Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.561 views

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:45
jossie67 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:00:
Ik heb een Puch Imagine 2017 om lekker door Amsterdam te fietsen,
vandaag door een gat in het fietspad gefiets. In een was de ondersteuning weg.
Ik heb een een simpel bediening van ledjes op het stuur. nu knippert alleen de 2de led.
Alle connectors heb ik al gecontroleerd, maar wat het knipperde ledje mij wil vertellen heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ook al 2 uur gezocht, maar kan alleen maar vinden dat ik de leverancier moet bellen.
Maar dan moet weer ergens langs gaan, dat vind ik toch weer zo'n gedoe.
Kunnen ze niet langskomen? Dat is wel een nadeel van een elektrische fiets, als die defect is dan is het omslachtiger om zelf terug te gaan naar de fietsenmaker (of toch iets omslachtiger dan met een gewone fiets)

Vandaag begonnen met de ombouw van mijn Bullitt naar elektrisch met bafang bbs02 500W kit.

- Beugel ontworpen op de computer en doorgestuurd om te laseren en te plooien. Ik heb gekozen voor een grote 20,4Ah accu en die krijg je niet zomaar stevig bevestigd op het frame.

- Motor eens gemonteerd, gelukkig ziet de kettinglijn er goed uit in combinatie met de rohloff.
Bestaan er eigenlijk spacers om wat te kunnen schuiven met de bafang motor in het geval de kettinglijn niet perfect uitkomt?

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Wozmro schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:43:
[...]

Kunnen ze niet langskomen? Dat is wel een nadeel van een elektrische fiets, als die defect is dan is het omslachtiger om zelf terug te gaan naar de fietsenmaker (of toch iets omslachtiger dan met een gewone fiets)

Vandaag begonnen met de ombouw van mijn Bullitt naar elektrisch met bafang bbs02 500W kit.

- Beugel ontworpen op de computer en doorgestuurd om te laseren en te plooien. Ik heb gekozen voor een grote 20,4Ah accu en die krijg je niet zomaar stevig bevestigd op het frame.

- Motor eens gemonteerd, gelukkig ziet de kettinglijn er goed uit in combinatie met de rohloff.
Bestaan er eigenlijk spacers om wat te kunnen schuiven met de bafang motor in het geval de kettinglijn niet perfect uitkomt?
Als je het voorblad verder naar buiten wilt hebben, zijn er spacers of chainring spacers, maar meestal wil je juist meer naar binnen, dat kan met een speciaal voorblad.
Meestal kun je bij de naaf ook nog wat corrigeren. Bij de Nexus naven kun je het tandwiel omdraaien of een vlak tandwiel plaatsen om een afwijking te corrigeren. Ik weet niet of dat bij Rohloff ook kan.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 13:51

BertV

Handgemaakt

aiai, normaal ben ik de hoogste versnelling door slijtage "pas" kwijt na 2500km...
Nu is ie compleet gaar na 1500km. (1 maand) Toch wat zout opgepakt denk ik.

Ik denk toch even door te rijden, al is het wel lastig om telkens rekening te houden met dat tandwiel.

Zo is het altijd wat, heb je geen accu die snel leeg is, dan heb je wel mechanische slijtage. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 09-01-2018 09:37 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-01 20:17

Racing_Reporter

Contentmaker

jimh307 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:43:
Jaja, voor deze verhalen was ik wel een beetje bang dit soort geluiden te gaan horen van medefietsers.

De middenmotor is het zuinigst en de achtermotor het minst zuinig.
Vergeet ook niet dat met de extra belasting van de bladen de middenmotor ook voor meer slijtage zorgt. Achtermotor en motor in voorwiel hebben hier obviously veel minder last van.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
BertV schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:34:
aiai, normaal ben ik de hoogste versnelling door slijtage "pas" kwijt na 2500km...
Nu is ie compleet gaar na 1500km. (1 maand) Toch wat zout opgepakt denk ik.

Ik denk toch even door te rijden, al is het wel lastig om telkens rekening te houden met dat tandwiel.

Zo is het altijd wat, heb je geen accu die snel leeg is, dan heb je wel mechanische slijtage. ;)
Had ik laatst ook, toen was mijn ketting helemaal bruin van de roest.

- WD40 erop
- Schoongetrokken met oude theedoek
- Kettingspray erop en gaan met die banaan!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Wozmro schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:43:
https://www.dropbox.com/s...ang%20tandwielen.jpg?dl=0

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 10-01-2018 11:35 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Kerel, stop anders met die dropbox-linkjes en upload je foto's eens op tinypic ofzo. Dit werkt voor geen meter.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb ben sinds vandaag in het bezit van mijn nieuwe en eerste elektrische fiets: een Devron 28163. Ben heel benieuwd om ermee te gaan rijden. Ben nu de trappers aan het monteren en het valt me op dat ze heel stroef roteren, kan het zijn dat dit normaal is bij nieuwe trappers en dat het even in moet lopen of moet het gewoon meteen soepel lopen?

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 22:44
gop1 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:16:
Ik heb ben sinds vandaag in het bezit van mijn nieuwe en eerste elektrische fiets: een Devron 28163. Ben heel benieuwd om ermee te gaan rijden. Ben nu de trappers aan het monteren en het valt me op dat ze heel stroef roteren, kan het zijn dat dit normaal is bij nieuwe trappers en dat het even in moet lopen of moet het gewoon meteen soepel lopen?
Ik denk dat het wel goed is. Het voordeel van wat stroever draaiende trappers is dat als je er per ongeluk van af schiet, dat ze dan een halve slag later weer goed staan. Is tenminste mijn persoonlijke bevinding.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Net op FB in een speed pedelec-groep:
Accu goed "pflegen" zeggen onze Oosterburen ....Dat wil zeggen...Bij lange tijd geen gebruik van de accu voor 40 tot 60% wegleggen en zo af en toe bijladen indien nodig tot eerder genoemd percentage.
Ook in de zomer af en toe LEEG rijden tot de ondersteuning wegvalt. En...Een nieuwe accu drie keer achterelkaar leegrijden.ook tot deze uitvalt.
[...]
Ik heb die tip van mijn fm.En..in de handleiding van Bosch kwam ik dat ook tegen.
[...]
Ik heb reeds 14000 km gereden met de 500w van Bosch en helemaal geen teruggang in capaciteit
Wel gebruik ik de neopreen accuhoes...Maar ook hier zeggen sommigen dat dit niks helpt..Weet wel beter....
Eerste, sounds okay, geldt eigenlijk ook wel een beetje voor smartphones en dergelijke accu's. Maar eronder... what.... Ik geloof m'n ogen niet :X

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:40:
Net op FB in een speed pedelec-groep:

[...]

Eerste, sounds okay, geldt eigenlijk ook wel een beetje voor smartphones en dergelijke accu's. Maar eronder... what.... Ik geloof m'n ogen niet :X
"Ik heb reeds 14000 km gereden met de 500w van Bosch en helemaal geen teruggang in capaciteit
Wel gebruik ik de neopreen accuhoes...Maar ook hier zeggen sommigen dat dit niks helpt..Weet wel beter...
."

Te mooi om waar te zijn?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Precies.... Geen degradatie, door een accuhoes? Die accuhoes zal misschien tegen vuiligheid beschermen, maar het verwarmt je batterijen niet.

Edit:

Bosch site:
Naast deze accuhoes is het verstandig om de accu zoveel mogelijk mee naar binnen te nemen. (kamertemperatuur/20 graden) en als je gaat fietsen kun je het beste de accu voorzien van dit "warme jasje" om de accu te beschermen tegen de lage temperaturen.

Voordelen van het gebruik:
Thermische beveiliging: De cover beschermt de accu tegen de kou. De accu wordt warm gehouden door het materiaal van de cover en houdt de warmte vast die de accu zelf genereerd tijdens gebruik voor optimale prestaties
Zoals ik het zo zie, raden ze aan om de accu binnen te bewaren en op te laden. Daarna meenemen en met hoes monteren, okee. Laat je hem in de schuur staan, dan gaat die vlieger niet op. Maar die hoes zal tijdens de rit vooral beschermen tegen rijwind en dus sterke afkoeling. De accu zal ook sneller opwarmen doordat de warmte niet weg kan, en dus blijft hangen naast de hitte die de accu zelf produceert. Weer wat geleerd!

[ Voor 77% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-01-2018 21:25 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
En ja, juist.

Doordat de accu geïsoleerd is kan de warmte niet weg. Nu is dit in de winter een goed iets. Wie cellen zwaar belast kan het geluk hebben dat de cellen warmer worden en niet te snel afkoelen. Doordat de cellen juist iets opwarmen gaat de interne weerstand ook wat omlaag. Warmere accu's presteren beter.

Voor @Vlassie1980 zou het een uitkomst zijn zo'n hoes want deze warmte is juist wel goed.

• Vlassie1980
Dit kwam ook al naar voren op de Facebook groep Speed Pedelec groep der Lage Landen. Ik heb een accuhoes op mijn vorige fiets gehad en qua actieradius merkte ik niks. Was wel fijn die hoes omdat de accu wat meer beschermd was tegen vallen en stoten maar de verschillen met of zonder hoes waren amper merkbaar.

Misschien was het meer zichtbaar wanneer de Bosch display absolute percentages gaf en niet alleen maar 5 blokjes.

Die accu van mij is gigantisch, dus daar een hoes voor vinden gaat lastig worden :P

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Vlassie1980 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:12:
Dit kwam ook al naar voren op de Facebook groep Speed Pedelec groep der Lage Landen. Ik heb een accuhoes op mijn vorige fiets gehad en qua actieradius merkte ik niks. Was wel fijn die hoes omdat de accu wat meer beschermd was tegen vallen en stoten maar de verschillen met of zonder hoes waren amper merkbaar.

Misschien was het meer zichtbaar wanneer de Bosch display absolute percentages gaf en niet alleen maar 5 blokjes.

Die accu van mij is gigantisch, dus daar een hoes voor vinden gaat lastig worden :P
Waar denk je dat deze info uit kwam? Precies... die groep. Hoi :D

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
zonnefreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Ik denk dat het wel goed is. Het voordeel van wat stroever draaiende trappers is dat als je er per ongeluk van af schiet, dat ze dan een halve slag later weer goed staan. Is tenminste mijn persoonlijke bevinding.
Ik schiet echt vrijwel nooit van m'n trappers af. Lijkt me eigenlijk wel een nadeel omdat het constant energie kost. Maar ik las ergens anders ook dat het de afdichtingen kunnen zijn die nog even moeten inslijten, we zullen zien...

• BertV

BertV

Handgemaakt

OgWok schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:53:
[...]

"Ik heb reeds 14000 km gereden met de 500w van Bosch en helemaal geen teruggang in capaciteit
Wel gebruik ik de neopreen accuhoes...Maar ook hier zeggen sommigen dat dit niks helpt..Weet wel beter...
."

Te mooi om waar te zijn?
Hier met bijna 10000 km ook geen merkbare achteruitgang van de accu.
Ze zijn prijzig, maar dus best in orde.

Ik rij zonder accuhoes.

Gisterochtend was het -2, vanochtend 5 graden.
Je merkt maximaal 300 meter verschil in het moment waarop het eerste indicatiestreepje verdwijnt.
Het klinkt alsof dit verschil weg zou vallen in allerlei variabelen, maar het blijkt echt zo voorspelbaar.

De accuhoes moet gewoon werken, isolatie en eigen warmte.
Maar bovenstaand geeft ook wel aan dat het verschil minimaal is.

• bgttje
Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:40:Kerel, stop anders met die dropbox-linkjes en upload je foto's eens op tinypic ofzo. Dit werkt voor geen meter.
Aangepast......sorry!

Verwijderd

Reclame voor een product maken is op het forum niet toegestaan.

[ Voor 81% gewijzigd door deepbass909 op 11-01-2018 14:56 ]

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:12:

Misschien is je wederhelft zo lief er een op maat voor je te maken :) Wie niet waagt wie niet wint.

Zo was ik midden december ineens mijn wanten en muts kwijt. Deze zitten met een regenpak samen altijd in mijn fietstas. Ineens kwam mijn vrouw aanzetten met brandschone wanten en muts. Ze had ze uitgewassen en lekker in de wasverzachter gezet. Daar was ik wel blij mee, maar ik voelde me net een Robijnbeertje op de fiets want het ruikt zo lekker. Ik vond het een lief gebaar :)

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Weg vanwege citaat.

[ Voor 93% gewijzigd door deepbass909 op 11-01-2018 14:57 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:43
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:29:
Helpen die catears ook tegen oorpijn alsgevolg van (rij)wind?
Je hebt minder luchtdruk op je oren dus dat kan zeker helpen, maar ik zou ook een buff (dun mutsje, 3 eurie Decathlon) proberen. In de zomer dan vervangen door een bandana.

Ik gebruik een Buff in combi met catears.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Hello! Graag zoek ik ervaringen/meningen/ideeën hierover, n.a.v. mijn post van een paar dagen terug. Via Facebook ben ik in contact met iemand die een Gazelle Cityzen Speed heeft, bouwjaar 2017. 500 watt platina-accu, met helm en nu in onderhoud, maar ik kan hem overnemen voor 2000 euro. Wat zijn jullie gedachten bij deze deal? Ze wilden hem na onderhoud terugverkopen aan de dealer, maar zagen mijn oproep en denken: 1 op 1 krijgen we er meer voor, en ik betaal minder dan bij de dealer. Ik zou hem graag aanschaffen, gezien de flinke actieradius die het model met de grootste accu met zich meebrengt. Het wordt een investering, waar ik ook kom te werken in de buurt. Ook naar mijn ouders zo'n 35 km verderop wordt het opeens VEEL aantrekkelijker om heen te rijden. Gewone fiets is kan op zich wel, veel buitengebied en het is niet onmogelijk, en gratis maar traag. Met de auto ben je al snel 10 euro benzine voor een retourtje verder. Daarnaast vind ik het ook wel lekker om af en toe een rit te maken, en mijn sociale kring zit 15 km verderop. Doe je niet continu dagelijks in buitengebied waar de wind vrij spel heeft. En wat zijn de bijkomende kosten, verzekering denk ik en overschrijving?
Racing_Reporter schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:21:
Op dit moment zit ik nog heel erg te twijfelen of ik een speed pedelec ga halen, of een goede basisfiets ga proberen te kopen met een bijbehorende set elektra. Mijn budget is beperkt, maar hebben jullie nog aanraders waarmee ik zo goedkoop mogelijk uit ben? Ik zal zéker niet bezuinigen op de kwaliteit vd cellen vd accu, dat is de helft van het werk, anders ben je na een jaar verder van huis. 250w schijnt de max te zijn op de weg, maar iets kopen en de begrenzer eraf halen zorgt wel dat je onverzekerd rond rijdt en de vinger krijgt met ongelukken, aangezien er aan gemorreld is. Een gewone elektrische fiets, mwa, ik rijd zelf ook al iets van 23 gemiddeld. Deze twee opties vallen voor mij dus echt af!

[ Voor 25% gewijzigd door Racing_Reporter op 11-01-2018 12:33 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Hoeveel km heeft die Gazelle SP gereden? 2000 is een normale prijs als het een fiets is met weinig km's en goed onderhoud. Ik zie dat een nieuwe al snel tegen de 4000,- kost.
De prijs is flink omhooggegaan in vergelijking met 2017.
Ze denken nu zeker Stromer te zijn met een geïntegreerde accu. >:)

35km is te doen op 1 acculading. Je moet dan zo'n 3.5 uur blijven bij je ouders voor een volle accu.
Ik lease, dus het geen bijkomende kosten, dat gaat je je kop ook niet kosten.
Maar als je 'm echt als autovervanger gebruikt en dit via een dealer gaat onderhouden loop je leeg.
Derailleur + middenmotor, geen goedkoop huwelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 11-01-2018 14:02 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

BertV schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:57:
Hoeveel km heeft die Gazelle SP gereden? 2000 is een normale prijs als het een fiets is met weinig km's en goed onderhoud. Ik zie dat een nieuwe al snel tegen de 4000,- kost.

35km is te doen op 1 acculading. Je moet dan zo'n 3.5 uur blijven bij je ouders voor een volle accu.
Maar als je 'm echt als autovervanger gebruikt en dit via een dealer gaat onderhouden loop je leeg.
Hij is inderdaad weinig gebruikt, ik geloof ongeveer 1800 km. Ach, Stromer is overrated, het mag wel ietsje minder qua kwaliteit, als de kosten er ook naar zijn ;)

Waar lease jij? Het zou inderdaad een autovervanger moeten worden voor woon/werkverkeer, maar ik ben van plan om hem te onderhouden bij de lokale fietsenmaker, eentje die er al echt een tijd zit en een goede winkel heeft. Dus niet een veredelde fietsenstallingbeheerder ;)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Friesland lease... prettige kleinere organisatie hoor, maar ze beginnen er (in mijn geval) achter te komen dat je geen onbeperkte km's kan aanbieden voor een vaste prijs.

Ik betaal nu al een bedrag (170,- incl.) waar je al bijna een kleine auto van kunt leasen dus de prijs verder omhoog is niet echt een oplossing.

• doek55

Een nieuwe uit 2017 was nog voor rond de €2.800 te krijgen, alleen is de bijbehorende 500Wh accu uitverkocht. Voor €2.600 kun je nog wel de 400Wh krijgen. Ik vraag mij alleen wel af hoe realistisch het is om op hoge snelheid 35km af te leggen met 500Wh, oftewel 14,3Wh/km en dan is de accu echt helemaal leeg, maar waarschijnlijk schakelt het systeem al eerder uit?

• BertV

BertV

Handgemaakt

doek55 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Ik vraag mij alleen wel af hoe realistisch het is om op hoge snelheid 35km af te leggen met 500Wh, oftewel 14,3Wh/km en dan is de accu echt helemaal leeg, maar waarschijnlijk schakelt het systeem al eerder uit?
Het is zeker haalbaar onder niet al te gekke weersomstandigheden.
Ik kan een aantal zwakke punten opnoemen van de Cityzen, maar onzuinigheid is daar geen van.
Toch een voordeel van derailleur en middenmotor. Wellicht helpt ook mee dat de top 40km/u is, en geen 45.

• doek55
Dat maakt inderdaad een verschil, want 5km/u extra geeft al snel 25% meer luchtweerstand.

• Vlassie1980
Inmiddels de accu van mijn Green Mover bij de dealer gebracht, die gaat naar BMZ in Duitsland voor analyse. Vanmorgen was de accu al zeer snel leeg bij weinig wind waardoor ik niet eens 26 km enkele reis op full speed kan rijden. Ik vind dit zwaar teleurstellend.

Ben benieuwd of ze iets kunnen vinden, fiets is 9 maanden oud en heeft 6400 gelopen. Denk dat hij per km 22Wh gebruikt, een Stromer doet dat veel efficienter.

We wachten het wel af, heb een Trek XM700+ met 400Wh accu als leenfiets.

• roffeltjes
Op zich eens dat je veel slijtage krijgt, maar als ik zie wat mijn collega's kwijt zijn aan de toet-toet is het pinda's.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik las op facebook een artikel over accu batterijen, hierbij de link:
https://elektrischefietse...peratuursinvloed-gevolgen

• BertV

BertV

Handgemaakt

roffeltjes schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Op zich eens dat je veel slijtage krijgt, maar als ik zie wat mijn collega's kwijt zijn aan de toet-toet is het pinda's.
Hoeveel km's rijden ze? En ook belangrijk, hoe duur is de fietsenmaker?
Mijn fietsenmaker die kan wel rekenen.

Ik bezoek iedere +/- 3500km, 4 maal per jaar de tandwiel-juwelier.
Dit kost (gemiddeld) per bezoekje 250,-.

Daarbij is dit ook nog de slijtage vanaf een verse fiets. Volgens het contract moeten ze 'm nog twee jaar in leven houden.

Lease. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 12-01-2018 12:53 ]

• roffeltjes
Ik vind dat vrij prijzig. Een goede 10 speed cassette is 50,-, een ketting 20-50,- (afhangende van hoe gek je het maakt... goedkope KMC en Shimano kettingen zijn prima!). Het vervangen van dit spul is supersimpel. Ik doe weinig zelf, maar als mijn FM dat soort bedragen zou rekenen doe ik het zelf wel. Een ketting zweep en binnen 5 minuten heb je een nieuwe cassette.

BTW: hoe duurder je cassette en ketting, hoe lichter... en dus minder slijtvast. Zeker bij dit soort verbruiksspul is de goedkoopste range helemaal geen gek idee. Ik heb een racefiets met Campa Record spul, maar ik rij altijd met de "goedkope" Veloce casette/kransen, scheelt me al snel 150 euro per cassette(!!!). Ik ben wel goed... maar niet gek :)

Maar als ik hoor wat een checkup kost bij een garage en wat het kost om electronica in een auto te laten fixen is het nog steeds pinda's. maar goed, dat is wat ik hoor aan geklaag bij de koffieautomaat. Ik weet van auto's nog minder dan van smeermiddelen :+

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:50
Daarom gewoon terug naar 7 speed als je het niet nodig hebt. 15 euro cassette en 10 ketting. Af en toe nieuw voorblad is je 20~30 euro. Of de bafang voorbladen die je voor 10 euro stuk kan krijgen.

Onderhoud valt dan wel mee hoor.

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:46:
Inmiddels de accu van mijn Green Mover bij de dealer gebracht, die gaat naar BMZ in Duitsland voor analyse. Vanmorgen was de accu al zeer snel leeg bij weinig wind waardoor ik niet eens 26 km enkele reis op full speed kan rijden. Ik vind dit zwaar teleurstellend.

Ben benieuwd of ze iets kunnen vinden, fiets is 9 maanden oud en heeft 6400 gelopen. Denk dat hij per km 22Wh gebruikt, een Stromer doet dat veel efficienter.

We wachten het wel af, heb een Trek XM700+ met 400Wh accu als leenfiets.
Ik vermoed wel dat ze iets gaan vinden. Waarschijnlijk toch een paar cellen niet goed meer. Maar neem niet weg dat het balen is.

Ik heb trouwens voor mij zelf de knoop doorgehakt. Ik heb 3 12 volt 7 Ah accu's besteld om eens te kijken of ik hiermee mijn bereik een stuk groter kan krijgen in combinatie met de bosch performance speedmotor.
Ik heb al wel wat ideeën hierover en als het goed werkt dan post ik het hier nog wel. We blijven toch tweakers :) '

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33

BCC

Ik heb een JonnyLoco bakfiets net een middenmotor. Dat gaat als de brandweer, maar stoppen is lastiger. Er zitten nu remschijven op met kabels, en je blijft de voorwielen afstellen want je krijgt ze bijna niet gelijk, waardoor je bij remmen links of rechtsaf gaat. Aangezien een auto dit ook niet doet - bestaan er ook remverdelers voor zoiets? Of moet ik dan over naar hydraulisch oid?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• zonnefreak
BCC schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:25:
Ik heb een JonnyLoco bakfiets net een middenmotor. Dat gaat als de brandweer, maar stoppen is lastiger. Er zitten nu remschijven op met kabels, en je blijft de voorwielen afstellen want je krijgt ze bijna niet gelijk, waardoor je bij remmen links of rechtsaf gaat. Aangezien een auto dit ook niet doet - bestaan er ook remverdelers voor zoiets? Of moet ik dan over naar hydraulisch oid?
pfft dat is niet handig geconstrueerd. Heb je voor je voorremmen dan 1 handrem die beide remmen tegelijk moet bedienen?

Als dit zo is dan lijkt het mij bijna onmogelijk om die remkrachten goed verdeeld te krijgen.
Dan kun je misschien nog beter 1 remhendel bijplaatsen voor de linkerkant of de rechterkant dan kun je zelf handmatig je remkrachten verdelen. Misschien werkt dit wel beter naar behoren.
Mits je geen remhendel hebt voor je achterwiel natuurlijk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met twee remmen lijkt het me ook lastig. Dat remt als een tractor, daar is het een feature om haakse bochten te kunnen maken, maar op hogere snelheden heb ik toch liever een rem die het regelt.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 14-01-2018 15:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BCC

BCC

Links heeft twee kabels inderdaad en rechts zit de rem voor achter. Hoe lost een auto dit op? Een Trike heeft een vaste achteras met maar 1 rem. Bestaan er ook zelfstellende schijfremmen voor fietsen?

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 14-01-2018 17:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• jimh307
  • Niet online

Terecht een +1

Je legt precies bloot waar de pijn zit. Als je 15000 kilometer gereden hebt en je betaalde zeg maar 3500 euro voor een nieuwe fiets dan ben je an sich alleen al 23 cent per kilometer kwijt zonder enig onderhoud en vervanging van je accu. Ik heb het wel eens goed berekend en dan kom ik uit op ongeveer 30 cent per kilometer. Brose en NuVinci is een mooi huwelijk, maar het knaapje is de ketting. Je zult om de 5000 kilometer de ketting moeten vervangen. Dan 2 keer per jaar een grote onderhoudsbeurt en het gaat hard. Ik denk dat het reëel is om 200 euro per jaar te rekenen als je de fiets laat onderhouden door een dealer.

Om te weten wat de fiets aan het eind van jouw bezit gekost heeft per kilometer deel je alle gemaakte kosten door de kilometerstand.

Ach ja, met dezelfde berekening voor de auto mag ik krap 60 cent per kilometer aftikken. Het is duur, weet ik.

@Vlassie1980 Laat ons alsjeblieft weten wat de oorzaak van de klacht was. Ik ben wel heel benieuwd .

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 14-01-2018 17:25 . Reden: Toevoeging ]

• BCC

BCC

Marzman schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:46:
Met twee remmen lijkt het me ook lastig. Dat remt als een tractor, daar is het een feature om haakse bochten te kunnen maken, maar op hogere snelheden heb ik toch liever een rem die het regelt.
Juist.
Het enige wat ik kan verzinnen is hydraulische remmen plaatsen en dan zelf een Y in de leiding zetten. Maar ik ben bang dat dan het rem reservoir te klein is. En of dezelfde druk resulteert in dezelfde remkracht is natuurlijk ook nog maar de vraag, alternatief is een dubbele hendel met een H er achter of zijn er tegenwoordig voorremmen met dubbele schijf?

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 14-01-2018 18:49 ]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe klein is dan het remreservoir? Toch niet een paar CC?

• Torched
Niet bijster groot, maar in principe zou je de remmen zo afkunnen stellen dat ze bijna op de remschijven liggen. Dan zou je net genoeg pull moeten hebben voor goed remmen.

Anders zou ik inderdaad gewoon 2 remhendels aan dezelfde kant doen zodat je kan moduleren.
Laatste optie is naar betere remklauwen gaan. BB7 van avid is goed. Kost alleen wel even wat.

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 18:46
roffeltjes schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:33:
[...]

Iets heel anders:

Bosch stapt af van de interne overbrenging en komt net als Ymaha met Direct drive motoren. Helaas weer met een nieuwe form factor, dus niet backwards compatibel. Volgens ingewijden:

- Stil(ste?)
- Net als Yamaha snel aansprekend
- Mogelijkheid tot voorderaileur

Het schijnt fantastisch te rijden, maar dat heb ik van horen zeggen. Maar Bosch heeft ervaring met mid motoren en ze hebben nog geen misser uitgebracht, dus ik ben hoopvol, al zit ik totaal niet in de markt voor een nieuwe fiets (wil nog jaren verder op deze fiets).
Dit vind ik als Yamaha Middenmoter gebruiker erg interessant en willicht eindelijk een alternatief voor de Yamaha en dus meer keuze mogelijkheden.
Is er al meer bekend over deze ontwikkeling of is dit allemaal nog niet officieel naar buiten gebracht.

Kan er namelijk nog niks over vinden.

• zonnefreak
zonnefreak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 22:49:
[...]

Ik vermoed wel dat ze iets gaan vinden. Waarschijnlijk toch een paar cellen niet goed meer. Maar neem niet weg dat het balen is.

Ik heb trouwens voor mij zelf de knoop doorgehakt. Ik heb 3 12 volt 7 Ah accu's besteld om eens te kijken of ik hiermee mijn bereik een stuk groter kan krijgen in combinatie met de bosch performance speedmotor.
Ik heb al wel wat ideeën hierover en als het goed werkt dan post ik het hier nog wel. We blijven toch tweakers :) '
Ik ben ondertussen hiermee aan het proberen geweest. In eerste instantie ging dit goed. Het bereik bleef in eerste instantie maar op 18 km staan. Dit bleef zo ongeveer over een afstand van 10km fietsen staan, en plotseling stopte de ondersteuning. Eerst de externe accu losgemaakt en daarna de fiets uit en terug aan gezet. Zo een aantal keren kunnen doen, maar vanochtend gaf hij toch een foutcode 550 door. (Een niet toegestane verbruiker werd herkend) Dit werkt dus nog niet goed. Maar goed we gaan het rustig verder proberen. :)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
zonnefreak schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:41:
[...]

Ik ben ondertussen hiermee aan het proberen geweest. In eerste instantie ging dit goed. Het bereik bleef in eerste instantie maar op 18 km staan. Dit bleef zo ongeveer over een afstand van 10km fietsen staan, en plotseling stopte de ondersteuning. Eerst de externe accu losgemaakt en daarna de fiets uit en terug aan gezet. Zo een aantal keren kunnen doen, maar vanochtend gaf hij toch een foutcode 550 door. (Een niet toegestane verbruiker werd herkend) Dit werkt dus nog niet goed. Maar goed we gaan het rustig verder proberen. :)
Wat voor accu's zijn het? De lithium accu's van e-bikes zijn doorgaans 10S, dus 10x3.6V=36V nominaal.
42V wanneer volledig vol. Jouw 12V accu's moeten daar wel netjes op aansluiten qua voltage.

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Wat voor accu's zijn het? De lithium accu's van e-bikes zijn doorgaans 10S, dus 10x3.6V=36V nominaal.
42V wanneer volledig vol. Jouw 12V accu's moeten daar wel netjes op aansluiten qua voltage.
Ik heb met de spanningsmeter altijd de Bosch accu gemonitord en deze word niet verder opgeladen dan 41,6 Volt. De accu's die ik aan het gebruiken ben zijn Ultracell 12 Volt 7Ah accu die met een maximale spanning van 15,0 Volt geladen mogen worden. Ik laad deze dan tot 13,8 Volt zodat je op de 13,8 x 3=41,6 Volt uitkomt. Deze word door middel van de aansluiting (voor de oplader aan de zijkant van de accuhouder)
verbonden. Ik zit te dubben of dat ik iets van een elektronische stroombegrenzing zeg max 3 of 4 Amp bij de externe accu moet gaan toepassen, zodat de computer dan wel voor de gek te houden is. de computer ziet namelijk ook wel dat de spanning niet verder afneemt terwijl er toch een redelijk vermogen word gevraagd.
Ik vermoed dat de inwendige weerstand van de externe accu een stuk lager ligt dan de originele accu, maar misschien vergis ik mij daar in.

Als ik de capaciteit wil uitrekenen van de externe accu dan wordt dit toch 36 Volt x 7Ah = 250Wh?
Als ik mij niet vergis kan de fietsenmaker de instellingen van de accu aanpassen van 400 naar 500Wh. Misschien is dit ook nog een oplossing hiervoor.?

• jimh307
  • Niet online
Loodaccu's ??!

Dan kan het kloppen dat het voltage bij een volle accu niet inzakt. Als Loodaccu's helemaal vol zijn kun je zeer kortstondig een grote stroom trekken zonder dat het voltage inzakt; echter houden ze dit maar heel kort vol. De interne weerstand bij Loodaccu's is alleen laag in de eerste 20% van de ontlading, daarna gaat het zeer hard en kakt het voltage wel degelijk in elkaar.

Altijd leuk om even te experimenteren, maar houdt in je achterhoofd dat je met hetzelfde wattage minder ver kan komen dan met een gelijk Lithiumpack.
Een Lithiumaccu heeft in het begin al een 'iets' hogere interne weerstand, maar ze houden het heel lang vol tot de laatste 2% en dan ben je 'eigenlijk' al te ver gegaan.

Leuk experiment @zonnefreak :)

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Hoeveel km's rijden ze? En ook belangrijk, hoe duur is de fietsenmaker?
Mijn fietsenmaker die kan wel rekenen.

Ik bezoek iedere +/- 3500km, 4 maal per jaar de tandwiel-juwelier.
Dit kost (gemiddeld) per bezoekje 250,-.

Daarbij is dit ook nog de slijtage vanaf een verse fiets. Volgens het contract moeten ze 'm nog twee jaar in leven houden.

Lease. _/-\o_
Dat is me nogal aan de prijs :/

Al is het lease, het kost wel 1000 euro per jaar aan tandwieltjes en kettingen. Was ik het die schreef dat de ketting op mijn fiets na 5000 kilometer al vervangen mag worden .?. Dat kost me dus hooguit 2 keer per jaar 60 euro totaal. Nieuwe ketting, nieuw achterblad en montage.
Nee, dan heb ik echt niets te klagen en al draait een NuVinci naaf wat zwaarder dan een derailleur, dan heb je in een half jaar tijd heel die NuVinci naaf al terugverdiend!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Ik heb met de spanningsmeter altijd de Bosch accu gemonitord en deze word niet verder opgeladen dan 41,6 Volt. De accu's die ik aan het gebruiken ben zijn Ultracell 12 Volt 7Ah accu die met een maximale spanning van 15,0 Volt geladen mogen worden. Ik laad deze dan tot 13,8 Volt zodat je op de 13,8 x 3=41,6 Volt uitkomt. Deze word door middel van de aansluiting (voor de oplader aan de zijkant van de accuhouder)
verbonden. Ik zit te dubben of dat ik iets van een elektronische stroombegrenzing zeg max 3 of 4 Amp bij de externe accu moet gaan toepassen, zodat de computer dan wel voor de gek te houden is. de computer ziet namelijk ook wel dat de spanning niet verder afneemt terwijl er toch een redelijk vermogen word gevraagd.
Ik vermoed dat de inwendige weerstand van de externe accu een stuk lager ligt dan de originele accu, maar misschien vergis ik mij daar in.
Gok dat dit ook standaard afgeschermd is door Bosch en consorten.

Als ik de capaciteit wil uitrekenen van de externe accu dan wordt dit toch 36 Volt x 7Ah = 250Wh?
Als ik mij niet vergis kan de fietsenmaker de instellingen van de accu aanpassen van 400 naar 500Wh. Misschien is dit ook nog een oplossing hiervoor.?
De 7AH geld natuurlijk enkel als je 'm volledig laad en ontlaad. Dat doe je nu dus niet.
Accucapaciteit kun je niet instellen.... Wat hij hoogstens kan doen is de maximale laad- en ontlaad spanningen dichter bij het nominale voltage leggen, maar ik moet de eerste fietsenmaker nog tegenkomen die echt weet waar hij het over heeft op accu(techniek)gebied.

Maar loodaccus idd? Why? Voor nagenoeg niets knutsel je een nieuw accupack in elkaar met een Ali case en INR18650M26's oid.

• zonnefreak
bbbrumbrum schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:49:
[...]

De 7AH geld natuurlijk enkel als je 'm volledig laad en ontlaad. Dat doe je nu dus niet.
Accucapaciteit kun je niet instellen.... Wat hij hoogstens kan doen is de maximale laad- en ontlaad spanningen dichter bij het nominale voltage leggen, maar ik moet de eerste fietsenmaker nog tegenkomen die echt weet waar hij het over heeft op accu(techniek)gebied.

Maar loodaccus idd? Why? Voor nagenoeg niets knutsel je een nieuw accupack in elkaar met een Ali case en INR18650M26's oid.
Kijk ik kon deze accu's echt voor weinig geld bestellen, minder dan 40 euro. Ik was benieuwd of ik het zo aan de praat kon krijgen. Mijn eigen accu is nog tiptop in orde maar als je voor minder dan 50 euro dan een kilometer of 30 verder kunt komt komen met een speedpedelec is dat wel leuk meegenomen. :)

• Opperpanter2
zonnefreak schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Kijk ik kon deze accu's echt voor weinig geld bestellen, minder dan 40 euro. Ik was benieuwd of ik het zo aan de praat kon krijgen. Mijn eigen accu is nog tiptop in orde maar als je voor minder dan 50 euro dan een kilometer of 30 verder kunt komt komen met een speedpedelec is dat wel leuk meegenomen. :)
Heb je er wel voor gezorgd dat de accu's elkaar niet kunnen gaan opladen/ontladen?
Als je 2 accu's parallel zet, zeker van verschillende chemie en verschillende 'state of charge', gaat er altijd eentje zijn die sneller leeggaat. De andere gaat dan die legere bijladen als het ware.

Op endless sphere zie ik de vraag vaak voorbijkomen, volgens moet je er een diode o.i.d. tussen hebben om deze onderlinge laadstromen te voorkomen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als ik het goed begrijp heb je de Sealed Lead Acid accu's in serie op de laadstekker van de Bosch accu aangesloten met de gedachte dat je de Bosch accu bijlaad tijdens het rijden met de fiets?
Dat gaat natuurlijk alleen maar op voor de 1e xx km'ers want daarna zal de EMK van de SLA accu al zoveel gedaald zijn dat ie praktisch niets meer laadt.

Ik vraag mij ook af of de BMS van de Bosch accu dit allemaal wel aan kan, bijladen tijdens verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 16-01-2018 06:56 ]

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:00:
[...]

Heb je er wel voor gezorgd dat de accu's elkaar niet kunnen gaan opladen/ontladen?
Als je 2 accu's parallel zet, zeker van verschillende chemie en verschillende 'state of charge', gaat er altijd eentje zijn die sneller leeggaat. De andere gaat dan die legere bijladen als het ware.

Op endless sphere zie ik de vraag vaak voorbijkomen, volgens moet je er een diode o.i.d. tussen hebben om deze onderlinge laadstromen te voorkomen.
Goeie tip van jou. Ik had dat inderdaad niet gedaan. Ga gelijk even proberen deze te bestellen en nog wat andere snuisterijen. :)

• zonnefreak
racinfo schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:43:
Als ik het goed begrijp heb je de Sealed Lead Acid accu's in serie op de laadstekker van de Bosch accu aangesloten met de gedachte dat je de Bosch accu bijlaad tijdens het rijden met de fiets?
Dat gaat natuurlijk alleen maar op voor de 1e xx km'ers want daarna zal de EMK van de SLA accu al zoveel gedaald zijn dat ie praktisch niets meer laadt.
Nee ik heb gemerkt dat als juist de spanning wat verder in elkaar zakt dat dan juist die 3 losse accu's het overnemen en zodoende de bosch accu bijladen.

• zonnefreak

Ik vraag mij ook af of de BMS van de Bosch accu dit allemaal wel aan kan, bijladen tijdens verbruik.
Nee dat kan hij ook niet goed. Nouja in zovere hij kan het niet hendelen dat de spanning op het zelfde niveau blijft. Hierdoor blijft het bereik het zelfde, echter het bereik loopt veel langzamer terug dan dat die bms verwacht. Op een gegeven moment gooit hij de ondersteuning dan ook uit.
Waarschijnlijk ter bescherming van het systeem.

• Opperpanter2
Hij heeft ze denk ik parallel aangesloten. In serie zou het voltage verhogen/verdubbelen.

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Hij heeft ze denk ik parallel aangesloten. In serie zou het voltage verhogen/verdubbelen.
De 3 losse accu's staan in serie geschakeld om zo tot de 42 volt te kunnen komen. En deze staan dan parallel met de bosch accu aangesloten. (Even ter verduidelijking)

• zonnefreak
Het lastige in deze kwestie is vooral dat de gehele fiets door een can bus systeem in de gaten word gehouden. Ik eerste instantie had ik gedacht da t ik door de laadstroom te beperken dat het dan misschien zou lukken. Maar dat gaat hem niet worden. Misschien kan ik beter met een soort timer kan gaan werken. Stel bijvoorbeeld eerst 45 seconden laden en 15 seconden rust. En dan zo steeds verder. Dan ziet de computer dat de spanning toch wat sneller in elkaar zakt en geeft hij misschien geen tegen stribeling. Kortom ik ben er nog niet.

• jimh307
  • Niet online
Wil je echt goede cellen in huis halen dan raad ik je natuurlijk mijn huismerk aan:
Panasonic NCR18650B - MH12210 3.7 volt 3400 mAh
Laat het toevallig zo zijn dat exact dezelfde cellen ook in mijn fietsaccu zitten. Toeval bestaat dus en ik ben naar klanten toe ook lovend over deze NCA cellen. Ze kunnen heel goed tegen koude en dat merk ik ook aan mijn fiets. Vanmiddag naar de huisarts toe geweest en de accu 6 uur buiten in de fiets laten zitten omdat ik ook mijn avondronde erop gereden heb. Het vermogen kakt 0,0 in. Ze doen het goed en deze cellen zijn behalve veilig ook mechanisch stabiel (geen anode van siliconen welke uitzet bij ontlading) en ze gaan lang mee.

@zonnefreak zet jij er wel een schottky diode tussen? Het van elkaar gaan laden kan de lithiumcellen in je accupack langzaam vernietigen. Als de loodaccu je Bosch pack gaat opladen gebeurt dat met zeer hoge stroom. Daar doet een schottky diode ook niets tegen. Het voorkomt wel dat er ineens een zeer en zeer hoge stroom gaat lopen van de Boschaccu naar de Loodaccu.

Ga je professioneel een extender bouwen, kies het liefst dezelfde cellen als die in je Boschaccu en beperk de stroom die onderling kan gaan vloeien. Ik vraag me wel af of een dualpack geen betere optie is. Ik weet dat Bosch deze levert en het is de meest veilige methode. Niet de goedkoopste methode overigens. De Panasonic cellen voldoen ook, maar die zijn duur (mits de MH12210 versie) want je hebt meer types op de markt zoals de 'D' serie en die zijn minder goed, maar al vanaf 2 euro per cel verkrijgbaar.

Welke cellen Bosch gebruikt weet ik niet, maar ik vermoed geen Panasonic cellen, maar Sanyo cellen (denk ik). Bosch gebruikt cellen die een hogere ontlaadstroom aankunnen, maar zoals de wetten van de chemie betaamd betekend een hoger af te geven vermogen dat de capaciteit verminderd. Je moet dan gaan kijken naar de Lithium Mangaan cellen.

243 Wh per kilo doen ze en dat is een hoge capaciteit, de hoogste onder de 18650 cellen beschikbaar.
Dit zijn de zogenaamde energiecellen. Er is meer elektrolyt aanwezig en een kleine reactief oppervlak. Dit betekend dat je ze maar relatief langzaam mag ontladen wil je de hele capaciteit kunnen benutten. Maximaal 0,5C en liefst nog minder. Het voordeel van deze groene cellen is de betrouwbaarheid. Ze halen hun capaciteit ook als het niet precies 25 graden is en ze zijn makkelijk te puntlassen.

Laat ons vooral weten hoe je het voor elkaar gaat krijgen. Ik juich elk stukje hobby in deze toe :)

• bgttje
jimh307 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:09:
Panasonic NCR18650B - MH12210 3.7 volt 3400 mAh
Zijn deze beter dan de Sanyo 18650GA cellen???Die hebben trouwens wel last van de kou.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 17-01-2018 09:57 ]

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:00:[...]Heb je er wel voor gezorgd dat de accu's elkaar niet kunnen gaan opladen/ontladen?
Als je 2 accu's parallel zet, zeker van verschillende chemie en verschillende 'state of charge', gaat er altijd eentje zijn die sneller leeggaat. De andere gaat dan die legere bijladen als het ware. Op endless sphere zie ik de vraag vaak voorbijkomen, volgens moet je er een diode o.i.d. tussen hebben om deze onderlinge laadstromen te voorkomen.
Diodes werken niet echt lekker. Teveel verlies bij hoge stroomsterktes(25A) ook als je er 5 parallel zet(wel minder natuurlijk). Daarom heb ik bij mijn 2 accu systeem voor een relais omschakelaar gekozen. Minder verlies=warmte=afstand.

• jimh307
  • Niet online
bgttje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Zijn deze beter dan de Sanyo 18650GA cellen???Die hebben trouwens wel last van de kou.
Ja, zeker.

Het heeft te maken met zuiverheid en interne weerstand. De Sanyo cellen hebben een (te) grote hoeveelheid elektrolyt om goed in performance te zijn. Als je diverse nieuwe cellen tegelijk zou testen dan zullen er nauwelijks verschillen zijn, maar hoe is de interne weerstand over zeg maar 2 jaar. Leg je dan deze cellen naast elkaar dan zal het verschil alleen maar groter worden. Voor de meeste voldoen de Sanyo cellen meer dan prima, maar om het uiterste uit een cel te halen qua leeftijd zijn de Panasonic cellen beter. Ook kun je de Panasonic cellen wat meer belasten zonder dat het voltage daalt en dat is verlies. De Sanyo's zullen sneller warm worden.
Dan de mechanische stabiliteit. Sanyo gebruikt een siliconen anode welke uitzet en krimpt en dit is noodzakelijk om de 3500 mAh te kunnen halen. De Panasonic cellen hebben geen siliconen anode zodat ze mechanisch stabieler zijn. Des te meer je tegen de grens van maximale capaciteit zit des te moeilijker kunnen ze de stroomvraag aan.

Maar als jij de Sanyo cellen koopt doe je alsnog een prima koop :) Het verhaal van mij is een beetje muggenzifterij en gaat pas tellen zodra de temperatuur afwijkt van de ideale 25 graden. Beter is uiteraard een standpunt, maar de Sanyo's voldoen meer dan prima voor de meeste toepassingen.
Het gaat pas echt tellen als je een kleine fietsaccu met deze cellen vol stopt en gaat fietsen in koude of als je ze met een hoog vermogen leeg trekt. De C-waarde is lager.

• bgttje
jimh307 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Ja, zeker.

Het heeft te maken met zuiverheid en interne weerstand. De Sanyo cellen hebben een (te) grote hoeveelheid elektrolyt om goed in performance te zijn. Als je diverse nieuwe cellen tegelijk zou testen dan zullen er nauwelijks verschillen zijn, maar hoe is de interne weerstand over zeg maar 2 jaar. Leg je dan deze cellen naast elkaar dan zal het verschil alleen maar groter worden. Voor de meeste voldoen de Sanyo cellen meer dan prima, maar om het uiterste uit een cel te halen qua leeftijd zijn de Panasonic cellen beter. Ook kun je de Panasonic cellen wat meer belasten zonder dat het voltage daalt en dat is verlies. De Sanyo's zullen sneller warm worden.
Dan de mechanische stabiliteit. Sanyo gebruikt een siliconen anode welke uitzet en krimpt en dit is noodzakelijk om de 3500 mAh te kunnen halen. De Panasonic cellen hebben geen siliconen anode zodat ze mechanisch stabieler zijn. Des te meer je tegen de grens van maximale capaciteit zit des te moeilijker kunnen ze de stroomvraag aan.Maar als jij de Sanyo cellen koopt doe je alsnog een prima koop :) Het verhaal van mij is een beetje muggenzifterij en gaat pas tellen zodra de temperatuur afwijkt van de ideale 25 graden. Beter is uiteraard een standpunt, maar de Sanyo's voldoen meer dan prima voor de meeste toepassingen.Het gaat pas echt tellen als je een kleine fietsaccu met deze cellen vol stopt en gaat fietsen in koude of als je ze met een hoog vermogen leeg trekt. De C-waarde is lager.
Thanx, weer wat geleerd ;) Misschien ook ns de B cellen proberen. Ik heb nog 2 accu's met PF cellen maar ik weet niet of die wel zo goed zijn. Hebben al een behoorlijke Ri!

• zonnefreak
jimh307 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:09:

@zonnefreak zet jij er wel een schottky diode tussen? Het van elkaar gaan laden kan de lithiumcellen in je accupack langzaam vernietigen. Als de loodaccu je Bosch pack gaat opladen gebeurt dat met zeer hoge stroom. Daar doet een schottky diode ook niets tegen. Het voorkomt wel dat er ineens een zeer en zeer hoge stroom gaat lopen van de Boschaccu naar de Loodaccu.

Laat ons vooral weten hoe je het voor elkaar gaat krijgen. Ik juich elk stukje hobby in deze toe :)
Je brengt mij plots wel op een idee zeg. Ik kan natuurlijk in serie met de plus leiding van de bosch accu een stevige diode zetten. En dit zelfde geintje dan ook voor de externe accu. De twee uiteinden van de diode's die verbinden met de rest van de fiets. Op die manier kan de ene accu de andere niet gaan opladen en andersom ook niet. Ik probeer wel altijd de spanningen van de accu's een beetje gelijk aan elkaar te krijgen voordat ik ga ze samen koppel. Tevens heb ik bij de externe accu een zekering van 10 amp geplaatst en deze is tot nu toe nog niet defect gegaan. De diode's die ik heb besteld kunnen 25 amp hebben.

Ik heb nu ook nog een aantal diode's over. Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen 1 of 2 in de oplader van de Bosch te plaatsen zodat de eindspanning wat lager blijft. Wel 1 keer per twee weken wel een keer volledig laden om de cellen te laten balanceren.

mmhm het word steeds leuker en interessanter. :)

• roffeltjes
Goed bezig jongens! het komt in de verste verte niet bij me op hier aan mee te doen, maar mijn bewondering is groot :)

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Nieuw record, complete 400Wh accu van m'n Razer leeg gereden in 25km :X Was niet zo'n goed idee om te gaan fietsen...

• roffeltjes
Wees blij dat je veilig bent aangekomen....

• APBaguette
Helaas niet geheel ongeschonden, wéér een Marathon Supreme kapot gereden :( Zal wel een tak geraakt hebben. Weer de zijwand gescheurd. De 2e in +/- 9400km.

• BertV

BertV

Handgemaakt

APBaguette schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:29:
Helaas niet geheel ongeschonden, wéér een Marathon Supreme kapot gereden :( Zal wel een tak geraakt hebben. Weer de zijwand gescheurd. De 2e in +/- 9400km.
Hier een dun metalen naaldje in de achterband; schwalbe energizer plus.
Het is geen opzet. Lijkt eerder afval.

Toch is de binnenband mirakuleus op meerdere plekken (?) gaar gestoken dat de binnenband vervangen moet worden.

De buitenband is na 9500km toch ook wel op kwa profiel.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 19-01-2018 09:22 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
BertV schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Hier een dun metalen naaldje in de achterband; schwalbe energizer plus.
Het is geen opzet. Lijkt eerder afval.
Wellicht gerelateerd aan https://www.ed.nl/eindhov...hovense-straten~ac4d8942/ en nog vele andere artikelen hierover?

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb daar niet gereden, maar het zou zo maar van zoiets afkomstig kunnen zijn.
De dag daarvoor nog triomfantelijk (inclusief een klap op eikenhout) geroepen dat ik nooit lek rijd.

• Torched
Ik reed vandaag ook wel behoorlijk hard over een paar boomtakken heen. Vooral in het donker zijn die soms slecht te zien of bijna niet uit te wijken. Dan is de combinatie 40km/u en 3~5 cm takken op het fietspad toch wat minder fijn.

Gelukkig geen lekke band.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 19-01-2018 13:38 ]

• roffeltjes
APBaguette schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:29:
Welke jaargang? Ik heb dat met de oudere jaargang ook (te vaak) gehad. De nieuwe(sinds 2016) bevallen een stuk beter.

Helaas speelt mazzel hier ook een rol in.. wellicht heb ik gewoon meer geluk.

• zonnefreak
Oke. Het tweaken met de diode in het oplaadapparaat voor de bosch fiets is prima gelukt. Met 1 diode in serie laad hij nu op tot 40,7 volt in plaats van de normale 41,6 volt. Ik heb hier ergens gelezen dat als de accu spanning tot deze spanning word opgeladen dat dan de laadcycli kan oplopen tot tussen de 1000 en 1200 keer. Ik zal wel 1x per 2 weken de accu helemaal vol laden om te voorkomen dat er anders misschien cellen in onbalans raken. Het bereik word wel een procent of 15 korter maar als ik daarmee de accu levensduur kan verdubbelen dan ben ik daar alleen maar blij mee. Meestal houd ik ergens tussen de 2 en 3 lampjes over als ik ben aangekomen. Maar ik heb een 2de oplader op mijn werk liggen en heb wat dat betreft geen problemen. :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:45
De bafang kit staat er op. Eerste testrit was leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DPyBhg9F2kY3C3XRZBERRyMH/medium.jpg

Verwijderd

vraagje:

Ik heb bij Fietsunie een voorwielmotor ombouwset gekocht en geplaatst.

Ik heb mijn bestaande verlichting gehouden, een Busch Muller Lumotec Lyt, die voorheen aangesloten was op een naafdynamo.

In de E-drive controller zit een omvormer verwerkt voor de verlichting. Fietsunie stelt dat op deze manier men zijn huidige koplamp kan aansluiten op de elektrische ondersteuning. Ik heb mijn verlichting dan ook aangesloten op een daarvoor voorziene connecter op de controller. Deze zou 6 V zijn.

Mijn achterlicht werkt wel maar mijn voorlamp brandt echter zeer zeer zwak, nauwelijks waarneembaar. Ik heb de connectors op de lamp al eens omgedraaid, maar zelfde resultaat. Mijn batterij is 36 V, 20,44 amp.

Zie ik iets over het hoofd of moet ik een nieuwe voorlamp kopen die speciaal voorzien is voor een e bike?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:42
edit: verkeerd gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door MalleEppie71 op 20-01-2018 20:00 ]

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 10:32
APBaguette schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:09:
Nieuw record, complete 400Wh accu van m'n Razer leeg gereden in 25km :X Was niet zo'n goed idee om te gaan fietsen...
Misschien is dit een idee? https://www.deingenieur.n...terstof-in-serieproductie

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:28:
vraagje:

Ik heb bij Fietsunie een voorwielmotor ombouwset gekocht en geplaatst.

Ik heb mijn bestaande verlichting gehouden, een Busch Muller Lumotec Lyt, die voorheen aangesloten was op een naafdynamo.

In de E-drive controller zit een omvormer verwerkt voor de verlichting. Fietsunie stelt dat op deze manier men zijn huidige koplamp kan aansluiten op de elektrische ondersteuning. Ik heb mijn verlichting dan ook aangesloten op een daarvoor voorziene connecter op de controller. Deze zou 6 V zijn.

Mijn achterlicht werkt wel maar mijn voorlamp brandt echter zeer zeer zwak, nauwelijks waarneembaar. Ik heb de connectors op de lamp al eens omgedraaid, maar zelfde resultaat. Mijn batterij is 36 V, 20,44 amp.

Zie ik iets over het hoofd of moet ik een nieuwe voorlamp kopen die speciaal voorzien is voor een e bike?
Meet eens de spanning over de koplamp terwijl die brandt, mogelijk trekt de lamp een hogere stroom dan dat de controller ter beschikking stelt.

Ook vraag ik mij af of de koplamp die eerder op een wisselspanning dynamo aangesloten was wel op de gelijkspanning van de controller kan werken.

• Dacuuu
  • Laatst online: 08:36
jimh307 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Ja, zeker.

Dan de mechanische stabiliteit. Sanyo gebruikt een siliconen anode welke uitzet en krimpt en dit is noodzakelijk om de 3500 mAh te kunnen halen. De Panasonic cellen hebben geen siliconen anode zodat ze mechanisch stabieler zijn. Des te meer je tegen de grens van maximale capaciteit zit des te moeilijker kunnen ze de stroomvraag aan.

Maar als jij de Sanyo cellen koopt doe je alsnog een prima koop :) Het verhaal van mij is een beetje muggenzifterij en gaat pas tellen zodra de temperatuur afwijkt van de ideale 25 graden. Beter is uiteraard een standpunt, maar de Sanyo's voldoen meer dan prima voor de meeste toepassingen.
Het gaat pas echt tellen als je een kleine fietsaccu met deze cellen vol stopt en gaat fietsen in koude of als je ze met een hoog vermogen leeg trekt. De C-waarde is lager.
Hoe zit dat dan?
De Panasonic NCR18650B 3350mAh - 6.7A geven ze 6.7A ontlaad stroom op, en bij de Sanyo NCR18650GA 3500mAh - 10A, dus 10A ontlaad stroom.

Dan kan je als je performance wil, toch beter de GA cellen pakken? En ze hebben ook iets meer mAh, dus je zou er ook iets verder mee kunnen fietsen? Graag uitleg. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 21-01-2018 16:54 ]

• Torched
Misschien, maar ik ben bang dat accu's nu al kleiner zijn met dezelfde omvang en gewicht tegen lagere kosten.

Staat of valt een beetje met infrastructuur van waterstof, en ik ben bang dat die ook al te langzaam gaat zijn omdat de accu auto haar opmars maakt.

Voor ondernemers die e-bikes willen inzetten en dichtbij zo'n waterstof station zitten is het prima natuurlijk.

Maar dan zit je weer met support, en extra accu's kopen is voor een bedrijf ook geen probleem. Een ebike met 4 accu's zal ongeveer hetzelfde kosten als deze fiets. En daar hoef je geen waterstof tankstation voor aan te leggen of met containers onder hoge druk te werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Torched op 21-01-2018 17:22 ]

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Ben op zoek naar een goede elektrische fiets, en ben nieuw in dit wereldje. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij op weg te helpen?

Mijn budget... Ik zou eigenlijk gewoon graag een goede fiets willen die niet kapot gaat na een jaar. Liefst zo goedkoop mogelijk, maar toch kwaliteit. Eentje van 25km/u. Ik wil hem elke dag gebruiken voor naar mijn werk. Eentje die zich toch wel bewezen heeft en populair is...

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Heb relatief lang nagedacht over welke fiets ik ging kopen. Werd het een Batavus Dinsdag, een E-bikez Next of toch iets anders? Woon-werk van 20 km enkele reis (nu nog 12 km, in het voorjaar ga ik verhuizen). Mede daardoor wilde ik ook een hogere snelheid dan 25 km/u. Budget was ook belangrijk, was al in gesprek met werkgever over een WKR. Dus rond 1800 zou mooi zijn.

Nou, het werd wat 'anders'. Tamelijk onbekend merk uit Utrecht, Nonoiz. Ze maken elektrische scooters en hebben als een soort proef een groot aantal Speed Pedelecs ingekocht, gekeurd en klaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Door middel van een subsidie regeling voor Utrechtse ondernemers kon ik de fiets met een korting 1500 meekrijgen....
Proef fietsen was nog even een dingetje en een fiets zomaar kopen, dat ging mij even te ver. Er zijn nog maar een paar fietsen te krijgen onder deze regeling en daarvan stond er geen een op kenteken. Gelukkig wilde de eigenaar van het bedrijf mij wel zijn fiets lenen. Was voornamelijk benieuwd naar algehele indruk van de fiets. Ik mocht de fiets gebruiken voor een dag woon-werk. Nou, op de heenweg wist ik het al :).

Vandaag met een gemiddelde snelheid van 33 km/u naar mijn werk gereden. Alles nog uitproberen uiteraard en voelen hoe de fiets zich houdt. Het is een vrij basic fiets: 500w bafang in achterwiel , rotatie sensor, 624 wh accu, 10 versnellingen. Wel is het display op een fraaie manier in het stuur verzonken.
Voor 45 km/u moet ik nog even oefenen, maar vanochtend haalde ik met gemak 42 km/u als gemiddelde snelheid.
Het is nog even zoeken. De fiets heeft 6 ondersteuningsstanden en elke stand heeft een bepaalde snelheids limiet. Dat is jammer, maar er valt mee te leven.

Vroeg me af of ik daar nog iets aan kan veranderen. Als ik de wielmaat groter maak in de instellingen, zou die dan harder lopen?

Hieronder wat plaatjes. Er komen nog wat aanpassingen bij naast de telefoonhouder en fietstas: kettingssmeersysteem, verende zadelpen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cyqv6v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2143xi0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/qzgl11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zgf311.jpg

• Vlassie1980
lieu10ant schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:50:
Ben op zoek naar een goede elektrische fiets, en ben nieuw in dit wereldje. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij op weg te helpen?

Mijn budget... Ik zou eigenlijk gewoon graag een goede fiets willen die niet kapot gaat na een jaar. Liefst zo goedkoop mogelijk, maar toch kwaliteit. Eentje van 25km/u. Ik wil hem elke dag gebruiken voor naar mijn werk. Eentje die zich toch wel bewezen heeft en populair is...
Meer input graag:

- Afstand naar je werk?
- Lichaamslengte

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

@mrpink83 getverpillekes da's een mooi net fietsje, helemaal voor dat geld! Met achterwielmotor ook nog eens :o

• APBaguette
roffeltjes schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:06:
[...]

Welke jaargang? Ik heb dat met de oudere jaargang ook (te vaak) gehad. De nieuwe(sinds 2016) bevallen een stuk beter.

Helaas speelt mazzel hier ook een rol in.. wellicht heb ik gewoon meer geluk.
2017, precies de band die ik al een keer heb moeten vervangen :( (tip: vervoer de fiets niet met een lekke band op een fietsendrager, haal dan eerst de band eraf).
Ik verwacht niet dat waterstof ooit echt populair gaat worden, opslag blijft gewoon moeilijk. Ik heb niet graag een tankje op 300+ bar tussen m'n benen :P

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als men nou auto's op een prettige manier op waterstof laat rijden, en alle accucapaciteit die daar dan niet meer nodig is investeert in elektrisch fietsen/scooterrijden, zijn we al een heel stuk verder.

• roffeltjes
Dat is vervelend, ik hoopte dat je nog een oude band had. Het is op zich logisch; de lage weerstand en het comfort zijn in tegenspraak met de effectieve brekerlaag... er is dus ergens soepelheid gewonnen door de zijwang relatief dun uit te voeren.

Ik blijf bij de Supreme's omdat ze zo goed rijden, maar ik kan me prima voorstellen dat je naar een andere band uitkijkt (ik heb van het oude type er 2 gemold en volgens mij mijn vrouw ook nog eentje).

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Dilemma: keuze Bosch middenmotor.
Proefritje gemaak op active line , ja fietst prima, maar wat is het verschil met flinke tegenwind? Volgens fietsenmaker wordt de active line het meeste verkocht en volstaat prima, daarom beste keus en andere motoren gaan even hard.... ja duh lekker kort door de bocht antwoord :p

Wat is in de praktijk het verschil tussen de active line, performance line en de CX performance? Maximale snelheid tot einde ondersteuning is uiteraard hetzelfde.... performance line wordt aangeraden voor bergachtige omgeving, maar hoeveel verschil maakt het in ons vlakke landje met windkracht 4 a 5 tegenwind? Als je dan met de active line je de pleuris moet trappen om 15km/h te halen en met de CX nog makkelijk 25km/h kan fietsen dan maakt het wat mij betreft wel significant verschil.

Maximale koppel wordt hoger voor de performance line. Maar leverbare vermogen is voor alle motoren de wettelijke 250W? Dus dan alleen kwestie van versnelling en je zou voor de active line met een hoger toerental op de motor hetzelfde vermogen bijdragen? Zal vast niet zo zijn, en er op uit draaien dat de active uiteindelijk gewoon minder effectief vermogen geeft?
CX andere behuizing, robuuster? Is het binnenwerk ook wezenlijk anders, i.e. degelijker?

• lieu10ant
Vlassie1980 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Meer input graag:

- Afstand naar je werk?
- Lichaamslengte
Afstand naar mij werk: om en bij de 13km. Zal nooit langer zijn dan 25km.
Ben 1m82.

• lieu10ant
Is een Batavus Milano e-go goed?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ziet er goed uit....

Afbeeldingslocatie: https://www.vanseggeren.nl/pics/xlarge/D19DCB04-3batavus-milano-e-go-2016-heren(4).JPG

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi, ik heb een probleempje met mijn Bosch classic+ Hij trapt namelijk door. Nu Doet hij dat niet als de motor uitstaat. Ik heb een peugeot CE21, en heb een korte tijd geleden(circa maand of 3 a 4) het vet op de tandwielen van de motor vervangen. Vanaf toen was het gekraak over dat er inzat, maar nu trapt hij soms door in verschillende versnellingen als ik de motor aan heb. Ik ben bang dat het grote teflon tandwiel kapot is, maar ik heb eigenlijk geen idee.

Hebben jullie nog tips? Of misschien weten jullie zoekwoorden voor doortrappen in het engels :P
Thanks in advance!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-01 14:57
lieu10ant schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:50:

Ik heb onlangs een Sparta M7B besteld voor € 1685 nadat ik er eerst een proefrit op gemaakt had. Dat gaf wel de doorslag. De middenmotor van Bosch rijdt fijn. Mijn Union met voorwielmotor van bijna 6 jaar oud mag binnenkort de verkoop in.

Ik zou gewoon een paar proefritten maken op verschillende types en kijken wat je het beste bevalt.

• Vlassie1980
jctjepkema schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:53:
Hoi, ik heb een probleempje met mijn Bosch classic+ Hij trapt namelijk door. Nu Doet hij dat niet als de motor uitstaat. Ik heb een peugeot CE21, en heb een korte tijd geleden(circa maand of 3 a 4) het vet op de tandwielen van de motor vervangen. Vanaf toen was het gekraak over dat er inzat, maar nu trapt hij soms door in verschillende versnellingen als ik de motor aan heb. Ik ben bang dat het grote teflon tandwiel kapot is, maar ik heb eigenlijk geen idee.

Hebben jullie nog tips? Of misschien weten jullie zoekwoorden voor doortrappen in het engels :P
Thanks in advance!
De eerste generatie Bosch motoren had wel eens last van gebroken tandwielen in de motor zelf. Heb je al contact gehad met de dealer? Bosch heeft uit coulance de garantietermijn van die motoren verlengt.

• BertV

BertV

Handgemaakt

mrpink83 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:28:

Vroeg me af of ik daar nog iets aan kan veranderen. Als ik de wielmaat groter maak in de instellingen, zou die dan harder lopen?
Daar trapt een Bosch middenmotor iig niet in. O-)
De weergegeven snelheid klopt niet meer, maar de GPS vertelt dat het niet heeft geholpen.

De fietsenmaker zou alleen de achterband vervangen, maar de fiets blijkt weer helemaal op te zijn na 2000km in de regen sinds de vorige beurt. Remblokjes, schijven, ketting + tandwielen... :w lease maatschappij.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 24-01-2018 08:21 ]

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:35:
[...]

De eerste generatie Bosch motoren had wel eens last van gebroken tandwielen in de motor zelf. Heb je al contact gehad met de dealer? Bosch heeft uit coulance de garantietermijn van die motoren verlengt.
Probleem is ik ben over dit garantie termijn heen, dit was namelijk verlengt tot 2016. Ik heb echter in december 2016 deze fiets gekocht/gekregen van mijn werk. Ik kan echter dit tandwiel niet los aanschaffen bij Magura. Naast dit probleem met dit tandwiel was er ook een probleem met een veer die dit tandwiel aanduwde waardoor de motor ging kraken, vandaar dat ik dat vet destijds al had vervangen.

Nu weet ik dat een Duitser een jaar geleden deze tandwielen zelf maakte, maar inplaats van spuitgieten ze Freesde met een cnc. Alleen ik kan er nu nerges meer wat over vinden.

Ik heb het niet helemaal door, maar hoe groot is de kans dat mijn derailleur doortrapt ipv de motor? De derailleur staat niet perfect afgesteld namelijk.

• Torched
jctjepkema schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:40:
[...]

Probleem is ik ben over dit garantie termijn heen, dit was namelijk verlengt tot 2016. Ik heb echter in december 2016 deze fiets gekocht/gekregen van mijn werk. Ik kan echter dit tandwiel niet los aanschaffen bij Magura. Naast dit probleem met dit tandwiel was er ook een probleem met een veer die dit tandwiel aanduwde waardoor de motor ging kraken, vandaar dat ik dat vet destijds al had vervangen.

Nu weet ik dat een Duitser een jaar geleden deze tandwielen zelf maakte, maar inplaats van spuitgieten ze Freesde met een cnc. Alleen ik kan er nu nerges meer wat over vinden.

Ik heb het niet helemaal door, maar hoe groot is de kans dat mijn derailleur doortrapt ipv de motor? De derailleur staat niet perfect afgesteld namelijk.
Als het een paar versnellingen zijn kan het de achtertandwielen zijn die afgesleten zijn. Maar als je in alle versnellingen doorschiet zit het voorin.

Het verhaal dat je als je de motor aan zet kan inderdaad ook zijn omdat je samen met de motor veel meer kracht zet en daardoor over de maximale grip heen gaat van specifieke tandwielen. Moet je even de tandwielen van die specifieke versnellingen inspecteren.

Afbeeldingslocatie: http://onyourleftcycles.net/wp-content/uploads/2011/04/pulley-wear.png
Dit zijn pulleys, maar het zelfde principe geldt
Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.