Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.711 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
doek55 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Voor iedereen die problemen heeft met zijn BBSxx waarbij de PAS de throttle overruled, zie deze laatste forumpost: https://electricbike.com/...edaling?p=53046#post53046
Het heeft dus met nieuwe firmware in de controller te maken.
Hoe werkt het nou dan? want die post op dat forum volg ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Op mijn BBS02 uit 2015 gaat de throttle altijd boven de PAS.
Ik heb in alle PAS standen altijd de mogelijkheid om met de throttle volgas te gaan.
Ik las al eerder hier wat signalen dat dit met de recentere exemplaren dus niet meer zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:04
Opperpanter2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Hoe werkt het nou dan? want die post op dat forum volg ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Op mijn BBS02 uit 2015 gaat de throttle altijd boven de PAS.
Ik heb in alle PAS standen altijd de mogelijkheid om met de throttle volgas te gaan.
Ik las al eerder hier wat signalen dat dit met de recentere exemplaren dus niet meer zo is?
Ergens in 2017 is Bafang andere firmware gaan toepassen op, in ieder geval, de BBS02 en BBSHD, waardoor throttle niet reageert wanneer de trappers rond gaan. Alleen 100% throttle geeft dan nog een reactie. Dat is dus best wel vervelend.

Inmiddels kan Lunacycle blijkbaar de BBSHD controller van andere firmware voorzien die beter reageert op de throttle icm PAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Vandaag werd mijn Razer Batavus geleverd :) (van fietsenwinkel.nl)
Maar de hydraulische velgremmen piepen wanneer ik ze gebruik. Is dat normaal? Moet ik fietsenwinkel.nl hiervoor contacteren of dien ik hier zelf iets voor te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:09
"Normaal". Het hoort niet, maar ook merken als Santos hebben dit probleem. . Heeft te maken met tordering van de remnokken. Remmen en velg gaan dan resoneren.

De oplossing is een brakebooster om de zaak in het gareel te houden. Sowieso vind ik dat een must omdat het de remkracht dramatisch verbeterd.

Linkje als voorbeeld. geen idee of het goedkoper kan. Let op, stuksprijs :X

https://www.bike4travel.n...magura-brake-booster.html

Montage is kinderspel. Je haalt aan een kant met een Torx de rembout los, zet de plaat eronder en schroeft het weer aan. De andere kant met het grote gat gaat OM de andere rembout, dus die bout hoeft niet los!.

Let op! De beugel die standaard om de HS11/HS33 zit is GEEN brakebooster, maar een montage plaat.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 04-02-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Ergens in 2017 is Bafang andere firmware gaan toepassen op, in ieder geval, de BBS02 en BBSHD, waardoor throttle niet reageert wanneer de trappers rond gaan. Alleen 100% throttle geeft dan nog een reactie. Dat is dus best wel vervelend.

Inmiddels kan Lunacycle blijkbaar de BBSHD controller van andere firmware voorzien die beter reageert op de throttle icm PAS.
Ik mag hopen dat er een oplossing is, want dat gedrag is echt niet wat je wilt. Throttle moet gewoon altijd werken.

Als ik die gelinkte forum post nog eens lees, klinkt het alsof Bafang het heeft opgelost en niet zozeer Luna.
The overall issue has been dealt with directly by Bafang, both on BBS02 and BBSHD, though how they dealt with it differs. BBS02: They evaluated the issue and improved how the latest BBS02 throttle/pas interoperates while still allowing what they had intended, i.e. dialing the power down if you give a tiny bit of throttle at low PAS. Latest production runs do not cut off completely in lowest PAS levels when giving a very small amount of throttle, though they are a bit dialed back. You can test this for yourself on the model your friend got. You might be able to tell a tiny difference if the throttle is at the lowest possible setting where it might slow down a little bit but this is only when using the lowest PAS setting in conjunction with the lowest amount of throttle. With BBS02, what your friend got which you stated is "fine" is the new normal, as designed by Bafang. BBSHD: With latest BBSHD there is no dialing back power at all, no cutouts at all, regardless of PAS or throttle level.
Dit zou goed nieuws zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
roffeltjes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:04:
"Normaal". Het hoort niet, maar ook merken als Santos hebben dit probleem. . Heeft te maken met tordering van de remnokken. Remmen en velg gaan dan resoneren.

De oplossing is een brakebooster om de zaak in het gareel te houden. Sowieso vind ik dat een must omdat het de remkracht dramatisch verbeterd.

Linkje als voorbeeld. geen idee of het goedkoper kan. Let op, stuksprijs :X

https://www.bike4travel.n...magura-brake-booster.html

Montage is kinderspel. Je haalt aan een kant met een Torx de rembout los, zet de plaat eronder en schroeft het weer aan. De andere kant met het grote gat gaat OM de andere rembout, dus die bout hoeft niet los!.

Let op! De beugel die standaard om de HS11/HS33 zit is GEEN brakebooster, maar een montage plaat.
Het helpt iets, maar ook met brake booster heb je nog steeds af en toe piepende remmen. 'T is ook afhankelijk van de remblokken, mijn Salmon Koolstop dual compound piept meer dan Trickstuff en Magura blokken.

Bij Rose bikes is de booster 2 euro goedkoper :P Ze verkopen ook Evo 2 quick release bouten, eens kijken of dat past op een HS11. Elke keer de hele klauw eraf halen om de blokken te vervangen is een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Laat het ons weten als dat werkt! Sowieso prettig bij bandje plakken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:31:
[...]

Ik mag hopen dat er een oplossing is, want dat gedrag is echt niet wat je wilt. Throttle moet gewoon altijd werken.

Als ik die gelinkte forum post nog eens lees, klinkt het alsof Bafang het heeft opgelost en niet zozeer Luna.

[...]

Dit zou goed nieuws zijn.
Ik ben bang dat de (ver)nieuw(d)e software te maken heeft met type goedkeuring in Europa, alhoewel voor de USA markt zou het niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:32:
[...]

Ik ben bang dat de (ver)nieuw(d)e software te maken heeft met type goedkeuring in Europa, alhoewel voor de USA markt zou het niets uitmaken.
Lijkt me sterk. Als je je benen stilhoudt, werkt de throttle gewoon zoals vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Ik ben er nog niet helemaal uit en door het slechte weer heb ik wat meer tijd om er over na te denken.
ebike voor woon werk verkeer gemiddeld 50 km per dag totaal totaal +/- 9000k per jaar.

Opties:
  1. B merk: 1500-1800 euro voor een fiets met nexus 8 en Bafang of Steps motor. Zien er vaak uit als een standaard fiets van 300-400 euro met een accu en motor erop gemonteerd.
  2. A merk: 2000-2800 euro met Bosch motor en Alfine Di2 of Nuvinci.
  3. Luxe merk: 3000+ bv Stromer ST1 25
Bij een full suspension MTB en street BMX heb ik de ervaring om de juiste keuze te maken. Je merkt snel zat het verschil tussen budget en premium onderdelen. Bij een stadsfiets, idem neem een oude Sparta met stalen frame ipv nieuw en goedkoop.

Bij een ebike kan ik dit lastig inschatten, het prijsverschil tussen een 2017 of 2018 model die weinig van elkaar verschillen kan soms 1000 euro schelen....En hierbij gaat het om A merken, Cannondale, Cube, Pegasus etc. Deze merken vallen hierdoor in de prijsklasse van de B merken die niet zo heel veel in prijs schommelen. Ik heb hierdoor het idee dat ebikes met zulke marges echte melkkoeien zijn.

Auto koop ik binnen 1 week, maar door al de bomen zie ik het fietspad niet meer ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deacon op 04-02-2018 13:33 ]

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
Mijn Batavus Razer, kan ik die "tunen" zodat ik 50km/u kan rijden? Op een manier waar ik niet moet langs gaan bij een professionele tuner? Het is de 2018 versie: https://www.fietsenwinkel...us-razer-dames?sqr=razer&

Ik zou niet 50km gaan rijden in stad, dan zou ik het beperken tot 30km ofzo... Enkel op de rechte stukken waar niet veel volk rijdt zou ik 50 gaan rijden. Ik wil gewoon de optie hebben om zo hard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 21:59
lieu10ant schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:44:
Mijn Batavus Razer, kan ik die "tunen" zodat ik 50km/u kan rijden? Op een manier waar ik niet moet langs gaan bij een professionele tuner? Het is de 2018 versie: https://www.fietsenwinkel...us-razer-dames?sqr=razer&

Ik zou niet 50km gaan rijden in stad, dan zou ik het beperken tot 30km ofzo... Enkel op de rechte stukken waar niet veel volk rijdt zou ik 50 gaan rijden. Ik wil gewoon de optie hebben om zo hard te gaan.
Lukt normaal perfect. Ik heb de chip eenvoudig zelf geplaatst.
https://e-bike-tuning.nl/yamaha/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
Drossie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Lukt normaal perfect. Ik heb de chip eenvoudig zelf geplaatst.
https://e-bike-tuning.nl/yamaha/
Welke dien ik dan te bestellen? Wat is het verschil tussen die speedclip, speedchip en bikespeed-rs?

Trouwens, kan dit kwaad voor de motor/batterij als je dit doet? Bv. de levensduur aantasten ofzo, want dat wil ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

lieu10ant schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:15:
[...]

Welke dien ik dan te bestellen? Wat is het verschil tussen die speedclip, speedchip en bikespeed-rs?

Trouwens, kan dit kwaad voor de motor/batterij als je dit doet? Bv. de levensduur aantasten ofzo, want dat wil ik natuurlijk niet.
Bij dat laatste heb je een punt; natuurlijk wil je dat niet maar hogere snelheid dan standaard belasten de onderdelen evenredig krachtiger, je accu zal het merken en de motor ook.

De actieradius zal ook minder worden bij hogere snelheid, zou je normaliter 75 km op een accu kunnen rijden dan zal bij 50 km/h de afstand met zeker 65% worden ingekort, immers je luchtweerstand, rolweerstand en daarmee je accuverbruik neemt toe bij hogere snelheid,

Bij een middenmotor zul je dan ook vaker je ketting en tandwielen moeten vervangen, standaard zijn deze ontworpen voor 25 km/h.

Overigens zal je trapcadans ook versnellen tenzij je de tandwielen weer daarop aanpast, maar dat betekend nog snellere extra slijtage van de motor.

Bij een SP is de motor standaard meer dan 250 watt en ook de aandrijving (+constructie) zwaarder dus meer berekend op de (max) snelheid van 45 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
Hmm, best niet doen dan... Zou graag hebben dat deze fiets zolang mogelijk meegaat zonder dat ik iets hoef te vervangen. Jammer, want ik zag er wel naar uit om aan 50km te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Je mag natuurlijk wel iets minder snel rijden, rond de 32 km/h (met de bikespeed-rs) is een mooi gemiddelde en dan zal het met de extra slijtage ook wel meevallen ;) En dan met beaufort >4 in de rug kun je je ook nog eventjes uitleven.

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 04-02-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben voor m'n woon-werkverkeer op zoek naar een E-bike. 8km heen, 8 km terug. Ik ga echter ook vaak nog naar het sportcentrum, supermarkt, vrienden. En zal dan per dag gemiddeld 15km heen + 15km terug fietsen.

Vanwege het feit dat ik alleen in de stad zal rijden, is 25km/u meer dan voldoende.
Ik ben zelf 1,95 lang en week 85 kg.

Voordat ik begon met zoeken had ik de volgende criteria:
- Rollerbrakes remmen vanwege het feit dat ze vrijwel onderhoudsvrij zijn (heb ik ook op m'n huidige fiets en die remmen, mijns inziens, goed genoeg) en ik zelf ook weet hoe ik ze (evt) moet onderhouden/kabel vervangen. In ieder geval geen (normale) velgremmen.
- Middenmotor vanwege zwaartepunt, oa vanwege betere wegligging (/mijn lengte)
- Zo'n groot mogelijke accu, vanwege geen zin om elke dag of om de dag dat ding op te laden
- Verende zadelpen (heb ik nu ook op m'n huidige fiets en dat fiets fijner dan zonder, vooral met veel stoppen)
- Verende stuurpen
- Dichte kettingskast vanwege vrijwel onderhoudsvrij, dus geen derailleur
- Minstens 7 versnellingen (geen Nuvinci naaf)
- Maximum prijs van 2500 euro

Ik kwam nu zelf uit op de Gazelle Orange C7 HMS 2018.
Afbeeldingslocatie: https://www.gazelle.nl/media/catalog/product/cache/image/700x700/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/5/8/5882_orangec7hmsindustrygreydef_93-1_mpsvs.png
Ik kan echter maar weinig andere e-bikes vinden met deze specificaties.

Echter als ik zo dit topic lees, heb ik toch een aantal vragen:
1. In dit topic wordt de Batavus Razer en Dinsdag erg aanbevolen. Echter deze 2 fietsen hebben geen verende zadelpen en verende stuurpen. Maakt dit echt niet zoveel uit voor het comfort? Ook als je veel moet stoppen vanwege stoplichten of voor ander verkeer?
2. Daarnaast zie ik op deze 2 aanbevolen fietsen ook geen rollerbrakes. Uberhaupt zie ik op E-bikes weinig rollerbrakes. Heeft dat een reden? Ik las ergens op een vage website dat dit is vanwege slechte remkwaliteit van een rollerbrake. Maar op m'n huidige (normale) fiets heb ik ook rollerbrakes en die remmen echt goed (en doen dat ook als ik redelijk snel rijd, bv 20-25km/u). Zijn de rollerbrakes remmen op een e-bike dan anders? Omdat die misschien in contact staan met de motor (ik neem aan dat de 2de kabel die uit een e-bike handrem loopt naar de motor gaat - alhoewel er niet altijd een 2de kabel uitloopt) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
racinfo schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:59:
[...]

Bij een SP is de motor standaard meer dan 250 watt en ook de aandrijving (+constructie) zwaarder dus meer berekend op de (max) snelheid van 45 km/h.
Dit is niet waar, dat kan je ook wel weer terug zien in de Friesland verhalen van een user hier.

Zeker, er worden wat hogere kwaliteit onderdelen gebruikt maar die zijn niet ontworpen op ebike gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
silmaril8 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:01:
Echter als ik zo dit topic lees, heb ik toch een aantal vragen:
1. In dit topic wordt de Batavus Razer en Dinsdag erg aanbevolen. Echter deze 2 fietsen hebben geen verende zadelpen en verende stuurpen. Maakt dit echt niet zoveel uit voor het comfort? Ook als je veel moet stoppen vanwege stoplichten of voor ander verkeer?
2. Daarnaast zie ik op deze 2 aanbevolen fietsen ook geen rollerbrakes. Uberhaupt zie ik op E-bikes weinig rollerbrakes. Heeft dat een reden? Ik las ergens op een vage website dat dit is vanwege slechte remkwaliteit van een rollerbrake. Maar op m'n huidige (normale) fiets heb ik ook rollerbrakes en die remmen echt goed (en doen dat ook als ik redelijk snel rijd, bv 20-25km/u). Zijn de rollerbrakes remmen op een e-bike dan anders? Omdat die misschien in contact staan met de motor (ik neem aan dat de 2de kabel die uit een e-bike handrem loopt naar de motor gaat - alhoewel er niet altijd een 2de kabel uitloopt) ?
1. Bij deze fietsen haal je de vering uit de wat bredere banden. Bij een stadsfiets is de vering vaak (lees bijna altijd) van slechte kwaliteit en wordt in de loop der tijd nog slechter (veren en afsluitingen vergaan). Daarnaast is een verende vork zwaar en minder stijf.

Een verende vork vangt grote klappen goed op, maar brede banden die je niet te hard oppompt (dat is namelijk niet nodig!)werken erg goed.

Als er een goede kwaliteit vork zou worden gemonteerd is het een ander verhaal, maar bij dit soort fietsen is een budget vork als de Suntour NX al een grote uitzondering.

2. Rollerbrakes zijn vaak te klein en remmen dan slecht. Er zijn grotere varianten die echter wel degelijk goed remmen, maar die moet je wel weer achteraf laten monteren (en dat kost wat). Velgremmen hebben meer stopkracht, maar hebben issues in de regen. Een Magura HS11/HS33 is een goede rem, maar een schijfrem is eigenlijk het beste qua stopkracht in alle omstandigheden.

3. Betreft bekabeling, waar jij op doelt vindt je alleen terug bij naafmotoren zonder krachtsensor. Omdat de motor niet merkt dat je niet trapt blijft hij draaien, de directe verbinding vanaf je remhendel is daarom nodig om de motor te laten stoppen.

Dit is bij middenmotoren en de betere naafmotoren niet nodig.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 10:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

roffeltjes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:51:
[...]

1. Bij deze fietsen haal je de vering uit de wat bredere banden. Bij een stadsfiets is de vering vaak (lees bijna altijd) van slechte kwaliteit en wordt in de loop der tijd nog slechter (veren en afsluitingen vergaan). Daarnaast is een verende vork zwaar en minder stijf.

Een verende vork vangt grote klappen goed op, maar brede banden die je niet te hard oppompt (dat is namelijk niet nodig!)werken erg goed.

Als er een goede kwaliteit vork zou worden gemonteerd is het een ander verhaal, maar bij dit soort fietsen is een budget vork als de Suntour NX al een grote uitzondering.

2. Rollerbrakes zijn vaak te klein en remmen dan slecht. Er zijn grotere varianten die echter wel degelijk goed remmen, maar die moet je wel weer achteraf laten monteren (en dat kost wat). Velgremmen hebben meer stopkracht, maar hebben issues in de regen. Een Magura HS11/HS33 is een goede rem, maar een schijfrem is eigenlijk het beste qua stopkracht in alle omstandigheden.

3. Betreft bekabeling, waar jij op doelt vindt je alleen terug bij naafmotoren zonder krachtsensor. Omdat de motor niet merkt dat je niet trapt blijft hij draaien, de directe verbinding vanaf je remhendel is daarom nodig om de motor te laten stoppen.

Dit is bij middenmotoren en de betere naafmotoren niet nodig.

.
Dit moet in de startpost.

Ik had dit aspect van gebruik van bredere banden nooit gehoord, maar dat is wel echt essentieel! Banden moet je toch na verloop van tijd vervangen, dus dan heb je weer "verse" vering. Een geveerde pen of voorvork vervangen doe je toch minder snel (en minder goedkoop) als-ie slechter begint te worden.
Daarbij opgeteld dat je dan geen concessies doet qua integriteit van je frame maakt het voor mij wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Uw wens is mijn bevel :+

Het is bij wegfietsen de reden waarom we steeds breder gaan (zowel op de racefiets als stadsfiets).Meer comfort bij een zelfde of lagere rolweerstand.

[ Voor 76% gewijzigd door roffeltjes op 05-02-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 08:09
Wie heeft er hier ervaring met de "bakfiets"? Ik zie verschillende systemen met stuurinrichting (los stuur, sturen met de bak) en rollerblades etc.

Babboe is veel aangeboden, maar zijn er andere mooie systemen? Eventueel zou ik iets waar je een extra accu kan plaatsen of beetje kan tunen wel leuk vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft voorvering, laten we wel zijn voor op een normaal fietspad overbodig, tenzij de fiets wordt gebruikt in duin- en/of bos, dan heb je wel plezier van de voorvering. Van trottoirs afrijden doe je normaliter niet en kuilen in de weg zul je altijd uit de weg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Van het weekend mijn tandwielset gewisseld. Ik had gedacht de 10.000 km te halen, maar dat ging niet lukken.
Het begon al met het verspringen van de ketting als je de fiets achteruit reed. Ik schakel namelijk altijd naar de laagste versnelling met stilstand.
Tevens sprong de ketting steeds over als ik in de laagste versnelling tegen een bult op fietste. Dit loste ik op door voornamelijk op de één na laatste versnelling tegen de bult op te fietsen, maar ook daar begon ze over te slaan.
Op hoge snelheid kraakte ze ook behoorlijk en liep ook tegen overslaan aan. Kortom, tijd voor een wissel.
Op 6.200 km had ik getracht de ketting te wisselen, maar dat was al te laat omdat het voortandwiel de ketting opvrat.
Nu staat de teller op 8.500 km.
Achteraf gezien hadden de tandwielen nog wel wat langer mee gekund, denk ik, maar dan moet ik wat eerder dan bij 6.000 km de ketting wisselen.
Een ketting kost iets van 15 euro. Voortandwiel 15 en cassette 22 euro.
Dat zou betekenen dat ik misschien bij 2.500 km al een nieuw ketting moet monteren. Dat betekent weer een kostenpost van 4 x 15 = 60 euro per 10.000 km.
Dus qua kosten zal het allemaal niet veel uitmaken of je kettingen wisselt of de boel oprijdt.
Wel altijd gesmeerd met WD40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
Gert02 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:17:
Van het weekend mijn tandwielset gewisseld. Ik had gedacht de 10.000 km te halen, maar dat ging niet lukken.
Het begon al met het verspringen van de ketting als je de fiets achteruit reed. Ik schakel namelijk altijd naar de laagste versnelling met stilstand.
Tevens sprong de ketting steeds over als ik in de laagste versnelling tegen een bult op fietste. Dit loste ik op door voornamelijk op de één na laatste versnelling tegen de bult op te fietsen, maar ook daar begon ze over te slaan.
Op hoge snelheid kraakte ze ook behoorlijk en liep ook tegen overslaan aan. Kortom, tijd voor een wissel.
Op 6.200 km had ik getracht de ketting te wisselen, maar dat was al te laat omdat het voortandwiel de ketting opvrat.
Nu staat de teller op 8.500 km.
Achteraf gezien hadden de tandwielen nog wel wat langer mee gekund, denk ik, maar dan moet ik wat eerder dan bij 6.000 km de ketting wisselen.
Een ketting kost iets van 15 euro. Voortandwiel 15 en cassette 22 euro.
Dat zou betekenen dat ik misschien bij 2.500 km al een nieuw ketting moet monteren. Dat betekent weer een kostenpost van 4 x 15 = 60 euro per 10.000 km.
Dus qua kosten zal het allemaal niet veel uitmaken of je kettingen wisselt of de boel oprijdt.
Wel altijd gesmeerd met WD40.
Het enigste wat ik kan adviseren is om een ketting rekmeter aan te schaffen. Met deze meet je vaak of je ketting al een 0,5% of 0,75% uitgerekt is. Als je dure cassettes en voorbladen hebt dan vervang je de ketting bij een 0,5%. Is dit niet echt van toepassing dan kun je de 0,75% aanhouden. Google er maar eens op.
Ik weet uit eigen ervaring met mijn speedpedelec met middenmotor en derailleur dat je in de winter veel sneller je ketting moet vervangen dan in de zomer.
Vaak komt dit door pekel e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
lieu10ant schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:07:
Hmm, best niet doen dan... Zou graag hebben dat deze fiets zolang mogelijk meegaat zonder dat ik iets hoef te vervangen. Jammer, want ik zag er wel naar uit om aan 50km te rijden :)
50 km/h is best optimistich hoor😁
Ikzelfrij met een dinsdag die is gechipt en een kleiner tandwieltje achteraan max 45 km/h.
Dit is zonder tegenwind en flink aanpoten.
Kan je verzekeren dat je geen 50 aanhoudt .
Zeker niet met de originele tanwielen achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 20:37

paularts

Paulux !!!!!!

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe fiets
heb ruim 3 jaar geleden een fiets bij Matra gekocht (voorwiel motor), onder het mom kijken of het bevalt en dan kan ik later altijd een andere kopen. Ja het is bevallen, alle dagen gefiets weer of geen weer 3 jaar lang
Nu fiets ik eigenlijk altijd (op de teller) tegen de 30.

mijn oog is gevallen op de Batavus Dinsdag e-Go

Nu heb een vraag aan de Dinsdag eigenaren (ongechiped, of die ook zonder de chip optie fietsen :) )

Houd de fiets echt in, of ben je tegen de motor in aan het trappen boven de 25Km/u?
of is de ondersteuning tot 25 en de rest is makkelijk bij te trappen?

is er anders een optie om de chip te limiteren tot zeg 30 / 35 en zo ja welke "chip" zou dit zijn?

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb een Razer met de zelfde motor, geen chip:

- Boven de 25kmp bouwt hij rap af tot 26.5 Daarboven doet hij niks meer. Het is niet het gevoel dat hij inhoudt, je merkt gewoon dat de ondersteuning stopt.
- Een Yamaha heeft een heel acceptabele weerstand als de motor uit staat/niet meer ondersteund. Er zijn echter niet veel mensen die een stadsfiets structureel langere tijd boven de 30kmpu kunnen trappen (ik heb dus het niet over max!). Kan je dat wel raad ik je aan om je eens in te schrijven bij de Amateurs B of Veteranen, want je levert dan een fors wattage. ^^.

Voordeel van een Yamaha is trouwens wel dat je snel optrekt, hij geen issues heeft met viaductjes of wind. Onze oude Ions gingen Max iets harder, maar de Razer is gemiddeld sneller. En als het waait is het verschil echt significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 06:04
Mijn ervaring is dat de (ongechipte) Dinsdag bij 27km/h stopt met de ondersteuning, hierna trap ik zelf bij tot 30km/h. Ik ervaar die overgang niet als inhouden of als tegen de motor in fietsen.

Dit was ook mogelijk (zelf niet geprobeerd)
YouTube: Ebike Tuning: speeding up your ebike easily.(does not work on all Eb...

[ Voor 43% gewijzigd door pielle007 op 05-02-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Maar als de ondersteuning stopt dan trap je zelf 100% van de kracht voor 30 km/u?

Bij mijn speed pedelec valt na 41km/u de ondersteuning weg.

Bij dit soort snelheden is dat direct wel frustrerend.
Ik krijg dan, naast de winddruk, ook de extra weerstand van de motor voor mijn benen.
In de praktijk ga je dus altijd net onder die 41km/u (GPS) rijden, dan wordt het verschil met de snelste normale E-bikes wel aardig klein.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
BertV schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:55:
Maar als de ondersteuning stopt dan trap je zelf 100% van de kracht voor 30 km/u?

Ik krijg dan, naast de winddruk, ook de extra weerstand van de motor voor mijn benen.
In de praktijk ga je dus altijd net onder die 41km/u (GPS) rijden, dan wordt het verschil met de snelste normale E-bikes wel aardig klein.
Dan zou ik een gewone e-bike kopen als je 15km/h extra niet de moeite vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:03
BertV schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:55:

Badassebikes box erop zetten 8)
Met mijn Green Mover word ik ingehaald door iemand met een getunede Bosch speed pedelec. Hij moet alleen wel vrij vaak een accu switch doen. Dat ding loopt gewoon 50 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Misschien is het wel mijn leeftijd of onthaasting, maar ik vind 20-25 km/h wel hard zat voor een fiets. Ik vraag me in zoverre af welke maatregelen er zijn genomen om speed pedelecs echt veilig te houden. Er komt zoveel kracht op heel het frame en er is een exponentieel verschil tussen zeg maar rustig 20 km/h rijden of met 45+ km/h beuken. Wie echt harder wil gaan dan 45 km/h kan beter kijken naar een motorfiets of scooter.

Er wordt wel beaamt dat speed pedelecs een zelfde bouw hebben als een reguliere pedelec, maar remmen en frame zouden echt zeer zwaar moeten worden uitgevoerd en de accu minimaal 2 a 3 keer groter.

Hier op mijn fietstocht kom ik ook geregeld een speed pedelec tegen rond Maliskamp bij Rosmalen (iemand hier toevallig!?) en die beukt goed door. Dan lijk ik stil te staan met mijn 22 km/h.
Ik gebruik mijn fietstochten als fitness want ik kaggel vaak met 19-20 km/h rond op stand eco. Als ik dan moe ben zet ik hem op de middenstand en dan merk je pas wat de ondersteuning doet. Dat verschil is groot.

Gisteren ook even zelf weer gereden op onze Sparta nadat mijn vrouw klaagde dat de accu-indicator ineens inkakt bij de hoogste ondersteuning. Dat is echt een gevalletje hogere interne weerstand want die accu begint nu toch wel ouder te worden. Merkbaar ook. Na terug te zijn gekomen kwamen de ledjes weer tot leven. Ik zette hem op de hoogste stand en er vloog meteen een blokje weg. De capaciteit is an sich wel in orde maar de interne weerstand gaat parten spelen. Ze fietst vaak op de hoogste stand als ik er niet langs fiets (foei!), maar ze gaat nu toch maar naar de middenstand terug. Dan is er niets aan de hand, maar vol vermogen mag niet zo'n probleem zijn met een slechts 3 jaar oude accu.
Het is dat de Sparta accu digitaal op slot zit want mijn handen jeuken om zelf dat accupack eens helemaal door te meten. Vandaar dat ik een aantal posts terug de opmerking maakte dat ik meer geïnteresseerd ben in het meten van een paar jaar oude cellen in plaats van nieuwe cellen zoals op lygten-info.dk. Die accu zou keurig in aanmerking komen.
Na 3 jaar is een accu al oud aan het worden en hier merken we dat aan de interne weerstand en al helemaal als het koud is. Dan zie ik toch verschil in leeftijd én het verschil tussen haar NMC cellen en mijn NCA cellen die met deze koude geen krimp geven. Percentage zakt niet sneller in als de accu door- en doorkoud is. Gelukkig trek ik maar hooguit 0,2 C uit de cellen want ik zet mijn fiets werkelijk nooit op de hoogste stand en bij onze Sparta is de hoogste stand ineens 0,55 C. Dat maakt wel verschil.
We hebben dus waarschijnlijk te maken met een behoorlijke SEI-grow bij de Sparta.

Matig dus, maar het was weer even wennen om op de Sparta te fietsen. Bij het optrekken bij groen licht dacht ik even dat de ondersteuning het helemaal niet deed, maar toch wel. Ik ben natuurlijk de Brose MM gewent die meteen een hoog koppel afgeeft vanuit stilstand. De Sparta lijkt dan heel zwak in deze -> middenstand met voorwielmotor is weinig koppel en het geheel begint pas na een halve trapomwenteling te ondersteunen. Wat dat betreft is de Qwic veel soepeler in alles, ook comfort.
Dat is hier jaren op heb gefietst blijk maar weer aan de gewenning die je opbouwt als je op pad gaat met een middenmotor.
Alleen die accu, dat zit me niet helemaal lekker :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Brommer of scooter vs speed pedelec is een heel heel andere ervaring. Stil zitten vs actief meetrappen.

Frames gaat echt wel goed. In de racefietswereld rijden ze met zwakkere frames vaak veel sneller.
Ik zie juist niet dezelfde bouw, je ziet vooral heren fietsen met een relatief hoge bovenbuis voor stevigheid en als je al een lage instap hebt is het frame behoorlijk zwaar uitgevoerd om dat mogelijk te kunnen maken.

Ik zou zelf nooit een normale 25km/u ebike rijden, op mijn normale fietsen ga ik al sneller door alleen zelf te trappen. Ik heb daar geen electromotor voor nodig.

Tevens zijn hier genoeg fietspaden in de buurt waar ik regelmatig rijd en toch erg blij ben met het comfort van voorvering. Zeker op hogere snelheden gaat dat zeker spelen. De extra vering van brede banden is echt niet genoeg. Een goede voorvork maakt echt een hoop verschil. En dan moet je eigenlijk al de meeste vorken van Suntour vermijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Torched op 05-02-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Voor wie zich afvraagt wat voor controller er in de Swyff E-KIT 26 inch steekt, kan ik uit eigen ervaring melden: een Tianjin Santroll Electric Automobile Technology Co.,Ltd. Model WZKD3615KA-BTN-Z2 36V 7A (max. 15A) met 31.5V voltage cut off.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/kvik1ueu1/Swyff-800px.jpg

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:26:
[...]

Badassebikes box erop zetten 8)
Met mijn Green Mover word ik ingehaald door iemand met een getunede Bosch speed pedelec. Hij moet alleen wel vrij vaak een accu switch doen. Dat ding loopt gewoon 50 km/u.
Hoe staat het met jou accu eigenlijk? Heb je daar al iets over vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:16:
[...]

Hoe staat het met jou accu eigenlijk? Heb je daar al iets over vernomen.
Accu is nog niet terug van de leverancier. Kan nog even duren. Misschien dat ik deze week wat meer te horen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 20:37

paularts

Paulux !!!!!!

roffeltjes schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:56:
Ik heb een Razer met de zelfde motor, geen chip:

- Boven de 25kmp bouwt hij rap af tot 26.5 Daarboven doet hij niks meer. Het is niet het gevoel dat hij inhoudt, je merkt gewoon dat de ondersteuning stopt.
- Een Yamaha heeft een heel acceptabele weerstand als de motor uit staat/niet meer ondersteund. Er zijn echter niet veel mensen die een stadsfiets structureel langere tijd boven de 30kmpu kunnen trappen (ik heb dus het niet over max!). Kan je dat wel raad ik je aan om je eens in te schrijven bij de Amateurs B of Veteranen, want je levert dan een fors wattage. ^^.

Voordeel van een Yamaha is trouwens wel dat je snel optrekt, hij geen issues heeft met viaductjes of wind. Onze oude Ions gingen Max iets harder, maar de Razer is gemiddeld sneller. En als het waait is het verschil echt significant.
:D
ik weet dat ik redelijk wat power in de benen heb

maar de 26.5km/u is dan op "max" ondersteuning stand neem ik aan, wat is dan de range ongeveer?
pielle007 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:57:
Mijn ervaring is dat de (ongechipte) Dinsdag bij 27km/h stopt met de ondersteuning, hierna trap ik zelf bij tot 30km/h. Ik ervaar die overgang niet als inhouden of als tegen de motor in fietsen.
Dat is in ieder geval geruststellend, nu merk ik namelijk wel (voor al na de eerste paar km extra, soort van generator gevoel../ uit fase van de magneten, de eerste paar zal hij in vrij loop zijn)

wat is ongeveer de range die je haal op max ondersteuning, dus 30km/u fietsend?

beide bedankt iig voor de info!

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb een aantal jaren gereden met een Bafang voorwielmotor, een RAT zelfbouw pakket voor op mijn ijzeren frame Batavus Navajo en mijn ervaring toen was dat de ondersteuning met de wind mee pas uitviel bij 33 km/h.

Dat ik dit voorwiel aandrijf systeem nadien wijzigde in een Bafang middenmotor had als voornaamste reden het feit dat ik met de voorwielmotor met flink wind tegen niet sneller kon halen dan 19 km/h. Mede ook door mijn zwakke benen (zonder motor kan ik de fiets na 300 meter aan de kant zetten) koos ik voor de Bafang middenmotor waarmee ik tegen wind gemakkelijk de 33 km/h kan halen. Voor de wind zelfs (veel) sneller.

http://www.rac-info.nl/fotos/fiets.jpg

Dit bevalt mij nu al ruim 1 1/2 jaar prima, mede ook omdat ik de Bafang BBS01 op een oerdegelijk Sintesi frame met Magura voorvering en (dubbele) hydraulische schijfremmen (welke nooit piepen) heb uitgerust.

Onlangs (in juli 2017) dit systeem verrijkt met een 36V-13A buisaccu wat mij, met volledige ondersteuning een actieradius van ruim 70 km oplevert bij een gemiddelde snelheid van 26 km/h met pieken van 33 km/h. Ik zou gerust nog sneller kunnen maar dat laten mijn oude benen door vaatproblematiek niet meer toe. Er lopen al extra kunststof slangen door mijn onderbuik ;) .

Als ik nu in de voorgaande posts steeds lees dat je met eigen kracht voorbij de begrenzing van 27 km/h heen wil gaan trappen bekruipt mij het gevoel, krijg ik zo'n idee van: waarom zou je dan nog een ebike willen kopen, als je toch tevoren het plan hebt om sneller dan de ondersteuning biedt te gaan fietsen? Dan kan je net zo goed een gewone fiets kopen want wat voor voordeel biedt de ebike dan nog?

Ik persoonlijk zou dan toch voor een rs-speed kastje kiezen zodat je met ondersteung tot je gewenste fiets snelheid kan komen of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
30kmpu kom je de wereld over, de motor zal niet ondersteunen. :+

Cut- off bij Normal en eco is op hetzelfde punt, verschil zit hem in de ondersteuningscurve.

Actieradius hangt af van stad of polder, vlak of heuvels, wind e.d.

Referentie: Ik haalde op grotendeels eco een verse accu en windkracht 3 110+ met een rondje in de polder. De laatste 55 km waren met een lege flatbed wagen erachter. Dat was wel echt zuinig fietsen, fiets was net 2 maanden oud (mijn accu tikt nu 3 jaar aan, dus zal wel wat verloren hebben).

Op high haalde ik de 70, mits ik buiten de stad bleef.

Nu 3 jaar later en met deze kou rij i op highk 60% eraf in 20km (Kind achterop, heel veel wind, dwars door Amsterdam. Ik gok dat ik op high nu zo'n 50 km zou halen in de lente in normale omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
jimh307 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:34:
Het is dat de Sparta accu digitaal op slot zit want mijn handen jeuken om zelf dat accupack eens helemaal door te meten. Vandaar dat ik een aantal posts terug de opmerking maakte dat ik meer geïnteresseerd ben in het meten van een paar jaar oude cellen in plaats van nieuwe cellen zoals op lygten-info.dk. Die accu zou keurig in aanmerking komen.Na 3 jaar is een accu al oud aan het worden en hier merken we dat aan de interne weerstand en al helemaal als het koud is. Dan zie ik toch verschil in leeftijd én het verschil tussen haar NMC cellen en mijn NCA cellen die met deze koude geen krimp geven. Percentage zakt niet sneller in als de accu door- en doorkoud is. Gelukkig trek ik maar hooguit 0,2 C uit de cellen want ik zet mijn fiets werkelijk nooit op de hoogste stand en bij onze Sparta is de hoogste stand ineens 0,55 C. Dat maakt wel verschil.
We hebben dus waarschijnlijk te maken met een behoorlijke SEI-grow bij de Sparta.Alleen die accu, dat zit me niet helemaal lekker
Jimh307, Gewoon de accu demonteren en de cellen verwisselen. Heb ik ook bij mijn zoon's Qwic Urban ebike gedaan. Gebruik de originele BMS en maak ff een foto van de bedrading en vervang de cellen.
Is een 2e hands leasefiets en de accu's waren echt bagger. De accubak bleek maar half gevuld dus dat was ook nog eens leuk om vol te bouwen met GA cellen.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 06-02-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
roffeltjes schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:43:
30kmpu kom je de wereld over, de motor zal niet ondersteunen. :+

Cut- off bij Normal en eco is op hetzelfde punt, verschil zit hem in de ondersteuningscurve.

Actieradius hangt af van stad of polder, vlak of heuvels, wind e.d.

Referentie: Ik haalde op grotendeels eco een verse accu en windkracht 3 110+ met een rondje in de polder. De laatste 55 km waren met een lege flatbed wagen erachter. Dat was wel echt zuinig fietsen, fiets was net 2 maanden oud (mijn accu tikt nu 3 jaar aan, dus zal wel wat verloren hebben).

Op high haalde ik de 70, mits ik buiten de stad bleef.

Nu 3 jaar later en met deze kou rij i op highk 60% eraf in 20km (Kind achterop, heel veel wind, dwars door Amsterdam. Ik gok dat ik op high nu zo'n 50 km zou halen in de lente in normale omstandigheden.
Interessant om te lezen! En toevallig net waar ik mee bezig: onze tweede fiets ook elektrisch ondersteund te maken. Betreft een Giant Futuro S, schijfremmen, geveerde voorvork, Shimano met 30 versnellingen derailleur. Uit 2015.

Goede fiets en volgens mij een goede basis. Wil niet teveel uitgeven, want anders kan ik net zo goed een nieuwe elektrische fiets kopen. Zit te kijken naar een achterwielmotor 250w, 13 ah accu, simpel display. Inclusief inbouw, want zie het niet zitten om dat zelf te doen.

- Geen voorwiel motor: want dan verliezen we de naafdynamo
- geen middenmoter: prijs en waarschijnlijk wordt dat lastig met kettingkast, inbouw duurder. Vind het niet erg om geen krachtsensor te hebben.

Heb onderstaande op het oog. Mogelijk ook te doen met WKR, dus dan wordt het nog interessanter.
https://www.goedkoop-ombo...sen.nl/Ombouwset-sportief

Waar ik wel vraagtekens bij heb is de degelijkheid en betrouwbaarheid. Moet wel een fiets worden waar je van op aan kunt.

Daarnaast een vraag over de versnellingen: veel aanbieders vragen bij een achterwielmotor om het aantal versnellingen. Aangezien dat er 10 zijn, komt daar bij de meeste aanbieders 75,- bij. Is het mogelijk om er 7 of 8 terug te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:24:
[...]

Jimh307, Gewoon de accu demonteren en de cellen verwisselen. Heb ik ook bij mijn zoon's Qwic Urban ebike gedaan. Gebruik de originele BMS en maak ff een foto van de bedrading en vervang de cellen.
Is een 2e hands leasefiets en de accu's waren echt bagger. De accubak bleek maar half gevuld dus dat was ook nog eens leuk om vol te bouwen met GA cellen.
Niet alleen ik, maar ook elke andere revisor kan dit niet. Zodra de spanning van het BMS af gaat zit alles op slot en ook nog dat het BMS van de Accell groep het laad- en ontlaadgedrag opslaat zodat deze meteen in de gaten heeft dat er mee gewerkt is <einde verhaal>. Ik zou het heel graag doen namelijk, maar die accu is gelukkig nog niet op. Alleen is het niet meer slim om op de hoogste ondersteuning te rijden. Zetten we deze op de middenstand dan verwachten wij nog wel 2 jaar te halen voordat het echt slecht gaat worden. Dan zou deze accu toch maar mooi 5 jaar zijn meegegaan :) . Bij mijn Qwic is dit niet het geval en die accu kun je laten reviseren (kan ik zelf ook reviseren) :) Ik ben dan wel garantie kwijt, maar mocht deze accu ook een mooie 5 jaar halen dan is dat helemaal niet erg. Nu is het niet nodig omdat die accu nog gloednieuw is.

En we hebben ook zoiets dat 5 jaar een mooie leeftijd is om te kijken naar een ander model. Ik zelf koop elke 4 jaar een nieuwe fiets. De accu van de Qwic zal dan ook aanzienlijk minder presteren en als ik dan voor de verkoop een 375 Wh accu erin stop die nieuw is verkoopt het prima. Bij de Qwic kan ik tzt ook ervoor kiezen de accu zelf te reviseren en de FM lief aankijken of hij het BMS kan resetten want het programma waarmee dat kan heb ik zelf niet als grootgrutter.

- Geen enkele FM kan handmatig een Accell groep BMS resetten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Laatst online: 22:28
Ik heb al een bafang middenmotor onder mijn fiets geplaatst maar heb nog een accu 36v nodig en een kettingbeschermer. Hebben jullie nog tips? Bv de accu in Engeland bestellen nu de pond gunstig is voor ons of toch China doen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe zit bij Bosch, zit daar ook een self destruct in de accu als je de cellen vervangt? Je zou voltage kunnen zetten voordat je de boel loshaalt maar dat is nogal een gedoe. De accu van m'n Bosch is met 4 jaar / 18000km nog dikke prima, maar toch :)

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 06-02-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:21:
Hoe zit bij Bosch, zit daar ook een self destruct in de accu als je de cellen vervangt? Je zou voltage kunnen zetten voordat je de boel loshaalt maar dat is nogal een gedoe. De accu van m'n Bosch is met 4 jaar / 18000km nog dikke prima, maar toch :)
Bij Bosch weet ik het ook (bijna) zeker dat dit niet gaat werken. Je kunt wel mooi het voltage egaliseren, maar dan ziet het BMS dat het voltage minder snel daalt en krijg je een foutcode te zien of het hele pakket doet niets meer. Met de komst van Lithiumaccu's is een mooie oplossing ontstaan om lang te kunnen fietsen op een lading, maar ze zijn wel zo slim geweest om het BMS slim te maken. Deze houdt onder andere bij wat de capaciteit is en als deze niet meer klopt heb je een probleem.
Het BMS van Qwic houdt ook alles bij, maar zit niet per se op slot. Je moet wel het hele BMS resetten als je gaat reviseren. Bij Bosch kan de FM ook keurig uitlezen hoe je de accu gebruikt en hier zit weer een dikke python onder het gras verborgen en deze komt tevoorschijn als je garantie gaat claimen op de accu. De dealer kan keurig aantonen of de accu te veel of te kort aan de lader heeft gelegen. Het BMS slaat ook op als er een diepteontlading is geschied en dan vervalt elke vorm van garantie mits aantoonbaar is dat het niet door ondeskundig gebruik is geschied.

Het nadeel van al die slimme BMS-en is altijd nog het logboek. De tijd dat elektrische fietsen niet op slot zaten gaat achter ons verdwijnen. Er moet geld gevangen kunnen worden op het meest delicate onderdeel van je elektrische fiets; de accu.
Het risico wat ze hiermee creëren is dat als het echt te duur wordt minder mensen elektrisch gaan fietsen. Dat zou logisch zijn, maar dat is dus niet het geval namelijk. Bij het kopen van zo'n mooie fiets wordt er geen seconde nagedacht over wat de consequenties zijn over 3 a 5 jaar -> een nieuwe dure accu. Dan pas komt het chagrijn om de hoek kijken want mensen calculeren dat niet in namelijk.

Nog een van de vele redenen dat ik de klant tegemoet kom met informatie. De delegatie hier op tweakers bereik ik ermee, maar er zijn genoeg mensen die deze informatie niet wensen en hun kop in het zand steken.
Naast het advies van hoe groot de inhoud van de accu moet zijn beseffen mensen werkelijk niet dat de actieradius na het in gebruik nemen direct per laadbeurt afneemt. Wat in het begin nog toereikend kan zijn kan al na een half jaar frustraties oproepen. De ondersteuning moet omlaag om die afstand nog te kunnen halen en dan gaan mensen (en terecht) klagen over de accu.
Vandaar dat ik het altijd van de daken schreeuw dat je een accu zo groot als mogelijk moet kiezen. Bezuinig hier niet op!

Onze situatie:
Bij de Sparta kochten we 3 jaar geleden de grootste accu van 522 Wh. Mijn echte eis is dat een accu 35 kilometer moet kunnen halen. Dan is 522 Wh wat te veel, maar nu hebben we er profijt van. Hij haalt nog steeds de 35 kilometer en zouden we voor de 300 Wh accu hebben gekozen dan kon deze nu ter plekke vervangen worden.
Mijn Qwic moet ook 35 kilometer kunnen halen, maar ik rijd er met gemak 100 kilometer mee. Too much misschien, maar ik weet wel dat ik over 5 jaar alsnog die 35 kilometer kan halen en ik hoef niet panisch naar de indicator te kijken hoe vlot die richting de 0% zakt. De 375 Wh accu zou volstaan, maar wij kijken veel verder dan onze neus lang is.

Mooi verhaal, maar ook een dure grap. Wie een elektrische fiets koopt wil niet nog eens 500 euro bijleggen voor een grotere accu als ze het met een kleine accu ook prima uit de voeten kunnen; maar je komt dan veel eerder bij de grens van het onacceptabele -> ze redden het niet meer.

Fabrikanten gaan ook niet over een nacht ijs en vragen dus een flinke marge op de accu's. De klant betaald wel. Ook mij stuit dit tegen de borst. Steeds meer accu's gaan dus keurig digitaal op slot.

De Sparta E-motion c2 is het laatste model van Sparta waarvan de accu niet digitaal op slot zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
mrpink83 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Interessant om te lezen! En toevallig net waar ik mee bezig: onze tweede fiets ook elektrisch ondersteund te maken. Betreft een Giant Futuro S, schijfremmen, geveerde voorvork, Shimano met 30 versnellingen derailleur. Uit 2015.

Goede fiets en volgens mij een goede basis. Wil niet teveel uitgeven, want anders kan ik net zo goed een nieuwe elektrische fiets kopen. Zit te kijken naar een achterwielmotor 250w, 13 ah accu, simpel display. Inclusief inbouw, want zie het niet zitten om dat zelf te doen.

- geen middenmoter: prijs en waarschijnlijk wordt dat lastig met kettingkast, inbouw duurder. Vind het niet erg om geen krachtsensor te hebben.

Heb onderstaande op het oog. Mogelijk ook te doen met WKR, dus dan wordt het nog interessanter.

Waar ik wel vraagtekens bij heb is de degelijkheid en betrouwbaarheid. Moet wel een fiets worden waar je van op aan kunt.

Daarnaast een vraag over de versnellingen: veel aanbieders vragen bij een achterwielmotor om het aantal versnellingen. Aangezien dat er 10 zijn, komt daar bij de meeste aanbieders 75,- bij. Is het mogelijk om er 7 of 8 terug te plaatsen?
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen een naafmotorset kocht was het altijd lastig met schijfremmen.

Vind die efos site nog aardig aan de prijs en ze weten blijkbaar het verschil tussen Ampère en Ampère-uur niet. Voor hetzelfde geld koop je een BBS middenmotor bij em3ev.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
mrpink83 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Je kan terug, maar je moet dan een nieuwe shifter en een nieuwe derailleur hebben. Omdat 10s anders is dan 7-8-9s.

Kom je op zo'n 20 euro voor je derrie uit, 20 euro voor je shifter en dan heb je je prijsverschil al weggegooid :P En je gaat nog terug in functionaliteit.
Sunrace maakt een 10spd freewheel. Die heb ik al wel op plekken voorbij zien komen voor zo'n 50 euro. Sowieso slecht te krijgen.

Als je het echt te doen is zou je moeten kijken of je een motor met een freehub kan krijgen. Die zijn te krijgen ja, alleen moet je het allemaal zelf uitzoeken momenteel, maar de motoren kan je vinden op alie of willekeurig internetsite die je beter vertrouwt. Alleen je moet zelf je controller, display en accu combo er bij zoeken. Dat is een mooie puzzel.
Met freehub kan je gewoon je oude cassete overschroeven (vermits freehub).

Vergeet niet dat je met een naafmotor met freewheel waarschijnlijk te maken hebt met een dikkere as, dus je hebt een ander tooltje nodig (of je boort er een uit zodat hij over de as past) dat die extra ruimte geeft.

Dat zijn wel zo'n beetje de problemen waar ik tegen aan liep toen ik van middenmotor naar achterwielmotor ging. Maar als je al denkt over laten ombouwen dan zou ik gewoon bij 10spd blijven. Want de fietsenmaker zal ook gewoon uren rekenen om de 7/8/9 versnellings meuk te installeren.

Zelf fietsen bouwen kost een hoop tijd en leergeld :(
Opperpanter2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:18:
[...]

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen een naafmotorset kocht was het altijd lastig met schijfremmen.

Vind die efos site nog aardig aan de prijs en ze weten blijkbaar het verschil tussen Ampère en Ampère-uur niet. Voor hetzelfde geld koop je een BBS middenmotor bij em3ev.com
Aardig aan de prijs valt wel mee. Je hebt geen import, en garantie. Een een BBS met accu is wel wat duurder dan wat pink wilde halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 07-02-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

vanochtend -8 volgens een Bank in Leersum.

Het volgende viel mij al eerder op; Hoe kan het dat een dunne strakke fietsbroek warm blijft?
Warmer dan drie lagen bovenkleding, dikke wanten en twee paar sokken?

Volgens mij is een wetsuit de oplossing. :P

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 07-02-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038841

Goedemorgen.

Ik ben opzoek naar een 48v 25ah / 30ah accu .

Is dat makkelijk zelf te bouwen?
" geen ervaring met het bouwen "

Als dit te lastig is , zijn er ook mensen op dit forum die accu's op bestelling maken

Gr Richard.

Het is voor een 1500w achterwiel set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:21:
Ik heb al een bafang middenmotor onder mijn fiets geplaatst maar heb nog een accu 36v nodig en een kettingbeschermer. Hebben jullie nog tips? Bv de accu in Engeland bestellen nu de pond gunstig is voor ons of toch China doen?
Niet waar je hem haalt is belangrijk maar de accu zelf, welke cellen zitten er in? Ga je voor meuk of wil je kwaliteit? Als Alibaba of Aliexpress batterijen levert met Panasonic GA cellen en voor redelijke prijs gewoon doen. Let er op dat ze import-free worden geleverd (staat erbij indien het zo is). Dus eerst een selectie maken op de inhoud en dan pas kijken waar je hem het voordeligst haalt.

Voorbeeld:
https://dutch.alibaba.com...-charger-60587925591.html

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 07-02-2018 12:00 . Reden: link naar 36V accu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Laatst online: 22:28
racinfo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:51:
[...]

Niet waar je hem haalt is belangrijk maar de accu zelf, welke cellen zitten er in? Ga je voor meuk of wil je kwaliteit? Als Alibaba of Aliexpress batterijen levert met Panasonic GA cellen en voor redelijke prijs gewoon doen. Let er op dat ze import-free worden geleverd (staat erbij indien het zo is). Dus eerst een selectie maken op de inhoud en dan pas kijken waar je hem het voordeligst haalt.

Voorbeeld:
https://dutch.alibaba.com...-charger-60587925591.html
Oké bedankt voor de uitleg. Ik heb wel ergens gelezen dat er in China ook met Panasonic batterijen wordt geknoeid omdat ze er cellen met een b keus indoen. Heeft iemand dat wel eens ervaren?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Anoniem: 1038841 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:25:
Goedemorgen.

Ik ben opzoek naar een 48v 25ah / 30ah accu .

Is dat makkelijk zelf te bouwen?
" geen ervaring met het bouwen "

Als dit te lastig is , zijn er ook mensen op dit forum die accu's op bestelling maken

Gr Richard.

Het is voor een 1500w achterwiel set
Ik dacht dat bggtj zelf zijn accu's maakte en heb er ooit nog iemand over horen praten hier.
Het tegen een eerlijk tarief laten maken van een accupack is doorgaans altijd duurder dan het kopen van een kant en klaar pakket wat gemaakt is door een partij die er routine en dus efficientie in heeft.

Ik heb zelf een 48V25Ah triangle pakket, past mooi in de driehoek van het frame.

Er zijn meerdere partijen die het aanbieden, ik heb die van mij van em3ev.com: https://em3ev.com/shop/50v-14s9p-large-triangle-pack/
Deze zijn overigens wel 14S, dus 1 cell meer dan de gebruikelijke 13S/48V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Pos2007 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:36:

Ik heb gelezen dat met een pedelec hoe meer je trapt hoe meer ondersteuning en snelheid. Als mijn vriendin dan trapt ot 25 per uur en niet meer kracht zet dan gaat het dus ook niet sneller. Of is dit in de praktijk niet haalbaar en ga je bijna altijd wel 30-40 per uur.
Volgens mij is deze vraag over het hoofd gezien.
Hoe hard je moet trappen verschilt per Speed Pedelec en daarna de ondersteuning die je instelt.

Ik heb een Bosch met derailleur.
Het is geen probleem om op standje eco 20 te rijden. Dat rijdt als een normale fiets met wat wind mee.
In de hoogste stand, turbo, hoef je voor 20km/u "niks" te doen.
Om 40 echte km/u te rijden moet je in die hoogste stand zeker wel de inspanning leveren van 20km/u met een normale trapfiets. Het is geen brommer, met wind tegen, of een steile helling moet je ploeteren voor hogere snelheden.

Dit schijnt bij duurdere 500watt fietsen zoals Stromer niet zo te zijn.
Jammer genoeg lijkt mij dit op langere termijn het einde van de speed pedelec.
Deze "verbrommerd" in de toekomst.

[ Voor 34% gewijzigd door BertV op 07-02-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:32:
[...]

Bij Bosch weet ik het ook (bijna) zeker dat dit niet gaat werken. Je kunt wel mooi het voltage egaliseren, maar dan ziet het BMS dat het voltage minder snel daalt en krijg je een foutcode te zien of het hele pakket doet niets meer. Met de komst van Lithiumaccu's is een mooie oplossing ontstaan om lang te kunnen fietsen op een lading, maar ze zijn wel zo slim geweest om het BMS slim te maken. Deze houdt onder andere bij wat de capaciteit is en als deze niet meer klopt heb je een probleem.
Garantie zal me een rotzorg zijn, de fiets is al uit garantie :P Ik ben niet vies van wat soldeerwerk, maar als er een dodemansknop in het ding zit schiet die hele operatie niet op.

https://www.fietsaccu-rev...bosch-powerpack-400-frame

Dit geeft in ieder geval hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:04:
[...]Niet alleen ik, maar ook elke andere revisor kan dit niet. Zodra de spanning van het BMS af gaat zit alles op slot en ook nog dat het BMS van de Accell groep het laad- en ontlaadgedrag opslaat zodat deze meteen in de gaten heeft dat er mee gewerkt is <einde verhaal>.
De Qwic van mn zoon heeft dus niet zo'n Accell BMS neem ik aan. Hier was het totaal geen probleem. Toch wel blij met mn Bafang...heb je dit gezeur iig niet. Te gek voor woorden eigenlijk dat ze alles dicht timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Opperpanter2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:18:
[...]

Valt mee volgens mij in prijs. Inclusief inbouw voor 800 achter en 700 voor een voorwielmotor. En inderdaad, het uitzoeken wat bij wat past, zelf in elkaar klussen etc... dat gaat lang duren, frustatie bij mij opleveren en het wordt uiteindelijk alleen maar duurder ...:)
Torched schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 01:14:
[...]

Je kan terug, maar je moet dan een nieuwe shifter en een nieuwe derailleur hebben. Omdat 10s anders is dan 7-8-9s.

Kom je op zo'n 20 euro voor je derrie uit, 20 euro voor je shifter en dan heb je je prijsverschil al weggegooid :P En je gaat nog terug in functionaliteit.
Sunrace maakt een 10spd freewheel. Die heb ik al wel op plekken voorbij zien komen voor zo'n 50 euro. Sowieso slecht te krijgen.

Als je het echt te doen is zou je moeten kijken of je een motor met een freehub kan krijgen. Die zijn te krijgen ja, alleen moet je het allemaal zelf uitzoeken momenteel, maar de motoren kan je vinden op alie of willekeurig internetsite die je beter vertrouwt. Alleen je moet zelf je controller, display en accu combo er bij zoeken. Dat is een mooie puzzel.
Met freehub kan je gewoon je oude cassete overschroeven (vermits freehub).

Vergeet niet dat je met een naafmotor met freewheel waarschijnlijk te maken hebt met een dikkere as, dus je hebt een ander tooltje nodig (of je boort er een uit zodat hij over de as past) dat die extra ruimte geeft.

Dat zijn wel zo'n beetje de problemen waar ik tegen aan liep toen ik van middenmotor naar achterwielmotor ging. Maar als je al denkt over laten ombouwen dan zou ik gewoon bij 10spd blijven. Want de fietsenmaker zal ook gewoon uren rekenen om de 7/8/9 versnellings meuk te installeren.

Zelf fietsen bouwen kost een hoop tijd en leergeld :(

[...]

Aardig aan de prijs valt wel mee. Je hebt geen import, en garantie. Een een BBS met accu is wel wat duurder dan wat pink wilde halen.
Bedankt voor je antwoord. Dat klinkt mij in de oren als: lekker kiezen voor de 10S voor 75,- :). Dat gevogel heb ik geen zin in.

De fietsenmaker die het wil inbouwen geeft aan dat een voorwielmotor een beter keus zou zijn ivm derailleur en de kwaliteit van die achterwielmotoren. Dat laatste kan ik mij niet voorstellen eigenlijk. En voorwielmotor zou ook kunnen, maar dan verliezen we de naafdynamo en dat vind ik zonde (of stel ik me aan?).

We hebben ook nog een 'mama' fiets: sparta amazone. Die zouden we natuurlijk ook kunnen voorzien van een voorwielmotor en die heeft al kinderzitjes. Maar de Giant lijkt mij steviger en voorzien van schijfremmen....
En als derde optie, een tweedekansje bestellen bij fietsenwinkel.nl. Dan heb je voor 1300 een prima voorwielaangedreven nieuwe fiets.... https://www.fietsenwinkel...3cm-400-wh-tweedekansje-1

Pfff, keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Ik heb nog een interessant vraagstuk..
Mijn vriendin heeft een Easyrider driewieler met trapondersteuning.
Dit is een lithium ion accu van 36 volt en 24.8 ampère/uur.

We willen graag wat langere ritten gaan maken, dan haar actieradius nu toelaat ( ca. 20km ).
Nu zijn we op het idee gekomen om dan een klein aggregaat neer te zetten in haar fietsmand.
Het plan is om op die manier constant aan de lader te hangen met de fiets, terwijl ze hem dus ook gebruikt.

Kan dit? is het mogelijk om op deze manier te laden/ontladen tegelijk? of is dit enorm slecht voor de batterij? :>

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:32:
[...]
De Qwic van mn zoon heeft dus niet zo'n Accell BMS neem ik aan. Hier was het totaal geen probleem. Toch wel blij met mn Bafang...heb je dit gezeur iig niet. Te gek voor woorden eigenlijk dat ze alles dicht timmeren.
Ja, dat begrijp ik.

Het Accell BMS zit op de fietsen van Sparta, Batavus en Koga Miyata.
Als ze een BMS op slot zetten om te voorkomen dat er mee gerommeld wordt vind ik dit nog een redelijk argument, maar als een revisie daardoor onmogelijk is vind ik dit geen redelijk argument meer. Je bent dan gewoon geld uit de zakken van de consument aan het slaan en dat is niet mijn idee.

Wel mooi om te weten dat een Bosch accu toch te reviseren valt :) Deze keer ben ik blij dat ik het fout had in deze, maar in het begin was dit namelijk niet mogelijk.

Eigenlijk toch cru dat je met de minder bekende merken hier geen problemen tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
mvz schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:42:
Ik heb nog een interessant vraagstuk..Mijn vriendin heeft een Easyrider driewieler met trapondersteuning.
Dit is een lithium ion accu van 36 volt en 24.8 ampère/uur.We willen graag wat langere ritten gaan maken, dan haar actieradius nu toelaat ( ca. 20km ).Nu zijn we op het idee gekomen om dan een klein aggregaat neer te zetten in haar fietsmand.Het plan is om op die manier constant aan de lader te hangen met de fiets, terwijl ze hem dus ook gebruikt.Kan dit? is het mogelijk om op deze manier te laden/ontladen tegelijk? of is dit enorm slecht voor de batterij? :>
Moet kunnen. Bij mijn Bafang setjes(BBSen) met 36V accu kan je gewoon laden onder t gebruik. Ik weet alleen niet of dat bij de driewieler accu kan? Parallel aan de uitgang gaat soms ook goed maar ligt helemaal aan de BMS wat die toestaat en/of er spanningsverschil is tussen lader en accu. Zolang je niet weet hoe de accu in elkaar zit is het gissen. Meten en testen is de enige manier van uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
jimh307 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:12:
[...]Ja, dat begrijp ik.Het Accell BMS zit op de fietsen van Sparta, Batavus en Koga Miyata.Als ze een BMS op slot zetten om te voorkomen dat er mee gerommeld wordt vind ik dit nog een redelijk argument, maar als een revisie daardoor onmogelijk is vind ik dit geen redelijk argument meer. Je bent dan gewoon geld uit de zakken van de consument aan het slaan en dat is niet mijn idee.Wel mooi om te weten dat een Bosch accu toch te reviseren valt :) Deze keer ben ik blij dat ik het fout had in deze, maar in het begin was dit namelijk niet mogelijk.Eigenlijk toch cru dat je met de minder bekende merken hier geen problemen tegenkomt.
Ze willen hun "cashcow" niet kwijt:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 16:54

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bgttje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:47:
[...]

Moet kunnen. Bij mijn Bafang setjes(BBSen) met 36V accu kan je gewoon laden onder t gebruik. Ik weet alleen niet of dat bij de driewieler accu kan? Parallel aan de uitgang gaat soms ook goed maar ligt helemaal aan de BMS wat die toestaat en/of er spanningsverschil is tussen lader en accu. Zolang je niet weet hoe de accu in elkaar zit is het gissen. Meten en testen is de enige manier van uitzoeken.
Maar is het niet veel efficienter om gewoon een tweede batterij te nemen en deze aan te sluiten op het moment dat de eerste leeg is?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

We willen graag wat langere ritten gaan maken, dan haar actieradius nu toelaat ( ca. 20km ).
Nu zijn we op het idee gekomen om dan een klein aggregaat neer te zetten in haar fietsmand.
Het plan is om op die manier constant aan de lader te hangen met de fiets, terwijl ze hem dus ook gebruikt.

Kan dit? is het mogelijk om op deze manier te laden/ontladen tegelijk? of is dit enorm slecht voor de batterij? :>
Het zal er vanaf hangen of er inderdaad een BMS gekoppeld is in de accu of niet.
Bij je oplaadapparaat daar zit een plug aan met een aantal contact pennen. Als dit nu twee pennen zouden zijn, dan moet het mijn inziens zonder problemen kunnen. Maar als er 3 of meerdere aansluitpennen zijn dan ben ik bang dat dit niet gaat lukken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik ben een tijdje bezig geweest om met een externe accu een bosch fiets van extra capaciteit te voorzien om zo het rijbereik te vergroten van deze fiets. Als ik de externe accu er continu op aansluit dan komt hij na verloop van tijd met een foutmelding dat er een onbekende verbruiker aangesloten is. De ondersteuning stopt dan ermee en de fiets geeft dan een foutcode.

Nu zou ik het liefste met iets van een tijdklok willen gaan werken, bijvoorbeeld 30 sec dat de exterme batterij kan laden en dan weer een aantal seconden niet.
Heeft iemand een idee waar ik zo'n electronica bouw pakketje zou kunnen kopen of bestellen of heeft iemand een idee hoe ik dit anders zou kunnen bereiken. Het moet wel een ampere of 5 kunnen schakelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
mrpink83 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:04:
[...]

Valt mee volgens mij in prijs. Inclusief inbouw voor 800 achter en 700 voor een voorwielmotor. En inderdaad, het uitzoeken wat bij wat past, zelf in elkaar klussen etc... dat gaat lang duren, frustatie bij mij opleveren en het wordt uiteindelijk alleen maar duurder ...:)

[...]

Bedankt voor je antwoord. Dat klinkt mij in de oren als: lekker kiezen voor de 10S voor 75,- :). Dat gevogel heb ik geen zin in.

De fietsenmaker die het wil inbouwen geeft aan dat een voorwielmotor een beter keus zou zijn ivm derailleur en de kwaliteit van die achterwielmotoren. Dat laatste kan ik mij niet voorstellen eigenlijk. En voorwielmotor zou ook kunnen, maar dan verliezen we de naafdynamo en dat vind ik zonde (of stel ik me aan?).

We hebben ook nog een 'mama' fiets: sparta amazone. Die zouden we natuurlijk ook kunnen voorzien van een voorwielmotor en die heeft al kinderzitjes. Maar de Giant lijkt mij steviger en voorzien van schijfremmen....
En als derde optie, een tweedekansje bestellen bij fietsenwinkel.nl. Dan heb je voor 1300 een prima voorwielaangedreven nieuwe fiets.... https://www.fietsenwinkel...3cm-400-wh-tweedekansje-1

Pfff, keuzes....
Kwaliteit van voorwiel motor is gelijk aan een achterwielmotor. Zeker als je binnen zelfde serie blijft. Wat wel lastiger is is dat je de freewheel er bij krijgt. Dat maakt het met onderhoud wat lastiger. Installatie van een voorwiel motor is gewoon heel prettig en simpel.

Wat betreft voorlicht, je kan natuurlijk voor een accu lichtje gaan, 36v lichten zijn niet te lastig te krijgen en al dan niet te regelen via display. Moet je wel opletten dat je niet zonder accu gaat fietsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://www.ebikexperience...-het-jaar-nominaties.aspx

Zitten toch wat mooie fietsen tussen. Ik snap alleen niet dat een racefiets met ondersteuning maar tot 25 km/u mag :')

Die Sparta R5te is een leuke fiets. En de Klever in de E45 klasse is een zeer interessante fiets, zeker als Klever binnenkort met een 850Wh accu komt. De Specialized vind ik minder interessant vanwege de middenmotor, ik ben van mening dat een echte speed pedelec een achterwielmotor heeft met 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55

Een aggregraat zou ik toch goed over nadenken, want dat heeft toch wel een aantal nadelen tov een extra accu. De Easyrider accu's lijken vrij standaard te zijn, dus wellicht werkt het systeem al met alleen een plus en min en kun je er iedere 36V accu op aansluiten.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze maar 20km actieradius heeft met een 900Wh accu (800Wh in de praktijk?). Dat is zo'n 40Wh/km, oftewel bij een gemiddelde snelheid van 20km/u 800W continue. Het lijkt mij sterk dat die motor dat kan leveren. Dus die accu is defect of het is helemaal geen 24,8Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Torched schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Kwaliteit van voorwiel motor is gelijk aan een achterwielmotor. Zeker als je binnen zelfde serie blijft. Wat wel lastiger is is dat je de freewheel er bij krijgt. Dat maakt het met onderhoud wat lastiger. Installatie van een voorwiel motor is gewoon heel prettig en simpel.

Wat betreft voorlicht, je kan natuurlijk voor een accu lichtje gaan, 36v lichten zijn niet te lastig te krijgen en al dan niet te regelen via display. Moet je wel opletten dat je niet zonder accu gaat fietsen. :+
Ja, dat verhaal over de kwaliteit van de achterwielmotoren snap ik ook niet helemaal van de fietsenmaker. Ik denk toch dat het een voorwielmotor wordt, 350 watt variant. En dat ga ik dan toch zelf inbouwen. De controller wordt geleverd in een tasje onder het zadel. Is dat niet heel kwetsbaar? Waar worden die dingen normaliter geplaatst?

Jij bedoelt een lamp die aangesloten is op de accu? Dan moet daar wel een kabel voor zijn natuurlijk. Anders kan ik ook uitwijken naar een oplaadbare lamp. Had er 1 gezien van spanninga met 60 lumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Vlassie1980 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:12:
http://www.ebikexperience...-het-jaar-nominaties.aspx

Zitten toch wat mooie fietsen tussen. Ik snap alleen niet dat een racefiets met ondersteuning maar tot 25 km/u mag :')

Die Sparta R5te is een leuke fiets. En de Klever in de E45 klasse is een zeer interessante fiets, zeker als Klever binnenkort met een 850Wh accu komt. De Specialized vind ik minder interessant vanwege de middenmotor, ik ben van mening dat een echte speed pedelec een achterwielmotor heeft met 500W.
Inderdaad, één keer trappen op die Bianchi en je zit al boven de 25km/u. Een speed pedelec zou wel beter af zijn met een 1.000W motor om een beetje met het overige verkeer mee te komen. Deze 5.000W motor lijkt mij ook wel leuk om een keer te proberen >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
doek55 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:33:
[...]

Inderdaad, één keer trappen op die Bianchi en je zit al boven de 25km/u. Een speed pedelec zou wel beter af zijn met een 1.000W motor om een beetje met het overige verkeer mee te komen. Deze 5.000W motor lijkt mij ook wel leuk om een keer te proberen >:) .
Dat is gewoon een elektrische motor met trappers :')
Gaat mij iets te ver haha, moet wel een fiets blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
We hebben het er net nog over: ‘Hogere snelheid gewone e-fiets mogelijk maken’

[ Voor 19% gewijzigd door doek55 op 08-02-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Er is al een maximumsnelheid op het fietspad, dus na zin 1 ben ik al afgehaakt...

EDIT: ah, de bron is Duits. Dit is eigenlijk precies hetzelfde issue als met de constructiesnelheid op brom/snorfietsen.

Ik deel de mening die in de bron wordt uiteengezet, met enige nuance:
- binnen de bebouwde kom, fietspad 30 km/h (is nu ook al)
- wil en kun je sneller, dan is de rijbaan een mogelijkheid

- buiten de bebouwde kom, fietspad 50 km/h (is nu 40)

Met een bromfiets/speed pedelec moet je gewoon volle snelheid kunnen rijden waar de situatie het toelaat. Ik rijd dagelijks over een lang stuk tweebaans ruim fietspad heen dat volgens mij een soort fietssnelweg is, daar kun je met gemak, zonder rakelings langs mensen te hoeven schieten, de gashendel vol open trekken en 50+ rijden.
... TOT die ene kruising halverwege, daar moet je gewoon afremmen om te kunnen kijken wat er gebeurt. Maar geldt dat niet voor iedere weggebruiker?

[ Voor 94% gewijzigd door Pathogen op 08-02-2018 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Pathogen schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:47:
Er is al een maximumsnelheid op het fietspad, dus na zin 1 ben ik al afgehaakt...

EDIT: ah, de bron is Duits
Er is in NL ook geen snelheidslimiet is op het fietspad. Is ook niet mogelijk, want een snelheidsmeter is niet verplicht op een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

doek55 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:53:
[...]

Er is in NL ook geen snelheidslimiet is op het fietspad. Is ook niet mogelijk, want een snelheidsmeter is niet verplicht op een fiets.
Wel voor brom- en snorfietsers, maar wellicht niet voor fietsers. Vind het wel krom als je als fietser wel met 70 over het fietspad zou mogen (in theorie natuurlijk) maar met de brommer niet :P

EDIT: met een blauw plaatje op je elektrische fiets moet je je dus wel gewoon aan de limieten voor snorfietsen houden

[ Voor 11% gewijzigd door Pathogen op 08-02-2018 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Het wordt allemaal zo ingewikkeld.

Ik heb een simpele oplossing; maximaal 250watt voor alle E-bikes, en verder geen regels omtrent begrenzing op snelheid, percentage ondersteuning etc.

Daardoor zijn sterke fietsers snel, en zwakke fietsers trager.

Het blijft ook nog steeds een fiets, met wind tegen is het ploeteren voor (hoge) snelheid, met wind mee vlieg je. (waarschijnlijk in de praktijk max zo rond 50 km/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@BertV helemaal eens met dit sentiment. Laten we de regels nou eens makkelijk maken, dan kan de politie mooi hun mankracht aan nuttiger zaken besteden :Y geen twijfel over wat je wel en niet mag qua opvoeren behalve wanneer je daadwerkelijk een krachtiger motor gaat gebruiken (en dat mag dan dus niet).

De simpelste wetgeving is de mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Eenvoud is inderdaad goed, maar wanneer is een motor minder dan 250W? En hoe ga je dat controleren? Nominaal vermogen kun je namelijk niet meten en een sticker plakken kan iedereen.

[ Voor 29% gewijzigd door doek55 op 08-02-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

doek55 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:27:
Eenvoud is inderdaad goed, maar wanneer is een motor minder dan 250W? En hoe ga je dat controleren? Nominaal vermogen kun je namelijk niet meten en een sticker plakken kan iedereen.
Ik zou zeggen 250W gemeten aan het achterwiel.

Opvoeren is in alle gevallen mogelijk en in de praktijk slecht te controleren.

De politie hoeft er alleen maar fietsers uit te pikken die duidelijk boven de huidige bromfiets snelheid zitten.
(volgens mij gaan die nu al gemiddeld bijna standaard 55km/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
BertV schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Ik zou zeggen 250W gemeten aan het achterwiel.

Opvoeren is in alle gevallen mogelijk en in de praktijk slecht te controleren.

De politie hoeft er alleen maar fietsers uit te pikken die duidelijk boven de huidige bromfiets snelheid zitten.
(volgens mij gaan die nu al gemiddeld bijna standaard 55km/u)
Dan worden de huidige elektrische fietsen bijna allemaal verboden, want de meeste leveren een hoger piekvermogen dan 250W :).

Een rollenbanktest lijkt mij ook erg moeilijk uit te voeren bij een fiets met alleen trapkrachtsensor en geen gashendel, want dan moet er dus iemand op de fiets op de rollenbank gaan zitten en moet de input van de testfietser worden afgetrokken van de output van de rollenbanktest, want je wilt alleen het vermogen van de motor meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:37
Dat elektrische fietsen een snelheidsbegrenzing hebben daar ben ik zeker voorstander van. Maar waarom er ook een vermogenbeperking dat snap ik niet (ter info: auto's hebben geen vermogenbeperking én geen snelheidsbeperking!)

Ik gebruik mijn cargofiets professioneel. Als ik het gewicht van de fiets, gereedschap en mezelf samentel kom ik toch op een 150kg. Daarom heb ik gekozen voor een 500W motor begrenst tot 25km/h en enkel trapondersteuning, geen gashendel. Strikt genomen is dit illegaal maar ik zou wel graag hebben dat mijn investering een tijd mee gaat en reken er op dat een 500W motor mechanisch en elektrisch wat steviger is en zo wat reserve heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

De wetgeving gaat uit van continu vermogen en vervolgens ook nog op de aandrijfas. Dus exclusief efficiëntieverliezen in de motor en de controller. Met wat geluk zijn die componenten respectievelijk 84 en 92% efficiënt wat leidt tot een electrisch vermogen ook de accu van 250 / 0,84 / 0,92 = 323,5 watt.

Is er iemand die meer onderzoek gedaan heeft naar de definitie van "continuvermogen" binnen de wettelijke context van ebike-trapondersteuningsmotoren?

Heinzmann specificeert naast het vermogen ook nog eens per 10 en 4 minuten. Als je dat aanhoudt dan kan het bij continu al over een tijdsbereik van zeg 40 minuten gaan, of de gehele accuduur?

Stel je heb met die bakfiets een accu van 647 Wh (bij 2 uur ontladingstijd) en je trapt hem pas met 2 uur leeg, dan kun je ondanks pieken van misschien wel 250*1,6/0,84/0,92 = 517 watt aan electrisch piekvermogen uit de accu , nog steeds voldoen aan de wet.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
mrpink83 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:31:
[...]

Ja, dat verhaal over de kwaliteit van de achterwielmotoren snap ik ook niet helemaal van de fietsenmaker. Ik denk toch dat het een voorwielmotor wordt, 350 watt variant. En dat ga ik dan toch zelf inbouwen. De controller wordt geleverd in een tasje onder het zadel. Is dat niet heel kwetsbaar? Waar worden die dingen normaliter geplaatst?

Jij bedoelt een lamp die aangesloten is op de accu? Dan moet daar wel een kabel voor zijn natuurlijk. Anders kan ik ook uitwijken naar een oplaadbare lamp. Had er 1 gezien van spanninga met 60 lumen.
Tasje onder het zadel gaat prima, ik heb er zelf ook mee rond gereden en ik geloof dat iemand hier zelfs met de accu in een zadeltas rondfietst of gefietst heeft.

Je kan even kijken of de controller voor je motor een licht aansluiting heeft. En dan even meten met een multimeter wat er vanaf komt, en aan de hand daarvan een lamp kopen en zo schakelen.

Of een lamp los bedraden aan de accu en een schakelaar op de lamp of losse schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:54:
.

Nu zou ik het liefste met iets van een tijdklok willen gaan werken, bijvoorbeeld 30 sec dat de exterme batterij kan laden en dan weer een aantal seconden niet.
Heeft iemand een idee waar ik zo'n electronica bouw pakketje zou kunnen kopen of bestellen of heeft iemand een idee hoe ik dit anders zou kunnen bereiken. Het moet wel een ampere of 5 kunnen schakelen. :)
Timer, zelfbouw, kijk hier eens naar:
Relais max 2Amp, maar je kunt deze gemakkelijk vervangen of uitbreiden met een zwaarder relais.

http://www.rotor.eu/index...e=groep.php%3Fgroep%3D702
Torched schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:46:
[...]
Tasje onder het zadel gaat prima, ik heb er zelf ook mee rond gereden en ik geloof dat iemand hier zelfs met de accu in een zadeltas rondfietst of gefietst heeft.
Dat was ik, ruim 2 jaar zonder enig probleem. Controller en LFP accu in NewLookx zadeltas.

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 08-02-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
racinfo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:38:
[...]

Timer, zelfbouw, kijk hier eens naar:
Relais max 2Amp, maar je kunt deze gemakkelijk vervangen of uitbreiden met een zwaarder relais.

http://www.rotor.eu/index...e=groep.php%3Fgroep%3D702
Perfect ik heb daar een interval timer mk 111 gelijk besteld. Dank je voor de tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Vandaag weer een gevalletje pech,
Men fiets hangt aan de haken om wa onderhoud te doen en te poetsen ,
Ik wil men achterband op druk controleren en sluit de pomp aan , iets te weinig druk dus ik begin te pompen tot ong 4 bar.
Ik begin mijn ketting te poetsen en ineens een doffe knal en een platte achterband😳😳
Dus wiel eruit en kijken wat er gebeurt is .
Tot mijn grote verbazing is het velglint aan elk gaatje voor de spaken gescheurd !!!
Het gat in de binnenband komt perfect overeen met een gat voor de spaak in de velg.
Fiets heeft amper 5000 km gelopen ,
Dit moet toch lint van slechte kwaliteit zijn denk in dan.
Morgen de voorband toch ook maar is inspecteren denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Gisteren toch een gevalletje koude accu meegemaakt.

Gisteren toen ik terug kwam had ik in totaal 107 kilometer gemaakt op de accu. Op die stand had ik nog 22% over en dat lijkt keurig. Enfin, fiets wegzetten en dan ineens vrouwlief tevoorschijn of ik nog iets wilde halen. Geen punt en ik zette de fiets weer aan en ik had ineens 11% ter beschikking.
De accu was al ijskoud en NCA cellen kennen een scherpe daling in voltage bij een lage SoC ivm die koude. Dus ging ik op pad en terug had ik 4% over. De ondersteuning was nog niet uit gevallen, maar de accu was wel bijna helemaal leeg. In totaal 107+5=112 kilometer op een lading waarvan 40% in de eco modus.

Ik ging dus even rekenen en bij 22% is een NCA cel nog op 3.4 volt en door de koude zal het 1/10 volt lager zijn geweest en geeft dat de verklaarbare 10% verlies.
Vannacht accu helemaal opgeladen en vandaag weer een ronde gemaakt van 20 kilometer op de tour stand en het verbruik is dan 17%. Na het uitzetten en weer aanzetten bleef de indicator keurig op 83% lading staan.

Het lijkt er dus op dat een lage SoC met deze koude sneller kan gaan dan een opgeladen accu. Ergens ook wel logisch natuurlijk.

Net ook mijn smartphone. Voor vertrek had ik nog 26% over en de telefoon wordt ook door en door koud. Thuisgekomen wilde ik even bellen en *floep* weg was het beeld ineens. Accu leeg. De oplader zei dat ik nog 18% over had. Ja, bij een temperatuur van 20 graden kan dat kloppen, maar je hebt toch wel een voltagedip met die koude. Dat kan dan net de nekslag geven.

Ook weer een lesje voor mij dat ik niet dieper ga dan 25% SoC. In de winter loop je dan wel een risico.

Met deze koude zal ik niet met elk apparaat verder gaan dan 25% SoC. De indicator op mijn fiets geeft geen correctie aan qua temperatuur. Gelukkig had ik nog wat over al was het maar 11%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Wat een bla bla verhaal. Te ingewikkeld, en niemand gaat een ebike kopen die nauwelijks ondersteuning levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Johnny schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:55:
[...]Maar is het niet veel efficienter om gewoon een tweede batterij te nemen en deze aan te sluiten op het moment dat de eerste leeg is?
Idd, zo heb ik het zelf ook. Een relais schakelt de batterij naar de motor als ik de batterij uitgang inschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takenzo
  • Laatst online: 16-06 22:13
Een tijdje geleden heb ik hier wat advies gevraagd en naar aanleiding daarvan de Batavus dinsdag e-go aangeschaft.

Eerste ervaringen zijn goed. De fiets is erg mooi! Ik heb hem gekocht bij fietsenwinkel.nl, maar de afmontage laat wel wat te wensen over. De Nexus naaf schakelde bij de testrit niet zo goed, maar de medewerker draaide er wat aan en zei dat het goed zou moeten zijn dus dat het waarschijnlijk even niet goed zat. Ik ben toen van Rotterdam naar mijn huis in Den Haag gefietst (ruim 25 km) en hier trapte de fiets af en toe toch echt even door. Met de 3 meegeleverde streepjes batterij heb ik de rit nèt niet gehaald (de verlichting bleef wel mooi aan). Eenmaal thuis heb ik het spatbord wat rechter gezet, en de versnellingsnaaf afgesteld, hierna schakelde de fiets wel goed op een korte testrit. Het voorlicht staat een beetje scheef, dus dat moet ik nog aanpassen.

Al met al blij met de fiets op basis van eerste ervaringen, maar wat minder over de afmontage van fietsenwinkel. Maar ja, je krijgt waar je voor betaalt.

De fiets ga ik voor woon-werkverkeer gebruiken, maar vandaag i.v.m. code geel nog maar eventjes met de auto. Ik wil niet met mijn nieuwe fiets op mijn bek gaan. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Takenzo op 09-02-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:42:
Met deze koude zal ik niet met elk apparaat verder gaan dan 25% SoC. De indicator op mijn fiets geeft geen correctie aan qua temperatuur. Gelukkig had ik nog wat over al was het maar 11%.
Uberhaupt, accu tussen de 20% en 80% houden verlengt de levensduur aanmerkelijk. Gewoon bij 20% aan de lader knopen, probleem opgelost :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:44:
[...]

Uberhaupt, accu tussen de 20% en 80% houden verlengt de levensduur aanmerkelijk. Gewoon bij 20% aan de lader knopen, probleem opgelost :P
Zo heel eenvoudig is dit niet.

Als je weg moet om een boodschap te halen en je gaat er van uit dat je nog 23% over hebt is dit helemaal geen probleem. Als blijkt dat je in het echt nog maar 11% hebt is het wel een gokje.

Zoals eerder beschreef ik dat ik de accu altijd tot 100% oplaad om de accuraatheid van de indicator beter te laten werken en de balans goed te houden. Hij wordt pas geladen als ik de fiets de volgende dag nodig ga hebben en de accu <25% SoC heeft zodat de accu ook niet te lang boven de 80% verkeert.
Thuis hoeft het geen groothandel te zijn met allerlei apparatuur en tonnen met accu's. Een deel is ook ergens wel gemakzucht. Als de accu 4 jaar mee gaat ben ik al tevreden. Ik word er zelf wel trubbelig van als ik mijn accu obsessief moet meten elke tijd en ik leg ook geen timer aan de oplader.
Verder laad ik mijn accu 2 maal per week op en vallen het aantal cycli wel mee. In 4 jaar zal dat 424 cycli zijn. Eerder nog minder dan meer. Dat is een goed gemiddelde. Zou ik een kleine accu hebben dan zit je al snel op het dubbele aantal cycli en hakt dat er te hard in.
Na 4 jaar koop ik een kleine accu en gaat de fiets in de verkoop. Maar tot die tijd gewoon lekker genieten van het fietsen en niet obsessief met de accu bezig zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 09-02-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik heb vandaag de timer in elkaar gesoldeerd en deze met een extra accu van 12 volt aangesloten op mijn fiets. Ik heb aan dit timer module een auto relais gekoppeld om eventuele inschakelpieken ook goed op te kunnen vangen. Heb de tijd nu zo ingesteld dat hij 5 seconden laad en dan 4 seconden niets. Ik heb een rondje van ongeveer 20km gefietst en mijn fiets gaf aan een verbruik van 11km in de turbo stand waarbij ik rond de 30km/h fietste. Tot zo ver ging dit nu goed. Geen 1 keer een foutcode gezien. mhmm nu eerst allebei de accu's maar eens goed opladen en kijken wat voor bereik dat ik nu daadwerkelijk kan fietsen.
Kan mij nog wel voorstellen dat er misschien toch nog wel een foutcode optreed als de beide accu's wat verder leeg zijn.

Nu zat ik nog te denken stel dat ik mijn originele accu zou beveiligen met een flinke diode en dan de tweede accu wel rechtstreeks aan de motor zou koppelen. De diode voorkomt dan dat de originele accu opgeladen kan worden. Hierdoor kan het km bereik ook niet meer oplopen lijkt mij. De stroom van de externe accu kan dan alleen maar naar de motor gaan.
Misschien dat dit ook minder problemen geeft maar eerst maar eens afwachten wat het nu gaat doen.

Tot nu toe een leuk experiment al zeg ik het zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:04:

1) Kan mij nog wel voorstellen dat er misschien toch nog wel een foutcode optreed als de beide accu's wat verder leeg zijn.

2) Nu zat ik nog te denken stel dat ik mijn originele accu zou beveiligen met een flinke diode en dan de tweede accu wel rechtstreeks aan de motor zou koppelen. De diode voorkomt dan dat de originele accu opgeladen kan worden. Hierdoor kan het km bereik ook niet meer oplopen lijkt mij. De stroom van de externe accu kan dan alleen maar naar de motor gaan.
Misschien dat dit ook minder problemen geeft maar eerst maar eens afwachten wat het nu gaat doen.

Tot nu toe een leuk experiment al zeg ik het zelf. ;)
1) Dat verwacht ik niet, de hoofdaccu zal altijd verder leeg raken dan de hulpaccu, de hoofdaccu wordt immers continu belast.

2) Hou wel rekening met de spanningsval over de diode, die kan tussen 0.3 en 0.7 volt zijn en ook zal de diode de volle stroom moeten aankunnen tussen motor en accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
neographikal schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:44:
[...]

Dat is een goede vuistregel, maar niet altijd even praktisch .Soms moet hij savonds aan de lader omdat ik de volgende dag hem nodig heb, dus dan gaat hij gewoon naar 100%. En soms moet je thuiskomen en ga je onder 20 of zelfs 10%. :+ :'(
jimh307 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:43:
[...]
Maar tot die tijd gewoon lekker genieten van het fietsen en niet obsessief met de accu bezig zijn :)
100% mee eens. Common sense is wat mij betreft een goed compromis tussen goed omgaan met je accu en gewoon dat ding gebruiken.

Overigens denk ik dat mensen veel te bang zijn voor actieradius (direct gerelateerd aan de Acuu angst) terwijl je dat zelf voor een belangrijk deel in de hand hebt. Aerodynamica, rijstijl etc. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 10-02-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het is jammer dat er niet meer laders standaard een voltage schakelaar hebben. Ik heb een lader die je kan instellen op grofweg 50%, 90% en 100%. De 90% gebruik ik het meest. Dan heb ik nog zat reikwijdte, maar toch minder slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 10:37

OgWok

U.N.C.L.E.

Wel grappig, die gewichtig kijkende heren in witte jassen.... ;)

Afbeeldingslocatie: https://images4.persgroep.net/rcs/EU8Uy3waTDaBuncQdcXOd7nuzLA/diocontent/118589323/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Nee, voor die prijs kan je als bedrijf een oplossing maken met meerdere accu's waar je hetzelfde voordeel hebt van veel bereik en 'instant laden' en geen waterstof opslag op je terrein.

Dit gaat alleen werken als waterstof succesvol wordt in auto's, wat het verre van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Dat is een goede vuistregel, maar niet altijd even praktisch .Soms moet hij savonds aan de lader omdat ik de volgende dag hem nodig heb, dus dan gaat hij gewoon naar 100%. En soms moet je thuiskomen en ga je onder 20 of zelfs 10%. :+ :'(
Het is niet altijd mogelijk, wat niet gaat gaat niet, maar daarom laad ik op het werk waar ik naast de accu zit. Laatste lampje begint te knipperen -> lader eraf. Het aantal volledige cycles wat 'ie hier krijgt is beperkt :)
jimh307 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:43:
[...]

Zo heel eenvoudig is dit niet.

Als je weg moet om een boodschap te halen en je gaat er van uit dat je nog 23% over hebt is dit helemaal geen probleem. Als blijkt dat je in het echt nog maar 11% hebt is het wel een gokje.
Daarom hang je hem er gewoon even aan voor een half uurtje? Geen pijn in de buik voor de range en accu blij. Ik snap 'em niet :P Zolang je tussen die 20% en 80% blijft kun je zo vaak laden/ontladen als je wilt, met name de volledige cycles (en warmte, ongeacht de oorzaak) zijn slecht. Altijd voorkomen kan natuurlijk niet, maar met het bereik van die 400-500wh modellen is het vaak geen probleem.

Ik heb nu 19dkm op de accu staan en nog geen merkbare degradatie eigenlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door neographikal op 11-02-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Keurig zoals je ermee omgaat :) Juich ik alleen maar toe.

Goed, ik werk elke dag met accu's en ik weet het zelf ook dat dit zo het allerbeste is, maar als ik thuis ben kan ik geen accu meer zien en kies ik voor gemak. Ook doe ik dit bewust. Dat is een van de redenen dat ik voor een grote accu heb gekozen. Die kan echt wel even mee en die degradeert harder dan als ik een heel DIY project ga opstarten om mijn fietsaccu te ontzien in elk opzicht. Dat doe ik op mijn zaak wel ;)

Deze accu maakt inderdaad best redelijke cycli en omdat ik zo ver kan komen op een lading lijdt de accu amper onder maar 2 maal per week laden (als ik dat haal, eerder minder). Dan is de ingestoken moeite het mij niet waard.

Je bent sowieso goed bezig! Serieus, maar ik stel wel mijn grenzen im hoeverre ik omga met mijn vrije tijd en dan vindt ik een heel DIY project teveel van mijn schaarse tijd. Natuurlijk ontzie ik mijn accu ook wel. Hij wordt zeer langzaam geladen en ontladen en dat is ook heel goed. Helemaal volladen - is minder - maar niet in de buurt van de vele mensen die de accu altijd aan de lader hebben hangen.

Dus kies ik maar de middenweg :)
Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.