Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.396 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 17:26
Update m.b.t. externe accu in combinatie met bosch 400 Wh accu.
Ik heb de electronische timer toegevoegd deze staat 5 seconden aan en dan weer 5 seconden uit. T/m 2 streepjes werkt het nu goed maar zodra dat de 1 a 2 streepjes in het vizier komen van de fiets dan schakelt de fiets zijn eigen uit. Vooral als ik even inhoud met trappen. Ik kan ongeveer 20km verder komen als ik de externe accu bijschakel. Dit is dan op stand turbo en de gemiddelde snelheid van 31km/h. Kortom het werkt wel maar dat uitschakelen bij 1 a 2 streepjes heb ik nog niet kunnen hacken. Ik laat het nu even voor wat het is en ga daar op een later tijdstip nog wel mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
We gaan onze tweede fiets ook elektrisch maken, de Giant Futuro RS. Kies voor een voorwielmotor (8fun) en een bidon accu met 12 of 17 ah. Op deze manier is het makkelijker met het derailleur en met het kinderstoeltje achterop. Alhoewel de achterwielmotor de voorkeur heeft, toch voor bovenstaande configuratie gekozen.

En het fijne is: ik heb een inbouw adres gevonden in Utrecht. Fietsenmaker die het graag wil doen, meedenkt en een redelijke prijs vraagt.
Via WKR en dan scheelt het de helft :). Nu nog de CFO bij ons thuis overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 11:24
Mijn dochter rijd op een gazelle easyglider die wat last heeft van kraken tijdens het fietsen. Het is niet meer de jongste fiets, maar hij is verder nog goed en heeft nog niet zolang een gereviseerde accu. Nu is mijn vraag of ik onder deze fiets een bafang motor kan plaatsen met meer vermogen. Er zal dan wel een zwaardere accu op moeten want de huidige zijn maar 25V.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:23
bbn_ldp schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:01:
Mijn dochter rijd op een gazelle easyglider die wat last heeft van kraken tijdens het fietsen. Het is niet meer de jongste fiets, maar hij is verder nog goed en heeft nog niet zolang een gereviseerde accu. Nu is mijn vraag of ik onder deze fiets een bafang motor kan plaatsen met meer vermogen. Er zal dan wel een zwaardere accu op moeten want de huidige zijn maar 25V.
Hoe ziet het frame/trapas/motor er uit van zo'n easyglider?
Op youtube vond ik dit: YouTube: электро ве&#10...
Als het er zo uit ziet, is het in ieder geval geen standaard bafang/bbss inbouw.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17
bbn_ldp schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:01:
Als deze middenmotor erop zit geef ik je weinig kans om daar iets anders voor in de plaats te zetten. Alle middenmotor ombouwsets gaan uit van een vrijwel standaard bottom bracket shell.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 11:24
doek55 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:17:
[...]
Hoe ziet het frame/trapas/motor er uit van zo'n easyglider?
Op youtube vond ik dit: YouTube: электро ве&#10...
Als het er zo uit ziet, is het in ieder geval geen standaard bafang/bbss inbouw.

Als deze middenmotor erop zit geef ik je weinig kans om daar iets anders voor in de plaats te zetten. Alle middenmotor ombouwsets gaan uit van een vrijwel standaard bottom bracket shell.
Ben inderdaad bang dat die erop zit. Dan eerst maar eens kijken of ik e.e.a. weer beter kan laten draaien en dan vooral de automatische spanner nakijken. Ik weet ook niet of de kleine tandwieltjes erg slijten.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 16:30
Zoals jullie wellicht bekend had ik een issue met mijn Bulls Green Mover E45. Hij wil niet ondersteunen in lagere support settings tot de 45 km/u, dus alleen in de hoogste stand volledige ondersteuning en bij de rest tot 35 km/u. Zeer irritant, te meer omdat de motor zo enorm krachtig is dat je de accu vrij snel leeg trekt, maar als je dan wat minder ondersteuning wilt dan heb je gelijk een muur van 33/34 km/u.

Contact opgenomen met de dealer en die heeft vervolgens weer Bulls gecontact. Bulls wil geen software updates uitvoeren. Vervolgens ook de fabrikant van de motor gecontact (SR Suntour) en die gaan een andere controller sturen die ook in de Hercules Alassio gebruikt wordt, dat is het zustermodel van mijn Bulls Green Mover en die heeft wel goede ondersteuning in alle settings.

Hopelijk gaat dit werken, dan hoef ik wat minder van de accu te vragen en krijg ik wat meer actieradius, verder is het een heerlijke fiets :)

Hulde voor SR Suntour en een koude douche voor Bulls die een belabberde service erop na houdt.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:21

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kan het niet laten... Wat een Bulls*** service ;)

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vlassie,
1e hoe is het met de accu die je had opgestuurd afgelopen?
2e je krijgt een andere controller met meer instel mogelijkheden, dat is schitterend nieuws, je bent ermee al behoorlijk in de weer geweest, dat wordt, hopelijk voor jou de kers op de taart!
3e wat ik mij afvraag is of de ondersteuning in de turbo stand ook je daadwerkelijk dwingt zo snel te fietsen? Met mijn Bafang kan ik immers, in de hoogste stand nog steeds langzamer fietsen; hoe zit dat bij de achterwiel aandrijving?

• Vlassie1980
racinfo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:05:
Vlassie,
1e hoe is het met de accu die je had opgestuurd afgelopen?
2e je krijgt een andere controller met meer instel mogelijkheden, dat is schitterend nieuws, je bent ermee al behoorlijk in de weer geweest, dat wordt, hopelijk voor jou de kers op de taart!
3e wat ik mij afvraag is of de ondersteuning in de turbo stand ook je daadwerkelijk dwingt zo snel te fietsen? Met mijn Bafang kan ik immers, in de hoogste stand nog steeds langzamer fietsen; hoe zit dat bij de achterwiel aandrijving?
1. Accu is nog steeds bij de fabrikant, hebben ze niet zo veel haast mee blijkbaar.

2. Ik kan zelf niks anders instellen, volgens mij is het gewoon de controller die de motor aanstuurt en dus niet het display. Zit andere software op waardoor deze andere ondersteuning geeft. Ik hoop van harte dat het gaat werken. Moet nog even geduld hebben want hij moet nog naar de dealer worden opgestuurd en zonder accu gaat het ook niet werken :)

3. In de Sport stand is hij zeer krachtig, minder hard fietsen kan maar ik ben zelf ook wel van het doorfietsen.

Momenteel een leenfiets, een Trek XM700+. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken en ik kom van A naar B maar ik zou nooit bij een speed pedelec voor een middenmotor kiezen. Veel minder krachtig en een ienie mienie accu van 400Wh zorgen ervoor dat je gedoseerd moet rijden.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:38:
[...]

1. Accu is nog steeds bij de fabrikant, hebben ze niet zo veel haast mee blijkbaar.

2. Ik kan zelf niks anders instellen, volgens mij is het gewoon de controller die de motor aanstuurt en dus niet het display. Zit andere software op waardoor deze andere ondersteuning geeft. Ik hoop van harte dat het gaat werken. Moet nog even geduld hebben want hij moet nog naar de dealer worden opgestuurd en zonder accu gaat het ook niet werken :)

3. In de Sport stand is hij zeer krachtig, minder hard fietsen kan maar ik ben zelf ook wel van het doorfietsen.

Momenteel een leenfiets, een Trek XM700+. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken en ik kom van A naar B maar ik zou nooit bij een speed pedelec voor een middenmotor kiezen. Veel minder krachtig en een ienie mienie accu van 400Wh zorgen ervoor dat je gedoseerd moet rijden.
1e Dat duurt dan inderdaad knap lang, baalen!
2e Beetje vergelijkbaar met de vroegere voorwielaandrijving :(
3e Je moet enkele reis meen ik 27 km, dan zul je de 40 km/h wel niet halen op deze leenfiets denk ik; en herladen op werk zeker/.

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Pro tip, controleer af en toe of de bout van elke remklauw nog goed vast zit, anders kom je wel heel abrupt tot stilstand :(

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
APBaguette schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:01:
Pro tip, controleer af en toe of de bout van elke remklauw nog goed vast zit, anders kom je wel heel abrupt tot stilstand :(
Daarom zit er ook een beetje loctite op die bouten. Is dat er niet afgestript? Anders moet je echt even wat nieuw erop smeren. Anders blijf je inderdaad controleren.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:32
Vanavond bij de Ikea een " Folkvanlig " opgepikt. Eerste ervaring op een e-bike. Leuke ervaring.

Voor de ikea bezitters hier gelijk een vraag, de backlight van het display, iemand al in de gaten hoe ik dit kan bedienen? Bij het aanzetten licht het even op, maar ik zou graag willen dat het tijdens het bedienen ook even oplicht zodat ik batterij etc kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vandaag gebeld door mijn dealer: De accu van mijn Bulls was niet ontvangen door BMZ en retour gekomen. Hij is dus nog steeds niet gecheckt en gaat nog minimaal 2 weken langer duren :(

Ach, ik heb een leenfiets dus red me wel maar is wel even balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:45:
Vandaag gebeld door mijn dealer: De accu van mijn Bulls was niet ontvangen door BMZ en retour gekomen. Hij is dus nog steeds niet gecheckt en gaat nog minimaal 2 weken langer duren :(

Ach, ik heb een leenfiets dus red me wel maar is wel even balen :(
Je vat het nogal laconiek op, ik zou verschrikkelijk balen want hoelang speelt dit nu al? Toch zeker al 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1042677

Advies gevraagd...
Voor woon-werk verkeer doe ik dagelijks 11km(enkel) nu was ik aan het twijifelen tussen e-bike( 25 km/u) of een s-pedelec geraak er maar niet uit
Iemand enige raad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:11:
[...]

Je vat het nogal laconiek op, ik zou verschrikkelijk balen want hoelang speelt dit nu al? Toch zeker al 6 weken.
3 weken inmiddels.

Laconiek... dealer kan er ook niks aan doen, is puur de procedure bij BMZ. Komt vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik bedoelde met 6 wkn eigenlijk ook je item betreffende de ondersteuning perikelen bij de verschillende snelheids instellingen, of was dat al langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 1042677 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:49:
Advies gevraagd...
Voor woon-werk verkeer doe ik dagelijks 11km(enkel) nu was ik aan het twijifelen tussen e-bike( 25 km/u) of een s-pedelec geraak er maar niet uit
Iemand enige raad
Doe wat je leuk vindt maar voor de tijdswinst hoef je het niet echt te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brvlaeth
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
Advies gevraagd...
Iemand enige raad
Ikzelf doe 13km enkel / dag en ik heb een gewone e-bike. Veel hangt af van het traject: ikzelf doe voornamelijk stadsverkeer en dan zijn er niet zo veel plaatsen waar je op een veilige manier veel sneller kunt rijden dan 25km/h dat de tijdswinst van een s-pedelec niet opweegt tegen de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:36
Ik zit op dit moment ook te twijfellen om een e-bike te kopen 25/45 KMH. Voor +- 20 KM enkel.

of om een goedkopen auto te kopen.

Op dit moment heb ik een auto van het werk die ik kan gebruiken, maar waarschijnlijk na 1 mei niet meer.(dus helemaal geen auto)

Fiets
+ geen maandelijkse kosten
+ Hou van fietsen
+ gezonder
+ geen file
- Het weer (het is en blijft nederland)
- net zo duur als een simpele 2e hands auto (zit te denken aan een soort van fietsplan)

Auto
+ je zit altijd droog
+ opbergruimte
- maandelijkse kosten
- aanschaf

Mensen nog tips voor mij en ervaringen als je helemaal geen meer auto hebt. alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Advies gevraagd...
Iemand enige raad
Waarom twijfel je? Welke voors en tegens had je zelf al bedacht? Wat vind je belangrijk (snelheid, reistijd, verbruikt, helm, verzekering, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb een Toyota Aygo die grotendeels stil staat voor woon-werk verkeer die 30 euro per maand kost. Ik zou de fiets voor geen goud meer willen missen en als het echt beroerd weer is rij ik met 1:22 een keer naar het werk. Op 20km gaat een 45kmh fiets wel wat uithalen, hoewel het dan nog aan je route ligt. Het weer is een minder groot issue dan je denkt, hoewel december en januari beroerd waren. Combinatie van een cheapass auto met lage running costs (OV =duurder) voor de uitzonderingen en een ebike voor de bulk van de kilometers rondom het huis is ideaal.

Als de ebike hier kapot gaat bestel ik morgen een nieuwe. Zegt dat genoeg? :P

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 18-02-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:36
neographikal schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:34:
Ik heb een Toyota Aygo die grotendeels stil staat voor woon-werk verkeer die 30 euro per maand kost. Ik zou de fiets voor geen goud meer willen missen en als het echt beroerd weer is rij ik met 1:22 een keer naar het werk. Op 20km gaat een 45kmh fiets wel wat uithalen, hoewel het dan nog aan je route ligt. Het weer is een minder groot issue dan je denkt, hoewel december en januari beroerd waren. Combinatie van een cheapass auto met lage running costs (OV =duurder) voor de uitzonderingen en een ebike voor de bulk van de kilometers rondom het huis is ideaal.

Denk dat je het tegen mij hebt, maar dit zegt inderdaad genoeg haha.

Gelukkig is er hier in de buurt ook een fietssnelweg. en voorderest is het grotendeel het een apart fietspad naast een 80 weg.

Ik ga maar even onderzoek doen naar een goede e-bike:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
neographikal schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:34:

Ik wil ook een Aygo zonder afschrijvingen en een verzekering van 10 euro en die in de winter 1 op 22 rijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik heb nu mijn Batavus Razer (versie 2018), een drietal weken, maar helaas ben ik vorige week ermee gevallen. Twas een gladde plek en kon het niet voorzien... Gelukkig geen schade aan de fiets of de motor, maar de achterste rem zat nu wel te schuren langs de bandvelg. Volgens de fietsenmaker zat er een slag in het wiel en die hebben ze rechtgezet.

Toen ik naar buitenliep met mijn fiets uit de fietsenwinkel hoorde ik echter nog altijd de remblokjes tegen de velg gaan... Dus ik vroeg aan de fietsenmaker en die zei dat dat niet erg en dat wel zal weggaan achter een tijdje... :X En dat ze daar helemaal niets aan kunnen doen .... 8)7
Zal wel... Hebben ze nu mij voor de gek houden of kan daar echt niets aan gedaan worden? Hier een foto van de rem in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/28175584_2612164925675817_1268329432_n.jpg?oh=702065dca4fa307e9f7abf17cc29a080&oe=5A8BAAAF

En zoja, kan ik dat zelf fixen zonder terug naar de (andere) fietsenmaker te gaan? Ik zou het wel sneu vinden moest mijn velg nu sneller verslijten of die remblokjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
Controleer eerst even of het wiel wel recht zit.

Gaan de remblokjes nog wel helemaal terug de klauw in? Als ze wel terug gaan en je wiel is recht gemonteerd, dan kan je de diepte van de remklauw instellen door beide schroeven los te draaien en de klauw (het deel met het M logo) goed af te stellen. Zie dit filmpje, vanaf ongeveer 1:36.

YouTube: Mounting/Installation a MAGURA rim brake (HS33 and HS11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quote]Opperpanter2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Waarom twijfel je? Welke voors en tegens had je zelf al bedacht? Wat vind je belangrijk (snelheid, reistijd, verbruikt, helm, verzekering, etc)?
[/quote]

Een s-pedelec is natuurlijk al een stuk duurder dan een e-bike Ik vraag me af als een sp ook niet veel gevoeliger is aan onderhoud. Ketting tandwielen remmen ed .verslijten mijn inziens veel rapper
De tijdwinst met dergelijke fiets maakt het wel aantrekkelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1042677 op 18-02-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brvlaeth schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Ikzelf doe 13km enkel / dag en ik heb een gewone e-bike. Veel hangt af van het traject: ikzelf doe voornamelijk stadsverkeer en dan zijn er niet zo veel plaatsen waar je op een veilige manier veel sneller kunt rijden dan 25km/h dat de tijdswinst van een s-pedelec niet opweegt tegen de meerprijs.
Ik kan meestal langs fietsostrade rijden zodoende komt een een sp wel tot zijn recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:44:
[...]

Ik wil ook een Aygo zonder afschrijvingen en een verzekering van 10 euro en die in de winter 1 op 22 rijd :D
Die wagen kost me all in, incl alles, een 15ct de km, incl een 5ct afschrijving/onderhoud per kilometer. Eerst was het de afschrijving, nu reken ik het voor onderhoud, maar stiekem gaat er niet veel meer in dan wat olie en een keer een onderdeeltje. Ik rij al 180088 kilometer 1:21,9 gemiddeld en de verzekering is een euro of 11.

Dus die blijft erbij voor het slechte weer en de langere afstanden waar ik met het OV direct veel te duur uit ben. De rest lekker op de elektrische fiets, soms tank ik 2-3 maanden niet in de zomermaanden. De ebike zorgt er ook voor dat ik langer door kan rijden met het wagentje doordat er minder kilometers op komen. Prima combinatie :)

Edit kilometerprijs is wat hoger geworden omdat ik minder ben gaan rijden door de ebike, de vaste lasten wegen dan zwaarder door :P Eerder was het ca 12 cent per kilometer.

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 18-02-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:57
Gisteren aan het experimenteren geweest met de instellingen van mijn Bafang BBS01B (250W, 36V). De laatste instelling was iets te veel want nadat ik even volle bak had gereden (ca >400W kortstondig in het display) viel alles uit. Toen het nog werkte viel het me wel op dat voltage snel daalde (laagste wat ik zag was ca 34V, ik startte met 38V). Thuis de laptop aangesloten maar geen contact met de motor kunnen krijjgen. Vervolgens de accu in de lader gedaan en gewacht totdat deze helemaal vol was. Vandaag de accu weer in de fiets gedaan en het systeem start (gelukkig) weer op. Het voltage is volgens de display nu weer 41.8V.
Ik vermoed dat de accu te zwaar belast is geweest.

Klopt mijn vermoeden, en hoe werkt het? Volgens de specs van accu kan deze 'continous' 15A leveren (36V x 15A = 540W?), of zijn dit chinese ampères en moet ik het met een korrel zout nemen?

(de belangrijkste instellingen: Low Battery Protection: 30V, Current Limit 18A, Speed Limit 100% en Keep Current op 75%, kennelijk iets te veel van het goede, ging ook wel lekker vlot >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

MalleEppie71 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:05:
Gisteren aan het experimenteren geweest met de instellingen van mijn Bafang BBS01B (250W, 36V). De laatste instelling was iets te veel want nadat ik even volle bak had gereden (ca >400W kortstondig in het display) viel alles uit. Toen het nog werkte viel het me wel op dat voltage snel daalde (laagste wat ik zag was ca 34V, ik startte met 38V). Thuis de laptop aangesloten maar geen contact met de motor kunnen krijjgen. Vervolgens de accu in de lader gedaan en gewacht totdat deze helemaal vol was. Vandaag de accu weer in de fiets gedaan en het systeem start (gelukkig) weer op. Het voltage is volgens de display nu weer 41.8V.

Klopt mijn vermoeden, en hoe werkt het? Volgens de specs van accu kan deze 'continous' 15A leveren (36V x 15A = 540W?), of zijn dit chinese ampères en moet ik het met een korrel zout nemen?

(de belangrijkste instellingen: Low Battery Protection: 30V, Current Limit 18A, Speed Limit 100% en Keep Current op 75%, kennelijk iets te veel van het goede, ging ook wel lekker vlot >:) )
Denk dat je een beetje bent doorgeschoten, zal inderdaad wel lekker hebben gereden :)

Door de kou zal je ook sneller een te lage spanning krijgen in de batterij.

Zou LBP niet lager dan 31 zetten en CL op 15A voor de BBS01B.

KC op 75% maakt je een beetje lui ;)

NB in de zomer met volle accu haal ik volgens display 600W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 19:38
lieu10ant schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:16:
Ik zou het wel sneu vinden moest mijn velg nu sneller verslijten of die remblokjes...
Als hij aanloopt zal alles sneller slijten. Het hoort niet.

Helaas zijn er verschillende oorzaken, sommige zelf op te lossen, andere door een kundige fietsenmaker. Aan een foto kan ik het iig niet zien. (Remnok scheef, wiel niet genoeg paraplu gespaakt, zuiger teveel uitgedraaid, ik kan wel even door gaan).

Je moet dus naar een kundige fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Ze nemen de tijd niet voor de diagnose.

Ik had na drie weken, 1000km, achter weer versleten remblokken EN schijf.
Dan krijg je een soort hautain gegniffel dat je te veel remt.

Nu trek ik de remhandle zonder kracht tegen het handvat, met minimale vertraging tot gevolg.

Ik vond in die eerdere drie weken al dat die rem sponzig voelde, volgens mij is er iets anders mis .

Maandag is de fietsenmaker dicht, maar dat wordt weer een bezoekje.
Dit is overigens bij een triple-A fietsenmaker, met de bijbehorende prijzen. (lease dus alleen het gemopper van de leasemaatschappij)

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 19-02-2018 08:32 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
Tafkar schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:34:
[...]

Denk dat je een beetje bent doorgeschoten, zal inderdaad wel lekker hebben gereden :)

Door de kou zal je ook sneller een te lage spanning krijgen in de batterij.

Zou LBP niet lager dan 31 zetten en CL op 15A voor de BBS01B.

KC op 75% maakt je een beetje lui ;)

NB in de zomer met volle accu haal ik volgens display 600W
Dank voor de suggestie, zal LBP ophogen. Ik dacht dat het verhogen van de current limit van 15 naar 18 relatief veilig is en zorgt voor meer trekkracht, dus sneller kunnen optrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Wellicht de BMS van de accu die heb tripte na de voltage drop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
BertV schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:30:
Ze nemen de tijd niet voor de diagnose.

Ik had na drie weken, 1000km, achter weer versleten remblokken EN schijf.
Dan krijg je een soort hautain gegniffel dat je te veel remt.

Nu trek ik de remhandle zonder kracht tegen het handvat, met minimale vertraging tot gevolg.

Ik vond in die eerdere drie weken al dat die rem sponzig voelde, volgens mij is er iets anders mis .

Maandag is de fietsenmaker dicht, maar dat wordt weer een bezoekje.
Dit is overigens bij een triple-A fietsenmaker, met de bijbehorende prijzen. (lease dus alleen het gemopper van de leasemaatschappij)
Als je Schijfremmen laat aanlopen is het snel gebeurd hoor. Zeker met een hoop water en zout zand modder erlangs heen.

Op de Mtb heb ik op een modderige dag blokken moeten vervangen na 200km oid.

En als je er idd te laat bij bent mag de schijf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Torched schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:34:
[...]

Als je Schijfremmen laat aanlopen is het snel gebeurd hoor. Zeker met een hoop water en zout zand modder erlangs heen.

Op de Mtb heb ik op een modderige dag blokken moeten vervangen na 200km oid.

En als je er idd te laat bij bent mag de schijf ook.
Dat begrijp ik, de omstandigheden ware zoals door jou beschreven.... maar nu na 40km met een verse schijf en blokjes trek ik de handle zonder veel weerstand in, met minimale vertraging. Ik verdenk gewoon lucht in het systeem, of iets met de zuigers,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55

Dat lijkt wel op een BMS die in de beveiliging schiet. De vraag is echter waarom? De specs geven het volgende aan: 15A continue, 18A voor 10 min of 35A voor 5 sec. En 34V is (onder belasting) ook niet erg laag. Ik zou een low voltage protection eerder rond de 29V verwachten.

Bij de Low Battery Protection van Bafang zou het scherm niet uit mogen gaan, dan krijg je hooguit een motor die eerst gaat sputteren en daarna niets meer doet.

Ik vraag mij af in hoeverre een defecte cel in de accu ervoor kan zorgen dat de BMS zo snel uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

MalleEppie71 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:16:
[...]

Dank voor de suggestie, zal LBP ophogen. Ik dacht dat het verhogen van de current limit van 15 naar 18 relatief veilig is en zorgt voor meer trekkracht, dus sneller kunnen optrekken?
Indien je de current limit verhoogd van 15A naar 18A dan wordt het vermogen van de 250Watt motor ook wat hoger (350Watt).. (volgens fietsunie.nl)

De KC staat inderdaad erg hoog, normaliter (fabriekswege) staat die op 20%, Maar een waarde van 75% belast je je motor erg zwaar (te) en mede met de koude omgeving zal dat je accu spanning naar het dieptepunt hebben geleid.

[ Voor 1% gewijzigd door racinfo op 19-02-2018 17:53 . Reden: www.fietsunie.nl ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

MalleEppie71 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:16:
[...]

18A zou moeten kunnen, maar ik wil geen kapotte controller ;)
In de zomer wordt hij best warm met 15A (en dan rij ik meestal met max 250-300W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
Dacuuu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Wellicht de BMS van de accu die heb tripte na de voltage drop?
doek55 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:23:
[...]

Dat lijkt wel op een BMS die in de beveiliging schiet. De vraag is echter waarom? De specs geven het volgende aan: 15A continue, 18A voor 10 min of 35A voor 5 sec. En 34V is (onder belasting) ook niet erg laag. Ik zou een low voltage protection eerder rond de 29V verwachten.

Bij de Low Battery Protection van Bafang zou het scherm niet uit mogen gaan, dan krijg je hooguit een motor die eerst gaat sputteren en daarna niets meer doet.

Ik vraag mij af in hoeverre een defecte cel in de accu ervoor kan zorgen dat de BMS zo snel uitschakelt?
De accu is nog erg nieuw (2x geladen nu). Het lijkt er inderdaad op dat de beveiliging van de accu is ingetreden, zal de LBP van de controller wat hoger zetten, dan treedt die eerst in werking voordat de accu zelf afschakelt.
Tafkar schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:41:
[...]

18A zou moeten kunnen, maar ik wil geen kapotte controller ;)
In de zomer wordt hij best warm met 15A (en dan rij ik meestal met max 250-300W)
Goed punt. Ik ga weer wat experimenteren, keep current naar 50% en niet in elke stand de speed limit op 100% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Ik ben me oriënteren op een nieuwe ebike. Ik heb nu nog een sparta emotion c3. Hierop heb ik de controller en display vervangen door een chinese versie, zodat er geen snelheidsbeperking meer was.
De afstand tot mijn werk is 28km heen en 28km terug over landweggetjes.
De nadelen van de huidige fiets is voornamelijk de voorwielmotor (slipt te snel weg) en het te rechtop zitten (en te weinig motor vermogen en lage accu capaciteit).

Ik zoek dus een fiets met de volgende wensen:
- Sportieve zit
- Eenvoudig te tunen, maar ook simpel terug te zetten (zag al diverse setjes op het web)
- Stijf frame
- Midden of achterwielmotor
- Motor, frame en remmen ook geschikt voor hogere snelheden ~35 km/h
- Accu zo groot mogelijk
- Budget ongeveer €2500
- Geen speedelec, want wil geen registratie

Ik vind 2 fietsen interessant, namelijk:
- Batavus razer (yamaha motor met 400wh accu)
- Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 2018 (bosch performance motor met 500 wh accu)

Op de Cube heb ik al gefietst en deze voldoet volgens mij wel aan mijn voorwaarden.
De Batavus moet ik nog proefrijden, maar ik twijfel aan het volgende: geen derailleur, geen schijfremmen, 400wh accu). Ik lees wel veel positieve verhalen over de Batavus en deze is ook iets goedkoper dan de cube.

Hebben jullie nog tips voor mij of andere modellen waar ik naar kan kijken?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

MalleEppie71 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:30:
De accu is nog erg nieuw (2x geladen nu). Het lijkt er inderdaad op dat de beveiliging van de accu is ingetreden, zal de LBP van de controller wat hoger zetten, dan treedt die eerst in werking voordat de accu zelf afschakelt.
@ punten van aandacht, je geeft zelf al aan dat de accu pas 2x geladen is, zoals bekend mag worden geacht zal de accu pas na 5x laden zijn maximale capaciteit behalen. Bij een temperatuur van rond de 8 grd, ruim 12 grd onder de 20 waarbij vermogens van accu's worden bepaald mag je ervan uitgaan dat bij een volle belasting, zeker met een KC=75% de spanningsval dermate hoog zal zijn dat ie onder de minimale drempel van de BMS zal schieten.

Ik rijd al bijna 2 jaar met de KC=20% en een drempel van 30 volt ingesteld bij mijn BBS01 met de edit software en mijn ervaring is dat juist bij een lage winter temperatuur de accuspanning scherper daalt na 35 volt (is >40% accucapaciteit) dan in hartje zomer bij 20 grd Celsius.

Mijn accu heb ik vanaf juli ruim 32 x bijgeladen waarvan 7x full. Je mag dus veronderstellen dat ie op max capaciteit is bij full loading. En toch zakt de spanning bij gebruik van 100% trottle ruim 3 volt naar beneden bij een volle accu, Gebeurt dat dan bij 40% loading dan is het resultaat voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
racinfo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:08:
[...]

@ punten van aandacht, je geeft zelf al aan dat de accu pas 2x geladen is, zoals bekend mag worden geacht zal de accu pas na 5x laden zijn maximale capaciteit behalen. Bij een temperatuur van rond de 8 grd, ruim 12 grd onder de 20 waarbij vermogens van accu's worden bepaald mag je ervan uitgaan dat bij een volle belasting, zeker met een KC=75% de spanningsval dermate hoog zal zijn dat ie onder de minimale drempel van de BMS zal schieten.

Ik rijd al bijna 2 jaar met de KC=20% en een drempel van 30 volt ingesteld bij mijn BBS01 met de edit software en mijn ervaring is dat juist bij een lage winter temperatuur de accuspanning scherper daalt na 35 volt (is >40% accucapaciteit) dan in hartje zomer bij 20 grd Celsius.

Mijn accu heb ik vanaf juli ruim 32 x bijgeladen waarvan 7x full. Je mag dus veronderstellen dat ie op max capaciteit is bij full loading. En toch zakt de spanning bij gebruik van 100% trottle ruim 3 volt naar beneden bij een volle accu, Gebeurt dat dan bij 40% loading dan is het resultaat voorspelbaar.
Dank, erg leerzame informatie. Dit wist ik nog niet. Des te meer reden om het kalm aan te doen met de keep current instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 08:07
VivaAtloni schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:44:
Ik ben me oriënteren op een nieuwe ebike. Ik heb nu nog een sparta emotion c3. Hierop heb ik de controller en display vervangen door een chinese versie, zodat er geen snelheidsbeperking meer was.
De afstand tot mijn werk is 28km heen en 28km terug over landweggetjes.
De nadelen van de huidige fiets is voornamelijk de voorwielmotor (slipt te snel weg) en het te rechtop zitten (en te weinig motor vermogen en lage accu capaciteit).

Ik zoek dus een fiets met de volgende wensen:
- Sportieve zit
- Eenvoudig te tunen, maar ook simpel terug te zetten (zag al diverse setjes op het web)
- Stijf frame
- Midden of achterwielmotor
- Motor, frame en remmen ook geschikt voor hogere snelheden ~35 km/h
- Accu zo groot mogelijk
- Budget ongeveer €2500
- Geen speedelec, want wil geen registratie

Ik vind 2 fietsen interessant, namelijk:
- Batavus razer (yamaha motor met 400wh accu)
- Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 2018 (bosch performance motor met 500 wh accu)

Op de Cube heb ik al gefietst en deze voldoet volgens mij wel aan mijn voorwaarden.
De Batavus moet ik nog proefrijden, maar ik twijfel aan het volgende: geen derailleur, geen schijfremmen, 400wh accu). Ik lees wel veel positieve verhalen over de Batavus en deze is ook iets goedkoper dan de cube.

Hebben jullie nog tips voor mij of andere modellen waar ik naar kan kijken?
Ik ben zeer tevreden over mijn Batavus Razer.
Maar als ik jou was, zou ik de Batavus Zonar E-go eens bekijken.
Vergelijkbaar met de Razer, maar met schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Helgen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 23:23
Sinds twee maanden ben ik een trotse bezitter van de Batavus Dinsdag E-go. Tot nu toe ben ik dik tevreden. Vóór aanschaf heb ik een aantal verschillende modellen uitgeprobeerd bij test center De Fietser in Ede. Aanvankelijk dacht ik dat ik voor een Razer zou gaan na alle positieve geluiden hier, maar na wat testritjes vond ik de Dinsdag toch een stuk lekkerder zitten. Toegegeven, hij ziet er iets minder sportief uit dan de Razer, maar nog steeds een stuk sportiever dan de meeste Stella's etc. die in het fietsenhok op het werk staan.

De Dinsdag zit erg comfortabel en heeft een fijn stuur, waarmee je soepel door bochten heen zoeft. Daarnaast heeft hij (als ik me niet vergis) dezelfde Yamaha middenmotor als de Razer en de accu zit op eenzelfde manier op het frame. De hydraulische schijfremmen werken uitstekend.

Twee minpuntjes: ten eerste wil het Trelock ringslot niet altijd even soepel dicht. WD40 heeft helaas niet mogen baten. Het lijkt erop dat een veertje binnen o.i.d. soms niet op z'n plaats schiet. Ten tweede wil de derailleur nog wel eens haperen. Dat laatste is waarschijnlijk een kwestie van afstellen, maar daar ben ik tot nog toe te laks voor geweest; eigenlijk ligt dat dus niet per se aan de Dinsdag.

Sinds twee dagen doet zich ook een ander probleem voor en ik ben benieuwd of anderen dit ook meegemaakt hebben. Na circa 13-14 km knippert op het display de tekst 'Er 15'. De motor blijft wel werken en de verlichting blijft aan, maar er is verder geen informatie meer op het display behalve de error. Het is dan niet mogelijk om via de bediening op het stuur de boel uit te zetten. Als ik de accu loskoppel en weer aansluit, dan werkt de fiets weer naar behoren. Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Drossie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 06:39:
[...]

Ik ben zeer tevreden over mijn Batavus Razer.
Maar als ik jou was, zou ik de Batavus Zonar E-go eens bekijken.
Vergelijkbaar met de Razer, maar met schijfremmen.
Dat is inderdaad een beter alternatief, want heeft naast schijfremmen ook een derailleur en een 80nm motor. Deze is eigenlijk vergelijkbaar met de cube. Waarom zou je dd cube niet nemen? Is bv de yamaha motor meer betrouwbaar dan de bosch motor?
Verder zit op de batavus een 400w akku en op de cube een 500w.

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 20-02-2018 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Hallo allemaal, ik kijk al een tijdje rond op dit forum. En vandaag kwam het op de Batavus Zonar e-go. Zelf ben ik sinds vorige maand in het bezit van de Zonar. En ik kan alleen maar zeggen dat het een heerlijke fiets is. Ik haal op deze fiets geen superhoge snelheden, bij 25 km stopt de motor echt en moet je het zelf op spierkracht doen. Op mijn gps zit ik met mijn rondetijden op de 5 km rond de 12'20". Maar als ik de wind lekker in de rug heb zit ik wel gemiddeld wat hoger hoor. En ik wil me ook niet in het zweet fietsen. Misschien straks van de zomer in korte broek en tshirtje. Maar nu nog niet.Over een afstand van 14,5 km rij ik gemiddeld 35/36'. Als ik op standje Standaard fiets heb ik een accuverbruik over 30 km van 40%. Misschien dat ik volgend jaar kijk of ik de begrenzer er af haal. Maar voorlopig vind ik het heerlijk zo en zie ik geen reden om deze fiets niet aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

MalleEppie71 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:30:
[...]

[...]

[...]

Goed punt. Ik ga weer wat experimenteren, keep current naar 50% en niet in elke stand de speed limit op 100% .
Dit zijn mijn instellingen, met een max speed op display ingesteld op 35 km/u (vind ik hard genoeg, rij toch meestal maar 30 km/u)
Eerste instellingen ALBP zijn om snelheid te beperken als ik met iemand mee fiets.

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=10
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=48
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10

NB ik gebruik geen throttle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Wat zijn jullie ervaringen met % korting bij aanschaf van een fiets zonder inruil. Waar kan ik rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

VivaAtloni schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:36:
Wat zijn jullie ervaringen met % korting bij aanschaf van een fiets zonder inruil. Waar kan ik rekening mee houden?
Beeeetje brede vraag, kan je iets specifieker zijn?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Racing_Reporter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Beeeetje brede vraag, kan je iets specifieker zijn?
In de bovenstaande topics twijfel ik tussen 2 fietsen, namelijk de cube hybrid touring pro kathmandu en de batavus zonar. Ik ben benieuwd welk percentage korting je normaal gesproken zou moeten krijgen op de adviesprijs bij de lokale FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
VivaAtloni schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:42:
[...]

In de bovenstaande topics twijfel ik tussen 2 fietsen, namelijk de cube hybrid touring pro kathmandu en de batavus zonar. Ik ben benieuwd welk percentage korting je normaal gesproken zou moeten krijgen op de adviesprijs bij de lokale FB.
Wat veel FB's doen is dat ze de servicebeurten eraf halen en daar kan je dan vaak weer korting mee krijgen. En dat kan soms wel 10 tot 15% korting schelen. Ze moeten toch iets doen om te voorkomen dat iedereen zijn fiets op internet koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 16:22
Van Helgen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:57:

De Dinsdag zit erg comfortabel en heeft een fijn stuur, waarmee je soepel door bochten heen zoeft. Daarnaast

Twee minpuntjes: ten eerste wil het Trelock ringslot niet altijd even soepel dicht. WD40 heeft helaas niet mogen baten. Het lijkt erop dat een veertje binnen o.i.d. soms niet op z'n plaats schiet. Ten tweede wil de derailleur nog wel eens haperen. Dat laatste is waarschijnlijk een kwestie van afstellen, maar daar ben ik tot nog toe te laks voor geweest; eigenlijk ligt dat dus niet per se aan de Dinsdag.

Sinds twee dagen doet zich ook een ander probleem voor en ik ben benieuwd of anderen dit ook meegemaakt hebben. Na circa 13-14 km knippert op het display de tekst 'Er 15'. De motor blijft wel werken en de verlichting blijft aan, maar er is verder geen informatie meer op het display behalve de error. Het is dan niet mogelijk om via de bediening op het stuur de boel uit te zetten. Als ik de accu loskoppel en weer aansluit, dan werkt de fiets weer naar behoren. Iemand bekend met dit probleem?
Lijkt mij raadzaam om contact op te nemen met de FM. Je kunt evt t volgende proberen mbt de error 15 ; fiets aanzetten en paar min wachten totdat ie zichzelf weer uitschakelt. Dit een gegeven welke ik eerder heb ontvangen van mijn FM. Maar nogmaals neem liever zelf even contact op. En graag een update mbt deze melding in dit forum ;)

Afgelopen vrijdag heeft mijn Batavus dinsdag e-go zijn 1e servicebeurt gehad. FM is even bezig geweest met het stellen van de spaken in het achterwiel. Verder alles nagelopen en daar waar nodig gesteld en / of vastgezet. November dit jaar 2e servicebeurt gepland.
Tot nu zeer tevreden met de keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door pielle007 op 21-02-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ja, fietsen slijten vooral eerder door een combinatie van pekel, zand en vocht. Laatst nog de fiets even met een doekje afgedaan en dan haal je er toch een payload aan zand eraf. Vooral onder de spatborden en onder de motor zit veel aangekoekt zand.

Inmiddels al 1700 kilometer op de odometer gezet en eigenlijk is het tijd voor een 2e servicebeurt, maar ik heb niet het idee dat zo'n beurt nodig is. Alles werkt prima en hij fietst fijn.
Natuurlijk krijgt hij z'n beurtjes optijd, maar niet met het ideee dat het echt nodig is.

Bij mijn FM zijn de eerste 2 beurten gratis en de derde beurt voor de helft van de prijs. Accu doet het ook meer dan prima in deze koude. Met wat afwisseling tussen de middenstand en de eco modus haal ik met gemak de 100 kilometer op 1 lading. Daarbij ga ik niet dieper dan 20-25% en neem ik die marge aan zodat ik nooit zonder prik kom te staan. 100 kilometer is ongeveer 75% DoD. De 735 Wh accu is inderdaad huge te noemen. Die gaat niet zo snel plat.

Met onze Sparta had ik in het begin regelmatig de garantie nodig. Die kreeg na 2000 km een nieuwe achternaaf en 2 andere banden. Sparta zet er CST banden onder en die zijn alles behalve lekbestendig. Op de Qwic zitten er vanaf fabriek al Schwalbe banden onder zodat extra kosten voor nieuwe banden opgeschoven kan worden naar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Helgen
  • Laatst online: 11-05 23:23
pielle007 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:29:
[...]

Lijkt mij raadzaam om contact op te nemen met de FM. Je kunt evt t volgende proberen mbt de error 15 ; fiets aanzetten en paar min wachten totdat ie zichzelf weer uitschakelt. Dit een gegeven welke ik eerder heb ontvangen van mijn FM. Maar nogmaals neem liever zelf even contact op. En graag een update mbt deze melding in dit forum ;)
Ok bedankt voor de tip! Ik heb mijn fiets gekocht via een webshop bij een dealer aan de andere kant van het land (vanwege de prijs), maar ik heb al een erkende dealer in de buurt op het oog. Hopelijk vindt die het niet erg dat ik de fiets elders heb gekocht. :X
Morgen of overmorgen ga ik informeren en zodra ik meer weet, dan laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdfireman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 12:13
Hier toevallig ook error 15 op een Batavus Razer uit het niets. Lijkt alsof het display vastloopt want reageert niet meer op input. Ondersteuning blijft vreemd genoeg wel doorgaan, ook na helemaal verwijderen van het display.

Na herplaatsen van accu werkt het weer. Even afwachten of het vaker voorkomt, anders even naar de FM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

MalleEppie71 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:36:
[...]

Dank, erg leerzame informatie. Dit wist ik nog niet. Des te meer reden om het kalm aan te doen met de keep current instelling.
@Tafkar publiceert zijn instellingen, dus zal ik dat ook hier doen. Het betreft een Bafang BBS01 (a) motor a 250 Watt:
[Basic]
LBP=30
LC=18
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=26
ALBP2=35
ALBP3=44
ALBP4=75
ALBP5=90
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=8
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=39
MODE=1
DA=0
SL=0
SC=10

Mijn KC=20%, tov Tafkar (60%) is dat veel minder. Ik heb deze (fabrieks) instelling behouden mede om de accu te sparen. Met mijn huidige 36V-13A accu is mijn actieradius bij een max snelheid van 26 km/h ruim 80 km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Advies gevraagd...
Iemand enige raad
Voor 11km enkel, zou ik even de afweging maken of je al die "ellende" op je hals wil halen.
verzekering, helm, spiegel, straks richtingaanwijzers, niet overal op het fietspad, duurdere fiets, meer slijtage.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@BertV van mij mag iedereen een spiegeltje op de fiets doen :Y als ik op de fiets stap mis ik m'n spiegels eigenlijk best wel...
Verder wel compleet eens. Voor 11km, half uurtje enkele reis inclusief veel stoplichten, zou ik lekker een 25km model zoeken.

• APBaguette
Ik heb een spiegeltje op m'n Razer geknutseld, wil echt niet meer zonder. Een B+M Cycle Star 901/2, direct in de stuurbuis. Ik heb 'm wel een beetje aangepast, eigenlijk is dat type niet geschikt voor een recht stuur, maar met een extra inkeping in de behuizing van het spiegeltje past 't wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Pathogen schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:57:
@BertV van mij mag iedereen een spiegeltje op de fiets doen :Y als ik op de fiets stap mis ik m'n spiegels eigenlijk best wel...
Verder wel compleet eens. Voor 11km, half uurtje enkele reis inclusief veel stoplichten, zou ik lekker een 25km model zoeken.
Ik heb een leenfiets van de dealer omdat mijn fiets al langere tijd bij de dealer staat.
Gaat om een Trek XM700+

Heb de spiegel er afgehaald want ik werd compleet gek van het gefluit door de wind. Daarnaast fluit die fiets ook nog steeds omdat de kabels allemaal loszitten, bij mijn fiets is alles netjes gegroepeerd.
Hij loopt ook niet zo hard als mijn Bulls Green Mover, die heeft wel een spiegel erop zitten uiteraard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LB4wq0P2gwxWwp6zNYReCv4v/medium.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:14

Metro2002

Memento mori

Advies gevraagd...
Iemand enige raad
Op zo'n afstand is het verschil in tijd te verwaarlozen tussen een e-bike of s-pedelec en door het omdoen van je helm, het potentieel moeten omrijden omdat je op de rijbaan moet etc verdwijnt de aanwezige tijdswinst al heel snel. Ik zou voor een gewone e-bike gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik heb wat gepost met als onderwerp de elektrische fiets, echter heb ik de post in de verkeerde brievenbus gestopt, staat nu in een eigen aangemaakt topic met als hoofding "Oudere beproefde techniek of toch toekomstgericht kiezen ...".
Nadat ik "het grote elektrische fietsen" topic tegen kwam heb ik gevraagd aan de moderators om mijn topic naar daar te verplaatsen, echter zonder resultaat.
Hopelijk is het me toegestaan om mijn topic hier ook bekend te maken, met als doel nog meer ervaringsdeskundige te bereiken.
Misschien kan het dan alsnog naar hier worden verhuisd.
Link naar mijn topic:
Oudere beproefde techniek of toch toekomstgericht kiezen ...

[ Voor 7% gewijzigd door Finesse op 22-02-2018 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Zo vanochtend weer lekker gefietst. Gevoels temperatuur was -9 graden Celsius. Het is wel even omschakelen. Ik heb onderweg toch nog wel een paar auto's zien rijden met pratisch geheel dichtgevroren voor ruiten. Echt ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurd. Je hebt tegenwoordig van die handige spuitflacons met de-icer. Werkt hartstikke goed je hoeft niet eens meer te krabben. Maar goed mensen nemen in auto's erg grote risico's.

Wat ik mij wel afvraag over de accu's is het volgende. Begin volgende week gaat het soms bijna 10 graden vriezen. Nu meen ik wel eens in mijn gebruiksaanwijzing gelezen te hebben dat bij Bosch de accu zijn eigen uitschakeld om de cellen te beschermen. Nu heb ik mijn accu wel binnen liggen en de start temperatuur is dan wel 15 graden maar ergens maak ik mij toch wel zorgen over dat dit toch wel erg lage temperaturen zijn. Ik moet er ook niet aan denken dat ik opeens zonder ondersteuning verder zou moeten fietsen.
Nu heb ik mijn accu in de bagagedrager zitten met aan de zijkanten dichte fietstassen. En ik vang natuurlijk de koude wind als eerste op.
Moet ik mij hier nu terecht zorgen over maken of zou dat probleem niet voor kunnen komen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Anoniem: 593036

Ik kan van harte de E-bike van Quantor aanbevelen. Prijzig maar uitstekend! Pinionversnelling, naafaandrijving en Go-swissdrive motor. Ongelofelijk stil.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 14:38
Ik heb vandaag geprobeerd om een chip op mijn Batavus dinsdag e-go te installeren, maar dat helaas niet gelukt. Met veel moeite de kettingkast deels verwijderd, maar volgens mij moet de hele kettingkast en trapper eraf om bij de bouten te komen waar de motor mee vast zit. :(

Iemand de het wel is gelukt?

Ik wilde anders maar eens gaan kijken of een fietsenmaker bereid is om hiermee te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Na 7 jaar een sparta ION-L was het tijd geworden voor een nieuw fiets voor de echtgenote. Gekozen voor een victesse strade N7 hm met bafang motor. Deze heb ik een maand of twee geleend nadat ik eerst de magneet mod had toegepast om de speedlimit te verwijderen. Dit alles ging goed maar na 2 maanden iedere dag 40km te hebben gereden wilde mijn vrouw weer haar fiets terug. Sinds zaterdag nu een Batavus Dinsdag in de dames uitvoering voor het gemak van een lagere instap en de sneller verkrijgbaarheid. Ook hier de magneet modificatie toegepast en hal met gemak de 36km/h. Verschil tussen de Yamaha motor en de bafang is wel mekrbaar. Beide 80nm maar de Yamaha is soepeler in de ondersteuning maar maakt vele malen meer lawaai dan de Bafang. Dit terwijl de Victesse een fiets is die 6kg zwaarder weegt. Groot verschil tussen de fietsen is dat de rollerbrake en velgrem niet voldoende zijn bij deze snelheden waar de Batavus dat wel is met de schijfremmen. Helaas mis ik wel een beetje de voorvork vering en de geveerde zadelpen (reeds besteld voor de Batavus, inclusief een 16 tands achtertandwiel). Verder heb ik wel een extra licht op de Batavus gezet die ik eerder op de Victesse had. Victesse geeft echt te weinig licht indien er geen straatverlichting is en je moet daar handmatig het achterlicht aanzetten. Nadeel van de Batavus vind ik de fragiele acculader aansluiting en de lange laadduur. Dit is op de Victesse met Bafang toch beter geregeld. Voordeel van de Batavus is weer de nesus 8 tov de nexus 7. Tot zover even een vergelijk tussen de hedendaagse fietsen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Finesse
  • Niet online
Anoniem: 593036 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:01:
Ik kan van harte de E-bike van Quantor aanbevelen. Prijzig maar uitstekend! Pinionversnelling, naafaandrijving en Go-swissdrive motor. Ongelofelijk stil.
Als deze tip voor mij is bedoelt ... zeker eentje om over na te denken. Met dank.Precies wel wat slodige afwerking met kabels op het frame (of zie ik het verkeerd?).

[ Voor 10% gewijzigd door Finesse op 23-02-2018 00:15 ]

Anoniem: 1044571

Dag allemaal ik ben me aan het orienteren op een elektrische fiets en ben op twee opties uitgekomen. Ik lees een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie input.

Afstand is +- 35 km enkel
2-3 keer per week

De opties die ik heb zijn stromer st1x of st2

Montague fiets en ombouwen tot ebike heb een setje gezien zodat die ongeveer 35 km/h kan.

Ik zal dat een stukje met de trein kunnen +-15 km en dan het laatste stuk met de fiets 20 km. Dit omdat je de montague dus kan vouwen.

Hier een linkjehttps://www.montague.nl/product/navigator/

Voor en nadelen Stromer:

+Snel
+Legaal
+Geen openbaar vervoer

-Duur in aanschaf
-accu's zijn duur
-helm verzekering enz.

Voor en nadelen montague ebike

+ vouwbaar/ mobiel
+ meerdere doeleinden bijv meenemen vakantie
+ goedkoper

- niet legaal
- mindere afmontage dan Stromer

Een van de dingen die ik me afvraag is hoe gevaarlijk is het om met een opgevoerde ebike te rijden. En dan bedoel ik qua boetes evt in beslag name van de fiets door politie enz.

Wordt dit door veel mensen gedaan, groot risico enz.

Ik ben op de hoogte van het feit dat je fiets eigenlijk als brommer wordt beschouwd omdat die ondersteuning boven de 25km/h blijft geven maar wordt daar op gecontroleerd en nemen veel mensen dit risico ?

Ik hoor graag jullie mening/ ervaringen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
zonnefreak schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:46:
Zo vanochtend weer lekker gefietst. Gevoels temperatuur was -9 graden Celsius. Het is wel even omschakelen. Ik heb onderweg toch nog wel een paar auto's zien rijden met pratisch geheel dichtgevroren voor ruiten. Echt ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurd. Je hebt tegenwoordig van die handige spuitflacons met de-icer. Werkt hartstikke goed je hoeft niet eens meer te krabben. Maar goed mensen nemen in auto's erg grote risico's.

Wat ik mij wel afvraag over de accu's is het volgende. Begin volgende week gaat het soms bijna 10 graden vriezen. Nu meen ik wel eens in mijn gebruiksaanwijzing gelezen te hebben dat bij Bosch de accu zijn eigen uitschakeld om de cellen te beschermen. Nu heb ik mijn accu wel binnen liggen en de start temperatuur is dan wel 15 graden maar ergens maak ik mij toch wel zorgen over dat dit toch wel erg lage temperaturen zijn. Ik moet er ook niet aan denken dat ik opeens zonder ondersteuning verder zou moeten fietsen.
Nu heb ik mijn accu in de bagagedrager zitten met aan de zijkanten dichte fietstassen. En ik vang natuurlijk de koude wind als eerste op.
Moet ik mij hier nu terecht zorgen over maken of zou dat probleem niet voor kunnen komen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Laten we stellen dat een door en door koude Lithiumaccu moeilijk zijn vermogen kan geven. Bij een hoog opgevraagd vermogen kakt het voltage als een gek naar beneden. Dit is niet erg als de accu boven de 50% geladen zit omdat deze een degelijke stroomvraag aankan zonder dat het voltage onder de cutoff grens komt. Je kunt bij een ijskoude accu die nog maar voor 1/3 vol zit geen hoge ondersteuning gaan vragen want dan vlieg je op een cutoff af.

Het gaat inderdaad heel erg koud worden en dan heb ik wel een paar tips voor je om niet zonder stroom te komen staan.

-Haal de accu uit de fiets zodra je op je werk aankomt en stop hem er weer in om naar huis te komen. De delta tijd dat de accu boven de 10 graden verkeert is best lang. Het duurt immers even voordat alle cellen de buitentemperatuur hebben bereikt. Laat de accu geen minuut langer dan nodig op de fiets zitten; haal hem er vaak uit.
-Het is verstandig om niet onder de 30% restlading te komen want dan kan een voltagedrop het systeem uitschakelen. Het andere nadeel van zulke koude is een graduele toename van Lithiumplating waarbij zich metallisch Lithium gaat vormen op de anode. Dit is een langzaam proces.
-Laad een door en door koude accu niet meteen op, dat gaan ze je kwalijk nemen.
-De ondersteuning toch maar 1 tandje lager zetten scheelt al heel veel en je trapt jezelf dan toch net warmer en bij zulke koude is dat wel welkom.

Echt veel meer kun je niet doen. Als ik zondag naar Oss fiets naar mijn ouders dan gaat de accu mee naar binnen. Normaal doe ik dat niet, maar nu zie ik wel de noodzaak hiervan in. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Anoniem: 1044571 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:12:

Een van de dingen die ik me afvraag is hoe gevaarlijk is het om met een opgevoerde ebike te rijden. En dan bedoel ik qua boetes evt in beslag name van de fiets door politie enz.

Ik ben op de hoogte van het feit dat je fiets eigenlijk als brommer wordt beschouwd omdat die ondersteuning boven de 25km/h blijft geven maar wordt daar op gecontroleerd en nemen veel mensen dit risico ?

Het risico is eerder dat je geen uitkering van een verzekering krijgt als er geconstateerd is dat je de ebike opgevoerd hebt. Stel dat je flink schade rijd tegen een auto of je fietst iemand onderste boven en raakt daardoor gewond dat zijn de werkelijke risico's in mijn ogen.
Ik heb het andersom gedaan. Heb een originele speed bike met verzekering e.d. ik fiets alleen zonder gele plaat omdat ik niet op bepaalde stukken woon werk verplicht wil worden om op de weg te moeten fietsen. Ik fiets meestal rustig aan met ongeveer 30km/h. Scheelt mij ongeveer 8 minuten langer fietsen tov altijd zo hard mogelijk fietsen. En je accu lijdt er ook niet zo onder. Ik kon vroeger met harde wind tegen en dan proberen nog zo hard mogelijk te fietsen mijn accu van 400Wh in een half uur helemaal leeg gefietst krijgen. Maar goed gebruik wel een helm. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
zonnefreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:44:
[...]

Het risico is eerder dat je geen uitkering van een verzekering krijgt als er geconstateerd is dat je de ebike opgevoerd hebt. Stel dat je flink schade rijd tegen een auto of je fietst iemand onderste boven en raakt daardoor gewond dat zijn de werkelijke risico's in mijn ogen.
Dat zeggen ze ook altijd van opgevoerde brommers, gechipte auto's, etc.
Ik heb nog nooit gehoord dat het ook zo ver komt. Een schadebedrag moet ook best wel hoog zijn voordat het voor de verzekering interessant wordt om er "tegen te procederen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
2-3 keer per week

Montague fiets en ombouwen tot ebike heb een setje gezien zodat die ongeveer 35 km/h kan.

Hier een linkje https://www.montague.nl/product/navigator/

+ vouwbaar/ mobiel
+ goedkoper

- niet legaal
Waarom een vouwfiets ombouwen en niet een gewone fiets? Zo'n vouwfiets lijkt me toch minder degelijk dan een gewone fiets. Zeker als je er 20 of 35km enkele reis mee moet afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou omdat ik geen auto heb en die ook niet van plan ben aan te schaffen. Ik doe dus alles op de fiets en met het OV. Zo n vouwfiets zal mijn opties verbreden helemaal als ik hem elektrisch maak.

Verder woon ik 2 hoog en geen berging. De vouwfiets zou ik boven in de gang kunnen stallen. Een gewone fiets zou onder een zeil in de tuin moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dag allemaal ik ben me aan het orienteren op een elektrische fiets en ben op twee opties uitgekomen. Ik lees een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie input.

2-3 keer per week

De opties die ik heb zijn stromer st1x of st2

Ik zal dat een stukje met de trein kunnen +-15 km en dan het laatste stuk met de fiets 20 km. Dit omdat je de montague dus kan vouwen.

Hier een linkjehttps://www.montague.nl/product/navigator/

Voor en nadelen Stromer:

+Snel
+Legaal
+Geen openbaar vervoer

-Duur in aanschaf
-accu's zijn duur
-helm verzekering enz.

+ vouwbaar/ mobiel
+ goedkoper

- niet legaal

Met een Stromer ST1X ga je die 35 km makkelijk overbruggen. Is wel even een uitgave maar dan heb je ook echt een topfiets. Mijn ervaring met ombouwen naar elektrische fiets is niet al te best, maar ik had dan ook een voorwielaangedreven fiets, denk dat een Bafang ombouwset wel wat beter is maar of dat allemaal op je vouwfietsje lukt?

Ik zou het afraden om met een chip te gaan fietsen, heb het zelf ook een tijdje gedaan maar ik heb me er nooit echt comfortabel mee gevoeld. Als je iemand invalide rijdt en ze komen erachter dan kan je voor de rest van je leven dokken, ook al is het risico klein. Heb nu zelf een Bulls Green Mover E45, zeer krachtig maar de actieradius is beperkt omdat hij zoveel stroom trekt ( wordt aan gewerkt om dit aan te passen 8) )

35 km enkel is een aanzienlijke afstand, ga je heel de tijd door de polder/buitenwegen of moet je ook veel door dorpen en steden? Je zou ook naar een R&M Charger met DualBattery kunnen kijken, die zijn momenteel wat goedkoper als de Supercharger en New Charger. Nadeel aan die R&M's is wel dat ze "maar" 350 watt motoren hebben in vergelijking met de 500W van een Stromer. Als je echter een R&M met riem koopt heb je een zeer degelijke fiets die weinig onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je input. Zijn er anderen met een bafang 250 w motor met ombouw ervaringen?

Stromer st1x moet inderdaad makkelijk te doen zijn alleen de aanschafprijs is wel een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Speaking of Bafang: wat is op dit moment de allergoedkoopste manier om met een midden- of achtermotor te rijden? Ervan uitgaande dat je al een donorfiets hebt.
Ik gok nog steeds op een BBS01 setje via AliExpress, of is er een tweedehandsmarkt? Marktplaats heb ik er nog niet veel op mogen vinden.

Mijn doel is nog steeds om zo tjiep tjiep mogelijk een 25km bike te versieren waar ik een jaartje woon-werk mee kan doen. Gewoon, om het uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind het altijd lastig om een Debby-Downer te zijn, maar:

Mooie onderdelen, alleen is en blijft een gewone ebike met een Naafmotor (ook een Go-Swiss) niet ideaal. Je blijft met het krachtsverschil en de beperking bij echt zware belasting zitten.

Een Fiets met middenmotor en Rohloff is logischer en zal je niet beperken als het echt zwaar wordt, Dit is ook de reden dat ik Pinion een oplossing voor een niet bestaand probleem vind en voor een e-bike objectief gezien inferieur vindt.

- Naafmotor
- Aandrijvingverlies tov traditionelere systemen
- Duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
roffeltjes schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:19:
[...]
Ik vind het altijd lastig om een Debby-Downer te zijn, maar:

Mooie onderdelen, alleen is en blijft een gewone ebike met een Naafmotor (ook een Go-Swiss) niet ideaal. Je blijft met het krachtsverschil en de beperking bij echt zware belasting zitten.

Een Fiets met middenmotor en Rohloff is logischer en zal je niet beperken als het echt zwaar wordt, Dit is ook de reden dat ik Pinion een oplossing voor een niet bestaand probleem vind en voor een e-bike objectief gezien inferieur vindt.

- Naafmotor
- Aandrijvingverlies tov traditionelere systemen
- Duur.
Nou, of je een debby downer bent is afhankelijk of het nieuws wat je brengt waar is of relatief....

Ik vind een achterwielmotor best fijn werken. En wat is "echt zwaar"? In de bergen is een middenmotor inderdaad superieur. Maar de belasting op tandwielen en ketting is ook weer zwaarder. Daarnaast lijkt mij bovenstaande icm een Gates riem juist ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpink83
Metro2002 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Op zo'n afstand is het verschil in tijd te verwaarlozen tussen een e-bike of s-pedelec en door het omdoen van je helm, het potentieel moeten omrijden omdat je op de rijbaan moet etc verdwijnt de aanwezige tijdswinst al heel snel. Ik zou voor een gewone e-bike gaan.
Nou, ik zou lekker voor een SP gaan als je inderdaad niet veel stadsverkeer hebt, stoplichten en languit kan fietsen.
- helm: vind ik geen probleem. Met een normale ebike zou ik dat ook doen (die zou ik wel sneller laten lopen dan 25 km/u)
- kenteken: tsja, eenmalig
- verzekering: zijn de kosten niet. Allrisk kost je wat meer, maar is ook wel prettig
- spiegel: alleen maar handig
- ik heb liever vermogen over, dan te weinig. Je hoeft niet 45 km/u te fietsen.
- rijbaan: kies ik echt alleen voor als het kan en veilig is. Dus bijna nooit.

Je kan ook overwegen een Razer of Dinsdag te halen en te chippen. Maar dat voelt misschien minder veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

mrpink83 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Nou, ik zou lekker voor een SP gaan als je inderdaad niet veel stadsverkeer hebt, stoplichten en languit kan fietsen.
- helm: vind ik geen probleem. Met een normale ebike zou ik dat ook doen (die zou ik wel sneller laten lopen dan 25 km/u)
- verzekering: zijn de kosten niet. Allrisk kost je wat meer, maar is ook wel prettig

Je kan ook overwegen een Razer of Dinsdag te halen en te chippen. Maar dat voelt misschien minder veilig.
Volgens de letter van de wet is het geen kwestie van kiezen, maar moet je de rijbaan op waar een bromfiets dat ook moet...

Nu zal dat vast tot het einde der tijden gedoogd worden, maar met een benzinemotortje krijg je gewoon een boete als je niet rijdt waar je moet.
Ik zou het niet als zekerheidje beschouwen dat deze situatie niet verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Waar te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
Mooi document met daarin de EU regels betreffende e-bikes: EU regulations for e-bikes

Met daarin een, voor mij, nieuwe categorie: L1e-A met max 1.000W continu vermogen en throttle toegestaan. Dan zou een BBSHD dus ook legaal kunnen zijn :).

Onbekende categorie e-bikes met meer power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

R E K L A M E ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrpink83 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:12:
[...]

ja mijn traject leent zich wel uitstekend voor een SP ik was aan het twijfelen tussen een flyer upstreet5 7.10 of een Cannondale Contro-E speed iemand ervaring ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpink83 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:00:
[...]

Nou, of je een debby downer bent is afhankelijk of het nieuws wat je brengt waar is of relatief....

Ik vind een achterwielmotor best fijn werken. En wat is "echt zwaar"? In de bergen is een middenmotor inderdaad superieur.
Met een fiets kar heb ik een BIONX motor gesloopt op de Veluwe. Nu zal niet iedereen zoveel bagage erop gooien, maar het idee dat je de bergen in moet om een naafmotor over de zeik te krijgen is helaas niet waar.

Go Swiss is niet fundamenteel anders dan Bionx, Neodrive etc. Allemaal peperdure top systemen die allemaal een zelfde manco hebben (inherent aan het systeem) Ze hebben een probleem bij een laag toerental en zware belasting. Vervelend is dat dit ook echt slecht is (leg maar een magneet in de oven) voor de levenduur.

Verder is een naaf motor per definitie met meer kabels aangesloten, dus meer stekkers en punten waar het kan breken. De belasting is inderdaad minder, maar lijkt geen belangrijke drempel te zijn bij een standaard e-bike.

Terug naar deze fiets: 4000,- + is voor een fiets met naafmotor gewoon erg veel. Ja leuk, Pinion, maar voor dat soort bedragen kan je ook een Idworkx halen met een middenmotor en Rohloff. Ik kan dan gewoon niet het enthusiasme delen. 1000,- minder dan wordt het misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
In tegenstelling tot het ketting / derailleur systeem lees ik regelmatig argumenten tegen naafversnelling / elektrische ondersteuning combi.
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat het beproefde ketting / derailleur systeem in verhouding tot naafsystemen vooral ook de betere prijs / kwaliteit keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Een van de dingen die ik me afvraag is hoe gevaarlijk is het om met een opgevoerde ebike te rijden. En dan bedoel ik qua boetes evt in beslag name van de fiets door politie enz.Wordt dit door veel mensen gedaan, groot risico enz. Ik ben op de hoogte van het feit dat je fiets eigenlijk als brommer wordt beschouwd omdat die ondersteuning boven de 25km/h blijft geven maar wordt daar op gecontroleerd en nemen veel mensen dit risico ? Ik hoor graag jullie mening/ ervaringen
Nog nooit problemen met de politie gehad met m'n 500W Bafang. Als ie maar max. 25km/u kan. De politie weet ook dat geen enkele moderne fiets 250W is en doet daar niet moeilijk over. Heb t gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 1042677 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:17:
[...]

ja mijn traject leent zich wel uitstekend voor een SP ik was aan het twijfelen tussen een flyer upstreet5 7.10 of een Cannondale Contro-E speed iemand ervaring ?
Denk dat de Flyer kwalitatief wat beter is. Ook een dikkere accu leverbaar. Cannondale Contro kan me niet bekoren, design en die 26 inch wieltjes... Lijkt net een opgeblazen vouwfiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke bedankt voor het delen. Dan ga ik denk voor een midden of achter motor op mijn montague navigator. De bafang 250 w middenmotor kan er op maar zal een navigator fiets daar sterk genoeg voor zijn ?

https://www.montague.nl/product/navigator/

Of deze ?

https://www.montague.nl/product/paratrooper-pro/

En raden jullie een midden of achter motor aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 1044571 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:10:
Oke bedankt voor het delen. Dan ga ik denk voor een midden of achter motor op mijn montague navigator. De bafang 250 w middenmotor kan er op maar zal een navigator fiets daar sterk genoeg voor zijn ?

https://www.montague.nl/product/navigator/

Of deze ?

https://www.montague.nl/product/paratrooper-pro/

En raden jullie een midden of achter motor aan ?
Zelf inspaken van een achterwielmotor waarin een naafversnelling in of een derailleur systeem wordt toegepast is geen klus voor een doe het zelver, je enige keus wordt dan een voorwiel of middenmotor. De 2 getoonde frames van Montague voldoen prima ic. met de bafang middenmotor, zeker bij die van 250 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan wordt een 250w middenmotor van bafang en ga ik waarschijnlijk voor de navigator, alleen heeft de paratrooper pro wel een geveerde voorvork en de navigator niet .... keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 1044571 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:16:
Dan wordt een 250w middenmotor van bafang en ga ik waarschijnlijk voor de navigator, alleen heeft de paratrooper pro wel een geveerde voorvork en de navigator niet .... keuzes keuzes.
Het plezier van een verende voorvork is vooral bij Off-Road gebruik, ga je de fiets in veld of bos gebruiken dan heeft het nut, voor de gewone weg betwijfeld men het nut. De vering in de achterbrug zal meer plezier geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 23:08
Doordat ik weldra mijn Gazelle Cityzen C8 ga gebruiken als dagelijks woon-werkverkeer (zal dan 30km/per dag zijn) ben ik op zoek naar banden die niet lek kunnen gaan, als dat effectief bestaat.

Hebben jullie daar ervaring mee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

vhal

ಠ_ಠ

Valdourian schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:14:
Doordat ik weldra mijn Gazelle Cityzen C8 ga gebruiken als dagelijks woon-werkverkeer (zal dan 30km/per dag zijn) ben ik op zoek naar banden die bijna niet lek kunnen gaan, als dat effectief bestaat.

Schwalbe marathon plus

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Idd, Schwalble Marathon.

Belangrijk is ze goed op spanning houden, dus zeker om de week bijpompen. Eventueel kun je er preventief nog anti-lek vloeistof inspuiten. Ik heb zelf zo'n busje in mijn werktas zitten, mocht ik onderweg eens lekrijden.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 25-02-2018 09:52 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Valdourian schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:14:
Doordat ik weldra mijn Gazelle Cityzen C8 ga gebruiken als dagelijks woon-werkverkeer (zal dan 30km/per dag zijn) ben ik op zoek naar banden die niet lek kunnen gaan, als dat effectief bestaat.

Ik rij al jaar en dag op Schwalbe Landcruiser plus, 2x jaar wat lucht bijpompen. Ik rij door bos en veld maar nooit lek gereden.
Pagina: 1 ... 55 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.