Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.553 views

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Wat is de beste elektrische fiets die je onder de 2000 euro kan krijgen? Dus, man van 1m83, woon werk afstand is 20km in totaal elke dag...

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

lieu10ant schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:30:
Wat is de beste elektrische fiets die je onder de 2000 euro kan krijgen? Dus, man van 1m83, woon werk afstand is 20km in totaal elke dag...
Het is altijd moeilijk om met een budget a 2000 euro de allerbeste keus samen te stellen; immers in de top van ebikes moet je rond de 3 a 4000 euro rekenen.
En om daarom nu een Stella te gaan kiezen... NEEN dat wil je niet, daarom lijkt mij voor 2000 de nonoiz een goede keus.

https://www.nonoiz.nl/nonoiz-live-speed-pedelec

Foto's ervan staan een paar posts terug uitgebreid beschreven.

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik wil dan ook niet de allerbeste keus, ik wil een goeie keuze onder de 2000 euro :p

Die nonoiz is een speedelec, ik ben eigenlijk op zoek naar eentje die max 25km/u gaat...

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Sparta M8i

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:32
Die Sparta r5E ziet er ook wel geinig uit.

https://www.sparta.nl/ele...parta&frametype=h&gears=5

Achterwiel motor met een naafversnelling erbij in. Oftewel, alle meuk zit achter plastic dus wordt ook minder snel viel ed.

https://www.sparta.nl/ele...parta&frametype=h&gears=5

Hier heb je nog een riem aandrijving en schijven ook, alleen is die wel weer 2300 euro met grootste accu.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
lieu10ant schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:30:
Moet een nieuwe zijn? Ik zou kijken naar een 'jonge tweedehands'. Ik kocht voor een goede 1000€ een jonge Batavus Razer. Super beslissing geweest.

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Drossie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Moet een nieuwe zijn? Ik zou kijken naar een 'jonge tweedehands'. Ik kocht voor een goede 1000€ een jonge Batavus Razer. Super beslissing geweest.
Dat is zeker een goede deal. Als de accu nog goed is, laten we zeggen 80%. De razer of dinsdag was ook mijn tweede keus geweest. Met de dinsdag blijf je onder de 2k.

• racinfo

racinfo

E-MTB

lieu10ant schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:23:
Ik wil dan ook niet de allerbeste keus, ik wil een goeie keuze onder de 2000 euro :p

Die nonoiz is een speedelec, ik ben eigenlijk op zoek naar eentje die max 25km/u gaat...
Dan wordt dit je keuze:

https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-dinsdag-e-go-heren

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 13:51

BertV

Handgemaakt

Ik heb sinds vanochtend een groter voortandwiel op mijn Bosch Performance Line met derailleur.
22 tands nu, origineel 18?
Ik had wind tegen, maar denk al wel te merken wat er is gebeurd.

Nadeel is er dus wel en eigenlijk zoals verwacht, laat Bosch zich weer niet foppen wat betreft snelheid.
Het maakt (natuurlijk?) niet uit wat voor een tandwielen je gebruikt maar ik luisterde naar mijn fietsenmaker.
Het schijnt ook geadviseerd te worden vanuit Gazelle zelf om dit te doen.

voordelen;

+ lage versnellingen zijn ineens bruikbaar
+ minder slijtage kleine tandwiel achter
+ minder slijtage voortandwiel

nadeel;

- kost zelf meer inspanning

Al met al ben ik tevreden. Ik heb geen zin om iedere 1.5 maand naar de fietsenmaker te gaan voor nieuwe tandwielen. Al had ik gehoopt op 45-echte km/u.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22

charrel

Cortisol4life..

je midden tandwiel slijt nu toch gewoon harder?

• BertV

BertV

Handgemaakt

charrel schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:37:
je midden tandwiel slijt nu toch gewoon harder?
Voorheen reed ik 90% van de tijd op het kleinste achtertandwiel.
...en dat is al zo'n mini-wieltje.

Nu gebruik ik eerder verschillende tandwielen= verdeling van de slijtage.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
Omdat mijn Bulls Green Mover bij de dealer staat vanwege onderhoud en onderzoek naar beperkte actieradius heb ik Trek XM700+ als leenfiets meegekregen. Deze heeft een 400Wh accu.

Man, ik benijd mensen die deze fiets hebben echt niet. Het was gisterenavond harkend naar huis op dat ding. Met 400Wh kan je met een beetje wind tegen ook niet Sport / Turbo aanzetten want dan is hij halverwege al leeg. We praten over een afstand 26km enkele reis.

Denk dat ik heel erg verwend ben met mijn Bulls, motor is natuurlijk wel wat krachtiger (500 watt tegen de 350 watt van de Bosch) maar ik blijf van mening dat een echte speed pedelec een achterwielmotor heeft. Kan niet wachten tot ik de Bulls weer terug heb want dit rijdt voor geen meter.
BertV schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:20:
[...]

Voorheen reed ik 90% van de tijd op het kleinste achtertandwiel.
...en dat is al zo'n mini-wieltje.

Nu gebruik ik eerder verschillende tandwielen= verdeling van de slijtage.
Dat is gewoon een enorm euvel aan die Bosch motoren met die kleine tandwieltjes voor, ze vreten letterlijk je ketting op. Denk dat de slijtage aan middenmotoren met grotere tandwielen heel wat minder zal zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-01-2018 11:08 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Is iedereen zich er van bewust dat als de fietsenmaker je fiets gaat updaten dat "al" je gegevens rechtstreeks naar de fabrikant gaan? Percentage per ondersteuningsniveau, tijdsduur, tijdstippen, intervallen, gemiddelde/max snelheid, aantal km's.

Het gaat bij mij dan wel niet om GPS gegevens, (bij duurdere versies met GPS wel?) maar ik had toch iets van; "wellicht had ik hier liever bewust toestemming voor gegeven, of gewoon de updates los gekregen" en "wat is er precies veranderd?" :(

Mijn fietsenmaker deed al schamper over een klant die 100% in TURBO mode reed, en daardoor(?) veel slijtage kreeg. Alsof die fietsen daar niet tegen zouden moeten kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 24-01-2018 11:36 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dacuuu schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:53:
[...]

Hoe zit dat dan?
De Panasonic NCR18650B 3350mAh - 6.7A geven ze 6.7A ontlaad stroom op, en bij de Sanyo NCR18650GA 3500mAh - 10A, dus 10A ontlaad stroom.

Dan kan je als je performance wil, toch beter de GA cellen pakken? En ze hebben ook iets meer mAh, dus je zou er ook iets verder mee kunnen fietsen? Graag uitleg. :+
Als je goed gelezen had was het antwoord al bij je bekend geweest.

Even kort.

Je moet eens zien wat een cel aan kan als je ze kortsluit. Je kunt Lithiumaccu's hoog belasten en des te hoger je belast (ongeacht type cel) des te sneller neemt de interne weerstand toe. Je ziet het bij de modelbouw vaak dat ze de cellen met 20C belasten, maar na 50 keer laden is er nog weinig van over.

Dus
1. beter lezen
2. ik reageer niet op commando's zoals (uitleg graag :+ )
3. beter opletten bij scheikunde :/

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
jimh307 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Als je goed gelezen had was het antwoord al bij je bekend geweest.

Even kort.

Je moet eens zien wat een cel aan kan als je ze kortsluit. Je kunt Lithiumaccu's hoog belasten en des te hoger je belast (ongeacht type cel) des te sneller neemt de interne weerstand toe. Je ziet het bij de modelbouw vaak dat ze de cellen met 20C belasten, maar na 50 keer laden is er nog weinig van over.

Dus
1. beter lezen
2. ik reageer niet op commando's zoals (uitleg graag :+ )
3. beter opletten bij scheikunde :/
Wat hadden we beter moeten lezen dan? Op endless sphere raden de meeste ook de Sanyo cellen aan als je hoge ontlaadstromen nodig hebt, ze zouden minder snel heet worden. Ik wil best geloven dat de panasonic beter is, maar puur op basis van de specs lijkt dat niet zo te zijn? Dat is denk ik wat Dacuu ook bedoelt.

• mrpink83
BertV schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Daar trapt een Bosch middenmotor iig niet in. O-)
De weergegeven snelheid klopt niet meer, maar de GPS vertelt dat het niet heeft geholpen.

De fietsenmaker zou alleen de achterband vervangen, maar de fiets blijkt weer helemaal op te zijn na 2000km in de regen sinds de vorige beurt. Remblokjes, schijven, ketting + tandwielen... :w lease maatschappij.
Nou, mijn bafang motor trapt er ook niet in.... Maar ik mij niet voorstellen dat die een gps heeft.
Met wielmaat 18 inch wel een lage snelheid op de meter, maar ik ga in werkelijkheid niet sneller dan normaal.

En je fietsenmaker kosten: je hebt natuurlijk een lease bedrag dus jij merkt er niks van (nu nog, bij de volgende fiets krapt de leasemaatschappij zich wel 2 keer achter de oren :) ). Maar ik zou toch ook de neiging hebben om eens bij die fietsenmaker mee te kijken, als het mijn eigen geld zou zijn. Niks ten nadele van jouw fietsenmaker natuurlijk, maar laat ik zeggen dat ik een goede fietsenmaker nog moet vinden....

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-01 05:24
Remblokken kan hard gaan, maar schijven gaan toch een poos mee? Ik heb google gebruikt maar ik kan nergens iets vinden over slijtage aan schijven. En betreft kransjes, ik neem aan dat dit er 2-3 waren? Meer versnellingen gebruik je toch eigenlijk niet?

Alles slijt, maar dit is wel typisch. Ik vond jouw FM ook al nogal prijzig. Sowieso zijn dit wel dingen die je heel makkelijk zelf kan doen en dat scheelt honderden euro's (afgaande wat jouw FM rekent).

• Torched
Schijven sloop je eigenlijk alleen als je te lang doorrijdt met versleten remblokken.
Want dan ben je staal op staal aan het remmen.

Dat is wel als je rijdt met organische blokjes. Gesinterde blokken slijten ook de schijven af.

@mrpink83 Is je bafang unlocked dan?

Je loopt op een gegeven moment gewoon tegen je maximum snelheid op hoor. Meer vermogen kan de motor dan ook gewoon niet leveren. Met zo'n 500/600 watt vermogen rijdt je niet overal 45. En al helemaal niet als de wind niet meewerkt. De enige manier waarop je er dan nog achterkomt is tussen accu en controller even een vermogensmeter te plaatsen zodat je echte data hebt.

• roffeltjes
Torched schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:18:
Dat is wel als je rijdt met organische blokjes. Gesinterde blokken slijten ook de schijven af.
Dat snap ik, zelfs standaard blokken zullen als je maar lang genoeg doorrijdt een schijf weg slijten. Maar dat is toch geen routine dingetje? Hoeveel kilometers moet je er door hebben gedraaid voordat je schijven op zijn :?

Misschien lees ik Berts post niet goed, maar hij geeft me het gevoel dat er van alles en nog wat wordt vervangen vanwege slijtage. Hij heeft een S-pedelec, dus dat hij meer kosten maakt dan ik snap ik, maar ik krijg het gevoel dat er wel heel veel preventief wordt vervangen?

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2018 14:58 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Inmiddels ruim 500km met de BBSHD gefietst en deze bevalt mij erg goed!
Het lijkt erop dat deze 10% zuiniger is dan mijn BBS02b, met vandaag een record van 12Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 39km/u dankzij de wind. Normaal zit ik tussen de 14-15Wh/km.

De meest opvallende verschillen tussen de BBSHD en BBS02b zijn als volgt:
+ Zuiniger.
+ Stiller, je hoort de motor bijna niet.
+ Hoger maximaal toerental, geeft icm met hoger koppel een groot toerenbereik.
+ Koeler, de motor en controller worden nauwelijks warm (max 25A).
+ Afdichting achter het voorblad, metalen kap met pakking.
- De cranks staan iets verder naar buiten om de grotere motor te ontwijken.
- Groter en zwaarder
- Prijs

Wat betreft de accucellen. In de specificaties is de NCR18650GA op alle punten beter dan de NCR18650B. Ook uit de review van Lygte blijkt dit: NCR18650GA en NCR18650B. Let op dat de GA cellen in de specificatietest ook nog zwaarder worden belast dan de B cellen (4A/6A vs 3,2A).

@Vlassie1980 Een 400Wh Bosch accu lijkt mij ook wel erg klein voor een speed pedelec. Zeker als je bedenkt dat je in werkelijkheid nooit de volledige 400Wh kunt gebruiken. Blijkbaar laadt Bosch maar tot 41,6V wat beter is voor de accu, maar dat kost capaciteit en de low voltage cutoff zal wel hoger zijn dan 25V (30V?). Dan blijft er waarschijnlijk maar 90% van de 400Wh over, want de rating is gebaseerd op 42V-25V. En als het dan ook nog wat kouder is dan 25°C is het helemaal feest.

• BertV

BertV

Handgemaakt

roffeltjes schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Misschien lees ik Berts post niet goed, maar hij geeft me het gevoel dat er van alles en nog wat wordt vervangen vanwege slijtage. Hij heeft een S-pedelec, dus dat hij meer kosten maakt dan ik snap ik, maar ik krijg het gevoel dat er wel heel veel preventief wordt vervangen?
Na 2000km (1.5 maand) met de blokjes was het ijzer op ijzer, schijven moesten nu ook vervangen + achterband
(kan ook wel na 10.000km)

Puur zand (landbouw), zout, regen, en veel km's.

Ik heb nu hardere blokken gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 24-01-2018 16:19 ]

• jimh307
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:16:
[...]

Wat hadden we beter moeten lezen dan? Op endless sphere raden de meeste ook de Sanyo cellen aan als je hoge ontlaadstromen nodig hebt, ze zouden minder snel heet worden. Ik wil best geloven dat de panasonic beter is, maar puur op basis van de specs lijkt dat niet zo te zijn? Dat is denk ik wat Dacuu ook bedoelt.
... dat het altijd beter is voor de levensduur om ze langzaam te ontladen ...

Laat ik het zo zeggen dat de Panasonic cellen het winnen bij een trage ontlading gedurende een lange tijd. Met minder dan 4 jaar aan levensduur bij langzaam ontladen hoef je niet tevreden te zijn. Er zijn inderdaad cellen die een veel hogere ontlaadstroom aankunnen en minder warm worden. Op endless sphere beamen ze dat ook, maar met het ouder worden neemt de capaciteit nu eenmaal veel sneller af.

Uit mijn werkstuk:
>Bij mishandeling worden net zo goed kokend heet
<Vooral bij energiecellen is dit het geval

>Bij ruig gebruik gaan ze maar 2 jaar mee
<Des te hoger het opgenomen vermogen des te korter ze leven. Al zouden de Sanyo cellen het superieur doen; ze gaan korter mee door een hoger opgevraagde vermogen. Dit is niet iets wat ik ter plekke verzin, maar dat zijn de wetten van de chemie, niet mijn wetten.

Jammer dat het onduidelijk was/is. Ik heb mijn best gedaan het allemaal duidelijk te krijgen en de informatie die ik verstrek is gratis en onbaatzuchtig. Ik werk al decennia met accu's en als je van mening bent dat ik het verzin kan ik daar helaas niets mee. Mijn doel is om een helpende hand te verstrekken :)

• Opperpanter2
Dat waarderen we ook, maar jouw vorige bericht was een beetje belerend. Denk ook niet dat iedereen dat werkstuk kent en het weet te vinden. Link in je footer plaatsen?

• mrpink83
Torched schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:18:
Schijven sloop je eigenlijk alleen als je te lang doorrijdt met versleten remblokken.
Want dan ben je staal op staal aan het remmen.

@mrpink83 Is je bafang unlocked dan?

Je loopt op een gegeven moment gewoon tegen je maximum snelheid op hoor. Meer vermogen kan de motor dan ook gewoon niet leveren. Met zo'n 500/600 watt vermogen rijdt je niet overal 45. En al helemaal niet als de wind niet meewerkt. De enige manier waarop je er dan nog achterkomt is tussen accu en controller even een vermogensmeter te plaatsen zodat je echte data hebt.
Ja, ik snap je punt. En ik wil ook niet ten koste van de degelijkheid meer power er uit halen. Dat is niet de intentie, want het is mijn woon-werk fiets. Maar zulke instellingen zou ik toch graag willen aanpassen en heeft naar mijn idee niets met teveel watt te maken.

Wat ik vandaag mee maakte: Ik had nog 2 streepjes over en ik dacht: mooi, even leeg fietsen die accu. Maar dat lukte niet, omdat de motor minder power geeft. Misschien een soort beveiliging dat je niet het maximale vermogen krijgt als je bijna geen accu meer hebt?

Enig idee hoe ik deze motor kan unlocken?

• doek55
mrpink83 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:23:
[...]

Ja, ik snap je punt. En ik wil ook niet ten koste van de degelijkheid meer power er uit halen. Dat is niet de intentie, want het is mijn woon-werk fiets. Maar zulke instellingen zou ik toch graag willen aanpassen en heeft naar mijn idee niets met teveel watt te maken.

Wat ik vandaag mee maakte: Ik had nog 2 streepjes over en ik dacht: mooi, even leeg fietsen die accu. Maar dat lukte niet, omdat de motor minder power geeft. Misschien een soort beveiliging dat je niet het maximale vermogen krijgt als je bijna geen accu meer hebt?

Enig idee hoe ik deze motor kan unlocken?
Het voltage van je accu wordt steeds lager naarmate deze leeg raakt en daardoor wordt je beschikbare vermogen ook minder. Waarschijnlijk stuurt je controller op maximaal ampère en met een lager voltage neemt het vermogen gedurende de rit dus af.

Als je van de snelheidslimiet af wilt zul je software moeten vinden om je controller te programmeren. Of je controller vervangen door een exemplaar dat vrij te programmeren is, daar hebben ze in het Elektrische scooters topic meer ervaring mee.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 10:06
Hi allen,

Binnenkort ga ik verhuizen en dan wordt mijn woon-werk afstand 20 km enkele rit (40 km totaal dus op een dag). Ik heb al een beetje rondgekeken naar verschillende elektrische fietsen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Hebben jullie tips? Vanwege de helmplicht en aankomende regelgeving heb ik liever geen speed pedelec. Wel zou ik wellicht de mogelijkheid hebben om iets harder dan 25 km/u ondersteuning te hebben; ik heb gelezen dat sommige modellen tot 30 km/u ondersteuning gaan met een paar aanpassingen in de software.

Budget ligt ongeveer tussen de €2500-€3000. Aangezien ik de fiets door weer en wind zou willen gebruiken, zou een goede accu die zijn lading goed behoud in de kou een pre zijn. Een enigszins sportief model zou ook fijn zijn; ik hoef geen fietstassen of andere boodschappen er mee te vervoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Viccers op 25-01-2018 13:15 ]

• Vlassie1980
Viccers schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:14:
Hi allen,

Binnenkort ga ik verhuizen en dan wordt mijn woon-werk afstand 20 km enkele rit (40 km totaal dus op een dag). Ik heb al een beetje rondgekeken naar verschillende elektrische fietsen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Hebben jullie tips? Vanwege de helmplicht en aankomende regelgeving heb ik liever geen speed pedelec. Wel zou ik wellicht de mogelijkheid hebben om iets harder dan 25 km/u ondersteuning te hebben; ik heb gelezen dat sommige modellen tot 30 km/u ondersteuning gaan met een paar aanpassingen in de software.

Budget ligt ongeveer tussen de €2500-€3000. Aangezien ik de fiets door weer en wind zou willen gebruiken, zou een goede accu die zijn lading goed behoud in de kou een pre zijn. Een enigszins sportief model zou ook fijn zijn; ik hoef geen fietstassen of andere boodschappen er mee te vervoeren.
De Qwic RD 9.2S is dan misschien een goede optie.

- Is standaard begrensd op 25 km/u maar een dealer kan hem meestal wel unlocken waardoor je een extra support setting krijgt en redelijk makkelijk tot de 35 km/u kunt rijden
- Verkrijgbaar met vrij grote accu's

Verder is een Batavus Razer een zeer degelijke fiets:
https://www.12gobiking.nl/batavus-razer-2018

Of een Gazelle Cityzen:
https://www.12gobiking.nl/gazelle-cityzen-c8-hmb-2017

Voor 20 km enkel zijn dit prima fietsjes. Heb je de mogelijkheid op je werk te laden?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hi allen,

Van zo'n ebike droomt elke ebiker, maar de wet verbiedt gewone ebikes die sneller dan 25 km/h kunnen halen, misschien dat sommige modellen er nog 10% opgooien maar dan heb je het wel gehad.

Een accu die zijn capaciteit niet verliest is de LiFePO4 accu maar weinig (of geen) fabrieksfietsen zijn hier mee uitgerust.

Een oplossing voor jou zou kunnen zijn een zelfbouw project, een bestaande fiets ombouwen met een Bafang middenmotor en deze met een LiFePO4 accu uitrusten. Met deze motor kun je gemakkelijk wat sneller rijden en met de LFP accu zit je op fluweel.

Wil je hier meer van weten dan is een zoekopdracht met "bafang" in dit forum voldoende om overspoeld te worden met nuttige info.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vanwege de helmplicht en aankomende regelgeving heb ik liever geen speed pedelec.
Ik ga mee met het advies van @Vlassie1980.
Maar wat zijn die aankomende regels die roet in het eten gooien?
De richtingaanwijzers?

• Viccers
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:24:
[...]

De Qwic RD 9.2S is dan misschien een goede optie.

- Is standaard begrensd op 25 km/u maar een dealer kan hem meestal wel unlocken waardoor je een extra support setting krijgt en redelijk makkelijk tot de 35 km/u kunt rijden
- Verkrijgbaar met vrij grote accu's

Verder is een Batavus Razer een zeer degelijke fiets:
https://www.12gobiking.nl/batavus-razer-2018

Of een Gazelle Cityzen:
https://www.12gobiking.nl/gazelle-cityzen-c8-hmb-2017

Voor 20 km enkel zijn dit prima fietsjes. Heb je de mogelijkheid op je werk te laden?
Bedankt voor het advies! Op het werk opladen is (bijna) niet mogelijk, dus de accu moet wel zeker een actieradius van 50 km hebben (+10 km omdat je af en toe ook even om wilt kunnen gaan voor een boodschap/bezoek na werk).
Over de 25 km/h is natuurlijk geen vereiste maar zou af en toe wel lekker zijn als het mogelijk is.
BertV schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:58:
[...]

Ik ga mee met het advies van @Vlassie1980.
Maar wat zijn die aankomende regels die roet in het eten gooien?
De richtingaanwijzers?
Doelde ook meer op het verplicht op de rijbaan fietsen. Hier in de buurt zijn niet veel bromfietsbanen, dus dan zou je wettelijk op de autorijbaan moeten gaan fietsen, en daar heb ik absoluut geen zin in. En ik vind een helm dragen irritant ;)

• Vlassie1980
Viccers schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:12:
[...]

Bedankt voor het advies! Op het werk opladen is (bijna) niet mogelijk, dus de accu moet wel zeker een actieradius van 50 km hebben (+10 km omdat je af en toe ook even om wilt kunnen gaan voor een boodschap/bezoek na werk).
Over de 25 km/h is natuurlijk geen vereiste maar zou af en toe wel lekker zijn als het mogelijk is.
Is het ook niet mogelijk als je de accu mee naar binnen op kantoor neemt en hem daar aan de prik legt?
Voor een actieradius van meer dan 40 km zou ik gewoon een fiets zoeken met minimaal 500Wh accu. Met een beetje wind tegen kan het dan alsnog krap gaan worden voor een retourtje overigens, vandaar mijn vraag waarom je niet op het werk zou kunnen laden :)

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Hi allen,

Ik heb nu een aantal maanden deze fiets:

https://www.kalkhoff-bikes.com/nl/bikes/2018/e-bikes//tasman-benelux-i8.html

Met een 621 Wh accu waarmee ik in afwisselend sport en de turbo stand op een lading 120 km heb kunnen fietsen. De fiets bevalt me prima, hij geeft tot ongeveer 27,6 ondersteuning. Ik moet zeggen dat deze fiets ook zonder ondersteuning, en ook als je over die 27,6 nog gewoon lekker en soepel fietst.

Ik heb ook nog deze:

https://www.anwb.nl/fietsen/tests/keola-texel-nexus-8

Daar zit een LiPo4 accu op en daar haal ik ongeveer 70 km op een lading mee.(Hoogste stand en "brommer" trappen dus geen of bijna geen kracht zetten. Deze accu's zijn -in verhouding- ook niet zo duur. Deze blijft tot bijna op het laatst goed ondersteunen, als het accumetertje aangeeft dat hij bijna leeg is heb je ook nog maar 15 km om thuis te komen of een oplaadpunt te vinden.
Het is natuurlijk wel een heel andere fiets, en deze werkt enorm tegen als je over de 25 km/h gaat.

Maar met allebei kom je op en neer naar je werk op één accu lading.

• Viccers
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:26:
[...]

Is het ook niet mogelijk als je de accu mee naar binnen op kantoor neemt en hem daar aan de prik legt?
Voor een actieradius van meer dan 40 km zou ik gewoon een fiets zoeken met minimaal 500Wh accu. Met een beetje wind tegen kan het dan alsnog krap gaan worden voor een retourtje overigens, vandaar mijn vraag waarom je niet op het werk zou kunnen laden :)
Oh ja, als de accu makkelijk af te koppelen is kan ik die zeker wel op kantoor opladen; dacht dat je meer fietslaadpalen bedoelde. Wel een goede om te onthouden dat 500Wh het minimum is; ik moet ook langs een paar open stukken waar de wind vaak vat op heeft, dus wat ruimer in bereik is altijd fijn.

• Vlassie1980
Viccers schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:53:
[...]

Oh ja, als de accu makkelijk af te koppelen is kan ik die zeker wel op kantoor opladen; dacht dat je meer fietslaadpalen bedoelde. Wel een goede om te onthouden dat 500Wh het minimum is; ik moet ook langs een paar open stukken waar de wind vaak vat op heeft, dus wat ruimer in bereik is altijd fijn.
Als je de accu eraf kunt halen en op je werkplek op kunt laden is 400Wh ook zat, maar het kan nooit kwaad om even dat extra geld neer te leggen voor een 500Wh versie. Accu's zijn ook onderhevig aan slijtage dus hoe meer hoe beter.

• jimh307
  • Niet online
@doek55

Het kwam niet zo fijn bij mij over, maar je krijgt van mij toch een +1 voor de goede inbreng. Ik ben toch blij dat wij als tweakers kritisch blijven op dit onderwerp.

Waar jullie naar keken en daar de site lygte-info.dk erbij haalde klopt het helemaal wat daar staat. Zoals ik al eerder schreef is dat ik diezelfde test wil herhalen met 2 a 3 jaar oude cellen. En dan ook in de onderscheid tussen de energiecellen en powercellen.

Ik kies voor de import via mijn kanalen en daarom kijk ik naar 2 feiten:

De energiecel: (NMC en NCA) een hogere interne weerstand, maar bij langzaam opladen en ontladen (max 0,5C) een hele lange levensduur en adem van de cellen. Voor elektrische fietsen, zaklampen en mediadevices zijn deze cellen uitermate geschikt. Het gaat dus om de anode als we kijken naar de mechanische stabiliteit en hier gaat het wel eens mis omdat het maximaal haalbare capaciteit van een 18650 cel 3400 mAh is. Het kan nog iets hoger als ze anode gaan aanpakken zoals een siliconen anode welke uitzet en weer krimpt wat de uiteindelijke levensduur niet ten goede komt. Energiecellen moeten minimaal 4 jaar meegaan en dan (nog 50% kunnen halen bij 0,4C).

De powercel: deze cellen (LFP, LMO en LCO) zijn gemaakt voor een hoog op te nemen vermogen. Ze zijn uitermate geschikt voor accuboormachines, de modelbouw en high drain devices (oa laptops). De kapaciteit is lager dan bij de energiecellen, maar er kan een hoger vermogen opgevraagt worden zonder dat ze noemenswaardig warmer worden. De levensduur valt met krap 3 jaar tegen (nog 50% kunnen halen bij 1C).

De additieven die aan de anode en kathode gedaan worden doen de cellen niet vaak goed. Een anode met siliconen is niet echt een superidee en kan weinig hebben en er is ook een verschil tussen NCA en NMC welke een andere kathodelegering hebben.

=====

Vandaag even naar de FM geweest en we hadden het over bandenspanning. 5 bar in de achterband vond de FM geen goed idee. Hij heeft de banden voor op 2 bar gezet en achter 3,5 bar. Ik ga nu eens fietsen met deze spanning. Ik ben er wel van overtuigt dat de FM gelijk heeft een dat ik de plank mis sla omdat ik altijd heb aangenomen dat banden knoephard dienen te zijn. Omdat @roffeltjes hier ook diverse keren over heeft geschreven zie ik geen reden om eigenwijs te blijven. Te zacht is zeker niet goed, maar te hard ook niet. Het gesprek kwam op gang toen daar ook een fiets stond met een klapband door te harde banden. De eigenlijke rede van mijn bezoek was een geklapte spaak. Dit is onder garantie gemaakt en als er weer een spaak knapt herspaken ze het hele wiel opnieuw ook onder garantie. Een geknapte spaak is nooit leuk, maar de FM neemt het gelukkig wel serieus :)

• roffeltjes
Het fijne is dat je altijd kan besluiten om gewoon weer wat harder te pompen als zijn/mijn advies je niet bevalt :+

That said, een band die knapt door teveel spanning is een sterk verhaal, tenzij diegene echt met bizar hoge spanning reed. Een klapband is meestal een gevolg van een binnenband die onder de draad van de buitenband is gekropen, oorzaak nummer twee (met afstand!) is een gescheurde wang van de buitenband. Zolang de buitenband om de binnenband zit kan hij niet exploderen.

Iets heel anders:

NERDGASM!

Colnago launches eBike range

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/colnago-impact-1.jpg?itok=5AlXb9z2

Ik geef het eerlijk toe:

IKWILHEMHEBBEN!!!!!

Hoe stoer en volledig absurd is dat? Een Colnago toer-Ebike!

[ Voor 91% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2018 14:29 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:11:

De powercel: deze cellen (LFP, LMO en LCO) zijn gemaakt voor een hoog op te nemen vermogen. Ze zijn uitermate geschikt voor accuboormachines, de modelbouw en high drain devices (oa laptops). De kapaciteit is lager dan bij de energiecellen, maar er kan een hoger vermogen opgevraagt worden zonder dat ze noemenswaardig warmer worden. De levensduur valt met krap 3 jaar tegen (nog 50% kunnen halen bij 1C).
Om nu LFP cellen over een kam te scharen met LMO en LCO cellen gaat mij een tikkie te ver; immers, van de LFP accu is bekend dat ie wel 6 a 8 jaar mee kan gaan voordat de capaciteit onder de 70% zakt.

• jimh307
  • Niet online
racinfo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Om nu LFP cellen over een kam te scharen met LMO en LCO cellen gaat mij een tikkie te ver; immers, van de LFP accu is bekend dat ie wel 6 a 8 jaar mee kan gaan voordat de capaciteit onder de 70% zakt.
Als je LFP cellen echt gaat gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt (zeer hoge drain) dan schrijven ook deze cellen zich snel af. Voor een elektrische fiets geld dit inderdaad niet.

We kunnen wel over en weer elkaar gaan aanwijzen op wetensvaardigheden of elkaar telkens op de vingers tikken, maar dat maakt het topic er niet leuker op. Laat ik het zo zeggen dat iedereen vrij is om te geloven wat ie wil en hetgeen te geloven wat hem/haar goeddunkt, maar mijn winst wordt er niet minder om; eerder meer.

Het is helaas een onweerlegbaar feit dat mensen in het algemeen niet goed omgaan met hun accu. Dan heb ik het niet over een fietsaccu, maar ook over de cel in je smartphone en andere apparaten. Laptops komen er het meest beroerd vanaf en deze cellen gaan niet lang mee, laat staan dat ze hun volledige capaciteit behouden als ze 24/7 aan het net hangen. Met fietsaccu's is het niet veel beter gesteld. Veel fabrikanten zeggen dat die accu dag en nacht aan de oplader hoort te hangen wat zeer slecht is in tegenstelling tot NiMH cellen. De ene leugen gaat sneller dan de waarheid kan bijbenen en daar 'probeer' ik mensen voor te behoeden. Ik heb al legio tips gegeven en de eindverantwoordelijke ben je zelf. Wat jullie doen met de accu heb ik niet in de hand en als je geen handvatten wenst meldt dat dan.

Daarbuiten is discussiëren precies waar een forum voor is gemaakt. Dat is ook een heel goed iets en ondanks ik het niet leuk vind om telkens gecorrigeerd te worden begrijp ik het wel. Het staat netter om dan te zeggen (waarom dan?) dan te zeggen van (ben ik het niet mee eens!). De klemtoon ligt anders en de vraagstelling is ook anders. Het staat je geheel vrij te doen wat je wenst met mijn kennis die ik verstrek. Ik geef tips en probeer een sluier op te lichten over accutechniek.
Discussiëren is goed, maar het mag iets constructiever ipv een patstelling aan te nemen. Dit wilde ik even zeggen. We hebben hier allemaal dezelfde hobby's en van sommige hier heb ik ook het een en ander opgestoken over techniek van de elektrische fiets.
Dus: ik ga verder met discussiëren en ik zal blijven, maar ik zal me niet verder uitweiden over accu's als daar niet om is gevraagd. Het kost toch veel tijd en dat ik het met liefde doe blijft een feit, maar lees ook eens meer terug. We weten het nu :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:16:

Iets heel anders:

NERDGASM!

Colnago launches eBike range

[afbeelding]

Ik geef het eerlijk toe:

IKWILHEMHEBBEN!!!!!

Hoe stoer en volledig absurd is dat? Een Colnago toer-Ebike!
Ik ben het geheel met je eens @roffeltjes; een pracht exemplaar !!

YouTube: 2018 E-Bike Colnago Range

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 26-01-2018 20:34 ]

• roffeltjes
Mwah, het is een model die je ook bij andere merken kan vinden.

MAAR... : COLNAGO *Schaterlach*

Toch leuk om een weekje te bezitten voordat hij wordt gejat. :+

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:29:
Mwah, het is een model die je ook bij andere merken kan vinden.

MAAR... : COLNAGO *Schaterlach*

Toch leuk om een weekje te bezitten voordat hij wordt gejat. :+
Vereist een dikke ketting met grondanker :+

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Wel zou ik wellicht de mogelijkheid hebben om iets harder dan 25 km/u ondersteuning te hebben; ik heb gelezen dat sommige modellen tot 30 km/u ondersteuning gaan met een paar aanpassingen in de software.

...............

En ik vind een helm dragen irritant ;)
Nederlanders houden niet zo van een helm op de fiets. Vreemd dat culturen zo kunnen verschillen. Een helm vermindert de kans op hoofdletsel bij een ongeluk wel enorm, ook op de 25km/uur fiets, dus wellicht toch eens proberen/jouw keuze heroverwegen.

• DeSluis
fjorden schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 21:50:
[...]

Nederlanders houden niet zo van een helm op de fiets. Vreemd dat culturen zo kunnen verschillen. Een helm vermindert de kans op hoofdletsel bij een ongeluk wel enorm, ook op de 25km/uur fiets, dus wellicht toch eens proberen/jouw keuze heroverwegen.
Die helm is, euh, discutabel:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/helpt-een-helm/

• racinfo

racinfo

E-MTB

Onthutsend artikel, toevallig overwoog ik juist een helm te gaan dragen mede door de gedachte dat ik bij een mogelijke valpartij (aanrijding met mede fietspad gebruikers) dan extra beschermd zou zijn. Niet zozeer voor botsingen met auto's die ik niet zo heel vaak tegenkom op mijn fietsroutes.

Ook veronderstel ik dat een helm tegen koude kon beschermen, nu draag ik vaak een muts of pet op mijn fietstochten. Over vliegjes zullen we het dan maar niet hebben, een helm heeft immers ook het voordeel van een vizier die mogelijk vliegend ongedierte kan afschermen, met een pet of muts heb je daar best last van op een mooie zomeravond.

Dat het dragen van een helm juist kan bijdragen aan de onveiligheid was mij tot nog toe onbekend. Het zal dan hoogstens een (vals?) gevoel van veiligheid opleveren?

• roffeltjes
Er is meer over helmen te zeggen dan zomaar dat artikel. Er is een anti helm lobby die zeker een punt heeft, maar toch erg de neiging heeft "te citeren uit eigen werk". De rij drogredenen die de auteur gebruikt geven al aan dat dit inderdaad een "discussie"en zeker niet zoals de auteur probeert te laten voordeon een eenzijdig verhaal.

1. Als ik een helm draag en met 21kmpu impact maak is het niet zo dat omdat ik sneller dan 20 ga de helm opeens geen klap meer absorbeert. Deze drogreden komt opvallend vaak terug in dit soort discussies.
2. Een fietser valt normaal gesproken niet loodrecht op de weg of een paal, je schuift/rolt door. De impact krachten zijn dus lager dan je snelheid.
3. Als een fietser valt, valt hij normaal gesproken niet eerst op zijn kop. Je remt met schouder en armen, wat de impact verzacht.
4. Dat er profrenners dood zijn gevallen is natuurlijk geen argument tegen een helm... dan kan je namelijk stellen dat de meeste ongelukken zonder erg zin en dat een helm dus ontzettend goed helpt.
5. Een helm moet goed passen. Tsja. Dus omdat mensen soms slecht passende helmen kopen is een helm niks waard?
6. Hoezo biedt een helm "geen enkele bescherming bij een botsing met een auto"?

A. Die botsing zal echt niet altijd op volle snelheid zijn. Gaat de auto 80+, tsja, einde verhaal, maar wat als de automobilist 50 gaat en vol op de rem stampt?
B. De kans dat eerst je hoofd wordt geraakt is klein. Een auto raakt je benen waarna je over de wagen heen schiet. Je hoofd krijgt meestal secundaire impact.

Al met al is de teneur van dit artikel dat je toch met dodelijke snelheid met je kop ergens tegen aan zal knallen. Gelukkig wijzen de cijfers uit dat de auteur (vrijwel zeker willens en wetens!) lulkoekjes zit op te hangen... de meeste ongelukken worden door een fietser overleeft. Natuurlijk is een directe impact op je bakkes met 30+ een ramp en is een helm dan niet afdoende, maar zelfs dan wil je liever iets aan absorptie hebben dan niets.

Ik heb 30 jaar op de weg wedstrijden gereden, begonnen met de worstjeshelm met paardenhaar. Zeggen dat een helm geen nut heeft is wat mij betreft net zo knots als denken dat een helm je opeens onkwetsbaar maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2018 07:20 ]

• DeSluis
roffeltjes schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 07:15:
Er is meer over helmen te zeggen dan zomaar dat artikel. Er is een anti helm lobby die zeker een punt heeft, maar toch erg de neiging heeft "te citeren uit eigen werk". De rij drogredenen die de auteur gebruikt geven al aan dat dit inderdaad een "discussie"en zeker niet zoals de auteur probeert te laten voordeon een eenzijdig verhaal.

1. Als ik een helm draag en met 21kmpu impact maak is het niet zo dat omdat ik sneller dan 20 ga de helm opeens geen klap meer absorbeert. Deze drogreden komt opvallend vaak terug in dit soort discussies.
2. Een fietser valt normaal gesproken niet loodrecht op de weg of een paal, je schuift/rolt door. De impact krachten zijn dus lager dan je snelheid.
3. Als een fietser valt, valt hij normaal gesproken niet eerst op zijn kop. Je remt met schouder en armen, wat de impact verzacht.
4. Dat er profrenners dood zijn gevallen is natuurlijk geen argument tegen een helm... dan kan je namelijk stellen dat de meeste ongelukken zonder erg zin en dat een helm dus ontzettend goed helpt.
5. Een helm moet goed passen. Tsja. Dus omdat mensen soms slecht passende helmen kopen is een helm niks waard?
6. Hoezo biedt een helm "geen enkele bescherming bij een botsing met een auto"?

A. Die botsing zal echt niet altijd op volle snelheid zijn. Gaat de auto 80+, tsja, einde verhaal, maar wat als de automobilist 50 gaat en vol op de rem stampt?
B. De kans dat eerst je hoofd wordt geraakt is klein. Een auto raakt je benen waarna je over de wagen heen schiet. Je hoofd krijgt meestal secundaire impact.

Al met al is de teneur van dit artikel dat je toch met dodelijke snelheid met je kop ergens tegen aan zal knallen. Gelukkig wijzen de cijfers uit dat de auteur (vrijwel zeker willens en wetens!) lulkoekjes zit op te hangen... de meeste ongelukken worden door een fietser overleeft. Natuurlijk is een directe impact op je bakkes met 30+ een ramp en is een helm dan niet afdoende, maar zelfs dan wil je liever iets aan absorptie hebben dan niets.

Ik heb 30 jaar op de weg wedstrijden gereden, begonnen met de worstjeshelm met paardenhaar. Zeggen dat een helm geen nut heeft is wat mij betreft net zo knots als denken dat een helm je opeens onkwetsbaar maakt.
Ik weet dat er soms wat aversie tegen de Fietsersbond is, maar, Veilig Verkeer Nederland zegt over de fietshelm dit:

https://vvn.nl/dossier/fietshelm
racinfo schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 06:34:
[...]

Onthutsend artikel, toevallig overwoog ik juist een helm te gaan dragen mede door de gedachte dat ik bij een mogelijke valpartij (aanrijding met mede fietspad gebruikers) dan extra beschermd zou zijn. Niet zozeer voor botsingen met auto's die ik niet zo heel vaak tegenkom op mijn fietsroutes.

Ook veronderstel ik dat een helm tegen koude kon beschermen, nu draag ik vaak een muts of pet op mijn fietstochten. Over vliegjes zullen we het dan maar niet hebben, een helm heeft immers ook het voordeel van een vizier die mogelijk vliegend ongedierte kan afschermen, met een pet of muts heb je daar best last van op een mooie zomeravond.

Dat het dragen van een helm juist kan bijdragen aan de onveiligheid was mij tot nog toe onbekend. Het zal dan hoogstens een (vals?) gevoel van veiligheid opleveren?
Dat heb ik dus ook, voorzichtig begon ik te denken aan een helm. (Mijn kinderen moesten van mij tot aan de middelbare school ook altijd een helm op de fiets dragen) Maar ik twijfel nu behoorlijk, die valse veiligheid maakt ook dat je onterecht -mogelijk- meer risico gaat nemen in bepaalde situaties.
Voorlopig blijf ik doen wat ik al 55 jaar doe, defensief fietsen. Ik moet so wie so niets op mn hoofd hebben, liever nat en koud dan zo'n zicht belemerende capuchon op mijn hoofd. Dus zo'n helm is dan wel een dingetje.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gelooft de fietsersbond ook dat de aarde vlak is?

Maargoed, 'vroeger' had ik ook niet altijd een helm op, toen ik eenmaal een helm doormidden gevallen heb tegen een boom heb ik hem altijd (!) op als ik sportief ga fietsen. Ga ik zonder voelt het naakt, al vele helmen afgeschreven en had die situaties niet graag over gedaan zonder helm.
Ook tijdens woon-werk op racefiets van m'n sokken gereden, eind gevlogen, idd secundaire impact was op mijn hoofd, maar dat ging toch echt hard, niet graag zonder helm over gedaan, weet niet eens of ik hier dan wel zat, ging serieus hard.

Momenteel woon-werk ik niet meer, maar mocht er een speedelec komen dan is het dragen van een helm geen overweging, die gaat gewoon altijd op.

• roffeltjes
DeSluis schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Ik weet dat er soms wat aversie tegen de Fietsersbond is, maar, Veilig Verkeer Nederland zegt over de fietshelm dit:

https://vvn.nl/dossier/fietshelm
De anti-helm lobby heeft een goed punt, namelijk dat de effecten ongetwijfeld klein zijn (ik ben bijvoorbeeld nog nooit op mijn hoofd gevallen in een paar 100.000 km, dus wat is het risico?) en dat er een gevoel van schijnveiligheid op kan treden.

Maar de VVN linkt naar de SWOV met een opvallend positief verhaal:
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat het gebruik van een goed passende en goed gedragen fietshelm het risico op hoofdletsel met 10 tot 20% vermindert.
Ik teken daarvoor. Hoofdletsel is bloedlink.

En ja, ik denk dat de SWOV de impact van een helm hier te hoog inschat. That said, ik teken voor elke procent... een kijkje op de IC geneest je snel van negeren van de (kleine) risico's.

Los van de IC, na zoveel jaar wielrennen heb ik teveel stuiterpartijen "zonder erg" gezien. Littekens, hechtingen etc. Het idee dat een helm tegen de dood moet beschermen en anders nutteloos is is kwatsj.

Er zijn prima redenen om tegen een helm te zijn, maar het argument dat een helm geen bescherming biedt is natuurlijk flauwekul. Het tegen argument is afnemend fietsverkeer en meer risico's door schijnveiligheid. Dat zijn zeer goede argumenten, ik ben dan ook tegen een helmplicht voor fietsers. Maar zelf gaat hij gewoon elke dag op mijn kop.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2018 13:37 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:04
Natuurlijk zal een helm best (wat) helpen als je op je kop valt, en fietsen die zeer snel kunnen, ja terecht, dan zou ik ook aan de helm gaan.

Maar geen "gewone" fiets, niet crossend tussen bomen in het bos... Ik fiets al meer dan 30 jaar (huis-school/huis-studie/huis-werk) en doe veel op de fiets, boodschappen, naar sport. Ben in al die jaren werkelijk nog nooit op mijn hoofd gevallen, ook niet secundair.

Wat dus wel kan gebeuren, en dat wist ik (gelukkig) tot vorig jaar december ook niet, dat je keihard onderuit kan gaan met je fiets en in 1x met alle gewicht op je heup kan vallen die krak zegt: dus niets te maken met bejaarden of vrouwen met slechter wordende botten.

Gewoon glad plekje in de weg (wel vaker meegemaakt), geen snelheid, niet remmen, geen bochtje, ineens; BAM.

Na mij kwam er nog een (ervaren) racefietser binnen die dag, idem dito verhaal, ook jonge vent, vader van 2 jonge kindjes nog.

Wat ik dus nu al heb aangeschaft (ik kijk rijkhalsend uit naar het moment dat ik weer kan gaan fietsen) is een sport heupbeschermer. Ja lastig, zo'n ding weer aan/uit wurmen maar die ga ik dus wel dragen, zeker bij (kans op) gladheid.

• jimh307
  • Niet online
racinfo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Vereist een dikke ketting met grondanker :+
Dat niet alleen. Als ik naar mijn fiets kijk durf ik deze ook niet een hele middag onbeheerd te laten in bijvoorbeeld de stad. Zelfs een bezoek aan de huisarts, het winkelcentrum of een de stad is niet geheel zonder risico. Nu ben ik voor diefstal niet zo heel bang, maar wel voor vandalisme uit jaloezie of afgunst. Ze hebben in het verleden ook eens het display van onze Sparta afgebroken omdat het iemand niet aanstond, maar dit is eigenlijk niet zoals het hoort.
Nu staat mijn fiets nooit onbeheerd, maar gelukkig heb ik hem zelf niet nodig voor mijn werk. Ik fiets er mijn plezierritten mee en ik ga er elke week mee naar Oss.
Ik heb deze fiets niet gekocht om er mee te patsen en zo wil ik ook niet overkomen bij andere elektrische fietsers, maar het eigenlijke doel voor de aankoop is om mijn conditie op peil te houden. Ik fiets steeds vaker op de eco-modus en ik zie het als sport.

Een art-2 slot is niet genoeg. Het verbaast me ook dat de verzekeraar ENRA genoegen neemt met een art-2 slot. Als een dief echt een rothumeur heeft (geld voor drugs nodig) lift hij de fiets zo op en laad deze in om er rustig met een slijptol zijn eigendom van te maken en gaat deze met pech richting het Oostblok voor een leuke prijs. Dan kan ik met 2 sleutels een nieuw exemplaar gaan uitzoeken. Hij gaat op slot met 2 sloten en ik let echt op waar ik hem achterlaat.

>door deze lage eis van de verzekeraar zijn de verzekeringen ook zo duur...

Hem bij een station plaatsen om de trein te nemen durf ik niet. Dat is wel het nadeel van zulke dure fietsen. Was diefstal maar het enigste probleem. Vandalisme is ook een niet te onderschatten probleem. Mijn beste maat heeft dit in het verleden ook meegemaakt toen hij z'n e-bike bij het station stalde voor slechts 'n uur. Een vandalist had zijn kabels doorgeknipt zodat het zwaar trappen was en hij is hier een week voor weggeweest naar de FM. Die was goed chagrijnig kan ik je zeggen.
Als ze hem hadden meegenomen had hij 2 dagen later alweer een andere fiets. :/

• Opperpanter2
dcl! schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:56:
Natuurlijk zal een helm best (wat) helpen als je op je kop valt, en fietsen die zeer snel kunnen, ja terecht, dan zou ik ook aan de helm gaan.

Maar geen "gewone" fiets, niet crossend tussen bomen in het bos... Ik fiets al meer dan 30 jaar (huis-school/huis-studie/huis-werk) en doe veel op de fiets, boodschappen, naar sport. Ben in al die jaren werkelijk nog nooit op mijn hoofd gevallen, ook niet secundair.
Het is altijd een afweging, maar veel mensen vergeten dat een ongeluk en de ernst daarvan soms volledig afhangt van de tegenpartij. Een jeugdvriendje van mij rijdt op een gewone stadsfiets, met ik nog geen 15km/h rond over straat. Wordt geraakt door een auto, klapt met zijn hoofd tegen de auto en overlijdt 2 dagen later in het ziekenhuis.

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Bruiser schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:43:
[...]

Klinkt niet slecht, maar ik kan er niets van op het net terugvinden, zelfs niet op de (Nederlandse) Ikea website... heb jij toevallig een link?
ik heb die ikea ebike ook in barendrecht gehaald. ook in ikea eindhoven leverbaar (straks)
http://www.ikea.com/nl/nl/store/barendrecht/nieuw

mijn gewone vouwfiets heeft toch iets te kleine wielen.
ikea ebike heeft brede en dikke mountainbike banden.

ikea ebike (20kg?) past gevouwen liggend plat in auto.
achterbank opel corsa moet wel plat.

vouwen en uitklappen is 1 vloeiende handeling. 2sec werk.
in de schuur staat het gevouwen zeer stabiel en plat.

geen gewone vouwfiets maar ebike gekocht.
mijn werkgever kan via fietsenplan alleen ebikes prijs afhalen van bruto salaris.
500eur voor fiets, 200 extra voor batterij.
7 versnellingen shimano.
batterij makkelijk verwijderbaar, batterij kan op slot.
los ikea beugelslot erbij gemonteerd.

display op fietsstuur. display geeft werkstand en % batterij, fietssnelheid enz.
batterij kan op 6 werkstanden, makkelijk bedienbaar vanuit fietsstuur.
stand 4 ondersteunt tot 20 km/uur, stand 6 ondersteunt tot 25 km/uur.
eerste ebike, fijne fiets, handig om batterij te hebben (bv als het gaat regenen of hard waaien).

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn vriendin en ik zijn van plan een ebike te kopen voor gezamenlijk gebruik. Ik wil wel een pedelec maar voor mijn vriendin is 25 km/h snel genoeg. Is het mogelijk een pedelec de ene keer in te stellen tot 25 per uur en de volgende keer weer op 40 per uur te zetten.

Ik heb gelezen dat met een pedelec hoe meer je trapt hoe meer ondersteuning en snelheid. Als mijn vriendin dan trapt ot 25 per uur en niet meer kracht zet dan gaat het dus ook niet sneller. Of is dit in de praktijk niet haalbaar en ga je bijna altijd wel 30-40 per uur.

Ik weet dat je dan verplicht bent om als brommer te rijden, ook bij 25 per uur, maar ik als het mogelijk is controleerbaar 20-25 te rijden dan gaat ze toch op het fietspad.

Budget is ongeveer €2500-3000. Elk een aparte ebike is dan niet genoeg.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Dat artikel is discutabel op zichzelf. Het identificeert de onderliggende bronnen niet (het Australische is me toevallig bekend), het vervlecht ongerelateerde argumenten (bv macro argument daling fietsgebruik vs micro argument minimale effectiviteit direct impact) en voert argumenten aan waarvan de relevantie voor de praktijk niet worden gekwantificeerd (directe impact vs secundaire impact, 20km/u ontwerpdoel). De sterke conclusie die getrokken wordt kan onmogelijk volgen uit de aangevoerde argumenten. Als wetenschappelijke literatuurstudie ("bekeek de onderzoeken") zou het zwaar onvoldoende retour gaan.

Ik heb geen sterke mening over het dragen van een helm, maar dit artikel is slecht geschreven en kan niet fatsoenlijk bijdrage aan meningvorming.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb deze week een nieuwe e-bike besteld. Na vier jaar met een Gazelle Chamonix Innergy die nu echt minder begon te worden ongezien een Cube Touring Hybrid Pro 400 besteld.
Had eerst een Batavus Razer op het oog maar de fietsenwinkel wees me op Cube. Gazelle en Batavus plakken gewoon een elektrisch setje op hun fietsen terwijl Cube hem echt als e-bike ontwerpt. Veel stijver frame dus.
Gazelle en Batavus zijn relatief kleine fabrikanten die in verhouding weinig fietsen bouwen. Cube heeft dus een hele gunstige prijs-kwaliteitsverhouding.

En belangrijkste natuurlijk, een hele gave sportieve fiets. Geintegreerde accu, Bosch Active Plus, schijfremmen, verende voorvork etc. Heb ook al een MTB en racefiets van Cube en erg te spreken over.
Nog wel tot begin april wachten tot ie geleverd wordt....

• vdmpeter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-01-2025
Ik heb sinds december 2017 ook een nieuwe fiets kunnen leasen van mijn werk. Namelijk een flyer upstreet 5. In het echt een heel mooie fiets. Alvast heel veel toffe reacties van mijn vrienden. Maar ook een praktische. De computer die erop zit houdt zowat alles bij, calorieën, hoogte, temperatuur en uiteraard alle standaard dingen. Ook navigatie via gsm is mogelijk. Zelfs een melding op het scherm wanneer je fietsteun nog niet ingeklapt is. Deze van mij beschikt over een krachtige Panasonic motor en de aandrijving gebeurt via een riem. Ik zou niet meer zonder willen. Je hoeft daar dus niets aan te doen van onderhoud. 1 maal per week kuis ik hem eens af met een vod en dat is het. Jammer dat hij niet goedkoop is ( die van mij kwam op 4500 euro met batterij upgrade) maar anders zou ik hem iedereen aanraden.

• roffeltjes
Civic09 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:29:
Ik heb deze week een nieuwe e-bike besteld. Na vier jaar met een Gazelle Chamonix Innergy die nu echt minder begon te worden ongezien een Cube Touring Hybrid Pro 400 besteld.
Had eerst een Batavus Razer op het oog maar de fietsenwinkel wees me op Cube. Gazelle en Batavus plakken gewoon een elektrisch setje op hun fietsen terwijl Cube hem echt als e-bike ontwerpt. Veel stijver frame dus.
Gazelle en Batavus zijn relatief kleine fabrikanten die in verhouding weinig fietsen bouwen. Cube heeft dus een hele gunstige prijs-kwaliteitsverhouding.
Niks mis met een Cube (absoluut een topfiets, dat is geen miskoop), maar dit is wel weer een geval van een fietsenmaker die gewoon een lulverhaal ophangt. Dit is dus waarom de branche zo slecht gaat, teveel fietsenmakers die of echt niet weten waar ze het over hebben of gewoon staan te liegen om maar geld te kunnen verdienen.

1. Batavus zit in een veel groter concern dan Cube (Accell)en heeft schaalvoordelen op inkoopvlak. Gazelle zit bij Derby/Pon, de andere gigant. Het prijs verschil zit hem niet in de grote van de fabrikant, maar in de formule (en omdat het Duits is, waar prijzen sowieso veel harder erin hakken door de moordende concurentie). Als het om volume gaat is Cube een dwerg t.o.v Accell en Derby.
2. Het frame van alle Pedelecs met Bosch, Brose, Yamaha, Impulse en de nieuwe Bafang moeten per definitie hiervoor zijn ontworpen. Je fietsenmaker is dus een drol of een leugenaar.

Betreft stijfheid durf ik blind de Razer in te zetten tegen welke andere pedelec ook op de markt. Ik ben een kenner en de Razer is absurd stijf. Een Cube is een heel mooie fiets, maar tenzij ik er naast zit (99% zeker, tenzij de Cube super dikwandig is, wat een slechte designkeuze zou zijn) niet stijver dan een Razer, omdat de onderbuis bij Cube minder oversized is. Een ander direct merkbaar punt is de vaste vork van de Razer die onvermijdelijk ook stijver is dan zelfs de beste verende vork (Cruijfiaans: elk voordeel heeft zijn nadeel).

Nou is dat helemaal geen issue, zo stijf als de Razer hoeft een fiets niet te zijn en ik durf rustig te zeggen dat Cube als Duits merk ook een heel goede stijfheid zal bezitten (Stijfheid is een kenmerk van Duitse wensen op fietsgebied).

Ik vind het echt vervelend dat ik het moet zeggen, maar je Fietsenmaker heeft of lopen liegen, of hij heeft geen idee waar hij het over heeft. Dat zijn geen bedrijven waar ik zaken mee wil doen, ik loop dan echt direct weg.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2018 19:57 ]

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
Ik wil graag een elektrische fiets kopen, en mede door het zoeken op dit forum neig ik naar de Batavus Dinsdag e-go. Ook zie ik de Batavus Razer vaak langskomen, maar ik snap eigenlijk niet waarom je voor de Razer zou gaan. De Dinsdag heeft schijfremmen t.o.v., hydraulische velgremmen, verlichting via de accu, terwijl de razor de verlichting voor op batterijen heeft, de dinsdag is goedkoper, en ze zijn even zwaar. De razer heeft alfine 8 en de dinsdag nexus 8, zit daar het voornaamste voordeel van de Razer?

De vergelijking heb ik gemaakt volgens fietsenwinkel.nl dus misschien klopt niet alle info, maar zie ik iets over het hoofd?

• roffeltjes
Razer is iets stijver en heeft een sportievere zit. Magura remmen zijn duurder dan Schijfremmen (al prefereer ik schijfremmen!). Alfine 8 en Nexus 8 zijn dezelfde naaf met een ander etiket. De Razer is toe aan een update en wordt nu gesandwitcht tussen de Dinsdag en de Zonar E-Go.

Niks mis met alternatieven, maar zoals mijn vrouw zei: "De Razer rijdt net zo fijn als de Santos Vakantie fiets". Dat is hoge lof ;)

Nee, ik krijg geen toelage voor elke verkochte Razer (al zou ik dat wel verdienen^^), maar niet voor niets dat bezitters die in deze draad posten uitermate positief zijn. Het is een heel sterk model.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2018 20:23 ]

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
roffeltjes schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:22:
Razer is iets stijver en heeft een sportievere zit. Magura remmen zijn duurder dan Schijfremmen (al prefereer ik schijfremmen!). Alfine 8 en Nexus 8 zijn dezelfde naaf met een ander etiket.
Waarom je voorkeur voor schijfremmen? De hydraulische velgremmen remmen van Magura (HS11/HS33) bieden m.i. ruim voldoende remvermogen voor een e-bike, zijn vrijwel onderhoudsvrij en maken geen herrie (itt vele schijfremmen zodra het vochtig wordt)?
De Nexus 8 en Alfine 8 zijn overigens alleen vrijwel identiek als het om de Nexus 8 premium gaat (weet niet wat er in die Batavus zit).

• roffeltjes
Helaas zijn Magura's in de stad niet voldoende als het regent en zorgen ze voor slijtage op de velgen, zeker als je zoveel bagage meeneemt als ik. Overigens is dit een mening die hier door meerderen op dit forum wordt gedeeld, uit ervaring: Magura's zijn de tweede keus voor een e-bike.

HS11 en HS33 remmen piepen helaas ook vaak als een malle, wat weggaat als je een brakebooster erover heen zet (komt door tordering op de Vbrake nokken). Er is een officiele Brakebooster (niet te verwarren met de installatie beugel die er standard op zit, deze gaat over de rem heen) en aftermarket modellen voor trial brakes.

Er is tegenwoordig maar één Nexus 8, er zijn al jaren geen twee modellen meer. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2018 22:43 ]

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
roffeltjes schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:22:
Razer is iets stijver en heeft een sportievere zit. Magura remmen zijn duurder dan Schijfremmen (al prefereer ik schijfremmen!). Alfine 8 en Nexus 8 zijn dezelfde naaf met een ander etiket. De Razer is toe aan een update en wordt nu gesandwitcht tussen de Dinsdag en de Zonar E-Go.

Niks mis met alternatieven, maar zoals mijn vrouw zei: "De Razer rijdt net zo fijn als de Santos Vakantie fiets". Dat is hoge lof ;)

Nee, ik krijg geen toelage voor elke verkochte Razer (al zou ik dat wel verdienen^^), maar niet voor niets dat bezitters die in deze draad posten uitermate positief zijn. Het is een heel sterk model.
Ik denk dat de Dinsdag dan toch beter bij mij gaat passen dan de Razer, ondanks de lovende woorden daarvoor. ;) De extra stijfheid lijkt me eerlijk gezegd bij een elektrische fiets niet zo belangrijk, omdat de motor je toch helpt. Hooguit zou het iets in range schelen? Hetzelfde geldt voor de sportievere zit. De betere remmen en lagere prijs geven voor mij dan de doorslag. Ik wil natuurlijk wel een proefrit om te bepalen of de zit wel goed is.

Bedankt voor de heldere toelichting over de verschillen!

• roffeltjes
Allereerst: De Dinsdag is absoluut stabiel en stijf genoeg, ik zou er zonder knipperen een kinderzitje op durven te zetten. Klinkt alsof de Dinsdag een prima keuze is voor jou.

Stijfheid doet niks voor snelheid, of bereik (tenzij het echt zwabberen wordt), het is belangrijk voor stabiliteit met veel bagage (of als je een hele grote man/vrouw bent).

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05-2025
Nog even over die helm @roffeltjes

Diezelfde Theo Zeegers is ook belangrijk op fietsberaad.nl
Als je met tegenargumenten komt, wordt je account verwijderd en al je posts verwijderd
zonder echte waarschuwing, dus weet je al met wat voor types/sites je te maken hebt.

Het ging toen ook al over de helm [voor speed pedelecs] en is al meer dan een jaar geleden,
denk ik.

Het komt er steeds op neer dat men denkt: dat je head first, zonder te remmen, je ongeluk tegemoet
gaat. De andere partij [auto] remt niets en jij en de andere partij voeren zelf ook niets uit om het ongeluk te voorkomen. Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat ze er wellicht vanuit gaan dat alle betrokkenen tegelijk
op hun telefoon bezig zijn, wat toch nog realistischer kan zijn dan ik dacht.
Overigens zit mijn telefoon gewoon in mijn rugzak tijdens een fietsrit.

• roffeltjes
Is het die kwibus?! Vandaar het gevoel dat er geciteerd wordt uit eigen werk :+

Hij is ook van mening dat je bij Schaatsen loodrecht op je pan valt _O-

• pielle007
  • Laatst online: 08-01 07:19
Mijn pa wenst graag een nieuwe E-bike met rechte zithouding, lage instap of dames model. Wat kunnen jullie adviseren en in hoeverre speelt zijn gewicht een rol mbt de batterij keuze? Rekeninghoudend met zijn lengte en gewicht (1.86m en 108kg) en zijn wens om een middenmotor te nemen. Heb zelf al eens proberen te filteren en komt uit op een Qwic MN7 OF Qwic MN8 (80nm motor) (de instap van de dames Batavus dinsdag e-Go is bv al te hoog voor hem, dus valt alweer af)

• roffeltjes
Op zich zijn de meeste moderne fietsen wel stijf genoeg, ik denk niet dat je pa met veel bagage het land door zal rossen. Een hoog NM lijkt me ook niet echt een must, alles boven de 60nm is zat.

In zijn geval kijk je naar modellen met een Bosch Active/Shimano/Ion (Yamaha) motoren. Merken? Wat heeft de dichts bijzijnde goede fietsenzaak en begin daar.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
roffeltjes schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:42:

Er is tegenwoordig maar één Nexus 8, er zijn al jaren geen twee modellen meer. ;)
O dat is nieuw voor me. Beetje verwarrend, je ziet zowel de 8r31, 8r36, 6000 en 6010 naast/door elkaar aangeboden worden bij online shops. De eerste twee lijken me oude series? Daarnaast spreekt Shimano zelf in de line-up nog steeds van "premium spec." en "standard spec"

• roffeltjes
Dat is een goede... ik keek bij de consumenten pagina en zag al een paar jaar maar 1 type inter 8. Vreemd genoeg zie ik de 6011 (fors) goedkoper dan de 6001. Misschien is de 6001 normaal alleen voor OEM?

Dat is natuurlijk sowieso wel een ding, marktsegmentatie en de meerderheid gaat naar OEM's, dus mijn aanname op basis van de consumentenpagina was te snel.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 30-01-2018 08:07 ]

• doek55
Ik had eerst de SG-8R31 (glijlagers) en nu de SG-8R36 (premium = naaldlagers) op mijn fiets. Het grootste verschil dat ik merk is dat de SG-8R36 sneller schakelt. Na het draaien aan de schakelaar schiet deze direct in de versnelling en kan ik ook meteen de kracht van de motor opvoeren, met de SG-8R31 moest ik het vermogen iets later en rustiger opbouwen. Het lijkt er ook op dat de SG-8R36 lichter loopt, maar dat zou zomaar een placebo effect kunnen zijn ;).

Quote van Sheldon Brown:
Basic models have a ratchet and pawls at the left side of the internal mechanism, and a roller clutch in the middle. Premium models have two or three roller clutches rather than only the one. These make only a very minor improvement in efficiency but are quieter than pawls and ratchets, and engage more quickly when resuming pedaling or changing gears. Coaster-brake models have at most one roller clutch.

A red band on the shell identifies a Nexus hub with needle-bearing pinions, for higher efficiency. The lower efficiency of 4th gear compared with the direct-drive 5th gear is noticeable on Nexus 8-speeds with plain-bearing pinions. Needle-bearing and plain-bearing pinions can be identified by their different appearance even in a fully-assembled gear-carrier unit.

The SG-8R20, SG-8R22 and SG-8R31 have plain bearings; the SG-8R25, SG-8R27 and SG-8R45, needle bearings. Among models with a roller clutch at the left side, the SG-8R30, SG-8R31, SG-8R35 and SG-C6000 have plain bearings; the SG-8R36, SG-8R55, SG-8R56, SG-C6010 and SG-C6060, needle bearings.

[ Voor 56% gewijzigd door doek55 op 30-01-2018 08:58 ]

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:02:
Op zich zijn de meeste moderne fietsen wel stijf genoeg, ik denk niet dat je pa met veel bagage het land door zal rossen. Een hoog NM lijkt me ook niet echt een must, alles boven de 60nm is zat.

In zijn geval kijk je naar modellen met een Bosch Active/Shimano/Ion (Yamaha) motoren. Merken? Wat heeft de dichts bijzijnde goede fietsenzaak en begin daar.
Inderdaad geldt dat voor de meeste fietsen. Ik weet dat de Sparta fietsen (we hebben er zelf een) nogal slap zijn. Ook uit diverse testen blijkt dat. Het zijn verder prima fietsen hoor, maar als je met boodschappen in de fietstas een bocht maakt lijkt het net alsof je band onder je vandaan glijdt (alsof je band achter lek is) wat dan niet helemaal waar is. Ik heb het in het begin gehad dat er een schok door me heen ging. Ik dacht echt een lekke achterband te hebben (wat je niet wilt in de bossen) omdat het zo ging zwabberen en daarbij stapte ik af en stond de band prima op spanning.

Het zijn verder prima fietsen, maar erg slap en ik kan het verschil pas nu maken nu ik een super stijf frame heb. Als mijn vrouw deze fiets heeft opgereden kijken we voortaan beter uit als het gaat over de stijfheid van het frame. De Qwic kun je makkelijker en strakker bijsturen en je hebt een meer zekere koers.

• pielle007
Duidelijk. Dan nog de vraag, in hoeverre moeten we rekening houden met de capaciteit van de batterij tov zijn gewicht. Ben geneigd om te kiezen voor de grootste capaciteit aangezien ie in de zomer wat km wilt maken en naast t feit hij niet bepaald licht is met 108kg

[ Voor 11% gewijzigd door pielle007 op 30-01-2018 18:37 ]

• jimh307
  • Niet online
pielle007 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:28:
Mijn pa wenst graag een nieuwe E-bike met rechte zithouding, lage instap of dames model. Wat kunnen jullie adviseren en in hoeverre speelt zijn gewicht een rol mbt de batterij keuze? Rekeninghoudend met zijn lengte en gewicht (1.86m en 108kg) en zijn wens om een middenmotor te nemen. Heb zelf al eens proberen te filteren en komt uit op een Qwic MN7 OF Qwic MN8 (80nm motor) (de instap van de dames Batavus dinsdag e-Go is bv al te hoog voor hem, dus valt alweer af)
Jaja, duidelijk.

Een middenmotor met een Nexus naaf is niet mijn favoriet. Als je pa houdt van stevig doortrappen met een middenmotor op een Nexus 8 naaf dan leeft zo'n naaf niet echt lang en krijg je last van doortrappen.

Wat jij vond zijn de Qwic fietsen met een Nexus 8 naaf in combinatie met een Bafang middenmotor. Zelf heb ik de Qwic MN330 met Brose middenmotor en een NuVinci achternaaf. Deze combi is een van de beste op gebied van een krachtige middenmotor. Ik heb deze fiets juist gekozen omdat zowel een Brose oersterk is en een NuVinci naaf die ook oersterk is en veel kan hebben. Ik denk dat goedkoper ook duurkoop is omdat je vader best een flinke vent is met dito lengte en gewicht.

Qwic biedt diverse accukeuzes aan en de lichtste is 375 wattuur en de zwaarste is 735 wattuur. Die laatste is dan ook 550 euro duurder dan de lichtste variant. Ik denk dat het wijs is om te kijken naar welke actieradius gewenst is en wat betaalbaar is. Wat is het budget en wat is reëel.

Ga er van uit dat je ongeveer 7 Wh per kilometer verstookt als je op de middenstand fietst. Mijn ervaring is dat de Brose middenmotor op de middenstand heel ruim voldoet in de behoeften. Je trapt er makkelijk mee weg en hij is naast oersterk ook heel zuinig.

Ik ben er mee aan het trainen en dan fiets ik hele stukken op de eco stand en dan moet je toch wel flink meewerken, maar je verbruikt dan slechts 4 Wh per kilometer. het fijne aan deze standen is als je moe raakt je kan kiezen om hem op tour stand verder te gaan. Je gaat dan lekker vooruit en je kan bijkomen. De sport stand is echt serieus veel en veel te krachtig voor het vlakke Nederland. Dit staat ook in de gebruikershandleiding en dat kan ik ook beamen.

Iedereen fietst anders. Het is dan ook wijs om je vader te laten proefrijden op deze modellen. Natuurlijk beveel ik mijn type fiets aan omdat hij comfortabel is, een stijf frame heeft en het display heel mooi is uitgevoerd. Daarnaast is de fiets beresterk.

Fietsen met een slap frame raad ik je echt af. Je vader zal er dan veel last van ondervinden en dat ligt aan de lengte van je vader. Misschien heeft @roffeltjes nog tips over de zithouding en het afstellen van de fiets. Qwic fietsen hebben allemaal een hard zadel en zelf vind ik dat heel fijn. Je zit dan ook echt op je zitbotjes en je zakt er niet in weg zoals bij een gelzadel. Het perineum wordt goed ontzien en op de Sparta had ik last van een verdooft kruis wat ik op de Qwic helemaal niet heb. Ik weeg 94 kilo en ben 1m74 lang.

Als er vragen zijn hoor ik die graag :)

• pielle007
Fijne info dank je wel voor de moeite, zal t hem eens laten lezen. Tevens proberen een voorselectie te maken zodat we een dag plannen en ie eea kan gaan proberen. 2bcontinued

• jimh307
  • Niet online
Geen probleem :)

We horen het wel.

• roffeltjes
Nexus 8 en een middenmotor is volgens mij en mijn FM geen issue. Wij zitten op drie fietsen gezamenlijk nu op een kleine 100k (dus 30+ per fiets). 2x nexus 8, 1x nexus 7 in combi met de pittige Yamaha Motor.

Gezien de vrachten die wij meenemen zijn we best wel zware gebruikers. YMMV, maar ik hoor nooit over Nexus naven die het opgeven, ook niet in dit forum.

• Opperpanter2
pielle007 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:58:
Duidelijk. Dan nog de vraag, in hoeverre moeten we rekening houden met de capaciteit van de batterij tov zijn gewicht. Ben geneigd om te kiezen voor de grootste capaciteit aangezien ie in de zomer wat km wilt maken en naast t feit hij niet bepaald licht is met 108kg
Dat verschil in gewicht heeft nauwelijks invloed op het bereik. Lengte en breedte zijn veel belangrijker en zithouding, snelheid, windrichting, etc.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Gewicht gaat wellicht wat meer spelen bij veel stoppen en accelereren, zoals druk stadsverkeer.

Bij een normale E-bike <25km/u speelt het verschil in luchtweerstand door het postuur ook een veel kleinere rol.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 31-01-2018 10:04 ]

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:49:
Nexus 8 en een middenmotor is volgens mij en mijn FM geen issue. Wij zitten op drie fietsen gezamenlijk nu op een kleine 100k (dus 30+ per fiets). 2x nexus 8, 1x nexus 7 in combi met de pittige Yamaha Motor.

Gezien de vrachten die wij meenemen zijn we best wel zware gebruikers. YMMV, maar ik hoor nooit over Nexus naven die het opgeven, ook niet in dit forum.
Dan zou ik me goed moeten vergissen. Ik heb andere ervaringen van mensen meegemaakt die een middenmotor en een Nexus naaf gebruiken. Die hadden last van doortrappen en de andere moest om de haverklap naar de FM om die naaf goed af te stellen wat maar voor eventjes werkte.
Misschien dat de Nexus 8 premium het beter doet, maar de niet premium naaf gaf zo zijn problemen.

• pielle007
jimh307 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Dan zou ik me goed moeten vergissen. Ik heb andere ervaringen van mensen meegemaakt die een middenmotor en een Nexus naaf gebruiken. Die hadden last van doortrappen en de andere moest om de haverklap naar de FM om die naaf goed af te stellen wat maar voor eventjes werkte.
Misschien dat de Nexus 8 premium het beter doet, maar de niet premium naaf gaf zo zijn problemen.
Mijn vrouw had dit idd ook bij de batavus dinsdag e-go, was voldoende om halve slag bij te draaien aan de kabel. Eenmalige actie vooralsnog. Op mijn eigen dinsdag e-go heb ik dit niet mogen ervaren. Ben echt tevreden met deze aankoop. Wanneer we recreatief gaan fietsen in ons Limburgse landschap (voorjaar) ben ik benieuwd of ik vaker in de 8e versnelling kan. Op dit moment is deze helemaal nog niet van toepassing geweest door de korte stukken.

• roffeltjes
Afstellen van de versnelling heeft volgens mij niks te maken met de belasting. Doortrappen, mits vanwege afstelling van de kabel lijkt me ook geen belasttings-issue.

Ik zie echt geen enkele reden om een Middenmotor in combi met een Nexus 8 af te raden.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
Ik heb ondertussen ongeveer 2000km gereden met mijn middenmotor en Nexus naaf, niet de premium denk ik. Geen enkel probleem ondervonden. Fiets is gechipt en rijdt dus zelfs iets sneller dan 25/u.

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 10:32
[quote]Drossie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:38:
Ik heb ondertussen ongeveer 2000km gereden met mijn middenmotor en Nexus naaf, niet de premium denk ik. Geen enkel probleem ondervonden. Fiets is gechipt en rijdt dus zelfs iets sneller dan 25/u.

Hier ook een gechipte Razer, naaf kraakt wel eens maar doet het goed...alleen ben ik al aan mijn derde tandwiel bezig. Het kraken hoor ik alleen maar bij het optrekken, als ik voor de fietsmeute wil komen (het onbelaste schakelen lukt niet altijd bij haast) , na een stoplicht, maar op mijn topsnelheid (rond de 40) loopt alles prima en soepel.

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:31:
Afstellen van de versnelling heeft volgens mij niks te maken met de belasting. Doortrappen, mits vanwege afstelling van de kabel lijkt me ook geen belasttings-issue.

Ik zie echt geen enkele reden om een Middenmotor in combi met een Nexus 8 af te raden.
Klopt, maar het afstellen van zo'n naaf komt wel precies en als je ketting gespannen moet worden moet je hem weer opnieuw afstellen. De naaf van onze Sparta heb ik zelf afgesteld en die streepjes staan niet loodrecht ten opzichte van elkaar.

Aangezien van wat ik gehoord heb zijn we het over dit punt niet eens. Misschien dat 48 Nm nog niet zo'n probleem is, maar 90 Nm en flink doortrappen is too much.

• roffeltjes
Een Yamaha (80nm) is in de praktijk een stuk feller dan een Brose (90nm), die geeft redelijk gemoedelijk
kracht af. Zie ook

YouTube: Bosch - Brose - Yamaha im direkten Vergleich - Kälte, Schnee und Ste...

Ik en bovenstaande posters hebben geen issues met Yamaha +Nexus. Mijn FM die toch echt wel van wanten weet geeft ook aan dat dit geen belangrijk issue is. Ik zie het probleem niet. :?

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:45:
Een Yamaha (80nm) is in de praktijk een stuk feller dan een Brose (90nm), die geeft redelijk gemoedelijk
kracht af. Zie ook

YouTube: Bosch - Brose - Yamaha im direkten Vergleich - Kälte, Schnee und Ste...

Ik en bovenstaande posters hebben geen issues met Yamaha +Nexus. Mijn FM die toch echt wel van wanten weet geeft ook aan dat dit geen belangrijk issue is. Ik zie het probleem niet. :?
Nou, ik zal het je uitleggen waarom ik het afraad.

Als alle tandwielen precies zo staan als het moet is er helemaal niets aan de hand. Qua belasting bij een perfect afgestelde naaf zit het inderdaad wel snor. Je FM heeft op dit gebied zeker een punt.

Hoe vaak komt het voor dat zo'n naaf niet precies is afgesteld? Je zet hem op standje sport en gaat er flink op los. Als zo'n naaf niet precies goed is afgesteld schiet hij met brute kracht uit zijn versnelling en is het een kwestie van kwetsbare tandjes die niet precies in het lood staan tegen de brute kracht van de MM. Dit gaat nooit lang goed. Dan loopt ie in de soep en goed ook.

Hoe goed een schakelonderbreking ook moge zijn, de FM maakt maar een foutje door de Nexus naaf niet 100% goed af te stellen en je hebt een duur probleem (buiten garantie). Dit is me te risicovol en daarom raad ik iedereen die serieus met een middenmotor op pad willen gaan de NuVinci naaf aan. Een NuVinci kijkt helemaal niet nouw qua afstelling en doorschieten kent deze naaf niet (mits niet defect uiteraard).
Met een NuVinci naaf rijdt je zekerder en dan is er nog een klein puntje:
De naaf van onze Sparta staat expres niet op de lijntjes omdat hij dan te snel doorschiet. Nu is dit totaal geen probleem omdat het een voorwielmotor betreft en er relatief weinig kracht komt op die naaf.

@roffeltjes Dit is niet bedoeld om tegen je in te gaan en ik waardeer je kritische blik hier enorm, vergeet dat niet, maar misschien is het ook een onderbuik gevoel van mij uit. Ik heb bij iemand zo'n naaf snel dood zien gaan en dan ligt de fout vaak bij de haast van een FM.
Ik neem het zekere voor het onzekere. Mijn FM heeft er ook zijn bedenkingen bij en ik heb het met hem daar ook over gehad.

NoFi anyway! :)

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:21
Mijn middenmotor + standaard Nexus8 zit nu op 20k+ kilometers, zonder problemen maar nu is de achtervelg door de 10+ versleten Magura remblokkensets bijna doorgesleten.
Dus een reparatie komt er sowieso aan, omspaken is nodig en misschien zet ik er dan een Alfine 8 in, want de 4e versnelling van de Nexus 8 is verschrikkelijk, die sla ik altijd over bij het schakelen.

Slijtage hoort er bij, echter de Nexus8 is op dat punt beter dan andere naven (Sachs, Sturmey Archer, Nexus7) die ik heb gehad, geen heeft de 10k gehaald (met alleen eigen benen trapkracht).

• Torched
jimh307 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:58:
[...]

Nou, ik zal het je uitleggen waarom ik het afraad.

Als alle tandwielen precies zo staan als het moet is er helemaal niets aan de hand. Qua belasting bij een perfect afgestelde naaf zit het inderdaad wel snor. Je FM heeft op dit gebied zeker een punt.

Hoe vaak komt het voor dat zo'n naaf niet precies is afgesteld? Je zet hem op standje sport en gaat er flink op los. Als zo'n naaf niet precies goed is afgesteld schiet hij met brute kracht uit zijn versnelling en is het een kwestie van kwetsbare tandjes die niet precies in het lood staan tegen de brute kracht van de MM. Dit gaat nooit lang goed. Dan loopt ie in de soep en goed ook.

Hoe goed een schakelonderbreking ook moge zijn, de FM maakt maar een foutje door de Nexus naaf niet 100% goed af te stellen en je hebt een duur probleem (buiten garantie). Dit is me te risicovol en daarom raad ik iedereen die serieus met een middenmotor op pad willen gaan de NuVinci naaf aan. Een NuVinci kijkt helemaal niet nouw qua afstelling en doorschieten kent deze naaf niet (mits niet defect uiteraard).
Met een NuVinci naaf rijdt je zekerder en dan is er nog een klein puntje:
De naaf van onze Sparta staat expres niet op de lijntjes omdat hij dan te snel doorschiet. Nu is dit totaal geen probleem omdat het een voorwielmotor betreft en er relatief weinig kracht komt op die naaf.

@roffeltjes Dit is niet bedoeld om tegen je in te gaan en ik waardeer je kritische blik hier enorm, vergeet dat niet, maar misschien is het ook een onderbuik gevoel van mij uit. Ik heb bij iemand zo'n naaf snel dood zien gaan en dan ligt de fout vaak bij de haast van een FM.
Ik neem het zekere voor het onzekere. Mijn FM heeft er ook zijn bedenkingen bij en ik heb het met hem daar ook over gehad.

NoFi anyway! :)
Aan de andere kant heb ik meer verhalen gehoord over nuvinci naven die niet geweldig zijn. Nuvinci naven die niet fatsoenlijk schakelen, mensen die er gewoon niet mee overweg kunnen?

Ik weet natuurlijk ook niet wat er met die fietsen gebeurd is maar de meeste mensen die ik ken met een nuvinci naaf zijn er niet tevreden over of hebben er trammelant mee gehad.

Maargoed, dit riekt natuurlijk naar mijn n= 5 of iets dergelijks dus ja :+

• jimh307
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:07:
[...]

Aan de andere kant heb ik meer verhalen gehoord over nuvinci naven die niet geweldig zijn. Nuvinci naven die niet fatsoenlijk schakelen, mensen die er gewoon niet mee overweg kunnen?

Ik weet natuurlijk ook niet wat er met die fietsen gebeurd is maar de meeste mensen die ik ken met een nuvinci naaf zijn er niet tevreden over of hebben er trammelant mee gehad.

Maargoed, dit riekt natuurlijk naar mijn n= 5 of iets dergelijks dus ja :+
Die eerste klopt :)

Ik denk dat je ook geluk moet hebben met naven. Je treft het of je treft het helemaal niet. Dat is slecht te noemen.

Daarom maak ik ook altijd een uitgebreide proefrit met dezelfde fiets als die ik dan zal aanschaffen mocht die bevallen. Zo weet je (deels) dat je geen kat in de zak koopt. Mijn NuVinci naaf is tiptop in orde. Dat ben ik, maar is er echt zo vaak iets mee loos?

Ja, ik ken het. Jullie hebben wel een goed punt hoor. Soms ben ik inderdaad erg stellig, maar dat zijn slechts ervaringen. Ik weet dus niet hoe het IRL is omdat ik geen tijd heb om alles hierover te lezen. :)

• doek55
Ik was een jaar geleden ook bang dat de Nexus 8 de krachten van de Bafang BBS02 (120Nm en 1.000W) niet lang zou overleven, maar inmiddels ben ik er wel achter dat deze veel kan hebben.

Tot nu toe geeft de SG-8R36 geen krimp met mijn BBSHD (160Nm en 1.200W). Nm zegt eigenlijk niet zoveel als je de tandwiel verhouding niet weet. Mijn overbrenging (46T - 18T) zorgt er bijvoorbeeld voor dat er nog maar 63Nm van de 160Nm naar de naaf gaat, maar de 1.200W komt er wel (verliezen niet meegenomen).

Zolang de Nexus 8 met een BBSHD blijft functioneren hoef je je geen zorgen te maken met een reguliere motor die maximaal 500W kan leveren. Alhoewel je het koppel van iemand die vol op de trappers gaat staan niet moet onderschatten.

Mocht je pech hebben en gaat de naaf toch kapot, dan heb je voor €70 al een nieuwe.

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ook ik ben voor woon werk een fiets aan het uitzoeken (13km enkele reis). Ik heb een testrit gemaakt op een voque infinity mds. Deze heeft een bafang motor welke was unlocked en zo makkelijk 35 km/uur ging. Ik kan echter nagenoeg geen ervaringen over deze fiets vinden zijn er hier die ervaring hebben met dit merk?
Eventuele andere opties lijken mij de batavus dinsdag en de gazelle orange. Deze gaan echter maar 25 km/uur. Ik weet dat er setjes zijn om ook deze harder te laten gaan wat ook een optie is. Misschien nog andere tips tot 2000 euro waar ik naar kan kijken? Zaterdag ga ik iig op de gazelle een testrit maken.

• jimh307
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:12:
Ik was een jaar geleden ook bang dat de Nexus 8 de krachten van de Bafang BBS02 (120Nm en 1.000W) niet lang zou overleven, maar inmiddels ben ik er wel achter dat deze veel kan hebben.

Tot nu toe geeft de SG-8R36 geen krimp met mijn BBSHD (160Nm en 1.200W). Nm zegt eigenlijk niet zoveel als je de tandwiel verhouding niet weet. Mijn overbrenging (46T - 18T) zorgt er bijvoorbeeld voor dat er nog maar 63Nm van de 160Nm naar de naaf gaat, maar de 1.200W komt er wel (verliezen niet meegenomen).

Zolang de Nexus 8 met een BBSHD blijft functioneren hoef je je geen zorgen te maken met een reguliere motor die maximaal 500W kan leveren. Alhoewel je het koppel van iemand die vol op de trappers gaat staan niet moet onderschatten.

Mocht je pech hebben en gaat de naaf toch kapot, dan heb je voor €70 al een nieuwe.
:X Bijna geschikt voor op de motorfiets! Nou, ik heb dus echt blijkbaar geen kaas gegeten van naven. 1.200 watt op een Nexus 8 naaf klinkt haast belachelijk of belachelijk veel geluk. Je schrijft het, dus daar zul je wel een goed punt hebben.

Conclusie, ik heb ik het verleden flink pech gehad met de Nexus 8 naaf want onze Sparta moest na 6 maanden al een nieuwe naaf en zelfs de nieuwe naaf moet je op z'n eigen manier afstellen.

BTW. Nu ik steeds vaker lange stukken fiets op de eco stand heb ik nu 104 kilometer op de dagteller staan met nog 26% in de accu _/-\o_ Zeg dat daarvan 60% eco stand is en 40% tour stand. Ik vind het verbluffend en laat staan met deze koude ook nog. Mijn conditie gaat nu al vooruit en ik ben ook zomaar 3 kilo kwijt :) Vannacht mag ie aan de lader want nog een ronde van 19,5 kilometer is niet goed voor de accu, dan ga je risico's lopen.

• Torched
jimh307 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:32:
[...]

:X Bijna geschikt voor op de motorfiets! Nou, ik heb dus echt blijkbaar geen kaas gegeten van naven. 1.200 watt op een Nexus 8 naaf klinkt haast belachelijk of belachelijk veel geluk. Je schrijft het, dus daar zul je wel een goed punt hebben.
Naja, je hebt geen ongelijk hoor. Alles boven de 500w is eigenlijk teveel.
Andere mensen raden ook niet meer interne naven aan als je hoger gaat dan 500w nominaal belasting. Voor 1kw en hoger zou je nog met een rohloff naaf of een 3 spd af kunnen omdat die nog steviger/simpeler gebouwd zijn.

Alles daarboven moet je er gewoon niet op rekenen dat het 1000en kilometers meegaat en goed blijft werken.

• mrpink83
doek55 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:12:

Iets anders, maar even voor mijn beeldvorming: 120 nm en 1 kw? _/-\o_ Hoe hard gaat dat wel niet? En qua versnelling? Dat is gewoon een verdubbeling van wat ik nu heb....

• roffeltjes
jimh307 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:32:
[...]
:X Bijna geschikt voor op de motorfiets! Nou, ik heb dus echt blijkbaar geen kaas gegeten van naven. 1.200 watt op een Nexus 8 naaf klinkt haast belachelijk of belachelijk veel geluk.
TBH, daar gaan mijn ogen ook wel van uitpuilen. Plat gezegd "Ik zou het niet doen" :o

Even terug, Alles kan kapot en een derailleur is absoluut robuuster qua schakelen onder belasting. Het lastige van advies is dat kantelpunt van wel of niet doen. Ik kan niet anders dan in deze mijn ervaring en wat ik lees op fora delen, namelijk dat het niet geen probleem is. Lastige is natuurlijk dat dat geen garantie biedt.

• doek55
mrpink83 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:31:
[...]

Iets anders, maar even voor mijn beeldvorming: 120 nm en 1 kw? _/-\o_ Hoe hard gaat dat wel niet? En qua versnelling? Dat is gewoon een verdubbeling van wat ik nu heb....
De snelheid is van veel factoren afhankelijk waardoor dat sterk wisselt, maar optrekken van 0-40km/u gaat binnen 10 seconden.

Ik moet voor de volledigheid nog wel melden dat de Nm die ik noem het maximale is van de fabrieksopgave, maar beide motoren heb ik begrenst op 80% van het maximaal aantal ampère, waardoor die max Nm niet gehaald kan worden. Het maximale koppel is ook alleen beschikbaar bij zeer lage toerentallen, hoe hoger de toeren hoe lager het koppel wordt.

Eigenlijk valt de kracht van de motor best mee als je het vergelijkt met menselijke input. Iemand van 95kg levert met zijn volle gewicht op een trapper 160Nm en dus net zoveel koppel als een BBSHD maximaal kan leveren. Het enige probleem is dat de motor er nog bij komt.

• jimh307
  • Niet online
Het is wel erg bruut moet ik zeggen :+

Qua vermogen. Ja, daar heb je wel een leuk punt. Als je optrekt van stilstand naar 40 km per uur in 10 seconden dan heb je wel power. Als je daar 800-1000 watt voor nodig hebt trek je wel een hele flinke stroom uit je accu.

Als ik hem in de goede versnelling (stand) heb staan en ik trap flink mee op de tour stand dan heb ik ook maar krap 10 seconden nodig om van 0 naar 25 km/h te komen. Dan heb je het over een vermogen van 125 watt!! Een schril contrast met jouw opgevraagde vermogen.
En daarbij trek ik dan amper een noemenswaardig vermogen uit de accu, Jij gaat geen 100+ kilometer halen uit een lading ;)

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
roffeltjes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:08:
[...]TBH, daar gaan mijn ogen ook wel van uitpuilen. Plat gezegd "Ik zou het niet doen" :o Even terug, Alles kan kapot en een derailleur is absoluut robuuster qua schakelen onder belasting. Het lastige van advies is dat kantelpunt van wel of niet doen. Ik kan niet anders dan in deze mijn ervaring en wat ik lees op fora delen, namelijk dat het niet geen probleem is. Lastige is natuurlijk dat dat geen garantie biedt.
Mijn Nexus 8 heeft met ruim 40k totaal geen probleem met m'n BBS02-500W(36V). Alles is relatief het is tenslotte wat je ermee doet en hoe precies/zuinig je ermee bent . Afstellen en onderhoud zijn uiterst belangrijk.
Ik gebruik de gashendel ook geregeld(bij hellingen+optrekken) en dan trekt ie dan de volle 900W............geen enkel probleem behalve dat m'n tandwielen(+banden) wat slijten en de accu gauw leeg is maar ja, daarom heb ik er ook 2 opzitten=2x720W.

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 04-02-2018 12:45 ]

• doek55
jimh307 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:45:
Het is wel erg bruut moet ik zeggen :+

Qua vermogen. Ja, daar heb je wel een leuk punt. Als je optrekt van stilstand naar 40 km per uur in 10 seconden dan heb je wel power. Als je daar 800-1000 watt voor nodig hebt trek je wel een hele flinke stroom uit je accu.

Als ik hem in de goede versnelling (stand) heb staan en ik trap flink mee op de tour stand dan heb ik ook maar krap 10 seconden nodig om van 0 naar 25 km/h te komen. Dan heb je het over een vermogen van 125 watt!! Een schril contrast met jouw opgevraagde vermogen.
En daarbij trek ik dan amper een noemenswaardig vermogen uit de accu, Jij gaat geen 100+ kilometer halen uit een lading ;)
Vandaag nog een keertje getest met mijn huidige BBSHD.

Met motor uit: 0-30km/u binnen 10 seconden.
Met 48V (=niet vol) en 25A: 0-45km/u binnen 10 seconden.

De tijd die de Nexus 8 nodig heeft om netjes te schakelen is daarbij het grootste verlies. Zonder motor kan ik schakelen zonder te stoppen met trappen.

Voor iedereen die problemen heeft met zijn BBSxx waarbij de PAS de throttle overruled, zie deze laatste forumpost: https://electricbike.com/...edaling?p=53046#post53046
Het heeft dus met nieuwe firmware in de controller te maken.

• pielle007
Vandaag met pa rondje bij de fietsenmakers gemaakt, laten adviseren en een voorselectie gemaakt en hierop volgend gaat ie de volgende 4 fietsen testen waarbij we oa gekeken hebben naar: middenmotor, stevigframe ( voor een stevige man van 108kg):

Gazelle Grenoble C7+ HFB > of Gazelle Orange C7+ HMB < enkel verschil in bouwjaar? En een prijs verschil van € 500
Batavus Dinsdag E-go
Giant Entour E+0
Qwic MN7.2 OF MN7.2 HS 11 < zit echter een prijs verschil in van € 250 alleen op de remmen Shimano roller brake VS Magura HS11, verder is ie gelijk

Keuze zal ie zelf moeten maken na het testen.
Pagina: 1 ... 53 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.