Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste
Acties:
  • 887.009 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slo35
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-02 09:43
Hoi,

Ik ben na 4 jaar en 30.000k trappen met een classic line motor en dongle klaar voor een nieuwe fiets. Ik heb mijn oog laten vallen op een aanbieding de stevens caprile 400w. Deze is voorzien van een bosch performance unit met 350 watt. Mijn vraag is ga ik hier 45 km/h fietsen en houd ik dat 30 km vol?

Iemand ervaring hiermee?

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:52
Slo35 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:30:
Hoi,

Ik ben na 4 jaar en 30.000k trappen met een classic line motor en dongle klaar voor een nieuwe fiets. Ik heb mijn oog laten vallen op een aanbieding de stevens caprile 400w. Deze is voorzien van een bosch performance unit met 350 watt. Mijn vraag is ga ik hier 45 km/h fietsen en houd ik dat 30 km vol?

Iemand ervaring hiermee?
De nieuwe fiets/motors is volgens mij vrijwel hetzelfde als je huidige fiets? Dus alleen als je een goede conditie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 14:20
Luchtenburger schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:02:
Vandaag heb ik de Trek Super Commuter+ 8S (Speed bike: https://www.trekbikes.com...mmuter-8s/p/1922630-2017/) getest als vervoersmiddel naar het werk. Enkele rit is 28km, veel rechte weg over asfalt, een paar kleine dorpjes. De omstandigheden waren vrijwel ideaal, geen wind en een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Met de auto ben ik een half uur bezig, ik ben op zoek naar een fiets om dit binnen 45 minuten te kunnen doen (doel is om 40km/u gemiddeld te rijden).

Ik ben geen regelmatige fietser, maar ik loop wel minimaal 3 keer per weer hard (30 tot 40km per week), ik heb dus wel enige conditie.

De fiets ligt zeer stabiel op de weg, bochten zijn goed op hogere snelheid te nemen. Vering is nauwelijks aanwezig (alleen dikke banden), rijden over klinkerwegen is niet echt prettig.
De fiets heb ik in Sport mode gezet (opties zijn: Turbo, Sport, Tour, Eco en Off). Thuis gaf de fiets aan dat ik 47km zou moeten kunnen fietsen. In deze stand kost heb behoorlijk veel energie om 41 tot 42km/u te fietsen over de rechte stukken asfalt. Ik heb er dan ook bijna 47 minuten over gedaan (36,4km/u) en ik was overal nat van het zweet (nu zweet ik ook wel erg snel…). Bij het werk aangekomen had ik nog een range over van 11km in Sport mode.

Voor de terugweg heb ik de fiets in Eco mode gezet, aangegeven range was toen 22km. Ik ben met een snelheid van ongeveer 30km/u terug gefietst, dit gaat redelijk relaxed. De laatste 6km moest ik inderdaad zelf fietsen om dat de ondersteuning stopte wegens een lege accu. Range indicatie is dus erg goed. Zonder ondersteuning is nog prima 20 tot 25km/u te rijden.

Al met al dus een leuke ervaring, maar dit is helaas (nog) geen geschikt alternatief vervoersmiddel voor naar het werk voor mij….
Ik doe zelf enkel 26 km op een Bulls Green Mover E45 modeljaar 2016. In mijn optiek een betere deal omdat:

- Lagere prijs
- Achterwielmotor, dus minder slijtage op de ketting, vooral Bosch motoren slopen kettingen vanwege het kleine voortandwiel
- 500W motor
- Accu van 675Wh
- Acurate weergave van de snelheid, deze wijkt vaak af bij Bosch en bouwt ook minder snel af

Met deze fiets is een kruissnelheid van 40 km/u redelijk makkelijk te halen. Gemiddelde snelheid ligt denk ik rond de 36/37 als het een beetje goed weer is. Heb hem nu bijna een half jaar en ben zeer tevreden over de prestaties. Hij heeft ook wel een paar nadelen:

- Accu is groot en zwaar (daar heb je Vlassie weer met zijn kruimeldief accu)
- Extra lader is stervensduur (235 euries)
- Alleen maar ondersteuning tot 45 km/u in de hoogste stand, de rest tot 35 km/u

Meestal doe ik rond de 40~45 minuten over een enkele rit. Dat is 20 minuten sneller als mijn vorige slow-pedelec die tot 25 km/u ging.

Alleen een Stromer of een getunede fiets gaat meer performance leveren.
Slo35 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:30:
Hoi,

Iemand ervaring hiermee?
Nee en nee.

- Bosch bouwt af bij 43 km/u en de snelheid klopt vaak niet.
- 400W trek je snel leeg, beter een 500Wh accu scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-08-2017 19:47 ]

• Slo35
hoi heren,

bedankt voor jullie reactie. Nu heb ik er op gefietst en moet ik zeggen dat hij veel meer power geeft dan mijn oude bosch classic line. En voor de prijs van 2700 euries koop ik niet zo mak een Stromer ST1x, ST2 of een specialized vado 5.0.

Conclusie die ik kan trekken, 500 watt accu scoren en mijn sx-2 dongle overzetten om hem te tunnen. Eens?

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 19:43:
[...]

Ik doe zelf enkel 26 km op een Bulls Green Mover E45 modeljaar 2016. In mijn optiek een betere deal omdat:

- Lagere prijs
- Achterwielmotor, dus minder slijtage op de ketting, vooral Bosch motoren slopen kettingen vanwege het kleine voortandwiel
- 500W motor
- Accu van 675Wh
- Acurate weergave van de snelheid, deze wijkt vaak af bij Bosch en bouwt ook minder snel af

Met deze fiets is een kruissnelheid van 40 km/u redelijk makkelijk te halen. Gemiddelde snelheid ligt denk ik rond de 36/37 als het een beetje goed weer is. Heb hem nu bijna een half jaar en ben zeer tevreden over de prestaties. Hij heeft ook wel een paar nadelen:

- Accu is groot en zwaar (daar heb je Vlassie weer met zijn kruimeldief accu)
- Extra lader is stervensduur (235 euries)
- Alleen maar ondersteuning tot 45 km/u in de hoogste stand, de rest tot 35 km/u

Meestal doe ik rond de 40~45 minuten over een enkele rit. Dat is 20 minuten sneller als mijn vorige slow-pedelec die tot 25 km/u ging.

Alleen een Stromer of een getunede fiets gaat meer performance leveren.
In mijn speurtocht ben ik nu bij de Specialized Vado 6.0 (https://www.specialized.c.../mensturbovado60nb/133861) beland. Beschikbare informatie lijkt veelbelovend. Vandaag bij een winkel langs geweest, blijkt deze fiets nog niet beschikbaar te zijn in Nederland (iets met goedkeuring bij de RDW geloof ik). De verkoper kon niet aangeven hoe lang het nog zou duren, ik krijg bericht zodra een demo model in de winkel staat.
Ik ga de komende tijd in ieder geval nog even met de auto naar het werk :'(

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Slo35
Luchtenburger schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

In mijn speurtocht ben ik nu bij de Specialized Vado 6.0 (https://www.specialized.c.../mensturbovado60nb/133861) beland. Beschikbare informatie lijkt veelbelovend. Vandaag bij een winkel langs geweest, blijkt deze fiets nog niet beschikbaar te zijn in Nederland (iets met goedkeuring bij de RDW geloof ik). De verkoper kon niet aangeven hoe lang het nog zou duren, ik krijg bericht zodra een demo model in de winkel staat.
Hoi,

Mijn fietsenmaker meldde mij, dat de Vado de eerste week van september leverbaar moet zijn.

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-05 21:59
Ik ben van plan een elektrische fiets te kopen. Inmiddels op een aantal fietsen gereden en ik heb nu het idee dat ik ga kiezen uit deze twee:

Brinckers Le Mans

Afbeeldingslocatie: https://www.brinckers.nl/wp-content/uploads/2017/06/lemans-heren.jpg

Batavus Dinsdag E-go

Afbeeldingslocatie: https://www.batavus.nl/fiets-afbeeldingen/BE500291_H_C.tif?height=494&width=742

De Brinckers rijdt heerlijk, vind ik qua design een stuk toffer, is qua specs beter en heeft m.i. een prettigere aandrijving. De Yamaha motor op de Dinsdag (afschuwelijk naam, maar ok) is ook plenty krachtig, maar als je één maal 25km/h rijdt loopt hij steeds een beetje te twijfelen hoeveel hulp hij moet bieden. Dit voelt aan alsof dit steeds een beetje varieert.

De Brinckers met Bafang motor daarintegen is echt super smooth. Ondanks de ook flink hogere prijs wil ik liefst de Brinckers hebben. Maar... Ik twijfel over de zithouding van die fiets. Bij de Brinckers lig je zeker niet plat, maar ik merk toch duidelijk dat je wel meer naar voren zit en er ook meer gewicht op je handen leunt dan ik gewend ben, en ook vergeleken met de Dinsdag.

En helaas is het stuur niet heel erg verstelbaar. Stuurpen kan niet omhoog/omlaag, alleen door het scharnierende deel aan te passen kun je dit wat verstellen. Ik heb tot nu toe amper ervaring met langere afstanden fietsen en andere zit posities. Ben alleen korte ritten in de stad op model "kroegfiets" gewend, waarbij je totaal rechtop zit.

Mijn vraag is in hoeverre dit ook vooral een kwestie van wennen is? Iemand anders een dergelijke overstap gemaakt?

• Vlassie1980
Luchtenburger schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

Ik ben niet zo onder de indruk van de Vado.
Snap niet waarom Specialized af is gestapt van achterwielaandrijving en nu voor een middenmotor kiest.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Flash3d schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:44:
[...]Ja, deze bestelt daar: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.wHEVZN
Zonder extra kosten (binnen 8 dagen) ontvangen.
Deze accu heeft geen aan/uit knop. Das nou weer jammer.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
racinfo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 06:31:
...... 12%..... voor fietskleding ed.
Hier een staatje van andere producten.....
Dat verklaart het hoge percentage
Dat staatje had ik ook al naar verwezen en noemt max 4.5% voor motoren. Dan weet ik wat ik evt. kan verwachten.

@Tafkar en @doek55
bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-07 12:56
[b][message=52275941,noline]
De Brinckers met Bafang motor daarintegen is echt super smooth. Ondanks de ook flink hogere prijs wil ik liefst de Brinckers hebben
Ik vind 3199 een enorme smak geld voor een B-merk fiets met Bafang. Ook vind ik de afmontage niet beter dan een Dinsdag; het is allemaal naamloze China meuk vanaf een (vermoedelijk) Duitse verdeler. Niks mis mee, maar net als Batavus (doet hetzelfde) is het wel heel erg krenterig.

Verder:

1. Sportieve zithouding is goed voor de actieradius, remt beter en hou je langer vol omdat je niet all je gewicht op je billen laat rusten. Kwestie van wennen.
2. De keuze voor een A-head set als stuurpen is zoals je zelf ook al ondervind stupide voor dit soort fietsen. Je zit nu vast aan een A-head systeem, wat betekent dat je je stuur niet meer hoger kan zetten omdat de vorkhoogte bepalend is. Heel leuk voor een racefiets of MTB, niet handig voor een "normale"fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-05 21:59
Hmm bedankt, dat zijn wel een paar punten om over na te denken.

Wat de prijs betreft; bij mijn eerste bezoek werd me al verzekerd dat er veel speling in de prijs zat. "Minimaal 300 á 400" bij wat doorvragen naar orde van grootte. Ben er niet op doorgegaan omdat ik helemaal nog niet zo ver ben, maar klinkt alsof €2750 iig haalbaar moet zijn.

Ze vertelden dat ze vanwege prijs afspraken alleen met adviesprijs mochten adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Cerutti schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:43:
[...]

Wat er mij ook heel erg aanstaat aan die Giant is het dubbel voorblad.
Heb er reeds een proefrit mee gedaan en heeft mij bijzonder gecharmeerd.
Momenteel op vakantie met ons Bafangetje in de Provence, gelukkig een voorblad van 36 t gemonteerd, 46t zou te zwaar zijn geweest.
Iedere dag reeds gefietst zonder problemen, behalve gisteren, ondersteuning op mijn fiets viel plots volledig weg, ook het display, dus geen errorcode.
Pas toen we van batterij wisselden wisten we dat de oorzaak bij de batterij lag. Vermoedelijk te warm geworden (buitentemp ong 35 gr) want na een half uurtje in de schaduw was het euvel verdwenen.
Heeft iemand zoiets reeds voorgehad met de BB02 ?
Met mijn BBS01 heb ik dit nog niet meegemaakt maar ik kan mij wel zoiets voorstellen bij 'n omgevings temperatuur van 35 grd en ook nog eens een hoge belasting in heuvels.
Joop schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:56:
De Brinckers rijdt heerlijk, vind ik qua design een stuk toffer, is qua specs beter en heeft m.i. een prettigere aandrijving.

De Brinckers met Bafang motor daarintegen is echt super smooth. Ondanks de ook flink hogere prijs wil ik liefst de Brinckers hebben. Maar... Ik twijfel over de zithouding van die fiets. Bij de Brinckers lig je zeker niet plat, maar ik merk toch duidelijk dat je wel meer naar voren zit en er ook meer gewicht op je handen leunt dan ik gewend ben, en ook vergeleken met de Dinsdag.
Als ik de onderdelen van deze Brinkers bekijk bekruipt mij sterk het gevoel dat het een zelfbouw betreft behoudens dan het frame.
1e. Bafang motor (china)
2e. Hailong accu (china)

En voor zo'n Brinkers fiets vind ik elke prijs boven 2000 euro veel te duur, indien je zelf zo iets zou bouwen op een bestaande gewone fiets ben je vele euro's goedkoper uit met behoud van dezelfde "kwaliteit".
Dan is de Dinsdag in mijn optiek toch vele keren een betere keus!

[ Voor 35% gewijzigd door racinfo op 18-08-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Cerutti schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:43:
[...]Momenteel op vakantie met ons Bafangetje in de Provence, gelukkig een voorblad van 36 t gemonteerd, 46t zou te zwaar zijn geweest.Iedere dag reeds gefietst zonder problemen, behalve gisteren, ondersteuning op mijn fiets viel plots volledig weg, ook het display, dus geen errorcode.Pas toen we van batterij wisselden wisten we dat de oorzaak bij de batterij lag. Vermoedelijk te warm geworden (buitentemp ong 35 gr) want na een half uurtje in de schaduw was het euvel verdwenen.Heeft iemand zoiets reeds voorgehad met de BB02 ?
BMS getript in de accu. Zit meestal een warmte sensor op. Ik heb 1 keer gehad dat m'n BBS02-500W z'n kracht verloor toen ik de hele dag aan t speed pedelec(cen) was en nog eens tig heuvels opging. ff 5 minuten wachten en t ging weer. Motor voelde toen warm aan(t was ook 35C buiten).
Ik gebruik op al m'n ebikes(met Bafang motor) het 42T voorblad van AlcedoItalia
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:16:
[...]

Ik ben niet zo onder de indruk van de Vado.
Snap niet waarom Specialized af is gestapt van achterwielaandrijving en nu voor een middenmotor kiest.
Waarom ben je niet onder de indruk van de Vado? Alleen wegens de middenmotor?
Ik kan eens aan de FM vragen of hij de reden voor deze keuze weet. Invloed op ketting slijtage heb ik geen idee van. Iemand die langdurige ervaring heeft met achterwiel- EN middenmotor?
De meeste elektrische fietsen hebben inmiddels een middenmotor, hier zullen dus toch voldoende voordelen aan zitten zou ik denken. (naast de verkoop van extra kettingen :+ )

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:20
Als je zelfbouw rijdt met hogere vermogens en je kettinglijn is niet optimaal kan je ongeveer 1000km met 1 ketting doen. Langer als je nadenkt over je kettinglijn en stevige kettingen koopt. ( derrailleur fiets.)

Met naaf versnelling wordt het wat beter maar verlies je vermogen in je naaf. Kan ik verder weinig over zeggen.

Met een naaf motor wordt het helemaal lachen. 8000km op ketting en cassette. Ik moest toen wel in een keer ketting, cassette en kettingbladen vervangen. Al zaten de kettingbladen er al op sinds aankoop van de fiets, en dat was zo'n 5 jaar geleden.

Maar een middenmotor rijdt wel fijner dan een naafmotor. Het is alleen minder voor de portemonnee

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 18-08-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:56:
Als je zelfbouw rijdt met hogere vermogens en je kettinglijn is niet optimaal kan je ongeveer 1000km met 1 ketting doen. Langer als je nadenkt over je kettinglijn en stevige kettingen koopt. ( derrailleur fiets.)
Het is natuurlijk ook een punt hoeveel vermogen er op de kettinglijn staat, ik zit met mijn 250W nu tegen de 4000 Km electrisch op een ketting die daarvoor ook al ruim 4 jaar op dezelfde mtb zat. En reken maar dat de ketting met mtb gebruik belast is geweest, ik heb van de periode zonder de motor geen km weergave maar ik schat met deze ketting toch totaal 7000 km te hebben gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:54:
[...]

Als ik de onderdelen van deze Brinkers bekijk bekruipt mij sterk het gevoel dat het een zelfbouw betreft behoudens dan het frame.
1e. Bafang motor (china)
2e. Hailong accu (china)

En voor zo'n Brinkers fiets vind ik elke prijs boven 2000 euro veel te duur, indien je zelf zo iets zou bouwen op een bestaande gewone fiets ben je vele euro's goedkoper uit met behoud van dezelfde "kwaliteit".
Dan is de Dinsdag in mijn optiek toch vele keren een betere keus!
2000,- is op zich wel ok voor een electrische fiets met middenmotor, goede garantie en service,.Maar 2800 is nog steeds een enorme bak geld voor die fiets.

Als ik zo bij google kijk is een Dinsdag bij stunters ruim onder de 2k.... dat is wel een giga gat met de Brinckers. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-07 08:56
Slo35 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:04:
hoi heren,

bedankt voor jullie reactie. Nu heb ik er op gefietst en moet ik zeggen dat hij veel meer power geeft dan mijn oude bosch classic line. En voor de prijs van 2700 euries koop ik niet zo mak een Stromer ST1x, ST2 of een specialized vado 5.0.

Conclusie die ik kan trekken, 500 watt accu scoren en mijn sx-2 dongle overzetten om hem te tunnen. Eens?
Waarom niet een originele speedpedelec kopen?
De fietsenmakers kunnen dit echt wel zien hoor dat je getuned er mee hebt gereden.
Hierdoor komt je garantie in 1 keer te vervallen. Heb je 2500 euro betaald en dag garantie door die sx2 dongle.

Heb zelf ook bosch performance speed motor en op gps haalt hij max 40 a 41km/u. 30 km afstand ga je daar echt niet mee halen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Luchtenburger schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Waarom ben je niet onder de indruk van de Vado? Alleen wegens de middenmotor?
Ik kan eens aan de FM vragen of hij de reden voor deze keuze weet. Invloed op ketting slijtage heb ik geen idee van. Iemand die langdurige ervaring heeft met achterwiel- EN middenmotor?
De meeste elektrische fietsen hebben inmiddels een middenmotor, hier zullen dus toch voldoende voordelen aan zitten zou ik denken. (naast de verkoop van extra kettingen :+ )
Niet alleen de middenmotor, ook het design vind ik niet speciaal. Eerste model vond ik veel mooier maar dat is natuurlijk persoonlijk 😊

Een middenmotor trekt nou eenmaal harder aan de ketting als achterwielaandrijving. Stromer is een goed voorbeeld van een populaire speed pedelec. Specialized was dat ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik doe nu ongeveer 2.500km tot de KMC Z1X EPT ketting tot 80% is versleten. Dat is met Nexus 8 en 750W + eigen input op kruissnelheid en >100Nm bij optrekken. Belt-drive lijkt mij ideaal icm middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36

thido

Tilburg

Ik zie nu dat ze de fiets die ik aangeschaft heb ook met belt drive beschikbaar hebben. Als die er geweest was drie maanden geleden had ik dat zeker genomen ipv ketting (giant prime e+1)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 12:33
Moris schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:00:
Na enkele testritten Bosch vs Yamaha is mijn keuze op de sportievere en krachtigere Yamaha motor gevallen.
Fietsen en onderdelen die op mijn lijstje stonden waren.

Nexus 8
Yamaha PW80 of Bosch (middenmotor)
Accu onderling uitwisselbaar en minstens 400Wh
Accu liefst centraal geplaatst
Velg of schijfremmen.
Liefst geen vorkvering

Batavus Razer: deze fiets viel snel af op basis van de zithouding en het rechte stuur.
Batavus Dinsdag E-Go: goede zithouding, prima stuur, schijfremmen, Nexus 8 en centraal geplaatste batterij.
Gazelle Orange C8 HMB: Bosch motor is me slecht bevallen + mattige accu en zit achteraan
Giant Prime E+ GTS: zware en goed rijdende fiets, goede accu ..helaas op de achterdrager, display niet te verwijderen, ketting niet beschermd

Rekening houdend met wat ik zocht en uit de rijervaring, heb ik gisteren de Batavus Dinsdag E-Go + accu 400Wh in de kleur zwart besteld.
Als alles goed verloopt wordt deze morgen op vrijdag geleverd :)
Wat mij betreft heb je een prima keuze gemaakt met de batavus en yamaha motor. Heb destijds ook de keuze laten vallen op de yamaha midden motor ipv de bosh omdat ik deze net iets fijner vond rijden. Ben benieuwd naar je ervaring met de dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 23:00
Vanmiddag nog weer naar fietsenwinkel.nl geweest voor de proefrit op de Sparta M8i Hydro.
Toen we daar kwamen gelijk al een teleurstelling, er bleek een ander model M8i te staan (volgens mij een oudere versie) dan welke wij via internet gereserveerd hadden voor een proefrit. Toen kwam de verkoper bij ons en begon over de accu, dat de Sparta constant aan de lader moet, omdat anders de accu na 2 dgn. leeg zou zijn :') Geloof ik helemaal niks van, heb nog even gezocht op internet en kan daar niks over terugvinden. Als dat echt zo zou zijn dan had het internet vol gestaan met gefrustreerde reviews.

Goed, toch maar even een rondje gefietst op de Sparta M8i en dat beviel wel goed. De motor hoor je wel iets meer (werd in Consumentenbond recensie ook al gezegd) dan andere e-bikes maar is totaal niet storend, het windgeruis overstemt dat al gauw.

Het pushen naar de Brinckers was echt zeer duidelijk merkbaar, beetje triest om dan een A-merk zoals Sparta de grond in te trappen. Ze zeiden nog: "Brinckers heeft zelf een frame gebouwd, bij Sparta pakken ze gewoon een stadsfiets waar ze een motor op monteren". Zeker toen hij zei dat de actieprijs op de Brinckers 'alleen vandaag nog geldig was' had ik het eigenlijk al wel weer gezien bij die winkel :')

Vermoedelijk pakken ze op die Brinckers veel meer marge. We hadden die Sparta gezien voor €2099 en hij prees een Brinckers van €2699 aan. M'n vriendin zei: uhh ja leuk, maar die is veel duurder?
"Ja dat is de adviesprijs, met korting eraf kom je dan op ongeveer dezelfde prijs".... nuff said, daar valt dus behoorlijk wat af te praten verwacht ik.

We hadden nog gevraagd of ze de Sparta M8i Hydro ook naar de vestiging konden laten komen zodat we nog eens konden terugkomen om daar een proefrit op te maken. Dit kon niet :?

Tsja, dan niet. Denk niet dat we daar weer komen, met van die rare verkooptrucs. (als je dat soort dingen leuk vind moet je voor de grap eens naar Seats & Sofas gaan...).

We willen binnenkort ook eens bij Stella gaan kijken. Dat wordt ook nog leuk, want daar zie ik _nergens_ prijzen genoemd staan. Ook hebben ze weinig middenmotor fietsen, voornamelijk voorwielmotor fietsen. Vriendin wil liever een middenmotor omdat dat veel natuurlijker aanvoelde. Met een voorwielmotor wordt je meer 'getrokken'. Ook nog even kijken wat lokale fietsenmakers aanbieden.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThinkPad

Dat je Hydro niet kan testen heeft misschien te maken met regiobeleid van de fabrikant. Sommige reguliere fietsenwinkels die (dure) catalogusprijs hanteren hebben daar bezwaar tegen. Daarentegen kun je wel onderhandelen over diefstalverzekering. Je kunt het vergelijken met rondkijken en testen in MediaMarkt en vervolgens ergens anders voor veel goedkoper bestellen. Dit heb ik ook gehad met Batavus in Utrecht, daarvoor moet ik naar Hilversum. Gelukkig is dat voor mij niet zo ver weg.

Voordeel van Fietsenwinkel.nl is dat ze aangesloten zijn bij Thuiswinkel en Bovag dat is evt. handig als er conflicten zijn met dure reparatie dat je rechtsbijstand en/of geschillencommissie kan inschakelen.

Ik heb nu een Batavus Stream voorheen een Gazelle Xtra Innergy 2014 (2350,- voorwiel motor met platinum accu 543 watt) en vlak na 2 jr kapotte motor. Amper 8000 KM gefietst. Geen coulance regeling, kosten reparatie 650,-. Meer dan een half jaar gemaild met Gazelle, slechte klantenservice :-( . De reden van afwijzing coulance regeling was dat ik niet aan onderhoud deed. Als je kijkt naar de checklist wat ze aan onderhoud doen dan stelt dat geen zak voor.

https://www.degeschillenc...aat-dan-twee-en-half-jaar

Hier heeft iemand ook geen onderhoud gepleegd.
https://www.degeschillenc...ke-al-na-vier-jaar-kapot/

En ja, bij mij hebben ze ook geprobeerd Brinckers te verkopen met kortingen van 400,- / 500,- oid. Helaas is de prijs met korting nog steeds te duur. En ze zeggen ook bij dat je bedenktijd hebt en dat kan weigeren. Na een slechte ervaring met Gazelle wil ik een betrouwbare motor zoals Bosch, Yamaha of Steps. Yamaha was destijds de enige met 500 watt accu en goedkoper dan de andere, dus de keus was snel gemaakt.

Vandaar dat ik dit keer een Batavus heb, voor mij geen Gazelle's meer ;w . Ik wil dit jaar een Bosch met dubbele accu's, maar verder dan een aantal prototypes zijn ze nog niet echt te koop.

De Batavus Stream/Yamaha heeft ook wat nadelen als iemand daar geinteresseerd in is, dan kan ik dat opnoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, een fietsenmaker die fietsen niet te proefrijden laat *zucht*. Terecht dat je dan elders gaat kijken.

@Verwijderd Het zal best, maar mijn FM doet zelfs zijn best om fietsen die hij normaal niet kan leveren (ander merk) langs te laten komen. Dat is pas een verkooptruc waar je als klant blij van wordt.

De denkfout zit hem in het idee dat je door geen proefritjes te geven de mensen niet kunnen testen en elders kopen... leuk idee, maar die mensen waren sowieso nooit jouw klant geworden. Dus in plaats van dat je die klant een proefrit geeft en ze daarna netjes tot een verkoop verleidt heb je als FM gewoon helemaal niks.

Een brick and mortar zaak kan zich alleen onderscheiden door service. Als hij dat niet doet kan hij het op termijn schudden, want op prijs ben je sowieso al kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:48:
...
De denkfout zit hem in het idee dat je door geen proefritjes te geven de mensen niet kunnen testen en elders kopen... leuk idee, maar die mensen waren sowieso nooit jouw klant geworden.
...
@roffeltjes

Vind ik ook, maar goed. De groep individuele fietsenmakers zijn groter dan het aantal webwinkels. Mischien dat deze groep een groter onderhandelingspositie hebben bij de fabrikanten?

Ik wilde eerste bij de lokale fietsenmaker kopen, want ik gun hun meer dan zo'n webwinkel, maar het prijsverschil is te veel. Mijn fiets kost online 1899,- en bij de fietsenmaker 2599,- dat is 700,- verschil. Ik heb tegen de fietsen maker gezegd dat 10-15% meer geen probleem is oftewel 2100-2200, maar 700,- is belachelijk veel. Ik kan wel korting krijgen op diefstalverzekering, maar uiteindelijk betaal ik 500-600 te veel. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de verzekering. Vooral in Utrecht komt daar extra marge bovenop vanwege hoger risico, dus de korting wordt deels teniet gedaan. Ik weet niet waarom lokale fietsenmakers altijd catalogus prijs hanteren, misschien is dat verplicht van de fabrikanten? geen idee.

Deze groep is vergelijkbaar met lokale computerwinkels vs webwinkels. Voor je het weet zijn ze weg. De reden waarom ze nog bestaan is onderhoud. De meeste webwinkels hebben geen eigen werkplaats of onvoldoende capaciteit voor onderhoud. Of ze willen simpelweg dozen schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
De catalogus prijs is omdat de marges gewoon laag zijn.

Ga na...
Huur, gas, elektra, 2 monteurs (MBO), 1 kassa dame (Vrouw van de baas). Dan nog een voorraad fietsen en etalage materiaal. En dan wil je met je vrouw samen ook nog 3500 schoon meenemen. Als je een marge hebt van 50% moet je dus al snel voor 30k aan fietsen per maand afzetten.

Een fietsenwinkel is ziek hard werken voor een grijp stuiver. Die korting van 500- die jij wenst is niet reëel.

Overigens is er wel een verschil met een lokale computerwinkel. Daar waar je met het internet als leidraad zelf veel verder komt dan de gemiddelde Mycom knul, is het met het onderhouden van een fiets toch echt veel uurtjes oefening en speciaal gereedschap. Een wiel spaken kost +/- een uur (en dan ben je een goede vakman). Dat is voor het gros van de mensen echt niet zelf te doen (niet qua tijd en niet qua kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik vind de marges die ik wil best meevallen, maar goed dat is mijn mening. Bij de MediaMarkt bieden ze de laagste prijs garantie. Ik heb laatst een Canon DSLR voor dezelfde prijs als Foka gekocht. Daar doet MM ook niet zo moeilijk erover. Als heel veel bedrijven dit ook doen, dan koop ik praktisch niets meer online, want wat voor voordeel heeft dat. Hetzelfde heb ik ook gedaan met een game vergelijken met bol.com. MM deed daar ook niet zo moeilijk erover.

Daarnaast is veel verkopen ook veel terugkerende klanten. Niet alleen voor nieuwe fietsen, maar ook voor service, onderhoud en accessoires. En daar betaalt de klant ook voor buiten de aanschafprijs. Als het binnen de garantie is dan komt dat voor rekening van de fabrikant. Bevoorrading komt in de meeste gevallen ook voor rekening van de fabrikant. "Gewone" gereedschappen is wel voor rekening van de fietsenmaker. Speciaal gereedschap zoals uitlezen van e-bikes krijgen de fietsenmakers dat als leengebruik.

Computeronderhoud is ook specialistisch. Je moet niet alleen de verschillende hardware kennen, maar ook de software. Dat een bepaalde CPU erin past, betekent niet automatisch dat alles werkt. Sommige CPU's hebben limitaties waardoor sommige poorten op het moederbord niet werken. En dat is niet altijd een defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:59:
Tja, ik vind de marges die ik wil best meevallen, maar goed dat is mijn mening. Bij de MediaMarkt bieden ze de laagste prijs garantie.
De Mediamarkt is zeker een mooi voorbeeld.

1. Sowieso is daar de concurrentie al helemaal kapot. De Mediamarkt is "The last man standing".
2. De MediaMarkt is veel kapitaal krachtiger dan de Fietsenmaker
3. Per M2 kan een mediamarkt veel meer euro's aan voorraad kwijt dan een FM.
4. De MediaMarkt repareert niks, alles gaat terug naar de leverancier of wordt vervangen.

En het meest belangrijke:

De MediaMarkt draait rode cijfers.

Dat is al zwaar voor zo'n concern, denk nu eens 5 minuten na over de consequentie voor een kleine zelfstandige?

Begint het bij je te dagen dat dit gewoon eisen is dat de FM geld erop toe legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:39:
Meer dan een half jaar gemaild met Gazelle, slechte klantenservice :-( . De reden van afwijzing coulance regeling was dat ik niet aan onderhoud deed. Als je kijkt naar de checklist wat ze aan onderhoud doen dan stelt dat geen zak voor.

De Batavus Stream/Yamaha heeft ook wat nadelen als iemand daar geinteresseerd in is, dan kan ik dat opnoemen.
Niet dat jij er nu iets aan hebt, maar ik laat inderdaad in de garantie periode de FM mijn fiets onderhouden om gezeur bij een eventuele garantieclaim te voorkomen.

Ik ben wel geinteresseerd in jouw lijstje nadelen van de Stream/Yamaha, want ik overweeg een Dinsdag en vermoed dat sommige nadelen daar ook op van toepassing zullen zijn.
roffeltjes schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:43:

Begint het bij je te dagen dat dit gewoon eisen is dat de FM geld erop toe legt?
Hoe zit dat met bijvoorbeeld https://defietser.nl?
Werkt een systeem waarbij de fabrikanten de showroom sponsoren (gecombineerd en gecentraliseerd) om de testen en te vergelijken en de aanschaf en het onderhoud via de lokale FM?
Of heeft de FM de inkomsten van t.o.v. internetwinkels te dure fietsen nodig om te overleven?

Ook voor de via de internetwinkel aangeschafte fiets zal je uiteindelijk voor onderhoud vaak naar een lokale FM moeten gaan.

Ik heb de indruk dat de winkels met e-bike specialisten (ik noem ze bewust geen FM) er best warmpjes bij zitten en de prijzen redelijk te vergelijken zijn met internet of er over is te onderhandelen om ze vergelijkbaar te krijgen. Het businessmodel is vast anders dan de reguliere FM.

[ Voor 36% gewijzigd door fjorden op 21-08-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 15:46
@ThinkPad Als je bij Stella een folder aanvraagt heb je de prijzen misschien een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 23:00
Roos79 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:19:
@ThinkPad Als je bij Stella een folder aanvraagt heb je de prijzen misschien een idee?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

ThinkPadd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:46:
Thanks, dat heb ik nu gedaan. Wel met fictieve gegevens (woonadres en telefoonnummer) en een wegwerp mailadres. Het is natuurlijk een beetje overbodig om gelijk telefoonnummer e.d. te moeten opgeven om een brochure te kunnen downloaden, ik weet heus wel dat ze dan gaan bellen om mij een fiets aan te smeren.
Er is ook een speed-pedelec bij Stella verkrijgbaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/stella.jpg

Alleen jammer van de ingebouwde frameaccu, 8.7A (418 Watt), daar kom je niet ver mee op een mooie snelle tourtocht op een zondagmiddag 8)7 .
Verder best goede specificaties; 500 watt achterwielmotor, schijfremmen, enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
fjorden schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:56:

Hoe zit dat met bijvoorbeeld https://defietser.nl?
Werkt een systeem waarbij de fabrikanten de showroom sponsoren (gecombineerd en gecentraliseerd) om de testen en te vergelijken en de aanschaf en het onderhoud via de lokale FM?
Of heeft de FM de inkomsten van t.o.v. internetwinkels te dure fietsen nodig om te overleven?
Er is voor FM's heel wat te winnen als ze geen voorraad hebben en gewoon direct af fabriek kunnen leveren. Dan zijn ze ook van het overjarige voorraad probleem af. Maar dan krijg je franchise modellen waarbij de fabrikant alles gaat bepalen. Niks mis met dat model, maar daar kunnen de huidige FM's niks mee.

Zoals het nu is georganiseerd is er weinig ruimte in de marges tov. de Internet stunter die op het platteland zijn fietsen in een loods door Polen (Niks mis mee, mits die jongens een beetje normale arbeidsvoorwaarden krijgen)in elkaar laat schroeven. Het is ook een schaal ding... een grote stunter heeft twee-drie busjes met monteurs die ze rond kunnen laten rijden, werk zat. Een kleinere FM heeft gewoon niet genoeg stabiel werk voor dat soort trucs (naast dat het inrichten van een Volkswagen Busje ook al een forse investering is).

Het is zoals het is, ik vind het prima dat er een aantal FM's het loodje gaan leggen. Maar die prijzen gaan nooit bij elkaar in de buurt liggen, de FM zal het onderscheid meoten maken met dingen als proefirjden, leenfietsen, uitstekende service. Er zijn te weinig mensen die daar geld voor over hebben om alle FM's draaiende te houden, maar de goeden zullen dit hopelijk wel overleven.

Maar dan moeten de Fietsfabrieken wel eerlijk met de prijzen omgaan. Goedkoop leveren aan de stunters (kwantum korting) is een naaistreek richting de FM die al jaren je dealerschap vervult. Geef de kleine FM ook van die nette deals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:11:
[...]

Er is ook een speed-pedelec bij Stella verkrijgbaar:

[afbeelding]

Alleen jammer van de ingebouwde frameaccu, 8.7A (418 Watt), daar kom je niet ver mee op een mooie snelle tourtocht op een zondagmiddag 8)7 .
Verder best goede specificaties; 500 watt achterwielmotor, schijfremmen, enz.
Enige voordeel aan die speed pedelec is dat hij achterwielaangedreven is en een 500W motor heeft. Maar die 418Wh is natuurlijk veels te weinig, helemaal omdat hij een 500W motor heeft. Die is al bijna leeg als je de hoek om bent.

Mijn Bulls Green Mover heeft een 675Wh accu en ik kwam vandaag met 20% accu aan op het werk, een afstand van 26 km. Just saying.... Verder is hij ook alleen maar leverbaar in 1 maat en niet uitgerust met spatborden etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-07 00:26
Vanmorgen reed ik toevallig achter die Stella, op de pont van Zaandam naar Amsterdam. Hij zag er wel gaaf uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 23:08
Dit weekeinde een nieuwe bafang fiets in elkaar gezet. Met 52v 17Ah accu deze keer, en de laatste display. Dat laatste is wel leuk: deze keer horizontaal i.p.v. verticaal:

Afbeeldingslocatie: https://eh8kaa-ch3301.files.1drv.com/y4mn1_BLbLQu9XnZhEtpXgyVrpnYs6fQRZGOQ5RMfkO7Z1ql4m22Wuq75Bvf0qwFZsuxJLIryf_bA1tA94h-Ql8O6ejFPK_IkGwEYKe-c-0s7hUm9z8xd1mSwQOjv05JZxd8tGIpd1ZPcoMRVAO8KVE38y7t_uLdtLQmc01UlV4m31FHkyKLmdibi99LC0gwIAOIYo4pF98nOed-Iz-DIhHjQ?width=800&height=450&cropmode=none

Qua functionaliteit zie ik niet veel nieuw, maar de grafische interface laat wat animatie zien, dus wel wat vooruitgang m.b.t. de vorige versie.

Fiets doet het ook leuk ;-) Deze keer een variatie op de remmen truuk gebruikt en de hall sensors gebruikt, met hele kleine neodym magneetjes. Nu dus geen schoefjes/parkers nodig maar gewoon met wat kit rechtreeks op de hendels geplaatst. Werkt ook prima! (voor niet ingewijden; eerder in het forum wordt beschreven hoe rem sensors aan te brengen met deze methode)

Ik heb op jullie aanraden ook maar een schakel-sensor besteld, maar die moet nog binnenkomen...

[ Voor 38% gewijzigd door Frost_Azimov op 21-08-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
indofk schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 05:47:
Wat mij betreft heb je een prima keuze gemaakt met de batavus en yamaha motor. Heb destijds ook de keuze laten vallen op de yamaha midden motor ipv de bosh omdat ik deze net iets fijner vond rijden. Ben benieuwd naar je ervaring met de dinsdag.
In het kort
Mijn eerste indrukken van de Batavus Dinsdag E-Go zijn alvast zeer positief. De fiets trapt zonder motorondersteuning licht en met de ondersteuning aan, is het merkbaar wat een power 80nw er uit zo een klein motorblokje komt. De zithouding is mede door de verstelbare stuurpen zeer goed in te stellen.

Wel moet ik melden dat de schijfremmen nog niet optimaal werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 21-08-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:05:
Dit weekeinde een nieuwe bafang fiets in elkaar gezet. Met 52v 17Ah accu deze keer, en de laatste display. Dat laatste is wel leuk: deze keer horizontaal i.p.v. verticaal:

[afbeelding]

Qua functionaliteit zie ik niet veel nieuw, maar de grafische interface laat wat animatie zien, dus wel wat vooruitgang m.b.t. de vorige versie.

Fiets doet het ook leuk ;-) Deze keer een variatie op de remmen truuk gebruikt en de hall sensors gebruikt, met hele kleine neodym magneetjes. Nu dus geen schoefjes/parkers nodig maar gewoon met wat kit rechtreeks op de hendels geplaatst. Werkt ook prima! (voor niet ingewijden; eerder in het forum wordt beschreven hoe rem sensors aan te brengen met deze methode)

Ik heb op jullie aanraden ook maar een schakel-sensor besteld, maar die moet nog binnenkomen...
500W of 750W motor?
Heb je ook nog plaatje van de hele fiets?

Met die accu ga je wel behoorlijk wat kilometers halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dan is mijn elektrische fiets wel een vreemde eend in de bijt. Mijn remhandels hebben helemaal niet zo'n schakelaar. Er loopt ook maar 1 kabel naar toe en dat is de remkabel.

Het is toch een echte Sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:05:Dit weekeinde een nieuwe bafang fiets in elkaar gezet. Met 52v 17Ah accu deze keer, en de laatste display. Dat laatste is wel leuk: deze keer horizontaal i.p.v. verticaal:[afbeelding]Qua functionaliteit zie ik niet veel nieuw, maar de grafische interface laat wat animatie zien, dus wel wat vooruitgang m.b.t. de vorige versie.
Ja, mooie meter en erg handig onderweg. Mijn fiets heeft nu ook 750W accu's, 2 stuks, en daar fiets je een aardig eind mee. Om ze te testen heb ik de begrenzing ff op 45km gezet en daar haal ik ongeveer 35km mee per accu bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. De GA cellen zijn echt super alleen heeft de accu met de gepuntlaste cellen/met nikkel strips een iets hogere Ri dan de gesoldeerde(met litze draad)en dat is jammer. Scheelt ongeveer 20mOhm. Heb alle soorten nikkelstrips geprobeerd om tot een lage Ri te komen. Maar ik laat t zo en de volgende accu wordt weer gesoldeerd met litzedraad.
Het puntlas app.(Sunkko709AD met alle hulpstukken) krijgt wel een andere functie. Werkt wel mooi trouwens en het maken van een accu gaat er razendsnel mee vandaar dat het overal toegepast wordt i.v.m. productie kosten. Maar........solderen blijft voor mij het meest effectief. Was met RC ook al zo, het 1ste wat je doet bij de aankoop van accu's voor RC is de nikkelstrips verwijderen en de accu's aan elkaar solderen.

[ Voor 38% gewijzigd door bgttje op 21-08-2017 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:43:
[...]

De Mediamarkt is zeker een mooi voorbeeld.

1. Sowieso is daar de concurrentie al helemaal kapot. De Mediamarkt is "The last man standing".
2. De MediaMarkt is veel kapitaal krachtiger dan de Fietsenmaker
3. Per M2 kan een mediamarkt veel meer euro's aan voorraad kwijt dan een FM.
4. De MediaMarkt repareert niks, alles gaat terug naar de leverancier of wordt vervangen.

En het meest belangrijke:

De MediaMarkt draait rode cijfers.

Dat is al zwaar voor zo'n concern, denk nu eens 5 minuten na over de consequentie voor een kleine zelfstandige?

1. Je hebt de BCC, Expert, Foka en wat kleinere winkels nog.
2. Ja, maar de kosten zijn ook veel hoger.
3. Bij de (banket)bakker, drogist is de voorraad per M2 veel lager dan de FM. Die doen het ook goed.
4. Dit betekent geen extra inkomsten aan service voor MM. De FM verdient wel aan service.

Volgens nu.nl draait de MM winst.
http://www.nu.nl/beurs/47...t-boekt-minder-winst.html

De FM legt geen geld toe met de prijs die ik wil. Dat slaat nergens op, anders zijn de fietsenwinkel.nl, IZI bike, JUIZZ enz. al lang failliet. Met hun nog lagere prijzen.

@fjorden

Nu doe ik ook met tegenzin aan "verplicht" onderhoud om gezeik met garantieclaim te voorkomen. Mijn eerste servicebeurt met de FM is al slecht.
- Remmen zijn niet gelijk gekalibreerd bij de ene rem moet je de handrem verder in knijpen dan de ander.
- Achterwiel staat scheef en de sensor dat vastzit aan de spaak komt tegen het frame aan, wat voor krassen en tikkende geluiden zorgt.

Nadat het achterwiel "recht" is gezet is het nog steeds niet goed. De Stream heeft Magura velgremmen. De afstand tussen de velg en de remblokken is slechts 1 a 2 mm. En je raad het al het staat niet centraal. De ene blok is iets verder afgeschuurd dan de ander en het piept tijdens het remmen, omdat de kracht niet gelijkmatig is verdeeld doordat het wiel nog steeds scheef staat.

Dus ja, de 3e ronde in voor de 1e servicebeurt. Het probleem is dat ik zelf de problemen moet aanwijzen. Terwijl de FM zelf een checklist heeft en dat makkelijk kan detecteren. Als het een vage verborgen probleem is, dan ben ik degene die dat moet aanwijzen, maar dat is hier niet het geval. Verder werd het e-bike systeem ook niet uitgelezen.

De nadelen van Batavus/Stream

- Afstand tussen stuur en zadel is te klein. Je hebt het gevoel dat je het stuur tegen je navel houdt. Al je de bocht in gaat dan kan je knie tegen het stuur aankomen. De stuurpen is wel te corrigeren naar voren en de zadel kan naar achteren. Maar afhankelijk van je lengte en welke fietsframe je hebt gekozen, kun je misschien net niet goed genoeg corrigeren. Mijn lengte valt binnen de grenzen van de gekozen framehoogte, terwijl ik deze problemen ondervind.

- Op de laagste stand van de zadelpen kun je de zadel niet te ver naar achteren schuiven, omdat het tegen de bagagedrager komt. Daarnaast kun je ook moeilijk met je vingers onder het zadel kommen. Dit is vooral een nadeel bij het optillen van de fiets want het opstapje van je schuur, om daar overheen te komen moet je je fiets toch een beetje optillen.

- Bescherm dop laadcontactpunten van de accu is flinterdun, dat dop raak je snel kwijt met kans op oxidatie door luchtvochtigheid. In mijn geval wil hij niet tot 100% laden. Ik heb de accu eerst "leeggemaakt" naar 0% daarna met een wattenstaaf schoongemaakt zonder vloeistof. Gewoon droogschuren (anders kan je schokken krijgen). Nu laad het wel weer 100% op. Ik moet het nog goed laten repareren (lees: rubber dopje vervangen). Als het goed is, zijn de contactpunten weerbestendig net als de contactpunten van de display.

- Laad plug kan uitelkaar losgedraaid worden. Ik dacht dat ik de plug kapot heb getrokken. Gelukkig is dat niet het geval. Gelukkig ook geen kortsluiting oid.

- De originele zadel is "keihard" en oncomfortabel van het type Selle Royal Giara. Ik heb het meteen vervangen door een zachtere Selle Royal Respiro Soft Unisex (40,- bij Amazon). Het is niet meteen wow lekker zacht, maar wel tot nu een van de betere. Ik geen last meer van pijnlijke zitbotten na 1,5-2 uur lang non-stop zitten.

- Drukkracht op de Knop van walk-assist is slecht. Je moet keihard indrukken. Je krijgt meer pijn van je duim dan van de inspanning bij het omhoogduwen van je fiets uit de fietsenstalling.

- Stuurknoppen en display zijn 2 losse dingen. Het zal beter zijn als Yamaha de knoppen in het display integreren. Scheelt weer een extra kabel. Of gebruik op zijn minst daisy-chain.

- De bel is niet op een comfortabele plek gezet vanwege de stuurknoppen dat in de weg staat. Veertje van dat bel zit soms vast.

- Display laat te weinig zien. Je moet er doorheen "scrollen" om alles te zien. Er is wel batterij indicator in vorm van blokjes. Maar als je het percentage wilt zien dan moet je "scrollen". Als je de totale totale ritafstand van huidige laadbeurt wilt zien dan moet je weer "scrollen". Groot display, maar weinig info in een oogopslag.

- Omhoog schakelen van versnelling gaat wel heel erg stroef. Naar beneden is veel soepeler.

- Ik heb een damesmodel. Het is weliswaar een laaginstapper, maar je raakt met je schoen heel gemakkelijk tegen die stang aan. Dan krijg je allerlei lelijke modder/rubber veegstrepen van. Bij andere fietsen is deze opening veel ruimer/ergonomischer.

- De accu eruit halen en erin schuiven kost veel te veel kracht. Er is ook geen ergonomische handgreep. Je klemt met je vingers de bagagedrager en met je palm hou je de accu tegen. Als je de accu niet tegenhoudt bij het hard eruit trekken, voor je het weet trek je het in zijn geheel uit en valt je accu op de grond. Er inschuiven is ook een probleem, er zit een metalen klik mechanisme. Je moet veel kracht inzetten. Je hoort deze klik ook niet. Als je dit niet doet en haalt de sleutel van het accuslot eruit dan denk je dat de accu veilig zit, maar helaas. Je kan de accu alsnog eruit halen, met accudiefstal als gevolg.

- De standaard banden (CST E-Series Pro) maken een "knarsende" geluid al je een te scherpe bocht maakt op 16-18 km/u. Ik heb het gevoel dat ik uit de bocht vliegt. Ik had voorheen Continental TopContact Winter II Premium winterbanden. Dat is pas goed, ook voor regenachtige dagen.

- Binnenbanden lopen snel legen, vaker bijpompen in vergelijking met andere fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:49
roffeltjes schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:48:
De catalogus prijs is omdat de marges gewoon laag zijn.

Ga na...
Huur, gas, elektra, 2 monteurs (MBO), 1 kassa dame (Vrouw van de baas). Dan nog een voorraad fietsen en etalage materiaal. En dan wil je met je vrouw samen ook nog 3500 schoon meenemen. Als je een marge hebt van 50% moet je dus al snel voor 30k aan fietsen per maand afzetten.

Een fietsenwinkel is ziek hard werken voor een grijp stuiver. Die korting van 500- die jij wenst is niet reëel.

Overigens is er wel een verschil met een lokale computerwinkel. Daar waar je met het internet als leidraad zelf veel verder komt dan de gemiddelde Mycom knul, is het met het onderhouden van een fiets toch echt veel uurtjes oefening en speciaal gereedschap. Een wiel spaken kost +/- een uur (en dan ben je een goede vakman). Dat is voor het gros van de mensen echt niet zelf te doen (niet qua tijd en niet qua kwaliteit).
Jij snapt het, maar geloof me, 50% marge halen we echt niet. Bij lange na niet eens. (Profile, franchise).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 19:30
Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:05:

[afbeelding]

Maar aan de klok heb je niks, die werkt niet. Zodra je he fiets uitzet tikt de klok niet door. :+

[quote]bgttje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:28:
[...]

Hoeveel verschil zit er in de praktijk met de strips vs lint?

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 21-08-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Tafkar schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:11:
[...]

500W of 750W motor?
Heb je ook nog plaatje van de hele fiets?

Met die accu ga je wel behoorlijk wat kilometers halen :)
BBSHD...Ik werd overigens vanmorgen nog ingehaald door een oudere heer op een racefiets e-bike (geen idee wat het was, volgens mij met een boschmotor) :-)

De top van deze ligt niet eens veel hoger dan van mijn bbs02, maar rijdt wel 'pittiger' en de BBSHD is een nieuwer/verbeterd ontwerp. (en superstil!) Ik kijk even hoe het zo fietst, maar ik denk dat ik 'm snel omprogrammeer naar lagere snelheden. Ik hoef niet perse hard, en zelfs stand '1' met 20km p/h is me wat te snel binnen de bebouwde kom. Het gaat mij vooral om de geroemde 'degelijkheid' van de BBSHD in dat in combinatie met een prima actieradius, juist met een wat gemodereerd tempo. (~30km/h) zou die erg goed moeten zijn.

Nog wat te klussen aan de fiets, dus nog geen plaatjes...

[ Voor 57% gewijzigd door Frost_Azimov op 21-08-2017 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
bgttje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:28:
[...]

Ja, mooie meter en erg handig onderweg. Mijn fiets heeft nu ook 750W accu's, 2 stuks, en daar fiets je een aardig eind mee. Om ze te testen heb ik de begrenzing ff op 45km gezet en daar haal ik ongeveer 35km mee per accu bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. De GA cellen zijn echt super
Heb helaas niet de spullen om zelf een accus in elkaar te zetten, misschien leuk voor een laer project. Voor deze fiets gekozen voor sanyo cells. Mijn vorige fiets had een 'chinese' accu en beviel best, maar nu wilde ik wel eens weten of dit echt zo veel beter is.. wel een stuk duurder in ieder geval...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:31:
[...]

BBSHD... >:) Nog geen plaatje van de hele fiets (nog wat aan het verbouwen)
Wow, de BBSHD, die heeft wel bruut veel vermogen.
Ben benieuwd naar de prestaties van de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Dacuuu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:10:
[...]

Maar aan de klok heb je niks, die werkt niet. Zodra je he fiets uitzet tikt de klok niet door. :+

[quote]bgttje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:28:
[...]

Hoeveel verschil zit er in de praktijk met de strips vs lint?
Verrek, nu je het zegt... het viel mij ook op dat die klok raar deed... maar de datum had tie wel onthouden! bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Tafkar schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:54:
[...]

Wow, de BBSHD, die heeft wel bruut veel vermogen.
Ben benieuwd naar de prestaties van de fiets :)
Yep, in theorie wel. En ik heb in een test de 50 wel gehaald. Maar dat laat ik liever over aan de mannen op de zwaardere fietsen die voor dat soort snelheden ontworpen zijn... (stomer etc.)
Ik proggel 'm lekker naar 35 max ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:59:
Dan is mijn elektrische fiets wel een vreemde eend in de bijt. Mijn remhandels hebben helemaal niet zo'n schakelaar. Er loopt ook maar 1 kabel naar toe en dat is de remkabel.

Het is toch een echte Sparta.
Als er geen motorschakelaar op de remhandel zit voldoet ie niet aan de NL voorschriften, weet je dit wel zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:28:
Heb alle soorten nikkelstrips geprobeerd om tot een lage Ri te komen. Maar ik laat t zo en de volgende accu wordt weer gesoldeerd met litzedraad.
-
. Maar........solderen blijft voor mij het meest effectief. Was met RC ook al zo, het 1ste wat je doet bij de aankoop van accu's voor RC is de nikkelstrips verwijderen en de accu's aan elkaar solderen.
@Bgttje, gebruik jij het platte of ronde litze draad en in welke diameter? (je hebt 6, 16, 30 en 50mm2 zag ik). Eerder schreef je al dat het voorvertind was. Wordt het soldeerpunt niet te dik waardoor de accu niet meer in de case past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:56:
[...]

Verrek, nu je het zegt... het viel mij ook op dat die klok raar deed... maar de datum had tie wel onthouden! bugje?
Schijnbaar is is klok, geen klok. Onder Onder motorkap is het gewoon een seconden tellertje oid. Meer info is wel to te vinden op het forum van electricbike.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
cordonbleu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:57:
[...]

Jij snapt het, maar geloof me, 50% marge halen we echt niet. Bij lange na niet eens. (Profile, franchise).
Ik weet dat het veel lager ligt (al weet ik niet precies hoe laag), maar als rekenvoorbeeld is deze al duidelijk waarom je geen honderden euro's van een prijs af kan hakken :|
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:43:
[...]

1. Je hebt de BCC, Expert, Foka en wat kleinere winkels nog.
2. Ja, maar de kosten zijn ook veel hoger.
3. Bij de (banket)bakker, drogist is de voorraad per M2 veel lager dan de FM. Die doen het ook goed.
4. Dit betekent geen extra inkomsten aan service voor MM. De FM verdient wel aan service.

Volgens nu.nl draait de MM winst.
http://www.nu.nl/beurs/47...t-boekt-minder-winst.html

De FM legt geen geld toe met de prijs die ik wil. Dat slaat nergens op, anders zijn de fietsenwinkel.nl, IZI bike, JUIZZ enz. al lang failliet. Met hun nog lagere prijzen.
Het antwoord van iemand uit de branche zal je nu wel duidelijk hebben gemaakt dat als de marge in de buurt van de 25% zit en jij 700 euro korting verlangt je dus wel degelijk de FM er geld op laat toeleggen.

Dan je punten:

1. Je rijtje survivors is een rijtje met bedrijven die al failliet zijn gegaan en zijn overgenomen of in zeer zwaar weer zitten. Als je je rijtje beter bekijkt is het een bevestiging: MM is the last man standing.
2. De kosten per meter zijn zeer zeker niet hoger.
3. De omloopsnelheid is dan ook een stuk hoger... en kan je niet bij de kassa om 25% korting zeuren. Bovendien is een drogist vooral aan het concurreren met een supermarkt, veel minder met de online webshop. Er zijn echt wel mensen die via het web WC papier, zeep, condooms en paracetamol kopen, maar dat is toch echt een minderheid.
4. Hoeveel verdient een FM aan service? => Band plakken 7,50. Als de Monteur daar een kwartier mee bezig is (Fiets pakken, ophangen, band eraf, gaatje zoeken+plakken, van de haak halen fiets wegzetten) is dat realistisch. In het beste geval wort er dan 30 euro per uur omgezet. Haal daar het uurloon en je hebt de helft. Van die helft betaal je het gezin van de eigenaar, stroom, gas, huur, afschrijvingen. Er wordt echt wel iets verdiend, maar daarmee kan een FM niet zomaar zijn marges op nieuwe fietsen naar nul trekken.

Betreft de Mediamarkt. Dat positieve resultaat is voor het eerst in jaren. Zeker vanaf 2010, toen de crisis harder aanzette bij de consument maakt de MM verlies. Zie ook:

https://fd.nl/ondernemen/1204275/media-markt-is-verliespost
Zoals net bevestigd, de marges liggen lager dan de door jouw verwachte korting. Ik weet dat het raar is, maar de grotere webwinkels betalen heel andere prijzen.

Ik hoop dat je je een beetje verdiept in de materie en op een bierviltje eens gaat narekenen wat een reële prijs is. Het is niet voor niets dat overal in de retail de boel omvalt... op prijs concurreren is niet mogelijk.

Betreft je punten over de Stream: UITSTEKEND!

Wij hebben ook een Stream in de zeer nabije familie (staat 100 meter verderop en ik gebruik hem ook wel eens).

1. Dat eerste is bij Magura eigenlijk geen probleem (zou het niet moeten zijn). Zelfs bij iets uit het lood hoort dat netjes te remmen. Maar een scheef wiel is natuurlijk iets veel vervelenders.

Tip: Bestel Magura Brake boosters. De remkracht gaat omhoog en de zuigers zullen minder torderen.

2. Dat is onacceptabel. Terug naar de webwinkel zal niet meer gaan, maar een FM moet dat voor je kunnen fixen. Overigens is het probleem misschien niet dat het wiel scheef staat maar dat het wiel teveel of te weinig "Paraplu"is gespaakt.

Waarschuwing: reparatie zal (zonder onderdelen)verassend duur zijn omdat het spaken van een wiel een flinke klus is.

3. Ja, het is een rechtop model en zeker als je op de grens van de maat zit is hij erg kort.

4. Dat is inherent aan een accu op de achterdrager. Uiteraard is dat nog steeds gewoon een nadeel ;)

5. Ik rij daarom al jaren zonder dop, ding was na een halfjaar eraf. Waardeloos is ongeveer de beste beschrijving van dat schaamflapje.

6. Die laadplug is bij Yamaha wat mij betreft het grootste nadeel. In plaats van een stevige lichtmetalen plug kiezen ze voor een miniconnector met kunststof bajonet plug. Design blunder.

7. Zadels zijn persoonlijk. dat Batavus daar weinig aandacht aan besteed vind ik logisch, dat zou de FM samen met je moeten bespreken bij de verkoop (een nadeel van een webshop, ik zeg dat niet om flauw te doen). Eigenlijk moet een fiets zonder zadel komen en dan met de klant moeten worden voorzien van het goede type, maar ja, dat staat zo mal.

8. Kan ik me voorstellen.

9. Niet mee eens, display zit niet op een ergonomische plek.

10. Heb ik opgelost met een bel die onder de knoppen paste (Cateye). Helaas is hij volgens mij al een tijdje uit de handel. Dat gezegd hebbende, er is ongetwijfeld wel een race bel die eronder past. Of je gebruikt de huidige bel en zet hem eronder (niet ideaal, maar dat werkt ook). Hier een foto van het laatste bij mijn Razer (had nog geen nieuwe bel).

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8657/16497896449_91ed60893b_z.jpg

11. Die wat hogere (nauwe) insstap zorgt ook voor meer stijfheid. Cruyfiaans: Elk nadeel heb zijn voordeel.

Wij plakken onze bovenbuizen af met doorzichtig plastic. O.a. Zefal verkoopt van die setjes, of je haalt ergens van dat spul (veel goedkoper).

12. Niet echt last van (schoonmoeder zal hem er ook niet heel vaak uithalen), maar dit is wel een dingetje van accu's in de drager.

13. Die CST bbanden straks vervangen door Schwalbe Marathon banden 8) Conti Winter zijn prima banden, maar een beetje stug (en duur!) voor alledaags gebruik. In de winter zijn het zeer zeker aanraders!

14. Dat hoort niet. Volgende keer bij de servicebeurt laten vervangen door goede biba's.

Nogmaals, niet flauw bedoeld. Je punten zijn spot on, maar betreft het wiel, banden, zadel, bel en bijbehorende frustratie is dit dus de meerwaarde van de FM.

[ Voor 110% gewijzigd door roffeltjes op 22-08-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Frost_Azimov schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:59:
[...]

Yep, in theorie wel. En ik heb in een test de 50 wel gehaald. Maar dat laat ik liever over aan de mannen op de zwaardere fietsen die voor dat soort snelheden ontworpen zijn... (stomer etc.)
Ik proggel 'm lekker naar 35 max ofzo...
Heb mijn BBS01B begrensd op 32 km/u, dat is hard zat op een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 15:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Moris schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:59:
[...]

In het kort
Mijn eerste indrukken van de Batavus Dinsdag E-Go zijn alvast zeer positief. De fiets trapt zonder motorondersteuning licht en met de ondersteuning aan, is het merkbaar wat een power 80nw er uit zo een klein motorblokje komt. De zithouding is mede door de verstelbare stuurpen zeer goed in te stellen.

Wel moet ik melden dat de schijfremmen nog niet optimaal werken.
Mooi, en schijfremmen moet je misschien nog wat inremmen of afstellen misschien? Ik ben wel benieuwd naar hoe ver je komt qua afstand op een volle accu bij 25-30 km/u.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 13:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

Over begrenzers e.d.: stel nou dat men binnenkort met een rollenbank komt die ondersteuning kan meten voor e-bikes (niet onwaarschijnlijk), dan mag je dus met een 25-bike ook niet verder dan 34 km/h komen op de bank. (Voor een 45-bike komt dat dan op 54 km/h)

Ik zou daar wel goed rekening mee houden. Je brom- of snorfiets krijgt tegenwoordig direct een WOK status (wacht op keuren) en moet dus opnieuw gekeurd worden. Dat kan lelijk in de papieren lopen en je bent je fiets een tijdje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Mooi, en schijfremmen moet je misschien nog wat inremmen of afstellen misschien? Ik ben wel benieuwd naar hoe ver je komt qua afstand op een volle accu bij 25-30 km/u.
30kmpu: De wereld rond, immers hij stopt met ondersteunen op 26.5kmpu :+

Kidding aside, ik ga arrogant zijn en een "educated guess" doen (ik heb immers Razers en een Stream tot mijn beschikking). Uiteraard mag iemand die het ding heeft me corrigeren. Afhangende van de wind , heuvels en stoplichten is hier een conservatieve schatting:

25kmpu 60 op high, 80 op medium, 100 op eco. Als je diep zit kom je nog wel verder.

Razer komt iets verder, Stream aanzienlijk verder (25% meer accu^^)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Puur ter info.
Wat kost een extra accu 500Wh voor een Batavus Dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:16:
Over begrenzers e.d.: stel nou dat men binnenkort met een rollenbank komt die ondersteuning kan meten voor e-bikes (niet onwaarschijnlijk), dan mag je dus met een 25-bike ook niet verder dan 34 km/h komen op de bank. (Voor een 45-bike komt dat dan op 54 km/h)

Ik zou daar wel goed rekening mee houden. Je brom- of snorfiets krijgt tegenwoordig direct een WOK status (wacht op keuren) en moet dus opnieuw gekeurd worden. Dat kan lelijk in de papieren lopen en je bent je fiets een tijdje kwijt.
Ik heb mijn afstelling op 34 km staan, en dan volgens de ingebouwde snelheidsmeter die bij mij op die snelheid nog 7% afwijkt van de werkelijke GPS snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408072

Beste Tweakers,

het is een tijdje terug dat ik hier poste. Mijn [Verwijderde gebruiker] zweeft nog ergens rond maar daar kan ik niet meer in ivm het verliezen van mijn eerste email adres.

Anyways, ik ben op zoek naar wat advies over het verbouwen van een ouderwetse bakfiets naar een nieuwerwets electrisch bezorgbeestje. Sinds 10 jaar ongeveer heb ik een bakfiets in bezit uit 1930, je kent ze vast wel, ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uwfietsenmakeraanhuis.nl/wp-content/uploads/2014/07/dscn0461.jpg
Ik bezorg sinds een tijdje biologische maaltijdboxen in Leiden, iets wat ik erg leuk vind en het idee om het op zo'n oude bakfiets te doen spreekt ook erg aan. Bijkomend voordeel is dat ik minstens twee keer in de week even lekker aan m'n conditie werk! :P
Maargoed, ik ontwerp ook tuinen (permacultuur) en doe nog een kleine 50 andere dingen daarnaast. En een van de ideeen is om deze bakfiets om te bouwen naar een fiets met electrische ondersteuning, vooral zodat in de toekomst er ook iemand anders mee kan fietsen die geen oneindige energie bron heeft zoals ik 8)7
Het ding is nogal log en zwaar en als ie leeg is fiets ik denk ik tussen de 10 - 15 km per uur, kan je een idee krijgen zeg maar. Ik heb em een keer leeg laten wegen; 120kg. Je moet je voorstellen dat ik echt precies tussen verkeers paaltjes door pas, en op het fietspad vaak zo breed ben dat ik mensen laat passeeren door met een wiel op de stoep te gaan fietsen.

Ik zat zelf te denken aan een electrisch achterwiel, aangezien ik ook graag versnellingen wil hebben en dit dan in een keer geregeld kan worden. Bakfiets achterwielen zijn 26 inch en gemaakt om een oorlog te doorstaan (heeft deze dus ook ;) ), ik zat te denken een bakfiets velg van 26 inch te nemen en daar een nieuwe naaf met versnelling in te laten spaken. Derailleur lijkt me het meest logisch, is lekker mechanisch en kan door een relatieve leek zoals ik gerepareerd worden. Naafversnellingen krijg ik hoofdpijn van.

Nu zat ik te lezen en ik zag dat je zonder typekeuring en rijbewijs tot 250 watt mag en tot 25km per uur. Nouja, dat laatste boeit me eigenlijk niet zo. 15-20 is meer dan genoeg voor zo'n enorm ding mits ondersteunt.

TL:DR

1) De vraag is vooral of ik met een dergelijk gewicht genoeg heb aan 250 watt? Met mijn 65kg en 12 maaltijdboxen gaat ie waarschijnlijk richting de 250kg.

2) En mocht ik een wiel kopen dat iets meer heeft, 350w of 500w, wordt daar op gelet als ie uberhaubt niet harder kan dan 20km per uur?

Alvast bedankt!
Bram / Atar

ps.
offtopic:
als iemand een idee heeft hoe ik mijn oude profiel kan heroveren... Van Harte Welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Ik heb mijn afstelling op 34 km staan, en dan volgens de ingebouwde snelheidsmeter die bij mij op die snelheid nog 7% afwijkt van de werkelijke GPS snelheid.
Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dacuuu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:10:
[...]Maar aan de klok heb je niks, die werkt niet. Zodra je he fiets uitzet tikt de klok niet door. :+[quote]bgttje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:28:[...]Hoeveel verschil zit er in de praktijk met de strips vs lint?
Bij 25A is het iets meer dan een halve volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:13:[...]Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.
Bij mij zakt de ondersteuning helemaal en het aan/uit principe is er in lichte mate maar reageert wel snel. Ik zet voor normaal fietsen de begrenzing op 27km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:45:Beste Tweakers,het is een tijdje terug dat ik hier poste. Mijn [Verwijderde gebruiker] zweeft nog ergens rond maar daar kan ik niet meer in ivm het verliezen van mijn eerste email adres. Anyways, ik ben op zoek naar wat advies over het verbouwen van een ouderwetse bakfiets naar een nieuwerwets electrisch bezorgbeestje. Sinds 10 jaar ongeveer heb ik een bakfiets in bezit uit 1930, je kent ze vast wel, ziet er ongeveer zo uit:
[afbeelding]
Ik bezorg sinds een tijdje biologische maaltijdboxen in Leiden, iets wat ik erg leuk vind en het idee om het op zo'n oude bakfiets te doen spreekt ook erg aan. Bijkomend voordeel is dat ik minstens twee keer in de week even lekker aan m'n conditie werk! :PMaargoed, ik ontwerp ook tuinen (permacultuur) en doe nog een kleine 50 andere dingen daarnaast. En een van de ideeen is om deze bakfiets om te bouwen naar een fiets met electrische ondersteuning, vooral zodat in de toekomst er ook iemand anders mee kan fietsen die geen oneindige energie bron heeft zoals ik 8)7 Het ding is nogal log en zwaar en als ie leeg is fiets ik denk ik tussen de 10 - 15 km per uur, kan je een idee krijgen zeg maar. Ik heb em een keer leeg laten wegen; 120kg. Je moet je voorstellen dat ik echt precies tussen verkeers paaltjes door pas, en op het fietspad vaak zo breed ben dat ik mensen laat passeeren door met een wiel op de stoep te gaan fietsen.Ik zat zelf te denken aan een electrisch achterwiel, aangezien ik ook graag versnellingen wil hebben en dit dan in een keer geregeld kan worden. Bakfiets achterwielen zijn 26 inch en gemaakt om een oorlog te doorstaan (heeft deze dus ook ;) ), ik zat te denken een bakfiets velg van 26 inch te nemen en daar een nieuwe naaf met versnelling in te laten spaken. Derailleur lijkt me het meest logisch, is lekker mechanisch en kan door een relatieve leek zoals ik gerepareerd worden. Naafversnellingen krijg ik hoofdpijn van.Nu zat ik te lezen en ik zag dat je zonder typekeuring en rijbewijs tot 250 watt mag en tot 25km per uur. Nouja, dat laatste boeit me eigenlijk niet zo. 15-20 is meer dan genoeg voor zo'n enorm ding mits ondersteunt. TL:DR
1) De vraag is vooral of ik met een dergelijk gewicht genoeg heb aan 250 watt? Met mijn 65kg en 12 maaltijdboxen gaat ie waarschijnlijk richting de 250kg.2) En mocht ik een wiel kopen dat iets meer heeft, 350w of 500w, wordt daar op gelet als ie uberhaubt niet harder kan dan 20km per uur?Alvast bedankt!
Bram / ps.
offtopic:
als iemand een idee heeft hoe ik mijn oude profiel kan heroveren... Van Harte Welkom _/-\o_
Een middenmotor zal er best mee weg komen maar een achterwiel motor........... is te zwak voor zo'n zware fiets. Zeker als ie 250W is. Je moet veel koppel hebben en dan is een middenmotor geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:26:
[...]@Bgttje, gebruik jij het platte of ronde litze draad en in welke diameter? (je hebt 6, 16, 30 en 50mm2 zag ik). Eerder schreef je al dat het voorvertind was. Wordt het soldeerpunt niet te dik waardoor de accu niet meer in de case past?
Accu past prima gesoldeerd. Litze of strips scheelt hooguit 0.1mm(x 2) in hoogte. De accubehuizing die ik gebruik heeft gewoon genoeg hoogte voor de cellen.
Litze komt van Farnell:http://nl.farnell.com/pro...silver-25m-30a/dp/1231000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.
Valt reuze mee, vooral als je er gewoon onder blijft qua. snelheid. Met 34 fiets ik niet meer voor mijn genoegen, dat is meer voor woon-werk verkeer denk ik, weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:40:
[...]

Valt reuze mee, vooral als je er gewoon onder blijft qua. snelheid. Met 34 fiets ik niet meer voor mijn genoegen, dat is meer voor woon-werk verkeer denk ik, weggelegd.
Ja, als je er onder blijft qua snelheid heb je er geen last van. Maar dan heb je ook geen limiet nodig.
Ik zou graag gewoon gas geven en dat hij dan netjes op de ingesteld limiet blijft rijden zodra hij die snelheid bereikt. Als een soort beveiliging tegen te hard rijden, maar dan zonder dat je zelf hoeft na te denken of continu op je display moet kijken of je niet te dicht bij de limiet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
thido schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:24:
Ik zie nu dat ze de fiets die ik aangeschaft heb ook met belt drive beschikbaar hebben. Als die er geweest was drie maanden geleden had ik dat zeker genomen ipv ketting (giant prime e+1)
Ik weet nog steeds niet of een riemaandrijviing nu praktisch voordelig of nadelig is (of geen van beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 15:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik moet echt eens gaan proefrijden denk ik. Ik heb nog steeds in mijn hoofd: de ondersteuning stopt bij 25 km/u, maar als je gewoon bijtrapt/meer kracht zet met trappen dan zul je toch gewoon harder gaan? De ondersteuning stopt dan misschien, maar het is geen begrenzer toch?

25 km/u fietsen kan ik op mijn normale Gazelle ook wel, korte stukken dan. Normaal ga ik zo 22-23 km/u, bij wind tegen minder. Met trapondersteuning en dezelfde inspanning als ik nu lever bij normaal fietsen verwacht ik dan ook wel een stuk sneller te kunnen fietsen dan wat ik nu doe.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:08:
[...]

Ja, als je er onder blijft qua snelheid heb je er geen last van. Maar dan heb je ook geen limiet nodig.
Ik zou graag gewoon gas geven en dat hij dan netjes op de ingesteld limiet blijft rijden zodra hij die snelheid bereikt. Als een soort beveiliging tegen te hard rijden, maar dan zonder dat je zelf hoeft na te denken of continu op je display moet kijken of je niet te dicht bij de limiet komt.
Een soort van speed-control bedoel je? Die 34 heeft bij mij gewoon een technische reden, op de rollenbank (als ie ooit wordt uitgevonden - die kans is erg klein ivm het beperkt aantal zelfbouw fietsen). Met de wettelijke correctie eraf blijft je net binnen de 10% marge van wat wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:45:......

.....

Nu zat ik te lezen en ik zag dat je zonder typekeuring en rijbewijs tot 250 watt mag en tot 25km per uur. .......
1) De vraag is vooral of ik met een dergelijk gewicht genoeg heb aan 250 watt? Met mijn 65kg en 12 maaltijdboxen gaat ie waarschijnlijk richting de 250kg.

2) En mocht ik een wiel kopen dat iets meer heeft, 350w of 500w, wordt daar op gelet als ie uberhaubt niet harder kan dan 20km per uur?
......
......
Het lijkt me dat een middenmotor in dit geval efficiënter is, maar of er perse versnellingen nodig zijn vraag ik me af, want de snelheid blijft beperkt.
Je zou eens kunnen kijken naar de Tongsheng TSDZ2 met interne torsiekracht- en (evt.)coasterbrake sensor (optioneel voor de naafrem). Tevens heeft die een duwstand tot 6 km/h, die wordt bv gebruikt bij trap oplopen met de fiets, maar ook bv bij steile bruggen ingezet kan worden. De montage is zeer eenvoudig (mits hij op het frame past), alleen de accu, het display en snelheidssensor aansluiten. Als je een voorblad neemt met hetzelfde aantal tanden als nu, houd je dezelfde overbrenging als je nu gewend bent.
Mbt toepassen van een hoger vermogen, 250W staat (meestal) erin gestanst. De motoren zelf kunnen meer leveren, maar worden beperkt via de controller (via software kan de beperking evt. gewijzigd worden). Of je met een bakfiets daadwerkelijk gecontroleerd wordt is natuurlijk de vraag.

Hier staan nogal een aantal gebruikerservaringen met tsdz2. De eerste exemplaren hadden diverse problemen, maar de meeste zaken zijn nu wel verbeterd.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 22-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Helpen die catears ook tegen oorpijn alsgevolg van (rij)wind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
Vandaag heb ik de 5.000km bereikt met de Bafang BBS02b 48V (max 20A) op mijn Montego Status Deluxe. Dus het is tijd voor een tussenstand. Ik heb deze fiets voornamelijk gebruikt voor woon-werk ritten van 61km per dag met een gemiddelde snelheid van 38,5km/h (Strava GPS). De 48V 17,5Ah accu voltanken kost gemiddeld 1,2Kwh per dag, dus 20Wh per km.

De volgende onderdelen heb ik inmiddels aan de fiets aangepast:
- Verlichting voor vervangen door B+M Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus (€64).
- Rollerbrake voor vervangen door Avid Single Digit 7 (€33).
- Gesloten kettingkast vervangen door Hesling kettingscherm voor 48T (€15).
- 2x Kettingspanner geplaatst (€7).
- Spiegel B+M Cycle Star 80 (€21).
- Spatborden vervangen door SKS Bluemels 53mm (€27).

2.500km
- Achterband: Vredestein Active Tour 37-622 vervangen door Schwalbe Energizer Plus 47-622 (€22).
- Ketting: Shimano ketting vervangen door KMC Z1X EPT 1/2x1/8 (€19).
- Voorblad: 46T Bafang vervangen door 48T Bafang (€10).
- Achterblad: Shimano 18T vervangen door Shimano 18T (€6).
- Bafang: Tandwielstel achter voorblad vol gestopt met Mobil Grease 28 98JF51.

2.600km
- Achterwiellager: Nexus 8 kogelring (links) volledig kapot, dus vervangen door nieuwe kogelring en conus (€8). Het lijkt erop dat deze foutief was afgesteld in de fabriek, want na 2.200 km is er nu nog geen slijtage zichtbaar.

3.100km
- Zadel: Selle Royal gelzadel (gatenkaas) vervangen door Selle Royal 5131HET Respiro Soft Moderate Men (€50). Beluchting is noodzakelijk bij temperaturen boven de 20°C ;).

3.700km
- Voorrem: Rim Wrangler 2 blokjes vervangen (€10).
- Voorband: Vredestein Vredestein Active Tour 37-622 vervangen door Schwalbe Energizer Plus 47-622 (€22) De Vredestein was nog niet op, maar ik wilde graag een ECE-R75 goedgekeurde band. De Energizer heeft helaas minder grip op nat wegdek dan de Vredestein, maar slijt wel veel minder. Dus ik ben op zoek naar een goede voorband, dan kan de Energizer later naar het achterwiel.

4.800km
- Ketting: KMC Z1X EPT vervangen door hetzelfde type (€16). De tandwielen zijn nog goed, omdat de ketting deze keer niet zo ver versleten is. In eerste instantie de KMC Z510 HX geprobeerd, maar die ratelt verschrikkelijk op de huidige tandwielen. Bij nieuwe tandwielen nogmaals proberen.
- Bafang: Tandwielstel achter voorblad vol gestopt met Mobil Grease 28 98JF51.
- Nexus 8 kogelring geïnspecteerd en opnieuw ingevet.

5.000km
- Binnenkort mijn balhoofd servicen, want er zit sinds kort een tik in.
- En nu door naar de 7.500km voor het einde van het jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bgttje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Een middenmotor zal er best mee weg komen maar een achterwiel motor........... is te zwak voor zo'n zware fiets. Zeker als ie 250W is. Je moet veel koppel hebben en dan is een middenmotor geschikter.
Okay, dit is een mening die hierboven ook door Elinx gedeeld wordt. Mag ik vragen wat je precies bedoeld met koppel?

Het probleem zit em voor mij vooral in dat de meeste mid-motor mounting systeemen niet gaan passen op mijn oudje. Ik geloof dat de bottom bracket 78mm is, of iets raars als dat. De trapas vervangen gaat dus niet zo makkelijk als op een normale fiets. Een nieuwe BB er in lassen gaat mij dan weer een stap te ver aangezien het ding echt helemaal in de hoofdbuis verzonken zit.

Ik zie nu in dat ik voor een mid-motor moet gaan maar dan zou het een systeem moeten zijn wat los mountbaar is, en dat je met een ketting een groot blad met een klein blad verbind. Zoals bvb op dit systeem:

http://www.bimoto.pl/en/mounting-kits-with-bldc-motors

Maar daar kan ik dan weer niks vinden over die torque ondersteuning... En andere dergelijke systemen zijn even vaag over aansturing en bedrading.

Iig dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:31:
[...]
Het lijkt me dat een middenmotor in dit geval efficiënter is, maar of er perse versnellingen nodig zijn vraag ik me af, want de snelheid blijft beperkt.
Je zou eens kunnen kijken naar de Tongsheng TSDZ2 met interne torsiekracht- en (evt.)coasterbrake sensor (optioneel voor de naafrem). Tevens heeft die een duwstand tot 6 km/h, die wordt bv gebruikt bij trap oplopen met de fiets, maar ook bv bij steile bruggen ingezet kan worden. De montage is zeer eenvoudig (mits hij op het frame past), alleen de accu, het display en snelheidssensor aansluiten. Als je een voorblad neemt met hetzelfde aantal tanden als nu, houd je dezelfde overbrenging als je nu gewend bent.
Mbt toepassen van een hoger vermogen, 250W staat (meestal) erin gestanst. De motoren zelf kunnen meer leveren, maar worden beperkt via de controller (via software kan de beperking evt. gewijzigd worden). Of je met een bakfiets daadwerkelijk gecontroleerd wordt is natuurlijk de vraag.

Hier staan nogal een aantal gebruikerservaringen met tsdz2. De eerste exemplaren hadden diverse problemen, maar de meeste zaken zijn nu wel verbeterd.
Ik heb het doorgenomen en het lijkt me op zich ideaal! :9 Maar ik vraag me ten zeerste af of mijn trapas constructie genoeg ruimte overlaat om de bottom bracket te vervangen zoals een motor als dat vereist. Het is daarnaast ook een rare maat, 78mm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:22:
... Mag ik vragen wat je precies bedoeld met koppel?

.... bottom bracket 78mm is, of iets raars als dat. ...

Ik zie nu in dat ik voor een mid-motor moet gaan maar dan zou het een systeem moeten zijn wat los mountbaar is, en dat je met een ketting een groot blad met een klein blad verbind. ....
Maar daar kan ik dan weer niks vinden over die torque ondersteuning... En andere dergelijke systemen zijn even vaag over aansturing en bedrading. ......
Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:27:
[...]

Ik heb het doorgenomen en het lijkt me op zich ideaal!....... een rare maat, 78mm oid.
Koppel (Nm) is kracht (N) x arm (m). ^ waarbij kracht gelijk is aan massa (kg) * 9,81 (m/s2) ^^
Dat betekent als je met je volle gewicht op een pedaal gaat staan dat je met bv een gewicht van 80kg en een cranklengte van 17cm een maximaal koppel van 80*9,81=785*0,17= 133Nm kan uitoefenen op de trapas. De genoemde middenmotor kan een maximaal koppel van 80Nm aan. Bafang kan ook 80Nm aan, maar de meeste andere middenmotoren minder. (Bosch 60Nm, Yamaha 70Nm) een naafmotor vaak nog minder (40Nm)
Normaal gesproken trap je niet met je volle gewicht, want je zit op het zadel wat het maximale koppel grofweg halveert tot ca 50 a 70Nm (nog minder igv kortere cranks en lager gewicht) maar zoals gezegd het is krap, maar je zou dus in ieder geval veel minder hoeven "bijtrappen".

Torque ondersteuning betekent dat de kracht op de trapas gemeten wordt (dus geen externe sensor) Je moet bij dit systeem altijd een beetje kracht zetten op de pedalen. Dit itt een rotatie sensor van oa Bafang/8fun die alleen kijkt of je pedalen draaien.

De bracket lengte van 78mm is wel een punt, want standaard is hij leverbaar voor 68mm en 73mm en kan ook voor 100mm (fatbike) geleverd worden, maar dan moet je op zoek. Ik zou het dus eerst even goed opmeten of je je niet 5mm vergist.
mbt Bafang vind ik hier informatie om 5mm te overbruggen van 68mm naar 73mm dmv gebruik van langere bouten en vulringen.
De montage van de Tongsheng is hetzelfde dus er zijn waarschijnlijk mogelijkeden als je toch 73mm naar 78mm moet overbruggen.
Kijk voor de Tongsheng eens op youtube en op eerder genoemde link van een Engelstalig forum, dan vind je bv de bedrading van de tsdz2
Mits het past, is de installatie is erg eenvoudig, vooral als je voorblad hetzelfde aantal tanden heeft als nu en je huidige tandwielen en ketting niet al te versleten zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door elinx op 23-08-2017 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:22:[...]Okay, dit is een mening die hierboven ook door Elinx gedeeld wordt. Mag ik vragen wat je precies bedoeld met koppel? Het probleem zit em voor mij vooral in dat de meeste mid-motor mounting systeemen niet gaan passen op mijn oudje. Ik geloof dat de bottom bracket 78mm is, of iets raars als dat. De trapas vervangen gaat dus niet zo makkelijk als op een normale fiets. Een nieuwe BB er in lassen gaat mij dan weer een stap te ver aangezien het ding echt helemaal in de hoofdbuis verzonken zit.Ik zie nu in dat ik voor een mid-motor moet gaan maar dan zou het een systeem moeten zijn wat los mountbaar is, en dat je met een ketting een groot blad met een klein blad verbind. En andere dergelijke systemen zijn even vaag over aansturing en bedrading.
Een hoog koppel betekent dat je veel kracht hebt bij weinig rpm = laag toerental. Meest logische is een Bafang BBS-0* setje. Ik heb meerdere bakfietsen hiermee gezien. Bedrading hiervan is simpel.

Hier doen ze veel met bakfietsen:
https://www.facebook.com/groups/817303808287741/

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 22-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 17:32
Heb mijn diy 80% lader af voor mijn 48v batterij, grotendeels Ali onderdelen en nog wat van tme.eu. Hij werkt prima, nog een beetje aan het spelen met de schakeltemperatuur van de ventilatoren.

Afbeeldingslocatie: https://yzippq-ch3302.files.1drv.com/y4m1XZDCB7EwS1g8r77qEbUA65ler-SXn9GakC8L6Cal4GlYW7jwcfvuprWc_AjzoeRu9TKex0CCMJvzACP5opzirvYuD1sa41xYPObms2msZewTO-Xj22w9npjKUP_UEH8J8RMdl54yWla9JU4Tdg_NCUXlugyzHYbD2bI8OzOtOCnBXi5QsFHZ-53JIAtsLCWxoQHrq5yYfHbU1Dw1Ba0qQ?width=1024&height=768&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://yzi7pq-ch3302.files.1drv.com/y4myOcW6kRK13OxkRNgms2f_2PB7p_vIpI2SEV5-OEociC3UyEuSPEfWBWWzaSGTs6SdSFKxS4SDU-O5l_rifbAQiOUpCx-MRaoBW2jwuuz4QuWOCuUFXrCDO8OjkcjOpFw1mI3eFu3Nnui6ILGD7e1l6kXzcD-xg_Dviud3as1GTP8LG0-IN_-AMVWNjIUPHAL_BIBkuPoqv_6KZrJ6vOAhA?width=1024&height=768&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Nog even een toevoeging op de uitleg over kracht/koppel.

Het grote voordeel (en meteen ook nadeel) van een middenmotor tov van een naafmotor is dat de middenmotor vóór de versnellingen zit en daardoor gebruik kan maken van de grote mogelijkheden van verschillende overbrengingsverhoudingen. Hierdoor kun je voor een veel groter koppel op het wiel zorgen dan een naafmotor ooit zal kunnen behalen aangezien deze altijd dezelfde overbrengingsverhouding naar het wiel heeft.

Het nadeel van de middenmotor is dat deze zorgt voor extra slijtage van het versnellingssysteem, waar een naafmotor alleen zichzelf meer belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Ik ben al even aan het meelezen in dit topic, en heb de knoop doorgehakt: ik wil mijn woon-werk verkeer deels gaan doen met een e-bike.

Aangezien de afstand enkel 25km is (50km/dag dus), dacht ik te opteren voor een speed pedelec.
De hoge prijzen van deze fietsen schrikken me wel wat af, maar ik zie dat de Gazelle Cityzen Speed mooi geprijsd is :)

Kunnen jullie deze fiets voor mij aanraden? Mijn conditie is niet meer wat het was, maar beschouw ik nog steeds als gemiddeld. Het doel is om niet (te) bezweet op het werk aan te komen.

Ik lees veel over de actieradius van de accu, waardoor ik vrees dat ik 2x per dag zal moeten opladen. Is dit een probleem voor de levensduur van de accu?

Moet ik de platinum accu nemen of is de gouden ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bgttje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:48:.....
Een hoog koppel betekent dat je veel kracht hebt bij weinig rpm = laag toerental. Meest logische is een Bafang BBS-0* setje. Ik heb meerdere bakfietsen hiermee gezien. Bedrading hiervan is simpel.

Hier doen ze veel met bakfietsen:
https://www.facebook.com/groups/817303808287741/
Met koppel heeft het toerental op zich niet veel te maken (alleen indirect tgv de tandwieloverbrengingen), maar een hoog koppel heb je vooral nodig bij veel weerstand en je dus veel kracht nodig hebt op de wielen. Meestal betekent dat het aantal toeren cq snelheid dan ook laag is.

Je kan inderdaad ook een Bafang/8fun bbs01b kit toepassen, want die is mbt montage en maximaal koppel gelijk aan de Tongsheng tsdz2. Bedrading is wel wat uitgebreider vanwege de externe sensoren, maar niet overdadig veel meer dan van de tsdz2. Ook is de Bafang waarschijnlijk wat stiller, maar daar staat tegenover dat de prijs wel weer wat hoger ligt. Een nadeel is wel dat de Bafang niet zomaar voor 73mm geleverd wordt, je moet ernaar op zoek, want het betreft bijna altijd 68-73mm exemplaren (68mm dus icm 5mm spacers).
De Bafang/8fun motoren worden wel al wat langer toegepast en daardoor is er ook veel informatie over te vinden.
Grootste voordeel van de tsdz2 is de torque sensor, die Bafang sinds kort met de aanzienlijk duurdere Max drive MM G33 heeft geintroduceerd maar die nog mondjesmaat aangeboden wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door elinx op 23-08-2017 02:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
doek55 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:04:
Nog even een toevoeging op de uitleg over kracht/koppel.

Het grote voordeel (en meteen ook nadeel) van een middenmotor tov van een naafmotor is dat de middenmotor vóór de versnellingen zit en daardoor gebruik kan maken van de grote mogelijkheden van verschillende overbrengingsverhoudingen. Hierdoor kun je voor een veel groter koppel op het wiel zorgen dan een naafmotor ooit zal kunnen behalen aangezien deze altijd dezelfde overbrengingsverhouding naar het wiel heeft.
....
Hier wordt kracht en koppel door elkaar gehaald.
Je kan het koppel nimmer vergroten, het koppel blijft op alle overbrengingen hetzelfde. Wel kan je de kracht vergroten en verkleinen dmv versnellingen (grote en kleine tandwielen)
Denk aan een speeltuinwip, een zwaar persoon moet dichter bij het draaipunt zitten (grote kracht korte arm) dan een licht persoon (kleine kracht, lange arm) maar kracht* arm (het koppel) blijft gelijk.

dit hoort er te staan:
"Hierdoor kun je een veel grotere kracht op het wiel overbrengen dan een naafmotor ooit zal kunnen behalen aangezien deze altijd dezelfde overbrengingsverhouding naar het wiel heeft."

Alleen met een kleinere wieldiameter kan je dan de kracht nog vergroten, of het wiel langzamer dan de motor laten draaien (minder meters is meer Newton voor hetzelfde koppel) en natuurlijk met meetrappen (meer Newton is meer meters met een hoger (totaal) koppel) omdat die eerste twee onmogelijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 25-08-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Moris schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:35:
Puur ter info.
Volgens mij is de frame accu alleen in 395 watt uitvoering. Dat gezegd hebbende ik kan me niet echt voorstellen dat dat een probleem is (en ik ben echt wel een veel+ver fietser). 100+KM, dat is toch echt fors.

Als je verder wil zijn er ook nog de Razer (je zit dieper dus komt verder) en de Stream(bagagedrager accu is groter).
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:29:
Helpen die catears ook tegen oorpijn als gevolg van (rij)wind?
Geen idee, ik zweer erbij, maar bij mij gaat het primair om het geluid.

Omdat er minder wind langs je gehoorgang gaat zal er minder (onder) druk ontstaan, dus wellicht helpt het. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Flash3d schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:57:
Heb mijn diy 80% lader af voor mijn 48v batterij, grotendeels Ali onderdelen en nog wat van tme.eu. Hij werkt prima, nog een beetje aan het spelen met de schakeltemperatuur van de ventilatoren.

[afbeelding]
[afbeelding]
Maar uitleg graag. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 12:33
Moris schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:35:
Puur ter info.
De Yamaha 400wh Accu van de razer kost bij fietswinkel.nl 535euro https://www.fietsenwinkel.nl/yamaha-400wh-accu

Zal ongeveer wel het zelfde zijn voor de dinsdag.

Goed om te horen naar je tot nu toe positive ervaring. Wil volgend jaar een nieuwe aanschaffen en ben nu al mn ooties aan het bekeiken. Ben daarom ontzettend benieuwd naar je verdere ervaringen.
En misschien een paar fototjes van je nieuwe aanwinst😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
roffeltjes schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:59:
Volgens mij is de frame accu alleen in 395 watt uitvoering.
Aangezien wij regelmatig met de camper weg zijn en dus lokaal veel gebruik maken van de fiets, is een 2de accu wel welkom. Als ik het goed begrijp, past erop de Batavus Dinsdag enkel maar de 400Wh accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Er is vanaf Yamaha blijkbaar wel een 500 Watt frame unit, maar of die via Batavus te verkrijgen is? ik zie de optie niet op de Batavus site.

Overigens laadden wij onze accu's altijd op de camping en wij hebben gewoon een tentje. Kwestie van een plek met stroom kiezen en de juiste stekker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 17:32
Wat wil je weten Dacuuu? :) Kan het onderdelen lijstje hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Flash3d schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:24:
[...]

Wat wil je weten Dacuuu? :) Kan het onderdelen lijstje hier posten.
Onderdelen, foto van de binnenkant. :)
Ik heb zelf sinds 2 weken een grin Cycle Satiator, dus ik ga geen eigen voeding maken. Maar het is erg leuk om te zien en van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Corrigeer me als ik het fout heb, of voeg toe, maar even een +- analyse:

Midmotor:
+ Is effcienter, krachtiger, beter gebalanceerd
+ Kan ondersteunen ook als er niet getrapt wordt (loopstand)
+ Torque ondersteuning wordt als superieur gezien ivm gevoeligheid en fiets ervaring
+ Mogelijkerwijs geen verandering aan het achterwiel nodig (oude trommelrem blijft intact)

- Trapas vervangende midmotors passen mogelijkerwijs niet bij mijn bakfiets
- Geen versnellingen, tenzijn aangepast:
- Versnellingen zouden los op het nu als fixie ingerichte achterwiel moeten gemonteerd worden (hoogst waarschijnlijk nieuw achterwiel naaf)
- Trapas verwijderen op oude bakfiets is een hel, en worden niet meer nieuwe gemaakt dus terugbrengen naar oude staat kost veel.
- Kans op kettingbreuk

Naafversnelling achterwiel:
+ Alleen een nieuw achterwiel laten spaken en derailleur aanleggen
+ Goedkoper dan midmotor
+ Geen gedoe rond trapas
+ Kans op kettingbreuk is minder blijkbaar

- Geen loopstand voor zover ik kan vinden
- Fietservaring veranderd niet, minder gevoelig dan torque
- Minder efficient, krachtig, etc

Ik weet niet, als ik hier zo naar kijk denk ik dat een nieuw achterwiel toch echt makkelijker is. Tenzij een van jullie een idee heeft voor een goede midmotor die op een zadelbuis gemonteerd kan worden zoals hier. Daarvoor zou alleen het voor-tandwiel aangepast moeten worden.

Omdat het op dit moment een fixie is denk ik dat ik in beide gevallen een nieuw achterwiel zou moeten maken. Want met hoge snelheid met een fixie fietsen is gevaarlijk.

Is een achterwiel echt zo zwak in vergelijking met midmotor? Nogmaals, ik hoef echt niet boven de 20km per uur uit te komen, het gaat vooral om de hulp bij het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 408072 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Okay, dit is een mening die hierboven ook door Elinx gedeeld wordt. Mag ik vragen wat je precies bedoeld met koppel?

Het probleem zit em voor mij vooral in dat de meeste mid-motor mounting systeemen niet gaan passen op mijn oudje. Ik geloof dat de bottom bracket 78mm is, of iets raars als dat. De trapas vervangen gaat dus niet zo makkelijk als op een normale fiets. Een nieuwe BB er in lassen gaat mij dan weer een stap te ver aangezien het ding echt helemaal in de hoofdbuis verzonken zit.

Ik zie nu in dat ik voor een mid-motor moet gaan maar dan zou het een systeem moeten zijn wat los mountbaar is, en dat je met een ketting een groot blad met een klein blad verbind. Zoals bvb op dit systeem:

http://www.bimoto.pl/en/mounting-kits-with-bldc-motors

Maar daar kan ik dan weer niks vinden over die torque ondersteuning... En andere dergelijke systemen zijn even vaag over aansturing en bedrading.

Iig dank voor jullie input!
Je zou eventueel dmv extra tandwiel overbrenging toch voor de Bafang motor kunnen kiezen zoals je ook heel vaak bij ligfietsen tegenkomt. Een extra tandwiel monteren naast het bestaande op de trapas en dmv een ketting de Bafang (of andere losse motor) daarop koppelen.

Wat ook een probleem kan zijn of worden zijn de kabellengtes, alle kabels van bediening motor dienen immers naar voren bij draaipunt bakfiets te gaan leiden en weer naar voren naar je stuurbuis. Ook de voedingkabels van de accu indien die in de bak geplaatst gaat worden. Bij de Bafang motor zijn losse verlengkabels verkrijgbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 23-08-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Dacuuu schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:40:
[...]

Onderdelen, foto van de binnenkant. :)
Ik heb zelf sinds 2 weken een grin Cycle Satiator, dus ik ga geen eigen voeding maken. Maar het is erg leuk om te zien en van te leren.
Is het nou echt de moeite jongens?

Zo'n grin is best een duur beestje. Gaat het dat opbrengen? (het is toch eigenlijk alleen maar om er voor te zorgen dat je beter met je accu omgaat?)

Of zijn er misschien nog andere voordelen? (tuurlijk dat zelf maken is een kick-ass project, dat dan weer wel ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Frost_Azimov op 23-08-2017 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Een schoonzus van me kocht een jaar geleden een elektrische fiets, een Batavus Razor, bij een fietsenhandelaar in Halfweg. Vroeg die man bij het afleveren of zij wilde dat hij niet maximaal 25km/h maar 35km/h kon leveren. Mijn schoonzusje stemde niet toe. Vertelde maar ook niet dat zij in het dagelijks leven politie-agente is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Ik kwam gisteren nog een politie agent op MTB in de duinen tegen, ben benieuwd wanneer we de eerste agenten op een souped-up E-Bike gaan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Anoniem: 408072 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:25:.......

Midmotor:
+ .......

- Trapas vervangende midmotors passen mogelijkerwijs niet bij mijn bakfiets
- ........
- Trapas verwijderen op oude bakfiets is een hel, en worden niet meer nieuwe gemaakt dus terugbrengen naar oude staat kost veel.

Naafversnelling achterwiel:
+ Alleen een nieuw achterwiel laten spaken en derailleur aanleggen
+ Goedkoper dan midmotor
.........

......
- Minder efficient, krachtig, etc

...........
Is een achterwiel echt zo zwak in vergelijking met midmotor? Nogmaals, ik hoef echt niet boven de 20km per uur uit te komen, het gaat vooral om de hulp bij het gewicht..................
Je analyse is keurig geformuleerd op enkele opmerkingen na.
Zoals ik eerder al aangaf is een verschil van ca 5mm te overbruggen mbv langere bouten en vulringen. De 8fun wordt zelfs zo aangeboden 68-73mm.
In jouw geval zou een echte 73mm middenmotor dus eventueel aangepast kunnen worden voor 78mm. Waarom "echte" omdat het misschien zo zou kunnen zijn als je een 73mm besteld, dat het toch een 68mm betreft waar langere bouten en vulringen bij zijn toegevoegd :'(
Het verwijderen van de trapas is normaal gesproken niet zo een hele grote klus, dus ik vraag me af wat er bij deze bakfiets dan zo anders is dat je het als een "hel" omschrijft en dat hij niet meer terug te plaatsen is,

Je kan natuurlijk ook gaan voor een losse motor op het frame met een kettingoverbrenging naar de trapas zoals je al aangaf, maar dan zal je op zoek moeten bij fora waar ze meer ervaring hebben. Op youtube zijn wel genoeg voorbeelden te vinden. Hoewel dit ook vaak "alternatieve"overbrengingen betreft zoals boormachinemotoren ed. Maar toch ook wel nuttig om de haalbaarheid te beoordelen.

Een naafmotor zal in jouw geval waarschijnlijk niet goedkoper zijn dan een een middenmotor omdat er ook een nieuw wiel gespaakt moet worden. Dat laatste is handwerk dus niet voordelig. Voor toevoegen van een derailleur incl. tandwielen moet het wiel bovendien A-symetrisch worden gespaakt en moet er ruimte genoeg zijn tussen je achtervork (ca. 13 à 14 cm).
Ik weet de maat van het achterwiel niet, maar je zou eventueel kunnen overwegen om een compleet MTB wiel, met tandwielen en hubmotor aan te schaffen. Ze zijn te verkrijgbaar met wielen va 20 inch
In dat geval blijven alle onderdelen van de bakfiets intact en zou je hem weer eenvoudig in de oude staat kunnen terugbrengen.

Een naafmotor is vooral minder efficiënt omdat het volledige gewicht ervan in het wiel in de spaken hangt. Als daarbovenop dan ook nog de accu komt dan is de volledige belasting op het achterwiel. Bovendien is het rendement ervan meestal wat lager, net als het max. koppel. Over lek rijden en banden plakken of wisselen maar niet gesproken.
Of dit opgaat voor een driewieler waar over het algemeen de meeste belasting voorin ligt zou ik niet kunnen beoordelen.
Als je een 80Nm naafmotor kan vinden zal hij niet minder, maar even krachtig zijn dan een middenmotor, maar over het algemeen hebben ze een flink lager maximaal koppel, wat ca de helft is van een middenmotor, terwijl je aangaf dat je ca 250kg met de bakfiets wil vervoeren.
Dat betekent dat een zo hoog mogelijk koppel (Nm) nodig is omdat dit direct te maken heeft welke belasting (kg) mogelijk is. Daar heeft de snelheid verder weinig mee te maken.
Die ontstaat pas bij een hoog koppel en een lage belasting.

Een optie zou nog zijn op elk wiel van de bak een eigen naafmotor, maar dan heb je weer met heel andere problemen te maken, die buiten het kader vallen van "even" twee wielen vervangen. Maar onmogelijk is het niet zoals hier te zien is.

Hier staat een overzichtje van de verschillende opties met hun voor en nadelen. Ook een lijstje met motoren en het maximale koppel dat ze leveren.(geen één komt in de buurt van 80Nm)
racinfo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:09:
......
Je zou eventueel dmv extra tandwiel overbrenging toch voor de Bafang motor kunnen kiezen .........trapas en dmv een ketting de Bafang (of andere losse motor) daarop koppelen.

Wat ook een probleem kan zijn of worden zijn de kabellengtes, ........
Feitelijk is montage op een andere plek op het frame en een kettingoverbrenging waar Psychonautilus zelf ook al aan dacht, maar er zal ook daar weer geknutseld moeten worden om de motor stevig te bevestigen, terwijl ik begrijp dat hij voor een omkeerbare en liefst eenvoudige oplossing wil gaan. Vandaar zijn voorkeur voor het vervangen van het wiel.
Juist vanwege de kabels had ik ipv de Bafang, de Tongsheng geadviseerd, omdat daarvan waarschijnlijk alleen het het bedieningsdisplay verlengd moet worden. De accu zou ik altijd vlakbij de motor op het frame monteren, om spanningsverlies te beperken.

[ Voor 42% gewijzigd door elinx op 24-08-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Frost_Azimov schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Is het nou echt de moeite jongens?

Zo'n grin is best een duur beestje. Gaat het dat opbrengen? (het is toch eigenlijk alleen maar om er voor te zorgen dat je beter met je accu omgaat?)

Of zijn er misschien nog andere voordelen? (tuurlijk dat zelf maken is een kick-ass project, dat dan weer wel ;-)
Het kost ffe geld ja.. :X zeg maar gewoon duur.

Rede waarom ik er een kocht:
* passief gekoeld, dus stil! Ipv zo'n mega luide fan..
* huidige accu is 48v. Wellicht de volgende meer. Mijn grin kan van 36v tm 103v laden. Ik hoef dus geen nieuwe lader meer te kopen.
* ik heb nu 3 profielen, 80, 85, en 100% acculading.
*amp instelbaar
*statistics! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:18:
[...]Grootste voordeel van de tsdz2 is de torque sensor
En die schijnt dus niet zo prettig/goed te werken en je kan de software niet genoeg aanpassen zoals met de Bafang. Zat er ook over te denken om er 1 te bestellen&te testen maar wat ik zo lees met de ervaringen op endless-sphere zijn die voor mij niet positief genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 23-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
geemfriek schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:10:
Ik ben al even aan het meelezen in dit topic, en heb de knoop doorgehakt: ik wil mijn woon-werk verkeer deels gaan doen met een e-bike.

Aangezien de afstand enkel 25km is (50km/dag dus), dacht ik te opteren voor een speed pedelec.
De hoge prijzen van deze fietsen schrikken me wel wat af, maar ik zie dat de Gazelle Cityzen Speed mooi geprijsd is :)

Kunnen jullie deze fiets voor mij aanraden? Mijn conditie is niet meer wat het was, maar beschouw ik nog steeds als gemiddeld. Het doel is om niet (te) bezweet op het werk aan te komen.

Ik lees veel over de actieradius van de accu, waardoor ik vrees dat ik 2x per dag zal moeten opladen. Is dit een probleem voor de levensduur van de accu?

Moet ik de platinum accu nemen of is de gouden ook goed?
Niemand ervaring of dit qua actieradius kan voldoen voor mij? Straks testrit maken in de shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Anoniem: 408072 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:25:Is een achterwiel echt zo zwak in vergelijking met midmotor?
Idd, een achterwielmotor bij zo'n zware bakfiets gaat jou teleurstellen.
Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.