Nou ja, het idee is juist dat er met een gashendel minder delen zijn om te slijten (geen ketting waar kracht op staat, tandwielen etc). Maar als de overige onderdelen (banden/remmen/frame/etc) geschikt zijn voor de snelheid van 45 km/u dan moet dat toch niet uitmaken qua fragiliteit? Maar idd, qua zithouding heb je idd wel een punt, en je kan dan eigenlijk niet af met een accu onder de 1 kWh. Maar het gat tussen een doorsnee S-Pedelec enerzijds en een Motorman of Feddz vind ik financieel toch wel groot...
Ik heb een vreemd probleem met een Batavus Dinsdag E-go.
Hij heeft ongeveer 400km gereden en in de 8e versnelling met standaard ondersteuning hoor je bij constante snelheid(~27km/uur) een soort slepend geluid. Je hoort het niet altijd, alleen in bepaalde omstandigheden. Het komt ergens bij de trappers vandaan en stopt als je stopt met trappen. Het is ook niet een constant geluid maar per omwenteling een/twee keer. Alsof er iets aanloopt.
Wat zou dit kunnen zijn? Wellicht iets dat ingereden is en nu wat bijstelling nodig heeft?
Hij heeft ongeveer 400km gereden en in de 8e versnelling met standaard ondersteuning hoor je bij constante snelheid(~27km/uur) een soort slepend geluid. Je hoort het niet altijd, alleen in bepaalde omstandigheden. Het komt ergens bij de trappers vandaan en stopt als je stopt met trappen. Het is ook niet een constant geluid maar per omwenteling een/twee keer. Alsof er iets aanloopt.
Wat zou dit kunnen zijn? Wellicht iets dat ingereden is en nu wat bijstelling nodig heeft?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Oh je bedoeld dus enkel de naaf motor te behouden?Dreamvoid schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:56:
Nou ja, het idee is juist dat er met een gashendel minder delen zijn om te slijten (geen ketting waar kracht op staat, tandwielen etc). Maar als de overige onderdelen (banden/remmen/frame/etc) geschikt zijn voor de snelheid van 45 km/u dan moet dat toch niet uitmaken qua fragiliteit? Maar idd, qua zithouding heb je idd wel een punt, en je kan dan eigenlijk niet af met een accu onder de 1 kWh. Maar het gat tussen een doorsnee S-Pedelec enerzijds en een Motorman of Feddz vind ik financieel toch wel groot...
Dan zijn de redenen om niet op het fietsplatform te blijven vrij simpel. Fietsen hebben veel te grote wielen om efficiënt naaf motoren te gebruiken. Het is veel efficiënter om een naaf motor te nemen en er gelijk een band om te draaien zodat je een 16 tot 20 inch wiel krijgt. Oftewel het scooter platform.
Effeciënter bedoel ik mee, door het kleine wiel kan je hogere rpm aanhouden zodat je motor niet teveel stroom dumpt in hitte. Ook helpt kleiner wiel met acceleratie omdat de kracht om het wiel te draaien lager ligt.
Dit speelt bij een fiets ook allemaal, alleen kan(kon) je als mens niet de rpm range leveren om een klein wiel mogelijk te maken. Maar met huidige versnellingen zou je het misschien wel mogelijk kunnen maken zonder dat het te zwaar wordt.
Bij 500km verwacht de fietsenmaker je toch terug voor een stelbeurt? Gewoon melden en dan neemt hij het mee.LED-Maniak schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:27:
Ik heb een vreemd probleem met een Batavus Dinsdag E-go.
Buiten dat, ik kan mijn dongle uitzetten met een toetscombinatie, moet je hard trappen op een rollenbank om boven de dertig uit te komen...Pathogen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:17:
Voor zover mijn kennis reikt is dat tot nog toe niet mogelijk, bij gebrek aan correct protocol. Je hoeft zelf niet mee te werken aan een veroordeling, en om nou een agent zich het schompes te laten trappen om te kijken wanneer de ondersteuning stopt lijkt me ook niet haalbaar
@ LED-Maniak:
Waarschijnlijk de chainglider. Die zit onderin de kettingkast.
Omdat je in de 8e versnelling nogal wat kracht op de ketting plaatst, kan er sprake zijn van het uitrekken van de ketting. De fm (of zelf) spant de ketting dan even op. Fluitje van een cent.
Waarschijnlijk de chainglider. Die zit onderin de kettingkast.
Omdat je in de 8e versnelling nogal wat kracht op de ketting plaatst, kan er sprake zijn van het uitrekken van de ketting. De fm (of zelf) spant de ketting dan even op. Fluitje van een cent.
Dat soort trucjes bestaan ook al tientallen jaren voor brommers... Misschien kent de politie ze nu nog niet allemaal voor e-bikes, maar die kennis wordt vast wel opgedaan.zebsite schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:39:
[...]
Buiten dat, ik kan mijn dongle uitzetten met een toetscombinatie, moet je hard trappen op een rollenbank om boven de dertig uit te komen...
Maar goed, moeten ze je uberhaupt eerst maar eens verdacht hard zien rijden en staande houden met een rollenbank. Ik zie het voorlopig niet gebeuren.
Precies, daarom heb ik ook een (klein) spiegeltje op mijn Razer, beetje in de gaten houden wat er achter je zit.Pathogen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:50:
[...]
Dat soort trucjes bestaan ook al tientallen jaren voor brommers... Misschien kent de politie ze nu nog niet allemaal voor e-bikes, maar die kennis wordt vast wel opgedaan.
Maar goed, moeten ze je uberhaupt eerst maar eens verdacht hard zien rijden en staande houden met een rollenbank. Ik zie het voorlopig niet gebeuren.
Al eens meegemaakt dat ik met 34 km/h plots een motormuis naast mij kreeg die zeer belangstellend naar mijn Bafang motor keek; gelukkig reed ie doorzebsite schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:39:
[...]
Buiten dat, ik kan mijn dongle uitzetten met een toetscombinatie, moet je hard trappen op een rollenbank om boven de dertig uit te komen...
qua verzekering...als je niet verzekerd ben..
dan is het eigenlijk wel gek dat ik van onze plaatselijke fietsenmaker een e-bike mee kreeg met getune'de motor...
dan is het eigenlijk wel gek dat ik van onze plaatselijke fietsenmaker een e-bike mee kreeg met getune'de motor...
De klant is koning he...niks nieuws, dit is bij snorfietsen en brommers al jaren zo:
https://www.nrc.nl/nieuws...e-aandrin-1615368-a626215
Misschien gewoon een liefhebberracinfo schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:04:
[...]
Al eens meegemaakt dat ik met 34 km/h plots een motormuis naast mij kreeg die zeer belangstellend naar mijn Bafang motor keek; gelukkig reed ie door
Dan behoeven wij ons,als ebikers geen zorgen te maken. Benader alleen maar eens welk een impact een opgevoerde scooter a +/- 110 kg bij een snelheid van 35 km/h bij een ongeluk zou hebben tov een licht opgevoerd e-bike'je a 22 kg?Dreamvoid schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:32:
De klant is koning he...niks nieuws, dit is bij snorfietsen en brommers al jaren zo:
Geen overheid die zich daar druk om zal maken !!
Dat staat los van aansprakelijkheid (polisvoorwaarden) of strafbaarheid (zie wielrencasus met dodelijk slachtoffer). Daarnaast is er altijd kans op enige vorm van handhaving (met name bij excessen) zonder actief beleid.racinfo schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:33:
[...]
Dan behoeven wij ons,als ebikers geen zorgen te maken. Benader alleen maar eens welk een impact een opgevoerde scooter a +/- 110 kg bij een snelheid van 35 km/h bij een ongeluk zou hebben tov een licht opgevoerd e-bike'je a 22 kg?
Geen overheid die zich daar druk om zal maken !!
De overheid zou eens moeten durven de auto-industrie een snelheid- én een vermogensbeperking opleggen, het einde van de wereld wordt afgekondigd....
Ik rij ook met een motor van 500W wel beperkt tot 25km/h en enkel trapondersteuning. In principe ben ik ook illegaal bezig.
Wetgeving en simpele fysica, het is een moeilijke combinatie blijkbaar...
Ik rij ook met een motor van 500W wel beperkt tot 25km/h en enkel trapondersteuning. In principe ben ik ook illegaal bezig.
Wetgeving en simpele fysica, het is een moeilijke combinatie blijkbaar...
Ik ben zelf aan het kijken naar een speed pedelec. Nu heb ik de volgende opties gezien ik er niet gelijk onwijs veel geld aan wil uitgeven (al is 3000 al erg aan de prijs vind ikzelf). Het moet wel goedkoper zijn dan met de auto blijven rijden, en dat is al goedkoop (elektrisch).
Ik kan alleen van de Delfi Speed One echt nergens een review of gebruikerservaring vinden. Heeft hier iemand ervaring met zo een fiets? Hij is qua prijs nog het best van de opties die ik heb gevonden en haalt ook de afstand die ik wil rijden (30km enkele reis).
De andere opties die ik momenteel heb gevonden rond €3000:
- QWIC
- Grace One (€3000)
- Dutch Id Urban HS (€3600)
- Riese & Muller Charger Touring HS (€3600)
Edit: Naar aanleiding van een eerdere post ook QWIC even aan het lijstje toegevoegd. Site is wel onduidelijk over welke modellen nu eigenlijk speed pedelecs zijn (alle?).
Ik kan alleen van de Delfi Speed One echt nergens een review of gebruikerservaring vinden. Heeft hier iemand ervaring met zo een fiets? Hij is qua prijs nog het best van de opties die ik heb gevonden en haalt ook de afstand die ik wil rijden (30km enkele reis).
- QWIC
- Grace One (€3000)
Edit: Naar aanleiding van een eerdere post ook QWIC even aan het lijstje toegevoegd. Site is wel onduidelijk over welke modellen nu eigenlijk speed pedelecs zijn (alle?).
[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 20-04-2018 13:02 ]
Ik weet dat die Delfi Speed One in ieder geval geen trapkrachtsensor heeft. Hij gaat dus ondersteunen wanneer je de trappers rond laat draaien. De meeste speed pedelecs hebben dit wel en gaan dus meer ondersteunen wanneer jij meer op de trappers druk zet.Nivve schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:54:
Ik ben zelf aan het kijken naar een speed pedelec. Nu heb ik de volgende opties gezien ik er niet gelijk onwijs veel geld aan wil uitgeven (al is 3000 al erg aan de prijs vind ikzelf). Het moet wel goedkoper zijn dan met de auto blijven rijden, en dat is al goedkoop (elektrisch).
- QWIC
- Grace One (€3000)
De Qwic is er in een standaard versie en een speed versie, hieronder een link naar de speed versie:
https://qwic.nl/product/performance-rd10-speed/
De Grace One is een speed pedelec met gashendel. Daar ben ik niet zo van.
De Dutch ID en R&M hebben allebei een middenmotor die een stuk minder krachtig is. Mijn voorkeur gaat uit naar een achterwielmotor.
30 Km enkel is voor een Bulls Green Mover die ik heb eigenlijk al te ver omdat de motor zo ontzettend krachtig is en energie slurpt. Met een enkele reis van 26 km haal ik het soms net.
Probleem met die Bosch systemen is de geringe capaciteit van de accu's (500Wh max) tenzij je bij die Charger een Dualbattery oplossing neemt maar dat is niet goedkoop:
Ik heb de Qwic Performance RD10 (25km/u-versie) al even getest en daar is de begrenzing redelijk makkelijk af te halen zodat je ook gemakkelijk 35-40 km/u haalt.
De Speed-versie was nog niet beschikbaar bij mijn fietshandelaar, pas binnen enkele weken, en deze heeft een krachtigere achtermotor.
Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar speed pedelec, ik begin 2/7 te werken op een 30 a 35 km van thuis en wil toch 3/4 van de tijd met de fiets rijden.
Dus ook in weer en wind en daarom twijfel ik zo over de versies met derailleur. Ik rij nu dikwijls met de koersfiets naar mijn huidige werk (22 km enkel) en dat is toch geen pretje om zo dikwijls met het onderhoud bezig te zijn en je materiaal goed te onderhouden. Je kan dat ook niet doen maar dan loop je toch al snel aan onderhoudskosten voor een nieuwe pion en ketting.
De R&M Supercharger met beltdrive heb ik ook getest, reed bijzonder comfortabel, maar moet het afleggen op topsnelheid tegen bvb de Stromers van deze wereld. 42 km/u op de teller ging nog net met wat tegenwind. Grote voordeel vind ik hier het veel lagere onderhoud door de riemaandrijving.
Opties die ik voorlopig heb (dichtsbijzijnde servicepunten in acht genomen):
- R&M Supercharger Nuvinci met 1000Wh batterij: 5900€ adviesprijs
- Stromer ST1x met 800 Wh batterij: 5840 adviesprijs
- Qwic RD10 speed met 735 Wh : 4000 adviesprijs
De Stromer wordt wel geleverd zonder enige vering, dat lijkt me de hel op de meeste Belgische fietspaden, dus daar kan je al bijna 200€ voor een Bodyfloat ofzo. De Qwic is, indien krachtig genoeg, bijna een no-brainer qua prijs.
Zijn hier mensen die uitgebreide ervaring hebben met zowel derailleur- als belt- speed pedelecs?
De Speed-versie was nog niet beschikbaar bij mijn fietshandelaar, pas binnen enkele weken, en deze heeft een krachtigere achtermotor.
Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar speed pedelec, ik begin 2/7 te werken op een 30 a 35 km van thuis en wil toch 3/4 van de tijd met de fiets rijden.
Dus ook in weer en wind en daarom twijfel ik zo over de versies met derailleur. Ik rij nu dikwijls met de koersfiets naar mijn huidige werk (22 km enkel) en dat is toch geen pretje om zo dikwijls met het onderhoud bezig te zijn en je materiaal goed te onderhouden. Je kan dat ook niet doen maar dan loop je toch al snel aan onderhoudskosten voor een nieuwe pion en ketting.
De R&M Supercharger met beltdrive heb ik ook getest, reed bijzonder comfortabel, maar moet het afleggen op topsnelheid tegen bvb de Stromers van deze wereld. 42 km/u op de teller ging nog net met wat tegenwind. Grote voordeel vind ik hier het veel lagere onderhoud door de riemaandrijving.
De Stromer wordt wel geleverd zonder enige vering, dat lijkt me de hel op de meeste Belgische fietspaden, dus daar kan je al bijna 200€ voor een Bodyfloat ofzo. De Qwic is, indien krachtig genoeg, bijna een no-brainer qua prijs.
Zijn hier mensen die uitgebreide ervaring hebben met zowel derailleur- als belt- speed pedelecs?
Ik heb zelf een Bulls Green Mover met achterwielmotor en derailleur. Na 7500 km zijn de cassette en ketting nog prima. Komt doordat er heel wat minder druk op staat in vergelijking met een middenmotor.hottentot schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:47:
Ik heb de Qwic Performance RD10 (25km/u-versie) al even getest en daar is de begrenzing redelijk makkelijk af te halen zodat je ook gemakkelijk 35-40 km/u haalt.
Verder vind ik de Supercharger met dualbattery een mooie fiets, maar als je op het werk wilt laden lijkt het me onhandig om met die grote downtube accu's te moeten zeulen, zit geeneens een handvat aan. Kan je beter die compactere battery packs hebben in DualBattery setup. Die neem je zo mee.
Wellicht is er nog ergens een uitlopend model van de oudere R&M Charger met de mogelijkheid tot DualBattery? Uitlopende modellen zijn vaak een stuk goedkoper en doen niet onder voor nieuwe fietsen.
Nadeel aan alle Riese und Muller fietsen: De motor is niet zo krachtig, kruissnelheid zal rond de 35~40 km/u liggen terwijl een Stromer of Klever net wat harder gaat.
Klever X Speed is ook een mooie fiets vind ik, komen binnenkort met een 850Wh accu.
Qwic is een leuke fiets maar dat zal je ook een beetje zelf moeten testen. Kom wel vaak Quick RD10 / P-RDS tegen en die lopen wel wat harder maar staan niet op kenteken.
Juist, de Klever is ook een mogelijkheid. Vind ik ook een knap exemplaar.
Klever is zeker mooi, en voor zover ik het weet momenteel de enige echte concurrent van Stromer.hottentot schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:02:
Juist, de Klever is ook een mogelijkheid. Vind ik ook een knap exemplaar.
(Als je het over prestaties en snelheid hebt)
wat me opvalt is dat ik maar weinig reacties zie van de giant quick-e, die is er in 25 en 45 km versie...
ik heb er 1 gekocht dus kan het vlgd wk wel delen..
Als je het leuk vind om een beetje onderzoek te doen en iets te leren kun je natuurlijk ook zelf een elektrische fiets bouwen. Je hebt een auto dus er is ook geen haast bij, al denken we daar met dit weer nu misschien anders over haha. De basisvereisten:
- Je hebt een goede (hydraulische schijfremmen, etc) fiets nodig om alles op te bouwen. 750+ euro is denk ik wel een bedrag waarvoor je een fiets kunt vinden die de extra krachten en eisen van een motor aankan.
- De motor, een naafmotor kan, maar de meeste kiezen voor een middenmotor. Je kunt dan de versnellingen blijven gebruiken. Een gearshift-sensor kan als de versnellingskabel beweegt de ondersteuning onderbreken waardoor er minder excessieve krachten op de tandwielen + ketting komen te staan bij het schakelen. De meeste bang for je buck heb je waarschijnlijk met een Bafang BBS02B 500 of 750 Watt versie. Laten we zeggen 500-550 euro.
- De accu, deze heb ik bijv. zelf gemaakt. Maar je kunt ook een kant en klare flesaccu of iets dergelijks kopen. Ik kon tegen inkoopprijs Panasonic NCR18650B cellen krijgen welke ik met een Vruzend kit heb gecombineerd tot een 10S3P batterij, 10 cellen in series voor 36V en 3P voor 3.35 x 3 = 10Ah. Dit is dus een accu met ongeveer: 36 x 10 = 360Wh. Ruim voldoende voor de dingen die ik met mijn BBS01B wil doen. Als ik harder wil kan ik de motor programmeren/ontgrenzen tot 500 Watt voor 40+ km/h, nu haal ik 34, maar dan moet ik ook een extra rij van 10 cellen aan de accu toevoegen om weer wat range terug te krijgen.
Kosten: 30 cellen x 3,95 (Nkon.nl) = 120 euro. Vruzend kit erbij voor 35 en een BMS uit china voor 12 euro en klaar. Paar connectors voor laden en ontladen en je bent klaar.
Da's op zich lastig, aangezien er in bv Duitsland geen maximum snelheid is. De 25 en 45 km/h beperking voor brommers is universeel in de hele EU. Maar ik zie begrensde auto's nog wel gebeuren hoor, sowieso ga je dat ongetwijfeld krijgen bij autonome auto's.Wozmro schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:56:
De overheid zou eens moeten durven de auto-industrie een snelheid- én een vermogensbeperking opleggen, het einde van de wereld wordt afgekondigd....
Deze week een Klever geleend van de winkel voor een proefrit, werk-woon en de dag erna woon-werk terug (winkel zit tegenover kantoor). Was een Klever X 25. Enkele reis is zo'n 24km, en dat ging in een kleine 50 minuten, inclusief stoplichten etc. Fietst heerlijk. Wat vooral fijn is, is dat de ondersteuning niet abrupt stopt. Bij mijn huidige fiets valt de ondersteuning bij 27,0 direct, helemaal, uit. De Klever gaat door, waardoor je heel natuurlijk ook zelf makkelijk 30 kan rijden. Dat is op de lange rechte stukken buiten de bebouwde kom (2x een stuk van 7-9 km) heel fijn, en scheelt me overall zo'n tien minuten reistijd.Vlassie1980 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:09:
[...]
Klever is zeker mooi, en voor zover ik het weet momenteel de enige echte concurrent van Stromer.
(Als je het over prestaties en snelheid hebt)
[afbeelding]
Ben nog een beetje in dubio, wil misschien toch ook nog de 45 versie proberen, maar het is wel serieuze concurrentie voor Stromer als ik het zo zie.
Een Giant Quick E is zeker een mooie fiets. Was er zeer in geinteresseerd maar toen kwam net een zeer scherpe prijs voorbij voor de Bulls Green Mover. We zijn benieuwd naar je bevindingen in ieder gevalwwwmarcel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:13:
wat me opvalt is dat ik maar weinig reacties zie van de giant quick-e, die is er in 25 en 45 km versie...
Bwuh. Ik kan me weer melden met bijna hetzelfde verhaal als anderhalf jaar terug:
bartvb in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Elektrische fiets van mijn vrouw (Trek X700+) is gestolen. 'Goede' nieuws is dat hij nu uit huis is weggehaald waardoor de verzekering uitkeert.
Vorige keer intensief gezocht naar een waardige opvolger van de Trek X600+ die ze had. Damesmodel, stille motor (achterwiel), sportief, derailleur, stopt niet bij precies 25 km/h. De X700+ is een speed pedelec, heeft ze bij de fietsenmaker terug laten klokken want 45 km/h is ze niet bepaald van plan en ze zit niet te wachten op op de rijbaan fietsen. Beviel allemaal erg goed tot hij dus weer weg werd gehaald
Nu een nieuwe zoektocht... Op het eerste oog lijkt er niet heel veel nieuws onder de zon. De Qwic RD10 is ze wel naar aan het kijken maar 1 framemaat is wel wat curieus. Kijken of we op korte termijn ergens een proefrit kunnen maken. Die Klever lijkt ook een aardige optie (maar geen idee of zij hem ook mooi vindt) maar is behoorlijk aan de prijs, ook wat lastig te vinden in de omgeving, online ook weinig prijzen te vinden?
In 2016 waren er wat fabrikanten met plannen voor een 'geruisloze' middenmotor. Is daar nog iets van terecht gekomen? De keuze is erg beperkt als je een beetje betaalbare fiets met achterwielmotor zoekt (en geen ION wil).
Elektrische fiets van mijn vrouw (Trek X700+) is gestolen. 'Goede' nieuws is dat hij nu uit huis is weggehaald waardoor de verzekering uitkeert.
Vorige keer intensief gezocht naar een waardige opvolger van de Trek X600+ die ze had. Damesmodel, stille motor (achterwiel), sportief, derailleur, stopt niet bij precies 25 km/h. De X700+ is een speed pedelec, heeft ze bij de fietsenmaker terug laten klokken want 45 km/h is ze niet bepaald van plan en ze zit niet te wachten op op de rijbaan fietsen. Beviel allemaal erg goed tot hij dus weer weg werd gehaald
Nu een nieuwe zoektocht... Op het eerste oog lijkt er niet heel veel nieuws onder de zon. De Qwic RD10 is ze wel naar aan het kijken maar 1 framemaat is wel wat curieus. Kijken of we op korte termijn ergens een proefrit kunnen maken. Die Klever lijkt ook een aardige optie (maar geen idee of zij hem ook mooi vindt) maar is behoorlijk aan de prijs, ook wat lastig te vinden in de omgeving, online ook weinig prijzen te vinden?
In 2016 waren er wat fabrikanten met plannen voor een 'geruisloze' middenmotor. Is daar nog iets van terecht gekomen? De keuze is erg beperkt als je een beetje betaalbare fiets met achterwielmotor zoekt (en geen ION wil).
Wozmro schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:56:
[...]
Euh... Begrensde auto's zijn al lang in de Nederlandse wetgeving aanwezig hoor. Zowel begrensd op snelheid als op vermogen. Ze rijden dagelijks overal om ons heen. Een paar voorbeelden:Dreamvoid schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:24:
[...]
Maar ik zie begrensde auto's nog wel gebeuren hoor, sowieso ga je dat ongetwijfeld krijgen bij autonome auto's.
Als je met alleen rijbewijs AM een auto wil besturen, dan is dat in Nederland gewoon mogelijk. Zoiets heet een brommobiel en is begrensd op 45km/h en 4kW maximaal. Ook kun je met rijbewijs T een zg. MMBS besturen; heb je geen kenteken nodig en mag je maximaal 25 km/h. Dit voertuig moet dan ook fysiek op snelheid begrensd zijn.
Zou je een tweewielig elektrisch aangedreven voertuig helemaal zonder begrenzing op snelheid of vermogen willen rijden, dan kan zelfs dat in Nederland. Geen probleem. Alleen wel even rijbewijs halen (A in dit geval), kenteken erop en op de rijbaan. Net als alle andere onbegrensde voertuigen.
Wat natuurlijk niet kan is met een onbegrensd elektrisch aangedreven voertuig zonder passend rijbewijs en kenteken op een fietspad rijden. Maar eigenlijk is dat heel logisch en begrijpelijk.
2x gestolen? Wat een pech.bartvb schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:52:
Bwuh. Ik kan me weer melden met bijna hetzelfde verhaal als anderhalf jaar terug:
Heb je op de website gekeken van Klever? Staan toch wel redelijk wat dealers op, alleen niet in het noord/oosten. https://www.klever-mobility.com/nl/storelocator/
Prijzen zijn wel wat fors ja, maar daarvoor is het wel een heerlijke fiets, waarmee je de 30 ook makkelijk haalt. Voor de X (25) moet je qua prijs denken aan de 3500-3700 als ik het zo her-en-der bekijk.
Me 2zebsite schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:53:
[...]Precies, daarom heb ik ook een (klein) spiegeltje op mijn Razer, beetje in de gaten houden wat er achter je zit.
[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 20-04-2018 21:28 ]
Na een week met een nieuwe BBS02B-500W/36V te hebben gereden valt mij het volgende op. Het optrekken gaat veel geleidelijker dus geen wheelies meer bij het wegrijden en schakelen. Verder is het kunnen schakelen van de verlichting een mooie toevoeging. Het gashendeltje werkt nu ook anders. Voorheen begon ie vanaf 0 als je al trapte en nu voegt ie heel geleidelijk het vermogen toe wat je niet hebt aangesproken door de "keep current" instelling. Het is ff wennen ook door het niet meer zo bruut aanspreken van het vermogen zoals bij de 1ste generatie motoren. Verder is ie erg stil vergeleken met veel ebikes en m'n vorige BBS02-500W/36V(van 7/2014). Weer een top motortje voor mij:-)
Komende week een fiets met middenmotor bij Lidl
https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=5367
De motor is van e-novation. Iemand enig idee over de kwaliteit hiervan? Accu is wel van een merk, dat is positief.
De motor is van e-novation. Iemand enig idee over de kwaliteit hiervan? Accu is wel van een merk, dat is positief.
De moto lijkt mij een bafang bbs-xxPathogen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:43:
Komende week een fiets met middenmotor bij Lidl
De motor is een BBS01-250W/36V. De display zegt mij niets.Pathogen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:43:
Komende week een fiets met middenmotor bij Lidl https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=5367
PS Het dijkje waar zij de fiets naar boven loopt dat doe ik zittend op de fiets en volgas in 1
Hoe moet ik mij dat voorstellen @bgttje, stel dat bij de oude situatie je met alleen trappen halverwege een helling gas erbij geeft, de motor valt kortstondig naar NUL maar komt dan bruut tot topkracht en sleurt je de helling op.bgttje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:27:
Na een week met een nieuwe BBS02B-500W/36V te hebben gereden valt mij het volgende op. Het optrekken gaat veel geleidelijker dus geen wheelies meer bij het wegrijden en schakelen.
Ik begrijp uit je woorden dat de situatie nu zo is dat de motor NIET naar NUL valt maar geleidelijk je trapwerk tegen de helling gaat ondersteunen? Maar wat heeft de "keep current" instelling hierop voor invloed, soms het vermogen waarop de motor wordt aangesproken, dat is bij de oude BBS0x toch ook zo?
Wat is je conclusie (en ervaringen) bij het testen van de 'b' versie BBS0x? Is het vorige systeem prettiger of is dat toch het nieuwe?
Het is volgens mij een dpc-10 displaybgttje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:20:
[...]
De motor is een BBS01-250W/36V. De display zegt mij niets.
PS Het dijkje waar zij de fiets naar boven loopt dat doe ik zittend op de fiets en volgas in 1
Als je de "keep current" zoals ik op 60% hebt staan doet de PAS 0,6x25A. Als je dus naar boven gaat geeft ie nu dus een aanvulling van 40% de helling op met het handgas, hij trekt dan bijna 1 kw aan vermogen, alleen niet meer zo abrupt. Ik vind het zachte aanzetten heel prettig van de "B" versie. En hij is stiller...........dat maakt m vooral prettiger om mee te rijden.racinfo schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 06:19:
[...]Hoe moet ik mij dat voorstellen @bgttje, stel dat bij de oude situatie je met alleen trappen halverwege een helling gas erbij geeft, de motor valt kortstondig naar NUL maar komt dan bruut tot topkracht en sleurt je de helling op.Ik begrijp uit je woorden dat de situatie nu zo is dat de motor NIET naar NUL valt maar geleidelijk je trapwerk tegen de helling gaat ondersteunen? Maar wat heeft de "keep current" instelling hierop voor invloed, soms het vermogen waarop de motor wordt aangesproken, dat is bij de oude BBS0x toch ook zo?Wat is je conclusie (en ervaringen) bij het testen van de 'b' versie BBS0x? Is het vorige systeem prettiger of is dat toch het nieuwe?
Iemand een idee welke motor wordt gebruikt bij de Qwic RD10? Qwic is daar nogal vaag over. Ik gok op een Bafang motor?
De allernieuwste gen Bosch schijnt erg stil te zijn. (Helaas nog niet door mij getest). Sowieso is die interresant omdat ze helemaal naar een nieuw systeem zonder interne overbrenging zijn overgegaan.bartvb schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:52:
Zonder interne overbrenging? In het wiel dus?...
De allernieuwste gen Bosch schijnt erg stil te zijn. (Helaas nog niet door mij getest). Sowieso is die interresant omdat ze helemaal naar een nieuw systeem zonder interne overbrenging zijn overgegaan.
Mijn Brose middenmotor (link naar filmpje) met planetair/riem is (ook op mijn standaard laagste stand) lang niet geruisloos overigens.
[ Voor 24% gewijzigd door Rob Z op 21-04-2018 20:29 ]
Bosch had tot nu in de motor een interne overbrenging. Hij draait heel snel, waardoor ze een kleiner kettingblad gebruiken. De nieuwe versie is net als de Yamaha met een gewoon voorblad.
Schijnt erg stil te zijn als ik mensen mag geloven.
Schijnt erg stil te zijn als ik mensen mag geloven.
[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 21-04-2018 21:04 ]
Mijn Ancheer 27,5"" is binnen en mijn eerste impressie is uitermate positief. Ik kan tevens bevestigen dat de zending uit Tjechie komt. Ik houd jullie op de hoogte van mijn eerste km's.
Hallo,
Ik zou graag een elektrische fiets kopen om naar het werk te fietsen.
25km/u is me echter wat te langzaam, 30à35km/u zou prettiger zijn. Ik heb vier opties gevonden:
1: Een speed pedelec is op dat vlak handig, maar hier in Belgie mag je daarmee op veel plaatsen het fietspad niet op en ik durf niet op een weg te fietsen waar de auto's aan 70km/u me voorbij racen. Ook mag ik sommige straten niet in en mag ik mijn kinderen niet achterop zetten (met de kids erbij zou ik uiteraard niet snel fietsen!). Ik zou natuurlijk toch het fietspad kunnen gebruiken etc maar als ik dan een ongeluk heb ben ik in fout/niet verrzekerd lijkt me.
De andere opties zijn een om een normale elektrische fiets te tunen zodat die wat sneller gaat.
Daar zijn dus 3 mogelijkheden voor:
2: De sensor die de rotaties van het wiel waarneemt wijsmaken dat je veel langzamer fiets (zoals de BadassBox). Wanneer je naast je fiets staat kan je dat ding in 3 seconden demonteren. Als de politie me echter tegenhoudt op de weg is er een kans dat ik niet snel even dat ding eraf kan halen en dan kunnen ze het ten eerste zien zitten en ten tweede merken dat de fiets veel sneller gaat. Als ik een ongeluk heb dat niet te zwaar is kan ik wel snel even dat opzetstuk eraf halen en dan is de fiets volledig wettelijk.
3: Een elektronisch systeem dat je verstopt bij de motor inbouwt zoals de ASA eSpeed. Deze kan je alleen thuis demonteren maar je kan hem wel snel al fietsend uitzetten. Als de politie me tegenhoudt kan ik het snel uitzetten en vermits het verstopt is kunnen ze het niet zien zitten. Ik kan hem echter niet snel even demonteren en als ze enige kennis van zaken hebben kunnen ze echter de juiste knopjes induwen om te zien dat deze weldegelijk getuned is. Ook bij een ongeluk kan ik het niet snel even demonteren.
4: De SimpleK Stick werkt zoals de ASA eSpeed maar je hebt dus een soort USB stick aan je stuur zitten. Zodra je die eruit trekt is je fiets niet meer getuned (maar werkt hij al ik het goed begrijp zoals een normale elektrische fiets). Als me dan gevraagd word wat die rare kabel is aan mijn stuur naar mijn motor zeg ik dat ik thuis de Simplek Eco Stick heb liggen (die deactiveerd niet de 25km/u limiet maar zorgt er zogegzed voor dat je langer kan fietsen) die ik soms gebruik als ik lange afstanden fiets. Het belangrijkste risico is dan als ik een zodanig zwaar ongeluk heb dat ik niet in staat ben om even die USB-stick eruit te trekken. Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik die USB-kabel uit de motor naar mijn stuur moet krijgen. I kveronderstel dat ik geen gat in het deksel van de motor hoef te maken.
Ik heb dus 4 opties gevonden om naar mijn werk te fietsen met een elektrische fiets aan 30-35km/u maar alle drie houden dus risico's in op vlak van verzekering/wetgeving...
Welke optie zouden jullie nemen in mijn situatie en waarom? Ik neig naar de 4e optie omdat ik het dus al fietsend permanent kan deactiveren door de USB-stick eruit te trekken.
25km/u is me echter wat te langzaam, 30à35km/u zou prettiger zijn. Ik heb vier opties gevonden:
1: Een speed pedelec is op dat vlak handig, maar hier in Belgie mag je daarmee op veel plaatsen het fietspad niet op en ik durf niet op een weg te fietsen waar de auto's aan 70km/u me voorbij racen. Ook mag ik sommige straten niet in en mag ik mijn kinderen niet achterop zetten (met de kids erbij zou ik uiteraard niet snel fietsen!). Ik zou natuurlijk toch het fietspad kunnen gebruiken etc maar als ik dan een ongeluk heb ben ik in fout/niet verrzekerd lijkt me.
De andere opties zijn een om een normale elektrische fiets te tunen zodat die wat sneller gaat.
2: De sensor die de rotaties van het wiel waarneemt wijsmaken dat je veel langzamer fiets (zoals de BadassBox). Wanneer je naast je fiets staat kan je dat ding in 3 seconden demonteren. Als de politie me echter tegenhoudt op de weg is er een kans dat ik niet snel even dat ding eraf kan halen en dan kunnen ze het ten eerste zien zitten en ten tweede merken dat de fiets veel sneller gaat. Als ik een ongeluk heb dat niet te zwaar is kan ik wel snel even dat opzetstuk eraf halen en dan is de fiets volledig wettelijk.
3: Een elektronisch systeem dat je verstopt bij de motor inbouwt zoals de ASA eSpeed. Deze kan je alleen thuis demonteren maar je kan hem wel snel al fietsend uitzetten. Als de politie me tegenhoudt kan ik het snel uitzetten en vermits het verstopt is kunnen ze het niet zien zitten. Ik kan hem echter niet snel even demonteren en als ze enige kennis van zaken hebben kunnen ze echter de juiste knopjes induwen om te zien dat deze weldegelijk getuned is. Ook bij een ongeluk kan ik het niet snel even demonteren.
4: De SimpleK Stick werkt zoals de ASA eSpeed maar je hebt dus een soort USB stick aan je stuur zitten. Zodra je die eruit trekt is je fiets niet meer getuned (maar werkt hij al ik het goed begrijp zoals een normale elektrische fiets). Als me dan gevraagd word wat die rare kabel is aan mijn stuur naar mijn motor zeg ik dat ik thuis de Simplek Eco Stick heb liggen (die deactiveerd niet de 25km/u limiet maar zorgt er zogegzed voor dat je langer kan fietsen) die ik soms gebruik als ik lange afstanden fiets. Het belangrijkste risico is dan als ik een zodanig zwaar ongeluk heb dat ik niet in staat ben om even die USB-stick eruit te trekken. Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik die USB-kabel uit de motor naar mijn stuur moet krijgen. I kveronderstel dat ik geen gat in het deksel van de motor hoef te maken.
Ik heb dus 4 opties gevonden om naar mijn werk te fietsen met een elektrische fiets aan 30-35km/u maar alle drie houden dus risico's in op vlak van verzekering/wetgeving...
Welke optie zouden jullie nemen in mijn situatie en waarom? Ik neig naar de 4e optie omdat ik het dus al fietsend permanent kan deactiveren door de USB-stick eruit te trekken.
[ Voor 20% gewijzigd door quizzical op 22-04-2018 08:29 ]
inmiddels weer een update over de Qwic, het display is gisteren vervangen door de fietsenmaker. Echter na een paar uurtjes weer een defect (nu knippert het display) Pa wordt hier niet blij van... lolpielle007 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:56:
[...]
@jimh307 bedankt nog voor je goede info, vandaag heeft pa de Qwic Premium MN7.2 HS 11 opgehaald met de 735w accu. Als je het mij vraagt een prima fiets, we hebben de afgelopen 2,5 maand echt de tijd genomen om naar iets fatsoenlijks te kijken. Veel proberen en zelf ervaren.
Fiets is verder voorzien van 80Nm Bafang middenmotor met de hydraulische Magura HS11 velgremmen, gear shift sensor Shimano Nexus 7 naafversnelling. Display is duidelijk (zoals eerder vermeld) zonder tijdsnotificatie en het frame is stevig zat voor zijn postuur. Al met al een goede keus
[afbeelding]
Edit 19-04; fiets is alweer retour naar FM, display is defect binnen 3 uurtjes. FM reageerde adequaat en morgen zou t nieuwe display binnen zijn. een incident zullen we maar zeggen
[afbeelding]
Daarnaast concludeerde ik gisteren avond een slepend geluid wanneer ie in de 7e versnelling staat op volle ondersteuning, zelfde omschrijving zoals hier: LED-Maniak in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Hopelijk vandaag opgelost.
het schrapend / slepend geluid komt volgens de FM uit de naaf. Deze zou volgens hem nog in moeten lopen. Is het voor de 1e service beurt niet eruit wordt de naaf vervangen.
Een legale en verzekerde manier, simpel antwoord. Wil je het risico lopen voor enkele minuten tijdswinst? Gewoon wat eerder van huis vertrekken...quizzical schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:12:
Een vraag hier voor de gebruikers in plaats van verkopers: heeft iemand hier ervaring met het vervoeren van jonge kinderen op een elektrische fiets?
Vrouwlief heeft een hekel aan fietsen, maar ik hou er van. We hebben besloten voor haar een elektrische fiets te gaan kopen, zodat de weerstand verdwijnt.
Een middenmoter is prima, achter hoeft niet. Het gaat niet eens zoveel om de snelheid, vooral om het gemak dat ze niet zwetend op de fiets zit van het trappen.
Nu moet er wel veilig een zitje achterop de fiets kunnen, het liefst ook een zitje voorop.. ze wil geen elektrische moederfiets, omdat deze naar ze te horen hrtfy gekregen erg zwaar fietsen.
We zijn wel op https://www.fietsenwinkel.nl/e-bike-test gestuit, maar als je een fiets neemt zoals https://www.fietsenwinkel...strada-n7-hm-lage-instap#
Kan je daar op de bagagedrager een fietsstoel op vast zetten?
We gaan komende week naar de plaatselijke fietsenwinkels om wat modellen te testen, ervaring is bij fietsen natuurlijk erg belangrijk en we willen vooral financieel gezien een verstandige keus maken! Liever een van 2000 aanschaf die in 10 jaar in totaal 2500 kost, dan een van 1000 die in 10 jaar in totaal 3500 kost (Alia dit ook deels afhankelijk van gebruik en 'geluk' uiteraard)
[ Voor 19% gewijzigd door President op 22-04-2018 09:14 ]
Mooi, hoewel op de site van Ancheer alleen als keuzemogelijkheid "US" staat.Birrel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:02:
Mijn Ancheer 27,5"" is binnen........... Ik kan tevens bevestigen dat de zending uit Tjechie komt.......
Ben benieuwd naar je ervaringen.
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen.quizzical schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:12:
Ik heb zelf voor de legale en verzekerde manier gekozen.
Een fiets met een max van 25 km/h +/-10% kun je voor een vrij laag bedrag verzekeren, sterker nog: hij valt onder de (verplichte) eigen WA verzekering. All-risk is natuurlijk een ander verhaal.quizzical schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:12:
Hallo,
Ik zou graag een elektrische fiets kopen om naar het werk te fietsen. 25km/u is me echter wat te langzaam, 30à35km/u zou prettiger zijn om naar mijn werk te fietsen met een elektrische fiets ...
Voordelen van een normale e-bike zijn dat je geen kenteken nodig hebt, geen dure bromfietsverzekering, geen helm op hoeft wanneer je de kinderen naar school brengt en je zonder uitzondering overal mag fietsen; (en wettelijk zonder risiko).
Wil je 3 km/h sneller (30 of max 35 km/h) dan ben je met gebruik van een Dongle strafbaar, vervalt je WA verzekering en ben je bij een ongeluk of andere calamiteit, afhankelijk van de geleden schade aan de tegenpartij zelf hoofdelijk aansprakelijk en kun je wellicht de rest van je leven moeten dokken.
En dat dan alleen om 3 km/h sneller te kunnen rijden?
Wees dan toch verstandig en begin niet aan de begrenzing van je dure ebike te sleutelen ALLEEN maar voor die paar minuten tijdwinst want meer is het echt niet wat je met dat opvoeren bereikt;
een ander verhaal is het wanneer je (sneller) met 45 km/h naar je werk zou willen (woon-werk verkeer) dan is een speed-pedelec, die je normaal kunt verzekeren voor jou de beste oplossing (en wettelijk ook toegestaan).
Ik heb een Batavus Razer die gechipt is. Ik reed meestal rond de 30 km/u met mijn hond in een fietskar achter me.racinfo schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:44:
[...]
Een fiets met een max van 25 km/h +/-10% kun je voor een vrij laag bedrag verzekeren, sterker nog: hij valt onder de (verplichte) eigen WA verzekering. All-risk is natuurlijk een ander verhaal.
Voordelen van een normale e-bike zijn dat je geen kenteken nodig hebt, geen dure bromfietsverzekering, geen helm op hoeft wanneer je de kinderen naar school brengt en je zonder uitzondering overal mag fietsen; (en wettelijk zonder risiko).
Wil je 3 km/h sneller (30 of max 35 km/h) dan ben je met gebruik van een Dongle strafbaar, vervalt je WA verzekering en ben je bij een ongeluk of andere calamiteit, afhankelijk van de geleden schade aan de tegenpartij zelf hoofdelijk aansprakelijk en kun je wellicht de rest van je leven moeten dokken.
En dat dan alleen om 3 km/h sneller te kunnen rijden?
Wees dan toch verstandig en begin niet aan de begrenzing van je dure ebike te sleutelen ALLEEN maar voor die paar minuten tijdwinst want meer is het echt niet wat je met dat opvoeren bereikt;
een ander verhaal is het wanneer je (sneller) met 45 km/h naar je werk zou willen (woon-werk verkeer) dan is een speed-pedelec, die je normaal kunt verzekeren voor jou de beste oplossing (en wettelijk ook toegestaan).
Geloof me, die paar kilometer per uur sneller maakt het fietsen gewoon VEEL aangenamer. Het feit dat de ondersteuning niet stop op 25km/u is zeer aangenaam.
Ik vond het erg vervelend fietsen met een ondersteuning die voortdurend stopt op 25km/u.
En bij een ongeval zal er niemand zeggen of je 25km/u dan wel 30km/u reed. Er is ook nog geen procedure om opgedreven fietsen te testen. Als je je gezond verstand gebruikt, kan er weinig fout gaan lijkt me.
Ik weet niet welk fietsstoeltje je in gedachten hebt voor achterop, maar de nieuwe Yepp Nexxt Maxi bijvoorbeeld heeft een klemsysteem dat volgens mij moet passen omdat die vanaf de buitenkant vastgrijpt op de lange stangen van je bagagedrager.President schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:11:
[...]
Nu moet er wel veilig een zitje achterop de fiets kunnen, het liefst ook een zitje voorop.. ze wil geen elektrische moederfiets, omdat deze naar ze te horen hrtfy gekregen erg zwaar fietsen.
We zijn wel op https://www.fietsenwinkel.nl/e-bike-test gestuit, maar als je een fiets neemt zoals https://www.fietsenwinkel...strada-n7-hm-lage-instap#
Kan je daar op de bagagedrager een fietsstoel op vast zetten?
Bij de gewone Yepp Maxi die ook nog verkrijgbaar is schuift er bij het vastdraaien een blokje onder de dwarse stangen van je bagagedrager, en daar lijkt bij deze fiets te weinig ruimte voor te zijn.
Als je toch naar een fietsenwinkel gaat kun je daar natuurlijk om advies vragen. Ben wel benieuwd, ik ben ook aan het rondkijken en deze Victesse lijkt me een mooie optie, mits er voor en achter een stoeltje op kan.
Ik had nog geen fietsstoeltje in gedachte (behalve veilig).... Eerst maar zorgen dat ik een fiets heb waar ik een fietsstoeltje bij kan gebruiken/kopen, dat lijkt mij handiger dan een bijpassende fiets proberen te zoeken. Ik heb alleen geen idee of de plaatselijke fietsenwinkels dit model hebbenMsniekers schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:55:
[...]
Ik weet niet welk fietsstoeltje je in gedachten hebt voor achterop, maar de nieuwe Yepp Nexxt Maxi bijvoorbeeld heeft een klemsysteem dat volgens mij moet passen omdat die vanaf de buitenkant vastgrijpt op de lange stangen van je bagagedrager.
Bij de gewone Yepp Maxi die ook nog verkrijgbaar is schuift er bij het vastdraaien een blokje onder de dwarse stangen van je bagagedrager, en daar lijkt bij deze fiets te weinig ruimte voor te zijn.
Als je toch naar een fietsenwinkel gaat kun je daar natuurlijk om advies vragen. Ben wel benieuwd, ik ben ook aan het rondkijken en deze Victesse lijkt me een mooie optie, mits er voor en achter een stoeltje op kan.
Nog even hierop reageren, want op zich een interessante optie. Op zich qua kosten klinkt het heel goed, maar moet je hiervoor dan ook niet een heel RDW traject door om hem als brommer/speed pedelec te laten keuren?KleineJoop schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:16:
[...]
Als je het leuk vind om een beetje onderzoek te doen en iets te leren kun je natuurlijk ook zelf een elektrische fiets bouwen. Je hebt een auto dus er is ook geen haast bij, al denken we daar met dit weer nu misschien anders over haha. De basisvereisten:Voor de helft van het geld kun je dus een fiets kiezen die het beste bij je past en vervolgens geheel naar jouw smaak configureren, ombouwen en programmeren. Zo kun je zelf ondersteuningsstanden maken/aanpassen waarmee je de acceleratie en/of topsnelheid kunt bepalen. Alles is in te stellen of aan te passen. De fiets bevalt mij en mijn vader zo goed dat we er binnenkort nog een gaan bouwen. Hij is er nu al een week elke dag mee naar het werk.
- Je hebt een goede (hydraulische schijfremmen, etc) fiets nodig om alles op te bouwen. 750+ euro is denk ik wel een bedrag waarvoor je een fiets kunt vinden die de extra krachten en eisen van een motor aankan.
- De motor, een naafmotor kan, maar de meeste kiezen voor een middenmotor. Je kunt dan de versnellingen blijven gebruiken. Een gearshift-sensor kan als de versnellingskabel beweegt de ondersteuning onderbreken waardoor er minder excessieve krachten op de tandwielen + ketting komen te staan bij het schakelen. De meeste bang for je buck heb je waarschijnlijk met een Bafang BBS02B 500 of 750 Watt versie. Laten we zeggen 500-550 euro.
- De accu, deze heb ik bijv. zelf gemaakt. Maar je kunt ook een kant en klare flesaccu of iets dergelijks kopen. Ik kon tegen inkoopprijs Panasonic NCR18650B cellen krijgen welke ik met een Vruzend kit heb gecombineerd tot een 10S3P batterij, 10 cellen in series voor 36V en 3P voor 3.35 x 3 = 10Ah. Dit is dus een accu met ongeveer: 36 x 10 = 360Wh. Ruim voldoende voor de dingen die ik met mijn BBS01B wil doen. Als ik harder wil kan ik de motor programmeren/ontgrenzen tot 500 Watt voor 40+ km/h, nu haal ik 34, maar dan moet ik ook een extra rij van 10 cellen aan de accu toevoegen om weer wat range terug te krijgen.
Kosten: 30 cellen x 3,95 (Nkon.nl) = 120 euro. Vruzend kit erbij voor 35 en een BMS uit china voor 12 euro en klaar. Paar connectors voor laden en ontladen en je bent klaar.
Edit:
Ik ben nu als koopopties de Speed One en de Grace One aan het overwegen. Ik heb meer dan 500Wh aan accu nodig als ik het zo zie (30km op één lading en grootste deel van de route platteland 45km/u) en andere opties worden dan gewoon veels te duur (€3000 was mijn max).
[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 23-04-2018 15:23 ]
Kleine sidenote hierbij: altijd als ik aan dit soort projectjes begin blijk ik nog voor 100+ euro aan gereedschap niet te hebbenKleineJoop schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:16:
[...]
Als je het leuk vind om een beetje onderzoek te doen en iets te leren kun je natuurlijk ook zelf een elektrische fiets bouwen. Je hebt een auto dus er is ook geen haast bij, al denken we daar met dit weer nu misschien anders over haha. De basisvereisten:Voor de helft van het geld kun je dus een fiets kiezen die het beste bij je past en vervolgens geheel naar jouw smaak configureren, ombouwen en programmeren. Zo kun je zelf ondersteuningsstanden maken/aanpassen waarmee je de acceleratie en/of topsnelheid kunt bepalen. Alles is in te stellen of aan te passen. De fiets bevalt mij en mijn vader zo goed dat we er binnenkort nog een gaan bouwen. Hij is er nu al een week elke dag mee naar het werk.
Ik heb de Nonoiz (zelfde fiets als Speed One) en volgens mij nog iets goedkoper (1999,-). Ik heb de fiets zakelijk en met subsidie kunnen kopen, dus dat was voor mij doorslaggevend. De fiets fietst voor mijn idee, prima. Voldoende snel (tussen 45 km/u en 40 km/u is goed te doen), accu lading gaat circa 32 km mee. Ik laad hem op mijn werk op. Onderdelen op de fiets zijn an sich prima (spanninga 60 lamp, goede claxon, prima remmen) maar heb wel 2 keer een manco gehad. Eerste keer na 8 dagen: wat er precies kapot was, weet ik niet, maar fiets is geheel vervangen.Nivve schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:21:
[...]
Nog even hierop reageren, want op zich een interessante optie. Op zich qua kosten klinkt het heel goed, maar moet je hiervoor dan ook niet een heel RDW traject door om hem als brommer/speed pedelec te laten keuren?
Edit:
Ik ben nu als koopopties de Speed One en de Grace One aan het overwegen. Ik heb meer dan 500Wh aan accu nodig als ik het zo zie (30km op één lading en grootste deel van de route platteland 45km/u) en andere opties worden dan gewoon veels te duur (€3000 was mijn max).
2e manco is een fout in controller waardoor lichten, remlicht en claxon niet werken. Loopt nu sinds 1e week van maart en nog steeds niet verholpen. Wel is er een poging gedaan: de lamp is vervangen. Maar dat loste dus niet het probleem op. Nu is de melding dat er een grote drukte heerst op reparatie gebied (de vraag is, betreft dat allemaal Nonoiz Speed Pedelecs?
Wel heb ik een service pakket er bij voor 3 jaar en dat was voor mij een belangrijk onderdeel van de deal: een fiets die zij importeren uit China, geen ervaring op fietsgebied en een lage prijs is niet direct een recept voor succes....
Maar toch durfde ik het aan door het service pakket, de prijs en algehele degelijkheid die de fiets heeft als (
Oh ja, en ik heb ook de tweede optie die genoemd wordt: een goede degelijke fiets, omgebouwd naar e-bike. Ook dat was een compromis van geld en degelijkheid. 2 keer mee terug geweest wat keurig is opgelost door de fietsenmaker (ik heb hen de ombouw laten verzorgen).
Nu fietst die prima. Betreft een Giant Futuro RS, met 350 watt voorwielmotor en 17 ah accu. Met kinderzit en zijtassen dus het is een aardig vehikel
[ Voor 12% gewijzigd door mrpink83 op 23-04-2018 16:17 ]
Wij hebben ervaring met twee zitjes op de Razer, dit gaat prima. Wij zijn erg tevreden over Yepp. Overigens hebben we 1 voorzitje overPresident schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:11:
[...]
Er zijn twee opties voor de achterzit (let op, dit zijn twee verschillende stoeltjes, je kan niet wisselen):
- Aan het frame. => Yepp maxi, type frame bevestiging.
- Op de drager. => Als ik de Yepp site bekijk zou ik zeer zeker voor het nieuwe type gaan, dat scheelt gedoe met accesoires.
Voordeel van de framebevestiging is de stijfheid (je belast je drager niet). maar we hebben ervaring met beide systemen en zijn momenteel prima tevreden met een drager bevestiging.
Betreft de fiets zijn er wel een aantal vuistregels.
Ruimte:
1. Een sportieve houding werkt niet goed met een voorzitje omdat je tegen het kind aankomt. Razer dames ging prima, op het herenmodel (die heeft een kortere balhoofdbuis) ging het alleen toen mijn dochter heel klein was.
2. Twee zitjes is krap, je wil daarom een redelijk lage instap. Let erop dat je niet met je knieen tegen de voorzit komt (nogmaals, het kan heel krap zijn...).
Herenfiets
1. Bij gebruik van een achterzitje op een herenfiets wil je eigenlijk op zijn minst een sloping frame zodat je meer kruisruimte hebt en wat makkelijker opstapt. Een mixte frame is bedoeld voor dames maar is eerlijk gezegd handiger voor dit werk
Stijfheid:
1. Dikke buizen (diameter) zijn stijver.
2. Hoe hoger de instap, hoe stijver de fiets. Een herenfiets is VEEL stijver dan een damesfiets, tenzij er wordt gecompenseerd met meer materiaal (gewicht). Omdat dit eigenlijk niet haalbaar is (zou te zwaar worden) kan je er vanuit gaan dat een damesfiets minder stijf is.
3. Uit bovenstaande komt dan ook dat een zogeheten "Mixte" frame (een damesframe met halfhoge instap) mijn voorkeur heeft. Een herenfiets is met twee zitjes heel erg proppen en niet fijn bij op en afstappen.
Verdere tips:
Als er geen dubbele standaard past kan je ervoor kiezen om naast de normale standaard ook een standaard bij de as te monteren in de achterste driehoek. Dat maakt je fiets een stuk stabieler en zorgt ervoor dat niet opeens je standaard breekt/buigt (of erger je het frame daar beschadigt).
Ook met een standaard altijd de fiets ondersteunen als er kinderen op zitten. bij op/af nemen van je kind zet je idealiter je heup tegen het zadel voor de balans. Altijd eerst het kind achterop erop zetten, daarna die voorop.
Het is niet gevaarlijk, maar je moet er wel handig mee worden.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 23-04-2018 17:24 ]
Geldt overigens alleen voor de nieuwe Bosch Active Line 2018. De Active Line Plus is al rumoeriger en in feite de Active Line van 2017roffeltjes schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:44:
[...]
De allernieuwste gen Bosch schijnt erg stil te zijn. (Helaas nog niet door mij getest). Sowieso is die interresant omdat ze helemaal naar een nieuw systeem zonder interne overbrenging zijn overgegaan.
De nieuwe Active Line is ook lichter in gewicht. Dat lijkt inderdaad op een ander binnenwerk
[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 23-04-2018 19:17 ]
Is dat de Bosch Active Line Plus met 50nm?Athome schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:16:
[...]
Geldt overigens alleen voor de nieuwe Bosch Active Line 2018. De Active Line Plus is al rumoeriger en in feite de Active Line van 2017
De nieuwe Active Line is ook lichter in gewicht. Dat lijkt inderdaad op een ander binnenwerk
En de Active Line Plus met 48nm (2017?) is dus rumoeriger?
Voor de zover ik het begrepen heb is de Active Line van vorig jaar in feite de Active Line Plus van dit jaar. Niet letterlijk maar globaal gezien wel. De nieuwe Active Line is daar weer onder gekomen met 40Nm. En juist die is erg stil
YouTube: Bosch Ebike Bike Motor Comparison & Test
YouTube: Bosch Ebike Bike Motor Comparison & Test
Hoe zit het nu met die fietsen die 40km/h kunnen. Dat is toch gewoon illegaal in NL of ben ik nu gek?
Geen snorfiets of gewone elektrische fiets, want boven de 25km/h. Maar ook geen brommer, want geen kenteken.
Misschien dat ik even de RDW voor uitsluitsel vraag.
(ik refereer hier bijvoorbeeld aan de Qwic PR9.2 en RD10)
Geen snorfiets of gewone elektrische fiets, want boven de 25km/h. Maar ook geen brommer, want geen kenteken.
[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 23-04-2018 21:17 ]
Of je googlet even: https://www.fietsersbond....etssoorten/speed-pedelec/Nivve schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:01:
Hoe zit het nu met die fietsen die 40km/h kunnen. Dat is toch gewoon illegaal in NL of ben ik nu gek?
Anwb komt vanaf 1 mei met een nieuwe fiets verzekering waarbij er een GPS Tracker in de fiets wordt geplaatst, wellicht interessant.
https://www.anwb.nl/verze...ijven-fietsen-verzekering
Voor 15 procent korting je hele privacy te grabbel gooien, nou mooi niet! Begin er niet aan..nFo schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:08:
Anwb komt vanaf 1 mei met een nieuwe fiets verzekering waarbij er een GPS Tracker in de fiets wordt geplaatst, wellicht interessant.
Daar kwam ik ook achter, had al bijna eengsm houder aangeschaft zodat ik mijn gsm kon opladen. Helaas dusXavier schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:09:
[...]
Er zit nog iets geks op... ze adverteren met een USB aansluiting.
Maar die zit op je accu naast de aansluitpunten van de accu. Dus als je de accu in je fiets duwt kan je niet bij de USB poort. Oftewel je hebt er helemaal niks aan.
Van mijn qwic , 3 weken oud, is na het rijden in de regen wat vocht achter de display gekomen mijn dealer heeft inmiddels een andere display besteldpielle007 schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:56:
[...]
inmiddels weer een update over de Qwic, het display is gisteren vervangen door de fietsenmaker. Echter na een paar uurtjes weer een defect (nu knippert het display) Pa wordt hier niet blij van... lol
het schrapend / slepend geluid komt volgens de FM uit de naaf. Deze zou volgens hem nog in moeten lopen. Is het voor de 1e service beurt niet eruit wordt de naaf vervangen.
Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk gezien de link waar je mee komt, daar staat namelijk alleen in wat ikzelf ook al in mijn post vermeldde. Dus ik probeer het nogmaals in wat helderdere zinnen:Opperpanter2 schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:40:
[...]
Of je googlet even: https://www.fietsersbond....etssoorten/speed-pedelec/
De QWIC RD10 wordt door de dealers gemarket als een kentekenloze Speed Pedelec die op de openbare weg 40km/u mag. Letterlijk volgens een officiële dealer per mail het volgende toegezegd:
Ik dacht dus dat dit niet kan kloppen, maar de officiële dealer zegt dat het geen probleem is. Vandaar dat ik hier even vroeg hoe het nou zat.Deze komt niet standaard met een kentekenplaatje, omdat dat bij deze e-bike niet hoeft. De RD10 ondersteund tot ong. 40 km/u waardoor het (net) geen speedbike is.
Wel is deze RD10 ook in een speedversie te krijgen vanaf 1 mei, deze kost 3599 euro en ondersteund tot 45km/u.
[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 23-04-2018 23:00 ]
Yep illegaal maar alle dealers doen eraan mee en de politie controleert nauwelijks, dus dit gaat nog wel even door totdat er media aandacht voor komt.
Die context ontbrak inderdaad.Nivve schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:55:
[...]
Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk gezien de link waar je mee komt, daar staat namelijk alleen in wat ikzelf ook al in mijn post vermeldde. Dus ik probeer het nogmaals in wat helderdere zinnen:
De QWIC RD10 wordt door de dealers gemarket als een kentekenloze Speed Pedelec die op de openbare weg 40km/u mag. Letterlijk volgens een officiële dealer per mail het volgende toegezegd:
[...]
Ik dacht dus dat dit niet kan kloppen, maar de officiële dealer zegt dat het geen probleem is. Vandaar dat ik hier even vroeg hoe het nou zat.
Misschien denken die dealers dat je de fiets alleen in je eigen tuin gaat gebruiken
Ik ben wel benieuwd, kent iemand iemand die ooit gecontroleert is door de politie op zijn (speed)pedelec?
Naja, er was laatst die jongen van 16 die met 66kmu opgepakt is in Dalfsen . Dus mocht je hard willen zou ik wel even oppassen waar je het doet.
Volgens mij is het tot nu toe hetzelfde gedoogbeleid als met de brommers. Indien geen gevaarlijke situatie doen ze er niet teveel aan.
Volgens mij is het tot nu toe hetzelfde gedoogbeleid als met de brommers. Indien geen gevaarlijke situatie doen ze er niet teveel aan.
Voor het eerst naar m'n werk gereden op de Qwic T-MN7 HS11 met de begrenzer ingesteld op 30. Da's toch wel héél erg fijn hoor, gemiddelde snelheid 27p/u zonder al te bezweet aan te komen, dan doe ik er precies een uur over, heerlijk. Erg comfortabele fiets ook, veel minder een stuiterbak dan de Trek.
Maak me wel een beetje zorgen over sommige onderdelen, veel voelt toch wel een beetje plastic aan. Het slotje van de accu bv, die accu trek je in de op-slot stand er zo uit, da's toch wel slecht. Niet heel belangrijk want het ding staat toch altijd achter slot en grendel, maar toch.
Maak me wel een beetje zorgen over sommige onderdelen, veel voelt toch wel een beetje plastic aan. Het slotje van de accu bv, die accu trek je in de op-slot stand er zo uit, da's toch wel slecht. Niet heel belangrijk want het ding staat toch altijd achter slot en grendel, maar toch.
[ Voor 43% gewijzigd door EvaluationCopy op 24-04-2018 08:34 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Nou, wij hebben de knoop doorgehakt en de Lidl fiets besteld (Prophete). Expres online, zodat we lekker wat ruimte hebben om de fiets goed te bekijken. Ik denk dat mijn vrouw hier heel blij van gaat worden
Dat was een 1 aprilgrap notabene door de politie zelf in de wereld geholpen !!Torched schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:14:
Naja, er was laatst die jongen van 16 die met 66kmu opgepakt is in Dalfsen . Dus mocht je hard willen zou ik wel even oppassen waar je het doet.
Er was in SBS6 ooit een aflevering "Stop Politie" waarin te zien was dat een vrouw op een Stromer werd betrapt met 45 km/h op fietspad zonder kenteken of helm. Kreeg overigens alleen een waarschuwing en mocht met 25 km/h haar weg vervolgen.Opperpanter2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:48:
Ik ben wel benieuwd, kent iemand iemand die ooit gecontroleert is door de politie op zijn (speed)pedelec?
[ Voor 33% gewijzigd door racinfo op 24-04-2018 09:38 ]
Het gaat erom dat de fiets blijft ondersteunen boven de snelheid van 25km/h + 10% = 27,5km/h. Dus officieel valt hij onder een speedpedelec.Nivve schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:55:
[...]
Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk gezien de link waar je mee komt, daar staat namelijk alleen in wat ikzelf ook al in mijn post vermeldde. Dus ik probeer het nogmaals in wat helderdere zinnen:
[...]
Ik dacht dus dat dit niet kan kloppen, maar de officiële dealer zegt dat het geen probleem is. Vandaar dat ik hier even vroeg hoe het nou zat.
Ik zou het risico niet nemen.
Die is dan erg goed gelukt. Ben er met beide benen ingetrapt. Had zelfs nog lopen googlen om misschien een plaatje van die fiets op te kunnen vangen. Wat ben ik toch sensatie belustracinfo schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:46:
[...]
Dat was een 1 aprilgrap notabene door de politie zelf in de wereld geholpen !!
In hoeverre neemt de actiradius af op het moment dat je de begrenzer verandert? Best veel toch? Dat was voor mij eigenlijk een reden om geen Qwic te kopen. Maar laatste tijd begin ik toch wel te twijfelen of ik die niet beter had kunnen kopen. Hoewel ik heel tevreden ben met mijn Zonar, kijk ik soms wel met jaloerse blikken als ik af en toe aan alle kanten wordt ingehaald door andere fietsen die net iets harder gaan als ik. En dat ook nog met ogenschijnlijk weinig moeite.EvaluationCopy schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:30:
Voor het eerst naar m'n werk gereden op de Qwic T-MN7 HS11 met de begrenzer ingesteld op 30. Da's toch wel héél erg fijn hoor, gemiddelde snelheid 27p/u zonder al te bezweet aan te komen, dan doe ik er precies een uur over, heerlijk. Erg comfortabele fiets ook, veel minder een stuiterbak dan de Trek.
Dat is moeilijk te zeggen na één ritje van 27,5km 
Weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid dus uiteraard gaat het verbruik omhoog en de actieradius omlaag als je harder gaat fietsen. Het veranderen van de begrenzingssnelheid doet natuurlijk niks met het verbruik als je niet harder gaat fietsen. Ik had nog ruim 2/3e accu over (wind mee). De fiets is ruim een jaar oud (tweedehandsje). De tijd zal het leren. Voor nu ben ik erg blij mee. Binnen bebouwde kom rond de 25p/u en buitenaf rond de 30. Nauwelijks bezweet aangekomen.
Weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid dus uiteraard gaat het verbruik omhoog en de actieradius omlaag als je harder gaat fietsen. Het veranderen van de begrenzingssnelheid doet natuurlijk niks met het verbruik als je niet harder gaat fietsen. Ik had nog ruim 2/3e accu over (wind mee). De fiets is ruim een jaar oud (tweedehandsje). De tijd zal het leren. Voor nu ben ik erg blij mee. Binnen bebouwde kom rond de 25p/u en buitenaf rond de 30. Nauwelijks bezweet aangekomen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik keek er ook niet zo verbaasd van op. Het is gewoon een kwestie van tijd dat dit een echt verhaal wordt.zonnefreak schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:26:
[...]
Die is dan erg goed gelukt. Ben er met beide benen ingetrapt. Had zelfs nog lopen googlen om misschien een plaatje van die fiets op te kunnen vangen. Wat ben ik toch sensatie belust
Bij de winkel heb je 30-dagen teruggave recht, is dat online NOG langer dan??Pathogen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:36:
Nou, wij hebben de knoop doorgehakt en de Lidl fiets besteld (Prophete). Expres online, zodat we lekker wat ruimte hebben om de fiets goed te bekijken. Ik denk dat mijn vrouw hier heel blij van gaat worden
Jazeker, 90 dagen op de fietsdcl! schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:52:
[...]
Bij de winkel heb je 30-dagen teruggave recht, is dat online NOG langer dan??
Haha, dat moet je met een brommer (zelfde voertuigcategorie nou eenmaal) eens proberenracinfo schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:46:
Er was in SBS6 ooit een aflevering "Stop Politie" waarin te zien was dat een vrouw op een Stromer werd betrapt met 45 km/h op fietspad zonder kenteken of helm. Kreeg overigens alleen een waarschuwing en mocht met 25 km/h haar weg vervolgen.
Mijn reserveringen zijn niet zozeer de politie maar vooral qua verzekering - als ik onverhoopt een of andere bejaarde aanrijd die vervolgens een week in de intensive care ligt (en dat kan met 6000+ km per jaar woon-werk best eens gebeuren), dan heb ik geen zin om voor een paar ton aangeslagen te worden.
[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 24-04-2018 11:25 ]
Bij het nalezen van mijn eerdere post realiseer ik dat ookOpperpanter2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:48:
[...]
Die context ontbrak inderdaad.
Misschien denken die dealers dat je de fiets alleen in je eigen tuin gaat gebruiken
Het is me nog niet eens of er actief gecontroleerd wordt of niet. Ik heb nu een elektrische step voor de last-mile en ondanks dat er nooit controle is voelt het niet gemakkelijk (helemaal als ik een busje met 'handhaving' zie). Uiteindelijk wil ik wel ontspannen naar mijn werk en niet continue op de uitkijk voor ordehandhaving van welke soort dan ook.
En daarnaast voorkomt het ook scheve reacties of (terechte) opmerkingen over het feit dat ik dan eigenlijk illegaal/gevaarlijk bezig bent.
Ik heb een mail gestuurd naar de dealer over dat ze me een illegale situatie insturen. Ook maar gevraagd of ze hem dan niet op kenteken kunnen zetten zodat het een brommer wordt. Ik ben benieuwd
Ik denk dat dat iets te makkelijk gesteld is omdat de ondersteuningscurve (die loopt bij een standaard e-bike dus van 0 tot 25) ook veranderd. Dus een begrensde motor zal op 25 kmpu bij pedaal druk X niet evenveel ondersteunen als dezelfde motor onbegrenst met de zelfde pedaaldruk.EvaluationCopy schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:42:
Het veranderen van de begrenzingssnelheid doet natuurlijk niks met het verbruik als je niet harder gaat fietsen.
Of hij meer of minder ondersteunt zal afhangen van hoe de curve loopt en de corresponderende snelheden
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2018 11:24 ]
Goed punt. Ik merk in ieder geval geen verschil tussen +/- 25 p/u bij oude of nieuwe begrenzingssnelheid, behalve dat op de standaardsetting de ondersteuning bij exact 25 opeens wegvalt. (Bouwt niet af, het valt echt gewoon weg).
Vandaag even wezen kijken bij wat winkels.roffeltjes schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:22:
[...]
Wij hebben ervaring met twee zitjes op de Razer, dit gaat prima. Wij zijn erg tevreden over Yepp. Overigens hebben we 1 voorzitje over
Winkel 1: verkoper had geen idee of fietszitjes mogelijk waren bij de modellen die hij had staan. Zijn dus maar snel de winkel uitgelopen..
Winkel 2: vertelde dat alleen de Amazone en de Quip elektrische moederfietsen waren, wist niks van Gazelle af omdat ze die niet verkopen. De Amazone heeft een levertijd voor ergens in juni/juli, de Quip zou eind mei pas weer beschikbaar staan en deze had hij ook niet staan op uit te proberen,
Online kom ik op fietsenwinkel.nl alleen maar https://www.fietsenwinkel...rs-blossom-f7-lage-instap tegen als ik de filters invul.
Korte conclusie: er zijn amper moederfietsen te koop en een fiets uitproberen gaat al helemaal lastig worden?
Op de meeste reguliere ebikes kun je gewoon kinderzitjes monteren voor en achter.
Achter is vaak triviaal. Niet elk zitje past standaard, maar daar zijn dan weer adapters voor.
Voor is vaak ook prima te doen. Het ligt voornamelijk aan de stuurstang, maar zelfs degene met geheel geen 'rechte' stang kunnen typisch met een adapter toch een zitje aan.
Is ook eerder in deze topicreeks aan bod gekomen.
Achter is vaak triviaal. Niet elk zitje past standaard, maar daar zijn dan weer adapters voor.
Voor is vaak ook prima te doen. Het ligt voornamelijk aan de stuurstang, maar zelfs degene met geheel geen 'rechte' stang kunnen typisch met een adapter toch een zitje aan.
Is ook eerder in deze topicreeks aan bod gekomen.
Die fiets ziet er goed uit. Goede reviews ook.Pathogen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:36:
http://ebike-forum.eu/tes...alu-city-28-zoll-im-test/
In Duitsland bestellen / kopen is echter wel een stuk goedkoper.
https://www.lidl.de/de/pr...&affmt=2&affmn=25&group=2
Wellicht zo kopen, bestellen, opsturen naar een Duits adres en doorsturen naar NL?
En denk je echt dat je 90 dagen mag testen en hem nog terug kan sturen?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Jou Duitse links zijn niet de versie die in nl verkocht word.Radeoxx schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:54:
[...]
Die fiets ziet er goed uit. Goede reviews ook.
Wellicht zo kopen, bestellen, opsturen naar een Duits adres en doorsturen naar NL?
Ik denk echt dat je 90 dagen voorzichtig met de fiets om mag gaan en een redelijk aantal kilometers mag rijden om hem te testen. Honderden kilometers maken lijkt me niet de bedoelingRadeoxx schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:54:
[...]
Die fiets ziet er goed uit. Goede reviews ook.
De Duitse versie die je linkt is een ouder model zo te zien EDIT met voorwielmotor. Dat model met accu achter de zitstang heb ik ook voorbij zien komen in mijn zoektocht wat voor fiets ze hebben gerebrand
Cortina heeft ook moederfietsen misschien ook het bekijken waard?President schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:21:
Korte conclusie: er zijn amper moederfietsen te koop en een fiets uitproberen gaat al helemaal lastig worden?
Discussie met Qwic over de accu. Zei zeggen het volgende:
Onze accu's hebben, net als veel overige accu's, een ingebouwde bescherming om ervoor te zorgen dat ze niet volledig worden leeggereden. Diepte ontlading kan inderdaad schade aanrichten aan de accu en door de bescherming wordt dit voorkomen.
Bij voorkeur wordt de accu zo gebruikt dat deze bij een restcapaciteit van ongeveer 10% opnieuw opgeladen wordt. De eerste tien keer kan de accu per keer het best zo leeg mogelijk worden gereden om deze vervolgens volledig op te laden. Dit komt de levensduur van een accu ten goede.
10x volledig leeg rijden.... Dat klinkt imho niet als een Li-ION accu...
Onze accu's hebben, net als veel overige accu's, een ingebouwde bescherming om ervoor te zorgen dat ze niet volledig worden leeggereden. Diepte ontlading kan inderdaad schade aanrichten aan de accu en door de bescherming wordt dit voorkomen.
Bij voorkeur wordt de accu zo gebruikt dat deze bij een restcapaciteit van ongeveer 10% opnieuw opgeladen wordt. De eerste tien keer kan de accu per keer het best zo leeg mogelijk worden gereden om deze vervolgens volledig op te laden. Dit komt de levensduur van een accu ten goede.
Dat eerste x keer leeg rijden is ook totale bullshit. Ze kletsen maar wat.Xavier schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:40:
Discussie met Qwic over de accu. Zei zeggen het volgende:
Bedankt voor de diverse reacties (voor en tegen) die ik met interesse heb gelezen. Ik heb nog wat zitten nadenken over zo een speed pedelec, maar dat lijkt me toch echt niet handig met de belgische wetgeving voor de wegen die ik fiets.quizzical schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:12:
Hallo,
1: Een speed pedelec is op dat vlak handig, ...
2: De sensor die de rotaties van het wiel waarneemt wijsmaken dat je veel langzamer fiets (zoals de BadassBox). ...
3: Een elektronisch systeem dat je verstopt bij de motor inbouwt zoals de ASA eSpeed...
4: De SimpleK Stick werkt zoals de ASA eSpeed maar je hebt dus een soort USB stick aan je stuur zitten. Zodra je die eruit trekt is je fiets niet meer getuned...
Ik heb ondertussen een elektrische fiets gekocht bij de fietsenmaker en ben er denk ik ook aan uit welke chip ik wil om de 25km/u limiet eraf te halen.
Ik had ondertussen de "redped" gevonden, een gloednieuwe module met wat handige functies, ook om hem te verbergen, maar de reset functie is altijd dezelfde dus volgens mij is hij dan nog steeds makkelijk te ontdekken...
Daarom denk ik voor de Custom Speedchip te gaan. Je kan tijdens bestelling een unieke activeringscode kiezen en er is geen resetfunctionaliteit. Dus je moet echt de code kennen om hem aan te zetten. De enige manier voor een andere om er dus achter te komen dat hij getuned is een heterdaadje met een lasergun, een zwaar ongeluk waarbij de fiets aan blijft staan en ik niet in staat ben de fiets uit te zetten, of als ze hem openschroeven.
die chip zien ze alleen als ze met speciaal materiaal de fiets openschroeven,zie de laatste 5 woorden van mijn post "of als ze hem openschroeven.".Dreamvoid schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:18:
Of ze zien die chip zitten en weten dat het een getunede fiets is, code of geen code
Kans lijkt me vrij klein dat ze dat doen. En mochten ze daarmee beginnen dan zie ik het wel eerst bij iemand anders in het nieuws en dan weet ik dat het te riskant is geworden.
[ Voor 0% gewijzigd door quizzical op 24-04-2018 23:40 . Reden: typo ]
quizzical
thanks voor je research, ik heb gelijk even nagevraagd of ze het ook hebben voor een
Giant SyncDrive Sport, powerfull 80Nm central motor
thanks voor je research, ik heb gelijk even nagevraagd of ze het ook hebben voor een
Giant SyncDrive Sport, powerfull 80Nm central motor

Inmiddels mijn Ancheer Mtb een maand in gebruik.
De eerste week een lekke band opgelopen. Hierdoor meteen alle banden veranderd naar Schwalbe varianten, tevens nieuwe zadel en spatborden gekocht.
Alle kosten bij elkaar opgeteld +- 650 euro voor deze fiets neergeteld. (550 voor de fiets alleen)
Voor de prijs zou je zeggen dat hij binnen een week of maand al weggegooid kon worden maar ik ben er erg tevreden mee.
Gebruik hem nu voor ritje naar werk en terug 3 maal per week. Dit is zo'n 35 km.
Meest verre afstand die ik afgelegd heb is 50 km. Hierbij hield ik nog juice over.
Als de accu ooit teken van vermindering toont, koop ik een nieuwe via amazon, waardoor ik potentie zie om hem lange tijd te gebruiken.
2 minpunten die ik toch moet opnoemen.
- Accu is met 288w, (36v 8ah) aan de magere kant vergeleken andere ebikes.
- Accu radius van meer dan 50 km klinkt leuk maar de reden waarom is wat minder.
Met de fiets kan je 3 snelheden in stellen. De maximale snelheid is vergrendeld, hierdoor maak ik gebruik van de medium snelheid 20km/h.
Ik heb een video gevonden waar iemand de max snelheid weet te ontgrendelen waardoor de fiets 29km/h kan halen, maar wil er nu niet teveel aan zitten.
YouTube: How to remove speed limiter Chinese Electric Bicycle - Ancheer
Trouwens, via ebay een verkoper gevonden die hem voor 450 euro verkoopt.
Heb zelf geen ervaring met kopen via ebay, maar vond raar om hem voor nog goedkoper te zien.
https://www.ebay.de/itm/2...id=p2047675.c100009.m1982
https://www.ebay.de/itm/2...m:mLvkI58XR6Pbv9kVXnHiZrw
[ Voor 8% gewijzigd door Tahref op 25-04-2018 01:04 ]
Ik zie regelmatig op dit forum dat men ION motoren probeert de mijden. Waarom? Wat zijn dan de nadelen hiervan?
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Treurig nieuws, maar vrij duidelijk wat de risicogroep is. 78% Is ouder dan 65 terwijl die groep slechts 18% van de kilometers maakt.
Ik zou echter graag willen weten wat de oorzaak van de ongelukken is. Zijn dit voornamelijk eenzijdige ongevallen of zijn het aanrijdingen met een andere verkeersdeelnemer?
Treurig nieuws, maar vrij duidelijk wat de risicogroep is. 78% Is ouder dan 65 terwijl die groep slechts 18% van de kilometers maakt.
Ik zou echter graag willen weten wat de oorzaak van de ongelukken is. Zijn dit voornamelijk eenzijdige ongevallen of zijn het aanrijdingen met een andere verkeersdeelnemer?
Ja dit was ook mijn eerste gedachte. Verder is het ook niet heel verhelderend om enkel te melden hoeveel van de slachtoffers op een ebike zaten, maar bij hoeveel van de ongelukken een ebike betrokken was.
Overigens vind ik dat getal alsnog gevoelsmatig erg hoog, als je bedenkt hoe klein het percentage ebikes is wat ik op straat zo zie.
Overigens vind ik dat getal alsnog gevoelsmatig erg hoog, als je bedenkt hoe klein het percentage ebikes is wat ik op straat zo zie.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 25-04-2018 09:07 ]
@Tahref zit bij je tweede link nou de voorvork verkeerd om gemonteerd?
Dit topic is gesloten.
![]()