Chrasher schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:42:
[...]
Qua bouw wel, maar de Alfine heeft hogere kwaliteit lagers en de toleranties zijn beter. Wat zou moeten resulteren in een betere efficiëntie. Daarom is de prijs van een Alfine iets hoger.
De lagers zijn hetzelfde, dat kan je ook zien aan de partnumbers. Een quote van een technicus ex-Shimano (excuseer hem voor zijn gebrekkige Nederlands, hij is Engelsman):
Mecahnisch gezien er is geen verschil tussen oude allen de veer en palen zijn omgedraait.
Het verschil tussen alfine en nexus premium SG8R36 is in Left side cap - beter afdichting bij alfine.
Theoretisch gezien een goed onderhouden permium zou moeten even goed zijn als een alfine SG s7000
Maar ik wil vooral niks claimen wat niet waar is, dus als jij kan aangeven dat er inderdaad een ander kwalitatief verschil is wil ik dat best aannemen.

Laro schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:36:
Zul je altijd zien, heb je de Razer gekocht....komt de Dinsdag. Nee hoor, ik heb geen spijt.
Bovendien zie ik dat de prijs op internet slechts enkele tientjes lager ligt dan de Razer. €1919,- vs € 1965,-
Verder zie ik amper verschil:
Belangrijkste verschillen (met disclaimer dat dit op het oog is):
1. De Geometrie (al zit daar wel wat overlap in, afhangende van hoe je op de fiets zit). Grofweg, de extreemste stand van de Dinsdag is wat meer rechtop en de extreemste stand van de Razer is wat gestrekter. Ik zal proberen om er een schuifmaat langs te leggen om dit te bevestigen. De FM heeft het bizar druk en de Dinsdag staat op een pilaar, dus ik durf niet te zeggen of ik dit op korte termijn kan doen.
2. De Razer is wat meer oversized. Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
3. De dames Razer heeft een hogere Buis aanzet (hogere instap) Vrijwel zeker is de Razer stijver (niet getest, aanname!)
4. De Dinsdag heeft IMHO betere remmen.
Uiteraard is testen het devies, maar zowel de FM als ik vermoeden dat de Razer strakker is.
Als ik het zo zie, hebben ze toegelegd op de Alfine en dat weer in schijfremmen gestoken.
Het inkoop verschil Nexus/Alfine was bij introductie superklein (een paar euro), maar zo te zien lopen de winkelprijzen nu flink uiteen. Ervan uitgaande dat mijn informatie nog courant is, is dat een kwestie van aanvoer, niet van kwaliteit. In ieder geval denk ik dat Shimano Schijfremmen goedkoper zijn dan HS11
Verder gok ik dat die No-name kettingkast voor Batavus wat goedkoper is dan Chaingliders, zowel qua inkoop als qua installatie.
Afhangende van verschillen die we niet kennen (inkoopprijs frame?) lijkt het erop dat ze op de Dinsdag een betere marge hebben.
De achterrem van een Razer is wel irritant, zo ontzettend veel geluid als die maakt. In de praktijk gebruik ik hem daarom nauwelijks. De brake boosters staan in ieder geval op mijn verjaardagsverlanglijstje.
Dat gaat aanzienlijk schelen. Als je ze zelf installeert, let dan wel op, je schroeft hem maar aan een kant, aan de andere kant moet hij over de Torcx schroef heenvallen. Ik vond het niet zo obvious

Het gewicht van de Razer is 20+2,9 = 22,9kg, en het gewicht van de Dinsdag is 20,5 + 2,8 = 23,3kg
Ja, ik dacht gisteren dat de Hele dinsdag 20.5 woog, had de specs niet uitgeklapt

Nogal Wiedes, dat was een top vork
- Olie geveerd
- Licht
- Extreem stijf
Op stadsfietsen zit normaal gesproken een mechanisch geveerde vork van het type "budget".
[
Voor 70% gewijzigd door
roffeltjes op 23-06-2017 11:21
]