Nou, zaterdag wezen testen in Oosterbeek/Wolfheze en ik heb een bredere blik gekregen omdat ik 6 verschillende fietsen heb testgereden op een erg pittig parkoers van 12 kilometer (en dat 6 maal). Ik heb ook de veelbesproken Trek getest en ook een Cube die ik hier veel voorbij zie komen.
Een korte impressie:
Het parkoers was 12 kilometer met 2 pittige klimmetjes. De ondersteuning moest op z'n hoogst gezet worden en een aantal dingen vielen mij zeker op:
Bosch middenmotor: fietst lekker en heeft een keurig koppel. Alleen de vrijloop is erg stroef. Als je naar achter trapt heb je een redelijke weerstand. Dat viel mij op omdat mijn Brose motor een ultieme vrijloop heeft naar achteren (terugtrappen). Dit was geen defect want beide fietsen met Bosch motor hadden dit. Ook een tik als je iets naar achter trapt en dan weer aanhaalt. Hier las ik in het verleden ook wat over hier in dit topic.
NuVinci naaf: ik kwam vrijwel direct in aanmerking met de ontwerpfout van de NuVinci naaf. Er zit achter een vrijloopmechanisme in die heel hard "knoep" zegt bij aanzetten. Door de hoogste ondersteuning viel het juist extra op. Ik heb Kees Bakker dit medegedeeld. Dit heeft te maken dat het freewheel achter 2 palletjes heeft die in een nok aangrijpen als je gaat fietsen. Bij mij hebben ze er een freewheel in gezet met 4 palletjes zodat die knoep weg is en blijft. Ik vind dit een uitermate slordige zet van Fallbrook als ik eerlijk mag zijn. Het is dat ik het geluid direct herkende met waar ik toen last van had. Ik kon het ook oproepen. Verder prima naaf die ik meteen goed kon bedienen
Automatisch schakelen heb ik getest en ook een fiets waar zowat alles op zat. Een hele dure fiets die een defect had dat hij niet goed opschakelde. De NuVinci naaf bleef in zijn laagste verzet staan zodat ik op die hele dure fiets zo uit gefietst was. Een gemiste kans. Merk weet ik zo even niet meer. Of het nu een fiets was weet ik niet want ik dacht meer aan een computer op wielen. Er zat van alles op en had hele brede banden. Alleen is 120 rpm trappen bij 17 km/h niet zoals het hoort.
Voorwielmotor: het viel me op dat de 2 fietsen die ik getest heb met voorwielmotor best een gierend geluid maken. Dit heeft te maken met het feit dat de geteste motoren geared zijn. Er zit dus een nylon planetair tandwielstelsel in. Maar er stond ook een oerlelijke damesfiets met voorwielmotor en voorbagagerek op mij te wachten en ik had er geen goed gevoel over, maar eens op weg heeft deze fiets uiteindelijk toch de hoogste score gekregen van de door mij geteste fietsen. Wat fietste dat lelijke ding lekker! Uiterlijk zegt dus helemaal niets. Schakelen ging trefzeker, de ondersteuning stopte best vlug bij het stilhouden van de pedalen en hij trok die klim heel netjes.
Dan een fiets met Steps middenmotor en een Nexus 8 naaf. Mag ik zeggen dat ik bij mijn mening blijf dat een middenmotor met een Nexus naaf niet ideaal is. Hij trapte dus een paar keer door waarbij ik echt even schrok of ik het parkoers wel kon afmaken. Dat lukte. Ook bleef de naaf een aantal keren hangen bij het schakelen. De tweede fiets had een Impuls motor ook met een Nexus 8 naaf en ook die trapte door. Andere deelnemers meldden dit euvel ook. Is het dan nog een kwestie van toeval?
We moesten op de hoogste stand fietsen en bij de laatste testronde was het een afvalrace van testen want er waren al wat fietsen met een lege accu.
Mwah, mijn fiets fietst het lekkerste. Misschien omdat hij niet afgeracht wordt op slechte wegen en op de hoogste ondersteuning. Ik blijf op de middenstand fietsen. High setting is leuk om mee te testen, maar hier is het landschap plat en heeft de hoogste setting echt weinig nut.
De kwaliteit viel me wel wat tegen, er waren 2 deelnemers die onderweg met problemen stil stonden. Het waren allemaal nieuwe fietsen, dus dat vond ik echt slecht. Zoiets mag niet kunnen.
Mijn eigen fiets heeft ook een kleine bug die verder niet hinderlijk is en dat is dat de fiets niet altijd wil ondersteunen als ik hem na het aanzetten aanrij. Hem weer uit en aanzetten en het is over. Het gebeurt soms en alleen direct na het inschakelen van de fiets. Eenmaal onderweg nog geen euvel gehad. Ook mijn accu is nog helemaal tip top in orde. Ik kom zeker even ver als helemaal in het begin en misschien zelfs nog iets verder omdat het nu niet meer zo heel koud is.
Last but not least: het was gezellig daar bij hotel Bildenberg