dreirie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:57:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie; hier kan ik al wat mee. Zeker je info mbt houding/sportief frame. Daar is de FM niet opgekomen;hoewel ik wel degelijk een comfortabele fietshouding als belangrijk heb opgegeven.
Wat een comfortabele fiets is is toch persoonlijk dus afhankelijk van je gebruik en hoe de fiets je past. Kijk naar de meeste fietsen in Nederland en dat zijn modellen waarbij je rechtop zit met een stuur waarbij de handvaten naar achter zijn gebogen dus kan me voorstellen dat een fietsenwinkel dat vaak wel zal adviseren. Zelf ook de nodige Km gemaakt op zo'n fiets en dat ging altijd prima. Met een motor heb je minder last van de extra luchtweerstand tov voorover zitten.
Er werdt geschreven over gewicht op je handen maar ik meen dat je dat in principe weinig moet hebben (zie informatie en video's over bike fitting voor racefietsen) want door iets teveel druk op m'n handen en dus zenuwen krijg ik (en vele anderen) last van enige pijn of verdoving/prikkeling in m'n handen. Dat vooral bij een recht stuur waarbij je dus niet echt verschillende hand posities hebt om te wisselen.
Het is vaak wel zo dat je in sportieve/voorover houding minder druk op je handen krijgt wannneer je meer kracht op de pedalen zet dus in de sportieve houding ook sportief gaan fietsen dan kan dat ideaal zijn.
Mijn racefiets vind ik wel comfortabel behalve als ik kalm aan maar 15 a 20Km/u fiets want dan is er teveel gewicht op het zadel en stuur ipv mijn benen. Span ik mij erg in dan heb ik zelfs tamelijk ver voorover in de beugels weinig druk op mijn handen.
Mijn brompton vouwfiets met wat hoger stuur vind ik comfortabeler bij wat kalmer aan fietsen omdat ik dan maar een beetje voorover zit en evt door mijn armen te buigen wel verder voorover kan bij tegenwind en meer snelheid maar het is uiteraard niet als mijn racefiets. Voor elk doel kan je wel een fiets hebben wat dat betreft.
Ander punt is overzicht in druk verkeer, dat vind ik makkelijker wanneer ik wat meer rechtop zit.
Het lijkt mij wel een aanrader om proefritten te maken van een half uur of langer want met een blokje om merk je misschien niet zo wat evt pijnpunten op de lange duur zullen zijn. Al heb ik zelf wel ervaren dat de sportieve houding comfortabeler kan worden naarmate mijn conditie verbeterd.
Zelfde voor schijfremmen; je hoort er veel goeds over. Maar model dat ik op het oog heb heeft dan weer hydr velgrem.
Veel vragen voor een leek; I know

Schijfrem kan wel prettig zijn omdat die in de meeste gevallen de zelfde remkracht behoud, al zal er qua kwaliteit wel verschil zijn als in een goede velgrem tov goedkope schijfrem. Een velgrem zal minder werken door water en vuil wat ook nog voor extra slijtage aan je velg geeft. Toch hebben je banden op nat wegdek vaak ook minder grip dus wat dan eerder de bottleneck is? Zoals met veel dingen toch wat een kwestie voor en nadelen afwegen.