LuNaTiC schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:15:
Aloha, ik zit al een tijdje met het idee te spelen om een elektrische fiets aan te schaffen, maar ik vind het toch nog steeds best aan de prijs. Echter heb ik per toeval afgelopen zaterdag voor het eerst op zo'n ding een rondje gereden en het is toch best ideaal
Nu wil het toeval dat de eigenaar van die fiets waar ik op gereden heb er vanaf wil, omdat ie zelf wil upgraden. Dus ik dacht: wellicht dat ik dan toch tegen een mooi dealtje op ben gelopen. Maar ben benieuwd naar de reacties van de kenner hier.
Het gaat om een Scott E-Venture Deore XT met een Bosch power pack 400 (dit is wat ik doorgekregen heb althans). Zit ook nog een extra accu bij. Volgens hem kostte deze destijds (3 jaar geleden) een slordige 5000 euro.
Hij wil dit geheel aan mij verkopen voor 1000 euro. Het klinkt als een goede deal, ervanuit gaande dat ie technisch in orde is. Het is een bekende van m'n zus en hij is zelf ook fietsenmaker dus in die zin lijken er weinig red flags.
Oja, nog een detail, geloof dat ie is getuned. Had ook op zijn snelheidsmeter dat alles door 2 is gedeeld (wat ik ergens hier in het topic al had gelezen).
Kan iemand iets zinnigs of wat tips geven over bovenstaande? Input wordt gewaardeerd. Ding ging iig als een tierelier, en hoewel ik niet zo'n hele verre afstand hoef te overbruggen, is er wel een letterlijke irritante brug die ik elke dag moet overbruggen, en dit zou ideaal zijn (ik kom altijd redelijk bezweet aan, wat ik de grootste ergernis vind van met de fiets gaan, verder heb ik er namelijk geen hekel aan).
Alvast bedankt

De motoren zijn van de vorige lichting van Bosch. het type heet geloof ik classic. Ik weet dat er nogal wat motoren van deze serie een grote kunststof ring hebben die wel eens spontaan scheurde. Bosch heeft dit ook ingezien en heeft volgens mij de garantie op die motoren zelfs verlengd.
Ik vermoed dat bij deze motor de betreffende nylon ring wel vervangen zal zijn. Maar je kunt het navragen natuurlijk.
Nu zijn er van dat type Scott E-Venture Deore XT een 3 tal types geweest zoals de 10 , 20 en de 30
Even vanuit gaande dat je inderdaad deore XT erop heb zitten, ( de 10 serie) was dit inderdaad de duurste fiets uit die tijd. Maar ik heb geen hogere prijs kunnen vinden dan € 2999,00 euro.
Die € 5000,00 klopt dus niet. De accu's hebben ook een verouderde electrische aansluiting. Nu hoeft dat in principe maar weinig te zeggen maar dat er een tweede accu bijgeverd wordt is waarschijnlijk omdat 1 accu niet echt goed meer is. (maar is een aanname van mijn kant uit he')
Je moet je wel realiseren dat als deze fiets getuned is dat dan zo ie zo alle garantie is komen te vervallen. Nu is hij ook al 3 jaar oud dus waarschijnlijk heb je daar toch niets meer aan.
Het vervelende met het tunen is dat de fiets niet type goedgekeurd is. Stel in het slechtste geval krijg je een ongeval en als ze er dan achter komen dat deze fiets veel harder kan fietsen dan de standaard 25km/h + 10% speling. Dan kun je daar echt een hoop gezeik over krijgen.
Tevens kun je deze fiets niet als een speed pedelec goedgekeurd krijgen. De bij behorende verzekering kan dan ook niet en je kunt ook geen kentekenplaat ervoor krijgen.
Als je nu van plan bent om toch niet harder te gaan fietsen dan 25km/h dan heb je hier volgens mij best nog wel een goede koop aan. Laat dan wel die dongle er echt uithalen dan ben je 100% een normale e bike fietser.
Als de politie je aanhoud en ze fietsen erop en ze merken dat die snelheid opeens gehalveerd word dan heb je de poppen aan het dansen.
Ondanks dat de fiets die snelheden heus wel aan kan, (Schijfremmen) raad ik je dit toch af om bovenstaande redenen.
Als je echt sneller elektrisch wilt fietsen koop dan een echt goedgekeurde speed pedelec. Dan sta je in ieder geval sterk in je schoenen bij eventuele ongevallen.
Maar goed wat wil je met deze fiets gaan doen? Wil je hem gaan gebruiken voor woon-werk verkeer of is het om toertochtjes te maken met een rustige snelheid?
Dit is in ieder geval mijn mening. Ik weet natuurlijk ook niet hoe de anderen er over denken.
Oja probeer ook een wat langere fietstocht te gaan maken met die fiets op een snelheid van ongeveer 25km/h. Kijk wat de accu's dan doen.
Succes ermee