Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:06:
[...]

Ik zou nog eens testen met full trottle, nu vandaag gedaan, niet met tegenwind maar tegen een flinke tunnel helling. PAS stand op 9 gezet, dus 2x 100% en trottle vol ingedrukt.
Nu daar ging mijn Ampere meter, hij vloog zo naar de 18 Amp, de motor was daarna duidelijk heter dan ik gewend was. Maar... wat een power zeg, dat had ik in de eerdere 4000 km nog niet ervaren. ;)
18A x 36V = 650W, dat is een hoop. Kan me voorstellen dat je flinke power voelde :)
Ik heb de trottle niet geïnstalleerd, misschien toch maar doen voor de steile heuvels?

Heb zelf nog geen lange tocht gemaakt met nieuwe instellingen, wel een kort ritje met iemand op standaard e-bike. Vind het nu wel lastig om rustig tempo te rijden (+/- 17 km/u). Misschien toch de eerste 3 PAS levels op snelheid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57
Zijn er hier ook ervaringsdeskundige met de stromer st1 25 Km uitvoering.
Zit er aan te denken om hiervoor te gaan, maar twijfel tussen de 500 en 600 accu uitvoering.
Wat ik verder zie is dat de actieradius voor zowel de 45 als de 25 km uitvoering gelijk is bij fietsenwinkel.nl
Is dat inderdaad gelijk, of mag ik aannemen dat de 25 km uitvoering wat verder kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
BeQuietAndDrive schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Mooi, ik heb deze ook in het vizier, naast de Razer. Hoe snel kun jij er in de praktijk maximaal mee fietsen zonder aanpassingen?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de ondersteuning bij de 25km/h stopt, ik bezit zelf een razer en omdat deze fiets zo snel fietst, zelfs zonder ondersteuning fietste ik meestal zo'n 28km/h ik gebruikte de ondersteuning dus alleen met wegrijden. Na wat tweaks rijd ik nu wel deze snelheid ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:34
lecram24 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:44:
Zijn er hier ook ervaringsdeskundige met de stromer st1 25 Km uitvoering.
Zit er aan te denken om hiervoor te gaan, maar twijfel tussen de 500 en 600 accu uitvoering.
Wat ik verder zie is dat de actieradius voor zowel de 45 als de 25 km uitvoering gelijk is bij fietsenwinkel.nl
Is dat inderdaad gelijk, of mag ik aannemen dat de 25 km uitvoering wat verder kan ?
Ervaringsdeskundige stromer ben ik niet, anderen hier hebben die fiets wel.

Maar wat betreft actieradius is het heel simpel, Motor gebruikt een aantal watts per uur.
Je accucapaciteit wordt uitgedrukt in wattuur (watt per hour Wh) Dus onze voorbeeld accu kan 500W per uur leveren en dan is hij leeg. Hij kan ook 250w leveren voor 2 uur. Of 1000W voor een halfuur. (er van uitgaande dat de cellen het aankunnen).

Voor 45 km/u heb je meer stroom nodig dan voor 25km/u. Maar bij gelijke vermogensopname en gelijk gewicht van de fiets kom je met beide fietsen in dezelfde weg/weersomstandigheden ever ver.
Alleen de 45km/u versie kan veel harder, maar voor hogere snelheden heb je meer stroom nodig.
En die verhouding is nagenoeg kwadratisch, dus langzamer is beter voor je actieradius.

Wat betreft accu grootte, koop zo groot als je kan betalen. Accu's degraderen, dus daar ga je over een aantal jaar tegen aan lopen. En hoe vaker je laadt des te sneller je er tegen aan loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 01-08-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BeQuietAndDrive schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:47:
Mooi, ik heb deze ook in het vizier, naast de Razer. Hoe snel kun jij er in de praktijk maximaal mee fietsen zonder aanpassingen?
Beetje moeilijk te zeggen. Ik woon in een heuvelachtig deel in Engeland en vergelijkingen met een vlak Nederland zijn dan moeilijk te maken, die Britten kunnen niets platmaken ;) . Volgens de snelheidsmeter haal ik makkelijk 30 km/u heuvel af, maar dan schakel ik natuurlijk ook terug qua stand van de motor.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Tafkar schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:17:
[...]

18A x 36V = 650W, dat is een hoop. Kan me voorstellen dat je flinke power voelde :)
Ik heb de trottle niet geïnstalleerd, misschien toch maar doen voor de steile heuvels?

Heb zelf nog geen lange tocht gemaakt met nieuwe instellingen, wel een kort ritje met iemand op standaard e-bike. Vind het nu wel lastig om rustig tempo te rijden (+/- 17 km/u). Misschien toch de eerste 3 PAS levels op snelheid instellen.
Een 36 nominaal accu is 42v bij 100%, dus als je bij 100% accu capaciteit het gas vol open duwt heb je meer watt vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Bij 18 Amp verbruik zakt de spanning (EMK) flink in elkaar, dwz die blijft echt geen 42 volt, ook niet als de accu net geladen is; eerder zo rond de 36 a 37 volt.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/curve.jpg
Dat was wel anders bij mijn eerdere LiFePO4 accu, die kon je vol belasten en bleef de spanning toch vrij constant rond de 39 volt wanneer die net geladen was. De Lithium accu met de 18650 cellen is hierin duidelijk minder.

Ik overweeg momenteel om mijn oude LFP accu te gaan hergebruiken door de prismatische cellen in zo'n zelfde (lege) HaiLong Case (a 32 euro) te bouwen zodat ik hem als 2e of reserve accu kan inzetten.

Wat de snelheid betreft
Ik rij meestal in stand 3 of 4, met rustig pedalen hang ik dan rond de 23 a 24 km/h, bij weinig wind want als er meer wind (tegen) is dan wil ik hem wel in stand 5 zetten om uberhaupt die 23 km/h te halen.

Wat ook prettig aan de trottle is niet alleen het starten maar ook om op een bepaalde snelheid te komen en die dan met eigen energie daarop te houden.

In stand 2 kan ik manoeuvreren tussen de 15 en 20 km/h, meestal de stand om met anderen, niet ondersteunde fietsers te kunnen meekomen of in dorp of stad te kunnen fietsen.

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 01-08-2017 13:02 . Reden: EMK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

** gewist **.

[ Voor 97% gewijzigd door racinfo op 01-08-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Brutaal vraagje: iemand hier in de regio Rotterdam/Schiedam/Vlaardingen waar ik eens een kort proefritje op een fiets mag maken? Ik ben niet zo'n fan van onze lokale fietsenboeren, maar wil wel graag eens een keer de feeling van een ebike meekrijgen om te zien of dat nou is wat ik wil voor woon-werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
De batavus razer is nu bij fietsenwinkel.nl in een vijfdaagse actie voor €1889,-. Zo laag geprijsd heb ik hem nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:57
indofk schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:53:
[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de ondersteuning bij de 25km/h stopt, ik bezit zelf een razer en omdat deze fiets zo snel fietst, zelfs zonder ondersteuning fietste ik meestal zo'n 28km/h ik gebruikte de ondersteuning dus alleen met wegrijden. Na wat tweaks rijd ik nu wel deze snelheid ondersteund.
Mag ik vragen welke tweaks je gedaan hebt? Ik hoef geen turbo op mijn fiets, maar ik kan mij voorstellen dat die 3km per uur harder prettig kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 20:16
Laro schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:24:
De batavus razer is nu bij fietsenwinkel.nl in een vijfdaagse actie voor €1889,-. Zo laag geprijsd heb ik hem nog niet eerder gezien.
Dan is de info die ik kreeg over een op handen staande overhaul van de Razer (pin me alsjeblieft niet vast op een datum, jullie gok is net zo goed als de mijne) zeer waarschijnlijk 8)

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 01-08-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
roffeltjes schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Dan is de info die ik kreeg over een op handen staande overhaul van de Razer (pin me alsjeblieft niet vast op een datum, jullie gok is net zo goed als de mijne) zeer waarschijnlijk 8)
Had inderdaad dezelfde gedachte. Even het magazijn legen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

Metro2002

Memento mori

racinfo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:53:
[...]

Lol!
Dat gevoel heb ik ook wanneer ik weer wordt ingehaald door een stel racefietsers op het spoorpad, het is dan moeilijk de verleiding te weerstaan even full trottle te geven om er gedurende 2 km erachter te gaan hangen. Het spoorpad laat dat trouwens prima toe, net als dat stuk van Sassenheim naar de Kaag, langs de A44.
Ik geniet van hun verbaasde gezichten als ze aan het einde ervan mij nog ontwaarden ;) .
100% Spierkracht vs electromotor en dan een soort trots zijn op het feit dat je ze bijhoudt ? Rly?

Mij interesseert het echt 0,0 als een e-biker me bijhoudt of zelfs inhaalt, scooters en halen me immers ook in. Ik schaar ebikers dan ook eerder in de categorie snorfietser dan fietser en ik vind het dan al helemaal geen 'prestatie' als iemand mij op een ebike inhaalt.

Zolang hoogbejaarde oma's met een jas aan, zonder enige vorm van zweten mij op een hete dag heuveltje op met een cadans van 40 inhaalt met 25km/u terwijl ik me het leplazerus en mijn tshirt in het zweet moet trappen om met 22km/u naar boven te fietsen dan ga je mij niet vertellen dat er veel 'prestatie' is in het fietsen op een ebike. :P

Andersom vind ik het van mezelf wel een prestatie als ik een sprintje trek om die, op het oog, fitte fietser heuvelop bij te houden en dat het later een ebike blijkt te zijn :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

#Tafkar, vandaag weer de helling genomen en nauwlettend de voltmeter in de gaten gehouden. Deze wees rond de 33 volt aan tijdens de krachtinspanning van de Bafang motor.
De spanning zakt behoorlijk in zo blijkt.

[ Voor 189% gewijzigd door racinfo op 01-08-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Kwam dit filmpje tegen op YouTube, erg informatief! Wat is het internet toch mooi, zoveel informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

De instellingen iets aangepast. Ik heb nu 3 PAS standen met max speed en de rest op 100%. Met de snelheid op display ingesteld op 33 km/u kan ik nu mooi 16/18/20 km/u rijden op deze standen.

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=10
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=48
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Even een andere vraag aan de mede BBS0X gebuikers:

Wanneer ik de pedalen stil heb maar wel rijdt en daarna weer begin te trappen maakt de motor (clutch) een harde tik. Deze tik is er altijd al geweest (en volgens mij ook normaal), maar hij wordt steeds harder. Hebben jullie daar ook last van?

(heb pas 200 km gereden met deze motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Dat die tik er is, dat is normaal. Is al een aantal maal besproken hier.
Dat hij steeds harder wordt is niet normaal, weet je zeker dat hij echt steeds harder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 18:33
CasterTroy schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Had inderdaad dezelfde gedachte. Even het magazijn legen. ;)
Wacht anders al meer dan een maand op mijn bestelde 2017 Razer. :(
Volgens FM was ie bij Sparta gewoon op stock en moest ik er max 10 dagen op wachten. Niet dus...
Kan al beter in een keer wachten op de nieuwe versie die ws schijfremmen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:10

shinchan03

Niels

Misschien mis ik iets, maar de Razer is toch van Batavus? Of bedoel je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
dreirie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:07:
[...]

Volgens FM was ie bij Sparta gewoon op stock en moest ik er max 10 dagen op wachten. Niet dus...
Kan al beter in een keer wachten op de nieuwe versie die ws schijfremmen zal hebben.
Wat heeft Sparta daarmee te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
dreirie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:07:
[...]

Zo gaat dat altijd joh.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:12:
Even een andere vraag aan de mede BBS0X gebuikers:

Wanneer ik de pedalen stil heb maar wel rijdt en daarna weer begin te trappen maakt de motor (clutch) een harde tik. Deze tik is er altijd al geweest (en volgens mij ook normaal), maar hij wordt steeds harder. Hebben jullie daar ook last van?

(heb pas 200 km gereden met deze motor)
Je hebt toch de 250 watt uitvoering? Ik heb namelijk geen tik in de motor, waarschijnlijk is dat ergens een afstelling?
Wat ik wel heb wanneer ik rijdt en de pedalen stil houdt dat de motor pas na een aantal pedaal omwentelingen weer oppakt, af en toe is dat vrij irritant, vooral als het steeds gebeurt bij terugschakelen van de versnellingen voor het nemen van een helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
racinfo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:45:
[...]Bij 18 Amp verbruik zakt de spanning (EMK) flink in elkaar, dwz die blijft echt geen 42 volt, ook niet als de accu net geladen is; eerder zo rond de 36 a 37 volt.
Haha......met mn 500W zakt ie nog verder in elkaar als je de 25A aantikt. Maar....who cares..............het is een veel handiger en compactere accu en je kan zien hoe vol/leeg ie is.

PS ik gebruik die 25A toch regelmatig bij hellingen/windkracht10 bijv. Dit om de snelheid constant te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 02-08-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:05
racinfo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Je hebt toch de 250 watt uitvoering? Ik heb namelijk geen tik in de motor, waarschijnlijk is dat ergens een afstelling?
Wat ik wel heb wanneer ik rijdt en de pedalen stil houdt dat de motor pas na een aantal pedaal omwentelingen weer oppakt, af en toe is dat vrij irritant, vooral als het steeds gebeurt bij terugschakelen van de versnellingen voor het nemen van een helling.
Bij mij is die tik ook aanwezig, dit zijn gewoon de 3 palletjes in de koppeling die weer oppakken na terugtrappen.

Het aantal omwentelingen voordat de motor oppakt kun je bij Pedal Assist instellen onder Startup Dgree, maar ook Slow-Start Mode en Start Current kunnen daarbij een verschil in ervaring geven.

Mijn accu zakt trouwens zo'n 3 volt in bij 22A belasting. Op kruissnelheid fiets ik continue met 15-17A belasting, dit lijkt geen enkel probleem voor de BBS02b en bij erg warm weer wordt die toch rond de 60°C aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Bij mij is die tik ook aanwezig, dit zijn gewoon de 3 palletjes in de koppeling die weer oppakken na terugtrappen.

Het aantal omwentelingen voordat de motor oppakt kun je bij Pedal Assist instellen onder Startup Dgree, maar ook Slow-Start Mode en Start Current kunnen daarbij een verschil in ervaring geven.

Mijn accu zakt trouwens zo'n 3 volt in bij 22A belasting. Op kruissnelheid fiets ik continue met 15-17A belasting, dit lijkt geen enkel probleem voor de BBS02b en bij erg warm weer wordt die toch rond de 60°C aan de buitenkant.
Doek55, welk soort accu gebruik je, welke cellen? Er zal best verschil zijn en het maakt natuurlijk uit hoe vol de accu is. Vandaag fietste ik met +/-50% nog in de accu (35V) en bij het nemen van de >6% helling tikte ik toch even de 32 volt aan.
Ik rij steeds ruim 60 km maar laad daarna toch de accu bij. De voltmeter staat (na enige tijd) dan in rust op 35 volt. Ik zou hem best weleens helemaal leeg willen rijden maar zit dan met het probleem dat ik (zonder motor) fietsend niet meer thuis geraak. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:58:
[...]

Doek55, welk soort accu gebruik je, welke cellen? Er zal best verschil zijn en het maakt natuurlijk uit hoe vol de accu is. Vandaag fietste ik met +/-50% nog in de accu (35V) en bij het nemen van de >6% helling tikte ik toch even de 32 volt aan.
Ik rij steeds ruim 60 km maar laad daarna toch de accu bij. De voltmeter staat (na enige tijd) dan in rust op 35 volt. Ik zou hem best weleens helemaal leeg willen rijden maar zit dan met het probleem dat ik (zonder motor) fietsend niet meer thuis geraak. 8)7
Ik heb een 17,5Ah 48V (13S5P) accu met NCR18650GA cellen in een Killer Whale pack. Bij mij maakt het voor de voltage drop niet veel uit of de accu vol of bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:51:
[...]

Ik heb een 17,5Ah 48V (13S5P) accu met NCR18650GA cellen in een Killer Whale pack. Bij mij maakt het voor de voltage drop niet veel uit of de accu vol of bijna leeg is.
Kan ik mij voorstellen, die cellen zijn zowat 25% sterker dan mijn LG's. De cellen in mijn eerdere LFP accu waren 5000 mAh (er staan er 2 parallel en 12 paar in serie). Waarschijnlijk ben ik verwend (geraakt) met die LFP accu hoewel ik aan de voltmeter toen niets had, als die ging zakken kon je geen 3 km meer rijden, dan was die echt tot de bodem leeg (zie in eerdere post geplaatste grafiek).

Het is met deze accu best wel wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik heb 2 accu's met Samsung INR18650 35E cellen. Hebben 3450 mAh elk.
In een 4P en een 6P configuratie. Beide 13S

De 4P heeft wel veel voltage val bij een 1KW belasting. Maar daarvoor heb ik die niet, die is voor korte afstanden en rustig fietsen (400w ondersteuning of iets dergelijks.) Totale capaciteit is 650wh
De 6P doet het beter, Nog wel iets inzakkende voltage maar een stuk minder. Capaciteit van die accu is 1Kwh. Fijn als je wat verder moet of hard wil rijden.

Ik had alle cellen eerst in een 9P configuratie zitten en deed daar alles mee maar dat was toch niet echt handig en vaak sjouwde ik meer gewicht mee dan dat ik wilde. Dus 10 cellen bij gekocht en de accu uit elkaar getrokken en opnieuw gemaakt.

De individuele cellen zijn goed voor 10A ontlading elk maar dat is niet aan te raden, ze worden erg warm en het inzakkende voltage zorgt ervoor dat je je bms en laag voltage beveiliging van de controller moet verwijderen om de cellen helemaal leeg te krijgen. ( niet verstandig dus) Ik heb ze dus zo gespect dat ik maximaal 5A per cel kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Misschien heeft de hardere tik inderdaad te maken met de andere instellingen. Current Decay staat nu op 8 en Keep current op 60%

Bij mij pakt de motor wel meteen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Vandaag ff getest: onbelast is er een accuspanning van 41V, vol belast(=25A) gaat ie naar 38,4V. De meter slaat dan boven de 900W uit. Cellen(50)=18650GA. Test ik een accu met 18650PF cellen dan zakt ie meteen naar 35,9V bij 25A.
PS de GA cellen hebben een erg lage/lineaire Ri. De spanningsval is bijna over de gehele lading=gebruik t zelfde. De accu is ook nooit warm/heet.

[ Voor 39% gewijzigd door bgttje op 03-08-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 00:10:
Vandaag ff getest: onbelast is er een accuspanning van 41V, vol belast(=25A) gaat ie naar 38,4V. De meter slaat dan boven de 900W uit. Cellen(50)=18650GA. Test ik een accu met 18650PF cellen dan zakt ie meteen naar 35,9V bij 25A.
PS de GA cellen hebben een erg lage/lineaire Ri. De spanningsval is bijna over de gehele lading=gebruik t zelfde.
Dankjewel Bert voor deze test, dit geeft meteen een hoop duidelijkheid! Het verklaart meteen ook het (chinese) prijsverschil tussen accu's met LG M26 2600mAh 10A power 18650 cellen of Panasonic cellen a 3400 mAh. De interne weerstand is duidelijk verantwoordelijk voor de spanningsval bij hoge belasting.

Bij mijn 250 Watt motor kan ik max 18A instellen, hogere waarde "pakt" hij niet, wel een lagere. Ik heb wel bemerkt na 60 km fietsen dat de 3 testjes tegen de helling geen of nauwelijks invloed hebben gehad op de capaciteit van de accu. Ik zag op de Luna spanningsmeter dat na 60 km de spanning nog steeds 35 volt bleek te zijn, een restlading van +/- 45% dus.

Ik laadt de accu dan (pas voor een flinke fietsrit) weer tot 90% op (6 uur a 2 Amp) (de accu is 36V-13.6A)
Tafkar schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:59:
Misschien heeft de hardere tik inderdaad te maken met de andere instellingen. Current Decay staat nu op 8 en Keep current op 60%
Bij mij staat Current Decay ook op 8, dat zal er dus niet mee te maken hebben. Echter Keep Current staat bij mij op 20% (fietsunie instelling), daar zal wellicht de oorzaak van de tik in te vinden zijn. Dat langzame oppakken zal bij mij wellicht de Work Mode (Angular Pedal speed/wheel) zijn, die staat op 40.

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 03-08-2017 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Onzin. Een goede FM is transparant over de wachttijd, zeker bij Batavus is die direct inzichtelijk voor de dealer. Uiteraard kan er buiten hem om extra vertraging zijn, maar ook daar hoort hij/zij duidelijk over te zijn.

Ik zou dat soort geintjes niet accepteren. De relatie met mijn FM is heilig, dan betaal ik maar wat meer. Ik wil gewoon netjes en snel worden geholpen en dat ik hem daarvoor geld moet gunnen is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
roffeltjes schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:06:
[...]

Onzin. Een goede FM is transparant over de wachttijd, zeker bij Batavus is die direct inzichtelijk voor de dealer. Uiteraard kan er buiten hem om extra vertraging zijn, maar ook daar hoort hij/zij duidelijk over te zijn.

Ik zou dat soort geintjes niet accepteren. De relatie met mijn FM is heilig, dan betaal ik maar wat meer. Ik wil gewoon netjes en snel worden geholpen en dat ik hem daarvoor geld moet gunnen is prima.
Wellicht dat het niet aan de FM ligt, maar aan het fiets merk zelf, 2 x cube en 1 keer Gazelle, de cubes kwamen uiteindelijk (6 weken ipv 1 week) en de Gazelle is nooit gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 06:38:[...]Dankjewel Bert voor deze test, dit geeft meteen een hoop duidelijkheid! Het verklaart meteen ook het (chinese) prijsverschil tussen accu's met LG M26 2600mAh 10A power 18650 cellen of Panasonic cellen a 3400 mAh. De interne weerstand is duidelijk verantwoordelijk voor de spanningsval bij hoge belasting.[...]
Ik ken de LG M26 2600mah accu niet maar t zou ook kunnen liggen aan de interne bedrading/connectoren.
Ik had 1st nikkel strips op de accu's gesoldeerd maar ontdekte dat litzte draad een 4x lagere weerstand heeft en heb dat daarna gebruikt. Heb nu de spotwelder binnen en wacht op nieuwe nikkel strips en ga dan weer testen.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Ik ken de LG M26 2600mah accu niet maar t zou ook kunnen liggen aan de interne bedrading/connectoren.
Ik had 1st nikkel strips op de accu's gesoldeerd maar ontdekte dat litzte draad een 4x lagere weerstand heeft en heb dat daarna gebruikt. Heb nu de spotwelder binnen en wacht op nieuwe nikkel strips en ga dan weer testen.
Ben benieuwd.
Is dat litze draad niet veel moeilijker te solderen? Ik herinner mij eens een Sennheiser microfoon te hebben gerepareerd met bekabeling van litze draad, ik kwam toen in de verleiding S39 te voorschijn te halen 8)7 .

Intern is mijn accu met nikkelstrips gepuntlast, ik heb daar verder geen kijk op. Aan de bedrading kan het niet liggen, die is dubbel getwist en gesoldeerd over 20mm lengte. Ook heb ik alle aansluit draden zover als mogelijk ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:28:
[...]Is dat litze draad niet veel moeilijker te solderen? Ik herinner mij eens een Sennheiser microfoon te hebben gerepareerd met bekabeling van litze draad, ik kwam toen in de verleiding S39 te voorschijn te halen .
Het litzedraad is vertind en heel makkelijk te solderen met een goede soldeerbout(Weller WTCP 50W) met dikke punt=6.3mm.
Bedrading+zekeringhouder+zekering+BMS+strips+connectoren zijn erg belangrijk in de Ri keten. Vergis je daar niet in bij grote stromen. Hier gaat toch redelijk wat verloren aan spanning. Zal het bij de volgende accubouw eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand al bekend met deze kit:

https://evnerds.com/elect...tric-bike/hack-an-e-bike/

Doet o.a. 25km/u limiet uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Dacuuu schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:26:
[...]

Wellicht dat het niet aan de FM ligt, maar aan het fiets merk zelf, 2 x cube en 1 keer Gazelle, de cubes kwamen uiteindelijk (6 weken ipv 1 week) en de Gazelle is nooit gekomen...
Onzin. Een andere branche, maar ik laat elke week controleren waar mijn uitstaande orders zijn. Zelfs als een falende leverancier niet op de afgesproken dag over de brug komt hang ik die dag aan de telefoon om wel de juiste datum te krijgen. En nee, ik laat me dan niet afschepen met "morgen is ie er wel".

Je hebt gewoon een verplichtingen administratie. En zeker als FM met maar heel weinig leveranciers (meestal hebben ze voor de onderdelen maar 1 verdeler en heb je voor fietsen niet meer nodig dan Accel en Derby)regel je gewoon dat je accountmanager je elke week een update stuurt.

In jouw geval is de FM drie keer onduidelijk jouw kant op inclusief een complete no-show. Je kan nu wel aannemen dat de beste man gewoon geen flauw idee heeft waar hij mij bezig is. Administratief een beunhaas, anders gebeurd je dat niet zo vaak.

Als mijn FM op de website de juiste tijden ziet en daarnaast belt met de fabriek of het klopt, dan kan elke FM dat. Het is niet ingewikkeld.

Mijn gevoel is dat jouw FM je gewoon heeft gelokt met die 1 week voor die Cubes. En betreft de Gazelle heb ik er helemaal geen goed gevoel over....

Dit lijkt heel hard, maar er zijn gewoon teveel slechte FM's in Nederland en klanten accepteren dat blijkbaar maar. Resultaat is frustratie en dat mensen dan lekker goedkoop online gaan aanschaffen. Wat mij betreft moeten die beunhazen gewoon lekker een ander vak kiezen. Laat de goeden maar een flinke boterham verdienen (ze werken er hard genoeg voor).

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 04-08-2017 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
roffeltjes schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:03:
[...]

Onzin. Een andere branche, maar ik laat elke week controleren waar mijn uitstaande orders zijn. Zelfs als een falende leverancier niet op de afgesproken dag over de brug komt hang ik die dag aan de telefoon om wel de juiste datum te krijgen. En nee, ik laat me dan niet afschepen met "morgen is ie er wel".

Je hebt gewoon een verplichtingen administratie. En zeker als FM met maar heel weinig leveranciers (meestal hebben ze voor de onderdelen maar 1 verdeler en heb je voor fietsen niet meer nodig dan Accel en Derby)regel je gewoon dat je accountmanager je elke week een update stuurt.

In jouw geval is de FM drie keer onduidelijk jouw kant op inclusief een complete no-show. Je kan nu wel aannemen dat de beste man gewoon geen flauw idee heeft waar hij mij bezig is. Administratief een beunhaas, anders gebeurd je dat niet zo vaak.

Als mijn FM op de website de juiste tijden ziet en daarnaast belt met de fabriek of het klopt, dan kan elke FM dat. Het is niet ingewikkeld.

Mijn gevoel is dat jouw FM je gewoon heeft gelokt met die 1 week voor die Cubes. En betreft de Gazelle heb ik er helemaal geen goed gevoel over....

Dit lijkt heel hard, maar er zijn gewoon teveel slechte FM's in Nederland en klanten accepteren dat blijkbaar maar. Resultaat is frustratie en dat mensen dan lekker goedkoop online gaan aanschaffen. Wat mij betreft moeten die beunhazen gewoon lekker een ander vak kiezen. Laat de goeden maar een flinke boterham verdienen (ze werken er hard genoeg voor).
Ach, ik heb het niet over 1 zaak. Maar over verschillende, en er zit nog een verhaal aan vast.
Dus je moet een controller kopen, vervolgens de app kopen van €20 zoals ik het zie in de Google play store. Een account aanmaken. En dan nog is €0.99 voor het unlocken van de snelheid. Hebben die Italianen zich verslikt in de spaghetti ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:31:
Dus je moet een controller kopen, vervolgens de app kopen van €20 zoals ik het zie in de Google play store. Een account aanmaken. En dan nog is €0.99 voor het unlocken van de snelheid. Hebben die Italianen zich verslikt in de spaghetti ofzo? 8)7
Een Bafang-set BBSHD is op den duur voordeliger ;)

[ Voor 78% gewijzigd door racinfo op 04-08-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
Met veel euforie passeerde ik gisteren de 1000km op de ODOmeter op mijn Batavus Razer, waarmee ik sinds twee maanden vaak naar mijn werk (18km enkele reis) fiets.
Vandaag merkte ik echter dat de odometer blijft hangen op 1003km. De snelheid, tripteller, cadans etc werkt wel gewoon. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Morgen ga ik kijken of ik foutcodes kan uitlezen, maar tot nu toe vind ik op internet geen antwoorden.

[ Voor 10% gewijzigd door Laro op 06-12-2017 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Laro schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:05:
Met veel euforie passeerde ik gisteren de 1000km op de ODOmeter op mijn Batavus Razer, waarmee ik sinds twee maanden vaak naar mijn werk (18km enkele reis) fiets.
Vandaag merkte ik echter dat de odometer blijft hangen op 1003km. De snelheid, tripteller, cadans etc werkt wel gewoon. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Morgen ga ik kijken of ik foutcodes kan uitlezen, maar tot nu toe vind ik op internet geen antwoorden. De odometer blijft hangen met ingeschakelde én uitgeschakelde speedchip
Misschien kun je proberen je toegevoegde software te verwijderen en dan controleren of het probleem dan weg blijft. Als dit zo en het probleem treed opnieuw op dan zit het in je toegevoegde software, en zal je met de leverancier hiervan contact moeten opnemen.

Laat even weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 10:55
Laro schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:05:
Vandaag merkte ik echter dat de odometer blijft hangen op 1003km. De snelheid, tripteller, cadans etc werkt wel gewoon. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Morgen ga ik kijken of ik foutcodes kan uitlezen, maar tot nu toe vind ik op internet geen antwoorden. De odometer blijft hangen met ingeschakelde én uitgeschakelde speedchip
Hallo Laro,
Hoe bevalt de Razer? Ik heb er gisteren wat proefrondjes op gereden en kreeg er wel een glimlach van op m'n gezicht, het is wel een fiets die er zin in heeft. k geef mezelf een week om te beslissen.

Een paar vragen :
- de bagagedrager komt me we licht over, heb jij er al zware dingen op gehad?
- het stuur is recht en breed en komt als wat hard over. Wel veel controle, heb jij iets aan je stuur gedaan om die 18 kilometer comfortabel door te komen?
- in druk verkeer met andere fietsers en soms wandelaars durfde ik het niet aan om verder te gaan dan de eco-modus. De normal mode vond ik al wat te heftig tussen overig verkeer. Is dat een kwestie van wennen of ook iets wat jij ervaart?
- op dit moment heb ik een fiets met 7 versnellingen in de achteras en geef tijdens het schakelen altijd wat minder kracht op de pedalen. Dat leek op de Batavus ook goed te werken, in de zin dat de motor dan ook wat minder kracht leek te geven. Hoe zijn jouw ervaringen na twee maanden met het schakelen en de hulp van de motor tijdens het schakelen.
- Welke kleur heb je genomen? De groene waarop ik reed vond ik stoer maar vroeg me af of een man van mijn leeftijd niet een beetje voor schut rijdt met zo'n gifgroene fiets ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Hoi Hans, ik denk dat je in mijn review(s) al heel wat antwoorden kan vinden. Kort mijn antwoorden op je vragen:

1. Ja, dagelijks een kind met zitje. Ik tip de 25kg aan en moet nog een jaartje verder voordat de school verhuist naar een fietsbare locatie(voor mijn zoon), maar het voelt steviger dan de doorsnee meukkfiets drager waar vrolijk een volwassene achterop springt. Die 25kg is heel conservatief.

Ook belangrijk, de fiets rijdt er prima mee.

Verder kunnen er lowriders op als je echt veel wil meenemen (en een Roland Carrie M wagen^^)

2. vervangen door een model met terugstand. Dat stuur is een ergonomische misdaad. Een goede FM doet dat gratis (een XLC/Humpert stuur kost een 10-tje).

3. Wennen

4. Wij zijn met twee Razer bijna 20k verder en de Alfine naven leven nog steeds. Het is wel pittig voor de naaf :+

5. Lekker zelf weten. Ik ben 46 en heb een groene, mijn vrouw een Zwart-blauwe. Neon Oranje lijkt me helemaal gaaf, dus Batavus... als jullie meelezen? :+

Mijn reviews:

Initiele impressie van mijn Razer

roffeltjes in "Het grote elektrischefietsentopic"

Echte review nadat de tweede Razer voor mijn vrouw binnenkwam:

1 jaar verder:

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 05-08-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is jullie ervaring met Cannondale fietsen? Ik overweeg om er 1 aan te schaffen omdat ik graag wat meer wil gaan fietsen, onder meer naar mijn werk. Ik pak nu voor echt alles de auto. Ik wil max 3000 euro uitgeven aan een fiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Niks mis met Cannondale, maar toch wat meer vragen:

1. Hoe ver moet je forenzen?
2. Ben je ondanks je auto fit/flexibel?
3. Ga je zelf sleutelen?
4. Waarom dat merk? Omdat je het mooi vindt, of omdat de plaatselijke dealer dat merk aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Tussen de 10 en 30 kilometer.
2. Ja, ik ben gezond, fit/flexibel
3. Nee, geen plannen om zelf te sleutelen. Ik koop een fiets geheel naar mijn wensen en laat hem onderhouden door de fietsenmaker.
4. Kennis heeft een Cannondale en doet er fietsvakanties mee. Is er erg tevreden mee.

Ik wil graag een betrouwbare fiets. Kapotte displays, losse spaken enz. dan ben ik er echt snel klaar mee. Ik betaal liever wat meer als ik dan weet dat het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn Sparta E-motion c5 heeft al 7500 km gerold en is 2,5 jaar oud. Geen klachten tot nu toe en pas geleden nog een test gedaan hoe ver ik kan komen op een accu. Dit is nog steeds de eerste accu.

Stand 3 (middenstand) haalde ik in het begin 88 kilometer en nu 72 kilometer
Stand 4 (hoge stand) haalde ik in het begin 54 kilometer en nu 43 kilometer

Verder heb ik een 522 Wh accu en deze is voor ongeveer 20% versleten vergeleken in nieuwstaat en dat is meer dan netjes te noemen na 2,5 jaar gebruik. Ik kan nog ver genoeg komen op een lading en nu mijn vader in Uden in het ziekenhuis ligt is dat even 2x22 km fietsen. De heenreis met wind in de rug op stand 3 gefietst (25% lading voor enkele reis) en terug op stand 4 (45% van de lading) gefietst. Nu nog 30% over.
Verder doet de fiets het nog uitstekend. Geen storingen, geen haperingen en verder dik tevreden met mijn Swalbe Marathon Plus Anti lek banden.
Ja, ik kan wel met de auto gaan, maar ik fiets veel liever. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 10:55
Hallo Rofeltjes,

Dank voor de uitgebreide reactie.

Ik wil het stuur even aankijken, wellicht aanvullen met de opzet-ossenkop die ik op mijn huidige fiets heb voor de lange rechte stukken, want het stuur lijk me inderdaad niet erg comfortabel om lang te gebruiken.
Gelukkig is mijn FM een voormalige triatleet dus we komen er vast uit.

De groene kleur vond ik wel lekker bruut, ik vraag me alleen af of ie meer aandacht trekt van de verkeerde personen met verkeerde bedoelingen. Enige ervaring mee, aangezien jouw vrouw een andere kleur Razer heeft? Voor de zekerheid alvast maar een Velocate besteld om te laten monteren.

Was de Batavus Dinsdag e-go al beschikbaar toen jij de Razer kocht? Die heeft wel hydraulische schijfremmen en een ergonomischer stuurt maar lijkt verder aardig vergelijkbaar.
roffeltjes schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:37:
Hoi Hans, ik denk dat je in mijn review(s) al heel wat antwoorden kan vinden. Kort mijn antwoorden op je vragen:

1. Ja, dagelijks een kind met zitje. Ik tip de 25kg aan en moet nog een jaartje verder voordat de school verhuist naar een fietsbare locatie(voor mijn zoon), maar het voelt steviger dan de doorsnee meukkfiets drager waar vrolijk een volwassene achterop springt. Die 25kg is heel conservatief.

Ook belangrijk, de fiets rijdt er prima mee.

Verder kunnen er lowriders op als je echt veel wil meenemen (en een Roland Carrie M wagen^^)

2. vervangen door een model met terugstand. Dat stuur is een ergonomische misdaad. Een goede FM doet dat gratis (een XLC/Humpert stuur kost een 10-tje).

3. Wennen

4. Wij zijn met twee Razer bijna 20k verder en de Alfine naven leven nog steeds. Het is wel pittig voor de naaf :+

5. Lekker zelf weten. Ik ben 46 en heb een groene, mijn vrouw een Zwart-blauwe. Neon Oranje lijkt me helemaal gaaf, dus Batavus... als jullie meelezen? :+

Mijn reviews:

Initiele impressie van mijn Razer

Echte review nadat de tweede Razer voor mijn vrouw binnenkwam:

1 jaar verder:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De dinsdag is gewoon teveel rechtop voor mij, daarom vind ik ook dat stuur niet super. Als ik nu moet kiezen zou ik weer de Razer willen, maar als je minder gestrekt wil dan is de Dinsdag nu wel een beter model (remmen..).

Betreft kleur: Ik woon in Amsterdam en hij staat ook wel eens buiten (overdag als ik boodschappen doe). Ik heb een goede Beugel+verzekering... het moet maar. Overigens is er bij mij in 26 jaar hoofdstad nog nooit een fiets gejat. Goed vastzetten is geen garantie, maar het helpt blijkbaar wel. Ik laat nooit een fiets een nacht buiten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:55
Is het mogelijk een fiets (stella) met een hub voorwielmotor (in dit geval een 8fun 36V250W) iets sneller te laten lopen?
De fiets is nu afgeregeld op 25 km/h en wil hem graag naar de 28, hooguit 30 km/h brengen.
En ja, stroomverbruik is hoger, dus minder actieradius, mag wettelijk niet etc, etc.
deze vraag gesteld namens een goede vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 12:40
Pathogen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:22:
Brutaal vraagje: iemand hier in de regio Rotterdam/Schiedam/Vlaardingen waar ik eens een kort proefritje op een fiets mag maken? Ik ben niet zo'n fan van onze lokale fietsenboeren, maar wil wel graag eens een keer de feeling van een ebike meekrijgen om te zien of dat nou is wat ik wil voor woon-werk.
Bij Matrabike op de Kleiweg kan je de fietsen uitproberen zonder agressieve koop benadering. Bij Stella en Keola kan je zelfs de fietsen vrijblijvend respectievelijk een dag en bij Keola, dacht ik, zelfs een week vrijblijvend uitproberen.

[ Voor 43% gewijzigd door DeSluis op 10-08-2017 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
snoekds20 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:57:
Is het mogelijk een fiets (stella) met een hub voorwielmotor (in dit geval een 8fun 36V250W) iets sneller te laten lopen?
De fiets is nu afgeregeld op 25 km/h en wil hem graag naar de 28, hooguit 30 km/h brengen.
En ja, stroomverbruik is hoger, dus minder actieradius, mag wettelijk niet etc, etc.
deze vraag gesteld namens een goede vriendin.
Max snelheid wordt meestal afgeregeld door capaciteit van de controller en het display.
Je zou wat kunnen zoeken naar verborgen configuratieschermen in het display.
Meestal kan je iets spelen met wielgrootte of maximum snelheid instellen.

Anders is het display en controller vervangen voor vrij configureerbare varianten.

Dan kan je ook gaan naar de motor meer stroom geven maar daar zou ik met de 250w versies eigenlijk iets vandaan blijven. 250w zelf moet al richting de 30kmu gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Torched schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:53:
[...]

Max snelheid wordt meestal afgeregeld door capaciteit van de controller en het display.
Je zou wat kunnen zoeken naar verborgen configuratieschermen in het display.
Meestal kan je iets spelen met wielgrootte of maximum snelheid instellen.

Anders is het display en controller vervangen voor vrij configureerbare varianten.

Dan kan je ook gaan naar de motor meer stroom geven maar daar zou ik met de 250w versies eigenlijk iets vandaan blijven. 250w zelf moet al richting de 30kmu gaan.
Veel naafmotoren zijn ook gemaakt voor een bepaalde topsnelheid bij een bepaald voltage. Dus de enige manier om dan sneller te gaan is het voltage te verhogen. Geen idee of dit bij zo'n stella het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik merk dat ik als ik kracht zet (op heuvels en zo) dat mijn Gazelle CityZen C8, sommige versnelling doortrappen met een flinke "krak". Ik denk dat het de versnelling is, niet de motor. Alleen zag ik hier sommigen over een tik praten, is dat doortrappen of gewoon het schakelen in de motor?

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 08-08-2017 17:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:52
Ik heb mijn fiets nu 4 jaar en al snel na de aankoop heb ik er een dongle op gezet (Bosch Classic Line motor). Tot nu gaat het allemaal nog als een zonnetje. Ik heb er ongeveer 14.000 km mee gefietst
Nu zag ik ook een Dinsdag E-go staan en vind het wel een leuk model. Had er met de dealer over de inruil van mijn fiets. Hij weet dat er dongle op zit en dat is volgens nu het probleem. De motoren gaan er volgens zijn chef-monteur allemaal kapot aan.

Ik heb daar twijfels over.

Dus wat zijn de ervaringen van andere mensen die langdurig met een dongle fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Athome schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:00:
Ik heb mijn fiets nu 4 jaar en al snel na de aankoop heb ik er een dongle op gezet (Bosch Classic Line motor). Tot nu gaat het allemaal nog als een zonnetje. Ik heb er ongeveer 14.000 km mee gefietst
Nu zag ik ook een Dinsdag E-go staan en vind het wel een leuk model. Had er met de dealer over de inruil van mijn fiets. Hij weet dat er dongle op zit en dat is volgens nu het probleem. De motoren gaan er volgens zijn chef-monteur allemaal kapot aan.

Dus wat zijn de ervaringen van andere mensen die langdurig met een dongle fietsen?
14k is een heel eind, en hij is gewoon nog heel. Bij een aankoop is niks een probleem, bij de verkoop opeens wel. Zo gaat dat altijd. Ik geloof er niet in dat je daarmee de motor sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Athome schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:00:

Gaat niet om dat de fiets het nu doet. Als de fietsenmaker hem inruilt moet hij hem weer kwijt. Dat betekent garantie leveren. Hij mag de fiets niet verkopen met dongel erin.
En hij weet dat er een dongel in heeft gezeten.
Dus de fm heeft wel alle lasten en niet de lusten.

Fiets is gewoon een slag minder waard. Dit gaat puur om het geven van garantie.

En ja de motor wordt zwaarder belast dat normaal omdat de tijd dat er ondersteund wordt langer is dan die van een niet gedongelde fiets met zelfde km stand.

Meer vermogen = meer slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het vermogen en koppel veranderen niet door de dongle. Het enige wat veranderd is de snelheid waarbij er nog ondersteuning is.
Daarnaast fiets ik 99% van de tijd in stand "Tour" (Sport en Turbo zitten daar nog boven) daarin wordt nooit het maximale vermogen/ondersteuning en koppel door de motor geleverd.

Maar dat terzijde. Het gaat mij voornamelijke om ervaring van anderen die ook lange tijd met een dongle gefietst hebben en welke (pech)ervaring ze daar mee hebben.

Mijn vrouw had dezelfde fiets (ook met dongle) en daarbij is vlak voor verkoop, onder garantie een hagelnieuwe motor onder gekomen. Als de dongle de motor gesloopt zou hebben, had Bosch er vast geen garantie op gegeven.

[ Voor 96% gewijzigd door Athome op 08-08-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 08:34
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met dongle. Mijn gevoel zegt dat er geen extra slijtage optreedt. De motor wordt niet maximaal belast. Als het anders is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:17
MIjn vrouw heeft een nieuwe fiets nodig, want de huidige is wel op. Nu hebben we een kleine van acht maanden en het lijkt haar leuk om de kleine regelmatig op de fiets mee te nemen. En wat is dan makkelijker om dat op een elektrische fiets te doen.
Wij willen graag een tweedehands elektrische fiets aanschaffen - bij een fietsenwinkel, aangezien die dingen best aan de prijs zijn. Waar moeten we op letten? Als een accu op bljkt te zijn zijn die dingen ook duur, dus wat is wijsheid? Ik begrijp dat fietsenzaken een testrapport kunnen maken, of geldt dat niet altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

SRB12 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:02:
MIjn vrouw heeft een nieuwe fiets nodig, want de huidige is wel op. Nu hebben we een kleine van acht maanden en het lijkt haar leuk om de kleine regelmatig op de fiets mee te nemen. En wat is dan makkelijker om dat op een elektrische fiets te doen.
Wij willen graag een tweedehands elektrische fiets aanschaffen - bij een fietsenwinkel, aangezien die dingen best aan de prijs zijn. Waar moeten we op letten? Als een accu op bljkt te zijn zijn die dingen ook duur, dus wat is wijsheid? Ik begrijp dat fietsenzaken een testrapport kunnen maken, of geldt dat niet altijd?
Dat hangt grotendeels af van de prijs die je voor de 2e hands fiets moet neertellen, informeer tevoren wat een nieuwe accu voor dat model gaat kosten; komt de prijs van de fiets + een nieuwe accu in de buurt van wat bijv. een nieuwe Stella kost dan is het beter om een geheel nieuwe Stella te kopen.

Maar blijf je daar nog ruim onder dan is het de overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:17
BIjzondere site, staan helemaal geen prijzen op. Maar een kleine zoektocht leert me dat die fietsen 1000-1500 euro kosten afhankelijk van model. Dat valt me niet tegen, ik had gedacht dat ze nog wel duurder zouden zijn. Binnenkort maar eens een bezoekje aan een fietsenwinkel brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

OgWok

U.N.C.L.E.

NeWSJuNK schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:25:
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met dongle. Mijn gevoel zegt dat er geen extra slijtage optreedt. De motor wordt niet maximaal belast. Als het anders is hoor ik het graag.
Als de dongle bij Bosch vandaan komt, dan zal het waarschijnlijk geen extra slijtage geven. Maar komt die dongle van Bosch?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
gambieter schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:33:
Ik merk dat ik als ik kracht zet (op heuvels en zo) dat mijn Gazelle CityZen C8, sommige versnelling doortrappen met een flinke "krak". Ik denk dat het de versnelling is, niet de motor. Alleen zag ik hier sommigen over een tik praten, is dat doortrappen of gewoon het schakelen in de motor?
De tik waar de Bafang eigenaren over praten is iets anders. Ik neem aan dat jouw fiets een Nexus 8 heeft. Het kunnen volgens mij twee dingen zijn. Je ketting die een tandje overslaat of de Nexus 8 die 'doorslipt'. Die van mij doet dat namelijk ook kort nadat ik van versnelling 1-4 naar 5-8 ben overgeschakeld en er flink kracht op zet. Dit heeft denk ik te maken met de overgang van het eerste naar het tweede planetaire stelsel, want binnen de versnellingen 1-4 of 5-8 heb ik het nooit. Maar ik lees ook verhalen op internet over Nexus naven die na een tijdje in een versnelling nog doorslippen en soms komt dit door een slechte afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
NeWSJuNK schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:25:
Uiteraard wordt de aandrijving en de motor zwaarder belast, er wordt immers meer vermogen geleverd. het maximaal vermogen wordt dan wel niet geleverd, het gemiddeld vermogen zal fors omhoog zijn gegaan.

Dit is een wetmatigheid: Hogere snelheid betekent dat je meer vermogen moet leveren.

De enige discussie is of dit al dan niet buiten spec is. Bij Bosch vermoedelijk niet omdat de Hi-speed en gewone motor intrinsiek gelijk zijn. Maar dat de Hi-speed variant (al dan niet officieel of met Dongle) meer slijt is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Meer snelheid = meer vermogen!
De stroom die door het systeem dan zal lopen zal fors toenemen waarbij verschillende factoren daar een rol in gaan spelen, bijv. of je met hogesnelheid voor- of tegen wind gaat rijden, of je wel of niet hellingen beklimt, of je zwaar bent of niet, hoeveel bagage neem je mee?

Allerlei factoren die juist bij een toename van de snelheid een zwaardere rol gaan spelen. Logischerwijs dus ook een hogere slijtage van onderdelen van de motor, denk aan tandwiel overbrengingen, ketting, rem systemen, enz.

Vergelijk het gerust met BB motoren, auto's en bromfietsen, als er mee gescheurd wordt zal slijtage altijd een grotere rol spelen dan wanneer er rustig mee wordt om gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Je moet hierbij wel onderscheid maken tussen piekvermogen en gemiddeld vermogen. Het enige waar de dongle invloed op heeft is dat er gemiddeld meer vermogen kan worden geleverd tijdens de levensduur van de fiets. Het piekvermogen zal niet hoger worden dan wat er door de fabriek is ingesteld. Ik denk dat voor een fiets stadsverkeer slechter is dan lange stukken op hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

doek55 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:34:
De tik waar de Bafang eigenaren over praten is iets anders. Ik neem aan dat jouw fiets een Nexus 8 heeft. Het kunnen volgens mij twee dingen zijn. Je ketting die een tandje overslaat of de Nexus 8 die 'doorslipt'. Die van mij doet dat namelijk ook kort nadat ik van versnelling 1-4 naar 5-8 ben overgeschakeld en er flink kracht op zet. Dit heeft denk ik te maken met de overgang van het eerste naar het tweede planetaire stelsel, want binnen de versnellingen 1-4 of 5-8 heb ik het nooit. Maar ik lees ook verhalen op internet over Nexus naven die na een tijdje in een versnelling nog doorslippen en soms komt dit door een slechte afstelling.
Dank. Het gebeurt inderdaad als ik kracht zet (heuvelop vooral), tot nu toe alleen in de 3 en soms de 4. Nog meer anticiperen dus, en de versnellingen maar eens laten bijstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
gambieter schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

Dank. Het gebeurt inderdaad als ik kracht zet (heuvelop vooral), tot nu toe alleen in de 3 en soms de 4. Nog meer anticiperen dus, en de versnellingen maar eens laten bijstellen :)
Dat kun je ook makkelijk zelf doen, stelt niets voor.
https://www.izibike.nl/blog/shimano-nexus-8-afstellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cool, daar ga ik naar kijken, thanks d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Dit topic lijkt toch dood te zijn: Het grote Speed Pedelec topic.

Ik stel dus voor om alle speed pedelec zaken maar weer hier te bespreken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
doek55 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:18:
Je moet hierbij wel onderscheid maken tussen piekvermogen en gemiddeld vermogen. Het enige waar de dongle invloed op heeft is dat er gemiddeld meer vermogen kan worden geleverd tijdens de levensduur van de fiets. Het piekvermogen zal niet hoger worden dan wat er door de fabriek is ingesteld. Ik denk dat voor een fiets stadsverkeer slechter is dan lange stukken op hogere snelheid.
Dat denk ik dus ook. Langere tijd 35km/u rijden met ondersteuning lijkt me minder belastend dan continu optrekken en remmen. Maar slijtage zul je altijd houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
NeWSJuNK schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

Dat denk ik dus ook. Langere tijd 35km/u rijden met ondersteuning lijkt me minder belastend dan continu optrekken en remmen. Maar slijtage zul je altijd houden.
Vergeet niet dat het wel gewoon dezelfde motor betreft en dat deze in principe net zo lang mee moet kunnen als een Bosch speed pedelec motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Vlassie1980 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Vergeet niet dat het wel gewoon dezelfde motor betreft en dat deze in principe net zo lang mee moet kunnen als een Bosch speed pedelec motor.
De motor wel, maar de rest van die fiets dan. Je zou dan zeggen dat de enige meerkosten van de speed pedelecs de type keuring en een nummer plaatje is.

Waarom zijn speed pedelecs dan zoveel duurder?

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 09-08-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:33:
[...]

De motor wel, maar de rest van die fiets dan. Je zou dan zeggen dat de enige meerkosten van de speed pedelecs de type keuring en een nummer plaatje is.

Ze zijn ook verschrikkelijk overpriced..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Torched schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:33:
[...]

Marktwaarde. Het gaat sneller, dus is het duurder. Vaak zijn er wel subtiele verschillen, zoals andere banden en remmen. Daarnaast is er ook een typegoedkeuring. Bovendien zijn de oplages van speed pedelecs een stuk kleiner.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Vlassie1980 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Daar zeg je wat. Alles is toch hetzelfde, behalve het knijpen van de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Krisp schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:41:
[...]

Marktwaarde. Het gaat sneller, dus is het duurder. Vaak zijn er wel subtiele verschillen, zoals andere banden en remmen. Daarnaast is er ook een typegoedkeuring. Bovendien zijn de oplages van speed pedelecs een stuk kleiner.
Correct, ook wordt er geen gebruik gemaakt van naaf versnellingen.
Ook is een verende voorvork vaker een ding dan een niet geveerde vork.
En de speed bikes die vaak het best gewaardeerd worden zijn die met een naafmotor achterin.

En die naafmotor ontlast de hele aandrijflijn omdat die harder slijt op die hogere continu belasting.

Dermate kan ik die hoofdmonteur ook goed begrijpen dat hij liever geen garantie gaat verlenen op een gedongelde fiets.

Ik snap ook wel dat als consument dat wat naar overkomt.
Als de fietsenmaker zonder problemen een gedongelde fiets kon verkopen had hij het vast gedaan. Maar dat kan hij simpelweg niet maken, ten eerste omdat zijn leverancier het er niet mee eens is. (die krijgt het weer terug van de overheid en heeft te maken met imago ed)

Als consument kan je prima dongelen, praktisch gezien kan de nexus 8 naafversnelling het allemaal prima aan en afgezien van dat je de ketting en tandwielen wat vaker mag vervangen zal je meer lusten hebben dan lasten.
Maar het gaat wel degelijk effect hebben op je eventuele inruil mocht je daar gebruik van willen maken. Tenzij je geen probleem heb met de dongel weghalen en glashard ontkennen.

Ik klaag ook niet dat mijn 3KW mtb kettingen eet omdat die er niet op berekend zijn, maar die fiets rijdt wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Vlassie1980 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:54:
Dit topic lijkt toch dood te zijn: Het grote Speed Pedelec topic.

Ik stel dus voor om alle speed pedelec zaken maar weer hier te bespreken? :)
Ja lijkt mij ook een beter plan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

NeWSJuNK schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:18:
[...]

Daar zeg je wat. Alles is toch hetzelfde, behalve het knijpen van de motor.
Helemaal hetzelfde is de SP niet, wordt wel met een (iets) zwaardere motor uitgerust tov de 250 watt e-bike's.
Daarnaast zal het rem systeem ongetwijfeld beter zijn toegerust voor de hogere snelheden.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/bosch.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 09-08-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:57:
[...]

Helemaal hetzelfde is de SP niet, wordt wel met een (iets) zwaardere motor uitgerust tov de 250 watt e-bike's.
Daarnaast zal het rem systeem ongetwijfeld beter zijn toegerust voor de hogere snelheden.

[afbeelding]
Motor wattage is maar net hoeveel prik je er zelf op zet. Het is niet zoals met een auto met een "liter" inhoud.

Hier een bron waarin staat dat het beide exact de zelfde motoren zijn. https://www.e-bikeshop.co...h-ebike-motors-explained/

[ Voor 15% gewijzigd door Dacuuu op 09-08-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
racinfo schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:57:
[...]

[afbeelding]
In geval van de Bosch Classic Line is het verschil alleen het vermogen. 250 vs 350 watt. Het koppel is hetzelfde Ook de opbouw van de verschillende ondersteuningsstanden is hetzelfde.

Het gaat er ook niet om dat ik de monteur niet begrijp. Ik trek alleen zijn uitspraak in twijfel dat de motoren met dongle allemaal kapot gaan.

Ja ik ben er mee eens dat 30 km/u (15 op het display) meer stroom vraagt dan 15 km/u in het echt. De accu is immers ook eerder leeg. Je merkt echter ook dat je bij 30 km/u duidelijk steviger moet trappen dan bij 15 km/u. M.a.w je merkt goed dat de motor zich inhoudt (het is ook maar de Tour-stand).en er niet vol in gaat.

De motor is echt tot veel meer in staat. Dat laat de Turbo-stand wel merken. Maar die gebruik ik dus vrijwel niet. Daarom denk ik ook dat de motor van een dongle (tenminste zoals ik het gebruik) echt niet vroegtijdig overlijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:20

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:33:
Betreft dit een Bosch middenmotor? Zo ja, dan is het vermoedelijk de motor die steeds losser aan de ophangingsplaat komt te hangen.
Heb ik ook gehad, laten maken, maar nu begint hij jammer genoeg weer.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:59:
[...]

Motor wattage is maar net hoeveel prik je er zelf op zet. Het is niet zoals met een auto met een "liter" inhoud.

Hier een bron waarin staat dat het beide exact de zelfde motoren zijn. https://www.e-bikeshop.co...h-ebike-motors-explained/
Dus als ik op mijn Bafang 250 watt ipv 15A (standaard) 25A zet wordt ie vanzelf 500 Watt?
Ik denk het toch niet !!

Overigens is mijn staatje van Bosch zelf!
Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/bosch.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door racinfo op 10-08-2017 07:32 . Reden: staatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:25:
[...]

Dus als ik op mijn Bafang 250 watt ipv 15A (standaard) 25A zet wordt ie vanzelf 500 Watt?
Ik denk het toch niet !!

[afbeelding]
Dat ligt er maar net aan hoe veel volt je accu levert, en hoeveel ampère je controller maximaal aan kan. De controller van de bbs01 vind meer dan 15 ampère niet leuk, je sloopt hem dan. Dus in jou geval is meer amps niet verstandig.

Bosch heeft gewoon een motor (fysiek) en een controller die vlot 350watt aan kan gemaakt, en dan down tunen ze hem naar 250 watt output. Dit lijkt me meer dan logisch, waarom zou je 2 compleet verschillende motoren op de markt zetten, als je met 1 productie lijn ook prima af kan?

Zolang de elektromotor en controller het fysiek en thermisch aankunnen, is het wattage totaal variabel.

Wat ik wil zeggen is dat ze bij elektrische fietsen het net zo aangeven als bij motorbootje. Bij rubber bootjes zie je te staan "4pk" of "5pk". Dit heeft niets te maken met wat de motor kan leveren, het alleen aan hoeveel vermogen het motortje leverde op dat moment, hoeveel CC het ding is staat er niet bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 10-08-2017 08:37 ]

• Opperpanter2
racinfo schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:25:
[...]

Ik denk het toch niet !!

[afbeelding]
Jouw BBS draait al op 375W als je 15A erin pompt.

EDIT (nog niet wakker): 15x36 = 540W inderdaad (ipv 1,5x250W).

[ Voor 7% gewijzigd door Opperpanter2 op 10-08-2017 12:22 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Ik rij nu met een 350watt speed pedelec zonder begrenzer.
De topsnelheid wordt vooral beperkt door hoe snel je met je benen rond wil.
Ik laat het zo, ik haal eindelijk standaard bromfietssnelheden.

Voorheen 40GPS, nu 47GPS, maar als je als een dolle gaat trappen dik 50km/u.
Wel prettig met toeterende, drukkende en gebarende automobilisten op de rijbaan.

Nu is de motor niet sterker, dus flink wind tegen is flink trappen voor 35km/u.
De motor wordt gemiddeld zwaarder belast, het is nu altijd "wind tegen" voor Mr. Bosch.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:12:[...]Jouw BBS draait al op 375W als je 15A erin pompt.
De 250W Bafang levert max 540W=36Vx15A. Als ik m'n BBS02-500W op 500W gebruik dan komt ie tot 38km/u met wat tegenwind. Op 940W(25Ax36V) haal ik dik over de 40km/u.

PS Heb wel een erg zwaar trappende fiets door de chainglider. Maar dat was/is m'n Batavus Mambo sowieso al vanaf het begin.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 10-08-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Opperpanter2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:12:
[...]

Volgens mij wel meer dan dat: 30V tot 42V x 15A = 450W tot 630W. De Bosch CX piekt ook boven de 600W, anders zou je er ook geen 45km/u mee kunnen halen. http://www.werktuigbouw.nl/calculators/fietsen.htm

De nominale wattages die in de specificaties worden genoemd zijn altijd veel lager dan wat er werkelijk wordt geleverd op de hoogste stand.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 21:43

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Waarom is dat precies?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Dacuuu
doek55 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Volgens mij wel meer dan dat: 30V tot 42V x 15A = 450W tot 630W. De Bosch CX piekt ook boven de 600W, anders zou je er ook geen 45km/u mee kunnen halen. http://www.werktuigbouw.nl/calculators/fietsen.htm

De nominale wattages die in de specificaties worden genoemd zijn altijd veel lager dan wat er werkelijk wordt geleverd op de hoogste stand.
En dan moet je op zo'n speed pedelec je nog helemaal de pleuris trappen om de 43/45 kmh te halen. Doen ze expres, want als je die snelheid zou rijden op puur motor vermogen, dan is je 400/500 watt uur accu zo leeg.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:12:
[...]

Een motor zal onbelast een lagere stroom trekken dan de nominale waarde. Als je de motor nominaal belast, dan zal hij de nominale stroom trekken, en als je hem overbelast, dan zal hij meer dan de nominale stroom trekken.

Dat heeft niets van doen hoe zwaar de accu in Ah of in voltage is. Stel de accu is 6 Ah, dan kan ik altijd nog het dubbele er uittrekken (of sluit hem maar eens kort ;) )

De afmetingen (en het gewicht) van de Bafang middenmotors zijn verschillend; de 250 Watt motor weegt 3.7 kg, de 500 watt ruim 4 kg. De 250 watt motor is ook kleiner in diameter dan de 500 en 750 watt motor. De verschillen in vermogen worden dus niet (alleen) door de controller bepaald.

[ Voor 37% gewijzigd door racinfo op 10-08-2017 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
racinfo schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:44:
[...]
Dat heeft niets van doen hoe zwaar de accu in Ah of in voltage is. Stel de accu is 6 Ah, dan kan ik altijd nog het dubbele er uittrekken (of sluit hem maar eens kort ;) )
Je kan nooit 12Ah uit een 6Ah accu trekken.

Let goed op de termen. Ah is iets anders dan A of W of Wh.

Ah = Ampere Uur. Een accu kan bijvoorbeeld 6A voor een uur leveren. Of 12 voor een half uur. Of 3 voor 2 uur. Dat is allemaal nog steeds 6Ah.

Het punt is, je kan een Bosch niet overbelasten, zelfs met zo'n dongle niet. De vermogensbegrenzing zit in de motorcontroller, die is integraal onderdeel van de motor en is niet aan te passen. Een Bosch zal altijd maximaal 250W (of 350W) leveren. Jouw "250W" Bafang heeft een programmeerbare stroombegrenzer van maximaal 15A, jouw maximale vermogen is dus extreem veel hoger. Bij een 36V accu heb je dus een maximaal vermogen van 500+ watt beschikbaar (want 36V * 15A = 540W). Als je dus aan de wet wil voldoen moet je (met een 36V accu) hem dus begrenzen op ongeveer 7A, dan levert hij maximaal 250W (en natuurlijk afkappen op 25km/h).

Die dongle voor Bosch motoren past de vermogensbegrenzing niet aan, die halveert alleen de snelheidsmeting, waardoor het afknijpen bij 25km/h niet meer gebeurt.

• doek55
Dat een Bosch maximaal 250W (of 350W) kan leveren is niet correct. Lees dit topic maar eens door en zie wat het piekvermogen werkelijk is.

Deze link is nog duidelijker: https://electricbikerevie...maha-shimano-brose.14085/

Afbeeldingslocatie: https://electricbikereview.com/forum/attachments/powers-jpg.17593

[ Voor 40% gewijzigd door doek55 op 10-08-2017 14:09 ]

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
doek55 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:01:
Dat een Bosch maximaal 250W (of 350W) kan leveren is niet correct. Lees dit topic maar eens door en zie wat het piekvermogen werkelijk is.
Tja, sjoemelen kunnen we allemaal :P
Punt blijft dat je niet het maximale vermogen van een Bosch motor kan veranderen. Er zijn overigens meerdere redenen waarom je een grote piekstroom meet bij borstelloze motoren, meestal is het om hem aan de gang te houden bij een heel laag toerental. Borstelloze motoren kunnen niet echt arbitrair langzaam lopen zonder te schokken, een mogelijke truuk is om de begrenzer maar even te negeren. Bij praktisch bruikbare toerentallen zou dat niet echt relevant moeten zijn.

edit:
Ik vraag me af hoe ze aan die grafieken komen. Als die motoren werkelijk zo'n 500W kunnen leveren zouden ze accu's moeten vreten. Ik heb mijn Yamaha nooit slechter gekregen dan zo'n 210W gemiddeld over 25km (storm tegen en regenpak aan, dus praktisch niets bijgetrapt).

[ Voor 13% gewijzigd door APBaguette op 10-08-2017 14:32 ]

• roffeltjes
Nogmaals; betreft de vraag: de motor en aandrijving zullen harder slijten. kwestie van de wetmatigheid van snelheid en power die moet worden geleverd. Dat je zelf flink mee moet trappen zal nog steeds de aandrijving belasten.

Dat s-pedelec motoren sneller kapot gaan durf ik trouwens ook wel blind te stellen. Daar zit dan ook weer een klein deel van de meerprijs in. Dat "alle" gedonglede motoren stuk gaan is natuurlijk hyperbool, maar dat de FM er niet aan wil snap ik direct. Het wordt zijn probleem...

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Dacuuu schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:43:
[...]

En dan moet je op zo'n speed pedelec je nog helemaal de pleuris trappen om de 43/45 kmh te halen. Doen ze expres, want als je die snelheid zou rijden op puur motor vermogen, dan is je 400/500 watt uur accu zo leeg.
Inderdaad. Bosch laat ook nog 's 44 op de teller zien, terwijl dat 40GPS is.
De motoren, zelfs met de huidige wattage, hebben met redelijk weer geen moeite met 50GPS.

Op hogere snelheid wordt het wel variabeler.
Voorheen, met begrenzer, kon je vrijwel altijd die 40GPS aanhouden.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.