Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 103 Laatste
Acties:
  • 884.863 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:33
racinfo schreef op maandag 5 juni 2017 @ 06:51:
Zolang je je aan de snelheid van 25 km/h houdt zal je met de fiets niet opvallen. Anders wordt het wanneer je met die max snelheid van 25 km/h toch een ongeval overkomt waarbij derden zijn betrokken en er daarna een grondig onderzoek naar de oorzaak door de verzekering (van jezelf of tegenpartij) komt, als dan blijkt dat de motor zwaarder is dan de toegestane 250 watt draai je zelf voor alle veroorzaakte schade op. En dat niet alleen, ook voor de overtreding van het max motorvermogen.
Alleen als je geen bestuurders aanrijdt natuurlijk.
Als je een botsing met een auto oid maakt gaat de schuldvraag spelen.

Dus gewoon zorgen dat je geen fietsers, voetgangers of gehandicapten aanrijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 12:54
racinfo schreef op maandag 5 juni 2017 @ 06:51:
Zolang je je aan de snelheid van 25 km/h houdt zal je met de fiets niet opvallen. Anders wordt het wanneer je met die max snelheid van 25 km/h toch een ongeval overkomt waarbij derden zijn betrokken en er daarna een grondig onderzoek naar de oorzaak door de verzekering (van jezelf of tegenpartij) komt, als dan blijkt dat de motor zwaarder is dan de toegestane 250 watt draai je zelf voor alle veroorzaakte schade op. En dat niet alleen, ook voor de overtreding van het max motorvermogen.
In theorie is dit zo, in de praktijk hoor je hier weinig over. Ook bij bijvoorbeeld opgevoerde brommers. Het is zeer lastig aan te tonen dat een ongeval of de gevolgen daarvan veroorzaakt zijn door een te zware motor. Bij elektromotoren is het nog eens zo dat het geleverde vermogen afhangt van de energie die je erin stopt. Elke 250W motor in een bosch fiets bijvoorbeeld kan en zal meer dan die 250W leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

In praktisch alle gevallen indien sprake is van een e-bike die niet beantwoordt aan de wettelijke eisen de verzekering niets uit betaald en dat de kosten dus voor 100% voor jouzelf zijn. Indien er sprake is van letsel bij de tegenpartij zal zijn/haar verzekering alle kosten op jou verhalen waardoor je mogelijk de rest van je leven aan het afbetalen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:33
racinfo schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:32:
In praktisch alle gevallen indien sprake is van een e-bike die niet beantwoordt aan de wettelijke eisen de verzekering niets uit betaald en dat de kosten dus voor 100% voor jouzelf zijn. Indien er sprake is van letsel bij de tegenpartij zal zijn/haar verzekering alle kosten op jou verhalen waardoor je mogelijk de rest van je leven aan het afbetalen bent.
Volgens mij is dat juist theoretisch het geval, en praktisch nooit. Er gebeuren genoeg opgevoerde snorfiets/brommer ongelukken zonder dat dit ter sprake komt.
(edit: zoals ook al hierboven vermeld)

[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 05-06-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:57
LuNaTiC schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:40:
Afgelopen vrijdag wel een goede les geleerd: om nóg defensiever te rijden, en nóg beter op te letten. Ik ben nl letterlijk over de motorkap van een auto heengegleden :X
Ik hoop dat er achteraf niks kaduuk gaat. Als je verhaal klopt was hij fout en had je de servicekosten op hem kunnen verhalen.

Ik maak wekelijks wel iets rottigs mee sinds ze de boel in Amsterdam zo hebben opengebroken (Lairesse en victorieplein) Allemaal auto's en fietser die om de blokkades heen rijden en dus niet goed opletten omdat ze half verdwaald zijn.

Merk je weer dat Amsterdam helemaal niet geschikt is voor grote massas auto's,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
kaasszje schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:54:
Ik zit nog steeds heel hard te denken om cobi aan te schaffen. Heeft men er ondertussen al ervaring mee?
Collega wel, die had er eentje die in een update bleef hangen. Is geloof ik wel opgelost en ding werkt nu perfect. Hij is er blij mee. Ik twijfel nog steeds heel erg en wacht eerlijk gezegd op een nextgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco4m
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 12:15
racinfo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:26:
[...]

Dank voor het bericht. Dat de accu sneller leeg gaat is natuurlijk normaal, de motor moet er boven de 25 km flink aan trekken. Je hebt gelijk wanneer je besluit het niet in woon/werk verkeer in te zetten en dat je het bij een enkele testrit houdt. Je weet maar nooit welke calamiteiten op de loer liggen tijdens de dagelijkse toertjes en als oom agent de omgelegde snelheids signalering ontdekt zal hij zeker zijn wenkbrauwen fronsen ;)
Wat ik nog toe wil voegen, normaal rij ik in de 6e of 7e versnelling. Om de 35 km te halen moet ik doorschakelen naar de 8 en soms zelfs de 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

baco4m schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:19:
[...]

Wat ik nog toe wil voegen, normaal rij ik in de 6e of 7e versnelling. Om de 35 km te halen moet ik doorschakelen naar de 8 en soms zelfs de 9.
Dat doe ik ook met mijn MTB met de Bafang middenmotor wanneer ik echt de top wilt halen. Mijn accu van 360 watt houdt het dan na 25 km voor gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Yep! Des te hoger de stroomvraag des te hoger ook de interne weerstand.

Je kunt nooit zeggen van:
-1 uur 1000 watt
-4 uur 250 watt

Het is eerder zo:
-30 minuten 1000 watt
-4 uur 250 watt

Een 1000 watt hubmotor lijkt mij zeer gevaarlijk ivm slippen. Het is leuk als je in de heuvels rijdt en met wind tegen toch vlot die helling op wil komen. Niet alleen wordt jouw conditie op prijs gesteld als je een heuvel neemt, maar ook de conditie van de accu wordt op prijs gesteld. Het is jammer dat de accu hier vaak de beperkende factor is. Jezelf kun je trainen, de accu niet, die gaat alleen maar minder leveren.

Dus houd er rekening mee dat het vragen van zo'n hoog vermogen de levensduur van je accu drastisch verkort. Deze beide factoren (hoog vermogen+leeftijd(degradatie)) hakken er vlug hard in.
Als klanten vragen om een stroomvoorziening op accu's die lang mee moet kunnen gaan dan beperk ik het piekvermogen van het pakket tot maximaal 0,5C. Hogere waardes doen het pakket eerder slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Vanochtend was het weer flink aanpoten met die wind en regen, bijna 50% accu van m'n Razer gebruikt op 25 kilometer. Kon "slechts" met 18km/h een viaduct op rijden met ondersteuning op maximaal. Reed een aantal andere fietsers voorbij die praktisch stil stonden :+

Ook wel fijn dat ik nu prima met regenpak kan fietsen zonder te zweten. Op m'n gewone fiets was dat altijd een drama. Met regenpak moest ik altijd heel rustig aan doen, anders was ik net zo nat, maar dan van het zweet :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
jimh307 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:20:
Yep! Des te hoger de stroomvraag des te hoger ook de interne weerstand.

Je kunt nooit zeggen van:
-1 uur 1000 watt
-4 uur 250 watt

Het is eerder zo:
-30 minuten 1000 watt
-4 uur 250 watt

Een 1000 watt hubmotor lijkt mij zeer gevaarlijk ivm slippen. Het is leuk als je in de heuvels rijdt en met wind tegen toch vlot die helling op wil komen. Niet alleen wordt jouw conditie op prijs gesteld als je een heuvel neemt, maar ook de conditie van de accu wordt op prijs gesteld. Het is jammer dat de accu hier vaak de beperkende factor is. Jezelf kun je trainen, de accu niet, die gaat alleen maar minder leveren.

Dus houd er rekening mee dat het vragen van zo'n hoog vermogen de levensduur van je accu drastisch verkort. Deze beide factoren (hoog vermogen+leeftijd(degradatie)) hakken er vlug hard in.
Als klanten vragen om een stroomvoorziening op accu's die lang mee moet kunnen gaan dan beperk ik het piekvermogen van het pakket tot maximaal 0,5C. Hogere waardes doen het pakket eerder slijten.
Valt wel mee, ik heb 2kw op het achterwiel gehad en op asfalt slipt er nog niks. 60mm banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
Hebben jullie een beetje objectief advies voor mij aub?
Ik wil voor mijn woon-werktraject (30km) een elektrische fiets aanschaffen.
Ben al naar diverse handelaars geweest; maar twijfel nog tussen enkele modellen/features.

Ik lees overal dat een derailleurversnelling regelmatig onderhoud vraagt; daarom neig ik naar een model met Nuvinci versnelling.
Heb het met het gezinsleven etc nogal druk en ken mezelf; zie mij amper aan de fietsketting sleutelen/reinigen.
Is de Nuvinci/gesloten ketting dan toch een must voor mij? Of valt dat allemaal wel mee?

Qua frame neig ik meer naar een sportief model; hoewel ik per dag 60km (2u) ga fietsen. Daarom is comfort ook wel belangrijk.

Twijfel tussen volgende modelllen;

Cube Delhi 500
Gazelle Cityzen C8

Of toch maar iets klassieker/touring

Gazelle C330 voor nuvinci en beter comfort?

Budget 2500-3000€ max.

Alternatief mag ook natuurlijk; als jullie mij iets gelijkaardig kunnen aanbieden.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Naast een ebay inbouw kit zit ik ook veel op marktplaats te kijken naar 2e hands fietsen.
Ik kom vaak de Spart ion, Gazelle Orange Innergy de Bikkel Ibee, en de Batavus Padova tegen. Maar ik lees ontzettend veel negatieve berichten over b.v. de Sparta.
Bijvoorbeeld kapotte accu's (die achteraf niet kapot lijken te zijn) en storingen e.d. die alleen door een dealer kunnen worden opgelost tegen hoge prijzen.
En dat het gros van de fietsen allemaal een soortgelijk systeem hanteren.

Klopt dat? wat zijn jullie ervaringen daar verder mee? aangezien ik negatieve reviews met een korrel zout moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:48:
Naast een ebay inbouw kit zit ik ook veel op marktplaats te kijken naar 2e hands fietsen.
Ik kom vaak de Spart ion, Gazelle Orange Innergy de Bikkel Ibee, en de Batavus Padova tegen. Maar ik lees ontzettend veel negatieve berichten over b.v. de Sparta.
Bijvoorbeeld kapotte accu's (die achteraf niet kapot lijken te zijn) en storingen e.d. die alleen door een dealer kunnen worden opgelost tegen hoge prijzen.
En dat het gros van de fietsen allemaal een soortgelijk systeem hanteren.

Klopt dat? wat zijn jullie ervaringen daar verder mee? aangezien ik negatieve reviews met een korrel zout moet nemen.
Van fietsen waarvan er erg veel zijn verkocht lees je uiteraard ook meer storingen dan van minder vaak verkochte, dat is dan het veel besproken korreltje zout! _/-\o_

Het knelpunt van elke 2e hands fiets is vaak de (bijna) versleten accu, het is daarom verstandig bij de aankoopprijs direct de prijs van een nieuwe accu erbij te tellen. Daarmee zit je dan al vaak dichtbij de prijs van een voordelige nieuwe electr. fiets.

Indien je voorkeur naar een achterwielmotor uitgaat zou ik zeker eerst eens kijken naar de RAP Suburb IPS 2017, een Hollands product met specificaties die er niet om liegen zoals schijfremmen, accu op middenstang, voorvering, derailleur, met sterke achterwielmotor die niet direct bij 27 km/h ophoudt met ondersteunen en aantrekkelijke prijs (vanaf 1799,-)

racinfo in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
Ik had in dit topic al even gezocht, maar kon niet zo heel veel vinden... maar heeft iemand hier ervaring met het reviseren van zijn accu('s)?

Het kwam zo ter sprake met de vorige eigenaar, aangezien ik toch niet zo heel tevreden ben over de levensduur ervan. Zou een interessante optie zijn, maar kan geen kwaad om eens te vragen of hier iemand goede ervaringen mee heeft. Qua prijs, en hoeveel dit de levensduur nu echt verbetert, bedrijven, etc...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
dreirie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:31:
Ben al naar diverse handelaars geweest; maar twijfel nog tussen enkele modellen/features.

Ik lees overal dat een derailleurversnelling regelmatig onderhoud vraagt; daarom neig ik naar een model met Nuvinci versnelling.
Heb het met het gezinsleven etc nogal druk en ken mezelf; zie mij amper aan de fietsketting sleutelen/reinigen.
Is de Nuvinci/gesloten ketting dan toch een must voor mij? Of valt dat allemaal wel mee?
Nuvinci is een heel apart systeem wat je maar net moet liggen. Ik zelf vind het afgrijselijk ;)

Als je een gesloten kettingkast wil is de goedkoopste degelijke oplossing een Nexus 8/Alfine 8 (Zelfde naaf met andere naam).

Betreft onderhoud. Een derailleur onderhouden is geen grote klus. Af en toe borstelen met een droge borstel en dan smeren en klaar is Klara. Nadeel van een derailleur is iets grotere slijtage, voordeel is betere efficentie, kleinere versnellingsstapjes en makkelijker zelf te doen.

De reden dat ik voor dicht heb geopteerd is vooral omdat ik met gewone kleren op de fiets moet en open systemen toch een risico zijn voor je broek (smeer, etc).
Qua frame neig ik meer naar een sportief model; hoewel ik per dag 60km (2u) ga fietsen. Daarom is comfort ook wel belangrijk.
Met 2 uur per dag is in principe een sportief model comfortabeler dan een rechtop model omdat je je gewicht gelijkmatiger verdeeld (meer op de armen ipv je perineum). Zelfs als het in het begin wennen is zal je op termijn veel prettiger sportief zitten (mits en indien je geen lichamelijke beperkingen hebt in je nek/rug).

Cube Delhi 500
Gazelle Cityzen C8
Cube vind ik mooi, de Cityzen heeft een open kettingkast met een Nexus 8... eerlijk gezegd een idiote oplossing.

Andere opties: Merida, Batavus Razer, Fyts 4.E etc. etc.

Er is zat te vinden met gesloten kettingkast en sportief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

LuNaTiC schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:28:
Ik had in dit topic al even gezocht, maar kon niet zo heel veel vinden... maar heeft iemand hier ervaring met het reviseren van zijn accu('s)?

Het kwam zo ter sprake met de vorige eigenaar, aangezien ik toch niet zo heel tevreden ben over de levensduur ervan. Zou een interessante optie zijn, maar kan geen kwaad om eens te vragen of hier iemand goede ervaringen mee heeft. Qua prijs, en hoeveel dit de levensduur nu echt verbetert, bedrijven, etc...
In het verleden heb ik het 5A Ni-Cad accupack van mijn Batavus E-go4 fiets al eens laten reviseren met Ni-MH cellen a 9A wat zeer goed is bevallen en voor de helft van de prijs. Ik verkreeg er bijna een dubbele actieradius mee. Er zijn tal van bedrijven op internet te vinden die ook de nieuwere Li-ion accu's kunnen reviseren.

Om het helemaal zelf te doen is bij de moderne fietsen, denk ik geen optie. Je moet beschikken over een goed puntlas apparaat, de benodigde nickelstrips en je zit daarna altijd nog vast aan een dealer om e.e.a. te laten afstellen op deze vernieuwde cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Cube Delhi 500
Gazelle Cityzen C8

Budget 2500-3000€ max.

Alternatief mag ook natuurlijk; als jullie mij iets gelijkaardig kunnen aanbieden.

Grt
We hebben een bakfiets.nl met Nuvinci. Prima ding hoor. Je kan altijd een versnelling vinden die je op dat moment ligt.
Onderhoudsvrij als het goed is.
We zijn voor de Nuvinci gegaan omdat er keuze was tussen 2 versnellingen, de mindere Nexus 7 versnellingen en Nexus 8 automatisch. En dat automatisch irriteeerde me mateloos. Dus dan liever de Nuvinci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
racinfo schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:46:
[...]

In het verleden heb ik het 5A Ni-Cad accupack van mijn Batavus E-go4 fiets al eens laten reviseren met Ni-MH cellen a 9A wat zeer goed is bevallen en voor de helft van de prijs. Ik verkreeg er bijna een dubbele actieradius mee. Er zijn tal van bedrijven op internet te vinden die ook de nieuwere Li-ion accu's kunnen reviseren.

Om het helemaal zelf te doen is bij de moderne fietsen, denk ik geen optie. Je moet beschikken over een goed puntlas apparaat, de benodigde nickelstrips en je zit daarna altijd nog vast aan een dealer om e.e.a. te laten afstellen op deze vernieuwde cellen.
Bedankt voor de info! ik was sowieso niet van plan om het zelf te doen, daar ben ik niet handig genoeg voor.

Maar voor de helft van de prijs impliceert dat je nog steeds wel een paar honderd euro kwijt was? (die gast had het over een paar tientjes, maar dat vond ik al niet erg geloofwaardig).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

LuNaTiC schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor de info! ik was sowieso niet van plan om het zelf te doen, daar ben ik niet handig genoeg voor.

Maar voor de helft van de prijs impliceert dat je nog steeds wel een paar honderd euro kwijt was? (die gast had het over een paar tientjes, maar dat vond ik al niet erg geloofwaardig).
Ik was toen 225 Euro incl de toezending kwijt, hierbij moet je nog wel je eigen verz kosten bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
racinfo schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Ik was toen 225 Euro incl de toezending kwijt, hierbij moet je nog wel je eigen verz kosten bijtellen.
ah oke thanks. Dus toch nog wel iets meer dan een paar tientjes inderdaad ;)

toch nog even ter sprake brengen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

LuNaTiC schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:00:
[...]

ah oke thanks. Dus toch nog wel iets meer dan een paar tientjes inderdaad ;)

toch nog even ter sprake brengen dan.
Voor een goed adres tot revisie van elk soort accu:

http://www.extrabike.nl/service/accu-informatie-en-revisie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
Thanks :) toch nog wel een beetje schrikken, die prijzen. Voor Bosch 339 / 409.

Misschien voorlopig nog maar even doorrijden en af en toe wat opzij leggen om het later nog eens te overwegen (of gewoon voor een nieuwe accu tzt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben aan het orienteren voor een elektrische fiets.

Gazelle Orange C7 HFP lijkt me zeer interresant. Alleen heeft deze geen verende voorvork en zadelpen. Hoe erg is dit? En is een brons accu voldoende? Prijs is aantrekkelijk..

Ik ben van plan om dagelijks 20 km te fietsen, 10km heen 10km terug, heel de jaar door.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapoor
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-03 09:40

Cube Delhi 500
Gazelle Cityzen C8

Budget 2500-3000€ max.

Grt
Ik had dezelfde eisen en ik ben voor een Batavus Dinsdag E-go gegaan het is een nieuw model staat nog niet op de batavus website maar komt binnenkort wel in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:39
Onze auto is aan het sterven waardoor we de overstap gaan maken van twee auto's naar één met één elektrische fiets. Nu ben ik me langzaamaan het oriënteren op de ware :P, maar wil het nog niet helemaal lukken. Vandaag dus ook een eerste poging gewaagd bij onze lokale fietsenboer, die mij de Kalkhoff: AGATTU i7 HS aanraden. Verrassend genoeg is de fietsersbond er lovend over, maar lees ik ook veel problemen zijn met het type motor (al acht ik de waarde van die reviews laag). Wat is nu de waarheid?

Daarnaast worden in de topic hier verschillende merken benoemd; die ik zeker zal moeten proberen, maar waar moet je vanuit de techniek nu op letten om het ene model wel of niet te overwegen?
roffeltjes schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:54:
[...]
Cube vind ik mooi, de Cityzen heeft een open kettingkast met een Nexus 8... eerlijk gezegd een idiote oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
*Ik* vind dat een slechte keuze voor twee uur fietsen. Veel te rechtop en die motor heeft inderdaad meer rauwe randjes dan Brose, Bosch en Yamaha. En weer een open ketting... ik snap niet waarom ze dat combineren met een versnellingsnaaf :?

Hou er rekening mee dat (helaas, helaas) veel Fietsenmakers vaak proberen om je een model wat ze op voorraad hebben aan te smeren. Als ik naar jouw behoeftes kijk en dat vergelijk met het advies van de FM dan krabbel ik me achter mijn oren.

Gewoon voet bij stuk houden en vragen om een proefrit met een sportief model. Merida, Batavus Razer, Cube, er is keuze zat. Je kan je lijstje met eisen kort houden:

1, Sportief model
2. Middenmotor Bosch, Yamaha, Brose.
3. Nexus 8

Proefrijden en beslissen 8) .

Eigenlijk is het voor jou vooral belangrijk om een goede betrouwbare FM die luistert te vinden, dan komt het wel goed.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 08-06-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Valt wel mee, ik heb 2kw op het achterwiel gehad en op asfalt slipt er nog niks. 60mm banden.
Hehe ;)

Met 60mm banden zal het wel meevallen, maar met dunne bandjes garandeer ik je geen goede grip in bochten en voor lichte personen. Als je net zoals ik 94 kilo weegt dan slip je niet ;)
En met 2000 watt op je achterwiel wil je wel vooruit en gegarandeerd dat geen enkele fietser jou eruit rijdt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 21:31

Je zoekt dus een speed e bike?
Want 30 km per uur met een 'gewone' e bike stopt de ondersteuning bij 25/26 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Roos79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:13:
[...]

Je zoekt dus een speed e bike?
Want 30 km per uur met een 'gewone' e bike stopt de ondersteuning bij 25/26 km
Nee; bedoel dat mijn afstand woon/werk 30km enkel is.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
roffeltjes schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:54:
[...]

Nuvinci is een heel apart systeem wat je maar net moet liggen. Ik zelf vind het afgrijselijk ;)

Als je een gesloten kettingkast wil is de goedkoopste degelijke oplossing een Nexus 8/Alfine 8 (Zelfde naaf met andere naam).

Betreft onderhoud. Een derailleur onderhouden is geen grote klus. Af en toe borstelen met een droge borstel en dan smeren en klaar is Klara. Nadeel van een derailleur is iets grotere slijtage, voordeel is betere efficentie, kleinere versnellingsstapjes en makkelijker zelf te doen.

De reden dat ik voor dicht heb geopteerd is vooral omdat ik met gewone kleren op de fiets moet en open systemen toch een risico zijn voor je broek (smeer, etc).

[...]

Met 2 uur per dag is in principe een sportief model comfortabeler dan een rechtop model omdat je je gewicht gelijkmatiger verdeeld (meer op de armen ipv je perineum). Zelfs als het in het begin wennen is zal je op termijn veel prettiger sportief zitten (mits en indien je geen lichamelijke beperkingen hebt in je nek/rug).

[...]

Er is zat te vinden met gesloten kettingkast en sportief.
Bedankt voor je uitgebreide reactie; hier kan ik al wat mee. Zeker je info mbt houding/sportief frame. Daar is de FM niet opgekomen;hoewel ik wel degelijk een comfortabele fietshouding als belangrijk heb opgegeven.

Neig momenteel waat meer naar Cube. Waarom weet ik niet,maar spreekt me meer aan prijs/kwaliteit.

Is een 500w accu echt de meerprijs waard tov de 400w? Actieradius zal uiteraard beter zijn, maar zoveel ook niet precies. Vraag mij af hoe dit zich manifesteert id werkelijkheid tov verkoopspraatjes.

Is de Bosch Performance CX overkill voor woon-weekverkeer of haal je hier toch ook echt je voordeel uit op niet ruw terrein?
Zelfde voor schijfremmen; je hoort er veel goeds over. Maar model dat ik op het oog heb heeft dan weer hydr velgrem.

Veel vragen voor een leek; I know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Op zich is de power van een standaard Bosch voldoende, maar meer is wel prettiger. Daarnaast is de CX nieuwer dus wellicht iets robuuster (dat is een aanname die ik nergens op baseer!).

Schijfremmen zijn beter, Magura HS11/HS 33 voldoende.

Grotere accu is uiteraard fijn, maar 400 watt zou je wel op en neer moeten krijgen op Turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:54
dreirie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie; hier kan ik al wat mee. Zeker je info mbt houding/sportief frame. Daar is de FM niet opgekomen;hoewel ik wel degelijk een comfortabele fietshouding als belangrijk heb opgegeven.

Neig momenteel waat meer naar Cube. Waarom weet ik niet,maar spreekt me meer aan prijs/kwaliteit.

Is een 500w accu echt de meerprijs waard tov de 400w? Actieradius zal uiteraard beter zijn, maar zoveel ook niet precies. Vraag mij af hoe dit zich manifesteert id werkelijkheid tov verkoopspraatjes.

Is de Bosch Performance CX overkill voor woon-weekverkeer of haal je hier toch ook echt je voordeel uit op niet ruw terrein?
Zelfde voor schijfremmen; je hoort er veel goeds over. Maar model dat ik op het oog heb heeft dan weer hydr velgrem.

Je kunt ook even op de Bosch website kijken om te zien hoe de motor, akku capaciteit, fiets, weer, wegen etc invloed uitoefenen op de aktieradius.
https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
Fred13 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:02:
[...]

Je kunt ook even op de Bosch website kijken om te zien hoe de motor, akku capaciteit, fiets, weer, wegen etc invloed uitoefenen op de aktieradius.
https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/
Handige link :)

ik wilde namelijk net de vraag stellen hoe groot het factor gewicht is op de actieradius. Ik ben namelijk echt flink langer en zeker ook zwaarder dan de vorige eigenaar, misschien echt wel bijna 2 keer zo zwaar (klein iel mannetje vs grote beer met de nodige overgewicht :X :P).

Kan me voorstellen dat zeker op een oude accu die al niet meer optimaal presteert, dat nogal de nodige invloed heeft. (misschien wel echt gewoon factor 2).

Kan het helaas even niet invullen omdat ik de precieze specs niet uit mn hoofd weet. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10-2020
Ik lees al een aardig tijdje mee in dit topic en dat heeft mij ertoe bewogen om een Bafang BBS01 te plaatsen op mijn fiets, het monteren was even doorbijten maar is te doen. De woonwerkafstand is 2 x 14km (Rijswijk-Zoetermeer) en dit gister voor het eerst gereden met elektrische ondersteuning, wat een verademing vergeleken met de niet ondersteunde ritjes (geen gezweet en last van tegenwind)

Na de rit van vanochtend staan er twee dingen op mijn lijstje :
- een regenpak !
- kijken of mijn remmen makkelijk zijn te upgraden, de velgremmen waren best tricky in de regen maar laten we beginnen met nieuwe remblokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pevano schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:45:
Ik lees al een aardig tijdje mee in dit topic en dat heeft mij ertoe bewogen om een Bafang BBS01 te plaatsen op mijn fiets, het monteren was even doorbijten maar is te doen. De woonwerkafstand is 2 x 14km (Rijswijk-Zoetermeer) en dit gister voor het eerst gereden met elektrische ondersteuning, wat een verademing vergeleken met de niet ondersteunde ritjes (geen gezweet en last van tegenwind)

Na de rit van vanochtend staan er twee dingen op mijn lijstje :
- een regenpak !
- kijken of mijn remmen makkelijk zijn te upgraden, de velgremmen waren best tricky in de regen maar laten we beginnen met nieuwe remblokjes.
Welkom in de wereld van Bafang BBS01, 02 en HD. Ik rij nu ruim een jaar met de combinatie MTB + BBS01 en nog steeds bevalt dat zeer goed. Hiervoor had ik voorwielaandrijving en liet ondanks die motor toch vaak de fiets staan bij harde wind omdat hij bij Beaufort 4 en hoger niet vooruit (max 16 km/h) was te branden; dat is met de BBS01 wel even wat anders, gewoon met 25 km/h tegen de wind in.

Mijn bouwsel:
Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/sinttesi.JPG

PS
Plaats eens een foto van je zelfbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 09-06-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
racinfo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:17:
[...]

Welkom in de wereld van Bafang BBS01, 02 en HD. Ik rij nu ruim een jaar met de combinatie MTB + BBS01 en nog steeds bevalt dat zeer goed. Hiervoor had ik voorwielaandrijving en liet ondanks die motor toch vaak de fiets staan bij harde wind omdat hij bij Beaufort 4 en hoger niet vooruit (max 16 km/h) was te branden; dat is met de BBS01 wel even wat anders, gewoon met 25 km/h tegen de wind in.

Plaats eens een foto van je zelfbouw.
Ik zal dit weekend eens een paar foto's maken.

Het rijdt echt super nadat je een aantal goede combinaties hebt gevonden wat betreft de ondersteuning en je eigen versnellingen. Wat mij betreft een beter alternatief dan een tweedehands fiets zoeken waarvan je maar moet afwachten in welke staat de accu is. Met behulp van de illegale gashendel tikte ik gister toch even de 35 km/h aan met mee trappen (het was op de terugweg en ik had nog genoeg accuvermogen over). Als er controles komen gaat de hendel er wel snel af maar voor nu is het snel optrekken bij een verkeerslicht :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dreirie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:57:
[...]
Wat een comfortabele fiets is is toch persoonlijk dus afhankelijk van je gebruik en hoe de fiets je past. Kijk naar de meeste fietsen in Nederland en dat zijn modellen waarbij je rechtop zit met een stuur waarbij de handvaten naar achter zijn gebogen dus kan me voorstellen dat een fietsenwinkel dat vaak wel zal adviseren. Zelf ook de nodige Km gemaakt op zo'n fiets en dat ging altijd prima. Met een motor heb je minder last van de extra luchtweerstand tov voorover zitten.

Er werdt geschreven over gewicht op je handen maar ik meen dat je dat in principe weinig moet hebben (zie informatie en video's over bike fitting voor racefietsen) want door iets teveel druk op m'n handen en dus zenuwen krijg ik (en vele anderen) last van enige pijn of verdoving/prikkeling in m'n handen. Dat vooral bij een recht stuur waarbij je dus niet echt verschillende hand posities hebt om te wisselen.
Het is vaak wel zo dat je in sportieve/voorover houding minder druk op je handen krijgt wannneer je meer kracht op de pedalen zet dus in de sportieve houding ook sportief gaan fietsen dan kan dat ideaal zijn.
Mijn racefiets vind ik wel comfortabel behalve als ik kalm aan maar 15 a 20Km/u fiets want dan is er teveel gewicht op het zadel en stuur ipv mijn benen. Span ik mij erg in dan heb ik zelfs tamelijk ver voorover in de beugels weinig druk op mijn handen.
Mijn brompton vouwfiets met wat hoger stuur vind ik comfortabeler bij wat kalmer aan fietsen omdat ik dan maar een beetje voorover zit en evt door mijn armen te buigen wel verder voorover kan bij tegenwind en meer snelheid maar het is uiteraard niet als mijn racefiets. Voor elk doel kan je wel een fiets hebben wat dat betreft.
Ander punt is overzicht in druk verkeer, dat vind ik makkelijker wanneer ik wat meer rechtop zit.
Het lijkt mij wel een aanrader om proefritten te maken van een half uur of langer want met een blokje om merk je misschien niet zo wat evt pijnpunten op de lange duur zullen zijn. Al heb ik zelf wel ervaren dat de sportieve houding comfortabeler kan worden naarmate mijn conditie verbeterd.

Schijfrem kan wel prettig zijn omdat die in de meeste gevallen de zelfde remkracht behoud, al zal er qua kwaliteit wel verschil zijn als in een goede velgrem tov goedkope schijfrem. Een velgrem zal minder werken door water en vuil wat ook nog voor extra slijtage aan je velg geeft. Toch hebben je banden op nat wegdek vaak ook minder grip dus wat dan eerder de bottleneck is? Zoals met veel dingen toch wat een kwestie voor en nadelen afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
dreirie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:39:
[...]

Nee; bedoel dat mijn afstand woon/werk 30km enkel is.😊
Maar je zegt 60 km (2 u) dan kom je dus op 30 kmpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
LuNaTiC schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:24:
[...]
Ik ben namelijk echt flink langer en zeker ook zwaarder dan de vorige eigenaar, misschien echt wel bijna 2 keer zo zwaar (klein iel mannetje vs grote beer met de nodige overgewicht :X :P).

Kan me voorstellen dat zeker op een oude accu die al niet meer optimaal presteert, dat nogal de nodige invloed heeft. (misschien wel echt gewoon factor 2).
Mijn vraag is dan meteen of je wel op de fiets past? Ik kan me niet voorstellen dat er een fiets is waar de vorige eigenaar goed op zit, en waar jij dan ook comfortabel op kan zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
Terechte opmerking, maar dat gaat eigenlijk wel prima. Ik ga wel kijken of ik het stuur iets hoger kan krijgen, want ik zit wel redelijk gebogen. Maar verder qua lengte benen (want lange benen had ie dan wel weer :+) is ie goed in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
http://imgur.com/gVX9Oof

Show je lekke band :(

En natuurlijk geen fietsenmaker in de buurt die een klaar-terwijl-u-wacht service heeft (maar wel claimen op de website). Had toevallig m'n Brompton pompje wel bij, maar natuurlijk heeft m'n Razer Dunlop ventielen ipv Schrader :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst iedereen is anders, dus hierin telt eigen ervaring mee.
bite schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:22:
[...]
Er werdt geschreven over gewicht op je handen maar ik meen dat je dat in principe weinig moet hebben (zie informatie en video's over bike fitting voor racefietsen) want door iets teveel druk op m'n handen en dus zenuwen krijg ik (en vele anderen) last van enige pijn of verdoving/prikkeling in m'n handen.
De vuistregel is grofweg 2/3 achter, 1/3 gewicht op het stuur, ook omdat de fiets stabieler maakt. Zenuwen in de hand zijn uiteraard een overweging, maar afsluiting van het perineum en aanverwante klachten zijn meestal ernstiger ;)
Het is vaak wel zo dat je in sportieve/voorover houding minder druk op je handen krijgt wannneer je meer kracht op de pedalen zet dus in de sportieve houding ook sportief gaan fietsen dan kan dat ideaal zijn.
Als je meer kracht op de pedalen zet gaat je achterste omhoog, je ontlast dus je perineum, maar niet je handen (theoretisch krijg je zelfs iets meer druk om dat je romp nog wat kantelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Polling schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Mijn vraag is dan meteen of je wel op de fiets past? Ik kan me niet voorstellen dat er een fiets is waar de vorige eigenaar goed op zit, en waar jij dan ook comfortabel op kan zitten....
Dat probleem (of is het eigenlijk wel een probleem?) heb ik ook toen ik de MTB kocht van een persoon die 12cm korter (1.77) was dan ik. Achteraf viel het best mee en met sportief fietsen heb ik hoogstens wat prikkelingen in de palm van mijn handen doordat ik nogal voorover hang op de fiets maar dat komt ook door het kaarsrechte stuur natuurlijk. Ik heb dat deels opgelost door nieuwe handvatten met extra grip voor de handpalmen erin gebouwd, hoewel het blijft een lapmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:11:
[...]
Als je meer kracht op de pedalen zet gaat je achterste omhoog, je ontlast dus je perineum, maar niet je handen (theoretisch krijg je zelfs iets meer druk om dat je romp nog wat kantelt).
Onderstaand is denk ik wat de theorie achter wat ik bedoel en ervaar met meer kracht vanuit de benen en daardoor minder belasting op de handen en dus mijn probleem met langzaam fietsen op een fiets met laag stuur.
http://bikefitadviser.com...much-weight-on-the-hands/
I'm less concerned about where the knee is relative to the foot/pedal, and more concerned with the hips and pelvis. With the hips far enough behind the feet we take advantage of the full benefit of Newton's Third Law of Motion. Put simply, because our feet are below and in front of our hips, as we push on the pedals, they are pushing back an equal and opposite amount against us which provides an unweighting on the saddle as well as a force directed backwards on the pelvis which keeps it stable on the seat.[..]So it works from the feet up — if we have weight going well through our feet, our pelvis is behind our feet enough and can tip forward just enough to allow our hands to rest comfortably on the bars, then we’ll have good balance, and a comfortable fit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst ik wil vooral voorlichten, niet mijn gelijk halen. Ik durf wel te zeggen dat ik veel weet over deze materie, zowel bij racefietsen als toerfietsen en dat ik goede handvatten kan geven voor comfortabel fietsen. Ik wil graag dat iedereen comfortabel rond rijdt, dus ik vind het wel belangrijk om hier op te reageren. Het is zeer zeker niet bedoeld om jou vervelend weg te zetten!

Ik heb het filmpje bekeken en het artikel gelezen. Hij zegt hier precies hetzelfde als ik, je ontlast je zitvlak door meer beendruk. Hij zegt niet dat je door harder trappen de armen ontlast, wel dat je door een juiste houding je armen niet teveel belast.

De ontlasting van de armen komt door de stabilisering van de romp/heup combinatie waardoor je niet voorover valt (wat je dan corrigeert door het aanspannen van de ABS). Oftewel, je moet je handen niet teveel belasten.

Maar hij zegt zeer zeker niet zoals je aangaf dat je "weinig" druk moet hebben, wat ook wel duidelijk is uit de agressieve zithouding die hij voorschrijft.
we need to find the point in this range that is the most aggressive that allows the pelvis to tilt forward just enough were we’re still maintaining the positive balance test.
Een ieder is anders, maar doorgaans adviseert men een groffe 2/3 staat tot 1/3 gewichtsverdeling zodat je het gewicht zowel over je lichaam als over de fiets het mooiste verdeeld. Ik weet dat sommige mensen prima rechtop zittend uren kunnen fietsen, maar dat neemt niet weg dat het prettiger en gezonder is als je je zitvlak ontlast en meer gewicht naar voren brengt, met als bijkomende voordelen de balans (wendbaarheid/stabiliteit/remvermogen) en minder luchtweerstand (actieradius!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:54
LuNaTiC schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:24:
[...]

Handige link :)

ik wilde namelijk net de vraag stellen hoe groot het factor gewicht is op de actieradius. Ik ben namelijk echt flink langer en zeker ook zwaarder dan de vorige eigenaar, misschien echt wel bijna 2 keer zo zwaar (klein iel mannetje vs grote beer met de nodige overgewicht :X :P).

Kan het helaas even niet invullen omdat ik de precieze specs niet uit mn hoofd weet. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? :)
Precieze specs ? Ik zou het korrekte gewicht invullen (fiets weegt plm 20 tot 25 kg) en dan de juiste akku en motor kiezen. Het motor type is snel terug te vinden als je even google gebruikt voor het type fiets. Akku capaciteit is bekend denk ik.
Overige zaken kun je daarna gewoon aanpassen aan jouw gemiddelde situatie.

Als de akku ouder is moet je inderdaad corrigeren. Misschien 300 Wh akku nemen ipv 500 Wh voor een Akku die ouder dan 2 jaar is ?

Als ondersteuningsstand zou ik een middenstand or Turbo nemen afhankelijk van hoemoe je wil worden ;-)

Daarna met de instellingen even spelen dan krijg je in elk geval een gevoel hoeveel invloed een parameter heeft op de actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

(jarig!)
Thanks voor de tips, ik ga er binnenkort wel even mee spelen. :)

Ook de zithouding vind ik wel een interessante discussie. Ik merk zelf dat ik best wel ver vooruit gebogen zit, en dat vind ik niet fijn voor mijn (onderrug). En ook niet voor m'n handen/polsen trouwens. Ik merk dat ik daardoor de grip niet heb zoals je het hoord te doe, maar dat ik tijdelijk mijn vingers gebruik zodat ik wat hoger kom.

Ga wel even informeren of we daar nog wat mee kunnen doen (andere stuurpen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:52:
Allereerst ik wil vooral voorlichten, niet mijn gelijk halen. Ik durf wel te zeggen dat ik veel weet over deze materie, zowel bij racefietsen als toerfietsen en dat ik goede handvatten kan geven voor comfortabel fietsen. Ik wil graag dat iedereen comfortabel rond rijdt, dus ik vind het wel belangrijk om hier op te reageren. Het is zeer zeker niet bedoeld om jou vervelend weg te zetten!

Ik heb het filmpje bekeken en het artikel gelezen. Hij zegt hier precies hetzelfde als ik, je ontlast je zitvlak door meer beendruk. Hij zegt niet dat je door harder trappen de armen ontlast, wel dat je door een juiste houding je armen niet teveel belast.

De ontlasting van de armen komt door de stabilisering van de romp/heup combinatie waardoor je niet voorover valt (wat je dan corrigeert door het aanspannen van de ABS). Oftewel, je moet je handen niet teveel belasten.

Maar hij zegt zeer zeker niet zoals je aangaf dat je "weinig" druk moet hebben, wat ook wel duidelijk is uit de agressieve zithouding die hij voorschrijft.

[...]

Een ieder is anders, maar doorgaans adviseert men een groffe 2/3 staat tot 1/3 gewichtsverdeling zodat je het gewicht zowel over je lichaam als over de fiets het mooiste verdeeld. Ik weet dat sommige mensen prima rechtop zittend uren kunnen fietsen, maar dat neemt niet weg dat het prettiger en gezonder is als je je zitvlak ontlast en meer gewicht naar voren brengt, met als bijkomende voordelen de balans (wendbaarheid/stabiliteit/remvermogen) en minder luchtweerstand (actieradius!).
Ik zit dus ook rechtop op de fiets, maar ik pas een bekend wielrennerstruukje toe:

Bij het uitrijden hef ik mijn achterste wat omhoog zodat de druk op het zadel even weg is. Als je dit zo'n 5 keer per uur 10 seconden doet heb je én minder zadelpijn én minder last van afklemming van bloedvaten.

Hier helpt het goed bij de wat langere ritten. En ja, ik heb een voorwielmotor en een rechtopzithouding :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Als je stuur dmv de spacers niet hoger kan zou je inderdaad een andere stuurpen kunnen proberen, er zijn er die een beetje omhoog staan. Een verstelbare zou vast handig zijn om wat te proberen.
Kijk ook naar je zadel (hoek, hoogte, voor/achter), kleine verstellingen kunnen een verschil maken tussen kwaaltjes of comfortabel zitten.
Eerder had ik m'n stuur wel eens lager gezet en vond het toen helemaal niets maar nu m'n conditie wat beter is gaat het wel en kan ik nog wat dieper zitten (mits ik de gang er wat in kan houden dus en niet om een of andere reden al vermoeid ben, al kan ik dat dan misschien niet goed verklaren).
Mijn vriendin heeft een stella transportfiets en dat is dan weer het andere uiterste:Afbeeldingslocatie: https://www.stellafietsen.nl/content/products/26/680x420/Dolce-po.jpg
Wel handig dat je zelf de begrenzer kan instellen al houd het bij 32km/u wel op maar vind dat ook snel zat. Als ik daarmee fiets is het op de rechte stukken maar handen op het midden van het stuur en ellebogen op de handgrepen om niet zo rechtop te zitten en windvanger te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 12:54
Voor de zelfdbouwers hier een video van de werkplaats/fabriek van EM3ev, een bekende leverancier in het zelfbouw wereldje (Heb mijn spullen daar ook vandaan):

YouTube: EM3EV battery factory tour - State of the art 18650 battery packs

Let niet op degene die het filmt/becommentarieert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Hmm over dat hot glue stukje,

Ik heb zelf mijn accu ook met hot glue gedaan. En ik was maar wat blij dat ik het weer uit elkaar kon krijgen omdat ik een string had die niet helemaal goed meer was.

Al is gewoon een plaat kunststof en dan daar de gaten uit boren ook wel een mooie oplossing.
Ik heb alleen geen CNC dus moet alles met de hand. Das net wat meer werk om netjes te doen dan hot glue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
Lapoor schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:09:
[...]

Ik had dezelfde eisen en ik ben voor een Batavus Dinsdag E-go gegaan het is een nieuw model staat nog niet op de batavus website maar komt binnenkort wel in de winkels.
Heb mijn vizier momenteel ook op Batavus gericht. :)
Ik vind de Razer zeker een optie of die Dinsdag E-go,maar vind deze laatste momenteel nergens buiten fietsenwinkel.nl.
Heeft schijfremmen tov de Razer dus waarschijnlijk iets beter.
Beiden missen wel geveerde vork/zadelpen; lever je hier dan echt zoveel comfort in of zijn die vorken eerder maar 'marketing' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 01:14
Ik ben me sinds een paar weken ook op het e-bike territorium aan het begeven. Heb met verschillende modellen, merken en motoren al stukjes gefietst. Nu vind ik persoonlijk de Brose middenmotor het prettigst ondersteunen en minste geluid maken. Op papier is de motor met 90Nm 😱erg krachtig vergeleken met andere merken. Nu is mijn oog gevallen op de 11 LF van e-bikemanufaktur. In de specificaties lees ik dat de motor is begrensd tot 50Nm op de tandwielen. Volgens de dealer is dit Europese regelgeving. Klopt dit? Er zijn bij mijn weten meer motoren die krachtiger zijn.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 13:41

BertV

Handgemaakt

De europese regelgeving heeft een beperking in Watt's, en geen NM's.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Na uren dit forum doorgespit te hebben ben ik er achter waarom het maximum koppel wordt geknepen tot 50Nm. Het schijnt een warmteprobleem te zijn bij extreme omstandigheden. Toch jammer en waarom zoveel afknijpen denk ik dan :?
Mijn e-bikemanufaktur met de brose word morgen geleverd. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

OgWok

U.N.C.L.E.

NeWSJuNK schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:52:
Na uren dit forum doorgespit te hebben ben ik er achter waarom het maximum koppel wordt geknepen tot 50Nm. Het schijnt een warmteprobleem te zijn bij extreme omstandigheden. Toch jammer en waarom zoveel afknijpen denk ik dan :?
En wat is dat warmte probleem bij extreme omstandigheden dan? Dit is behoorlijk vaag.
Overigens, als het klopt is, het verhaal van de "dealer" dus l*lkoek.

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 15-06-2017 19:33 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Weet iemand hoe je het display van een Sparta ION fiets open maakt?
het gaat om dit display.
Afbeeldingslocatie: http://www.marcermensfietsen.nl/files/uploads/display/45171128.jpg
Ik zie nergens een opening of schroeven.

Reden hiervan is dat mijn lcd scherm maar half werkt. dus ik wil kijken of de contactjes nog wel goed verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
OgWok schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:27:
[...]

En wat is dat warmte probleem bij extreme omstandigheden dan? Dit is behoorlijk vaag.
Overigens, als het klopt is, het verhaal van de "dealer" dus l*lkoek.
Ik begrijp het verhaal ook niet helemaal. Is niet erg veel over te vinden.
Elke verdeler praat zijn te verkopen producten natuurlijk goed. Dus krijg je ook antwoorden in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 06:19
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Batavus Milano uit 2015 waarvan ik nu toch wel eens het zadel wil vervangen. Maar ik zou niet weten hoe dit te doen. Het lijkt net of het zadel aan de zadelpen vast zit. Hebben jullie ervaring met dergelijke zadels?

Op de foto's heb ik het zadel verwijderd en zie je alleen het kunststof deel wat op de zadelpen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hOfcDSUPXCLrL6IOvYmlOH3C/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GhmAUH5B1iGA5hSTJyI4fYIC/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik ben er praktisch zeker van dat mijn Bosch Active Line 2015 een kabelbreuk heeft met de snelheidssensor, is er een goedkope manier om dit zelf te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

kaasaanfiets schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:39:
Weet iemand hoe je het display van een Sparta ION fiets open maakt?
het gaat om dit display.
[afbeelding]
Ik zie nergens een opening of schroeven.

Reden hiervan is dat mijn lcd scherm maar half werkt. dus ik wil kijken of de contactjes nog wel goed verbinding maken.
niet, zonder de behuizing kapot te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• APBaguette
rened80 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:55:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Batavus Milano uit 2015 waarvan ik nu toch wel eens het zadel wil vervangen. Maar ik zou niet weten hoe dit te doen. Het lijkt net of het zadel aan de zadelpen vast zit. Hebben jullie ervaring met dergelijke zadels?

Op de foto's heb ik het zadel verwijderd en zie je alleen het kunststof deel wat op de zadelpen zit.

[afbeelding]

[afbeelding]
Volgens mij heb je iets teveel weggehaald. Ik neem aan dat er een klem voor zadelrails zat? De zadelstrop is tegenwoordig vaak een geheel met de zadelpen. De rails onder een zadel hebben een standaardmaat, een nieuw zadel past gewoon op de bestaande klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:27
WietKop schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:01:
Ik ben er praktisch zeker van dat mijn Bosch Active Line 2015 een kabelbreuk heeft met de snelheidssensor, is er een goedkope manier om dit zelf te herstellen?
Kabelbreuk is altijd lastig te vinden. Bij een snoertje waar een lamp op zit kun je het redelijk vinden, maar bij een snelheidssensor, waarbij er geen constante indicatie is, is het erg moeilijk. Ik zou de portmonee trekken en voor 25 euro een nieuwe kabel+sensor kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Aanstaande zondag, 18 juni op circuit Zandvoort ALLE bekende merken (30) e-bike's en SP's uittesten:
https://www.elektrischefi...nten/events-2017/#tabinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
NeWSJuNK schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:52:
Interessant verhaal betreft het knijpen. Ik weet uit ervaring (en uit de fietsersbond test) dat warmte een probleem kan zijn, maar dan toch vooral voor naaf motoren.

Op zich kan 50nm prima zijn, ik heb met veel plezier met een naafmotor met 25nm rondgereden. NM zegt gewoon niet alles, een Stromer is bijvoorbeeld een beest, maar heeft slechts 30nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Motorwarmte kan best een probleem zijn bij extra warme dagen, vooral wanneer motoren zoals bij Yamaha en Bosch ook nog eens door een mooie afdekkap worden afgeschermd. Als ik als voorbeeld mijn eigen Bafang BBS01 motor neem die open en bloot met koelvinnen zelfs, in de rijwind zit toch knap warm kan aanvoelen wanneer ik alle remmen los gooi ;)

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 16-06-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 06:19
APBaguette schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:46:
[...]

Volgens mij heb je iets teveel weggehaald. Ik neem aan dat er een klem voor zadelrails zat? De zadelstrop is tegenwoordig vaak een geheel met de zadelpen. De rails onder een zadel hebben een standaardmaat, een nieuw zadel past gewoon op de bestaande klem.
Idd, nu zie ik het ook 8)7 . Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
racinfo schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 07:12:
[...]

Van fietsen waarvan er erg veel zijn verkocht lees je uiteraard ook meer storingen dan van minder vaak verkochte, dat is dan het veel besproken korreltje zout! _/-\o_

Het knelpunt van elke 2e hands fiets is vaak de (bijna) versleten accu, het is daarom verstandig bij de aankoopprijs direct de prijs van een nieuwe accu erbij te tellen. Daarmee zit je dan al vaak dichtbij de prijs van een voordelige nieuwe electr. fiets.
racinfo in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Mijn Sparta rolt nog steeds zonder enige storing zijn kilometers af. Mijn odometer tikt al de 7400 kilometer aan :) en dit op de eerste accu die nog prima presteert.

Een slechte accu kun je er zo tussenuit pikken als je na de aankoop of bij een proefrit de accu leeg trekt op de hoogste ondersteuning. Als de accu vroegtijdig uitvalt terwijl er nog de helft in zou moeten zitten heb je een slecht exemplaar te pakken. Dat heb ik ook in het begin gedaan en dit doe ik elk half jaar. De andere keren hoeft ie niet zo hard aan de bak. Na het leegtrekken voel ik aan de behuizing of deze niet warm is geworden door grote interne warmte door de hogere interne weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mijn 2ehands LFP accu kocht ik in aug 2014 voor mijn 1e zelfbouw fiets met voorwielmotor. Dat ombouwsetje (R.A.T.) kocht ik toen vrij voordelig maar was aanvankelijk met gel-accu (12Ah) uitgevoerd. Prima accu maar loodzwaar (15 kg). De reden van de LFP aankoop was om op dat gewicht te besparen en ook om hem in een zadeltasje te kunnen inbouwen.

Bij de ombouw van mijn huidige MTB met BBS01 middenmotor verhuisde de accu van de 1e naar de 2e fiets mee. Ook weer in een zadeltas(je). Tot nu toe heb ik hem 113x in de afgelopen 3 jaar (geen volle cycles) opgeladen. Ik bemerk nog geen teruggang maar ook niet verwonderlijk want bij een LFP accu mag je een levensduur van 8 jaar verwachten volgens de Chinese fabrikant. Het is alleen spijtig dat ik mijn keus toen liet vallen op de 10 Ah uitvoering; als ik hem ooit zou vervangen neem ik wel meteen een zwaardere om de actieradius wat groter te krijgen, zeker met de huidige snelheden.

Hoewel, bij normaal (;)) gebruik gaat deze accu ook bijna 50 km mee. Was trouwens de Sparta vroeger niet uitgerust met een Ni-MH batterij? Daarvan was bekend dat ze wel 6-8 jaar mee konden gaan bij juist opladen e.d. Bij de huidige Li-ion batterijen kun je op die levensduur niet meer rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 934759

Ik heb, vorige week woensdag, een elektrische fiets gekocht. Ik had er veel over nagedacht en gelezen. Ook uitgetest. Ik heb een cube touring hybrid excl 500 waar dus een bosch motor performance cx in zit. Een vriendin rijdt al een paar jaar met dezelfde fiets maar dan de active motor. Ik was enthousiast van mijn testrit en nadat ze mij haar positieve ervaringen vertelde was ik verkocht. Nu rij ik al 3 dagen met die fiets. Alles werkt goed maar.... volgens mij doe ik iets mis als ik fiets. Als je stopt met trappen en je begint dan terug dan geeft die een duwtje. Maar dit krijg ik tijdens het trappen ook. Ik trap en plots springt de motor af en dan terug op en weer af en op en steeds krijg ik dat duwtje (dat stoort). Ik blijf terwijl gewoon trappen. Ik ben naar de winkel geweest maar die mens deed alsof hij dat niet voelde en gaf er een uitleg aan dat ik te snel of te traag trapte en dat ik mijn versnellingen meer moest regelen. Als ik dat moet doen ben ik continu met de fiets bezig en niet met de baan. In eco stand doet hij het bijna nooit. In tour stand vaker. In turbo stand en dan traag fietsen is het constant. Wat doe ik verkeerd? Zet ik niet genoeg kracht of net te veel?

Alvast bedankt om het te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93316

Wegens het feit dat ik toch wachtende ben op mijn kentekenbewijs en mezelf wou verdiepen in de materie heb ik me beziggehouden met het opzoeken van de onderlinge verschillen tussen België en Nederland m.b.t. het begrip ‘Speed Pedelec’ (met name de regelgeving en de plaats op de openbare weg), en dit in een overzichtstabel-vorm gegoten. (PDF-bestandje, zie link onderaan)
Let wel : hoewel ik getracht heb een zo correct en zo volledig mogelijke informatie (internet!) weer te geven verdient deze toch verificatie, wil men niet hoeven te discussiëren met de arm der wet bij twijfel... gebruik deze informatie daarom eerder als leidraad en niet als geldend bewijs.

Een kleine conclusie kan hieruit al getrokken worden: de verschillen heden ten dage zijn eerder miniem te noemen; dit was in het begin wel enigszins anders.... zoals een jaar of wat geleden met de grootte van het kentekenbewijs in België en de volwaardige motor-of bromfietshelm in Nederland; deze regels zijn gelukkig aangepast en er zullen toekomstgericht nog aanpassingen volgen. Wordt vervolgd....

Opmerkingen zijn welkom.
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Anoniem: 934759 hoe hard fiets je als dit gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan bij 21, 23, 19. Het is niet als ik 25 rij. Ik dacht dat het was omdat ik snel rij maar tussendoor is het ook. Is het omdat ik te weinig kracht zet in mijn trappen. Of te veel en dat die dan afspringt. Ik dacht eerst aan een contactstoring tussen motor en trapregistratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
@ Stephanie,

Was de testrit op dezelfde fiets? Heb je de fiets van vriendin ook geprobeerd? Als dat anders is klopt er inderdaad iets niet lijkt me. Ik heb zelf ook net een nieuwe e bike en ik merk helemaal niets. Alleen bij optrekken voel je de motor accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
En is dat in alle ondersteuning standen?
Gek dat de fietsenmaker niks ervan merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In eco stand voel je het bijna nooit. En dan bij elke stand hoger wordt het erger. Ik had met datzelfde model fiets een testrit gedaan. Maar de eerste keer dat ik het voelde was pas na 5 km. Dan heb ik het ook weer een tijd niet gevoeld en gisterenavond was het heel fel in stand tour. Dan was ik meteen naar de winkel terug gereden. Nadien heeft mijn vriend er nog op gereden omdat ik dacht dat ik me het inbeeldde maar hij voelde het ook. Nu ga ik misschien best volgende week terug en laat ik de fietsmaker het op stand turbo testen dan kan hij het niet meer ontkennen. Mijn vriendin heeft een active motor zij heeft geen extra trekgevoel bij het starten. Het is echt alleen dat gedeelte dat niet klopt. Voor de rest werkt de fiets prima. Ik wou alleen eens horen of iemand dat probleem herkende. Maar ik betwijfel ook of het wel normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:39
Anoniem: 934759 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:00:
In eco stand voel je het bijna nooit. En dan bij elke stand hoger wordt het erger. Ik had met datzelfde model fiets een testrit gedaan. Maar de eerste keer dat ik het voelde was pas na 5 km. Dan heb ik het ook weer een tijd niet gevoeld en gisterenavond was het heel fel in stand tour. Dan was ik meteen naar de winkel terug gereden. Nadien heeft mijn vriend er nog op gereden omdat ik dacht dat ik me het inbeeldde maar hij voelde het ook. Nu ga ik misschien best volgende week terug en laat ik de fietsmaker het op stand turbo testen dan kan hij het niet meer ontkennen. Mijn vriendin heeft een active motor zij heeft geen extra trekgevoel bij het starten. Het is echt alleen dat gedeelte dat niet klopt. Voor de rest werkt de fiets prima. Ik wou alleen eens horen of iemand dat probleem herkende. Maar ik betwijfel ook of het wel normaal is.
Zie je in je display misschien dan ook dat de ondersteuning echt op en neer gaat als je zelf evenveel kracht blijft zetten. Nou is natuurlijk de bosch cx motor wel een stuk krachtiger dan de active misschien dat dit wel ietswat verschil kan geven. Als je nu zonder ondersteuning fietst gaat het dan wel helemaal goed. Qua soepelheid en ronddraaien enzovoort bedoel ik.
Als je met ondersteuning fietst en je schakelt naar een andere versnelling zie je dan wel in je display dat het vermogen dan heel even terug valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de display zie ik heel duidelijk dat het vermogen wegvalt. Het is dan steeds op en af. Dan trekt die weer even bij en dan valt die terug weg. Hij rijdt de hele tijd soepel. Ook als die motor uitvalt en ik trap nog steeds voel ik niets van hapering. Het is alleen irritant dat je tijdens het fietsen dat trekgevoel krijgt. Als dat is nadat je uitgebold bent en terug vertrekt stoort dat niet. Maar wel tijdens het gewone fietsen. Ze zeiden ook dat de motor uitvalt omdat die voelt dat ik snel aan het fietsen ben of kracht geef. Maar naar mijn aanvoelen fiets ik niet anders. Behalve de wind. Ik voel ook dat hij heel goed trekt als ik bergop fiets. Dan doet hij het niet.
Als het vermogen uitvalt en dan meteen van versnelling wisselen, moet ik eens uitproberen. Ik denk wel dat ik dat al eens gedaan heb maar moet het nog eens bewuster doen. Ik heb wel het gevoel hoe straffer de versnelling staat, hoe beter. Maar dat is ook mijn manier van fietsen kracht en kort. Ik fiets niet graag snel en licht. Ik dacht eerst dat het mijn rijstijl was maar toen had mijn vriend het ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 934759 op 17-06-2017 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 23:49
Zit er aan te denken om mijn Trek MB om te bouwen tot een elektrische fiets en heb de volgende onderdelen in mijn Alie mandje:

Motor en toebehoren (gekozen voor de 350 watt, 46T en 850C LCD):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.265.49lZMZ

Schakelonderbreker:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.49lZMZ

Accu:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.275.49lZMZ

Mis ik nog wat?

Gaat om recreatief gebruik zo'n 1 a 2 keer per week een km of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:18
Ga voor 48v 500 watt meer power. Het wordt langer dan 20km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
snoekds20 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:15:
Ga voor 48v 500 watt meer power. Het wordt langer dan 20km...
48v heb ik over nagedacht, is het zo veel beter en de meerprijs waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 23:18
Keuzes... Ik heb 48v 500w bevalt me prima. Omdat het fijn fietsen is ga je vaker en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
snoekds20 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:42:
Keuzes... Ik heb 48v 500w bevalt me prima. Omdat het fijn fietsen is ga je vaker en verder.
Welke batterij is beter/handiger mocht ik voor 48v gaan?

deze:
https://nl.aliexpress.com...dc-4b39-9ba0-4bff02875621

of deze:

Zijn ze beiden makkelijk eraf te halen voor het opladen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
Flash3d schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:04:
Zit er aan te denken om mijn Trek MB om te bouwen tot een elektrische fiets en heb de volgende onderdelen in mijn Alie mandje:

Motor en toebehoren (gekozen voor de 350 watt, 46T en 850C LCD):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.265.49lZMZ

Schakelonderbreker:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.49lZMZ

Accu:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.275.49lZMZ

Mis ik nog wat?

Gaat om recreatief gebruik zo'n 1 a 2 keer per week een km of 20.
Accu van Ali...zou er mee uitkijken, en voor de zekerheid de accu in NL bestellen of bij https://em3ev.com hun maken goede veilige accu's.
Zie hier hun bedrijf https://www.youtube.com/watch?v=oNfTEHBz_bg

Tevens ken ik de Ali gearsensor niet..ik ken alleen de gearsensor van gearsensor.com https://www.fietsunie.nl/...-en-bafang-max-drive.html

Ps. Let in het Youtube filmpje niet op de filmer, die vent is een totale lijpo. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pevano
De bedrading moet nog netjes worden weggewerkt, de Bafang BBS01 werkt prima. De eerste 500km zit er op, ik had eerst mijn twijfel of 250W genoeg zou zijn (ik weeg 100 kilo) maar voor woonwerk en recreatief fietsen is het meer dan voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://i462.photobucket.com/albums/qq346/sjakie42/23AEC512-0446-4CF5-BE42-EDD245C1E0FD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 07:47

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Morgen fiets ophalen voor swov onderzoek.
Ben benieuwd :D

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

kaasszje schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:50:
Morgen fiets ophalen voor swov onderzoek.
Ben benieuwd :D
Veel plezier met de Stromer >:) , en pas op dat je niet verslaafd raakt :P

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Even een vraagje over mijn accu. Ik heb voor het eerst mijn accu opgeladen van mijn nieuwe e-bike. Volgens het boekje neemt dat ongeveer 4 uur in beslag. Na 4,5 uur waren de lampjes uit dus is de accu klaar met opladen. Echter was de accu maar voor 50% geladen. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
NeWSJuNK schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:31:
Even een vraagje over mijn accu. Ik heb voor het eerst mijn accu opgeladen van mijn nieuwe e-bike. Volgens het boekje neemt dat ongeveer 4 uur in beslag. Na 4,5 uur waren de lampjes uit dus is de accu klaar met opladen. Echter was de accu maar voor 50% geladen. Hoe kan dit?
Het kan zijn dat de indicator voor de accu zijn eigen nog moet instellen. Meestal word dit toch wel gelijk goed aangegeven maar er zijn misschien systemen waarbij dit niet het geval is. Kun je vertellen wat voor merk fiets en type je hebt aangeschaft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Ik kreeg de fiets ook aangeleverd met 50 %.
De Ebm E-bikemanufaktor 11LF. Met 500 Wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 09:27

OgWok

U.N.C.L.E.

zonnefreak schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:38:
[...]

Het kan zijn dat de indicator voor de accu zijn eigen nog moet instellen. Meestal word dit toch wel gelijk goed aangegeven maar er zijn misschien systemen waarbij dit niet het geval is. Kun je vertellen wat voor merk fiets en type je hebt aangeschaft? :)
Wat moet de indicator zelf nog instellen?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Laatst online: 25-05 17:51
Ben benieuwd hoe het afloopt. Heb dezelfde fiets op het oog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
NeWSJuNK schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:34:
Ik kreeg de fiets ook aangeleverd met 50 %.
De Ebm E-bikemanufaktor 11LF. Met 500 Wh accu.
Zit er op je accu misschien ergens een reset knop op? Ik ken het Brose system niet zo goed. Bij Bosch is het zo dat dat als je de aan uit knop op de accu 10 seconde ingedrukt houdt dan hij dan zijn eigen reset.

Hoeveel km heb je met die 50% kunnen fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:03
Flash3d schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Welke batterij is beter/handiger mocht ik voor 48v gaan?

deze:

of deze:

Zijn ze beiden makkelijk eraf te halen voor het opladen?
Ik zou niet voor een flesaccu gaan, omdat je hierbij telkens een stekker los moet maken om de accu te verwijderen. De andere accu systemen hebben contactpunten waar je hem in klikt. Ik heb zelf al twee accu's zonder problemen via Aliexpress besteld. Je moet er alleen op letten dat het een verkoper is met veel positieve ervaringen.

Ik zou altijd voor een BBS02b gaan met 48V 500-750w, omdat die de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft (en een piekvermogen van >1000 watt is ook wel erg lekker :P). Wel nog even een USB programmeerkabel bestellen zodat je het systeem op je eigen wensen in kunt stellen.

Indien je de gearsensor wilt gebruiken en beide remsensoren wilt behouden heb je ook nog een y-kabel nodig om een van de remsensoren op te splitsen. Ik heb zelf mijn gearsensor na ruim 3.000km nog steeds niet geïnstalleerd, omdat ik door een tik op mijn remmen de motor ook makkelijk uit kan schakelen en in de stad fiets ik voornamelijk met de gashendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
zonnefreak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Zit er op je accu misschien ergens een reset knop op? Ik ken het Brose system niet zo goed. Bij Bosch is het zo dat dat als je de aan uit knop op de accu 10 seconde ingedrukt houdt dan hij dan zijn eigen reset.

Hoeveel km heb je met die 50% kunnen fietsen?
Ik heb dat nog niet geprobeerd. Er zit alleen een aan/uit knop bij míjn weten. Volgens de dealer moet ik 3x helemaal leeg rijden en vol laden om te synchroniseren. Ik heb 48 km gereden met nog 1 knipperend streepje. Merendeels op de zwakste ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
doek55 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:07:
[...]

Ik zou niet voor een flesaccu gaan, omdat je hierbij telkens een stekker los moet maken om de accu te verwijderen. De andere accu systemen hebben contactpunten waar je hem in klikt. Ik heb zelf al twee accu's zonder problemen via Aliexpress besteld. Je moet er alleen op letten dat het een verkoper is met veel positieve ervaringen.

Ik zou altijd voor een BBS02b gaan met 48V 500-750w, omdat die de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft (en een piekvermogen van >1000 watt is ook wel erg lekker :P). Wel nog even een USB programmeerkabel bestellen zodat je het systeem op je eigen wensen in kunt stellen.

Indien je de gearsensor wilt gebruiken en beide remsensoren wilt behouden heb je ook nog een y-kabel nodig om een van de remsensoren op te splitsen. Ik heb zelf mijn gearsensor na ruim 3.000km nog steeds niet geïnstalleerd, omdat ik door een tik op mijn remmen de motor ook makkelijk uit kan schakelen en in de stad fiets ik voornamelijk met de gashendel.
Thx

Wordt dan door de adviezen hier (Snoek en Doek ;)) dan een 48V 500W.
Volgende items:

Motor (46T 850C):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.285.fhVJG3

Accu:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.272.fhVJG3

Gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.291.fhVJG3

Y splitter voor break/gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.282.fhVJG3

Programmeer kabel:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.fhVJG3

Denk dat ik het deze week bestel.

Accu is nog een optie om de ongeveer €40 duurdere te nemen (Sanyo cellen, meer vermogen):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.269.fhVJG3.

Mist wel weer een USB aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
NeWSJuNK schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Ik heb dat nog niet geprobeerd. Er zit alleen een aan/uit knop bij míjn weten. Volgens de dealer moet ik 3x helemaal leeg rijden en vol laden om te synchroniseren. Ik heb 48 km gereden met nog 1 knipperend streepje. Merendeels op de zwakste ondersteuning.
Oke even afwachten dan. Misschien dat dit toch de oplossing is dan. En anders gelijk ermee terug gaan.
Ik had je fiets nog even gegoogeld maar is wel een mooi examplaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:03
Flash3d schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:43:
[...]

Thx

Wordt dan door de adviezen hier (Snoek en Doek ;)) dan een 48V 500W.
Volgende items:

Motor (46T 850C):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.285.fhVJG3

Accu:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.272.fhVJG3

Gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.291.fhVJG3

Y splitter voor break/gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.282.fhVJG3

Programmeer kabel:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.fhVJG3

Denk dat ik het deze week bestel.

Accu is nog een optie om de ongeveer €40 duurdere te nemen (Sanyo cellen, meer vermogen):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.269.fhVJG3.

Mist wel weer een USB aansluiting.
Beide accu's lijken mij Sanyo/Panasonic cellen. De eerste heeft de PF serie en de tweede de GA (heb ik zelf ook). Omdat de GA cellen een hogere capaciteit hebben zitten er daar maar 52 cellen in. Die eerste heeft er 65 nodig voor ongeveer 696Wh capaciteit.
Het 850C display van Bafang heeft trouwens ook een 5V USB uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 07:47

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Sparhawk schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:15:
[...]

Veel plezier met de Stromer >:) , en pas op dat je niet verslaafd raakt :P
Heb inderdaad een stromer st1 mee :)
Ben benieuwd hoe die dadelijk bevalt.
Stukje van swov naar werk was best lekker.

Daarnaast hadden ze net aantal nieuwe helmen binnen.
Kortom heb een Cratoni Vigor mee.
Wel prettig kan ik eens kijken hoe deze bevalt en of dit niet fijner is voor in de winter...
misschien ;)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Pagina: 1 ... 29 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.