Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.055 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:37
Flash3d schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:38:
[...]

Ik heb ook geen aan/uit schakelaar en zet dus alleen de boel uit via het display welke bij de Bafang zit.
Indien ik langere tijd niet fiets haal ik de accu eraf.

Heb ook al een paar keer zo'n mooie vonk gehad toen ik de batterij op de Bafang aansloot, was toen wel via het kabeltje. Die zit nu permanent aangesloten en ik heb het nog niet gehad bij het plaatsen van de batterij op het frame. Kan het überhaupt kwaad, behalve dat je schrikt? ;)

Heb de 5A lader bij em3ev trouwens gecanceld, volgens de medewerker is het niet verstandig om 5A via de DC 2.1 stekker te laten lopen. Laad nu wel met de standaard 2A en zorg dat ik hem iets aftop zodra de batterij 100% is opgeladen.

Zou mooi zijn om een volt regelaar te hebben tussen de lader en de batterij, bgttje, heb je nog zin in een hobby projectje? :P
Dat is die vonk waar ik het over heb ja,
Kan geen kwaad, of naja, wat er gebeurt is dat de inrush current over een klein stukje van de polen van je connector gaat. Over tijd fik je dus je hele connector af.
De polen worden ook mooi zwart.

Over tijd is dan zeker een aantal jaar denk ik zo, ik zit al met dat vuurwerk voor ruim een jaar en de connector is nog goed genoeg. Maar je zou dus naar XT90 kunnen gaan om dat te voorkomen. Of een aan uit switch. Maar boven de 20 ampere wordt dat ingewikkelder om netjes voor elkaar te krijgen en dat is wel de situatie waar ik zit.

Ik wil geen extra schakelaar op de fiets dus zou hij in het accupakket moeten komen. Maar dan moet je naar 40A want een motor die ik met die accu aandrijf pakt 40A. En dan kom je in de minder leuke oplossingen

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 14-07-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Zou mooi zijn om een volt regelaar te hebben tussen de lader en de batterij
Voltmeter?
http://r.twenga.nl/g3.php...zJjYTUxNmI2MTc3MWQ2&dac=1
Heb de 5A lader bij em3ev trouwens gecanceld, volgens de medewerker is het niet verstandig om 5A via de DC 2.1 stekker te laten lopen. Laad nu wel met de standaard 2A en zorg dat ik hem iets aftop zodra de batterij 100% is opgeladen.
Ik vond nog een alternatief voor de 2 Amp lader, een 3 Amp lader (ook in 48v) met een DC2.1 steker:
https://nl.aliexpress.com...tery-UST/32312745854.html

[ Voor 34% gewijzigd door racinfo op 15-07-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Torched schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:59:
[...]De schakelaars die 30/40A aankunnen zijn zo moeilijk groot. Dus moet je met relays gaan werken, das nog meer meuk ertussen. Anti spark is makkelijker.
De schakelaar in het accupakket zit op de BMS. Is dus een soft schakelaar(logica lijntje). Maar hij koppelt de uitgang wel los. Je zet de Fets die in de uitgaande lijn zit op uit en dus is alles dan spanningsvrij. Gewoon de goede BMS nemen met aan/uit schakelaar. Die haal ik ook bij BMSbattery.
https://bmsbattery.com/bm...e-battery-09-bms-pcm.html

mooi kleintje met schakelaar(ik zie 2 witte draadjes dus neem aan voor n aan/uit schakelaar)
https://bmsbattery.com/bm...l#/107-cells_in_series-10

[ Voor 40% gewijzigd door bgttje op 15-07-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[...]Zou mooi zijn om een volt regelaar te hebben tussen de lader en de batterij, bgttje, heb je nog zin in een hobby projectje? :P
Lader ombouwen is veel makkelijker. Met al die geschakelde voedingen is het een fluitje van een cent.
In de loop(op zn Engels) ergens 1(of meerdere) regelbare weerstand=pot plaatsen is eenvoudiger.
Ik kan hier wel een voorbeeld van geven alleen zijn er zo ontzettend veel verschillende voedingen. Ik gebruik de laders(400 en meer Watt) van BMSbattery en die hebben genoeg plaats voor draaiknopjes en schakelaars.
https://bmsbattery.com/eb...acid-battery-charger.html

[ Voor 31% gewijzigd door bgttje op 15-07-2017 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
[...]Ik heb ook geen aan/uit schakelaar en zet dus alleen de boel uit via het display welke bij de Bafang zit.
Zonder schakelaar op t accupakket moet je idd een halfgeleider(Mosfet switch) schakelaar gebruiken om m te ontkoppelen. Die vonken niet. Maar of die zo te koop zijn????

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 15-07-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Gewoon een grin satiator kopen, ben je ook van die verrotte ventilators af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:56
Torched schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:41:
Kost ook een lieve duit.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:41:
Beetje simpel toch?Zit je weer met een scherm en toetsjes en dat is waar zo'n ding meestal staat, in de schuur(geen last van de fan), niet echt praktisch.

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 15-07-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Mooi dit:

https://www.elektrischefi...derland-nog-niet-in-trek/

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 15-07-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Laatste keer dat ik een review van zoiets heb gelezen bleken de zonnecellen veel te weinig vermogen te leveren om te kunnen laden. Dus 1u fietsen, 2 dagen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:37:
[...]

Beetje simpel toch?Zit je weer met een scherm en toetsjes en dat is waar zo'n ding meestal staat, in de schuur(geen last van de fan), niet echt praktisch.
Het was ook een half grapje, ik hem zelf de accu altijd mee naar binnen en als je dan wil opladen en er zijn andere mensen bij is het wat irritant.
En de progammeerbaarheid vind ik zelf ideaal. Ik heb er zelf al 5 profielen op staan die ik regelmatig gebruik naargelang de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:09:
[...]

De schakelaar in het accupakket zit op de BMS. Is dus een soft schakelaar(logica lijntje). Maar hij koppelt de uitgang wel los. Je zet de Fets die in de uitgaande lijn zit op uit en dus is alles dan spanningsvrij. Gewoon de goede BMS nemen met aan/uit schakelaar. Die haal ik ook bij BMSbattery.
https://bmsbattery.com/bm...e-battery-09-bms-pcm.html

mooi kleintje met schakelaar(ik zie 2 witte draadjes dus neem aan voor n aan/uit schakelaar)
https://bmsbattery.com/bm...l#/107-cells_in_series-10
Oh op die manier, ja de bms die ik heb is wat simpeler.
Een idee voor het volgende pakket dat ik bouw dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
Even iets anders :+

Voor iedereen die een helm draagt en die last heeft van de rijwind . Ik heb de Nieuwe Catears Airstream en die bevallen heel goed! Veel minder lomp als de oude versie en doen hun werk uitstekend.

http://www.cat-ears.com/airstreamz

Als je een helm draagt vind ik dit echt een must-have, zeker nu hij haast niet meer opvalt. Op die paspoppen is hij een stuk meer prominent dan op een menselijk hoofd.

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 15-07-2017 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Vandaag de inbouw van de BBS01B afgerond. Weet alleen nog niet of ik de kettingkast nog ga plaatsen, alleen een bescherming om het tandwiel geeft toch kans op vlekken op een lange broek.

Ook heb ik de brake sensor modificatie toegepast :)

Ben nog aan het wachten op de programmeer kabel (duurt langer dan het verzenden van de motor en batterij). Wil niet beperkt worden in snelheid, alleen in ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2cr6hhz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zvvuv4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:42:
Vandaag de inbouw van de BBS01B afgerond. Weet alleen nog niet of ik de kettingkast nog ga plaatsen, alleen een bescherming om het tandwiel geeft toch kans op vlekken op een lange broek.

Ben nog aan het wachten op de programmeer kabel (duurt langer dan het verzenden van de motor en batterij). Wil niet beperkt worden in snelheid, alleen in ondersteuning.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er prima uit Tafkar, en wat een mooie rem-onderbreek contact heb je ;)
Wat betreft een vette broek, daar heb ik nog geen last van gehad met de standaard bescherming maar dat kan ook komen door het smeermiddel wat ik toepas, wat beslist niet vettig is,
(S100 weisses ketten spray), eens per maand of 2 een spuitje over een ronddraaiende ketting, daarna even een katoenen lap er overheen en de ketting is weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:26:
[...]

Ziet er prima uit Tafkar, en wat een mooie rem-onderbreek contact heb je ;)
Wat betreft een vette broek, daar heb ik nog geen last van gehad met de standaard bescherming maar dat kan ook komen door het smeermiddel wat ik toepas, wat beslist niet vettig is,
(S100 weisses ketten spray), eens per maand of 2 een spuitje over een ronddraaiende ketting, daarna even een katoenen lap er overheen en de ketting is weer perfect.
Ik gebruik nu deze van de Action:

https://images-na.ssl-ima.../51O1yBLZroL._SL1000_.jpg

Komt ook een witte vloeistof uit, weet niet of het vergelijkbaar is? Gebruik het al een tijdje op de andere fietsen die we gebruiken, tot nu toe werkt het prima.

Morgen de fiets echt testen (woon-werk), in totaal 48 KM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:08:
[...]Het was ook een half grapje, ik hem zelf de accu altijd mee naar binnen en als je dan wil opladen en er zijn andere mensen bij is het wat irritant. En de progammeerbaarheid vind ik zelf ideaal. Ik heb er zelf al 5 profielen op staan die ik regelmatig gebruik naargelang de situatie.
Is ook wel een hele mooie lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:11:
Oh op die manier, ja de bms die ik heb is wat simpeler. Een idee voor het volgende pakket dat ik bouw dan.
Heb ook voor de volgende accu zo'n SpotWelder besteld. Ga ik ns proberen i.p.v. solderen wat ik nu doe. Kijken of dat wat uitmaakt qua Ri?
https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.ObCC3y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vandaag de inbouw van de BBS01B afgerond. [afbeelding]
[afbeelding]
Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:13:
[...]

Heb ook voor de volgende accu zo'n SpotWelder besteld. Ga ik ns proberen i.p.v. solderen wat ik nu doe. Kijken of dat wat uitmaakt qua Ri?
https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.ObCC3y
Of dat wat uitmaakt! Bij solderen zit je altijd met de overgangsweerstand van het tin wat je gebruikt en met een puntlas apparaat vervalt die weerstand volkomen. Lijkt mij trouwens hetzelfde apparaat wat gebruikt wordt bij het maken van mijn accu bij HaiLong.

Wel een (vrij) dure uitgave maar als je voor meerderen accu pakketten wil gaan samenstellen de investering waard ;).

Edit
Ik kom terug op mijn eerdere opmerking, ik lees bij de modelbouw dat puntlassen een hogere weerstand geeft dan solderen doordat de ge-puntlaste contact raakvlakken zoveel minder zijn dan bij de gesoldeerde.

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 17-07-2017 10:47 . Reden: Rectificering eerdere opmerking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi build, behalve de rem schakelaar, ik blijf nog steeds een hall sensor veel fijner en kleiner vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XsVmpds.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

Dacuuu schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:16:
[...]

Mooi build, behalve de rem schakelaar, ik blijf nog steeds een reed/magneet schakelaar veel fijner en kleiner vinden.

[afbeelding]
Netjes. Waar haal je de reed schakelaars vandaan? (en de magneetjes)....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
OgWok schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:20:
[...]

Netjes. Waar haal je de reed schakelaars vandaan? (en de magneetjes)....
Staat allemaal in dit album http://m.imgur.com/a/595wB
De reed sensors en magneetjes van ebay. Kost bij elkaar een euro of 3, en dan heb je 10 reed sensoren en een zooi magneetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:26:
[...]

De reed sensors en magneetjes van ebay. Kost bij elkaar een euro of 3, en dan heb je 10 reed sensoren en een zooi magneetjes. :)
Wat ik mij afvraag bij gebruik magneten en read schakelaars of er vertraging optreed bij het iets inknijpen van de rem of dat je perse hem helemaal moet inknijpen voor de read schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Dacuuu schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:16:
[...]

Mooi build, behalve de rem schakelaar, ik blijf nog steeds een reed/magneet schakelaar veel fijner en kleiner vinden.

[afbeelding]
Mocht de huidige oplossing het begeven, ga ik zeker naar die reed schakelaars kijken. Dat het wat groter is valt op dit moment niet op, hele sensor is alleen te zien als je onder de rem kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tafkar schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:45:
[...]

Mocht de huidige oplossing het begeven, ga ik zeker naar die reed schakelaars kijken. Dat het wat groter is valt op dit moment niet op, hele sensor is alleen te zien als je onder de rem kijkt.
Dat zal dan wel even duren hoop ik. :P
racinfo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:38:
[...]

Wat ik mij afvraag bij gebruik magneten en read schakelaars of er vertraging optreed bij het iets inknijpen van de rem of dat je perse hem helemaal moet inknijpen voor de read schakelt.
Dat heb je helemal zelf in de hand, het is maar net hoe dicht je de reed sensor en magneet bij elkaar maakt.
Zo heb ik het gemaakt dat ik de rem kan indrukken en schakelaar activeert zonder dat de remblokjes op de schijf knijpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Dacuuu op 17-07-2017 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dacuuu schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:26:
[...]

Duidelijk. Maar..... het zijn Hall-sensors, dat werkt toch wat nauwkeuriger dan een reedschakelaar (die ook maar 2 aansluitingen heeft en lastiger te plaatsen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
OgWok schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:51:
[...]

Duidelijk. Maar..... het zijn Hall-sensors, dat werkt toch wat nauwkeuriger dan een reedschakelaar (die ook maar 2 aansluitingen heeft en lastiger te plaatsen is)
Klopt, ik haal die twee benamingen altijd door elkaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:47:
Dat heb je helemaal zelf in de hand, het is maar net hoe dicht je de hall sensor en magneet bij elkaar maakt.
Zo heb ik het gemaakt dat ik de rem kan indrukken en schakelaar activeert zonder dat de remblokjes op de schijf knijpen.
Dit is zonder meer een heel mooie oplossing, ga ik zeker over denken als mijn huidig systeem het door (vocht) problemen begeeft.
Heb je ook het type nummer van de Hall sensor? Ik meen dat de aansluitingen genummerd zijn, welke kleuren gaan op welke aansluitingen? Op de foto is dat niet echt duidelijk.

Edit
Misschien kan ik de Hall sensor gebruiken voor mijn versnellings-handel, en dan alleen voor opschalen (voorlopig), terugschalen gaat meestal geruisloos onder motorbelasting.

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 17-07-2017 10:40 . Reden: Toepassing bij schakelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:07:
[...]Ik kom terug op mijn eerdere opmerking, ik lees bij de modelbouw dat puntlassen een hogere weerstand geeft dan solderen doordat de ge-puntlaste contact raakvlakken zoveel minder zijn dan bij de gesoldeerde.
Ik had al eens een puntlasmachine gebruikt maar was toen ontevreden over de inwendige weerstand(Ri). Dit komt idd door RC racing ervaringen met powerpacks. Ik gebruik met solderen een vrij brede en dikke gevlochten/litze draad en die heeft echt minder weerstand dan die nikkelen plaatjes die ze gebruiken met het puntlassen(echter merkte ik dat de Ri van 10 accu's in serie heel wat hoger is dan die verbinding stukjes). Het enige is dat puntlassen een plattere accu oplevert. Dus dit is voorlopig meer een test projectje dan dat ik er echt iets mee ga doen. Ik zit te zoeken naar een slimmere manier om m'n accu op m'n fiets te plaatsen zodat max. vermogen zo min mogelijk opvalt.

[ Voor 29% gewijzigd door bgttje op 17-07-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Dit is zonder meer een heel mooie oplossing, ga ik zeker over denken als mijn huidig systeem het door (vocht) problemen begeeft.
Heb je ook het type nummer van de Hall sensor? Ik meen dat de aansluitingen genummerd zijn, welke kleuren gaan op welke aansluitingen? Op de foto is dat niet echt duidelijk.

Edit
Misschien kan ik de Hall sensor gebruiken voor mijn versnellings-handel, en dan alleen voor opschalen (voorlopig), terugschalen gaat meestal geruisloos onder motorbelasting.
Ik dacht het duidelijk gemaakt te hebben, toch niet dan. :+

Dit is een eBay link naar de hal sensoren. 10 stuks voor $1

En op de plaatjes op imgur zie je de waar de draadjes aan moeten.
Op plaatje 2 zie je van links naar rechts, rood zwart blauw, en de hal sensor met het type nr naar boven.
Zo moeten de draden vast aan de sensor.

Extra info: zwart/blauw maakt de schakeling. Dus als je een schakelaar zou hebben met 2 draden, sluit je die aan tussen zwart/blauw, maar dat is voor die hal sensoren die ik heb geen relevante info. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:52:
[...]

Ik had al eens een puntlasmachine gebruikt maar was toen ontevreden over de inwendige weerstand(Ri). Dit komt idd door RC racing ervaringen met powerpacks. Ik gebruik met solderen een vrij brede en dikke gevlochten/litze draad en die heeft echt minder weerstand dan die nikkelen plaatjes die ze gebruiken met het puntlassen(echter merkte ik dat de Ri van 10 accu's in serie heel wat hoger is dan die verbinding stukjes). Het enige is dat puntlassen een plattere accu oplevert. Dus dit is voorlopig meer een test projectje dan dat ik er echt iets mee ga doen. Ik zit te zoeken naar een slimmere manier om m'n accu op m'n fiets te plaatsen zodat max. vermogen zo min mogelijk opvalt.
Puntlassen doe je niet voor Ri, je doet het omdat je de cel minimaal wil verhitten. Lithium cellen vinden dat niet zo leuk.

Nikkel is omdat het goedkoop is tov koper en omdat het makkelijker te lassen is.

Het is eigenlijk ook geen Puntlassen maar weerstandlassen. Je gooit een hoge hoeveelheid A door een stukje nikkel totdat het smelt. Daarom is koper zo lastig te lassen omdat het zo goed hitte geleid.

Ik hoop dat je een hogere zekering hebt dan 16A want die klapte er bij mij de hele tijd eruit.

[ Voor 0% gewijzigd door Torched op 17-07-2017 14:35 . Reden: Mixup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ Torched
Ik had begrepen dat je met een strip nikkel met puntlas de batterijen onderling verbind, niet met tin. Of is dat een 2e optie van het apparaat?

https://nl.aliexpress.com...battery-spot-welding.html

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 17-07-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:05:
@ Torched
Ik had begrepen dat je met een strip nikkel met puntlas de batterijen onderling verbind, niet met tin. Of is dat een 2e optie van het apparaat?

https://nl.aliexpress.com...battery-spot-welding.html
Heb reactie aangepast, ik had het inderdaad door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Voor mijn 48v accu wil ik een lader welke tot 80% - 90% kan laden en heb het volgende gevonden:

Deze lader: https://lunacycle.com/48v-3amp-luna-mini-charger/
met de volgende omvormer: https://www.maxiaxi.com/c...cDSYWJVBhREdxcaAi_38P8HAQ
en dan nog een kabeltje: https://nl.aliexpress.com...f3-45d6-941d-50c6f8fb4adb

Gaat deze combo werken en heb ik aan de 200 watt omvormer genoeg?
(met mijn beperkte elektrotechnische kennis kom ik ongeveer op 170 watt vermogen van de lader)

[ Voor 3% gewijzigd door Flash3d op 17-07-2017 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Flash3d schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:55:
Voor mijn 48v accu wil ik een lader welke tot 80% - 90% kan laden en heb het volgende gevonden:

(met mijn beperkte elektrotechnische kennis kom ik ongeveer op 170 watt vermogen van de lader)
De omvormer is aan de krappe kant. Neem de 500W uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:55:

@ Flash3D, waarom ga je niet voor deze lader die ook in 240 volt leverbaar is? Deze kan verschillende stromen (1-5A) en in 80, 90 en 100% laden, met spanning en stroom weergave middels een ingebouwd display.

https://lunacycle.com/bat...anced-300w-ebike-charger/

[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 18-07-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 13:06

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Weet niet helemaal zeker of in dit topic een aankoopadvies thuishoort?

Maar ik ben dus op zoek naar mijn eerste e-bike. Zoals in het topicstart ook vermeld, behoor ik nog niet tot de categorie 'ouderen' maar ga ik de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer.

Ik wil maximaal ongeveer 1300/1400 uitgeven. De afstand die ik ga fietsen is ongeveer 13 kilometer enkele reis. Ik overweeg een dames model zodat mijn vriendin er in haar vrije tijd ook op uit kan met onze kleine spruit. Gezien mijn budget zal ik uitkomen op instap e-bike. Het liefst wil ik iets met 7 versnellingen.

Hebben jullie aankooptips? Ik heb al een rondgekeken voor Sparta, Cortina en Stella? Hebben de bekendere merken voordelen? Of mis ik bij de opgenoemde merken nog juist een fiets die prijs-kwaliteitverhouding uitermate goed is? Graag tips and trics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:42:
[...]

@ Flash3D, waarom ga je niet voor deze lader die ook in 240 volt leverbaar is? Deze kan verschillende stromen (1-5A) en in 80, 90 en 100% laden, met spanning en stroom weergave middels een ingebouwd display.

https://lunacycle.com/bat...anced-300w-ebike-charger/
Dat is een 52V versie, heb een 48V batterij. Volgens mij gaat dat niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Flash3d schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:00:
[...]

em3ev heeft een 48V/13S lader met 3 standen: 50/90/100%.
is 5A dus ongeveer 250W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Opperpanter2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:09:
[...]

em3ev heeft een 48V/13S lader met 3 standen: 50/90/100%.
is 5A dus ongeveer 250W
Jij bedoelt deze: https://lunacycle.com/bat...anced-300w-ebike-charger/
Is alleen 110v versie van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Chrosser schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:56:

Maar ik ben dus op zoek naar mijn eerste e-bike. Zoals in het topicstart ook vermeld, behoor ik nog niet tot de categorie 'ouderen' maar ga ik de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer.

Ik wil maximaal ongeveer 1300/1400 uitgeven. De afstand die ik ga fietsen is ongeveer 13 kilometer enkele reis. Ik overweeg een dames model zodat mijn vriendin er in haar vrije tijd ook op uit kan met onze kleine spruit. Gezien mijn budget zal ik uitkomen op instap e-bike. Het liefst wil ik iets met 7 versnellingen.

Hebben jullie aankooptips? Ik heb al een rondgekeken voor Sparta, Cortina en Stella? Hebben de bekendere merken voordelen? Of mis ik bij de opgenoemde merken nog juist een fiets die prijs-kwaliteitverhouding uitermate goed is? Graag tips and trics :)
Ik zou ook even snuffelen bij RAP, zeker gezien je budget!
https://www.elektrische-fietsen-rap.nl/product/rap-city-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:00:
[...]

Dat zal zeker niet goed gaan! Ik vond nog een ander alternatief maar met 4 Amp ipv 2Amp, leverbaar met de DC2.1 plug in China.
https://nl.aliexpress.com...-battery/32797848544.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:50:
[...]

Dat zal zeker niet goed gaan! Ik vond nog een ander alternatief maar met 4 Amp ipv 2Amp, leverbaar met de DC2.1 plug in China.
https://nl.aliexpress.com...-battery/32797848544.html
Thx, maar die is volgens mij niet in te stellen op eind voltage ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-10 14:54
bhoek schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:22:
de trek is al te koop voor 4600, stuk goedkoper dan de stromer, persoonlijk vind ik de trek er beter uit zien. toegegeven, de stromer heb ik nog niet live gezien
Heb je al een keuze kunnen maken? Mijn oog was ook gevallen op de Trek maar ik lees hier dan weer dat er beter alternatieven zijn. Ik heb zelf geen ervaring met E-bikes.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
Chrosser schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:56:

Wellicht is een Sundvall van Cranenbroek iets voor je ?

Kom daar wel eens en dat ziet er toch degelijk uit. Extra accu is ook niet overdreven duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Nee, ik bedoel deze: https://em3ev.com/shop/54v6-charger/ die stukje terug in het topic ook genoemd is.
In de dropdown rechts kun je de 5A versie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Opperpanter2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Nee, ik bedoel deze: https://em3ev.com/shop/54v6-charger/ die stukje terug in het topic ook genoemd is.
In de dropdown rechts kun je de 5A versie kiezen.
Heb die al gezien maar volgens em3ev gaat dat problemen geven met de 5A op de dc 2.1 plug. Zoek dus een 2A-3A versie met eindvoltage regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:22:
[...]Die is 52V/14S, Flash zoekt een 48V/13S
Dan vraag je of Luna het even voor 13S geschikt maakt. Is draaien aan 1 potje(en afregelen op 54,6V)...meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
bgttje schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:20:
[...]

Dan vraag je of Luna het even voor 13S geschikt maakt. Is draaien aan 1 potje(en afregelen op 54,6V)...meer niet.
Moet dat niet een vrij grote pot zijn dan bij 250-300W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
fjorden schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Ik vind de Batavus Dinsdag ook wel interessant.

Weet iemand of heeft een Batavus Dinsdag bezitter geprobeerd of het mogelijk is om de Dinsdag net zoals de Razer te tweaken (snelheidssensor omklap en magneetje op de trapas)?
Ik heb de Razer met dezelfde tweaks en aangezien de Dinsdag dezelfde motor en dus ook sensoren heeft kan ik met zekerheid stellen dat dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Opperpanter2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:08:
[...]

Moet dat niet een vrij grote pot zijn dan bij 250-300W?
Ja, zo ging dat vroegaah ;) Nu is het een regelcirquit met wat aktieve componenten en een klein potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik ben bang dat het niet alleen een kwestie van uitgangs spanning is, immers ook de CC / CV laadtechniek hangt samen met de uitgangs spanning en dat luistert nogal nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Nog wat aanpassingen gedaan aan mijn MB met de Bafang set, heb de schakelsensor gemonteerd van Ali:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.O1O5VT

Afbeeldingslocatie: https://zadsaw-ch3302.files.1drv.com/y4mHEsQclWhOOrMEFtK82VcU0AvPmXmmQjsxll-1hYr4t2yXA5jIb8HK9boxhgarUpVx1LW6OvTWCOoAWb4ZIz_WGMXH3qNYeMGBLvykeBXrtGwp83f9Xri8wTMiuJyNMPTTzqTVynP0IQjHx25UnIzCSzCeia0VaMnbD4ktIC7s9EIABhrQHZdQTzDLEQYS8ZWjXGADiG7lY-uPJbgT0F12Q?width=1024&height=768&cropmode=none

En hij bevalt zeer goed, de nieuwe Bafangs hebben een aparte aansluiting voor de schakelsensor en de onderbreking is zeer kort. Voorheen kneep ik even mijn rem in voor het schakelen maar dit gaat een stuk sneller.

Ook mijn telefoonhouder gemonteerd, natuurlijk van Ali :):
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.y7tKeJ

Afbeeldingslocatie: https://zadtaw-ch3302.files.1drv.com/y4m5dmVYawhYR78jvWStP27gZbcIOwOMTuTUV9JC-FRB6wuujX8yRYrBS8nwmNdbYx7F_IpUb3UWbTREpuXkdiF9_0o9YT4l9qWx7dFtIne6IJ49BShOdyAP5AthQSAG6Aowh3Dz68mBeRyo4A6xg4VP3P4TD-GcN8maixU1gBd1x5UpWHKaHBeny51eJbdSo3_vmr3i5Qy511UZMITMBKrDA?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://zadfaw-ch3302.files.1drv.com/y4mt9h6FZ8mucFiVJmIsVO7sBP79brZ1CyxUowBvRbm_ZEEpziet9l82A2MyH8_0JWbOYZUoVTC9ll6FQcw2sNORXydp1P9QjVrFl58P4MZTpJ3CM7aqgncAbi49Dy2egdUPQQoHRxEA_wLwzbZuYPqRdM1WODA_icyf7V0N0p29nIYEvUVWnBKT0HwqeaHec2OuV41TRSBNmz7VdmMcG_rzQ?width=1024&height=768&cropmode=none

En deze bevalt ook prima, telefoon zit goed vast.

Heb ook nog gezocht naar een voeding van zo'n 2A met een regelbaar voltage en kwam de volgende tegen:
http://www.groetech.de/in...o&cPath=5&products_id=639
Deze heeft een regelbaar voltage en amperage.

Wil dan deze er tussen zetten (Ali wooooo!! 8)7 ):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.276.IMyXZL
Zodat ik het voltage en amperage kan aflezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Flash3d op 19-07-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Flash3d schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:22:
Nog wat aanpassingen gedaan aan mijn MB met de Bafang set, heb de schakelsensor gemonteerd van Ali:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.O1O5VT

[afbeelding]

En hij bevalt zeer goed, de nieuwe Bafangs hebben een aparte aansluiting voor de schakelsensor en de onderbreking is zeer kort. Voorheen kneep ik even mijn rem in voor het schakelen maar dit gaat een stuk sneller.

Ook mijn telefoonhouder gemonteerd, natuurlijk van Ali :):
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.y7tKeJ

[afbeelding]

[afbeelding]

En deze bevalt ook prima, telefoon zit goed vast.

Heb ook nog gezocht naar een voeding van zo'n 2A met een regelbaar voltage en kwam de volgende tegen:

Wil dan deze er tussen zetten (Ali wooooo!! 8)7 ):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.276.IMyXZL
Zodat ik het voltage en amperage kan aflezen.
Een gear sensor blijft geniaal. Als je hem eenmaal hebt wil je niet anders meer. Het klopt dat het motor-uit-moment via de gearsensor aansluiting lekker kort is. Maar genoeg om over te schakelen. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Dacuuu schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:32:
[...]

Een gear sensor blijft geniaal. Als je hem eenmaal hebt wil je niet anders meer. Het klopt dat het motor-uit-moment via de gearsensor aansluiting lekker kort is. Maar genoeg om over te schakelen. Heerlijk!
Zit ook een klein knipperend groen ledje in en als je schakelt wordt deze even rood, leuke details!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:08:
[...]Moet dat niet een vrij grote pot zijn dan bij 250-300W?
De pot heeft niets met t vermogen te maken. Zit in de regelloop van de PWM chip. Dus kan piepklein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Flash3d schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:39:
[...]

Zit ook een klein knipperend groen ledje in en als je schakelt wordt deze even rood, leuke details!
Die zie ik niet meer, heb hem in de krimpkous zitten, en de uiteinden met zelf vulkaniserende tape afgewerkt. Nu weet ik zeker dat er geen vuil of vocht bij kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSDQAb1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:08:
Ik ben bang dat het niet alleen een kwestie van uitgangs spanning is, immers ook de CC / CV laadtechniek hangt samen met de uitgangs spanning en dat luistert nogal nauw.
Nee hoor, CC heeft zn eigen potje. Dus gaat prima met een extra potje in de CV loop zoals deze:
http://nl.farnell.com/bou...hm-10-1turn-th/dp/2329292

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 18-07-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:22:
Nog wat aanpassingen gedaan aan mijn MB met de Bafang set, Heb ook nog gezocht naar een voeding van zo'n 2A met een regelbaar voltage en kwam de volgende tegen:
Stroom en spanning regelbaar en dat voor dat prijsje ;), daar wil je zelf 8)7 niet voor gaan sleutelen !!
Ik ga hem ook bestellen (in 36 volt :9~ uitvoering). En geen onverwachte extra (accijns/btw) kosten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik zou persoonlijk wel goed nadenken over eventuele support die je krijgt op de fiets indien deze kapot gaat.
Zelf heb ik ook een RAP fiets en dan wel het Suburb 2017 model en het is een prachtige fiets zeker voor het geld ook zeer degelijk gebouwd.

Echter heb ik hem inmiddels 7 maanden en doe er woon-werkverkeer mee dus dat is 5x in de week 30 km in totaal dus 15 km heen en 15 km terug.

Ondersteuning gaat prima, loopt tot ongeveer 27.5 km/u door (afbouwend) enige nadeel is wel dat indien je van een brug af gaat met meer dan 30/31 km/u hij gaat remmen. Ik heb mezelf dan ook aangeleerd om hem uit te zetten.

Maar dan het probleem! Na ongeveer goed en wel 2 maanden viel de ketting eraf (altijd het voorblad) en dat bleek uiteindelijk te komen als ik over drempels/hobbels ga en ik trap niet (dus niet genoeg spanning op de ketting) dan knalt deze er dus af.
Erg vervelend natuurlijk maar kan ik op letten en dat gaat goed.

Natuurlijk dit probleem gemeld bij RAP zelf en ze zijn inmiddels al 3x langs geweest om dit op te lossen (2x ben ik de fiets een week kwijt geweest) maar krijg wel altijd netjes een leen fiets.

Nu is er sinds 3 maanden het probleem dat de ketting er dus ook soms af valt als ik alleen al schakel, dit gebeurt op compleet random momenten en ik kan hier dus zelf weinig aan doen onder het fietsen.
Ik wacht dus nu inmiddels al geruime tijd op een oplossing, contact gaat erg stroef en telefonisch zijn ze niet te bereiken.

Motto van het verhaal, op zich prima fietsen als het allemaal werkt (ze vertellen me dat ze dit voor het eerst meemaken) maar de service laat erg lang op zich wachten waardoor zeker als je hem elke dag voor woon-werkverkeer gebruikt erg vervelend kan worden.

(Ik maak ongeveer elke 3/4 weken de ketting compleet schoon, indien het heeft geregend doe ik dit wat grondiger en vaker)

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb ondertussen de usb kabel binnen maar helaas word ie niet herkend in W7 x64
Ik heb hier drivers vandaan gehaald maar ook dat werkt niet :|
iemand een idee wat ik nu nog kan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Richard-- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:25:
Ik heb ondertussen de usb kabel binnen maar helaas word ie niet herkend in W7 x64
Is dit de driver die je hebt? https://drive.google.com/...udHNIRTA/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
nee die had ik niet maar met deze is het wel gelukt. Dank je _/-\o_

EDIT: Is er eigenlijk geen app voor op android om de instellingen te veranderen.
Het is wat makkelijker een tablet mee te nemen naar de fiets dan een 17 inch laptop :+

[ Voor 24% gewijzigd door Richard-- op 19-07-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
Mafia schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:18:
[...].
Natuurlijk dit probleem gemeld bij RAP zelf en ze zijn inmiddels al 3x langs geweest om dit op te lossen (2x ben ik de fiets een week kwijt geweest) maar krijg wel altijd netjes een leen fiets.

Nu is er sinds 3 maanden het probleem dat de ketting er dus ook soms af valt als ik alleen al schakel, dit gebeurt op compleet random momenten en ik kan hier dus zelf weinig aan doen onder het fietsen.
Ik wacht dus nu inmiddels al geruime tijd op een oplossing, contact gaat erg stroef en telefonisch zijn ze niet te bereiken.
Dat is waanzinnig. Of ze moeten er een paar schalmen uithalen (ketting te lang), of die achterderrie staat niet op spanning.

Het is absoluut BS dat een monteur daar meer dan een kwartiertje mee zoet is. 2x een week de fiets weg? Gewoon naar een competente fietsenmaker gaan en zijn uurloon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Richard-- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:26:
[...]

nee die had ik niet maar met deze is het wel gelukt. Dank je _/-\o_

EDIT: Is er eigenlijk geen app voor op android om de instellingen te veranderen.
Het is wat makkelijker een tablet mee te nemen naar de fiets dan een 17 inch laptop :+
Mooi! Waarom zou je de hele tijd dingen willen veranderen dan? Ik heb een keer of 12 het kabeltje gebruikt om de settings te fine tunen naar mijn wensen. Dit doe ik gewoon thuis. Dus met een windows laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:53:
[...]

Mooi! Waarom zou je de hele tijd dingen willen veranderen dan? Ik heb een keer of 12 het kabeltje gebruikt om de settings te fine tunen naar mijn wensen. Dit doe ik gewoon thuis. Dus met een windows laptopje.
Wil het niet de hele tijd veranderen maar je zegt zelf al dat je het een keer of 12 hebt gedaan.
Ik woon op 3 hoog in een flat zonder lift en moet elke keer me 17inch laptop mee naar beneden nemen als ik iets wil veranderen. Een tablet meenemen en onderweg de instellingen aanpassen is een stuk makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

roffeltjes schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:11:
[...]

Dat is waanzinnig. Of ze moeten er een paar schalmen uithalen (ketting te lang), of die achterderrie staat niet op spanning.

Het is absoluut BS dat een monteur daar meer dan een kwartiertje mee zoet is. 2x een week de fiets weg? Gewoon naar een competente fietsenmaker gaan en zijn uurloon betalen.
Ik denk dat het zelfs nog een beter idee is om de FM er een goede ketting om te laten leggen :Y Klinkt alsof daar wat bespaard is in kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
roffeltjes schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:11:
[...]

Het is ook waanzinnig, uiteraard meerdere dingen aangekaart (Ketting te lang etc etc) en dat is volgens RAP allemaal gecontroleerd maar "niks" mee aan de hand.
Nou kan ik er gelukkig nog redelijk mee fietsen, daarom geef ik ze nu nog de kans om dit te fixen onder garantie maar zoals jij zegt als dit nog veel langer duurt dan laat ik het ergens anders repareren.
Pathogen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:16:
[...]

Ik denk dat het zelfs nog een beter idee is om de FM er een goede ketting om te laten leggen :Y Klinkt alsof daar wat bespaard is in kwaliteit...
Gok van wel, ik laat het eerst RAP nog een keer proberen te repareren (ze komen als ik het goed heb ergens begin augustus weer langs) en ik quote: een voor derailleur plaatsen.
Is natuurlijk ook een vreemde oplossing, de ketting mag er in eerste instantie al niet vanaf vallen.
Anders bestel ik zelf wel een andere ketting en ga ik daar wel mee hobbyen, mensen goede ervaringen met een bepaalde ketting?

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mijn shortlist begint zich een beetje te vormen. Ik ben alleen huiverig voor fietsen met schijfremmen. Na de winter kon ik er altijd minimaal eentje compleet weggooien door aantasting van strooizout. Zuigertjes gaan vastzitten, schijven slaan uit etc. Dat was dan een Bulls met goeie Shimano spullen. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee op e-bikes?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:25:
https://www.dropbox.com/s...oT-prQbD-Rejijvi3wLa?dl=0

Hier staan usb driver voor 64bit PC''s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik had de juiste drivers al gegeven.
Tevens heb ik niks hoeven te installeren op Windows 10. Het werkte out of the box. Het zal wel liggen aan welk serieel adaptertje er in de kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Mafia schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:34:
[...]

..........begin augustus weer langs) en ik quote: een voor derailleur plaatsen.
En die vóórderailleur moet dan als hulpgeleider gaan werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

OgWok schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:01:
[...]

Opzich geen gek idee, je hebt een ketting geleider en tevens een rechte(re) kettingloop tov de grote en- of kleine tandwielen achter.
Dacuuu schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:12:
Ik had de juiste drivers al gegeven.
Dat zag ik daarna ook ;)
Tevens heb ik niks hoeven te installeren op Windows 10. Het werkte out of the box. Het zal wel liggen aan welk serieel adaptertje er in de kabel zit.
Windows 7 is geen windows 10.

[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 20-07-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Over heen gelezen, haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
OgWok schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:01:
[...]

Blijkbaar, het lost natuurlijk niet het probleem op dat de ketting niet goed op spanning staat/te lang is.
Ben dan ook bang dat dit het probleem alsnog niet gaat oplossen en de ketting over het blad heen gaat schieten.
racinfo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:11:
[...]

Opzich geen gek idee, je hebt een ketting geleider en tevens een rechte(re) kettingloop tov de grote en- of kleine tandwielen achter.
Dat is zeker zo, alleen zou dat meer een soort van aanpassing zijn als de ketting zelf al goed loopt en niet door elke drempel of op een bepaald moment er gewoon van af loopt.
Helaas viel hij er net op de terug weg weer vanaf, nu een oprit op fietsend met zo'n 20 km/u, toch elke keer weer balen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Kan je foto's maken hoe de derailleur staat in de hoogste en laagste versnelling?

Dan kan je gelijk zien of de ketting inderdaad te lang is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
Torched schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:55:
Kan je foto's maken hoe de derailleur staat in de hoogste en laagste versnelling?

Dan kan je gelijk zien of de ketting inderdaad te lang is
Will do! kom ik zsm op terug.

Hierbij 2 foto's kon gisteravond even snel een foto maken van wat de stand is van de derailleur als hij in de eerste versnelling staat.

(I know 2e foto is flink wazig, zal proberen vandaag wat scherpere foto's te schieten)

Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/2.jpg

En linkjes naar hoge resolutie indien nodig:
http://84.107.88.215:12345/Fiets1.jpg
http://84.107.88.215:12345/Fiets2.jpg
racinfo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:04:
@ Mafia,
Ik vond een artikel over diverse storingen en mogelijke oplossingen van het derailleur systeem, misschien heb je er wat aan.
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
Dank ga ik even doorspitten!

[ Voor 63% gewijzigd door Mafia op 21-07-2017 12:21 . Reden: Foto's toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ Mafia,
Ik vond een artikel over diverse storingen en mogelijke oplossingen van het derailleur systeem, misschien heb je er wat aan.
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:11:
Mijn shortlist begint zich een beetje te vormen. Ik ben alleen huiverig voor fietsen met schijfremmen. Na de winter kon ik er altijd minimaal eentje compleet weggooien door aantasting van strooizout. Zuigertjes gaan vastzitten, schijven slaan uit etc. Dat was dan een Bulls met goeie Shimano spullen. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee op e-bikes?
Heb deze besteld: https://www.bikester.nl/f...BJrXHsdv:20170721064236:s
Overal zeer lovende reviews en zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 12:55

elsinga

=8-)

Heb al sinds een tijdje een Batavus Razer voor recreatief gebruik en sinds kort zit de standaard los. Bij een gewone fiets is dat een kwestie van de juiste imbus sleutel pakken en aandraaien, maar bij de Razer zit de kop van de bout in een enorm klein hoekje tussen motor, spatbord en het frame waar de bout doorheen gaat. Als in max 1cm ruimte of zo.

Nu heb ik al flink met Google gespeeld, maar nergens tips gevonden om dit slim op te lossen. Enige mogelijkheid die ik zie is de motor verwijderen, lijkt me toch een hele klus... en de fietsenmaker gaat dat vast kunnen maar dan kost het aandraaien van een bout door alle rompslomp vast ineens vele tientjes aan arbeidsloon.

Iemand met een slimme tip of een handleiding hoe ik de motor eenvoudig kan demonteren en weer monteren, zonder weer alles te moeten afstellen en zo?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
elsinga schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:29:
Heb al sinds een tijdje een Batavus Razer voor recreatief gebruik en sinds kort zit de standaard los. Bij een gewone fiets is dat een kwestie van de juiste imbus sleutel pakken en aandraaien, maar bij de Razer zit de kop van de bout in een enorm klein hoekje tussen motor, spatbord en het frame waar de bout doorheen gaat. Als in max 1cm ruimte of zo.

...
Volgens mij zit de standaard op een afneembaar plaatje gemonteerd. Achter het linker afdekkapje van de motor en rechtsonder naast de standaard zitten boutjes:

http://imgur.com/PmSYl4M

http://imgur.com/ETembxr

Heb ze niet beide losgedraaid, bij mij zat alleen de bout achter het kapje een beetje los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-10 10:40
Het blok losmaken gaat ook relatief eenvoudig, 4 moeren kettingblad eruit (ketting en "kettingkast" kan je laten zitten) bouten motorblok eruit op een na als scharnier. Kan je er meteen een dongle inzetten, gaat het wat sneller met fietsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Mafia schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:43:
[...]

Hierbij 2 foto's kon gisteravond even snel een foto maken van wat de stand is van de derailleur als hij in de eerste versnelling staat.

(I know 2e foto is flink wazig, zal proberen vandaag wat scherpere foto's te schieten)

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Hoe ziet het eruit van voren, schuin van boven, (naar achter) gezien in de hoogste en laagste versnelling? Je zou verwachten dat in de middelste versnelling de ketting recht van het voortandwiel naar achter loopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mafia schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:43:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Als dit de stand is waarbij de ketting over de grootste tandwielen loopt ben ik geneigd te denken dat de ketting te lang is. Om die mening te onderbouwen merk ik op als je de ketting met 2 losse einden over de grootste tandwielen trekt de einden elkaar raken + circa 3 cm lengte erbij, dat dan de ketting op juiste lengte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flash3d
Heb vandaag mijn instelbare 48v voeding binnen gekregen. Stekkers eraan gezet en ingesteld op 2,5A en 51,6V (ongeveer 80%). Aangesloten op batterij en hij doet het goed.

Wordt redelijk warm gedurende het laden en zodra hij in de buurt komt van de 51,6V koelt de lader af blijft ie met laag vermogen laden. Eigenlijk zelfde procedure als de originele lader. Op de contacten van de batterij, welke naar de bafang gaan meet ik ongeveer 0,2V lager. Kan zijn dat ik hem wat langer moet laten zitten zodat dit gelijk wordt met de laadspanning.

Batterij weer op frame bevestigd en het display geeft 0,5V meer aan dan wat ik met de multimeter meet, ga er van uit dat de multimeter klopt (2 verschillende multimeters geven hetzelfde aan).
Kan nu met deze lader voortaan tot 80% laden en af en toe met de originele lader tot 100%.

Afbeeldingslocatie: https://aqfg3w-ch3302.files.1drv.com/y4m6HlNOsbRUwlQQeeGc0GAMclWZIViSmWF_VDoZEdgKdz_pDS4sAnWIAXTN_w3aZvM06ECraODeuiBmFF84_2uKFGwrQHH6osUfTxcn7awy9nJ8mNR-R4nHTTpOPerK23QjyWdfGl_Om4WxZV4omLn4ptW1sZx9wJktvdAA1lcY0-jHm9F6ICu2AKrgNpGJTZ50nd8d84_VOEHWroLKcNkmg?width=1024&height=768&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 12:55

elsinga

=8-)

APBaguette schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Volgens mij zit de standaard op een afneembaar plaatje gemonteerd. Achter het linker afdekkapje van de motor en rechtsonder naast de standaard zitten boutjes:

http://imgur.com/PmSYl4M

http://imgur.com/ETembxr

Heb ze niet beide losgedraaid, bij mij zat alleen de bout achter het kapje een beetje los.
Ah, dat klinkt wel weer logisch! Ga ik naar kijken, dank!
zebsite schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:44:
Het blok losmaken gaat ook relatief eenvoudig, 4 moeren kettingblad eruit (ketting en "kettingkast" kan je laten zitten) bouten motorblok eruit op een na als scharnier. Kan je er meteen een dongle inzetten, gaat het wat sneller met fietsen ;-)
Is optie 2, klinkt ook niet onmogelijk. Ook dank!

Overigens ook de (zeer vriendelijke en meedenkende) fietsenmaker in mijn woonplaats (die het dichts bij Crackstate, locals weten dan wel welke ik bedoel) gevraagd en hij dacht ook dat de motor los moest, maar wilde daar niet de werkelijke arbeidskosten voor rekenen als ik de fiets zou brengen.

Ik ga het dus eerst, ter leeringh ende vermaeck zelf proberen.

En die dongle, die zit ook al in de overweging... SX2 lijkt de meest handige, of heb ik dat mis?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:09:
Heb vandaag mijn instelbare 48v voeding binnen gekregen. Stekkers eraan gezet en ingesteld op 2,5A en 51,6V (ongeveer 80%). Aangesloten op batterij en hij doet het goed.

Wordt redelijk warm gedurende het laden en zodra hij in de buurt komt van de 51,6V koelt de lader af blijft ie met laag vermogen laden. Eigenlijk zelfde procedure als de originele lader. Op de contacten van de batterij, welke naar de bafang gaan meet ik ongeveer 0,2V lager. Kan zijn dat ik hem wat langer moet laten zitten zodat dit gelijk wordt met de laadspanning.

Batterij weer op frame bevestigd en het display geeft 0,5V meer aan dan wat ik met de multimeter meet, ga er van uit dat de multimeter klopt (2 verschillende multimeters geven hetzelfde aan).
Kan nu met deze lader voortaan tot 80% laden en af en toe met de originele lader tot 100%.
Ziet er prima uit! Ik heb inmiddels ook een lader gevonden voor mijn 36V accu,
http://www.tme.eu/gb/deta...power-supplies/mean-well/
Model: ELG-200-42A
Current: 2.38 -> 4.76A
Vdc: 21 -> 45V
Vac: 100-305W

@Flash3d, heb jij de DC2.1 plug apart bij besteld? Heeft de lader een rode LED die groen wordt indien opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:25:
[...]

@Flash3d, heb jij de DC2.1 plug apart bij besteld? Heeft de lader een rode LED die groen wordt indien opgeladen?
Dit zijn allemaal led drivers. Maakt dat nog wat uit kwa laad programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:25:
[...]

Heb deze kabel erbij gehaald: https://www.onlinekabelsh...tor-2-1mm-x-5-5mm-2-meter geschikt tot 3A. Heb 2,5A dus ingesteld (originele lader is 2A).

Er zit geen ledje op, deze gaat er nog tussen:
http://s.aliexpress.com/M7neeIZv.
Zo kun je zien of het eindvoltage en amperage (+/- 0A) is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Dacuuu schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:41:
[...]

Het laadgedrag wordt bepaald door de BMS welke in de batterij/accu zit. Als het voltage en amperage maar goed is regelt de BMS de rest. Aangeraden wordt om eens in de zoveel laadcyclie de batterij volledig op te laden. Dit omdat sommige BMS'n alleen de cellen bij 100% lading balanceren. Lees op internet over 1 op de 10 tot 20.

Omdat ik nu relatief korte afstanden fiets is 80% lading voor mij nu nog ruim voldoende. Haal ongeveer 115km met 100%. Merk wel dat ik steeds meer en verder wil gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:41:
[...]
Ja @Dacuuu, je kunt hem alleen gebruiken om tot 70 of 80% te laden met constante stroom, niet verder omdat bij deze lader niet na 70/80% de laadstroom wordt afgebouwd tot nul bij het bereiken van de eindspanning.
Je mist dus het aftoppen.

Edit 2e.
Maar volgens @Flash3d zou dat door de BMS (kunnen) worden geregeld, ik weet niet of dat zo is,, want dan zou de constante laadstroom geen bezwaar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door racinfo op 22-07-2017 10:06 . Reden: Edit 2e. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-10 10:40
elsinga schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 06:54:
[...]

Ah, dat klinkt wel weer logisch! Ga ik naar kijken, dank!

[...]

Is optie 2, klinkt ook niet onmogelijk. Ook dank!

Overigens ook de (zeer vriendelijke en meedenkende) fietsenmaker in mijn woonplaats (die het dichts bij Crackstate, locals weten dan wel welke ik bedoel) gevraagd en hij dacht ook dat de motor los moest, maar wilde daar niet de werkelijke arbeidskosten voor rekenen als ik de fiets zou brengen.

Ik ga het dus eerst, ter leeringh ende vermaeck zelf proberen.

En die dongle, die zit ook al in de overweging... SX2 lijkt de meest handige, of heb ik dat mis?
Ik heb de Bikespeed RS, perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
elsinga schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:29:

Nu heb ik al flink met Google gespeeld, maar nergens tips gevonden om dit slim op te lossen. Enige mogelijkheid die ik zie is de motor verwijderen, lijkt me toch een hele klus... en de fietsenmaker gaat dat vast kunnen maar dan kost het aandraaien van een bout door alle rompslomp vast ineens vele tientjes aan arbeidsloon.

Iemand met een slimme tip of een handleiding hoe ik de motor eenvoudig kan demonteren en weer monteren, zonder weer alles te moeten afstellen en zo?
Steekt de bout niet iets uit zodat je van onderen kunt draaien met een tang of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Als dit de stand is waarbij de ketting over de grootste tandwielen loopt ben ik geneigd te denken dat de ketting te lang is. Om die mening te onderbouwen merk ik op als je de ketting met 2 losse einden over de grootste tandwielen trekt de einden elkaar raken + circa 3 cm lengte erbij, dat dan de ketting op juiste lengte is.
Sorry, maar nee. Je moet echt even wachten totdat @Mafia foto's post waar je kan zien hoe de derailleur staat als de fiets in het kleinste tandwiel achter staat voor dat je de conclusie trekt of de ketting te lang is.

Wat je aan deze foto kan afleiden of de ketting te kort is. Maar daar is geen sprake van.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 23-07-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Sorry, maar nee. Je moet echt even wachten totdat @Mafia foto's post waar je kan zien hoe de derailleur staat als de fiets in het kleinste tandwiel achter staat voor dat je de conclusie trekt of de ketting te lang is.

Wat je aan deze foto kan afleiden of de ketting te kort is. Maar daar is geen sprake van.
Op zijn foto (http://84.107.88.215:12345/Fiets1.jpg) zie je dat de ketting over de grootste tandwielen zit, vandaar mijn gedachte.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 23-07-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
Torched schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Oke mannen, excuses dat het wat langer duurde dan ik had gehoopt maar hierbij een zooitje foto's.

Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/Fiets/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/Fiets/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/Fiets/7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://84.107.88.215:12345/Fiets/6.jpg

En om het niet teveel te bevuilen met alleen maar foto's staan er nog veel meer hier en hogere resolutie:

http://84.107.88.215:12345/Fiets/
racinfo schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Op zijn foto (http://84.107.88.215:12345/Fiets1.jpg) zie je dat de ketting over de grootste tandwielen zit, vandaar mijn gedachte.
Overigens ben ik gister naar de fietsenmaker geweest (ook met jou gedachte in mijn achterhoofd) en heb ik hem dit even snel laten controleren, hij vond zelf niet dat de ketting te slap hing maar hij heeft dan ook maar 5 min kunnen kijken.
Moest daarna zelf verder.

Hij begon ook net zoals RAP zelf over een geleider over het voorblad maar eigenlijk was hij aan het hinten dat het crankblad gewoon niet fantastische kwaliteit is en er een andere op moet komen.
Hij kraakt inmiddels ook flink als ik echt aanzet, normaal fietsen hoor je het dan weer niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Mafia op 23-07-2017 11:49 . Reden: Namen aangepast van foto's in de link ]

Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.