Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.010 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Sparhawk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:42:
Nu nog eens kijken of ik dit over een half jaar ook nog type, met regen/herfst/mist/kou
Elk nadeel heeft zijn voordeel: met regen/mist/kou zitten alle mooi weer fietsers binnen (of in de auto) en heb je de fietspaden weer voor jezelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:03
Krisp schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:05:
[...]

anderzijds heb ik hier waarschijnlijk bijgedragen aan het slechte imago van speed pedelecs
Nee hoor, dit gebeurt mij ook met mijn niet-elektrische fiets. Veel voetgangers kijken niet links (of rechts) voor ze oversteken. Veel medefietsers kijken niet om voor ze hun hand uitsteken en linksaf slaan (als ze hun hand al uitsteken).
Als je sneller fietst dan normaal (elektrisch of alleen met spierkracht) moet je er gewoon rekening mee houden dat je af en toe moet remmen. Iets roepen ter opvoeding kan natuurlijk wel altijd, hopelijk leren ze er iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Sparhawk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:42:
Goed, *O* post 2000 *O* op het forum, dan mag het ook wel ergens over gaan. Hierbij dus de ervaringen van 1.5 week woon-werkverkeer op een Stromer ST2

De rit zelf is 30 km enkele rit, van rijswijk (ZH) naar de andere kant van de Beneluxtunnel. Wat ervaringen en conclusies
  • Om met het belangrijkste te beginnen, het bevalt na twee weken nog erg goed. Heb al verschillend weer gehad, ook lichte regen, en ook dan was het goed te doen.
  • Statistiekjes: De rit gaat gemiddeld met 37,5km/h, in 48 minuten. Wind tegen of mee maakt qua tijd amper uit, ik kan het vooral zien aan batterijverbruik. De 814 Wh accu is heeft gemiddeld nog 43% resterend, maar heb ook al een keer 32% gezien met zware tegenwind. Bruggen / heuvels is allemaal geweldig, 40+ omhoog alsof het echt geen moeite kost :*)
  • Defensief rijden is echt wel vereist. Heb in de >300km al 1 aanrijding gehad :( (mijn eigen schuld) en een paar near miss momenten. De aanrijding was bij een smalle weg in de buurt van Zweth (onder Delft) waar een auto plots vol in de ankers ging voor een tegemoetkomende tractor, en ik het snelheidsverschil niet weggeremd kreeg. Met ca 10 km/h achterop de auto geklapt. Niks aan de hand, maar niet leuk :(
  • Had ik defensief rijden al genoemd? Mensen verwachten het snelheidsverschil niet. Ookal heb je voorrang als je van rechts komt, je krijgt het niet altijd.....Ook als je mensen inhaalt, die zonder hand uitsteken linksaf slaan, kan voor wat hartkloppingen zorgen.
  • Full pull doortrappen en dus 45+ km/h rijden kan eigenlijk alleen op grotere wegen, en op fietspaden die breed genoeg zijn, zonder zijwegen / in&uitritten of andere zaken. De rest is toch echt wel snelheid eruit halen en accepteren dat je wat minder hard gaat.
  • Ik rijd in gewone kleren, maar met helm, racefiestbril en racefietshandschoenen. Heb wel het idee dat mijn nette broek(en) harder slijten dan normaal
  • Ik ben er nog niet achter, of je geflitst kan worden met je kentekenplaatje als je door rood rijdt / en of ik hier door mag rijden... Situatie, ik kom via de fietsersbrug over het water hier uit. Auto's hebben een dosering (en flitscamera), maar geldt die ook voor speed pedelecs, en zo ja, kan ik ook geflitst worden? Hoop het niet :X 8)7
  • Reistijd zou in theorie van 2x 35 minuten auto naar 2x48 minuten fiets moeten gaan. In werkelijkheid ben ik langer bezig met spullen pakken, tassen op de fiets zetten, etc. Vooral ontbijt in de ochtend deed ik altijd in de auto, en dat doe ik nu thuis, dus dat kost ook extra tijd. Dat was ik even vergeten in te calculeren .. :')
  • Een extra fiets thuis stallen is ook bij mij erg lastig. Op mijn werk geen electra in het fietsenhok, dus daar elke keer de accu eruit halen, en opladen. Dus ook elke dag nog een lader meeslepen; is ook niet ideaal.
  • Eerste week toch ook best moe, toch 8 uur extra sport per week :P
  • De fiets houd zich goed, al heb ik het idee dat het ding wel veel te lijden heeft. We zullen zien hoe het qua onderhoud/slijtage gaat
  • Vanochtend om 6.30 geweldig mooie taferelen gezien met opkomende zon en mistige weilanden. Vervolgens komen je collega's om 9.00 pas op kantoor aan omdat ze 1.5 uur file hebben gehad. :P Dat is toch wel waar je het voor doet. Nu nog eens kijken of ik dit over een half jaar ook nog type, met regen/herfst/mist/kou
Wordt vervolgd :), nu weer fietsen
in BE is het toch zo dat je eigenlijk door elk rood licht kan rijden met een flits camera ;)
Maar je mag niet sneller of 30km/h gaan, dus als je even rustig erdoor gaat ben je ok.

ps. als je geflitst wordt (ook al is het overdag) zal je het echt wel zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Repi3 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:58:
[...]

ps. als je geflitst wordt (ook al is het overdag) zal je het echt wel zien ;)
Ja, maar als de verwerkingssnelheid 3 weken is, heb ik in theorie 3x5x2 = 30 boetes op de mat liggen... Lijkt me een beetje niet handig :P

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Ja, maar als de verwerkingssnelheid 3 weken is, heb ik in theorie 3x5x2 = 30 boetes op de mat liggen... Lijkt me een beetje niet handig :P
ja tuurlijk maar een flits zie je echt wel geloof me ;)
eens op een super heldere dag mee met collega en geflitst en we hadden het direct door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Repi3 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:44:
[...]

ja tuurlijk maar een flits zie je echt wel geloof me ;)
eens op een super heldere dag mee met collega en geflitst en we hadden het direct door ;)
De meeste flitspalen in NL hebben al jaren een infrarood flitser, die zie je niet.

Kan me overigens niet voorstellen dat er een flitspaal bij die poller staat, als je daar rood negeert heb je een ander probleem :p

YouTube: Verkeer paaltje de Zweth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

APBaguette schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:23:
[...]

De meeste flitspalen in NL hebben al jaren een infrarood flitser, die zie je niet.

Kan me overigens niet voorstellen dat er een flitspaal bij die poller staat, als je daar rood negeert heb je een ander probleem :p

YouTube: Verkeer paaltje de Zweth
Haha, Zo eroverheen was ik niet van plan :-). Ziet er naar uit dat het een camera is, scheelt weer :P

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 11:39
Ik heb een probleem met een Bosch 2013 (Classic Line) motor.
De verbinding tussen de pedalen is weg. Dit gebeurde van het een op andere moment. Zonder enig raar geluid.
De pedalen gaan nu zonder weerstand rond.

Wat is hier kapot en waar kan ik onderdelen kopen?
Ik moet de motor nog open halen maar dat doe ik pas als ik terug ben van vakantie (ga komende dinsdag weg)
Als ik op Google zoek naar onderdelen voor de Bosch motor, kom ik eigenlijk alleen maar externe onderdelen tegen maar geen interne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:58
Ik denk dat je freewheel in de motor kapot is. Of 1 van de tandwielen die het overbrengt is kapot gebroken.

En ja, je kunt geen onderdelen vinden omdat niemand die kan kopen. Bosch 'repareert' al haar motoren zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

LuNaTiC schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:36:
Dankje, dat zijn reacties waar ik echt wat mee kan! d:)b

Het is idd eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer en dat is maar 9 km. Ja, ook met een gewone fiets te doen, alleen moet de Viaanse brug over, ik zweet van mezelf al snel en met die erbij helemaal :P

Vond het wel grappig om zo snel te kunnen fietsen tijdens het korte proefritje maar is niet noodzakelijk wmb, zeker niet voor zo'n korte afstand, die tijd die je wint wordt dan een beetje marginaal.

Dan vind ik het gezeil dat je er mogelijk mee bespaart belangrijker. Kan weleens informeren of ie dat tunen dan ongedaan kan maken.

Is die 2999 ook de toenmalige prijs? Krijg nl niet echt het idee dat ie me probeert te naaien, maarja, ik wil uiteindelijk wel eem gevoel krijgen of die 1000 een eerlijke en realistische prijs is.
Heb hem vandaag toch gekocht, voor 900 euro en dan krijg ik er nog een onderhoudsbeurtje van hem bij binnenkort. Een gecalculeerd gokje, maar volgens mij is een prima deal :). (En ik weet waar ie woont :P).

Heerlijk om mee naar het werk te gaan volgende week. Geen excuses meer!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:57
LuNaTiC schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:58:
[...]

Heb hem vandaag toch gekocht, voor 900 euro en dan krijg ik er nog een onderhoudsbeurtje van hem bij binnenkort. Een gecalculeerd gokje, maar volgens mij is een prima deal :). (En ik weet waar ie woont :P).

Gefeliciteerd ermee. Mooie prijs. Had je nou de dongle nog laten verwijderen?
Of kijk je het eerst eens even aan.

Veel kilometers toegewenst en eindelljk zonder gezweet op je werk komen is toch wel erg fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:56
Well done Luna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Thanks! Waarschijnlijk nog eens 150e goedkoper door een vreemde plotwending :X

Echter staat de beurt daarmee ook op losse schroeven. Maar goed, story for another time.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 19:44

grass460

[DPC] Division_Brabant

Athome schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:18:
De verbinding tussen de pedalen is weg. Dit gebeurde van het een op andere moment. Zonder enig raar geluid.

Ik moet de motor nog open halen maar dat doe ik pas als ik terug ben van vakantie (ga komende dinsdag weg)
Als ik op Google zoek naar onderdelen voor de Bosch motor, kom ik eigenlijk alleen maar externe onderdelen tegen maar geen interne
interne motor delen zijn niet leverbaar. lijkt op dat het interne freewheel blijft hangen. even met de FM contact opnemen. misschien coulance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Athome schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:18:

Dit is waarschijnlijk het gevolg dat de meeneem palletjes in het grote tandwiel blijven kleven in de freewheel stand. Je zou kunnen proberen met voorzichtig tikken met een hardrubber of plastic hamer op de crank om ze te laten "schrikken", mogelijk dat ze loskomen maar een grondige nakijkbeurt bij de FM lijkt mij zeker noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vanmorgen op Speed-Pedelec Facebook tegen gekomen:

QWIC RD10 voor net geen 3000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/md10-1.jpg

Weliswaar geen echte speed-pedelec, maar deze kan toch aardig meekomen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/md10-2.jpg

https://qwic.nl/product/performance-rd10/

[ Voor 57% gewijzigd door racinfo op 25-05-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
LuNaTiC schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:06:
Thanks! Waarschijnlijk nog eens 150e goedkoper door een vreemde plotwending :X

Echter staat de beurt daarmee ook op losse schroeven. Maar goed, story for another time.
Oeps als heb je hem dan wel voor een aardige prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummelver
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 19:15
@LuNaTic en @athome,
Op ebay-kleinanzeigen.de kun je nieuwe bosch classic+ motoren kopen voor rond de € 160,00.
Ook vind je hier veel 2de hands ebike's en speedpedelecs voor acceptabele prijzen.

Zeker de moeite waard om er eens rond te neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
jimh307 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:44:
[...]
En geloof me, een lichte racefiets gaat onderuit met een aanvaring met mijn zware elektrische fiets en 95 kilo gewicht erop. In zo'n geval ben ik niet tolerant en wordt de schade vergoed tot op de laatste cent.
Gelukkig is het nog niet fout gegaan en houd ik mijn stuur strak als een groep wielrenners passeert.

Voor de rest ... best lekker weer om te fietsen :)
In NL is degene die moet betalen dn wel degene die op de SP zit, omdat die niet meer als zwakke verkeersdeelnemer wordt gezien, en daarmee automatisch (deels) aansprakelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Polling schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:21:
[...]

In NL is degene die moet betalen dn wel degene die op de SP zit, omdat die niet meer als zwakke verkeersdeelnemer wordt gezien, en daarmee automatisch (deels) aansprakelijk is...
Fietser op fietser botsing hebben beide partijen meestal een boel schade en pijn. Zeker met passeren

Handvat op handvat worden biede sturen naar elkaar toegetrokken dus dan lig je.

Mocht je een stuur in je maag vangen is je balans ook weg en lig je ook op de grond.

Wat helpt zijn meer wielen. Maar dan is het niet echt een fiets meer.

Daarom heeft het niet veel zin om er strak op te sturen. Het enige wat je eigenlijk kan is of de passerende persoon de huid volschelden/corrigeren of even uitwijken.

Het fijnste is eigenlijk nog dat bij Mtb is een beetje de trend om naar brede sturen te gaan, ik zit zelf op 76 cm nu maar 80cm is ook niet vreemd. En daar houdt niemand op het fietspad rekening mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Torched op 25-05-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22
racinfo schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:36:
Vanmorgen op Speed-Pedelec Facebook tegen gekomen:

QWIC RD10 voor net geen 3000 euro.
Dubieuze zaak. Ik heb vorige week in Breda zo'n fiets getest, 25km/h model, de hi speed waren ze goedkeuring voor aan het aanvragen. Maar ik kon best een 25 km/h model krijgen die dan gewoon electronisch op 45 gezet kon worden. Het 25 km/h model waar ik op zat ging ook makkelijk 40. Door dat soort praktijken krijgt de pedelec alleen maar een slechte naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

CopyCatz schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:36:
[...]

Dubieuze zaak. Ik heb vorige week in Breda zo'n fiets getest, 25km/h model, de hi speed waren ze goedkeuring voor aan het aanvragen. Maar ik kon best een 25 km/h model krijgen die dan gewoon electronisch op 45 gezet kon worden. Het 25 km/h model waar ik op zat ging ook makkelijk 40. Door dat soort praktijken krijgt de pedelec alleen maar een slechte naam.
Dat kan met scooters ook, het valt mij steeds weer op wanneer ik met een kalm gangetje van 25a26 km aan het trappen ben voorbij wordt gereden door scooters met blauw kenteken en de berijd(st)er zonder helm met wapperende haren.
Eigenlijk is het mij tot nog toe eenmaal overkomen dat zo'n 25 km/h scooter mij met 1 km/h passeerde. En weetje hoeveel er van die dingen rondrijden? Ja, en afgeleverd door Bovag gekwalificeerde bedrijven, dus waarom een fiets dan niet? Niet dat ik het goed wil praten maar om je nou voor een enkele e-bike met achterwielmotor zo druk te maken>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 20:22
Van een brommer verwacht je dat soort snelheden tegenwoordig. Ik heb een proefrit gemaakt met een stromer, man wat moet je dan defensief rijden omdat niemand die snelheid verwacht. En dan heb je nog een helm op en een nummerplaat. Zonder helm en WA op je opgevoerde ebike met 45 een ongeluk veroorzaken, moet er niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Het is door medeweggebruikers het gevaarlijkste vervoermiddel dat te krijgen is op dit moment, de speed pedelec.

Ik heb 20 jaar motorfiets-ervaring ik kan aardig anticiperen. Maar dit slaat alles.

Gelukkig heb ik een ideale woon-werkroute met voor een groot deel een apart fietspad naast de weg.
Goede ervaringen wat betreft een ligstuur. De actieradius wordt flink groter!
Niet zo gek als de luchtweerstand de grootste energieverslinder is.

Wel weer alleen te gebruiken op rechte stukken fietspad, met goed asfalt, geen zijwegen en fietsers.
(Want remmen = jezelf oprichten en je handen weer op het normale stuur plaatsten)

[ Voor 52% gewijzigd door BertV op 26-05-2017 08:22 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Heb 2 dagen geleden mijn gele plaatje ontvangen en vandaag het nieuwe kenteken bewijs. Daar staan 2 snelheden op. De eerste is de snelheid die de fiets zelfstandig kan rijden. De tweede is de maximale snelheid die je met meetrappen kunt behalen. Staat er vermeld 45km/h.
Nou al trap ik nog zo hard mee dat haal ik dus never nooit niet. 8)7

Maar goed ik ben nu zwaar aan het dubben van ga ik het monteren of niet. De goedgekeurde helm heb ik al een 3 tal weken in gebruik. Dat zit dus wel snor. Is ook voor mijn eigen veiligheid.

Heb overigens wel altijd met de blauwe plaat gereden maar dat je nou nergens meer op een fietspad mag rijden vind ik ook binnen de bebouwde kom nogal tricky.

Als ik mijn jongste zoon op de fiets een keer moet wegbrengen dan moet ik perse op de weg rijden. Hij moet verplicht op het fietspad, met alle risico's van dien. Daar hebben ze echt niet over nagedacht.
Wat dat betreft heb ik echt de neiging om die gele plaat maar niet te monteren.

Maar goed vandaag terug naar huis gefietst van het werk. Het was wel knap warm zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Allerlei goede en minder goede redenen om je nite aan de regels te houden, maar als ik kind naar school zou moeten brengen, zou ik dat gewoon met een niet gemotoriseerde fiets doen. ALs je erna meteen door moet, is het ntuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:57:
Heb 2 dagen geleden mijn gele plaatje ontvangen en vandaag het nieuwe kenteken bewijs. Daar staan 2 snelheden op. De eerste is de snelheid die de fiets zelfstandig kan rijden. De tweede is de maximale snelheid die je met meetrappen kunt behalen. Staat er vermeld 45km/h.

Maar goed ik ben nu zwaar aan het dubben van ga ik het monteren of niet. De goedgekeurde helm heb ik al een 3 tal weken in gebruik. Dat zit dus wel snor. Is ook voor mijn eigen veiligheid.

Heb overigens wel altijd met de blauwe plaat gereden maar dat je nou nergens meer op een fietspad mag rijden vind ik ook binnen de bebouwde kom nogal tricky.

Als ik mijn jongste zoon op de fiets een keer moet wegbrengen dan moet ik perse op de weg rijden. Hij moet verplicht op het fietspad, met alle risico's van dien. Daar hebben ze echt niet over nagedacht.

Maar goed vandaag terug naar huis gefietst van het werk. Het was wel knap warm zeg.
Gewoon in zo'n geval van het fietspad gebruik blijven maken, het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat je daarop betrapt wordt door wet handhavers. Natuurlijk moet je het niet gaan uitdagen en je snelheid aan de overige fietsers of e-bikers aanpassen (dit doe je toch al want je rijdt met de snelheid van je zoon op de fiets) zodat je met de gereden snelheid niet opvalt. Desnoods riskeer je dan maar een boete van 90 euro, altijd nog beter dan van de weg af worden gereden door een brusk afsnijdende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik overweeg al een tijdje een ebike en zoek een stukje advies over welk merk/model ik het beste kan zoeken.

mijn gebruik:
dagelijks 13 km retour naar werk (door grote stad dus snel gaat het toch niet) en 2x in de week 22 km retour naar sporten. Ik doe dit nu op een racefiets (droog weer) of supergare stadsfiets (nat weer).

wat ik zoek:
een eerste, goedkope tweedehands fiets waardoor ik met minder moeite deze ritjes kan maken. verder vind ik elektrisch vervoer gaaf en wil ik graag een eerste elektrisch vervoersmiddel hebben (die tesla is nog wat buiten bereik...)

vragen:
- zijn er merken welke niet moeilijk doen bij vervangen van accu? Ik las dat Sparta bijv. een systeem heeft dat de accu en controller op elkaar "ingeregeld" moeten worden en als je dan de accu reviseert/vervangt mag je ook weer naar de dealer
- is het mogelijk een acceptabele (hoeft niet super) fiets te vinden voor 300-500 euro?
- hebben alle e-bikes uitneembare accu's? mijn fietsenhok heeft geen stroom namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
De meeste goede accu's kosten meer dan het door jou genoemde bedrag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 08:03
Fr33z schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:01:
Ik overweeg al een tijdje een ebike en zoek een stukje advies over welk merk/model ik het beste kan zoeken.

mijn gebruik:
dagelijks 13 km retour naar werk (door grote stad dus snel gaat het toch niet) en 2x in de week 22 km retour naar sporten. Ik doe dit nu op een racefiets (droog weer) of supergare stadsfiets (nat weer).

wat ik zoek:
een eerste, goedkope tweedehands fiets waardoor ik met minder moeite deze ritjes kan maken. verder vind ik elektrisch vervoer gaaf en wil ik graag een eerste elektrisch vervoersmiddel hebben (die tesla is nog wat buiten bereik...)

vragen:
- zijn er merken welke niet moeilijk doen bij vervangen van accu? Ik las dat Sparta bijv. een systeem heeft dat de accu en controller op elkaar "ingeregeld" moeten worden en als je dan de accu reviseert/vervangt mag je ook weer naar de dealer
- is het mogelijk een acceptabele (hoeft niet super) fiets te vinden voor 300-500 euro?
- hebben alle e-bikes uitneembare accu's? mijn fietsenhok heeft geen stroom namelijk
Ik denk dat je voor 300-500 euro niet veel deftig gaat vinden. Tenzij al een hele oude fiets met voorwielmotor en half versleten accu.
Ik zou zeggen, trek je budget op naar +-1000 en dan vind je wel wat.
Voor de afstanden die jij doet volstaat een 300Wh accu wel en zoek indien mogelijk naar een middenmotor. Is toch wat veiliger en fijner om te rijden. Zeker bij nat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Polling schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:23:
De meeste goede accu's kosten meer dan het door jou genoemde bedrag....
dat snap ik, maar omdat ik verwacht max 30km per dag te rijden hoef ik geen supergoede accu. Hoe slecht zijn "half versleten" accu's?

verder ben ik al een tijdje geïnteresseerd in accupacks, dus zou zelf wel een revisie of compleet zelfbouw pack aandurven. Mijn vraag is vooral, zijn er fietsen te koop die goed werken met gereviseerde accu's of zelfbouw accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Fr33z schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:48:
[...]

dat snap ik, maar omdat ik verwacht max 30km per dag te rijden hoef ik geen supergoede accu. Hoe slecht zijn "half versleten" accu's?

............
Geen super goede accu of "half versleten" zijn "nogal" relatief en ik denk dat bijna niemand daar een antwoord op kan geven waar jij wat aan hebt. Koop een fiets die je aanstaat en reserveer een bedrag voor een nieuwe accu erbij. Daar heb je wat aan.

Een fiets met een accu die na iedere 30 KM aan de lader moet, gaat snel vervelen, lijkt me.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Fr33z schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:48:
[...]
Mijn vraag is vooral, zijn er fietsen te koop die goed werken met gereviseerde accu's of zelfbouw accu's?
Geen merkfietsen, alleen zelfbouw projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
racinfo schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:23:
[...]

Geen merkfietsen, alleen zelfbouw projecten.
Oké, bedankt voor de info. Ik zal eens nadenken over een zelfbouw-project (of mss eerst maar eens een elektrische scooter oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

OgWok schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:34:
[...]

Een fiets met een accu die na iedere 30 KM aan de lader moet, gaat snel vervelen, lijkt me.
Dat is wat de meeste S-pedelecs wel doen hoor.
Ik doe 34km enkele reis, en dan gaat de accu aan de lader.

Ik heb dit weekend een tochtje gemaakt van 2x8km en vergeten bij te laden voor woon-werk. :|
Dat is een mooie oefening geworden net op ondersteuning "tour" om het te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:16:
Het is door medeweggebruikers het gevaarlijkste vervoermiddel dat te krijgen is op dit moment, de speed pedelec.

Ik heb 20 jaar motorfiets-ervaring ik kan aardig anticiperen. Maar dit slaat alles.

Gelukkig heb ik een ideale woon-werkroute met voor een groot deel een apart fietspad naast de weg.
Goede ervaringen wat betreft een ligstuur.
Persoonlijk vind ik het, tot nu toe, wel meevallen. Even inschatten wat er om je heen fietst en rijdt en daar je snelheid op aanpassen.

Af en toe ziet iemand me over het hoofd, maar dat had ik met mijn niet-elektrische sportieve fiets ook regelmatig als ik 30 km/h fietste. Ook een halfjaar op een snorbrommer gereden maar dan horen ze je vaak ook niet aankomen door oordopjes. Het zal per locatie uiteraard wel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:37
Polling schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:59:
Allerlei goede en minder goede redenen om je nite aan de regels te houden, maar als ik kind naar school zou moeten brengen, zou ik dat gewoon met een niet gemotoriseerde fiets doen. ALs je erna meteen door moet, is het ntuurlijk een ander verhaal.
Soms breng ik mijn dochter eerst even naar school voordat ik naar mijn werk ga. Daar rijdt je dan naast je dochter met een gele kentekenplaat :+

Motor staat dan uiteraard uit, anders kan ze me niet bijhouden. Als ik haar heb gedropt op school gaan de helm en zonnebril op en duik ik volgas de polder in op weg naar mijn werk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Nieuw (zelf-bouw) systeem met een aandrijfstang:

Afbeeldingslocatie: https://cyclingindustry.news/wp-content/uploads/2017/05/bafang-800x445.jpg

https://cyclingindustry.n...-system-for-public-bikes/

[ Voor 24% gewijzigd door Opperpanter2 op 29-05-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Staat helaas weinig over efficiëntie, je wil er waarschijnlijk niet op rijden zonder de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik begrijp het niet helemaal. Is dit dan een aandrijfas zodat je geen ketting of tandriemen meer nodig hebt. ?

Zie er op zich wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Valdourian schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat je voor 300-500 euro niet veel deftig gaat vinden. Tenzij al een hele oude fiets met voorwielmotor en half versleten accu.
Ik zou zeggen, trek je budget op naar +-1000 en dan vind je wel wat.
Voor de afstanden die jij doet volstaat een 300Wh accu wel en zoek indien mogelijk naar een middenmotor. Is toch wat veiliger en fijner om te rijden. Zeker bij nat weer.
Nou, dat is voor elk merk verschillend. Tussen de 300 en 500 euro heb je óf een goede revisie of een klein (merk)accupack. Als ik kijk naar de prijzen van een compleet nieuwe accu voor mijn Sparta dan heb ik voor 340 euro een E300 serie accu (317 Wh) en voor 550 euro een E500 serie accu (nu 497 Wh). Het voordeel wat je dan hebt is garantie, maar de kwaliteit hoeft niet beter te zijn dan van een goede gereviseerde accu. Met elk accupack kun je de pech hebben dat 1 cel niet helemaal lekker mee wil. Dit kun je ontdekken vóórdat de garantie is afgelopen:
Trap de accu helemaal leeg en kijk of er geen vroegtijdige uitval is. Doe dit elk half jaar even en houd het in de gaten. Vooral het leegtrekken met hoge ondersteuning kan verval tijdig doen ontdekken. Lithiumcellen krijgen als eerste teken van verval te maken met een behoorlijke spanningsval bij hoge ondersteuning.
Schrik niet want als je verval opmerkt (toegenomen interne weerstand, SEI grow < 3.92volt) dan kun je nog wel lang vooruit met een tandje lager in de ondersteuning. Bij dergelijk verval is het slim om de accu vrij hoog in de lading te houden. Het vaak laag geladen opslaan (< 3.92 volt 68% SoC) doet de interne weerstand toenemen. Het hoog geladen bewaren van cellen >68% SoC doet de capaciteit verminderen. Voor Speedbikes zou ik zelf kiezen voor het hoog geladen bewaren van de cellen. Dan bedoel ik niet helemaal vol of boven de 80%.

Een deftige accu kost eenmaal veel geld (helaas) en daarom kun je er maar des te beter mee omgaan. Als de accu in lage ondersteuning niet goed meer mee kan komen (ouderen die een rustig fietstochtje maken) dan zijn ze ook écht helemaal op. Het eerste merk je dat in de hoge ondersteuning en dat is het gebied waar de speedbiker zich in bevind. Er gaat veel geld om in accu's voor speedbikes. Ik zie het met mijn eigen ogen. Bij een versleten speedbike accu kan deze nog prima nóg een jaar mee op lagere ondersteuning. Voorkom vroegtijdig verval door de accu niet laag geladen weg te zetten (<40% SoC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
LuNaTiC schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:58:
[...]

En heb je er al wat kilometers mee gefietst? Wat zijn je ervaringen tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Eigenlijk nog niet echt, had natuurlijk wat dagen vrij. Donderdag wel testritje gemaakt naar werk (op mn vrije dag :P) en dat ging lekker; deed er 22 minuten over, ipv de ~35
minuten (dit kan soms een oaar minuten naar boven of beneden afwijken, afhankelijk of ik echt doorfiets, rustiger doe, moe ben, tegenwind, stoplichten etc ;)). Al met al een welkome tijdswinst.

Maar belangrijker, het is lekker ontspannen fietsen. De brug op is heerlijk. Het was nog erg warm, maar als het wat normaler weer is zal het zweet echt veeel minder zijn en dat vind ik de allergrootste winst.

Over de fiets zelf moet ik me nog een beetje gewoon maken met de verschillende modi en versnellingen: eco/tour/sport/speed, en ook weer 3 standen per modus. Maar spreekt eigenlijk wel voor zich.

Vandaag moest ik noodgedwongen met de auto, maar morgen voor het eerst voor het echie en dan vrijdag weer (morgen en donderdag buitenshuis afspraken).

Spannendste wmb is nog hoe lang de accu's het houden en hoe je dan uitkomt. Ik heb natuurlijk ook maar 1 lader dus kan het niet ff op mn werk opladen. Of ik moet de tweede accu standaars meezeulen maar heeft ook niet echt de voorkeur (of gewook niet zeiken als ie leeg is en weer ouderwets op eigen kracht fietsen :P)

We gaan het merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41

Tahref

God bless you

Fr33z schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:01:

mijn gebruik:

wat ik zoek:

vragen:
Misschien dit? https://www.bol.com/nl/p/...057054679%26itm_role%3Din

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Lijkt mij niet geschikt voor zelf-ombouw projecten; dit is meer voor de e-bike fabrikanten bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:57:

Binnen onze faceboek groep zijn er de nodige bedenkingen. Meerderheid gaat niet naar de weg en rijd zonder plaat! https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Binnen onze faceboek groep zijn er de nodige bedenkingen. Meerderheid gaat niet naar de weg en rijd zonder plaat! https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/
Zolang ik nog elke dag met 40 km/h wordt ingehaald door tieners op bromscooters met blauwe plaatjes zonder helm maar met een telefoon waar ze op aan het kijken zijn terwijl ze gewoon op het fietspad rijden, blijf ik ook lekker daar rijden. Eens kijken hoe oom agent me dat gaat uitleggen als hij me aanhoudt... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:30
Ko de Boswachter schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Zolang ik nog elke dag met 40 km/h wordt ingehaald door tieners op bromscooters met blauwe plaatjes zonder helm maar met een telefoon waar ze op aan het kijken zijn terwijl ze gewoon op het fietspad rijden, blijf ik ook lekker daar rijden. Eens kijken hoe oom agent me dat gaat uitleggen als hij me aanhoudt... >:)
Niet. Hij geeft gewoon een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ko de Boswachter schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:52:
[...]

Eens kijken hoe oom agent me dat gaat uitleggen als hij me aanhoudt... >:)
Hij legt uit dat tijdens deze controle ook tegen die personen optreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

vandaag eerste officiële ritje gemaakt, en was nog niet geheel zweetvrij (nu heb ik het toch al snel warm, dus kan ook puur aan mij liggen) ;) maar dat komt denk ik ook meer omdat ik nog de neiging heb voluit te fietsen zoals ik altijd al deed. Terwijl ik nu ook gewoon kan kiezen om wat rustiger te temporiseren. :P

Ik was er wel weer snel dus dat was fijn. Minpuntje: MTB, dus met rug voorover gekromd, wat mijn onderrug niet zo fijn vindt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Wel of niet gepakt worden is ook een kwestie van goed om je heen kijken. Waar ik in de jaren '90 nog wel regelmatig een rollerbank zag, zie ik die bijna nergens meer. Toch word ik regelmatig door snorfietsen ingehaald, terwijl op mijn gps toch echt 27 km/u staat voor mijn eigen snelheid.

Over het gedrag van andere weggebruikers: paar weken geleden van Haarlem naar Utrecht gefietst op deels fietspad, deels 50-60-km-wegen en het is echt verbazingwekkend wat weggebruikers op één zo'n tocht allemaal uithalen. Goed, die kudde schapen waar ik vol voor in de ankers moest, kan ik niet veel kwalijk nemen, maar mensen met honden, waarvan de lijnen over het fietspad gespannen worden? Mensen die vier breed gaan fietsen op een 60-km-weg? Zonder te kijken ineens linksaf slaan, als ik aan het inhalen ben? Mij met je auto van de fietsstrook afduwen? Breek me de bek niet open, dat was slechts één ritje.

Je merkt wel dat nu het beter weer wordt, er meer mooiweerrijders op het fietspad komen. Leuk dingetje is dan wielrenners pesten, door gewoon in hun achterwiel te blijven hangen. Maar manmanman, wat een volk... Blijf dan lekker in je auto zitten.

Overigens: Haarlem-Utrecht; 59 km op een 500Wh-accu en slechts voor de helft leeg gereden in stand turbo, moet er wel bij zeggen dat er nauwelijks wind was, maar de accu deed mij toch verbazen. Ik <3 mijn Fyts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
LuNaTiC schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:47:
Eigenlijk nog niet echt, had natuurlijk wat dagen vrij. Donderdag wel testritje gemaakt naar werk (op mn vrije dag :P) en dat ging lekker; deed er 22 minuten over, ipv de ~35
minuten (dit kan soms een oaar minuten naar boven of beneden afwijken, afhankelijk of ik echt doorfiets, rustiger doe, moe ben, tegenwind, stoplichten etc ;)). Al met al een welkome tijdswinst.

Maar belangrijker, het is lekker ontspannen fietsen. De brug op is heerlijk. Het was nog erg warm, maar als het wat normaler weer is zal het zweet echt veeel minder zijn en dat vind ik de allergrootste winst.

Over de fiets zelf moet ik me nog een beetje gewoon maken met de verschillende modi en versnellingen: eco/tour/sport/speed, en ook weer 3 standen per modus. Maar spreekt eigenlijk wel voor zich.

Vandaag moest ik noodgedwongen met de auto, maar morgen voor het eerst voor het echie en dan vrijdag weer (morgen en donderdag buitenshuis afspraken).

Spannendste wmb is nog hoe lang de accu's het houden en hoe je dan uitkomt. Ik heb natuurlijk ook maar 1 lader dus kan het niet ff op mn werk opladen. Of ik moet de tweede accu standaars meezeulen maar heeft ook niet echt de voorkeur (of gewook niet zeiken als ie leeg is en weer ouderwets op eigen kracht fietsen :P)

We gaan het merken :)
Je kunt natuurlijk ook je accu lader mee naar je werk nemen. Deze is echt niet zo groot en zwaar als een reserve accu :)
Maar misschien haal je het ook wel zonder op te laden. Denk er wel aan hoe harder je fietst hoe meer je van de accu vraagt.
Als het temperaturen boven de 27 graden zijn dan zweet ik ook wel hoor. :S

Maar goed geniet er morgen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 12-10 19:12
zonnefreak schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:40:
Denk er wel aan hoe harder je fietst hoe meer je van de accu vraagt.
Misschien is dat bij een Speed Pedelec "wat" lastiger maar ik heb juist hoe harder ik fiets hoe minder accu er gebruikt wordt :+ Boven de 25 km/u wordt er geen accu meer gebruikt O-)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Het Poezenbeest schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:36:

Overigens: Haarlem-Utrecht; 59 km op een 500Wh-accu en slechts voor de helft leeg gereden in stand turbo, moet er wel bij zeggen dat er nauwelijks wind was, maar de accu deed mij toch verbazen. Ik <3 mijn Fyts...
Dat heb je best knap gedaan. Ik weet het niet zeker meer maar heb jij een gewone pedelec of een speed versie.

Maar inderdaad wind is de bepalende factor hierin. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

zonnefreak schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:40:
[...]

Je kunt natuurlijk ook je accu lader mee naar je werk nemen. Deze is echt niet zo groot en zwaar als een reserve accu :)
Maar misschien haal je het ook wel zonder op te laden. Denk er wel aan hoe harder je fietst hoe meer je van de accu vraagt.
Als het temperaturen boven de 27 graden zijn dan zweet ik ook wel hoor. :S

Maar goed geniet er morgen van.
Thanks, inmiddels al gefietst dus :P (zie andere reply).

Vond de lader die ik er bijkreeg ook nog best wel een unit. En het complete snoer erbij maakt het ook al wat lomper. Dus misschien zou dat een beetje om het even zijn. Het is helaas niet zoals bij een telefoonlader dat je er eentje bijbestelt omdat het handig is om er bij te hebben op je werk :P

Maar goed, voorlopig neem ik gewoon even de reserveaccu mee in mn tas, heb ik verder toch geen last van onder mn snelbinders. Tot ik een beetje feeling krijg wanneer ie er echt mee kapt. Dan moet het wel goed gaan komen.

Stomme vraag, wellicht ook afhankelijk van het type accu... maar zijn deze accu's nu geschikt om altijd op te laden of is het beter om ze eerst volled leeg te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Paul schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:47:
[...]
Misschien is dat bij een Speed Pedelec "wat" lastiger maar ik heb juist hoe harder ik fiets hoe minder accu er gebruikt wordt :+ Boven de 25 km/u wordt er geen accu meer gebruikt O-)
Goed voor je actieradius. :) en ook goed voor je lichaam.

Was vanochtend met de fiets van Roosendaal naar Bergen op Zoom gefietst. Op stand eco gemiddeld 26km met best stevige wind tegen. (Wilde testen hoe ver ik met de accu zou kunnen komen)
Met de terug weg, uurtje later, wind mee. Ondersteuning uitgezet en 33km/h rustig meetrappen met de wind. Erg zuinig vervoer zo :)

Vind je het niet lastig dat de ondersteuning dan weg valt boven de 25km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
LuNaTiC schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:52:

Stomme vraag, wellicht ook afhankelijk van het type accu... maar zijn deze accu's nu geschikt om altijd op te laden of is het beter om ze eerst volled leeg te laten lopen?
De Bosch accu's die op je fiets zitten kun je eigenlijk het beste bewaren op 80% van hun capaciteit.
Als je wilt gaan fietsen dan vlak van te voren opladen tot 100%.
Als je na het fietsen bijvoorbeeld nog 20% over hebt dan kun je het beste je accu weer tot die 80% vol laden. 4 van de 5 lampjes branden dan.
Je kunt hem beter niet helemaal leeg rijden tot 0% en dan een halve dag zo laten liggen.
Als je de accu nu bijvoorbeeld van 50% naar 100% oplaad en je doet dit 2x dan ziet hij dit als 1 volledige lading. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

wel apart (en ingewikkeld :P). Klinkt alsof ik er bijna een planning op na moet gaan houden (en ik weet nu al van mezelf dat dat niet gaat werken :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

LuNaTiC schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:15:

wel apart (en ingewikkeld :P). Klinkt alsof ik er bijna een planning op na moet gaan houden (en ik weet nu al van mezelf dat dat niet gaat werken :+)
Zonnefreak geeft het ideaal aan.

Het belangrijkste is dat je 'm inderdaad niet lang (of helemaal niet) weglegt op een paar procent.
De meeste E-bike accu's gaan kapot aan het niet-gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ok check, niet helemaal oprijden dus.

Kan ik dan niet gewoon als rule of thumb aanhouden dat ik hem rond de 2 of 1 groene lampjes gewoon ga opladen? Ik weet alleen nu al dat ik niet ga zitten blijven checken of ie 4 lampjes groen is, om hem vervolgens er weer af te halen, en daarna weer aan te leggen. (ik weet trouwens niet eens of dat goed te zien is, blijven gewoon niet al die lampjes oplopend branden tot ie vol zit tijdens het laden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 12-10 19:12
zonnefreak schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:57:
Vind je het niet lastig dat de ondersteuning dan weg valt boven de 25km/h?
Ergens wel, hij heeft een tijdje regelmatig wat langer meegeholpen (in ruil voor regelmatig niet weten hoe snel ik fietste inclusief foutmeldingen en zo, firmware update heeft dat verholpen) en dat was op zich wel fijn, maar ik heb de fiets vooral gekocht omdat ik last kreeg van mijn knieën bij veel optrekken na stilstaan (denk aan een krantenwijk) en is uitstekend verholpen.

Ik had ergens graag een speed pedelec gekocht (rij zonder ondersteuning al tegen de 30 km/uur) maar het feit dat je dan voor de wet dezelfde staat krijgt als een scooter (dus een helm op moeten, je aan éénrichtingsborden moeten houden en een shortcut die ik iedere week door een natuurgebied neem [scheelt 4 km) niet meer mogen nemen als grootste ergernissen) heeft me tegengehouden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Paul schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:53:
[...]
Ergens wel, hij heeft een tijdje regelmatig wat langer meegeholpen (in ruil voor regelmatig niet weten hoe snel ik fietste inclusief foutmeldingen en zo, firmware update heeft dat verholpen) en dat was op zich wel fijn, maar ik heb de fiets vooral gekocht omdat ik last kreeg van mijn knieën bij veel optrekken na stilstaan (denk aan een krantenwijk) en is uitstekend verholpen.

Ik had ergens graag een speed pedelec gekocht (rij zonder ondersteuning al tegen de 30 km/uur) maar het feit dat je dan voor de wet dezelfde staat krijgt als een scooter (dus een helm op moeten, je aan éénrichtingsborden moeten houden en een shortcut die ik iedere week door een natuurgebied neem [scheelt 4 km) niet meer mogen nemen als grootste ergernissen) heeft me tegengehouden.
Zijn allemaal toch goede argumenten om inderdaad niet voor de speed pedelec te gaan.
Als je met een gewone pedelec 25km/h gaat of met een speedpedelec 35km/h dat scheelt op een afstand van 20km ook net 14 minuten.
Het is maar net wat je het belangrijkste vind. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
die nieuwe gele plaat zorgt er idd dat ik mijn geplande aanschaf van de giant quick 45 niet ga doen. ik blijf bij mijn razer met chip, daar haal ik met 42 mee, maar dat is stevig door fietsen. kruissnelheid is 37. maar met deze snelheid ga ik echt niet tussen de vrachtauto's en petjes rijden.

yamaha motor en accu zijn geweldig, na een jaar intensief gebruik nog volle capaciteit. zelfs vorige week gingen we een tourtocht van 80km maken, was ik de computer vergeten. (2 uur met auto van huis) gewoon zonder e-hulp fietsen gaat nog best wel goed. alleen op gang komen gaat wat stroef maar daarna is het best wel soepel. niet alle e motoren laten dat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

LuNaTiC schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:40:
Ok check, niet helemaal oprijden dus.

Kan ik dan niet gewoon als rule of thumb aanhouden dat ik hem rond de 2 of 1 groene lampjes gewoon ga opladen? Ik weet alleen nu al dat ik niet ga zitten blijven checken of ie 4 lampjes groen is, om hem vervolgens er weer af te halen, en daarna weer aan te leggen. (ik weet trouwens niet eens of dat goed te zien is, blijven gewoon niet al die lampjes oplopend branden tot ie vol zit tijdens het laden?)
Dat kun je met een tijdschakelaar simpel regelen; stel dat een volle lading 4 uur duurt, dan is 3 uur laden voldoende voor 80%. Maar doe dit alleen indien je de fiets na het laden een poosje niet gebruikt. Wordt dat poosje meer dan een week ('s-winters bijvoorbeeld) laad de accu dan tot 60% en hang hem eenmaal per maand een uurtje aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Laatst online: 29-09 23:37
Het Poezenbeest schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:36:
Wel of niet gepakt worden is ook een kwestie van goed om je heen kijken. Waar ik in de jaren '90 nog wel regelmatig een rollerbank zag, zie ik die bijna nergens meer. Toch word ik regelmatig door snorfietsen ingehaald, terwijl op mijn gps toch echt 27 km/u staat voor mijn eigen snelheid.
De meeste Snorfietsen rijden af fabriek al iets harder en hierop zijn ze ook goedgekeurd, als je een fietsen/scooter winkel binnen loopt zie je op scooters ook dingen staan zoals: maximum gemeten snelheid 29,34 km/h bij de specificaties.

Daarnaast laten een hoop mensen hun scooter ook afstellen op de rollerbank, voor snorfietsen begint de eerste feitcode pas op 35 km/h door de correcties (5 km/h, maximaal 29 km/h na correctie).
Dit betekend in de praktijk dat veel mensen hun scooter laten afstellen op 33 tot 34 km/h (GPS) om zo netjes aan de meetmethoden te voldoen en toch iets harder en vooral zuiniger te kunnen rijden.

Op dit moment heb ik zelf een snorscooter en zit ik er over te denken om een elektrische transportfiets te kopen.
Voertuigen met kenteken worden nu echt als melkkoe gebruikt, scooter snelheid bult af meten met een laser zodat een snorfiets net de 35 km/h aantikt zodat ze € 60 aan boete, € 9 administratie kosten en € 64 WOK in je maag kunnen splitsen terwijl de fietsers en e-bikes die vaak nog harder de bult af gaan gewoon kunnen doorrijden.

Ik heb 2 controles meegemaakt en het komt er op neer dat brommers en scooters altijd aan de beurt zijn terwijl er 0,0 gehandhaafd wordt op (snelle/opgevoerde ebikes) door het gebrek aan controle mogelijkheden.

Dan is het ook niet zo vreemd dat vooral de 30+ers die voornamelijk snor scooter rijden over gaan op een e-bike en deze iets sneller laten lopen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben van plan om een extra topic aan te gaan maken voor speed-pedelecs aangezien die inmiddels onderhevig zijn aan een groot aantal regels. Het is hier nu een vergaarbak van normale e-bikes, ombouwprojecten en speed-pedelecs.

Dit topic kan dan worden gebruikt voor normale e-bikes.

Goed idee of zo laten? Graag jullie input.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
Vlassie1980 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:51:
Ik ben van plan om een extra topic aan te gaan maken voor speed-pedelecs aangezien die inmiddels onderhevig zijn aan een groot aantal regels. Het is hier nu een vergaarbak van normale e-bikes, ombouwprojecten en speed-pedelecs.

Dank!
Uitstekend plan; ben op zich wel benieuwd naar die Facebook groep van de Speed Pedelecs der lage landen maar zonder Facebook-account blijft dat toch lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=49204841,noline]
Aangezien snelheid destijds het argument was om bromfietsen naar de rijbaan te verplaatsen vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat met fietsen die net zo hard kunnen ook doen.
En als ik mijn kids met motor uit naar school breng en daarna mijn weg vervolg?
Als mijn accu leeg is en ik graag zonder ondersteuning naar huis wil?
En waarom moet ik met een pedelec in de file staan het dorp uit in de morgen?

En ik ken zat speed pedelec rijders die niet altijd knijterhard gaan omdat ze 28 ook hard zat vinden en zo wat aan hun conditie werken.

Ergo tot 25km/u op het fietspad en daarboven naar de weg.
Dat is de enige goede regel.
Daar zijn overigens heel veel belangen organisaties het mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dank!
Graag! en mensen die een SP hebben sluit je aan bij de facebook groep.
De kopgroep is heel actief en en spreekt echt met alle belangrijke organisaties van verzekeraars tot overheid.
Er zijn nu al 700 leden en we hebben er meer nodig voor extra gewicht!
https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/

ow wacht dat kan ik zelf ook 8)7

Het grote Speed Pedelec topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 12:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maarten, dan kunnen we straks 3 forums gaan bezoeken want ik voorspel dat ieder op dit huidige forum ook altijd op de hoogte zal willen blijven van de belevenissen van zelfbouwers, e-bikes en speed-pedelecs ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 15:16
Als ik terug kijk hoeveel ik mijn Specialized Turbo S dit jaar tot nog toe gebruikt heb is het verstandiger om hem te verkopen helaas. Afgelopen november nieuwe 691 Wh accu aangeschaft (bon aanwezig)

Zijn er hier wellicht mensen met interesse? Foto's volgen z.s.m.

Het betreft dit model, alleen dan met spatborden en bagagedrager erop.
Afbeeldingslocatie: http://orangecycleorlando.com/images/library/zoom/specialized-turbo-s-188992-110.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Jammer als de speed-pedelecs hier afscheid nemen... Vind het toch wel fijn om op de hoogte te blijven van het hele veld van elektrische fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48

Dank!
Ik zou dit jammer vinden. Zo is het juist een aantrekkelijk allegaartje. Ik zie mij niet drie verschillende forums bezoeken, maar vind het wel leuk te weten wat er zoal speelt op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het speed pedelec topic is inmiddels al aangemaakt. Ik stel voor om het nu gewoon zo te laten en dat we over een tijdje even gaan kijken hoe het uitpakt. De speed pedelec is nou eenmaal onderhevig aan specifieke regelgeving en eigenschappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Wetgeving wel ja, de rest is niet zo anders tot wat er te krijgen is hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Die Facebook site over Pedelec vond ik in 1e instantie best interressant om door te lezen maar de discussie's stranden, net als op het nieuw aangemaakte tweakers topic over speed-pedelec in welles/nietes over regel-en wetgeving.

Dit topic is veel afwisselender, hier worden alle facetten van het electrisch rijden op de fiets uit de doeken gedaan en is daardoor veel interressanter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
+1
Voor mij hoeft zo'n apart topic ook niet, een allegaartje als deze leest wat mij betreft fijner/leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Dat vind ik ook. Was goed zoals het was. Geen verandering aan nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 15:49
Sluit me hier helemaal bij aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00

thido

Tilburg

Toch eens nieuwsgierig naar hoe dat voelt zo'n fiets met ondersteuning boven de 25km/h. Even de sensor omgedraaid en een magneet aan het crankstel bevestigd. Haha, te grappig eigenlijk. Van de snelheid en afgelegde afstand klopt natuurlijk niets meer maar ondersteunen doet hij een stuk verder :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
thido schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:31:
Toch eens nieuwsgierig naar hoe dat voelt zo'n fiets met ondersteuning boven de 25km/h. Even de sensor omgedraaid en een magneet aan het crankstel bevestigd. Haha, te grappig eigenlijk. Van de snelheid en afgelegde afstand klopt natuurlijk niets meer maar ondersteunen doet hij een stuk verder :-)
Wat voor fiets heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco4m
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-10 11:36
thido schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:31:
Heb ik vorige week ook een dagje gedaan. Scheelde 10 minuten, normaal 1 uur en 2 minuten en toen 52. En dit over een afstand van 26 km. Vind het wel te hard gaan zonder helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

baco4m schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:07:
[...]

Heb ik vorige week ook een dagje gedaan. Scheelde 10 minuten, normaal 1 uur en 2 minuten en toen 52. En dit over een afstand van 26 km. Vind het wel te hard gaan zonder helm.
Wat ik mij afvraag is of de ingestelde versnelling (cq. trapfrequentie) dan ook merkbaar, meer of minder in de ondersteuning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hebben mensen hier ervaring met een Ebike conversion kit van ebay oid?
bijvoorbeeld zoiets: http://www.ebay.com/itm/E...f7d2fb:g:KbMAAOSw241YdRyC
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/KbMAAOSw241YdRyC/s-l1600.jpg

of

http://www.ebay.com/itm/J...m:m4xWVb4HjnCG8ktLKZYX8zg

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/gxgAAOSwYlRZE~3m/s-l1600.jpg

Heeft iemand hier dit in huis en wat zijn je ervaringen er mee? Het spul kost meestal +- 230 euro maar je moet zelf nog een accu maken/kopen. Deze wou ik eventueel van 2 lipo's bouwen aangezien ik het laadspul e.d. in huis heb en ik niet veel langer dan 10 / 15 KM fiets.
Ik ben van plan een 2e hands fiets (racefiets of een ander geschikt model) aan te schaffen en dit te monteren. maar ik lees niet echt goede informatieve reviews hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op zondag 4 juni 2017 @ 02:24:
Hebben mensen hier ervaring met een Ebike conversion kit van ebay oid?
bijvoorbeeld zoiets: http://www.ebay.com/itm/E...f7d2fb:g:KbMAAOSw241YdRyC
[afbeelding]

of

http://www.ebay.com/itm/J...m:m4xWVb4HjnCG8ktLKZYX8zg

[afbeelding]

Heeft iemand hier dit in huis en wat zijn je ervaringen er mee? Het spul kost meestal +- 230 euro maar je moet zelf nog een accu maken/kopen. Deze wou ik eventueel van 2 lipo's bouwen aangezien ik het laadspul e.d. in huis heb en ik niet veel langer dan 10 / 15 KM fiets.
Ik ben van plan een 2e hands fiets (racefiets of een ander geschikt model) aan te schaffen en dit te monteren. maar ik lees niet echt goede informatieve reviews hiervan.
Dat hangt van je eigen voorkeur af natuurlijk waarbij ik wel wil opmerken dat de 1000 watt achterwiel aandrijving niet toegestaan is voor de openbare weg en denk ik meer bedoeld is om op cross terreinen te rijden. De voorwielmotor beantwoordt wel aan de wettelijke eisen en mag dus op de openbare weg gebruikt worden.

Echter heeft de voorwielaandrijving zijn eigen specifieke voor- en nadelen, daar is op deel 1 en 2 van dit "Het grote elektrische fietsen topic" ruim voldoende informatie over te vinden. Deze set heeft als voordeel de lage prijs maar... in mijn ogen is dat dan ook het enige. In 2014 heb ik ook zo'n set aangeschaft maar in 2016 vervangen door een Bafang BBS01 250 Watt - 36 Volt middenmotor set en dat is een verademing met fietsen wanneer je het vergelijkt met de voorwielaandrijving.

http://www.ebay.com/sch/i...nkw=Bafang+BBS01&_sacat=0

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 04-06-2017 08:22 . Reden: Link naar Bafang ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Onder welke categorie verzeker je zo'n normale fiets met 250 watt ebay opbouw set?

Bij unive kan je kiezen uit de volgende opties.

Elektrische fiets
Normale fiets
Racefiets
Mountainbike
Ligfiets
Aangepaste fiets

Zou een opbouw set fiets onder de elektrische, of aangepaste fietsen vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Een normale electrische fiets valt onder je WA verzekering, er is geen aparte verzekering voor nodig. Tenzij je hem allrisk wilt verzekeren natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 04-06-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

racinfo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:11:
[...]

Dat hangt van je eigen voorkeur af natuurlijk waarbij ik wel wil opmerken dat de 1000 watt achterwiel aandrijving niet toegestaan is voor de openbare weg en denk ik meer bedoeld is om op cross terreinen te rijden. De voorwielmotor beantwoordt wel aan de wettelijke eisen en mag dus op de openbare weg gebruikt worden.

Echter heeft de voorwielaandrijving zijn eigen specifieke voor- en nadelen, daar is op deel 1 en 2 van dit "Het grote elektrische fietsen topic" ruim voldoende informatie over te vinden. Deze set heeft als voordeel de lage prijs maar... in mijn ogen is dat dan ook het enige. In 2014 heb ik ook zo'n set aangeschaft maar in 2016 vervangen door een Bafang BBS01 250 Watt - 36 Volt middenmotor set en dat is een verademing met fietsen wanneer je het vergelijkt met de voorwielaandrijving.

http://www.ebay.com/sch/i...nkw=Bafang+BBS01&_sacat=0
Hoe gaat iemand daar achter komen dat ik een 1000Watt achterwiel aandrijving heb dan? Ik kan dat toch zelf beperken dat ik er maar max 25Km/h mee zou kunnen oid. Verder kan men toch niet zien dat het een 1000Watt systeem is?

Het verschil tussen voor, midden en achter aandrijving is mij al lang bekend. Ik heb gefietst op een voorwiel aangedreven fiets en daar was ik uitermate content mee. Het ging mij meer over ervaring met het ombouwen en welke accu packs men daar voor gebouwd/gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:26:
[...]

Hoe gaat iemand daar achter komen dat ik een 1000Watt achterwiel aandrijving heb dan? Ik kan dat toch zelf beperken dat ik er maar max 25Km/h mee zou kunnen oid. Verder kan men toch niet zien dat het een 1000Watt systeem is?
https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike
kaasaanfiets schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:26:
[...]
Het ging mij meer over ervaring met het ombouwen en welke accu packs men daar voor gebouwd/gebruikt heeft.
Wat betreft het inbouwen van de voorwielmotor en het zelf aanbrengen van de trapsensor (en accu) kun je jezelf inlezen in deel 1 van dit topic, daar staat genoeg over beschreven, ook over gereedschap ed. wat je nodig hebt. Om al die ervaringen hier te herhalen is overbodig lijkt mij.

Wat betreft de accu packs, er zijn er die zelf LiPo accu's gebouwd hebben, er zijn er ook die LiFePO4 accu's toegepast hebben waaronder ikzelf.

[ Voor 51% gewijzigd door racinfo op 04-06-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
racinfo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:25:
Een normale electrische fiets valt onder je WA verzekering, er is geen aparte verzekering voor nodig. Tenzij je hem allrisk wilt verzekeren natuurlijk.
Het gaat mij om diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:47:
[...]
Het gaat mij om diefstal.
Ik heb geen idee, ik denk dat een goed slot op termijn goedkoper uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Ik zit nog steeds heel hard te denken om cobi aan te schaffen. Heeft men er ondertussen al ervaring mee?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00

thido

Tilburg

racinfo schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:00:
[...]

Wat ik mij afvraag is of de ingestelde versnelling (cq. trapfrequentie) dan ook merkbaar, meer of minder in de ondersteuning is?
Vandaag even een testritje gemaakt.
De ondersteuning voelt precies hetzelfde als wanneer hij tot 25km/h mee doet, alleen houdt hij het nu vol tot ongeveer 40km/h (wat nog enigszins normaal te behappen is voor jezelf).
De huidige snelheid en afgelegde afstand klopt uiteraard niet.
De cadance wordt wel correct weergegeven, zal wel gemeten worden in de motor zelf.

Wat wel een aardig verschil geeft is de accu status.
Er is immers continue ondersteuning dus dat die gaat echt een stuk sneller leeg.
Normaal verbruik ik zo'n 22% op 27km, nu 30% op 18km (beide hoogste stand).
35km/h is gewoon lekker fietsen op deze manier.

Ik ga het overigens niet inzetten voor woon/werk verkeer.
Wilde gewoon eens kijken of het werkte.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Dacuuu schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:58:
Onder welke categorie verzeker je zo'n normale fiets met 250 watt ebay opbouw set?

Bij unive kan je kiezen uit de volgende opties.

Elektrische fiets
Normale fiets
Racefiets
Mountainbike
Ligfiets
Aangepaste fiets

Zou een opbouw set fiets onder de elektrische, of aangepaste fietsen vallen?
Ik heb het destijds nagevraagd bij univé en daar scharen ze het gewoon onder elektrische fiets. Zit pechhulp bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

thido schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:56:
[...]

Vandaag even een testritje gemaakt.
De ondersteuning voelt precies hetzelfde als wanneer hij tot 25km/h mee doet, alleen houdt hij het nu vol tot ongeveer 40km/h (wat nog enigszins normaal te behappen is voor jezelf).
De huidige snelheid en afgelegde afstand klopt uiteraard niet.
De cadance wordt wel correct weergegeven, zal wel gemeten worden in de motor zelf.

Wat wel een aardig verschil geeft is de accu status.
Er is immers continue ondersteuning dus dat die gaat echt een stuk sneller leeg.
Normaal verbruik ik zo'n 22% op 27km, nu 30% op 18km (beide hoogste stand).
35km/h is gewoon lekker fietsen op deze manier.

Ik ga het overigens niet inzetten voor woon/werk verkeer.
Wilde gewoon eens kijken of het werkte.
Dank voor het bericht. Dat de accu sneller leeg gaat is natuurlijk normaal, de motor moet er boven de 25 km flink aan trekken. Je hebt gelijk wanneer je besluit het niet in woon/werk verkeer in te zetten en dat je het bij een enkele testrit houdt. Je weet maar nooit welke calamiteiten op de loer liggen tijdens de dagelijkse toertjes en als oom agent de omgelegde snelheids signalering ontdekt zal hij zeker zijn wenkbrauwen fronsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Afgelopen vrijdag wel een goede les geleerd: om nóg defensiever te rijden, en nóg beter op te letten. Ik ben nl letterlijk over de motorkap van een auto heengegleden :X

Geen idee hoe hard ik ging, maar ik fietste nog vrij relaxed op het eco-standje, dus zeker niet op zijn top. Maar dat is al genoeg om auto's flink te kunnen laten schrikken :o Ik ging rechtdoor op een fietspad waar hij rechtsaf over het fietspad een parkeer/laadterrein op wilde. Ik zag hem heel laat aankomen omdat ik er zelf ook niet helemaal met mijn aandacht/gedachten bij zat. Ik moest vol in de ankers en ik kon helaas een lichte botsing niet meer voorkomen.

Gelukkig bleek na inspectie en rondje rijden m'n fiets nog in orde. Hij (de auto dus) leek wat krasjes te hebben maar hij leek niet echt aanstalten te willen maken om er politie en de verzekering erbij te halen. Heel eerlijk gezegd, ik ook niet. Wel 06-nummers uitgewisseld voor het geval dat, maar wat mij betreft laat ik het hierbij en heb ik een waardevolle les geleerd.

Geen lichamelijke (op een schaafwond op mn knie na) en fysieke schade aan de fiets, maar het had minder goed af kunnen lopen. Zeker als ik in het speedstandje aan het fietsen was. Snap ook zeker wel waarom een helm boven die 25 van pas kan komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

LuNaTiC schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:40:
Afgelopen vrijdag wel een goede les geleerd: om nóg defensiever te rijden, en nóg beter op te letten. Ik ben nl letterlijk over de motorkap van een auto heengegleden :X
Nog goed afgelopen. Beter inderdaad geen 1 medeweggebruiker vertrouwen. (of positiever ook voor hen gaan denken) De gevaren zitten bij mij in dingen waar je eigenlijk geen rekening mee wil houden. Een voetganger die plots door rood loopt en roept dat het aan mij ligt omdat ik zo hard rij. :X

Op motorrijles al geleerd dat je dan achterlangs de domme eend moet gaan omdat ze nooit naar achteren lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 04-06-2017 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:12
Gister nog kleine test rit gemaakt en de QWIC MN7.2 HS11 Dames besteld.
Ja een dames fiets want dan kan mijn vriendin hem ook pakken :)
Ik krijg hem over ongeveer 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ik ben wel redelijk op de hoogte van de regels. Mijn vraag is ook anders.
Hoe/en waarom zou oom agent mij bekeuren als ik netjes mijn fiets begrens op 25km/h met alleen trapondersteuning. Hij weet nooit of het een 250watt of 1000watt systeem is.

Voordat ik de vraag krijg waarom je dit überhaupt zou willen. Die set is toevallig goedkoop en een 1000watt minimaal belasten lijkt mij beter voor de levensduur dan een 250watt maximaal belasten.

En wie weet bouw ik er stiekem wel een knopje in dat hij mij toch zonder trapondersteuning 25km/h laat rijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zolang je je aan de snelheid van 25 km/h houdt zal je met de fiets niet opvallen. Anders wordt het wanneer je met die max snelheid van 25 km/h toch een ongeval overkomt waarbij derden zijn betrokken en er daarna een grondig onderzoek naar de oorzaak door de verzekering (van jezelf of tegenpartij) komt, als dan blijkt dat de motor zwaarder is dan de toegestane 250 watt draai je zelf voor alle veroorzaakte schade op. En dat niet alleen, ook voor de overtreding van het max motorvermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 05-06-2017 06:53 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.