heb je die fiets van 4000 kilometer al terug, alleen al door de afschrijving.

Het scheelt nogal wat je rijdt en 10km woon-werk is met een elektrische fiets niet heel veel, ik ken er genoeg die juist die elektrische fiets gebruiken om 15-20km enkele reis te overbruggen. Daarnaast tikken hier de winkelbezoekjes, even langs de ouders en vrienden ook stevig aan in de kilometers. Ik rij een 6000-8000km per jaar weg bij een woonwerkafstand van ca 16km

Daarnaast spelen er voor mij andere zaken mee, ik kom ontspannener thuis, draag bij aan een betere leefomgeving, sta niet dagelijks in de bende rondom Wageningen en het effect op de gezondheid is wezenlijk. Ik heb door blessures de afgelopen anderhalf jaar voornamelijk alleen op die fiets rondgereden als primaire bron van beweging en ben nu weer begonnen met hardlopen. M'n spieren hebben het zwaar, maar qua conditie gaat het uitstekend, geen enkel probleem om 12kmh te lopen.

Niet verwacht na anderhalf jaar nauwelijks echt kunnen sporten en alleen elektrisch rondfietsen.

neographikal wijzigde deze reactie 30-10-2016 13:59 (9%)

• Peatsmoke
  • Niet online
Mijn fietsen heb ik gewoon vanwege het feit dat het veel lekkerder is om eens de fiets te nemen, eigenlijk heb ik niet eens over kosten nagedacht. Bovendien zijn de km-prijzen die hier berekend worden ook niet echt reëel. Als je immers een auto in de garage of oprit (of zoals in ons geval twee stuks) hebt staan heb je daar ook afschrijving op, ondanks dat je er geen km mee rijdt.
Het zou gewoon reëler zijn om die afschrijving mee te nemen in de km-prijs, want als je een auto hebt staan en het is geen enorm drama om daarmee naar je werk te rijden, is de kans ook groot dat je dat ding pakt als het "geen weer is om te fietsen" of als je gewoon eens te laat bent.
Zoals Roffeltjes al schrijft, zou je de auto weg moeten doen, dan heb je inderdaad alleen de afschrijving en het stroomverbruik/onderhoud van je fiets, die de km-prijs bepalen.

• roffeltjes
Hoewel ik een enorm tegenstander ben van ons huidige onhoudbare autogebruik, ben ik geen fanaat die iedereen met een auto veroordeeld.

Maar dat gezinnen niet zonder twee auto's zouden kunnen is waanzinnig. Dit gedrag schaalt gewoon niet. We moeten als samenleving heel hard trekken aan onze verslaving aan fossiele brandstoffen en nodeloze consumptie.

Niet omdat ik niet graag nieuwe spullen wil (ik ben dol op de luxe van de moderne samenleving), maar de aarde gaat dit niet trekken. En hoe erg het ook is in China, per persoon is een eerste wereld bewoner de grootste gebruiker van onze grondstoffen. Als je ziet hoeveel afval wij P.P. produceren wordt je er koud van. Zo ook ons energiegebruik.

Daarom baal ik van dit misdadige Europese beleid ten op zichte van de S-pedelec. Het wordt gezien als probleem, niet als oplossing. Dat is gewoon heel erg onverantwoordelijk tegenover onze komende generaties. We moeten alternatieven gaan promoten, niet gaan belemmeren.

Maar ja, de huidige politieke wind van rechts (ontkenning) en slapende "socilaistische"midden partijen (pappen en nathouden) geeft aan hoe de bevolking erover denkt. Het zal onze tijd wel duren....

• roffeltjes
Die zwevende achterdrager is een vervelende gimmick die bijvoorbeeld bij Racktime 5kg op het geclaimede draagvermogen lijkt te schelen tov de bevestiging direct naar de achtervork. Daarnaast limiteer je de maximale bandenmaat door de metalen bevestiging tussen spatbord en band.

Er is gewoon geen mechanische reden om het op deze manier op te lossen.

Overigens vind ik die 17kg voor een achterdrager heel erg weinig. Als ik voor het gezin boodschappen haal kan het hard gaan.

roffeltjes wijzigde deze reactie 05-11-2016 08:25 (15%)

• vverbeke
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-09 14:22
quote:
kaasszje schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:38:
Nu nog een goeie tas om mijn laptop dagelijks mee te nemen.
Al zitten kijken naar ortlieb office-bag (high visibility) maar vind hem wel erg duur.
Standaard tas vanuit ebike 2 go is de ortlieb back-roller classic.
Maar of dat prettig is voor je laptop.

Iemand nog andere idee-en ?
Ik heb een Basil Urban Fold Messenger. Daar zit een apart vak in waar je je laptop in kan schuiven. Wel vrij krap, maar mijn laptop is een 14" ultrabook en past daar mooi in. Met een 15" gaat het niet lukken, die zou dan los in de tas moeten. Tas doet ook dienst als schoudertas als ik niet met de fiets ben, dat was één van mijn vereisten. Degelijke tas, alleen jammer dat er alleen kleine laptops in passen, maar misschien heeft Basil ook tassen voor grotere laptops. Regendicht, maar niet bij zware buien (maar daarvoor zit er een hoes bij, dan gaat het wel weer).

• - oblomov -
  • Niet online
quote:
kaasszje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:46:
Tnx :)
Bedoel je dan zo'n sleave voor je laptop ?
Of past een gewone laptop tas in de back roller? (heb je foto hoe jij je laptop mee neemt ?)

Op de office-bag zit ook zo'n rol bovenop, dus had eigenlijk gehoopt dat deze wel waterdicht was.
(Hmm volgens fietsenwinkel.nl is die wel waterdicht, commuter zou ook waterdicht moeten zijn)

Kortom nog ervarings deskundigen met deze tas ?
Ik ben de enige die geen laptop heeft in mijn gezin. iMac en iPad voldoen voor een pensionado, dus ik hoef ook geen te vervoeren.

De Ortlieb Back Roller Classic heeft een apart vak voor een laptop en ik verwacht dat een DIKKE sleeve voldoet. Een laptop krijgt heel wat te verduren in een achtertas.

Mogelijk kan Roffeltjes hier een reactie op geven. Hij heeft dezelfde Ortlieb tas!

• neographikal
  • Niet online
quote:
karazz schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:40:
Wat is nu verstandig met mijn nieuwe accu te doen. Recht uit de doos zat er nog 52% prik op. Eerst volledig opladen? Eerst volledig leegrijden? Of iets anders?
Maakt stiekem niet zo bar veel uit voor de accu zelf, maar het is handig om hem in ieder geval 1x helemaal vol te duwen en daarna helemaal leeg te rijden. Niet voor de accu maar voor de calibratie, dan weet de elektronica wat vol en leeg is, is je rijafstandindicatie betrouwbaarder.

Daarna zoveel mogelijk tussen de 80% en 20% houden en zo heel af en toe (1x per paar maanden is meer dan zat) een keer langdurig (nacht of iets dergelijks) aan de lader om te balanceren.

• Polling
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 28-05-2018
Kan iemand me uitleggen of ik bij de lader iets kan maken/instellen om te zorgen dat ie niet volledig doorlaadt? Ik leg de accu 's avonds bij thuiskomst aan de lader, en dan wil ik er 's nachts niet uit om hem van de lader te halen....

• Het Poezenbeest
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13-09 13:02
Over laden en ontladen is in deel 1 van dit topic veel geschreven, ook door iemand die zelf in accu's doet en ze ook van nieuwe cellen voorziet. Ben even de naam kwijt, maar die wist wel waar hij het over had.

Voor de eerste generatie Lithium-accu's geldt dat je deze inderdaad moet leegtrekken en dan volledig moet opladen. Voor de tweede generatie Li-ion-accu's (waar de meesten van ons mee rondrijden) geldt dat niet. Zo uit mijn hoofd was het het volgende advies (samengevat):

Deze accu's kunnen prima tot 100% opgeladen worden en ook helemaal leeggereden worden, dat maakt voor de kwaliteit van de accu weinig uit. Het probleem zit hem in het opslaan van de accu.

Een accu vindt het niet fijn om opgeslagen te worden met 100% lading, omdat de cellen dan te lang onder een te hoge spanning staan. Dat is slecht voor ze en zorgt dus voor een kortere levensduur en op termijn voor slechtere voltages.

Een accu vindt het ook niet fijn om met een te laag percentage opgeslagen te worden, dat zorgt weer voor het volledig leegraken van een accu (tijdens opslag heb je leksteoom en dus verbruik) en dat is echt funest voor je cellen, omdat de materialen in de cel dan gaan kristalliseren. De cel 'stolt' en kan dus niet meer functioneren. Vergelijk het met een tube lijm die je te lang open laat staan.

Echter kan het geen kwaad om een Li-ion accu volledig op te laden, als je hem daarna meteen weer gebruikt en dus de spanning niet te lang op 100% laat staan, leegrijden kan ook geen kwaad (daar zijn ze tegen beschermd), zolang je de accu ook maar weer snel oplaadt. Met 'snel' moet je in bovenstaande tekst denken aan 'binnen een halve dag'.

De percentages van 80% en 40% komen van het advies om accu's op te slaan. Een accu mag nooit voor langere tijd (meer dan een week) opgeslagen worden met minder dan 40% of meer dan 90% als je de levensduur wil bewaren. Zeker nu in de winter worden veel accu's opgeslagen en daar moet je dus rekening houden met deze waarden. Wat je niet moet doen, is tijdens opslag de lader er aan laten hangen.

Zelf laad ik mijn accu gewoon zo eens in de week helemaal vol en rij de volgende ochtend weer een stuk. Ik begin pas bij laden als ik onder de 20% zit. Omdat ik de fiets regelmatig gebruik, staat de accu nooit lang stil en hoef ik me dus geen zorgen te maken over opslag, want ik weet toch dat ik binnen 72 uur weer gebruik maak van de accu.

Tot 80% opladen kan een idee zijn om erg zuinig met de accu om te gaan, maar ik weet niet of het veel uitmaakt voor de levensduur van de accu. Een collega van mij laadt de accu gewoon elke nacht vol en die heeft na twee jaar nog geen enkel verlies gemerkt in de prestaties van zijn accu (27km enkele reis). Ik weet niet of dat de andere kant op verstandig is.

Schrijf een accu erg progressief af, namelijk in drie jaar, ongeacht je afstand en ga uit van de vervangingswaarde voor een soortgelijk model of een tree hoger. Mijn 500W-accu kost ongeveer €600 om te vervangen, dus verbruik ik €200 per jaar. Als ik er vier jaar op kan fietsen, is dat winst, zo niet, dan weet ik dat ik over een tijdje (nu twee jaar) dat bedrag moet investeren.

Het Poezenbeest wijzigde deze reactie 12-11-2016 07:59 (0%)
Reden: Typo

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:55
quote:
Die eerste is het geworden :) Merida eSPRESSO SPORT 900 EQ:

Fietsenmaker had ook een 2016 Stevens e-Triton staan die voor hetzelfde bedrag mee mocht, maar helaas was die maar 58cm ipv de benodigde Heras Hekwerk maat 61.

Meteen ook een lampje besteld, zo in de winter is het buitengebied maar donker :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

OgWok

U.N.C.L.E.

@zonnefreak: als je "hun" nu eens vervangt door "zij", dan wordt het een stuk leesbaarder....

OgWok wijzigde deze reactie 14-11-2016 10:02 (3%)

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

quote:
kaasszje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:52:
Net door gekregen dat fiets in week 52 geleverd gaat worden.
Kan niet wachten :D
Mooi cadeautje voor kerst :)
Aftellen dan maar...

• bite
  • Niet online
quote:
coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
[..]Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)

Een Sparta M8? Koga E-XITE ?
Op de site fietsenwinkel.nl kun je er wel op filteren Ik weet niet of het allemaal klopt maar er zullen toch best veel modellen zijn waarbij je zowel voor als achter een kinderzitje kan gebruiken.
quote:
neographikal schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:03:
[...]
Kijk dit soort dingen kan ik wel waarderen inderdaad, die scooters produceren een partij bende waar je eng van wordt, daar kun je redelijk wat auto's voor rond laten rijden. [..]
Met veel auto's is het ook niet best, zelfs nieuwe niet denk aan VW. Die uitlaat zit ook niet voor niets achter de auto zodat de automobilist er geen weet van heeft. Scooters kom ik niet veel tegen en model met 4takt en katalysator is al een flinke verbetering. Nee, ik heb persoonlijk veel meer last van auto's en de uitlaatgassen waardoor ik het erg benauwd kan krijgen wegens astma en voorheen eigenlijk liever niet ging fietsen.
Laatst bv flink trappen om net 30+ te rijden op m'n racefiets in een 30 zone van een kleine stad, gaat een automobiliste me toch inhalen want het gaat natuurlijk weer niet snel genoeg en smerige uitlaatgassen voor me dumpend :X en ik kon vervolgens niet anders dan het maar weer kalm aan doen.. Maarja 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' dus ik reis nu toch ook liever min mogelijk met de auto; al is het vooral omdat ik daar na het eerste van de 10 jaar lease rijden ook niets meer aan vind en blij ben met maar 19Km woon werk.
quote:
Zelf vandaag ook weer 50+km gedaan, langs de files opgegaan en m'n beweging gehad :)
d:)b

• neographikal
  • Niet online
quote:
roffeltjes schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:00:
[...]

Vermoedelijk schakel je haast niet (in Nederland schakel je niet zoveel met je ebike) en zal je dus maar een paar kransjes opvreten (en je ketting). Goedkope kransjes zijn meestal zwaarder en vaak minstens zo slijtvast. ;)
Grootste probleem is dat vaak alleen krans 9 & 10 te vervangen zijn, dat heb ik dit jaar gedaan. Nadeel is dat de 8ste versnelling ook was ingesleten en die nog altijd na 4000+km op de cassette onbruikbaar is (de rest gebruik je nauwelijks). Voor de komende jaren heb ik een aantal Shimano Tiagra cassettes in de aanbieding bij bikecomponents.de ingeslagen voor 17 euro per stuk. Paar kransjes erbij voor de motor en een paar kettingen en ik ben voor 35 euro per jaar het mannetje :P

En inderdaad, vaak gaat het bij het duurdere spul om gewicht en gebruiken ze daarom zachtere materialen..
quote:
Neo heeft veel succes met goedkoop spul en dat verbaast me dus helemaal niet.
Hoe moet ik deze interpreteren? :P

neographikal wijzigde deze reactie 18-11-2016 10:12 (6%)

• Speedster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:38
quote:
roffeltjes schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:06:
1. Derrailleur: Doortrappen, maar wel kracht inhouden.
2. Naaf: Stoppen met trappen (niet dat ik me daar braaf aan houd)
Uit de manual van Shimano Nexus 8:

You can shift gears while pedaling, but on rare
occasions the pawls and ratchet inside the hub may
produce some noise afterwards as part of normal
gear shifting operation.

http://cycle.shimano-eu.c...v1_m56577569830638061.pdf

• Speedster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:38
quote:
roffeltjes schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:08:
Ik moet het misschien niet doen, maar kan het niet laten. Excuses Speedster, het is niet om jou aan te vallen (maar wel om te grommen op de bakfiets^^).

[...]

Nou ben ik een bakfiets hater., maar om te gaan forenzen met een bakfiets? Bakfietsen zijn wel heel erg een niche en rijden allemaal zwaar abominabel vergeleken met een gewone fiets.

1. Een bakfiets is een slagschip op een fietspad
2. Draaicirkel is mega
3. Veel duurder dan een goede ebike. Je kan voor hetzelfde geld een ebike+ Carrie M+Chariot kopen... en dan heb je veel meer mogelijkheden met veel beter weggedrag. Bovendien is de afmontage van de Bakfiets altijd huis-tuin keuken hollandse fiets. Erg duur voor het gebodene,
4. Lood en loodzwaar. Als er een wegonderbreking is kan je uitladen en jezelf een hernia duwen..
5. Zeker met harde wind zijn bakfietsen waardeloos. Een hinder voor jezelf en het verkeer.
6. Actieradius is dramatisch (Luchtweerstand+gewicht).
7. Een bakfiets is of bagage of kinderen. met een fietskar kan je kinderen op de fiets nemen en bagage achterin. Of 4 kinderen.
8. Bij een fietskar kan je ook gewoon zonder de fietskar rijden. Een bakfiets is en blijft een bakfiets.
9. Een bakfiets past nooit in een fietsenrek.
10. Tenzij hij binnen kan heeft een houten bak veel te lijden van de elementen. Een alubak stuwt de prijs nog hoger.

En zo kan ik nog wel even door gaan... er is geen scenario te verzinnen waar een bakfiets wint van een goede ebike met een Carrie M.

Ik weet dat een bakfiets hip is, maar ik zie meermaals per jaar weer verongelukkende moeders in amsterdam dat ze dat ding niet in bedwang kunnen houden. Het is echt iets voor de autorijdende mamma die denkt dat een bakfiets "handig"is, zonder eens te bedenken dat een gewone fiets met kar veel beter rijdt en veel flexibeler is.

Ja, ik ben een "hater" :X

[...]

Hou er rekening mee dat je met een motor dusdanig veel kracht zet dat je de planeetwielen een flinke opdonder geeft. Niet voor niets dat Bosch een schakel onderbreking heeft, maar die werkt niet 100%.

Het beste is toch heel even pedalen stil te houden, maar zonder lukt het ook wel.
You bakfiets haat is overduidelijk. :)

Ik vraag me af of je er ooit zelf wel eens 1 hebt gereden of bezeten?

Ik ga het rijtje af:

1) Niet mee eens een, canta of een bierfiets is een slagschip op het fiets pad.
2) Draaicirkel is groot (btw GROOT verschil tussenkort of lang) maar omdat nou MEGA te noemen.
3) Ach wat is duur... Weggedrag met kinderen is VELE mate beter dan een E-bike met kinderen er bovenop! (zwaartepunt weetje wel)
4) Wat weegt een Bakfiets eigenlijk?
5) Begrijp ik niet?
6) Zie 4 en luchtweerstand lijkt mij niet veel slechter dan een E-bike.
7) Nee cargo lang kan kinderen + bagage.
9) Nee past prima in een fietsenrek alleen stallingen worden moeilijk I.V.M de lengte
10) Mijn balkon heeft ook een houten vloer, niets mis mee, alubak zie 3.

Let wel ik heb het over de door Maarten van Andel ontwikkelde bakfiets, gemaakt door Azor en recent heeft Maarten, bakfiets.nl verkocht aan Azor.
Er zijn vele minder dure kopien te vinden, allemaal een MISKOOP, dan is er ook nog de BULLET, nog duurder dan de Cargo bike.
Maar ach, geld was geen probleem, toch?
O poep dat staat gelijk aan vloeken in de kerk hier op tweakers.nl...

• racinfo
Ik ben het met roffeltjes wel eens dat het ondingen zijn op het fietspad, vooral die paden direct grenzend aan een druk bereden provinciale weg of gewoon de weg in het dorp. Weleens geprobeert er eentje met fatsoen te passeren terwijl autos met 3 a 4x hogere snelheid langs zoeven?'Gaat gewoon niet , ook door de 2x grotere breedte als een gewone fiets en het vaak zwalkend fiets-gedrag van de berijd(st)er,

Of ik ermee weleens gefietst hebt? Ja, met die van mijn zoon en die was ook nog eens elektrisch uitgerust met een achterwielmotor. De ervaring die ik en mijn zoon ermee opdeden deed mijn zoon besluiten hem zo snel mogelijk op te ruimen en weer met 2 zitjes op zijn Batavus Razer te gaan rijden. Vooral bochten zijn haast onoverkomelijk, vooral bij de 90 grd bochten in een woonwijk; je voorwiel is al in de nieuwe straat terwijl jezelf nog in de vorige zit :(

Die dingen zouden ze eigenlijk moeten verbieden, dat is mijn mening.

• sbijlsma
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:56
Het enige duidelijke voordeel van een bakfiets is dat je gezellig met je kinderen kan kletsen. Maar als je 3 kinderen hebt is de aanhang kar echt een veel fijnere oplossing. 2 in de kar en 1 achterop de fiets.
Jaren zo gefietst naar de kinderopvang, karretje daar achterlaten en dan door naar het werk.
En de fietskar had 2 kleine inklapbare voorwieltjes, ging als enige kinderwagen mee op vakantie.

• neographikal
  • Niet online
quote:
Speedster schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:27:
[...]

Uit de manual van Shimano Nexus 8:

You can shift gears while pedaling, but on rare
occasions the pawls and ratchet inside the hub may
produce some noise afterwards as part of normal
gear shifting operation.

http://cycle.shimano-eu.c...v1_m56577569830638061.pdf
Met koppel op de naaf schakelen is niet heel best voor 'em, je voelt en hoort het, vindt 'ie niet fijn. Ook bij een derailleur laat ik de kracht overigens vaak enigszins vieren. 70nm + eigen nm full power is ook daar niet heel briljant :)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:55
De wetgever behandelt die fietsen alsof ze allemaal continue 45 (of sneller) gaan, net als brommers, terwijl dat imho helemaal niet het geval is, een groot deel zal volgens mij vooral 30~35 rijden; iets wat ik met mijn niet-elektrische fiets ook regelmatig doe...

Ik heb geen zin in een helm, en als brommer mag ik in de helft van de woonwijk maar één kant op. 25 is op een sportieve fiets echter wel serieus langzaam...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• roffeltjes
De regelgeving is gewoon stupide, maar dat krijg je uit een VVD/PVDA toet-toet boven alles koker. De lidstaten hebben echt wel de nodige handvatten om wetgeving aan te passen, het vraagt alleen politieke wil.

Maar de politiek wil vooral heel Nederland asfalteren omdat dat electoraal lekker bekt. De fietsers zijn geen speciale aandacht waard. Het is alleen prettig om af en toe een wielrenner of ebiker te bashen, want dat staat mooi in de krant. Dat dit komt door een infrastructuur visie uit het jaar kruik zal je niet zo snel horen.

*Frust*
quote:
neographikal schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:27:
[...]

Ach, zolang hele volksstammen zonder licht rondfietsen...
Kwam afgelopen vrijdagavond in het donker 2 wielrensters tegen die me me tegemoet kwamen zonder enige vorm van verlichting...
Stelletje domme dozen 8)7 |:(

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
quote:
Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:42:
De wetgever behandelt die fietsen alsof ze allemaal continue 45 (of sneller) gaan, net als brommers, terwijl dat imho helemaal niet het geval is, een groot deel zal volgens mij vooral 30~35 rijden; iets wat ik met mijn niet-elektrische fiets ook regelmatig doe...

Ik heb geen zin in een helm, en als brommer mag ik in de helft van de woonwijk maar één kant op. 25 is op een sportieve fiets echter wel serieus langzaam...
Ik weet niet of er veel mensen op dit forum een speed pedelec hebben, maar mijn speedpedelec begint bij 43km/h echt enorm minder te ondersteunen zodat ik die 45km/h nooit kan halen.
Hoezo fietsen ze dan 45km/h of nog harder. |:( Meestal fiets ik ook tussen de 30 a 35km/h

Ik vind een helm absoluut geen probleem op de speedbike, het kan net het verschil maken tussen een flinke hersenschudding of verlamd raken als je flink pech hebt.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben bij die nieuwe helmen is dat er ook een vizier op moet zitten. Ik ben zelf brildragend en in het donker naar huis fietsen met een flinke regenbui is echt wel tricky. Ik probeer mijn brilleglazen zo gaat en zo kwaad als het kan af en toe even af te vegen met mijn vingers maar fijn is dit niet. Rij maar eens een paar minuten in de regen zonder ruitenwissers aan in de auto dan weet je ongeveer wat ik nog zie.

Misschien is dat probleem dan straks ook verleden tijd door het vizier. Heb zelf nooit geen brommer of scooter of motor gereden dus ik weet niet hoe de praktijk ervaringen gaan zijn in de regen met een vizier. Hoop echt dat dit een stuk verbeterd. :Y

Een tijdje terug had ik nog geschreven dat ik voortaan zonder kenteken wilde gaan fietsen maar na een week heb ik dit toch weer ongedaan gemaakt. Het is ook wel een stukje herkenning van een speedbike.

Op de fietspaden doe ik met inhalen van kinderen die naar school fietsen echt wel voorzichtig aan. Heb zelf ook twee kinderen. En met oudere mensen ook natuurlijk als ze gezellig al kletsend naast elkaar aan het fietsen zijn. Het is een kwestie van veel geven en weinig nemen en als iedereen zo eens deel zou nemen in het verkeer dan zijn we al een heel stuk beter op weg met minder ongelukken.

Had afgelopen vrijdag een cursus in Utrecht. Moest dus met de auto.
Als je dan ziet hoe weinig tolerantie er nog in het verkeer bestaat nou nou daar lusten de honden toch echt geen brood meer van. 7(8)7

Maar goed als je dan de volgende dag weer op de fiets naar je werk mag dan ben ik weer helemaal tevreden hoor. Die enkele keer dat ik met de auto naar mijn werk moet probeer ik wel zo laag mogelijk te houden. Maar goed je moet het ook maar treffen dat je werk redelijk in de buurt ligt.Voor mij is dit een afstand van 17 kilometer en is prima te doen.

• roffeltjes
quote:
- oblomov - schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:51:
[...]

Ja, dat die snelle e-bikes niet op de rijweg horen ben ik met je eens, maar de rest van de regels lijken mij toch redelijk.
De rest van de regels verbleekt bij dat ene element.
quote:
Het is ook een een beetje kort door de bocht om hiervan de VVD/PVDA de schuld te geven. Bijna iedere andere partij had waarschijnlijk hetzelfde gedaan en daarbij is overleg geweest met allerlei belangenorganisaties.
Er is geen auto-vriendelijker partij dan de VVD. Ik mag toch hopen dat een meer milieu georiënteerde partij alternatieve vervoermiddelen zou ontzien.

• fysiootje
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2018
De wet en regelmakers begrijpen er niets van. Ik wil niet op die rijbaan! Daar staat file Ik wil dus over het fietspad. Deze maatregelen zorgen voor meer file! Slalommende tussen de auto's door is veel gevaarlijker dan over een recht leeg fietspad met 40 per uur fietsen. Harder kan mijn fiets niet.
Een helm is prima. Heb ik ook altijd op maar waarom moet die nu weer anders zijn dan een wielrenners helm? Die fietsen minstens even hard. maar met dunnere bandjes en slechtere remmen en zijn dus niet verplicht tot een helm.
Ga eerst eens handhaven op stinkbrommers op het fietspad die mij consequent inhalen en dus veel harder gaan dan 25 kilometer per uur.
Onzinnige maatregelen!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:55

BertV

R-L48

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:35:
Ga je km administratie bijhouden voor je fiets? :+ M'n collega kwam er toevallig mee dat dat ook in de wet genoemd wordt :P
Ik heb weer ergens gelezen dat dit niet hoeft. (ik gebruik 'm volledig woon-werk, regels heb ik nog niet op een rijtje)
wel moet ik nog even kijken naar de bijtelling.

Alleen "minder" is groen, de rest is commercie en huichelarij.

• sbijlsma
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:56
Mijn Kalkhoff Agattu (met Impulse 2 aandrijving) geeft na 14000 km de foutmelding "pedal", en bij uitzetten "C004". In de handleiding staat dealer bezoeken, terugtrapsensor kapot. Gek genoeg functioneert alles nog gewoon, maar op de display staat dus alleen "pedal", voor de rest geen info.
Bij de FM (die alleen e-bikes doet) was ik snel klaar, ik krijg gratis een nieuwe motor in de garantie (ondanks de 2 jaar die op de factuur staat vermeld, ik heb hem 2,5 jaar geleden gekocht). De nieuwe motoren schijnen verbeterd te zijn, volgens de FM zijn er nog geen klachten over, dus dat is goed nieuws. En goeie service.

sbijlsma wijzigde deze reactie 22-11-2016 21:23 (3%)

• Polling
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 28-05-2018
Hij is binnen, de Bulls lacuba evo e45. In de schuur nu. En ik ben er blij mee. Ik heb nu eerst de tassen er aan gehangen die ik ook met we-verkeer gebruik, de helm opgezet (Kask met vizier) e flink doorgetrapt. Tegenwind open gebied windkracht 4-5 haal ik met moeite 42 kpu, maar dat houd ik niet lang vol. Kruissnelheid 30-35 tegenwind, 35-40 zij- of meewind is goed te doen. Proefrondje is 12 km geweest.

De combinatie van standaard met veer en de wijze van verwijderen van accu is geen goede. Ik begrijp dat de standaard een Europese eis is, maar handig is het niet, elke keer als de fiets naar voren rijdt op de standaard of even naar links kantelt omdat ik met de fiets bezig ben, klapt de standaard in. Niet handig bij een fiets waarbij de accu verwijderen twee handen vereist.

Morgen eerste keer nog korte afstand ww-verkeer, 2 x 15,5 km. Op de gewone fiets 45-50 minuten, Nu kijken hoe het gaat. Donderdag toevallig naar Eindhoven, 50 km enkele reis. Kan ik meteen de actieradius testen. Voorproefje voor over een paar maanden.

Voorlopig trouwens nog een blauw plaatje, ook RDW zegt nog geen idee te hebben of en wanneer de nieuwe regels ook echt in praktijk worden gebracht? Of er was een onwetende ambtenaar, dat kan natuurlijk ook.

Wordt vervolgd.

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
quote:
Leo S. schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:46:
[...]

Wat dat betreft ben ik niet bang voor 2017, wel voor fietsen op de rijbaan.
Gewoon je verstand altijd voorrang laten geven. De minister gaat halverwege volgend jaar ook evalueren en waarschijnlijk komt er dan iets meer definitiefs uit.

Ik had zelfs dit al aangegeven aan de gemeente waar ik problemen in voorzie. Kreeg een lange brief terug dat ze het ook afwachten. Ja zo schiet het ook niet op.

Van de andere kant verwacht ik ook geen media aandacht en ster spotjes en advertenties in kranten dat de andere mede weggebruikers hierop geattendeerd gaan worden. Kortom word linke soep volgens mij. Laat staan met buitenlandse chauffeurs die hier rond knarren in hun vrachtwagens. Zie mij al fietsen met flinke wind tegen 35km/h voor een vrachtwagen met buitenlands kenteken 8)7 Daar kweek je geen begrip mee bij de overige weg gebruikers.

Nee ze kunnen echt de boom in met hun ideeën. Wat misschien een beter alternatief is om op de fiets/bromfiets paden gewoon maximaal 40km/h aanhouden buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom maximaal 30km/h. En dan daarbij de opmerking dat als er een aanrijding gebeurd tussen fietsers onderling dat dan de speedbike altijd schuldig is. (Net zoals het nu tussen auto's en fietsers gebeurd)

Dan heb je die idioten die wel als gekken op hun speedbike racen op de fietspaden waar het niet kan, ook in een keer te pakken. Want dat is volgens mij het hele eieren eten. En krijg je geen gekke constructies zoals ze het nu bedacht hebben. |:(

• roffeltjes
Fietspaden structureel verbreden met een meter en het probleem is weg.

Gezien de hoeveelheid bitumen die ze hier in de Bijlmer aan het gebruiken zijn om meer toet-toets de mogelijkheid te bieden ook leuk in de file te gaan staan moet dat makkelijk kunnen |:(
Heerlijk om zo naar je werk te gaan _/-\o_
Pagina: 1 2 3 ... 19

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True