Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.639 views

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
havana schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:51:
Idd, Schwalble Marathon.

Belangrijk is ze goed op spanning houden, dus zeker om de week bijpompen. Eventueel kun je er preventief nog anti-lek vloeistof inspuiten. Ik heb zelf zo'n busje in mijn werktas zitten, mocht ik onderweg eens lekrijden.
Ja, helemaal waar, maar je vergeet een ding als het gaat om die banden: stugheid. De Marathon Plus heb ik in heel mijn fiets carrière zeker 10.000 km bereden en het viel mij altijd al op hoe stug die banden zijn. Zeker de smallere banden zijn stug. Op onze Sparta zitten de Marathon Plus banden en echt comfortabel zijn ze niet, maar dat is de prijs die je betaald voor de anti-lek werking. Schwalbe zegt over deze banden dat het de enigste band is die de naam "onplatbaar" mag dragen.
Onder mijn Qwic zitten de Schwalbe Energizer en die zijn iets minder lekbestendig (klasse 7 vs 5) maar zeker nog wel lekbestendig. De Energizer banden zijn vergeleken met de Marathon lijn veel en veel soepeler. Vooral als je ze ook in een brede maat er onder laat zetten en de spanning iets lager houdt.

Om de week bijpompen lijkt mij een beetje teveel van het goede. Als ik mijn banden achter op 4,5 bar zet en voor op 2,5 bar dan hoef ik ze maanden niet meer bij te pompen tot op een moment dat ze echt zachter gaan worden; dan pomp ik er 10-15 slagen bij.

@roffeltjes heeft wel een heel goed punt dat banden niet te hard moeten zijn. Het rolt niet merkbaar beter en je fiets krijgt wel op z'n donder omdat elke oneffenheid doorgegeven wordt aan heel de fiets. Ook de accu krijgt meer rake klappen en de beste spanning is de gulden middenweg.
Een goede spanning is als je de wangen van de band nog net iets kan induwen. Vroeger reed ik ook altijd met knetter harde bandjes en ik klaagde veel over het comfort dat naar beneden ging naarmate de band harder opgepompt was. Nu heb ik én bredere banden en een lagere bandenspanning en ik kan je vertellen dat dit echt heel erg veel scheelt in het comfort.

En ja, wat dient je voorkeur. Door ze heel hard op te pompen verklein je wel het raakvlak dat op het asfalt komt. Je zal iets minder lek rijden, maar je fiets gaat dan wel op ten duur aan alle kanten rammelen omdat vanwege de vele trillen schroeven wat losser kunnen gaan zitten.

De kleine winst die je behaalt met nog iets minder lek rijden is het niet waard en ook de grip op de weg wordt wat minder. Zet ze achter op 4,5 bar (dat is echt meer dan hard zat) en voor op 2,5 bar. Als je elke maand even checkt en na elke fietstocht even kijkt of ze nog hard zijn dan komt het helemaal goed.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik krijg regelmatig de vraag of ik geen behoefte heb aan een elektrische fiets. Mijn werk is 15 KM fietsen, een afstand dat net te groot is om 4 keer in de week de fiets voor te pakken. Meestal pak ik de motor. Natuurlijk veel makkelijker, en ben in 20 minuten op mijn werk.
De laatste weken ben ik wat vaker met de fiets gegaan in verband met sneeuwval, strooizout op de weg, of gewoonweg om het behoorlijk koud is. Zelfs met deze temperaturen krijg ik het voor elkaar om niet meer fris te ruiken als op mijn werk aankom. Misschien verkeerde deo :) maar dit 'probleem' zou wel eens minder kunnen zijn met een electrische fiets.

De laatste dagen ben ik dan toch maar wat onderzoek gaan doen op het internet. Ik heb mezelf een voorlopig budget van 2000 tot 2300 euro voorgehouden. De fiets waar mijn oog op gevallen is:
https://www.fietsenwinkel...hybrid-one-500-2018-heren

Ik fiets vooral door boeren landschappen, eindigend in een meer stedelijke omgeving. Geen heuvels of wat dan ook, gewoon platte wegen. Vrijwel geen off road.

Normaliter ben ik een online koper. Ik kijk vooal naar de prijs en die is online meestal voordeliger dan wanneer je in een winkel koopt. Toch bekruipt mij het gevoel dat onderhoud / service beurten / garantie heel belangrijk zijn bij de elektrische fiets. Vooral omdat je toch ook nog regelmatig horror verhalen hoort over accu's die kapot gaan en weet ik veel wat voor ellende er kan ontstaan bij zo'n fiets. Fiets in een winkel kopen zou dan de betere optie zijn, maar ook dan is de vraag of je de prijs naar beneden wilt hebben in ruil voor het weg doen van service beurten... Keuzes.. Persoonlijk...

Mocht iemand op of aanmerkingen hebben nav mijn verhaal dan lees ik die graag. Nav het onderzoek dat ik heb gedaan tot nu toe is mijn conclusie dat de Cube fietsen prima kwaliteit bieden. Ook de Bosch motoren die gebruikt worden.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
@jimh307 Precies :+

@technoaddict Niks aan je verhaal toe te voegen, volgens mij ga je er wel uitkomen.

- Die Cube is een prima fiets
- Keuze tussen lokale FM en online is een kwestie van gemak/service versus centjes.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:52
roffeltjes schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:21:
[...]

Met een fiets kar heb ik een BIONX motor gesloopt op de Veluwe. Nu zal niet iedereen zoveel bagage erop gooien, maar het idee dat je de bergen in moet om een naafmotor over de zeik te krijgen is helaas niet waar.

Go Swiss is niet fundamenteel anders dan Bionx, Neodrive etc. Allemaal peperdure top systemen die allemaal een zelfde manco hebben (inherent aan het systeem) Ze hebben een probleem bij een laag toerental en zware belasting. Vervelend is dat dit ook echt slecht is (leg maar een magneet in de oven) voor de levenduur.

Verder is een naaf motor per definitie met meer kabels aangesloten, dus meer stekkers en punten waar het kan breken. De belasting is inderdaad minder, maar lijkt geen belangrijke drempel te zijn bij een standaard e-bike.

Terug naar deze fiets: 4000,- + is voor een fiets met naafmotor gewoon erg veel. Ja leuk, Pinion, maar voor dat soort bedragen kan je ook een Idworkx halen met een middenmotor en Rohloff. Ik kan dan gewoon niet het enthusiasme delen. 1000,- minder dan wordt het misschien een optie.
Ik deel je voorkeur voor een middenmoter, maar moet toch even melden dat je voor 4k noway een idworx met rohloff kunt rijden. In iedergeval niet een electische. Ook idworx heeft nog maar 1 model met middenmoter op hun website staan (de rest is pinion) en die begint vanaf 5800.

Persoonlijk zou ik trouwens eerder voor een santos gaan dan een idworx, maar dat is grotendeels smaak O+

tijd voor wat klusjes!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
Bedankt voor de snelle reactie's!
Die Marathon plus lijken inderdaad heel goede banden, nu heb je wel zie ik de "gewone" marathon plus en de marathon plus tour.
Zit daar beduidend veel verschil in? Of gaat het enkel om het extra grip dat je met de tour versie hebt?

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:01
technoaddict schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:23:

De laatste dagen ben ik dan toch maar wat onderzoek gaan doen op het internet. Ik heb mezelf een voorlopig budget van 2000 tot 2300 euro voorgehouden. De fiets waar mijn oog op gevallen is:
Houdt er rekening mee dat er redelijke levertijd voor staat

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:01:
Ik kan van harte de E-bike van Quantor aanbevelen. Prijzig maar uitstekend! Pinionversnelling, naafaandrijving en Go-swissdrive motor. Ongelofelijk stil.
Misschien moet ik inderdaad Pinion ook maar toevoegen aan mijn lijstje, hier nog zo eentje maar dan wel stalen frame.
Ziet er degelijk uit, alleen ook hier weer jammer van de kabels op in plaats van in het frame
http://www.rennstahl-bike...d-pinion/#SPEZIFIKATIONEN

Verwijderd

Over die accu's, ik ken praktisch niemand met kapotte accu, paar lekke gevallen met wat goedkopere fietsen en/of eigen merk. Maar van Bosch/Yamaha eigenlijk weinig gehoord :)

• technoaddict
@J_star ja die levertijd is echt super lang. Dat is een beetje jammer.. Zal vast merkafhankelijk zijn.

@Verwijderd Misschien is dat ook meer van vroegah :) Mijn ma heeft ook problemen gehad, moest de accu opgestuurd worden naar.... gingen weken overheen. Maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe oud die fiets is en wat voor merk het is.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:07
doek55 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:21:
Mooi document met daarin de EU regels betreffende e-bikes: EU regulations for e-bikes

Met daarin een, voor mij, nieuwe categorie: L1e-A met max 1.000W continu vermogen en throttle toegestaan. Dan zou een BBSHD dus ook legaal kunnen zijn :).

Onbekende categorie e-bikes met meer power
Kennelijk komt de (L1e-A) RadRhino de oceaan over https://radpowerbikes.eu/. Het filmpje is in Utrecht en de Soester duinen geschoten, dus het kan kennelijk in Nederland? Volgens de website moet je 'm zelf nog wel registreren bij RDW, verzekeren en een rijbewijs hebben. Ik vind het ieder geval een cool apparaat _/-\o_

Edit: cool qua looks dan.. 556Wh is voor een fiets van 32 kilo wellicht niet zo veel.

[ Voor 7% gewijzigd door MalleEppie71 op 25-02-2018 23:24 ]

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

MalleEppie71 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Kennelijk komt de (L1e-A) RadRhino de oceaan over https://radpowerbikes.eu/. Het filmpje is in Utrecht en de Soester duinen geschoten, dus het kan kennelijk in Nederland? Volgens de website moet je 'm zelf nog wel registreren bij RDW, verzekeren en een rijbewijs hebben. Ik vind het ieder geval een cool apparaat _/-\o_

Edit: cool qua looks dan.. 556Wh is voor een fiets van 32 kilo wellicht niet zo veel.
Lijkt mij een gave fiets, volgens mij staan ze binnenkort bij de Ebikexperience (2-4 maart Jaarbeurs) en introduceren ze nog een model.

Ik ben erg benieuwd!

• roffeltjes
s0ulmaster schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:19:
[...]
Ik deel je voorkeur voor een middenmoter, maar moet toch even melden dat je voor 4k noway een idworx met rohloff kunt rijden.
https://www.bike4travel.n...-idworx-power-rohler.html

Zie ze wel vaker in de aanbieding, omloopsnelheis is (te) laag.

Santos maakt geen e-bikes :+ Ze proppen in een standaard Travelmaster een inbouwset van Neodrive of Swiss. Ik vind Santos erg fijn fietsen (ik heb zelf een TM 2.6), maar ze zijn prijstechnisch wel errug opgeschoven. Toen ik de mijne kocht was het een een middenklasse Wereldfiets, iets duurder dan Giant, maar minder duur dan Koga.

Als je dan ziet dat zowel ik als mijn vrouw het rijgedrag van de Razer eigenlijk net zo goed vinden als een Santos, maar dan met een middenmotor kan ik dat merk voor een e-bike eigenlijk niet goed aanraden.

Overigens vind ik prijs an sich helemaal geen issue. Als je 6k neertelt voor een ebike en je gaat hem lekker gebruiken ben ik blij, beter dan een toettoet (en veel goedkoper). Maar voor adviseren neem ik altijd prijs/functionaliteit mee, het moet wel kloppen en ik wil vooral advies geven wat logisch is.

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2018 11:28 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:52
roffeltjes schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:22:
[...]

https://www.bike4travel.n...-idworx-power-rohler.html

Zie ze wel vaker in de aanbieding, omloopsnelheis is (te) laag.
ah oké, demo modelletjes dus. Zeker geen slechte deal! Je eigen fiets customizen kost je dus eigenlijk 2k extra (kleurtjes zijn duur bij idworx) t.o.v. zo'n demo model
roffeltjes schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:22:

Santos maakt geen e-bikes :+ Ze proppen in een standaard Travelmaster een inbouwset van Neodrive of Swiss. Ik vind Santos erg fijn fietsen (ik heb zelf een TM 2.6), maar ze zijn prijstechnisch wel errug opgeschoven. Toen ik de mijne kocht was het een een middenklasse Wereldfiets, iets duurder dan Giant, maar minder duur dan Koga.

Als je dan ziet dat zowel ik als mijn vrouw het rijgedrag van de Razer eigenlijk net zo goed vinden als een Santos, maar dan met een middenmotor kan ik dat merk voor een e-bike eigenlijk niet goed aanraden.

Overigens vind ik prijs an sich helemaal geen issue. Als je 6k neertelt voor een ebike en je gaat hem lekker gebruiken ben ik blij, beter dan een toettoet (en veel goedkoper). Maar voor adviseren neem ik altijd prijs/functionaliteit mee, het moet wel kloppen en ik wil vooral advies geven wat logisch is.
Je hebt gelijk over die Santos elektrische fietsen, ik heb zelf bij santos alleen ervaring met de niet elektrische modellen en dan voornamelijk de 4.29 en dat is toch een verdacht leuke touring MTB zoals ik het dan maar ff noem :P

[ Voor 58% gewijzigd door s0ulmaster op 26-02-2018 11:54 ]

tijd voor wat klusjes!

• roffeltjes
Ik misbruik mijn 2.6 als ATB voor de duinen of Lage Vuursche(dragers en spatborden eraf en gaan met die banaan). Je mist voorvering, maar dat mag de pret niet drukken :+

Betreft die Idworkx, ik zie ze wel vaker voorbij komen, uiteraard 1-2 jaar overjarig. Maar dat is bij Idworkx niet zo erg, hun gamma is stabiel.

Santos of Idworkx is natuurlijk lastig. Voor de ebike heb ik zwaar de voorkeur voor de Idworkx, maar de rest van het gamma ligt gevoelsmatig best dicht bij elkaar, allebei de merken zijn het neusje van de zalm.

[ Voor 51% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2018 17:37 ]

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Wil graag even een stelling in de groep gooien:

Een e-bike geeft wel/geen verbetering van je conditie.

Ik rij nu zelf een week of 4 op een e-bike, minimaal 3x per week en zelf heb ik het idee dat het wel degelijk je conditie verbeterd. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je fietst, ik fiets altijd boven het maximum. Ben benieuwd wat jullie ervaringen hierover zijn. Als het tenminste ontopic is wat ik vraag. (naast het fietsen loop ik ook 3x per week hard, dus ik heb wel al een redelijke conditie.) Was voor benieuwd hoe het is als je een slechte conditie had en je een ebike had aangeschaft om wat fitter te worden.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ettje66 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:47:

Ik rij nu zelf een week of 4 op een e-bike, minimaal 3x per week en zelf heb ik het idee dat het wel degelijk je conditie verbeterd. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je fietst, ik fiets altijd boven het maximum. Ben benieuwd wat jullie ervaringen hierover zijn. Als het tenminste ontopic is wat ik vraag. (naast het fietsen loop ik ook 3x per week hard, dus ik heb wel al een redelijke conditie.) Was voor benieuwd hoe het is als je een slechte conditie had en je een ebike had aangeschaft om wat fitter te worden.
De grote factor hier is: ten opzichte van wat?

Als je dezelfde afstand blijft fietsen, maar dan met ebike ipv fiets, dan lijkt het me niet dat je conditie ervan verbetert. Daarentegen, als een ebike ervoor zorgt dat je wél gaat fietsen, waar je het anders níet zou doen, natuurlijk doet het dan iets voor je conditie.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:43

Ik ben van mening dat het iets scheelt maar niet zoveel.

Dat komt doordat ik een Bulls Green Mover met 500 watt achterwielmotor heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MkGwqPV4tVFE6qYedmQwpLZS/medium.jpg

Als je ook maar even kracht op de trappers zet komt dat ding in beweging met 80Nm koppel. Meestal zit ik qua kruissnelheid net onder of rond de 40 km/u en dat is echt makkelijk vol te houden.

Maar aangezien de Bulls nu voor analyse van de accu en het vervangen van de software bij de dealer staat moet ik het met een Trek XM700+ doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dirkvisbeek.nl/_upload/ProductImages/Trek_XM700_706892-9182037.jpg

Met deze fiets is het een heel ander verhaal. Bosch motor is veel minder krachtig met 350 watt en de accu is ook bijna de helft qua capaciteit. (400WH)
Als je een beetje tempo wilt houden moet je echt aanpoten om boven de 35 km/u te komen.

Moraal van het verhaal: Met een Bosch speed pedelec zou mijn conditie momenteel heel wat beter zijn :+

• jimh307
  • Niet online

De wekelijkse afstand die ik fiets is ongeveer 110 kilometer. Daarvan fiets ik zeker voor 1/3 op de eco mode. Ik merk wel dat mijn conditie beter wordt. Het voordeel van mijn fiets is dat deze ook lekker rijdt in de laagste stand. En daarbij ontlast ik de accu en werk ik aan mijn conditie.

Niet alleen mijn conditie gaat vooruit, maar ik moet ook wel. In onze familie heerst diabetes, te hoog cholesterol en reumatische artritis. Ik fiets dus ook om gezond te blijven. Dat werkt dus goed :)

Verwijderd

Ik heb door een liesblessure anderhalf jaar niet hard kunnen lopen of kunnen mountainbiken. Ik kon nog wel op de ebike fietsen en je merkt dat als je daarna begint je basisconditie wel degelijk op orde is. Nu fiets ik ook op de ebike wel fors door op eigen kracht, alleen bult op en wind tegen mag de motor serieuzer aan de bak, anders draait 'ie minimaal mee. Het scheelt stevig in de conditie, je bouwt toch een uur bewegen per dag in. Dat is zinvoller dan 1x per week een uurtje sportschool (dat doe ik tegenwoordig keer of 2-3 per week erbij trouwens, straks weer mountainbiken :) )

Ik fiets met een beetje weer 4x35km per week naar het werk plus nog enkele tientallen kilometers naar vrienden, sport, etc dus niet alleen een rondje supermarkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2018 10:51 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:53
Boven wordt het al een paar keer gezegd mbt conditie. Er speelt nog een gezondheidsaspect mee.

Even uitgaand van iemand die anders in de auto zou stappen tov de e-bike pakken:
- je krijgt buitenlucht
-ook met weinig inspanning, gaan toch je benen in een ritme rond, waardoor je bloed beter stroomt, je soepeler blijft - dit gebeurd zelfs zonder kracht zetten.

• cfbarca
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04-2024
Heeft er iemand ervaring met de elektr fietsen van Jools?

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025

Zelfs als je altijd al op een "gewone" fiets reed, zoals ik, dan zal je merken dat je veel meer gaat fietsen.
Je woon/werk afstand blijft hetzelfde, maar in je vrije tijd pak je veel sneller en vaker de fiets, met een beetje accu fiets je zo ook gemakkelijk 100 km op een dag. En als je dat regelmatig doet is het volgens mij wel weer gezond. I.i.g. gezond voor iemand die een slechte conditie heeft. Ik denk dat alleen vervanging van je fiets voor een e-bike voor dezelfde afstand dan weer niet goed is voor je gezondheid.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-01 15:15
Zoek een electrische fiets voor mijn vriendin, was op zoek naar:
- middenmotor (ivm oa makkelijk onderhoud aan banden etc, en voelt gewoon logisch/goed)
- mogelijkheid kinder zitje voor en zitje achter
-

Nou vond ik deze:
https://winkel.sloopdecri...e_Infinity_LTD_2018_Dames
edit: hier ook te koop:
http://www.motorpromo.nl/...he-damesfiets-bafang.html
Lijkt behoorlijk af te vinken op alle checks (behalve dan op een cheesy website..)
Iemand op of aanmerkingen? of alternatieven...

Het liefst zou ik kijken naar een fietsen merk van naam en een Bosch motor... maar volgens mij kom ik dan met deze wishlist een stuk duurder uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Vandread op 27-02-2018 15:11 ]

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Normaliter ben ik een online koper. Ik kijk vooal naar de prijs en die is online meestal voordeliger dan wanneer je in een winkel koopt. Toch bekruipt mij het gevoel dat onderhoud / service beurten / garantie heel belangrijk zijn bij de elektrische fiets.
Ik koop normaliter ook meestal online, zeker prima waar het vergelijken van enkel specificaties betreft, maar als je heel kieskeurig bent met gevoel van de zit/houding/zadel/stuurgrepen, etc. dan heeft het wel toegevoegde waarde wat fietsen te vergelijken bij de dealer. Ik voelde mij meer thuis op de ene dan de andere fiets.

Bij gebrek aan een dealer van dat merk in de directe omgeving heb ik mijn eerste elektrische fiets gekocht bij een dealer op 40 min auto afstand. Daar ben ik helaas een aantal keer teruggeweest met onder andere een garantie gevalletje, kapotte spaak, etc. Dan is de afstand onhandig.

Bij mijn tweede fiets heb ik er verlengde garantie bijgenomen en als verplichting geldt onderhoud door een erkende (door het merk) fietsenmaker (dat zal wel met licentie kosten te maken hebben). Dan kweek je natuurlijk een betere band door de fiets daar ook aan te schaffen of in ieder geval die fietsenmaker de kans te geven de fiets te leveren als het prijsverschil niet te groot is. Ik draag graag mijn steentje bij aan het behoud van de fietsenmaker om de hoek (die zijn vak verstaat! zeker het mechanische deel) in plaats van online iets aan te schaffen of bij een 'e-bike specialist'.

Dan kan ik ook gemakkelijker bij twijfel of een klein mankementje even binnenlopen met de vraag even mee te kijken/luisteren. Een servicebeurt kost mij daar 40 euro (zonder het elektrische) en ik had het gevoel dat ook echt alles even is nagelopen/aangetrokken.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024

Het hangt er vanaf hoe je de fiets gebruikt. Zo heb ik zelf een e-bike gekocht om sneller en verder te fietsen i.p.v. minder hard te hoeven trappen op dezelfde afstand. Ook kan je naar behoefte meer of minder ondersteuning vragen. Ga je naar je werk/school toe dan zorg je ervoor dat je je minder inspant zodat je onbezweet aankomt. Op de terugweg kan je met minimale ondersteuning rijden om er een workout van te maken. Dat is het mooie.

• jimh307
  • Niet online
@gop1 Precies :) Zo doe ik het min of meer ook. Ik heb de fiets niet nodig voor mijn werk en de fiets is eigenlijk secundair, maar er is een tijd geleden een mooie hobby ontstaan. Je moet wel even de discipline hebben om een stand lager te gaan, maar als ik dan nadenk hoe gezond die uitwerking is heb ik er dat graag voor over.

@fjorden Mijn fiets heb ik gekocht bij de FM zo'n 2,8 kilometer vanaf onze voordeur en ik herken het gemak hiervan. Het is ten eerste een zeer goede FM en je kunt altijd even binnenlopen als je iets opmerkt wat niet hoort. Ook snapt deze FM goed dat ik een eigen groothandel run en ik niet altijd de tijd heb om hem te komen brengen en ophalen. Daar heeft mijn FM een mooie en ook nog eens een gratis service voor; hij komt hem halen en weer brengen. De enigste tijd die je er aan kwijt bent is even wachten tot de chauffeur komt. Nou, dat heb ik er dan graag voor over. Mijn vorige FM ... ga ik geen woorden aan vuil maken.

@DeSluis 100 kilometer op een dag haal ik niet ;) Het is in ieder geval mooi dat de fiets/accu die potentie heeft want dat scheelt een hoop stress. Ik kijk liever om me heen dan naar de accu-indicator. Mijn accu haalt op 30% eco en 70% tour makkelijk de volle 100 kilometer en dan heb ik mijn fiets gekocht eind november, dus alleen ervaring in de winter. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt in de zomer. Nu is 100 kilometer een prima actieradius en dan heb ik nog 25% over wat een prima waarde is. Ik zou misschien de 120 kilometer kunnen halen, maar dat gaat de accu mij niet in dank afnemen want dan is ie plat. 25% is een mooie waarde om hem weer aan de lader te pluggen. Je hebt dan zeker geen 25% meer over, maar in werkelijkheid zal dat zo'n 10-15% zijn.

@dcl! De beweging is zeker te weten goed voor de bloedstroom. Je bent sowieso in beweging en elke vorm van extra beweging is gezond. Ik denk ook dat je een elektrische fiets ook veel vaker pakt omdat je dan nog altijd hulp hebt. Als ik na 10 kilometer eco stand moe begin te worden gaat ie gewoon naar de tour stand en dat maakt een groot verschil. Op een gewone fiets moet je dan echt nog doorgaan om thuis te komen en laat staan als je de wind flink tegen hebt.

@Verwijderd De fiets min of meer als revalidatie gebruiken juich ik alleen maar toe. De fietsersbond had er een mooi naslagwerkje van gemaakt hoe gezond fietsen wel niet is. https://www.fietsersbond....heid/fiets-en-gezondheid/
En volgende maand ga ik meedoen met de elektrische fietsentest van de fietsersbond in Oosterbeek. Ten eerste omdat ik wil weten hoe de andere fietsen fietsen en ook voor vragen en kijken hoe ver ik kom met mijn formule om de actieradius te kunnen schatten.

Het is steenkoud, maar met een goede Goretex jas, goede handschoenen, lekker muts, dubbele sokken en een regenbroek heb ik nergens last van. Best wel mooi weer, maar koud ;)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56

Zoals de eerdere reacties ligt het eraan hoe je de fiets (en ondersteuning) gebruikt. Het idee is ook dat je vaker de fiets neemt omdat deze elektrisch ondersteund is.
Wat denk ik wel voor de meeste mensen zal gelden is dat een gashendel je lui maakt. Als je moe bent of geen hebt grijp je naar de gashendel.
Terwijl ik dit type bedenk ik me dat dit net zo goed kan gelden voor de gekozen ondersteuningsstand. Moe? -> Turbo :)

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:45
Ik zie het probleem niet zo van die gashendel of hoogste stand 'mis'bruiken. Je had ook net zo goed de auto kunnen pakken. Ultiem lui, tja maar moet het zodanig ook gezonder zijn?

Uiteindelijk is het prettiger dat voor vervoer van 1 persoon niet meer een vervoersmiddel van 4 tot 6 personen gebruikt wordt.

Ebikes kunnen gezonder zijn, maar zoals alles. Een sportschool abonnement hebben maakt je ook niet gezonder, het gaat om je eigen gedrag

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Eigenlijk gebruik ik de gashandel meest om na verkeerslichten snel weg te kunnen rijden en natuurlijk als ondersteuning bij hellingen en wanneer ik harde wind tegen heb, maar dat is eigenlijk zelden.

Ik bemerk wel degelijk dat wanneer ik fiets mijn conditie beter wordt, vooral na de winter wanneer de fiets enkele maanden stil gestaan heeft is dat bij het begin in het voorjaar merkbaar.

Ik gebruik de ebike eigenlijk ook alleen maar om die reden, woon-werk verkeer is voor mij al ruim 13 jaar verleden tijd; daarom wordt de fiets een middel van ontspanning, ergens kunnen genieten van omgeving waar je voor 90% met de auto niet eens bij kan komen.

Mooi weer fietser ben ik, met regen ga je niet voor je plezier de weg op, laat staan ergens van genieten. Ik heb overigens nooit de keus gehad om naar mijn werk te kunnen fietsen, als buitendienst technicus deed ik mijn werk vanaf huis met een auto van de zaak en reed daarmee na het werk ook weer mee naar huis.

Fietsen was (en is) voor mij dus puur hobby. Sinds 2011 doe ik dat elektrisch.

• Opperpanter2
Ik zie de gashendel ook niet als probleem, maar als mijn grote vriend :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:17

BertV

Handgemaakt

Voorheen liep ik 3x per week 30min.
(maximale inzet in die relatieve korte tijd)

Nu fiets ik 10x per week 65min.
(tegen de begrenzer, standje TOUR)

Hardlopen, ook al ging het om 90min ipv 650min(!) gaf mij een veel betere conditie /fitter gevoel.

Maarrrr... als jij mij nu op een gewone fiets zet, dan trap ik iedere doorsnee-fiets-zus/vriendin er genadeloos uit.
Je bouwt dus toch wat op.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:46: Het scheelt stevig in de conditie, je bouwt toch een uur bewegen per dag in. Dat is zinvoller dan 1x per week een uurtje sportschool (dat doe ik tegenwoordig keer of 2-3 per week erbij trouwens, straks weer mountainbiken :) )
Dat is mijns inziens appels en peren.

In de sportschool kan je heel specifiek gaan voor meer massa (spieren), cardio kan je ook wel buiten de sportschool doen (veel leuker!). Het één vervangt niet het ander.

Maar dit is wel een belangrijk ding voor dit topic:

Fitness (en dan de serieuze variant)is DE manier om op een fijne manier oud te worden. Er zijn allerlei halve waarheden over hoe ouder worden je verzwakt. Daar zit waarheid in, maar door effectief te trainen kan je je spiermassa behoorlijk intact houden, juist doordat je opeens weer hormonen gaat produceren die je nodig hebt voor spieropbouw en botopbouw.

Hoe eerder je begint hoe beter, maar ook resultaten bij 80 jarigen zijn verbluffend. Ze krijgen mensen uit een rollator door een paar weken gericht krachtsport te doen.

En als je vroeg begint dan zijn de resultaten prachtig. Er zijn 80 jarigen die nog op een best aardig niveau over een karatemat kunnen bewegen (Zoek maar op Rob Zwartjes). Ok, je moet niet met ze gaan gooien (artrose is een dingetje, maar ook dat heeft veel profijt van krachtsport), maar ik heb collega's van 40 die niet een trap op komen en die ook direct kapot gaan als ik ze naar de grond zou werken.

Alleen is er een drempel... als je het goed doet, doet krachtsport serieus pijn en is gewoon niet leuk, dus veel mensen houden het niet vol :/

Maar voor diegenen die een e-bike hebben voor mobiliteits/gewrichtsissues... ga ook naar een sportschool, niet voor een stukkie bandlopen, maar voor serieus deadliften en squats. Sterker nog, iedereen met een kantoorbaan en die boven de 40 is kan beter nu maar eens beginnen. Werkt trouwens ook tegen depressies, suikerziekte e.d ;)
BertV schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:56:
Voorheen liep ik 3x per week 30min.
(maximale inzet in die relatieve korte tijd)
Dat is eigenlijk de sleutel waarom je met minder tijd meer vooruit ging. Je moet je spieren (lichaam) eigenlijk regelmatig "in paniek" houden zodat het zich blijft aanpassen (spieren aanmaken). Trainingsleer is op het punt van High Intensity enorm vooruit gegaan.

En dan ben ik nog van de oude school die best inefficient traint(kilometers maken en standaard high reps krachttraining). Komt omdat ik het ook gewoon lekker vind dus het mag wat ons (mijn vrouw is ultra-sportief)betreft ook wel duren. Ik sport 6 a 7 keer per week op behoorlijk niveau, wel netjes verdeeld over spiergroep en intensiteit (4x kracht per spiergroep, 3x op de mat). En dan fiets ik nog naar het werk/boodschappen :+

That said: Ik vind lopen tricky omdat je je knieën en heupen erg belast als je niet licht bent en een goede techniek bezit. Fietsen/schaatsen/zwemmen is wat belasting betreft minder problematisch.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2018 10:04 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

idd roffeltjes. Maar fietsen heeft ook z'n voordelen.

Ik kan passief auto zitten vervangen met actiever fietsen.
Ook hoef ik als ik thuis ben niet meer het bos in. Meestal leuk, maar vaak ook op karakter.

• roffeltjes
BertV schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:04:
idd roffeltjes. Maar fietsen heeft ook z'n voordelen.

Ik kan passief auto zitten vervangen met actiever fietsen.
Ook hoef ik als ik thuis ben niet meer het bos in. Meestal leuk, maar vaak ook op karakter.
Snap ik, ik doe ook geen cardio terwijl mijn conditie wel ietsje achteruit is gegaan ( 5kg meer spiermassa speelt natuurlijk mee, dat sleep ik wel weer mee).

Het is natuurlijk allemaal relatief. Ik zou een toertocht van 150 km ook zonder blikken of blozen kunnen uitrijden op mijn racefiets, zo slecht is mijn basisconditie ook weer niet.

Ik hecht nu meer aan pure massa, ik benader de 50 en moet nu echt gaan opbouwen voor het onvermijdelijke verval. Het doel is gewoon rondrennen tot op hoge leeftijd. Dat is geen utopie. Uiteraard kan ik pech hebben en ergens tegen aanlopen, maar zelfs in dat soort trajecten is spiermassa extreem belangrijk.

• racinfo

racinfo

E-MTB

@roffeltjes, als ik jouw woorden lees benijd ik je ten zeerste. helaas laat mijn lichamelijke gesteldheid niet eens meer toe dat ik verder dan 100 meter loop, laat staan hardlopen of sportschool.

Al in 1963 werden er bij mij ernstige afwijkingen geconstateerd in het vaten stelsel en in de jaren daarna heb ik de gangen van het ZH vaker gezien dan de gangen in de sportschool ;)

Maar ik oogst nog steeds bewondering wanneer ik bij mijn ZH bezoekjes tegen de chirurgen zeg dat ik met een ebike naar hun toe ben gekomen (ook al is het koud en glad op de weg)

Het is al eerder hier opgemerkt dat alleen al de beweging van ledematen positief op de gezondheid kan werken, en dat wordt ook door de doktoren voor 100% bevestigd.

In dat opzicht ben ik blij dat ik met de fiets nog uit den voeten kan ;) .

• BertV

BertV

Handgemaakt

Spiermassa werkt het beste.
Zwak, maar ik heb er na vele jaren training (thuis en sportschool) mentaal de kracht niet meer voor.

Ik trainde vooral met eigen lichaamsgewicht + extra toevoeging zoals een gewichtsvest en schijf tussen de benen. Pull-up, pushup, dippen.

Op een gegeven moment wordt je niet beter. (te weinig kennis, en/of te weinig verkeerd trainen)
volhouden is dat niet te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door BertV op 28-02-2018 10:37 ]

• roffeltjes
Ik weet het zwaar Off-Topic, maar dit is iets wat me heel erg aan het hart ligt en wat voor veel e-bike gebruikers een overweging is (fit worden!). Ik zie vrienden/collega's gewoon lichamelijk aftakelen terwijl ik op mijn leeftijd juist sterker wordt (Wielrennen is een eenzijdige kutsport).

@racinfo Ik ken je situatie niet, dus ongetwijfeld is het voor jou niet van toepassing, maar beweging is voor alles en iedereen goed. En liefst HIGH INTENSITY. Niet eens met je hart, maar ook met je spieren.

Kanker, Hartziektes, Diabetes, Depressies, Parkinsons, allemaal redenen om niet meer te sporten, maar quess what? Deze ziektes hebben extreem veel baar bij juist krachtsport.

Sterker nog, ik durf er geld op in te zetten dat het zelfs helpt bij Alzheimers.

De reden is namelijk heel simpel: Deze ziektes hebben meestal te maken met leeftijd. Wat is het verschil tussen een jong en oud persoon? Hormonen. En juist hormonen als HGH kan je aanmaken door krachtsport te doen.

Natuurlijk is het geen wondermiddel en is het bij dingen als Parkinsons een kwestie van vertraging ipv omkering, maar ook dat is in mijn ogen het verschil tussen leven en lijden. (Ik ken iemand met Parkinsons).

En als je revalideert van wat dan ook is elke spier die je nog over hebt eentje die je kan gebruiken o weer fit te worden.

@BertV Probeer te bedenken wat je motiveert, misschien een trainingspartner? Ik kan niet alleen sporten (ik vind het vreselijk...), maar omdat mijn vrouw zo sportief is ga ik mee.. en dan ben ik een beest (competitief baasje). Ik vind alles leuk zolang het maar samen is. En gek genoeg moet het dan niet gezellig zijn maar lekker knallen (dus mond dicht en tot de grens!). Ik ben blijkbaar qua sporten niet rationeel :+

Niet sporten is een spiraal waardoor je energie verliest en je je niet meer kan zetten om die drempel over te gaan.

Enne: Krachtsport doet ook wonderen voor je libido. Je gaat er ook beter uit zien, dus je partner is vermoedelijk ook blij :+

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2018 10:48 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

trainingspartners... praat me er niet van. Ik ben meer een einzelganger wat betreft training.

Hoeveel hardloopmaatjes ik al niet "versleten" heb.
De ene moet in de 5km altijd z'n veters strikken, plassen, of een nog kortere doorsteek nemen.
De andere is een gewone standaard afzegger.
Had ik ook nog een marinier, pijn-is-emotie-emoties-kun-je-uitschakelen, weer de andere kant van het spectrum. Ben IK afgehaakt toen hij voor marathons ging trainen.

Mijn krachtsportvriendje kon ik niet meer volgen met z'n anabolen.

Relatieproblemen die jij benoemd ga ik er niet mee oplossen. Er zijn waarschijnlijk al weinig mannen tegen de 40 zonder zichtbaar buikvet, wellicht opzoek naar een jonge vriendin met libido.

Terug naar de fiets; Vandaag met de auto vanwege ziekte.
Bizar hoeveel mensen dan gaan vragen; "Niet met de fiets?"

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 28-02-2018 11:02 ]

• Vlassie1980
Vandaag ook iemand die met die opmerking kwam "Niet met de fiets vandaag?"

Nee duh... De gevoelstemp is -15 buiten momenteel gast :')

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Vlassie1980 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:10:

Gevoel kan je uitschakelen!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Mijn alternatief is de tram: fietsen is minder koud dan wachten bij de tramhalte, dus dan is de keuze snel gemaakt (het is ook maar 15-20 mins fietsen).

• jimh307
  • Niet online

Daar valt wel tegen te kleden, maar comfortabel is anders. Als ik dan kijk dat je 2 maal daags 26 kilometer moet fietsen snap ik heel goed dat je lekker de auto pakt.
Verder kan ik me nog herinneren dat ik naar school moest fietsen bij een werkelijke -15 graden zonder dat gevoelstemperatuur toen bekend was. Dat was toch 2 maal daags 15 kilometer zonder ondersteuning. Het kan dus wel en ergens snap ik de reactie van je collega's wel. Echter zal niemand je iets kwalijk nemen als je de auto pakt. 'Nee duh' is dus wat overtrokken :)

@roffeltjes Super hoe jij bezig bent om fit ouder te worden. Ik loop ook al rustig richting de 50, maar door veel op de eco-stand te fietsen train ik mijn benen. Verder ben ik geen sportman of wielrenner, maar ik ben zeker weten goed fit :)

• roffeltjes
Ik ken super fitte 60ers en helaas meer ongezonde 40ers.

Ik heb aan sterfgevallen in mijn omgeving gezien hoe het niet moet. Doodgaan overkomt iedereen, maar je laatste jaren hoeven geen kasplantenbestaan te zijn. Ja, je kan pech hebben en echt niet meer kunnen, maar eerlijk gezegd... Het is meestal een keus. Ik spreek ook met hulpverleners die aangeven hoe lastig het is om mensen in beweging te houden.

Daarom moet ik ook lachen om die 20 minuten bewegen per dag leidraad. Voor echt effect moet je gewoon meermaals per week beuken. En dat is gewoon niet leuk. Ik ben echt een bijter, maar ik HAAT de sportschool... doet gewoon zoveel pijn. Eerste week van een nieuw schema staan de tranen me nader dan het lachen (ik moet wel eens echt janken).

Maar dat het werkt is niet controversieel, dit is allang onderzocht. Het is geen toeval dat bij de UVA iedereen op dit vakgebied zelf zeer fanatiek naar de sportschool gaat. De cijfers liegen er niet om. Het heeft VEEL meer effect dan eigenlijk wat dan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 28-02-2018 11:56 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@roffeltjes ook in de harloopwereld zie ik inderdaad véél literatuur die aanraadt om bij 40-50 jaar krachttraining toe te voegen om de terugval in spieren op te vangen :Y
Ik ben ook zéker geen fan van krachttraining, maar wil in de komende jaren (heb nog even) toch wel iets gaan inbakken zodat de gewoonte er al inzit tegen de tijd dat ik het nodig heb.

• roffeltjes
Spierverval is een raar ding. Als je vanaf jong traint zal je vanaf 35-40 langzaam kracht verliezen (zie ook topsporters). Maar als je nooit hebt getraind kan je tot op latere leeftijd spiermassa winnen.

Maar al klinkt dat leuk, hoe eerder je begint hoe hoger je baseline is, dus het devies is en blijft dat je eigenlijk niet jong genoeg kan beginnen met intensief bewegen.

Dus, oud of jong, gewoon mee beginnen, ga je later heel veel profijt aan hebben, ook als het mis gaat met je lichaam ga je die spieren hard nodig hebben voor herstel of uitstel.

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:52:
Ik ken super fitte 60ers en helaas meer ongezonde 40ers.

Ik heb aan sterfgevallen in mijn omgeving gezien hoe het niet moet. Doodgaan overkomt iedereen, maar je laatste jaren hoeven geen kasplantenbestaan te zijn. Ja, je kan pech hebben en echt niet meer kunnen, maar eerlijk gezegd... Het is meestal een keus. Ik spreek ook met hulpverleners die aangeven hoe lastig het is om mensen in beweging te houden.

Daarom moet ik ook lachen om die 20 minuten bewegen per dag leidraad. Voor echt effect moet je gewoon meermaals per week beuken. En dat is gewoon niet leuk. Ik ben echt een bijter, maar ik HAAT de sportschool... doet gewoon zoveel pijn. Eerste week van een nieuw schema staan de tranen me nader dan het lachen (ik moet wel eens echt janken).

Maar dat het werkt is niet controversieel, dit is allang onderzocht. Het is geen toeval dat bij de UVA iedereen op dit vakgebied zelf zeer fanatiek naar de sportschool gaat. De cijfers liegen er niet om. Het heeft VEEL meer effect dan eigenlijk wat dan ook.
Een feit staat vast en dat is dat we te weinig bewegen. Om even 2 uiterste onder elkaar te zetten:

Fitte roffeltjes die het uitstekend doet en géén watje is:
Elke avond op de bank achter de TV met chips erbij en naar school met de bus:

Het is kijken wat je ligt. Ik zie mezelf niet snel in de sportschool een workout doen, maar ik fiets wel stevig door en ik loop heel veel op mijn werk. Ik voldoe zeker aan de norm gezond bewegen, maar de discipline ontbreekt mij om naar de sportschool te gaan (maw ik ben misschien wat lui). Dat ik geen tijd zou hebben is een argument, maar ook een smoes in deze. Daarom kies ik de gulden middenweg door vaker op de eco-mode te fietsen en ook om te fietsen in mijn eigen vrije tijd. Ik kan die tijd ook gebruiken voor de sportschool dus een smoes in deze is niet mogelijk, maar ik doe wel redelijk wat aan beweging en ik werk hard.

Ach, ik bekijk het maar op de positieve manier; ik houd familiekwaaltjes zoals diabetes, reuma en te hoog cholesterol (hypertriglyceridemie) nog ver weg van mij. Mijn gesteldheid is vergeleken met de familie bovengemiddeld goed. Ik ben in deze zeker niet ontevreden :)

• Vlassie1980
Dacuuu schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:13:
[...]

Gevoel kan je uitschakelen!
Ik niet hahaha :+

Verwijderd

roffeltjes schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Dat is mijns inziens appels en peren.
Dat was ook het punt :P Veel mensen denken dat ze gezond bezig zijn door dat uurtje fitness of badminton in de week, terwijl je feitelijk regelmatige beweging in je leefritme in moet bouwen. Aangevuld met wat krachtsport kan natuurlijk geen kwaad.

Een ebike zorgt er wel degelijk voor dat je toch wat meer langdurige beweging krijgt als je afstanden fietst. Ondanks dat m'n hartslag dan wel geen 160 is zoals bij een rondje rossen op een mountainbike helpt het wel degelijk voor de conditie en bij het soepel blijven :)

Maar ik zal de fitness volhouden hoor, kan ook geen kwaad :P Ik doe het 2-3 keer per week een uurtje, gewoon op leuk tempo, maar niet dat ik telkens verbeten terugkom. Gewoon lekker in in beweging :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 19:37 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24

Ja ik sta ook in dubio voor morgen ochtend. -8 en windkracht 5 en ik moet daar precies tegenin fietsen. Afgelopen keer had ik het eigenlijk hartstikke warm gekregen van het harde trappen maar toen was de gevoelstemperatuur nog -9. Morgen houd ie tussen de -16 en - 18 gevoelstemperatuur. Twijfel, twijfel, twijfel. :F

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:22
Ik twijfel ook voor morgen. Deze ochtend ben ik met de fiets gegaan. Om 4u45 vertrokken voor 20km. Behalve de eerste 3km koude handen niet echt last gehad van de koude.
Er is intussen een sterke wind opgestoken en morgen zou ik opnieuw om 4u45 20km met een snijdende tegenwind moeten rijden. Ik vrees dat ik ga passen.

• technoaddict
Vanmiddag 17:00 uur liep ik 10 minuten van werk naar treinstation, over open terrein. KOUD! die wind! Moet je nagaan als je op de fiets zou zitten.

Verwijderd

Het is die wind die het verpest, die -8 is het probleem niet, maar die wind.... Gevoelstemperatuur gaat richting -20, ik moet een klein stukje korter maar ik ga volgende week weer fietsen. Ik hou van fietsen, het is goed voor praktisch alles, maar d'r zijn grenzen :P

Verwijderd

Valdourian schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:23:
Bedankt voor de snelle reactie's!
Die Marathon plus lijken inderdaad heel goede banden, nu heb je wel zie ik de "gewone" marathon plus en de marathon plus tour.
Zit daar beduidend veel verschil in? Of gaat het enkel om het extra grip dat je met de tour versie hebt?
De -Tour heeft een grover profiel, wat bij bepaald grit voorkomt dat er van die scherpe steentjes vast blijven zitten (en de boel lek gaat).

Je hebt ook de Marathon (zonder plus); veel goedkoper.

• zonnefreak
In het zuiden komt de wind uit het zuiden aanwaaien. Als het goed is heb ik de wind tegen van de zijkant. Ik ga het toch proberen. Ben winddicht aangekleed en flesje water bij de hand. Dan moet het toch lukken.

• zonnefreak
Nou de wind kwam toch niet uit het zuiden. Had hem pal op kop. Heb nog 2 km bereik over bij een 400Wh accu. Niet harder gefietst dan 27 km/uur. Ging ook gewoon niet harder tegen de wind in met standje turbo. Nu zit ik wel rechtop en 2 flinke fietstassen achterop. Ook marathon 365 banden dat scheelt ook allemaal natuurlijk. Heb alleen een beetje tintelende vingers en mijn bidon was half bevroren maar voor de rest goed gegaan. Maar of ik het nog een keer zou doen. Mhmm

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:37
Was vandaag toch nog goed te doen. Dankzij de wind (30-50km/u in de zij) mochten de accu en ik toch flink aan de bak, maar dan heb je minder last van een gevoelstemperatuur die af en toe daalt tot -30°C bij 70km/u tegenwind >:).

Aan het einde van de rit (30km) nog even een weerstand testje van de accu gedaan en er was een voltage drop van 3,5V bij 25A dus vrij netjes bij deze temperaturen. Ik moet er wel bij vertellen dat de cellen gedurende de rit rond de 1C hebben geleverd en daardoor op kamertemperatuur zijn gebleven.

Mijn telefoon, die ik in een borstzakje van mij jas draag, had er meer moeite mee. Die heeft 50 min. lang Strava gedraaid, maar was toch een stuk trager toen ik aan het einde van de rit het scherm aanzette. De buitentemperatuursensor van de Samsung S7 gaf -7°C aan en de accu temp was +1°C.

• Dacuuu
  • Laatst online: 00:00
Bij nader inzien neem ik m'n zoontje maar mee in de auto ipv de kinderstoel op de fiets. :9

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Vanochtend 12 km tegen de wind in gereden. Had een regenbroek over mijn nette broek getrokken, maar dat was eigenlijk niet prettig> te warm.
Wel koude vingers wat niet fijn was. Ondanks dunne isolatie handschoenen en dikke motorhandschoenen. Maar ik heb altijd last van koude vingers, dus dat is lastig te ondervangen. Zou nog kunnen kijken naar verwarmde handvaten net zoals op mijn motor :)
De motor had wel flink last van de wind.... Snelheid zakte terug naar 32 km/u en het leek wel alsof de (niet helemaal volle) accu voor mijn ogen terug zakte naar 2 streepjes....

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58

Racing_Reporter

Contentmaker

mrpink83 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:43:
Vanochtend 12 km tegen de wind in gereden. Had een regenbroek over mijn nette broek getrokken, maar dat was eigenlijk niet prettig> te warm.
Wel koude vingers wat niet fijn was. Ondanks dunne isolatie handschoenen en dikke motorhandschoenen. Maar ik heb altijd last van koude vingers, dus dat is lastig te ondervangen. Zou nog kunnen kijken naar verwarmde handvaten net zoals op mijn motor :)
De motor had wel flink last van de wind.... Snelheid zakte terug naar 32 km/u en het leek wel alsof de (niet helemaal volle) accu voor mijn ogen terug zakte naar 2 streepjes....
Wiebelen met je vingers helpt de doorbloeding in je vingers, als je dat constant een paar keer per dag doet. Verder warmen je benen inderdaad heel snel op, zelfs met dit weer zou ik niet aan een dubbele laag beginnen :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wiebelen helpt, maar wat mij nog véél beter helpt is de spanning uit je nek en schouders halen. Actief en bewust proberen te ontspannen dus, want die spanning knijpt blijkbaar wel het een en ander af qua circulatie.

• Finesse
  • Niet online
Een goede spierverwarmer helpt echt ik koudere omstandigheden. Hot muscle balsem of zoiets.

• mrpink83
Keuze tussen 2 koplampen:

Sigma Buster 300: https://www.bol.com/nl/p/...6.ProductImage#modal_open

of

Axendo 60: https://www.athleteshop.n...1aow3AEAQYASABEgJfAfD_BwE

De Sigma heeft toch veel meer lumen, of ben ik nou gek? Welke is de betere keuze?

• racinfo

racinfo

E-MTB

mrpink83 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:13:

of

De Sigma heeft toch veel meer lumen, of ben ik nou gek? Welke is de betere keuze?
Persoonlijk zou ik voor de Axendo gaan, lekker brede lichtbundel tov de Sigma.
Goede review's.

ps. Lux is wat anders dan Lumen.
Het verschil tussen lumen en lux is dus dat lux rekening houdt met de oppervlakte waarover het licht verspreid wordt. Een lichtbron van 1000 lumen, verspreid over 1 m², verlicht die vierkante meter met 1000 lux. Dezelfde 1000 lumen, verspreid over 10 m², verlicht die oppervlakte met slechts 100 lux.

[ Voor 16% gewijzigd door racinfo op 01-03-2018 14:58 ]

• Vlassie1980
Lux en Lumen is inderdaad appels en peren vergelijken. Het irritante is dat de ene fabrikant met Lux aan komt zetten terwijl de andere weer Lumens gebruikt. Niet echt overzichtelijk.

• doek55
mrpink83 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:13:

of

Die Sigma heeft geen afgebakende lichtbundel, dus daar verblind je tegenliggers mee. Die zou ik dan ook niet op de weg gebruiken.

• mrpink83
Helder! En weer wat geleerd over Lux en Lumen. Bedankt.
We gaan voor de Axendo.

• doek55
mrpink83 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:06:
Helder! En weer wat geleerd over Lux en Lumen. Bedankt.
We gaan voor de Axendo.
Doe je een goede koop aan: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/verlichting/koplampentest/

• Van Helgen
  • Laatst online: 03-01 10:43
pielle007 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:29:
Lijkt mij raadzaam om contact op te nemen met de FM. Je kunt evt t volgende proberen mbt de error 15 ; fiets aanzetten en paar min wachten totdat ie zichzelf weer uitschakelt. Dit een gegeven welke ik eerder heb ontvangen van mijn FM. Maar nogmaals neem liever zelf even contact op. En graag een update mbt deze melding in dit forum ;)
tomdfireman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:14:
Hier toevallig ook error 15 op een Batavus Razer uit het niets. Lijkt alsof het display vastloopt want reageert niet meer op input. Ondersteuning blijft vreemd genoeg wel doorgaan, ook na helemaal verwijderen van het display.

Na herplaatsen van accu werkt het weer. Even afwachten of het vaker voorkomt, anders even naar de FM.
Gisteren mijn Dinsdag E-go weer opgehaald en de storing zou verholpen moeten zijn. De fietsenmaker heeft hierbij hulp van Batavus ingeschakeld. De error ontstond in de "dock kit", de houder waar de display ingaat. Een mogelijke oorzaak daarvan is dat ik de display zo nu en dan in de houder heb laten zitten, terwijl het buiten vroor (fiets staat binnen, maar in een enkelsteens schuur). Het advies is dus om de display, net zoals de accu, binnen te leggen. Ik weet helaas niet hoe het probleem is opgelost, maar het lijkt erop dat er geen onderdelen vervangen zijn.
Verder zijn de spaken en de ketting gesteld, en gaat de fiets weer als een speer :).

• tomdfireman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
Bedankt voor je follow-up! Vooralsnog heb ik de error niet meer gehad. Mocht het nogmaals voorkomen weet ik iig waar te zoeken! Dank.

• jimh307
  • Niet online
Als we het dan even hebben over de verlichting dan is de koplamp van mijn Qwic Premium MN330 meer dan zijn aanwezigheid waard. Je ziet meer dan genoeg met dit kleine lampje :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2qamkw4.jpg

Verwijderd

jimh307 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:27:
Als we het dan even hebben over de verlichting dan is de koplamp van mijn Qwic Premium MN330 meer dan zijn aanwezigheid waard. Je ziet meer dan genoeg met dit kleine lampje :)

[afbeelding]
In mijn boek (van de B&M Cyo Premiums) is dit gewoon een smal flutbundeltje.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:52:
[...]

Fijn voor jou, dit smalle flutbundeltje zet alles al in een zee van licht. Prima toch?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• doek55
Racing_Reporter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 01:26:
[...]

Fijn voor jou, dit smalle flutbundeltje zet alles al in een zee van licht. Prima toch?
Wat @Verwijderd hier wat minder tactisch probeert te zeggen is dat dit waarschijnlijk de Avy E van Busch & Muller is. Dat is een instapmodel met 40 lux, maar B & M verkoopt ook lampen met 150 lux en bredere bundel voor een 6x hogere prijs. Gelukkig hebben ze daar tussenin nog andere modellen, voor ieder wat wils.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat opvalt is de mooie rechte, afgeknepen bundel breedte, beter dan die koplampen die zelfs de huizen belichten waar je aan voorbij rijdt :(

• Opperpanter2
Leuk al die elektrische fietsen, maar waar koop ik elektrische schaatsen?

• mrpink83
Net onze omgebouwde Giant teruggekregen. Het is dezelfde type lader als mijn Nonoiz 48volt fiets. Lader is niet helemaal hetzelfde. Misschien domme vraag, maar kan ik deze gebruik voor beide accu's? Gaat om een 36 accu voor de Giant en 48 volt voor de Nonoiz.
Output: 42v
Output: 54.6v

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xbeslk.jpg

• zonnefreak
mrpink83 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:05:
Net onze omgebouwde Giant teruggekregen. Het is dezelfde type lader als mijn Nonoiz 48volt fiets. Lader is niet helemaal hetzelfde. Misschien domme vraag, maar kan ik deze gebruik voor beide accu's? Gaat om een 36 accu voor de Giant en 48 volt voor de Nonoiz.
Output: 42v
Output: 54.6v

[afbeelding]
Echt nooit door elkaar gebruiken. De giant 36 volt accu word tot ongeveer 42 volt maximaal opgeladen en voller kan niet. De celspanning per accucel is dan op zijn maximale waarde. Als je nu per abuis de 54 volt adaptor hier aan zou sluiten dan ga je veel te ver over de celspanning heen. Dit geeft enorme hitte ontwikkeling en op een gegeven moment ontploft de accu. Binnen de korste keren heb je dan brand.
Als dit nou toch ooit eens mocht gebeuren dan alleen maar blussen met zand en nooit met water.
Kijk maar eens op youtube wat er gebeurd met die cellen bij overbelasting.
Ik weet niet of jou fietsenleverancier weet dat jij ook nog een andere fiets hebt met een andere spanning, maar anders hadden ze wel een hele duidelijke waarschuwing mogen geven hiervoor.

• mrpink83
zonnefreak schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:50:
[...]

Echt nooit door elkaar gebruiken. De giant 36 volt accu word tot ongeveer 42 volt maximaal opgeladen en voller kan niet. De celspanning per accucel is dan op zijn maximale waarde. Als je nu per abuis de 54 volt adaptor hier aan zou sluiten dan ga je veel te ver over de celspanning heen. Dit geeft enorme hitte ontwikkeling en op een gegeven moment ontploft de accu. Binnen de korste keren heb je dan brand.
Als dit nou toch ooit eens mocht gebeuren dan alleen maar blussen met zand en nooit met water.
Ik weet niet of jou fietsenleverancier weet dat jij ook nog een andere fiets hebt met een andere spanning, maar anders hadden ze wel een hele duidelijke waarschuwing mogen geven hiervoor.
Bedankt voor je uitleg en tips. Ik heb ze nu duidelijk gemarkeerd. En zal ook de vriendin goed instrueren.

De fietsenmaker was niet op de hoogte dat de fiets een ander voltage heeft. Ik ben over deze fietsenmaker eigenlijk wel tevreden. En dat is mij eigenlijk pas twee keer eerder overkomen.

Over de giant : hele korte rit gemaakt maar dat rijdt prima! Maandag mee naar het werk ipv de SP voor een langere proefrit.

Wel jammer dat de controller in een waterafstotend tasje zit. Heb het liever goed waterdicht. Iemand tips daarvoor?

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:52:
[...]

Zo zou je dat ook kunnen stellen, maar om er een bouwlamp met 40.000 lux op te zetten zou misschien kunnen. Ik zou ook kunnen kijken naar een 400.000.000 lux lampje, maar dan ben ik meteen blind. 8)7

Waar het om gaat is de mooie gelijnde lichtbundel. Het lampje van onze Sparta is veel breder en meer uitgewaaid. Ik zie alles verder prima en ik krijg geen signalen van tegenliggers op me af. Er staan onderweg ook wat lantaarnpalen die het plaatje compleet maakt. Ik zie er genoeg mee en daarbij misschien al aangetipt wat het effect is van een veel krachtigere lamp; het feit dat je de donkere onbelichte objecten niet meer goed ziet omdat je ogen dan wennen aan die sterkere lamp.

Dus het een flutbundeltje noemen is iig zwaar overtrokken.

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 01:26:
[...]

Zoals ik het zie belicht dit bundeltje precies een smal rijstrookje. Als daar dus een dikke hoop paardenstront ligt kun je al niet meer zien of een meter er naast geen stront licht.

Als het inderdaad de AVY E (~€30) is;
Afbeeldingslocatie: https://www.bumm.de/files/Produkte/40%20Lux%20Avy.jpg

En dit is de Cyo Premium E (~€50);
Afbeeldingslocatie: https://www.bumm.de/files/Produkte/80%20Lux%20-%20Ausleuchtung%20IQ-Premium.jpg

De Cyo premium E komt wel in aanmerking voor gratis verzenden in Duitsland ;)

De IQ-X E (~€90) van 150 Lux is al bijna een jaar niet leverbaar, of alleen tegen woekerprijzen.
jimh307 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:58:
[...]

Zo zou je dat ook kunnen stellen, maar om er een bouwlamp met 40.000 lux op te zetten zou misschien kunnen. Ik zou ook kunnen kijken naar een 400.000.000 lux lampje, maar dan ben ik meteen blind. 8)7

Waar het om gaat is de mooie gelijnde lichtbundel. Het lampje van onze Sparta is veel breder en meer uitgewaaid. Ik zie alles verder prima en ik krijg geen signalen van tegenliggers op me af. Er staan onderweg ook wat lantaarnpalen die het plaatje compleet maakt. Ik zie er genoeg mee en daarbij misschien al aangetipt wat het effect is van een veel krachtigere lamp; het feit dat je de donkere onbelichte objecten niet meer goed ziet omdat je ogen dan wennen aan die sterkere lamp.

Dus het een flutbundeltje noemen is iig zwaar overtrokken.
Nee; je smalle bundeltje is juist veel funester voor je nachtzicht. Jij hebt dat kleine beetje licht heel geconcentreerd. De Cyo bundel is gewoon breder en langer, niet feller. Maar daardoor veel rustiger voor de ogen. En ja, ik heb zowel met minder licht (halogeen lampjes) als met veel feller licht (Fenix BT20) gereden, en de Cyo is gewoon veel fijner. Dat een eventueel benodigde uitwijkroute al van te voren verlicht is, draagt bij aan het relaxed rijden.

Dus vanuit gewenning aan de luxe van een Cyo bundel (referentie) is het gewoon een flutbundeltje.

Maarja, zo rollen de grote merken. Meeste kopers weten het verschil toch niet, testen de fiets sowieso niet in het donker, dus waarom een 20 euro duurder onderdeel...

Maar als jij blij wordt van dat bundeltje; lekker mee doorfietsen. Ik heb de afgelopen 12 maanden zo'n 12.000 km gereden, waarvan een fors deel in het donker en sowieso altijd met een Cyo Premium (zowel in -E als dynamo versie). ;)

Als het je om je nachtzicht gaat zou ik overigens eerst die kermis op je stuur eens aanpakken :+
[...]

Die accu's hebben zelf geen overspanningsbeveiliging? Lekkere boel dan...

En inderdaad; de ene is een 10S lader, de andere een 13S lader.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 23:39 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:45
Yep, de enige reden waarom verlichting bij mij apart zit is omdat de schijnwerper die display heet ook aan moet als de verlichting aan staat.

Is bijna net zo erg als in het donker met je smartphone voor je neus gaan fietsen. Zie je ook drie keer niks meer.
[...]

In principe slaat je bms af bij 42 of 54.6 volt afhankelijk van voltage. Om te gaan balanceren. Maargoed, om daar nu vanuit te gaan. :P

[ Voor 66% gewijzigd door Torched op 04-03-2018 00:06 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-01 13:10
Ik ben me oriënteren op een nieuwe e-bike. Ik heb als eerste en gedeelde fiets met mijn vrouw vorig jaar een Batavus Dinsdag E-Go (2017) aangekocht geen idee wat de verschillen tov het model 2018 zijn.

Buiten het feit dat de Batavus Dinsdag E-Go tal van voordelen heeft, zijn er ook enkele persoonlijke nadelen. Waaronder; de display is wat aan de kwetsbare kant, fiets(beugel)slot gaat zeer stroef en is bekend probleem. Tja, iedere fiets heeft wel zo zijn voor en nadelen :)

Aangezien mijn vorige oude Gazelle Medion een 21 derailleur had, kan ik me op een of andere manier tijdens het schakelen aan de Nexus 8 moeilijk aanpassen.

Bij terugschakelen stop ik eventjes met trappen en met opschakelen pauzeer ik soms even. Want als ik door blijf trappen terwijl ik terugschakel hoor ik wel eens een krak of een tik ofzo maar met opschakelen moet ik dit zeker niet doen.

De gesloten kettingkast en Nexus versnelling maakt deze fiets tov een derailleur wel zeer onderhoudsvriendelijk en minder kwetsbaar.

Hierbij vraag ik me af of het verstandig is om een fiets te kiezen met automatische versnellingen zoals bv een Nexus 8 Di2 of andere goede merken/typen?

Ik zoek dus een fiets met de volgende wensen:
- Rechte zit
- Stijf frame
- Krachtige midden-motor
- Minimaal 8 versnellingen
- Geen verende vork
- Accu zo groot mogelijk (minimaal 400Wh)
- Accu liefst gemonteerd in de kader.
- Budget ongeveer €2500
- Geen speedelec

Aan de kenners hier :)
In de zoektocht naar een nieuwe fiets, welke versnellingen raden jullie me aan?

• jimh307
  • Niet online
@Verwijderd Die disco op het stuur valt an sich wel mee. De camera kan deze niet scherp stellen en op het linker handvat zitten 5 kleine ledjes die de staat van lading weergeven in orde van 20% elk. Het display is van zichzelf ook niet zo fel zoals het op de foto lijkt.
Ik zie in ieder geval goed genoeg om er in het donker mee te rijden. Ook paardenstront valt goed te ontwijken.
Vergeleken met vroeger toen ik naar school fietste met een standaard AXE koplamp van hooguit 10 lux is dit wel een verademing.

Het kan uiteraard altijd beter en duurder, maar voor het geld van deze koplamp heb je een goede bundel. En daarbij wordt het al duidelijk langer licht zodat die koplamp niet alles bepalend is voor het zicht.

• mart42
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-01 13:50
Ik krijg regelmatig de vraag of ik geen behoefte heb aan een elektrische fiets. Mijn werk is 15 KM fietsen, een afstand dat net te groot is om 4 keer in de week de fiets voor te pakken. Meestal pak ik de motor. Natuurlijk veel makkelijker, en ben in 20 minuten op mijn werk.
De laatste weken ben ik wat vaker met de fiets gegaan in verband met sneeuwval, strooizout op de weg, of gewoonweg om het behoorlijk koud is. Zelfs met deze temperaturen krijg ik het voor elkaar om niet meer fris te ruiken als op mijn werk aankom. Misschien verkeerde deo :) maar dit 'probleem' zou wel eens minder kunnen zijn met een electrische fiets.

Ik fiets vooral door boeren landschappen, eindigend in een meer stedelijke omgeving. Geen heuvels of wat dan ook, gewoon platte wegen. Vrijwel geen off road.

Normaliter ben ik een online koper. Ik kijk vooal naar de prijs en die is online meestal voordeliger dan wanneer je in een winkel koopt. Toch bekruipt mij het gevoel dat onderhoud / service beurten / garantie heel belangrijk zijn bij de elektrische fiets. Vooral omdat je toch ook nog regelmatig horror verhalen hoort over accu's die kapot gaan en weet ik veel wat voor ellende er kan ontstaan bij zo'n fiets. Fiets in een winkel kopen zou dan de betere optie zijn, maar ook dan is de vraag of je de prijs naar beneden wilt hebben in ruil voor het weg doen van service beurten... Keuzes.. Persoonlijk...

Mocht iemand op of aanmerkingen hebben nav mijn verhaal dan lees ik die graag. Nav het onderzoek dat ik heb gedaan tot nu toe is mijn conclusie dat de Cube fietsen prima kwaliteit bieden. Ook de Bosch motoren die gebruikt worden.
Bekijk deze (ook te verkrijgen bij fiets.nl) : YouTube: Riese & Müller New Charger 2018 - Modelle und Ausstattung
of de nevo: YouTube: Riese & Müller Nevo 2018 Eurobike

Verwijderd

Ik krijg regelmatig de vraag of ik geen behoefte heb aan een elektrische fiets. Mijn werk is 15 KM fietsen, een afstand dat net te groot is om 4 keer in de week de fiets voor te pakken.
Al eens aan een velomobiel gedacht? Als je daar 25 km/h mee gaat rijden hoef je bijna niks te doen. 's winters warm, 's zomers kun je alsnog op de gewone fiets als je wilt. Hoef je nooit op te laden, onderhoud aan kettinglijn is nihil, je mag op de weg én op het fietspad, de topsnelheid ligt hoger dan je met de auto mag (bibeko), je hoeft geen helm, krijgt geen zere polsen en bij maximaal remmen val je niet voorover.

• jimh307
  • Niet online
Vandaag even de accu getest en ik ben gestopt bij 10% met 108 kilometer op de klok. :) Dat is een zeer goed resultaat. Toen even de fiets uit gezet en daarna weer aan.
Waarom? Omdat bij die koude de accumeter ineens een sprong maakte van 23% naar 11%. Dit heb ik niet meer gezien en voor het eerst weer zonder wanten en muts kunnen fietsen. Prachtige vroege lente dag.

Helaas was het weer *ploing* onderweg :( Weer een spaak geklapt en er zat even een slagje in het wiel wat ook weer wegtrok. Toch vreemd dat dit mijn 2e spaak is sinds ik deze fiets heb. De Sparta heeft nog nooit een gebroken spaak gehad.

Aangezien de FM gesloten is heb ik ze een mail gestuurd met de vraag of ze er geen zwaardere/dikkere spaken in kunnen invlechten. Het is sowieso garantie, maar de kosten van dikkere spaken neem ik wel voor lief. Ik ben er wel een beetje klaar mee.
Verder las ik ergens dat dit een fabrieksfout is van Qwic. Ze zouden iets te dunne spaken gebruiken en in combinatie met een pittige Brose MM kan dit invloed hebben. Echter mag het niet zomaar gebeuren. Vandaar mijn vraag naar dikkere spaken. Of beter gezegd het hele wiel opnieuw laten inspaken.
Mijn vrouw reageerde er minder mild op. Het moet maar eens afgelopen zijn met die spaken. Gelijk heeft ze wel. FM krijgt er een flinke klus bij.

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:13:
[...]

Al eens aan een velomobiel gedacht? Als je daar 25 km/h mee gaat rijden hoef je bijna niks te doen. 's winters warm, 's zomers kun je alsnog op de gewone fiets als je wilt. Hoef je nooit op te laden, onderhoud aan kettinglijn is nihil, je mag op de weg én op het fietspad, de topsnelheid ligt hoger dan je met de auto mag (bibeko), je hoeft geen helm, krijgt geen zere polsen en bij maximaal remmen val je niet voorover.
Zo'n model moet je wel liggen. Ik heb eerder het argument gehoord dat een ligfiets de elektrische fiets overbodig maakt. Daar kan ik inkomen, maar er zijn genoeg mensen die een rechtop zit prefereren en zo is er voor ieder wat wils op de markt. Of je dit nu zo in het algemeenheid moet stellen betwijfel ik.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:07
jimh307 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:19:
Het is sowieso garantie, maar de kosten van dikkere spaken neem ik wel voor lief. Ik ben er wel een beetje klaar mee.
Verder las ik ergens dat dit een fabrieksfout is van Qwic. Ze zouden iets te dunne spaken gebruiken en in combinatie met een pittige Brose MM kan dit invloed hebben. Echter mag het niet zomaar gebeuren. Vandaar mijn vraag naar dikkere spaken. Of beter gezegd het hele wiel opnieuw laten inspaken.
Mijn vrouw reageerde er minder mild op. Het moet maar eens afgelopen zijn met die spaken. Gelijk heeft ze wel. FM krijgt er een flinke klus bij.
Mocht je er niet uit komen qua garantie kijk dan eens op http://www.vlechtservice.nl. Daar heb ik zelf het achterwiel van een elektrische bakfiets opnieuw laten spaken met dikkere spaken. Sindsdien geen problemen meer. Prima service en prijs.

• technoaddict
Zijn leuke fietsen om te zien. Maar komen toch wel boven mijn budget uit.
De fiets die bij mij bovenaan mijn lijstje staat is de Batavus Razer. Dat is ook ongeveer de max die ik wil betalen.
De Cube heb ik ook nog wel hoog op het lijstje staan, maar de levertijd van 14 tot 16 weken schrikt mij een beetje af.

@Verwijderd haha ik vind ze grappig om te zien. Maar ik zie mezelf niet in zo'n ding rond rijden.

Verwijderd

technoaddict schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:25:
[...]

@Verwijderd haha ik vind ze grappig om te zien. Maar ik zie mezelf niet in zo'n ding rond rijden.
Hoeft ook niet. Spiegels zijn optioneel ;)

• Finesse
  • Niet online
@technoaddict

Misschien de Merida e-spresso sport 511 eens tegenover de Batavus Razer zetten ...
https://www.merida-bikes....resso-sport-511-6635.html

• technoaddict
Finesse schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:38:
@technoaddict

Misschien de Merida e-spresso sport 511 eens tegenover de Batavus Razer zetten ...
https://www.merida-bikes....resso-sport-511-6635.html
Ziet er goed uit inderdaad. Maar met 1000 euro duurder dan de Razer wel boven mijn budget :) Als mijn crypto munten nou eens keihard stijgen zou ik het overwegen, maar dat gebeurt maar niet :)

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een voque infinity gekocht na enkele proefritten. Deze heeft een bafang middenmoter en 8 versnellingen. Wat me nu opvalt en tijdens de testrit niet is dat als ik schakel de motor behoorlijk weerstand biedt kortstondig. De fiets remt dan even zeg maar. Ervaren andere dit ook met deze combinatie motor en 8 versnellingen?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Ik moet zeggen dat die grote schijnwerpers niks zijn voor mij.
Vooral omdat ik ook vaak over landweggetjes met de auto rijd (elke dag)

Ik wordt vaak compleet verblind door fietsers met grote schijnwerpers.
Als in; ik moet bijna stil gaan staan omdat ik niet kan zien of er een tegenliggende auto aankomt, of een fietser aan mijn kant van de weg of uberhaupt de rest van de weg, allemaal omdat er een tegemoet rijdende fietser is.

Ik vind het dus echt levensgevaarlijk om zo'n grote brede bundel te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 05-03-2018 08:56 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• racinfo

racinfo

E-MTB

bukkum schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:59:
Ik heb een voque infinity gekocht na enkele proefritten. Deze heeft een bafang middenmoter en 8 versnellingen. Wat me nu opvalt en tijdens de testrit niet is dat als ik schakel de motor behoorlijk weerstand biedt kortstondig. De fiets remt dan even zeg maar. Ervaren andere dit ook met deze combinatie motor en 8 versnellingen?
Een remhandel kortstondig een beetje inknijpen tijdens het schakelen kan een oplossing bieden. De motoraandrijving wordt daarmee even onderbroken maar pakt dan daarna direct weer op.

Deze ervaring heb ik met mijn zelfbouw Bafang middenmotor.

• doek55
Kodess schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:56:
Ik moet zeggen dat die grote schijnwerpers niks zijn voor mij.
Vooral omdat ik ook vaak over landweggetjes met de auto rijd (elke dag)

Ik wordt vaak compleet verblind door fietsers met grote schijnwerpers.
Als in; ik moet bijna stil gaan staan omdat ik niet kan zien of er een tegenliggende auto aankomt, of een fietser aan mijn kant van de weg of uberhaupt de rest van de weg, allemaal omdat er een tegemoet rijdende fietser is.

Ik vind het dus echt levensgevaarlijk om zo'n grote brede bundel te hebben.
Die B & M lampen zijn geen grote schijnwerpers, maar heel goed afgebakende lampen zoals moderne auto's ook hebben en zullen je dan ook niet verblinden (mits goed afgesteld). Die schijnwerpers waar jij het over hebt zijn vaak goedkope lampen zonder fatsoenlijke reflector.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het schijnwerper-effect ligt 9/10 keer aan een slechte afstelling (of natuurlijk gebrek aan mogelijkheid dit fatsoenlijk te doen). De lamp straalt dan gewoon te hoog.
Net als bij een auto hoort je lamp niet omhoog te stralen maar maximaal recht vooruit met het bovenste deel van de lichtbundel.

Maar ja, bij auto's wordt dit jaarlijks verplicht gecontroleerd en bijgesteld.

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:34:

En dit is de Cyo Premium E (~€50);

De Cyo premium E komt wel in aanmerking voor gratis verzenden in Duitsland ;)
Een brede bundel fietst inderdaad wel fijn. Ik zie 'm bij Rose bikes voor 55 euro, maar de levertijd daar bedraagt drie weken.

Welke winkel heb jij bekeken?

• bgttje
  • Laatst online: 27-09-2025
Ff een regelaartje in m'n laders gezet want je wordt gek van die snel draaiende fannetjes.
https://www.ebay.com/itm/...d5c05a:g:LSoAAOSwstxU2yHZ
Wel koellichaam ervan af gehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 05-03-2018 15:00 ]

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Technoaddict

Ik ben wel gecharmeerd van deze Sparta R5TE
Achterwielmotor, 500 W accu mogelijk, riemaandrijving en mogelijkheid de garantie tot 5 jaar te verlengen. Ziet er ook wel stoer uit, al oogt de bagagedrager wat iel.
YouTube: Sparta R5Te
Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.