Tafkar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:01:
[...]
Vandaag weer wat nieuwe instellingen geprobeerd. De snelheid instellingen heb ik nu wel goed staan, maar ik ben nog steeds opzoek wat de current % instellingen nu precies doen. Jij geeft aan dat het de stroom bepaalt (dit is ook wat PenOff zegt in zijn document), maar op andere sites lees ik ook dat het een relatie heeft met de RPM van de motor. Geeft deze instelling ook de maximale stroom aan die wordt gestuurd naar de motor op een bepaalde PAS stand?
PEnOff zegt ook dit voor de current% instellingen:
"If you set the first assist level
current too high then the acceleration at start will be significant. This might damage the
internal gears"
Dit zou betekenen dat als ik op een hoge PAS met klein verzet achter weg rijdt, Ik de boel stuk kan maken, maar ook de standaard instelling van de BBS op PAS 9 staat op 100%.
DIt zou betekenen dat ik op lagere PAS instellingen ook de current% hoog kan zetten (dit gebeurt volgens mij ook als je de throttle indrukt), dit is juist wat ik nergens zie in de instellingen van andere BBS gebruikers.
(De start current moet zeker niet te hoog staan wanneer je 100% gebruikt, misschien is 20% nog wel te hoog?)
Ook heb ik gemerkt dat de current decay een grote invloed heeft in het onregelmatig worden van de motor bij de max snelheid van de ingestelde PAS. Ik had hem tijdelijk op 8 gezet, hij trekt dan snel door naar de max snelheid maar stopt dan abrupt en pakt dan weer op, etc... Dit was niet fijn. Ik ben nu terug gegaan naar 4 en ga daar eerst morgen een rit van 45 km mee maken. Ik ga deze instelling 1 hoger zetten op de volgende rit en vergelijken.
Limit Current(%) is het procentueel aantal ampère tov wat je bij Limit Current(A) hebt ingesteld. Bijvoorbeeld als Limit Current(A) op 15A staat en bij PAS1 Limit Current(%) = 10%, dan heb je in PAS1 1,5A x ~36V = ~54W vermogen.
Limit Spd(%) is (bij mijn BBS02b, maar bij anderen lijkt het anders te zijn) het procentueel aantal RPM van de motor tov het maximale RPM van de Bafang motor. Ik weet niet precies hoeveel RPM het maximum is, maar lees wel dat de 48V BBS02 een hogere RPM heeft dan een 36V BBS0x. Als je het achterwiel optilt en volgas geeft zul je zien dat het opgenomen vermogen zeer laag blijft, waarschijnlijk omdat de maximale RPM van de motor al wordt bereikt zonder veel vermogen (max is bij mij rond de 75km/u met 48T - 18T Nexus8).
Met Limit Spd(%) bepaal ik dus tot welke cadanssnelheid ik ondersteuning krijg. Als ik opschakel met mijn Nexus 8 ga ik ook echt meer km/u in dezelfde PAS. In de praktijk gebruik ik de Limit Spd(%) niet, omdat deze overal op 100% staat. Ik wil alleen variëren in motorvermogen met behulp van de verschillende PAS standen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
Ik heb bij mij Current Decay altijd op 8 staan en Keep Current op 100%, maar omdat ik Limit Spd(%) op 100% heb staan stopt de motor nooit.
Bij wegrijden moet je goed oppassen dat je niet in een te zware versnelling vertrekt, want dan overbelast je de motor, die wil namelijk graag snel draaien. Als de versnelling goed is kun je best met max current vertrekken, maar dan zul je wel heel snel tegen je Limit Spd(%) aanzitten. Ik vertrek al meer dan 4.000km met mijn throttle op 100%, maar dat kost me wel iedere 2.500 km een ketting.
Ik gebruik de fiets met deze instellingen als Speed Pedelec, dus dat is wel heel anders dan 25km/u, want dat trap ik ook zonder accu

.