Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.078 views

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:22:
Betreft dit een Bosch middenmotor? Zo ja, dan is het vermoedelijk de motor die steeds losser aan de ophangingsplaat komt te hangen.
Heb ik ook gehad, laten maken, maar nu begint hij jammer genoeg weer.
Ja, middenmotor. Die van mij is vrij nieuw, maar ga er binnenkort mee terug. Het is puur als ik kracht zet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 18:31

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:10:
[...]

Ja, middenmotor. Die van mij is vrij nieuw, maar ga er binnenkort mee terug. Het is puur als ik kracht zet.
Die van mij was ook nog geen 4 maand oud, doet het alleen als ik kracht zet.... een duidelijke kraak, die steeds "luider" wordt naarmate je er niets aan laat doen..... Maar goed, daarom heb je garantie.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:45
APBaguette schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Tja, sjoemelen kunnen we allemaal :P
Punt blijft dat je niet het maximale vermogen van een Bosch motor kan veranderen. Er zijn overigens meerdere redenen waarom je een grote piekstroom meet bij borstelloze motoren, meestal is het om hem aan de gang te houden bij een heel laag toerental. Borstelloze motoren kunnen niet echt arbitrair langzaam lopen zonder te schokken, een mogelijke truuk is om de begrenzer maar even te negeren. Bij praktisch bruikbare toerentallen zou dat niet echt relevant moeten zijn.

edit:
Ik vraag me af hoe ze aan die grafieken komen. Als die motoren werkelijk zo'n 500W kunnen leveren zouden ze accu's moeten vreten. Ik heb mijn Yamaha nooit slechter gekregen dan zo'n 210W gemiddeld over 25km (storm tegen en regenpak aan, dus praktisch niets bijgetrapt).
Omdat de ondersteuning er veel eerder uithakt voordat je de motor/accu sloopt.

Als je naar die eerdere website gaat waar je benodigd vermogen kan uitrekenen zie je dat je voor een 25kg fiets en 90kg berijder ongeveer 160/200w nodig hebt om de 25km/u te halen.

Oftewel, het enige moment waar je veel vermogen gaat stoken is als je aan het optrekken bent en bij het klimmen. En accu's zijn idem. Als je altijd alles vraagt gaan ze snel stuk, maar half vermogen? Is prima.
Ook wordt er nu veel gewerkt met van de torque sensors, dus je krijgt nooit vol vermogen als je helemaal niets doet.

Met de zelfbouw systemen kan je hetzelfde doen. Ik doe het zelf ook, pace assist staat op max 400w en hij nokt af zo rond de 42km/u. Met gashendel kan ik tot 1,2kw bijgeven maar die houd ik niet constant in :+

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 10-08-2017 17:39 ]

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
R&M verkoopt een redelijk formaat bakfiets speed pedelec met Bosch motor, ben wel benieuwd wat die dan verbruikt als je goed doorrijdt :p

Wat wel opmerkelijk is, Bosch heeft een range calculator website. Als je daar de meest ongunstige configuratie invult kan je volgens dat ding maar 22km rijden bij 25 km/h en een 500Wh accu. Dat zou betekenen dat die Bosch inderdaad zo'n 500W kan trekken bij "normaal" gebruik. Ze geven het gesjoemel dus gewoon toe :+

https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Torched schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:38:
Oftewel, het enige moment waar je veel vermogen gaat stoken is als je aan het optrekken bent en bij het klimmen. En accu's zijn idem. Als je altijd alles vraagt gaan ze snel stuk, maar half vermogen?
Dat zijn inderdaad de momenten dat je veel vergt van de motor en natuurlijk het accu systeem. Vrijwel altijd gebruik ik de trottle bij het wegrijden en zeker ook vaak bij hellingen, maar dat zijn dan ook de momenten waarbij de ampere meter op de Luna omhoog zie schieten, waarbij 10A meer regel dan uitzondering is. En afhankelijk van de snelheid waarbij dat gebeurt, rij ik over de 25 km/h dan loopt de stroomsterkte gerust op tot 20A ondanks de lager afgestelde begrenzing.

Af en toe, op lege stukken fiets/brommerpad gebruik ik de trottle om "even" op de gewenste snelheid te komen; ook een moment van zeer hoge belasting van de motor waar je nadien een eitje op kunt bakken als je daar mee door zou gaan.

Afhankelijk van bovengenoemde argumenten zakt de actieradius aanzienlijk in ondanks mijn 36V-13A accu waarmee ik normaliter ruim 70 km kan halen zonder al teveel wind tegen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

APBaguette schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:52:
Jouw "250W" Bafang heeft een programmeerbare stroombegrenzer van maximaal 15A, jouw maximale vermogen is dus extreem veel hoger. Bij een 36V accu heb je dus een maximaal vermogen van 500+ watt beschikbaar (want 36V * 15A = 540W). Als je dus aan de wet wil voldoen moet je (met een 36V accu) hem dus begrenzen op ongeveer 7A, dan levert hij maximaal 250W (en natuurlijk afkappen op 25km/h).
De praktijk van het ampere verbruik in normale situaties is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel vermogen je er zelf bijtrapt, een onbekende factor indeze want dat vermogen kun je niet "meten". Zo verbruik ik gemiddeld 3 a 4 Amp van de accu + mijn eigen trapvermogen om redelijk constant 24 km/h te kunnen rijden bij zeg maar windstil weer (altijd je eigen rijwind tegen). Bij echt wind tegen is dat natuurlijk hoger en bij voor de wind weer lager. In die gevallen verbruik je dan 36x3=108 watt; bij 33 km/h wordt de stroom echt niet veel hoger.

Een begrenzing van de max. current tot 7 amp heeft niets te maken met de max snelheid die je kunt behalen. Het is maar net wat jezelf bijtrapt. Er zijn er die met de Bafang motor met de limit op 100% 33 km/h halen met een stroomsterkte van 1 Amp, oftewel die leveren zelf de rest van het benodigde vermogen (uiteraard zonder de snelheid te begrenzen op 25 km/h).

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12 00:00

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat bijtrappen is wel een groot vraagteken inderdaad. Ik ga eerdaags maar eens proefrijden. Ik rij nu op mijn gewone Gazelle tussen de 20 en 24 km/u, afhankelijk van de wind. Ik wil naar een situatie toe waarbij ik 30 km/u kan gaan, ook met wind tegen, voor ca. 25 a 30 minuten. Ik moet dus op zoek naar een fiets waarbij dat lukt.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 20:23
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:08:
Dat bijtrappen is wel een groot vraagteken inderdaad. Ik ga eerdaags maar eens proefrijden. Ik rij nu op mijn gewone Gazelle tussen de 20 en 24 km/u, afhankelijk van de wind. Ik wil naar een situatie toe waarbij ik 30 km/u kan gaan, ook met wind tegen, voor ca. 25 a 30 minuten. Ik moet dus op zoek naar een fiets waarbij dat lukt.
Als je voor rond de €400 een BBS02 koopt plus een accu à €300 kun je je Gazelle gebruiken als elektrische fiets en is die snelheid geen enkel probleem.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja, dat kan ook nog natuurlijk. Ik weet alleen niet of die techniek er op voorbereid is. Er komen toch grotere krachten op te staan immers. En kan ik de hoogste (8e) versnelling qua overbrenging aanpassen? Anders wordt het wel heel snel rondtrappen natuurlijk :)

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:01

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:17:
Ja, dat kan ook nog natuurlijk. Ik weet alleen niet of die techniek er op voorbereid is. Er komen toch grotere krachten op te staan immers. En kan ik de hoogste (8e) versnelling qua overbrenging aanpassen? Anders wordt het wel heel snel rondtrappen natuurlijk :)
Voor vrijwel elke naaf zijn er meerdere maten tandwiel te krijgen. Mogelijk is er op de site van Shimano wel het eea te vinden over welke tandwielen er op je naaf passen, dan eventjes kijken welke maat je nu hebt en kijken hoeveel langzamer je wilt trappen. Dan kun je zo het meest geschikte tandwiel er op (laten) zetten.

Mijn vriendin loopt tegen hetzelfde aan met haar ebike. Zelfs met de NuVinci 330 op de hoogste overbrenging trapt ze bij 25 de benen uit haar lijf en zit de motor bijna buiten zijn vermogensgebied qua rpm. NuVinci levert tandwielen van 16-22 voor de 330-naaf, dus ze wil bij de 500km beurt een een 16-tands laten monteren.

Kalm aan! En rap een beetje!

• doek55
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:17:
De krachten bij 30km/u zijn geen probleem zolang je een degelijk frame hebt en niet over stoepranden gaat butsen. Bij rollerbrakes is het wellicht handig om je voorrem te vervangen door een een groter exemplaar of vbrake, maar dat merk je vanzelf.
Bij de BBS02 heb je de keuze uit een aantal grotere tandwielen als voorblad. Ik heb zelf een 48T voorblad samen met een Nexus 8 achter, zodat ik bij 45km/u een cadans van 80 heb.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Aha zodoende. Moet ik wel een tandwiel kiezen wat nog in de kettingkast past, maar dat zal wel loslopen.

Mijn fiets betreft een recente Gazelle met trommelremmen. Die remmen zonder enig gevoel, maar wel vrij goed.

Qua grotere krachten bedoel ik niet qua stoepranden, maar de krachten op de trappers, ketting en dergelijke. Die krachten nemen enorm toe toch?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 10:46

Metro2002

Memento mori

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:33:
Aha zodoende. Moet ik wel een tandwiel kiezen wat nog in de kettingkast past, maar dat zal wel loslopen.

Mijn fiets betreft een recente Gazelle met trommelremmen. Die remmen zonder enig gevoel, maar wel vrij goed.

Qua grotere krachten bedoel ik niet qua stoepranden, maar de krachten op de trappers, ketting en dergelijke. Die krachten nemen enorm toe toch?
Zolang je een constante snelheid rijdt valt dat wel mee. Voornamelijk bij optrekken en heuvelop krijgt de aandrijflijn op zijn donder.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ging mijn gewone fiets ophalen bij de fietsenmaker, en die vroeg me hoe de electrische fiets beviel. Toen ik hem vertelde van de versnelling, liet hij het me zien en bracht het gelijk in orde :) . Het is inderdaad zoals in jouw link, dank d:)b

Het trapt niet meer door, is een stuk fijner fietsen ;)

(En wat is de gewone fiets dan opeens hard werken op de heuvels :+ )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-12 06:32
Sinds afgelopen maandag heb ik deze e-bike, van IKEA:

https://goo.gl/photos/ABUop7KCJAQJsmwN6

UIt de doos alleen nog het stuur vastzetten, de rest is voorgemonteerd.

Zadel verstelbaar, trappers inklapbaar en een geveerde voorvork. Shimano Revoshift versnelling, TREK schijfremmen. Dit is het damesmodel, er is ook een herenmodel verkrijgbaar.

Opklapbaar (Opvouwbaar is niet het juiste woord, het blijft een groot pakket, maar past in de gang.)

https://goo.gl/photos/jLHMALu1iT5j5TDGA

Met een li-ion accu 36V,8,7 Ah, 313W
Ik ben een Lipo4 accu gewend en dan is dit een stuk handzamer en lichter en de opbrengst ook wat minder.

Motor in het achterwiel, er staat niets op en er zit ook geen info bij, maar ik denk dat het een Befang motor is. (Ziet er hetzelfde uit als mijn voorwiel motor in mijn Keola Texel.)

Ik heb er nu zo'n 70 km mee gereden, accu daarna weer opgeladen. Het fietst anders natuurlijk dan een stad e-bike, je zit er totaal anders op, en met zo'n osse(?) stuur draai je je armen ook naar buiten. Het lijkt wel alsof deze motor meer pit heeft dan voorwielmotor in mijn Keola.

Eigenlijk voor mijn dochters aangeschaft, zodat ik niet persé alleen op zondag mijn toerritjes hoef te maken, maar ik zie er mezelf na wat rondtoeren toch ook mee naar mijn werk fietsen. Vooral de dikke brede banden maken het een fijne e-bike.

(Voorlopig?) Alleen bij de IKEA in Barendrecht.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
DeSluis schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:30:

Zadel verstelbaar, trappers inklapbaar en een geveerde voorvork. Shimano Revoshift versnelling, TREK schijfremmen. Dit is het damesmodel, er is ook een herenmodel verkrijgbaar.

Opklapbaar (Opvouwbaar is niet het juiste woord, het blijft een groot pakket, maar past in de gang.)

Ik ben een Lipo4 accu gewend en dan is dit een stuk handzamer en lichter en de opbrengst ook wat minder.

Motor in het achterwiel, er staat niets op en er zit ook geen info bij, maar ik denk dat het een Befang motor is. (Ziet er hetzelfde uit als mijn voorwiel motor in mijn Keola Texel.)

Ik heb er nu zo'n 70 km mee gereden, accu daarna weer opgeladen. Het fietst anders natuurlijk dan een stad e-bike, je zit er totaal anders op, en met zo'n osse(?) stuur draai je je armen ook naar buiten. Het lijkt wel alsof deze motor meer pit heeft dan voorwielmotor in mijn Keola.

Eigenlijk voor mijn dochters aangeschaft, zodat ik niet persé alleen op zondag mijn toerritjes hoef te maken, maar ik zie er mezelf na wat rondtoeren toch ook mee naar mijn werk fietsen. Vooral de dikke brede banden maken het een fijne e-bike.

Wat is de naam van de fiets, en de prijs? Hij ziet er fancy uit :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

DeSluis schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:30:

Interessante fiets, vooral die accu aan de zadelpen :+ .
Verbazend dat je er 70 km mee kon rijden. Ik vond nog een filmpje van dit model op internet:
YouTube: Folkvanlig, IKEA E-Bike, "Folding Part" Folkvänlig

• DeSluis
Dacuuu schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:35:
[...]

Wat is de naam van de fiets, en de prijs? Hij ziet er fancy uit :)
De fiets heet Folkvanlig, en hij kost nu € 699,-- alleen bij de Ikea Barendrecht te verkrijgen, waar je, met je familypas ook nog € 10 per € 100 korting krijgt, dus op deze fiets € 60 extra korting.

http://www.ikea.com/nl/nl/store/barendrecht/nieuw

• DeSluis
racinfo schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 07:21:
[...]

Interessante fiets, vooral die accu aan de zadelpen :+ .
Verbazend dat je er 70 km mee kon rijden. Ik vond nog een filmpje van dit model op internet:
YouTube: Folkvanlig, IKEA E-Bike, "Folding Part" Folkvänlig
Ja, die fimpjes, ze zijn behoorlijk stuntelig moet ik je zeggen, wij liggen hier i.i.g. in een deuk. Ik geloof niet dat het een "echte" Ikea medewerker is.
70 km, maar dan wel bezweet op de rug :) Diezelfde 70 km op de Keola is nog steeds "Als op een brommer" en no sweat. Het is een MTB, en om dan gelijk op te fietsen met mijn mede bejaarden op de Stella's is natuurlijk geen gezicht, kijken hoe lang ik het vol hou, flink doortrappen.

De accu, als je fietszadel op de laagste stand staat kost het wat moeite om het sleuteltje in de controller te krijgen. Verder is het een heel licht ding, compact, een tweede zou zo maar in je rugzak kunnen zonder dat het heel oncomfortabel gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door DeSluis op 13-08-2017 09:07 ]

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 07:27
Wij hebben gisteren akkoord gegeven op twee elektrische stadsfietsen.
Een Victesse Strada en een Brinckers Granville.
Wordt over een weekje thuis afgeleverd

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 16:55
DeSluis schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:04:
[...]

Ja, die fimpjes, ze zijn behoorlijk stuntelig moet ik je zeggen, wij liggen hier i.i.g. in een deuk. Ik geloof niet dat het een "echte" Ikea medewerker is.
70 km, maar dan wel bezweet op de rug :) Diezelfde 70 km op de Keola is nog steeds "Als op een brommer" en no sweat. Het is een MTB, en om dan gelijk op te fietsen met mijn mede bejaarden op de Stella's is natuurlijk geen gezicht, kijken hoe lang ik het vol hou, flink doortrappen.

De accu, als je fietszadel op de laagste stand staat kost het wat moeite om het sleuteltje in de controller te krijgen. Verder is het een heel licht ding, compact, een tweede zou zo maar in je rugzak kunnen zonder dat het heel oncomfortabel gaat worden.
Ook leuk fietskarretje dat ook nog een handkar kan worden. Iemand die er ervaring mee heeft?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90315492/

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 10:15
In onze zoektocht naar een nieuwe e-bike met Yamaha motor komen we met ons verlanglijstje bij de merken Sparta en Batavus terecht.

Enige minpunt ivm de ion batterij bij beide merken zijn, volgens de FM dat deze niet uitwisselbaar zijn :? 8)7
Reden: om diefstal te voorkomen zijn deze gekoppeld aan het framenummer van je fiets.
Wel gek dat je niet even de accu van je partner kan lenen :(

Fietsen die op ons lijstje staan, zijn..
Sparta M8i Hydro (door de lange remafstand, valt de versie met rollebrakes af)
Batavus Dinsdag E-go
Batavus Wayz E-go Control LTD

• Dacuuu
Moris schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:01:
In onze zoektocht naar een nieuwe e-bike met Yamaha motor komen we met ons verlanglijstje bij de merken Sparta en Batavus terecht.

Enige minpunt ivm de ion batterij bij beide merken zijn, volgens de FM dat deze niet uitwisselbaar zijn :? 8)7
Reden: om diefstal te voorkomen zijn deze gekoppeld aan het framenummer van je fiets.
Wel gek dat je niet even de accu van je partner kan lenen :(

Batavus Dinsdag E-go
Haibike heeft ook Yamaha moten toch?

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:29
Moris schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:01:

Dat is alleen bij het ION systeem, niet bij elke Yamaha fiets van Batavus.

Ik vraag me overigens sterk af of de ION batterij niet door de dealer op aanvraag te unlocken is (of aan een tweede frame te koppelen). Volgens mij kon dat vroeger bij ION ook.
Batavus Dinsdag E-go
De Dinsdag E-Go is net als de Razer gewoon standaard en niet gelockt.

• Moris
roffeltjes schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:13:
Dat is alleen bij het ION systeem, niet bij elke Yamaha fiets van Batavus.

Ik vraag me overigens sterk af of de ION batterij niet door de dealer op aanvraag te unlocken is (of aan een tweede frame te koppelen). Volgens mij kon dat vroeger bij ION ook.

De Dinsdag E-Go is net als de Razer gewoon standaard en niet gelockt.
Inderdaad is dit alleen het geval bij het ION systeem en gelukkig niet van toepassing over de gehele lijn :)

Volgens de FM is de vraag tot unlocken van de accu's voor partners met dezelfde fiets meermaals bij Sparta aangekaart. Blijkbaar wil Sparta om een of andere reden hier echt niet van afstappen |:(

Als ION tov de andere versies niet meer voordeel geeft, kan ik net zo goed deze links laten liggen.
Hierbij heb ik wel de mogelijkheid om de accu's onderling te kunnen wisselen :)

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
Wanneer worden al die fietsaccu aansluitingen/protocollen nu eens universeel? Dit is toch wel iets wat mij tegenhoud een fabrieksfiets te kopen/willen. Nu kan ik eindeloos experimenteren/wisselen met beschikbare accu groottes/capaciteiten/modellen. Hetzelfde geldt voor de laders.

PS heb net 2 accu's, met 50x GA cellen ieder, omgebouwd naar 2 accu's met 60 GA cellen. Nu 36V@~20A ter beschikking. T was erin persen/proppen maar t ging goed. Model:https://bmsbattery.com/ba...-18650-battery-parts.html

[ Voor 110% gewijzigd door bgttje op 14-08-2017 12:10 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12 22:50
Zit zelf te ijken naar een e-bike. Mensen die ervaring hebben met de Vogue Discover?

Met gestrekt been.

• Dacuuu
bgttje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:55:
Wanneer worden al die fietsaccu aansluitingen/protocollen nu eens universeel? Dit is toch wel iets wat mij tegenhoud een fabrieksfiets te kopen/willen. Nu kan ik eindeloos experimenteren/wisselen met beschikbare accu groottes/capaciteiten/modellen. Hetzelfde geldt voor de laders.

PS heb net 2 accu's, met 50x GA cellen ieder, omgebouwd naar 2 accu's met 60 GA cellen. Nu 36V@~20A ter beschikking. T was erin persen/proppen maar t ging goed. Model:https://bmsbattery.com/ba...-18650-battery-parts.html
Waar heb jij de GA cellen besteld?

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:55:

60 cellen in dat standaard batterij-case? Knap gedaan en heb je nog ruimte voor de BMS?
Met 20 A kun je aardig mee uit de voeten (fietsen) ;)
artbij schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:15:
Zit zelf te ijken naar een e-bike. Mensen die ervaring hebben met de Vogue Discover?
Van Matra?

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 15-08-2017 10:13 ]

• Artbij
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

60 cellen in dat standaard batterij-case? Knap gedaan en heb je nog ruimte voor de BMS?
Met 20 A kun je aardig mee uit de voeten (fietsen) ;)

[...]

Van Matra?
Nee van Vogue :).

Afbeeldingslocatie: http://bimasbike.com/images/products/vogue/discover-black.jpg

Met gestrekt been.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als het deze is, met een Bafang 8fun motor, dan heb je een goede keus.
http://elektrischefietste...n/vogue-discover-8sp-man/

Die motor zit ook op mijn zelfbouw fiets, met zo'n zelfde accu en ik rij er inmiddels al 4000 km mee rond.

[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 15-08-2017 10:19 ]

• Artbij
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:17:
http://elektrischefietste...n/vogue-discover-8sp-man/

Die motor zit ook op mijn zelfbouw fiets, met zo'n zelfde accu en ik rij er inmiddels al 4000 km mee rond.
Engine: 250 Watt Bafang Max mid-engine volgens de site van de fabrikant.

Met gestrekt been.

• racinfo

racinfo

E-MTB

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:21:
[...]

Engine: 250 Watt Bafang Max mid-engine volgens de site van de fabrikant.
Ik vind hem wel erg prijzig, zeker wanneer je die vergelijkt met een Batavus Razer of Dinsdag E-GO.
Indien jezelf de motor en accu in je bestaande fiets zou bouwen ben je maar 400+300 ervoor kwijt.
Mijn fiets: http://www.rac-info.nl/fotos/fiets.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 15-08-2017 10:27 ]

• Artbij
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Ik vind hem wel erg prijzig, zeker wanneer je die vergelijkt met een Batavus Razer of Dinsdag E-GO.
Indien jezelf de motor en accu in je bestaande fiets zou bouwen ben je maar 400+300 ervoor kwijt.
Mijn fiets: http://www.rac-info.nl/fotos/fiets.jpg
Is die Batavus veel beter? Is ook wel een stuk duurder. De Vogue kan ik nieuw krijgen voor 1250,-.

Met gestrekt been.

• racinfo

racinfo

E-MTB

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:35:
[...]

Is die Batavus veel beter? Is ook wel een stuk duurder. De Vogue kan ik nieuw krijgen voor 1250,-.
Voor die prijs (1250) is het de overweging waard. Het is beslist geen verkeerde fiets, Shimano naafversnelling, 8-voudig, schijfremmen, betrouwbare motor die al 3 jaar op de markt is.

• bgttje
Dacuuu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 05:50:
[...]Waar heb jij de GA cellen besteld?
Nkon.nl

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:10:
[...]60 cellen in dat standaard batterij-case? Knap gedaan en heb je nog ruimte voor de BMS?
Met 20 A kun je aardig mee uit de voeten (fietsen)
Moest de BMS wel ff korter maken. Heb het USB voedingsgedeelte van de BMS eraf gezaagd en op een nog niet gebruikt plekje gestopt. Is idd krap van binnen met 60 cellen maar t werkt goed. Met mn 500W motor heb ik hier wat aan. Je gebruikt het vermogen vaker dan je denkt en daardoor is zo'n zware accu geen luxe.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 15-08-2017 10:47 ]

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:17:
http://elektrischefietste...ogue-discover-8sp-man/Die motor zit ook op mijn zelfbouw fiets, met zo'n zelfde accu en ik rij er inmiddels al 4000 km mee rond.
Is een andere motor van Bafang dan die van ons. Kijk naar het frame. Dit is er 1 met torque sensor.

• doek55

• Artbij
Is een torque sensor een voor of een nadeel?

Met gestrekt been.

• bgttje
artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:01:
Is een torque sensor een voor of een nadeel?
voordeel

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik vind het knap dat dit type op Alibaba gevonden wordt, daar iedere type aanduiding verder ontbreekt en er verder alleen OEM wordt vermeld. Bafang heeft namelijke zoveel types en omschrijvingen. Als er dan ook nog OEM types worden gefabriceerd voor grote afnemers raakt het overzicht wel wat verloren.

• elinx
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door elinx op 15-08-2017 12:24 ]

• Artbij
Is het aan te raden om zo'n fiets te tunen? Dat hij wat harder kan dan 25?

Met gestrekt been.

• Dacuuu
Dacht ik al, ze zijn daar op dit moment uitverkocht. :+ kwa puntlas apparaat, tips? Op ali staan er veel..

• doek55
elinx schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:19:
[...]
Ik vind het knap dat dit type op Alibaba gevonden wordt, daar iedere type aanduiding verder ontbreekt en er verder alleen OEM wordt vermeld. Bafang heeft namelijke zoveel types en omschrijvingen. Als er dan ook nog OEM types worden gefabriceerd voor grote afnemers raakt het overzicht wel wat verloren.
Dat valt toch wel mee. Ik kan er maar één op hun website vinden die overeenkomt met de specs en afbeelding van de Vogue:
http://www.bafang-e.com/e...nent/motor/mm-g33250.html

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Is een andere motor van Bafang dan die van ons. Kijk naar het frame. Dit is er 1 met torque sensor.
Niet dat ik weet, er staat in de advertentie: rotatiesensor Bert.

Motor Details

Plaats motor:
Middenmotor

Merk Motor:
8Fun

Type ondersteuning:
Rotatiesensor

Koppel:
25 Nm

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 15-08-2017 15:17 . Reden: toelichting ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:31:
Is het aan te raden om zo'n fiets te tunen? Dat hij wat harder kan dan 25?
Een zelfbouw Bafang middenmotor kun je op snelheid (met aparte hard- en software) afstellen maar ik betwijfel of dat bij de Vogue ook kan.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Je link verwijst naar een andere motor, zie het vermogen, >80nM terwijl op de Vogue een motor zit van 25 nM en zonder torque sensor, alleen rotatie.

• doek55
Ik dacht dat er wel een torque sensor op zat: http://bimasbike.com/vogue-discover.html.
Bij deze Vogue zie je op de foto's de Bafang motor beter zitten.

• Dacuuu
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:28:
[...]

Je link verwijst naar een andere motor, zie het vermogen, >80nM terwijl op de Vogue een motor zit van 25 nM en zonder torque sensor, alleen rotatie.
Het is gewoon de zelfde motor, alleen andere config in de controller. en hij heeft rotatie + torq sensor.

• Artbij
[...]

Vogue heeft 80nm en torque sensor volgens mij.

Al zie je op 100 sites 100 keer andere getallen staan...

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 15-08-2017 16:55 ]

Met gestrekt been.

• Moris
In mijn zoektocht naar een E-Bike, zat met de Yamaha PW80 als middenmotor.
Maar een fietstochtje met een Bosch Performance Line Cruise laat me toch weer twijfelen.

Beide motoren presteren zeer goed, toch gedragen deze zich in het rijden geheel anders.
Ik heb het gevoel dat de Bosch in alle ondersteuningen een wat gelijkmatigere verdeling geeft.
Verder is het verassend dat deze Bosch niet moet onderdoen tov de 80Nw Yamaha.

Nu de Yamaha niet meer bij de FM staat, is het lastig om deze zijde aan zijd te kunnen vergelijken :(

[ Voor 24% gewijzigd door Moris op 15-08-2017 17:54 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Vogue heeft 80nm en torque sensor volgens mij.

Al zie je op 100 sites 100 keer andere getallen staan...
Goed opletten bij aankoop dus 8)

• Artbij
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:55:
[...]

Goed opletten bij aankoop dus 8)
Gaat allemaal om dezelfde fiets, tenminste neem aan dat er maar 1 uitvoering is....

Met gestrekt been.

• roffeltjes
Moris schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:39:
In mijn zoektocht naar een E-Bike, zat met de Yamaha PW80 als middenmotor.
Maar een fietstochtje met een Bosch Performance Line Cruise laat me toch weer twijfelen.

Beide motoren presteren zeer goed, toch gedragen deze zich in het rijden geheel anders.
Ik heb het gevoel dat de Bosch in alle ondersteuningen een wat gelijkmatigere verdeling geeft.
Verder is het verassend dat deze Bosch niet moet onderdoen tov de 80Nw Yamaha.

Nu de Yamaha niet meer bij de FM staat, is het lastig om deze zijde aan zijd te kunnen vergelijken :(
De Bosch is wat geciviliseerder, er is (ontzettend veel) meer keuze in modellen en je hebt geavanceerde LCD's. De Yamaha is wat robuuster, reageert sneller op pedaaldruk en heeft een grotere actieradius.

FWIW, ik ben en blijf een fan van de Yamaha omdat we met drie fietsen (2x Razer, 1x Stream) nog geen motorissue hebben gehad in meer dan twee jaar (en heel veel zware kilometers). Dat is anekdotisch en alles kan stuk... :+

• racinfo

racinfo

E-MTB

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:00:
[...]

Gaat allemaal om dezelfde fiets, tenminste neem aan dat er maar 1 uitvoering is....
Het is een beetje vreemd met de Vogue discovery 8, op diverse sites wordt hij verschillend afgebeeld maar qua. model lijkt het een model te zijn uit 2015. Zoek je op 2017 dat vind je niets meer met middenmotor en- of met de accu achterop. Als die inderdaad al zo oud zou zijn (2015) zou ik zeker voorzichtig zijn met aankoop want hoe is de accu na zoveel jaar stilstand?

• Artbij
racinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:56:
[...]

Het is een beetje vreemd met de Vogue discovery 8, op diverse sites wordt hij verschillend afgebeeld maar qua. model lijkt het een model te zijn uit 2015. Zoek je op 2017 dat vind je niets meer met middenmotor en- of met de accu achterop. Als die inderdaad al zo oud zou zijn (2015) zou ik zeker voorzichtig zijn met aankoop want hoe is de accu na zoveel jaar stilstand?
Dingen worden gewoon nog gemaakt. Ga morgen naar de fabriek om e.a. eens beter te bekijken. Accu is na 2 jaar niet echt goed meer denk ik.

Overigens gaat het om de Vogue Discover. En die is er op google gewoon in 2017.

Zal morgen mijn bevindingen posten.

Met gestrekt been.

• elinx
doek55 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Dat valt toch wel mee.....
OK, het zoeken ging via Bafang en niet rechtstreeks bij Alibaba. Dat is een stuk duidelijker.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik begreep dat het om de Vogue Discovery 8sp Man ( http://elektrischefietste...n/vogue-discover-8sp-man/ ) ging????
Zie ook mijn 1e post aan jou.Sorry dan want dan zijn onze onderzoeken verschillend van uitkomst.

[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 15-08-2017 22:07 ]

• Moris
roffeltjes schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:06:
De Bosch is wat geciviliseerder, er is (ontzettend veel) meer keuze in modellen en je hebt geavanceerde LCD's. De Yamaha is wat robuuster, reageert sneller op pedaaldruk en heeft een grotere actieradius.
Bedankt ;)
Door mijn onderstaande eisen heb ik meer keuze bij Yamaha middenmoter.
Geen verende vork, centraal geplaatste batterij en degelijke remmen...

Het enige waar ik in mijn keuze nog mee zit .... of ION een meerwaarde betekent of niet.
Van wat ik lees is dat de Yamaha motoren je de mogelijkheid geven om voorbij de 25km te trappen, zonder dat hierbij de motor afremt. ION zou hierin nog een stapje beter presteren en over het hele bereik wat genuanceerder zijn.
Alleen jammer dat de ION accu's (Bosch Yamaha) niet onderling uitwisselbaar zijn :(

• bgttje
[...]Je link verwijst naar een andere motor, zie het vermogen, >80nM terwijl op de Vogue een motor zit van 25 nM en zonder torque sensor, alleen rotatie.
Deze? http://www.bafang-e.com/e...nt/motor/mm-g5101000.html

Hier staat de fiets wel met een Bafang en torque motor https://www.goedkope-fiet...he-fiets-e-bike-mat-zwart

[ Voor 19% gewijzigd door bgttje op 16-08-2017 00:17 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik zie hem, maar wat typisch, hetzelfde model fiets maar met verschillende specificaties.
Lekker verwarrend :(

• roffeltjes
Moris schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:56:
[...]
Het enige waar ik in mijn keuze nog mee zit .... of ION een meerwaarde betekent of niet.
Van wat ik lees is dat de Yamaha motoren je de mogelijkheid geven om voorbij de 25km te trappen, zonder dat hierbij de motor afremt. ION zou hierin nog een stapje beter presteren en over het hele bereik wat genuanceerder zijn.
Betreft dat eerste durf ik vrij zeker te zijn dat dat niet waar is. Een Yamaha met ION is niet anders dan een PWX80 met ander omhulsel (stiller, maar vermoedelijk ook warmer) en een ander ondersteuningsprofiel. Mechanisch allemaal 1 pot nat.

Het tweede is waar, de ION ondersteunt wat genuanceerder omdat hij wordt geknepen (iets minder raket acceleratie).

FWIW ik vind wat ION doet met 8fun naafmotoren grote klasse, ze zijn erg goed in het maken van een goed ondersteuningsprofiel. Dat ze dit bij Yamaha motoren ook goed doen is wel duidelijk als je de ervaringen leest. Helaas zie je de ION middenmotoren alleen op stads-toer modellen, dus is het niks voor mij.

Iets heel anders.

Onder het kopje WAANZIN van belangenorganisaties:

https://nos.nl/artikel/21...an-de-ketting-leggen.html

Misschien allemaal met harnassen aan op de fiets? Snelheid beperken tot 15kmpu? Zijwieltjes verplicht stellen? |:( 8)7 :+

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2017 08:59 ]

• Moris
In dat geval kan ik net zo goed de niet ION-versies op mijn lijstje zetten :)

Keuze valt momenteel op...
Yamaha PW80: Batavus Dinsdag E-Go, Batavus Razer of de Wayz E-Go Controle (ION)
Bosch: Gazelle Cityzen C8 HMB of de Gazelle Orange C8 HMB.

Ik hoop dat een winkel in de buurt me de gelegenheid biedt om Bosch en Yamaha nog eens naast elkaar te testen.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04
Vandaag heb ik de Trek Super Commuter+ 8S (Speed bike: https://www.trekbikes.com...mmuter-8s/p/1922630-2017/) getest als vervoersmiddel naar het werk. Enkele rit is 28km, veel rechte weg over asfalt, een paar kleine dorpjes. De omstandigheden waren vrijwel ideaal, geen wind en een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Met de auto ben ik een half uur bezig, ik ben op zoek naar een fiets om dit binnen 45 minuten te kunnen doen (doel is om 40km/u gemiddeld te rijden).

Ik ben geen regelmatige fietser, maar ik loop wel minimaal 3 keer per weer hard (30 tot 40km per week), ik heb dus wel enige conditie.

De fiets ligt zeer stabiel op de weg, bochten zijn goed op hogere snelheid te nemen. Vering is nauwelijks aanwezig (alleen dikke banden), rijden over klinkerwegen is niet echt prettig.
De fiets heb ik in Sport mode gezet (opties zijn: Turbo, Sport, Tour, Eco en Off). Thuis gaf de fiets aan dat ik 47km zou moeten kunnen fietsen. In deze stand kost heb behoorlijk veel energie om 41 tot 42km/u te fietsen over de rechte stukken asfalt. Ik heb er dan ook bijna 47 minuten over gedaan (36,4km/u) en ik was overal nat van het zweet (nu zweet ik ook wel erg snel…). Bij het werk aangekomen had ik nog een range over van 11km in Sport mode.

Voor de terugweg heb ik de fiets in Eco mode gezet, aangegeven range was toen 22km. Ik ben met een snelheid van ongeveer 30km/u terug gefietst, dit gaat redelijk relaxed. De laatste 6km moest ik inderdaad zelf fietsen om dat de ondersteuning stopte wegens een lege accu. Range indicatie is dus erg goed. Zonder ondersteuning is nog prima 20 tot 25km/u te rijden.

Al met al dus een leuke ervaring, maar dit is helaas (nog) geen geschikt alternatief vervoersmiddel voor naar het werk voor mij….

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Luchtenburger schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:02:Al met al dus een leuke ervaring, maar dit is helaas (nog) geen geschikt alternatief vervoersmiddel voor naar het werk voor mij….
Ik denk dat Stromer betere actieradius heeft, dus is misschien wél een alternatief.

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12 16:15
Luchtenburger schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:02:
Ervaring met Trek Super Commuter+ 8S ...
Als je de oplader had meegenomen en op je werk had opgeladen, had je geen probleem met de range? En op de Turbo stand ook minder zweet?

Ik overweeg ook een dergelijke afstand te gaan doen naar werk, maar heb nog geen praktijkervaring. Ik wil best een beetje bewegen maar bezweet aankomen zie ik niet zitten. Zouden opladen en de Turbo stand dit probleem oplossen?

• doek55
Vandaag heb ik de Trek Super Commuter+ 8S (Speed bike: https://www.trekbikes.com...mmuter-8s/p/1922630-2017/) getest als vervoersmiddel naar het werk. Enkele rit is 28km, veel rechte weg over asfalt, een paar kleine dorpjes. De omstandigheden waren vrijwel ideaal, geen wind en een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Met de auto ben ik een half uur bezig, ik ben op zoek naar een fiets om dit binnen 45 minuten te kunnen doen (doel is om 40km/u gemiddeld te rijden).

Ik ben geen regelmatige fietser, maar ik loop wel minimaal 3 keer per weer hard (30 tot 40km per week), ik heb dus wel enige conditie.

De fiets ligt zeer stabiel op de weg, bochten zijn goed op hogere snelheid te nemen. Vering is nauwelijks aanwezig (alleen dikke banden), rijden over klinkerwegen is niet echt prettig.
De fiets heb ik in Sport mode gezet (opties zijn: Turbo, Sport, Tour, Eco en Off). Thuis gaf de fiets aan dat ik 47km zou moeten kunnen fietsen. In deze stand kost heb behoorlijk veel energie om 41 tot 42km/u te fietsen over de rechte stukken asfalt. Ik heb er dan ook bijna 47 minuten over gedaan (36,4km/u) en ik was overal nat van het zweet (nu zweet ik ook wel erg snel…). Bij het werk aangekomen had ik nog een range over van 11km in Sport mode.

Voor de terugweg heb ik de fiets in Eco mode gezet, aangegeven range was toen 22km. Ik ben met een snelheid van ongeveer 30km/u terug gefietst, dit gaat redelijk relaxed. De laatste 6km moest ik inderdaad zelf fietsen om dat de ondersteuning stopte wegens een lege accu. Range indicatie is dus erg goed. Zonder ondersteuning is nog prima 20 tot 25km/u te rijden.

Al met al dus een leuke ervaring, maar dit is helaas (nog) geen geschikt alternatief vervoersmiddel voor naar het werk voor mij….
Om 40km/u gemiddeld te fietsen heb je waarschijnlijk een kruissnelheid van 45-50km/u (GPS) nodig en dus zo min mogelijk stedelijk gebied op je route. Daarvoor kun je een speed-pedelec gebruiken waar de begrenzer vanaf is of gebruik maken van een ombouwset zoals de BBS02 / BBSHD. De accu zal meer dan 500Wh moeten zijn om een enkele reis te overbruggen.

• Torched

Waar heb je de luchtdruk van de banden op? Ik neem aan dat het 50mm of 2'' banden zijn.

Ik rijd zelf rond op 2.3bar en 2.5 achter met even brede banden.

Afhankelijk van lichaamsgewicht kan je lager
En volgens de website zitten er zelfs 2.4inch banden onder, dus je druk kan verder omlaag voor meer comfort

• Luchtenburger
timaerts schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat Stromer betere actieradius heeft, dus is misschien wél een alternatief.
Wellicht, maar de prijs van de Trek is mij al hoog genoeg :X
Hark_k schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Als je de oplader had meegenomen en op je werk had opgeladen, had je geen probleem met de range? En op de Turbo stand ook minder zweet?
Idee was ook om een oplader op het werk te gaan leggen, maar ik heb nu vakantie en het bedrijf is gesloten. Ik wist dus van tevoren dat ik niet terug zou kunnen komen op de accu.
11 km range over is naar mijn mening te weinig. Als het kouder wordt, neemt de range snel af (wij hebben ook een elektrisch auto, ik heb enige ervaring...) en met het ouder worden van de accu neemt de range ook af (10% per jaar is de stelregel)
doek55 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Om 40km/u gemiddeld te fietsen heb je waarschijnlijk een kruissnelheid van 45-50km/u (GPS) nodig en dus zo min mogelijk stedelijk gebied op je route. Daarvoor kun je een speed-pedelec gebruiken waar de begrenzer vanaf is of gebruik maken van een ombouwset zoals de BBS02 / BBSHD. De accu zal meer dan 500Wh moeten zijn om een enkele reis te overbruggen.
Klopt, maar na begrenzer verwijderen is de garantie verdwenen en als je een ongeluk krijgt zou de verzekering nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen. Ik vind dit dus geen goed idee, maar dat is een persoonlijke keuze.
Torched schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Waar heb je de luchtdruk van de banden op? Ik neem aan dat het 50mm of 2'' banden zijn.

Ik rijd zelf rond op 2.3bar en 2.5 achter met even brede banden.

Afhankelijk van lichaamsgewicht kan je lager
En volgens de website zitten er zelfs 2.4inch banden onder, dus je druk kan verder omlaag voor meer comfort
De FM heeft de banden op 4 bar gezet, dit zou dus inderdaad lager kunnen voor meer comfort. Ik weeg ongeveer 76kg, dus dat zal niet direct heel veel impact hebben op de range verwacht ik.

Verwijderd

doek55 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

45minuten voor 28km is denk ik wat aan de krappe kant. Naar mijn ervaring is de maximale comfortabele fietssnelheid op een speedbike 40 km/hr. Daarboven wordt windsuizen/gestuiter door gaten in de weg/ energie verbruik (belasting op de batterij) te hoog om op een fijne manier twee keer op een dag een route van 28km te fietsen. denk dat een gemiddelde van 35 en reistijd van 50-55minuten realistischer. En inderdaad opladen op het werk.

• Torched
Luchtenburger schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

Wellicht, maar de prijs van de Trek is mij al hoog genoeg :X

[...]

Idee was ook om een oplader op het werk te gaan leggen, maar ik heb nu vakantie en het bedrijf is gesloten. Ik wist dus van tevoren dat ik niet terug zou kunnen komen op de accu.
11 km range over is naar mijn mening te weinig. Als het kouder wordt, neemt de range snel af (wij hebben ook een elektrisch auto, ik heb enige ervaring...) en met het ouder worden van de accu neemt de range ook af (10% per jaar is de stelregel)

[...]

Klopt, maar na begrenzer verwijderen is de garantie verdwenen en als je een ongeluk krijgt zou de verzekering nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen. Ik vind dit dus geen goed idee, maar dat is een persoonlijke keuze.

[...]

De FM heeft de banden op 4 bar gezet, dit zou dus inderdaad lager kunnen voor meer comfort. Ik weeg ongeveer 76kg, dus dat zal niet direct heel veel impact hebben op de range verwacht ik.
4 bar is voor zulke grote banden knetterhard. 3 is ook al aan de harde kant.

Zachtere banden is wel meer rolweerstand wat weer zorgt voor minder range.
Tja, een fiets voor die prijs zonder verende vork is vreemd.

• Luchtenburger
Torched schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:37:
[...]

4 bar is voor zulke grote banden knetterhard. 3 is ook al aan de harde kant.

Zachtere banden is wel meer rolweerstand wat weer zorgt voor minder range.
Tja, een fiets voor die prijs zonder verende vork is vreemd.
Zojuist de fiets weer terug gebracht naar de FM. Deze gaf inderdaad aan dat 4 bar veel te hoog was, dit had 2 bar moeten zijn. Ik heb gisteren de fiets meegekregen van een medewerker van de zaak, die was hier nog niet helemaal van op de hoogte.

De FM woont zo'n 10km verderop, ook hier weer een mooi recht fietspad met asfalt. Snelheid nu was ongeveer 37km/u, dit was zeer goed te doen. Met deze inspanning moet ik eigenlijk 43km/u kunnen fietsen.
FM gaf aan dat de fietsen ook eigenlijk maar 40km/u mogen (mogen brommers ook), en dat de ondersteuning dus snel minder wordt boven deze snelheid.
Dit zal dus bij elk merk zo zijn.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Brommers mogen 45 km/u, maar als je het hebt over op fietspaden fietsen is het 30 binnen de bebouwde kom (ook op Brom+fietspaden) en 40 buiten de bebouwde kom als ik het goed heb.
Ondersteuning tot 45 moet gewoon binnen bromlicentie vallen imo.
Niet dat ik het eens ben met die regeltjes, maar rant rant rant :P

[ Voor 14% gewijzigd door Pathogen op 16-08-2017 15:47 ]

• Dacuuu
Hark_k schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Ik overweeg ook een dergelijke afstand te gaan doen naar werk, maar heb nog geen praktijkervaring. Ik wil best een beetje bewegen maar bezweet aankomen zie ik niet zitten. Zouden opladen en de Turbo stand dit probleem oplossen?
De trek heeft een 500 watt uur accu. Dit zuip je weg op hoge snelheden + weinig eigen kracht.
Accu opladen op het werk is een optie, maar een li-ion accu neemt sowieso af in range, laat staan als je hem elke dag 2 keer moet laden..

• elinx
Weet iemand wat het het percentage voor de invoerrechten zijn als je een 8fun motor en accu van buiten EU laat komen. Op de belastingsite zie ik bij de categorie motoronderdelen een max van 4.5% staan, maar hier op tweakers is 12% genoemd, wat mi erg hoog is en alleen voor kleding en schoeisel worden percentages >10% genoemd.
Echter wordt er verder geen bron genoemd.
Ik weet dat bovenop de invoerkosten nog BTW en inklaringskosten komen, maar invoerrechten gaan alleen over de waarde van het product en btw over het totaal, wat inhoudt dat het zonder gratis verzending moet zijn om de totale extra kosten te beperken.

• roffeltjes
Let op! Een hogere bandenspanning leidt niet zonder meer tot minder rol weerstand, tenzij je op een perfecte gladde houten wielerbaan rijdt! Er is verlies van trillingen (en extra vermoeidheid). Zelfs in de beste omstandigheden is de invloed van een bar meer nihil, daar waar de impact op je comfort aanzienlijk is.

Ik heb in het verleden hier al eerder het een en ander over gepost. Kortweg, in tegenstelling tot vaak wordt gedacht pompen de meeste mensen hun banden te hard op. Mijn eigen vuistregel is dat ze hard genoeg moeten zijn om niet te gaan wringen in de bocht, harder is niet nodig. Helaas fiets ik s'morgens met mijn zoon achterop, dus heb ik de rest van de dag te harde banden :+

• Dacuuu
roffeltjes schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:45:
Let op! Een hogere bandenspanning leidt niet zonder meer tot minder rol weerstand, tenzij je op een perfecte gladde houten wielerbaan rijdt! Er is verlies van trillingen (en extra vermoeidheid). Zelfs in de beste omstandigheden is de invloed van een bar meer nihil, daar waar de impact op je comfort aanzienlijk is.

Ik heb in het verleden hier al eerder het een en ander over gepost. Kortweg, in tegenstelling tot vaak wordt gedacht pompen de meeste mensen hun banden te hard op. Mijn eigen vuistregel is dat ze hard genoeg moeten zijn om niet te gaan wringen in de bocht, harder is niet nodig. Helaas fiets ik s'morgens met mijn zoon achterop, dus heb ik de rest van de dag te harde banden :+
Voordeel van hard oppompen is dat het langer duurt voordat je weer mag pompen.. :+

• doek55
elinx schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:28:
Weet iemand wat het het percentage voor de invoerrechten zijn als je een 8fun motor en accu van buiten EU laat komen. Op de belastingsite zie ik bij de categorie motoronderdelen een max van 4.5% staan, maar hier op tweakers is 12% genoemd, wat mi erg hoog is en alleen voor kleding en schoeisel worden percentages >10% genoemd.
Ik weet dat bovenop de invoerkosten nog BTW en inklaringskosten komen, maar invoerrechten gaan alleen over de waarde van het product en btw over het totaal, wat inhoudt dat het zonder gratis verzending moet zijn om de totale extra kosten te beperken.
Ik heb destijds mijn spullen bij deze winkel besteld en ze geven aan dat als je daar bij verzending kiest voor "seller's shipping method" je geen invoerrechten betaald. Toen ik daar mijn tweede accu bestelde zag ik dat die uit Duitsland kwam. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het altijd goed gaat.

• Torched
roffeltjes schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:45:

Naja, als ik eerlijk moet zijn wil ik mijn 2.3 en 2.5 achter niet op asfalt zelf vooruit trappen. Dat gaat merkbaar zwaarder dan wanneer ik de pomp er even opzet en wat meer lucht erin doe. Maar ik laat ze ook rustig leeglopen tot een 1.8 bar voor voordat ik de band weer oppomp. En dan merk je het verschil wel weer gelijk. :+
(bij 1.5 bar kan je de voorband van de velg rukken mocht je wat hard remmen, ja ervaring :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 16-08-2017 22:33 ]

• elinx
doek55 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:22:
.... bij deze winkel besteld...... geen invoerrechten betaald..... natuurlijk geen garantie....
Bedankt voor je reactie.
Als China shopper weet ik wat creatief shoppen is, maar houd graag overzicht wat ik eventueel kan verwachten om een overweging te maken waar te bestellen.
Via Eclipsbikes (UK) is het bv alleen de bijkomende verzendkosten. (die je pas te zien krijgt bij afrekenen).
Maar vanuit China gaat het (evt.) ook om andere kosten. Vandaar mijn vraag om de hoogte van de invoerrechten. Wat ik me bv ook afvraag of dat anders is igv de accu.

• roffeltjes
Een en ander hangt af van je gewicht en de band ;)

Een 42mm Marathon is met mijn 70kg (inc kleren) hard zat met 2.5 bar. Het zit ook tussen de oren, een harde band zoeft en trilt lekker op asfalt, dus dat lijkt hard te gaan. Vermogensmeters tests zijn hierover echter duidelijk, harder pompen is niet of nauwelijks rendabel (ik heb in het verleden hier heel wat links met onderzoek over gepost) en is al snel juist remmend (het asfalt moet verdomd goed zijn...)

Zie o.a. test van het blad fiets en de Blogs van Jan Heine (maar er zijn wel meer artikelen te vinden).

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Hier heb ik mijn batterij besteld, en volgens de site betaal je nooit belasting (ik dus ook niet)

https://nl.aliexpress.com...36V-15Ah/32740856375.html

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Tafkar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:35:Hier heb ik mijn batterij besteld, en volgens de site betaal je nooit belasting (ik dus ook niet)
Ik hoop van wel, want wie betaald je uitkering!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Die 12% geldt alleen voor fietskleding ed.
Hier een staatje van andere producten:
https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopen
Tafkar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:35:
[...]
Hier heb ik mijn batterij besteld,
Aliexpress heeft een dependance in Duitsland; bestellingen vallen daardoor in het EU tarief, oftewel geen invoer, inklaringskosten of btw te betalen.
Een voordeel is ook de korte(re) levertijd hierdoor.

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 17-08-2017 07:17 . Reden: Dependance in Germany. ]

• Moris
Na enkele testritten Bosch vs Yamaha is mijn keuze op de sportievere en krachtigere Yamaha motor gevallen.
Fietsen en onderdelen die op mijn lijstje stonden waren.

Nexus 8
Yamaha PW80 of Bosch (middenmotor)
Accu onderling uitwisselbaar en minstens 400Wh
Accu liefst centraal geplaatst
Velg of schijfremmen.
Liefst geen vorkvering

Batavus Razer: deze fiets viel snel af op basis van de zithouding en het rechte stuur.
Batavus Dinsdag E-Go: goede zithouding, prima stuur, schijfremmen, Nexus 8 en centraal geplaatste batterij.
Gazelle Orange C8 HMB: Bosch motor is me slecht bevallen + mattige accu en zit achteraan
Giant Prime E+ GTS: zware en goed rijdende fiets, goede accu ..helaas op de achterdrager, display niet te verwijderen, ketting niet beschermd

Rekening houdend met wat ik zocht en uit de rijervaring, heb ik gisteren de Batavus Dinsdag E-Go + accu 400Wh in de kleur zwart besteld.
Als alles goed verloopt wordt deze morgen op vrijdag geleverd :)

• Dacuuu
Tafkar schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:35:
[...]

Hier heb ik mijn batterij besteld, en volgens de site betaal je nooit belasting (ik dus ook niet)

https://nl.aliexpress.com...36V-15Ah/32740856375.html
Deze verkoper op ali ziet er wel legit uit, en als je hem zonder import binnen krijgt is natuurlijk helemaal mooi. Schijnbaar gebruikt hij ook aleen maar goede cellen, Sanyo pf en ga. Meer mensen evaring met deze shop? Niet dat ik nu een accu nodig heb, maar dan bookmark ik hem alvast. ;)

• doek55
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Deze verkoper op ali ziet er wel legit uit, en als je hem zonder import binnen krijgt is natuurlijk helemaal mooi. Schijnbaar gebruikt hij ook aleen maar goede cellen, Sanyo pf en ga. Meer mensen evaring met deze shop? Niet dat ik nu een accu nodig heb, maar dan bookmark ik hem alvast. ;)
Wat ik hier op het forum zo snel kan achterhalen is dat mensen in het verleden bij de volgende shops hebben besteld:
Eunorau
PSW Power
Unitpackpower

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

- oblomov - schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:40:
[...]
Ik hoop van wel, want wie betaald je uitkering!
Bedoel in dit geval BTW en invoerkosten, uiteraard betaal ik een hoop andere belastingen ;)

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

doek55 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:03:
[...]

Wat ik hier op het forum zo snel kan achterhalen is dat mensen in het verleden bij de volgende shops hebben besteld:
Eunorau
PSW Power
Unitpackpower
Let wel op bij het bestellen van een BBS motor dat je de B versie besteld! Eunorau biedt ook nog de niet B versie aan.

• ThinkPad
  • Laatst online: 23:13
Iemand ervaring met fietsenwinkel.nl ?

M'n vriendin overweegt de aanschaf van een e-bike, de Sparta M8i Hydro lijkt haar wel wat en komt ook goed uit de test van de Consumentenbond (al moet je die natuurlijk met een korreltje zout nemen qua criteria waar ze soms op letten 8)7 ). Voor zover ik kan zien is hij bij die shop het voordeligste. Ze hebben een fysieke winkel in onze woonplaats waar we de fiets evt. zouden willen aanschaffen.

En valt er over de prijs eigenlijk nog te praten? Gaat toch om aardig wat geld (+/- €2100). Bij de aanschaf van een auto vind iedereen het normaal om er wat vanaf te praten, iemand ervaring daar mee bij aanschaf van een fiets?

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2017 11:27 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afdingen moet je gewoon doen, zoveel mogelijk. Het is niet alsof je daar nog jarenlang terug gaat komen en dat ze elke keer denken "daar heb je die cheapass weer"...

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12 09:01
Dacuuu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Ja, deze bestelt daar: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.wHEVZN

Zonder extra kosten (binnen 8 dagen) ontvangen.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15

thido

Tilburg

ThinkPadd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:06:

M'n vriendin overweegt de aanschaf van een e-bike, de Sparta M8i Hydro lijkt haar wel wat en komt ook goed uit de test van de Consumentenbond (al moet je die natuurlijk met een korreltje zout nemen qua criteria waar ze soms op letten 8)7 ). Voor zover ik kan zien is hij bij die shop het voordeligste. Ze hebben een fysieke winkel in onze woonplaats waar we de fiets evt. zouden willen aanschaffen.

En valt er over de prijs eigenlijk nog te praten? Gaat toch om aardig wat geld (+/- €2100). Bij de aanschaf van een auto vind iedereen het normaal om er wat vanaf te praten, iemand ervaring daar mee bij aanschaf van een fiets?
Ik ben bij hun vestiging in Breda geweest.
Die ervaring was niet best helaas. Weinig fietsen in de winkel, personeel met bijzonder weinig inhoudelijke kennis en zo nog wat van die dingen. Zal uiteraard per vestiging verschillen maar ik ga er niet meer heen.
Vergelijken van prijzen op internet of online aanschaffen van accessoires kan natuurlijk prima.

Uiteindelijk een fiets aangeschaft bij een Giant store, dat was een stuk betere ervaring (Veel inhoudelijke kennis en niets te gek. Ja hoor pak die fiets maar uit de etalage en rijdt een rondje. Het maakt ons niet uit dat het slecht weer is, poetsen we wel weer ;-))

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• racinfo

racinfo

E-MTB

thido schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:52:
Uiteindelijk een fiets aangeschaft bij een Giant store, dat was een stuk betere ervaring (Veel inhoudelijke kennis en niets te gek. Ja hoor pak die fiets maar uit de etalage en rijdt een rondje. Het maakt ons niet uit dat het slecht weer is, poetsen we wel weer ;-))
Ik ben nog niet toe aan een nieuwe maar als het zover komt dan ga ik zeker voor een GIANT, schijfremmen, accu en YAMAHA PW motor mooi in frame weggewerkt en de fiets smoelt imo prachtig.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/giant.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 17-08-2017 12:09 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
Ben ook langsgeweest bij de vestiging in Eindhoven maar de indruk was zodanig (ergens in deze reeks wel beschreven) dat we de fiets voor fors meer elders hebben gekocht. Een deel heeft overigens te maken met het regiobeleid van de betreffende merken.

Mogelijk dat ik voor een fiets voor mezelf er wel weer even ga kijken maar dat is dan met in het achterhoofd dat ik op weinig service hoef te rekenen.

• Cerutti
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-08 18:56
racinfo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:04:
[...]

Ik ben nog niet toe aan een nieuwe maar als het zover komt dan ga ik zeker voor een GIANT, schijfremmen, accu en YAMAHA PW motor mooi in frame weggewerkt en de fiets smoelt imo prachtig.

[afbeelding]
Wat er mij ook heel erg aanstaat aan die Giant is het dubbel voorblad.
Heb er reeds een proefrit mee gedaan en heeft mij bijzonder gecharmeerd.
Momenteel op vakantie met ons Bafangetje in de Provence, gelukkig een voorblad van 36 t gemonteerd, 46t zou te zwaar zijn geweest.
Iedere dag reeds gefietst zonder problemen, behalve gisteren, ondersteuning op mijn fiets viel plots volledig weg, ook het display, dus geen errorcode.
Pas toen we van batterij wisselden wisten we dat de oorzaak bij de batterij lag. Vermoedelijk te warm geworden (buitentemp ong 35 gr) want na een half uurtje in de schaduw was het euvel verdwenen.
Heeft iemand zoiets reeds voorgehad met de BB02 ?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:06:

Waarom naar de winkel? Ze zijn bij mij gratis thuis gekomen, ik heb uitgebreid gefietst en uitleg gehad en daarna kon ik bellen als ik een beslissing had genomen.

Service is trouwens gewoon goed, je maakt een afspraak, er rijdt een vrachtwagen voor, fiets erin en een half uurtje later klaar. Eerste twee keer gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2017 17:50 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.