Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 103 Laatste
Acties:
  • 887.634 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:22:
[...]
Mijn punt is juist dat je met een getunede pedelec ook de 40km/h haalt als ik de bezitters daavan hier goed begrijp.
Het is maar wat je wilt, maar als je zo hard wil dan kan je m.i. toch beter aan de echte S-Pedelec gaan. Normale 25 km/u fietsonderdelen gaan in rap tempo kapot bij die belasting, je hebt er geen garantie meer op (want: opgevoerd), je remmen zijn ook niet berekend op die snelheden, en je bent onverzekerd als je iemand aanrijdt, een risico wat met 40 km/u op het fietspad nogal groter wordt. Ik zou t voor een dagelijkse woon/werk rit niet riskeren iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:51:
[...]

Ok bedankt, als ik ruim 40 km per uur wil halen tijdens mijn rit kan ik dus beter een speed pedelec halen.

Heeft het nut om een speed pedelec te tunen?
Voor 40 kmh kan je beter een speedpedelec kopen. De fiets zelf is er niet echt voor, je accu vaak te klein, banden vaak te smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
FREAKJAM schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:50:
[...]
@Erik Jan en @Finesse hadden volgens mij een model op het oog en hebben zich enigszins verdiept in het merk. Misschien zijn zij al iets wijzer. Het merk is volgens mij lastig te verkrijgen in Nederland. (Duits merk).
Pegasus is een beetje een moeilijk verhaal, ze hebben dan wel een dealerlijst maar wanneer ik naar de web sites van deze ga merk ik dat Pegasus niet in hun merkenbestand staat.
Of ze doen Pegasus niet (meer) of ze hebben geen testfietsen.
Voor wat betreft de Pegasus waarin ik interesse heb https://www.12gobiking.nl/pegasus-tecaro-evo-10-2018 deze is momenteel blijkbaar alleen te verkrijgen op zo'n 190 km van mijn woonplaats.
Hier in mijn buurt (Belgisch Limburg) geen Pegasus dealer te vinden.
Ik ben dus wel erg geïnteresseerd in Pegasus maar Pegasus niet in mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Foxke schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:08:
En daarna naar de fietsenmaker, dealer van oa Pegasus. Heeft iemand ervaring met dat merk?
Welke Pegasus E-Bike heeft jouw interesse? Welke dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
wat heeft jullie voorkeur derailleur of naaf versnelling,.. er valt voor beide wat te zeggen qua schoonheid en gemak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-08 08:05
Finesse schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:45:
[...]

Pegasus is een beetje een moeilijk verhaal, ze hebben dan wel een dealerlijst maar wanneer ik naar de web sites van deze ga merk ik dat Pegasus niet in hun merkenbestand staat.
Of ze doen Pegasus niet (meer) of ze hebben geen testfietsen.
Voor wat betreft de Pegasus waarin ik interesse heb https://www.12gobiking.nl/pegasus-tecaro-evo-10-2018 deze is momenteel blijkbaar alleen te verkrijgen op zo'n 190 km van mijn woonplaats.
Hier in mijn buurt (Belgisch Limburg) geen Pegasus dealer te vinden.
Ik ben dus wel erg geïnteresseerd in Pegasus maar Pegasus niet in mij.
Natuurlijk in Limburg is er een verdeler van Pegasus nl in Bocholt bij Powergrid je vind ze ook in Geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:08
Ik heb de Tecaro op de fietsbeurs geprobeerd. Fietst erg lekker
Heeft een N360 Nunci naaf en lijkt t.o.v de N330 een stuk lichter te fietsen.
Het model wat ik geprobeerd heb, was een damesmodel en vond daarvan het frame erg gammel. Er zat naar mijn smaak te veel flex in framebuis waar de accu ook in zit. In deze demofiets paste de accu dan ook niet lekker meer in het frame.

Ik heb ook een Trek met de accu in het frame geprobeerd. Deze is even duur maar was wel een stuk stijver en fietste ook erg lekker. Het ging bijna vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Finesse schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:49:
[...]

Welke Pegasus E-Bike heeft jouw interesse? Welke dealer?
De dealer is Post fietsen in kaatsheuvel.

Solero E8 sport CX
Premio E-10 sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Patrickccc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:56:
[...]
Natuurlijk in Limburg is er een verdeler van Pegasus nl in Bocholt bij Powergrid je vind ze ook in Geel.
Maar geen Pegasus-tecaro-evo-10-2018 in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 00:27:
Ik heb de Tecaro op de fietsbeurs geprobeerd. Fietst erg lekker
Heeft een N360 Nunci naaf en lijkt t.o.v de N330 een stuk lichter te fietsen.
Het model wat ik geprobeerd heb, was een damesmodel en vond daarvan het frame erg gammel. Er zat naar mijn smaak te veel flex in framebuis waar de accu ook in zit. In deze demofiets paste de accu dan ook niet lekker meer in het frame.
Ik heb ook een Trek met de accu in het frame geprobeerd. Deze is even duur maar was wel een stuk stijver en fietste ook erg lekker. Het ging bijna vanzelf
Nuvinci naaf wil ik niet, de Pegasus-tecaro-evo-10-2018 is het model met derailleur.
12GO bikes adviseerde mij ook om zeker ook naar Trek te kijken, deze onder andere:
https://www.trekbikes.com...-8/p/17219/?colorCode=red
Maar twijfel aan de sterkte en geschiktheid van de achterdrager bij de Trek, en de prijs is ook een heel stuk hoger dan de meeste andere kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-08 08:05
Finesse schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:03:
[...]

Maar geen Pegasus-tecaro-evo-10-2018 in voorraad.
Anders vragen wanneer ze leverbaar zijn,zo te zien is enkel bij 12gobiking direct leverbaar.Ziet er mooi uit,
veel weg van Bulls ,logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Finesse schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:13:
[...]

Nuvinci naaf wil ik niet, de Pegasus-tecaro-evo-10-2018 is het model met derailleur.
12GO bikes adviseerde mij ook om zeker ook naar Trek te kijken, deze onder andere:
https://www.trekbikes.com...-8/p/17219/?colorCode=red
Maar twijfel aan de sterkte en geschiktheid van de achterdrager bij de Trek, en de prijs is ook een heel stuk hoger dan de meeste andere kandidaten.
Deze fiets van Trek komt veel dichter in de buurt van de Pegasus: https://www.trekbikes.com...n/p/22179/?colorCode=grey

Afgezien van de Nuvinci naaf blijft mijn menig over de gammele Pegasus verder gewoon overeind

Als tegenhanger van de Pegasus heb ik op de fietsbeurs dit model (dames uitvoering) van de Trek geprobeerd.
Nexus 8 naaf met Bosch Active Line Plus voor de Trek tegen Bosch CX met Nuvinci N360 voor de Pegasus
In dit vergelijk wint de Trek het door een veel steviger frame met een zwakkere aandrijving als minpunt waar je in praktijk amper wat van merkt in het vlakke Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Wat ik aan de Pegasus-tecaro-evo-10-2018 zo interessant vind is dat deze fiets een van de weinige zijn met vaste voorvork, het kantelen van de motor vind ik ook wel leuk ogen, motor is op die manier minder opvallend / zichtbaar.
Verder heeft deze fiets m.i. een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 18:24
Foxke schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:10:
[...]

De dealer is Post fietsen in kaatsheuvel.

Solero E8 sport CX
Premio E-10 sport
Post verkoopt best veel, maar ik ben er afgelopen jaar weggelopen daar. Ik had een cube op het oog, lage instap model. Die hadden hun niet staan, omdat hij hem te lelijk vond (het waren zijn eigen woorden) Toen ik vertelde dat er een bafang onder zou komen kon hij z'n lach niet inhouden. Ik heb maar even mee gelachen en weggegaan. Vervolgens bij 12go biking goed geholpen en daar de aankoop gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Wat betreft die Trek LM5, ik wil geen volledig gesloten kettingkast, idem voor verende zadelpen.
Voorkeur blijft ook uitgaan naar vast voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bafang middenmotor is mij een beetje tegengevallen. Deze fiets naar mijn gevoel zwaarder dan een Bosch of Yamaha (Brose en Shimano ken ik verder niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Finesse schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:12:
Wat betreft die Trek LM5, ik wil geen volledig gesloten kettingkast, idem voor verende zadelpen.
Voorkeur blijft ook uitgaan naar vast voorvork.
Kijk ook eens naar de LM4+ maar daar zit nog steeds een verende voorvork in.

Of -

De Batavus Zonar
Open kettingkast
Schijfremmen
Geen vering in zadel en voorvork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Die Zonar vind ik een leuke fiets, echter de kleinste herenmaat is 53, helaas zo'n 3 maten te groot voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Ik neem dat bekend is dat maat 53 van het ene model niet gelijk is aan maat 53 van het andere model.
De maat is de lengte van zadelbuis.

MTB hebben vaak kleine framematen door een korte zadelbuis (met dus lange zadelpennen). Stadsfietsen hebben juist een grote framematen door lange zadelbuizen en dus korte zadelpennen.

In praktijk betekent dit dat maat 48 bij een MTB vergelijkbaar kan zijn als maat 53 bij een Stadsfiets

Mijn huidige Cube Touring Epo is een maat 57 en ga straks naar een maat 61 bij de Batavus Dinsdag E-Go. Dit verschil komt puur door de lengte van de zadelbuis. Afstand tussen bovenkant zadelbuis en balhoofd horizontaal gemeten is bij beide fietsen identiek.

Wat ik wil zeggen:
Staar je niet blind op de maataanduiding zelf

[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 14-04-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik ga de Zonar zeker eens van dichtbij bekijken.
Zal dan ook een idee krijgen over de maataanduiding.
Maar de aanvulling in de tabel bij maat 53 geschikt voor 1.71m tot 1.76m beloofd niet veel goeds
Maar ook deze fiets heeft wat min punten ... simpele deore derailleur en wat ik heel erg jammer vind 400wh accu ... meerprijs 500 uitvoering: 200€.

[ Voor 16% gewijzigd door Finesse op 14-04-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:25
wwwmarcel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:26:
wat heeft jullie voorkeur derailleur of naaf versnelling,.. er valt voor beide wat te zeggen qua schoonheid en gemak..
Met derailleur ben je een stuk vrijer qua verzet (cassette) als je daar waarde aan hecht.
Qua onderhoud: ik heb recent gehoord van een FM dat een (semi-) dichte kettingkast ook wel versmeerd, maar dat je daar vervolgens minder goed bij kunt dan bij een derailleuraandrijving.
Finesse schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:23:
Maar de aanvulling in de tabel bij maat 53 geschikt voor 1.71m tot 1.76m beloofd niet veel goeds
...
Deze oogt inderdaad als een 53 frame. Maar zelf checken loont: de Koga E Inspire van 53 die ik als leenfiets had recent was juist heel ruim en oogde en reed als 60!

Edit: ik fiets altijd (weer of geen weer) en heb weinig te doen met een open ketting

[ Voor 36% gewijzigd door Rob Z op 15-04-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Nadeel van de derailleur is de winter. Daar is een derailleur veel onderhoud nodig. In de zomer heeft een derailleur ook meer onderhoud nodig dan een naaf maar dat verschil is dan goed te overzien.

Vanwege de winterperikelen heb ik gekozen om toch voor een naaf te gaan. Ondanks dat het grotere bereik van een derailleur erg fijn is bij een getunde motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Gebruiksdoeleinden zijn natuurlijk bepalend voor keuze.
Zelf doe ik in de winterperiode geen toertochten.
Verder vind ik naafversnellingen te duur en ook een stuk zwaarder dan derailleur versnellings systeem.
Het onderhoud van zowel derailleur als van de ketting doe ik met heel veel plezier zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Ik fiets zomer en winter ook tijdens sneeuw en pekelwater naar mijn werk en juist in die paar weken wordt een derailleursysteem bijna opgegeten. 2 dagen en de ketting hangt rood verroest onder de fiets.

[ Voor 16% gewijzigd door Athome op 15-04-2018 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Athome schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:56:
Ik fiets zomer en winter ook tijdens sneeuw en pekelwater naar mijn werk en juist in die paar weken wordt een derailleursysteem bijna opgegeten. 2 dagen en de ketting hangt rood verroest onder de fiets.
Klinkt alsof je zomer en winter dezelfde olie / smeermiddel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik begrijp al die bezwaren tegen een derailleur niet, jaren geleden had ik een Nexus 7 op mijn Batavus fiets maar sinds 2 jaar een derailleur op een (2ehands) omgebouwde MTB met BBS01 motor. Inmiddels op die fiets met motor al 5000 km afgelegd en met nog steeds dezelfde ketting en tandwielen hoewel het allu blad van de bafang nu slijtage gaat vertonen; de achter cassette is nog als nieuw.

Met de Nexus 7 dus wel last van ,vooral in de winter slecht schakelen (bevriezing?) en constant moeten bijstellen omdat hij dan weer eens doortrapte, voor mij nooit geen naafversnelling meer!

En dan heb ik ook nog niet eens over het rendement verlies; naafversnelling trapt veel zwaarder!

De ketting smeer ik met (motorfiets)spray S100 en nooit geen centje pijn. In de winter fiets ik wel minder dan in de zomer maar van roest ed. of slijtage door pekel,sneeuw of wat dan ook geen last gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 15-04-2018 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Smeermiddelen voor zomer en winter? Het is vooral een gebruiksvoorwerp. Ik smeer ongeveer 1x per maand maar maak de ketting niet schoon. Ik heb geen zin om in de winter met die kou in de schuur de fiets in conditie te houden. De velg en zijkant van de band is na een winter dan ook helemaal bruin van het vet en roest.

Ik ben geen persoon voor regelmatig onderhoud. Een fiets is net als de auto en de motor. 1x per jaar een onderhoudsbeurt bij een bedrijf eventueel een paar keer wassen en that's it.

De accu laad ik daarentegen wel altijd bij kamertemperatuur en dat betaald zich uit. 14.000 km en bij een gemiddelde van 26 km/u kan ik toch nog een kleine 30 km rijden in stand Tour (Bosch Classic Line) . Origineel was dit ongeveer 58 km.
Wanneer ik mijn snelheid onder de 20 km/u hou kan ik zelfs nog ruim 60 km halen in huidige staat van de accu
Ik begrijp al die bezwaren tegen een derailleur niet
Wanneer je fiets een puur vervoersmiddel is (voor het gros van de Nederlanders en forenzen), ben je met een naaf gewoon beter af. De meeste kopen een fiets en gaan in het begin een paar terug naar de winkel voor een beurt (omdat meestal bij de koop in zit) en daarna nooit weer. Een naaf houdt dit gedrag beter vol.
Hoe een naaf met middenmotor dit gedrag vol gaat houden weet ik nog niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Athome op 15-04-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Athome schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:18:
Smeermiddelen voor zomer en winter?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
... jaren geleden had ik een Nexus 7 op mijn Batavus fiets maar sinds 2 jaar een derailleur op een (2ehands) omgebouwde MTB met BBS01 motor.

...

En dan heb ik ook nog niet eens over het rendement verlies; naafversnelling trapt veel zwaarder!
Een derailleur heeft een hoger rendement, dat is een feit maar wat je even vergeet in je verhaal is het type fiets. Naar mijn eigen ervaring fietst een MTB/Trekking geometrie van zichzelf al makkelijker dan een stadsfiets geometrie. Aangezien een Stadsfiets bijna altijd een naaf heeft en een MTB/Trekking bijna altijd een derailleur wordt het verschil tussen naaf en derailleur alleen maar meer aangezet.

Ik heb op de fietsbeurs met veel verschillende fietsen gefietst en bewust ook een paar keer met de identieke fiets met zowel derailleur als naaf. Het viel mij toen goed op dat het verschil in geometrie meer doet in de fietservaring dan de verschillen in naaf. Derailleur was wel altijd lichter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:25
Grootste nadeel van een derailleur is imho niet het onderhoud (dat stelt niks voor), maar gewoon dat je met een nette broek een risico loopt, zeker als het regent.

Betreft een ketting; roest/vuil is niet meteen hetzelfde als een niet goed lopende ketting. Het gaat om de rollers, als die goed gesmeerd zijn is het goed. Olie voor een bepaald seizoen geloof ik eigenlijk ook niet zo in, maar ik ben op het gebied van smeren geen kenner (is als eerder gebleken),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 05-08 11:46
racinfo schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:42:
Met de Nexus 7 dus wel last van ,vooral in de winter slecht schakelen (bevriezing?) en constant moeten bijstellen omdat hij dan weer eens doortrapte, voor mij nooit geen naafversnelling meer
Mijn Nexus 8V heeft al meer dan 25k gelopen zonder problemen dus ik begrijp niet zo goed wat het voordeel van een derailleur is?......behalve het lichter lopen.
PS in de winter geen enkel probleem gehad. En ik ben geen "licht mannetje" = 100kg en 1.93mtr.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 15-04-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een deraileur kan (veel) meer hebben en is minder storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:32:
Een deraileur kan (veel) meer hebben en is minder storingsgevoelig.
Wat bedoel je met "veel meer hebben"? En over welke storingen heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik denk dat @roffeltjes het schakelmechanisme bedoeld, althans dat zou ook mijn argument zijn.

@bgttje, weliswaar iets korter maar met 96 kg ben ik nu bepaald ook geen lichtgewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
Installatie van een naaf is makkelijker te verknallen waardoor hij sneller stuk gaat. Als hij namelijk al scheef in de dropouts staat slijten de lagers scheef.
Bij een derailleur fiets kan het achterwiel er maar op 1 manier in.

Verder kan je een derailleur schakelen onder belasting, een naaf niet. Toch spreek ik genoeg mensen die dat laatste niet weten.

Ook kan een derailleurversnelling hogere vermogens aan ( niet geheel relevant binnen de 25km/u bikes) Met zo'n 1 KW trek je de meeste 7/8 versnellingsnaven kapot. De 3 spd zijn wel steviger.

De kracht komt trouwens ook niet echt op de derailleur te staan. Die loopt namelijk over het bovenste deel van de ketting. Dus direct van het crankblad naar de geselecteerde versnelling achter. Zit verder niets tussen, daarom kan het zoveel hebben. De derailleur is echt alleen maar een geleider op het slap staande gedeelte van de ketting.

[ Voor 23% gewijzigd door Torched op 15-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
silmaril8 schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:48:
[...]

Wat bedoel je met "veel meer hebben"? En over welke storingen heb je het dan?
Kan gewoon veel meer power aan. Een goede amateur (zeker sprinters) leveren zonder blozen 1000 watt+. Die rijden op top spul, maar een goedkope derailleur is niet minder sterk maar vooral zwaarder, Een nexus naaf mag je niet bij benadering zo zwaar belasten.

Betreft storingen, los van het zwakkere binnenwerk is de kabelloop bij een nexus naaf kritischer (kabel geleider is kwetsbaar, ik spreek uit ervaring). Een derailleur is zelden ontregelt en tenzij je er een tak in krijgt is het redelijk onverwoestbaar.

Ik heb in 20 jaar wedstrijden nog nooit een derailleur weten te slopen, mijn broer met 30 koersjaren evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 23:04
Voor het eerst naar m'n werk gefietst, lekker zo op de ochtend maar kom te bezweet aan naar mijn smaak. Ik rijd 25,2 gemiddeld en die elektrische ondersteuning houdt echt direct op bij 25. Dan kan net zo goed een tourfiets zonder elektrische aandrijving nemen, scheelt een hoop gewicht van accu en motor.

De Trek T500+ wordt het dus niet, ik ga op zoek naar een snellere

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
EvaluationCopy schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:55:
Voor het eerst naar m'n werk gefietst, lekker zo op de ochtend maar kom te bezweet aan naar mijn smaak. Ik rijd 25,2 gemiddeld en die elektrische ondersteuning houdt echt direct op bij 25. Dan kan net zo goed een tourfiets zonder elektrische aandrijving nemen, scheelt een hoop gewicht van accu en motor.

Zweet je niet van jezelf veel? Ik nl wel, ook op de ebike, zelfs als ik met minimale inspanning fiets, staat het zweet op mijn rug. Maar nog altijd veel minder als dat ik mijn tourfiets zou pakken. Ik heb het maar geaccepteerd, zorg dat ik gewoon een extra shirtje bij me heb. Even beetje deo en je zit weer fris en fruitig op je werk. Ik denk dat ik zelfs met een Speed pedelec nog zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
Finesse schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:23:
Maar ook deze fiets heeft wat min punten ... simpele deore derailleur en wat ik heel erg jammer vind 400wh accu ... meerprijs 500 uitvoering: 200€.
ik rij sinds eind januari de Zonar. Welke actieradius wil je hebben. Ik heb de 400W accu, laatst rondje van 65 km gefietst in de standaard modus en had nog 30% over. Als ik in de Ecostand zou rijden, kan ik er nog wel een km of 35 bij optellen. Maar dat moet ik allemaal nog even uittesten, beginstand in Eco+ stand geeft 121km aan. Over de maat, ik heb 53 cm en ben ong 179 lang. Ik zit er prima op. De Razer en de Dinsdag hebben overigens precies dezelfde motor, alleen zit daar een naaf op. Ik heb bewust voor een derailleur gekozen omdat ik het toch lekkerder vind fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Nu ik even zit valt het mee hoor. Het is toch even switchen van sportshirtje naar shirtje+overhemd, deo-stickie zat al in de tas. Voel me nu prima fris voor een werkdag. Van mezelf zweet ik niet overmatig, ook niet tijdens inspanning.

Ik probeer via marktplaats een 2e hands Qwic te scoren waar de begrenzing van in te stellen is, kijken hoe dat bevalt. Kan later altijd nog naar een speed-pedelec.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ettje66 schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:41:
[...]
Over de maat, ik heb 53 cm en ben ong 179 lang. Ik zit er prima op.
Dit versterkt alleen maar mijn vermoeden dat de Zonar te groot zal zijn voor mijn 1.68m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
Finesse schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:51:
[...]

Dit versterkt alleen maar mijn vermoeden dat de Zonar te groot zal zijn voor mijn 1.68m.
ik heb de fiets speciaal als damesmodel gekocht dat mijn vrouw er ook op kan fietsen, zij is 1.65. Alleen tot op heden nog niet getest. Dus ik kan je niet vertellen hoe zij er op zou zitten, kan het wel eens tetsten hoor, als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Een mixte frame zie ik misschien (sommige merken) nog wel zitten, damesframe doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Finesse schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:51:
[...]

Ik ben 1.71. Mijn Razer is 53cm.

Ik vind de Razer zeker niet te groot, zelfs vrij kort qua reach. Maar ik zit als ex-wedstrijdrenner vrij gestrekt.

De Zonar is een iets ander model, maar ik zou afgaande op de maatvoering hem niet direct uitsluiten. Een goede kans dat je er wel op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
EvaluationCopy schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:55:

naar mijn weten kan je vd yamaha/bosch motor de begrenzer eruit halen...kosten minimaal en hij gaat dan ri. 40..

afgelopen vrijdag een test ritje gemaakt op zo'n versie, echt bizar...normaal trappen en tegen de 40.

afgelopen zaterdag een giant quick e besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
wwwmarcel schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:15:
[...]
afgelopen zaterdag een giant quick e besteld :)
Ferme fiets, maar die achterdrager zag ik wel graag anders.

[ Voor 59% gewijzigd door Finesse op 16-04-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Finesse schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:49:
Ferme fiets, maar die achterdrager zag ik wel graag anders.
ja, is een dingetje...heb ik ook erg over getwijfeld...aan de andere kant, kunnen er wel tassen aan de zijkant...
of evt. kan ik een drager op maar laten maken ( ik ken iemand in het ijzer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:15
Je kunt dan toch ook de EXPLORE E+ nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Giant EXPLORE- E zou ook kunnen maar die heeft dan weer verende vork, wil ik dan ook weer liever niet ... en zo is het altijd iets hé.
Fietsenmaker heeft me beloofd om mij te verwittigen wanneer de Giant QUICK-E testfiets is geleverd, ik hoor dan wel wat de mogelijkheden zijn mbt montage andere achterdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke...je hebt er dus ook 1 (bijna) besteld

ik vond de quick -e net wat meer streetbike dan de explorer...die neigt wat meer naar mountainbike/cross...

dat geveerde hoeft van mij ook niet...is puur asfalt voor mij...bij de explorer hadden ze de begrenzer er af gehaald en die ging 46...zal hetzelfde zijn voor de quick-e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:15
Ben beniewd wat de mogelijkheden zijn m.b.t. de bagagedrager, zit ook te twijffelen, tussen deze 2,
de QUICK heeft wel 27.5 banden (mtb) maar maar wel weer erg dikke maat (27.5X2")
Finesse schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:04:
Giant EXPLORE- E zou ook kunnen maar die heeft dan weer verende vork, wil ik dan ook weer liever niet ... en zo is het altijd iets hé.
Fietsenmaker heeft me beloofd om mij te verwittigen wanneer de Giant QUICK-E testfiets is geleverd, ik hoor dan wel wat de mogelijkheden zijn mbt montage andere achterdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fons2003 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:39:
Xavier, klopt het dat de qwic mn 8 geen tijdsaanduiding heeft ?
Ik zie het niet op de display en in de handleiding kan ik er ook niets van terugvinden.
Of is dat ook in te stellen via dat verborgenmenu ?
Nope zit er niet op. En ik snap daar werkelijk waar niks van. Waarom niet gewoon een tijd weergeven op het display... Lijkt me simpel genoeg anno 2018.
Maar het kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:39
Vandaag voor het eerst naar mijn werk geweest met mijn qwic 9.2S Wat fiets dat heerlijk zech (mijn 1e elektrische fiets)

Ik fiets ongeveer 20KM.

Maar ik zou niet op tweakers zitten. Om de fiets zonder gadgets te ebruiken:P

Heeft iemand nog leuke accecoires of gadgets voor op de fiets.

Heb USB aansluiting op het stuur zitten, en een telefoon houder.

Zit nog te denken aan een gps slot op mijn fiets te monteren zodat ik altijd kan zien waar mijn fiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
wwwmarcel schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:11:
o oke...je hebt er dus ook 1 (bijna) besteld
Neen, toch niet.
De mensen van de Giant shop in de buurt hadden geen Quick ter beschikking in de zaak, hebben hem besteld en de bedoeling is dat ik deze kan / mag gaan testen.
Trouwens even over het "aanbod" om te testen:
De Giant shop is een van de weinige zaken die me dit gratis en zonder verdere verplichting aanbied, bij andere fietsverkopers vraagt men meestal 25€., aftrek bij aankoop.
Dus, wanneer men 5 fietsen wil gaan testen is men al 125€. armer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ik heb meerdere fietsen getest...maar dat is een kwartiertje rondfietsen..geen hele dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een tijd geleden had ik de vraag gesteld of een gewone E-bike motor (25 km/u) variant echt vroegtijdig zou overlijden vanwege het gebruik van een dongle.

Na het zien van een aantal Youtube video's heb ik daar nog meer twijfels over gekregen dan ik al had.
In de USA heeft de gewone 250 watt variant (wat wij hier ook gebruiken) de limiet op 20 miles/h liggen. Dat is ongeveer 32 km/u

Dan moet de manier zoals ik hem gebruik, zeer incidenteel op Turbo en vrijwel alles in Tour, dus nagenoeg geen extra schade opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Finesse

Volgens mij woon jij te ver weg maar in Ede (bij Amersfoort in de buurt) heb je De Fietser zitten. Hier kan je alle electrische fietsen van de Accel groep, gratis en zonder directe bijbedoelingen indoor testen.
De Zonar staat daar ook klaar om getest te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ede is inderdaad een heel end ... 170 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-08 19:21
Finesse schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:56:
Ede is inderdaad een heel end ... 170 km.
Heb je toch al gauw een 900Wh nodig qua accu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Bosch met dubbele accu is dan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
Is er een formule wat betreft Accuverbruik in het geval dat de accu nauwelijks wordt aangesproken. Het viel me vanmorgen op toen ik wind in de rug had dat de kilometer afname ongeveer 1:2 was. Ofwel, als ik 2 kilometer gefietst had, ging er 1 kilometer af van wat de accu aangaf dat ik nog kon fietsen. Klopt dit een beetje? Ik reed in de standaard modus, ik heb een Batavus Zonar met een Yamahamotor uit de PW-serie, reed nu met een gemiddelde van 25 km/u. Ik zal vanmiddag hetzelfde eens doen als ik naar huis ga met wind tegen, ben wel benieuwd hoe het dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:06
Athome schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:09:
Een tijd geleden had ik de vraag gesteld of een gewone E-bike motor (25 km/u) variant echt vroegtijdig zou overlijden vanwege het gebruik van een dongle.

Na het zien van een aantal Youtube video's heb ik daar nog meer twijfels over gekregen dan ik al had.
In de USA heeft de gewone 250 watt variant (wat wij hier ook gebruiken) de limiet op 20 miles/h liggen. Dat is ongeveer 32 km/u

Dan moet de manier zoals ik hem gebruik, zeer incidenteel op Turbo en vrijwel alles in Tour, dus nagenoeg geen extra schade opleveren.
Ik heb een tijdje lang een Badassebikes box op mijn Merida eSpresso gebruikt. Op zich ging het wel maar na verloop van tijd toch foutmelding op het Bosch display. Foutcode 500 - interne motorfout. Motor onder garantie vervangen.

Het is volgens mij door een dealer ook vrij lastig te concluderen of je hebt getuned of niet maar dit heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik een echte speed pedelec heb aangeschaft. Daarnaast is het legale aspect ook een dingetje... als je bij een botsing iemand verwond en ze komen erachter heb je toch een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Gisteren ff mn BBS02-500W/36V omgewisseld voor een BBS02B-500W/36V en daarna de BBS02 uit elkaar gehaald voor onderhoud. Nu heb ik bij de print wat onderdeeltjes beschadigd en mijn vraag is weet iemand hoe de diode moet zitten op plek 1 en wat de inductiewaarde is van de spoel op plek2?
https://www.dropbox.com/s...cdt/controller3b.jpg?dl=0
Dit kwam er ook uit:
https://www.dropbox.com/s...z/Pinion%20gear2.jpg?dl=0
...........Het aantal km's hebben hier wel z'n tol geëist. Motor is van 7/2014.

De B versie is wel superstil alleen doet de gashendel het nu niet meer onder het trappen ter ondersteuning. Het is trappen of gashendel bedienen.

De A versie heeft ook van die zwakke Mosfets dus die gaan er ook uit.

[ Voor 28% gewijzigd door bgttje op 17-04-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 23:53
@bgttje Misschien heb je iets aan een foto van mijn BBS02b controller, ondanks dat jij de A versie hebt.
BBS02b controller

Die pinion gear ziet er wel aardig versleten uit. Bij mij was er na 6.000km nog geen slijtage zichtbaar, maar ik heb wel regelmatig extra Mobil Grease 28 toegevoegd. Daar wordt de motor ook een stuk stiller van.

Het probleem met de gashendel is een bekend probleem met de nieuwe firmware in de 2017 controllers. Bij mijn MTB ga ik daarom de trapsensor loskoppelen, zodat alles met de gashendel gaat. Dan kan ik veel beter doseren en ik heb toch geen 'cruise-control' nodig op een MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Athome schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:09:

Ik heb op mijn Batavus 25 km/u fiets 4 jaar lang een Badass box gehad. Liep geweldig, en ik heb van schade nooit iets gemerkt. Nooit wat mee gehad, elk half jaar een nieuwe batterij erin. Wel veel remblokjes versleten :)
Nu heb ik hem overgezet op mijn nieuwe 25 km/u fiets. Ik gebruik die snelheid eigenlijk alleen buiten de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
koelkast schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:11:
[...]

Ik heb op mijn Batavus 25 km/u fiets 4 jaar lang een Badass box gehad. Liep geweldig, en ik heb van schade nooit iets gemerkt. Nooit wat mee gehad, elk half jaar een nieuwe batterij erin. Wel veel remblokjes versleten :)
Nu heb ik hem overgezet op mijn nieuwe 25 km/u fiets. Ik gebruik die snelheid eigenlijk alleen buiten de stad.
Ik denk ook niet dat er, op software na, een verschil is tussen de Bosch 250W en 350W versie. Boven de 25km/u zal er vast het een en ander sneller slijten, maar dat geldt zowel voor een 25km/u als 45km/u fiets. Tot de 25km/u hoeft zo'n motor natuurlijk nauwelijks iets te doen, daarboven begin je pas echt het gevecht met de luchtweerstand.

Ieder half jaar een accu vervangen is wel heel extreem? Ik fiets nu al een jaar en 10.000km met continue 1C ontlading en merk nog niets van degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik neem aan dat hij bedoelt dat de badass box elk half jaar een nieuwe batterij nodig heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Oh gelukkig maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:50:
Ik neem aan dat hij bedoelt dat de badass box elk half jaar een nieuwe batterij nodig heeft :P
Dat ja, even knoopcellen vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:03:
@bgttje Misschien heb je iets aan een foto van mijn BBS02b controller, ondanks dat jij de A versie hebt.
[afbeelding]
Thanx, dat is m. Zie ik op de spoel nu "101" staan?
En w.b die "pinion gear" hij maakte de laatste tijd een jankend geluid. Had ik m maar gelijk moeten smeren. Zat idd karig in t vet. Gelukkig mn B versie 1st gesmeerd voordat ie eronder ging.
Die 1000uF/63V elco op jouw print ziet er niet goed uit. Die is aan t stuk gaan. Ze gebruiken er ook een verkeerd type voor. De YXF serie van Rubycon kan geen grote rimpelstromen aan. Dan moet je de ZLJ serie hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door bgttje op 18-04-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:50:
Yep, inderdaad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ben je eigenlijk echt onverzekerd als je je elec. fiets hebt getuned?

met een racefiets kan je ook met 40 km tegen iemand aan komen en dan ben je toch ook verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 10:33

tomic

Smexylittlebabe!

wwwmarcel schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:50:

met een racefiets kan je ook met 40 km tegen iemand aan komen en dan ben je toch ook verzekerd
Klopt, maar een elektrische fiets is een hulpmotor. Geloof me; je bent echt onverzekerd. Het zal zo'n vaart iet lopen maar als je tegen een vrouwtje of een kind aanknalt en invalide maakt (ook al gewoon iets gebroken) kan je zoveel betalen dat je er een hoop elektrische fietsen van kan kopen.

Een racefiets heeft geen motor en valt daardoor in een andere categorie.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 10:32

BertV

Handgemaakt

De trapondersteuning moet stoppen bij 25km/u.
Dus zelf het originele "lel" trappen naar 40km/u mag...

In het geval met blijvende ondersteuning ben je (wettelijk) niet verzekerd.

Gisteren noemde een bejaarde vrouw mijn speed pedelec een "Fiets brommer". :( :D

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke..met 25k per uur wel verzekerd..en met 35 niet?

en je kan er niks aan doen of een pedelecs kopen, op de autoweg en helm op...

ik heb voornamelijk een eenzaam fietspad...maar ik wil het niet op mijn geweten hebben...zal op de drukkere stukken wel halveren in snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

wwwmarcel schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:58:
o oke..met 25k per uur wel verzekerd..en met 35 niet?
Heel feitelijk kun je zelfs problemen krijgen bij een onderzoek als je maar 25km/u reed.

Ik ben ook niet legaal bezig.
Ik rij met +/- 25km/u en minimale ondersteuning op het fietspad met mijn speed pedelec waar ik de weg op moet.

Na veel agressie, wegdrukken, opdrukken en remproefjes van automobilisten vind ik het wel welletjes.
Politie doet toch niks, niets aan mij op het fietspad, en niets aan de agressie op de weg.

[ Voor 39% gewijzigd door BertV op 18-04-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
BertV schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:59:
[...]

Heel feitelijk kun je zelfs problemen krijgen bij een onderzoek als je maar 25km/u reed.

Ik ben ook niet legaal bezig.
Ik rij met +/- 25km/u en minimale ondersteuning op het fietspad met mijn speed pedelec waar ik de weg op moet.

Na veel agressie, wegdrukken, opdrukken en remproefjes van automobilisten vind ik het wel welletjes.
Politie doet toch niks, niets aan mij op het fietspad, en niets aan de agressie op de weg.
tja dat was toch een van de redenen dat ik naast mijn 'gewone ebike' mijn scooter heb gehouden ipv een Speed pedelec. Hoewel ik zo'n Stromer echt hele mooie fietsen vind en ik graag zo'n fiets had willen kopen. Vorige week reed er 1 voor me toen ik op de scooter was, ik kon hem niet inhalen. :( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
wwwmarcel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:32:
[...]

zo dan..klinkt goed...de 26" klonk al goed..maar ik ben zelf 195..dus dan zou iets groter wel beter zijn.
is die accu dan ook te vervangen?

erg benieuwd naar je bevindingen/zithouding... _/-\o_
Zojuist eindelijk de tracking code ontvangen. Zodra de fiets binnen is zal ik mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Birrel schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:19:
[...]

Zojuist eindelijk de tracking code ontvangen. Zodra de fiets binnen is zal ik mijn bevindingen hier posten.
thanks, hoewel ik (gezien het mooie weer ) me niet kon inhouden en ben gezwicht voor een giant quick e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hangt ervan af hoe de omstandigheden waren, als het overduidelijk niet verantwoord was om 40 km/u te rijden dan word je zelfs strafrechtelijk vervolgd:
https://www.volkskrant.nl...lettende-renner~a3637316/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Iemand ervaring met een Shengyi motor?
Victesse Magnum N3 HF heeft best ok reviews op fietsenwinkel en ANWB.
Iemand ervaring met deze fiets? Prijs is toch wel aantrekkelijk. Ik wil er woon werk verkeer mee doen, 20 km per dag.
https://www.fietsenwinkel...-magnum-n3-hf-lage-instap

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 23:06
styx1 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:43:
Iemand ervaring met een Shengyi motor?
Victesse Magnum N3 HF heeft best ok reviews op fietsenwinkel en ANWB.
Iemand ervaring met deze fiets? Prijs is toch wel aantrekkelijk. Ik wil er woon werk verkeer mee doen, 20 km per dag.
https://www.fietsenwinkel...-magnum-n3-hf-lage-instap
Raad je toch echt aan om zo'n zelf fiets uit te testen, en sowieso meerdere verschillende merken uit te proberen en zelf te ervaren. Victesse staat iig in een aantal shops van de fietsenwinkel waar je een proefrit kan plannen.
Pa had zich miskocht zo'n 2 jaar geleden door blind ergens op af te gaan, nu hebben we een flink aantal fietsen uitgeprobeerd en meteen kunnen uitfilteren wat wel goed voelt, maar ook zeker diegene die vrijwel direct afvallen.
Goedkoop is duurkoop en je wilt je geld als t goed is 1x goed besteden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
tomic schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar een elektrische fiets is een hulpmotor. Geloof me; je bent echt onverzekerd. Het zal zo'n vaart iet lopen maar als je tegen een vrouwtje of een kind aanknalt en invalide maakt (ook al gewoon iets gebroken) kan je zoveel betalen dat je er een hoop elektrische fietsen van kan kopen.

Het ligt aan de voorwaarden.

De eerste die ik googlede is van NN en die zegt:
niet verzekerd: het gaat om een motorrijtuig zoals omschreven in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)
maar wel verzekerd: schade die is veroorzaakt met of door een elektrische fiets;

En dan is het volgende ook interessant: http://www.jba.nl/elektrische-fietsen-hoe-zit/

Je kunt duidelijk zien dat de NN voorwaarden nog niet uitgekristalliseerd zijn. De polisvoorwaarden suggereren dat speedpedelecs ook gedekt zouden zijn wat ongetwijfeld niet de bedoeling is. De WAM ontheffing (koninklijk besluit) is specifiek voor fiets met trapondersteuning tot 25km/u (zoals gedefineerd in de wegenverkeerswet).

Maar andere verzekeraars kiezen natuurlijk andere bewoordingen. Motorrijtuigen sluiten ze echter allemaal uit. En elektrische fietsen vallen onder die definitie. Het gaat dus om de exacte formulering in de AVP polisvoorwaarden van de uitzondering op de uitsluiting. Als daar iets staat van 25km/u of 'fiets met trapondersteuning' zoals gedefinieerd in de wegenverkeerswet dan ga je nat met een opgevoerde ebike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
tomic schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:56:
[...]

Ik geloof daar maar weinig van. Het merendeel van de snorfietsen rijdt ook 30 a 35, als je daarmee iemand invalide rijdt denk je dan dat je WA verzekering zegt 'Jammer joh, die 4 ton schadevergoeding mag je zelf ophoesten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

EvaluationCopy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:45:
[...]

Ik geloof daar maar weinig van. Het merendeel van de snorfietsen rijdt ook 30 a 35, als je daarmee iemand invalide rijdt denk je dan dat je WA verzekering zegt 'Jammer joh, die 4 ton schadevergoeding mag je zelf ophoesten'?
Probeer maar eens iemand aan te rijden met een opgevoerde brommer... Denk niet dat je verzekering dan staat te springen om je te helpen.

30-35 is echter binnen de marges als je de rollenbank mag nemen als uitgangspunt.
http://www.scooterbelang....ard-je-scooter-mag-rijden

T/m 34 km/h op de rollenbank wordt gecorrigeerd tot binnen de marges. Bij 35 km/h is je snor bestempeld als WOK status dus rijd je gewoon met een niet goedgekeurd voertuig. Dan ben je toch echt gewoon de sjaak. De verzekeraar heeft dan het recht om de schade direct bij jou te verhalen.
Dat je geen volledige 4 ton kunt ophoesten snapt iedereen, dus dat wordt dan meteen een gevalletje sanering, maar reken maar dat je een mooi tijdje krom kan liggen voor zo'n actie.

Voor een brom geldt hetzelfde verhaal maar dan t/m 56 op de bank.

Ik wil er niet eens aan denken hoe het zit met die gekke snorrijders die mij inhalen op mijn licht opgevoerde bromfiets. Ik zorg er iig voor dat ik binnen de marges val, puur uit eigenbelang, maar ik wil wel goed met het verkeer meekomen op de rijbaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 18-04-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Jouw verhaal laat ruimte voor 'redelijkheid'. Dat zou mooi zijn, ik hoef ook niet harder dan 30 te rijden met m'n Qwic, mocht ik dat te langzaam vinden ga ik alsnog voor de s-pedelec.

Ik vind het zo raar dat er voor racefietsers blijkbaar geen enkele limiet geldt... Die rijden vaak nog een stuk harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

EvaluationCopy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:34:
Jouw verhaal laat ruimte voor 'redelijkheid'. Dat zou mooi zijn, ik hoef ook niet harder dan 30 te rijden met m'n Qwic, mocht ik dat te langzaam vinden ga ik alsnog voor de s-pedelec.
Vervang "redelijkheid" maar met "haalbaar volgens de verzekeraar". Die doen dat niet uit coulance, maar gewoon omdat er meer kosten mee gemoeid gaan om dit te doen dan dat het waard is.
Ik vind het zo raar dat er voor racefietsers blijkbaar geen enkele limiet geldt... Die rijden vaak nog een stuk harder.
Ik vind constructiesnelheid ook erg vaag, maar deze vorm van wetgeving voor motorisch aangedreven tweewielers is historisch zo gegroeid. Ooit een heel stuk over gelezen, was best leuk leesvoer (geloof op Wikipedia).

Dit is voortgekomen uit de categorisering van motorfietsen, bromfietsen en snorfietsen en er is ooit gekozen om hier ook de wetgeving voor fietsen met hulpmotor op te baseren (helaas).

Racefietsers rijden nou eenmaal niet met een hulpmotortje. Dat betekent overigens niet dat ze ongelimiteerd hard mogen, daar zijn snelheidslimieten op fietspaden voor.

Dan nog handhaving op bovenstaande: die is er bijna niet. In de 4-5 jaar dat ik brom rijd heb ik misschien 4-5x op een bank gestaan. Geen moeite gedaan ze te ontwijken ook. Snelheidslimieten op fietspaden zijn praktisch niet te handhaven.
Ben weliswaar 2x staande gehouden omdat ik aan de harde kant reed (eigenlijk mocht ik daar niet op het fietspad en was dat de #1 reden, maar met netjes 30km/h hadden ze niks gedaan) maar geen boetes gehad. Er was namelijk geen goede manier om vast te stellen hoe hard ik dan reed. Een beetje meedenken en aardig en netjes doen helpt dan ook een hoop natuurlijk :Y

Maar goed, het gaat hier natuurlijk om 25 en 45 km/h fietsen. In vergelijking met puur gemotoriseerde voertuigen wordt hier nog vele malen meer gedoogd, door de politie. Wat de verzekeraar betreft: ik zou toch echt de polisvoorwaarden bekijken voordat je ergens vanuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
zetten ze zo'n ebike ook op de rollerbank?

de versie die ik krijg zou met elec motor iets van 45 kunnen...

yamaha motor zonder begrenzer...of ontwijking ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Voor zover mijn kennis reikt is dat tot nog toe niet mogelijk, bij gebrek aan correct protocol. Je hoeft zelf niet mee te werken aan een veroordeling, en om nou een agent zich het schompes te laten trappen om te kijken wanneer de ondersteuning stopt lijkt me ook niet haalbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons2003
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-02-2019
Xavier schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:50:
[...]

Nope zit er niet op. En ik snap daar werkelijk waar niks van. Waarom niet gewoon een tijd weergeven op het display... Lijkt me simpel genoeg anno 2018.
Maar het kan niet.
Jammer en dat voor zo’n dure fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fons2003 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:08:
[...]

Jammer en dat voor zo’n dure fiets
Er zit nog iets geks op... ze adverteren met een USB aansluiting.
Maar die zit op je accu naast de aansluitpunten van de accu. Dus als je de accu in je fiets duwt kan je niet bij de USB poort. Oftewel je hebt er helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:31:
[...]

Het ligt aan de voorwaarden.

De eerste die ik googlede is van NN en die zegt:
niet verzekerd: het gaat om een motorrijtuig zoals omschreven in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)
maar wel verzekerd: schade die is veroorzaakt met of door een elektrische fiets;

En dan is het volgende ook interessant: http://www.jba.nl/elektrische-fietsen-hoe-zit/

Je kunt duidelijk zien dat de NN voorwaarden nog niet uitgekristalliseerd zijn. De polisvoorwaarden suggereren dat speedpedelecs ook gedekt zouden zijn wat ongetwijfeld niet de bedoeling is. De WAM ontheffing (koninklijk besluit) is specifiek voor fiets met trapondersteuning tot 25km/u (zoals gedefineerd in de wegenverkeerswet).

Maar andere verzekeraars kiezen natuurlijk andere bewoordingen. Motorrijtuigen sluiten ze echter allemaal uit. En elektrische fietsen vallen onder die definitie. Het gaat dus om de exacte formulering in de AVP polisvoorwaarden van de uitzondering op de uitsluiting. Als daar iets staat van 25km/u of 'fiets met trapondersteuning' zoals gedefinieerd in de wegenverkeerswet dan ga je nat met een opgevoerde ebike.
Met een opgevoerde brommer ben je ook niet gedekt (zie deze polisvoorwaarden van ASR bijvoorbeeld), dus het zou me verbazen als je met een opgevoerde elektrische fiets (categorie L1E-A 'snor' of L1E-B 'brom/s-pedelec') dat dan wel bent. Voor een elektrische fiets zonder gashendel & trapondersteuning tm 25 km/u heb je geen typegoedkeuring of verzekering nodig, dus zal je naar de voorwaarde van je normale WA verzekering moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ettje66 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:15:
[...]
Hoewel ik zo'n Stromer echt hele mooie fietsen vind en ik graag zo'n fiets had willen kopen. Vorige week reed er 1 voor me toen ik op de scooter was, ik kon hem niet inhalen. :( ;)
Met mijn, nu standaard, Bosch hield ik een Stromer ook niet bij.
Het verschil is toch wel aanzienlijk... ...en onnodig want het is dus geen vermogenskwestie.

Toen ik nog met zo'n opvoerkastje (haalt alleen de begrenzer weg) reed lustte ik ze rauw. :P
De acceleratie van de Stromer bleef wel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:16:
[...]

Met mijn, nu standaard, Bosch hield ik een Stromer ook niet bij.
Het verschil is toch wel aanzienlijk... ...en onnodig want het is dus geen vermogenskwestie.

Toen ik nog met zo'n opvoerkastje (haalt alleen de begrenzer weg) reed lustte ik ze rauw. :P
De acceleratie van de Stromer bleef wel wat beter.
Mijn Bulls Green Mover loopt op zijn max 44/45 met een windje in de rug. Toch word ik soms ingehaald door een gozer met een Stevens Speed Pedelec met Badass. Die loopt gewoon met 50+ bij me weg. Ik haal hem alleen vaak weer in omdat hij een accu switch moet doen :+

Verder nog geen Stromer tegengekomen waarmee ik kan sporten, denk dat ze ongeveer even hard lopen. Kwam gisteren iemand op een R&M Cruiser HS tegen en die stond in vergelijking bij mij bijna stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 23:06
jimh307 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Jaja, duidelijk.

Een middenmotor met een Nexus naaf is niet mijn favoriet. Als je pa houdt van stevig doortrappen met een middenmotor op een Nexus 8 naaf dan leeft zo'n naaf niet echt lang en krijg je last van doortrappen.

Wat jij vond zijn de Qwic fietsen met een Nexus 8 naaf in combinatie met een Bafang middenmotor. Zelf heb ik de Qwic MN330 met Brose middenmotor en een NuVinci achternaaf. Deze combi is een van de beste op gebied van een krachtige middenmotor. Ik heb deze fiets juist gekozen omdat zowel een Brose oersterk is en een NuVinci naaf die ook oersterk is en veel kan hebben. Ik denk dat goedkoper ook duurkoop is omdat je vader best een flinke vent is met dito lengte en gewicht.

Qwic biedt diverse accukeuzes aan en de lichtste is 375 wattuur en de zwaarste is 735 wattuur. Die laatste is dan ook 550 euro duurder dan de lichtste variant. Ik denk dat het wijs is om te kijken naar welke actieradius gewenst is en wat betaalbaar is. Wat is het budget en wat is reëel.

Ga er van uit dat je ongeveer 7 Wh per kilometer verstookt als je op de middenstand fietst. Mijn ervaring is dat de Brose middenmotor op de middenstand heel ruim voldoet in de behoeften. Je trapt er makkelijk mee weg en hij is naast oersterk ook heel zuinig.

Ik ben er mee aan het trainen en dan fiets ik hele stukken op de eco stand en dan moet je toch wel flink meewerken, maar je verbruikt dan slechts 4 Wh per kilometer. het fijne aan deze standen is als je moe raakt je kan kiezen om hem op tour stand verder te gaan. Je gaat dan lekker vooruit en je kan bijkomen. De sport stand is echt serieus veel en veel te krachtig voor het vlakke Nederland. Dit staat ook in de gebruikershandleiding en dat kan ik ook beamen.

Iedereen fietst anders. Het is dan ook wijs om je vader te laten proefrijden op deze modellen. Natuurlijk beveel ik mijn type fiets aan omdat hij comfortabel is, een stijf frame heeft en het display heel mooi is uitgevoerd. Daarnaast is de fiets beresterk.

Fietsen met een slap frame raad ik je echt af. Je vader zal er dan veel last van ondervinden en dat ligt aan de lengte van je vader. Misschien heeft @roffeltjes nog tips over de zithouding en het afstellen van de fiets. Qwic fietsen hebben allemaal een hard zadel en zelf vind ik dat heel fijn. Je zit dan ook echt op je zitbotjes en je zakt er niet in weg zoals bij een gelzadel. Het perineum wordt goed ontzien en op de Sparta had ik last van een verdooft kruis wat ik op de Qwic helemaal niet heb. Ik weeg 94 kilo en ben 1m74 lang.

Als er vragen zijn hoor ik die graag :)
@jimh307 bedankt nog voor je goede info, vandaag heeft pa de Qwic Premium MN7.2 HS 11 opgehaald met de 735w accu. Als je het mij vraagt een prima fiets, we hebben de afgelopen 2,5 maand echt de tijd genomen om naar iets fatsoenlijks te kijken. Veel proberen en zelf ervaren.
Fiets is verder voorzien van 80Nm Bafang middenmotor met de hydraulische Magura HS11 velgremmen, gear shift sensor Shimano Nexus 7 naafversnelling. Display is duidelijk (zoals eerder vermeld) zonder tijdsnotificatie en het frame is stevig zat voor zijn postuur. Al met al een goede keus
F1

Edit 19-04; fiets is alweer retour naar FM, display is defect binnen 3 uurtjes. FM reageerde adequaat en morgen zou t nieuwe display binnen zijn. een incident zullen we maar zeggen
scherm qwic

Daarnaast concludeerde ik gisteren avond een slepend geluid wanneer ie in de 7e versnelling staat op volle ondersteuning, zelfde omschrijving zoals hier: LED-Maniak in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Hopelijk vandaag opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door pielle007 op 20-04-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:39:
[...]

Mijn Bulls Green Mover loopt op zijn max 44/45 met een windje in de rug. Toch word ik soms ingehaald door een gozer met een Stevens Speed Pedelec met Badass. Die loopt gewoon met 50+ bij me weg. Ik haal hem alleen vaak weer in omdat hij een accu switch moet doen :+

Verder nog geen Stromer tegengekomen waarmee ik kan sporten, denk dat ze ongeveer even hard lopen. Kwam gisteren iemand op een R&M Cruiser HS tegen en die stond in vergelijking bij mij bijna stil.
De (Bosch) R&M rijder moet zelf flink aan de bak voor 40GPS, die NuVinci schakelnaaf helpt niet mee.

Toch jammer dat er zoveel verschil in zit. Ik denk dat veel Bosch-ers om die reden grijpen naar kitjes.
Als ik 43+ op de teller heb staan knalt de ondersteuning er uit en rij ik 40km/u in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
... aan de andere kant is 40km/u in het echt toch een leuke snelheid ? + !

Van mij hoeft het niet harder, alleen zou het wel fijn zijn als er met de echte
waarden uit de praktijk fietsen verkocht worden.
De ondersteuning stopt bij 43km/u en de afwijking is ook 3km/u te hoog bij Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het verbaast me eigenlijk dat die fabrikanten van S-Pedelecs met achterwiel motor niet allemaal ook een variant maken zonder pedalen/ketting. Ontwikkelkosten lijken me minimaal (pedalen vervangen door voetsteunen, gashendel erop en klaar), ze vallen voor de verzekering/typegoedkeuring in precies dezelfde L1E-B categorie, en je trekt er direct de groep kopers mee die nu nog naar die lelijke/zware e-scooters kijkt en dure designdingen als de Motorman.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 19-04-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

@JellBro 40 is prima, mits je niet verplicht wordt om als brommer in het verkeer deel te nemen.

@Dreamvoid Je moet niet onderschatten welk percentage je als fietser nog moet toevoegen aan het totale vermogen. Als ik niet meer zou trappen dan kom ik niet op mijn werk met mijn Bosch-fiets. (34km enkele reis)

100% ondersteuning 40km/u, dan is 500wh gewoon te weinig.
(of je moet 20km/u snel genoeg vinden)

4 van die dikke accu's op een fiets, dat wordt al gauw een snorfiets ontwerp.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 20-04-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Laatst online: 22:54
Los van het accuverhaal zou ik dat ook niet willen eigenlijk.

Fietsonderdelen zijn echt te fragiel om als brommer te gebruiken ondanks dat het wel gebeurd.
Juist door gashendel gebruik slijten delen behoorlijk hard door die harde acceleratie.

Ik weet ook niet of de zit die je op een fiets hebt goed is om stil te zitten. De stadsfiets zit zou kunnen maar zelfs dan kan ik er niet echt op stilzitten.
Pagina: 1 ... 62 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.