neographikal schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:21:
Hoe zit bij Bosch, zit daar ook een self destruct in de accu als je de cellen vervangt?
Je zou voltage kunnen zetten voordat je de boel loshaalt maar dat is nogal een gedoe. De accu van m'n Bosch is met 4 jaar / 18000km nog dikke prima, maar toch

Bij Bosch weet ik het ook (bijna) zeker dat dit niet gaat werken. Je kunt wel mooi het voltage egaliseren, maar dan ziet het BMS dat het voltage minder snel daalt en krijg je een foutcode te zien of het hele pakket doet niets meer. Met de komst van Lithiumaccu's is een mooie oplossing ontstaan om lang te kunnen fietsen op een lading, maar ze zijn wel zo slim geweest om het BMS slim te maken. Deze houdt onder andere bij wat de capaciteit is en als deze niet meer klopt heb je een probleem.
Het BMS van Qwic houdt ook alles bij, maar zit niet per se op slot. Je moet wel het hele BMS resetten als je gaat reviseren. Bij Bosch kan de FM ook keurig uitlezen hoe je de accu gebruikt en hier zit weer een dikke python onder het gras verborgen en deze komt tevoorschijn als je garantie gaat claimen op de accu. De dealer kan keurig aantonen of de accu te veel of te kort aan de lader heeft gelegen. Het BMS slaat ook op als er een diepteontlading is geschied en dan vervalt elke vorm van garantie mits aantoonbaar is dat het niet door ondeskundig gebruik is geschied.
Het nadeel van al die slimme BMS-en is altijd nog het logboek. De tijd dat elektrische fietsen niet op slot zaten gaat achter ons verdwijnen. Er moet geld gevangen kunnen worden op het meest delicate onderdeel van je elektrische fiets; de accu.
Het risico wat ze hiermee creëren is dat als het echt te duur wordt minder mensen elektrisch gaan fietsen. Dat zou logisch zijn, maar dat is dus niet het geval namelijk. Bij het kopen van zo'n mooie fiets wordt er geen seconde nagedacht over wat de consequenties zijn over 3 a 5 jaar -> een nieuwe dure accu. Dan pas komt het chagrijn om de hoek kijken want mensen calculeren dat niet in namelijk.
Nog een van de vele redenen dat ik de klant tegemoet kom met informatie. De delegatie hier op tweakers bereik ik ermee, maar er zijn genoeg mensen die deze informatie niet wensen en hun kop in het zand steken.
Naast het advies van hoe groot de inhoud van de accu moet zijn beseffen mensen werkelijk niet dat de actieradius na het in gebruik nemen direct per laadbeurt afneemt. Wat in het begin nog toereikend kan zijn kan al na een half jaar frustraties oproepen. De ondersteuning moet omlaag om die afstand nog te kunnen halen en dan gaan mensen (en terecht) klagen over de accu.
Vandaar dat ik het altijd van de daken schreeuw dat je een accu zo groot als mogelijk moet kiezen. Bezuinig hier niet op!
Onze situatie:
Bij de Sparta kochten we 3 jaar geleden de grootste accu van 522 Wh. Mijn echte eis is dat een accu 35 kilometer moet kunnen halen. Dan is 522 Wh wat te veel, maar nu hebben we er profijt van. Hij haalt nog steeds de 35 kilometer en zouden we voor de 300 Wh accu hebben gekozen dan kon deze nu ter plekke vervangen worden.
Mijn Qwic moet ook 35 kilometer kunnen halen, maar ik rijd er met gemak 100 kilometer mee. Too much misschien, maar ik weet wel dat ik over 5 jaar alsnog die 35 kilometer kan halen en ik hoef niet panisch naar de indicator te kijken hoe vlot die richting de 0% zakt. De 375 Wh accu zou volstaan, maar wij kijken veel verder dan onze neus lang is.
Mooi verhaal, maar ook een dure grap. Wie een elektrische fiets koopt wil niet nog eens 500 euro bijleggen voor een grotere accu als ze het met een kleine accu ook prima uit de voeten kunnen; maar je komt dan veel eerder bij de grens van het onacceptabele -> ze redden het niet meer.
Fabrikanten gaan ook niet over een nacht ijs en vragen dus een flinke marge op de accu's. De klant betaald wel. Ook mij stuit dit tegen de borst. Steeds meer accu's gaan dus keurig digitaal op slot.
De Sparta E-motion c2 is het laatste model van Sparta waarvan de accu niet digitaal op slot zat.