Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.575 views

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
bgttje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:04:
[...]

Als ie AC aankan kan ie ook DC aan. Zit er een nl een gelijkricht circuit in. Ff op polariteit letten(bij een brug gelijkrichter hoeft dat niet). Maak anders ff open en zet de foto hier zodat ik kan zien hoe t opgebouwd is.
Heeft jouw controller een 6V of USB uitgang? Bij 36of 48V kan je dan een DC-DC convertor gebruiken die naar 6V converteert.
Heb een foto van de controller gemaakt, maar twijfel nu of je daar om vroeg.... 8)7
De controller komt van efos vandaan. https://www.goedkoop-ombo...et-met-K-LCD-36-volt.html

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2u9kdcl.jpg

Mocht je het slecht kunnen lezen, controller heet kt36svprd-lcd

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
fysiootje schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:59:
[...]

Nee, het nieuwe Qwic achterwiel heeft dikkere spaken. De eerste generatie had standaard dunnere spaken. Die braken blijkbaar zoveel en vaak dat er in de tweede generatie dikkere spaken zijn geplaatst. Net als dat voor de tweede generatie een andere voorvork gebruikt is.
Ah, mooi dat ik dit dan even weet.

Zolang de garantie geldt blijf ik mooi terug gaan naar de FM als er weer een spaakje breekt. Na de garantie gaat het achterwiel naar de gegeven link van een echte vlechter en gaan er minimaal brommerspaken van 3 mm in. Ook butted in dat geval. Dus de echt dikke jongens.

Ik kan maar niet begrijpen dat bij een fiets van die klasse bezuinigd wordt op de spaken. De spaken dragen wel je achterwiel met alle erop komende krachten. Slecht dit hé :/

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Google leert mij dat je via de batterij knop bij Yamaha systemen kunt zien wat het aantal laadcycli en de rest capaciteit van de accu is.

Hierover kan ik voor de Bosch accu's niks nuttigs vinden voor de gewone gebruiker.
Is er een simpele manier om een nieuwe accu van een gebruikte accu te onderscheiden of beter nog de resterende capaciteit te controleren?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:17:
Verder is en blijft Merida gewoon een goed (Aziatisch) merk.
Aziatisch? ik heb altijd gedacht dat Merida een Duits merk was ... totaal fout blijkbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Finesse op 13-03-2018 20:25 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:43
Merida is Taiwanees, maar er zijn tegenwoordig wel wat Duitse invloeden (R&D).

Net zoals Giant een tijdje op Nederlands design leunde (i.i.g. voor Europa).

Sowieso zijn die hele grote Aziatische jongens vaak veel langer op de Europese/Noord Amerikaanse markt dan we denken omdat ze een deel van de productie voor andere (toen meer bekende) merken verzorgden*. Toen ze onder eigen vlag bekend werden waren ze al heel groot.

Het is sowieso allemaal heel erg vervlochten, zo lees ik net dat Specialized voor 49% in handen is van Merida 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 13-03-2018 21:17 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
Heb zelf 3 jaar lang op een Merida 410 E-Spresso gereden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z8OqZWTpIQ8KlhRky2jGBQJ2/medium.jpg

Zeer fijne fiets, ben eigenlijk alleen overgestapt vanwege de wens voor een speed pedelec omdat mijn enkele reis 26km bedraagt. Het schijnt zo te zijn dat de Taiwanese eigenaar in het verleden de opmerking voor zijn kiezen kreeg dat Taiwanese fietsen troep waren en dat hij zich tot doel had gesteld om vanaf dat moment top kwaliteit te leveren.

Nu zullen er altijd wel betere merken als Merida zijn maar in die 3 jaar heb ik de fiets vrijwel nergens op af kunnen fikken, na 16.000 km kapte de motor ermee maar die was niet van Merida :+

• Finesse
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:12:
Het is sowieso allemaal heel erg vervlochten, zo lees ik net dat Specialized voor 49% in handen is van Merida 8)7
Heb ik ook vernomen, werd zelfs beweerd dat Merida frames voor Specialized maken.

• jimh307
  • Niet online
Finesse schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Heb ik ook vernomen, werd zelfs beweerd dat Merida frames voor Specialized maken.
Op mijn Qwic staat ook dat het frame handgemaakt is in Amsterdam. Echter geld dit alleen voor het ontwerp. Die frames worden gewoon in China gemaakt. Ik denk dat er geen enkele elektrische fiets is die voor 100% in Nederland gemaakt zijn.

Waar het vandaan komt is niet zo'n groot probleem, als het maar deugdelijk is.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
mrpink83 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:00:
[...]Heb een foto van de controller gemaakt, maar twijfel nu of je daar om vroeg.... 8)7
De controller komt van efos vandaan. https://www.goedkoop-ombo...et-met-K-LCD-36-volt.html[afbeelding]Mocht je het slecht kunnen lezen, controller heet kt36svprd-lcd
Ik bedoel: de binnenkant van de koplamp.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Even een vraag over die nieuwe '21700 cel accu'. Ik lees daar her en der (hier bijvoorbeeld) wat over en ook dat die er dit jaar zou komen. Maar op de diverse sites van e-bike merken kom ik er nog niets over tegen. Weet iemand hier daar meer van? Ik overweeg een nieuwe e-bike te kopen en vraag me af of het de moeite waard is om op die nieuwe accu te wachten, vandaar de vraag.

• roffeltjes
De modellen voor dit jaar zijn al bekend, dus 2018 lijkt me een lastige. Nieuwe aankondigingen zijn meestal in het laatste kwartaal.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:09
Wat denken jullie over deze fiets?:

https://www.ebike-manufak...ng-disc-continental-500wh

In de omschrijving staat dat de accu 600 wh is, maar in de url staat 500 wh. Dus wat het precies is weet is niet. Volgens mij wel en degelijk merk, maar je ziet ze niet veel in NL. Ik kan deze fiets misschien voor een aantrekkelijke prijs kopen.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Walker78 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:38:
Even een vraag over die nieuwe '21700 cel accu'. Ik lees daar her en der (hier bijvoorbeeld) wat over en ook dat die er dit jaar zou komen. Maar op de diverse sites van e-bike merken kom ik er nog niets over tegen. Weet iemand hier daar meer van? Ik overweeg een nieuwe e-bike te kopen en vraag me af of het de moeite waard is om op die nieuwe accu te wachten, vandaar de vraag.
Luna in Amerika heeft ze, maar zullen eerst worden verkocht aan mensen die bij hun een bepaalde fiets / motor set gekocht hebben. Voordat de 21700 cel mainstream gaat worden ben je 6 jaar verder. De bekende fietsmerken melken de huidige technieken helemaal uit. Tot de laatste druppel..

• roffeltjes
technoaddict schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:09:
Wat denken jullie over deze fiets?:

https://www.ebike-manufak...ng-disc-continental-500wh

In de omschrijving staat dat de accu 600 wh is, maar in de url staat 500 wh. Dus wat het precies is weet is niet. Volgens mij wel en degelijk merk, maar je ziet ze niet veel in NL. Ik kan deze fiets misschien voor een aantrekkelijke prijs kopen.
Ik vind erg weinig terug over het Continental aandrijvingssysteem. Zal misschien wel okay zijn, maar met zo weinig aanbieders ben ik altijd een beetje bang over de support.

• Walker78
Dacuuu schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:15:
[...]Luna in Amerika heeft ze, maar zullen eerst worden verkocht aan mensen die bij hun een bepaalde fiets / motor set gekocht hebben. Voordat de 21700 cel mainstream gaat worden ben je 6 jaar verder. De bekende fietsmerken melken de huidige technieken helemaal uit. Tot de laatste druppel..
...tot de laatste druppel en dezelfde hoge prijzen, neem ik aan. Nou ja, dan maar eens wat eerder naar een nieuwe e-bike kijken. Een paar jaar geleden een Koga E-Deluxe aangeschaft en ben zeer teleurgesteld in dat ding, voortdurend materiaal problemen, kwetsbare lak, totaal ongeschikt om langere tochten mee te maken. Ondanks de hoge prijs die Koga voor zijn fietsen vraagt onderscheidt de degelijkheid ervan zich in niets van de zeer matige kwaliteit van de moderne Gazelles, Sparta's en wat dies meer zij, ter wille van de consumptie afgestemd op een levenscyclus van hooguit 4 jaar. Wil je kwaliteit (Santos, Idworx e.d.) dan betaal je gelijk het dubbele. Zelfs het relatief 'eenvoudige' Azor is qua degelijkheid stukken beter dan Koga en de rest, maar die hebben weer geen fatsoenlijke e-bikes.

• roffeltjes
Sorry, vroegah was alles beter.... grote flauwekul.

Mijn 10 jaar oude Batavus Mambo Spirit wordt afgeragd door mijn broer (lompe brute wielrenner die overal door heen ramt), ding is nog helemaal top. Onze Batavus ION e-bikes zijn de wereld rond geweest en er fietsen nu anderen op. De Stream en de twee razers zitten richting de 30.000 km elk en doen het nog prima.

Fietsen zijn objectief gezien veel beter geworden... ik herriner me de ellende van SA versnellingsnaven, SA trommelremmen (twee standen, niet remmen of aanlopen), loodzware stale frames die minder stijf zijn als nu met Alu wordt gemaakt, dynamo's, verlichting van het niveau waxinelichtje.

Ik kan een rant echt wel waarderen, ik vind Gazelle ook niet geweldig (teveel design onzin), maar wat Accell heeft gedaan met o.a. Sparta en Batavus is helemaal niet verkeerd.

Betreft jouw fiets: Ik heb hem gestest en hem afgewezen. Oude technologie... ik heb een Razer gekocht (zelfde jaargang) en die rijdt net zo goed als onze Santossen (woorden van mijn vrouw). Met andere woorden, zo erg is het echt niet gesteld, alleen is het wel een kwestie van de juiste modellen eruit pikken. Een fiets met ION naaf voor 3k ga je niet blij mee worden, maar de Koga's met Bosch zijn prima.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik kijk ook voorzichtig naar een elektrische fiets... opzich waardeer ik de extra lichaamsbeweging van een normale fiets wel, maar het is ook praktisch om bij tegenwind net wat minder bezweet op mijn werk aan te komen.

Dankzij dit topic lees ik dat ik met bijv. een Batavus Dinsdag E-Go (of Sparta R5Te?) eigenlijk nooit een slechte keuze maak. Maar zal toch even mijn overwegingen voor dit model opsommen:

- Drukke stad, ~5.4 KM in ~22 minuten, niet verstandig om veel harder te gaan dan 15 km/uur.
- Lichte voorkeur voor rechtop zitten voor overzicht.
- Tramrails en slecht wegdek, brede banden lijken dus wel lekker.
- Liever geen verende vorken, i.v.m. scherpe bochten.
- Hard remmen (schijfremmen dus, lees ik?), langzaam gedoseerd optrekken (middenmotor).
- Onderhoudsarm, dus met goede kettingkast, zonder derailleur vermoed ik.
- Makkelijk leverbaar.

Klopt deze redenatie, of sla ik de plank volledig mis?

This can no longer be ignored.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike voor het dagelijks woonwerkverkeer. Maar ook voor fiets en verkenningstochten +/- 80km wanneer we op trektocht zijn met de camper.

Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) met Nexus-8 naaf van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha al zeer goede en fijne ervaringen. Hoog tijd om mijn oude Gazelle Medion Trekking voor een e-bike aan de kant te zetten.

Om mijn horizon te verbreden heb ik buiten de Yamaha motor ook eens de Bosch Boch Performance CX getest en de laatste beviel me ook, al reageert de Yamaha wel wat agressiever, sportiever en directer.

In de prijsklasse van +/- €2500 en in dezelfde lijn dekend van Batavus (zelfde accu) lijkt me de Zonar E-go een eerste logische keuze te zijn. Aangezien ik meer gebruik maak van de fiets dan mijn vrouw, wil ik de lat wat hoger leggen en zoek hierbij naar een mooi alternatief.

Belangrijkste eisen zijn:
Een goede stevige en lichte fiets f(ivm camper)
Accu minimaal 500Wh
Accu op de onderbuis
Stevige, vlot reagerende en stille motor
Deftige derailleur met deftige Shifters
Hydraulische schijfremmen
Vaste vork of indien een verende vork aanwezig van een deftig en niet te zwaar type
Regelbare stuur, zodat ik ivm mijn nek niet al te plat lig.
Deftig stuur(pen) met ergonomische handvaten
Stevige achterdrager voor de boodschappen

Om de aftrap te geven, heb ik de onderstaande fietsen geselecteerd.

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500 >>>> reeds getest
+Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed
- Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, kwetsbare display, heeft verder geen fijn stuur en handvaten, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is zoals de Batavus Dinsdag niet top.

Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 (21kg excl. accu) ) +/- €2500 >>>> niet getest
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Suntour verende vork, derailleur Shimano Deore 10 speed
- geen regelbare stuurpen (type A).

Cube Kathmandu Hybrid EXC 500
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Suntour verende vork, derailleur Shimano Deore XT 11 speed
- geen regelbare stuurpen (type A).

Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Shimano XT 11, Suntour verende voorvork, regelbare stuurpen?

Riese & Muller Charger touring -> +/- €3.300 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, met de hand verstelbare stuurpen, Shimano XT 10, Suntour verende voorvork
- Geen regelbare stuurpen (type A), smalle bagagedrager, accu 400Wh

Een merk waar ik nooit eerder van gehoord heb?
Conway EMC 529
https://www.bikester.be/c...n-grijs-zwart-712423.html

Iemand die met beide motoren Yamaha PW-80Nm vs Bosch Performance CX 70Nm heeft?
Verder had ik graag beroep willen doen op de kenners hier ivm de onderdelen waar ik geen al te grote kennis heb van de bovengenoemde en of er andere aan te raden e-bikes zijn.

• Walker78
roffeltjes schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:55:
Sorry, vroegah was alles beter.... grote flauwekul.

Mijn 10 jaar oude Batavus Mambo Spirit wordt afgeragd door mijn broer (lompe brute wielrenner die overal door heen ramt), ding is nog helemaal top. Onze Batavus ION e-bikes zijn de wereld rond geweest en er fietsen nu anderen op. De Stream en de twee razers zitten richting de 30.000 km elk en doen het nog prima.

Fietsen zijn objectief gezien veel beter geworden... ik herriner me de ellende van SA versnellingsnaven, SA trommelremmen (twee standen, niet remmen of aanlopen), loodzware stale frames die minder stijf zijn als nu met Alu wordt gemaakt, dynamo's, verlichting van het niveau waxinelichtje.

Ik kan een rant echt wel waarderen, ik vind Gazelle ook niet geweldig (teveel design onzin), maar wat Accell heeft gedaan met o.a. Sparta en Batavus is helemaal niet verkeerd.

Betreft jouw fiets: Ik heb hem gestest en hem afgewezen. Oude technologie... ik heb een Razer gekocht (zelfde jaargang) en die rijdt net zo goed als onze Santossen (woorden van mijn vrouw). Met andere woorden, zo erg is het echt niet gesteld, alleen is het wel een kwestie van de juiste modellen eruit pikken. Een fiets met ION naaf voor 3k ga je niet blij mee worden, maar de Koga's met Bosch zijn prima.
Ervaringen van andere mensen kunnen afwijken van de jouwe: in de loop van de jaren heb ik, evenals jij (naar ik aanneem) op tientallen verschillende fietsen gereden, van de meest uiteenlopende merken, Hollands en buitenlands. Met die popiejopie dooddoener 'vroegah was alles beter' heeft dat helemaal niets te maken: gewoon doodnuchter op de fiets merk je de verschillen, je verdiept je erin, leest erover, praat erover met fietsenmakers en dan kom je tot de conclusie dat fietsen, net zoals veel andere consumentengoederen, voor een veel kortere levensduur gemaakt worden (praat bijvoorbeeld eens met een schoenmaker, ook al is dat iets heel anders). De consumentenmarkt is veranderd, dat is een feit, en geen nostalgisch gelul.

Een paar jaar geleden ben ik op een tot e-bike omgebouwde Azor naar de Zwarte Zee gefietst, ruim 3000 km, deels over de meest verschrikkelijke modderwegen en karrensporen. Terug in NL verwachtte ik dat de fiets een grondige en dure servicebeurt nodig zou hebben maar er mankeerde helemaal niets aan, kosten: 10 euro. Als ik dat vergelijk met de voortdurende materiaalproblemen van m'n Koga (ook nog eens veel duurder) en de vele reparaties die de afgelopen twee jaar nodig waren dan is dat een groot verschil. Met ION heeft dat niets te maken, dat werkt goed en ik vind het prettiger dan een middenmotor, het gaat om de afwerking, onderdelen en montage van de fiets zelf.

• roffeltjes
Walter79, jij komt met anecdotes waarbij ik de feiten van de technologische ontwikkeling aangeef. Je stelt je eigen slechte ervaring met je Koga hoger dan de duidelijke verbeteringen, Dat is menselijk en logisch (ik zou ook niet meer een Koga willen in jouw plaats), maar je scheert hier alles over een kam wat gewoon niet klopt.

1. De onderdelen zijn objectief gezien beter geworden. Dit is geen mening, maar een feit. Versnellingsnaven gaan langer mee, schakelen beter, naafdynamo's zijn erg goed, etc. etc.
2. Frames van OS ALU zijn objectief beter dan wat er 10-15 jaar geleden werd verkocht. Stijver, lichter, roest niet, deukt minder snel. Ook prettig, gelast, wat in bulk duideliik beter gaat dan solderen, wat toch kritisch is.
3. Betreft ION versus middenmotor, ook hier kan ik objectief uitleggen waarom een Middenmotor robuuster is.

- Meer NM< dus minder snel aan de max.
- Geen warmte issues die elke naafmotor wel krijgt onder volle belasting
- Eenvoudiger kabelboom, kortere kabel, minder stekkers en geen aansluiting naar een bewegend onderdeel.
- Ook niet onbelangrijk: ION is waarschijnlijk 10 jaar op de markt en is "oude" technologie.

Wij hadden drie ION fietsen, meer dan 45.000 km per fiets. Ze reden heel fijn, maar het aantal storingen was veel hoger dan wat ik nu zie met drie Yamaha motoren. Het verschil is echt dramatisch.Geen stukke motoren, displays hebben geen vocht issues, niet elke 2 jaar weer een vervangen kabelboom.

Dat vakmensen massa productie hekelen begrijp ik (broodroof speelt mee), maar los van het feit dat hier wel wat aan af te doen is, is een fiets al decennia lang een massa product. Ook Santosj frames werden in Tsjechie door een lowlevel (Ford bicycles)lasstraat gepompt. Dat kan je ook zien aan de dikke lasrupsen van de frames. Ook nu zullen ze vermoedelijk ergens in het Oostblok of China worden gemaakt (net als ALU Idworkx frames). Niks mis mee.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 15-03-2018 07:59 ]

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10-2025

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Komende zaterdag 17 maart is er trouwens een ebike test en koop dag bij 12go biking in Moordrecht vlak bij Gouda.

Join het DPC Whatpulse team

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025

Tahref

God bless you

Bij info zoeken naar een ebike kwam ik deze website tegen: http://extraenergy.org
Hun hebben meer dan 75 ebikes getest en de resultaten in een jaarboek gepubliceerd.
Deze kan je vinden op https://issuu.com/extraenergy/docs/extraenergy-yearbook-2017
Vanaf bladzijde 58 zal je de testresultaten zien. De bladzijden daarvoor zijn voornamelijk info over test criteria en wie er aan deze test mee hebben gedaan. Best wel interessant en Ik denk dat dit nog wel eens handig zou kunnen zijn voor vele.

Was zelf opzoek naar een goedkope ebike en kwam deze tegen: https://www.amazon.de/ANC...TF8&qid=1521133102&sr=1-1

Uiteindelijk hetzelfde model besteld maar zonder merknaam: https://www.amazon.de/Min...F8&qid=1521133317&sr=8-13

Goedkoop Chinees, dus zal er niet teveel van moeten verwachten maar de youtuber ''Vegas RoManiac''
Heeft meerdere videos met dit model gemaakt en mij weten te overtuigen om toch uit te testen.
Zijn conclusie na 3000 miles/5000 km is: Dikke bang voor buck maar wees bereid om de fiets te upgraden of te fixen.

Ëén van zijn videos: YouTube: Biggest mistake people make when they buy an Electric Bicycle - Ancheer

[ Voor 6% gewijzigd door Tahref op 15-03-2018 19:07 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wtf, 500 euro voor een achterwielmotor is bizar laag... Zo slecht ziet het er nog niet eens uit

• mrpink83
Tahref schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:18:
Bij info zoeken naar een ebike kwam ik deze website tegen: http://extraenergy.org
Hun hebben meer dan 75 ebikes getest en de resultaten in een jaarboek gepubliceerd.
Deze kan je vinden op https://issuu.com/extraenergy/docs/extraenergy-yearbook-2017
Vanaf bladzijde 58 zal je de testresultaten zien. De bladzijden daarvoor zijn voornamelijk info over test criteria en wie er aan deze test mee hebben gedaan. Best wel interessant en Ik denk dat dit nog wel eens handig zou kunnen zijn voor vele.

Was zelf opzoek naar een goedkope ebike en kwam deze tegen: https://www.amazon.de/ANC...TF8&qid=1521133102&sr=1-1

Uiteindelijk hetzelfde model besteld maar zonder merknaam: https://www.amazon.de/Min...F8&qid=1521133317&sr=8-13

Goedkoop Chinees, dus zal er niet teveel van moeten verwachten maar de youtuber ''Vegas RoManiac''
Heeft meerdere videos met dit model gemaakt en mij weten te overtuigen om toch uit te testen.
Zijn conclusie na 3000 miles/5000 km is: Dikke bang voor buck maar wees bereid om de fiets te upgraden of te fixen.

Ëén van zijn videos: YouTube: Biggest mistake people make when they buy an Electric Bicycle - Ancheer
Gaaf! En ook cool dat je de gok durft te nemen. Ben benieuwd!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:37
Pathogen schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:04:
Wtf, 500 euro voor een achterwielmotor is bizar laag... Zo slecht ziet het er nog niet eens uit
8ah accu...... dus 288wh.
De elektra zal ongeveer 300 euro zijn. De rest van de fiets is dus 200 euro nieuw maximaal.
Ik gok zo dat als je er 1000km mee gereden hebt dat je net zoveel geld kwijt bent aan onderhoud (om weer fatsoenlijk rijdend te maken) want slijtage door lage toleranties/goedkope onderdelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Torched op 15-03-2018 22:32 ]

• Tahref

Tahref

God bless you

Torched schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:31:
[...]

De elektra zal ongeveer 300 euro zijn. De rest van de fiets is dus 200 euro nieuw maximaal.
Ik gok zo dat als je er 1000km mee gereden hebt dat je net zoveel geld kwijt bent aan onderhoud (om weer fatsoenlijk rijdend te maken) want slijtage door lage toleranties/goedkope onderdelen.
YouTube: Ancheer Eshion Electric Bicycle REVIEW after the First 1000 miles AK...
Na 1500km deed de lamp en horn van Vegas RoManiac het niet meer en achterband was aan het slijten.
Heb andere videos van hem gezien en vind wel dat hij extreem omgaat met zijn fiets.
Accu capaciteit ben ik het eens. Die is beperkt vergeleken de fietsen die ik dit topic voorbij zag komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tahref op 15-03-2018 22:49 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Torched schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:31:
[...]

Zelfs als dat zo is, dan heb je een ebike+1000km al gereden voor €1000, lijkt me nog geen slechte deal :P

Capaciteit/bereik van de accu ligt natuurlijk aan je gebruiksscenario, maar dat laat niet echt over inderdaad. Ik zou er ook meteen spatborden + bagagedrager op zetten zodat de fiets beter te gebruiken is in het dagelijks leven.
Maar met dit soort gekke prijzen wordt het ineens een stuk interessanter allemaal :Y

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:04:
Ik lees: middenmotor, maar ik kan mij vergissen. Accu is ietwat beperkt maar je kunt er natuurlijk altijd nog een zwaardere opzetten. 36V 17A kost tegenwoordig (in China) ook niet meer dan 328 euro.

PS
Mijn Schwalbe Marathon GT365 26" zit gemonteerd op mijn achterwiel. 50mm breed, er was ruimte genoeg in het frame, hij gaat als een speer maar je hoort hem (op asfalt) wel bij snelheden boven de 35 km/h, niet storend.
Ben benieuwd hoe hij zich zal gaan gedragen bij OFF-ROAD gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 16-03-2018 11:28 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:18
racinfo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:18:
[...]

Ik lees: middenmotor, maar ik kan mij vergissen. .......
Dat staat in de omschrijving, maar de foto's geven een achterwielmotor aan.

• Walker78
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Walker78 op 18-03-2018 08:10 ]

• Finesse
  • Niet online
Intussen heb ik kunnen testrijden met een Merida E spresso sport 511 ( kleinste framemaat 51).
Bedoeling was om deze te kopen, echter had ik geen aandacht geschonken tijdens het testen aan het feit dat, wanneer ik van het zadel afkom en beide benen zich dus links en rechts van het frame bevinden, mijn kruis tegen de bovenbuis frame drukte terwijl ik dan al op de tippen van mijn tenen sta.
Dit ervaar ik als erg ongemakkelijk / gevaarlijk.
Alhoewel ik wel goed op de fiets zit ... deze word het dus duidelijk niet.

Ik hoor jullie al denken zelfde merk maar maatje kleiner ... maat kleiner is er niet.
Het valt me trouwens op dat vele e-bikes heren beginnen met maat 51 en zelfs 54 (Koga bvb.)
Dit maakt de keuze voor een persoon van 1.68 er niet makkelijker op.
Ik ben al een hele tijd aan deze zoektocht bezig, maar dus nog niet gevonden wat ik zoek ... en eerlijk gezegd ben ik het een beetje beu om blijven te zoeken ... hebben jullie misschien de gouden tip voor mij,
Liefst batterij op frame.
Liefst Ketting / derailleur.
Geen achterdrager aan frame gelast.
Bosch middenmotor.
500 wh accu.
Prijs onder liefst onder 3500.

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Finesse schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:35:
hebben jullie misschien de gouden tip voor mij,
De Winora heren modellen gaan tot 48 cm en bij sommige modelen zelfs tot 43 cm.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• mrpink83
Finesse schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:35:
Intussen heb ik kunnen testrijden met een Merida E spresso sport 511 ( kleinste framemaat 51).
Bedoeling was om deze te kopen, echter had ik geen aandacht geschonken tijdens het testen aan het feit dat, wanneer ik van het zadel afkom en beide benen zich dus links en rechts van het frame bevinden, mijn kruis tegen de bovenbuis frame drukte terwijl ik dan al op de tippen van mijn tenen sta.
Dit ervaar ik als erg ongemakkelijk / gevaarlijk.
Alhoewel ik wel goed op de fiets zit ... deze word het dus duidelijk niet.

Ik hoor jullie al denken zelfde merk maar maatje kleiner ... maat kleiner is er niet.
Het valt me trouwens op dat vele e-bikes heren beginnen met maat 51 en zelfs 54 (Koga bvb.)
Dit maakt de keuze voor een persoon van 1.68 er niet makkelijker op.
Ik ben al een hele tijd aan deze zoektocht bezig, maar dus nog niet gevonden wat ik zoek ... en eerlijk gezegd ben ik het een beetje beu om blijven te zoeken ... hebben jullie misschien de gouden tip voor mij,
Liefst batterij op frame.
Liefst Ketting / derailleur.
Geen achterdrager aan frame gelast.
Bosch middenmotor.
500 wh accu.
Prijs onder liefst onder 3500.
Simpel, een vrouwenmodel. Net zo stijf en veel makkelijker in gebruik. En je vrouw/vriendin kan er ook op.

• Finesse
  • Niet online
Vind die Winora fietsen wel interessant, echter zitten de dealers niet echt in de buurt.
Vrouwenmodel, neen, heb trouwens geen vrouw / vriendin.
En mijn hond is dan wel van het vrouwelijk geslacht, maar die kan niet fietsen, ernaast lopen doet ze wel.

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 20:50
Binnenkort komt er na 20 jaar dagelijks 'gewoon' fietsen een Specialized Vado 3.0 :)

Ik heb met veel belangstelling het werkstuk van [~jimh307] gelezen over accu's. (Hulde!)
Als ik het goed heb begrepen vindt de accu (hier 460Wh) het fijn als deze niet te vlot wordt geladen.

Nu komt de fiets met een 42V 4 Ampère lader die het doet in 3,5 uur.
Met bijvoorbeeld 1,5 Ampère zou het tussen ca. 18:00 en 7:00 's morgens ook moeten lukken.

Kan ik straffeloos de originele lader vervangen door een 42V spanningsbron die maximaal 1,5 Ampère levert?

Kan ik er een willekeurige 'zogenaamd geschikte' lader aan hangen zoals deze van Ali of deze?
Of is dat verkeerde zuinigheid?

(telefoons en tablets laad ik uitsluitend met originele laders uit voorzorg)

[ Voor 45% gewijzigd door Rob Z op 16-03-2018 23:22 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 22:44
Rob Z schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:48:
Binnenkort komt er na 20 jaar dagelijks 'gewoon' fietsen een Specialized Vado 3.0 :)

Ik heb met veel belangstelling het werkstuk van [~jimh307] gelezen over accu's. (Hulde!)
Als ik het goed heb begrepen vindt de accu (hier 460Wh) het fijn als deze niet te vlot wordt geladen.
Het meest belangrijke voor de accu is dat hij niet altijd voor de volle 100% opgeladen wordt. Maar ook niet volledig ontladen. Als je tot ongeveer 40 volt oplaad dan kun je ongeveer 1000 tot 1200 x opladen. Als je bij het ontladen tot 36 volt zou gaan dan kun je tot ongeveer 1000 tot 1300x ontladen.

De accu zelf moet je wel zeg maar 1x per 2 weken echt 100% opladen om er voor te zorgen dat de bms er ook echt zorg voor draagt dat alle cellen tot 100% gevuld worden.

De laadstroom is echt niet zo bepalend voor de accu levensduur. Als je aan het fietsen bent en je vraagt een flinke ondersteuning berg op bijvoorbeeld, dan trek je ook vlot 10 ampere uit de cellen.
Als dit kortstondig gebeurd is dat echt niet zo'n probleem.
Deze conclusies heb ik in ieder geval zelf getrokken uit diverse onderzoeken.

• Rob Z
OK, dank voor de toelichting. Dat van de laadstroom had ik begrepen uit dat werkstuk van @jimh307.

De batterij (SBC-B11) is als volgt gespecificeerd in de handleiding:
Operationeel voltage: 36V
Capaciteit: 12,5Ah
Capaciteit: 460Wh

Ik ga op termijn eens de spanning en stroom meten en wellicht een afschakelcircuit bouwen zodra ik de gegevens van deze tabel weet voor mijn accu:
Afbeeldingslocatie: http://www.batteryuniversity.com/_img/content/new.jpg
Geleend van Battery University

[ Voor 58% gewijzigd door Rob Z op 17-03-2018 12:25 ]

• jimh307
  • Niet online
Rob Z schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:48:

Nu komt de fiets met een 42V 4 Ampère lader die het doet in 3,5 uur.
Met bijvoorbeeld 1,5 Ampère zou het tussen ca. 18:00 en 7:00 's morgens ook moeten lukken.

Kan ik straffeloos de originele lader vervangen door een 42V spanningsbron die maximaal 1,5 Ampère levert?

Kan ik er een willekeurige 'zogenaamd geschikte' lader aan hangen zoals deze van Ali of deze?
Of is dat verkeerde zuinigheid?

(telefoons en tablets laad ik uitsluitend met originele laders uit voorzorg)
En zo zou ik dat ook doen met je fietsaccu :)

Het kan verkeerde zuinigheid zijn om met een andere (goedkope) lader te laden. Een laadstroom kleiner dan 0,2C is het beste. Bij een 10 Ah accu is dat 2 Ampère. Langzamer mag altijd en is juist goed.

Het juist wel helemaal vol laden van de accu verkort iets de levensduur, maar de uitleesbaarheid door de indicator is dan het meest accuraat en alle cellen worden mooi gebalanceerd. Dit in combinatie met langzaam laden is prima.
Technisch gezien is het opladen tot 4 volt per cel het allerbeste, maar voor veel mensen een niet vol te houden discipline terwijl mensen juist voor gemak kiezen. Het ligt dubbel in deze.
Ben je handig dan is het opladen tot 4 volt een heel goed idee; het verlengt de levensduur zeker. Ben je gewoon een consument die lekker wil fietsen zonder teveel na te denken over de accu -> laad hem helemaal voor vlak voor vertrek. Laat de accu niet helemaal vol staan voor een langere tijd want daar slijten ze van.
De accu van onze Sparta wordt elke keer tot 4,2 volt per cel geladen en die doet het nog steeds goed voor z'n leeftijd. De omgang, de mate van ontladen, koele opslag, niet vol laten staan zijn dingen die de meeste zoden aan de dijk zetten. :)

• Rob Z
Die 4,2V is tevens de maximale spanning per cel tijdens het opladen, en die wordt volgens de afbeelding al bij 65% lading bereikt.
Daarna laat je 'm dan doorgaan tot 100%?

Betekent 36V in mijn geval dat er 10 cellen in serie staan? (en dat nog eens parallel)

• jimh307
  • Niet online
Als je goed naar de grafiek kijkt zie je dat de cel vol is na 3 uur. In dit geval wordt de cel te snel opgeladen zodat het voltage snel piekt op de 4,2 volt, maar dat de cel niet verzadigd is. Om die reden schreef ik al meerdere malen dat een cel/accu een minimale oplaadtijd van 3 uur moet hebben. In dit geval wordt er geladen met minimaal 1C. Dat is voor Lithiumcellen niet zo goed.

Door langzamer te laden geef je de cel meer tijd om op z'n gemak de 4,2 volt te halen. Als de oplaadtijd meer dan 3 uur duurt zul je zien dat de 4,2 volt pas na 3 uur wordt bereikt als de cellen ook zo goed als verzadigd zijn.

36 volt betekend dus dat er 10 cellen in serie staan geschakeld ongeacht hoeveel cellen in parallel staan. De parallelschakeling zorgt voor een vergrote capaciteit en niet het voltage.

Mijn fietsaccu si 20,4 Ah en als je die met 1C gaat laden betekend dat een laadstroom van 20,4 Ampère; een niet realistische waarde omdat de oplaadplug dan zal wegsmelten. Het meest gunstige is een laadstroom van 0,18C of minder. Juist wat die grafiek weergeeft is niet goed voor de cellen.

Met deze koude alweer (p*kke winter) laad ik de accu al op bij 40% restcapaciteit omdat er anders een kans bestaat dat je al op de cut-off voltage komt terwijl er nog stroom in de accu zou moeten zitten. Bij koude daalt de klemvoltage zonder dat de accu gebruikt wordt. Een heel mooi voorbeeld is mijn smartphone. Als die cel onder de 40% komt en hij wordt koud (<0 graden) dan kapt de telefoon ermee terwijl de cel nog genoeg prik zal moeten hebben. Laat je hem op kamertemperatuur komen dan doet de telefoon het weer. Dit geldt ook voor je fietsaccu. Alleen kun je een fietsaccu onderweg niet zomaar even opwarmen. Vandaar die neopreenhoezen voor fietsaccu's. Heb je niet zo'n hoed ga dan niet dieper dan 40% lading zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Vooral energiecellen (veel elektrolyt minder lange strip) hebben hier last van. Van Lithium Mangaan accu's hoef je hier minder rekening mee te houden (minder elektrolyt langere strip) kunnen hier net iets beter tegen, maar ga ook met die cellen niet verder dan 30% bij vrieskoude. Dat het voltage zakt is een natuurkundige eigenschap van Li-ion cellen.

Een Lithiumcel heeft intern een opgerolde strip. bij mangaancellen is deze rond de 145 cm lang en bij NCA cellen 110 cm of korter. De strip is bij energiecellen dikker dan bij powercellen. Des te dikker de strip is des te hoger de interne weerstand. Er kan meer capaciteit bereikt worden met het nadeel; een hogere interne weerstand die bij koude een nog grotere rol gaat spelen. Als cellen echt door en door koud zijn stijgt de interne weerstand nog eens extra. Iets om rekening mee te houden :)

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02-2025
Goedemorgen medetweakers

Ben de markt al jaren vanop een afstand aan het volgen ook ik ben van mening dat de kwaliteit vroeger beter was.

Die BMX van 35jaar oud ging maar niet stuk :-)

Nu als ik al die prijzen zie vraag ik mij toch sterk af of het niet verstandiger is om een tweedehands high end downhill of MTB fiets aan te schaffen en deze zelf om te bouwen.(ben wel handig)

Het mag mij allemaal wel wat kosten zolang de kwaliteit en duurzaamheid top is.
Wat is jullie mening hierin.
Mvg

• racinfo

racinfo

E-MTB

jorispat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:41:
Goedemorgen medetweakers

Ben de markt al jaren vanop een afstand aan het volgen ook ik ben van mening dat de kwaliteit vroeger beter was.

Die BMX van 35jaar oud ging maar niet stuk :-)

Nu als ik al die prijzen zie vraag ik mij toch sterk af of het niet verstandiger is om een tweedehands high end downhill of MTB fiets aan te schaffen en deze zelf om te bouwen.(ben wel handig)

Het mag mij allemaal wel wat kosten zolang de kwaliteit en duurzaamheid top is.
Wat is jullie mening hierin.
Mvg
Je zou de accu bij de https://www.fietsenwinkel.nl/scott-gambler-720-2018 misschien aan de zadelpen of bovenbuis kunnen plaatsen. En dan een sterke MM motor, Bafang HD of Brose.

Ikzelf heb mijn Sintesi ATB/MTB met 'n zware Maguro voorvork omgebouwd met 'n Bafang MM motor, en gelukkig genoeg ruimte voor de 36V-13A batterij op de schuine middenbuis. Een combinatie waar ik al bijna 2 jaar veel plezier aan beleef. Ik zou het je dus aanraden!

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/fiets.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door racinfo op 18-03-2018 16:07 ]

• Rob Z
@jimh307 dank voor de uitgebreide toelichting weer!

Inmiddels denk ik bij Meanwell (zeer gangbaar kwaliteitsspul) een leuke lader te hebben gevonden van het type ENC-120-48.

Dit topic gaat eigenlijk over fietsen, maar voor de Tweakers hierbij wat meer info over dat ding:

Deze is via de SBP-001 interface configureerbaar qua stroom en spanning. Daarvoor heeft men een Windows PC programma.

Maar iemand heeft ook een manier gevonden om rechtstreeks middels een USB naar 3V3 TTL bridge met de lader te communiceren via een Python script (GitHub link).

Als er interesse voor is (en als er wat van terecht komt...) wil ik hier te zijner tijd wel mededelen hoe het verloopt.

• jimh307
  • Niet online
@Rob Z Goed dat je zo bezig bent.
Alleen even over de ENC-120-48 is dat deze alleen LiFePo4 en LiMgnO cellen kan opladen. De laadcurve is niet allesbepalend in deze en zo is deze lader niet geschikt voor NMC en NCA cellen.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzUwWDEwMDA=/z/r5UAAOSwtJFarg2T/$_86.JPG
Mooie nieuwe Q7elektriche 45km bike
Geheel shimano afgemonteerd zeer snelle fiets 7 versnelingen 5 trapondersteuningen en nog een aparte gashendel daar gaat hij 40-km mee fiets heeft een 750w mooter
En een 48v accu fiets is licht en zeer wenbaar . Je kan met bij de rond de 80 km fietsen of meer

Fiets heeft 3600 euro gekost
Dit soort dingen zijn op de Nederlandse weg toch niet legaal met zoveel vermogen, max 250 watt? Ik was even nieuwsgierig geworden en had hem bericht, maar hij beweert dat er een kenteken voor aan te vragen is.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Rob Z
jimh307 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:59:
Alleen even over de ENC-120-48 is dat deze alleen LiFePo4 en LiMgnO cellen kan opladen. De laadcurve is niet allesbepalend in deze en zo is deze lader niet geschikt voor NMC en NCA cellen.
Merci :)
Maar dus niet geschikt voor een Specialized batterij waarschijnlijk?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:42
Racing_Reporter schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:00:
[afbeelding]

[...]

Dit soort dingen zijn op de Nederlandse weg toch niet legaal met zoveel vermogen, max 250 watt? Ik was even nieuwsgierig geworden en had hem bericht, maar hij beweert dat er een kenteken voor aan te vragen is.
Onder de categorie L1e-A mag je meer vermogen hebben. Daar is al eerder over bericht. Wellicht dat genoemde fiets onder die goedkeuring kan.

• zonnefreak
Racing_Reporter schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:00:
[afbeelding]

[...]

Die fiets staat bij alibaba.com voor tussen de 750 en de 950 us dollar.
Gezien geen zijreflectie op de banden en een gashandel gaat dit niet goedgekeurd worden.
Google maar eens op sobowo Q7.

• zonnefreak
MalleEppie71 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:56:
[...]

Onder de categorie L1e-A mag je meer vermogen hebben. Daar is al eerder over bericht. Wellicht dat genoemde fiets onder die goedkeuring kan.
Dat telt alleen als de fiets niet sneller kan dan 25km/h. Daar is bij bovenstaande fiets geen sprake van. ;)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
jimh307 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:59:
Ben wel benieuwd dan wat het verschil is. Overal worden namelijk de LifePO4/NMC/NCR/NCA laders als hetzelfde verkocht met als enige verschil het voltage waarop ze laden (en natuurlijk amperage).
Is allemaal CC-CV toch?

• MalleEppie71
zonnefreak schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:14:
[...]

Dat telt alleen als de fiets niet sneller kan dan 25km/h. Daar is bij bovenstaande fiets geen sprake van. ;)
Wel volgens de site van de fabrikant/leverancier: "Speed: 25KM/h"

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

MalleEppie71 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:38:
[...]

Wel volgens de site van de fabrikant/leverancier: "Speed: 25KM/h"
Met zo'n motor kan je al zonder te trappen 25 km/u, easy. Gaat er never nooit doorheen komen, dat kan toch niet anders? De informatie van de fabrikant kan hier niet leidend in zijn, dan kan iedereen wel valse informatie opgeven om onder de wet uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Racing_Reporter op 18-03-2018 19:08 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• MalleEppie71
Racing_Reporter schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:07:
[...]

Met zo'n motor kan je al zonder te trappen 25 km/u, easy. Gaat er never nooit doorheen komen, dat kan toch niet anders? De informatie van de fabrikant kan hier niet leidend in zijn, dan kan iedereen wel valse informatie opgeven om onder de wet uit te komen.
Dat lijkt mij ook niet. Wat je natuurlijk wel vaker ziet is dat een fiets op 25 km/u in de software is begrensd, maar dat je dat eenvoudig kunt aanpassen (Qwic, Vanmoof). De fabrikant kan dan met droge ogen op de website stellen dat de fiets niet harder dan 25 km/u gaat.

De eerder door mij genoemde RadRhino heeft 750w, 'half twist throttle' en ook een begrenzing op 25 km/u. Deze fiets heeft een Europese typegoedkeuring waarmee je volgens hun website dus een blauwe kentekenplaat kunt krijgen.

Het idee dat je met een vermogen >250w per definitie niet legaal bent is dus niet meer van toepassing (zoals doek55 in zijn eerste post hierover ook al opmerkte)

• jorispat
[quote]racinfo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:56:
[...]

. En dan een sterke MM motor, Bafang HD of Brose.

Ikzelf heb mijn Sintesi ATB/MTB met 'n zware Maguro voorvork omgebouwd met 'n Bafang MM motor, en gelukkig genoeg ruimte voor de 36V-13A batterij op de schuine middenbuis. Een combinatie waar ik al bijna 2 jaar veel plezier aan beleef. Ik zou het je dus aanraden!

Had aan zoiets gedacht Commencal Meta SX
€ 1.050,00
https://www.2dehands.be/l...s&utm_content=app_android

Dan idd bafang mm 750watt of nog krachtiger...

Is serieuze investering maar lijkt me interessanter dan nieuw uit de Winkel.

Uiteraard ga samen met een fietskenner controleren of wel alle lagers dichtingen enz'. Nog intact zijn.
Dikke merci voor de reactie

• mrpink83
Tahref schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:43:
[...]

YouTube: Ancheer Eshion Electric Bicycle REVIEW after the First 1000 miles AK...
Na 1500km deed de lamp en horn van Vegas RoManiac het niet meer en achterband was aan het slijten.
Heb andere videos van hem gezien en vind wel dat hij extreem omgaat met zijn fiets.
Accu capaciteit ben ik het eens. Die is beperkt vergeleken de fietsen die ik dit topic voorbij zag komen.
Btw, weet niet waar de fiets vandaan moet komen als je die bij amazon koopt, maar hou er rekening mee dat er ook nog invoerrechten en belastingen bij komen. Circa verdubbeling van de aanschafprijs (zo las ik in een review van iemand die via alie een fiets heeft gekocht)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@mrpink83 als je bestelt via Amazon.de, zoals @Tahref linkte, komt ie wat de consument betreft gewoon uit Duitsland, dus binnen de EU.

• mrpink83
Pathogen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:14:
@mrpink83 als je bestelt via Amazon.de, zoals @Tahref linkte, komt ie wat de consument betreft gewoon uit Duitsland, dus binnen de EU.
Oke, dat is dan wel heel fijn! Dan is het echt een koopje en kan je het voor dat geld wel proberen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo'n bizar koopje dat ik héél (on)geduldig afwacht wat de ervaringen zijn :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

@jimh307,
Een lader met een stroomsterkte van 2A aangesloten op een accu waarin (10x) 5 parallel geschakelde 18650 cellen zitten zal per cel daarvan 1/5 (=0.4A) laadstroom belasten? Je blijft hierdoor toch ruim onder 1C of zie ik dit nu verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 19-03-2018 13:21 ]

• Moris
Uit mijn keuze heb ik onderstaande e-bike’s geselecteerd op basis van een sportieve zithouding, krachtige middenmoter, schijfremmen, minstens een Deore derailleur en 400Wh accu.

Van de geteste fietsen genieten de Merida en Flyer momenteel mijn voorkeur.
De Riese & Muller Charger touring + Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 heb ik wegens lokaal niet beschikbaar helaas niet kunnen testen.

Zowel de middemotor van Panasonic (36V X0 75Nm) als de (Bosch Performance Line CX 75Nm) bevielen me zeer goed. De beide motoren hebben tov de Yamaha een nadeel, eens voorbij de 25Km wordt je stevig afgeremd en kost het je flink wat energie om harder te gaan.

Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- € 3.199
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano XT 11, regelbare stuurpen
- Een iets te slappe Suntour verende voorvork (zou regelbaar moeten zijn), iets te dunne (anti-lek)banden.

Flyer Upstreet 5/7.10 Merida (24kg incl. accu) +/- € 3.299
+ Panasonic middenmotor 36V X0 75Nm, accu 432Wh, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano Deore 10, regelbare stuurpen, geveerde voorvork SR Suntour MobiE 25 Air, 75 mm, Schwalbe Big Ben banden, B&M verlichting, 5 jaar garantie op de onderdelen (behalve accu), goede naservice en garantie.
- Het standaard display is aan de zeer kleine kant (opleg voor een groter display € 300, accu net geen 500Wh (opleg voor een grotere accu € 400)

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500
+Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed,
- Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, kwetsbare display, heeft verder geen fijn stuur, handvaten, trappers, voorlicht, banden, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is zoals de Batavus Dinsdag niet top. Opleg om bovenstaande nadelen weg te werken is € 285.

Aangezien dit mijn eerste e-bike voor mezelf zou zijn, wou ik graag jullie advies of er op de geselecteerde fietsen nog iets is aan te merken en of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien :?

Verder had ik graag geweten of er tussen de Flyer “Panasonic motor” en de “Bosch Perfomance CX” een groot verschil is in actieradius, zodat ik het bereik van de accu’s beter kan inschatten?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
jorispat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:45:
[quote]racinfo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:56:
[...]Dan idd bafang mm 750watt of nog krachtiger...

Is serieuze investering maar lijkt me interessanter dan nieuw uit de Winkel.

Uiteraard ga samen met een fietskenner controleren of wel alle lagers dichtingen enz'. Nog intact zijn.
Dikke merci voor de reactie
Ik heb 2 BBS02's en een BBSHD. Als je degelijkheid wilt zou ik de BBSHD kiezen. Probeer ook eerst of je zonder ' thumbthrottle' kunt leven, want dat is een ketting/tandwiel sloper...

• Vlassie1980
Moris schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:28:
Uit mijn keuze heb ik onderstaande e-bike’s geselecteerd op basis van een sportieve zithouding, krachtige middenmoter, schijfremmen, minstens een Deore derailleur en 400Wh accu.

Van de geteste fietsen genieten de Merida en Flyer momenteel mijn voorkeur.
De Riese & Muller Charger touring + Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 heb ik wegens lokaal niet beschikbaar helaas niet kunnen testen.

Zowel de middemotor van Panasonic (36V X0 75Nm) als de (Bosch Performance Line CX 75Nm) bevielen me zeer goed. De beide motoren hebben tov de Yamaha een nadeel, eens voorbij de 25Km wordt je stevig afgeremd en kost het je flink wat energie om harder te gaan.

+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano XT 11, regelbare stuurpen
- Een iets te slappe Suntour verende voorvork (zou regelbaar moeten zijn), iets te dunne (anti-lek)banden.

+ Panasonic middenmotor 36V X0 75Nm, accu 432Wh, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano Deore 10, regelbare stuurpen, geveerde voorvork SR Suntour MobiE 25 Air, 75 mm, Schwalbe Big Ben banden, B&M verlichting, 5 jaar garantie op de onderdelen (behalve accu), goede naservice en garantie.
- Het standaard display is aan de zeer kleine kant (opleg voor een groter display € 300, accu net geen 500Wh (opleg voor een grotere accu € 400)

+Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed,
- Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, kwetsbare display, heeft verder geen fijn stuur, handvaten, trappers, voorlicht, banden, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is zoals de Batavus Dinsdag niet top. Opleg om bovenstaande nadelen weg te werken is € 285.

Aangezien dit mijn eerste e-bike voor mezelf zou zijn, wou ik graag jullie advies of er op de geselecteerde fietsen nog iets is aan te merken en of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien :?

Verder had ik graag geweten of er tussen de Flyer “Panasonic motor” en de “Bosch Perfomance CX” een groot verschil is in actieradius, zodat ik het bereik van de accu’s beter kan inschatten?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Waar ga je de fiets het meeste voor gebruiken? Het zijn in mijn optiek alle drie prima fietsen. De extra garantie op de motor bij de Flyer is een groot pluspunt aangezien er genoeg Bosch motoren bij hogere km standen mee kappen (been there, done that) ondanks dat fietsen toko's zeggen dat dit niet gebeurt.

• Moris
Vlassie1980 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:04:
[...]
Waar ga je de fiets het meeste voor gebruiken? Het zijn in mijn optiek alle drie prima fietsen. De extra garantie op de motor bij de Flyer is een groot pluspunt aangezien er genoeg Bosch motoren bij hogere km standen mee kappen (been there, done that) ondanks dat fietsen toko's zeggen dat dit niet gebeurt.
De fiets wordt voor het dagelijks woon- en werkverkeer gebruikt, maar daarbuiten ook voor de week- en weekenden wanneer we met de camper weg zijn. Dit betekent dat de tochten behoorlijk wat langer zijn (+/- 80km) en bovendien is het landschap meestal niet vlak.
Alvast bedankt voor de tip ivm met motor Panasonic vs Bosch.

Verder enig idee wat de gemiddelde actieradius van de Panasonic tov de Bosch motoren is, ik stel deze vraag omdat de opleg van een Flyer accu 400 euro bedraagt :o

• Vlassie1980
Moris schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:18:
[...]

De fiets wordt voor het dagelijks woon- en werkverkeer gebruikt, maar daarbuiten ook voor de week- en weekenden wanneer we met de camper weg zijn. Dit betekent dat de tochten behoorlijk wat langer zijn (+/- 80km) en bovendien is het landschap meestal niet vlak.
Alvast bedankt voor de tip ivm met motor Panasonic vs Bosch.

Verder enig idee wat de gemiddelde actieradius van de Panasonic tov de Bosch motoren is, ik stel deze vraag omdat de opleg van een Flyer accu 400 euro bedraagt :o
Ik heb geen ervaring met Flyer motoren maar het gebruik zal niet veel afwijken van andere 250 watt middenmotoren lijkt me. Als je echt 80 km per dag gaat rijden dan zou ik voor een upgrade gaan van de accu tot 630Wh, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.

En let vooral op bij wat fabrikanten melden met actieradius, daar klopt echt geen ene fluit van. Je gaat echt niet tot 200 km fietsen in de eco stand bij constant 15 km/u :)

• Moris
Vlassie1980 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:38:
[...]
Ik heb geen ervaring met Flyer motoren maar het gebruik zal niet veel afwijken van andere 250 watt middenmotoren lijkt me. Als je echt 80 km per dag gaat rijden dan zou ik voor een upgrade gaan van de accu tot 630Wh, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.

En let vooral op bij wat fabrikanten melden met actieradius, daar klopt echt geen ene fluit van. Je gaat echt niet tot 200 km fietsen in de eco stand bij constant 15 km/u :)
Gelukkig heb ik met de Batavus Dinsdag E-Go van mijn vrouw wel ervaring, uit de 400Wh accu haal ik toch een rit van +/- 80km uit. Wel onder deze condities.. terugschakelen bij vertragen / remmen, niet altijd de hoogste ondersteuning nodig, juiste versnelling gebruiken, correcte bandendruk, enz..

Jammer dat de opleg voor een zwaarde Flyer accu een 400 euro bedraagt :|

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:30
Moris schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Gelukkig heb ik met de Batavus Dinsdag E-Go van mijn vrouw wel ervaring, uit de 400Wh accu haal ik toch een rit van +/- 80km uit. Wel onder deze condities.. terugschakelen bij vertragen / remmen, niet altijd de hoogste ondersteuning nodig, juiste versnelling gebruiken, correcte bandendruk, enz..

Jammer dat de opleg voor een zwaarde Flyer accu een 400 euro bedraagt :|
Heb je de Flyer Upstreet 5 al eens in de praktijk getest? Ik vond de Panasonic motor namelijk erg veel geluid maken in vergelijking met mijn Bafang BBS02/HD.

• Moris
doek55 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:40:
[...]
Heb je de Flyer Upstreet 5 al eens in de praktijk getest? Ik vond de Panasonic motor namelijk erg veel geluid maken in vergelijking met mijn Bafang BBS02/HD.
Ja, gisteren tijdens het opendeurweekend heb ik een proefrit met de Flyer Street 5 7.10 gemaakt en kan niet zeggen dat deze lawaai maakte op een rustig traject. De luidruchtigste motor die ik in mijn testparcour ben tegengekomen was de Shimano.

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Vanmorgen op mn Keola naar het werk, er moest wat spul mee voor de techniek les o.a. een Jumbo fietspomp van 40 jaar geleden ;), want de Keola is nu mijn werkpaard. Bleef de achterrem halverwege hangen, bevroren. Dus rustig doortrappend met een aangetrokken Roller Brake doorfietsen. Twee collega's hadden hetzelfde euvel. Ik had er nog nooit van gehoord. Morgenochtend weer met de Kalkhoff forensen, ben benieuwd of die Magura HS11 ook kan bevriezen.

• Tahref

Tahref

God bless you

Pathogen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:04:
Zo'n bizar koopje dat ik héél (on)geduldig afwacht wat de ervaringen zijn :)
& @mrpink83

Amazon geeft aan dat ik mijn fiets tussen 22 mrt - 31 mrt binnen zal hebben.
Ik ben geen (grote) expert in (e)bikes maar zal wel een korte eerste impressie typen.
Als temperatuur iets omhoog gaat, misschien een test ritje.(zou wel een kleine afstand test willen doen)

Bij zoeken naar reviews kwam ik deze tegen:

https://bikesreviewed.com...plus-electric-mtb-review/
https://www.techadvisor.c...tain-bike-review-3669577/

Hun conclusie: Leuke ebike voor beginners/starters.

• doek55
DeSluis schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:25:
Vanmorgen op mn Keola naar het werk, er moest wat spul mee voor de techniek les o.a. een Jumbo fietspomp van 40 jaar geleden ;), want de Keola is nu mijn werkpaard. Bleef de achterrem halverwege hangen, bevroren. Dus rustig doortrappend met een aangetrokken Roller Brake doorfietsen. Twee collega's hadden hetzelfde euvel. Ik had er nog nooit van gehoord. Morgenochtend weer met de Kalkhoff forensen, ben benieuwd of die Magura HS11 ook kan bevriezen.
Ik had vanochtend, voor het eerst na 10.000 km, ook last van een 'bevroren' rollerbrake. Elke keer als ik die rem gebruikte bleef het mechanisme hangen en moest ik dat met de hand lostrekken. Wel vreemd want door het aanlopen werd de rem best wel warm, maar vanmiddag was het weer opgelost. Wellicht was het een combinatie van vuil, vocht en vorst. Vorige week nog wat pittige regenbuien gehad en daarbij veel zand opgepikt.

• jorispat
Frost_Azimov schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb 2 BBS02's en een BBSHD. Als je degelijkheid wilt zou ik de BBSHD kiezen. Probeer ook eerst of je zonder ' thumbthrottle' kunt leven, want dat is een ketting/tandwiel sloper...
Ga deze fiets bezichtigen trek topfuel 9serie
€ 1.100,00

Lijkt het u een degelijke kandidaat? heb, alvast 700euro geboden en was OK voor de verkoper.

Verder ben ik deze kit aan het overwegen https://www.amazon.de/gp/...ID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Kan dit goedkoper/beter?

Heb gelezen dat de motor onvoldoende smering heeft gekregen bij productie. Hierdoor kan hij luidruchtig worden lijkt me verstandig om voor montage dit wel degelijk te doen.

Verder nog displayproblemen bij sommige gebruikers maar realizeer me wel dat je enkel de probleemgevallen hoort klagen...

• doek55
jorispat schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:42:
[...]

€ 1.100,00

Lijkt het u een degelijke kandidaat? heb, alvast 700euro geboden en was OK voor de verkoper.

Verder ben ik deze kit aan het overwegen https://www.amazon.de/gp/...ID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Kan dit goedkoper/beter?

Heb gelezen dat de motor onvoldoende smering heeft gekregen bij productie. Hierdoor kan hij luidruchtig worden lijkt me verstandig om voor montage dit wel degelijk te doen.

Verder nog displayproblemen bij sommige gebruikers maar realizeer me wel dat je enkel de probleemgevallen hoort klagen...
Ik kan niet goed beoordelen of de accu bij die fiets wel in het frame past en de BBSHD zal wat lager komen te hangen omdat de onderbuis laag doorloopt. Ook zul je nog speciale remsensoren nodig hebben icm de hydraulische remmen, want standaard worden mechanische remhendels meegeleverd.

Wellicht is Em3Ev of GreenBikeKit ook een optie om een set samen te stellen. Of een van de Aliexpress aanbieders, want daar ben je vrij zeker dat je geen belasting hoeft te betalen.

Smering is bij de BBSHD goed op orde, maar ik heb zelf direct het fabrieksvet verwijdert en vervangen door Mobilgrease 28, zodat het nylon tandwiel niet aangetast kan worden. Bij mij werkt alles nog na 10.000km door weer en wind. Ik heb alleen problemen gehad met de controller van de BBS02b die continue 750W waarschijnlijk niet zo fijn vond. Daarom gebruik ik nu alweer 2.000km de BBSHD voor woon-werk verkeer.

[ Voor 5% gewijzigd door doek55 op 20-03-2018 10:56 ]

• mrpink83
Tahref schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:45:
[...]
& @mrpink83

Amazon geeft aan dat ik mijn fiets tussen 22 mrt - 31 mrt binnen zal hebben.
Ik ben geen (grote) expert in (e)bikes maar zal wel een korte eerste impressie typen.
Als temperatuur iets omhoog gaat, misschien een test ritje.(zou wel een kleine afstand test willen doen)

Bij zoeken naar reviews kwam ik deze tegen:

https://bikesreviewed.com...plus-electric-mtb-review/
https://www.techadvisor.c...tain-bike-review-3669577/

Hun conclusie: Leuke ebike voor beginners/starters.
Ben zeer benieuwd. Leuk als je iets schrijft!

Btw, de ene review is meer een advertentie.

• roffeltjes
Moris schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:28:

Er zijn een aantal Merida gebruikers op het forum.

@Verwijderd @Vlassie1980 Kunnen jullie je ervaringen delen?
Flyer is een bekend A-merk, maar of er veel ervaring mee is op Tweakers durf ik niet te zeggen. Ik hoor hier ook nooit iets over de Panasonic motor. Ik weet dat zwel de motor als het merk een aantal jaar terug als heel betrouwbaar werd gezien, maar hoe zicht dat nu verhoudt tot de Bosch/Yamaha?Brose motoren durf ik niet te zeggen.
Specs kan je wel vinden. Grof gezegd: Deore groep met Ergotec (Shumpert) en XLC onderdelen. Racktime drager (prima).

Yamaha rijdt erg prettig en qua kosten zit je nog steeds uitstekend. Als je een goede FM hebt die hem voor uitlevering netjes naloopt is er ook verder geen Assemblage issue.
Ik vrees dat er weinig mensen zijn die hier iets zinnigs op kunnen zeggen. FWIW, met bagage, windkracht 3 en polder is 100 km op ECO met een moderne middenmotor zeker haalbaar.

Als je aerodynamisch zit (dus vrij diep), zuinig rijdt kan je daar nog een 25% extra op redden.

• Vlassie1980
[quote]roffeltjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:00:
[...]

Duurtest: Merida E-Spresso 410 EQ 2014
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z8OqZWTpIQ8KlhRky2jGBQJ2/full.jpg

De voornaamste reden om deze fiets aan te schaffen was dat ik een volwaardige e-bike wilde hebben voor mijn woon-werkverkeer. Ik doe dagelijks 52 km.

Hiervoor heb ik lange tijd met een omgebouwde fiets gereden maar dat was het allemaal net niet. Vandaar dus op zoek naar een fabriek af e-bike. Na lang zoeken kwam ik deze mooie Merida E-Spresso tegen.

Ik ben nog vrij jong (34 jaar) dus het was zeker van belang om een sportieve fiets aan te schaffen en geen oubollig model. Deze Merida kwam zeker sportief over en was gelukkig ook nog eens leverbaar in framemaat 61 en ik had ook niet te maken met een levertermijn. Dus ik kon hem gelijk ophalen en meenemen.

UITERLIJK
De fiets oogt erg sportief en is ook gelijk een signaal dat ook jongere mensen steeds meer zien in e-bikes. Je zit echt met een sportieve houding op de fiets. De fiets heeft in de stang een verborgen opbergvak zitten waar je een fietspomp in zou kunnen doen. Mijn eigen fietspomp is helaas te dik, dus dat past niet.

DISPLAY
De Merida heeft een Bosch Intuvia display wat uiteraard een veel voorkomende verschijning is. De Performance Line is te herkennen aan het zwarte plastic, de Active Line is grijs van kleur. Bediening van de functies gaat via de controller knoppen op de linkerkant van het stuur. Er zijn vier ondersteuningsstanden: Eco, Sport, Tour en Turbo, Ik maak meestal gebruik van Turbo omdat ik gewoon snel thuis wil zijn.

De reset knop op het display kan je gebruiken om een aantal functies te resetten wanneer je de trip instellingen wilt bijhouden. Met de “i” knop kun je ook door de diverse functies bladeren. Met de powerknop zet je het systeem aan/uit. De lichtknop heeft op mijn fiets geen functie omdat de verlichting wordt gevoed door een naafdynamo in het voorwiel. Je kunt de verlichting aanzetten via de koplamp en die regelt ook de verlichting achter. Het is wel mooi dat het achterlicht langer aan blijft staan terwijl je stil staat, er zit blijkbaar nog wat reststroom in die ervoor zorgt dat dit langer blijft branden en je dus beter van achteren zichtbaar bent.

RIJ-EIGENSCHAPPEN
De fiets rijdt heerlijk, alles voelt kwalitatief goed aan en met de schijfremmen sta je bij een noodzakelijke noodstop echt snel stil. De vering is ook prima ondanks dat de fiets geen verende zadelpen heeft. De Merida heeft wel een SR Suntour verende voorvork. Je kunt de voorvork eenvoudig vastzetten via een schakelaar op het stuur. De fiets zou door de voorvork vast te zetten stabieler weggedrag moeten krijgen op hogere snelheden maar ik merk daar vrij weinig van. Daarnaast zet ik de voorvork ook amper vast omdat mijn route toch aardig wat hobbels en oneffenheden bevat, het is dus fijner om de vering gewoon te gebruiken.

Helaas is het spatbord voor tamelijk kort waardoor er veel vuil op de motor en je schoenen komt. Ik snap dit overigens wel want als je langere spatborden monteert dan gaat het ten koste van het sportieve uiterlijk van de fiets, maar het is wel lastig.

De motor geeft verder een goede ondersteuning, zeker op Turbo heeft de fiets een snelle acceleratie naar de 25 km/u. Boven de 25 km/u wordt de ondersteuning langzaam afgebouwd en boven de 27 km/u mag je alles zelf doen. De motor is overigens zeker niet stil te noemen, je hoort altijd wel een zoemend geluid. Dit is verder ook afhankelijk van in welke versnelling je fietst, hoe groter het tandwiel hoe meer geluid de motor produceert. Als het een beetje waait hoor je het door het windgeruis amper, maar als het bijna niet waait dan hoor je de motor wel constant. Ik vind dit wel een nadeel aan de fiets maar het is nou ook weer niet constant storend. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen zich eraan ergeren wanneer ze een rustig stukje willen fietsen bij mooi weer bijvoorbeeld. Deze Performance Line motor van Bosch heeft overigens een maximaal koppel van 60 Nm, de Active Line motor heeft 48 Nm. Bij windkracht 5 tegen geeft deze motor de ondersteuning die je nodig hebt. Je ziet dan ook echt rechts bovenin het display dat de motor aardig moet werken om je op gang te houden en zeker wanneer je hem op Turbo zet. Het is dan soms wel even balanceren tussen de ondersteuningsstanden omdat je anders zonder stroom komt te staan want de motor onder volle belasting slurpt de accu als het moet binnen een uur helemaal leeg.

ACCU
De accu is 400Wh, dit is de hoogste capaciteit die Bosch kan leveren. Volgens mij zijn ze gestopt met het leveren van 300Wh accu’s. Onder normale weersomstandigheden is 400Wh voor 52 km dagelijks genoeg voor een retourtje. Maar als de omstandigheden zwaarder worden dan moet ik zeker op mijn werk de accu bijladen. In de zomer laat ik de accu nog wel eens op mijn fiets in de stalling zitten, het waait dan vaak minder waardoor ik minder stroom verbruik en ook de temperatuur heeft dan geen invloed op de accu. Maar als het kouder wordt laad ik de accu altijd bij.

De accu zou minimaal 500 volledige ladingen aan moeten kunnen. Ik merk voorlopig nog niks van verlies in capaciteit. Opladen gaat vrij rap en na 3,5 uur is de accu volledig opgeladen. Voor de winter heb ik een speciale hoes voor de accu om deze warm te houden, zodra er meer bekend is of dit werkt(heb eerst wat kou nodig), zal ik een review schrijven.

VERSNELLINGEN
De 410 EQ is een model met een derailleur en 10 versnellingen. Ik heb heel lang zitten twijfelen tussen een naafversnelling en derailleur. Ik kwam deze fiets tegen bij 12gobiking toen hij net uit was en hij was ook nog eens gelijk framemaat 61, de levertijden van andere Merida modellen waren heel wat langer. Daarnaast was de 308 EQ te basic voor mij ( lagere capaciteit accu, Active Line motor ) terwijl de 400A EQ met NuVinci Harmony net even te duur was. Moet zeggen dat de fiets wel lekker licht rijdt maar dat ik binnenkort wel de cassette moet gaan vervangen. Het kleinste tandwiel begon al na 1500 km over te slaan en is onder coulance vervangen. Probeer nu wat meer te schakelen om dit kleinste tandwiel wat meer te ontzien. De cassette heeft een indeling van 11-34 en ik vind dit toch wat minder prettig. Die grootste tandwielen gebruik ik niet. Alleen tandwielen 11,13 en 15 gebruik ik. Een race cassette is zeker een optie zodat je fijnere verhoudingen hebt tussen de versnellingen.

CONCLUSIE
Al met al een zeer comfortabele woon-werkverkeer fiets met een sportief uiterlijk. Ik stap altijd met een vertrouwd gevoel op deze fiets, alles is degelijk en de fiets vertoont een fijn rijgedrag. Mijn gemiddelde snelheid ligt op de 25 km/u en daarmee rijd ik in +/- 65 minuten naar mijn werk. Ik trok ook veel bekijks en iedereen op mijn werk vond het een mooi model. Aan elke fiets kleeft een nadeel en de voornaamste punten die beter hadden gekund waren de toch wel hoorbare motor en de spatborden die eigenlijk te kort zijn.
Zie bovenstaand, erg fijne fiets. Jaar geleden de overstap gemaakt naar een Bulls Green Mover speed pedelec omdat het me wat te langzaam ging. Buiten het feit dat de motor na 2 jaar storingen gaf was het een hele fijne fiets.

• jimh307
  • Niet online
racinfo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:15:
@jimh307,
Een lader met een stroomsterkte van 2A aangesloten op een accu waarin (10x) 5 parallel geschakelde 18650 cellen zitten zal per cel daarvan 1/5 (=0.4A) laadstroom belasten? Je blijft hierdoor toch ruim onder 1C of zie ik dit nu verkeerd?
Als de cel in jouw voorbeeld een capaciteit van 400 mAh heeft worden alle cellen met 1C geladen. Als je een fietsaccu op gaat laden met 20 Ampère terwijl deze een capaciteit heeft van 20 Ah dan laad je met 1C. Als er 5 cellen in parallel zouden zitten dan is de capaciteit van een string 4 Ah. Die 20 ampère laadstroom wordt dan verdeeld over 5 cellen die je in dit geval allemaal tegelijk oplaad met 1C.
Het opladen geschied met de totaal capaciteit van alle cellen samen. Het maakt dan niet uit hoeveel cellen er in serie of parallel staan; de laadstroom verdeeld door de totaalcapaciteit bepaald de C waarde :)

@Rob Z
Niet alle laders zijn CCCV, maar het kan ook een IUU(a/0) lader zijn en die mogen geen NCA en NMC cellen laden. Voor energiecellen met meerdere legeringen is louter CCCV aangewezen. Dit heeft te maken met de chemie in de cellen. Deze zijn bij NCA en NMC aardig complex.

• Frost_Azimov
[...]

€ 1.100,00

Verder ben ik deze kit aan het overwegen [url]https://www.amazon.de/gp/aw/d/B06WWBJM8Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1521534695&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=bafang+1000w&dpPl=1&dpID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Ik sluit me aan bij Doek m.b.t. ruimte voor de accu vanwege de wat vreemde stangen/hoeken, dus zorg dat je dat goed controleert. Verder lijkt de fiets te voldoen.

Dingen om rekening mee te houden:

1. Goede ruimte voor accu
2. goede bevestiging van de accu, met name bij wat ruiger gebruik van de fiets. Ik heb uiteindelijk zelfs een paar gaten door mijn frame geboord om de accu op te hangen, omdat alle andere oplossingen uiteindelijk na een paar duizend kilometer begonnen te rammelen, met schade aan de accu tot gevolg.
3. Als je de BBSHD neemt krijg je een vrij lelijk tandwiel er bij. Ik heb die uiteindelijk vervangen, voor een chainring met een groter tandwiel (54 tands) zodat ik een wat betere krachten-verdeling kreeg. (zo'n chainring is inmiddels ook voor de bbs02/01 te krijgen, aanrader, want dan kun je ook gewone tandwielen gebruiiken i.p.v. alleen bafang)
4. die hydraulische remmen zijn niet zo'n probleem, want je kunt de remmen die je bij de motor krijgt makkelijk aanpassen. Beschijvingen eerder in dit forum te vinden.
5. een verende zadelpen is te overwegen.
6. display: de DPC-14 is goed, de 750c ziet er leuk uit, maar de clock is niet goed (irritant) en dan is er net een nieuwe DPC18, maar die laatste heb ik net besteld, dus nog geen ervaring mee.
7. Bij de aanschaf van de accu; lees je goed in, dingen om naar te kijken/op te letten; GA cells, merken als Samsung, LG, Panasonic en Sanyo. Een 'dolphin' style accu past vaak goed en ziet er modern uit (die bottles zijn nu toch wel wat ouderwets). Maar ook daar; kies een gangbaar model, zodat je later eventueel zonder al te veel moeite een vervanger kunt kopen. Ik heb bijvoorbeeld een 'dure' accu voor de commutes (bijna 500 euro) maar ook een goedkope met china- cells voor rond de 200 euro, gewoon voor het gemak en zodat ik mijn accu's wat makkelijker met beleid kan laden zonder dat ik de fiets moet laten staan (ja ik weet het, hij doet het ook zonder accu ;-)
8. overweeg gelijk een tweede acculader te kopen (voor op je werk bijvoorbeeld)

Het setje wat je op ebay linkt ziet er leuk uit, maar ik heb geen idee hoe reputable de seller is. De stores die Doek aangeeft hebben een goede reputatie. Let op dat veel van deze leveranciers ook gewoon vanuit duitsland leveren. Ik had mijn accu gewoon binnen twee dagen bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe het met de wet zit in Belgie, maar je begrijpt dat je zelf daar goede voorzorgsmaatregelen kunt nemen.

Neem betrouwbare goede verlichting, begin te rijden zonder thumbthrottle, gebruik een goede helm, overweeg de BBSHD te limiteren door 'm te programmeren middels de speciale kabel en software etc. etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Frost_Azimov op 20-03-2018 13:30 ]

• Rob Z
jimh307 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:11:
[...]
@Rob Z
Niet alle laders zijn CCCV, maar het kan ook een IUU(a/0) lader zijn en die mogen geen NCA en NMC cellen laden. Voor energiecellen met meerdere legeringen is louter CCCV aangewezen. Dit heeft te maken met de chemie in de cellen. Deze zijn bij NCA en NMC aardig complex.
OK, ik wil eerst het stroom/spanningsverloop van de originele lader in kaart zien te brengen.
Als ik dat vervolgens met een andere lader weet te reproduceren (met het liefst een lagere stroom), dan deugt het?

• Frost_Azimov

Kan dit goedkoper/beter?
yup: https://www.aliexpress.co...010612.0.0.68e5ec94lzZJwG

Hier heb ik mijn accu vandaan.

Hmmm, niets aan doen als het niet nodig is. Mijn motor is zo stil dat je 'm niet eens hoort. If it aint broke... don't fix it. Mocht tie geluid gaan maken kun je altijd nog re-greasen (ik heb de mobil-28 wel klaarliggen)

[ Voor 8% gewijzigd door Frost_Azimov op 20-03-2018 16:34 ]

• doek55
Frost_Azimov schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:31:
[...]

yup: https://www.aliexpress.co...010612.0.0.68e5ec94lzZJwG

Hier heb ik mijn accu vandaan.

[...]

Hmmm, niets aan doen als het niet nodig is. Mijn motor is zo stil dat je 'm niet eens hoort. If it aint broke... don't fix it. Mocht tie geluid gaan maken kun je altijd nog re-greasen (ik heb de mobil-28 wel klaarliggen)
Je wilt alleen wel voorkomen dat het zwarte fabrieksvet op je nylon tandwiel komt. Bij mijn BBS02b was dat na 6.000km toch al door de lager gelekt en een beetje bij het nylon tandwiel gekomen. Bij de BBSHD kun je heel makkelijk het vet vervangen door ander vet, zoals Mobilgrease 28, want de secondary gear pak je er zo uit als je de beschermkap eraf haalt.

• Moris
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:59:
[quote]roffeltjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:00:
[...]
[...]
Zie bovenstaand, erg fijne fiets. Jaar geleden de overstap gemaakt naar een Bulls Green Mover speed pedelec omdat het me wat te langzaam ging. Buiten het feit dat de motor na 2 jaar storingen gaf was het een hele fijne fiets.
Alvast bedankt voor je bijdrage :)

Als ik het wat duurdere merk Merida vergelijk met de concurrentie krijg je bij deze fiets Merida E-Spresso Sport 511 (model 2018) best wel zeer goed uitgeselecteerde onderdelen voor wat je ervoor betaald, buiten de wat matige SR SUNTOUR NCX SF14 E-RL Air zit je wel vrij goed. Het zou best kunnen dat ik deze verende vork nog wijzig naar een betere of indien er bredere banden zoals de Swalbe Marathon Plus Tour 48mm onder kunnen, gewoon voor een vaste vork kies.

Ik stel me alleen de vraag ivm je motorproblemen of dit bij Bosch veel voorkomt, ook al worden er best veel van deze motoren verkocht? Hoe was je ervaring met de naverkoopdienst ivm garantieafhandeling, enz..?

• Vlassie1980
Moris schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:31:
[...]

Alvast bedankt voor je bijdrage :)

Als ik het wat duurdere merk Merida vergelijk met de concurrentie krijg je bij deze fiets Merida E-Spresso Sport 511 (model 2018) best wel zeer goed uitgeselecteerde onderdelen voor wat je ervoor betaald, buiten de wat matige SR SUNTOUR NCX SF14 E-RL Air zit je wel vrij goed. Het zou best kunnen dat ik deze verende vork nog wijzig naar een betere of indien er bredere banden zoals de Swalbe Marathon Plus Tour 48mm onder kunnen, gewoon voor een vaste vork kies.

Ik stel me alleen de vraag ivm je motorproblemen of dit bij Bosch veel voorkomt, ook al worden er best veel van deze motoren verkocht? Hoe was je ervaring met de naverkoopdienst ivm garantieafhandeling, enz..?
Bij 16000 kilometer kreeg ik een foutmelding. Volgens mij 503 interne motor fout.

Ik had nog 1 maand garantie en de motor was binnen 1 werk vervangen. De nieuwe motor was ook een stuk stiller dus ik ben zeer tevreden over de service.

• roffeltjes
@Moris, ik heb alleen lange termijnervaring met de oude ION en Yamaha middenmotoren.

Ik vermoed dat Yamaha vooralsnog het meest betrouwbaar is, maar Bosch is sowieso niet onbetrouwbaar (zeker niet in vergelijking met Naafmotoren!). Dit vermoeden is vooral gebaseerd op wat ik zelf ervaar en verder hier en in het Duitse Pedelecforum lees.

Maar alles kan kapot.

Verzekeren is wel een aanrader, ik heb dat er dubbel en dwars uitgehaald door stomme pech. Kost geen drol in verhouding met de kosten die je maakt als je echt veel fietst, immers meer fietsen is meer pech, vrij logische correlatie :+

• Moris
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:32:
[...]
Bij 16000 kilometer kreeg ik een foutmelding. Volgens mij 503 interne motor fout.

Ik had nog 1 maand garantie en de motor was binnen 1 werk vervangen. De nieuwe motor was ook een stuk stiller dus ik ben zeer tevreden over de service.
Gelukkig dat dit nog netjes onder waarborg viel :)
roffeltjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:51:
@Moris, ik heb alleen lange termijnervaring met de oude ION en Yamaha middenmotoren.

Ik vermoed dat Yamaha vooralsnog het meest betrouwbaar is, maar Bosch is sowieso niet onbetrouwbaar (zeker niet in vergelijking met Naafmotoren!). Dit vermoeden is vooral gebaseerd op wat ik zelf ervaar en verder hier en in het Duitse Pedelecforum lees.

Maar alles kan kapot.

Verzekeren is wel een aanrader, ik heb dat er dubbel en dwars uitgehaald door stomme pech. Kost geen drol in verhouding met de kosten die je maakt als je echt veel fietst, immers meer fietsen is meer pech, vrij logische correlatie :+
Intussen heb ik vandaag nog eens met de Flyer upstreet 5 met Panasonic motor kunnen rijden en deze wordt vanwege de laatste rijervaring (vergelijk met Yamaha) en prijstelling van mijn lijstje geschrapt.

Er blijft van de geteste fietsen met Bosch-motor momenteel nog enkel de Merida over. Jammer dat de keuze met Yamaha-motor zo beperkt is :(

Met Yamaha motor ben ik het merk Haibike nog tegengekomen, die normaal gezien via een dealer in de buurt zou moeten te verkrijgen zijn. Iemand ervaartng met het merk en eens zijn mening over de gemonteerde onderdelen wil geven?

Haibike Sduro Trekking 6.0 = €2.899 = 24Kg
https://www.haibike.com/d...9/2018-sduro-trekking-6-0
Yamaha motor, Accu 500Wh, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano XT 20 Speed

⁃ Michelin Protek Cross, 42-622 evengoed als de Swalbe Marathon Plus Tour?
⁃ Pedalen?
⁃ Suntour vork wisselen voor een beter exemplaar (wat is een goede en betaalbare verende vork?
⁃ handvatten te vervangen door Ergon exemplaren

Als ik mijn keuze heb gemaakt sluit ik voor de extra waarborg en geruststelling een 5-jarige garantie af :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 13:51

BertV

Handgemaakt

Hopelijk krijgen we snel hogere temperaturen. Ik ben het nu wel zat zo.

Ik merk dat lage temperaturen niet veel uitmaken voor de actieradius van mijn Bosch-accu.
Wind tegen... ook al stelt het weinig voor kwa windkracht, dat hakt er wel in.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Moris schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:13:
[...]

Er blijft van de geteste fietsen met Bosch-motor momenteel nog enkel de Merida over. Jammer dat de keuze met Yamaha-motor zo beperkt is :(
Je zou ook nog bij Giant kunnen kijken, ook met Yamaha motor.

(mijn keuze indien ik ooit van Bafang verander - lijkt niet waarschijnlijk)

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 21-03-2018 11:01 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Als de cel in jouw voorbeeld een capaciteit van 400 mAh heeft worden alle cellen met 1C geladen. Als je een fietsaccu op gaat laden met 20 Ampère terwijl deze een capaciteit heeft van 20 Ah dan laad je met 1C. Als er 5 cellen in parallel zouden zitten dan is de capaciteit van een string 4 Ah. Die 20 ampère laadstroom wordt dan verdeeld over 5 cellen die je in dit geval allemaal tegelijk oplaad met 1C.
Het opladen geschied met de totaal capaciteit van alle cellen samen. Het maakt dan niet uit hoeveel cellen er in serie of parallel staan; de laadstroom verdeeld door de totaalcapaciteit bepaald de C waarde :)

@Rob Z
Een lader van 20 A? Ik noemde een lader van 2 A. En mijn cellen zijn wel meer dan 400 mAh, alhoewel dat voor mijn vraag geen item is.

• Finesse
  • Niet online
[...]
Sommige Winora modellen hebben nog een Yamaha motor.
https://www.winora.com/de...an-9/?colorId=240&frame=3

• zonnefreak
racinfo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:15:
@jimh307,
Denk dat jimh307 je vraag verkeerd geïnterpreteerd heeft.

Wat jij schrijft klopt volgens mij wel. Het kan alleen wel zo zijn dat al die 5 cellen die parallel geschakeld zijn een verschillende Ri hebben. (inwendige weerstand). Dan kan het misschien toch voorkomen dat de cel met de laagste Ri, in eerste instantie toch de meeste stroom gaat opnemen. Maar ik vermoed dat dit toch van korte duur zal zijn zodat het vrij snel over de 5 cellen verdeeld word. :)

• zonnefreak
[...]

[...]

Intussen heb ik vandaag nog eens met de Flyer upstreet 5 met Panasonic motor kunnen rijden en deze wordt vanwege de laatste rijervaring (vergelijk met Yamaha) en prijstelling van mijn lijstje geschrapt.

Met Yamaha motor ben ik het merk Haibike nog tegengekomen, die normaal gezien via een dealer in de buurt zou moeten te verkrijgen zijn. Iemand ervaartng met het merk en eens zijn mening over de gemonteerde onderdelen wil geven?

Yamaha motor, Accu 500Wh, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano XT 20 Speed

⁃ Pedalen?
⁃ Suntour vork wisselen voor een beter exemplaar (wat is een goede en betaalbare verende vork?

Als ik mijn keuze heb gemaakt sluit ik voor de extra waarborg en geruststelling een 5-jarige garantie af :)
Maar kun je dan voor elk merk en type dan zo'n 5 jarige garantie afsluiten dan?

• Moris
Enkel de Wimor Yucatan 20 met Yamaha motor ziet er enigzins wat interessant uit.
racinfo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:56:
[...]
Je zou ook nog bij Giant kunnen kijken, ook met Yamaha motor.
(mijn keuze indien ik ooit van Bafang verander - lijkt niet waarschijnlijk)
Giant heb ik reeds in overweging genomen, maar op de verende vork "type headshok" knapte ik af.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Moris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:47:
[...]

Enkel de Wimor Yucatan 20 met Yamaha motor ziet er enigzins wat interessant uit.

[...]

Giant heb ik reeds in overweging genomen, maar op de verende vork "type headshok" knapte ik af.
Ik moet eerlijk zeggen dat de voorvering mij met de proefrit niet verontrustte maar ik weet natuurlijk niet hoe die is bij verder gebruik, daar was de proefrit te beperkt voor.

Het voornaamste pluspunt is dat de beide vorkscheden een geheel zijn, zoals bij een starre vork ook het geval is. Daardoor zijn verschijnselen als het ongelijk inveren van de veerbenen of het torderen van de vork
bij dit systeem geheel afwezig. Remblokjes die in de bocht de velg spontaan aanwrijven komen ook niet voor. Een ander voordeel is dat het verende gedeelte langs een serie naaldlagers loopt, waardoor het minder wrijving heeft en eerder in zal veren dan telescopische vorken. De Headshok vorken zouden daarom beter reageren op kleine oneffenheden.

De nadelen zijn er natuurlijk ook: door de constructie ligt de balhoofdbuis tamelijk hoog, waardoor vaak een stuurpen met een negatieve hoek gebruikt wordt.
Vooral bij het medium model loopt de bovenbuis wel heel schuin. Voor de Killer-V en Super-V modellen is dit allemaal van minder belang. De totale veerweg is in vergelijking met sommige andere vorken aan de korte kant, nl. 60 tot 70 mm. En het kan soms ook een nadeel zijn om een uniek systeem te hebben, waar maar weinig fietsenmakers in Nederland verstand van hebben, of uberhaupt het gereedschap bezitten om eenvoudige onderhouds- en reparatieklusjes op uit te voeren.

• Vlassie1980
[...]

[...]

⁃ Pedalen?

Ik heb geen ervaring met het merk maar het is wel een degelijke fiets als ik naar de hardware kijk. Wat mij betreft een goede concurrent voor de Merida en ook mooier vind ik persoonlijk.

• Finesse
  • Niet online
Moris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:47:
[...]
Misschien kan je dan wel meteen beslissen om die prul (verende vork) meteen eruit te laten zwieren en voor een vast exemplaar te gaan.
Voor jouw doeleinden is een verende vork zeker geen must, wat dikkere banden en dan heb je voldoende comfort ... mijn bescheiden mening.

• Vlassie1980
Ik heb nu nog steeds een Trek XM700+ als leenfiets en die heeft ook een mono headshock erop zitten:
Afbeeldingslocatie: https://bicyclebluebook.blob.core.windows.net/large/trek-xm700-239175-1.jpg

Kan alleen maar beamen dat dit voor geen meter veert en heel irritant is, waarschijnlijk ook doordat deze fiets hele dunne bandjes heeft.

Die Giant heeft echter gewoon een fatsoenlijke Rockshock voorvork erop zitten?
Afbeeldingslocatie: https://giantcdn-qu2qwwv2de7wv85rz.stackpathdns.com/remote/www.giant-bicycles.com/_upload_nl/bikes/models/xxl/Explore%20Eplus%200.jpg?width=2000&quality=80&mode=none&bgcolor=white

• Moris
@racinfo, Vlassie1980 en Finesse
Eigenlijk ben ik niet echt een voorstander van een verende vork of je moet al een behoorlijk een fijne en goed verende vork hebben, wat helaas dan weer de prijs van de fiets de hoogte in duwt.

Ivm de verende vork van het "type headshok" lijkt me de ingreep mbt het verwijderen van deze op estetisch vlak nog haalbaar. Bij de klassieke vering technisch ook perfect mogelijk, maar volgens mij zit je dan weer met het nadeel dat de vork niet uit dezelfde kleur als het frame bestaat, wat dan weer minder oogt en afbreuk doet aan het geheel.

• Finesse
  • Niet online
Zelf zou ik ook gaan voor geen vering, nergens, niet vanachter, niet vanvoor, geen verende zadel - stuurpen.
Maar dat had ik je reeds duidelijk gemaakt.
Voor mezelf zou ik deze kiezen (moest ik een fatsoenlijke dealer vinden alsook geschikte maat).
https://www.ghost-bikes.c...b-square-trekking-b68-al/
Alleen de motor had ik liever in CX uitvoering gezien, maar uiteindelijk is er wel altijd iets wat niet volledig naar wens is.
Trouwens, nog een vraagje hierover ... kan een Bosch Active Line Plus worden vervangen door een Bosch Performance Line CX uitvoering, ja toch?

• Vlassie1980
Finesse schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:35:
Zelf zou ik ook gaan voor geen vering, nergens, niet vanachter, niet vanvoor, geen verende zadel - stuurpen.
Maar dat had ik je reeds duidelijk gemaakt.
Voor mezelf zou ik deze kiezen (moest ik een fatsoenlijke dealer vinden alsook geschikte maat).
https://www.ghost-bikes.c...b-square-trekking-b68-al/
Alleen de motor had ik liever in CX uitvoering gezien, maar uiteindelijk is er wel altijd iets wat niet volledig naar wens is.
Trouwens, nog een vraagje hierover ... kan een Bosch Active Line Plus worden vervangen door een Bosch Performance Line CX uitvoering, ja toch?
Mooie fiets die Ghost. En ook mooi om te zien dat Bosch wat meer afstapt van dat irritante kleine voortandwiel wat alleen maar voor meer slijtage zorgt.

Denk niet dat je deze motor om kunt wisselen, de Active Line plus is nieuwer, compacter en lichter als de Performance Line CX volgens mij en zal dus niet passen.

• Finesse
  • Niet online
Moris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:32:
...maar volgens mij zit je dan weer met het nadeel dat de vork niet uit dezelfde kleur als het frame bestaat, wat dan weer minder oogt en afbreuk doet aan het geheel.
Kwestie van de vaste vork even naar de spuitcabine te brengen bij het plaatselijk carrosserie / lak bedrijf.
Ik vind, en dat is natuurlijk erg persoonlijk, zo'n verende vork op een fiets ook maar een gedrocht, dan nog liever een vaste in neutrale kleur.

• Moris
Finesse schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:43:
[...]
Kwestie van de vaste vork even naar de spuitcabine te brengen bij het plaatselijk carrosserie / lak bedrijf.
Ik vind, en dat is natuurlijk erg persoonlijk, zo'n verende vork op een fiets ook maar een gedrocht, dan nog liever een vaste in neutrale kleur.
Ik neem deze fietskleur even als voorbeeld, past hier een in de zwarte kleur gespoten vaste vork dan op :?
Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.