Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
zonnefreak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Oke even afwachten dan. Misschien dat dit toch de oplossing is dan. En anders gelijk ermee terug gaan.
Ik had je fiets nog even gegoogeld maar is wel een mooi examplaar. :)
Dank ! Inderdaad even afwachten maar blijf het vreemd vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
doek55 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:20:
[...]

Beide accu's lijken mij Sanyo/Panasonic cellen. De eerste heeft de PF serie en de tweede de GA (heb ik zelf ook). Omdat de GA cellen een hogere capaciteit hebben zitten er daar maar 52 cellen in. Die eerste heeft er 65 nodig voor ongeveer 696Wh capaciteit.
Het 850C display van Bafang heeft trouwens ook een 5V USB uitgang.
Thx, enige voordeel is dus de kleinere afmeting en het lagere gewicht. Usb op het display is ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
Voor die 40 euro zou ik het ook gewoon doen. Verder zijn de specs van de ga cellen beter dan die van de pf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Torched schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:23:
Voor die 40 euro zou ik het ook gewoon doen. Verder zijn de specs van de ga cellen beter dan die van de pf.
Je bedoelt de duurdere accu nemen? Ondanks dat het totaal vermogen zo goed als gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Op mijn recente BBS01 zit een aparte connector voor de gear sensor op de controller. Ik weet niet of de aansluitingen op een BBS02 anders zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Pevano schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:52:
[...]

Op mijn recente BBS01 zit een aparte connector voor de gear sensor op de controller. Ik weet niet of de aansluitingen op een BBS02 anders zijn ?
Goed punt, de Bafang die ik wil bestellen is een B versie en zou dus een gear aansluiting moeten hebben.
Heb de vraag uitstaan bij de verkoper.

Waarschijnlijk kan ik mijn huidige remhendels niet apart loshalen, deze zijn gecombineerd met de schakelhendels. Is dan deze kabel een oplossing? En is deze voor de beiden remmen?
https://nl.aliexpress.com...ve-motor/32628607503.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:57
NeWSJuNK schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:25:
[...]

Dank ! Inderdaad even afwachten maar blijf het vreemd vinden |:(
Ik vind het zelf ook raar, maar goed laten we het advies van de fietsenmaker maar even opvolgen. Toen je de fiets mee kreeg was hij voor 50% vol begreep ik uit je eerdere berichten.

Heb je toen eerst de accu helemaal volgeladen en ben je daarna je fiets gaan gebruiken. Of ben je de fiets gelijk gaan gebruiken en de accu helemaal leeg gereden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
kaasszje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:00:
[...]

Heb inderdaad een stromer st1 mee :)
Ben benieuwd hoe die dadelijk bevalt.
Stukje van swov naar werk was best lekker.

Daarnaast hadden ze net aantal nieuwe helmen binnen.
Kortom heb een Cratoni Vigor mee.
Wel prettig kan ik eens kijken hoe deze bevalt en of dit niet fijner is voor in de winter...
misschien ;)
Leuk dat je het zo mag ervaren vanuit swov. :)

Welke fiets had je nu zelf ook al weer,? Zie de laatste tijd zoveel voorbij komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Rij zelf een r&m cruiser.
Moet eerlijk zeggen net naar huis gereden.
Stromer heeft veel vermogen en geweldige remmen.

Maar moet ook gelijk zeggen, door vermogen zit je vaak over de max snelheid heen, waardoor ik dus even zonder motor trap.
En dan weer aanschiet.

Er geen vering op de stromer zit.

En de achterwiel motor minder direct is dan de middenas motor.
Kortom moet eerst halve slag maken voor hij aanschiet.

Dus ben er nog niet helemaal over uit.
Morgen avond maar ff rondje op de cruiser na de stromer..
Kijken wat nu lekkerste fietst :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Flash3d schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:00:
[...]

Je bedoelt de duurdere accu nemen? Ondanks dat het totaal vermogen zo goed als gelijk is.
Ja want het scheelt een kilo die je mee sjouwt dat is altijd beter.

Een bbs 02/01 weegt ongeveer 4.
De eerste accu is 4.5, De tweede is 3.6.

Dus je kan kiezen tussen 8,5 en 7.6 kilo bij je fiets aan zetten en dat merk je wel.
Als je gewicht uit je fiets wil halen ben je bij andere componenten duurder uit :P

Qua cel belasting zit je nog ruim binnen de specs van beide. Dan is het mindere gewicht toch echt superprettig. En je accu is een slagje kleiner in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Voor een MTB vind ik 44T al te groot dus 46T zeker. Kan je daar een 44T bestellen? Een kleiner tandwiel kan je eventueel later nog elders bijbestellen, bv bij precialps.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
zonnefreak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:51:
[...]

Ik vind het zelf ook raar, maar goed laten we het advies van de fietsenmaker maar even opvolgen. Toen je de fiets mee kreeg was hij voor 50% vol begreep ik uit je eerdere berichten.

Heb je toen eerst de accu helemaal volgeladen en ben je daarna je fiets gaan gebruiken. Of ben je de fiets gelijk gaan gebruiken en de accu helemaal leeg gereden.?
Nee heb de accu zover leeg gereden tot de batterij icoon begon te knipperen. Niet eerst opgeladen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Opperpanter2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:08:
Voor een MTB vind ik 44T al te groot dus 46T zeker. Kan je daar een 44T bestellen? Een kleiner tandwiel kan je eventueel later nog elders bijbestellen, bv bij precialps.com
44T hebben ze ook maar ik gebruik hem niet voor off-road. Zie meestal 48T en hoger voorbij komen op de fora, vandaar mijn keuze voor de 46T. Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat natuurlijk graag ☺️.

[ Voor 8% gewijzigd door Flash3d op 19-06-2017 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Flash3d schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:22:
[...]

44T hebben ze ook maar ik gebruik hem niet voor off-road. Zie meestal 48T en hoger voorbij komen op de fora, vandaar mijn keuze voor de 46T. Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat natuurlijk graag ☺️.
Ik heb op mijn MTB met Bafang BBS01 ook 46T (standaard) zitten en achter 9 tandwielen waarvan ik over het algemeen alleen de 5 kleine gebruik op de openbare weg. Bij gebruik van de grotere tandwielen wordt de hoek tov het voor-tandwiel zo groot dat bij krachtzetten op de pedalen de ketting (voor) eraf getrapt wordt. Heb ik een keer meegemaakt op een droog, mullig zandparcours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:05:
[...]

Ik heb op mijn MTB met Bafang BBS01 ook 46T (standaard) zitten en achter 9 tandwielen waarvan ik over het algemeen alleen de 5 kleine gebruik op de openbare weg. Bij gebruik van de grotere tandwielen wordt de hoek tov het voor-tandwiel zo groot dat bij krachtzetten op de pedalen de ketting (voor) eraf getrapt wordt. Heb ik een keer meegemaakt op een droog, mullig zandparcours.
Jij raad dus ook een 44T aan? (nog niets besteld dus dan wordt het een 44T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Flash3d schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:35:
[...]

Goed punt, de Bafang die ik wil bestellen is een B versie en zou dus een gear aansluiting moeten hebben.
Heb de vraag uitstaan bij de verkoper.

Waarschijnlijk kan ik mijn huidige remhendels niet apart loshalen, deze zijn gecombineerd met de schakelhendels. Is dan deze kabel een oplossing? En is deze voor de beiden remmen?
https://nl.aliexpress.com...ve-motor/32628607503.html
Antwoord van de leverancier: Er zit een aparte gear sensor aansluiting op de nieuwe B versies van de Bafang motoren. Tevens is bovenstaande kabel inderdaad benodigd indien je de bijgeleverde remhendels niet kan vervangen. Voor die €21,00 doe ik ze er meteen maar bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Flash3d schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:10:
[...]

46 is prima hoor, ik zit zelf op 52 atm. Dat wel icm een grotere cassette. (kleinste is 13 ipv 11)

Hiervoor heb ik 42 gehad, en dan zit je echt continu op de 13 en 11 achter om mee te trappen op een redelijk tempo als je zo op 40kmu mikt.

Was je niet van plan voorbij de 35 te komen is een 44 afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 00:41
[...]

Ik denk dat hij het over de achter- tandwielen heft. Overigens heb ik ook een BBS02 met 46T voor en 8 versnellingen; prima oplossing. Snelheid zonder problemen tot de 40 (hoewel ik het liever wat langzamer aan doe). Ik heb een 13aH fles accu, en de actiradius bij normaal gebruik (gemiddeld zo'n 30 km/h) is een slordige 60KM.

Persoonlijk vind ik die gearsensor onzin, voegt weinig toe en maakt het alleen complexer. Ik heb me aangeleerd even achteruit te trappen bij schakelen, geeft hetzelfde effect & werkt prima.

Die breaksensors had ik ook gekocht & bleken ook nutteloos. Uiteindelijk werkte een paar schroefjes in de hendels draaien die de palletjes van een verbouwde originele sensor indrukken veel beter. (beschrijving door racinfo in deel 1 van het forum)

verder wat ervaringen met fles batterijen. Ik heb het type wat inderdaad echt op een fles lijkt. Geen ervaring met andere, maar die flessen hebben de neiging wat te gaan rammelen; zelfs zo erg dat na een jaar de plastic drager stuk was. Ik hou ze inmiddels met een sterke elastiek in plaats, en de fiets is weer helemaal stil. Mogelijk dat een ander type houder beter is.

Tandwielen en kettingen: doe gelijk de moeite een wat duurdere echte stevige ketting te kopen. De standaard ketting van een tientje die de FM er (soms) op gooit wordt snel te groot en dan kun je je tandwielen ook vervangen. Het zelfde geld voor je achter- tandwielen; goedkoop is duurkoop. Leer zelf hoe je dit moet vervangen, en ga er maar van uit dat je dit snel zult moeten doen.
Ik ben wat met kettingen aan het experimenteren, ben nu deze aan het testen.. so far so good...
https://www.futurumshop.n...peed-ketting-zilver.phtml

De BBS02 laat zich goed programmeren, en ik heb inmiddeld een aanpassing gedaan waardoor de BBS02 wat langzamer optrekt en zo de ketting ontziet (en dan nog maak ik wel een perongeluk een wheely ;-)

Als je tandwiel vervangt; achter tandwiel en ketting tegelijk vervangen, maar je voortandwiel kan wel een paar beurtjes mee.

[ Voor 53% gewijzigd door Frost_Azimov op 20-06-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Frost_Azimov schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:40:
Persoonlijk vind ik die gearsensor onzin, voegt weinig toe en maakt het alleen complexer. Ik heb me aangeleerd even achteruit te trappen bij schakelen, geeft hetzelfde effect & werkt prima.
Totdat je er mee fietst, ik vind het een waar genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Ik deel zijn mening ook. Het is gewoon sneller om zelf het schakelen in de hand te houden. Zeker icm een gashendel.

Ik heb zelf ook geen remonderbrekers, remmen zijn sterk genoeg om de motor te stoppen in geval van nood. En als je dan doortrapt ben je ook wel mooi dom bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Torched schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Ik deel zijn mening ook. Het is gewoon sneller om zelf het schakelen in de hand te houden. Zeker icm een gashendel.

Ik heb zelf ook geen remonderbrekers, remmen zijn sterk genoeg om de motor te stoppen in geval van nood. En als je dan doortrapt ben je ook wel mooi dom bezig.
Ik zal jullie op je word moeten geloven, heb zelf die gearsensor niet getest.

Ik vind racinfo's 'schroefjesmethode' m.b.t. remonderbreker fantastisch werken, mocht dat bij jou ook kunnen dan zou ik dat zeker doen. Zo niet dan heb ik nog wel (ergens?) een paar hydraulische remonderbrekers voor je liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Dacuuu schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Complexiteit toevoegend; een gear-indicator zal wel fijn zijn.
Ik loop vooral vaak te vissen naar een 11e versnelling.
Shimano geeft het wat onduidelijk aan met streepjes aan het stuur, het zou mooi op de Intuvia staan.

(terwijl de trapfrequentie bij de Gazelle op topsnelheid niet extreem hoog is, netjes laag zelfs)

Voor de rest "natuurlijk" op gevoel.

[ Voor 25% gewijzigd door BertV op 20-06-2017 15:33 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

Alleen indien je kracht belangrijker (offroad) vind dan snelheid op de weg.

De tandwiel combinatie 46T to. 11T achter gebruik ik hoogst zelden, wel leuk wanneer je eens voor de wind over de veertig wil gaan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 20-06-2017 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flash3d
Bedankt allemaal voor jullie reacties en advies, ik heb nu het volgende besteld:

Bafang kit BBS02B 500w 48V 46T 850C display
De duurdere (mindere wegende) accu met Sanyo/Panasonic GA cellen.
De remkabels (wellicht niet nodig).
USB programmeerkabel.

Heb de gear sensor niet besteld en probeer de terug trap techniek :).

@Azimov: welke Bafang heb jij en wat heb je aangepast in de settings?

[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 20-06-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:39
Ik heb ipv de gearsensor een soort dodemansknop (groene drukschakelaar) geplaatst, werkt prima.daarnaast op een remhendel een magneet zodat bij remmen ook de motor uitvalt. Opschakelen is geen probleem, bij terug schakelen even de rem aan tikken of groene knop in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:39
http://qr.ai/i/zoaeccu7nacyn0ym

[ Voor 188% gewijzigd door snoekds20 op 20-06-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt aan diegene die me aan het denken hebben gezet. Ik heb mijn rijstijl aangepast en het lukt om vlot te rijden. Ik denk dat ik gewoon een hele goeie fiets heb gekocht en dat ik hem met de handleiding er bij moest leren kennen. Alle snufjes en mogelijkheden die je op een gewone fiets niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:42:
Bedankt aan diegene die me aan het denken hebben gezet. Ik heb mijn rijstijl aangepast en het lukt om vlot te rijden. Ik denk dat ik gewoon een hele goeie fiets heb gekocht en dat ik hem met de handleiding er bij moest leren kennen. Alle snufjes en mogelijkheden die je op een gewone fiets niet hebt.
Ben al 2 maand op zoek naar jouw fiets met herenframe. Nergens meer te vinden :(
Lijkt me echt wel een topfiets prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Wat deed je in het begin anders dan wat je nu doet dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
@dreirie welke maat?
Ik zag er hier nog 1 staan maar misschien ge klein?
https://www.12gobiking.nl/cube-touring-hybrid-exc-500-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Is ook een prachtige fiets. Wat is de actieradius van je accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnefreak ik trapte niet echt door. Elke keer als ik te hard reed ( naar mijn gevoel) dan gaf ik geen kracht meer op de pedalen. Ik holde maar mee achter de pedalen. Dus registreerde hij dat als niet fietsen. Nu als ik naar mijn gevoel te hard ga, laat ik hem bollen tot ik terug aan mijn gewenste snelheid kom. Ook ben ik op de zwaarste versnelling beginnen rijden. Zo zet ik het beste kracht op mijn pedalen. En natuurlijk meer letten op de baan bergaf en bergop. Wind op en wind af. Door beter op te letten, kies ik ook beter de stand van de motor. Ik heb hem nu net geen week. Ik rij al de 5de dag mee naar mijn werk. Ik ben er verzot op. Ik heb naar mijn gevoel een goede keuze gemaakt. Alleen een ander zadel er op en dan is het plaatje compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NeWSJuNK ik weet het nog niet correct. Volgens het toestel zelf op eco stand 99km. Voorlopig heb ik met alle standen steeds te proberen 70 km gereden en ik had nog 2 blokjes. Hij zei toen dat ik in stand tour nog 19 km kon. Dus ver zal het er toch niet vanaf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dreirie ik heb hem besteld in Duitsland via een verdeler van cube in België. Ik heb er 2 maand moeten op wachten maar het was zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Laatst online: 06-10 13:36
dreirie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:48:
[...]
Ben al 2 maand op zoek naar jouw fiets met herenframe. Nergens meer te vinden :(
Was vandaag ook nog even naar een fietsenzaak geweest maar idd niet aan te komen :-/

[ Voor 44% gewijzigd door Flamingo BB op 21-06-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
dreirie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:48:
[...]

Bel eens naar 12gobiking, die kunnen soms aan fietsen komen terwijl andere dat niet meer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 08:03
Hmm, net een toertje gaan fietsen met mijn vrouw haar Gazelle Orange C7+ en vond iets vreemd toen ik thuis kwam.
Toen ik de verlichting en display uitschakelde bleef het achterlicht branden. Enkel het achterlicht, iets zwakker dan als je de verlichting aanzet maar toch.. Ik heb de accu en het display eens verwijderd en nog blijft het branden.
Nu ging ik net nog even kijken en het brand nog steeds maar al veel zwakker.

Zit er ergens een fout of is dit normaal? Hoe kan dit blijven branden zonder accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Helaas,moet maat 57 hebben. Had deze al gezien,maar werd me afgeraden. Valt net iets groter uit...ik blijf zoeken. Heb er wel al op kunnen testrijden en was helemaal verkocht.
Balen; kan bijna beter wachten op de 2018 collectie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Dacuuu schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:33:
[...]

Bel eens naar 12gobiking, die kunnen soms aan fietsen komen terwijl andere dat niet meer kunnen.
Mijn Cube dealer om de hoek heeft al geprobeerd, maar zou zelfs bij Cube helemaal uitverkocht zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:18:
@dreirie ik heb hem besteld in Duitsland via een verdeler van cube in België. Ik heb er 2 maand moeten op wachten maar het was zeker de moeite waard.
Mag ik vragen bij welke verdeler juist? Wie weet ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
De Cube is zeker een mooie fiets. Maar kom op, er zijn zoveel meer mooie fietsen voor die prijs 8)7
Ik was opzoek naar een mooie kalkhoff maar kwam thuis met een e-bikemanufaktur. Dit alles nadat de Bulls waar ik eerst mijn zinnen op had gezet was uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Gisteravond heeft m'n vriendin voor het eerst op haar E-bikez Next gereden. What was supposed to be a happy occasion turned out quite differently...

Op wat bijgeluiden na die m.i. gewoon bij een nieuwe fiets horen omdat alle schroefjes en moertjes bij een eerste rit nog moeten settelen, en remmen die net niet strak genoeg stonden afgesteld, (b)leek de ondersteuning heel anders te reageren dan het demomodel. Waar bij alle door ons gereden ebikes de ondersteuning gewoon vrolijk bij alle snelheden in meer of mindere mate bijspringt, is het bij deze fiets zo dat stand 1 tot 17 km/u ondersteund en daarna niet meer (Amperemeter op het display staat dan ook op 0), stand 2 levert 19,6 km/u etc. tot stand 5 waarin krap 26 te rijden is en je nog steeds het meeste zelf moet doen. Versnellen gaat wel prima, daarbij moest ik op mijn mountainbike soms zelfs uit het zadel om even snel op te trekken.

Ik vermoed dat het een instelling in de software is omdat het demomodel wel in alle standen ondersteuning gaf bij iedere snelheid. We hebben bovenstaand relaas ook per mail aan e-bikez gedaan, dus hopelijk kunnen zij dit aanpassen. Nu in afwachting van antwoord/tot mijn vriendin wakker wordt en het antwoord leest. Als/wanneer het aangepast is zal ik een meer uitgebreide review met foto's maken.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Valdourian schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:02:
Hmm, net een toertje gaan fietsen met mijn vrouw haar Gazelle Orange C7+ en vond iets vreemd toen ik thuis kwam.
Toen ik de verlichting en display uitschakelde bleef het achterlicht branden. Enkel het achterlicht, iets zwakker dan als je de verlichting aanzet maar toch.. Ik heb de accu en het display eens verwijderd en nog blijft het branden.

Zit er ergens een fout of is dit normaal? Hoe kan dit blijven branden zonder accu?
Heb ik ook op de bakfiets.nl. maar het zal. Uiteindelijk gaat het lampje uit. En het zal zo weinig stroom zijn dat je de accu niet leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 11:20
Frost_Azimov schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:40:
[...]

Die breaksensors had ik ook gekocht & bleken ook nutteloos. Uiteindelijk werkte een paar schroefjes in de hendels draaien die de palletjes van een verbouwde originele sensor indrukken veel beter. (beschrijving door racinfo in deel 1 van het forum)
Ik kan de beschrijving niet vinden, Mss ben ik niet zo handig in het terug zoeken op Tweakers. }:O
Kan iemand mij naar deze 'schroefjesmethode' leiden? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Valdourian schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:02:

De LED''s van het achterlicht verbruiken heel weinig elektriciteit, zo weinig zelfs dat ze blijven na-ijlen op de spanning van de vrij zware elektrolytische condensator(s) die in de controller van de fiets gemonteerd zijn. Dat verklaart dus ook dat het gebeurt indien de accu wordt verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

piwakawaka schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:28:
[...]

Ik kan de beschrijving niet vinden, Mss ben ik niet zo handig in het terug zoeken op Tweakers. }:O
Kan iemand mij naar deze 'schroefjesmethode' leiden? Dank
Ik zal mijn "uitvinding" nog een keer beschrijven. Het ging om het ombouwen van mijn hydraulische rem-handels met gebruikmaking van onderdelen van de bijgeleverde kabel remhandels.

Ik heb de drukschakelaars gebruikt die in de bijgeleverde rem-handels gemonteerd zitten.

Demonteer deze zover mogelijk en zaag met een fijn ijzerzaagje het frame door waar de schakelaar inzit. Wikkel tevoren een reep alluminium folie rond de kabel om deze bij het frame doorzagen niet onbedoeld te beschadigen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/rem1.jpg

Lijm met 10 seconden lijm de drukschakelaar op je hydraulische (of kabel) remhandel. Boor dan een gaatje a 1.5mm loodrecht tegenover de drukschakelaar, schroef daarin dan een dunne parker, zodanig dat deze ingedrukt staat in de rust stand van de remhandel.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/rem2.jpg

Dek de drukschakelaar constructie af met dun alluminium (ik gebruikte folie van een stencil machine) en verf dat in de kleur van de remhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 11:20
racinfo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:36:
[...]

Ik zal mijn "uitvinding" nog een keer beschrijven. Het ging om het ombouwen van mijn hydraulische rem-handels met gebruikmaking van onderdelen van de bijgeleverde kabel remhandels.
Geweldig. Dit zal mijn probleem gaan verhelpen. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:10:
@zonnefreak ik trapte niet echt door. Elke keer als ik te hard reed ( naar mijn gevoel) dan gaf ik geen kracht meer op de pedalen. Ik holde maar mee achter de pedalen. Dus registreerde hij dat als niet fietsen. Nu als ik naar mijn gevoel te hard ga, laat ik hem bollen tot ik terug aan mijn gewenste snelheid kom. Ook ben ik op de zwaarste versnelling beginnen rijden. Zo zet ik het beste kracht op mijn pedalen. En natuurlijk meer letten op de baan bergaf en bergop. Wind op en wind af. Door beter op te letten, kies ik ook beter de stand van de motor. Ik heb hem nu net geen week. Ik rij al de 5de dag mee naar mijn werk. Ik ben er verzot op. Ik heb naar mijn gevoel een goede keuze gemaakt. Alleen een ander zadel er op en dan is het plaatje compleet.
Fijn om te lezen hoe het ontstaan is. Met de fiets naar het werk is inderdaad verslavend :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Ik heb mijn accu voor het eerst helemaal vol geladen. 31 km gefietst en nog 80% vol. Lijkt goed te gaan zo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
[...]

Ik heb de drukschakelaars gebruikt die in de bijgeleverde rem-handels gemonteerd zitten.

Demonteer deze zover mogelijk en zaag met een fijn ijzerzaagje het frame door waar de schakelaar inzit. Wikkel tevoren een reep alluminium folie rond de kabel om deze bij het frame doorzagen niet onbedoeld te beschadigen.

[afbeelding]

Lijm met 10 seconden lijm de drukschakelaar op je hydraulische (of kabel) remhandel. Boor dan een gaatje a 1.5mm loodrecht tegenover de drukschakelaar, schroef daarin dan een dunne parker, zodanig dat deze ingedrukt staat in de rust stand van de remhandel.

[afbeelding]

Dek de drukschakelaar constructie af met dun alluminium (ik gebruikte folie van een stencil machine) en verf dat in de kleur van de remhandel.
Kennis had zijn bafang set een jaar of 2 geleden gekocht, daar zaten magneet schakelaars bij. Deze schakelaar kan je binnen 1 klik demonteren, en kan je hem netjes gebruiken met een los magneetje. Mijn bafang setje kwam met druk schakelaar zoals op jou foto, dit zijn pleuris dingen om om te bouwen. Ik heb nu 1 magneet schakelaartje van mijn kennis gebruikt. Ondertussen op eBay een paar reed(magneet) schakelaartjes besteld, en dan knip ik de drukschakelaar van de kabel af, en soldeer ik daar een magneet schakelaar aan.
De lijm die ik gebruikt heb is Bison combi metaal.

Op de foto's zie je de magneet schakelaar die uit het oudere bafang zet kwam, en een klein magneetje. Het witte is de lijm, en heb alles een beetje zwart gemaakt zodat het minder goed zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dUx0Jp6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tbXvdxR.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Dacuuu op 21-06-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
NeWSJuNK schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:36:
Ik heb mijn accu voor het eerst helemaal vol geladen. 31 km gefietst en nog 80% vol. Lijkt goed te gaan zo _/-\o_
Kijk zo komt het gelukkig toch nog goed. Fijn dat je het nog even laat weten. :) hou er in het begin wel een beetje rekening ermee dat je (afhankelijk van je gereden snelheid en hoeveelheid tegenwind) dat je waarschijnlijk ergens tegen de 100 km bereik kunt halen. Het zal vermoed ik in de praktijk niet veel meer zijn. Maar het kan ook meevallen maar hangt af van bovenstaande factoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreirie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:56:
[...]

Mijn Cube dealer om de hoek heeft al geprobeerd, maar zou zelfs bij Cube helemaal uitverkocht zijn. :(
Ja als hij bij cube uitverkocht is dan zal het niet meer lukken. In Antwerpen zit een hele goeie cube verdeler. Ik ben in de fietsfabriek in Aarschot geweest, omdat ik toch wist dat ik die wou en dat is dichter bij thuis. Maar bij de cube verdeler in Antwerpen had ik de hele duidelijke uitleg gekregen en de testrist met de touring gedaan. BikeAholic in Stabroek, abtsdreef. Heeft een hoge pet op voor cube fietsen en weet realistisch weer te geven of de fiets nog beschikbaar is. Heeft meer contact met de enige cube verdeler van België. Maar als je al zeker weet dat cube hem niet meer gaat maken, dan is het een verloren zaak. Mijn fiets was nog 1 van beschikbaar maar moest nog gemaakt worden. Ik had heel veel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Mijn dealer heeft voor mij ooit alle dealers in NL gebeld om te vragen of er nog voorraad was. (Ner merk fiets). Je kunt kijken of de jouwe dat ook wil doen, misschien zelfs even naar NLse dealers laten bellen (evt via de importeur in NL)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
zonnefreak schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:22:
[...]

Kijk zo komt het gelukkig toch nog goed. Fijn dat je het nog even laat weten. :) hou er in het begin wel een beetje rekening ermee dat je (afhankelijk van je gereden snelheid en hoeveelheid tegenwind) dat je waarschijnlijk ergens tegen de 100 km bereik kunt halen. Het zal vermoed ik in de praktijk niet veel meer zijn. Maar het kan ook meevallen maar hangt af van bovenstaande factoren :)
Als ik 100 km op één acculading kan halen ben ik tevreden. De theoretische 180km is toch onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Werkt zo'n kabel niet dan?
http://s.aliexpress.com/EnmMbuiI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Frost_Azimov schreef eerder hierover:[/b]
[...]
In deel 1 van dit topic hebben we het daar uitgebreid over gehad. Overigens waren die magneetsensors nog veel duurder (+/- 70,-) en ook nog eens slecht leverbaar.

Het ging mij om het aanpassen van mijn hydraulische rem-handels met gebruikmaking van onderdelen van de bijgeleverde kabel remhandels. Ik rij er nu meer dan 3000 km mee rond en het werkt feilloos, zonder enige vertraging wat bij magneetsensors wel voor schijnt te komen.

[ Voor 55% gewijzigd door racinfo op 22-06-2017 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
racinfo schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 06:05:
[...]

[...]

In deel 1 van dit topic hebben we het daar uitgebreid over gehad. Overigens waren die magneetsensors nog veel duurder (+/- 70,-) en ook nog eens slecht leverbaar.

Het ging mij om het aanpassen van mijn hydraulische rem-handels met gebruikmaking van onderdelen van de bijgeleverde kabel remhandels. Ik rij er nu meer dan 3000 km mee rond en het werkt feilloos, zonder enige vertraging wat bij magneetsensors wel voor schijnt te komen.
Dank, ik begrijp dus dat bovenstaande kabel met magneetjes werkt en een stuk voordeliger geworden is.
Ik heb hem er sowieso bijbesteld omdat ik niet zeker weet of ik de standaard meegeleverde hendels kan gebruiken. We gaan het zien en ik meld het resultaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Heb ook nog een Batavus monaco 8p werkeloos in de garage staan.
Misschien wel eens leuk om die voor de hobby om te bouwen naar elektrische aandrijving :-)

Ik begrijp dat dit setje een beetje the way to go is:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.285.fhVJG3

Zal eens kijken wat de totale kosten worden, maar wel leuk om te doen denk ik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Flash3d schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:19:
[...]

Dank, ik begrijp dus dat bovenstaande kabel met magneetjes werkt en een stuk voordeliger geworden is.
Ik heb hem er sowieso bijbesteld omdat ik niet zeker weet of ik de standaard meegeleverde hendels kan gebruiken. We gaan het zien en ik meld het resultaat hier.
Bij mij bleek dat die magneetjes niet makkelijk te monteren waren op de remhandles die ik heb. Toen ook nog eens bleek dat de schroefjesmethode vlekkeloos werkte heb ik ze ' opgeruimd' .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Flash3d schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:14:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en advies, ik heb nu het volgende besteld:

Bafang kit BBS02B 500w 48V 46T 850C display
De duurdere (mindere wegende) accu met Sanyo/Panasonic GA cellen.
De remkabels (wellicht niet nodig).
USB programmeerkabel.

Heb de gear sensor niet besteld en probeer de terug trap techniek :).

@Azimov: welke Bafang heb jij en wat heb je aangepast in de settings?
Ik heb ook de BBS02 (B) en ik heb de serttings van ' karls special sauce' genomen:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

erg tevreden mee.

(mocht je het nog niet weten, er is een ' geupdate' versie van de programmeer software.
https://penoff.wordpress....bike-conversion-software/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 09:08
Ik zit een twee weken in Duitsland.
Ik ben daar regelmatig, de laatste maal was in september, in mei vorig jaar zag ik nog erg weinig E bike's, ook niet bij de handel, nu juni 2017 barst het hier van de E bike (zwarte woud)
Ze hebben echt in een half jaar een inhaal slag gemaakt.
wat ik verwachte was de 45 km modellen, maar de 99% is 25 Km/u
Ook heel veel MTB met ondersteuning, In mei vorig jaar stonden ze hier nog te kijken naar mijn Haibike met motor. div mensen toen een ritje laten maken ;-)
Div vreemde merken maar ook veelal kalkhof .
Shimano middenmotor zie je hier ook regelmatig. bij gesprekken zijn ze daar goed over te spreken.
FWD en RWD zie je hier weinig, meest de middenmotor, waar Bosch toch wel de meeste levert.

Zomaar wat info ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 14:37
fazertje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:01:
Ik ben daar regelmatig, de laatste maal was in september, in mei vorig jaar zag ik nog erg weinig E bike's, ook niet bij de handel, nu juni 2017 barst het hier van de E bike (zwarte woud)
Ook heel veel MTB met ondersteuning, In mei vorig jaar stonden ze hier nog te kijken naar mijn Haibike met motor. div mensen toen een ritje laten maken ;-)
Shimano middenmotor zie je hier ook regelmatig. bij gesprekken zijn ze daar goed over te spreken.
FWD en RWD zie je hier weinig, meest de middenmotor, waar Bosch toch wel de meeste levert.

Zomaar wat info ;-)
Dat je veel middenmotoren en MTB's ziet is volstrekt logisch. In Duitsland glooit het allemaal heel wat meer en heb je gewoon meer aan een middenmotor met meer koppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 09:08
Yep, verbaas me echter of de hoeveelheid in half jaar tijd.
En de meeste zijn(zoals) ik het zie moeders/ vrouwen van ongeveer 30 jaar.

Als ik nu naar het dorp fiets heb ik 2,5 km licht aflopende weg, bij terug weg blijkt dat toch wel vervelend oplopend te zijn.... en dan zeker met temps van 36 graden, al bijna 2 weken een hittegolf hier.
Dus ik snap het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Dat je veel middenmotoren en MTB's ziet is volstrekt logisch. In Duitsland glooit het allemaal heel wat meer en heb je gewoon meer aan een middenmotor met meer koppel.
Ik fiets iedere dag van de ene kant van de Utrechtse heuvelrug naar de andere kant.
Dat zijn 400 klim-meters per dag volgens Strava. Volgens mij gaat dat wel richting glooiend-Duitsland?

Stiekem was de Gazelle middenmotor gewoon de goedkoopste hoor. ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
fazertje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:01:

Zomaar wat info ;-)
schrik daar eerlijk gezegd niet echt van. Ook ik heb dit jaar de klik gemaakt om voor een ebike te gaan. En ben blijkbaar niet de enige. :)
Het is bij de dealers soms letterlijk aanschuiven voor een woordje uitleg of om ebike af te halen. Sinds begin deze maand heel moeilijk om een nog een ebike naar mijn zin te vinden...ofwel uitverkocht of leverbaar na x aantal weken wachten. Die fietsen gaan uiteraard allemaal de baan op uiteindelijk, dus schrik niet wat jij hier vertelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:33
Batavus heeft een nieuw model, de Dinsdag (vreselijke naam)... een soort Razer met een meer relaxte geo:

https://www.batavus.nl/el...g-e-go%C2%AE.htm#BE500291

Afbeeldingslocatie: https://www.batavus.nl/fiets-afbeeldingen/BE500291_H_C.tif?height=494&width=742

Erg licht en met Schijfremmen, vaste vork met nokken en ook iets goedkoper dan de Razer.. Beetje jammer dat ze die remmen niet een keer op de Razer gooien.

Qua positionering vinden ik en de FM het een rare move, maar goed.

Verder ga ik binnen kort de Batavus Easy-Go met ION midden motor testen, ik zal mijn ervaringen delen. Mijn FM is laaiend enthusiast over dit model en wil graag mijn mening horen.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:29:
Batavus heeft een nieuw model, de Dinsdag (vreselijke naam)... een soort Razer met een meer relaxte geo:
Wel een hele mooie fiets zo te zien. :)
Wel jammer dat ze dan weer voor een Shimano Nexus gekozen hebben i.p.v. de Alfine van de Razer. :|

[ Voor 16% gewijzigd door Chrasher op 22-06-2017 22:59 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind hem ook wel mooi, alleen snap ik niet zo goed hoe ze hem positioneren. Ze hebben al de Razer, dus gaat die na dit jaar exit? Maar dan is de geo weer te onsportief, volgens mij is de Razer beste een hardloper in hun gamma.

Als je rechtop wil zitten ben ik veel meer geinterreseerd in die ION :9

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
roffeltjes schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:29:

https://www.batavus.nl/el...g-e-go%C2%AE.htm#BE500291

[afbeelding]

Erg licht en met Schijfremmen, vaste vork met nokken en ook iets goedkoper dan de Razer.. Beetje jammer dat ze die remmen niet een keer op de Razer gooien.

Qua positionering vinden ik en de FM het een rare move, maar goed.

Verder ga ik binnen kort de Batavus Easy-Go met ION midden motor testen, ik zal mijn ervaringen delen. Mijn FM is laaiend enthusiast over dit model en wil graag mijn mening horen.
Benieuwd naar een review van deze nieuwe Dinsdag. Zou hem heel graag eens willen testrijden ook. Zou hem nog durven kopen, maar twijfel om toch voor de Razer ge gaan. Qua prijs 400€ goedkoper en mét schijfremmen. Wel met een Nexus 8 inderdaad ipv Alfine.
En dat groene accentje aan de achterdrager moet je ook voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nexus 8= Alfine 8. Die twee zijn precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

(weer) geen voorvering, daar houden ze blijkbaar niet van :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
racinfo schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:17:
Komt vaak gewicht niet ten goede al heb je ook lichtere maar die zijn vaak prijziger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:17:
Geef mij maar een vaste vork!

- Stijver
- Lichter
- Mogelijkheid tot low-riders.

Verende vorken zijn prima, maar dan wel die uit de hogere klasse. De meuk die we in Nederland op de niet-MTB's zien is vreselijk. Om maar niet te spreken over al die Feathershock achtige oplossingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 12:10
Zul je altijd zien, heb je de Razer gekocht....komt de Dinsdag. Nee hoor, ik heb geen spijt.
Bovendien zie ik dat de prijs op internet slechts enkele tientjes lager ligt dan de Razer. €1919,- vs € 1965,-
Verder zie ik amper verschil:
- De groene buis aan dezelfde bagagedrager
- Andere verlichting (ik heb de mijne nog niet getest in het donker)
- Schijfremmen
- Vaste kettingkast ipv chainglider
- Breder zadel (= tour ipv sport?)
- Geknikter stuur (= tour ipv sport?)
- Andere naaf

Als ik het zo zie, hebben ze toegelegd op de Alfine en dat weer in schijfremmen gestoken.
De achterrem van een Razer is wel irritant, zo ontzettend veel geluid als die maakt. In de praktijk gebruik ik hem daarom nauwelijks. De brake boosters staan in ieder geval op mijn verjaardagsverlanglijstje.
Ik was niet bekend met het chainglider systeem, maar ik vind het een goed systeem.
Het laatste verbeterpuntje zou ik vinden een iets 'hogere' hoogste versnelling. Ik denk er daarom aan om het achtertandwiel te vervangen door een 17 ipv 19 tands.

Het gewicht van de Razer is 20+2,9 = 22,9kg, en het gewicht van de Dinsdag is 20,5 + 2,8 = 23,3kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:13:
Nexus 8= Alfine 8. Die twee zijn precies hetzelfde.
Qua bouw wel, maar de Alfine heeft hogere kwaliteit lagers en de toleranties zijn beter. Wat zou moeten resulteren in een betere efficiëntie. Daarom is de prijs van een Alfine iets hoger.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:23:
[...]

- Stijver
- Lichter

Verende vorken zijn prima, maar dan wel die uit de hogere klasse. De meuk die we in Nederland op de niet-MTB's zien is vreselijk. Om maar niet te spreken over al die Feathershock achtige oplossingen :X
Waarschijnlijk ben ik verwend met mijn Magura O24U voorvork want van de hiervoor genoemde nadelen bemerk ik niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:42:
[...]

Qua bouw wel, maar de Alfine heeft hogere kwaliteit lagers en de toleranties zijn beter. Wat zou moeten resulteren in een betere efficiëntie. Daarom is de prijs van een Alfine iets hoger.
De lagers zijn hetzelfde, dat kan je ook zien aan de partnumbers. Een quote van een technicus ex-Shimano (excuseer hem voor zijn gebrekkige Nederlands, hij is Engelsman):
Mecahnisch gezien er is geen verschil tussen oude allen de veer en palen zijn omgedraait.
Het verschil tussen alfine en nexus premium SG8R36 is in Left side cap - beter afdichting bij alfine.
Theoretisch gezien een goed onderhouden permium zou moeten even goed zijn als een alfine SG s7000
Maar ik wil vooral niks claimen wat niet waar is, dus als jij kan aangeven dat er inderdaad een ander kwalitatief verschil is wil ik dat best aannemen. 8)
Laro schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:36:
Zul je altijd zien, heb je de Razer gekocht....komt de Dinsdag. Nee hoor, ik heb geen spijt.
Bovendien zie ik dat de prijs op internet slechts enkele tientjes lager ligt dan de Razer. €1919,- vs € 1965,-
Verder zie ik amper verschil:
Belangrijkste verschillen (met disclaimer dat dit op het oog is):

1. De Geometrie (al zit daar wel wat overlap in, afhangende van hoe je op de fiets zit). Grofweg, de extreemste stand van de Dinsdag is wat meer rechtop en de extreemste stand van de Razer is wat gestrekter. Ik zal proberen om er een schuifmaat langs te leggen om dit te bevestigen. De FM heeft het bizar druk en de Dinsdag staat op een pilaar, dus ik durf niet te zeggen of ik dit op korte termijn kan doen.
2. De Razer is wat meer oversized. Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
3. De dames Razer heeft een hogere Buis aanzet (hogere instap) Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
4. De Dinsdag heeft IMHO betere remmen.

Uiteraard is testen het devies, maar zowel de FM als ik vermoeden dat de Razer strakker is.
Als ik het zo zie, hebben ze toegelegd op de Alfine en dat weer in schijfremmen gestoken.
Het inkoop verschil Nexus/Alfine was bij introductie superklein (een paar euro), maar zo te zien lopen de winkelprijzen nu flink uiteen. Ervan uitgaande dat mijn informatie nog courant is, is dat een kwestie van aanvoer, niet van kwaliteit. In ieder geval denk ik dat Shimano Schijfremmen goedkoper zijn dan HS11 :+

Verder gok ik dat die No-name kettingkast voor Batavus wat goedkoper is dan Chaingliders, zowel qua inkoop als qua installatie.

Afhangende van verschillen die we niet kennen (inkoopprijs frame?) lijkt het erop dat ze op de Dinsdag een betere marge hebben.
De achterrem van een Razer is wel irritant, zo ontzettend veel geluid als die maakt. In de praktijk gebruik ik hem daarom nauwelijks. De brake boosters staan in ieder geval op mijn verjaardagsverlanglijstje.
Dat gaat aanzienlijk schelen. Als je ze zelf installeert, let dan wel op, je schroeft hem maar aan een kant, aan de andere kant moet hij over de Torcx schroef heenvallen. Ik vond het niet zo obvious :+
Het gewicht van de Razer is 20+2,9 = 22,9kg, en het gewicht van de Dinsdag is 20,5 + 2,8 = 23,3kg
Ja, ik dacht gisteren dat de Hele dinsdag 20.5 woog, had de specs niet uitgeklapt :$
racinfo schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Waarschijnlijk ben ik verwend met mijn Magura O24U voorvork want van de hiervoor genoemde nadelen bemerk ik niets.
Nogal Wiedes, dat was een top vork :+

- Olie geveerd
- Licht
- Extreem stijf

Op stadsfietsen zit normaal gesproken een mechanisch geveerde vork van het type "budget". :X

[ Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 23-06-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
[...]

- Stijver
- Lichter

Goede vorken beginnen over het algemeen zo bij de 300 400 euro. De goedkope meuk heeft een retail van zo 70~80 euro.

Dat is het hele verhaal.
Als je een vork wil vervangen, mik er dan gelijk een 100mm travel minimaal in. Weegt wat meer maar 50/65 mm is erg beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
[...]

- Stijver
- Lichter

Zelfde hier. Wij hebben 2 fietsen met van die low budget vering (Suntour volgens mij), 't is gewoon waardeloos. Er komt er speling op en veert 't nauwelijks meer door corrosie op de open delen.

Ik vind de toegevoegde waarde ook zo minimaal. Zelfs bij een sportieve zit rust er nauwelijks gewicht op het voorwiel. Vanuit comfort oogpunt zou ik liever een geveerd achterwiel hebben, zoals m'n Brompton. Die is ook niet perfect (hobbelpaard als je flink doortrapt), maar 't is een eenvoudig systeem en best comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Torched schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:27:
[...]

Goede vorken beginnen over het algemeen zo bij de 300 400 euro. De goedkope meuk heeft een retail van zo 70~80 euro.

Dat is het hele verhaal.
Als je een vork wil vervangen, mik er dan gelijk een 100mm travel minimaal in. Weegt wat meer maar 50/65 mm is erg beperkend.
Niet mee eens, op de weg is demping veel belangrijker dan travel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
roffeltjes schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:00:
[...]

De lagers zijn hetzelfde, dat kan je ook zien aan de partnumbers. Een quote van een technicus ex-Shimano (excuseer hem voor zijn gebrekkige Nederlands, hij is Engelsman):

[...]

Maar ik wil vooral niks claimen wat niet waar is, dus als jij kan aangeven dat er inderdaad een ander kwalitatief verschil is wil ik dat best aannemen. 8)

[...]
Belangrijkste verschillen (met disclaimer dat dit op het oog is):

1. De Geometrie (al zit daar wel wat overlap in, afhangende van hoe je op de fiets zit). Grofweg, de extreemste stand van de Dinsdag is wat meer rechtop en de extreemste stand van de Razer is wat gestrekter. Ik zal proberen om er een schuifmaat langs te leggen om dit te bevestigen. De FM heeft het bizar druk en de Dinsdag staat op een pilaar, dus ik durf niet te zeggen of ik dit op korte termijn kan doen.
2. De Razer is wat meer oversized. Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
3. De dames Razer heeft een hogere Buis aanzet (hogere instap) Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
4. De Dinsdag heeft IMHO betere remmen.

Uiteraard is testen het devies, maar zowel de FM als ik vermoeden dat de Razer strakker is.

[...]
Het inkoop verschil Nexus/Alfine was bij introductie superklein (een paar euro), maar zo te zien lopen de winkelprijzen nu flink uiteen. Ervan uitgaande dat mijn informatie nog courant is, is dat een kwestie van aanvoer, niet van kwaliteit. In ieder geval denk ik dat Shimano Schijfremmen goedkoper zijn dan HS11 :+

Verder gok ik dat die No-name kettingkast voor Batavus wat goedkoper is dan Chaingliders, zowel qua inkoop als qua installatie.

Afhangende van verschillen die we niet kennen (inkoopprijs frame?) lijkt het erop dat ze op de Dinsdag een betere marge hebben.

[...]

Dat gaat aanzienlijk schelen. Als je ze zelf installeert, let dan wel op, je schroeft hem maar aan een kant, aan de andere kant moet hij over de Torcx schroef heenvallen. Ik vond het niet zo obvious :+

[...]

Ja, ik dacht gisteren dat de Hele dinsdag 20.5 woog, had de specs niet uitgeklapt :$

[...]

Nogal Wiedes, dat was een top vork :+

- Olie geveerd
- Licht
- Extreem stijf

Op stadsfietsen zit normaal gesproken een mechanisch geveerde vork van het type "budget". :X
ik volg dit even van dichtbij. Twijfel nl sterk tussen de Razer en de Dinsdag.
Welke vd 2 zou jij op dit moment aanraden op basis van de specs?
Zou ze zo graag testrijden voor ik aankoop, maar dat is hier bij de plaatselijke Batavus dealers precies een moeilijke opgave. :( Krijg steeds een Giant onder mn r**t om de Yamaha motor eens te testen, maar zou toch echt wel eens op een razer/dinsdag zitten voor ik 2K uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapoor
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 14:47
dreirie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:05:
[...]

Zou ze zo graag testrijden voor ik aankoop, maar dat is hier bij de plaatselijke Batavus dealers precies een moeilijke opgave. :( Krijg steeds een Giant onder mn r**t om de Yamaha motor eens te testen, maar zou toch echt wel eens op een razer/dinsdag zitten voor ik 2K uitgeef.
Ik heb de dinsdag besteld(mede omdat er een levertijd van 25 weken op de razer zit) en als het goed is komt hij volgende week, ik heb een proefrit gemaakt op de gewone dinsdag waar hij van is afgeleid en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

dreirie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:05:
[...]

Als ik voor de keuze zou staan heeft de dinsdag de voorkeur, al alleen voor het feit dat ie schijfremmen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ben van plan mijn Sparta ION om te gaan bouwen met eigen spul. Weet iemand wat voor setje in dan nodig heb? Als ik de huidige accu (banaan model in het frame) wil gebruiken dan zit ik op 36V toch?

heb iig een LCD en controller nodig lijkt me.

Ik zit wat op ebay en aliexpress te kijken maar weet niet precies wat een goed setje is, de meeste zijn ook met wiel en die hoef ik nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:19:
Ik ben van plan mijn Sparta ION om te gaan bouwen met eigen spul. Weet iemand wat voor setje in dan nodig heb? Als ik de huidige accu (banaan model in het frame) wil gebruiken dan zit ik op 36V toch?

heb iig een LCD en controller nodig lijkt me.

Ik zit wat op ebay en aliexpress te kijken maar weet niet precies wat een goed setje is, de meeste zijn ook met wiel en die hoef ik nu niet.
Welk model of type Sparta ION bezit je? Er zijn tig aantal modellen, en hoe oud is de fiets? Oudere modellen waren voorzien van een 24 volt NI-MH accu, nu niet bepaald een accu om te handhaven.

Heeft de fiets een voorwielmotor? Zoja dan zal het zeer moeilijk worden daar een (nog) bijpassende controller te vinden alhoewel dat ook geldt voor een achterwielmotor.

Persoonlijk zou ik zo''n ombouw project niet beginnen, om bovengenoemde redenen. Beter een goede 2e hands fiets op Marktplaats aanschaffen en daar dan een Bafang middenmotor inbouwen, dan heb je een e-bike voor jarenlang plezier.

Edit
Wil je toch perse wat prutsen aan je Sparta ION dan is dit misschien een artikel wat je verder kan helpen:
Mijn Crash

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 24-06-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

Mijn moeder heeft bij mij de vraag neergelegd om te helpen met het uitzoeken van een e-bike. Omdat er alleen maar Gazelle's bij haar huidige fietsenwinkel staan wil ze verder kijken maar weet ze niet welk merk/dealer etc.

Haar huidige Gazelle is 10 jaar oud maar begint kuren te vertonen, zo zijn er redelijk wat onderdeeltjes (een batterijkap bijv.) gewoon niet meer te verkrijgen. Idem voor een koplamp, als die stuk gaat ben je de pisang want niet na te bestellen en je kan ook geen andere lamp monteren.

Nu zoekt ze dus een simpele fiets die degelijk in elkaar zit zonder al die fancy pancy ethische meuk erop. Het kost wat dus het moet ook maar lang mee gaan, ze is wel zuinig op de spullen dus vandaar dat die fietsen gewoon lang mee gaan denk ik. Maar die proprietary bende vind ze niks...

Heeft iemand een idee waar je zou kunnen kijken voor een fiets voor haar? Als het 25 loopt en een radius heeft van 50km is ze al helemaal happy natuurlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

racinfo schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:12:
[...]

Welk model of type Sparta ION bezit je? Er zijn tig aantal modellen, en hoe oud is de fiets? Oudere modellen waren voorzien van een 24 volt NI-MH accu, nu niet bepaald een accu om te handhaven.

Heeft de fiets een voorwielmotor? Zoja dan zal het zeer moeilijk worden daar een (nog) bijpassende controller te vinden alhoewel dat ook geldt voor een achterwielmotor.

Persoonlijk zou ik zo''n ombouw project niet beginnen, om bovengenoemde redenen. Beter een goede 2e hands fiets op Marktplaats aanschaffen en daar dan een Bafang middenmotor inbouwen, dan heb je een e-bike voor jarenlang plezier.

Edit
Wil je toch perse wat prutsen aan je Sparta ION dan is dit misschien een artikel wat je verder kan helpen:
Mijn Crash
Het is een oudere sparta ion comfort zonder versnellingen.
Hij heeft een achterwiel motor en inderdaad de pagina van Infant waar jij naar verwijst heeft dat helemaal uitgepluist.
Volgens mij is het helemaal niet moeilijk je moet je achterwiel motor even open maken de rommel eruit slopen en de 3 kabels naar buiten leiden.
Aansluiten op je controller en je accu + LCD + eventueel gashendel of trapsensor + eventueel remhendels en je bent klaar.

Maar ik moet dus even weten welke controller enz ik nodig heb en goedkoop kan halen bij aliexpress oid.
Zoiets bijvoorbeeld: Ali linkje

[ Voor 19% gewijzigd door kaasaanfiets op 25-06-2017 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:58:
[...]

Hij heeft een achterwiel motor en inderdaad de pagina van Infant waar jij naar verwijst heeft dat helemaal uitgepluist.
Volgens mij is het helemaal niet moeilijk je moet je achterwiel motor even open maken de rommel eruit slopen en de 3 kabels naar buiten leiden.
Aansluiten op je controller en je accu + LCD + eventueel gashendel of trapsensor + eventueel remhendels en je bent klaar.
[video]

Maar ik moet dus even weten welke controller enz ik nodig heb en goedkoop kan halen bij aliexpress oid.
De controller waarnaar je verwijst heeft 3 (fase) motor aansluitingen en 5x (Hall, Speed,enz) sensor aansluitingen. Er gaan daarmee 3+5=8 draden naar de motor. Sloop je de electronica uit de motor dan zal die nooit meer draaien op alleen die 3 draden. Tot zover de controller by Ali. De Sparta heeft trouwens 2 controllers, een in de motor en een in het accupack.

Link naar een forum over Sparta ION:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/1

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 25-06-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Nox budget is ook wel handig en woon je bv in de buurt van 12go?
Daarvan weet ik dat ze vanaf volgende week zaterdag weer wat aanbiedingen hebben.
Maar er zullen meer fietsenwinkel zijn waar dat zo is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 13-10 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

kaasaanfiets schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:58:
[...]

[video]

Zoiets bijvoorbeeld: Ali linkje
Leuk filmpje :) (òòòhàà, die marcheert wel). Dat in die werkbank chaos nog iets werkends wordt gemaakt ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

Roos79 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:44:
@Nox budget is ook wel handig en woon je bv in de buurt van 12go?
Daarvan weet ik dat ze vanaf volgende week zaterdag weer wat aanbiedingen hebben.
Maar er zullen meer fietsenwinkel zijn waar dat zo is :)
Budget... 2k vind ze veel maar als ze dan 2k rommel koopt en een goede fiets is 2,5k dan moet dat maar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

OgWok schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Leuk filmpje :) (òòòhàà, die marcheert wel). Dat in die werkbank chaos nog iets werkends wordt gemaakt ;)
Die sleutelaar op de film beschikt duidelijk over de juiste controller, maar vind die maar eens op internet. Dat wordt zoeken voor @kaasaanfiets, maar wellicht zijn er onder ons, tweakers die weleens met dit bijltje hebben gehakt.

Link:
http://www.ebikedoehetzel...sluitingencontrollers.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 25-06-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

racinfo schreef op zondag 25 juni 2017 @ 06:13:
[...]

De controller waarnaar je verwijst heeft 3 (fase) motor aansluitingen en 5x (Hall, Speed,enz) sensor aansluitingen. Er gaan daarmee 3+5=8 draden naar de motor. Sloop je de electronica uit de motor dan zal die nooit meer draaien op alleen de 3 draden. En dat is dan meteen het probleem waar je mee te maken hebt.
Aha ik was nog wat aan het lezen over die hall sensor.
https://www.pandaebikes.c...s-motor-controllers-work/
Maar die heb ik dus perse nodig? Hij wil niet draaien zonder die sensor? Ik las ook dat er controllers (kelly) zijn met een ingebouwde hall sensor oid. Die hebben dan alleen de 3 fase draden nodig. Maar die zijn meteen weer een stuk duurder.

Ik heb infant gevraagd of ik die controller die ik aangaf ook kan gebruiken icm de hall sensoren die er standaard in zitten. Dan moet ik naast de 3 draden ook de hall sensor draden naar buiten werken en kan ik ze rechtstreeks aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Een motor zonder Hall sensoren loopt schokkerig, onregelmatig en dat wil je echt niet ervaren op de fiets.

Ik las overigens zojuist op het Speed-Pedelec''s Facebook forum dat e-MTB''s zijn vrijgesteld van typegoedkeuring, het max vermogen hoger mag zijn dan 250 Watt en snelheden hoger dan 25 km/h ongelimiteerd.

Het enige waaraan de e-MTB moet voldoen is dat ie terreinbanden en een off-road sticker op het frame heeft.
http://www.tweewieler.nl/...-typegoedkeuring-10130161

[ Voor 73% gewijzigd door racinfo op 25-06-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Houd dat in de je een gewone mountenbike ook om kan bouwen naar electrisch zonder plaatje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Zolang je er daarna niet meer mee op de openbare weg komt, neem ik aan. Dat zal denkelijk ook gelden voor de niet typegoedgekeurde modellen die je in de winkel kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 13-10 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

racinfo schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:53:
Een motor zonder Hall sensoren loopt schokkerig, onregelmatig en dat wil je echt niet ervaren op de fiets.

.......
Op het YouTube filmpje zag het er niet schokkerig uit..... of heb ik iets gemist?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:53:
Ik las overigens zojuist op het Speed-Pedelec''s Facebook forum dat e-MTB''s zijn vrijgesteld van typegoedkeuring, het max vermogen hoger mag zijn dan 250 Watt en snelheden hoger dan 25 km/h ongelimiteerd.

Het enige waaraan de e-MTB moet voldoen is dat ie terreinbanden en een off-road sticker op het frame heeft.
http://www.tweewieler.nl/...-typegoedkeuring-10130161
Die vallen weer onder snorfietsen dan? Mag je er dan nog wel uberhaupt het bos mee in? Want meestal zijn die alleen opengesteld voor fietsers en voertuigen zonder motor.

Aka, deze bordjes
Afbeeldingslocatie: http://balderbroek.nl/wp-content/uploads/2017/02/bordopengesteld.jpg
En ja veel paden die ik rijd op de mtb vallen onder die bordjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 25-06-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Nog een uitzondering die er staat:

"elektrische snorfietsen met pedalen die zijn uitgerust met een externe motor met een maximaal continu vermogen van 250 W"

Dit zou betekenen dat een fiets met een 250W BBS en een gashendel opeens legaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

OgWok schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:12:
[...]

Op het YouTube filmpje zag het er niet schokkerig uit..... of heb ik iets gemist?
Onbelast zul je het niet ervaren.
Pagina: 1 ... 30 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.