Ja, helemaal waar, maar je vergeet een ding als het gaat om die banden: stugheid. De Marathon Plus heb ik in heel mijn fiets carrière zeker 10.000 km bereden en het viel mij altijd al op hoe stug die banden zijn. Zeker de smallere banden zijn stug. Op onze Sparta zitten de Marathon Plus banden en echt comfortabel zijn ze niet, maar dat is de prijs die je betaald voor de anti-lek werking. Schwalbe zegt over deze banden dat het de enigste band is die de naam "onplatbaar" mag dragen.havana schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:51:
Idd, Schwalble Marathon.
Belangrijk is ze goed op spanning houden, dus zeker om de week bijpompen. Eventueel kun je er preventief nog anti-lek vloeistof inspuiten. Ik heb zelf zo'n busje in mijn werktas zitten, mocht ik onderweg eens lekrijden.
Onder mijn Qwic zitten de Schwalbe Energizer en die zijn iets minder lekbestendig (klasse 7 vs 5) maar zeker nog wel lekbestendig. De Energizer banden zijn vergeleken met de Marathon lijn veel en veel soepeler. Vooral als je ze ook in een brede maat er onder laat zetten en de spanning iets lager houdt.
Om de week bijpompen lijkt mij een beetje teveel van het goede. Als ik mijn banden achter op 4,5 bar zet en voor op 2,5 bar dan hoef ik ze maanden niet meer bij te pompen tot op een moment dat ze echt zachter gaan worden; dan pomp ik er 10-15 slagen bij.
@roffeltjes heeft wel een heel goed punt dat banden niet te hard moeten zijn. Het rolt niet merkbaar beter en je fiets krijgt wel op z'n donder omdat elke oneffenheid doorgegeven wordt aan heel de fiets. Ook de accu krijgt meer rake klappen en de beste spanning is de gulden middenweg.
Een goede spanning is als je de wangen van de band nog net iets kan induwen. Vroeger reed ik ook altijd met knetter harde bandjes en ik klaagde veel over het comfort dat naar beneden ging naarmate de band harder opgepompt was. Nu heb ik én bredere banden en een lagere bandenspanning en ik kan je vertellen dat dit echt heel erg veel scheelt in het comfort.
En ja, wat dient je voorkeur. Door ze heel hard op te pompen verklein je wel het raakvlak dat op het asfalt komt. Je zal iets minder lek rijden, maar je fiets gaat dan wel op ten duur aan alle kanten rammelen omdat vanwege de vele trillen schroeven wat losser kunnen gaan zitten.
De kleine winst die je behaalt met nog iets minder lek rijden is het niet waard en ook de grip op de weg wordt wat minder. Zet ze achter op 4,5 bar (dat is echt meer dan hard zat) en voor op 2,5 bar. Als je elke maand even checkt en na elke fietstocht even kijkt of ze nog hard zijn dan komt het helemaal goed.