zonnefreak schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:46:
Zo vanochtend weer lekker gefietst. Gevoels temperatuur was -9 graden Celsius. Het is wel even omschakelen. Ik heb onderweg toch nog wel een paar auto's zien rijden met pratisch geheel dichtgevroren voor ruiten. Echt ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurd. Je hebt tegenwoordig van die handige spuitflacons met de-icer. Werkt hartstikke goed je hoeft niet eens meer te krabben. Maar goed mensen nemen in auto's erg grote risico's.
Wat ik mij wel afvraag over de accu's is het volgende. Begin volgende week gaat het soms bijna 10 graden vriezen. Nu meen ik wel eens in mijn gebruiksaanwijzing gelezen te hebben dat bij Bosch de accu zijn eigen uitschakeld om de cellen te beschermen. Nu heb ik mijn accu wel binnen liggen en de start temperatuur is dan wel 15 graden maar ergens maak ik mij toch wel zorgen over dat dit toch wel erg lage temperaturen zijn. Ik moet er ook niet aan denken dat ik opeens zonder ondersteuning verder zou moeten fietsen.
Nu heb ik mijn accu in de bagagedrager zitten met aan de zijkanten dichte fietstassen. En ik vang natuurlijk de koude wind als eerste op.
Moet ik mij hier nu terecht zorgen over maken of zou dat probleem niet voor kunnen komen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Laten we stellen dat een door en door koude Lithiumaccu moeilijk zijn vermogen kan geven. Bij een hoog opgevraagd vermogen kakt het voltage als een gek naar beneden. Dit is niet erg als de accu boven de 50% geladen zit omdat deze een degelijke stroomvraag aankan zonder dat het voltage onder de cutoff grens komt. Je kunt bij een ijskoude accu die nog maar voor 1/3 vol zit geen hoge ondersteuning gaan vragen want dan vlieg je op een cutoff af.
Het gaat inderdaad heel erg koud worden en dan heb ik wel een paar tips voor je om niet zonder stroom te komen staan.
-Haal de accu uit de fiets zodra je op je werk aankomt en stop hem er weer in om naar huis te komen. De delta tijd dat de accu boven de 10 graden verkeert is best lang. Het duurt immers even voordat alle cellen de buitentemperatuur hebben bereikt. Laat de accu geen minuut langer dan nodig op de fiets zitten; haal hem er vaak uit.
-Het is verstandig om niet onder de 30% restlading te komen want dan kan een voltagedrop het systeem uitschakelen. Het andere nadeel van zulke koude is een graduele toename van Lithiumplating waarbij zich metallisch Lithium gaat vormen op de anode. Dit is een langzaam proces.
-Laad een door en door koude accu niet meteen op, dat gaan ze je kwalijk nemen.
-De ondersteuning toch maar 1 tandje lager zetten scheelt al heel veel en je trapt jezelf dan toch net warmer en bij zulke koude is dat wel welkom.
Echt veel meer kun je niet doen. Als ik zondag naar Oss fiets naar mijn ouders dan gaat de accu mee naar binnen. Normaal doe ik dat niet, maar nu zie ik wel de noodzaak hiervan in. Ik hoop dat je er wat aan hebt.