Het voordeel van een vaste vork is de mogelijkheid voor low-riders (handig voor vakantie), levensduur en stijfheid. Comfort zal je uit je banden moeten halen.
De verende vork van de Victoria is niet heel slecht, maar het is en blijft een budget luchtgeveerde vork met stalen veer. Dat betekend dat hij gewoon zwaar is. Sowieso is de Dinsdag 4-5 kilo lichter en dat is behoorlijk veel, wat je gaat merken bij lopend manoeuvreren (in de stalling zetten, stoep op etc.).
Betreft Yamaha versus Bosch: In testen van o.a. de fietsersbond komt de Yamaha qua actieradius er goed uit, maar 100 watt is natuurlijk best veel. Conservatief geschat: Met een Dinsdag zal je een kilometer of 100 halen in Nederland (niet stadsgebruik, dat gaat harder). Een Bosch met 500 watt zal zo'n 120 kunnen halen.
Uiteraard is dit polder met een normaal windje. Storm tegen, heuvels, stadsgebruik, dat hakt er enorm in.
Nuvinci versus Nexus 8: Dat zal je zelf moeten bepalen. Ik vind de open kettingkast van de Victoria echter suf. Je verliest daarmee het voordeel van de naafversnelling.
Kortweg: Ik vind de Dinsdag een net iets betere fiets. Niet onbelangrijk, het prijsverschil is fors! Maar ik ben sterk bevooroordeeld omdat er een aantal keuzes (Vork, naaf, kettingkast, gewicht) die ik belangrijk vind. Er zijn zat mensen die juist wel Nuvinci en een verende vork willen. Prijs? Ach, moet je zelf weten, er zijn gekkere dingen om geld aan uit te geven dan een mooie fiets!
De Victoria is een goede fiets, daar ga je heel gelukkig mee zijn.
Maare nog even een alternatief... voor het bedrag van de 9.8 zit je vlak bij deze spetter:
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.e
Ja, een accu op de drager, maar hij rijdt ontzettend stabiel. Reviews, gebruikers, iedereen is unaniem over de rij kwaliteiten van die fiets (er zijn hier ook eigenaars). Gaastra, het zustermerk van Idworkx is zonder twijfel een van de mooiste merken in Europa.
Als ik voor het bedrag van de Victoria's zou kijken zou ik het wel weten. De Idworkx waanzin(5750 vinnik wel heel erg gortig^^) niet meegenomen vind ik de Fyts 4.e voor vakantie werk de mooiste E--bike in Nederland.
[
Voor 18% gewijzigd door
roffeltjes op 29-06-2017 23:08
]