Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.031 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:58:
[...]
Je kunt dit opvangen door de speedlimit een factor (11 bijv) hoger te zetten dan de speedcurrent
[Basic]
LBP=41
LC=18

ALC0=1
ALC1=0
ALC2=23
ALC3=34
ALC4=45
ALC5=56
enz.

ALBP0=1
ALBP1=0
ALBP2=33
ALBP3=45
ALBP4=56
ALBP5=67
enz.
Maar ga je dan ook niet heel langzaam harder fietsen? Want ik heb ook soms last van dat aan/uit effect. Ik gebruik meestal een strandje of 5. 15 kmh / 17 kmh / 18 kmh / 19kmh / 20kmh.

Dus eigenlijk wil ik op die snelheden op de cruise control. Ik heb kwa snelheden het aardig goed, maar dus wel dat aan/uit effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Richard-- schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:31:
Ik heb nu alle 9 standen geactiveerd maar ben nog niet helemaal tevreden.
In stand 5 fiets ik ongeveer 24-25 km maar bij 25 valt de ondersteuning uit dat is irritant dat je net tegen dat punt aan fietst,elke keer motor aan motor uit enz.
Zet ik em in 6 dan trap ik weer te snel dus schakel ik een versnelling op en dan rij ik 27,5 wat weer niet overal kan naar mijn idee.
Fiets ik langzamer standje 3 of 4 voelt het niet lekker aan.
Ik rij natuurlijk nu met een middenmotor wat even wennen is maar ook met een 44 tandwiel wat eerst een 36 tandwiel was. Ik heb nu 35 km gefietst en de accu blijft op 100% staan wat eigenlijk wel raar is,ben benieuwd bij welke km stand dat gaat veranderen.
Dat van de batterij is normaal, fiets computer meet aan de hand van voltage. Heb nu zo'n 50 km gefietst vandaag en hij staat op 90%, bleef ook op 100% tot ongeveer 35 km.

Kan je die 100% snelheid stand echt aanraden bevalt mij veel beter dan de standaard instellingen. Heb je wel een programmeer kabel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Nee je gaat niet steeds harder maar je krijgt wat speling, dwz je rijdt met rustig trappen de ingestelde speedcurrent snelheid (16 km/h bijv.) maar ga je krachtiger trappen of in een hogere versnelling staan dan haal je de 20 km/h.
Maar dat afrem effect ben je op slag helemaal kwijt Probeer het maar eens, ik had ook eerder bij de fabrieksinstellingen dat afrem punt maar met deze verandering was ik dat helemaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:47
Die klik is zo hard omdat het gewicht van het stalen kettingblad zo idioot hoog is.

Toen ik van mijn blekkie bling ring (aluminium) naar het oem kettingblad ging kreeg ik er ook last van

Je kan de klik oproepen door even motor uit te zetten. 10 graden terug te trappen en gelijk weer vooruit te trappen. Als je het vlot doet hakt hij elke keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 09-07-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Torched schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:08:
Die klik is zo hard omdat het gewicht van het stalen kettingblad zo idioot hoog is.

Toen ik van mijn blekkie bling ring (aluminium) naar het oem kettingblad ging kreeg ik er ook last van

Je kan de klik oproepen door even motor uit te zetten. 10 graden terug te trappen en gelijk weer vooruit te trappen. Als je het vlot doet hakt hij elke keer.
Maar is het slecht? Of gewoon by design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:59:
Nee je gaat niet steeds harder maar je krijgt wat speling, dwz je rijdt met rustig trappen de ingestelde speedcurrent snelheid (16 km/h bijv.) maar ga je krachtiger trappen of in een hogere versnelling staan dan haal je de 20 km/h.
Maar dat afrem effect ben je op slag helemaal kwijt Probeer het maar eens, ik had ook eerder bij de fabrieksinstellingen dat afrem punt maar met deze verandering was ik dat helemaal kwijt.
Hmz, ik zit wat te spelen met de Work Mode (angular Speed of Pedal/wheel*10) en die heb ik ffe vol open staan op 80.
Nu fiets het prettig. Ik test nog even door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 23:33
McBlurry schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:47:
@roffeltjes Wow, je hebt er werk van gemaakt, dank voor je uitgebreide antwoord.

Fiets moet natuurlijk wel mijn 90 kg kunnen verplaatsen, maar neem aan dat die motoren daar wel op berekend zijn?
Ja, dat gaat geen enkel probleem worden mits je dus echt steil werk vermijd..
Eigenaardig dan wel van Sparta dat ze op hun website de R20i met achterwielmotor juist aanraden voor heuvelachtig landschap..?
Tsja... Santos en Idworkx, toch niet de eerste de beste vakantiefiets merken kozen laatst ook voor naaf motoren. Die vielen zoals ik al had voorspeld dus door de mand bij de fietsersbond.

Niet alles geloven wat de fabrikanten zeggen :+
Zal eens wat verder zoeken naar andere fietsen met Brose motoren..beviel goed.
Ik wil zelf heel graag Brose proberen om mijn mening te vromen. Wat ik hoor klinkt heel erg goed!
Heb m zojuist bekeken, mooi ding, maar Bosch Active.we zoeken net iets pittigers
Als je in de gelegenheid bent zou ik hem wel testen (alleen als er een dealer in de buurt zit)... hij rijdt bijzonder fijn. Motor is een deel van het verhaal. De afgewogen geo, afmontage en afwerking moet je niet helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Hmz, ik zit wat te spelen met de Work Mode (angular Speed of Pedal/wheel*10) en die heb ik ffe vol open staan op 80.
Nu fiets het prettig. Ik test nog even door..
Je zou hiermee de power kunnen regelen met een bepaalde trap-cadans, wat ik ervan begreep uit de manual van PenOff. Beetje onduidelijk mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:37:
[...]

Je zou hiermee de power kunnen regelen met een bepaalde trap-cadans, wat ik ervan begreep uit de manual van PenOff. Beetje onduidelijk mi.
Zoiets haalde ik er ook uit. Heb er verder naar gezocht, maar 100% duidelijk is het niet. Maar ik merk wel verschil. De motor bouwt minder af, en lijkt de max snelheid goed vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
@ Flash3D............ik heb ALC0=10 en ALC9=100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@ Richard schreef:
Ik heb nu 35 km gefietst en de accu blijft op 100% staan wat eigenlijk wel raar is,ben benieuwd bij welke km stand dat gaat veranderen.
Dat lees je waarschijnlijk van het display af, heb ik namelijk ook maar als ik op de accu zelf de spanningscontrole doe (5 leds) is er wel degelijk eentje uit na 15 km.
Bij mijn 36 volt accu is de startspanning na full loading circa 41.7 volt, maar na 15 km wijst hij (in rust) 39.3 volt aan, terwijl de indicator (streepjes) op display nog alle branden.

Edit/
Wie heeft ervaring met de batterij indicator (streepjes) op het Luna display? Ik heb op mijn nieuwe accu nu 40 km gereden en heb nog 5 a 6 streepjes over (35.2V) op het display, ben ik nu op de helft van het totale bereik?

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 10-07-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Flash3d schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:11:
[...]

Dat van de batterij is normaal, fiets computer meet aan de hand van voltage. Heb nu zo'n 50 km gefietst vandaag en hij staat op 90%, bleef ook op 100% tot ongeveer 35 km.

Kan je die 100% snelheid stand echt aanraden bevalt mij veel beter dan de standaard instellingen. Heb je wel een programmeer kabel voor nodig.
Ik heb een kabel besteld moet dus nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
racinfo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 06:52:
@ Richard schreef:

[...]

Dat lees je waarschijnlijk van het display af, heb ik namelijk ook maar als ik op de accu zelf de spanningscontrole doe (5 leds) is er wel degelijk eentje uit na 15 km.
Bij mijn 36 volt accu is de startspanning na full loading circa 41.7 volt, maar na 15 km wijst hij (in rust) 39.3 volt aan, terwijl de indicator (streepjes) op display nog alle branden.

Edit/
Wie heeft ervaring met de batterij indicator (streepjes) op het Luna display? Ik heb op mijn nieuwe accu nu 40 km gereden en heb nog 5 a 6 streepjes over (35.2V) op het display, ben ik nu op de helft van het totale bereik?
Klopt ja dat geeft het display aan.Op de accu zelf heb ik niet gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:21
Sinds ik mijn e-bike heb fiets ik veel grote afstanden. Welke navigatie app speciaal voor fietsers hebben jullie en wat voor smartphone houder voor op het stuur? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

NeWSJuNK schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:04:
Sinds ik mijn e-bike heb fiets ik veel grote afstanden. Welke navigatie app speciaal voor fietsers hebben jullie en wat voor smartphone houder voor op het stuur? Iemand tips?
Dat hangt een beetje van je eisen af, moet het perse een (Android of iPhone) app (BikeComputer) zijn waarop je jezelf op de (off-line) kaart ziet bewegen en die je snelheid in (vrij kleine) letters weergeeft of gaat je voorkeur uit naar een app (Strava) die je real-time een weergave van de gemiddelde snelheid laat zien, wat overigens ongedimt een aanslag pleegt op je telef. batterij.

Je hebt ook nog (Android) Scout, CycleDroid, Ride met gps en Bike Computer (niet dezelfde als BikeComputer (!) die min of meer hetzelfde werken.

Wil je iets aan conditie training doen dat is Strava de beste app die je je kunt wensen, omdat je je kunt melden bij groepen (e-bikers) of gewoon wielrennen in klassementen. In zowel iPhone als Android verkrijgbaar.

Ikzelf gebruik Strava en mijn (oude) S2 die ik in een stuurtasje met usb kabel verbonden heb met het display. Op alle app''s heb je nadien een kaart weergave van je gereden route, sommige met mogelijkheid die kaart naar FaceBook te zenden.

Voorbeeld kaart van Strava:
Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/kaart.jpg
[gedeeltelijke route in beeld ivm privacy]

Het mooie is dat je allerlei data gegevens via de pc van je rit met de fiets kan opvragen; rijdt je vaak dezelfde coll's dan kun je nadien per dag zien of je dat sneller of langzamer deed. Hoogte, versnelling, energie in watts, calorieverbruik enz enz. is allemaal af te lezen, ook onderweg op de fietscomputer (Android of iPhone)

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/kaartuitleg.jpg

Overzicht gemiddelden, max verreden snelheid, enz.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/rit.jpg

Wat ook mooi is in Strava is een analyse van elke meter van je fietsrit, met bijbehorende hoogte, snelheid en plaats op de overzicht plattegrond. Bij mijn weten vind je zoiets in geen enkele andere fietscomputer (android of iphone)

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/analyse.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door racinfo op 21-07-2017 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Als je het voltage kan zien op je scherm. Kan je beter dit schema aanhouden ipv de balkjes op je scherm.

Aan te raden is om je accu tot maximaal 20% leeg te rijden. Dit verlengt de levensduur van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OeXcR0B.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p3gDfaq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pem4dzk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TOirc6I.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AEQlpqE.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Dacuuu op 10-07-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
NeWSJuNK schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:04:
Ik heb 2 houders besteld bij Ali (ben Ali fan):

https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.uYLk6q
en

Kijk wel welke het beste bevalt.

Zoiets zou ook nog kunnen maar ik denk dat mijn benen hier tegen aankomen:
https://nl.aliexpress.com...bf-42aa-81a5-277b92022b48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik ben zelf groot fan van de app locus maps.

Je kan de Nederlandse kaarten offline downloaden met je credits die je krijgt als je je registreert.
Ook heb je toegang tot open street map kaarten of Google kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Dacuuu schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:18:
Als je het voltage kan zien op je scherm. Kan je beter dit schema aanhouden ipv de balkjes op je scherm.

Aan te raden is om je accu tot maximaal 20% leeg te rijden. Dit verlengt de levensduur van de accu.
Handig schema, mijn 48v zit op 50,7v en is dus nog voor 75% geladen. Lijkt mij reëler dan de 93% die hij aangeeft. Nu zo'n ruim 50km gefietst dus nog steeds blij met het verbruik en de capaciteit van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
racinfo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:37:
[...]

Dat hangt een beetje van je eisen af, moet het perse een (Android of iPhone) app (BikeComputer) zijn waarop je jezelf op de (off-line) kaart ziet bewegen en die je snelheid in (vrij kleine) letters weergeeft of gaat je voorkeur uit naar een app (Strava) die je real-time een weergave van de gemiddelde snelheid laat zien, wat overigens ongedimt een aanslag pleegt op je telef. batterij.

Je hebt ook nog (Android) Scout, CycleDroid, Ride met gps en Bike Computer (niet dezelfde als BikeComputer (!) die min of meer hetzelfde werken.

Wil je iets aan conditie training doen dat is Strava de beste app die je je kunt wensen, omdat je je kunt melden bij groepen (e-bikers) of gewoon wielrennen in klassementen. In zowel iPhone als Android verkrijgbaar.

Ikzelf gebruik Strava en mijn (oude) S2 die ik in een stuurtasje met usb kabel verbonden heb met het display. Op alle app''s heb je nadien een kaart weergave van je gereden route, sommige met mogelijkheid die kaart naar FaceBook te zenden.
Dank voor je reactie! Mijn eisen zijn eigenlijk dat hij recente fietspaden weergeeft. Actuele snelheid en nog af te leggen afstand zou ook handig zijn natuurlijk. En het scherm hoeft niet continu aan te zijn vanwege batterij vreten inderdaad. Ik heb fietsplanner voor Android gedownload, kijken of dat ook wat is. Word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Flash3d schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:37:
[...]

Ik heb 2 houders besteld bij Ali (ben Ali fan):

en

Kijk wel welke het beste bevalt.

Zoiets zou ook nog kunnen maar ik denk dat mijn benen hier tegen aankomen:
https://nl.aliexpress.com...bf-42aa-81a5-277b92022b48
Ik heb de Finn smartphone fietsenhouder eerst maar besteld. Kijken of dat wat is. Werkt met een simpele gesp om het stuur. De suggesties van jou zijn het overwegen waard mocht de Finn niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 06:52:
Niet de helft maar je hebt nog wel ff te gaan, nog 20-30km.

PS ik gebruik de accu van 20-90%. Bevalt goed.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 10-07-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:53:
[...]

Niet de helft maar je hebt nog wel ff te gaan, nog 20-30km.

PS ik gebruik de accu van 20-90%. Bevalt goed.
20-90? Dus je schakelt de lader eerder af voor ie helemaal vol is, wat ik mij afvraag is of het balanceren van de BMS dan niet in het geding komt.

Ik lees elders dat 90% lading een spanning inhoudt tussen de 40 en 41 volt, wat zou de spanning bij 20% zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door racinfo op 11-07-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 05:00:
[...]20-90? Dus je schakelt de lader eerder af voor ie helemaal vol is, wat ik mij afvraag is of het balanceren van de BMS dan niet in het geding komt.Ik lees elders dat 90% lading een spanning inhoudt tussen de 40 en 41 volt, wat zou de spanning bij 20% zijn?
Ik heb mijn laders met meerdere standen gemaakt.........35,39,40,41,42 en 43,2V(voor m'n evt. Lifepo4) en de stroom......5 en 8Ah. Ik laad ze meestal tot 40V alleen als ik een grote rit maak tot 42V.
35V is voor opslag. Ontladen doe ik meestal tot 32-33V.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 11-07-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Torched schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:47:

Je kan de Nederlandse kaarten offline downloaden met je credits die je krijgt als je je registreert.
Hier nog een Locus fan. Er is veel zelf in te stellen, verschillend kaartmateriaal bruikbaar en nog add-ons voor bijvoorbeeld een geocaching live-map, etc. Ik heb Locus ook gebruikt met vaarkaarten voor navigatie op het water (in de VS).

Met de gratis versie heb je reclame in het scherm, die soms nogal irritant knippert (als je daar geen andere oplossing voor hebt). De betaalde versie is niet duur en het geld meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
racinfo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 05:00:
[...]

20-90? Dus je schakelt de lader eerder af voor ie helemaal vol is, wat ik mij afvraag is of het balanceren van de BMS dan niet in het geding komt.

Ik lees elders dat 90% lading een spanning inhoudt tussen de 40 en 41 volt, wat zou de spanning bij 20% zijn?
Het advies is om na een tijdje weer tot 100% te laden, voor het balanceren.

Mijn lader geeft geen functies, als ik hem minder wil laden zal ik de stekker er uit moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:00:
[...]

Handig schema, mijn 48v zit op 50,7v en is dus nog voor 75% geladen. Lijkt mij reëler dan de 93% die hij aangeeft. Nu zo'n ruim 50km gefietst dus nog steeds blij met het verbruik en de capaciteit van de accu.
Indien je werkelijk op 25-100 watt opgenomen vermogen zit (2 Amp bij 50V) is je eigen input groter dan die ik kan uitoefenen; op de vlakke weg met geen wind schommel ik meestal tussen de 3 en 5 Amp (bij 36 volt).
Ik kan mij voorstellen dat je dan lang doet met de beschikbare capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:47:

Bedankt voor deze tip, ik installeer meteen Locus met de kaarten ervan (hij is bezig met downloaden), ik ben nog in de experimenteer fase ;) dus ik wil van alles proberen.

Edit
Nadeel: ook van die kleine cijfertjes, zowel km/h als gemiddelden. Strava laat dat met koeie-cijfers (18mm) zien.

Wat mijn accu betreft, ik heb percentages op internet gevonden:
100% = 41,7 volt
90% = 40.4 volt
60-70% = 37 volt
Wie kan mijn lijstje nog aanvullen?

[ Voor 8% gewijzigd door racinfo op 11-07-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag de laatste grote uitgave aan het doen voor de verhuizing en verbouwing, dus het begint tijd te worden om te gaan oriënteren op onze aanvullende wensen.
Met stip op nummer 1 staat een e-fiets voor mijn vrouw. Tijd om het bos een beetje te kappen.

We zoeken:
- een 25km/u model
- die een fietskar voor 2 kids een beetje kan handelen (treklast tot een kilootje of 45-50)
- en ook uit te rusten is met kinderstoeltjes voor en achter

Dan lees ik al direct een paar dingen, waarvan ik me afvraag in hoeverre het van toepassing is:
- met een flinke treklast (en/of flinke helling) kan een naafmotor (voor of achter) goed warm worden en is een middenmotor een beter idee
- middenmotor, mét treklast, geeft wel weer meer krachten op de overbrenging

- voorwielmotor lijkt me, puur door de kans op slipgevaar door aandrijving op het sturend wiel, geen optie met kinderen, helemaal niet met een kind in het voorzitje dat je balans al flink beïnvloedt

- achterwielmotor ben ik niet zo bekend mee eigenlijk, behalve bovenstaand punt over treklast en hellingen. Alhoewel ik me net bedenk dat de bevestiging van de fietskar daar waarschijnlijk onmogelijk mee wordt.

Ben benieuwd of het na de motorkeuze overzichtelijker wordt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 11-07-2017 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:44:
Vandaag de laatste grote uitgave aan het doen voor de verhuizing en verbouwing, dus het begint tijd te worden om te gaan oriënteren op onze aanvullende wensen.
Met stip op nummer 1 staat een e-fiets voor mijn vrouw. Tijd om het bos een beetje te kappen.

We zoeken:
- een 25km/u model
- die een fietskar voor 2 kids een beetje kan handelen (treklast tot een kilootje of 45-50)

Dan lees ik al direct een paar dingen, waarvan ik me afvraag in hoeverre het van toepassing is:
- met een flinke treklast (en/of flinke helling) kan een naafmotor (voor of achter) goed warm worden en is een middenmotor een beter idee

- voorwielmotor lijkt me, puur door de kans op slipgevaar door aandrijving op het sturend wiel, geen optie met kinderen, helemaal niet met een kind in het voorzitje dat je balans al flink beïnvloedt

- achterwielmotor ben ik niet zo bekend mee eigenlijk, behalve bovenstaand punt over treklast en hellingen. Alhoewel ik me net bedenk dat de bevestiging van de fietskar daar waarschijnlijk onmogelijk mee wordt.

In deel 1 staat van alles geschreven over de Batavus Razer, incl. een flinke trekkar erachter met kinderzitjes op de fiets. @ Roffeltjes kan er zeer zeker over meepraten.
roffeltjes in "Het grote elektrischefietsentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mijn ervaring met de Riese en Müller Cruiser Nuvinci N360 HS uit 2014 is dat deze na een paar jaar een stuk minder ondersteuning is gaan geven. De ondersteuning lijkt te stoppen ergens tussen de 31 en 34 km/uur. Op een 135 kilometer lang traject bedraagt de gemiddelde snelheid 27 kilometer per uur. Tijdens het fietsen zo'n 30 kilometer per uur, als ik veel energie heb haal ik kortstondig de 35-37 kmu, bij vermoeidheid 25 km/uur en omhoog in de Heinenoord tunnel: 15-16 km/u. Dit alles bij Turbo ondersteuning. En gemeten volgens de Bosch teller. De snelheidsborden langs de weg laten altijd 3 tot 4 kilometer lagere waarden zien, dus ik schat als werkelijk gemiddelde snelheid. Mijn bandmaat is niet goed ingesteld op de computer: 128 km route op Google Maps komt op de Bosch teller als 135 km te staan.

Ketting-slijtage: 1 op 16.500 kilometer.
Ketting smeren: nauwelijks (max 1 tot 2 keer per jaar)
Versnellingskabel-slijtage: 4 versnellingskabels op 17.500 kilometer (3 keer 1 op 6500 km en 1 keer 1 op 1000 km)

Ik fiets meestal 100+ kilometer lange trajecten.

Ik overweeg de Nuvinci naaf te vervangen door een systeem waar de versnellingskabels niet eindigen met een 90º scherpe hoek. Tot 3 keer toe is de kabel op dat punt gebroken. Het vierde versnellingskabels-issue is nog onduidelijk.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als je exacte snelheid wil meten pak je telefoon even. Met genoeg GPS sattelieten in beeld is die snelheid superaccuraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
racinfo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor deze tip, ik installeer meteen Locus met de kaarten ervan (hij is bezig met downloaden), ik ben nog in de experimenteer fase ;) dus ik wil van alles proberen.

Edit
Nadeel: ook van die kleine cijfertjes, zowel km/h als gemiddelden. Strava laat dat met koeie-cijfers (18mm) zien.

Wat mijn accu betreft, ik heb percentages op internet gevonden:
100% = 41,7 volt
90% = 40.4 volt
60-70% = 37 volt
Wie kan mijn lijstje nog aanvullen?
Je moet het als volgt zien, je accu bestaat uit een x aantal cellen waarvan er bij een 36V accu telkens 10 in serie staan (10S). Een Li-Ion cel is 100% vol bij 4,2V en helemaal leeg bij 2,5V. Bij een serie van 10 cellen geeft dat een theoretisch vol-leeg bereik van 42V tot 25V. Echter spelen er nog twee beveiligingsmaatregelen mee. Je BMS heeft een Low Voltage Cut-off van rond de 2,8V waarbij je hele systeem uitvalt en in de Bafang instellingen kun je zelf een limiet instellen waarop de motor geen vermogen meer levert, maar het display blijft wel werken.

Je kunt dus niet de volledige (rated) capaciteit van je accu benutten, maar slechts tot hetgeen in de BMS / Bafang instellingen is ingesteld. Mijn 48V accu (13S5P) is bijvoorbeeld rated op 17,25Ah, maar bij een maximale ontlading tot 2,8V per cel (BMS limiet) heb ik niet 3,45Ah maar 3,25Ah per cel en dus maximaal 16,25Ah tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:18:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@ Dacuuu, bedankt voor dit duidelijke staatje / cq overzicht ;)

@Doek55 ook bedankt voor de uitleg; mijn Bafang instelling staat op 30 volt (kan trouwens niet lager) maar volgens het schema van Dacuuu zou de accu dan 0% zijn.

@ Torched, exacte (gps) snelheid is bekend; Strava is in dat opzicht zuiver op de graad nauwkeurig. Overigens geeft de teller van de Bafang te hoog aan, wanneer je 27 km/h rijdt op de Bafangteller dat is de GPS snelheid 25.7 km/h. Naarmate de snelheid daarboven wordt gemeten wordt het verschil met GPS groter, 34 op de Bafang is 31.8 op de gps. Banden (Schwalbe Land Cruiser) staan op max druk.

Tot slot, wie is de man met een Speed-Pedelec, met helm en geel kenteken die mij af en toe inhaalt op de kruising Spoorpad / Padoxlaan in Warmond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pathogen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:44:

We zoeken:
- een 25km/u model

OK, één-na-laatste grote uitgave... Dak van de dakkapel blijkt er niet zo best uit te zien. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:11:
[...]

@ Dacuuu, bedankt voor dit duidelijke staatje / cq overzicht ;)

@Doek55 ook bedankt voor de uitleg; mijn Bafang instelling staat op 30 volt (kan trouwens niet lager) maar volgens het schema van Dacuuu zou de accu dan 0% zijn.

@ Torched, exacte (gps) snelheid is bekend; Strava is in dat opzicht zuiver op de graad nauwkeurig. Overigens geeft de teller van de Bafang te hoog aan, wanneer je 27 km/h rijdt op de Bafangteller dat is de GPS snelheid 25.7 km/h. Naarmate de snelheid daarboven wordt gemeten wordt het verschil met GPS groter, 34 op de Bafang is 31.8 op de gps. Banden (Schwalbe Land Cruiser) staan op max druk.

Tot slot, wie is de man met een Speed-Pedelec, met helm en geel kenteken die mij af en toe inhaalt op de kruising Spoorpad / Padoxlaan in Warmond?
Kijk eens of je de bandenmaat anders in kunt stellen op je display (1 stapje kleiner getal), zodat de km teller beter matcht met de GPS. Bij mij scheelde het al 1-2km/u toen ik van 37-622 naar 47-622 banden ging en heb de km-teller nu op 0,5km/u gelijk staan met mijn GPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Van 26" naar 25"? Zal ik eens proberen!
Hoewel, het is best leuk wanneer je denkt sneller te gaan.... ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
bgttje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Ik heb mijn laders met meerdere standen gemaakt.........35,39,40,41,42 en 43,2V(voor m'n evt. Lifepo4) en de stroom......5 en 8Ah. Ik laad ze meestal tot 40V alleen als ik een grote rit maak tot 42V.
35V is voor opslag. Ontladen doe ik meestal tot 32-33V.
Was ook op zoek naar een lader (48v) die tot 80% - 90% kan laden. Kwam deze tegen: https://lunacycle.com/bat...anced-300w-ebike-charger/.
Is helaas geen 220v versie, kan natuurlijk omvormer er tussen maar wordt dan weer aardige kostenpost.

Heb lunacycle nog wel even gebeld en hij gaf aan dat er voorlopig geen plannen zijn voor een 220v versie.
Meest belangrijk vond hij nog steeds om de batterij niet te lang op te slaan met 100%, dus vrij snel na het laden hem wat aftoppen door te gaan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:54:
[...]

Was ook op zoek naar een lader (48v) die tot 80% - 90% kan laden. Kwam deze tegen: https://lunacycle.com/bat...anced-300w-ebike-charger/.
Is helaas geen 220v versie, kan natuurlijk omvormer er tussen maar wordt dan weer aardige kostenpost.

Heb lunacycle nog wel even gebeld en hij gaf aan dat er voorlopig geen plannen zijn voor een 220v versie.
Meest belangrijk vond hij nog steeds om de batterij niet te lang op te slaan met 100%, dus vrij snel na het laden hem wat aftoppen door te gaan fietsen.
Dat aftoppen door wat te gaan fietsen heb ik vaker gehoord. Net als langdurig (weken) niet gebruiken met een lage spanning (onder de 50%) wat ook slecht schijnt te zijn.

Ik keek op Youtube (YouTube: ☽ Making a Hailong battery pack (time lapse) - Electric Bike ... naar een filmpje van hoe mijn HaiLong battery wordt in elkaar gezet en daarbij viel mij op dat de cellen tijdens deze montage alle 36.2 volt aanwezen, waarschijnlijk de ideale bewaarspanning omdat een gemonteerde batterij nog op transport moet en wellicht nog een tijd op het schap bij de FM blijft liggen.

Overigens was de spanning van mijn nieuw geleverde batterij slechts 35.0 volt, ik heb hem ook meteen aan de lader gehangen terwijl ik de batterijhouder op de buis en de bedrading aan het bevestigen was en moest toch nadien bijna 5 a 6 uur wachten totdat de groene LED ging branden.

Elders las ik dat de beste bewaarspanning 3.7 volt per cel ( =60 a 70%) en dan eens per maand een uurtje aan de lader (niet vol laden).

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 12-07-2017 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:54:
[...]

Ik heb een oplader van EM3EV de 5A versie kan met een keuzeschakelaar opladen tot 49,4V / 53,3V / 54,6V. De ventilator hoor je wel erg goed.

Hier nog een erg interessant maar lang artikel gevonden over accu slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 13:45
cj1 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:20:
Mijn ervaring met de Riese en Müller Cruiser Nuvinci N360 HS uit 2014 is dat deze na een paar jaar een stuk minder ondersteuning is gaan geven. De ondersteuning lijkt te stoppen ergens tussen de 31 en 34 km/uur. Op een 135 kilometer lang traject bedraagt de gemiddelde snelheid 27 kilometer per uur. Tijdens het fietsen zo'n 30 kilometer per uur, als ik veel energie heb haal ik kortstondig de 35-37 kmu, bij vermoeidheid 25 km/uur en omhoog in de Heinenoord tunnel: 15-16 km/u. Dit alles bij Turbo ondersteuning. En gemeten volgens de Bosch teller. De snelheidsborden langs de weg laten altijd 3 tot 4 kilometer lagere waarden zien, dus ik schat als werkelijk gemiddelde snelheid. Mijn bandmaat is niet goed ingesteld op de computer: 128 km route op Google Maps komt op de Bosch teller als 135 km te staan.

Ketting-slijtage: 1 op 16.500 kilometer.
Ketting smeren: nauwelijks (max 1 tot 2 keer per jaar)
Versnellingskabel-slijtage: 4 versnellingskabels op 17.500 kilometer (3 keer 1 op 6500 km en 1 keer 1 op 1000 km)

Ik fiets meestal 100+ kilometer lange trajecten.

Ik overweeg de Nuvinci naaf te vervangen door een systeem waar de versnellingskabels niet eindigen met een 90º scherpe hoek. Tot 3 keer toe is de kabel op dat punt gebroken. Het vierde versnellingskabels-issue is nog onduidelijk.
Hoe is je accu? Nog origineel?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:34:
[...]

Ik heb een oplader van EM3EV de 5A versie kan met een keuzeschakelaar opladen tot 49,4V / 53,3V / 54,6V. De ventilator hoor je wel erg goed.

Paar vragen:
Als ik de specs bekijk zie ik staan dat deze een schakelaar heeft voor 90% en 100%, hoe kom jij aan een 3e stand?

Zie dat mijn accu geschikt is voor maximaal 5a lader, heb nu een 2,5a. Laad dan dus 2x zo snel. Zal wat meer warmte vrij komen en iets minder efficiënt laden maar heeft dit nog nadelen voor de levensduur van de accu?

Past dat ronde stekkertje meteen op mijn accu?

Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:28:
[...]

Paar vragen:
Als ik de specs bekijk zie ik staan dat deze een schakelaar heeft voor 90% en 100%, hoe kom jij aan een 3e stand?

Zie dat mijn accu geschikt is voor maximaal 5a lader, heb nu een 2,5a. Laad dan dus 2x zo snel. Zal wat meer warmte vrij komen en iets minder efficiënt laden maar heeft dit nog nadelen voor de levensduur van de accu?

Past dat ronde stekkertje meteen op mijn accu?

Thx
Ik ging er ook vanuit dat er maar twee standen op zouden zitten maar het zijn er drie. Mijn oplader heeft als typenummer: LT250-13M-3S.
Je kunt uit twee stekkers kiezen, maar als dat niet past kun je er makkelijk iets anders opzetten, want het gaat alleen maar om een plus en min (ik heb DC 2.1).
De standaard laadstroom van jouw NCR18650GA cellen is 1,475A en in jouw 13S4P accu kun je standaard dus met 4 x 1,475A = 5,9A laden, zolang de cellen maar niet te warm worden. Dus niet direct na een pittige rit aan de lader hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over het algemeen gaat een accu minder lang mee met een dubbele laad-sterkte, de 2.5 Amp is niet voor niets standaard bij de accu geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 20:12
Met behulp van de accu van je ebike is het mogelijk om je mobiel etc op te laden. Iemand ervaring met het opladen via een Bosch Intuiva en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Over het algemeen gaat een accu minder lang mee met een dubbele laad-sterkte, de 2.5 Amp is niet voor niets standaard bij de accu geleverd.
Die 2,5A lader zit er alleen maar bij omdat dat de goedkoopste is (<20 euro), maar een voordeel van zo'n zwakke lader is dat deze passief wordt gekoeld en dus stil is. Standaard kan een 4P accupack met 5,9A worden geladen. Maximaal kunnen deze cellen blijkbaar 3,35A aan, dus 13,4A bij een 4P accu, maar dat kun je beter niet doen zonder goede koeling van de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Als ik mijn accu's(10S5P) oplaad met 8Ah worden ze amper warm. Maar meestal laad ik ze met 5Ah. Alleen stoppen sommige BMSen ermee als je boven de 5Ah laadt. Mijn ideale bewaarspanning is 3,5V per cel. Zo krijg ik ze ook van Nkon.

PS mijn snelheidsmeter wijkt 0,5km/h af van de GPS. Voor mij goed zat.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 12-07-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:53:

Bij welke snelheid?

Als ik rond de 20 rijdt wijkt hij ook maar iets af, bij 36 is dat meer.
doek55 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:14:
[...]

Die 2,5A lader zit er alleen maar bij omdat dat de goedkoopste is (<20 euro), maar een voordeel van zo'n zwakke lader is dat deze passief wordt gekoeld en dus stil is. Standaard kan een 4P accupack met 5,9A worden geladen. Maximaal kunnen deze cellen blijkbaar 3,35A aan, dus 13,4A bij een 4P accu, maar dat kun je beter niet doen zonder goede koeling van de cellen.
In mijn accu pack zitten LG M26 2600mah 10A power 18650 cellen, wat is hierbij de max laadstroom?
Goose schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:58:
Met behulp van de accu van je ebike is het mogelijk om je mobiel etc op te laden. Iemand ervaring met het opladen via een Bosch Intuiva en tips
Niet met een Bosch systeem maar op mijn Bafang systeem laadt ik dagelijks mijn telef. op met usb aansluiting op het display, en dat gaat prima ( +/- 500 mah )

[ Voor 62% gewijzigd door racinfo op 12-07-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:37:
[...]

Bij welke snelheid?

Als ik rond de 20 rijdt wijkt hij ook maar iets af.

[...]

In mijn accu pack zitten LG M26 2600mah 10A power 18650 cellen, wat is hierbij de max laadstroom?

[...]

Niet met een Bosch systeem maar op mijn Bafang systeem laadt ik dagelijks mijn telef. op met usb aansluiting op het display, en dat gaat prima ( +/- 500 mah )
Ik las ergens dat je nu een 36V 13Ah accu hebt en met deze LG cellen is dat dan een 10S5P opstelling. De maximale oplaadstroom per cel is 2,5A (1C), dus je accupack mag met maximaal 12,5A worden geladen. Als standaard geven ze de helft op dus 6,25A (0,5C).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
bgttje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:53:
Als ik mijn accu's(10S5P) oplaad met 8Ah worden ze amper warm. Maar meestal laad ik ze met 5Ah. Alleen stoppen sommige BMSen ermee als je boven de 5Ah laadt. Mijn ideale bewaarspanning is 3,5V per cel. Zo krijg ik ze ook van Nkon.

Leer nou eens gewoon A te gebruiken als je het over laadstroom hebt :) Ah is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
[...]
Paar vragen:
De specs kloppen inderdaad niet, tenzij ze een nieuw model hebben geintroduceerd.
Op het plaatje zie je ook 3 mogelijk standen (voltages). Ik heb dezelfde lader, maar dan het 14S model en deze heeft 3 mogelijke standen (50/90/100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

dirkjesdirk schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:06:
[...]
Hoe is je accu? Nog origineel?
Mijn accu is nog origineel: Bosch 0 275 007 503 (36V 11Ah 400Wh), serienummer 306240 616 2

Ik heb er overigens 2 Bosch accu's extra (voor die lange tochten):
307250 145 2
en die laatste zit in de fiets.

Ik merk wel dat de oorspronkelijke (3062406162) iets minder wordt in capaciteit.
Het verschil is echter minder dan 5 kilometer fietsen in de "Sport" 45nm stand.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
cj1 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Mijn accu is nog origineel: Bosch 0 275 007 503 (36V 11Ah 400Wh), serienummer 306240 616 2

Ik heb er overigens 2 Bosch accu's extra (voor die lange tochten):
307250 145 2
en die laatste zit in de fiets.

Ik merk wel dat de oorspronkelijke (3062406162) iets minder wordt in capaciteit.
Het verschil is echter minder dan 5 kilometer fietsen in de "Sport" 45nm stand.
Vraag mij toch af of het niet ligt aan de accu's hoor. Ik heb net zoveel km gereden op mijn RM en ervaar niet dat de fiets "na een paar jaar een stuk minder ondersteuning is gaan geven.". Ik heb wel een nieuwe 612Wh accu. Wel kost het bij een half lege accu een stuk meer moeite om 40 km/u te bereiken dan bij een volle accu, maar dat "de ondersteuning lijkt te stoppen ergens tussen de 31 en 34 km/uur" heb ik zelfs niet bij een bijna lege accu.

Dus ik kan dit niet helemaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

dirkjesdirk schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:05:
[...]
Ik heb net zoveel km gereden op mijn RM en ervaar niet dat de fiets "na een paar jaar een stuk minder ondersteuning is gaan geven."
Over wat voor R+M spreek je? Een Cruiser? En uit welk bouwjaar?

Ik kan de ondersteuningsterugval relateren aan een software verbetering/update die de fietsenmaker ongevraagd geïnstalleerd heeft. Sindsdien is de RM trapondersteuning duidelijk minder geworden.

En ik ben niet de enige die merkt dat de RM Bosch trapondersteuning minder is dan direkt na aankoop:
Karijn:
[...]
In 2012 heb ik de fiets Cruiser Nuvinci HS aangeschaft en direct met kentekenplaat.Ik heb er dik 3 jaar mee gefietst. En ben er tevreden over geweest. De fiets was nog net in de garantie toen de motor uitviel onderweg. Fietsen kon niet meer maar wel de loopfunctie deed het nog. Met 6/7 km/uur ging ik huiswaarts. Hij is toen gerepareerd, een nieuw motorblok had ik gekregen.
Nu in 2017 wil ik er weer mee fietsen. Echter haal ik de eerdere topsnelheid niet meer. Nu is mijn topsnelheid maar 36 km/uur en gemiddeld rijd ik 30/29 km/u. De motor remt zelfs af als ik sneller wil fietsen. De ondersteuning houdt echt op bij 34 km/uur.
...
Het feit dat de fiets niet sneller gaat dan 36 km/uur, zorgt ervoor dat ik nu zoek naar mogelijkheden om de snelheidsbeperking eraf te krijgen. Via de fietsenmaker begrijp ik dat Riese en Mueller dat wel kan doen op basis van de software aanpassen, maar dit niet wil doen.
bron: https://www.elektrischefi...#dsq-comment-header-13618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:34:
[...]

Heb de 5A versie besteld, over de voltages:
54,6V: Helemaal vol indien je een flink stuk gaat fietsen of eens in de zoveel ladingen voor het balanceren van de cellen.
53,3V: Als je wat kortere stukken gaat fietsen en ook geschikt om even te "bewaren".
49,4V: Langere tijd opslag.

correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:09:
[...]

Ik las ergens dat je nu een 36V 13Ah accu hebt en met deze LG cellen is dat dan een 10S5P opstelling. De maximale oplaadstroom per cel is 2,5A (1C), dus je accupack mag met maximaal 12,5A worden geladen. Als standaard geven ze de helft op dus 6,25A (0,5C).
Bij mijn battery pakket staan de volgende gegevens:
Model: MARIO-R001
Battery Type: Li(NiCoMn)O2
Nominal Capacity: 13Ah
Nominal Voltage: 36v
Dimension: 360*92*90mm
Battery Weight: 4.5kg

Charging Temperature: 0~45 Centigrade
Discharging temperature: -20~60 Centigrade
Storage temperature: -20~45 Centigrade
Cell Type: 18650
Capacity: 2600mah LG B4

Discharge rating: 2C
Cyclelife: > 600 DOD at 80%
Grade : A
Combination: 10S5P

BMS Input Charging Voltage: 29.4v
Input Charging Current: < 5A ( !! )

Continuous Discharging Current: ≤20 Amps
Over-Current Discharge Protectio: 40 ± 10A
Over-Charge Voltage Protectio: 4.215 v/cell
Over-Discharge Voltage Protection: 2.8 v/cell

Deze accu afgelopen 8 juni op de fiets geplaatst, ook meteen het contactslot overgezet waarmee ik de accu los kan koppelen van het motor stroomnet. Dat contactslot zit rechts, verticaal langs de zadelbuis boven de accu, ik kon geen betere plek verzinnen ;) .

Overigens bleek de oude LFP accu niet defect zoals ik aanvankelijk dacht. Ik heb de LFP uit de zadeltas verwijderd en toen bleek dat er in de laadstekker een sluiting zat, vandaar dat de zekering op de lader er uit sloeg. Overigens geen spijt van de omschakeling omdat de nieuwe accu mijn actieradius aanzienlijk vergroot zoals gebleken is in de afgelopen dagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/fiets.jpg

Een plaatje van mijn zelfbouw project.

Edit
Maar wat een verschil in stabiliteit tov de vorige plaatsing aan het zadel van de accu, je hebt nu duidelijk voelbaar meer grip van het voorwiel op de weg doordat je het gewicht achter wat hoog zat aan het zadel nu mist. Duidelijk merkbaar, zowel met bochten als rechtuit rijden. Ik durf zelfs nu mijn stuur los te laten ;)

[ Voor 32% gewijzigd door racinfo op 13-07-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ja, je bms kan niet meer aan.

Goedkope bms dus. De cellen zelf wel.
Dat is het gevaar van alleen de cellen bekijken.

Ik had hetzelfde met mijn 9p batterij. Mocht ik wel met 13A laden, bms kon maar 10 aan. Lader maar 7. En alsnog laadde ik meestal met 4A op.

Langzamer is altijd beter, soms heb je alleen de tijd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
cj1 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:16:
[...]

Over wat voor R+M spreek je? Een Cruiser? En uit welk bouwjaar?

Ik kan de ondersteuningsterugval relateren aan een software verbetering/update die de fietsenmaker ongevraagd geïnstalleerd heeft. Sindsdien is de RM trapondersteuning duidelijk minder geworden.

En ik ben niet de enige die merkt dat de RM Bosch trapondersteuning minder is dan direkt na aankoop:

[...]

bron: https://www.elektrischefi...#dsq-comment-header-13618
Hela, het is dus softwarematig. Dat is gek. Overigens heb ik vorig jaar een software update gehad (ook ongevraagd), maar daarbij is de ondersteuningskarakteristiek niet echt veranderd. Wel werkt sindsdien mijn 'loopfunctie' niet meer.
Ik heb trouwens het model zoals genoemd in de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:23:
[...]

Heb de 5A versie besteld, over de voltages:
54,6V: Helemaal vol indien je een flink stuk gaat fietsen of eens in de zoveel ladingen voor het balanceren van de cellen.
53,3V: Als je wat kortere stukken gaat fietsen en ook geschikt om even te "bewaren".
49,4V: Langere tijd opslag.

correct?
Als ik Battery University moet geloven is 3,92V de optimale spanning per cel en stand 1 komt daar het dichtste bij in de buurt met 49,4V.
Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.
In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 07:54

Tmr

Vandaag een Batavus Dinsdag E-go besteld. Prijs is op het moment erg goed voor de specs + ook nog eens 5 jaar garantie. Mooi met die yamaha motor en accu op het frame. Laat maar komen!

Ik was al een tijd op zoek naar een e-bike, voornamelijk voor woon-werk (15km). Een weekje proefrijden met een Gazelle (bosch) gaf de doorslag: het is heerlijk om even je hoofd leeg te fietsen en niet van OV afhankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:06:
[...]

Als ik Battery University moet geloven is 3,92V de optimale spanning per cel en stand 1 komt daar het dichtste bij in de buurt met 49,4V.

[...]

[...]
Thx, is jammer dat de 5A lader naast het instelbare voltage niet een instelbaar amperage heeft. Kan natuurlijk mijn originele 2A lader gebruiken maar zou fijn zijn als je ook af en toe langzaam kan laden tot bijvoorbeeld 90% met de Em3ev lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tmr schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:13:
Vandaag een Batavus Dinsdag E-go besteld. Prijs is op het moment erg goed voor de specs + ook nog eens 5 jaar garantie. Mooi met die yamaha motor en accu op het frame. Laat maar komen!

Ik was al een tijd op zoek naar een e-bike, voornamelijk voor woon-werk (15km). Een weekje proefrijden met een Gazelle (bosch) gaf de doorslag: het is heerlijk om even je hoofd leeg te fietsen en niet van OV afhankelijk te zijn.
Gefeliciteerd, daar ga je ongetwijfeld veel plezier aan beleven! Yamahamotor, een goed frame, schijfremmen en een leeg hoofd (na het fietsen) = prima combinatie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
Ik vind de Batavus Dinsdag ook wel interessant.

Weet iemand of heeft een Batavus Dinsdag bezitter geprobeerd of het mogelijk is om de Dinsdag net zoals de Razer te tweaken (snelheidssensor omklap en magneetje op de trapas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:55
fjorden schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Ik vind de Batavus Dinsdag ook wel interessant.

Weet iemand of heeft een Batavus Dinsdag bezitter geprobeerd of het mogelijk is om de Dinsdag net zoals de Razer te tweaken (snelheidssensor omklap en magneetje op de trapas)?
Het is dezelfde motor, dus dan kan je hem opdezelfde manier aanpassen.

Wat is de reden dat jullie voorkeur bij de Dinsdag ligt?
Ik zou liever de Razer of de Stream hebben. Razer omdat hij een Nexus 8 heeft en de Stream omdat die vering heeft.

Ze zitten alle 3 kwa prijs binnen 60 euro van elkaar af.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 23:00
Tip: Donderdag 13 juli 2017 · 21:10 · NPO 2 Hollandse zaken

Scheurende speedbikers, appende scholieren, wankele ouderen op E-bikes, voortrazende groepen wielrenners en dan heb je nog de klassieke ‘op eigen kracht-fietser’. Wederzijds onbegrip en irritatie nemen snel toe. Vooral wielrenners gelden als asociaal. Zij vinden op hun beurt appende scholieren en ouderen op elektrische fietsen een gevaar op de weg.

De overheid probeert de drukte in goed banen te leiden. Zo mogen speedbikers, tot 45 km per uur, sinds begin deze maand binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad. Maar weinigen houden zich aan deze maatregel. Hoe voorkomen we oorlog op de Nederlandse fietspaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Heb het volgende bericht van em3ev (deze lader: https://em3ev.com/shop/54v6-charger/):

I see that you have selected the DC 2.1 connector with the 5A charger. We recommend Andersons be used instead. The DC 2.1 connector is only rated for a max of 3A and 2.5A is recommended. If the DC 2.1 connectors must be used then we would recommend the 2A charger instead. Please let us know what you wish to do?

Wat te doen? De 2a lader kun je volgens mij niet instellen qua voltage en de 5a is te veel vermogen voor de connector.

[ Voor 6% gewijzigd door Flash3d op 13-07-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

mguzz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:47:

Scheurende speedbikers, appende scholieren, wankele ouderen op E-bikes, voortrazende groepen wielrenners en dan heb je nog de klassieke ‘op eigen kracht-fietser’. Wederzijds onbegrip en irritatie nemen snel toe. Vooral wielrenners gelden als asociaal. Zij vinden op hun beurt appende scholieren en ouderen op elektrische fietsen een gevaar op de weg.

De overheid probeert de drukte in goed banen te leiden. Zo mogen speedbikers, tot 45 km per uur, sinds begin deze maand binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad. Maar weinigen houden zich aan deze maatregel. Hoe voorkomen we oorlog op de Nederlandse fietspaden?
Man,man,man, is het al zo erg :?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:27:
Heb het volgende bericht van em3ev (deze lader: https://em3ev.com/shop/54v6-charger/):

I see that you have selected the DC 2.1 connector with the 5A charger. We recommend Andersons be used instead. The DC 2.1 connector is only rated for a max of 3A and 2.5A is recommended. If the DC 2.1 connectors must be used then we would recommend the 2A charger instead. Please let us know what you wish to do?

Wat te doen? De 2a lader kun je volgens mij niet instellen qua voltage en de 5a is te veel vermogen voor de connector.
Ik gebruik die connector al drie maanden met 5A en nooit gemerkt dat er iets warm wordt, maar zal dat eens controleren. Mijn oplader heeft standaard een Anderson connector, maar em3ev heeft daar een verloopstukje van 15cm naar DC2.1 bijgeleverd.

Net gecontroleerd en de DC2.1 connector wordt na 30 min. ongeveer 10grC warmer bij 5A.

[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 13-07-2017 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
OgWok schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Het is net zo erg als dat je het zelf maakt, en het is media he. 4 schepjes boven op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:47:

Ze vergeten de wandelende (en fietsende) hondenbezitters cq. uitlaters die te pas en onpas de andere fietspad gebruikers in de weg zitten! Volgens mij ergenis no.1 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
OgWok schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Soms wel. Als ik naar mijn werk mag op de speedpedelec, terwijl de eerste scholieren naar school fietsen en de late opstaanders hun hond an het uitlaten zijn. Me laagstaande zon of bij regen kan dat weleens problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
doek55 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:06:
[...]

[...]

[...]
Ligt er aan wat je ideaal vindt. 2400 cycles is bij dagelijks laden 8jaar. Tegen die tijd is je accu ook verder versleten puur dit heet verkoop van tijd. Een zijn er waarschijnlijk veel betere accu's beschikbaar. Dan kan het beter tot 4.1v laden en genieten van de extra capaciteit wellicht. Bij 3.92v moed je wil n significant percentage van je capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Heb vandaag zowel batterij als motor binnen gekregen (ondanks een bestelling bij 2 verschillende bedrijven)
Van het weekend maar eens starten met het ombouwen :)

Nog een vraagje voor de andere ombouwers: Wat voor verbinding (connectoren) gebruiken jullie tussen de batterij en de aansluiting op de bafang motor? De 2 bullet pluggen op de bafang lijken me wat fragiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Tafkar schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:41:
Heb vandaag zowel batterij als motor binnen gekregen (ondanks een bestelling bij 2 verschillende bedrijven)

Nog een vraagje voor de andere ombouwers: Wat voor verbinding (connectoren) gebruiken jullie tussen de batterij en de aansluiting op de bafang motor? De 2 bullet pluggen op de bafang lijken me wat fragiel.
Die standaard pluggen heb ik de eerste maanden gewoon gebruikt, maar daarna heb ik er een XT90 connector op gezet, maar een volgende keer zou ik voor XT60 gaan, dat is een beter formaat.
Opperpanter2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:32:
[...]

Ligt er aan wat je ideaal vindt. 2400 cycles is bij dagelijks laden 8jaar. Tegen die tijd is je accu ook verder versleten puur dit heet verkoop van tijd. Een zijn er waarschijnlijk veel betere accu's beschikbaar. Dan kan het beter tot 4.1v laden en genieten van de extra capaciteit wellicht. Bij 3.92v moed je wil n significant percentage van je capaciteit.
Ik gebruik 49,4V ook alleen voor opslag als ik weet dat ik de volgende dag niet ga fietsen. Normaal laad ik op tot 53,3V om aan het einde van mijn rit niet te laag uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Opperpanter2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:32:
[...]

Die 3.92v is storage voltage, dus als je hem lang niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:37:
[...]Bij welke snelheid?Als ik rond de 20 rijdt wijkt hij ook maar iets af, bij 36 is dat meer.
Maximale afwijking bij 30km/u is 0.5km/u. Bij lagere snelheden is het minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Van het weekend maar eens starten met het ombouwen :)Nog een vraagje voor de andere ombouwers: Wat voor verbinding (connectoren) gebruiken jullie tussen de batterij en de aansluiting op de bafang motor? De 2 bullet pluggen op de bafang lijken me wat fragiel.
XT60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Flash3d schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:27:
I see that you have selected the DC 2.1 connector with the 5A charger. We recommend Andersons be used instead. The DC 2.1 connector is only rated for a max of 3A and 2.5A is recommended. If the DC 2.1 onnectors must be used then we would recommend the 2A charger instead. Please let us know what you wish to do?Wat te doen? De 2a lader kun je volgens mij niet instellen qua voltage en de 5a is te veel vermogen voor de connector.
Nooit problemen met m'n DC 2.5 connectoren. Ik laad er met 5A en 8A mee. Zet op m'n laders altijd XT connectoren en maak er via een extra lange kabel een DC 2.5 aansluiting van. Op de originele lader kabels zitten altijd DC 2.1 connectoren. Op de accu blokken haal ik het standaard chassisdeel eruit en zet er een DC 2.5 chassisdeel in.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 13-07-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr

Tmr

Helaas vandaag mail van de leverancier: fiets heeft toch een iets langere levertijd, namelijk 3 maanden (ipv de 5-10 werkdagen die op de site stond (en nog steeds staat). Jammer, ik zie dat de variant die ik op het oog had bij andere webwinkels ook een langere/onbekende levertijd heeft of een veel hogere prijs.

Misschien dan toch maar voor de stream gaan. Ziet er ook wel goed uit (+500Wh en geveerde voorvork). Geen schijfremmen, maar de magura velgremmen zijn ook lang niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:30:
Het is dezelfde motor, dus dan kan je hem opdezelfde manier aanpassen.

Wat is de reden dat jullie voorkeur bij de Dinsdag ligt?
Ik zou liever de Razer of de Stream hebben. Razer omdat hij een Nexus 8 heeft en de Stream omdat die vering heeft.

Ze zitten alle 3 kwa prijs binnen 60 euro van elkaar af.
Voor mij (naast andere details) het belangrijkste als plus:
Dinsdag t.o.v. de Razer: schijfremmen
Razer t.o.v. de Dinsdag: de zit, maar dat is op de Dinsdag met een ander stuur weer iets aan te corrigeren

Levertijd van de Razer is lang, maar volgens mij loopt nu iemand voor de Dinsdag hier op het forum tegen hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Ga een paar XT60 bestellen, thnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Xt90 met de Spark arrestor is ook een goed idee hoor.
Ik heb zelf grote Andersons, maar die willen nog wel eens mooi vuurwerk maken als de capacitors in de controller leeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
(hallo, ik ben nieuw in dit topic)

Bosch heeft zijn nieuwigheden voor 2018 bekend gemaakt.
(meer info: http://www.bosch-ebike.be...ch-nieuwigheden-2018.html )

Er komen nieuwe motoren in de Active Line. Vroeger was dat er maar eentje, nu komt er een lichter model bij van 40nm. De andere van 50nm blijft wel bestaan.

De ontwerpen gaan 25% compacter zijn, en men beweert dat het 'geluid' waar Bosch wel mee te kampen had verdwenen is.

Ook zou er een nieuwe batterij komen, in cilindervorm, om mooier in fietsframes te kunnen wegsteken.

(Er komt ook ABS trouwens)

Nu, zou het de moeite zijn om NU nog een ebike te kopen? Losstaand van de motortechniek. Voor ik dit topic ben beginnen lezen was ik er van overtuigd dat Bosch dé motor was die je moest hebben. Dit blijkt niet echt het geval te zijn, de alternatieven zijn ook goed (of beter).

Of zou het de moeite zijn om nog enkele maanden te wachten tot de nieuwe modellen geïntroduceerd worden? (geen idee wanneer dit is, misschien september?). En dat ik dan kan beslissen of ik een 2017 model tegen korting koop, of een 2018 model. En in mijn fantasie zijn dat dan allemaal weer mooiere modellen, met die nieuwe cilinderbatterij ingebouwd ingebouwd in alle frames. Dan ga ik er wel vanuit dat de fabrikanten nu al volop aan het designen zijn met die nieuwe Bosch-batterijen... (ik stel me er waarschijnlijk teveel bij voor :P )

Maar zou het de moeite lonen om nog even te wachten tot het najaar (nieuwe modellen, kortingen)? Jullie hier ervaring mee?

Bedankt al!

(Ik heb effectief 132 pagina's gelezen om te zien of er nog niets was geschreven van de Bosch-2018-motoren :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/slot.jpg

Aangezien de Bafangmotor enige stroom blijft gebruiken heb ik er een contactslot tussen gezet. Alle verbindingen mechanisch getwist, gesoldeerd en met vulcaniseertape afgedicht.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 14-07-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:46:
Xt90 met de Spark arrestor is ook een goed idee hoor. Ik heb zelf grote Andersons, maar die willen nog wel eens mooi vuurwerk maken als de capacitors in de controller leeg zijn
XT90 is redelijk groot en niet nodig. De XT60 is robuust en kan veel ampères aan met een zeer lage Ri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:01:
[...][afbeelding]Aangezien de Bafangmotor enige stroom blijft gebruiken heb ik er een contactslot tussen gezet. Alle verbindingen mechanisch getwist, gesoldeerd en met vulcaniseertape afgedicht.
Er zit toch al een aan/uit schakelaar op het accublok? Als de BMS uitgeschakeld wordt trekt ie uA's dus geen ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:12
Ik rijd nu effectief een maand op mijn Razer, en dat bevalt geweldig.
In de praktijk neem ik mijn lader wel eens mee, zodat ik ook op mijn werk kan opladen.
Het is dus handig om een tweede lader te hebben.
Voor alle merken kosten die enkele tientjes, maar die voor dit Yamaha systeem lijkt alleen de originele verkrijgbaar voor maar liefst €150,- +. Dit is veel te veel van het goede.

Weet iemand of er een goedkoper alternatief is? Zo niet, is het een kwestie van tijd omdat dit systeem nog relatief nieuw is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 22:00

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik had al wel verwacht dat er een topic voor zou zijn op Tweakers :)

Ik ga ook op zoek naar een electrische fiets. Ik fiets nu nog analoog en dat is zo'n 8 km enkele reis, 2x per dag. Ik ga nu op 14km van mijn werk af wonen en ik streef ernaar mijn reistijd enkele reis op zo'n max 30 minuten te houden. Omdat ik ook nog eens over een lange dijk ga fietsen, is bij tegenwind enige ondersteuning dan wel prettig.

Ik heb in de basis een vraag over de werking van een e-bike: officieel gaan ze 25 km/u, of de ondersteuning werkt tot die snelheid, dit kan ik niet goed terug vinden. Is het dan bijvoorbeeld mogelijk om met 'bij te trappen' bijv. 30 km/u te gaan? Of is de limiet hard op 25 km/u afgesteld?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
Mijn Razer ondersteunt tot 25, maar daarna wordt het afgebouwd tot ongeveer 26,5.
Met een dongle ertussen loopt de ondersteuning veel langer door. Een kruissnelheid van 32-34 is hierbij makkelijk haalbaar. Als je zonder dongle doortrapt kun je heel makkelijk ook 30 halen, alleen dan doe je alles zelf. Vanwege de vrijloop heb je dan nagenoeg geen erg in het feit dat er nog een motor onder hangt. Je drijft dus niet het hele aandrijfwerk aan met je pedalen. Ergo, zonder accu fietsen is (op mijn razer iig) goed mogelijk zonder dat je jezelf helemaal in het zweet trapt.

Ik fiets 18,5km enkele reis naar mijn werk. 14km in 30 minuten ga je niet redden met ondersteuning, want dan moet je gemiddelde snelheid al boven de maximale ondersteuningssnelheid liggen. Dan kun je dus het beste een racefiets kopen. Alternatief is een speed pedelec, of een dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:35:
[...]

XT90 is redelijk groot en niet nodig. De XT60 is robuust en kan veel ampères aan met een zeer lage Ri.
Klopt, ik haal zelf nogal vaak de batterij van de fiets af, met die stekker, en dan is de spark arrestor / anti spark handig, die heb je niet op de XT60 voor zover ik weet.

Maar dat zijn natuurlijk keuzes die je maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Er zit toch al een aan/uit schakelaar op het accublok? Als de BMS uitgeschakeld wordt trekt ie uA's dus geen ontlading.
Helaas, geen aan/uit op de HL3613.
En bij mij blijft na het fietsen de rode led branden, ook al staat de display schakelaar uit.
Volgens fietsunie.nl is dat normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr

Tmr

Toch nog een winkel kunnen vinden met een Batavus Dinsdag op voorraad in mijn maat. En in de buurt nog wel (toch stiekem wel iets fijner dan via internet bestellen)

Net een proefrit gemaakt, meteen besteld en morgen ophalen. Ik blij :)

Was maar 150 euro duurder dan de goedkoopste webshop, dus totaal geen klagen. En kan ik daar ook langs voor service, ook wel zo prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
Als bij mij het prijsverschil zo klein was, had ik het ook zeker gedaan. Ik ervaar nu aan den lijve de problemen van service op afstand m.b.t. de Mojo van mijn vriendin. Overigens ligt de oorzaak bij Sparta zelf, en in mindere mate bij de fm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:50:
[...]Klopt, ik haal zelf nogal vaak de batterij van de fiets af, met die stekker, en dan is de spark arrestor / anti spark handig, die heb je niet op de XT60 voor zover ik weet. Maar dat zijn natuurlijk keuzes die je maakt
Ik haal m'n accublok ook vaak van de fiets maar bij mij vonkt ie nooit. Gewoon de schakelaar op t blok uitzetten en er loopt geen stroom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:03:
[...]Helaas, geen aan/uit op de HL3613.
Hier zit toch een rode aan/uit knop?
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.277.4NGG0c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat is een losse case met andere maten dan mijn accu.
Ter voorbeeld:
https://www.fietsunie.nl/...rame-accu-17ah-612wh.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:30:
[...]

Ik haal m'n accublok ook vaak van de fiets maar bij mij vonkt ie nooit. Gewoon de schakelaar op t blok uitzetten en er loopt geen stroom meer.
De schakelaars die 30/40A aankunnen zijn zo moeilijk groot. Dus moet je met relays gaan werken, das nog meer meuk ertussen.

Anti spark is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

cj1 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:20:
Het 4e issue met de versnellingskabels liet zich ook snel ontrafelen:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/a7my53t05/nuvunci_draaiversteller_versnellingskabel_800.jpg
opgestroopte versnellingskabels bij de Nuvinci draaiversteller:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/bkszpcb3z/versnellingskabel_opgestroopt_bij_schakeldeel_Nu.jpg

Toch maar voor € 45 er een nieuwe Nuvinci draaiversteller in (laten) zetten.

Nu ik dit zo zie, herinner mij die opgestroopte kabels bij de draaiversteller ook al 1 keer vaker te hebben gehad (naast de breuken in de haakse aanzet vlak bij de N360 naaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:59:
[...]

De schakelaars die 30/40A aankunnen zijn zo moeilijk groot. Dus moet je met relays gaan werken, das nog meer meuk ertussen.

Anti spark is makkelijker.
De stroom is geen 30/40 Amp indien je je accu loskoppelt tenzij je dat doet terwijl je rijdende een heuvel beklimt 8)7 .
Overigens kan mijn contact slot/schakelaar max 20 Amp hebben, van vonk vorming nooit iets bemerkt, ook niet toen dezelfde contact schakelaar vanaf aug '16 met de LiFePO4 accu werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:56:
[...]

Dat is een losse case met andere maten dan mijn accu.
Ter voorbeeld:
https://www.fietsunie.nl/...rame-accu-17ah-612wh.html
Ik heb ook geen aan/uit schakelaar en zet dus alleen de boel uit via het display welke bij de Bafang zit.
Indien ik langere tijd niet fiets haal ik de accu eraf.

Heb ook al een paar keer zo'n mooie vonk gehad toen ik de batterij op de Bafang aansloot, was toen wel via het kabeltje. Die zit nu permanent aangesloten en ik heb het nog niet gehad bij het plaatsen van de batterij op het frame. Kan het überhaupt kwaad, behalve dat je schrikt? ;)

Heb de 5A lader bij em3ev trouwens gecanceld, volgens de medewerker is het niet verstandig om 5A via de DC 2.1 stekker te laten lopen. Laad nu wel met de standaard 2A en zorg dat ik hem iets aftop zodra de batterij 100% is opgeladen.

Zou mooi zijn om een volt regelaar te hebben tussen de lader en de batterij, bgttje, heb je nog zin in een hobby projectje? :P
Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.