Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.595 views

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
Benefit schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:22:
Technoaddict

Ik ben wel gecharmeerd van deze Sparta R5TE
Achterwielmotor, 500 W accu mogelijk, riemaandrijving en mogelijkheid de garantie tot 5 jaar te verlengen. Ziet er ook wel stoer uit, al oogt de bagagedrager wat iel.
YouTube: Sparta R5Te
Moet zeggen dat ik het ook een mooi fietsje vind, mooie eigenschap dat hij een riem heeft. Alleen maar 5 versnellingen is een twijfel gevalletje. Maar met een e-bike is dat net wat minder kritisch denk ik.

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik heb nu een Sparta e-bike met 3 versnellingen, meer dan voldoende.

• Benefit
Overigens, een domme vraag wellicht, maar hoe log je hier uit?

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Benefit schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:30:
Overigens, een domme vraag wellicht, maar hoe log je hier uit?
Rechtsboven, bij je pickname, aanklikken, scroll geheel naar beneden en daar staat uitloggen.
Doe ik overigens nooit.
bgttje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:15:
Ff een regelaartje in m'n laders gezet want je wordt gek van die snel draaiende fannetjes.
https://www.ebay.com/itm/...d5c05a:g:LSoAAOSwstxU2yHZ
Wel koellichaam ervan af gehaald.
Voor de prijs behoef je het niet te laten, koellichaam mag er af als max stroom niet meer dan 300 mA bedraagt, dat zal bij een lader niet meer zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door racinfo op 05-03-2018 17:22 ]

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:53
Technoaddict

Achterwielmotor, 500 W accu mogelijk, riemaandrijving en mogelijkheid de garantie tot 5 jaar te verlengen. Ziet er ook wel stoer uit, al oogt de bagagedrager wat iel.
Ziet er idd OK uit. Maar wat zijn de ervaringen met die motor? Mij is verteld dat ik vooral naar fietsen moet kijken met Bosch motor. Yamaha staat ook hoog in het rijtje met goede / betrouwbare motoren. De motoren zijn toch de meest kritische onderdelen van de elektrische fiets.

• Benefit
Racinfo: Thanx!

Technoaddict

Er zit een E-motion motor in. Sparta gebruikt o.a. dit systeem al jaren. Ik geloof dat Roffeltjes daar veel van af weet. Verder kun je met de garantieverlenging 5 jaar i.i.g. zonder extra kosten rondrijden. De Razer en Dinsdag zijn ook mooie fietsen, de Yamaha-motor wordt geroemd.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Tot welke spanning laden de bekende merken zoals Bosch etc de accu's, 4.2v per cell? Ik laad mijn cellen tot 3.95v per cell.
Bij de elektrische auto's weten we ook dat ze de cellen niet helemaal vol laden om een langere accu levensduur mogelijk te maken.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:24
Dacuuu schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:15:
Tot welke spanning laden de bekende merken zoals Bosch etc de accu's, 4.2v per cell? Ik laad mijn cellen tot 3.95v per cell.
Bij de elektrische auto's weten we ook dat ze de cellen niet helemaal vol laden om een langere accu levensduur mogelijk te maken.
Ik weet uit eigen metingen dat de bosch stopt als de spanning 41.5 a 41.6 volt is bij 10 cellen in serie. :)

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Technoaddict

De vijf jaar garantie is in elk geval een groot pluspunt, en terzelfder tijd absoluut aan te raden. Mijn vader, moeder en zus hebben iets minder dan drie jaar geleden alle drie een Sparta met achterwielmotor gekocht, waarbij die van mijn vader een speed pedelec is (Sparta ION E-speed). Bij alle drie de fietsen is de batterij stuk gegaan en bij de fiets van mijn zus is ook de motor vervangen dienen te worden. Gelukkig allemaal met verlengde garantie.

De fietsenmaker was overigens heel erg blij dat hij de meeste van zijn klanten had kunnen overtuigen de extra verzekering te nemen. Hij heeft vorig jaar tientallen kapotte batterijen moeten vervangen, vertelde hij met een heel diepe zucht, want natuurlijk erg vervelend voor hem. Het is amper te geloven dat daar door Sparta nog iets aan wordt verdiend. Misschien dat de 'verplichting' om de batterij altijd aan de lader te hangen daar voor iets tussen zit.

Over de rijeigenschappen van de betreffende fietsen zijn mijn familieleden wel erg te spreken, en ikzelf ook. En wanneer je batterij na bijna drie jaar sneuvelt en deze kosteloos wordt vervangen, ben je natuurlijk een beetje bij de gelukkigen. Je zou bijna soort van gaan hopen dat het binnen de twee jaar nog een keertje gebeurt. Dan zit je voor een schappelijke prijs altijd met een verse batterij, zolang ze het niet begeeft.

Let wel dat je met de 500 Wh batterij slechts 30 kilometer kan rijden als het wat tegen zit (koude, tegenwind etc.). (In geval van een speed pedelec, wat de Sparta R5Te niet is.)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Technoaddict

Voor dat geld een heel mooie fiets maar met 300 Watt accu kom je niet ver op turbo (15-30km), een extra 250 euro voor een 500 watt accu is zeker een aanrader!
https://www.sparta.nl/ele.../regular-e-bikes/r5te-ltd

• technoaddict
racinfo schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:56:
[...]

Voor dat geld een heel mooie fiets maar met 300 Watt accu kom je niet ver op turbo (15-30km), een extra 250 euro voor een 500 watt accu is zeker een aanrader!
https://www.sparta.nl/ele.../regular-e-bikes/r5te-ltd
Ligt dat dan aan de Accu? Of heeft een Bosch of Yamaha het zelfde bereik met een 300 accu? Jef schrijft hier boven dat je met een 500 Accu in slechte omstandigheden ook wel eens 30 KM zou kunnen halen. Dat vind ik behoorlijk weinig. Maar goed, dat betreft de Turbo stand dus.. Toch een stand die je met tegenwind zou willen nemen lijkt mij :)
De prijs van die Sparta gaat natuurlijk wel met 250 euro omhoog als je de 500 accu zou nemen. Dan kom je dicht in de buurt bij de prijs van een Batavus Dinsdag.
Keuzes Keuzes. Binnenkort maar eens langs gaan bij de Fietser in Ede om enkele fietsen te testen.

• Benefit
JefVB

30 km met een 500 W accu is erg weinig.
Ik heb nu 5 jaar een Sparta Pick up electric, e-motion voorwielmotor in een zware fiets met 250 W vermogen, waarbij je meestal rechtop zit. Met die accu heb ik 4 jaar gedaan, 8000 km, meestal in stand 3 of 4 van de 5, ritjes van 20 km in totaal. Er was meestal nog 10 à 20% capaciteit over.
Dat een fiets met een dubbele capaciteit, waarbij je ook nog wat voorovergebogen zit, nauwelijks beter presteert lijkt mij na ook nog 5 jaar verdere ontwikkeling van accu's erg frappant.
Tenzij de achterwielmotor meer energie vreet?

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Giant geeft zelf aan dat het bereik met de turbo stand 30-60 km is met de 500wh accu. Dat klinkt niet zo zuinig en wellicht komt dat door de achterwielmotor. Aan de andere kant, misschien is dit wel een heel reëel beeld die de fabrikant schetst.

Ik vind de Giant een zeer leuke fiets! De riemaandrijving is een grote plus! 5 versnellingen, mits goed geplaatst, is meer als voldoende.
500 watt motor er op en een 1000wh accu en je hebt een hele leuke SP!

• RD11
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
[quote]technoaddict schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Ligt dat dan aan de Accu? Of heeft een Bosch of Yamaha het zelfde bereik met een 300 accu?

Hieronder de resultaten van een test uit "Das Elektrorad" van mei 2017. Voor wat zo'n test waard is natuurlijk.

Testbedingungen:
120 kg Systemgewicht
150 W Tretleistung (mit PowerTap Messpedalen gemessen und dem Pedaleur laufend angezeigt)
Angestrebtes Fahrtempo war im Mittel ca. 13 km/h.

Wenn man die Liste der getesteten Pedelecs nach Effizienz / Wirkungsgrad ordnet, dann sieht es so aus:

Am effizientesten war ein Batavus E-Zonar (Yamaha PW-Serie) mit 18,96 Wh/km.
Ein Merida eBigNine 900 (Shimano StepsTour) verbrauchte 20,66 Wh/km.
Ein Carver Sonic C.01 (Bosch Performance Line) 21,34 Wh/km.
Ein Flyer T-Serie mit Standard Panasonic Mittelmotor nahm sich 21,44 Wh/km.
Ein Cube Cross One (Bosch Active Line) verbrauchte 21,80 Wh/km.
Ein Giant Full e (Yamaha PWX-Serie) verbrauchte 21,85 Wh/km.
Ein Kalkhoff Integrale EvoRS (Impulse) brauchte 22,01 Wh/km.
Ein Maxx Crossmaxx EL (Brose T-Modell) nahm sich 23,17 Wh/km.
Ein Falkenjagd E-Hoplit (Shimano E8000) schluckte 24,23 Wh/km.
Ein Pegasus Premio E11 (Bosch Performance Line CX) verbrauchte 25,91 Wh/km.
Ein Elby Bike mit BionX D-Serie Motor benötigte 26,22 Wh/km.
Die meisten Wh/km verbrauchte ein BH Atom Jet Pro (Brose) mit 27,09 Wh/km.

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
technoaddict schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Jef schrijft hier boven dat je met een 500 Accu in slechte omstandigheden ook wel eens 30 KM zou kunnen halen. Dat vind ik behoorlijk weinig. Maar goed, dat betreft de Turbo stand dus.. Toch een stand die je met tegenwind zou willen nemen lijkt mij :)
Benefit schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:44:
JefVB

Excuses! Ik dacht - geheel verkeerdelijk - dat het hier om een speed pedelec ging. De 30 kilometer bereik met de batterij van 500 Wh geldt voor de Sparta speed pedelec van mijn vader. Over het rijbereik kan ik me dus verder niet uitlaten.

Ziet er verder wel een heel aardige fiets uit. En in tegenstelling tot vele anderen, ben ik zelf wel gecharmeerd door elektrische fietsen met een achterwielmotor. Zou wel altijd opteren voor de batterij met de hoogste capaciteit.

• Benefit
mrpink83

Giant? Of bedoel je de Sparta, waarover het hier gaat.

• mrpink83
Benefit schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:55:
mrpink83

Giant? Of bedoel je de Sparta, waarover het hier gaat.
Excuus, heb het over de Sparta. (heb zelf een Giant) :)

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
Benefit schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:44:
JefVB

Ik heb nu 5 jaar een Sparta Pick up electric, e-motion voorwielmotor in een zware fiets met 250 W vermogen, waarbij je meestal rechtop zit. Met die accu heb ik 4 jaar gedaan, 8000 km, meestal in stand 3 of 4 van de 5, ritjes van 20 km in totaal. Er was meestal nog 10 à 20% capaciteit over.
Dat een fiets met een dubbele capaciteit, waarbij je ook nog wat voorovergebogen zit, nauwelijks beter presteert lijkt mij na ook nog 5 jaar verdere ontwikkeling van accu's erg frappant.
Tenzij de achterwielmotor meer energie vreet?
Om snel te gaan verbruik je gewoon veel meer energie.
En die 500wh accu's zijn gewoon erg klein voor een speed pedelec. Ik heb een tijdje rondgereden met een 1,5 KWh accu, afgezien van het gewicht was dat wel het moment waar ik niet echt bang was dat ik em leeg reed.

Het is gewoon een simple rekensom. De speed pedelec vraagt makkelijk 500w bij pieken. Wil je dus een uur pieken omdat tegenwind oid is je accu leeg. Omdat een 500wh accu maar 500w voor een uur kan leveren.
Zeg dat je na 2,5 jaar nog 80% van je accu over hebt kan je maar 80% van het uur pieken.

Het legt meer bloot dat 500wh voor een speed pedelec veel en veel te weinig is.

• Vlassie1980
Torched schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Om snel te gaan verbruik je gewoon veel meer energie.
En die 500wh accu's zijn gewoon erg klein voor een speed pedelec. Ik heb een tijdje rondgereden met een 1,5 KWh accu, afgezien van het gewicht was dat wel het moment waar ik niet echt bang was dat ik em leeg reed.

Het is gewoon een simple rekensom. De speed pedelec vraagt makkelijk 500w bij pieken. Wil je dus een uur pieken omdat tegenwind oid is je accu leeg. Omdat een 500wh accu maar 500w voor een uur kan leveren.
Zeg dat je na 2,5 jaar nog 80% van je accu over hebt kan je maar 80% van het uur pieken.

Het legt meer bloot dat 500wh voor een speed pedelec veel en veel te weinig is.
Dit kan ik alleen maar bevestigen. Ik rijd nu al een tijdje op een leenfiets omdat mijn eigen fiets vanwege een accu check nog bij de dealer staat.

De leenfiets is een Trek XM700+ met Bosch middenmotor. Daar zit een 400Wh accu op en ik kan je zeggen dat ik de 26 km enkele reis maar net haal en dat lukt zeker niet op de Turbo setting :)

Verder is het niet eens zo'n heel slecht fietsje, ik begin er zelfs al aan gewend te raken omdat het zo lang duurt :') Heb eerder een soortgelijke fiets gehad maar dan begrensd op 25 km/u. Het is wel lekker dat je in ieder geval niet tegen een muur van 25 km/u aan zit te trappen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik rij zelf met een omgebouwde MTB (26" wielen) en een opgevoerde 250Watt (350W) Bafang motor, wanneer ik daarmee, continu snel mee wil rijden, zeg maar rond de 30 km/h tegen de wind >B5 in, dan is de 468 Watt (36V-13A) accu na 45 minuten continu, ondanks mijn eigen meetrappen toch volkomen leeg.

Echter door wat minder snel te willen zijn kan ik er het dubbele uithalen. Alles staat of valt bij een te snelle rijstijl. Niet voor niets zie je bij andere speed-pedelecs accu vermogens voorbij komen van wel 700 tot 1000 watt.

Enja, een achterwielmotor verbruikt meer dan bijv. een middenmotor. Ook het versnellings systeem veroorzaakt verschillen in verbruik, een derailleur vreet minder energie dan een naafversnelling.

• Benefit
Torched

Nogmaals, het gaat helemaal niet over een speed pedelec. JefVB dacht dat ook, en heeft dit inmiddels rechtgezet.
De discussie gaat erover of 500 W voor een 25-km fiets met achterwielmotor niet meer dan voldoende is.

• Vlassie1980
Benefit schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:38:
Torched

Nogmaals, het gaat helemaal niet over een speed pedelec. JefVB dacht dat ook, en heeft dit inmiddels rechtgezet.
De discussie gaat erover of 500 W voor een 25-km fiets met achterwielmotor niet meer dan voldoende is.
Dat is meer dan voldoende. Period :+

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
RD11 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:24:
[quote]technoaddict schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Ligt dat dan aan de Accu? Of heeft een Bosch of Yamaha het zelfde bereik met een 300 accu?

Hieronder de resultaten van een test uit "Das Elektrorad" van mei 2017. Voor wat zo'n test waard is natuurlijk.

Testbedingungen:
120 kg Systemgewicht
150 W Tretleistung (mit PowerTap Messpedalen gemessen und dem Pedaleur laufend angezeigt)
Angestrebtes Fahrtempo war im Mittel ca. 13 km/h.

Wenn man die Liste der getesteten Pedelecs nach Effizienz / Wirkungsgrad ordnet, dann sieht es so aus:

Am effizientesten war ein Batavus E-Zonar (Yamaha PW-Serie) mit 18,96 Wh/km.
Ein Merida eBigNine 900 (Shimano StepsTour) verbrauchte 20,66 Wh/km.
Ein Carver Sonic C.01 (Bosch Performance Line) 21,34 Wh/km.
Ein Flyer T-Serie mit Standard Panasonic Mittelmotor nahm sich 21,44 Wh/km.
Ein Cube Cross One (Bosch Active Line) verbrauchte 21,80 Wh/km.
Ein Giant Full e (Yamaha PWX-Serie) verbrauchte 21,85 Wh/km.
Ein Kalkhoff Integrale EvoRS (Impulse) brauchte 22,01 Wh/km.
Ein Maxx Crossmaxx EL (Brose T-Modell) nahm sich 23,17 Wh/km.
Ein Falkenjagd E-Hoplit (Shimano E8000) schluckte 24,23 Wh/km.
Ein Pegasus Premio E11 (Bosch Performance Line CX) verbrauchte 25,91 Wh/km.
Ein Elby Bike mit BionX D-Serie Motor benötigte 26,22 Wh/km.
Die meisten Wh/km verbrauchte ein BH Atom Jet Pro (Brose) mit 27,09 Wh/km.
Ik weet niet wat ze precies getest hebben, maar die resultaten slaan nergens op volgens mij.
Ik heb zowel een voorwielmotor als de bafang middenmotor en beide doen zo ongeveer 12-13 Wh/km bij 25km/h zonder mee te trappen (dus volledig op gashendel). En dan ben ik nog eens 1m92 lang en zit rechtop, fietstas achterop, etc.

Verwijderd

fjorden schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:07:
[...]

Een brede bundel fietst inderdaad wel fijn. Ik zie 'm bij Rose bikes voor 55 euro, maar de levertijd daar bedraagt drie weken.

Welke winkel heb jij bekeken?
4thebike.de

Speelt wellicht mee dat ik (ook) een Duits afleveradres heb :P

Leverbaarheid is inderdaad slecht momenteel.

Verwijderd

Kodess schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:56:
Ik moet zeggen dat die grote schijnwerpers niks zijn voor mij.
Vooral omdat ik ook vaak over landweggetjes met de auto rijd (elke dag)

Ik wordt vaak compleet verblind door fietsers met grote schijnwerpers.
Als in; ik moet bijna stil gaan staan omdat ik niet kan zien of er een tegenliggende auto aankomt, of een fietser aan mijn kant van de weg of uberhaupt de rest van de weg, allemaal omdat er een tegemoet rijdende fietser is.

Ik vind het dus echt levensgevaarlijk om zo'n grote brede bundel te hebben.
Dat ligt niet aan de lamp (in het geval van de Cyo), maar aan afstelling door de gebruiker. Het gaat fout bij de uit China zelf geïmporteerde mountainbike lampen; die hebben geen afgeplatte bundel. Een Cyo heeft wél een afgeplatte bundel, zoals je op de geposte foto had kunnen zien;
Afbeeldingslocatie: https://www.bumm.de/files/Produkte/80%20Lux%20-%20Ausleuchtung%20IQ-Premium.jpg

De breedheid van de bundel heb je verder als tegenligger ook helemaal geen last van.

Ik ervaar vaker precies het tegenovergestelde; verblind worden door auto's die een DIY Xenon conversie hebben gedaan, de koplampen te hoog hebben staan, met mistlampen aan rijden terwijl dat niet mag, of hun grootlicht niet dimmen. Alle gevallen trakteer ik terug door ofwel mijn Cyo omhoog te richten, ofwel een zaklampen te trekken en gericht te schijnen. Al helemaal als er een vangrail tussen zit doe ik vaker het laatste.

• Torched
Je bent trouwens als auto verplicht je groot licht af te zetten als je een fietser tegen komt. Mocht je daar nog over twijfelen.

Verwijderd

Torched schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 01:47:
Je bent trouwens als auto verplicht je groot licht af te zetten als je een fietser tegen komt. Mocht je daar nog over twijfelen.
Dat weet ik als fietser maar al te goed. Maar al eens gehoord van een politie actie die overtreders daarop aanpakt?

Is op zich niet zo moeilijk. Laat op een vrijdagavond een politieagent op mountainbike + camera een 10 km traject langs willekeurige onverlichte N-weg fietsen en pak bij de volgende rotonde de niet-dimmers er uit.

En achteropkomende auto's dimmen nog veel vaker niet. En ook dat moet gewoon

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:47
Heeft iemand een idee wat er met mijn fiets aan de hand kan zijn?
Ik vertrok zonet op het werk na een nachtdienst let mijn Batavus Razer met hydraulische velgremmen.
Bij het gebruik van de achterrem, begint de fiets te schokken. Er is ook een kloppend geluid, maar dat is niet echt luid.

Ik heb de fiets bij thuiskomst even op gehangen, maar ik zie niet direct een probleem.
Wanneer de fiets ophangt en ik rem, doet het probleem zich niet voor.

Iemand een idee?
Ik ga nu eerst slapen en ga deze middag zoeken naar het probleem.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:30:
[...]

Dat ligt niet aan de lamp (in het geval van de Cyo), maar aan afstelling door de gebruiker. Het gaat fout bij de uit China zelf geïmporteerde mountainbike lampen; die hebben geen afgeplatte bundel. Een Cyo heeft wél een afgeplatte bundel, zoals je op de geposte foto had kunnen zien;

De breedheid van de bundel heb je verder als tegenligger ook helemaal geen last van.

Ik ervaar vaker precies het tegenovergestelde; verblind worden door auto's die een DIY Xenon conversie hebben gedaan, de koplampen te hoog hebben staan, met mistlampen aan rijden terwijl dat niet mag, of hun grootlicht niet dimmen. Alle gevallen trakteer ik terug door ofwel mijn Cyo omhoog te richten, ofwel een zaklampen te trekken en gericht te schijnen. Al helemaal als er een vangrail tussen zit doe ik vaker het laatste.
Dan heb ik denk ik gewoon last gevoelige ogen...
Jij zegt dat je last hebt van DIY Xenon, ik heb last van alle xenon en ook niet xenon. Vooral volvo's... verschrikkelijk.

Ik gebruik ook nooit mijn grootlicht, ook niet als er geen tegenliggers zijn, omdat ik weet dat ik als tegenligger dat totaal niet kan waarderen.

Meestal hebben autos wel die afscherming naar links. Maar 's nachts op een landweggetje waarbij we vlak langs elkaar moeten zie ik door het contrast verschil tussen de felle lampen en de donkerte van de rest gewoon bijna niets meer.
Bij fiets lichten is dat dus vaak idem, zeker als ze op het stuur bevestigt zijn en degene is lekker met zijn stuur heen en weer aan het gaan :P

Gister ook weer op de elektrische fiets gereden in de mist. Ik vond persoonlijk mijn 2 led bundeltje die 10meter ver kwam prima te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 07-03-2018 08:56 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 11:29
Drossie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:08:
Ik vertrok zonet op het werk na een nachtdienst let mijn Batavus Razer met hydraulische velgremmen.
Bij het gebruik van de achterrem, begint de fiets te schokken. Er is ook een kloppend geluid, maar dat is niet echt luid.

Ik heb de fiets bij thuiskomst even op gehangen, maar ik zie niet direct een probleem.

Iemand een idee?
Dat klinkt als een bobbel in de velg. Bijna niet te zien, maar helaas erg vervelend. Heb ik nu ook voor de tweede keer. Waarschijnlijk te hard door een kuil of (stoep)rand gereden waardoor de velg beschadigd is.
Enige oplossing is een nieuwe velg. (Circa 100 euro inclusief opnieuw spaken en montage)

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:30

Iemand een idee?
Als daar een Nexus naaf op zit zou ik eens controleren hoe het met je kogelring is aan de linkerkant van de naaf. Het kan goed zijn dat die is versleten of de conus is losgekomen waardoor er speling op de achteras ontstaat en de velg een beetje kan zwabberen onder belasting.

• Opperpanter2
Vraagje voor de bandenkenners hier, ik twijfel tussen 2 type Schwalbe banden voor mijn (e)MTB, 26".
Ik heb er nu Continental banden op liggen van redelijk zacht rubber en lage prijs.
Gevolg: snel lek rijden op met name doornen.

Dus de nieuwe band moet beter bestand zijn tegen lek rijden, dan maar wat zwaarder, stugger, etc.

Ik had eigenlijk bedacht om gewoon de MARATHON PLUS MTB Performance (57-559) te nemen:

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/rhmrq85z9/2217622_1.hdrs0no8jl.jpg

https://www.schwalbe.com/...er/marathon-plus-mtb.html

Zware en redelijk stugge band, maar level 7 anti lek ( "Unplattbar").
Gaaf ouderwets noppenprofiel.

Echter bij het doorlopen van alle banden in de Rose bikes webshop, kwam ik deze tegen:

MARATHON GT 365 Performance band 2017 (50-559)

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/fsis2bzlx/2256542_1.wforbv64bg.jpg

https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-gt-365.html

Anti lek level 6 en voelt een stuk soepeler aan. Geen noppenprofiel, maar 3-hoek profiel.

Dus nu kan ik niet kiezen :) Ik kan ze niet beide even proberen helaas.

De GT 365 voelt soepeler en speelser aan, dus misschien leuker om mee te rijden. Qua breedte is deze op papier een stuk smaller, in de praktijk maakt het weinig uit.

Ik ben overigens een mooi weer rijder en rijdt dan ook nog eens veel op verhard, of karresporen, bospaden e.d. Vrijwel nooit in het zand en ook zelden over natte ondergrond.

[ Voor 6% gewijzigd door Opperpanter2 op 07-03-2018 14:50 ]

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:54:
Vraagje voor de bandenkenners hier, ik twijfel tussen 2 type Schwalbe banden voor mijn (e)MTB, 26".
Ik heb er nu Continental banden op liggen van redelijk zacht rubber en lage prijs.
Gevolg: snel lek rijden op met name doornen.

Dus de nieuwe band moet beter bestand zijn tegen lek rijden, dan maar wat zwaarder, stugger, etc.

Ik had eigenlijk bedacht om gewoon de MARATHON PLUS MTB Performance (57-559) te nemen:

[afbeelding]

Zware en redelijk stugge band, maar level 7 anti lek ( "Unplattbar").
Gaaf ouderwets noppenprofiel.

Echter bij het doorlopen van alle banden in de Rose bikes webshop, kwam ik deze tegen:

MARATHON GT 365 Performance band 2017 (50-559)

[afbeelding]

Anti lek level 6 en voelt een stuk soepeler aan. Geen noppenprofiel, maar 3-hoek profiel.

Dus nu kan ik niet kiezen :) Ik kan ze niet beide even proberen helaas.

De GT 365 voelt soepeler en speelser aan, dus misschien leuker om mee te rijden. Qua breedte is deze op papier een stuk smaller, in de praktijk maakt het weinig uit.

Ik ben overigens een mooi weer rijder en rijdt dan ook nog eens veel op verhard, of karresporen, bospaden e.d. Vrijwel nooit in het zand en ook zelden over natte ondergrond.
Ik heb zelf sinds een maand of 6 de marathon GT 365 fietsbanden eronder zitten.
Ik vind het fijne banden en ze hebben een stuk meer grip dan de marathon plus performance fietsbanden die ik eerst op mijn speedbike had zitten. Het is echter wel een feit dat de GT 365 fietsbanden wat zwaarder fietsen vergeleken met de marathon plus performance. Je hebt echt meer grip maar daardoor ook meer wrijving. Maar eerlijk is eerlijk. Met de GT 365 kan ik zonder problemen over een mul zandpad fietsen, met de marathon plus was dit toch een stuk lastiger. Niet dat ik daar nou zo vaak gebuik van maak, maar als het door een wegomleiding ontstaat is het wel fijn dat het mogelijk is. Tot nu toe nooit een lekke band gehad in 8000 km met de marathon plus. Wel vervangen omdat ik op een rotonde in de regen mooi onderuit gleed. Sindsdien heb ik de GT365 banden en daar ondertussen ook al 2100km zonder lekkage mee gefietst. Kortom qua lekbestendigheid zijn het echt topbanden. Succes met je te maken keuze. :)

• Opperpanter2
zonnefreak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:42:
[...]

Ik heb zelf sinds een maand of 6 de marathon GT 365 fietsbanden eronder zitten.
Ik vind het fijne banden en ze hebben een stuk meer grip dan de marathon plus performance fietsbanden die ik eerst op mijn speedbike had zitten. Het is echter wel een feit dat de GT 365 fietsbanden wat zwaarder fietsen vergeleken met de marathon plus performance. Je hebt echt meer grip maar daardoor ook meer wrijving. Maar eerlijk is eerlijk. Met de GT 365 kan ik zonder problemen over een mul zandpad fietsen, met de marathon plus was dit toch een stuk lastiger. Niet dat ik daar nou zo vaak gebuik van maak, maar als het door een wegomleiding ontstaat is het wel fijn dat het mogelijk is. Tot nu toe nooit een lekke band gehad in 8000 km met de marathon plus. Wel vervangen omdat ik op een rotonde in de regen mooi onderuit gleed. Sindsdien heb ik de GT365 banden en daar ondertussen ook al 2100km zonder lekkage mee gefietst. Kortom qua lekbestendigheid zijn het echt topbanden. Succes met je te maken keuze. :)
Thanks voor je feedback. Voor de volledigheid meld ik jouw Marathon plus de wegversie is, en ik mijn oog laat schijnen op de MTB versie :) Zelfde kwaliteit denk ik, maar heel ander profiel.

IS de GT 365 niet aan de zachte / wiebelende kant? Op de weg zal je hem redelijk hard oppompen gok ik.

• zonnefreak
doek55 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Wat @Verwijderd hier wat minder tactisch probeert te zeggen is dat dit waarschijnlijk de Avy E van Busch & Muller is. Dat is een instapmodel met 40 lux, maar B & M verkoopt ook lampen met 150 lux en bredere bundel voor een 6x hogere prijs. Gelukkig hebben ze daar tussenin nog andere modellen, voor ieder wat wils.
Ik heb zelf de 150 Lux lamp zoals hierboven beschreven. Deze geeft inderdaad een breed lichtbeeld en ook genoeg licht op zeg maar 50 meter afstand. Deze lamp is echter compleet niet verblindend voor tegenliggers.
Deze mogen eigenlijk alleen niet toe gepast worden op gekentekende electrische fietsen. |:( Ik heb eerst met 2 B&M cyo premium van 80 Lux gereden. Het nadeel met deze lampen is echter dat deze dichtbij niet zo veel projecteren. Dat is met de 150 lux lamp wel goed voor elkaar. Heb deze lamp nu ruim een jaar en ben er nog steeds erg blij mee op mijn speedbike. Ik kan in het pikkedonker zonder lantaarnpalen wel gewoon 35km/h blijven fietsen en alles goed zien. Dat is toch wel erg belangrijk bij die snelheden.

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Thanks voor je feedback. Voor de volledigheid meld ik jouw Marathon plus de wegversie is, en ik mijn oog laat schijnen op de MTB versie :) Zelfde kwaliteit denk ik, maar heel ander profiel.

IS de GT 365 niet aan de zachte / wiebelende kant? Op de weg zal je hem redelijk hard oppompen gok ik.
ik heb hem aan de achterkant opgepompt tot 5 bar. en vooraan tot 3,5 bar. Maar ik merk niets van dat hij te wiebelend fietst. Ook wel eens op 3 bar mee gefietst maar dan is hij wel aan de zachte wiebelende kant.

Wil je het voor een elektrische fiets gebruiken?

• Vlassie1980
Ik heb de Marathon GT 365 eronder liggen op mijn Bulls Green Mover. Reden om te wisselen was een valpartij met de standaard Schwalbe Energizer Plus banden die eronder lagen.

Met de snelheden die ik haal (>40km/u) merk ik wel dat de actieradius iets minder is omdat hij meer rolweerstand heeft en dat hij ook wat meer afrolgeluid heeft.

Verder is het volgens mij een prima band! Heb hem er nog niet zo heel lang op liggen maar tot dusver prima.

Verwijderd

zonnefreak schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Ik heb zelf de 150 Lux lamp zoals hierboven beschreven. Deze geeft inderdaad een breed lichtbeeld en ook genoeg licht op zeg maar 50 meter afstand. Deze lamp is echter compleet niet verblindend voor tegenliggers.
Deze mogen eigenlijk alleen niet toe gepast worden op gekentekende electrische fietsen. |:( Ik heb eerst met 2 B&M cyo premium van 80 Lux gereden. Het nadeel met deze lampen is echter dat deze dichtbij niet zo veel projecteren. Dat is met de 150 lux lamp wel goed voor elkaar. Heb deze lamp nu ruim een jaar en ben er nog steeds erg blij mee op mijn speedbike. Ik kan in het pikkedonker zonder lantaarnpalen wel gewoon 35km/h blijven fietsen en alles goed zien. Dat is toch wel erg belangrijk bij die snelheden.
Huh? Van mij mag de hoeveelheid licht dichtbij juist nog veel minder zijn. Niet in de laatste plaats zodat m'n band en spatbord niet verlicht worden. Vlakbij heb je toch weinig aan. Als je 35 km/h rijdt heb je toch een remweg van minstens tien meter.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 01:47:
Ja, was het maar zo'n feest. Hoe vaak ik wel niet naar beneden moet kijken omdat er een gast zijn groot licht niet wil afzetten. Hier is dit best dramatisch en dan vooral in het buitengebied.
Zou ik bekeuringen mogen uitschrijven dan zou ik heel rijk zijn.

Of ook zo'n vervelende; je armharen worden afgeschoren omdat ze je rakelings inhalen. Daar hebben ze hier wel een handje van. Echt niet normaal.

Verder is jimh307 tevreden met z'n Energizer bandjes. Je hebt best wat rolgeluid en ze zijn breed, maar nog niet het idee gehad dat ik er onder uit zou gaan in de bocht.

• zonnefreak
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Huh? Van mij mag de hoeveelheid licht dichtbij juist nog veel minder zijn. Niet in de laatste plaats zodat m'n band en spatbord niet verlicht worden. Vlakbij heb je toch weinig aan. Als je 35 km/h rijdt heb je toch een remweg van minstens tien meter.
Met deze lamp is het wel zo dat het lichtveld bijna overal de zelfde sterkte heeft dus ook 30 meter verderop.
Dat kun je met normale standaard fietsverlichting echt niet bereiken. Deze geven vaak een kegel van fel licht voor je fiets. Opdat deze ook zo sterk terug komt bij je netvlies word daardoor je pupil ook kleiner en zie je nog minder. Kortom hier heb je niet veel aan. Dit zijn meestal die verblindende fietslampen uit china met 1600 of 2000 lumen. Die geven deze klachten en verblinden ook fijn wat er in tegengestelde richting komt aan bewegen.

Ook zit mijn koplamp net onder mijn display met verloopstukken die special door bosch voor B&M lampen gemaakt zijn. Doordat dit wat hoger zit is het beeld ook beter verstrooid. Ik zal eens proberen een foto te maken met mijn mobiel.

• zonnefreak
jimh307 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:00:
[...]

Ja, was het maar zo'n feest. Hoe vaak ik wel niet naar beneden moet kijken omdat er een gast zijn groot licht niet wil afzetten. Hier is dit best dramatisch en dan vooral in het buitengebied.
Wat ik je dan echt wil aanraden is zo'n reflecterend vestje met goede refectie te dragen. Zeker in het donker valt dit echt een heel stuk beter op voor automobilisten. En als ze dan ook nog grootlicht op heben dan reflecteerd zo'n vestje extra terug. Mijn ervaring leert wel dat ze dan wel netjes hun grootlicht uitzetten. Zeker als ze ook zo rakelings langs je gaan zou ik het zeker dragen.

Je kunt er beter altijd rekening mee houden dat mensen in auto's soms ook echt slecht kunnen zien. Al dan niet door automatische grootlicht systemen die tegenwoordig ook op nieuwe auto's zit. Dat word nog wat als het een keer echt mistig word, zou dat systeem dan zijn eigen uitschakelen? Beetje offtopic maar vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling.

En vlak ook de whattsappende rijder niet uit. :(

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:43

Iemand een idee?
Zoals BartV zegt klinkt dit als een deukje in de velg. Kan ook de naaf of de remophanging zijn, maar juist dat kloppende geluid herken ik van velg beschadigingen.

Betreft verlichting: Spanninga Axendo 80! Een mooie bundel licht, goede prijs, niet verblindend.

@jimh307 Ik ga echoen: Een veiligheidsvest doet ontzettend veel voor je zichtbaarheid, vooral als het regent. Het is natuurlijk knullig, maar ik heb in Amsterdam een keer in de stromende regen meegereden met een zeer goede automobilist en ben me te pletter geschrokken hoe slecht een fietser van opzij zichtbaar is.

• roffeltjes
Dubbel.

[ Voor 99% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2018 07:38 ]

• Drossie
roffeltjes schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:36:
[...]

Zoals BartV zegt klinkt dit als een deukje in de velg. Kan ook de naaf of de remophanging zijn, maar juist dat kloppende geluid herken ik van velg beschadigingen.

Betreft verlichting: Spanninga Axendo 80! Een mooie bundel licht, goede prijs, niet verblindend.

@jimh307 Ik ga echoen: Een veiligheidsvest doet ontzettend veel voor je zichtbaarheid, vooral als het regent. Het is natuurlijk knullig, maar ik heb in Amsterdam een keer in de stromende regen meegereden met een zeer goede automobilist en ben me te pletter geschrokken hoe slecht een fietser van opzij zichtbaar is.
doek55 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:03:
[...]

Als daar een Nexus naaf op zit zou ik eens controleren hoe het met je kogelring is aan de linkerkant van de naaf. Het kan goed zijn dat die is versleten of de conus is losgekomen waardoor er speling op de achteras ontstaat en de velg een beetje kan zwabberen onder belasting.
BartV schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:02:
[...]

Dat klinkt als een bobbel in de velg. Bijna niet te zien, maar helaas erg vervelend. Heb ik nu ook voor de tweede keer. Waarschijnlijk te hard door een kuil of (stoep)rand gereden waardoor de velg beschadigd is.
Enige oplossing is een nieuwe velg. (Circa 100 euro inclusief opnieuw spaken en montage)
Bedankt voor de info. Ik heb de fiets gisteren bij de fietsenmaker gebracht. Ik laat weten wat het geworden is.
De fiets moest sowieso eens binnen om de Nexusnaaf een oliebad te geven.

Over lampen gesproken: ik heb de Axendo 80 zelf geplaatst en ben er erg tevreden van.
In volledig donkere gebieden verlicht die lamp perfect aan snelheden van 30km/u.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

90 km /uur? Heb je die lamp op je auto gemonteerd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Drossie
Marzman schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:23:
90 km /uur? Heb je die lamp op je auto gemonteerd?
Aangepast :)

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-12-2025

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Vanmoof heeft later vandaag een sale. Als je je inschrijft, krijg je een uur alvorens de sale begint een password om eerder toegang te krijgen tot de sale. De Electrified S zal zo te verkrijgen zijn voor de helft van de prijs.
Forget the popcorn, you’re gonna want to move fast. 30 to 50% off all Outlet bikes is no joke! That shiny Electrified S up there is €1399, down from €2798.
Ik ben zelf nog aan het orienteren naar een nieuwe fiets, maar ik denk dat een fiets a la een vanmoof of Ampler niet aan mijn wensen (voornamelijk woon/werk verkeer 30 tot 50 km per dag) voldoet. Al met al mooie fietsen, maar wel duur aan de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 08-03-2018 11:04 ]

is everything cool?

• technoaddict
Aparte fietsen. Zie ze af en toe op het fietspad.
De aanbieding is wel mooi, maar de fiets is niet heel praktisch. Ik zou de fiets ook voor woon werk gebruiken en wil mijn rugtas bijvoorbeeld tegen een achterrekje (zijrekje :)) aan vast klemmen.

• mrpink83
FREAKJAM schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:03:
Vanmoof heeft later vandaag een sale. Als je je inschrijft, krijg je een uur alvorens de sale begint een password om eerder toegang te krijgen tot de sale. De Electrified S zal zo te verkrijgen zijn voor de helft van de prijs.

[...]

Ik ben zelf nog aan het orienteren naar een nieuwe fiets, maar ik denk dat een fiets a la een vanmoof of Ampler niet aan mijn wensen (voornamelijk woon/werk verkeer 30 tot 50 km per dag) voldoet. Al met al mooie fietsen, maar wel duur aan de prijs.
Gave fiets! Mooi design en specs zijn prima. Voor woon-werk zou ik echter iets anders kiezen. Het is dat we al 3 fietsen hebben....

• mrpink83
mrpink83 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:05:
Net onze omgebouwde Giant teruggekregen. Het is dezelfde type lader als mijn Nonoiz 48volt fiets. Lader is niet helemaal hetzelfde. Misschien domme vraag, maar kan ik deze gebruik voor beide accu's? Gaat om een 36 accu voor de Giant en 48 volt voor de Nonoiz.
Output: 42v
Output: 54.6v

[afbeelding]
Andere vraag over de oplader: wat vraagt de oplader als die in het stopcontact zit aan stroom als er geen accu aanhangt?
In het kader van: anders kan ik hem gewoon in het stopcontact laten zitten...:)

• jimh307
  • Niet online
Ik ga inderdaad er op letten om beter zichtbaar te zijn. Echter denk ik wel dat ik met 2 reflecterende banden en een streep reflectie op mijn jas goed zichtbaar zou zijn.

Groot licht doen ze zelden uit. Daar hebben ze maling aan. Jammer, maar top bedankt voor de tip! d:)b

Nou, fiets is naar de FM toe gebracht en ik heb een vervangende elektrische fiets meegekregen zodat ik mijn knie kan ontzien. Het is helemaal hommeles met mijn linkerknie en ben voor ik naar de FM ging bij de huisarts geweest en die zei dat het voorlopig niet wijs was om op eco mode flink aan te poten. Dus aan de Tramadol en een weekje thuis blijven -O- . De arts benadrukte het duidelijk dat ik een week aan die zooi vast zit omdat de pijn zeer stekend van aard is. Ik kan nogal koppig zijn, maar ik pas even. Ik wordt er nogal suffig van. Ik mag met die medicatie geen auto rijden en dat doe ik dan ook niet. Gaat het dan niet snel beter dan zal ook die knie niet aan een operatie ontsnappen.

Ik mag dus wel licht meewerken en dan kom ik toch op de tour stand uit. Dat gaat gelukkig goed. De FM snapte dit gelukkig ook en kreeg ik een elektrische Bikkel iBee mee met net 320 km op de odo teller. Wel met voorwielmotor en dan besef je toch hoe luxe een MM ageert. Vrij nieuw fietsje, maar hij is elektrisch en daar gaat het nu wel even om.

Voel me ineens oud en daar kan ik niet zo goed tegen. Dat betekend niet dat ik een week op de bank blijf hangen. Ik werk dus een weekje vanuit huis en ben gewoon bereikbaar. Gelukkig had ik een grote order voor komende week al in gereed stelling gebracht. Dat is een zorg minder gelukkig.

Ben even helemaal niet blij :(

• roffeltjes
Ik heb het niet zo op Wanmoof, form over function. Voor 2798,- een voorwielmotor is natuurlijk kolder, maar 1399 is dan wel weer is een goede prijs voor al die snufjes.

Stekeligheden:

- 1 frame maat van 1.70 tot 2.10? Dat is grote nonsense.
- Welke onderdelen gebruiken ze? Raadselachtig.
- Hoeveel versnellingen heeft die fiets?
- Verder lijkt me de actieradius erg hoog voor een voorwiel model, zeker als je er 32kmpu mee gaat rond rijden (iedereen zet hem op USA, ze komen me vaak voorbij schieten).

Tsja, voor 1399 is het gewoon een prima fiets, daar doen die stekeligheden niets aan af.

• Benefit
Deze fiets heeft twee automatische versnellingen, de tweede kickt in bij 20 km, las ik ergens. Dan die ene maat. Op een reclamefilmpje zien de hipsters op die fiets eruit als circusberen op een driewieler. Verder wel een kek fietsje.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

jimh307 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:08:
Ik ga inderdaad er op letten om beter zichtbaar te zijn. Echter denk ik wel dat ik met 2 reflecterende banden en een streep reflectie op mijn jas goed zichtbaar zou zijn.
<knip>
Mijn ervaring? Reflectiestrips werken pas lekker als ik recht op je afrijd en je de strips onder de juiste hoek houdt.
Verlichting is véle malen effectiever. Tot het punt waar ik liever zo'n schoolkoter zie rijden met ledjes aan zijn wielen (stiekem best duidelijk en je ziet meteen wát er voor je rijdt) dan met een normaal voor- of achterlicht.

Kom ook regelmatig zo'n ligfiets (Mango?) tegen. Wel één goede koplamp, maar dat is een enkel, laag punt van verlichting. Plak een paar ledstrips op die body en je zichtbaarheid verbetert enorm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:25
Beste allen,

Ik heb een Urban Arrow bakfiets (relatief lichtgewicht) die ik graag wil elektrificeren dmv motor in het voorwiel. Mijn Urban Arrow is één van de eerste generaties waar een ombouwset met de motor welke in huidige e-bike trim wordt verkocht, niet past. Het voorwiel betreft een Roller-brake 20 inch, dus de ruimte voor een motor is enigszins beperkt. Gezien de vele aanbieders, ambitieuze prestatie beweringen en uiteenlopende opinies, heb ik een beetje last van een "zie door de bomen het bos niet meer"-effect. Ik hoef geen scooter snelheden te halen, 20-25 km/u max beladen is prima, Hebben jullie adviezen/tips waar naar te kijken dan wel wat te mijden?

• jimh307
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:01:
[...]

Mijn ervaring? Reflectiestrips werken pas lekker als ik recht op je afrijd en je de strips onder de juiste hoek houdt.
Verlichting is véle malen effectiever. Tot het punt waar ik liever zo'n schoolkoter zie rijden met ledjes aan zijn wielen (stiekem best duidelijk en je ziet meteen wát er voor je rijdt) dan met een normaal voor- of achterlicht.

Kom ook regelmatig zo'n ligfiets (Mango?) tegen. Wel één goede koplamp, maar dat is een enkel, laag punt van verlichting. Plak een paar ledstrips op die body en je zichtbaarheid verbetert enorm!
De verlichting is op mijn fiets dik in orde. Ik zit ook veel in de auto, dus ik weet wel ongeveer wat zichtbaar is of niet. Doorgaans zie ik fietsers met gewoon licht ruim op tijd, maar dat zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat ik me aan de maximum snelheid houd. Boetes komen zo goed als nooit binnen en dan vraag ik me af hoe goed anderen zich aan de maximum snelheid houden of niet. In dit geval niet want sommige rijden als gekken op die landweggetjes.
Maar goed, mijn vrouw rijdt nu en zij rijdt prima. Ook zij ziet fietsers ruim van te voren en soms moet je goed kijken want er kaggelen nog wel eens fietsers rond zonder enige vorm van verlichting. Waarom weet ik niet want de nieuwe naafdynamo's rollen niet noemenswaardig zwaarder en de meeste fietsverlichting is led en dat gebruikt nauwelijks stroom. Je zou denken dat mensen toch wijs genoeg zijn om op te willen vallen in het verkeer.

Sorry dat ik m'n sores gisteren even neer plempte, maar ik zat er even helemaal doorheen. De tramadol doet zijn werk gelukkig goed en ik heb veel minder last van mijn knie, maar voorlopig blijf ik op standje tour fietsen. Ben nu niet zo suf meer en mijn vrouw brengt me waar ik wezen moet.

Het argument om nog beter zichtbaar te zijn staaft goed want dat is belangrijk. Echter vraag ik me wel af of sommige automobilisten een bril nodig hebben of opnieuw moeten gaan lessen. Er rijden echt dwazen rond hier in het buitengebied. Ik vind dit zo jammer, maar ja, het enigste wat ik kan doen is preventie en ik ga zo'n schouderbandje kopen welke goed reflecteert. De noodzaak is er helaas.

• jimh307
  • Niet online
Toch even een nieuwe post.

Vandaag is de fiets naar de FM geweest voor een tweede gratis servicebeurt en hij rijdt weer als nieuw.

-Het spakenprobleem hebben ze serieus genomen. Omdat dit de tweede keer was dat er een spaak klapte hebben ze alle spaken vervangen en gericht inclusief nieuwe nippels. Ze begrepen het ook niet dat er spaken klapte want dit is een niet veel gehoorde klacht bij Qwic.
-Het rijprogramma is aangepast. Nu staat de fiets veel zuiniger afgesteld en moet je wat meer zelf doen om op snelheid te blijven. Zo gaat de fiets niet meer te snel van zijn plek af want ik vond de ondersteuning op de middenstand te sportief. Misschien dat de spaken dat niet op prijs stellen (weet ik niet, dat denk ik). Nu pakt de fiets bij wegrijden veel gemoedelijker op.
-Remblokjes zijn vervangen. Hij remt weer zonder te knarsen.
-Ketting was nog prima in orde. Ik vroeg me al af of het achterblad nieuw was. Nee, ik ging er zuinig mee om en daarom zag het achterblad er nog zo goed uit.
-Hij is schoongemaakt. Hij glanst weer zoals nieuw.
-Fietstassen zijn vastgemaakt. De zijkanten hingen los en dit is verholpen.
-Zadel was wat te laag en hebben ze met mij erbij aangepast. Scheelt ook voor mijn knieën.

Dikke rekening van € 0,00. Remblokjes zat bij de service inbegrepen :)

Nu is het rijgedrag tussen de eco stand en tour stand in. Ik hoef niet meer van stand te wisselen en dit zou ook beter zijn voor mijn knie.

Dus vandaag is een betere dag dan gisteren. Ze waren nog bezig toen ik terug kwam met de leenfiets en het zou uitlopen, dus kreeg ik koffie en kon ik vragen stellen wat ik wou. Ze waren nog bezig met richten toen ik de zaak kwam binnenlopen.

Verwijderd

jimh307 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:45:
[...]
Maar goed, mijn vrouw rijdt nu en zij rijdt prima. Ook zij ziet fietsers ruim van te voren en soms moet je goed kijken want er kaggelen nog wel eens fietsers rond zonder enige vorm van verlichting. Waarom weet ik niet want de nieuwe naafdynamo's rollen niet noemenswaardig zwaarder en de meeste fietsverlichting is led en dat gebruikt nauwelijks stroom. Je zou denken dat mensen toch wijs genoeg zijn om op te willen vallen in het verkeer.
[...]
Fietsen met naafdynamo zitten zonder uitzondering in de duurdere klasse fietsen; die worden veel te weinig gekocht. Dan nog zie je vaak dat het dan bedraad voorlicht + batterij achterlicht is. In Duitsland hebben ze (althans, tot recent iig) de regel dat fietsen van meer dan 11 kilogram voorzien moeten zijn van dynamo-gevoede verlichting.

LED heeft er verder juist voor gezorgd dat het batterijsegment enorm is toegenomen, maar meestal wordt dat spul niet opgeladen of van nieuwe Alkaline's voorzien.

Het argument "waarom verkopen ze geen verlichting bij die lichtcontroles waar ze boetes uitdelen?" is ook een flutargument. Ik heb hier in de buurt een winkel die voor €2 fietsverlichting verkoopt; van die dingen op AAA's, niet de knopcel onzin; en 60% van de fietsers die daar uit die winkel komen rijdt weg zonder verlichting. :')

Verwijderd

mrpink83 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Andere vraag over de oplader: wat vraagt de oplader als die in het stopcontact zit aan stroom als er geen accu aanhangt?
In het kader van: anders kan ik hem gewoon in het stopcontact laten zitten...:)
Als ik de huidige EU regels goed geïnterpreteerd heb mag dat maximaal 0,5W zijn; ofwel €1 per jaar.

Zie ook de nieuwere ATX voedingen. Iets als een Corsair RM550x verbruikt 0,1W in datzelfde scenario.

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
jimh307 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:07:
Toch even een nieuwe post.

Vandaag is de fiets naar de FM geweest voor een tweede gratis servicebeurt en hij rijdt weer als nieuw.

-Het spakenprobleem hebben ze serieus genomen. Omdat dit de tweede keer was dat er een spaak klapte hebben ze alle spaken vervangen en gericht inclusief nieuwe nippels. Ze begrepen het ook niet dat er spaken klapte want dit is een niet veel gehoorde klacht bij Qwic.
Brekende spaken is wel degelijk een bekend Qwic probleem. Uiteindelijk heb ik na een stuk of 8 gebroken spaken een nieuw achterwiel gekregen in mijn RD9 (eerste serie). Beetje laat maar prima service van Qwic

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:18:
[...]

Het argument "waarom verkopen ze geen verlichting bij die lichtcontroles waar ze boetes uitdelen?" is ook een flutargument.
Dat doet de politie regelmatig. Overigens zou ik het logisch vinden als ze dat altijd deden, maar dat is natuurlijk ook weer gedoe (administratie, inkoop).

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Dat doet de politie regelmatig. Overigens zou ik het logisch vinden als ze dat altijd deden, maar dat is natuurlijk ook weer gedoe (administratie, inkoop).
Tuurlijk, maar het ging me er om dat het vaak aangehaalde punt van "je kunt het nergens kopen" gewoon niet opgaat. De winkel waar ik het over heb heeft die dingen gewoon in het standaard assortiment; het kost geen klap, is bijna altijd in de aanbieding... en toch fiets 60% weg zonder verlichting. Die hebben dan toch gewoon een keuze gemaakt..

• Opperpanter2
Iemand hier toevallig ooit eens een BBS02 controller besteld bij greenbikekit.com?
De vraag is of deze 100% throttle heeft ook in PAS level 0. Zelf weten ze het niet, dus dat is al een slecht teken natuurlijk.

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Iemand ervaring met het geleverd krijgen van een fiets met de verkeerde accu?

In de omschrijving stond "Batterij: Bosch PowerPack 500Wh" Ik voor de zekerheid nog een mailtje gestuurd of dit ook daadwerkelijk het geval was en ik kreeg als antwoord dat de omschrijving klopte en dat een 500Wh accu inbegrepen was.
Maar wat denk je, krijg vandaag de fiets geleverd en er zit een powerpack 400 op gemonteerd :/

Contact gehad met de winkel en die komen met het absurde voorstel dat ik 40 euro korting kan krijgen omdat ze de accu niet om zouden kunnen wisselen. Wat ik raar vind omdat het een grote toko is met meerdere locaties in de randstad. Ik heb terug gemaild dat ik hier natuurlijk niet mee akkoord ga en dat ze de fiets kunnen opkomen halen. Als ik had geweten dat het een 400Wh accu was, dan had ik de fiets nooit besteld.

Iemand een idee wat de prijzen van de accu's zijn voor de handel?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:30
Opperpanter2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:12:
Iemand hier toevallig ooit eens een BBS02 controller besteld bij greenbikekit.com?
De vraag is of deze 100% throttle heeft ook in PAS level 0. Zelf weten ze het niet, dus dat is al een slecht teken natuurlijk.
Ja in oktober 2017, maar het was de 'foute' versie met PAS boven throttle firmware. Ik weet niet of de nieuwe firmware inmiddels in omloop is.

100% Throttle werkt wel bij deze versie, maar bij minder dan 100% is het PAS die het vermogen bepaald, tenzij de trappers stil staan.

Heb je een defecte controller?

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:51:
[...]

Ja in oktober 2017, maar het was de 'foute' versie met PAS boven throttle firmware. Ik weet niet of de nieuwe firmware inmiddels in omloop is.

100% Throttle werkt wel bij deze versie, maar bij minder dan 100% is het PAS die het vermogen bepaald, tenzij de trappers stil staan.

Heb je een defecte controller?
Degene die ik ga bestellen is een controller voor het oude model, dus dat kan ook weer anders zijn. Misschien toch beter die 20 euro niet uitsparen en gewoon bij em3ev bestellen, die weten ten minste wat ze leveren.

Ik heb 2 BBS02s, bij 1 ervan doet de speed sensor het niet meer. Na van alles geprobeerd te hebben, is de conclusie dat het aan de controller moet liggen. Schijnt wel eens voor te komen, dat het component op de controller dat de speed sensor aanstuurt kapot is.
Op zich geen ramp, alleen piept het display telkens een keer als ik wegrijdt. En ik mijn beide motoren zijn van voor de invoering van de nieuwe FETs. Dus al bij al een mooie reden om een controller te bestellen.

• Opperpanter2
Deacon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:21:

In de omschrijving stond "Batterij: Bosch PowerPack 500Wh" Ik voor de zekerheid nog een mailtje gestuurd of dit ook daadwerkelijk het geval was en ik kreeg als antwoord dat de omschrijving klopte en dat een 500Wh accu inbegrepen was.
Maar wat denk je, krijg vandaag de fiets geleverd en er zit een powerpack 400 op gemonteerd :/

Contact gehad met de winkel en die komen met het absurde voorstel dat ik 40 euro korting kan krijgen omdat ze de accu niet om zouden kunnen wisselen. Wat ik raar vind omdat het een grote toko is met meerdere locaties in de randstad. Ik heb terug gemaild dat ik hier natuurlijk niet mee akkoord ga en dat ze de fiets kunnen opkomen halen. Als ik had geweten dat het een 400Wh accu was, dan had ik de fiets nooit besteld.

Wat een kansloze actie, welke winkel was dat? Jim hier zal ongetwijfeld weten wat de handelsprijzen van accu's zijn, maar zal die waarschijnlijk niet gaan vertellen hier. Ik ga altijd maar uit van 50% van de retailwaarde ongeveer.

• Dacuuu
Luna verkoopt de goede. Voor dubbele zekerheid even mailen.

• Opperpanter2
Dacuuu schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:14:
[...]

Luna verkoopt de goede. Voor dubbele zekerheid even mailen.
Maar ik denk geen "douane vrije" besteloptie?

• Dacuuu
Opperpanter2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:17:
[...]

Maar ik denk geen "douane vrije" besteloptie?
Luna niet idd. Geheid belasting betalen.

• Torched
Ik had er laatst een besteld voor mijn bbs02b. Ik heb alleen op die fiets geen gashendel. Miss dat ik later vandaag even kan testen

• Deacon

Deacon

Opperpanter2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:01:
[...]
Wat een kansloze actie, welke winkel was dat? Jim hier zal ongetwijfeld weten wat de handelsprijzen van accu's zijn, maar zal die waarschijnlijk niet gaan vertellen hier. Ik ga altijd maar uit van 50% van de retailwaarde ongeveer.
Ja vrij brutaal ook naar mijn idee, ik heb tot nu toe weinig geluk met het aanschaffen van een ebike.
Fiets #1, in december besteld zou geleverd worden binnen 5 werkdagen, maar dit werd verschoven naar eind maart/april. Geannuleerd.
Fiets #2, Fout op de website, was geen nieuwe fiets, maar één met transportschade die retour ging naar de fabrikant. Verder erg netjes afgehandeld door de FW. Ter info hierdoor werd duidelijk dat de marge op een Haibike 57% is.
Fiets #3, Het verhaal nu met de accu, ik heb nog geen reactie terug gehad van Ado Bikes. Er staat nu een nieuwe Sinus fiets (niet geheel krasvrij) geparkeerd met dit mooie weer :(

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Deacon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:18:
[...]

Ja vrij brutaal ook naar mijn idee, ik heb tot nu toe weinig geluk met het aanschaffen van een ebike.
Fiets #1, in december besteld zou geleverd worden binnen 5 werkdagen, maar dit werd verschoven naar eind maart/april. Geannuleerd.
Fiets #2, Fout op de website, was geen nieuwe fiets, maar één met transportschade die retour ging naar de fabrikant. Verder erg netjes afgehandeld door de FW. Ter info hierdoor werd duidelijk dat de marge op een Haibike 57% is.
Fiets #3, Het verhaal nu met de accu, ik heb nog geen reactie terug gehad van Ado Bikes. Er staat nu een nieuwe Sinus fiets (niet geheel krasvrij) geparkeerd met dit mooie weer :(
Allemaal grappen van dezelfde winkel ook echt? Wauw...

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14
Even spuit 11+++ maar aangezien ik al zo'n 35 jaar woon-school/werk fiets wel veel ervaringen in de loop der jaren.

Sinds een jaar 5, 6 ben ik zo'n verkeershesje gaan dragen en het werkt echt. Eigenlijk bij mij ontstaan omdat ik het ding aan had bij het sporten in het donker, en daarna weer naar huis ging fietsen. Gewoon aangehouden. Merkte verschil in rijgedrag bij (de meeste) automobilisten. Daarna vaste prik, fietsen in donker=hesje.

• Dacuuu
Deacon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:18:
[...]

Wat een drama.

Ik heb mijn fiets bij 12gobiking gekocht.
Huh waren de enigste (enige? :? ) die mijn fiets konden leveren. Levertijd was 1 week, dat werden 5 weken. Maar aangezien elk andere gebelde zaak hem niet meer kon leveren, was ik blij.

Prijs was goed, service was goed. Na mijn aankoop nog 5 familieleden daar de fietsen gekocht. Waarom? Omdat hun mega veel op voorraad hebben en wel kunnen leveren.

Dit allemaal omdat de fietsenmaker geen interesse in je toont, hij verkoopt liever een setje elektrische fietsen aan een 65+ echtpaar. Herenmodel, dames model. En 5k aftikken.. Hoppa.

[ Voor 7% gewijzigd door Dacuuu op 10-03-2018 15:03 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vandaag weer mijn 1e verre fietsrit gedaan, althans voor mijn doen want 35 km zal voor de meesten onder ons dagelijkse kost zijn ;). Dat was wel even wennen voor de beentjes.

Ook langs de FM (Warmond) geweest i.v.m. speling op het balhoofd, tot mijn verrassing kon ik meteen naar binnen en werd er naar gekeken, een extra ring onder mijn stuurbeugel werd gemonteerd en daarmee werd het opgelost.
Op mijn vraag: wat kost het kreeg ik te horen "" service van de zaak "" . Dat noem ik nog eens service !!

Meteen voor mijn achterwiel een 26" Marathon GT365 besteld die de versleten Schwalbe Landcruiser Plus gaat vervangen. Ben benieuwd naar de rijervaringen met deze band.

• Deacon

Deacon

Racing_Reporter schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:05:
[...]
Allemaal grappen van dezelfde winkel ook echt? Wauw...
Nee 3 verschillende winkels.
Eerste 2 hebben het netjes opgelost, daar zou ik zo weer iets bij durven kopen. Het contact verliep ook snel en netjes. Alleen duurt het ongeveer 2 weken voordat je geld retour gestort wordt.

Nummer 3 Ado Bikes is een ander verhaal, die leveren gewoon een goedkopere accu en doen dan net of hun neus bloed, vervelende is dat je dan telkens zelf overal achterna kan bellen en mailen.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:14

BertV

Handgemaakt

racinfo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:27:
Vandaag weer mijn 1e verre fietsrit gedaan, althans voor mijn doen want 35 km zal voor de meesten onder ons dagelijkse kost zijn ;). Dat was wel even wennen voor de beentjes.
Hier 34km enkele reis. Het went. Ik rij op iets mindere ondersteuning en mag van mezelf de laatste 8 a 10 km de volledige. Psychologisch werkt dat erg goed.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• racinfo

racinfo

E-MTB

BertV schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:55:
[...]

Hier 34km enkele reis. Het went. Ik rij op iets mindere ondersteuning en mag van mezelf de laatste 8 a 10 km de volledige. Psychologisch werkt dat erg goed.
De eerste paar km'ers heb ik, zeker met windkracht 4 a 5 pal tegen toch met de duim de trottle ingedrukt om toch enigzins in de buurt van de 22 km/h te blijven maar eenmaal in de beschutting van het bos op de standaard ondersteuning met 3 a 5 A verbruik ging dat weer prima. Op datzelfde stuk op de terugweg met windje mee haalde ik met gemak de 32 km weer.

Ik had de accu tevoren (uit zijn winterslaap) opgeladen tot circa 40 volt en meteen daarna gaan fietsen.

• zonnefreak
Deacon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:21:

Nou lekker dan. Dan denk je toch wel goed te zitten als ze zelfs in een mailtje nog bevestigen dat er een 500Wh geleverd word. En je krijgt dan een 400Wh geleverd die ze niet eens om kunnen ruilen voor een 500Wh versie. Ik denk dat je beter met een grote boog om die zaak heen kunt gaan. Wat is je motivatie om speciaal voor de Bosch te gaan?

• Opperpanter2
racinfo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:27:
Meteen voor mijn achterwiel een 26" Marathon GT365 besteld die de versleten Schwalbe Landcruiser Plus gaat vervangen. Ben benieuwd naar de rijervaringen met deze band.
Ik ben ook benieuwd. Ik vind het een hele mooie band (profiel). Ik ga echter denk ik toch voor de marathon plus MTB.

• jimh307
  • Niet online
fysiootje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:46:
[...]

Brekende spaken is wel degelijk een bekend Qwic probleem. Uiteindelijk heb ik na een stuk of 8 gebroken spaken een nieuw achterwiel gekregen in mijn RD9 (eerste serie). Beetje laat maar prima service van Qwic
Bekend? Ik kon er niet veel over vinden op internet, maar heeft je nieuwe achterwiel weer dezelfde spaken en breken die dan niet?

Kunnen meer mensen dit bevestigen? Ik denk dat het ook ligt aan de spaakkunst van je FM of zie ik hier echt iets over het hoofd?

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike.

Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha goede ervaringen.

Met de 3 onderstaande fietsen heb ik een proefrit gemaakt en geraak er in mijn keuze niet echt uit. Of ik nu voor een naaf of derailleur versnelling kies :?

Verder vond ik tussen de Boch Performance 63Nm en de Yamaha motor 80Nm in de praktijk niet veel verschil in kracht waar te nemen, wel voelt de Yamaha wat agressiever aan bij vertrek.

Gazelle CityZen C8 HMB (20.4kg excl. accu) model 2018:
Bosch Performance, 500Wh accu, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)rem, vaste stuurpen, verende vork(balg), Nexus 8 of Shimano Deore 10 Speed derailleur.

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) -> Derailleur 10 speed
Yamaha PW80, 400Wh accu, Yamaha LCD, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, sleutelverstelbare stuurpen, derailleur 10 speed

Batavus Razer E-go (20.1kg excl. accu) -> Alfine 8 Speed
Yamaha PW80, 400Wh accu, Yamaha LCD, hydraulische velgrem magura HS-11, vaste vork, sleutelverstelbare stuurpen,

• zonnefreak
Moris schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:03:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike.

Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha goede ervaringen.

Met de 3 onderstaande fietsen heb ik een proefrit gemaakt en geraak er in mijn keuze niet echt uit. Of ik nu voor een naaf of derailleur versnelling kies :?

Verder vond ik tussen de Boch Performance 63Nm en de Yamaha motor 80Nm in de praktijk niet veel verschil in krasht waar te nemen, wel voelt de Yamaha wat agressiever aan bij vertrek.

Gazelle CityZen C8 HMB (20.4kg excl. accu) model 2018:
Bosch Performance, 500Wh accu, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)rem, vaste stuurpen, verende vork(balg), Nexus 8 of Shimano Deore 10 Speed derailleur.

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) -> Derailleur 10 speed
Yamaha PW80, 400Wh accu, Yamaha LCD, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, sleutelverstelbare stuurpen, derailleur 10 speed

Yamaha PW80, 400Wh accu, Yamaha LCD, hydraulische velgrem magura HS-11, vaste vork, sleutelverstelbare stuurpen,
Tja soms is dat best wel lastig. Ik ben zelf in het bezit van een Bosch speedpedelec. Dit is met een middenmotor en een 9 versnellingen derailleur. Deze is voorzien van Magura HS-11 velgremmen Grootste voordeel van dit systeem is dat je de achterband in 10 seconden er uit kunt hebben als je een keer lek rijdt. Echter met de huidige top fietsbanden van Swalbe is die kans echt te verwaarlozen. Ik heb er zelf 10000km mee gefietst maar (afkloppen) nog geen 1x lek gereden. Als het droog weer is dan remt de Magura HS-11 velgrem zeer goed. Beter dan de schijfrem versies. Maar in de regen is het waardeloos. Je remweg word zeker 2 tot 2,5 keer zo lang als met droog weer.
Een ander nadeel als het regent is dat het remslijpsel alles ontzettend vies maakt. De zijreflectie van je banden word steeds minder reflecterend. En om dit te voorkomen moet je na een regenbui met een emmertje sop eigenlijk je velgen en banden gelijk wassen. Als het eenmaal opgedroogd is dan is het bijna niet meer er af te krijgen.
Voordeel van derailleur is dat het perfect schakelt en ook zeer grote krachten zonder problemen kan verwerken. Nadeel is als er in de winter gepekeld word dat dan je ketting zeer goed bijgehouden dient te worden. Ondanks high end producten die er voor kettingen zijn, blijft dit erg kwetsbaar allemaal. Plus in de regen komen de olie resten van je ketting ook lustig uitgespetterd. Kortom derailleur is in droge omstandigheden het beste maar maar pekelen en regen is het erg bewerkzaam.

Als ik nog eens een nieuwe elektrische fiets zou aanschaffen dan ga ik toch ook voor hydraulische schijfremmen en een gesloten kettingkast met 8 of 9 interne versnellingsnaaf. Hier zullen ook wel beperkingen aan zitten maar dat schoonmaken gaat ook snel vervelen. Zeker als je buiten met gevoelstemperaturen van -10 vorige week dat moet doen mopper ik toch wel even.

Kortom dat zou mijn advies zijn. :)

• roffeltjes
@Verwijderd
Ik vind de Cityzen op een paar punten negatief opvallen:

1. Spaakpatroon is onzin(voegt niets toe). Dat is geen echt issue (het zal iets minder sterk zijn, maar dat zit ergens ver achter de comma), maar het is form over function en daar hou ik niet van.
2. Ik vind een A-Headset (dit type stuurpen) niet ideaal op een stadsfiets.
3. De Cityzen heeft een vaste vork, maar geen lowrider nokken... een gemiste kans.
4. De door Gazelle gekozen kettingspanner van de Alfine 8 is in mijn ogen een slechte oplossing waardoor er onnodig een open ketting en achterkrans is. Als je met een open ketting wil rijden neem dan een Deore 10 fiets.
5. De keuze voor een Bosch active line motor.

Ik vind de Zonar een model dat veel logischer is opgebouwd. Maar er zijn een pak Duitse merken die soortgelijke fietsen met een nog betere prijskwaliteit bieden.

• Moris
@zonnefreak
Mijn ervaring ivm de hydraulische schijfremmen zijn op de Batavus Dinsdag E-Go bij droog en slecht weer positief te noemen. Dit punt zal ik naar aanleiding van jou ervaring met velgremmen in mijn keuze dan ook zeker meenemen.

Aangezien ik ivm het onderhoud van een fiets door tijdsgebrek er niet altijd toe kom, lijkt me een derailleur misschien niet zo heel verstandig of overschat ik dit onderhoudsklusje?

Mocht ik voor een naaf kiezen, zal het uit ervaring minstens een Nexus-8 zijn.

@roffeltjes
De open ketting kast bij de Gazelle Cytizen met naaf versnelling en kettingspanner vind ik een inderdaad ook een gek ontwerp. Bij een naaf versnelling hoort ivm het onderhoud en de eenvoud een gespoten kettingkast, dus deze valt gelijk af.

De Gazelle Cytizen T10 HMB met derailleur 10 Speed en Bosch Performance motor lijkt me samen met de Batavus Zonar E-go een betere vergelijking.

Welke Duitse fietsen zijn er in mijn keuze zeker mee te nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 11-03-2018 19:53 ]

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
jimh307 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Bekend? Ik kon er niet veel over vinden op internet, maar heeft je nieuwe achterwiel weer dezelfde spaken en breken die dan niet?
Nee, het nieuwe Qwic achterwiel heeft dikkere spaken. De eerste generatie had standaard dunnere spaken. Die braken blijkbaar zoveel en vaak dat er in de tweede generatie dikkere spaken zijn geplaatst. Net als dat voor de tweede generatie een andere voorvork gebruikt is.

• roffeltjes
Goede spaken zijn vooral "butted"* dikte is eigenlijk niet zo spannend voor niet-tandems, zeker niet als het 36 spaken zijn.

* Butted: Een verlopende spaak of framebuis, dikker op de uiteinden, dunner in het midden. Een butted spaak is sterker omdat hij vooral veert in het midden, niet bij de velg/naaf waar je liever geen beweging wil ivm kerfwerking.

@Moris Cube, Bulls, Haibike, Victoria, Pegasus en dan vergeet ik er vast een paar.

Verder is en blijft Merida gewoon een goed (Aziatisch) merk.

• mrpink83
Vraagje: kan mijn lamp die eerst werd gevoed door een naafdynamo nu worden aangesloten op de controllor box (waar een extra draadje zit voor een lamp). Betreft onderstaande lamp.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ik785j.jpg

• Torched
mrpink83 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:19:
Vraagje: kan mijn lamp die eerst werd gevoed door een naafdynamo nu worden aangesloten op de controllor box (waar een extra draadje zit voor een lamp). Betreft onderstaande lamp.

[afbeelding]
Waarschijnlijk niet, fiets dynamo's zijn AC en meestal komt uit de controller DC.

Beste even meten met multimeter wat er nu uitkomt. Dat kan per controller verschillen namelijk

• Moris
@roffeltjes
@zonnefreak

Intussen heb ik weer enkele merken kunnen bekijken en het valt me op dat bijna alle fietsen tegenwoordig met een verende vork zijn uitgerust. Ik heb i.v.m. het totaalgewicht van de fiets en de lage kwaliteit liever geen schokdemper vooraan. Bovendien stuurt de fiets in de meeste gevallen zonder verende vork net wat prettiger.

Intussen valt mijn keuze nog steeds bij de drie onderstaande fietsen.

1ste en gedeelde plaats: Batavus Zonar E-go + Batavus Razer E-go

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) -> Derailleur Shimano Deore 10 speed
Voordelen: Yamaha PW 80Nm, 400Wh accu, Yamaha LCD, vaste vork, met sleutel verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed (versnellingen volgen elkaar mooi op), hydraulische (schijf)remmen.
Nadelen: derailleur vraagt meer onderhoud en is gevoeliger voor slijtage, opleg van 200 euro voor 500Wh accu.

Voordelen: Yamaha PW 80Nm, 400Wh accu, Yamaha LCD, vaste vork, met sleutel verstelbare stuurpen, naaf-versnelling vraagt geen onderhoud.
Nadelen: hydraulische velgrem Magura HS-11 remt bij nat weer en slijk niet zo goed, wangen van de velg slijten vlugger, opleg van 200 euro voor 500Wh accu.

2de plaats

Gazelle CityZen T10 HMB (20.4kg excl. accu) model 2018: -> Derailleur Shimano Deore 10 Speed
Voordelen: Stille Bosch Performance 60Nm, mooie en netje in het kader geïntegreerde standaard aanwezige 500Wh accu, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, stevige bagagedrager.
Nadelen: vaste A-stuurpen, verende vork(balg), derailleur vraagt meer onderhoud en is gevoeliger voor slijtage, verende (balg)vork, wat zwaardere fiets.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Moris schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:33:
@roffeltjes
@zonnefreak

Intussen heb ik weer enkele merken kunnen bekijken en het valt me op dat bijna alle fietsen tegenwoordig met een verende vork zijn uitgerust. Ik heb i.v.m. het totaalgewicht van de fiets en de lage kwaliteit liever geen schokdemper vooraan. Bovendien stuurt de fiets in de meeste gevallen zonder verende vork net wat prettiger.

Voordelen: Yamaha PW 80Nm, 400Wh accu, Yamaha LCD, vaste vork, met sleutel verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed (versnellingen volgen elkaar mooi op), hydraulische (schijf)remmen.
Nadelen: derailleur vraagt meer onderhoud en is gevoeliger voor slijtage, opleg van 200 euro voor 500Wh accu.

Voordelen: Yamaha PW 80Nm, 400Wh accu, Yamaha LCD, vaste vork, met sleutel verstelbare stuurpen, naaf-versnelling vraagt geen onderhoud.
Nadelen: hydraulische velgrem Magura HS-11 remt bij nat weer en slijk niet zo goed, wangen van de velg slijten vlugger, opleg van 200 euro voor 500Wh accu.

2de plaats

Gazelle CityZen T10 HMB (20.4kg excl. accu) model 2018: -> Derailleur Shimano Deore 10 Speed
Voordelen: Stille Bosch Performance 60Nm, mooie en netje in het kader geïntegreerde standaard aanwezige 500Wh accu, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, stevige bagagedrager.
Nadelen: vaste A-stuurpen, verende vork(balg), derailleur vraagt meer onderhoud en is gevoeliger voor slijtage, verende (balg)vork, wat zwaardere fiets.
Ik sta voor een vergelijkbare keus, maar overweeg met name de Batavus Razer. Grootste voordeel hiervan (voor mij): naafversnelling Alfine 8 i.v.m. zeer regelmatig rijden over natte wegen en accu aan het frame.

Wellicht ook interessant voor jou?

• Moris
tollo71 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:44:
[...]
Ik sta voor een vergelijkbare keus, maar overweeg met name de Batavus Razer. Grootste voordeel hiervan (voor mij): naafversnelling Alfine 8 i.v.m. zeer regelmatig rijden over natte wegen en accu aan het frame.

Wellicht ook interessant voor jou?
Mocht de Razer voor de natte wegen met schijf ipv velgremmen uitgevoerd zijn, was de keuze voor je allicht nog wat makkelijker geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 12-03-2018 10:58 ]

• bgttje
  • Laatst online: 27-09-2025
Torched schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:30:
[...]Waarschijnlijk niet, fiets dynamo's zijn AC en meestal komt uit de controller DC. Beste even meten met multimeter wat er nu uitkomt. Dat kan per controller verschillen namelijk
Als ie AC aankan kan ie ook DC aan. Zit er een nl een gelijkricht circuit in. Ff op polariteit letten(bij een brug gelijkrichter hoeft dat niet). Maak anders ff open en zet de foto hier zodat ik kan zien hoe t opgebouwd is.
Heeft jouw controller een 6V of USB uitgang? Bij 36of 48V kan je dan een DC-DC convertor gebruiken die naar 6V converteert.

[ Voor 23% gewijzigd door bgttje op 12-03-2018 11:08 ]

• Deacon

Deacon

zonnefreak schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:24:
[...]
Nou lekker dan. Dan denk je toch wel goed te zitten als ze zelfs in een mailtje nog bevestigen dat er een 500Wh geleverd word. En je krijgt dan een 400Wh geleverd die ze niet eens om kunnen ruilen voor een 500Wh versie. Ik denk dat je beter met een grote boog om die zaak heen kunt gaan. Wat is je motivatie om speciaal voor de Bosch te gaan?
Niet specifiek voor Bosch gekozen, ik heb vanalles bekeken van Stromer tot B-merken en van Bafang tot Yamaha. Met belt drive en naafaandrijving in het achterwiel tot Cardan aandrijving met naafmotor in het voorwiel.
Uiteindelijk tot conclusie gekomen dat 500-1000 euro extra betalen voor een belt en wat extra's zonde van mijn geld is.

En als je iets sneller wilt rijden dan 25 km/h dan word je lijstje ook weer iets korter, misschien dat de prijzen over een paar jaar zo zijn dat ik wel all out kan gaan en een fiets heb die precies voldoet aan mijn pakket van eisen.

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Moris schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:33:
@roffeltjes
@zonnefreak

Sind eind januari rij ik op de Batavus Zonar e-go. Hij rijdt super, maar ik merk toch dat als ik de ondersteuning niet meer heb omdat ik boven de 25 zit, dat het best zwaar wordt. Daarentegen heb ik nu al verschillende keren met behoorlijke wind tegen gefietst en daar is het echt een kanjer in. Derailleur geeft wel iets meer onderhoud en met al die pekel op de weg, heb ik van de week mijn ketting alweer moeten smeren, maar dat weet je vantevoren. Al met al ben ik wel echt tevreden met de fiets. En over het algemeen zit ik gewoon rond de 25km/u gemiddeld.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Nou kom ik toch in de verleiding om een Sparta ION E-Speed 2014 te halen.. Nog geen 1,5k, ook weinig km's gedraaid. Any reason why I shouldn't? Ga ik het merken als ik nog eeeeeeeeeventjes langer wacht? In 3 jaar tijd is er natuurlijk wel wat veranderd. Ik las er wel over dat de ketting niet afgeschermd is, hier moet je dus heel goed op letten ivm onderhoud.

• zonnefreak
Racing_Reporter schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 01:07:
Nou kom ik toch in de verleiding om een Sparta ION E-Speed 2014 te halen.. Nog geen 1,5k, ook weinig km's gedraaid. Any reason why I shouldn't? Ga ik het merken als ik nog eeeeeeeeeventjes langer wacht? In 3 jaar tijd is er natuurlijk wel wat veranderd. Ik las er wel over dat de ketting niet afgeschermd is, hier moet je dus heel goed op letten ivm onderhoud.
Ik weet niet of het in de buurt bij jou is, maar anders een afspraak maken en er een flink stuk op fietsen. Je merkt het snel genoeg als er iets niet klopt.
Ook even met 30km/h kijken wat de fiets doet, als je zonder handen op het stuur fietst.
En dan het belangrijkste. Hoe is de accu? Is hij misschien recentelijk vervangen, of is het de originele accu nog?
Bij deze fiets zit de motor in het achterwiel. Voel even aan alle spaken of ze niet gebroken zijn. Er word in tegenstelling tot de middenmotor amper kracht op de ketting gezet. Deze zal dus wat langer mee kunnen gaan dan gebruikelijk.
De standaard koplamp is alleen erg slecht om zelf iets mee te zien. Hij valt wel op. Kun je best wel eens een leuke fiets aan hebben. Die aardig in prijs gezakt is. :)

• mrpink83
Racing_Reporter schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 01:07:
Zeker een lange proefrit maken. Als de accu orgineel is, zal die waarschijnlijk vervangen of gereviseerd moeten worden. Komt er circa 700 piek bij.

En bedoel je dat de fiets 1500 euro moet kosten? Tsja, voor 2k heb je een nieuwe Nonoiz.

NB: voor 2100,- koop je die sparta nieuw.
NB: er zitten geen schijfremmen op, lees ik. Vind ik een nogo.

[ Voor 7% gewijzigd door mrpink83 op 13-03-2018 09:39 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

zonnefreak schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:18:
[...]

Ik weet niet of het in de buurt bij jou is, maar anders een afspraak maken en er een flink stuk op fietsen. Je merkt het snel genoeg als er iets niet klopt.
Ook even met 30km/h kijken wat de fiets doet, als je zonder handen op het stuur fietst.
En dan het belangrijkste. Hoe is de accu? Is hij misschien recentelijk vervangen, of is het de originele accu nog?
Bij deze fiets zit de motor in het achterwiel. Voel even aan alle spaken of ze niet gebroken zijn. Er word in tegenstelling tot de middenmotor amper kracht op de ketting gezet. Deze zal dus wat langer mee kunnen gaan dan gebruikelijk.
De standaard koplamp is alleen erg slecht om zelf iets mee te zien. Hij valt wel op. Kun je best wel eens een leuke fiets aan hebben. Die aardig in prijs gezakt is. :)
Andere kant van het land. Er schijnt een volledig nieuwe accu op te zitten, originele zit er ook nog bij. Goed punt van de spaken, hier had ik nog niet aan gedacht! Er komen natuurlijk nog wat dingetjes zoals de helm bij, maar het wordt ook een kwestie van investeren.

Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.