Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.061 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Mafia schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:48:

Hij begon ook net zoals RAP zelf over een geleider over het voorblad maar eigenlijk was hij aan het hinten dat het crankblad gewoon niet fantastische kwaliteit is en er een andere op moet komen.
Hij kraakt inmiddels ook flink als ik echt aanzet, normaal fietsen hoor je het dan weer niet.
Indien je vaak de grote tandwielen achter gebruikt zou een geleide boven het crankblad zinvol zijn omdat dan aflopen van de ketting kan worden voorkomen. Ik kan zelf ook niet de 3 grootste tandwielen met redelijke kracht gebruiken omdat dan de ketting van voren er af vliegt doordat de ketting-lijn verre van optimaal is. Ook zou ''n Fixed Gear kettingblad (voor) dit kunnen verbeteren.

Kraken gebeurt mij ook indien ik op de pedalen gaat staan in een hoge versnelling; ik verdacht eerst de crank-aansluiting op de trapas maar het is wel degelijk de ketting. Op-schakelen verhelpt meestal meteen dat kraken.

Mogelijke oplossing:
Je zou de (eventuele slappe) veerspanning van de geleide arm nog kunnen verdenken, je kunt dat controleren door iemand naast je te laten mee-kijken (meefietsen) terwijl je op- en afschakelt en of de ketting dan flink op en neer zwiept want dan ligt hij er ook vlug naast, zeker wanneer het crankblad niet in optimale staat verkeerd.

[ Voor 2% gewijzigd door racinfo op 23-07-2017 13:22 . Reden: Fixed Gear Kettingblad ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 19:44

grass460

[DPC] Division_Brabant

@mafia,

het komt vaker voor bij single speed voor dat de ketting er af loopt . daarom is het monteren van een
singlespeed ketting geleider aanbevolen. Zeker bij z'n groot voortandwiel. Je moet een weten hoe een ketting kan klapperen op een ongelijk wegdek.

Het kraken kan evt in het freewheel zit. Palmechaniek!

wat raceinfo ook zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:46
racinfo schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:56:
[...]

Indien je vaak de grote tandwielen achter gebruikt zou een geleide boven het crankblad zinvol zijn omdat dan aflopen van de ketting kan worden voorkomen. Ik kan zelf ook niet de 3 grootste tandwielen met redelijke kracht gebruiken omdat dan de ketting van voren er af vliegt doordat de ketting-lijn verre van optimaal is. Ook zou ''n Fixed Gear kettingblad (voor) dit kunnen verbeteren.

Kraken gebeurt mij ook indien ik op de pedalen gaat staan in een hoge versnelling; ik verdacht eerst de crank-aansluiting op de trapas maar het is wel degelijk de ketting. Op-schakelen verhelpt meestal meteen dat kraken.

Mogelijke oplossing:
Je zou de (eventuele slappe) veerspanning van de geleide arm nog kunnen verdenken, je kunt dat controleren door iemand naast je te laten mee-kijken (meefietsen) terwijl je op- en afschakelt en of de ketting dan flink op en neer zwiept want dan ligt hij er ook vlug naast, zeker wanneer het crankblad niet in optimale staat verkeerd.
Ik gebruik meer de kleinere bladen achter dan de grote, grote gebruik ik alleen maar om weg te trekken, zit meestal in de 6/7/8e versnelling.
Echter als de ketting eraf valt bij het schakelen gebeurt dit soms bij het wegtrekken (dus 1 naar 2e of 3e versnelling) en soms ook als ik al iets in de 4/5 en doorschakel naar de 6e versnelling.

Kraken had ik eerst nooit, gebeurt overigens ook in alle versnellingen, hoef ik niet eens voor te gaan staan maar gewoon stevig aanzetten (of als ik bijvoorbeeld wind tegen heb of een brug op fiets)

Inderdaad iemand er naast laten fietsen is nog een idee om diegene te laten checken wat mijn ketting doet tijdens het schakelen.
Kan misschien anders wel een GoPro lenen en die op een manier zo monteren dat hij de ketting filmt.
grass460 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:58:
@mafia,

het komt vaker voor bij single speed voor dat de ketting er af loopt . daarom is het monteren van een
singlespeed ketting geleider aanbevolen. Zeker bij z'n groot voortandwiel. Je moet een weten hoe een ketting kan klapperen op een ongelijk wegdek.

Het kraken kan evt in het freewheel zit. Palmechaniek!

wat raceinfo ook zegt
Absoluut, toen de ketting beschermer er ook nog om zat hoorde je de ketting daar soms ook tegenaan slaan als ik of een drempel over ging of zoals je zegt een ongelijk wegdek over fiets.
Freewheel zou ik moeten controleren of het daar vandaan komt, is zoals jullie ook zeggen best lastig achter te komen waar het krakende geluid exact vandaan komt.

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:55
[...]

Oke mannen, excuses dat het wat langer duurde dan ik had gehoopt maar hierbij een zooitje foto's.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

En om het niet teveel te bevuilen met alleen maar foto's staan er nog veel meer hier en hogere resolutie:

http://84.107.88.215:12345/Fiets/

[...]

Overigens ben ik gister naar de fietsenmaker geweest (ook met jou gedachte in mijn achterhoofd) en heb ik hem dit even snel laten controleren, hij vond zelf niet dat de ketting te slap hing maar hij heeft dan ook maar 5 min kunnen kijken.
Moest daarna zelf verder.

Hij begon ook net zoals RAP zelf over een geleider over het voorblad maar eigenlijk was hij aan het hinten dat het crankblad gewoon niet fantastische kwaliteit is en er een andere op moet komen.
Hij kraakt inmiddels ook flink als ik echt aanzet, normaal fietsen hoor je het dan weer niet.
Yep, ben ik ook wel met hem eens, je hebt 3 opties eigenlijk.
Je ketting is niet te kort, je zou ietsjes kunnen inkorten maar daar win je niet heel veel mee en je laagste versnelling gaat er onder lijden omdat je derailleur heel strak komt te staan.

Of je koopt een derailleur met clutch. Die hebben een veel sterkere veer, dus houden meer spanning. Of inderdaad een ander crankblad. Liefst een met narrow wide, dat werkt geweldig tegen aflopende kettingen.
Laatste optie is een chain guide of voorderailleur gebruiken als chain guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
Torched schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:32:
[...]

Yep, ben ik ook wel met hem eens, je hebt 3 opties eigenlijk.
Je ketting is niet te kort, je zou ietsjes kunnen inkorten maar daar win je niet heel veel mee en je laagste versnelling gaat er onder lijden omdat je derailleur heel strak komt te staan.

Of je koopt een derailleur met clutch. Die hebben een veel sterkere veer, dus houden meer spanning. Of inderdaad een ander crankblad. Liefst een met narrow wide, dat werkt geweldig tegen aflopende kettingen.
Laatste optie is een chain guide of voorderailleur gebruiken als chain guide.
Top, lijkt mij ook een goede optie om dan zo'n crankblad te nemen met narrow-wide optie.
Heb daar net even naar zitten googelen en de prijzen vallen me nog erg mee (als ik dit natuurlijk zelf wil gaan doen en niet onder garantie)

Zal sowieso RAP al deze voorbeelden even sturen en kijken of ze het houden bij de voorgeleider of toch iets met het crankblad willen doen.

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Mafia schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Top, lijkt mij ook een goede optie om dan zo'n crankblad te nemen met narrow-wide optie.
Heb daar net even naar zitten googelen en de prijzen vallen me nog erg mee (als ik dit natuurlijk zelf wil gaan doen en niet onder garantie)

Zal sowieso RAP al deze voorbeelden even sturen en kijken of ze het houden bij de voorgeleider of toch iets met het crankblad willen doen.
Zie ik achter nu 9 tandwielen of vergis ik me? (en gebruik je maar 8 versnellingen?) Lijkt me dat de ketting achter in 5, recht naar het voortandwiel (zou) moet lopen. Nu lijkt het erop, dat het cranckblad te ver naar buiten zit.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
OgWok schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:50:
[...]

Zie ik achter nu 9 tandwielen of vergis ik me? (en gebruik je maar 8 versnellingen?) Lijkt me dat de ketting achter in 5, recht naar het voortandwiel (zou) moet lopen. Nu lijkt het erop, dat het cranckblad te ver naar buiten zit.
Nee die kettinglijn is normaal. Hij staat niet op het midden dat klopt, maar de verwachting is dat in het meest gebruikte verzet de kettinglijn optimaal is. Hij slijt wat harder als je veel onderin je versnellingen zit maar vanwege elektrische ondersteuning ben je daar altijd vlot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
OgWok schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:50:
[...]

Je hebt overigens wel gelijk dat er 9 versnellingen op dit model zitten was mijn fout om het over 8 versnellingen te hebben.
Probleem van deze fiets is, is dat ik het display van de versnellingen op het stuur niet zie, doe dit blind dus zal wel eens gaan tellen als ik schakel of over m'n stuur hangen om te zien in welke versnelling ik zit.

Had zoiets (even snel op Google gevonden)
https://www.mantel.com/ab...o-narrow-wide-kettingblad

Dit lijkt me zelf wel te doen om dit te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mafia schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:19:
Had zoiets (even snel op Google gevonden)
https://www.mantel.com/ab...o-narrow-wide-kettingblad

Dit lijkt me zelf wel te doen om dit te vervangen.
Let wel op het aantal tanden, anders reduceer je je max snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
racinfo schreef op maandag 24 juli 2017 @ 07:40:
[...]

Let wel op het aantal tanden, anders reduceer je je max snelheid.
Ha, goede tip zal ik inderdaad even controleren voor ik wat aanschaf.
Sowieso ga ik eerst mijn vrienden van rap eens mailen met deze voorbeelden, echter als dat te lang duurt ga ik zelf sleutelen.

Viel me vanochtend op tijdens het fietsen dat ik ook maar 8 van de 9 versnellingen kan gebruiken, de 9e kom ik uiteindelijk niet in, ik voel de klik maar hij schakelt niet over naar het laatste blad.
Dus ik moet ook nog even wat stoeien met de derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, na de afgelopen paar pagina's over RAP ga ik dan toch weer twijfelen of dat wel de beste optie is.

Ik zoek nog steeds een echte bang for buck optie met middenmotor voor mijn vrouw. Geen woon-werkfiets, maar 2-3x in de week een ritje met de fietskar. Zeg max 50km per week.

Ben ik tweedehands beter af? Of is dat nog steeds erg risicovol ivm de hoeveelheid mankementen aan electronica die je gewoon niet kunt zien vooraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Elektronica zal wel goed zijn over het algemeen. Het is de accu van 2ehands fietsen die niks meer waard is omdat je niet weet wat er mee gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafia
Pathogen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:45:
Hmm, na de afgelopen paar pagina's over RAP ga ik dan toch weer twijfelen of dat wel de beste optie is.

Ik zoek nog steeds een echte bang for buck optie met middenmotor voor mijn vrouw. Geen woon-werkfiets, maar 2-3x in de week een ritje met de fietskar. Zeg max 50km per week.

Ben ik tweedehands beter af? Of is dat nog steeds erg risicovol ivm de hoeveelheid mankementen aan electronica die je gewoon niet kunt zien vooraf?
Ik had ook nooit eerder gereageerd in dit topic maar zag steeds meer reacties komen over RAP.
Dus had zoiets van wil mensen wel laten weten hoe het er aan toe gaat, en het kan zijn dat ik de enige persoon ben die hier last van heeft (volgens rap blijkbaar wel)

Qua elektronica heb ik nog geen problemen ondervonden, en als de ketting zijn werk doet dan is het een heerlijke fiets qua ondersteuning, accu gaat vrij lang mee (ik heb er vorige week 150km op gefietst) en dan fiets ik meestal in de 2e ondersteuningsmode (normal) en dan heb ik gemiddeld nog 40% van de accu over.

Let wel op dat ik vrij hard fiets en ook nog wel eens de ondersteuning compleet uit zet dus dit kan wat verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
Flash3d schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:14:
[...]

Het laadgedrag wordt bepaald door de BMS welke in de batterij/accu zit. Als het voltage en amperage maar goed is regelt de BMS de rest. Aangeraden wordt om eens in de zoveel laadcyclie de batterij volledig op te laden. Dit omdat sommige BMS'n alleen de cellen bij 100% lading balanceren. Lees op internet over 1 op de 10 tot 20.

Omdat ik nu relatief korte afstanden fiets is 80% lading voor mij nu nog ruim voldoende. Haal ongeveer 115km met 100%. Merk wel dat ik steeds meer en verder wil gaan fietsen.
Is dit specifiek voor een bepaald type/merk aandrijving, of geldt dit ook voor mijn Batavus Razer?
Ik wil een tweede lader, maar die zijn nu enkel origineel te vinden voor bizar veel geld.
Als ik het stekkertje aan een eerder genoemde universele lader kan maken, en het BMS regelt de laadkarakteristiek, dan ben ik er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mafia schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:03:
[...]

Ik had ook nooit eerder gereageerd in dit topic maar zag steeds meer reacties komen over RAP.
Dus had zoiets van wil mensen wel laten weten hoe het er aan toe gaat, en het kan zijn dat ik de enige persoon ben die hier last van heeft (volgens rap blijkbaar wel)

Qua elektronica heb ik nog geen problemen ondervonden, en als de ketting zijn werk doet dan is het een heerlijke fiets qua ondersteuning, accu gaat vrij lang mee (ik heb er vorige week 150km op gefietst) en dan fiets ik meestal in de 2e ondersteuningsmode (normal) en dan heb ik gemiddeld nog 40% van de accu over.

Let wel op dat ik vrij hard fiets en ook nog wel eens de ondersteuning compleet uit zet dus dit kan wat verschillen.
Mijn scenario (met fietskar) is ook wel wat zwaarder gebruik dan normaal, ook al is het niet zo regelmatig. Dan is spul dat nét gemaakt is voor normaal gebruik misschien niet de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Laro schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Is dit specifiek voor een bepaald type/merk aandrijving, of geldt dit ook voor mijn Batavus Razer?
Ik wil een tweede lader, maar die zijn nu enkel origineel te vinden voor bizar veel geld.
Als ik het stekkertje aan een eerder genoemde universele lader kan maken, en het BMS regelt de laadkarakteristiek, dan ben ik er ook.
Heb zelf een bosch systeem. Deze heeft 3 contacten. 2 ervan zijn nodig om de accu op te laden en een derde is een continu 5 volt aansluiting.
Als hier geen 5 volt op aangesloten word dan gebeurd er dus niets. Dit kan je volgens mij ook nog wel bereiken met een 5 volt voeding van een mobieltje. Check wel even op je batavus razer of dit ook bij jou het geval is. Voor het geval dat het toch een andere spanning betreft. :(

Ps ik heb op marktplaats ook een tweede netadaptor kunnen kopen van bosch voor minder dan de helft van de nieuwwaarde.

Succes met je voeding bouwen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:12

Metro2002

Memento mori

[...]

Oke mannen, excuses dat het wat langer duurde dan ik had gehoopt maar hierbij een zooitje foto's.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

En om het niet teveel te bevuilen met alleen maar foto's staan er nog veel meer hier en hogere resolutie:

http://84.107.88.215:12345/Fiets/
Voor op het grootste blad en achter op het kleinste blad en je derailleur moet ongeveer recht staan, dan heb je de juiste kettinglengte.

Zie ook:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=63386

Zo op het oog lijkt het me dus de juiste lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
Pathogen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:17:
[...]

Mijn scenario (met fietskar) is ook wel wat zwaarder gebruik dan normaal, ook al is het niet zo regelmatig. Dan is spul dat nét gemaakt is voor normaal gebruik misschien niet de juiste oplossing.
Misschien kun je dan inderdaad beter naar een andere fiets kijken.. Begrijp wel dat de RAP fietsen voor een hele nette prijs worden aangeboden en dan zeker de suburb 2017 met zijn schijfremmen er als een hele solide fiets uit ziet maar helaas is mijn ervaring wat betreft het ketting gebeuren wat minder.
Metro2002 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Voor op het grootste blad en achter op het kleinste blad en je derailleur moet ongeveer recht staan, dan heb je de juiste kettinglengte.

Zie ook:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=63386

Zo op het oog lijkt het me dus de juiste lengte.
Duidelijk, krijg ik ook bevestigt van meerdere mensen dat de ketting een goede lengte heeft.
Ik heb inmiddels RAP een mail gestuurd met al jullie voorbeelden en opties alsook het advies van de fm, ben benieuwd wat ze hier over te zeggen hebben.

In ieder geval dank iedereen voor de tips & tricks, to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:10

shinchan03

Niels

Afgelopen zaterdag heb ik twee fietsen van Batavus getest, de eerste was een Wayz E-Go Deluxe. De voordelen van deze fiets was dat hij erg stil was (niet hoorbaar), naar mijn mening een vloeiende soepele motor en de mogelijkheid tot een 500w accu) Nadeel de wat mindere remmen.

De tweede was de Dinsdag E-Go. Voordelen hier van vond ik de kracht van de motor, je bent hiermee snel weer op snelheid, de schrijfremmen en de sportieve uitstraling. Nadeel vond ik het feit dat je de motor toch wel hoort lopen, echter vond ik het ook weer niet te storend aanwezig.

Om een goede keuze te maken wilde ik het toch even hier de revue laten passeren. Qua betrouwbaarheid ken ik de motors van beide fietsen niet, weet iemand of de één echt de betere keuze is dan de andere en heeft er iemand in het algemeen nog tips/adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
racinfo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:00:
[...]Ja @Dacuuu, je kunt hem alleen gebruiken om tot 70 of 80% te laden met constante stroom, niet verder omdat bij deze lader niet na 70/80% de laadstroom wordt afgebouwd tot nul bij het bereiken van de eindspanning.Je mist dus het aftoppen. Edit 2e.Maar volgens @Flash3d zou dat door de BMS (kunnen) worden geregeld, ik weet niet of dat zo is,, want dan zou de constante laadstroom geen bezwaar zijn.
Een BMS heeft altijd een "overcharge" waarde waarbij die afschakelt. Vaak is dat ong. 4.3V.
Als je de uitgang van de Led driver op 4.2V(x aantal cellen) zet dan kom je hier niet overheen. Echter schakelt ie niet naar 0 mA en blijft m dus door druppelen terwijl een echte lader afschakelt bij de eindspanning en dan heel weinig reststroom door laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

shinchan03 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:23:
Afgelopen zaterdag heb ik twee fietsen van Batavus getest, de eerste was een Wayz E-Go Deluxe. De voordelen van deze fiets was dat hij erg stil was (niet hoorbaar), naar mijn mening een vloeiende soepele motor en de mogelijkheid tot een 500w accu) Nadeel de wat mindere remmen.

De tweede was de Dinsdag E-Go. Voordelen hier van vond ik de kracht van de motor, je bent hiermee snel weer op snelheid, de schrijfremmen en de sportieve uitstraling. Nadeel vond ik het feit dat je de motor toch wel hoort lopen, echter vond ik het ook weer niet te storend aanwezig.

Om een goede keuze te maken wilde ik het toch even hier de revue laten passeren. Qua betrouwbaarheid ken ik de motors van beide fietsen niet, weet iemand of de één echt de betere keuze is dan de andere en heeft er iemand in het algemeen nog tips/adviezen?
Qua remsysteem is de Dinsdag superieur, en dat geldt ook voor de versnellings-naaf. Daarnaast vind ik de Wayz E-Go meer iets voor de wat oudere heren, terwijl de Dinsdag daarentegen een sportievere uitstraling heeft. Maar dat is mijn mening, je moet doen wat jezelf het beste vind.

Persoonlijk hou ik niet van een accu boven het achterwiel, je fiets wordt er mi. erg onstabiel door wat je vooral in het sportieve bochtenwerk merkt. Ik heb ervaring met een accu achterop, maar toen ik een accu op de middenbuis plaatste bemerkte ik een wereld van verschil, zowel op de rechte als bochtige stukken. Je tilt de fiets ook gemakkelijker op voor in het fietsenrek. Ik weet het, het zijn luttele voordelen maar toch. Mijn keus zou de Dinsdag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Laro schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Volgens mij moet dit gewoon kunnen, kijk wel goed of je de 48v of 36v lader nodig hebt. Ik heb de 48V maar er is ook een 36V model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:45:

Met een fietskar rijden met naafmotor is wellicht geen goede keuze, hangt ook af van hoeveel viaducten, tunneltjes of heuvelachtig terrein wordt bereden. Optrekken met een paar graden helling, met een kar erachter en de persoon op het zadel, eventueel met nog wat bagage kun je dan beter doen met een middenmotor waarbij je de mogelijkheid hebt via versnellingen de motorkracht te doseren wat bij een naafmotor, zowel een voor- als achterwiel aandrijving niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:24:
[...]

Met een fietskar rijden met naafmotor is wellicht geen goede keuze, hangt ook af van hoeveel viaducten, tunneltjes of heuvelachtig terrein wordt bereden. Optrekken met een paar graden helling, met een kar erachter en de persoon op het zadel, eventueel met nog wat bagage kun je dan beter doen met een middenmotor waarbij je de mogelijkheid hebt via versnellingen de motorkracht te doseren wat bij een naafmotor, zowel een voor- als achterwiel aandrijving niet kan.
Klopt, ik was ook al op een middenmotor uitgekomen, mijn redenering:
  • Motor vóór geeft teveel risico op balansproblemen, dat wil ik koste wat kost niet met een kind in een zitje.
  • Motor achter geeft hoogstwaarschijnlijk niet de mogelijkheid om de kar daadwerkelijk aan de fiets te hangen.
RAP biedt ook een aantrekkelijk geprijsd middenmotor-model aan:
https://www.elektrische-fietsen-rap.nl/product/e-bike-axis-8-ims-2017/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Klopt, ik was ook al op een middenmotor uitgekomen, mijn redenering:
  • Motor vóór geeft teveel risico op balansproblemen, dat wil ik koste wat kost niet met een kind in een zitje.
  • Motor achter geeft hoogstwaarschijnlijk niet de mogelijkheid om de kar daadwerkelijk aan de fiets te hangen.
RAP biedt ook een aantrekkelijk geprijsd middenmotor-model aan:
https://www.elektrische-fietsen-rap.nl/product/e-bike-axis-8-ims-2017/
Handig model, alleen jammer dat er geen hydraulische schijfremmen meer opzitten. Rollerbrakes voor e-bike zijn vast wel geschikt bij een rustig gangetje; zo snel zul je niet gaan met fietskar of de kleine in een kinderzitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 20:16
*Heeft net gehoord dat de Razer volgend jaar een update krijgt* 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:30:
[...]Handig model, alleen jammer dat er geen hydraulische schijfremmen meer opzitten. Rollerbrakes voor e-bike zijn vast wel geschikt bij een rustig gangetje; zo snel zul je niet gaan met fietskar of de kleine in een kinderzitje.
Rollerbrakes en een elektrische fiets gaan goed samen. Heb er zelf ook 2 op mn fiets en eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad. Ze vergen wat onderhoud om ze goed te houden qua remkracht. Ik heb wel een grote maat rollerbrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Rollerbrakes en een elektrische fiets gaan goed samen. Heb er zelf ook 2 op mn fiets en eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad. Ze vergen wat onderhoud om ze goed te houden qua remkracht. Ik heb wel een grote maat rollerbrake.
Je zegt er wel iets bij op het einde, ik had ze ook op mijn Batavus Navajo maar wanneer je de remkracht vergelijkt met hydraulische remschijven kom je toch bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:20:
[...]Je zegt er wel iets bij op het einde, ik had ze ook op mijn Batavus Navajo maar wanneer je de remkracht vergelijkt met hydraulische remschijven kom je toch bedrogen uit.
Ik vind hydraulische remschijven en Vbrakes te stijf remmen. Rollerbrakes hebben een soort ingebouwde ABS functie. Heel goed te doseren en blokkeren uiterst moeilijk. Heb altijd voldoende remkracht ook bij een noodstop. Zou de hydraulische remschijf of Vbrake ABS hebben..............dan ben ik om.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 25-07-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Ik heb vandaag de BBS01B programmeer kabel binnen gekregen. Ik heb me behoorlijk ingelezen maar kom toch een hoop tegenstrijdigheden tegen op de verschillende websites.

In het PDF document van PenOf staat zo als ik het kan zien de juiste uitleg voor het "speed limit [%]". Ik heb verschillende test uitgevoerd met wisselende percentages en zie duidelijk dat het percentage inderdaad het percentage is van de op het display ingestelde snelheid. Wat ik nog niet eerder heb gelezen is dat de maximale snelheid die ik onbelast kan halen met de BBS01B ongeveer 57 km/u is. Grappig is ook dat als ik de snelheid hoger instel op het display (bv 80 km/u), hij toch het percentage berekend op deze maximale snelheid van 57. Met snelheid op 80 km/u en % op 50% gaat hij onbelast ongeveer 28 km/u.

Wat ik erg lastig vind is voor alle ondersteuningstanden een juiste combinatie te vinden zodat de motor niet inhoud en weer versneld rond de maximale snelheid van de ingestelde PAS stand. Het aanpassen van de maximale snelheid op het display heeft weer direct invloed op de current/speed combinatie en maakt het alleen maar lastiger.

Ik heb ook nog wat aanpassingen gedaan aan de andere instellingen, maar merk nog niet zoveel verschil. Hier zal ik nog meer mee moeten testen.....wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BGGT-je heeft een custom maat, de 80 MM versie, dat scheelt flink. Voor een standaard e-bike is dat zeker wel genoeg. Dat gezegd hebbende, een schijfrem is heel erg goed te doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dagelijks doe ik niet anders dan prima doseren met mijn hydraulische schijfremmen: beginnende met de achterrem en naargelang de situatie de voorrem erbij te trekken. Ik kan mij nog goed voor de geest halen hoe beroerd dat vroeger ging met de rollerbrakes op mijn Batavus fiets (met voorwielmotor)..
Ik zou niet anders meer willen. ;)
Tafkar schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:49:
Wat ik erg lastig vind is voor alle ondersteuningstanden een juiste combinatie te vinden zodat de motor niet inhoud en weer versneld rond de maximale snelheid van de ingestelde PAS stand. Het aanpassen van de maximale snelheid op het display heeft weer direct invloed op de current/speed combinatie en maakt het alleen maar lastiger.
Om die reden laat ik de eenmaal ingestelde waarden al ruim 14 maanden hetzelfde met een max snelheid van 32 km, hard zat vanaf viaducten en in tunnels. Ik overweeg wel tzt zo'n (goedgekeurde) SP helm te gaan aanschaffen nu die tot onder de 100 euro in prijs is gedaald en om mijn sneeuwwitte haardos te camoufleren ;).

https://www.mantel.com/bontrager-rally-mips-helm

[ Voor 55% gewijzigd door racinfo op 26-07-2017 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:27:
Dagelijks doe ik niet anders dan prima doseren met mijn hydraulische schijfremmen: beginnende met de achterrem en naargelang de situatie de voorrem erbij te trekken. Ik kan mij nog goed voor de geest halen hoe beroerd dat vroeger ging met de rollerbrakes op mijn Batavus fiets (met voorwielmotor)..
Ik zou niet anders meer willen. ;)

[...]

Om die reden laat ik de eenmaal ingestelde waarden al ruim 14 maanden hetzelfde met een max snelheid van 32 km, hard zat vanaf viaducten en in tunnels. Ik overweeg wel tzt zo'n (goedgekeurde) SP helm te gaan aanschaffen nu die tot onder de 100 euro in prijs is gedaald.
Ik heb mijn max ook op 32 km/u staan maar kom zelden boven 30 km/u in verband met de veiligheid. Helaas nog niet de juiste instellingen gevonden (trap zelf behoorlijk mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:41:
[...]

Ik heb mijn max ook op 32 km/u staan maar kom zelden boven 30 km/u in verband met de veiligheid. Helaas nog niet de juiste instellingen gevonden (trap zelf behoorlijk mee).
Dit al eens geprobeerd?
ALC0=0 ALBP0=0
ALC1=28 ALBP1=39
ALC2=37 ALBP2=48
ALC3=46 ALBP3=57
ALC4=55 ALBP4=66
ALC5=64 ALBP5=75
ALC6=73 ALBP6=86
ALC7=82 ALBP7=100
ALC8=91 ALBP8=100
ALC9=100 ALBP9=100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 06:49:
[...]

Dit al eens geprobeerd?
ALC0=0 ALBP0=0
ALC1=28 ALBP1=39
ALC2=37 ALBP2=48
ALC3=46 ALBP3=57
ALC4=55 ALBP4=66
ALC5=64 ALBP5=75
ALC6=73 ALBP6=86
ALC7=82 ALBP7=100
ALC8=91 ALBP8=100
ALC9=100 ALBP9=100
Ik had al in een oude post van je gelezen om het verschil tussen ALC en ALB te vergroten. Ik zal het vanmiddag eens proberen. thnx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik vind persoonlijk dit een prettige afstelling, de 1e (current) bepaald de aanvang stroom en de 2e (speed) de max van die stand.

Zo rij ik in die 1e stand circa 12 t/m 16 km, met de versnelling (van de fiets zelf) in de 4e of 5e.
Stand 2 ga ik circa 19 tot 23 km/h, met versnelling in 2e of 3e.
Stand 3 is goed voor 25 -> 27 km
Stand 4 geeft wat meer power aan de motor en fiets ik in versnelling 2
Stand 5 en hoger ga ik tot de max ingestelde snelheid in 2e of 1e versnelling (kleinste tandwiel achter)

Eigenlijk moet je de PAS instellingen zien als stroomregelaar, hoe hoger, hoe meer power naar de motor.

Met de twee SC (speed current) waarden kun je het ondersteunings percentage van de toegevoerde power instellen. Bij mij staan die beiden op 20% maar als je die waarden verhoogd wordt de ondersteuning krachtiger, althans zo is mijn ervaring.

Verhogen betekend ook dat de accu sneller uitgeput raakt (logisch natuurlijk) , het is zaak daar een evenwicht in te vinden.

Bij een flinke wind tegen, Beaufort 5 of hoger fiets ik vaak in stand 6 of 7, gebruik daarbij de throttle wat vaak een verbruik van 11 Amp te zien geeft op het Luna Color display en de actieradius wordt dan drastisch ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Tafkar schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:41:
[...]

Fiets nu met deze instellingen (500watt): https://gathering.tweaker...message/51845127#51845127
En max snelheid op display 30 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Laatst online: 30-07 00:20
roffeltjes schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:36:
*Heeft net gehoord dat de Razer volgend jaar een update krijgt* 8)
Wat voor update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Flash3d schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:07:
[...]

Fiets nu met deze instellingen (500watt): https://gathering.tweaker...message/51845127#51845127
En max snelheid op display 30 km/u.
Ik heb deze instellingen met ALB op 100 ook geprobeerd maar vind het juist wel fijn dat er een max speed is op een bepaalde PAS instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Voor zover ik heb gehoord uit betrouwbare bron zou de Razer een ander remsysteem krijgen ;)

De rest zou hetzelfde blijven (aldus de grapevine).

Allemaal logisch en gewenst. ik was bang dat de Dinsdag de Razer zou vervangen, maar blijkbaar is die angst ongegrond. Geen idee wanneer dit nieuws wordt bevestigd, zal wel in het najaar zijn als de nieuwe modellen op de markt komen.

[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 26-07-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 07:31:
Ik vind persoonlijk dit een prettige afstelling, de 1e (current) bepaald de aanvang stroom en de 2e (speed) de max van die stand.

Zo rij ik in die 1e stand circa 12 t/m 16 km, met de versnelling (van de fiets zelf) in de 4e of 5e.
Stand 2 ga ik circa 19 tot 23 km/h, met versnelling in 2e of 3e.
Stand 3 is goed voor 25 -> 27 km
Stand 4 geeft wat meer power aan de motor en fiets ik in versnelling 2
Stand 5 en hoger ga ik tot de max ingestelde snelheid in 2e of 1e versnelling (kleinste tandwiel achter)

Eigenlijk moet je de PAS instellingen zien als stroomregelaar, hoe hoger, hoe meer power naar de motor.

Met de twee SC (speed current) waarden kun je het ondersteunings percentage van de toegevoerde power instellen. Bij mij staan die beiden op 20% maar als je die waarden verhoogd wordt de ondersteuning krachtiger, althans zo is mijn ervaring.

Verhogen betekend ook dat de accu sneller uitgeput raakt (logisch natuurlijk) , het is zaak daar een evenwicht in te vinden.

Bij een flinke wind tegen, Beaufort 5 of hoger fiets ik vaak in stand 6 of 7, gebruik daarbij de throttle wat vaak een verbruik van 11 Amp te zien geeft op het Luna Color display en de actieradius wordt dan drastisch ingekort.
Vandaag weer wat nieuwe instellingen geprobeerd. De snelheid instellingen heb ik nu wel goed staan, maar ik ben nog steeds opzoek wat de current % instellingen nu precies doen. Jij geeft aan dat het de stroom bepaalt (dit is ook wat PenOff zegt in zijn document), maar op andere sites lees ik ook dat het een relatie heeft met de RPM van de motor. Geeft deze instelling ook de maximale stroom aan die wordt gestuurd naar de motor op een bepaalde PAS stand?

PEnOff zegt ook dit voor de current% instellingen:

"If you set the first assist level
current too high then the acceleration at start will be significant. This might damage the
internal gears"

Dit zou betekenen dat als ik op een hoge PAS met klein verzet achter weg rijdt, Ik de boel stuk kan maken, maar ook de standaard instelling van de BBS op PAS 9 staat op 100%.
DIt zou betekenen dat ik op lagere PAS instellingen ook de current% hoog kan zetten (dit gebeurt volgens mij ook als je de throttle indrukt), dit is juist wat ik nergens zie in de instellingen van andere BBS gebruikers.

(De start current moet zeker niet te hoog staan wanneer je 100% gebruikt, misschien is 20% nog wel te hoog?)

Ook heb ik gemerkt dat de current decay een grote invloed heeft in het onregelmatig worden van de motor bij de max snelheid van de ingestelde PAS. Ik had hem tijdelijk op 8 gezet, hij trekt dan snel door naar de max snelheid maar stopt dan abrupt en pakt dan weer op, etc... Dit was niet fijn. Ik ben nu terug gegaan naar 4 en ga daar eerst morgen een rit van 45 km mee maken. Ik ga deze instelling 1 hoger zetten op de volgende rit en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Tafkar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:34:
[...]

Ik heb deze instellingen met ALB op 100 ook geprobeerd maar vind het juist wel fijn dat er een max speed is op een bepaalde PAS instelling
Mooie van de Bafang is dat je het zelf kan aanpassen, nadeel is dat je er wel wat tijd aan kwijt bent om de juiste instellingen te vinden.

Ik vind het heerlijk fietsen nu, heb hem meestal in stand 3 staan (30% current). Als ik tegenwind heb zet ik hem wat hoger afhankelijk van de tegenwind en bij een klim gebruik ik een beetje de throttle. Zo hoef ik eigenlijk alleen te schakelen met mijn normale 8 shifter en blijft de PAS grotendeels in stand 3. Was met de fabrieksinstelling alleen maar aan het switchen tussen de PAS standen.

Heb sinds gisteren ook de volgende gashendel erop zitten: http://s.aliexpress.com/JBV7Jzm2
Deze doseert een stuk fijner dan de standaard duim hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gekke vraag, maar wanneer is de beste tijd om e-bike-sales te verwachten? Begin herfst, of misschien juist nog verder de winter in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:01:

Vandaag weer wat nieuwe instellingen geprobeerd. De snelheid instellingen heb ik nu wel goed staan, maar ik ben nog steeds opzoek wat de current % instellingen nu precies doen. Jij geeft aan dat het de stroom bepaalt (dit is ook wat PenOff zegt in zijn document), maar op andere sites lees ik ook dat het een relatie heeft met de RPM van de motor. Geeft deze instelling ook de maximale stroom aan die wordt gestuurd naar de motor op een bepaalde PAS stand?
Meer power naar de motor heeft uiteraard ook invloed op het toerental - maar om dat nu een relatie te noemen :(. Zou je steeds starten met stand 9 (100%) dan heb je een vliegende start (zeker met een >500 watt motor - ik ondervind dat niet met de 250W motor) en loop je een ernstig risiko de mosfets in je controller eruit te blazen, zeker wanneer je dan ook nog een zware versnelling voor heb staan of een hellinkje wil beklimmen.

De PAS afstellingen worden ook nog beperkt door de "keep current" instelling, verhoog je die naar bijv. 20% dan krijgen alle PAS instellingen een hogere waarde (meer stroom)'

Start Current bij de trottle afstelling doet net zo iets, maar hou mij ten goede: ik kan het ook mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:04
Tafkar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:01:
[...]

PEnOff zegt ook dit voor de current% instellingen:

"If you set the first assist level
current too high then the acceleration at start will be significant. This might damage the
internal gears"

Dit zou betekenen dat als ik op een hoge PAS met klein verzet achter weg rijdt, Ik de boel stuk kan maken, maar ook de standaard instelling van de BBS op PAS 9 staat op 100%.
DIt zou betekenen dat ik op lagere PAS instellingen ook de current% hoog kan zetten (dit gebeurt volgens mij ook als je de throttle indrukt), dit is juist wat ik nergens zie in de instellingen van andere BBS gebruikers.

(De start current moet zeker niet te hoog staan wanneer je 100% gebruikt, misschien is 20% nog wel te hoog?)

Ook heb ik gemerkt dat de current decay een grote invloed heeft in het onregelmatig worden van de motor bij de max snelheid van de ingestelde PAS. Ik had hem tijdelijk op 8 gezet, hij trekt dan snel door naar de max snelheid maar stopt dan abrupt en pakt dan weer op, etc... Dit was niet fijn. Ik ben nu terug gegaan naar 4 en ga daar eerst morgen een rit van 45 km mee maken. Ik ga deze instelling 1 hoger zetten op de volgende rit en vergelijken.
Limit Current(%) is het procentueel aantal ampère tov wat je bij Limit Current(A) hebt ingesteld. Bijvoorbeeld als Limit Current(A) op 15A staat en bij PAS1 Limit Current(%) = 10%, dan heb je in PAS1 1,5A x ~36V = ~54W vermogen.

Limit Spd(%) is (bij mijn BBS02b, maar bij anderen lijkt het anders te zijn) het procentueel aantal RPM van de motor tov het maximale RPM van de Bafang motor. Ik weet niet precies hoeveel RPM het maximum is, maar lees wel dat de 48V BBS02 een hogere RPM heeft dan een 36V BBS0x. Als je het achterwiel optilt en volgas geeft zul je zien dat het opgenomen vermogen zeer laag blijft, waarschijnlijk omdat de maximale RPM van de motor al wordt bereikt zonder veel vermogen (max is bij mij rond de 75km/u met 48T - 18T Nexus8).

Met Limit Spd(%) bepaal ik dus tot welke cadanssnelheid ik ondersteuning krijg. Als ik opschakel met mijn Nexus 8 ga ik ook echt meer km/u in dezelfde PAS. In de praktijk gebruik ik de Limit Spd(%) niet, omdat deze overal op 100% staat. Ik wil alleen variëren in motorvermogen met behulp van de verschillende PAS standen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Ik heb bij mij Current Decay altijd op 8 staan en Keep Current op 100%, maar omdat ik Limit Spd(%) op 100% heb staan stopt de motor nooit.

Bij wegrijden moet je goed oppassen dat je niet in een te zware versnelling vertrekt, want dan overbelast je de motor, die wil namelijk graag snel draaien. Als de versnelling goed is kun je best met max current vertrekken, maar dan zul je wel heel snel tegen je Limit Spd(%) aanzitten. Ik vertrek al meer dan 4.000km met mijn throttle op 100%, maar dat kost me wel iedere 2.500 km een ketting.

Ik gebruik de fiets met deze instellingen als Speed Pedelec, dus dat is wel heel anders dan 25km/u, want dat trap ik ook zonder accu ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Nu heb ik mijn Bafang PAS instellingen voor 95% in orde, maar nog net niet helemaal. Omdat ik vrij veel naast een andere fiets rijd met normale mens aandrijving, komt het vrij nauw.

Huidige situatie : PAS 0 tm 5 ingesteld als 14/16/17/18/19/20 km/h (dit klopt niet exact zo, maar je snapt wat ik bedoel het is natuurlijk ook afhankelijk in welke versnelling je rijd ivm het toerental) icm een lage current, trekt de fiets rustig op, en trekt hem door naar het snelheidslimiet.

Door omstandigheden op de weg (klein heuveltje, bochtje oid) zakt de snelheid van bijv 18 km/h terug naar 16 km/h, de motor pakt dit vrij traag op waardoor je een beetje pendelde rij-ervaring hebt.

Current decay staat op 8
Keep Current op 100
Slow start mode op 4

Ik wil gewoon dat 18 km/h ook echt 18kmh is, dus zodra de eerste fietsteller meting minder dan 18 kmh aangeeft, de motor direct weer bij trekt naar de 18, ipv het laten zakken tot bijv 16 kmh alvorens op te trekken.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:04
Dacuuu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:07:
Nu heb ik mijn Bafang PAS instellingen voor 95% in orde, maar nog net niet helemaal. Omdat ik vrij veel naast een andere fiets rijd met normale mens aandrijving, komt het vrij nauw.

Huidige situatie : PAS 0 tm 5 ingesteld als 14/16/17/18/19/20 km/h (dit klopt niet exact zo, maar je snapt wat ik bedoel het is natuurlijk ook afhankelijk in welke versnelling je rijd ivm het toerental) icm een lage current, trekt de fiets rustig op, en trekt hem door naar het snelheidslimiet.

Door omstandigheden op de weg (klein heuveltje, bochtje oid) zakt de snelheid van bijv 18 km/h terug naar 16 km/h, de motor pakt dit vrij traag op waardoor je een beetje pendelde rij-ervaring hebt.

Current decay staat op 8
Keep Current op 100
Slow start mode op 4

Ik wil gewoon dat 18 km/h ook echt 18kmh is, dus zodra de eerste fietsteller meting minder dan 18 kmh aangeeft, de motor direct weer bij trekt naar de 18, ipv het laten zakken tot bijv 16 kmh alvorens op te trekken.

Tips?
Bij die snelheden wordt inregelen denk ik wel moeilijk zonder trapkrachtsensor. Het enige wat goed en snel te doseren is is een gashendel zoals Flash3d een aantal posts hierboven liet zien.
Flash3d schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:06:
[...]

Heb sinds gisteren ook de volgende gashendel erop zitten: http://s.aliexpress.com/JBV7Jzm2
Deze doseert een stuk fijner dan de standaard duim hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
doek55 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:25:
[...]

Bij die snelheden wordt inregelen denk ik wel moeilijk zonder trapkrachtsensor. Het enige wat goed en snel te doseren is is een gashendel zoals Flash3d een aantal posts hierboven liet zien.

[...]
Mijn oude fiets met voorwiel hub, kon het wel. De bafang cut het power te veel zodra de PAS stand bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:38:
[...]

Mijn oude fiets met voorwiel hub, kon het wel. De bafang cut het power te veel zodra de PAS stand bereikt is.
Het is maar net wat je prettig vindt, bij mijn eerdere voorwielaandrijving werd je vooruit naar de snelheid behorende bij de ondersteunings-stand getrokken of je nu langzaam trapte of vol op de pedalen ging staan. Die snelheden lagen vast, voorgeprogrammeerd in het controller systeem.

Met het Bafang BBS systeem kun je nog spelen met je versnellingen bij een vast ingestelde PAS. Ik persoonlijk vind je dat je dan meer vrijheid betreffende snelheden hebt dan met een voorwiel-hub.

Overigens ervaar ik geen terugloop van ondersteuning bij het nemen van een kleine bobbel of helling, wel als die meer dan 6% bedraagt maar dan geef ik met de trottle er wat extra power bij om het verlies aan snelheid te compenseren. Mijn trottle instellingen zijn 11-42, mode=current.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Pathogen schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:09:
Gekke vraag, maar wanneer is de beste tijd om e-bike-sales te verwachten? Begin herfst, of misschien juist nog verder de winter in?
Lastig te zeggen.

Sale begint normaal gesproken eind Q3, begin Q4 (vanwege de nieuwe aankondigingen), maar hoe langer een model blijft liggen, des te lager de prijs. Ook zal een model dat geen update krijgt en courant blijft minder snel duiken. Een Razer uit 2016 of 2017 verschillen niet, hooguit een ander koplampje).

Overigens ben ik benieuwd of de update van de Razer mij over de streep gaat trekken om na 2.5 jaar alweer te upgraden. Ik ben echt ontzettend tevreden over de rijeigenschappen, maar schijfremmen verus Magura's is nou net het meest belangrijke punt voor mij.

Hangt een beetje af van wat de FM ervoor teruggeeft en wat de regeling op het werk is. Ik kan waarschijnlijk 700,- declareren, dus met 1000,- inruil kom ik dan op een groffe 8-900 euro. Dat is en blijft een smak geld voor iets wat het eigenlijk nu ook wel doet.

Aan de andere kant zitten we nu net aan onze tweede velg en vind ik remmen in het nat echt wel een dingetje (vooral als de blokken op zijn). Ook heb je sneller last van kleine slagjes (voel je in het remmen) en verandert het remkarakter gedurende de levensduur van de blokjes heel erg.

Let wel, ik moet dagelijks door Amsterdam, vaak met een kind achterop, dus ik vreet remblokken.

Eigenlijk geef ik het liefst de fiets door aan mijn broer (hij heeft zoveel voor mijn gezin gedaan dat hij dat honderd keer waard is), maar dan moet hij dat wel willen. Inruilen is eigenlijk zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Pathogen schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:09:
Na het fietsseizoen proberen winkels vaak de modellen van het huidige modeljaar te slijten zodat ze het volgende modeljaar in kunnen gaan kopen.

September / oktober en november zijn vaak goede maanden om je slag te slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 21:43

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi :) ik ben ergens half september aan de beurt. Met betrekking tot die remmen, goede kwaliteit blokjes doet ook al veel. Van die kentterharde goedkope Hema blokken remmen echt wel iets anders dan een mooie set van een goed merk.

Schijfremmen zou ik niet snel meer willen. Heb daar echt veel gezeik mee gehad met aantasting door strooizout/pekel in de winter. Ik fiets altijd de winter door namelijk. Met blokjes heb je dat niet.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik gebruik de originele Magura blokken. Na 2k km zijn ze gewoon opperdepop. Sterker nog, ik heb er nog extra brake-boosters op laten zetten omdat ik ze niet strak genoeg vond.

En velgen worden juist een stuk harder aangevroten door zout/zand, ze zijn immers van Alu, dus als je in de winter doorrijd klopt je argument niet helemaal. Zoals ik al aangeef, we zitten nu aan ons tweede stel achter velgen en dan heb ik het nog niet eens over het remvermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
roffeltjes schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:22:
Ik gebruik de originele Magura blokken. Na 2k km zijn ze gewoon opperdepop. Sterker nog, ik heb er nog extra brake-boosters op laten zetten omdat ik ze niet strak genoeg vond.

En velgen worden juist een stuk harder aangevroten door zout/zand, ze zijn immers van Alu, dus als je in de winter doorrijd klopt je argument niet helemaal. Zoals ik al aangeef, we zitten nu aan ons tweede stel achter velgen en dan heb ik het nog niet eens over het remvermogen.
Jep en het zand en zout gaat ook in de blokken zitten die je in je velgrand ramt.

Maar met schijven is dat niet anders, alleen is een setje remschijven 20 euro en een fatsoenlijk voorwiel 100 euro(meer als je lichter wil) en een achterwiel is duurder omdat naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik was altijd een stuk meer kwijt voor die schijfremmen, maar ik moest er ook steeds compleet nieuwe zuigers/blokken enz bij, omdat door de pekel die zuigertjes gaan vastzitten. En het ging natuurlijk altijd zodanig vastzitten dat het ding in de ingeknepen stand bleef staan, dus aanliep op de schijf en je alleen maar harder moest trappen door de weerstand. Nee, kleredingen vond ik het. Net als een open kettingkast trouwens, kon ik elk voorjaar de complete ketting en cassette achter vervangen. Ondanks wekelijks reinigen en invetten. Dat laatste mis ik niet trouwens, rotklusje.

Mijn huidige fiets heeft trommelremmen en een dichte kettingkast, en het liefst heb ik dat op mijn e-bike straks weer :)

[ Voor 29% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 27-07-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
2k met Magura blokjes is wel erg kort :P Ik heb bij 4200 m'n blokjes voor vervangen. Ik vind wel 't remvermogen bij regen zwaar ondermaats, zal ook eens naar zo'n brake booster kijken.

Die oude Sturmey trommelremmen vond ik eigenlijk nog 't beste, enige onderhoud aan die dingen is af en toe een drupje olie in het mechaniek. Je ziet ze eigenlijk alleen nergens meer, alleen nog bij trikes / velomobielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Als je niet zoveel hoeft te remmen en niet met 100kg plus (ik+kind+bagage) op de fiets zit doe je een stuk langer met blokken. Leuk voorbeeld uit mijn wedstrijd-dagen: Ik deed op mijn trainingsfiets een kilometer of 10.000 (!!!) met blokken, op mijn wedstrijdfiets was het soms na een criterium in de regen al klaar. Dat gold trouwens ook voor mijn ketting. Stampen in de regen in een wedstrijd is funest voor dat spul _/-\o_

En ja, die brakeboosters kan ik je sterk aanraden.

@Torched Kosten zitten hem ook in arbeidsloon. Een velg vervangen is sowieso al een uur spaken. Een schijf drukt een FM er in een paar minuutjes op.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:12:
[...]

Meer power naar de motor heeft uiteraard ook invloed op het toerental - maar om dat nu een relatie te noemen :(. Zou je steeds starten met stand 9 (100%) dan heb je een vliegende start (zeker met een >500 watt motor - ik ondervind dat niet met de 250W motor) en loop je een ernstig risiko de mosfets in je controller eruit te blazen, zeker wanneer je dan ook nog een zware versnelling voor heb staan of een hellinkje wil beklimmen.

De PAS afstellingen worden ook nog beperkt door de "keep current" instelling, verhoog je die naar bijv. 20% dan krijgen alle PAS instellingen een hogere waarde (meer stroom)'

Start Current bij de trottle afstelling doet net zo iets, maar hou mij ten goede: ik kan het ook mis hebben.
Net even getest: 100% current met lage speed% geeft rare situatie. Hij trekt inderdaad snel op naar de ingestelde snelheid, maar daarna krijg je weer het op en neer gedrag. Wanneer de current % in de buurt komt van de speed % of er boven uit komt, is het niet fijn rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

doek55 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Limit Current(%) is het procentueel aantal ampère tov wat je bij Limit Current(A) hebt ingesteld. Bijvoorbeeld als Limit Current(A) op 15A staat en bij PAS1 Limit Current(%) = 10%, dan heb je in PAS1 1,5A x ~36V = ~54W vermogen.

Limit Spd(%) is (bij mijn BBS02b, maar bij anderen lijkt het anders te zijn) het procentueel aantal RPM van de motor tov het maximale RPM van de Bafang motor. Ik weet niet precies hoeveel RPM het maximum is, maar lees wel dat de 48V BBS02 een hogere RPM heeft dan een 36V BBS0x. Als je het achterwiel optilt en volgas geeft zul je zien dat het opgenomen vermogen zeer laag blijft, waarschijnlijk omdat de maximale RPM van de motor al wordt bereikt zonder veel vermogen (max is bij mij rond de 75km/u met 48T - 18T Nexus8).

Met Limit Spd(%) bepaal ik dus tot welke cadanssnelheid ik ondersteuning krijg. Als ik opschakel met mijn Nexus 8 ga ik ook echt meer km/u in dezelfde PAS. In de praktijk gebruik ik de Limit Spd(%) niet, omdat deze overal op 100% staat. Ik wil alleen variëren in motorvermogen met behulp van de verschillende PAS standen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Ik heb bij mij Current Decay altijd op 8 staan en Keep Current op 100%, maar omdat ik Limit Spd(%) op 100% heb staan stopt de motor nooit.

Bij wegrijden moet je goed oppassen dat je niet in een te zware versnelling vertrekt, want dan overbelast je de motor, die wil namelijk graag snel draaien. Als de versnelling goed is kun je best met max current vertrekken, maar dan zul je wel heel snel tegen je Limit Spd(%) aanzitten. Ik vertrek al meer dan 4.000km met mijn throttle op 100%, maar dat kost me wel iedere 2.500 km een ketting.

Ik gebruik de fiets met deze instellingen als Speed Pedelec, dus dat is wel heel anders dan 25km/u, want dat trap ik ook zonder accu ;) .
Vandaag nogmaals de 100% instelling geprobeerd (zoals jij en Flash3d gebruiken). Ik heb de current % zo aangepast dat ik ook nog redelijk op lage snelheid kan rijden. Mijn eerdere instellingen hadden als resultaat dat ik niet meer het gevoel had op een elektrische fiets te rijden. De ondersteuning was niet genoeg (wel lekker zuinig, 80 km met 36V 14,5 Ah is geen probleem)

Ik zie alleen wel dat mijn vermogen behoorlijk hoger is. Met de eerdere instellingen haalde ik op PAS 9 rond 250 W, met alles op 100% en wat andere aanpassingen kom ik nu tot uitschieters van 400 W. Zijn dit waarden die de BBS01B aan kan? 36v * 15A = 540W, zit dus nog wel onder max.
Ik zal mijn instellingen zo ook nog even posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Dacuuu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:07:

Current decay staat op 8
Keep Current op 100
Slow start mode op 4

Tips?
Mijn ervaring is ook dat dit heel lastig is in te stellen. Je moet current% behoorlijk laag zetten om niet het aan/uit effect te krijgen. Nadeel hiervan is dat bij een klein heuveltje of wind tegen, de snelheid inzakt en niet wordt gecompenseerd door de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tafkar schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:15:
[...]

Mijn ervaring is ook dat dit heel lastig is in te stellen. Je moet current% behoorlijk laag zetten om niet het aan/uit effect te krijgen. Nadeel hiervan is dat bij een klein heuveltje of wind tegen, de snelheid inzakt en niet wordt gecompenseerd door de motor.
Klopt, en Ik heb het aardig goed staan. En als ik alleen fiets is het ook een stuk minder merkbaar dan dat je met z'n twee naast elkaar fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Deze instellingen geven een heel natuurlijk gevoel bij fietsen maar de ondersteuning is wel beperkt. Met max snelheid op 32 haalt hij op PAS 9, 25 km met windje tegen en 32 met wind mee. Ondersteuning op heuvels is matig. Goede instellingen om het meeste uit je batterij te halen (veel kilometers)
NB ik gebruik geen Throttle, dus deze instellingen zijn niet gewijzigd.

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=10
ALC2=20
ALC3=30
ALC4=40
ALC5=50
ALC6=60
ALC7=70
ALC8=80
ALC9=90
ALBP0=0
ALBP1=42
ALBP2=49
ALBP3=57
ALBP4=64
ALBP5=70
ALBP6=76
ALBP7=83
ALBP8=91
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=20
CD=4
SD=0
KC=30
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10

Dit zijn mijn huidige instellingen op basis van de 100% methode. Veel ondersteuning maar moet nog langere rit maken om te kijken of ik tevreden ben over de instellingen

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=5
ALC2=10
ALC3=20
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=100
ALBP2=100
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=10
CD=8
SD=0
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Met de kleine stapjes tussen de PAS instellingen blijf je natuurlijk wel veel schakelen tijdens optrekken en weer afremmen. Waarom zo klein?
Is dat wellicht om mee te komen in een gezelschap van meerdere (gewone) fietsers?
Ik zie ook verschillende waarden (30 en 60) bij keep current? Waarom niet beide op 60% ?

Ik heb een MTB/ATB (met 26" wielen) en heb ook nadien de volgende waarden gewijzigd:
SSM (Slow Start Mode) van 4 -> 5
CD (Current Decay) van 4 -> 5

Dat leverde wat meer motor vermogen op.

[ Voor 216% gewijzigd door racinfo op 28-07-2017 05:34 . Reden: ssm/cd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 04:57:
Met de kleine stapjes tussen de PAS instellingen blijf je natuurlijk wel veel schakelen tijdens optrekken en weer afremmen. Waarom zo klein?
Is dat wellicht om mee te komen in een gezelschap van meerdere (gewone) fietsers?
Ik zie ook verschillende waarden (30 en 60) bij keep current? Waarom niet beide op 60% ?

Ik heb een MTB/ATB (met 26" wielen) en heb ook nadien de volgende waarden gewijzigd:
SSM (Slow Start Mode) van 4 -> 5
CD (Current Decay) van 4 -> 5

Dat leverde wat meer motor vermogen op.
Kleine stappen is inderdaad om met andere fietsers op lagere snelheid mee te fietsen.

Keep current heb ik hoger gezet in de laatste instellingen om toch wat meer ondersteuning te houden. Ik heb het idee dat de keep current en currecnt decay het meeste invloed hebben op het vermogen van de motor.

Ik ben bang dat ik nog wel even op zoek ben naar de juiste instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ Tafkar,
Ik ben in 1e instantie uitgegaan van de instellingen die door de leverancier waren ingesteld. Bij testen daarvan bemerkte ik hetzelfde als waar je eerder over sprak: dat ie bij het behalen van de max snelheid in welke PAS stand dan ook inhield en dan weer oppakte. Ik heb toen alleen de speed waarden van de PAS instellingen verhoogd, eerst met 5 - 7 en na de volgende testrit tot 11 hoger dan de current PAS instelling.

Ik was toen dat inhouden en oppakken volkomen kwijt. Wel heb ik nadien de SSM en CD waarden iets verhoogd. Ietsje maar want ik las dat te hoge waarden gevaarlijk kunnen worden voor de controller.

Bedenk wel dat ik hier een 250W motor gebruik; bij een 500W of hoger motor liggen deze waarden waarschijnlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:08:
@ Tafkar,
Ik ben in 1e instantie uitgegaan van de instellingen die door de leverancier waren ingesteld. Bij testen daarvan bemerkte ik hetzelfde als waar je eerder over sprak: dat ie bij het behalen van de max snelheid in welke PAS stand dan ook inhield en dan weer oppakte. Ik heb toen alleen de speed waarden van de PAS instellingen verhoogd, eerst met 5 - 7 en na de volgende testrit tot 11 hoger dan de current PAS instelling.

Ik was toen dat inhouden en oppakken volkomen kwijt. Wel heb ik nadien de SSM en CD waarden iets verhoogd. Ietsje maar want ik las dat te hoge waarden gevaarlijk kunnen worden voor de controller.

Bedenk wel dat ik hier een 250W motor gebruik; bij een 500W of hoger motor liggen deze waarden waarschijnlijk anders.
Ik gebruik ook de 250W versie. Wat is bij jou het opgenomen vermogen als je op de hoogste stand rijdt?

De B versie van de motor heeft wel beter mosfets, ik hoop dat dit mijn controller beschermt bij de hogere vermogens die ik nu zie.

Officieel is het een 20A controller, deze zou toch dan makkelijk de 400W moeten kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik zit er hard aan te denken om een Grin Cycle Satiator te kopen, iemand ervaring met deze lader? De 72v versie staat mij wel aan. Met een max voltage van 103v. Met de lader kan ik dan nu mijn 48v accu laden, en is meteen toekomst proof. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 07:54

Tmr

Ik ga nu een tijdje met de Batavus Dinsdag naar mijn werk en dat bevalt uitstekend!

Frame is erg prettig, de zit is iets meer relaxed dan een Razer. Ondanks dat de fiets wel vrij licht is, is het frame lekker stevig. Goed te hanteren in de fietsenstalling/schuur en een fijne gewichtsverdeling met de accu midden op het frame.

Ik ben ook erg tevreden met de Yamaha motor. Trekt op als een malle en batterijgebruik bij normale omstandigheden (qua wind/temperatuur) is prima. Bij mij ongeveer 10% voor een ritje van 15km, ik rij veel rechtuit op constant tempo 26km/u op de standaard ondersteuningsstand. Een 400Wh batterij was de enige optie maar dat voldoet uitstekend dus.

Heb alleen de ongeveerde zadelpen vervangen door eentje met vering (had ik nog liggen). Verder geen problemen met de vaste voorvork (ik rij wel veel op gewoon asfalt).

Al met al dik tevreden de eerste weken doorgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:05
Tmr schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:59:
Ik ga nu een tijdje met de Batavus Dinsdag naar mijn werk en dat bevalt uitstekend!

Frame is erg prettig, de zit is iets meer relaxed dan een Razer. Ondanks dat de fiets wel vrij licht is, is het frame lekker stevig. Goed te hanteren in de fietsenstalling/schuur en een fijne gewichtsverdeling met de accu midden op het frame.

Ik ben ook erg tevreden met de Yamaha motor. Trekt op als een malle en batterijgebruik bij normale omstandigheden (qua wind/temperatuur) is prima. Bij mij ongeveer 10% voor een ritje van 15km, ik rij veel rechtuit op constant tempo 26km/u op de standaard ondersteuningsstand. Een 400Wh batterij was de enige optie maar dat voldoet uitstekend dus.

Heb alleen de ongeveerde zadelpen vervangen door eentje met vering (had ik nog liggen). Verder geen problemen met de vaste voorvork (ik rij wel veel op gewoon asfalt).

Al met al dik tevreden de eerste weken doorgekomen
Dank voor jouw ervaring! Ik zit zelf ook nog te dubben tussen de Razer en de Dinsdag. De Razer heb ik wel al eens op gereden. Van het weekend wil ik een proefrit doen met de Dinsdag. Vooral de remmen lijken mij een aardig +-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:49:
Ik zit er hard aan te denken om een Grin Cycle Satiator te kopen, iemand ervaring met deze lader? De 72v versie staat mij wel aan. Met een max voltage van 103v. Met de lader kan ik dan nu mijn 48v accu laden, en is meteen toekomst proof. :)
Ik heb hem, mooi ding hoor. Geen ventilatoren dus dat is geniaal. Hij wordt wel tot 65 graden celcius warm. Maar dat is normaal, er zit een temperatuursensor in die de laadsnelheid teruggooit om niet boven die 65 te komen. (Gebeurt trouwens alleen als je max vermogen laad, heb zelf de 48v versie die 8A kan doen. Dan wordt hij warm, op normale stromen (2 of 4 Ampere) heb je er niet veel last van.

Ik ben zelf voor de 60v max gegaan, 72v leek me wat overkill, en de max laadsnelheid was maar 5A dus ja.
Als ik ooit in 72v ga klooien ( ik heb er de motor voor al dus het komt wel eens) split ik de accu in 2 van 36 dus dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:25:
[...]

Ik heb hem, mooi ding hoor. Geen ventilatoren dus dat is geniaal. Hij wordt wel tot 65 graden celcius warm. Maar dat is normaal, er zit een temperatuursensor in die de laadsnelheid teruggooit om niet boven die 65 te komen. (Gebeurt trouwens alleen als je max vermogen laad, heb zelf de 48v versie die 8A kan doen. Dan wordt hij warm, op normale stromen (2 of 4 Ampere) heb je er niet veel last van.

Ik ben zelf voor de 60v max gegaan, 72v leek me wat overkill, en de max laadsnelheid was maar 5A dus ja.
Als ik ooit in 72v ga klooien ( ik heb er de motor voor al dus het komt wel eens) split ik de accu in 2 van 36 dus dan ben je er ook.
Waar heb jij hem gekocht? Ik vind iets langzamer laden geen probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:30:
[...]

Waar heb jij hem gekocht? Ik vind iets langzamer laden geen probleem. :+
Bij grin zelf, en ja ik had importkosten erboven op.

Weet niet echt een andere plek waar je ze kan krijgen zonder import, tenzij je op de brief zet dat het 20 euro waard is oid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:08:
[...]

Bij grin zelf, en ja ik had importkosten erboven op.

Weet niet echt een andere plek waar je ze kan krijgen zonder import, tenzij je op de brief zet dat het 20 euro waard is oid. :P
Hoeveel import kosten had je?

Ik heb al een keer wat gekocht in Oostenrijk bij Fasterbikes.eu
Daar kost hij, met wat spulletje en shipping ongeveer €400

Bij Grin zelf kost hij met alles er bij inc shipping $360 / €306 Hoeveel import kosten had jij er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Ik gebruik ook de 250W versie. Wat is bij jou het opgenomen vermogen als je op de hoogste stand rijdt?

De B versie van de motor heeft wel beter mosfets, ik hoop dat dit mijn controller beschermt bij de hogere vermogens die ik nu zie.

Officieel is het een 20A controller, deze zou toch dan makkelijk de 400W moeten kunnen verwerken.
Indien ik een helling (uit een viaduct) omhoog rijdt, met mijn versnelling op 2e of 3e tandwiel (14T) dan is de max stroom die ik zie ongeveer 12 Amp (x36V=432Watt). Hoger heb ik hem tot nog toe nog niet gezien. Dat verbaast mij wel enigzins omdat de CL (Current Limit) op 18A staat ingeregeld en je dus dat max zou mogen verwachten! Ik lever zelf, naar mijn gevoel daarbij ook nog een behoorlijke inspanning want anders haal ik die helling niet eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:49:
Een via de PC programmeerbare batterij lader _/-\o_ , hoogst interessant!!
https://www.ebikes.ca/tools/charge-simulator.html

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/pclader.jpg

Je kunt mooi nu ook de minium laadtijd aflezen voordat ie op trickle gaat; in mijn geval (LG C2 accu) is dat iets van 3 uur tot 90%.

[ Voor 59% gewijzigd door racinfo op 29-07-2017 07:38 . Reden: toevoegen grafiek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 06:35:
[...]

Indien ik een helling (uit een viaduct) omhoog rijdt, met mijn versnelling op 2e of 3e tandwiel (14T) dan is de max stroom die ik zie ongeveer 12 Amp (x36V=432Watt). Hoger heb ik hem tot nog toe nog niet gezien. Dat verbaast mij wel enigzins omdat de CL (Current Limit) op 18A staat ingeregeld en je dus dat max zou mogen verwachten! Ik lever zelf, naar mijn gevoel daarbij ook nog een behoorlijke inspanning want anders haal ik die helling niet eens!
Dan maak ik me geen zorgen dat ik nu ook de 400W aan tik.

Kan het zijn dat BMS in je batterij niet meer kan leveren dan +/- 12Amp?

[ Voor 5% gewijzigd door Tafkar op 29-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Heb de 500w bafang en zit maximaal rond de 830w, dus met een 250w bafang lijkt me die 400w in orde.

Heb mijn 2e telefoonhouder van Ali binnen, vind hem iets fijner dan de andere:
Afbeeldingslocatie: https://zacdgg-ch3302.files.1drv.com/y4mpnwdjJ7HfA_maipNA4BHwe-LJU4lyHF7bQBNCE4PY5D3xLEB2ewcNmrdT8u-K_vcULjUD63yRbTKxT5WheccHlA0v381WfaF4b44ItmlYPfVNjDN3lEpqHZLYU6PrWe5OBquK_n_E8qQ_WtfP_7U4CaqUYdBhHArgE1F3BxjLMk7U-U7CdBYbnmC6iD__pjy58TZV7x_wQb38VMIqiVpgg?width=1024&height=768&cropmode=none

Deze is het: http://s.aliexpress.com/3EjiQru6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:30:
[...]

Hoeveel import kosten had je?

Ik heb al een keer wat gekocht in Oostenrijk bij Fasterbikes.eu
Daar kost hij, met wat spulletje en shipping ongeveer €400

Bij Grin zelf kost hij met alles er bij inc shipping $360 / €306 Hoeveel import kosten had jij er bij?
Import was ook idd iets van 60/80 euro, heb ik destijds contant betaald dus staat me niet teveel meer van bij eigenlijk. :P

Je wil die programmeerkabel hebben trouwens. Ik heb zelf 2,4 en 8A profielen. En dan nog 85% en 100% voor allemaal. Dat is voor mijn 48v batterijen. Ik wil eigenlijk naar 52v (14S)

[ Voor 11% gewijzigd door Torched op 29-07-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

Vanmiddag een Batavus Dinsdag gekocht. Vond de krachtige motor, goede prijs en sportief uiterlijk uiteindelijk de redenen om hiervoor te gaan. Ik zal mijn ervaringen delen als ik de fiets even in mijn bezit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Import was ook idd iets van 60/80 euro, heb ik destijds contant betaald dus staat me niet teveel meer van bij eigenlijk. :P

Je wil die programmeerkabel hebben trouwens. Ik heb zelf 2,4 en 8A profielen. En dan nog 85% en 100% voor allemaal. Dat is voor mijn 48v batterijen. Ik wil eigenlijk naar 52v (14S)
Geprogrammeerde instellingen, als die er eenmaal instaan kun je dan daar tussen kiezen zonder aangesloten pc?
Tafkar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:56:
Nee , don't worry, de accu kan piek 30 Amp leveren. Ik hou het op de lage waarde in keep current (10-20%), dat zal ermee te maken hebben. Ik zal tzt met flinke tegenwind eens uitsluitend mijn trottle gebruiken, zonder hoegenaamd mee te trappen. Ongetwijfeld zal het vermogen dan drastisch omhoog gaan ;)

[ Voor 31% gewijzigd door racinfo op 29-07-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo, me ook maar eens melden hier. Heb sinds gisteren een Gazelle CityZen C8 met de 500 MWh batterij, waar ik woon zijn er echte heuvels, en zeker de laatste klim naar huis was ik zat aan het worden. Ik wordt ook een dagje ouder :+

Moet nog wel even wennen aan de combinatie van versnelling en motortje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:21:
[...]

Geprogrammeerde instellingen, als die er eenmaal instaan kun je dan daar tussen kiezen zonder aangesloten pc?
Ja, kabeltje is enkel nodig voor firmware updates, of om nieuwe profielen in te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:27:
[...]
Ja, kabeltje is enkel nodig voor firmware updates, of om nieuwe profielen in te laden.
De instellingen kun je dan kiezen op het display?

Edit
Ik heb de leverancier van de de LED supple aangeschreven, zijn antwoordt was:

Beste heer,

Wij raden het af om de ELG-200-42A als batterij oplader te gebruiken. In het algemeen kunt u het beste een speciale oplader gebruiken die bedoelt is om Li-ion batterijen op te laden.
--
Met vriendelijke groet / Best regards

Rafael Fransen

TRANSFER MULTISORT ELEKTRONIK B.V.
www.tme.eu/nl/
e-mail: r.fransen@tme-benelux.nl

[ Voor 47% gewijzigd door racinfo op 29-07-2017 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:31:
[...]

De instellingen kun je dan kiezen op het display?
Ja, je hebt 1 default profiel en rest van de profielen kan je selecteren op de lader zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:34
gambieter schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:23:
Zo, me ook maar eens melden hier. Heb sinds gisteren een Gazelle CityZen C8 met de 500 MWh batterij, waar ik woon zijn er echte heuvels, en zeker de laatste klim naar huis was ik zat aan het worden. Ik wordt ook een dagje ouder :+

Moet nog wel even wennen aan de combinatie van versnelling en motortje.
Mooie fiets, heb ik ook nog naar gekeken. Heb je de 25km/u uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:04

elsinga

=8-)

Rukapul schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:43:
[...]

Steekt de bout niet iets uit zodat je van onderen kunt draaien met een tang of iets dergelijks?
Ja, doet'ie. Maar ik gok dat ik er niet voldoende grip op kan krijgen (bij niet pletten van de draad) om de gewenste vastheid te bereiken. Misschien dat een setje extra moeren er op nog net kan, maar gok van niet. Maar dank voor de suggestie, als het een hopeloos gedoe blijkt dan is dit een manier om de standaard tijdelijk toch enigszins vast te zetten.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeWSJuNK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:48:
Mooie fiets, heb ik ook nog naar gekeken. Heb je de 25km/u uitvoering?
15 mp/h, dus ja, zal de 25 km/u zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
shinchan03 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:15:
Vanmiddag een Batavus Dinsdag gekocht. Vond de krachtige motor, goede prijs en sportief uiterlijk uiteindelijk de redenen om hiervoor te gaan. Ik zal mijn ervaringen delen als ik de fiets even in mijn bezit heb.
Top, ben benieuwd!! Ik ben zelf ook de Dinsdag aan het overwegen.

PS. heb je ook nog gekeken naar de Batavus Razer? En zo ja, wat heeft je doen besluiten om uiteindelijk voor de Dinsdag te gaan? :)

[ Voor 14% gewijzigd door CasterTroy op 31-07-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Die Dinsdag is duidelijk een succesnummer aan het worden. Vreselijke naam :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

maandagochtend... dat was een gewaagde naam geweest.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03

shinchan03

Niels

De naam vind ik inderdaad ook niet zo pakkend, maar ach, wat maakt het uit.

@CasterTroy de schijfremmen op de dinsdag, de tijdelijke actie dat je gegarandeerd 5 jaar garantie hebt en de lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

gambieter schreef op zondag 30 juli 2017 @ 15:02:
[...]

15 mp/h, dus ja, zal de 25 km/u zijn :)
Mooi, ik heb deze ook in het vizier, naast de Razer. Hoe snel kun jij er in de praktijk maximaal mee fietsen zonder aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:04

elsinga

=8-)

APBaguette schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Volgens mij zit de standaard op een afneembaar plaatje gemonteerd. Achter het linker afdekkapje van de motor en rechtsonder naast de standaard zitten boutjes:

http://imgur.com/PmSYl4M

http://imgur.com/ETembxr

Heb ze niet beide losgedraaid, bij mij zat alleen de bout achter het kapje een beetje los.
Zojuist geprobeerd, zonder resultaat. Beide bouten kwamen los, er kwam zelfs ruimte op de kan waar de ketting niet zit, maar de kant bij de ketting bleef op zijn plek... zelfs met behoorlijk veel kracht.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Het is even duur, maar net toch de Grin Cycle Satiator 72v besteld. Een oplader die zeer future bestendig is, en alles instelbaar. Als ik hem binnen heb heb ik het volgende idee, 4 x 80% charge, 1 x 100% charge (cellen balanceren)
http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-satiator.html#models

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.ebikeschool.com/wp-content/uploads/2016/02/Cycle-Satiator.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Dacuuu op 31-07-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:56:
Dan maak ik me geen zorgen dat ik nu ook de 400W aan tik.

Ik zou nog eens testen met full trottle, nu vandaag gedaan, niet met tegenwind maar tegen een flinke tunnel helling. PAS stand op 9 gezet, dus 2x 100% en trottle vol ingedrukt.
Nu daar ging mijn Ampere meter, hij vloog zo naar de 18 Amp, de motor was daarna duidelijk heter dan ik gewend was. Maar... wat een power zeg, dat had ik in de eerdere 4000 km nog niet ervaren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ja als je niet snelheids records wil breken is 500w meer dan genoeg in Nederland. Heuvels zijn zelden stijl genoeg om meer nodig te hebben en meer vermogen zorgt dat je echt grote accu's nodig hebt die je fiets loodzwaar maken.

Al kriebelt het ook wel elke keer als er een brommer langskomt die duidelijk opgevoerd is dat ik niet de zwaardere motor die ik heb gemonteerd heb om toch even te laten zien wie er harder kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
shinchan03 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:40:
De naam vind ik inderdaad ook niet zo pakkend, maar ach, wat maakt het uit.
Het maakt helemaal niks uit, niks mis met de fiets. Alleen krijg ik spontaan jeuk van de naam, het roept bij mij een soort wannabe hipster (zie ook de foto's) gevoel op.

Allemaal boeien, maar ik wil soms wel even schoppen >:) :+
@CasterTroy de schijfremmen op de dinsdag, de tijdelijke actie dat je gegarandeerd 5 jaar garantie hebt en de lagere prijs.
Keuze tussen de Dinsdag en de huidige Razer is inderdaad redelijk simpel. Als de Razer een update krijgt met schijfremmen wordt het weer een interessante keuze, maar zoals het er nu voorstaat is de Dinsdag een logische keuze.

En dan zeg ik als een van de grote fans van het rijgedrag van de Razer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
Dank voor de input. Volgende week dinsdag ga ik de proefrit doen met de dinsdag. :)

Ik laat mijn bevindingen nog wel weten. :)
Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.