Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.026 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
dreirie schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:22:
In hoeverre zijn die webshops voor fietsen betrouwbaar? Prijs zit voor de Razer 700€! onder de prijs van de lokale FM.
Bijna too good to be true?!

Zijn deze fietsen dan goed afgesteld bij aflevering en wat met je garantie? Als ik voor elk mankement fiets id wagen moet leggen om naar bv Bergen op Zoom te rijden, dan gaat die 700€ verschil snel wrang smaken.
Bied een bedrag voor de fiets bij je lokale FM. Of ga naar een wat grotere fietsenzaak. Ik heb laatst op een non-ebike nog 15% korting gehad. Best prima.
En dat was op een prijs die overal het zelfde was, online bij de prijs stunters en bij de FM. Als je perse bij je lokale FM wil kopen, zal ik €350/€400 onder zijn vraagprijs bieden. Heeft hij wat, en jij wat.

[ Voor 14% gewijzigd door Dacuuu op 05-07-2017 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 22:21
Dacuuu schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 05:56:
[...]

Bied een bedrag voor de fiets bij je lokale FM. Of ga naar een wat grotere fietsenzaak. Ik heb laatst op een non-ebike nog 15% korting gehad. Best prima.
En dat was op een prijs die overal het zelfde was, online bij de prijs stunters en bij de FM. Als je perse bij je lokale FM wil kopen, zal ik €350/€400 onder zijn vraagprijs bieden. Heeft hij wat, en jij wat.
Vind toch dat 10% korting op zn minst wel mag. De restcwil ik in service krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Martiveen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:50:
Heb het topic ook gelezen en ben nu uitgekomen op of de Razer of de CityZen

Voorkeur gaat uit naar de CityZen vanwege de sportieve houding en schijfremmen.
Eigenlijk zou ik in plaats van een ketting een riem willen hebben vanwege het mindere onderhoud.
Maar kan eigenlijk tot de prijsgrens van 3000 euro niet echt iets vinden.

Ik las dat de gebruiker Roffeltjes nogal tegen de CityZen was. Komt dit doordat het een naafversnelling is met een deels open ketting? Of zijn er nog meer redenen hiervoor? Want mij lijkt het juist handig dat er ?meer? spanning op de ketting kan staan en dat er dus ook meer speling is voordat je opnieuw naar de fietsenmaker moet op het te laten spannen.
Cityzen was mijn eerste gedacht en vind het nog steeds een hele knappe ebike.
Maar inderdaad, open systeem vraagt wat meer onderhoud,waardoor voordeel van een naafversnelling toch wel beetje verloren gaat. Rare keuze van Gazelle.
Verder ligt er een Bosch Active Line onder, die maw iets minder pittig is dan bv Yamaha.

Jammer want had deze anders al lang besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 23:33
dreirie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:00:
[...]

Als de Nexus identiek is aan de Alfine, mag ik dan stellen dat de Dinsdag toch de betere koop is tov de Razer? Dit vooral dan door de schijfremmen en de lagere prijs. Voor de rest lijken fietsen redelijk aan elkaar gewaagd. Hoewel de look & feel vd Razer me iets beter bevalt.
Razer heeft vermoedelijk iets duurdere onderdelen (zo zijn Magura velgremmen zijn duurder dan Shimano Schijfremmen). Maar Schijfremmen zijn beter, dus functioneel is de Dinsdag inderdaad iets beter.

Maar de zit van de Razer is wel een voordeel als je daar van houdt.
.
Ik las dat de gebruiker Roffeltjes nogal tegen de CityZen was. Komt dit doordat het een naafversnelling is met een deels open ketting? Of zijn er nog meer redenen hiervoor? Want mij lijkt het juist handig dat er ?meer? spanning op de ketting kan staan en dat er dus ook meer speling is voordat je opnieuw naar de fietsenmaker moet op het te laten spannen.
De Cityzen is geen slechte fiets... maar er zijn een aantal design keuzes gemaakt die ik typisch modern Gazelle en dus dom vindt. Spaakpatroon en kettingspanner... ik wordt er niet blij van.

Ik heb nooit issues gehad met Alfine of Nexus naven met een conventionele spanner. Wat mij betreft is dit the worst of both worlds. De inefficientie van de naafversnelling, gecombineerd met een pen ketting.

Verder vind ik het spaakpatroon geen geweldig idee... typisch form over function. Even los van het werkelijk twijfelachtige nut, de fietsenmaker moet nu dus goed opletten welke spaken hij koopt en moet nu een wiel gaan richten/spaken welke hij normaal gesproken nooit gebruikt.

Dan nog wat dingen ie voor mij zwaar wegen: Frame van de Razer is nog stijver (fijn als je zoals wij veel meesleurt), voorkeur voor Yamaha ipv Bosch, mogelijkheden tot lowriders... als je een vaste vork hebt in zo'n fiets, waarom dan geen nokken?

Het is onzin om de Cityzen te bestempelen als rot fiets, maar ik vind de Dinsdag dan direct een veel logischer keuze. En de Razer heeft het "rausen"gehalte wat mij wel bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vandaag met de E-bikez Next naar m'n werk gegaan, om deze te kunnen vergelijken met de Gazelle Orange en de Batavus Stream van haar ouders. Dit n.a.v. deze 'problemen', waarvoor de fiets ook een week bij de monteur heeft gelogeerd, conclusie was echter dat het inherent was aan de lichte eindoverbrenging.

Conclusie:
De Next rijdt merkbaar fijner en combineert de dropkick-achtige power bij accelereren van de Yamaha-motor van de Stream, met de geraffineerde bijna Mercedes-achtige souplesse van de Bosch-motor uit de Orange. De zithouding is meer dan prima en is net iets sportiever dan de Orange en de Stream, maar wel zonder oncomfortabel te worden.

De Tektro schijfremmen hebben meer dan genoeg power, maar zijn net wat minder lekker te doseren dan de Magura velgremmen van de andere twee fietsen. Ook vind ik het eigenlijk net iets te billige remmen voor een fiets van €2K, gezien deze ook op mijn €400 ATB zitten. Het frame is echt retestijf, ik durfde namelijk net zo hard door de bochten als met m'n eigen fiets, terwijl de Next een damesframe en een hoger stuur heeft, heel veel kudos op dat vlak.

De NuVinci 330-naaf 'schakelt' heerlijk soepel, maar helaas is de overbrengingsverhouding van de ketting net iets te licht waardoor zowel fiets als (gemiddelde) berijder erg veel toeren moeten maken om uberhaupt de 25 te halen. Ik ben zelf gewend om een hoge cadans te rijden, dus ik rijd 'm vrolijk naar de 27, maar eigenlijk heeft de motor dan geen pit meer wegens overtoeren.

Accuduur hebben we nog niet noemenswaardig kunnen testen, zitten nog steeds op de eerste lading na een kilometertje of 60. Tijdens het rijden boven de 20km/u trekt de motor meestal zo rond de 2A van de max 14A in de hoogste ondersteuning, dus het laat zich raden dat de accu niet zo hard leeg gaat.

De fiets zou er een stuk beter van worden om een kleiner tandwiel achter (of nog beter een groter tandwiel voor) te hebben, dit maakt het fijner om er op een relaxte manier mee door te kunnen rijden.

Al met al een erg fijne fiets, en ook niet verwonderlijk dat 'ie winnaar is op gebied van prijs-kwaliteit in de categorie €2000-2499

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Heb het topic ook gelezen en ben nu uitgekomen op of de Razer of de CityZen

Voorkeur gaat uit naar de CityZen vanwege de sportieve houding en schijfremmen.
Eigenlijk zou ik in plaats van een ketting een riem willen hebben vanwege het mindere onderhoud.
Maar kan eigenlijk tot de prijsgrens van 3000 euro niet echt iets vinden.

Gaan we het hier toch over Speed-Pedelecs hebben? :P
De Cityzen heeft een derailleur, en daardoor ligt de trapfrequentie bij 45km. (feitelijk 40-41km/u) veel lager.
Mij is dat de theoretische kwetsbaarheid wel waard.

Het min-punt is eigenlijk al genoemd. Bosch ondersteunt tot 40 GPS, en dat is op de rijbaan wel vervelend nu. :(
Ik heb nu in anderhalve maand 2500km gereden.
De leasemaatschappij gaat spijt krijgen van onbeperkte km's in het contract.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
BertV schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:37:
[...]

Gaan we het hier toch over Speed-Pedelecs hebben? :P
Je hebt naast de Cityzen Speed ook een Cityzen in 25km/u variant, nl. de Cityzen C8.
Denk dat de TS laatste bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Richard-- schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:36:
[...]

Bij een BBS02-500W motor moet je toch een kenteken op de fiets hebben,verzekering,met een helm op rijden en ook mag je niet meer op het fietspad ....toch?
racinfo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:41:
[...]

Ja, en een keuring bij RDW om type goedkeuring op je zelfbouw fiets te verkrijgen, als je hem krijgt want bij mijn weten heeft niemand dat nog.
Dus de keuze is niet alleen maar simpel 250W of 500W daar komt veel meer bij kijken.
De 500W motor begrenzen in de software heeft ook geen zin het blijft een 500W motor met alle verplichtingen die daar bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:57
dreirie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:30:
[...]

Je hebt naast de Cityzen Speed ook een Cityzen in 25km/u variant, nl. de Cityzen C8.
Denk dat de TS laatste bedoelde.
Ik bedoelde idd de laatste. Maar ik sluit het niet helemaal uit. Het gaat namelijk wel voornamelijk over de tijd dat ik op mijn werk wil komen.
roffeltjes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:25:
[...]

Razer heeft vermoedelijk iets duurdere onderdelen (zo zijn Magura velgremmen zijn duurder dan Shimano Schijfremmen). Maar Schijfremmen zijn beter, dus functioneel is de Dinsdag inderdaad iets beter.

Maar de zit van de Razer is wel een voordeel als je daar van houdt.

[...]

De Cityzen is geen slechte fiets... maar er zijn een aantal design keuzes gemaakt die ik typisch modern Gazelle en dus dom vindt. Spaakpatroon en kettingspanner... ik wordt er niet blij van.

...

Dan nog wat dingen ie voor mij zwaar wegen: Frame van de Razer is nog stijver (fijn als je zoals wij veel meesleurt), voorkeur voor Yamaha ipv Bosch, mogelijkheden tot lowriders... als je een vaste vork hebt in zo'n fiets, waarom dan geen nokken?

Het is onzin om de Cityzen te bestempelen als rot fiets, maar ik vind de Dinsdag dan direct een veel logischer keuze. En de Razer heeft het "rausen"gehalte wat mij wel bevalt.
Wat er dan nog over blijft is het meer sportieve uiterlijk van de CityZen. Want dat hebben de Dinsdag en de Razer eigenlijk beide niet.

En wat bedoel je precies met het "rausen" gehalte? :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Richard-- schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:31:
Dus de keuze is niet alleen maar simpel 250W of 500W daar komt veel meer bij kijken.
De 500W motor begrenzen in de software heeft ook geen zin het blijft een 500W motor met alle verplichtingen die daar bij horen.
Bij elke vorm van trapondersteuning zit de begrenzing in de controller. Elektromotoren hebben niet echt een gespecificeerd maximum vermogen, alleen een thermisch profiel. Een "250W" naafmotor trekt bijvoorbeeld makkelijk 500+W als de controller niet zou ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
APBaguette schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:12:
[...]

Bij elke vorm van trapondersteuning zit de begrenzing in de controller. Elektromotoren hebben niet echt een gespecificeerd maximum vermogen, alleen een thermisch profiel. Een "250W" naafmotor trekt bijvoorbeeld makkelijk 500+W als de controller niet zou ingrijpen.
Exact. Het gaat dus uiteindelijk om de sticker die op de motor zit een eventueel de topsnelheid dure hij haalt mochten ze hem op de rollerbank zetten. In Zweden verkochten ze ooit de BBS02 750w met een 250w EU sticker/gravering/stansing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:31:
[...]
[...]
De wettelijke regels zijn in dit opzicht vrij duidelijk, met meer dan 250 wat mag je niet de openbare weg op tenzij je een type goedkeuring verkrijgt en hem dan met helm,kenteken en verzekering als SP gaat toepassen.

Ik persoonlijk wil geen SP want ik wil zonder gezeur, met plezier lekker overal kunnen fietsen !! Maar voor woon-werk verkeer is een SP natuurlijk ideaal. Maar om die dan zelf te gaan bouwen is toch een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
Opperpanter2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Exact. Het gaat dus uiteindelijk om de sticker die op de motor zit een eventueel de topsnelheid dure hij haalt mochten ze hem op de rollerbank zetten. In Zweden verkochten ze ooit de BBS02 750w met een 250w EU sticker/gravering/stansing
Zolang de max ondersteuningssnelheid niet hoger ligt dan 34km/u lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je problemen krijgt bij een controle, want als een sticker al verplicht is, is die natuurlijk ook makkelijk te vervalsen. En aangezien een 250W BBS01 bij een volle 36V accu al 630W (42V x 15A) vermogen levert zegt een meting op max vermogen ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Zolang de max ondersteuningssnelheid niet hoger ligt dan 34km/u lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je problemen krijgt bij een controle, want als een sticker al verplicht is, is die natuurlijk ook makkelijk te vervalsen. En aangezien een 250W BBS01 bij een volle 36V accu al 630W (42V x 15A) vermogen levert zegt een meting op max vermogen ook niets.
In je berekening bepaalt de accu het vermogen van de motor, ik ben bang dat je iets in de berekening over het hoofd ziet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:25:
[...]

In je berekening bepaalt de accu het vermogen van de motor, ik ben bang dat je iets in de berekening over het hoofd ziet ;).
De accu bepaald ook het max vermogen van de motor als de controller op Ampère is begrenst (15A voor de BBS01). Je voltage zakt namelijk langzaam in gedurende het gebruik van de accu. Mijn 48V accu gaat van 54,6V tot ongeveer 37V. Een Tesla kan met volle accu ook sneller optrekken dan met een bijna lege accu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb de Dinsag aan de tand kunnen voelen!

Helaas het damesmodel met het stuur te hoog en te veel naar me toe, maar toch.

1. zo hoog afgesteld zit je erg rechtop. Hij rijdt zeker beter dan de Stream. Nadeel tov de Razer is dat die nog stabbieler op de weg ligt (komt door de extra druk op de voorkant). Door de pen te laten zakken en de voorbouw recht af te stelen zal hij zeker stabieler worden.

Op het eerste gezicht(touwtje erlangs getrokken) is de dames Razer qua afmetingen niet langer of lager, dus de zit kan je wel benaderen. Maar de vork van de Dinsdag is steiler, dus zo absurd recht-doorgaand als de Razer zal hij niet worden. Niet dat dat een ramp is, de Dinsdag was prima stabiel (losse handen test!).

De heren Razer is wel degelijk langer en lager dan het damesmodel van de zelfde maat en is ook lager dan de heren Dinsdag.

2. De remmen <3

Ga na dat ze NIET waren ingeremd, ik was de eerste berijder! Ik kon ze vol inrammen.. zeer goed doseerbaar, geen blokkerende wielen. Wat een verbetering t.o.v. Magura HS11 !!

3. De Razer is nog net ff wat stijver door de idioot grote onderbuis. Gecombineerd et het stabiele weggedrag maakt dat de Razer beter geschikt voor echt zware lasten.
Martiveen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:41:
[...]
Wat er dan nog over blijft is het meer sportieve uiterlijk van de CityZen. Want dat hebben de Dinsdag en de Razer eigenlijk beide niet.
Aggressief afgesteld ziet de Razer er heel erg sportief uit :? Toegegeven, po de Batavus promo fotos staat het stuur tien centimeter te hoog

Zeker bij de heren ziet de Razer er in mijn ogen stoerder uit door de rechte lage lijnen en de flitsende kleuren(al is het blauw minder wild dan het neongroen van de eerdere generaties).

[ Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 05-07-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
roffeltjes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:25:
Ik heb de Dinsag aan de tand kunnen voelen!
[...]
Aggressief afgesteld ziet de Razer er heel erg sportief uit :? Toegegeven, po de Batavus promo fotos staat het stuur tien centimeter te hoog

Zeker bij de heren ziet de Razer er in mijn ogen stoerder uit door de rechte lage lijnen en de flitsende kleuren(al is het blauw minder wild dan het neongroen van de eerdere generaties).
Ga dan binnenkort toch maar eens een dinsdag proberen. Snap alleen het prijsverschil niet tov de Razer. Scheelt op de advies prijs 300 euro terwijl en een betere? alfine naaf in zit.

Reden voor het proberen van de dinsdag zijn de schijfremmen in plaats van de velgrem op de Razer. Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Martiveen op 05-07-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
- Alfine is vooral een duurdere naaf, nauwelijks beter. In feite zijn ze hetzelfde (aldus de parts list en reacties van iemand van het Shimano Service centrum). De Alfine is iets betere afgedicht en een stuk duurder (kleiner volume, dus schaarser?).
- Draaischakelaar is ook goedkoper dan de rapidfire triggers. Ik vind allebei trouwens prima fietsen.
- De Magura HS11 remmen zijn een stuk duurder dan de Shimano Schijfremmen.

Er is op de Dinsdag duidelijk iets scherper ingekocht, prijs zou niet al te ver uit elkaar horen te liggen (al is het dus wel logisch dat hij goedkoper is).

Maare... ga je voor een heren of dames model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Als ik ervoor zou gaan dan zou het een heren model zijn. Vind ikzelf iets mooier en voor mijn gevoel hoort t ook zo ;) Of heeft het dames model een voordeel dat het heren model niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Zolang de max ondersteuningssnelheid niet hoger ligt dan 34km/u lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je problemen krijgt bij een controle.
Die 34km/u gaat over snorfietsen. Een gewone pedelec is geen snorfiets. Heeft ook geen blauw plaatje.
Neemt niet weg dat de kans op problemen zeer klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Opperpanter2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:06:
[...]

Die 34km/u gaat over snorfietsen. Een gewone pedelec is geen snorfiets. Heeft ook geen blauw plaatje.
Volgens mij is de wetgeving op dit punt onlangs veranderd: https://www.anwb.nl/fiets...tsen/regels-speed-pedelec

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Martiveen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:32:
Als ik ervoor zou gaan dan zou het een heren model zijn. Vind ikzelf iets mooier en voor mijn gevoel hoort t ook zo ;) Of heeft het dames model een voordeel dat het heren model niet heeft?
Herenmodel is stijver en bij de meeste merken meestal ook iets langer/lager.

Damesmodel heeft natuurlijk een prettige lage instap (Wel fijn als je kindezitjes monteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Opperpanter2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:06:
[...]

Ik verwacht dat men bij controle de 25km/u van een snorfiets op dezelfde manier moet corrigeren als de 25km/u van een elektrische fiets. Zie de grijze tabel onder punt C4 voor een betrouwbare bron: https://webapps.politieac...k/rollenbank#boekdeel-547 Die regeling is vervallen even zoeken naar de nieuwe.
Misschien dat de politieacademie up to date is: https://webapps.politieac...k/rollenbank#boekdeel-547
Moet je er wel 100% zeker van zijn dat je km-teller juist is :P.

[ Voor 18% gewijzigd door doek55 op 05-07-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:34:
[...]

De accu bepaald ook het max vermogen van de motor als de controller op Ampère is begrenst (15A voor de BBS01). Je voltage zakt namelijk langzaam in gedurende het gebruik van de accu. Mijn 48V accu gaat van 54,6V tot ongeveer 37V. Een Tesla kan met volle accu ook sneller optrekken dan met een bijna lege accu ;).
En als de accu nu 10 Amp zou zijn, is dan het vermogen van de motor 36x10=360 watt? Wat vreemd dan dat mijn ampere meter bij volle belasting toch 18 ampere aanwijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:22:
[...]

En als de accu nu 10 Amp zou zijn, is dan het vermogen van de motor 36x10=360 watt? Wat vreemd dan dat mijn ampere meter bij volle belasting toch 18 ampere aanwijst.
Hier haal je Ah en A door elkaar. De accu heeft een capaciteit van 10Ah, maar kan waarschijnlijk veel meer A leveren. Die van mij is 17,5Ah en kan kortstondig 50A leveren en langere tijd 30A, maar de BBS02 kan maximaal 25A vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Zoals belooft het resultaat van de Bafang 48v/500w ombouw:
Afbeeldingslocatie: https://ahz5mw-ch3302.files.1drv.com/y4mVMkqZqrgtVdZ90kEP9trct613PISHyN7Dp2jRNpEL6CXJjbH7Y5id4pkLbNZJoRremVaW6yfSwE-mKJs1VXuezX477U0aeuTumg6giwq2LhUeob-3cJqGD-ibEoBec5IZQVngMsNvOvbm-XCaB5ynZ57F_EXHOTLcqW9vx3UAM4R0vgU16s6lLKytnYZNOGfIHhrV0R_MVU_GMx18kgpqw?width=1024&height=768&cropmode=none
De ombouw bevalt super! Motor is muisstil en ik gebruik de default waardes van de Bafang controller. Alles lijkt al goed te staan volgens de instellingen hier: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/.

Wat mij opvalt is dat op electricbike-blog.com wordt aangegeven dat de speed limit welke je kan instellen bij de afzonderlijke (9) PAS levels is gebaseerd op de RPM van de Bafang. Alleen lijkt het bij mij erop dat de weg snelheid wordt gebruikt. Als ik hem bijvoorbeeld in PAS 1 zet en dan van de 1e naar de 8e versnelling schakel blijft de topsnelheid waarbij de Bafang ondersteund gelijk, naar mijn idee zou met een RPM gebaseerde snelheid er verschil in weg snelheid moeten zijn tussen de versnellingen. Wellicht kan iemand dit verklaren of mij corrigeren als ik er naast zit.

Gisteren zo'n 25 km gefietst met redelijk veel ondersteuning en de accu is pas op 97%, tevens nog de schakelsensor besteld (knijp nu even de rem in).

Ben tot nu toe erg onder de indruk van de ombouw en nogmaals iedereen bedankt voor de input.

[ Voor 15% gewijzigd door Flash3d op 19-07-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Volgens mij is de wetgeving op dit punt onlangs veranderd: https://www.anwb.nl/fiets...tsen/regels-speed-pedelec
Dat gaat over speed pedelecs, de snelle dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Flash3d schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:18:
[afbeelding]

De ombouw bevalt super! Motor is muisstil en ik gebruik de default waardes van de Bafang controller. Alles lijkt al goed te staan volgens de instellingen hier: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/.

Wat mij opvalt is dat op electricbike-blog.com wordt aangegeven dat de speed limit welke je kan instellen bij de afzonderlijke (9) PAS levels is gebaseerd op de RPM van de Bafang. Alleen lijkt het bij mij erop dat de weg snelheid wordt gebruikt. Als ik hem bijvoorbeeld in PAS 1 zet en dan van de 1e naar de 8e versnelling schakel blijft de topsnelheid waarbij de Bafang ondersteund gelijk, naar mijn idee zou met een RPM gebaseerde snelheid er verschil in weg snelheid moeten zijn tussen de versnellingen. Wellicht kan iemand dit verklaren of mij corrigeren als ik er naast zit.

Gisteren zo'n 25 km gefietst met redelijk veel ondersteuning en de accu is pas op 97%, tevens nog de schakelsensor besteld (knijp nu even de rem in).

Ben tot nu toe erg onder de indruk van de ombouw en nogmaals iedereen bedankt voor de input.
Mooi gedaan hoor. Tot wat voor snelheid ondersteund deze nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
zonnefreak schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:59:
[...]

Mooi gedaan hoor. Tot wat voor snelheid ondersteund deze nou?
Met meetrappen (PAS) heb ik hem op max 30 kmh ingesteld en met de throttle gaat ie naar de 40kmh, zonder te trappen.

Net nog even zitten testen, in PAS modus houd ie per stand (1 tot 9) een maximale weg snelheid aan en met de throttle doet ie een maximale (per stand) stroomsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:18:
[afbeelding]

De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:15:
[...]

De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.
Als ik hem op PAS 1 zet stopt de ondersteuning bij bijvoorbeeld 10 km/u (weet niet de exacte snelheid), ongeacht in welke versnelling.
Zodra ik de throttle gebruik is de snelheid in PAS 1 wel afhankelijk van de versnelling.

Wellicht interessant om de firmware/software instellingen/versies eens te vergelijken.
Zal volgende keer screenshots maken van de firmware schermen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flash3d op 05-07-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:39:
[...]

Als ik hem op PAS 1 zet stopt de ondersteuning bij bijvoorbeeld 10 km/u (weet niet de exacte snelheid), ongeacht in welke versnelling.
Zodra ik de throttle gebruik is de snelheid in PAS 1 wel afhankelijk van de versnelling.

Wellicht interessant om de firmware/software instellingen/versies eens te vergelijken.
Zal volgende keer screenshots maken van de firmware schermen.
Dit is de inhoud van mijn .EL bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[Basic]
LBP=38
LC=20
ALC0=1
ALC1=0
ALC2=10
ALC3=20
ALC4=35
ALC5=55
ALC6=1
ALC7=75
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=1
ALBP1=0
ALBP2=100
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=1
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=0
SC=15
SDN=4
TS=12
CD=8
SD=0
KC=100
[Throttle Handle]
SV=11
EV=42
MODE=1
DA=10
SL=0
SC=10

Mijn PAS instellingen zijn wat bijzonder:
PAS 0: Alleen gashendel
PAS 1: Niets, voor de veiligheid
PAS 6: Alleen gashendel
Overige PAS: percentage tov maximum vermogen, geen cadans limiet
Ik fiets woon-werk voornamelijk in PAS 6, 7 en 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Dank, ik zal die van mij ook posten (staat op mijn laptop, doe ik van het weekend) . Zie dat je limit current op 20 ampère hebt staan, heb jij de 750 watt Bafang?

Had trouwens een soortgelijke aanpassing gedaan in mijn configuratie met vermogen stappen van 11% en snelheid allemaal op 100% maar had daar een minder fijn gevoel bij. Voelde zelfs al bij 22% vermogen alsof de fiets blijft versnellen (wat klopt met de 100% snelheid instelling).

Met de af fabriek instelling voelt het beter, ik fiets dan net rond de maximale PAS stand snelheid en als ik iets inkak dan krijg ik een subtiel duwtje.

Wil nog wel wat experimenteren met de 100% snelheid dus zal je gegevens vergelijken met die van mij.

Oja, wat is het nut van de throttle PAS standen (waarde 1 en 1)? Heb je daar het volledige bereik van de throttle?

En gebruik je de standaard meegeleverde throttle of heb je een compleet handvat?
Ik heb de handvat versie nog bijbesteld, lijkt me wat fijner.

En nu naar bed! :P

[ Voor 91% gewijzigd door Flash3d op 06-07-2017 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:12:
Dank, ik zal die van mij ook posten (staat op mijn laptop, doe ik van het weekend) . Zie dat je limit current op 20 ampère hebt staan, heb jij de 750 watt Bafang?

Had trouwens een soortgelijke aanpassing gedaan in mijn configuratie met vermogen stappen van 11% en snelheid allemaal op 100% maar had daar een minder fijn gevoel bij. Voelde zelfs al bij 22% vermogen alsof de fiets blijft versnellen (wat klopt met de 100% snelheid instelling).

Met de af fabriek instelling voelt het beter, ik fiets dan net rond de maximale PAS stand snelheid en als ik iets inkak dan krijg ik een subtiel duwtje.

Wil nog wel wat experimenteren met de 100% snelheid dus zal je gegevens vergelijken met die van mij.

Oja, wat is het nut van de throttle PAS standen (waarde 1 en 1)? Heb je daar het volledige bereik van de throttle?

En gebruik je de standaard meegeleverde throttle of heb je een compleet handvat?
Ik heb de handvat versie nog bijbesteld, lijkt me wat fijner.

En nu naar bed! :P
Ik heb de 750W versie (max 25A), met standaard thumb throttle. De PAS instellingen zijn erg persoonlijk en afhankelijk van fiets en route. Waarde 1 en 1 is inderdaad volledig bereik van de throttle en geen PAS, makkelijk voor in de stad als je vaak moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:15:
[...]De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.
Zo heb ik m ook. Limit Speed op 100% en Current Limit op 10% per stap. Verder staat de throttle op current i.p.v. speed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Hier haal je Ah en A door elkaar. De accu heeft een capaciteit van 10Ah, maar kan waarschijnlijk veel meer A leveren. Die van mij is 17,5Ah en kan kortstondig 50A leveren en langere tijd 30A, maar de BBS02 kan maximaal 25A vragen.
Blijf ik toch nadenken over je eerdere bericht:
En aangezien een 250W BBS01 bij een volle 36V accu al 630W (42V x 15A) vermogen levert zegt een meting op max vermogen ook niets.
Mijn LFP accu levert vol geen 42 maar 44.4 volt en hij is 10A(h), volgens jouw berekening zou de motor dan max 444 watt vermogen leveren. Terwijl mijn Ampere meter 18 Amp aanwijst. (18x44.4=799.2 Watt).
Wat ik wil opmerken is dat je het vermogen op deze manier niet kunt bepalen, de motor is immers 250 Watt.

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 06-07-2017 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:55
racinfo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:51:
[...]

Blijf ik toch nadenken over je eerdere bericht:

[...]

Mijn LFP accu levert vol geen 42 maar 44.4 volt en hij is 10A(h), volgens jouw berekening zou de motor dan max 444 watt vermogen leveren. Terwijl mijn Ampere meter 18 Amp aanwijst. (18x44.4=799.2 Watt).
Wat ik wil opmerken is dat je het vermogen op deze manier niet kunt bepalen, de motor is immers 250 Watt.
Je haalt dingen door elkaar heen.

Capaciteit van een accu is uitgedrukt in Ah. Hoeveel A de accu kan leveren in een uur. Dus jouw 10Ah accu kan een uur 10A leveren en dan is hij leeg.
De accu kan meer A leveren, maar bijvoorbeeld met 20A is hij met een half uur leeg. En waarschijnlijk eerder omdat je een gedeelte van je A verliest aan warmte. Dit is de weerstand van de accu, en dat is wat hoger wordt naarmate de accu ouder wordt.

Motor waarde van 250watt is ook een continu waardering, bij 250w oververhit hij niet. Maar je kan er wel meer watts in drukken. Dan wordt de motor warm, op een gegeven moment zo warm dat hij doorbrandt.

Als je het ondersteunings niveau van je fiets dan ook vastzet op 250w zal het aantal A dat uit de accu komt altijd 250/huidig accu voltage zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 06-07-2017 12:24 . Reden: Spel/stijlfauton ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

[RANT]

Zouden alle ebikers die mij inhalen dit in het vervolg met meer dan 2cm afstand willen doen?
Het is echt een opvallende trend: Scooters gaan ruim om me heen, ebikers halen me altijd vlak langs me in, schrik me soms dood. En het is helaas geen uitzondering.

Het percentage ebikers valt me echt elke keer weer op, op mijn woon-werk route schat ik dat zeker zo'n 70% van de fietsers een ebike heeft en alhoewel iedereen altijd op snorscooters loopt af te geven omdat ze altijd harder dan 25km/u rijden.... de gemiddelde ebike rijdt ook vaak een stuk sneller en sommige zijn duidelijk ver opgevoerd en rijden ver boven de 35km/u zonder gele plaat.

Kwestie van tijd voor hier ook maatregelen tegen genomen gaan worden.

[/RANT]

Moest me even van het hart

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 06-07-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:00:
[...]

Je haalt dingen door elkaar heen.

Capaciteit van een accu is uitgedrukt in Ah. Hoeveel A de accu kan leveren in een uur. Dus jouw 10Ah accu kan een uur 10A leveren en dan is hij leeg.
De accu kan meer A leveren, maar bijvoorbeeld met 20A is hij met een half uur leeg. En waarschijnlijk eerder omdat je een gedeelte van je A verliest aan warmte. Dit is de weerstand van de accu, en dat is wat hoger wordt naarmate de accu ouder wordt.

Motor waarde van 250watt is ook een continu waardering, bij 250w oververhit hij niet. Maar je kan er wel meer watts in drukken. Dan wordt de motor warm, op een gegeven moment zo warm dat hij doorbrandt.

Als je het ondersteunings niveau van je fiets dan ook vastzet op 250w zal het aantal A dat uit de accu komt altijd 250/huidig accu voltage zijn.
Dank Torched, duidelijk. Ik vond het al zo gek dat mijn motor van 250 watt plots bijna 800 watt levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dit zijn mijn huidige instellingen :
[Basic]
LBP=30
LC=18
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=26
ALBP2=35
ALBP3=44
ALBP4=75
ALBP5=90
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=8
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=39
MODE=1
DA=0
SL=0
SC=10

Mijn PAS instellingen heb ik zo staan (1 t/m 5) dat ik verschillende fiets-snelheden kan instellen (in combinatie met de trapcadans) omdat ik 9 van de 10 keer niet overal full speed doorheen wil vliegen.
De getoonde waarden wijken daarom niet of weinig af van de fabrieksinstellingen behalve dan die boven stand 5 a 100% alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Metro2002 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:26:

Zouden alle ebikers die mij inhalen dit in het vervolg met meer dan 2cm afstand willen doen?
Het is echt een opvallende trend: Scooters gaan ruim om me heen, ebikers halen me altijd vlak langs me in, schrik me soms dood. En het is helaas geen uitzondering.

Moest me even van het hart
Ik ben er niet zo-eentje, ik bel van te voren en neem zoveel mogelijk afstand.

Toch denk ik dat het gebrek aan geluid het schrikeffect vergroot.
(al ontken ik niet je observatie dat e-bikers extra close-inhalen)

Je moet ze de kost geven, de fietsers die mij niet horen bellen.
Ik ging vanochtend ook een 35km/u rijdende E-bike voorbij met mijn Speed-pedelec.
Dat was geen Speed-pedelec zonder kenteken. (want die rijden er nu ook. 8) )

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 06-07-2017 15:05 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Dank Torched, duidelijk. Ik vond het al zo gek dat mijn motor van 250 watt plots bijna 800 watt levert.
Je kunt echter W niet instellen bij Bafang, alleen A (current) kun je begrenzen en die heb je op 18A staan waardoor je BBS01 in PAS9 dus 44V x 18A = 792W vermogen heeft. Je kunt de weergave van je Luna display (P850C / DPC-14) instellen op W ipv A dan kun je zien hoeveel vermogen (W) er wordt geleverd. Achter POW in onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://electricfatbike.files.wordpress.com/2016/04/img_1564__72996-1460247724-1280-1280.jpg?w=200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Heb van een FM groene batavus razer aangeboden gekregen. 700km gelopen en 1,5 jaar in bezit geweest. En dit voor 1300 euro incl 2 service beurten. Lijkt mij een goede prijs.

Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
@Metro2002 de gemiddelde fietser neemt vaak het hele pad in beslag en als je dan net inhaalt gaat die persoon nog meer richting midden/over midden van de weg.
Dan word ruim inhalen wel heel lastig kan ik vertellen.
Om maar niet te hebben over de 2 naast elkaar fietsers die maken er ook vaak een potje van.
En nee geen speed bike maar een gewone 25km waarmee ik zo rond de 20/23 fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Zoals belooft mijn af fabriek instellingen van de 48v/500watt Bafang:

[Basic]
LBP=41
LC=18
ALC0=0
ALC1=52
ALC2=58
ALC3=64
ALC4=70
ALC5=76
ALC6=82
ALC7=88
ALC8=94
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=36
ALBP2=44
ALBP3=52
ALBP4=60
ALBP5=68
ALBP6=76
ALBP7=84
ALBP8=92
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=0
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=0
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=1
DA=0
SL=26
SC=10

Snap alleen de SL waarde (26) onder throttle niet, want in de Penoff flash app staat ie gewoon op 40 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

SL = Speed Limited, vast ingestelde waarde voor de max snelheid, bij jou dus 26 km/h. Maar je kunt natuurlijk de waarde wat groter nemen, tot max 40 (km/h).
Zet je er 0 achter dan regel je de max snelheid op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

Roos79 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:10:
@Metro2002 de gemiddelde fietser neemt vaak het hele pad in beslag en als je dan net inhaalt gaat die persoon nog meer richting midden/over midden van de weg.
Dan word ruim inhalen wel heel lastig kan ik vertellen.
Om maar niet te hebben over de 2 naast elkaar fietsers die maken er ook vaak een potje van.
En nee geen speed bike maar een gewone 25km waarmee ik zo rond de 20/23 fiets.
Ik heb het over fietspaden van 3-4 meter breed met 2 rijstroken. Scooters (die nog breder zijn) kunnen het wel dus waarom ebikers er vaak zo'n moeite mee schijnen te hebben weet ik niet :+

En als jij 20-23 rijdt dan heb ik van jou sowieso geen last want dan haal je mij niet in aangezien ik ook die snelheid fiets. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 06-07-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:25:
SL = Speed Limited, vast ingestelde waarde voor de max snelheid, bij jou dus 26 km/h. Maar je kunt natuurlijk de waarde wat groter nemen, tot max 40 (km/h).
Zet je er 0 achter dan regel je de max snelheid op het display.
Vreemde is dat als ik hem uitlees in de App van penoff dat ie op 40 staat en momenteel gaat de fiets ook tot de 40 met de throttle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Op mijn Votani M1 zit een hub motor van TDCM (TDCM HCD3 C14-0100211, 36V 350W). Een tijd terug heb ik gelezen op de website van TDCM onder services (maar die pagina bestaat niet meer http://www.tdcm-motor.com/services/) dat:

"To offer the highest level of service, we can provide OEM customers with customizable service software where applicable which enables dealers,importers, and manufacturers to monitor and interface with all key electrical functions of the vehicle."

Ik heb zelf de service software niet online kunnen vinden, maar nu ik al die Bafang aanpassingen weer voorbij zie komen, vraag ik het toch maar:
Heeft iemand toevallig toegang tot deze software? Ik zou graag ook eens spelen met instellingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Vreemde is dat als ik hem uitlees in de App van penoff dat ie op 40 staat en momenteel gaat de fiets ook tot de 40 met de throttle.
Vreemd, wat staat er in "Pedal Assist" vermeld bij SL? Mogelijk staat hij daar op ''by display command''

En als je de controller software van Fietsunie gebruikt, wat geeft die dan aan bij Throttle (SL) ?
Ik heb deze controller software zojuist op dropbox erbij gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Gisteren is mijn BMS hardware van mijn LFP accu defect geraakt, bij aansluiten van de lader knalt meteen de zekering eruit. Ik vermoed daarom dat de BMS defect is geraakt. Jammer maar hij was intussen al 3 jaar oud en ik heb deze accu zelf 2ehands voor een prikkie op MP gekocht. Met 3 jaar gebruik en 7000 km heb ik niet te klagen.

De zadeltas (met accu) aan mijn zadel wordt dus eerdaags vervangen door een frame accu. Ik heb wel meteen een zwaarder model a 468 watt ipv de 360 watt eerder aangeschaft.
Voor een wat langere actieradius dan de eerdere 45 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Ik ben de Bafang motor aan het monteren maar hou 2 draadje met hele kleine stekkertjes over bij de motor ?
Weet iemand waar die voor zijn ?
https://goo.gl/photos/j76f7wSuZM2bm4R5A

[ Voor 6% gewijzigd door Richard-- op 07-07-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Richard-- schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:10:
Ik ben de Bafang motor aan het monteren maar hou 2 draadje met hele kleine stekkertjes over bij de motor ?
Hmz, misschien hoort daar nog een stekker aan te zitten? Nu zie je soms motoren voorbij komen met koplamp aansluiting. Wellicht is dat dit kabeltje zonder stekker. Als je de hoofdzaken aangesloten hebt is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Hmz, misschien hoort daar nog een stekker aan te zitten? Nu zie je soms motoren voorbij komen met koplamp aansluiting. Wellicht is dat dit kabeltje zonder stekker. Als je de hoofdzaken aangesloten hebt is het prima.
Ik hou geen stekkers over.
koplamp zou kunnen ja,straks maar ff meten of daar 36v op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Richard-- schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:10:
Heb ik ook, dat zou de koplamp moeten zijn. Via de C965-display is deze aan en uit te schakelen door de +knop even ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Pevano schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Heb ik ook, dat zou de koplamp moeten zijn. Via de C965-display is deze aan en uit te schakelen door de +knop even ingedrukt te houden.
Het is inderdaad te schakelen door de + knop even in te houden.
Ik heb het net gemeten en er staat 6v op,helaas heb ik een 36v koplamp .

Heb nog een stekker over :) is ook een kort stukje maar met een gele aansluiting.
Is die voor een torque sensor
https://goo.gl/photos/bbrB1bZLSN83vENN8

[ Voor 17% gewijzigd door Richard-- op 07-07-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:55
Richard-- schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:19:
[...]

Het is inderdaad te schakelen door de + knop even in te houden.
Ik heb het net gemeten en er staat 6v op,helaas heb ik een 36v koplamp .

Heb nog een stekker over :) is ook een kort stukje maar met een gele aansluiting.
Is die voor een torque sensor
https://goo.gl/photos/bbrB1bZLSN83vENN8
Nee, kan je een schakelsensor op aansluiten bij de derailleur of de naaf.
Heb je hem niet bij het stuur zitten waar je hem ziet.

En die 6v is gebruikelijk voor de meeste fietslichten, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:57:
Gisteren is mijn BMS hardware van mijn LFP accu defect geraakt, bij aansluiten van de lader knalt meteen de zekering eruit. Ik vermoed daarom dat de BMS defect is geraakt. Jammer maar hij was intussen al 3 jaar oud en ik heb deze accu zelf 2ehands voor een prikkie op MP gekocht. Met 3 jaar gebruik en 7000 km heb ik niet te klagen.

De zadeltas (met accu) aan mijn zadel wordt dus eerdaags vervangen door een frame accu. Ik heb wel meteen een zwaarder model a 468 watt ipv de 360 watt eerder aangeschaft.
Voor een wat langere actieradius dan de eerdere 45 km.
Is het bms niet te vervangen? Of te verwijderen? Beetje zonde van die lfp cellen, die koop je juist omdat ze lang (qua tijd) mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
[quote]Torched schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:09:
[...]

Nee, kan je een schakelsensor op aansluiten bij de derailleur of de naaf.
Heb je hem niet bij het stuur zitten waar je hem ziet.

En die 6v is gebruikelijk voor de meeste fietslichten, vandaar.
[/quote

Die schakelsensor heb ik niet dus die blijft loos.
en nu op zoek naar een 6v led koplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:18:
[...]
Is het bms niet te vervangen? Of te verwijderen? Beetje zonde van die lfp cellen, die koop je juist omdat ze lang (qua tijd) mee gaan.
Dat zal ongetwijfeld kunnen maar die moet dan uit China komen en incl verz kst excl invoer en btw komt de prijs al aardig dicht bij de 125 euro, terwijl ik 3 jaar terug 240 betaalde.
Als de accu zelf nu nog echt 100% zou zijn geweest: nee dus want na het laden zakte na de 1e honderden meters de spanning al onder de 40 volt, terwijl die eerder, bij aankoop nog 44 volt bleef. Niet dat het nu erg veel op de kracht en actieradius was te bemerken, die was nog altijd circa 44 km op een volle lading.

Dus dagtochtjes van max 22 km weg om ook nog terug te kunnen keren, en juist daarom ga ik nu voor een 13 Ah accu, weliswaar een gewone LG Lithium (wel met de 2600 mAh 10A cellen). Voordeel hiervan is dat mijn voltmeter op display ook eindelijk goed gaat werken wat bij de LFP niet het geval was; die zakte op een gegeven moment wel maar dan kon je geen 2 km meer halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Dat zal ongetwijfeld kunnen maar die moeten dan uit China komen en incl verz kst excl invoer en btw komt de prijs al aardig dicht bij de 125 euro, terwijl ik 3 jaar terug 240 betaalde.
Als de accu zelf nu nog echt 100% zou zijn geweest: nee dus want na het laden zakte na de 1e honderden meters de spanning al onder de 40 volt, terwijl die eerder, bij aankoop nog 44 volt bleef. Niet dat het nu erg veel op de kracht en actieradius was te bemerken, die was nog altijd circa 44 km op een volle lading.

Dus dagtochtjes van max 22 km weg om ook nog terug te kunnen keren, en juist daarom ga ik nu voor een 13 Ah accu, weliswaar een gewone LG Lithium (wel met de 2600 mAh 10A cellen). Voordeel hiervan is dat mijn voltmeter op display ook eindelijk goed gaat werken wat bij de LFP niet het geval was; die zakte op een gegeven moment wel maar dan kon je geen 2 km meer halen ;)
Klinkt inderdaad alsof 1 of meerdere cellen ook niet helemaal meer goed is. Kan ook onbalans zijn. Ik had met mijn LFP accu hetzelfde. Ondanks het BMS grote onbalans. Heb die handmatig gecorrigeerd waardoor het bereik daarna weer 100% was. Was wel pas na 500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik vermoed ook zo iets ofschoon bij uitbalanceren 10 leds goed functioneerden en na het laden allemaal branden.

Ik heb er vrede mee, de zadeltas was uiteindelijk een erfenis van de vorige Peugeot fiets met voorwielmotor en die heb ik toegepast op de MTB omdat ik hem toch al had. De constructie was best mooi maar had als groot nadeel dat ik de accu ''swinters niet naar binnen kon halen om hem boven het vriespunt te bewaren, wellicht heeft hem dat ook geen goed gedaan.

[ Voor 68% gewijzigd door racinfo op 07-07-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Dat zal ongetwijfeld kunnen maar die moet dan uit China komen en incl verz kst excl invoer en btw komt de prijs al aardig dicht bij de 125 euro, terwijl ik 3 jaar terug 240 betaalde.

Een simpele BMS is niet zo duur:

https://bmsbattery.com/bm...tery-case-07-bms-pcm.html

Misschien even meten wat de voltage zijn van de afzonderlijke batterij stringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:05:
[...]

Een simpele BMS is niet zo duur:

https://bmsbattery.com/bm...tery-case-07-bms-pcm.html

Misschien even meten wat de voltage zijn van de afzonderlijke batterij stringen?
Hoewel electronica 30 jaar mijn vak is geweest sta ik nu niet echt meer te springen om zelf een BMS te vervangen op een kompleet ingesealde accu, zie: http://www.pingbattery.co...ium-phosphate-iron/Detail.
Ook om de al eerder genoemde redenen dan toch liever een nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:36:
[...]

Hoewel electronica 30 jaar mijn vak is geweest sta ik nu niet echt meer te springen om zelf een BMS te vervangen op een kompleet ingesealde accu, zie: http://www.pingbattery.co...ium-phosphate-iron/Detail.
Juist leuk beetje knutselen ;)

Net bevestiging dat de BBS01B is verstuurd. Kan niet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:40:
[...]

Juist leuk beetje knutselen ;)

Net bevestiging dat de BBS01B is verstuurd. Kan niet wachten...
Op jongere leeftijd had ik je volkomen gelijk gegeven ;) maar leuk dat je motor onderweg is !!
Ik wens je alvast veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:36:
[...]

Misschien kun je hem doneren aan een liefhebber of mede-tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:50:
[...]

Vreemd, wat staat er in "Pedal Assist" vermeld bij SL? Mogelijk staat hij daar op ''by display command''

En als je de controller software van Fietsunie gebruikt, wat geeft die dan aan bij Throttle (SL) ?
Ik heb deze controller software zojuist op dropbox erbij gezet!
Toch weer wat aangepast en ik denk dat de volgende settings toch beter zijn, combo van jou, doek en nog wat op internet gevonden https://endless-sphere.co...t=58780&start=425#p942716:

[Basic]
LBP=41
LC=18
ALC0=1
ALC1=0
ALC2=10
ALC3=20
ALC4=35
ALC5=45
ALC6=55
ALC7=75
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=1
ALBP1=0
ALBP2=100
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=4
SD=0
KC=100
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=1
DA=10
SL=26
SC=10

Stand 0 alleen throttle
Stand 1 alles uit (voor de veiligheid idd)
stand 2-9 current oplopend en snelheid op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
Flash3d schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Toch weer wat aangepast en ik denk dat de volgende settings toch beter zijn, combo van jou, doek en nog wat op internet gevonden https://endless-sphere.co...t=58780&start=425#p942716:

KC=100
Trek je de accu niet snel leeg / fietst het prettig met de keep current op 100% ? Er is dan toch geen afbouw in de ondersteuning naarmate je trapfrequentie hoger wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Volgens bovenstaande link op endless sphere moet hij juist op 100% staan. Net even getest en op stand 3 ging het eigenlijk al lekker. Zag hem ongeveer op 80watt staan en boven de 30 km/u (mijn ingestelde max op display) gaat ie terug naar 0 watt.

Met de oude instellingen moest ik veel meer switchen tussen de pas waardes en schoot ie gerust naar 400 watt.
Moet het even aankijken, nog weinig gefietst met de nieuwe instellingen maar voelt beter zo.

Update: zie idd Kepler settings op 60% staan in de hackers guide.
Update 2: Maar doek heeft hem bijvoorbeeld ook op 100% staan, vraag me ook af hoeveel nut dit heeft bij een PAS snelheid van 100%.

[ Voor 20% gewijzigd door Flash3d op 07-07-2017 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pevano
Flash3d schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:00:
Volgens bovenstaande link op endless sphere moet hij juist op 100% staan. Net even getest en op stand 3 ging het eigenlijk al lekker. Zag hem ongeveer op 80watt staan en boven de 30 km/u (mijn ingestelde max op display) gaat ie terug naar 0 watt.

Met de oude instellingen moest ik veel meer switchen tussen de pas waardes en schoot ie gerust naar 400 watt.
Moet het even aankijken, nog weinig gefietst met de nieuwe instellingen maar voelt beter zo.

Update: zie idd Kepler settings op 60% staan in de hackers guide.
Update 2: Maar doek heeft hem bijvoorbeeld ook op 100% staan, vraag me ook af hoeveel nut dit heeft bij een PAS snelheid van 100%.
Ik snap sowieso niet waarom iemand de snelheid bij elke PAS op 100% zet, wat valt er dan nog te kiezen ? Ik ben zelf trouwens niet aan het programmeren en vind de verschillende snelheden wel prettig, je gebruikt de PAS dan eigenlijk om een max snelheid te kiezen die past bij de situatie. Ik gebruik ook eigenlijk maar twee standen : 6 in de stad en 9 buiten de stad (BBS01B), dan heb ik meer tijd over om te genieten van het fietsen zelf. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Pevano schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:44:
[...]

Ik snap sowieso niet waarom iemand de snelheid bij elke PAS op 100% zet, wat valt er dan nog te kiezen ? Ik ben zelf trouwens niet aan het programmeren en vind de verschillende snelheden wel prettig, je gebruikt de PAS dan eigenlijk om een max snelheid te kiezen die past bij de situatie. Ik gebruik ook eigenlijk maar twee standen : 6 in de stad en 9 buiten de stad (BBS01B), dan heb ik meer tijd over om te genieten van het fietsen zelf. Just my 2 cents.
Moet nog even kijken wat prettiger is, met PAS rpm op 100% hoef je niet hele tijd de PAS stand aan te passen. Je hebt dan continue dezelfde ondersteuning. Soort set and forget, meer als een originele elektrische fiets.

Lees dit draadje anders, vanaf pagina 19 veel info over de 100% PAS: https://endless-sphere.co...hp?f=28&t=58780&start=450

[ Voor 12% gewijzigd door Flash3d op 08-07-2017 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:53:
[...]
Misschien kun je hem doneren aan een liefhebber of mede-tweaker :)
Bespeur ik daar enige interesse? Ik zou er geen probleem mee hebben om hem te doneren. Alleen let op, de zekeringhouder is uitgebrand op de 45 volt lader, die moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 23:42:
[...]
Moet nog even kijken wat prettiger is, met PAS rpm op 100% hoef je niet hele tijd de PAS stand aan te passen. Je hebt dan continue dezelfde ondersteuning. Soort set and forget, meer als een originele elektrische fiets.

Lees dit draadje anders, vanaf pagina 19 veel info over de 100% PAS: https://endless-sphere.co...hp?f=28&t=58780&start=450
100% PAS kan funest worden voor je controller 8)7 indien je je fiets versnellingen (en snelheid) niet tijdig op de vereiste situatie aangepast heb.
Daar wordt op tal van forums voor gewaarschuwd.

Ik heb bij de 1e <5 keuze standen bepaalde max sneheden; stand 1 rij ik max 14 km, stand 2 - 20 km, stand 3 25 km , enz. Dan kun je ook door het +/- variabel aanpassen met de diverse versnellingen de snelheid aan elke situatie aan te passen. Zet ik hem op 4 of hoger dan kun je met extra kracht gemakkelijk de top bereiken, bij mij ivm mogelijke rollenbank :'( 34 km max. (op display) instelbaar, zowel Pedal Assist als Throttle.

[ Voor 26% gewijzigd door racinfo op 08-07-2017 06:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 06:00:
[...]

100% PAS kan funest worden voor je controller 8)7 indien je je fiets versnellingen (en snelheid) niet tijdig op de vereiste situatie aangepast heb.
Daar wordt op tal van forums voor gewaarschuwd.
Eens, maar dat probleem heb je ook met de fabrieksinstellingen. Als ik in PAS 9 in mijn 8e versnelling weg rij dan heb ik dat ook. Belangrijkste is om te fietsen zoals je met een normale fiets ook zou doen: juiste versnelling voor de juiste situatie, een vlotte cadans met niet te veel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBlurry
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 09:42
Mijn vriendin en ik zijn al (te) lang op zoek naar een e-bike voor woon-werk en, wie weet, om mee te nemen op vakantie in wellicht wat heuvelachtiger buitenland. Testdagen, proefritten bij het testcentrum van Accell in Ede en bij FM, en vervolgens door het bomen het bos niet meer zien. Vanaf het begin waren we eigenlijk steeds op zoek naar een fiets met middenmotor en vooral de wat krachtiger modellen (met Bosch Performance, ION) bevielen goed..totdat FM ons op een Koga met motor in het achterwiel liet rijden. Dat reed verdorie ook niet slecht..en geruisloos, en gaat dat gejank van die middenmotor ons op een gegeven moment niet irriteren? Twijfels, twijfels..

Anyway, dit zijn momenteel de 5 modellen waar we tussen twijfelen:

- De Koga E-Deluxe, 40Nm naafmotor achter, accu achterop. FM bied deze aan voor 2995 inclusief 600Wh accu. Lijkt me een goede deal, maar 'maar' 40 Nm..

- De Koga E-Tour , 40Nm naafmotor achter, accu op de onderbuis (adviesprijs 3198 + 250 voor 500Wh accu)

- of zijn heel wat duurdere broertje de E-Special met 50Nm naafmotor (3848(!) + 250 voor 500Wh accu).

- De Sparta R20i LTD , 50Nm (zelfde motor als de Koga E-Special?), accu achterop. Omdat het een 'limited' editie is inclusief 600Wh accu voor adviesprijs 2599. Niet zo goed afgemonteerd als de Koga wellicht, maar is dat een prijsverschil van 1400 euro extra voor de Koga waard?

- ..of toch de Sparta M8i LTD met ION middenmotor.. (niet op website, link wijst naar de M7i met een Nexus 7 ipv Nexus 8 ). Ook 2599 met 600Wh accu. Zit lekker, rijdt goed, geen gedoe met derailleur... nadeel: vind 'm spuuglelijk :-(

Zitten er absolute do's of don'ts in dit rijtje en waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Neig nu zelf een beetje naar de Sparta R20i. We moeten zelf kiezen uiteraard, maar alle advies dat ons helpt nu eindelijk de knoop eens door te hakken is meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Alvast excuses voor dit antwoord wat alle kanten opgaat :)

Ion Naaf motoren rijden heel fijn! De enige reden dat ik toch altijd begin om een middenmotor aan te raden is de kwetsbaarheid van een naafmotor en de trekkracht.

- als je zware lasten (Kinderen!) op hellingen (Viaduct!) moet meeslepen loopt de motor snel warm. Dat gaat de levensduur niet ten goede komen. Een middenmotor heeft dit probleem niet.
- Hoewel veel minder kritisch dan een voorwielmotor is de kabelboom bij een naafmotor altijd langer dan die van een middenmotor. Dat betekent meer kans op draad breuk en plekken waar vocht stekkers kan aantasten.

Het geluidsnadeel is absoluut waar, al heb ik er geen last van (je dringt het weg omdat het constant is). Windgeruis is sowieso veel vervelender (harder). Een compromis is (zoals je al zelf ontdekte) de ION middenmotor, wat een Yamaha motor is met extra pakking en een ION ondersteuningsprofiel. Dat rijdt heel erg prettig!

1. De ION Middenmotormodellen:

Nadeel van de Sparta is dat je rollerbrakes hebt. De grootste maat rollerbrakes schijnt goed te zijn, maar die zit hier niet op en als je in het buitenland een helling afgaat wil je echt wat anders.

Ik ga je daarom toch een beetje prikkelen en daarom een andere fiets voorstellen:

https://www.batavus.nl/el...go-exclusive.htm#BE500214

Ook een Ion middenmotor, maar dan met Magura velgremmen. Dat is niet zo fijn als schijfremmen, maar een stuk fijner dan deze rollerbrakes.

Sparta heeft ook een Ion Middenmotormodel met magura's:

https://www.sparta.nl/ele...or=103sparta&frametype=li

Heeft helaas als nadeel dat dat een kwetsbaar veersysteem is. Niks mis met headshock/feathershock, maar dan wel zwaar oversized. Dit zijn kleine veerelementen. De Koga's hebben trouwens dat zelfde nadeel.

2. De ION achterwiel motoren:

Lastig kiezen. Ook als je bij Sparta verder kijkt zie je wel modellen met Schijfremmen, maar is de vork weer een vraagteken. Dus je hebt Magura velgremmen met een standaard vork of je hebt een feathershock vork met schijfremmen.

FWIW: Ik neig schijfremmen iets meer te prefereren dan het nadeel van de voorvork. Dus ik zou ook kijken naar:

https://www.koga.com/nl/e...ie/e-xtension.htm?frame=H

https://www.sparta.nl/ele...lor=044sparta&frametype=h

Betreft prijs:

Zoals altijd is de prijskwaliteit van Koga matig, maar de afwerking en onderdelen zijn top. Iedereen moet hier zijn eigen keuze maken, met een Koga heb je gewoon een hele mooie fiets en als je dat er voor over hebt, waarom niet?

Tot slot:

Een laatste outsider: Je houdt van Koga en hebt best wat geld te besteden (als ik zo je shortlist zie), dus heb je al gekeken naar de Fyts 4.e? Dat is van de familie die Koga heeft opgericht en is nog (veel!) mooier dan Koga. Ja, een lawaaiige Bosch, dat wel.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 08-07-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Er zijn andere, stillere middenmotoren (waarvan Brose de stilste is) denk dan aan Yamaha en Panasonic. Flyer heeft inmiddels een prachtig redelijk sportief model (Panasonic) waarvan mijn vrouw de 45 km versie heeft met 648Wh accu, geweldige fiets, volgens mij ook in 25 km versie te koop. En de RS7.80 is er een met een Panasonic motor en Rolhoff naaf, als ik geen SP zou willen, had ik die aangeschaft. Ja, duur, maar zo ontzettend goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
Ikzelf heb sinds enkele maanden de Trek LM600+ en ben daar echt super over te spreken.
Het is een steps midden motor en ja je hoort hem als je er naar blijft luisteren maar zelf heb ik het bijna niet meer door.
Het is een licht zoemend geluid wat is sommige versnellingen wat meer geluid geeft maar in andere hoor je hem amper.
Ik kom er veel meer tegen die meer geluid maken als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Zijn er hier toevallig mensen op zoek naar BCD104 adapters voor de BBS01/BBS02? Heb er nog 2 liggen, nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:44:
[...]

Dit is de inhoud van mijn .EL bestand:
Doek, wat is je ingestelde maximum snelheid op je display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Flash3d schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:29:
[...]

Doek, wat is je ingestelde maximum snelheid op je display?
Op dit moment 99. Ik zou bij het testen geen limiet instellen, dan heb je daar nooit onbedoeld last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Heb de originele Bafang Ebrake gemod met een reed magneet schakelaar. Je kan ze ook kant en klaar kopen, maar dat kost weer meer geld. :P

http://imgur.com/a/595wB

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 08-07-2017 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
De middenmotor BBS01 250W zit erin :*)
Moest eerst alles van de voorwielmotor ondersteuning demonteren en meteen de fiets schoongemaakt wat ook echt wel nodig was.Het fietst wel heel anders dat is even wennen je word nu niet meer voorruit getrokken wat je met die voorwiel motor wel hebt.Ik rij meestal rond de 22-24 km maar kan nog niet echt de goede versnelling samen met de ondersteuning 1 t/m 5 vinden,misschien als ik het verander in 1 t/m 9 dat het dan wel goed gaat maar zover heb ik nog niet gefietst dus nog niet goed kunnen testen.
Met de voorwielmotor kon ik gemiddeld 60km totaal halen,ik ben benieuwd of ik dat met de middenmotor ook ga halen.De accu is een 36V LifePO4 10Ah.
Moet nu nog op zoek naar een 6V led koplamp voor niet al teveel geld :9
En de fiets waar het om gaat.

Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:08:
De middenmotor BBS01 250W zit erin :*)
Moest eerst alles van de voorwielmotor ondersteuning demonteren en meteen de fiets schoongemaakt wat ook echt wel nodig was.Het fietst wel heel anders dat is even wennen je word nu niet meer voorruit getrokken wat je met die voorwiel motor wel hebt.Ik rij meestal rond de 22-24 km maar kan nog niet echt de goede versnelling samen met de ondersteuning 1 t/m 5 vinden,misschien als ik het verander in 1 t/m 9 dat het dan wel goed gaat maar zover heb ik nog niet gefietst dus nog niet goed kunnen testen.
Met de voorwielmotor kon ik gemiddeld 60km totaal halen,ik ben benieuwd of ik dat met de middenmotor ook ga halen.De accu is een 36V LifePO4 10Ah.
Moet nu nog op zoek naar een 6V led koplamp voor niet al teveel geld :9
En de fiets waar het om gaat.

[afbeelding]
Richard dat ziet er prima uit, stuurtasje komt mij bekend voor ;) .

Wat betreft de actieradius, die zal wat minder zijn dan met de voorwielmotor zo was althans mijn ervaring toen ik van voorwielmotor overging op de BBS01; mijn actieradius was ook zo rond de 55 km en werd nadien 40 a 45 km bij 22 km/h.

Je gaat met de Bafang automatisch sneller rijden omdat ie veel beter ondersteund en dan wordt de actieradius uiteraard ook minder.

Ik had tot gisteren dezelfde accu in gebruik, ook een LiFePO4 36V 10Ah. Dat is dus vergelijkbaar met jouw situatie. Mijn stroomverbruik schommelt wel tussen 3 a 5 Amp omdat mijn benen van dien aard zijn dat ik zonder motor de fiets niet meer vooruit krijg ;( . Het bereik hangt daarmee ook van je eigen input af.

Wat de ondersteunings standen betreft:
De instelling:
3 = 1, 5 en 9
5 = 1, 3, 5, 7 en 9
9 = alle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBlurry
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 09:42
@roffeltjes Wow, je hebt er werk van gemaakt, dank voor je uitgebreide antwoord.
als je zware lasten (Kinderen!) op hellingen (Viaduct!) moet meeslepen loopt de motor snel warm. Dat gaat de levensduur niet ten goede komen. Een middenmotor heeft dit probleem niet.
Hm, goed om te weten. Zie het echter bij ons niet gebeuren dat we veel gewicht gaan transporteren. Woon-werk zal alleen een rugzak met laptop zijn en met vakantie bedoelde ik niet 'op pad met volle bepakking', maar meer om ze mee te nemen om er een tocht mee in de omgeving te maken. Fiets moet natuurlijk wel mijn 90 kg kunnen verplaatsen, maar neem aan dat die motoren daar wel op berekend zijn?

Eigenaardig dan wel van Sparta dat ze op hun website de R20i met achterwielmotor juist aanraden voor heuvelachtig landschap..?
Nadeel van de Sparta is dat je rollerbrakes hebt
Puntje waar ik nauwelijks aandacht aan had besteed, helemaal gefixeerd op motoren :F Goede tip! Heb volgens mij op die Batavus waar je naar linkt gereden, maar vond de zithouding niet fijn als ik me goed herinner. Ga er iig voor zorgen dat ik minimaal hydr. velgremmen heb en bij voorkeur schijven..
Heeft helaas als nadeel dat dat een kwetsbaar veersysteem is. Niks mis met headshock/feathershock, maar dan wel zwaar oversized.
Gisteren op een spiked gereden. Geen idee wat daar voor voorvork op zat (kan het op de website ook niet zo snel vinden) maar was wel ontzettend comfortabel! Wat dikkere banden zal daar overigens ook bij geholpen hebben. Verder een Brose motor (stil!) en een tandriem ipv ketting. Wel een 'klein' merk, service en zo. Er is altijd wat ;(

Zal eens wat verder zoeken naar andere fietsen met Brose motoren..beviel goed.
dus heb je al gekeken naar de Fyts 4.e
Heb m zojuist bekeken, mooi ding, maar Bosch Active.we zoeken net iets pittigers.

@Polling De RS 7.80 tja, ziet er goed uit maar dat bedrag was ik toch niet van plan uit te geven!

@Roos79 Shimano Steps is beetje vergelijkbaar met Bosch Active, nadat je op Yamaha/ION hebt gereden vinden we dat net iets te tam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
[quote]racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 06:47:
[...]
Wat betreft de actieradius, die zal wat minder zijn dan met de voorwielmotor zo was althans mijn ervaring toen ik van voorwielmotor overging op de BBS01; mijn actieradius was ook zo rond de 55 km en werd nadien 40 a 45 km bij 22 km/h.
Ik hoopte eigenlijk dat het wat meer werd :+
Je gaat met de Bafang automatisch sneller rijden omdat ie veel beter ondersteund en dan wordt de actieradius uiteraard ook minder.
Ik hoef niet zozeer sneller te fietsen maar misschien gebeurd dat wel ja.
Het maximale wat ik ooit gereden heb was 107 km. Ik fietste wel bijna alles in z'n 1 op een rustig tempo tot de accu echt leeg was. Nadeel met een voorwielmotor is dat als de motor uitvalt je echt zwaarder fietst :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:53:
[quote]racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 06:47:
Ik hoopte eigenlijk dat het wat meer werd :+

Ik hoef niet zozeer sneller te fietsen maar misschien gebeurd dat wel ja.
Hier hetzelfde, met de voorwielmotor reed ik met de prettigste trap-cadans zo rond de 19-21 km/h en dan deed je erg lang met een accu vulling. Ongetwijfeld zal dat met de BBS01 ook zo zijn, dus rond die 20 km/h maar de Bafang ondersteund evenredig met verschillende cadans op de pedalen en dan ga je van lieverlee, ook afhankelijk van je conditie sneller rijden.

Ik betrap mij er tegenwoordig op dat ik vrij dicht bij het moment dat ondersteuning uitvalt zit, rond de 26 km/h, wat overigens op stille fietspaden een prima combinatie is. In dorp of stad rij ik ook niet sneller dan 20, of nog minder.

Ik zou je aanraden alle 9-standen te activeren omdat het een betere combinatie zal geven met je trap-cadans, althans dat is mijn ervaring. Bij levering van de motor af-fabriek stond ie ook op 5 maar dat heb ik snel veranderd.

Apropos
Gisteren mijn nieuwe frame 13 Ah accu ontvangen en natuurlijk meteen aan de lader. Meer dan 5 uur had ie nodig, in de tussentijd het frame/montage gedeelte op de fiets gemonteerd en de voedingskabels rechtstreeks verbonden (dat blijft niet zo, ik wil mijn oude contactslot er weer tussen zetten tzt).

Gisteravond meteen een proefritje gemaakt van 12 km, je merkt echter toch enig verschil met de Li-ion tov de LiFePO4 accu, ietsjepietsje minder krachtig, geen bezwaar overigens; kwestie van wennen.

Razend nieuwsgierig wat NU mijn actieradius zal gaan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 06:00:
[...]100% PAS kan funest worden voor je controller 8)7 indien je je fiets versnellingen (en snelheid) niet tijdig op de vereiste situatie aangepast heb. Daar wordt op tal van forums voor gewaarschuwd.
Totaal niet mee eens. De Speed(alle) kan je rustig op 100% zetten als je het vermogen in stapjes regelt via Current. Je zet jouw stand dan op de stroom(current) die het beste werkt. Op nog geen enkele fiets met Bafang motor problemen mee gehad. En ik fiets redelijk veel(8-10k/jaar).
Keep current staat bij mij op 60%. Hou ik tenminste nog 40% over voor mn gashendeltje.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 09-07-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:42:
Gisteren mijn nieuwe frame 13 Ah accu ontvangen en natuurlijk meteen aan de lader. Meer dan 5 uur had ie nodig, in de tussentijd het frame/montage gedeelte op de fiets gemonteerd en de voedingskabels rechtstreeks verbonden (dat blijft niet zo, ik wil mijn oude contactslot er weer tussen zetten tzt).Gisteravond meteen een proefritje gemaakt van 12 km, je merkt echter toch enig verschil met de Li-ion tov de LiFePO4 accu, ietsjepietsje minder krachtig, geen bezwaar overigens; kwestie van wennen.
Li-ion varieert behoorlijk qua spanning bij verschillende stroomsterktes(Ri=groter). Ff wat anders dan Lifepo4. Grote voordeel...........beter in te schatten hoeveel energie er nog inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Li-ion varieert behoorlijk qua spanning bij verschillende stroomsterktes(Ri=groter). Ff wat anders dan Lifepo4. Grote voordeel...........beter in te schatten hoeveel energie er nog inzit.
Dat is absoluut waar; mijn voltmeter werkt nu eindelijk zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Net zo'n 30 km gefietst met de volgende Bafang (48v/500W) instellingen:

[Basic]
LBP=41
LC=18
ALC0=0
ALC1=10
ALC2=20
ALC3=30
ALC4=40
ALC5=50
ALC6=60
ALC7=70
ALC8=80
ALC9=90
ALBP0=0
ALBP1=100
ALBP2=100
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=20
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=1
DA=10
SL=26
SC=5

Het fietst zo veel relaxter dan met de af fabriek instellingen, staat nu meestal op stand 2 of 3 (20% en 30% current). Je hoeft nu haast niet meer te switchen tussen de PAS standen. Heb mijn maximum snelheid (display) ingesteld op 28 km/u. Vermogen schommelt tussen de 25 en 100 watt en mijn batterij (13S4P Sanyo GA 48 V 14Ah) staat nog op 100% na deze 30km.

Heb de hoogste PAS (9) nu op 90% gezet zodat elke PAS stand overeen komt met 10%. Volgens mij mis ik hierdoor wel de 100% throttle, kan iemand dit bevestigen? Is op zich geen probleem want de 500 watt heeft vermogen genoeg en nu is ie ook iets zuiniger bij full throttle.

Al met al zeer onder de indruk van de Bafang, zit nog te twijfelen om de 46T voor te vervangen voor een 44T omdat ik maximaal in zijn 6e of 7e versnelling rij(van de 8 totaal). Heb de 1e versnelling onklaar gemaakt omdat de ketting dan wel erg scheef staat en ik bang ben dat deze er af loopt (start dus in zijn 2e versnelling). Scheelt dit veel die 2 tanden?

Nog iets wat mij opviel, als je de throttle gebruikt en deze los laat en direct weer aan zet dan hoor je een klik in de Bafang, is dit normaal? Heb dit met normaal fietsen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Flash3d schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:47:
Nog iets wat mij opviel, als je de throttle gebruikt en deze los laat en direct weer aan zet dan hoor je een klik in de Bafang, is dit normaal? Heb dit met normaal fietsen niet.
Kom ffe niet aan je gas en fiets met je benen. Stop met trappen, en draai je pedalen even de andere kant op. Zodra je nu weer normaal gaat fietsen hoor je geloof ik de zelfde klik. Ik neem aan dat dit de koppeling is. Ik heb dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Dacuuu schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:29:
[...]

Kom ffe niet aan je gas en fiets met je benen. Stop met trappen, en draai je pedalen even de andere kant op. Zodra je nu weer normaal gaat fietsen hoor je geloof ik de zelfde klik. Ik neem aan dat dit de koppeling is. Ik heb dat ook.
Ik heb net 35 km gefietst en bemerkte die tik ook,wou net vragen of dat normaal is maar blijkbaar wel want ik ben niet de enigste die het voelt.
Als je de pedalen in een korte beweging naar achter/naar voor draait dan voel je dat.
Je voelt het zelfs als de motor uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:06:
[...]

Ik heb net 35 km gefietst en bemerkte die tik ook,wou net vragen of dat normaal is maar blijkbaar wel want ik ben niet de enigste die het voelt.
Als je de pedalen in een korte beweging naar achter/naar voor draait dan voel je dat.
Je voelt het zelfs als de motor uit staat.
Dat zijn de meeneempalletjes (3x) van het freewheel mechanisme die je hoort, zie foto in het midden naast de aandrijfas zie je deze zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/fwiel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:10:
[...]

Dat zijn de meeneempalletjes (3x) van het freewheel mechanisme die je hoort, zie foto in het midden naast de aandrijfas zie je deze zitten.

[afbeelding]
oke ,dank je geen zorgen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:10:
[...]

[afbeelding]
Echt? Heb m net helemaal uit elkaar gehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
Ik heb nu alle 9 standen geactiveerd maar ben nog niet helemaal tevreden.
In stand 5 fiets ik ongeveer 24-25 km maar bij 25 valt de ondersteuning uit dat is irritant dat je net tegen dat punt aan fietst,elke keer motor aan motor uit enz.
Zet ik em in 6 dan trap ik weer te snel dus schakel ik een versnelling op en dan rij ik 27,5 wat weer niet overal kan naar mijn idee.
Fiets ik langzamer standje 3 of 4 voelt het niet lekker aan.
Ik rij natuurlijk nu met een middenmotor wat even wennen is maar ook met een 44 tandwiel wat eerst een 36 tandwiel was. Ik heb nu 35 km gefietst en de accu blijft op 100% staan wat eigenlijk wel raar is,ben benieuwd bij welke km stand dat gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:31:
Ik heb nu alle 9 standen geactiveerd maar ben nog niet helemaal tevreden.
In stand 5 fiets ik ongeveer 24-25 km maar bij 25 valt de ondersteuning uit dat is irritant dat je net tegen dat punt aan fietst,elke keer motor aan motor uit enz.
Zet ik em in 6 dan trap ik weer te snel dus schakel ik een versnelling op en dan rij ik 27,5 wat weer niet overal kan naar mijn idee.
Fiets ik langzamer standje 3 of 4 voelt het niet lekker aan.
Ik rij natuurlijk nu met een middenmotor wat even wennen is maar ook met een 44 tandwiel wat eerst een 36 tandwiel was. Ik heb nu 35 km gefietst en de accu blijft op 100% staan wat eigenlijk wel raar is,ben benieuwd bij welke km stand dat gaat veranderen.
Je kunt dit opvangen door de speedlimit ALBP) een factor (11 bijv) hoger te zetten dan de speedcurrent (ALC)
[Basic]
LBP=41
LC=18

ALC0=1
ALC1=0
ALC2=23
ALC3=34
ALC4=45
ALC5=56
enz.

ALBP0=1
ALBP1=0
ALBP2=33
ALBP3=45
ALBP4=56
ALBP5=67
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Niet online
racinfo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:58:
[...]
Je kunt dit opvangen door de speedlimit ALBP) een factor (11 bijv) hoger te zetten dan de speedcurrent (ALC)
[Basic]
LBP=41
LC=18

ALC0=1
ALC1=0
ALC2=23
ALC3=34
ALC4=45
ALC5=56
enz.

ALBP0=1
ALBP1=0
ALBP2=33
ALBP3=45
ALBP4=56
ALBP5=67
enz.
Dit kan je toch niet instellen op het display?
Dan zou ik zo'n usb kabel moeten kopen.
Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.