Ik weet dat het veel lager ligt (al weet ik niet precies hoe laag), maar als rekenvoorbeeld is deze al duidelijk waarom je geen honderden euro's van een prijs af kan hakken

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:43:
[...]
1. Je hebt de BCC, Expert, Foka en wat kleinere winkels nog.
2. Ja, maar de kosten zijn ook veel hoger.
3. Bij de (banket)bakker, drogist is de voorraad per M2 veel lager dan de FM. Die doen het ook goed.
4. Dit betekent geen extra inkomsten aan service voor MM. De FM verdient wel aan service.
Volgens nu.nl draait de MM winst.
http://www.nu.nl/beurs/47...t-boekt-minder-winst.html
De FM legt geen geld toe met de prijs die ik wil. Dat slaat nergens op, anders zijn de fietsenwinkel.nl, IZI bike, JUIZZ enz. al lang failliet. Met hun nog lagere prijzen.
Het antwoord van iemand uit de branche zal je nu wel duidelijk hebben gemaakt dat als de marge in de buurt van de 25% zit en jij 700 euro korting verlangt je dus wel degelijk de FM er geld op laat toeleggen.
Dan je punten:
1. Je rijtje survivors is een rijtje met bedrijven die al failliet zijn gegaan en zijn overgenomen of in zeer zwaar weer zitten. Als je je rijtje beter bekijkt is het een bevestiging: MM is the last man standing.
2. De kosten per meter zijn zeer zeker niet hoger.
3. De omloopsnelheid is dan ook een stuk hoger... en kan je niet bij de kassa om 25% korting zeuren. Bovendien is een drogist vooral aan het concurreren met een supermarkt, veel minder met de online webshop. Er zijn echt wel mensen die via het web WC papier, zeep, condooms en paracetamol kopen, maar dat is toch echt een minderheid.
4. Hoeveel verdient een FM aan service? => Band plakken 7,50. Als de Monteur daar een kwartier mee bezig is (Fiets pakken, ophangen, band eraf, gaatje zoeken+plakken, van de haak halen fiets wegzetten) is dat realistisch. In het beste geval wort er dan 30 euro per uur omgezet. Haal daar het uurloon en je hebt de helft. Van die helft betaal je het gezin van de eigenaar, stroom, gas, huur, afschrijvingen. Er wordt echt wel iets verdiend, maar daarmee kan een FM niet zomaar zijn marges op nieuwe fietsen naar nul trekken.
Betreft de Mediamarkt. Dat positieve resultaat is voor het eerst in jaren. Zeker vanaf 2010, toen de crisis harder aanzette bij de consument maakt de MM verlies. Zie ook:
https://fd.nl/ondernemen/1204275/media-markt-is-verliespostDe FM legt geen geld toe met de prijs die ik wil. Dat slaat nergens op, anders zijn de fietsenwinkel.nl, IZI bike, JUIZZ enz. al lang failliet. Met hun nog lagere prijzen.
Zoals net bevestigd, de marges liggen lager dan de door jouw verwachte korting. Ik weet dat het raar is, maar de grotere webwinkels betalen heel andere prijzen.
Ik hoop dat je je een beetje verdiept in de materie en op een bierviltje eens gaat narekenen wat een reële prijs is. Het is niet voor niets dat overal in de retail de boel omvalt... op prijs concurreren is niet mogelijk.
Betreft je punten over de Stream: UITSTEKEND!
Wij hebben ook een Stream in de zeer nabije familie (staat 100 meter verderop en ik gebruik hem ook wel eens).
1. Dat eerste is bij Magura eigenlijk geen probleem (zou het niet moeten zijn). Zelfs bij iets uit het lood hoort dat netjes te remmen. Maar een scheef wiel is natuurlijk iets veel vervelenders.
Tip: Bestel Magura Brake boosters. De remkracht gaat omhoog en de zuigers zullen minder torderen.
2. Dat is onacceptabel. Terug naar de webwinkel zal niet meer gaan, maar een FM moet dat voor je kunnen fixen. Overigens is het probleem misschien niet dat het wiel scheef staat maar dat het wiel teveel of te weinig "Paraplu"is gespaakt.
Waarschuwing: reparatie zal (zonder onderdelen)verassend duur zijn omdat het spaken van een wiel een flinke klus is.
3. Ja, het is een rechtop model en zeker als je op de grens van de maat zit is hij erg kort.
4. Dat is inherent aan een accu op de achterdrager. Uiteraard is dat nog steeds gewoon een nadeel
5. Ik rij daarom al jaren zonder dop, ding was na een halfjaar eraf. Waardeloos is ongeveer de beste beschrijving van dat schaamflapje.
6. Die laadplug is bij Yamaha wat mij betreft het grootste nadeel. In plaats van een stevige lichtmetalen plug kiezen ze voor een miniconnector met kunststof bajonet plug. Design blunder.
7. Zadels zijn persoonlijk. dat Batavus daar weinig aandacht aan besteed vind ik logisch, dat zou de FM samen met je moeten bespreken bij de verkoop (een nadeel van een webshop, ik zeg dat niet om flauw te doen). Eigenlijk moet een fiets zonder zadel komen en dan met de klant moeten worden voorzien van het goede type, maar ja, dat staat zo mal.
8. Kan ik me voorstellen.
9. Niet mee eens, display zit niet op een ergonomische plek.
10. Heb ik opgelost met een bel die onder de knoppen paste (Cateye). Helaas is hij volgens mij al een tijdje uit de handel. Dat gezegd hebbende, er is ongetwijfeld wel een race bel die eronder past. Of je gebruikt de huidige bel en zet hem eronder (niet ideaal, maar dat werkt ook). Hier een foto van het laatste bij mijn Razer (had nog geen nieuwe bel).
11. Die wat hogere (nauwe) insstap zorgt ook voor meer stijfheid. Cruyfiaans: Elk nadeel heb zijn voordeel.
Wij plakken onze bovenbuizen af met doorzichtig plastic. O.a. Zefal verkoopt van die setjes, of je haalt ergens van dat spul (veel goedkoper).
12. Niet echt last van (schoonmoeder zal hem er ook niet heel vaak uithalen), maar dit is wel een dingetje van accu's in de drager.
13. Die CST bbanden straks vervangen door Schwalbe Marathon banden

Conti Winter zijn prima banden, maar een beetje stug (en duur!) voor alledaags gebruik. In de winter zijn het zeer zeker aanraders!
14. Dat hoort niet. Volgende keer bij de servicebeurt laten vervangen door goede biba's.
Nogmaals, niet flauw bedoeld. Je punten zijn spot on, maar betreft het wiel, banden, zadel, bel en bijbehorende frustratie is dit dus de meerwaarde van de FM.
[
Voor 110% gewijzigd door
roffeltjes op 22-08-2017 09:13
]