Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.623 views

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Finesse schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:54:
In mijn zoektocht nog twee interessante E-Bikes gevonden met vaste voorvork.
Deze: https://www.giant-bicycles.com/nl/quick-eplus-25-km-h
*Yamaha motor: Giant SyncDrive Sport, Max. koppel 80Nm, 250W.
*Accu: Giant EnergyPak500, 36V 11.3Ah Rechargeable Lithium-Ion
*Versnelling: Shimano Deore 10sp
Adviesprijs: € 2.799.
En deze: https://www.orbea.com/be-nl/ebikes/keram-asphalt-10-18
*Motor: Bosch Performance CX, Max. koppel 75Nm, 250W.
*Accu: Bosch Performance 500wh.
*Versnelling: Shimano XT M8000 GS Shadow Plus 11sp.
Adviesprijs: € 2899.
De verschillen:
Yamaha motor met iets meer koppel tegenover Bosch motor.
Shimano Deore bij de Giant tegenover de Shimano XT bij de Orbea.
Verder kunnen er wel bagagetassen (type Vaude / Ortlieb) op de begagedrager v/d Giant maar geen bagage op de drager.
De achterdrager van de Orbea zit er wat steviger uit en heeft meer mogelijkheden.
Groot voortandwiel bij de Giant tegenover een klein bij de Orbea.
Erg veel slooping bij de Orbea, misschien meer geschikt voor mijn afmetingen.
De Giant zal ik bij een paar weken kunnen testen, de Orbea verkopers antwoorde ofwel niet op mijn vraag voor testrit of komen met allerlei onzin verhalen.
M.a.w. tot nog toe nog geen Orbea testfiets kunnen regelen.
Puur afgaande op de hier gegeven informatie/gegevens van deze beide fietsen ... wat zijn jullie ervaringen/meningen, welke fiets geven jullie de voorkeur?
Niemand een mening?
Misschien de vragen wat gerichter stellen:
Iemand hier die ervaring heeft met zo'n achterdrager als deze van de Giant ?
Is de Shimano XT echt zoveel beter dan de Deore? Waar zit het verschil?
Verschil werking Yamaha t.o.v. de Bosch motor ... de Yamaha zou wat sneller reageren/aanslaan, wat zijn de ervaringen in de praktijk?
Is een verschil in koppel van 5 Nm merkbaar of verwaarloosbaar?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 16:31
Finesse schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:40:
[...]

Niemand een mening?
Misschien de vragen wat gerichter stellen:
Iemand hier die ervaring heeft met zo'n achterdrager als deze van de Giant ?
Verschil werking Yamaha t.o.v. de Bosch motor ... de Yamaha zou wat sneller reageren/aanslaan, wat zijn de ervaringen in de praktijk?
Is een verschil in koppel van 5 Nm merkbaar of verwaarloosbaar?
T.a.v. de achterdrager zou ik het niet weten. Deore vs XT staat het internet vol mee. Yamaha vs Bosch ervaringen zijn volgens mij eerder in dit topic genoemd. 6% verschil in koppel lijkt mij niet noemenswaardig.

Ik zie echter dat jij schrijft dat de accu van de Giant een 'Giant EnergyPak500' is. Als ik jouw link open dan zie ik geen 500 maar 400 (en 11.3 x 36 is ook wel ca. 400 en geen 500). Het lijkt er op dat de Giant een kleinere accu heeft. Had je dat al gezien?

Overigens zou de Orbea voor mij afvallen vanwege de kennelijk slechte communicatie, dat belooft weinig goeds. (De vertaalfouten 'hangslot', 'drijfstang' en 'home trainer' sterken het idee hier niet met een serieuze partij van doen te hebben).

• Finesse
  • Niet online
In verband met de accu van de Giant, bij nader inzien bleek dat de link van de Giant die ik plaatste over een model uit 2017 te gaan (met 400wh accu), nadien vond ik deze :
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick-eplus-25-km-h-2018 (met 500wh accu).
Ik heb dan de gegevens in mijn post aangepast, echter ben ik de link vergeten aan te passen.

Dan de Orbea, het gaat me vooral over de fiets op zich, Orbea is Spaans, dat de vertaling niet correct is vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Na aankoop moet ik toch niet communiceren via Orbea, daar is de verkoper de belangrijke schakel, toch.
Onderhoud van de fiets doe ik gedeeltelijk zelf , de technische herstellingen / onderhoud gebeuren door een familielid die tevens mijn fietsenmaker is.

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:36
[b][message=54785881,noline]Finesse schreef op maandag 2 april 2018 @
...
...
Recent wist een FM me te melden dat de LX van nu even prima is als de XT van 3 jaar geleden...
Dat maakte de keus tussen een Specialized Vado 4.0 en 3.0 opeens minder moeilijk met 20km per dag...

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Rob Z schreef op maandag 2 april 2018 @ 08:03:
[...]

Mooie fiets!
Maar is dat haalbaar voor €3300?
Pegasus was als Duits merk naar mijn smaak altijd behoorlijk 'Duits' qua looks, maar dit gaat ook hier wel scoren denk ik
Idd, veel van hun andere modellen zien er een beetje maf uit, moet 'm eerst eens in het echt zien...want 3300 is wel uiterste max.
Walker78 schreef op maandag 2 april 2018 @ 08:12:
[...]

Bij 12GO Biking lijkt hij al wel verkrijgbaar te zijn.
Hmmm, zou dat kloppen, dan hebben ze 'm eerder dan de Duitsers :)
Finesse schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:57:
[...]

Jammer dat deze fiets alleen met Nuvinci versnelling / beltdrive verkrijgbaar is, gemiste kans voor Pegasus ... mijn bescheiden mening.
Zonder is er ook: Tecaro EVO 10. Maar helaas geen kettingkast. Gaat dat niet juist lekkerder met zo'n automaat?

This can no longer be ignored.

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
Zojuist een Ancheer MTB 27,5 inch besteld. Als de bestelling binnen is zal ik mijn bevindingen posten.

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025

Tahref

God bless you

Birrel schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:08:
Zojuist een Ancheer MTB 27,5 inch besteld. Als de bestelling binnen is zal ik mijn bevindingen posten.
Waar heb je besteld en wat waren de kosten?

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
Tahref schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:18:
[...]

https://www.ancheer.shop/collections/electric-bike. Totaal bedrag € 654,- Verzending volens mij vanuit Tsjechië.

• Finesse
  • Niet online
Erik Jan schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:03:
[...]
Zonder is er ook: Tecaro EVO 10. Maar helaas geen kettingkast. Gaat dat niet juist lekkerder met zo'n automaat?
Raar dat ik deze niet kan vinden op de site van Pegasus zelf.
Hier vind je wat leesvoer over verschillende versnellingen:
https://www.fietsersbond....tips/welke-versnellingen/
Bij de traploze Nuvinci naaf zie je dat er redementverlies is.
Maar er zijn hier zeker kenners te vinden die hier meer over kunnen vertellen / onderbouwen.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:03
Rendement is heel simpel. Hoe meer lagers hoe meer frictie. Frictie is verlies. Dus hoe minder tandwielen tussen jou en de weg hoe efficiënter. Dit is de reden waarom de Bosch motor met het kleine tandwiel voor wat zwaarder trapt en waarom versnellingsnaven (of pinion gearboxen) zwaarder trappen dan een derailleur fiets.

Aan de andere kant, hoe relevant is dat als je er een electromotor naast zet die je eigen kracht verdubbelt.

Maar het efficiëntie verlies merk ik zelf nooit zo direct, wat ik beter merk is de tragere respons van een versnellingsnaaf en het gevoel van contact met het wegoppervlak.

[ Voor 16% gewijzigd door Torched op 02-04-2018 22:54 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:54
Birrel schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:26:
...........Verzending volens mij vanuit Tsjechië.
De informatie daarover is verwarrend. Je moet mi nl een magazijnkeuze maken, waarna er vervolgens EU, US of UK achter het artikelnummer wordt toegevoegd.
Deze keus mist echter bij de 27.5 inch versie en staat er reeds US achter, wat mij de indruk geeft dat er momenteel alleen vanuit Amerika wordt geleverd.
Het kan anders zijn, bv met Tsjechië als tussenstation , maar daarvoor zal je contact moeten opnemen met Ancheer. Bij rechtstreekse zending vanuit US naar je adres komen er zeker importkosten bij.
Ancheer levert nl ook via Amazon en het 2018 model is alleen nog te vinden bij *.com en niet bij *.de.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 03-04-2018 00:08 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46

Hmmm, zou dat kloppen, dan hebben ze 'm eerder dan de Duitsers :)
Mijn fiets vorig jaar, nergens te bestellen. Ik kreeg overal te horen "sorry meneer, dit model is niet meer te bestellen bij cube". 12go zei, "wij bestellen hem voor u, omdat wij zoveel fietsen bestellen, kunnen wij de fiets nog wel bestellen." en zo was het ook. ;)

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Ben sinds een aantal weken eigenaar van een Batavus Jakima Easy Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MIzfHzrnV9ZrqkcEOb2W9ztm/medium.jpg

Was er niet per se naar op zoek maar was een spontaan verjaardagscadeau. Zo heb ik (sneller dan verwacht :P ) mijn eerste kilometers op een e-bike hier in door Oost-Groningse landschap (wind!) afgelegd. En ondanks dat het een alweer wat ouder model (6 jaar oud) is, is hij nog in nagenoeg perfecte conditie.
Ben de derde eigenaar, mijn pa had hem hiervoor (en heeft er in 3 jaar tijd ongeveer even zovele keren op gereden) en was ervoor van een dame die er ook maar weinig op fietste.

Het was even wennen aan de achterwielaandrijving (en de "duwtjes"), het gewicht (vooral de balans die door die accu zover naar achteren ligt) en de begrenzer die bij 27,5 km/h vervelend gaat doen.
Begrijp dat ik me daar nog gelukkig mee kan prijzen aangezien ik de 25 km/h hier vaker zie langskomen. :P
Ook vind ik de keuze om het achterlicht aan de accu te bevestigen niet zo ideaal. De accu kan er weliswaar uit (en zo fiets ik ook een deel van de tijd), maar dan zit er dus geen achterlicht/reflector meer op.
21 Versnellingen..... imo op elke fiets in NL onzin (wie gebruikt die verzetten waarbij je je het apezuur trapt en nog nergens komt hier überhaupt?). :P

Verder bevalt hij ontzettend goed. Rijdt comfortabel maar zeker niet zwabberig. Remt ook heel goed en de afwerking (leren handvatten bijv. zou ik normaal niet naar tanen) is beter dan wat ik tot nog toe gewend was op m'n fietsen. Dat was hooguit middenklasse, dit is wel een niveau hoger.
Ik fietste altijd al stevig door maar dat was zeker niet zo consequent (fluitend) tegen de 27 km/h als ik nu doe. Geen gevaar op de weg natuurlijk, wel met beleid maar als ik door kan trappen dan gebeurt dat ook. >:)

Mijn gebruik is voornamelijk in de "stad" met hier en daar wat langere ritten van hooguit 10 km. in het platte Oost-Groningen. Weinig hellingen te beslechten hier...
Ga er geen lange fietstochten mee doen ofzo. Actieradius is ook niet heel hoog, accu is nog wel redelijk maar houdt het na een kilometer of 30 vnl. power mode rijden wel voor gezien. Nieuw adverteerde Sparta met 60 km. op de ECO mode. Ik ga ervan uit dat die power mode niet daadwerkelijk dubbele verbruikt. (?)
Had er vooraf geen verwachtingen van. Snap dat die LIO accu na bijna 6 jaar geen 100% capaciteit zal hebben maar het is voor mijn gebruik meer dan voldoende.

Loerde af en toe wel eens mee in dit topic maar wil me, nu ik ook tot een bezitter behoor, hier graag even melden.
Blijf in ieder geval met interesse meelurken. (y)

• Rob Z
De elektrische Batavus (2017) van een collega ondersteunt ook tot 27km/h. De klokjes (omtrek gemeten en ingesteld in millimeters) van een andere collega en ik geven dan nog 25 aan. Dat komt de actieradius wel ten goede ;)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Microkid op 03-04-2018 05:46 ]

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 18:46
Nadat ik ruim 1,5 jaar een batavus razer heb gehad waarmee ik dagelijks 30km woon-werkverkeer mee gereden heb, heb ik hem afgelopen week verkocht en er een Batavus Zonar voor terug gekocht. Ik mocht dit jaar weer via mijn werk (een soort van fietsplanachtig iets)voordelig een fiets aanschaffen. 1000 euro krijg ik voor 42 verlofuren ( moest van de verlofuren af dit jaar), door de razer te verkopen en korting oo de zonar kom ik precies op 0 uit. Was eigelijk aan het wachten tot er een batavus of iets vergelijkbaar met een pw-se of pwx uit zou komen in ndederland maar helaas is dit niet het geval of niet leverbaar(Haibike). Had eigelijk ook nog gehoopt dat Yamaha zn fietsen in Nederland zou gaan verkopen. Maar die concentreren zich voorlopig alleen op de Amerikaanse markt. Wou eerst een batavus razer 2018 model terug kopen maar ben toch voor de zonar gegaan omdat deze een Derailleur en 10 versnellingen heeft i.p.v. een naaf met 8 versnellingen. Dat was namelijk de enigste beperking die ik ondervond van de razer . Miste net een extra versnelling om wat comfortabeler te kunnen trappen bij zon 35km/h of hoger. Deze week wordt ie geleverd door de lokale FM daar waar de razer nog via de online fietsenwinkel gekocht was.

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-11-2025
elinx schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 00:05:
[...]
De informatie daarover is verwarrend. Je moet mi nl een magazijnkeuze maken, waarna er vervolgens EU, US of UK achter het artikelnummer wordt toegevoegd.
Deze keus mist echter bij de 27.5 inch versie en staat er reeds US achter, wat mij de indruk geeft dat er momenteel alleen vanuit Amerika wordt geleverd.
Het kan anders zijn, bv met Tsjechië als tussenstation , maar daarvoor zal je contact moeten opnemen met Ancheer. Bij rechtstreekse zending vanuit US naar je adres komen er zeker importkosten bij.
Ancheer levert nl ook via Amazon en het 2018 model is alleen nog te vinden bij *.com en niet bij *.de.
zo dan..klinkt goed...de 26" klonk al goed..maar ik ben zelf 195..dus dan zou iets groter wel beter zijn.
is die accu dan ook te vervangen? (tahref: bij de 26" stond in de youtube reacties iig van wel.)

erg benieuwd naar je bevindingen... _/-\o_

• wwwmarcel
Tahref schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:18:
[...]

ps. tahref, ik ben ook erg benieuwd naar de zithouding..ik wil hem gaan gebruiken voor woon-werk..16km.
wel fijn als hij dan een beetje ergonomisch zit...

en benieuwd naar de motor...niet teveel herrie...betrouwbaar...ik was eigenlijk aan het zoeken naar een bosch middenmotor...maar heb er eigenlijk ook (nog geen) 2000.- voor over

[ Voor 21% gewijzigd door wwwmarcel op 03-04-2018 09:35 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

OgWok

U.N.C.L.E.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Whazaer
  • Laatst online: 01-01 12:17
Goedemorgen,

Iemand hier ervaring met een kapotte stekker van een Gazelle Innergy? Gaat om de volgende oplader: Gazelle BSA4800200

Een kennis heeft 2 van deze fietsen, en bij allebei de fietsen is de stekker aan de kant van de oplader gebroken.

Beetje zonde om 2 nieuwe laders te kopen voor 60 euro per stuk.

Ik zie op marktplaats een advertentie van iemand die er xlr stekker aan wil zetten, iemand ervaring mee?

Ik zit er aan te denken om ze zelf open te maken en xlr stekkers er in te plaatsen, iemand nog tips?

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Rob Z schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 04:21:
De elektrische Batavus (2017) van een collega ondersteunt ook tot 27km/h. De klokjes (omtrek gemeten en ingesteld in millimeters) van een andere collega en ik geven dan nog 25 aan. Dat komt de actieradius wel ten goede ;)
Je bedoelt dat het in mijn geval 2 "fantasie" kilometers per uur extra zijn?
Het onrecht! :( Die gaat meteen in de verkoop!
:+

Boeit me natuurlijk niets, maar wel even goed om te weten.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:31
SuBBaSS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:59:
[...]

Je bedoelt dat het in mijn geval 2 "fantasie" kilometers per uur extra zijn?
Het onrecht! :( Die gaat meteen in de verkoop!
:+

Boeit me natuurlijk niets, maar wel even goed om te weten.
Succes met het vinden van een e-bike die wel het juiste aantal kilometers weergeeft op het display.
Schijnt dat ik 1 van de weinige ben waarbij het display de juiste snelheid weergeeft, heb het getest met een GPS app op mijn telefoon. 45 km/u klopt dan.

Bij Bosch is het een vast gegeven dat de snelheid niet klopt.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Vlassie1980 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:56:
[...]

Succes met het vinden van een e-bike die wel het juiste aantal kilometers weergeeft op het display.
Schijnt dat ik 1 van de weinige ben waarbij het display de juiste snelheid weergeeft, heb het getest met een GPS app op mijn telefoon. 45 km/u klopt dan.

Bij Bosch is het een vast gegeven dat de snelheid niet klopt.
Bedankt hoor maar je snapte (door de smilies) hopelijk wel dat het voor mij absoluut geen punt is en al helemaal geen reden om naar een vervanger op zoek te gaan. :)

Het kan dus blijkbaar wel. Zit daar dan een technische reden achter dat bijv. Bosh dat doet?
En over die begrenzing; waar anderen dan zeggen dat ie bij 25 km/h ingrijpt... Dat is bij mij dan ook 'gewoon' zo (hoewel mijn display dus wel wat te optimistisch is)?

• Vlassie1980
SuBBaSS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:13:
[...]

Bedankt hoor maar je snapte (door de smilies) hopelijk wel dat het voor mij absoluut geen punt is en al helemaal geen reden om naar een vervanger op zoek te gaan. :)

Het kan dus blijkbaar wel. Zit daar dan een technische reden achter dat bijv. Bosh dat doet?
En over die begrenzing; waar anderen dan zeggen dat ie bij 25 km/h ingrijpt... Dat is bij mij dan ook 'gewoon' zo (hoewel mijn display dus wel wat te optimistisch is)?
Dat idee had ik al ja :)

Ik denk dat ze je bewust een beetje foppen zonder dat je het snel merkt, als je iets langzamer rijdt dan is dat gunstig voor de actieradius. Weet niet of ze het met de laatste software update hebben verholpen, Bosch is niet zo van de release notes bij een software update :+

• elinx
wwwmarcel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:14:
[...]

zo dan..klinkt goed...de 26" klonk al goed..maar ik ben zelf 195..dus dan zou iets groter wel beter zijn.
is die accu dan ook te vervangen? (tahref: bij de 26" stond in de youtube reacties iig van wel.)

erg benieuwd naar je bevindingen... _/-\o_
Ik denk dat je antwoord voor @Birrel bestemd was. Hij heeft de 27.5 inch versie besteld.
Mijn reactie was dat hij waarschijnlijk nog niet vanuit Europa geleverd wordt.
Ik weet ook niet of dit het later het geval zal zijn, omdat het een 350W motor betreft, terwijl tot 250W formeel is toegestaan.
Ikzelf wacht nog even af voor ik een besluit neem.

• Torched
De officiële reden zal vast zijn dat je beter iets teveel kan laten zien dan te weinig qua snelheid.
Maar het is vast niet erg dat je actieradius idd ook toeneemt, of dat het aantal gereden km wat hoger lijkt.

• Torched
Whazaer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:25:
Goedemorgen,

Iemand hier ervaring met een kapotte stekker van een Gazelle Innergy? Gaat om de volgende oplader: Gazelle BSA4800200

Een kennis heeft 2 van deze fietsen, en bij allebei de fietsen is de stekker aan de kant van de oplader gebroken.

Beetje zonde om 2 nieuwe laders te kopen voor 60 euro per stuk.

Ik zie op marktplaats een advertentie van iemand die er xlr stekker aan wil zetten, iemand ervaring mee?

Ik zit er aan te denken om ze zelf open te maken en xlr stekkers er in te plaatsen, iemand nog tips?
Als je een beetje kan solderen is zelf stekkers eraan zetten niet te moeilijk. Neutrik is een merk voor stekkers wat als goed bekend staat.
En ik kijk nu net en ze maken net niet het stekkertje wat jij nodig hebt. Dan is het gewoon wat proberen, maar werkt het niet kan je er zo een ander aan zetten natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 03-04-2018 17:52 ]

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Vandaag is de riem van mijn Kalhoff afgelopen.

https://www.kalkhoff-bike...51471681b703dfa9ae360e023

Met wat duwwerk kreeg ik hem er weer goed op, maar toch, geen goed teken denk ik dat die riem er af loopt. Ik hoorde wel een flinke krak achter me net daarvoor, maar wat dat precies was heb ik niet kunnen vinden.

Wat denken jullie ? Toch maar even langs de fietsenmaker ?

• Vlassie1980
DeSluis schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:21:
Vandaag is de riem van mijn Kalhoff afgelopen.

https://www.kalkhoff-bike...51471681b703dfa9ae360e023

Met wat duwwerk kreeg ik hem er weer goed op, maar toch, geen goed teken denk ik dat die riem er af loopt. Ik hoorde wel een flinke krak achter me net daarvoor, maar wat dat precies was heb ik niet kunnen vinden.

Wat denken jullie ? Toch maar even langs de fietsenmaker ?
Zeker even naar de fietsenmaker, is niet normaal dat een beltdrive er zomaar afloopt. Hoe oud is je fiets en hoeveel kilometer staat erop?

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:36
Ik weet dat hier mensen ervaring hebben met fietskarren.
Ik zoek voor mijn fietskar nieuwe Buitenbanden. Ik dacht aan de Big Apple. Nu ligt er een 20 x 1.75 op. Tot welke breedte kan ik er zonder problemen op leggen? 2.0? 2.15?

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
En inderdaad zo snel als mogelijk even naar de FM gaan. Beter een maal te vaak naar de FM dan eenmaal te weinig. Een flinke krak is nooit gezond.

Vandaag even een actieradiustest gedaan met de ondersteuning op de middenstand. In totaal 97 kilometer kunnen rijden voordat het percentage op het display continue begon te knipperen bij 11%. De accu nameten was geen overbodige luxe want hij zit nu op 31,3 volt (3,13 volt per cel - zo goed als leeg). Ik ben tevreden met het resultaat omdat de fabrikant 90 kilometer opgeeft als maximale actieradius op de middenstand. Dan kom ik er wel goed mee weg. Vannacht maar eens gaan opladen. (over 6 dagen gereden).

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Vlassie1980 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:08:
[...]

Zeker even naar de fietsenmaker, is niet normaal dat een beltdrive er zomaar afloopt. Hoe oud is je fiets en hoeveel kilometer staat erop?
Hij is net een half jaar en er staat nu ongeveer 1500 km op de teller.
Twee servicebeurten gehad.
Vrijdag vrij dan fiets ik er toch maar eens mee naar de fietsenmaker.

[ Voor 3% gewijzigd door DeSluis op 03-04-2018 20:26 ]

• Vlassie1980
DeSluis schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:25:
[...]

Hij is net een half jaar en er staat nu ongeveer 1500 km op de teller.
Twee servicebeurten gehad.
Vrijdag vrij dan fiets ik er toch maar eens mee naar de fietsenmaker.
Zeker doen, denk dat hij even gespannen moet worden.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:41
Drossie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:10:
Ik weet dat hier mensen ervaring hebben met fietskarren.
Ik zoek voor mijn fietskar nieuwe Buitenbanden. Ik dacht aan de Big Apple. Nu ligt er een 20 x 1.75 op. Tot welke breedte kan ik er zonder problemen op leggen? 2.0? 2.15?
Big Apple, Marathon, allemaal prima. Hoe breed je kan is natuurlijk niet te zeggen zonder foto's.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-01 19:50
Wat ik wel zou willen, is eens een paar keer bijv een speedpedelec uitproberen voor mijn woon-werk verkeer. Ik woon ongeveer 26 km enkele reis van mijn werk, heb wel interesse in bijv een speedpedelec, alleen is het te duur om aan te schaffen om te kijken of het iets voor mij is.
Zijn hier mogelijkheden voor? Ik ken testdagen, maar wil het graag bijv een weekje in mijn eigen situatie uitproberen.

• Finesse
  • Niet online
[...]
Omdat ik dit een enorm leuke E- Bike vind even extra informatie opgevraagd.
Blijkt dat Pegasus geen geometrie tabel heeft gemaakt van deze fiets.
Jammer, want Pegasus ga ik hier in de buurt zeker niet vinden, 190 km van mijn woonplaats kan dat wel maar dat is wat moeilijk voor me daar ik niet in bezit ben van een auto.

• wwwmarcel
Birrel schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:26:
[...]

https://www.ancheer.shop/collections/electric-bike. Totaal bedrag € 654,- Verzending volens mij vanuit Tsjechië.
is die accu dan ook te vervangen?

erg benieuwd naar je bevindingen/zithouding... _/-\o_

• wwwmarcel
elinx schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat je antwoord voor @Birrel bestemd was. Hij heeft de 27.5 inch versie besteld.
Mijn reactie was dat hij waarschijnlijk nog niet vanuit Europa geleverd wordt.
Ik weet ook niet of dit het later het geval zal zijn, omdat het een 350W motor betreft, terwijl tot 250W formeel is toegestaan.
Ikzelf wacht nog even af voor ik een besluit neem.
yep had ik verkeerd gedaan,...bedankt voor je reactie

ps. als jezelf langer ben, dan is de 27,5 denk ik een must...
zwaardere accu is ook mooi...ik kan me niet voorstellen dat de politie de grootte van je accu nakijkt...

verzekering technisch is het wellicht wel een dingetje...

ik kan bijna niet wachten om hem ook te bestellen

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zo. Afgelopen weekend mijn nieuwe Winora Sinus Tria 10 opgehaald. Heerlijk ding, Bosch Performance motor, schijfremmen, 10 versnellingen, 500 Wh accu. Fijn fietsen, na een Batavus Trento die na 4 jaar en 30.000 km wat minder begon te worden.

Ik ben alleen niet zo kapot van de handvatten (ik krijg er jeuk van) en ik mis mijn snelbinders (er zit alleen een klem op).
Iemand een idee welke snelbinders hierop kunnen passen? Er zit geen haak of opening aan om ze aan vast te zetten, lijkt het. En iemand een tip voor betere handvatten?

Afbeeldingslocatie: https://www.winora.com/api/files/large/3db0a022-902f-4bd6-aaf3-1dd472417cde.png

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03

Racing_Reporter

Contentmaker

koelkast schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:46:
Zo. Afgelopen weekend mijn nieuwe Winora Sinus Tria 10 opgehaald. Heerlijk ding, Bosch Performance motor, schijfremmen, 10 versnellingen, 500 Wh accu. Fijn fietsen, na een Batavus Trento die na 4 jaar en 30.000 km wat minder begon te worden.

Ik ben alleen niet zo kapot van de handvatten (ik krijg er jeuk van) en ik mis mijn snelbinders (er zit alleen een klem op).
Iemand een idee welke snelbinders hierop kunnen passen? Er zit geen haak of opening aan om ze aan vast te zetten, lijkt het. En iemand een tip voor betere handvatten?

[afbeelding]
Ah kijk, een fiets op m'n kandidatenlijstje om te volgen, rond de 2500 krijg je volgens mij geen verkeerde performance! Snelbinders, geen idee joh (sorry, nieuw). Kan je niet met losse haken werken en aan delen vastklemmen? Of denk ik nu te cheapo?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• roffeltjes
Er zijn snelbinders die aan de achteras worden bevestigd.

https://hollandbikeshop.c...inder-bruin-zwart-443188/

Handvatten: ik hou van leer, maar dat is allemaal erg persoonlijk.

• Rob Z
Finesse schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:53:
[...]
Omdat ik dit een enorm leuke E- Bike vind even extra informatie opgevraagd.
Blijkt dat Pegasus geen geometrie tabel heeft gemaakt van deze fiets.
Jammer, want Pegasus ga ik hier in de buurt zeker niet vinden, 190 km van mijn woonplaats kan dat wel maar dat is wat moeilijk voor me daar ik niet in bezit ben van een auto.
Deze fiets lijkt me vrij gemiddeld qua houding: niet te lui en niet te sportief. En de hoek van de stuurpen lijkt instelbaar (is fijn en niet altijd aanwezig). Welke framemaat jou past zal bekend zijn.
Welk soort fietshouding zoek je?

• elinx
wwwmarcel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:35:
.......
zwaardere accu is ook mooi...ik kan me niet voorstellen dat de politie de grootte van je accu nakijkt........
De accucapaciteit maakt niet uit voor de wetgeving.
De opmerking mbt 250W vs 350W sloeg op de elektromotor.
Boven 350W gelden andere regels op de openbare weg.

• Finesse
  • Niet online
@Rob Z

Bedankt voor meedenken.
Zithouding prefereer ik tussen sportieve houding en rechtop.
De houding die men hier (blz 3) als trekkingfiets-positie beschrijft.
https://www.vakantiefiets...afstellenfietshumpert.pdf

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:36
roffeltjes schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:13:
[...]

Big Apple, Marathon, allemaal prima. Hoe breed je kan is natuurlijk niet te zeggen zonder foto's.
Ten opzichte van de kar is er zeker plaats voldoende.
Ik bedoelde vooral of op de velg de bredere banden zouden passen. Ik neem aan van wel?

• roffeltjes
Dat zal geen issue horen te zijn. Dat gezegd hebbende, velgen zouden wel wat breder mogen zijn, maar dat is een algemene observatie.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-01 19:57
Goofyduck384 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:52:
Wat ik wel zou willen, is eens een paar keer bijv een speedpedelec uitproberen voor mijn woon-werk verkeer. Ik woon ongeveer 26 km enkele reis van mijn werk, heb wel interesse in bijv een speedpedelec, alleen is het te duur om aan te schaffen om te kijken of het iets voor mij is.
Zijn hier mogelijkheden voor? Ik ken testdagen, maar wil het graag bijv een weekje in mijn eigen situatie uitproberen.
Heb zo'n 3 jaar geleden kunnen testfietsen op een Riese&Muller, dit werd mogeljk gemaakt door ik dacht E-bike to go. Zie verhuren aan werkgevers op contractbasis, maar om klanten te werven bieden zij een proefperiode aan. Mijn werkgever toen deed mee aan zo'n proef en personeelsleden die daarvoor in aanmerking kwamen (bij voorkeur niet-fietsers op x-km afstand van het werk) konden 'm in dag meekrijgen.

Ik had ingeschreven per vrijdag, waardoor ik het ding alsnog een heel weekeinde tot mijn beschikking had, omdat na maandagochtend de volgende collega weer aan de beurt kwam :)

Het was een leuke ervaring. Maar voor mijn afstandje van 13 km voldoet een e-bike (en zelfs een gewone fiets, maar bij slecht weer pak ik de e-bike wel terwijl ik met de gewone fiets denk pff het waait wel erg hard).

Op mijn route is er toch weinig mogelijkheid om veel harder dan 30-35 te gaan, en voor zo'n eindje is dat ook eigenlijk niet nodig.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren op 45 km/h speed pedelecs/e-bikes met gashendel (oftewel, meetrappen optioneel), maar ik vind er ontzettend weinig info over. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ik een helm en brommerverzekering nodig heb en op de rijbaan moet (ik heb een motorrijbewijs A1, da's tm 11.000 Watt), maar 99% van alle discussies online lijken te gaan hoe je daar onderuit komt en/of de boel begrenst op 25 km/h, of gaan enkel over fietsen-met-traphulp.

Sowieso lijken er heel weinig van dit soort dingen gemaakt te worden. Zijn er bv ook e-fietsen (geen scooters) die boven de 45 km/h gaan, dus als lichte motorfiets gelden? Ik zie dingen als de Vintage Electric Tracker (legaal in Europa?) en de Meijs Motorman (leuk maar zonder trappers ben je de pineut als de accu leeg is), maar da's zo'n beetje alles. Ik kan toch niet de enige zijn die zo'n ding wel zou zien zitten?

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:52
Dreamvoid schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:14:
Ik ben me aan het orienteren op 45 km/h speed pedelecs/e-bikes met gashendel (oftewel, meetrappen optioneel), maar ik vind er ontzettend weinig info over. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ik een helm en brommerverzekering nodig heb en op de rijbaan moet (ik heb een motorrijbewijs A1, da's tm 11.000 Watt), maar 99% van alle discussies online lijken te gaan hoe je daar onderuit komt en/of de boel begrenst op 25 km/h, of gaan enkel over fietsen-met-traphulp.

Sowieso lijken er heel weinig van dit soort dingen gemaakt te worden. Zijn er bv ook e-fietsen (geen scooters) die boven de 45 km/h gaan, dus als lichte motorfiets gelden? Ik zie dingen als de Vintage Electric Tracker (legaal in Europa?) en de Meijs Motorman (leuk maar zonder trappers ben je de pineut als de accu leeg is), maar da's zo'n beetje alles. Ik kan toch niet de enige zijn die zo'n ding wel zou zien zitten?
https://nl.aliexpress.com...ets-Bike/32851377484.html

Succes met de typegoedkeuring bij de RDW ;)

Als alternatief kun je voor een L1E-A gaan, wel throttle maar max 25km/u.

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, maar 25 km/h is nou net wat voor mij geen eis is. Ik zag wel dit Canadese project, maar om nou te zeggen dat ik zit te springen om een fiets van een 1-jaar oude startup...en nergens info of dat ding legaal is als S-Pedelec in Europa.

Een andere elektrische fiets met gashendel is deze Feddz, wel EU-legal maar ook hier veel mooie plaatjes en geen productiemodellen op de markt. En geen trappers.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 04-04-2018 17:39 ]

• Rob Z
Zo... nu ben ik ook lid van de club :)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h6xDgc/IMG_5474.jpg
Specialized Vado 3.0

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 16:31
Dreamvoid schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:14:

Voor sneller dan 45 km/u biedt Spitzing een R-pedelec. Niet echt streetlegal, maar goed.

[ Voor 5% gewijzigd door MalleEppie71 op 04-04-2018 23:15 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:22
Ik ben sinds een maand in het bezit van een Brinckers Le Mans, nadat de bestelde Gazelle C8 Hmb slecht leverbaar bleek.

Tot nu toe geen moment spijt van gehad: het frame is veel robuuster, de Bafang motor is sterker en stiller dan de Bosch van de Gazelle en de accu van bijna 600Wh zorgt dat ik makkelijk 3 x naar mijn werk kan fietsen (16km enkele reis) op één lading.

Nadeel van het stijve frame en het totale gebrek aan vering is wel dat het fietsen op oneffen ondergrond erg oncomfortabel is.

Ook had de mate van trapondersteuning beter verdeeld kunnen worden over de 5 standen, het verschil tussen (de vooral door mij gebruikte) stand 2 en 3 is best groot.

Dik vet pluspunt is, dat de begrenzer van de trapondersteuning instelbaar is via een servicemenu, waardoor ik zonder hardwaretrucs nu ondersteuning heb tot 30 km/u. (En kan nog veel hoger worden ingesteld)

• Finesse
  • Niet online
Veel plezier gewenst. Ziet er gaaf uit.

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Valt er iets algemeens te zeggen over korting op de adviesprijs, zeker als je niets in te ruilen hebt?
Uit eigen ervaring geeft de ene FM ongevraagd 10% en bij de ander na moeizaam onderhandelen 5% en wat assesoires ter waarde van 100 euro.
Met andere woorden, hoeveel marge zit er op een ebike van ongeveer 2500 euro?
Ik wil niet het onderste uit de kan maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op dit moment wel heel behoorlijke prijzen gevraagd worden.

Cititzen of Ladonia

• Rob Z
10% moet kunnen, anders wellicht online?
Het hangt ook een beetje af van het merk. Het is tevens voorjaar. Niet het beste seizoen voor de scherpste deal ;)

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
dennisfr schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:31:
Ik ben sinds een maand in het bezit van een Brinckers Le Mans, nadat de bestelde Gazelle C8 Hmb slecht leverbaar bleek.
Ziet er goed uit. Snelheidsbegrenzer instelbaar, minder geluid dan de Bosch, idd duidelijke pluspunten. Accu tot 700Wh, mooi hoor. Hoe bevalt jou verder die traploze NuVinci 330 versnellingsnaaf? Heeft het nog praktische voordelen t.o.v. de gewone versnellingen?
sorcees schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:19:
Valt er iets algemeens te zeggen over korting op de adviesprijs, zeker als je niets in te ruilen hebt?
Uit eigen ervaring geeft de ene FM ongevraagd 10% en bij de ander na moeizaam onderhandelen 5% en wat assesoires ter waarde van 100 euro.
Ik wil niet het onderste uit de kan maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op dit moment wel heel behoorlijke prijzen gevraagd worden.
Voor zover ik weet geeft de fietsvoordeelshop 20% korting op de adviesprijs van een nieuwe e-bike (zonder inruil), maar check dat zelf even.

[ Voor 42% gewijzigd door Walker78 op 05-04-2018 08:50 ]

• doek55
sorcees schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:19:
Als je ziet dat een redelijk goede fiets rond de €700 kost, een 250W middenmotor €350 en een 500Wh accu € 250. Dan zou een goede elektrische fiets niet meer dan €1.300 hoeven te kosten. Dus ergens blijft veel geld hangen, maar ik betwijfel of dat bij de fietsenmaker is.

Afgelopen weekend in een mooie tijd van 2 uur mijn BBS02 op een MTB geïnstalleerd, alleen nog een nieuwe accuhouder plaatsen en de kabels wegwerken en dan kunnen we gaan!

• Dreamvoid
  • Niet online
MalleEppie71 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:34:
Voor sneller dan 45 km/u biedt Spitzing een R-pedelec. Niet echt streetlegal, maar goed.
Cool ding, maar dat is wel heel erg offroad :) Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk waarom mainstream 45 km/h e-bikes met gashendel niet echt van de grond komen, maar goed de concurrentie met een kleine auto is natuurlijk stevig.

• doek55
Dreamvoid schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:14:
[...]

Cool ding, maar dat is wel heel erg offroad :) Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk waarom mainstream 45 km/h e-bikes met gashendel niet echt van de grond komen, maar goed de concurrentie met een kleine auto is natuurlijk stevig.
Een gashendel is binnen de EU alleen toegestaan binnen de L1e-A categorie en dus max 25km/u:

"A vehicle that combines pedal assistance with open throttle will come under L1e-A. Technically, this legislation, does not allow for e-bikes above 25 km/h."
https://raivereniging.nl/...5a-48f7-9346-ce670f4a0e43

• doek55
MalleEppie71 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:34:
[...]

Absurd hoog bedrag voor zo'n fiets. Als ik in die prijscategorie zou shoppen voor iets elektrisch zou ik eerder bij Zero Motorcycles rondkijken. Dan heb je een middenmotor met 33.000W vermogen en 7.200Wh accu met 5 jaar garantie voor de prijs van 2 Stromers :). Alleen wordt dat een beetje off-topic ;).

• Dreamvoid
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:22:
[...]

Een gashendel is binnen de EU alleen toegestaan binnen de L1e-A categorie en dus max 25km/u:

"A vehicle that combines pedal assistance with open throttle will come under L1e-A. Technically, this legislation, does not allow for e-bikes above 25 km/h."
https://raivereniging.nl/...5a-48f7-9346-ce670f4a0e43
Ah dus dat is het. Eigenlijk bizar dat benzine bromfietsen wel trappers mogen hebben en elektrische brommers niet.

Ik neem aan dat fabrikanten als Vintage Electric en Tempus dan de pedal-assist moeten uitschakelen om 'm road-legal te krijgen als L1e-B in de EU?

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2018 10:34 ]

• doek55
Dreamvoid schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:03:
[...]

Ah dus dat is het. Eigenlijk bizar dat benzine bromfietsen wel trappers mogen hebben en elektrische brommers niet.
Er staat volgens mij nergens dat trappers verboden zijn op een (elektrische) motor/bromfiets. Maar wat moet je ermee, het maakt het systeem onnodig complex en boven de 50km/u heb je er toch nauwelijks iets aan.

• Dreamvoid
  • Niet online
Toch wel handig als de accu leeg is.

• wwwmarcel
Zijn er eigenlijk andere toppers onder de 1000.-

( ik kijk nu voornamelijk naar de ancheer mountainbike, maar een gewone fiets mag ook... )
is voor woon-werk, ik ben zelf 195, dus iets groters, en liefste iets sneller dan 25km

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben van plan om binnen korte termijn een relatief goedkope electrische fiets te kopen voor woon werkverkeer.
Dat zal 20km per dag zijn, 10 heen 10 terug.

Volgende fiets had ik in gedachten: Gazelle Orange C7+ HFP 2018 Heren in framemaat 53, alleen deze is niet in voorraad.
https://www.fietsenwinkel...-orange-c7-plus-hfp-heren

Vervolgens verder gezocht: Victesse Strada N7 HF 2018 Lage Instap https://www.fietsenwinkel...da-n7-hf-2018-lage-instap
Prijs is scherper, en de reviews op fietsenwinkel.nl zijn ook positief. Maar veel meer reviews kan ik niet vinden, en het merk ken ik ook niet.

Is victesse een ok merk? Ben eigenlijk op zoek naar een aankoopadvies..

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• wwwmarcel
styx1 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:14:
Ik ben van plan om binnen korte termijn een relatief goedkope electrische fiets te kopen voor woon werkverkeer.
Dat zal 20km per dag zijn, 10 heen 10 terug.
beide voorwiel motoren, schijnt minder lekker te fietsen dan middenmotor of achterwiel

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

wwwmarcel schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:21:
[...]

beide voorwiel motoren, schijnt minder lekker te fietsen dan middenmotor of achterwiel
Ja voorwiel ben ik me bewust van, daarom ook deze 2 fietsen. Mijn budget laat ook geen midden of achterwiel toe van 1500 eur.

• wwwmarcel
ik zit een beetje in hetzelfde vaarwater..alleen minder budget...
en kijk nu naar de ancheer 27,5 mountain bike.. voor 650.- (een paar berichten terug vind je informatie)

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-01 19:17
Mooie fiets. Ik heb laatst een stukje gefietst op een Vado 4.0, die is € 500,- duurder dan de Vado 3.0. Iets andere afmontage en een accu met iets grotere capaciteit. Ik zit met twee vragen:
1. Ik zoek een reden om een andere fiets dan deze Vado te kopen.
2. Ik twijfel of het de Vado 3.0 of Vado 4.0 moet worden.

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Leuk stukje over speed pedelecs in de Volkskrant :

https://www.topics.nl/arn...8705vk/?context=brand/vk/

• Dacuuu
Screenshot van het artikel? Voor de link moet je inloggen etc..
wwwmarcel schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:21:
[...]

Als je eenmaal op gang bent is voorwiel motor prima. Het voelt iets minder fijn dan een midde/achterwiel motor. Maar met minder budget zou ik ook prima voor een voorwiel motor gaan.

• Tahref

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I4ghDoc.jpg

Inmiddels mijn nieuwe Schwalbe binnen en buiten banden op mijn Ancheer gezet.
Het was een hel. Uiteindelijke een schroevendraaier met platte kop gebruikt ondanks kans om lek te prikken.
Daarnaast het onderdeel wat je versnellingen regelt en de schijfremmen goed moeten afstellen omdat ik deze in het begin niet goed heb gedaan.. Heel blij met deze goedkope fiets, maar je zal aan de slag moeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Tahref op 05-04-2018 21:30 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
Walker78 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:46:
[...]

Ziet er goed uit. Snelheidsbegrenzer instelbaar, minder geluid dan de Bosch, idd duidelijke pluspunten. Accu tot 700Wh, mooi hoor. Hoe bevalt jou verder die traploze NuVinci 330 versnellingsnaaf? Heeft het nog praktische voordelen t.o.v. de gewone versnellingen?

[...]

Voor zover ik weet geeft de fietsvoordeelshop 20% korting op de adviesprijs van een nieuwe e-bike (zonder inruil), maar check dat zelf even.
De NuVinci naaf bevalt mij prima. Je kunt heel makkelijk op je optimale trapfrequentie fietsen ongeacht de snelheid, waar ik op mijn vorige fiets wel eens tussen twee versnellingen in zat. Eindoverbrenging had wel iets zwaarder gemogen, boven de 30 km/u zit ik al snel op op de zwaarste stand.

• elinx
styx1 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:14:
Ik ben van plan om binnen korte termijn een relatief goedkope electrische fiets te kopen voor woon werkverkeer.............. Ben eigenlijk op zoek naar een aankoopadvies..
Decathlon B`twin-Elops-920-e heeft een Brose middenmotor en zit in dezelfde prijsklasse. Echter pas vanaf mei leverbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door elinx op 05-04-2018 20:00 ]

• Rob Z
pietr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:38:
[...]

Mooie fiets. Ik heb laatst een stukje gefietst op een Vado 4.0, die is € 500,- duurder dan de Vado 3.0. Iets andere afmontage en een accu met iets grotere capaciteit. Ik zit met twee vragen:
1. Ik zoek een reden om een andere fiets dan deze Vado te kopen.
2. Ik twijfel of het de Vado 3.0 of Vado 4.0 moet worden.
Ik wilde ook daarom de 4.0, maar de accu is niet veel kleiner, en de Deore LX schijnt best goed te zijn tegenwoordig zei de FM. €500 Is wel geld.
En waar ik later pas achter kwam: ik wilde graag een straat-cassette van 12-28. Dat is gelukt, maar zou -volgens de FM- niet gegaan zijn op een 11 speed (4.0).
Daarnaast is ie met Specialized straatbanden van 47 geleverd. Rolt en stuurt veel fijner.
Ik heb het stuur 2x30mm ingekort, tassen gemonteerd, lederen handvatten, messing bel, spiegeltje, en -voor de lol- een 203mm remschijf voor.
Kijk uit bij een proefrit want het is echt een hele fijne fiets ;)

• Torched
Het 11 spd verhaal is zover ik weet onzin. Ja shimano doet in Mtb alleen wide range, en de road spullen zijn schreeuwend duur en hebben problemen qua fit op de body. Maar sram maakt wel mooie cassettes. Ook in 11-28.

11 spd is zo goed als intercompatibel met alle 11 spd schakelsystemen

Aan de andere kant, je bent mega power door die ketting aan het rammen, wil je dat door een zo dun mogelijke ketting? En 11 is al dunner dan 10.ik ben zelf bij 8 spd gebleven.

[ Voor 23% gewijzigd door Torched op 05-04-2018 22:31 ]

• pietr
Rob Z schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:24:
[...]

Ik wilde ook daarom de 4.0, maar de accu is niet veel kleiner, en de Deore LX schijnt best goed te zijn tegenwoordig zei de FM. €500 Is wel geld.
En waar ik later pas achter kwam: ik wilde graag een straat-cassette van 12-28. Dat is gelukt, maar zou -volgens de FM- niet gegaan zijn op een 11 speed (4.0).
Daarnaast is ie met Specialized straatbanden van 47 geleverd. Rolt en stuurt veel fijner.
Ik heb het stuur 2x30mm ingekort, tassen gemonteerd, lederen handvatten, messing bel, spiegeltje, en -voor de lol- een 203mm remschijf voor.
Kijk uit bij een proefrit want het is echt een hele fijne fiets ;)
De Vado 3.0 is uitverkocht bij Specialized, de Vado 4.0 wordt 10 mei weer verwacht. De rode uitvoering laat nog langer op zich wachten. De 11-speed hoeft voor mij ook niet: dunne ketting. Goed om te lezen dat een straatcassette niet of nauwelijks kan. 11-42 is onzin in NL. Ik wilde ook nog kijken naar de nieuwe Dutch id Infinity, maar die komt ook pas in week 20.

Het proefritje heb ik al gemaakt. Een ding viel me tegen en dat was dat ik (te) makkelijk 27 km/u reed en dat dan de ondersteuning abrupt stopte. Dat voelde niet prettig. Eigenlijk zou deze fiets 30 km/u moeten kunnen.

• Tahref

Tahref

God bless you

wwwmarcel schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:09:
Zijn er eigenlijk andere toppers onder de 1000.-

( ik kijk nu voornamelijk naar de ancheer mountainbike, maar een gewone fiets mag ook... )
is voor woon-werk, ik ben zelf 195, dus iets groters, en liefste iets sneller dan 25km
Iets snellers dan 35km/h nog niet gevonden, wel deze:

https://www.decathlon.nl/...1Gcg6mEAQYASABEgKyJ_D_BwE

https://www.decathlon.nl/...inal-900-36v/_/R-p-174391

https://www.amazon.de/Fit...ements=p_36%3A64000-99900

https://www.amazon.de/Fit...ements=p_36%3A64000-99900

https://www.amazon.de/Fit...fRID=5VAJAZJQ7JA9HF3QMN50

• Rob Z
...
Het proefritje heb ik al gemaakt. Een ding viel me tegen en dat was dat ik (te) makkelijk 27 km/u reed en dat dan de ondersteuning abrupt stopte. Dat voelde niet prettig. Eigenlijk zou deze fiets 30 km/u moeten kunnen.
Ja met de lichtste ondersteuning (35%? * 250W = 87W!) gaat dat al vlot, en lijkt er iemand aan je bagagedrager te trekken.
Een nette oplossing om de begrenzing te omzeilen is er nog niet; het beperkt zich nu nog tot het halveren van de snelheidspuls, en dan ga je fijn 28~30km/h.
Bij Bikespeed.de heb ik navraag gedaan en zij kunnen ook nog niks bieden. Jammer dat de FM er niks mee kan want in de VS loopt alles onbegrensd, dus een vinkje in de config 'EU / non EU' had al kunnen helpen ;)

• wwwmarcel
ik heb het idee, dat ze in duitsland wel verder zijn...

dit fitifito ziet er ook wel goed uit, (afgezien vd naam) en via deze link 929.- ( o, is een iets andere accu en schijfremmen)
https://www.amazon.de/Fit...ywords=ancheer+bike&psc=1

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Het citeren van een volledig artikel dat achter een betaalportaal staat valt onder copyrightschending zoals in de algemene voorwaarden is opgenomen (Het algemeen beleid #verbodencopyright) en wordt dus niet toegestaan, ook niet onder vermelding van de bron. Verwijzen naar het artikel is wel toegestaan.

[ Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 07-04-2018 19:00 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 19:09

BertV

Handgemaakt

Ik ga het stuk nog rustig lezen, maar waar hij de wegenbelasting vandaan haalt? Daar kwamen collega's van mij ook al mee.

Gazelle Cityzen Speed met zeven versnellingen... volgens mij heb ik er tien. :P

En inderdaad, ik ben blij dat het een lease fiets is. Dat die slijt (sleet) onder me weg.
De aanrader is een groter voortandwiel, de cassette blijft dan zoveel langer goed.

[ Voor 55% gewijzigd door BertV op 06-04-2018 09:38 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 14:48

oNo

TLDR, tot 6 gekomen.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Als je moderatoren wilt attenderen op iets, is daarvoor de topic report bedoeld, niet een opmerking in het topic.

[ Voor 66% gewijzigd door deepbass909 op 07-04-2018 19:01 ]

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Tof dat jullie dat stuk hier hebben gelinkt en gepost, was leuk om te lezen en herkenbaar!

[Geen zin in "gratis online abbo's", dus blij dat je het verhaal zonder foto's hebt gekopieerd].

Ik zou graag ook muziek op zetten tijdens fietsen, maar durf het niet aan, gezien dat geluid van buitenaf
kunnen horen best bepalend is voor de afloop van de rit.

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

elinx schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:59:
[...]
Decathlon B`twin-Elops-920-e heeft een Brose middenmotor en zit in dezelfde prijsklasse. Echter pas vanaf mei leverbaar.
Victesse was al onbekend voor mij, Btwin zegt me net zo weinig .
Heb liever een gazelle ivm bekendheid, maar victesse heeft wel een hoge cijfer gekregen van de ANWB.. moeilijk allemaal 8)7 heb trouwens een proefrit gemaakt op een gazelle chamonix met voorwiel motor en dat was best wel ok.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Opperpanter2 op 06-04-2018 14:52 ]

• elinx
styx1 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:14:
.....
Victesse was al onbekend voor mij, Btwin zegt me net zo weinig .
Heb liever een gazelle ivm bekendheid,......
styx1 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:26:
..... Mijn budget laat ook geen midden of achterwiel toe van 1500 eur.
De B`twin, van Decathlon, wordt oa in de ANWB special genoemd als degelijke goed presterende basic ebike voor een zeer scherpe prijs. Vooral de krachtige (90Nm) middenmotor is aantrekkelijk in deze prijsklasse tot 1500,-.
In je vraag was alleen sprake van advies mbt een voordelige e-bike, waarna er reacties kwamen op jouw links mbt de naafmotoren tov een middenmotor. Iets waar nu net de genoemde B`twin wel van voorzien is.
B`twin wordt geleverd exusief door Decathlon, geen kleine jongen in Europa. Hetzelfd geldt voor Brose.
Wil je een Gazelle, betaal je een Gazelle, krijg je een Gazelle.

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 08-04-2018 16:50 ]

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 21:54
Gisteren hadden mijn oren eerlijk gezegd wel last van de harde wind. Zelfs met 26 km/h is het eigenlijk hard lawaai.
Uiteindelijk maar mijn Bose Noice Cancelling koptelefoon opgezet :) Maar kan me voorstellen dat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Merk toch wel dat ik in die 6 keer dat ik naar mijn werk ben gegaan met de fiets een paar situaties had waarbij ik even uit moest kijken, en het wel praktischer was als ik wat om me heen hoorde :)

• jimh307
  • Niet online
Het 1:1 citeren van een copyright beschermd artikel is simpelweg niet toegestaan. Net zo min als dat je ook niet 1 spel, programma of film mag delen.

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 07-04-2018 19:03 ]

• Dacuuu
JellBro schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:06:

Ik zou graag ook muziek op zetten tijdens fietsen, maar durf het niet aan, gezien dat geluid van buitenaf
kunnen horen best bepalend is voor de afloop van de rit.
Wellicht met spiegel wel een optie? Op de motor hoor je A, toch niks door de wind / herrie. En B, oordoppen om je oren te beschermen. Dus je rijd gewoon op zicht. Gaat prima.

• Rob Z
Even wat plaatjes van de Specialized Vado 3.0 voor de liefhebbers:

Spiegeltje, stuur 2x30mm ingekort, kunstlederen handvatten (€15) van Rose, messing Crane Suzu bel (ja zwart zou beter zijn maar ik wilde deze -mooie!- klank een keer meemaken)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eV74Px/IMG_5484.jpg

Overbodig grote remschijf van 203mm (slechts €16,95 en een afstandsblokje nodig)
Voorvering heb ik altijd onzin gevonden op onze mooie fietspaden in NL, maar met zo'n zware fiets als dit is het toch wel fijn nu!
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cd30xH/IMG_5485.jpg

Meting van spanning en stroom van de lader met logging naar csv op SD kaart
Arduino Uno met o.a. een AC712 stroommeet-IC.
Ik wil binnenkort een Meanwell lader proberen in te zetten en dan langzamer laden (tijd zat 's nachts) en tot 80% vulling. (100% moet periodiek om het battery management te laten werken)
Deze opstelling is bedoeld om te kijken wat de originele lader doet, en of de Meanwell lader straks ook naar wens werkt.

Lader even van binnen bekeken en breakout gemaakt met XLR's
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kvyprc/IMG_5495.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dAPCBc/IMG_5491.jpg

Lader geeft mooi de beloofde 4A af
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eQKZPx/IMG_5492.jpg

De magnetische :) Rosenberger connector op de accu lijkt geheel uitbedraad, maar naar de lader gaan alleen de plus en min en de thermistor.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mSoJKx/IMG_5498.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Rob Z op 07-04-2018 11:58 ]

• jimh307
  • Niet online
@Rob Z Prachtig stukje huisvlijt :) Goed bezig d:)b

Waar heb je die kennis opgedaan als ik vragen mag?

• Rob Z
Merci :)

Kennis qua accu's hier van @jimh307 ;) en verder online.
Edit: sterker nog; 99% van m'n accu-kennis komt uit jouw werkstuk elders uit dit topic, en verder van je adviezen hier _/-\o_

De rest is min of meer beroepshalve. Qua spanningsmeting wil ik nog alleen de top gaan meten boven de 35V, i.p.v. alles via een simpele spanningsdeler naar 5V. Als 'Tweakers' projectje wel leuk om hier te delen.

(vorige week ook nog een accu-ontlader gemaakt want ik had een aantal volgeladen 18V gereedschapsaccu's liggen die voorlopig niet gebruikt worden)

[ Voor 35% gewijzigd door Rob Z op 07-04-2018 11:49 ]

• jimh307
  • Niet online
Nou, dank je wel voor het compliment!! (y) Wordt er bijna verlegen van.

Zonder mezelf op de borst te kloppen zie ik hier het resultaat waar ik zelf ook naar streefde; kennis delen zodat andere beter inzicht krijgen betreft accutechniek. Mijn doel is dus behaald.

En nu maar eens lekker genieten van het voorjaar. Het is prachtig weer om lekker (elektrisch) te fietsen.

• pietr
Rob Z schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:22:
[...]

Ja met de lichtste ondersteuning (35%? * 250W = 87W!) gaat dat al vlot, en lijkt er iemand aan je bagagedrager te trekken.
Een nette oplossing om de begrenzing te omzeilen is er nog niet; het beperkt zich nu nog tot het halveren van de snelheidspuls, en dan ga je fijn 28~30km/h.
Bij Bikespeed.de heb ik navraag gedaan en zij kunnen ook nog niks bieden. Jammer dat de FM er niks mee kan want in de VS loopt alles onbegrensd, dus een vinkje in de config 'EU / non EU' had al kunnen helpen ;)
De fm gaf meteen aan dat opvoeren kan, maar dat je dan meteen je garantie verspeelt. Volgens hem kan Specialized als een soort Big Brother alles uitlezen. Of zou het bangmakerij zijn?

Btw: heb je nou de letters op je accu veranderd van ‘Specialized’ in ‘Denon’?

• Rob Z
Ja, er schijnt een log te bestaan. Overmatige slijtage of een defect bij een gemiddelde snelheid van 13km/h zal vragen oproepen.

Die Denon sticker had ik nog liggen, maar de plek is -achteraf- niet zo handig :|

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
Gisteren mijn nieuwe Sparta M7B opgehaald.

Eerste indrukken zijn goed. De Middenmotor (Bosch) is zeer stil vergeleken met mijn oude Union met voorwielmotor.

Ondersteuning voelt veel "natuurlijker" aan en ik heb niet in de gaten dat ik aan de 25 km/u zit. Waar bij mijn oude fiets de ondersteuning bij 25 er direct af ging heb ik het gevoel dat deze minder abrupt is.

Nu 7 shimano versnellingen ipv 8, maar dat verschil merk ik niet eens. Fiets lijkt ook een stuk lichter, maar waarschijnlijk komt dat door de andere gewichtsverdeling.

De hydraulische remmen zijn een grote verbetering tov mijn oude fiets met V-vbrakes voor en rollerbrakes achter. Vooral de rollerbrakes voldeden eigenlijk niet.

Ook een mooie matzwarte afwerking !

Ik ben er blij mee !
Pagina: 1 ... 60 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.