Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.999 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:12:
[...]

Ik durf er bijna gif op in te nemen: Stromer :)

Dan is het niet leuk om weer op je Riese und Mullertje te stappen hoor :+
Haha ben benieuwd ja :)
En denk dat dat nog wel mee valt.
Ben stiekem nog wel heel happy met mijn Cruiser :)
De zit vind ik zelf fijner dan de stromer (qua houding)
Maar ja heb nog niet op de stromer gereden.

Maar hoe dan ook heb er best zin in :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:28
BertV schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:50:
Ik krijg gelijk de kriebels van zo'n onderzoek van een half-overheids-instelling.
De eerste klik op de site bevestigd mijn vooroordeel:

"Hoe zwaarder de motor, des te ernstiger de verwondingen."
dr. Saskia de Craen

Als we allemaal stoppen met rijden kunnen we ook niet botsen.
Ik weet nog wel een mooie die waarschijnlijk niet gewaardeerd gaat worden door veel mensen.

Hoe zwaarder de berijder, des te ernstiger de verwondingen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaasszje
  • Nu online

kaasszje

Torched schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Ik weet nog wel een mooie die waarschijnlijk niet gewaardeerd gaat worden door veel mensen.

Hoe zwaarder de berijder, des te ernstiger de verwondingen. >:)
Positief denken, hoe meer er af kan voordat je bij vitale onderdelen komt ;)
*Klopt nog maar eens op zijn buikje... (bescherm laag)*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svarrio
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 22:39
Ik heb afgelopen weekend een hub motor gekocht voor mijn fiets. De controller en accu en andere onderdelen zijn nog onderweg. Mijn probleem is dat ik nog een kabel zoek om de motor te kunnen verbinden met de controller. Hiervoor heb ik de volgende kabel nodig maar ik kan deze nergens in nederland of op ebay/aliexpress vinden.

https://bmsbattery.com/eb...able-for-motor-parts.html

Vandaar mijn vraag aan jullie waar ik deze kabel of connector kan kopen? Of hoe deze heet zodat ik zelf op zoek kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
svarrio schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:57:
Ik heb afgelopen weekend een hub motor gekocht voor mijn fiets. De controller en accu en andere onderdelen zijn nog onderweg. Mijn probleem is dat ik nog een kabel zoek om de motor te kunnen verbinden met de controller. Hiervoor heb ik de volgende kabel nodig maar ik kan deze nergens in nederland of op ebay/aliexpress vinden.

https://bmsbattery.com/eb...able-for-motor-parts.html

Vandaar mijn vraag aan jullie waar ik deze kabel of connector kan kopen? Of hoe deze heet zodat ik zelf op zoek kan.
Deze?
https://www.fietsunie.nl/...el-met-hall-sensoren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Hoe smeren jullie je ketting?

Mijn motorfiets heeft een bok zodat ik de ketting overal kan inspuiten.

Nu loop ik te rommelen + weet ik zeker dat ik niet iedere cm heb geraakt.

Zetten jullie de fiets op z'n kop op een doek oid?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobus_NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:09
Hallo allemaal!

Ik heb nu al een aardig tijd een Speed Pedelec van het volgende merk Stevens E-Caprile 45

toen ik hem kreeg zeiden ze van de lampen staat altijd aan automatisch dit komt omdat het een Duitse fiets is en het daar verlicht is of zoiets. Nu heb je heel leuk wel een knopje op de computer zitten om lampen aan of uit te zetten maar deze werkt niet.

nu zou ik toch liever zelf de keuze willen hebben of mijn lampen aanstaan of niet. ivm accu besparing bijvoorbeeld.

weet iemand van jullie hoe je dit kan veranderen dat je dit toch kan gaan regelen via de computer ipv altijd aan.

als het niet kan is dat jammer dan maar zou wel fijn zijn als daar iets mee mogelijk is.

PSN: CobusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

BertV schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:33:

Ik hang hem op, met zo'n katrol systeem. Kun je bij de action kopen.

http://www.reclamefoldero...s-voor-de-fiets-2016-p10/

[ Voor 85% gewijzigd door racinfo op 17-05-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Cobus_NL schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:45:
Hallo allemaal!

Ik heb nu al een aardig tijd een Speed Pedelec van het volgende merk Stevens E-Caprile 45

toen ik hem kreeg zeiden ze van de lampen staat altijd aan automatisch dit komt omdat het een Duitse fiets is en het daar verlicht is of zoiets. Nu heb je heel leuk wel een knopje op de computer zitten om lampen aan of uit te zetten maar deze werkt niet.

nu zou ik toch liever zelf de keuze willen hebben of mijn lampen aanstaan of niet. ivm accu besparing bijvoorbeeld.

weet iemand van jullie hoe je dit kan veranderen dat je dit toch kan gaan regelen via de computer ipv altijd aan.

als het niet kan is dat jammer dan maar zou wel fijn zijn als daar iets mee mogelijk is.
Kan niet omdat het een eis is voor een speed pedelec. Licht van mijn Bulls Green Mover kan ook niet uit tenzij ik de kabels doorknip maar dat is ook weer niet de bedoeling :+

En die accu besparing is nihil, zo'n lampje trekt echt amper stroom in vergelijking met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Niet alleen bij speed-pedelecs brandt de verlichting continu, dat gebeurt ook bij tal van merkfietsen die begrenst zijn tot 25 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ach, ik ben altijd al fervent voorstander van rijden met verlichting overdag geweest dus mij maakt het verder niet uit. Hoe meer zichtbaarder je bent des te beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobus_NL
  • Laatst online: 24-09 13:09
Vlassie1980 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:55:
[...]

Kan niet omdat het een eis is voor een speed pedelec. Licht van mijn Bulls Green Mover kan ook niet uit tenzij ik de kabels doorknip maar dat is ook weer niet de bedoeling :+

En die accu besparing is nihil, zo'n lampje trekt echt amper stroom in vergelijking met de motor.
Nee dat is zeker niet de bedoeling.

Bedankt voor het antwoord weet ik zeker dat het niet kan.
kan ik dat ook los laten 8)7

PSN: CobusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

racinfo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:51:
[...]

Ik hang hem op, met zo'n katrol systeem. Kun je bij de action kopen.

http://www.reclamefoldero...s-voor-de-fiets-2016-p10/
Alleen zijn die wel vrij fragiel met een max gewicht van 20 kg. Ik durfde mijn stromer er niet aan te hangen. Ik heb zelf wat katrollen en touw gekocht bij een dhz-zaak en heb voor ongeveer evenveel geld iets wat wel minstens 50 kg kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Normale fietsverlichting trekt ongeveer 2 tot 3 watt, op een beetje accu kan je dus 100+ uur de verlichting laten branden. Alleen als je zo'n DealExtreme schijnwerper hebt is het misschien de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55

Ik gebruik een onderhoudsstandaard. Deze kun je overal neerzetten. Bij lekker weer buiten en bij slecht weer binnen.

Voordeel is ook dat je geen gaten ergens in hoeft te boren.

https://www.futurumshop.n...agestandaard-expert.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Hoe smeren jullie je ketting?Zetten jullie de fiets op z'n kop op een doek oid?
Idd, ik heb geen plek om m te hangen en doe het buiten in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik heb 2 balkjes in de schuur liggen waar het stuur op past zodat alles op het stuur de grond niet raakt.

Die ophangsystemen werkt allemaal prima maar op het moment dat je kracht gaat zetten zwiept de fiets alle kanten op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

apt schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:11:
[...]

Alleen zijn die wel vrij fragiel met een max gewicht van 20 kg. Ik durfde mijn stromer er niet aan te hangen. Ik heb zelf wat katrollen en touw gekocht bij een dhz-zaak en heb voor ongeveer evenveel geld iets wat wel minstens 50 kg kan hebben.
Dan ben je niet de enige, het gevlochten zwarte touw wat er bij was vond ik ook nogal fragiel en het liep ook vaak vast in de katrollen. Dus heb ik het vervangen door 6mm dik gevlochten nylon koord wat beter door de katrollen loopt, beter vast blijft zitten in de ingebouwde rem inrichting en ook meer kilo's kan dragen hoewel dat met mijn relatieve lichte mtb met hulpmotor (circa 23 kg) niet echt nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:10
Goed nieuws mbt de Mojo die na een paar kilometer al defect raakte.
De FM gaf aan dat ik de rotatiesensor moest verstellen, dat bood geen soelaas. Gisterenavond heb ik de fiets buiten aan de ketting gezet, met de sleutel op een strategische plek. Vandaag weer de FM gebeld, en die gaven aan dat ze vandaag misschien een gaatje zouden hebben. Nadat ik hun de sleutelplek gaf hebben ze inderdaad het euvel kunnen herstellen, en bij thuiskomst was de fiets weer in orde! Het bleek de motorstekker te zijn, die inderdaad is weggestopt in een framebuis.
Hoewel het natuurlijk een flinke domper was dat de fiets zo snel defect raakte, heeft de service van de fietsenmaker het weer goedgemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb nu een paar dagen een Stromer ST2 te leen, en overall gezien is het een ontzettend gave fiets. Toen ik weer een paar kilometer op mijn stadsfiets ging rijden, merkte ik pas in hoeverre ik de ondersteuning miste. :) Toch vallen mij wel een paar dingen op die ik eerder niet gelezen heb:
[list]• De Stromer vereist dat je technisch vaardig fietst. Dan doel ik niet eens op rem- en bochtentechniek, maar ook op bijvoorbeeld je manier van trappen. De fiets rijdt soepeler en sneller wanneer je een goede traptechniek hebt, en (maar dat heb ik nog niet getest) zal vermoedelijk ook profiteren van klikpedalen.
• Fietsen op hoge snelheid (45kmh) kan heel soepel gaan, maar is intensiever dan je denkt. Zeker als je tegen de limiet wil rijden (zoals ik doe :P ) kun je al snel zien als een intensieve duurtraining (D2). Afhankelijk van de setting die je kiest in stand 2, kun je er ook D3 van maken. Wat ook bijdraagt, is de mate van oplettendheid. Je hart slaat echt wel iets harder daardoor.
• Bel altijd, zelfs als je denkt dat het wel gaat. :X 1 meter ruimte is niet genoeg om te passeren. Leer ook noodstops maken.
• De onduidelijkheid qua wetgeving zorgt er (in mijn geval) ook voor dat je jezelf meer vrijheid kunt permiteren. Elke weldenkende agent zal je op een fietspad laten fietsen, terwijl je eigenlijk brommer bent. Wat dat betreft is het juist een voordeel.

Per saldo ben ik de eerste dagen erg positief. :) Qua reistijd ook: ik heb een traject van (iets meer dan) 44km, en haal haal dat vrij eenvoudig binnen 1:10, doordat ik stoplichten vrijwel kan ontwijken. Daarmee is de reistijd zeer acceptabel, terwijl de hoeveelheid beweging die ik heb significant toeneemt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
racinfo schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:02:
Niet alleen bij speed-pedelecs brandt de verlichting continu, dat gebeurt ook bij tal van merkfietsen die begrenst zijn tot 25 km/h.
Precies, gewoon zelf een schakelaar er tussen bakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.optitune.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/270x296/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/4/240-046_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Gert02 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:24:
[...]

Precies, gewoon zelf een schakelaar er tussen bakken.

[afbeelding]
Zoals eerder gezegd op de energie die die lampjes verbruiken rijdt de fiets net 500m verder.

Zou ik niet voor gaan knoeien in de kabels en je garantie voor verspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt

apt

Krisp schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:19:
Ik heb nu een paar dagen een Stromer ST2 te leen, en overall gezien is het een ontzettend gave fiets. Toen ik weer een paar kilometer op mijn stadsfiets ging rijden, merkte ik pas in hoeverre ik de ondersteuning miste. :) Toch vallen mij wel een paar dingen op die ik eerder niet gelezen heb:
[list]• De Stromer vereist dat je technisch vaardig fietst. Dan doel ik niet eens op rem- en bochtentechniek, maar ook op bijvoorbeeld je manier van trappen. De fiets rijdt soepeler en sneller wanneer je een goede traptechniek hebt, en (maar dat heb ik nog niet getest) zal vermoedelijk ook profiteren van klikpedalen.
• Fietsen op hoge snelheid (45kmh) kan heel soepel gaan, maar is intensiever dan je denkt. Zeker als je tegen de limiet wil rijden (zoals ik doe :P ) kun je al snel zien als een intensieve duurtraining (D2). Afhankelijk van de setting die je kiest in stand 2, kun je er ook D3 van maken. Wat ook bijdraagt, is de mate van oplettendheid. Je hart slaat echt wel iets harder daardoor.
• Bel altijd, zelfs als je denkt dat het wel gaat. :X 1 meter ruimte is niet genoeg om te passeren. Leer ook noodstops maken.
• De onduidelijkheid qua wetgeving zorgt er (in mijn geval) ook voor dat je jezelf meer vrijheid kunt permiteren. Elke weldenkende agent zal je op een fietspad laten fietsen, terwijl je eigenlijk brommer bent. Wat dat betreft is het juist een voordeel.

Per saldo ben ik de eerste dagen erg positief. :) Qua reistijd ook: ik heb een traject van (iets meer dan) 44km, en haal haal dat vrij eenvoudig binnen 1:10, doordat ik stoplichten vrijwel kan ontwijken. Daarmee is de reistijd zeer acceptabel, terwijl de hoeveelheid beweging die ik heb significant toeneemt.
Ja, ik rijdt sinds een ruim jaar regelmatig 40 a 44 km op de ST2 naar het werk. Een D3 training wordt het niet zo snel, kan, maar het voelt al snel dat je voor niets hard zit te trappen. Een racefiets daagt dan meer uit tot hard werken. D2 is het zeker. Gisteren terug met windkracht 3 a 4 vol tegen was ik heel blij dat ik nog ca 43 kon rijden. Ik fiets meestal ca 42 km in 1:05 h. Komt dus wel overeen met jouw ervaring. Ik zou alleen heel graag willen dat je officieel op het fietspad mag. Wat mij betreft met een vmax van 25 of 30 per uur. 25 voelt heeeeel rustig op een stromer en in stand 2 slaat de ondersteuning steeds uit. Maar dat is toch prima: voorzichtig 25 km rijden op het fietspad in de bebouwde kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Krisp schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:19:

Je bent bij deze dus ook hooked aan een speed pedelec en nu is er geen weg meer terug :+
1:10 voor 44 km enkele reis is erg netjes. Hoeveel % accu heb je nog over na de rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Vlassie1980 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:44:
[...]

Je bent bij deze dus ook hooked aan een speed pedelec en nu is er geen weg meer terug :+
1:10 voor 44 km enkele reis is erg netjes. Hoeveel % accu heb je nog over na de rit?
Ik weet dat je het niet aan mij vroeg: maar dat wisselt nogal he? Ik rijdt op de ST2 op 42 km de batterij tussen de 50% en 90% leeg. Hangt helemaal van het weer, de conditie en de haast af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn 675Wh batterij heeft na elke rit nog 20~30% over en dat is inderdaad mede afhankelijk van hoe ik rijdt. Gisteren in die warmte met tegenwind lekker rustig gereden met een kruissnelheid van ongeveer 32~33 km/u. Geen weer om me uit te sloven :)

Neem aan dat jullie allebei de dikste 983Wh accu hebben? En als je echt zo sportief bezig bent rijdt je dan in fietskleding of gewoon met een spijkerbroek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Nu was de vraag niet aan mij, maar ik moet aan de fietskleding. In vol ornaat.
Ik heb gemerkt dat ik toch wel sportief bezig ben, voortdurend tegen de begrenzer aan.

Een Cityzen bezitter die ik op een pontje tegenkwam, (zonder helm, zonder kentekenplaatje) deed het extreem rustig aan. Je kunt 'm dus ook gebruiken als E-bike waarbij je de trappers nauwelijks hoeft aan te raken voor 30km/u. (denk ik, ik was hem direct kwijt in de spiegels)

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 18-05-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik heb de 814 Wh batterij. Normaal fiets ik met een levi commuter jeans, ik heb een bruine en twee spijker. De bruine vind ik het lekkerst. Wat strakker dan een normale spijkerbroek, maar wel wat stretch erin. Wappert niet zo. Bij meer dan 20 graden is dat wel aan de warme kant. Gistermiddag heb ik gewoon de korte bokser aangetrokken.

Fietskleding doe ik alleen op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Die Levi Commuter jeans draag ik ook. Er is ook een niet-strakke versie*, de 541, maar in de Levi's winkel staan ze je een beetje schaapachtig aan te kijken als je daarom vraagt. Wel mondjesmaat op de website verkrijgbaar.

* Ik neem aan dat je de 511 draagt, als de 541 strak zit heb je een paar serieuze boomstammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik kan voor de jeans niet vinden wat voor model het is. Alleen de bruine (geen jeans stof maar gladder) is een 522. Die zit iets minder strak.

Het kan goed een 511 zijn, die voelt een beetje als een skinny jeans. Een echte skinny jeans in mijn maat pas ik echt niet. Hoef ik ook niet. Die 511 is de grens, net strak genoeg om niet te fladderen, gewoon genoeg om naar het werk te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Ik draag meestal de 541, bij zo'n beetje alles smaller dan regular cut passen mijn bovenbenen niet. Ze zijn alleen zo moeilijk verkrijgbaar :(

Iets anders, ik heb m'n verbruik met de Razer de afgelopen weken bijgehouden. 2x25km woon-werk, ondersteuning maximaal.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R2QOvFa.png

Wind maakt echt een enorm verschil (2 grootste pieken). Regen veroorzaakt ook een iets hoger verbruik, waarschijnlijk omdat ik met regenpak aan iets rustiger fiets, en dus de motor meer hulp levert. Bij normaal weer rij ik praktisch constant op de ondersteuningsgrens. Ik doe verder geen enkele moeite om zuinig te rijden, rij altijd met licht aan en heb een zijtas die zo'n 40 cm uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:19:
Ik draag meestal de 541, bij zo'n beetje alles smaller dan regular cut passen mijn bovenbenen niet. Ze zijn alleen zo moeilijk verkrijgbaar :(

Iets anders, ik heb m'n verbruik met de Razer de afgelopen weken bijgehouden. 2x25km woon-werk, ondersteuning maximaal.
[afbeelding]

Wind maakt echt een enorm verschil (2 grootste pieken). Regen veroorzaakt ook een iets hoger verbruik, waarschijnlijk omdat ik met regenpak aan iets rustiger fiets, en dus de motor meer hulp levert. Bij normaal weer rij ik praktisch constant op de ondersteuningsgrens. Ik doe verder geen enkele moeite om zuinig te rijden, rij altijd met licht aan en heb een zijtas die zo'n 40 cm uitsteekt.
Is die standaard of heb je hem getuned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dan even een andere vraag dan accu's

Het gaat over velgen. In het verleden heeft de FM al een klein slagje uit het achterwiel gehaald terwijl dit toch dubbele aluminium velgen zijn. Ik fiets altijd heel voorzichtig als er veel kuilen en hobbels op de route liggen. Bij drempel waarbij het wegdek verzakt is ga ik hier met <10km/h overheen. Ben echt zuinig op mijn fiets, maar samen met de fiets is dat 120 kilo (95 kilo mens, 25 kilo machine). 120 kilo is ook het maximale wat de fiets aan zou kunnen, dus lekker over hobbels raggen is hier uitgesloten.
De slag in het achterwiel is haast niet te zien en helemaal niet te merken want het is een slagje van 1mm. Belast ik de fiets dan te zwaar?
Mijn fietsroute heeft niet overal goed wegdek zodat het fietsen in hoge ondersteuning geen aanrader is. Als ik naar mijn ouders fiets is het wegdek stukken beter en kan ik wel los gaan met de ondersteuning.

Hoe voorzichtig is voorzichtig. Om nu af te stappen voor elke oneffenheid in het wegdek is hier niet goed te doen. Ik pak die hobbels zover ik ze niet kan ontwijken met 6 a 7 km/h. Ik ben anders bang dat ik zo met een grote slag in het wiel te maken krijg. Ik weet niet hoe het zit met de bandenspanning. Voor is deze 2 bar en achter 4 bar (gewicht 65% op achterwiel en 35% op het voorwiel). In het voorwiel zitten geen oneffenheden.

Jullie hebben veel advies over de accu van mij, maar deze keer heb ik een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:14:
Dan even een andere vraag dan accu's

Het gaat over velgen. In het verleden heeft de FM al een klein slagje uit het achterwiel gehaald terwijl dit toch dubbele aluminium velgen zijn. Ik fiets altijd heel voorzichtig als er veel kuilen en hobbels op de route liggen. Bij drempel waarbij het wegdek verzakt is ga ik hier met <10km/h overheen. Ben echt zuinig op mijn fiets, maar samen met de fiets is dat 120 kilo (95 kilo mens, 25 kilo machine). 120 kilo is ook het maximale wat de fiets aan zou kunnen, dus lekker over hobbels raggen is hier uitgesloten.
De slag in het achterwiel is haast niet te zien en helemaal niet te merken want het is een slagje van 1mm. Belast ik de fiets dan te zwaar?
Mijn fietsroute heeft niet overal goed wegdek zodat het fietsen in hoge ondersteuning geen aanrader is. Als ik naar mijn ouders fiets is het wegdek stukken beter en kan ik wel los gaan met de ondersteuning.

Hoe voorzichtig is voorzichtig. Om nu af te stappen voor elke oneffenheid in het wegdek is hier niet goed te doen. Ik pak die hobbels zover ik ze niet kan ontwijken met 6 a 7 km/h. Ik ben anders bang dat ik zo met een grote slag in het wiel te maken krijg. Ik weet niet hoe het zit met de bandenspanning. Voor is deze 2 bar en achter 4 bar (gewicht 65% op achterwiel en 35% op het voorwiel). In het voorwiel zitten geen oneffenheden.

Jullie hebben veel advies over de accu van mij, maar deze keer heb ik een vraag.
Mhmm je zegt dat je een slagje hebt van 1mm.
Is dat dan in de hoogte of is het in de breedte?

Hoe breed zijn je fietsbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:05:
[...]

Is die standaard of heb je hem getuned?
Helemaal standaard. Staat nu zo'n 2300km op de teller. Op mijn route zou ik nauwelijks iets winnen, 2/3e is door stedelijk gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Nu online

kaasszje

Smeren van de ketting doe ik door de fiets op de standaard te trekken zodat achterwiel vrij komt.
Vervolgens zachtjes met de trapper rond te draaien, terwijl ik boven op mijn tandwiel zachtjes de olie laat lopen.

Geen idee of het zo goed is, maar ketting wordt wel rondom gesmeerd...
En kost me eigenlijk weinig moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

kaasszje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:01:
Smeren van de ketting doe ik door de fiets op de standaard te trekken zodat achterwiel vrij komt.
Vervolgens zachtjes met de trapper rond te draaien, terwijl ik boven op mijn tandwiel zachtjes de olie laat lopen.

Geen idee of het zo goed is, maar ketting wordt wel rondom gesmeerd...
En kost me eigenlijk weinig moeite :)
Dat is even een handigheidje maar ik denk dat ik het de volgende keer ook zo ga proberen.
Nu met doeken op de grond, en een fiets schuin op de spiegel op z'n kop was niet ideaal.

Vandaag voor het eerst wind tegen, accu op 4km na leeg, maar wel voorzichtiger gereden.
34km, 500wh.

Ook weer met mijn neus op het feit gedrukt dat medeweggebruikers je snelheid niet goed inschatten.
Vlak na het wegrijden bij een stoplicht sneed een weer afslaande bromfietser mij af omdat hij mij al lang voorbij dacht te zijn. Vol in de rem zweef je dan op die twee geblokkeerde dunne bandjes door, gelukkig net op tijd kunnen stoppen.

Nu zijn de klappers (vaak) niet zo groot, maar dit lijkt wel het meest onveilige vervoersmiddel.

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 19-05-2017 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
BertV schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:26:
Nu zijn de klappers (vaak) niet zo groot, maar dit lijkt wel het meest onveilige vervoersmiddel.
Correct, zie ook het onderzoekje van het Universitair Medisch Centrum Groningen:
https://www.nrc.nl/nieuws...lmplicht-9298078-a1559355

Het verbaast me echter weinig. Veel ebikers gedragen zich vergelijkbaar met (brom)scooters: maximaal doorbeuken en weinig situationeel bewustzijn en aangepast verkeersgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:34:
[...]

Correct, zie ook het onderzoekje van het Universitair Medisch Centrum Groningen:
https://www.nrc.nl/nieuws...lmplicht-9298078-a1559355

Het verbaast me echter weinig. Veel ebikers gedragen zich vergelijkbaar met (brom)scooters: maximaal doorbeuken en weinig situationeel bewustzijn en aangepast verkeersgedrag.
Net zoals iedere fietser. ;)

Ik zie het probleem niet zo zeer in het gedrag an sich, maar wel in combinatie met de (voor veel mensen) hogere snelheid dan gewoonlijk. Als je harder rijdt, dan moet je meer anticiperen dan een gewone fietser. Ouderen zijn dat op de fiets niet meer gewend, en worden beperkt in reactiesnelheid en de consequenties van het rijden op hogere snelheid (remafstand, etc).

Een helmplicht voor alle e-bikes lijkt me daarom wenselijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
. schrap

[ Voor 98% gewijzigd door Jelte op 19-05-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:01:
[...]

Helemaal standaard. Staat nu zo'n 2300km op de teller. Op mijn route zou ik nauwelijks iets winnen, 2/3e is door stedelijk gebied.
Als je heel veel door stedelijk gebied moet dan is die 25 km/u hard zat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:56:
[...]

Net zoals iedere fietser. ;)
Behalve dat "doorbeuken" zoals je ook aangeeft met "hogere snelheid":
Ik zie het probleem niet zo zeer in het gedrag an sich, maar wel in combinatie met de (voor veel mensen) hogere snelheid dan gewoonlijk. Als je harder rijdt, dan moet je meer anticiperen dan een gewone fietser. Ouderen zijn dat op de fiets niet meer gewend, en worden beperkt in reactiesnelheid en de consequenties van het rijden op hogere snelheid (remafstand, etc).
De studie was gecorrigeerd voor leeftijd trouwens.
Een helmplicht voor alle e-bikes lijkt me daarom wenselijk. :)
Acceptatie daarvan komt vanzelf. Een indicatie is het aantal kinderen wat met helm fiets gestaag aan het toenemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

BertV schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:26:
[...]

Dat is even een handigheidje maar ik denk dat ik het de volgende keer ook zo ga proberen.
Nu met doeken op de grond, en een fiets schuin op de spiegel op z'n kop was niet ideaal.

Vandaag voor het eerst wind tegen, accu op 4km na leeg, maar wel voorzichtiger gereden.
34km, 500wh.

Ook weer met mijn neus op het feit gedrukt dat medeweggebruikers je snelheid niet goed inschatten.
Vlak na het wegrijden bij een stoplicht sneed een weer afslaande bromfietser mij af omdat hij mij al lang voorbij dacht te zijn. Vol in de rem zweef je dan op die twee geblokkeerde dunne bandjes door, gelukkig net op tijd kunnen stoppen.

Ik heb het tegenwoordig andersom, ik anticipeer op de fiets als een scooter :P Merk overigens zelfs op de scooter dan andere weggebruikers je snelheid niet goed in kunnen schatten, met een s-pedelec lijkt het me nog veel erger...

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:04:
[...]

De studie was gecorrigeerd voor leeftijd trouwens.
Het effect van ouderdom is meervoudig. Ik kan in het artikel niet teruglezen in hoeverre dit is gebeurd, maar men corrigeerde vermoedelijk voor het feit dat ouderen sowieso meer ongelukken hebben op de fiets. Zeg dat ouderen 30% meer ongelukken hebben op een gewone fiets. Echter: ouderen fietsen doorgaans langzamer, dus het snelheidsverschil met het fietsen op een e-bike is groter. Dit, gecombineerd met de reactiesnelheid, verklaart m.i. de toename in ongelukken. Daarom stel ik dat reactiesnelheid en de snelheid an sich daar twee oorzaken voor zijn.
[...]

Acceptatie daarvan komt vanzelf. Een indicatie is het aantal kinderen wat met helm fiets gestaag aan het toenemen is.
Maar een ander een helm opdoen vs. zelf een helm opdoen is wel een groot verschil. Ik weet niet of er nu al veel ouders zijn die 'het goede voorbeeld' geven? :? Ik sta niet op het schoolplein. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:17
Cortina verkoopt de E-U4 fiets in een versie met 24v motor (met 30 Nm motor) en eentje met 36V (met 15 Nm motor).

Ik heb al veel gelezen over voltages, het schijnt niet heel veel uit te maken. Maar in dit geval kan ik kiezen.... Wat zouden jullie doen?

De 24v versie is 100 euro goedkoper.

disclaimer: ik weet alles van racefietsen maar niks van e-bikes :>

Alternatief met middenmotor

https://www.fietsenwinkel...mBoCakPw_wcB&gclsrc=aw.ds

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 19-05-2017 10:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De keuze van voorwielmotor of middenmotor is natuurlijk geheel voor jou zelf maar als je vraagt wat ik zou doen koos ik voor de middenmotor, juist bij een transportfiets zal dat betere rij-eigenschappen hebben dan een voorwielmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
havana schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:16:
Cortina verkoopt de E-U4 fiets in een versie met 24v motor (met 30 Nm motor) en eentje met 36V (met 15 Nm motor).
...
Let op de capaciteit van de accu, die is waarschijnlijk een stuk minder bij een 24 volt systeem. Ik kan me ook niet voorstellen dat de 24 volt versie meer koppel heeft dan de 36 volt, dat moet wel een fout zijn. 15Nm is sowieso bijzonder weinig, dan hebben ze een mini naafmotor voor een vouwfiets gebruikt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Altijd voor de middenmotor gaan. Toevallig heb ik vandaag even een paar kilometer met een Riese & Muller gereden, en de souplesse die zo'n fiets heeft, is enorm, zelfs ten opzichte van een naafmotor in de achteras. Dat is ten opzichte van een vooras nog een betere keuze. :P

Reden is dat zo'n motor veel nauwkeuriger en directer kan meten wat het afgegeven vermogen is, en daar op een natuurlijke manier op kan reageren. Voors peed pedelecs gelden iets andere argumenten, maar voor een normale e-bike is er geen betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Had iemand al gezegd dat je waarschijnlijk geen voorwielmotor wil? :)
Het fietst minder lekker en je loopt ook meer kans op onaangename ongelukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:23:
[...]

Altijd voor de middenmotor gaan. Toevallig heb ik vandaag even een paar kilometer met een Riese & Muller gereden, en de souplesse die zo'n fiets heeft, is enorm, zelfs ten opzichte van een naafmotor in de achteras. Dat is ten opzichte van een vooras nog een betere keuze. :P

Reden is dat zo'n motor veel nauwkeuriger en directer kan meten wat het afgegeven vermogen is, en daar op een natuurlijke manier op kan reageren. Voors peed pedelecs gelden iets andere argumenten, maar voor een normale e-bike is er geen betere keuze.
Dit dus.

Een middenmotor heeft meer koppel, en een 24 volt voorwielmotortje heeft amper kracht. Zet dat weg tegen minimaal 48Nm en je hebt al gelijk een wereld van verschil.

Voorwielmotor heb ik aan het begin gehad met mijn ombouwproject, was geen fijne ervaring. Ging vaak nog langer door nadat ik was gestopt met trappen en bij gladheid is het al helemaal een crime.

Voor speed pedelecs ben ik van mening dat een achterwielmotor het beste is, minder slijtage op je ketting en vaak ook zeer krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nu nog eentje vinden met middenmotor die er een beetje uitziet. Ik vind de meesten echt lelijk. Iemand een goede suggestie?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

havana schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:42:
Nu nog eentje vinden met middenmotor die er een beetje uitziet. Ik vind de meesten echt lelijk. Iemand een goede suggestie?
Je bent van huis uit racefietser, dan zou je dus hieraan moeten denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/racefiets.jpg

https://www.trouw.nl/home...tje-in-je-fiets~a3417f7b/

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 19-05-2017 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mooi hoor. Maar waar laat ik dan mijn nageslacht :P

Kan iemand onderbouwde feedback geven op deze

https://www.gazelle.nl/fietsen/heavydutynl-c7-hmb/

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, een "schematische weergave", erg leuk, maar daar kan ik niet zoveel mee. Lijkt me dat de accu ook geen geweldige capaciteit heeft.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
havana schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:46:

Deze fiets weegt zonder accu al 26,9 kg. Dat is best wel fors te noemen.
Hij heeft ook een 7 versnellingsnaaf. Deze staan er om bekend dat ze niet uitblinken in efficiëntie.
De voedingskabel vanaf de accu naar de motor loopt onbeschermd van de onderkant van de accu naar het frame toe. Als iemand met parkeren zijn remhendels er achter laat haken is dat een kwetsbaar iets.

Actieradius bij 500 wh is 180km volgens hun op stand eco. Hou maar ongeveer 90km aan dan zit je wel safe en is ook reëel haalbaar.

Ik zou er zeker een aantal km mee gaan proefrijden en dan ook zonder ondersteuning. Dan pas merk je hoe zwaar hij eigenlijk trapt.

De bosch middenmotor is een geavanceerd stukje techniek maar als hij niet ondersteund wordt dan trap je je eigen behoorlijk in het zweet. Hij heeft absoluut geen vrijloop systeem.
Heb zelf een bosch speed versie maar deze is echt zwaar als hij niet ondersteund wordt.

Succes met de proefrit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:58

thido

Tilburg

Hij is gearriveerd :-)
Nu alleen nog even een verzekering kiezen/regelen.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_7900.JPG

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
thido schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:25:

[afbeelding]
Zo mooie fiets hoor. En gelijk een goed voorbeeld hoe de accu kabel perfect beschermd zit vanaf de achterdrager naar de motor toe.

Straalt wel degelijkheid uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

havana schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:46:

Ik vind hem te duur tav de specificaties die deze Gazelle biedt, en ik ben, net als Zonnefreak niet echt gecharmeerd van de 7-versnellingsnaaf waarvan overbekend is dat ie 15-20% meer energie opneemt tov een ander systeem.

En dan de opgegeven actieradius, zoals zonnefreak al aangaf (met platina accu) is de 110 km (zilver accu) op ECO stand alleen maar haalbaar met windkracht 6 in de rug ;) . De 42 km op TURBO stand vindt ik eigenlijk ook te hoog gegrepen op een 300 watt (zilver) standaard accu, ik denk dat 28 km (of nog minder) realistischer is met een 48 nM middenmotor en het versnellings systeem wat in deze fiets aanwezig is.

Ik persoonlijk zou liever voor een Batavus Razer gaan die betere specificaties heeft en aanzienlijk goedkoper.
https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-razer-heren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Razer is een goede optie. Heb m net bekeken bij de LBS. Van de week eens even proefrijden. Wil ook even een voorwielmotor proberen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:50:
[...]

Mhmm je zegt dat je een slagje hebt van 1mm.
Is dat dan in de hoogte of is het in de breedte?

Hoe breed zijn je fietsbanden?
Hoi,

Dat is vrij lastig om dat goed te bepalen, maar het lijkt een minimaal hoogteslagje die er al 6 maanden inzit en ook niet groter of erger wordt. De fietsenmaker heb ik er ook al na laten kijken en die zei dat het geen ramp is. Pas als de slag zonder reden groter wordt gaat hij er zich over buigen. Ondanks dat hele kleine slagje heeft de fietsenmaker mij gezegd dat hij zelden klanten tegenkomt die zo zorgvuldig om gaan met hun fiets. Ik rag dan ook niet over bulten en kuilen heen. Ik minder beduidend vaart bij oneffenheden in het wegdek. Daarbij belast ik de fiets maximaal qua gewicht want mijn fiets mag 120 kilo hebben als totaalgewicht en ik weeg 95 kilo en de fiets 25 kilo. Lekker overal overheen raggen is geen optie hier. Ook al zou ik wat minder wegen.
Met fietsen merk je het totaal niet dat er een kleine oneffenheid in het achterwiel zit. Ik kan zelfs even zonder handen aan het stuur fietsen zonder dat de fiets alle kanten uitgaat. Het loopwerk staat in par met elkaar.
Ik hou het sowieso even in de gaten.
Dubbele aluminium velgen zouden wel iets moeten kunnen hebben. Spaakspanning was in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
1mm slag vind ik nou niet bepaald noemenswaardig, ik moet het 1e perfecte wiel nog tegenkomen. Sowieso moet je nieuwe wielen wel een keer of 2 nastellen, een wiel heeft wat kilometers nodig om zichzelf te zetten.
't Is vooral de spaakspanning die de vorm bepaald. Bedenk dat elke spaak tot grofweg 80 kgf opgespannen is, ze trekken letterlijk de velg in de gewenste vorm. Zolang de velg zelf niet geknikt is (omgooien in een fietsenstalling), kan je elke slag er wel uit krijgen door de spaken af te stellen, maar 't is een beetje bezigheidstherapie om een wiel perfect te krijgen en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dank je wel voor je antwoord. Dat geeft me weer een rustiger gevoel. De velg is zeker niet geknikt en je kunt het alleen zien als je het wiel ronddraait en er echt op gaat letten. Het is maar minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:14:
Dank je wel voor je antwoord. Dat geeft me weer een rustiger gevoel. De velg is zeker niet geknikt en je kunt het alleen zien als je het wiel ronddraait en er echt op gaat letten. Het is maar minimaal.
Ja het kan zeker geen kwaad. Soms zit er in de fietsband ook al een hoogte slingering die vaak nog wel meer is dan die 1mm. Hier merk je in de praktijk ook niets van.

Het enigste wat echt slecht voor velgen is met lege banden tegen een stoprand aan knarren zoals studenten dit nog wel eens willen doen.
Daar kunnen ze echt niet goed tegen.

Je moet als je fietsbanden op de juiste spanning staan toch met 25km/h gewoon drempels en heuveltjes kunnen nemen hoor.
Je hoeft hier echt niet bang voor te zijn
De fietsband kan heel goed vervormen als hij in een kuil of een hobbel rijdt. Hierdoor kan het echt geen kwaad voor je velg.

Tevens zit je zelf ook nog op een verend fietszadel. Deze zorgt er ook voor dat het fietsframe ook een stuk minder krachten te verwerken krijgt omdat dit ook een dempende factor is.
Kortom lekker doorfietsen kan absoluut geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dank je @zonnefreak

Ik weeg zelf ook wel het een en ander en afvallen is niet mijn sterkste punt, maar ik kan inderdaad overdreven voorzichtig zijn. Nu jullie dit zeggen zal ik proberen iets meer door te fietsen.
Hier heb je wegen waar je zelfs een hard stalen fiets aan gort kan trappen en moet je wel heel voorzichtig zijn.
In hoeverre maakt bandenspanning iets uit in deze: of heel hard of medium? Ik fiets nooit met te zachte banden zodat het beuken van de velg tegen een (stoep)rand niet zal gebeuren hier.

Maar sowieso stel ik het erg op prijs dat jullie met me meedenken. Dan zal ik met wat minder zorg op de fiets stappen. Ik ben eerder té voorzichtig dan ruig, klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
jimh307 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:42:
Dank je @zonnefreak

Ik weeg zelf ook wel het een en ander en afvallen is niet mijn sterkste punt, maar ik kan inderdaad overdreven voorzichtig zijn. Nu jullie dit zeggen zal ik proberen iets meer door te fietsen.
Hier heb je wegen waar je zelfs een hard stalen fiets aan gort kan trappen en moet je wel heel voorzichtig zijn.
In hoeverre maakt bandenspanning iets uit in deze: of heel hard of medium? Ik fiets nooit met te zachte banden zodat het beuken van de velg tegen een (stoep)rand niet zal gebeuren hier.

Maar sowieso stel ik het erg op prijs dat jullie met me meedenken. Dan zal ik met wat minder zorg op de fiets stappen. Ik ben eerder té voorzichtig dan ruig, klopt ;)
Qua gewicht zit ik op het zelfde als jij. O-)
Bij mijn fietsbanden staat erop genoteerd een bereik van 4.0 tot 6.0 bar.
Ik rijd zelf zo rond de 3.5 a 4.0 bar. Dit geeft voor mij de minste trillingen door.
Hier moet je gewoon wat mee experimenteren. En zelf ervaring mee opdoen.

Ik rijd zelf met een speed pedelec en zelfs met 40km/h geeft 4.0 bar geen enkel probleem.
Het een en ander hangt natuurlijk ook nog wel af van hoe breed je fietsbanden zijn.

Als je bijvoorbeeld big ballon banden hebt zal de spanning nog een stuk lager zijn. Heb je echter race fietsbanden dan zal deze een heel stuk hogere banden spaningen laten zien.

Even uit mijn hoofd heb ik 700x35c banden.

Voorzichtig zijn kan nooit kwaad he' .
Als ik zo snel aan het fietsen ben buiten de bebouwde kom dan hou ik ook alles erg goed in de gaten.
Ik check zeker om de 5 seconden mijn spiegel op het verkeer achter mij.
En als ik op de fiets kinderen moet inhalen dan rem ik van te voren af tot zo'n 23 km/h.
Zeker als het jonge kinderen zijn die draaien hun nek wel om als ze een elektrische fiets motor horen ( omdat ze dit geluid niet herkennen). Hier moet ik wel bedacht op zijn dat ze dan ook hun stuur naar je toe draaien

Tot nu toe altijd goed gegaan. Maar voorzichtigheid is wel geboden. Maar zoiets heet gewoon je verstand gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:38
Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets, ik ga in augustus verhuizen en wordt mijn fiets afstand ipv 1,5km 7,5km. Opzich is dit geen erg grote afstand. Ik vind een elektrische fiets wel een betere oplossing dan een extra auto erbij.
Ik heb vandaag op de Batavus razer gereden en op de qwic MN7.2 en MN330.
Nu vond ik de zithouding van de Batavus niet lekker, ik vond dat ik erg voorover hing.
De qwic's reden erg lekker, ik vond de MN7.2 eigenlijk het fijnst rijden.
Heeft er nog iemand tips waarom wel of niet de qwic MN7,2.

Bedankt voor de input alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dat ligt er natuurlijk aan wat je gewend bent. Mijn fiets heb ik ook op mijn voorkeur laten afstellen. Zo heb ik handgrepen met een flapje voor je handpalmen en die kun je heel precies afstellen met een inbusboutje in het heft zelf. Het is erg comfortabel want ik had er nog wel eens last van dat mijn polsen door knikte op een stuur zonder flaps. Nu blijven mijn handen in lijn staan met het heft en dat fietst een stuk comfortabeler. Het zadel van mijn fiets is ook wat breder dan normaal omdat ik nogal snel last heb van zadelpijn. Een tip die ik ergens las op een wielrensite is om je kont iets te verheffen met extra druk op de pedalen bij afremmen of uitrollen. Dus een halve staan/zit houding. Dat helpt inderdaad erg goed bij mij. Dus niet op je pedalen gaan staan, maar je iets verheffen. Dat kost wel energie, maar ik doe elke dag planken (oefening) om de buik en rugspieren sterker te maken.

Jaja, morgen naar Oss en dan gaat mijn odometer de 7000 km passeren :)
havana schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:02:
Razer is een goede optie. Heb m net bekeken bij de LBS. Van de week eens even proefrijden. Wil ook even een voorwielmotor proberen.
Hier een grote fan van een voorwielmotor. Mijn Sparta F8E heeft ook een voorwielmotor en ikzelf vind het een bijzonder prettige manier van ondersteunen. Je belast de ketting en de naaf echt een heel stuk minder zodat grote kosten daar uit blijven. Het enigste nadeel van een voorwielmotor is de kans op slippen of wegglijden van je wiel in een scherpe bocht of bij gladheid. Ik denk dat deze geruchten meer te danken zijn aan het goedkoopste segment van elektrische fietsen. Goedkope Chinezen welke pas na een omwenteling bruusk beginnen met ondersteunen. Sparta pakt dit veel beter aan door de magneetjes in het voortandwiel zelf aan te brengen. Dan begint de ondersteuning zodra je begint met trappen en dus veel sneller dan bij de goedkope modellen. Mét het grote voordeel dat de ondersteuning ook direct stopt bij het stilhouden van je pedalen. Ook is het bij de Sparta modellen zo dat de ondersteuning niet ineens met volle kracht begint, maar zich langzaam opbouwt. Er zitten grote verschillen bij de kwaliteit van voorwielmotoren. De goedkope merken zijn min of meer gewoon gevaarlijk. Die hebben geen managementsysteem in hun controllers zitten die geleidelijk opbouwt.
Voordat iedereen zich gaat afgeven op een voorwielmotor is deze kritiek grotendeels te danken aan goedkope Chinese elektrische fietsen van de Gamma en andere budgetmerken (Stella min of meer, Lifebike, Matrabike en die merken meer).

[ Voor 47% gewijzigd door jimh307 op 20-05-2017 21:20 . Reden: quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Ik heb ook al een rondje gereden op de sparta fiets van mijn moeder met voorwielmotor en die vond ik soms wat "fel"reageren. Het reed even goed wel goed. Maar vond de qwic beter fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ga het gewoon eens zelf ervaren. Dat lijkt me het beste. LBS heeft beide uitvoeringen staan. Alleen A-merken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Harmvdw schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:32:
Ik heb ook al een rondje gereden op de sparta fiets van mijn moeder met voorwielmotor en die vond ik soms wat "fel"reageren. Het reed even goed wel goed. Maar vond de qwic beter fietsen.
Sparta gebruikt meerdere soorten voorwielmotoren. In de goedkopere lijn van hun zit een geared hubmotor en die staan er om bekend om bruusk te starten. Sparta heeft in haar duurdere Emotion serie techniek directdrive motoren. De directdrive motoren icm de Emotion-techniek zorgen voor het hoogste comfort wat mogelijk is bij een voorwielmotor aangedreven fiets; geleidelijk opbouwen en niet abrupt beginnen met ondersteunen. Deze motoren staan bij Sparta onder de naam D-light.

Het grootste nadeel van een voorwielmotor vind ik de efficiëntie. Je leunt al snel op de ondersteuning en ze gebruiken de meeste Wh/km. Om ervoor te zorgen dat je ook prettig naast iemand kan fietsen die geen ondersteuning heeft gebruikt Sparta in haar eerste 3 van de 5 standen een minimale ondersteuning. Jij bepaald dan met trappen de snelheid. Hoge ondersteuning is bij een voorwielmotor echt vooruit getrokken worden en dan bepaald de fiets min of meer de snelheid. Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen dit niet prettig vinden. De fiets gaat er dan min of meer met jou vandoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik jullie iets vragen? Ik ben aan het kijken naar een ebike waarmee ik dagelijks 8 km naar mijn werk kan fietsen, maar die ik ook kan gebruiken voor vakantie met bepakking. Ivm het dagelijks gebruik zou ik graag een fiets met weinig onderhoud hebben. Ivm de bepakking is het misschien handig de accu in het midden te hebben. Ik hoor dat Batavus Razer daarvoor geschikt is, maar ook de Cube Delhi Hybrid Pro lijkt mij daarvoor geschikt. Heeft iemand hiervoor advies, of andere merken/modellen waar ik naar zou moeten kijken?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
De Razer heeft iig een voorvork met bevestiging voor tassen, dat is volgens mij redelijk zeldzaam. Ik ben geen vakantiefietser, dus geen idee of dat belangrijk is.

Let op de bagagedrager achter, de Razer heeft zo'n ding zonder (fatsoenlijke) bevestiging aan de zitbuis. Volgens de specs zou er 25 kilo op mogen, maar ik heb zo'n vermoeden dat de fiets dan als een pool noodle aanvoelt. Dat is helaas wel een trend van de afgelopen jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij al die vragen (de laatste tijd) om deskundigheid betreffende de diverse e-bikes ga ik haast denken: we zijn toch tweakers? Wat is nu precies een tweaker?

1. Een tweaker is iemand die alles zelf uitprobeert en zijn ervaringen deelt met mede tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:24:
Mag ik jullie iets vragen? Ik ben aan het kijken naar een ebike waarmee ik dagelijks 8 km naar mijn werk kan fietsen, maar die ik ook kan gebruiken voor vakantie met bepakking. Ivm het dagelijks gebruik zou ik graag een fiets met weinig onderhoud hebben. Ivm de bepakking is het misschien handig de accu in het midden te hebben. Ik hoor dat Batavus Razer daarvoor geschikt is, maar ook de Cube Delhi Hybrid Pro lijkt mij daarvoor geschikt. Heeft iemand hiervoor advies, of andere merken/modellen waar ik naar zou moeten kijken?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Om met een electrische fiets met bagage op vakantie te gaan is het denk ik wel belangrijk dat als de accu leeg is dat de fiets toch wel redelijk ligt trapt. Het bereik van zo'n accu hangt erg af van de mate van ondersteuning en de snelheid. Wat voor afstand wil je dan gaan afleggen en met hoeveel gewicht aan bagage?

Ik weet dat er hier iemand op dit forum zit met volgens mij ook een razer. Hij heeft daar zelfs een bagage wagentje aan zitten. Misschien dat hij wel wat meer informatie hier over heeft.
Maar ik weet even de naam van hem niet.

Het enigste wat ik je echt wil adviseren is om zoveel mogelijk fietsen uit te proberen. Er is niets zo persoonlijk als een fiets.
Toen ik zelf nog aan het uitzoeken was heb ik wel op een stuk of 15 verschillende fietsen gezeten. Hier doe je toch de beste ervaringen mee op. Probeer ook alle soorten motoren uit, het is best een flinke smak met geld wat je gaat uitgeven en daar hoort goed uitproberen ook bij.

Je wilt er immers veel plezier van beleven dus mag je best wel kritisch zijn. Succes met het uitproberen. :Y
En als er later nog vragen zijn laat het dan gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Harmvdw schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 20:44:
Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets, ik ga in augustus verhuizen en wordt mijn fiets afstand ipv 1,5km 7,5km. Opzich is dit geen erg grote afstand. Ik vind een elektrische fiets wel een betere oplossing dan een extra auto erbij.
Ik heb vandaag op de Batavus razer gereden en op de qwic MN7.2 en MN330.
Nu vond ik de zithouding van de Batavus niet lekker, ik vond dat ik erg voorover hing.
De qwic's reden erg lekker, ik vond de MN7.2 eigenlijk het fijnst rijden.
Heeft er nog iemand tips waarom wel of niet de qwic MN7,2.

Bedankt voor de input alvast.
De MN 7.2 heeft de nexus 7 versnellingsnaaf en de accu varianten van 375 en 500 Wh

De MN 330 heeft de nuvice naaf en de accu varianten 375Wh, 500Wh, 625Wh en 735Wh

Eigenlijk is die nuvinci naaf voor een electrische fiets in mijn ogen overdreven. Ik gebuik zelf een fiets met derailleur met 9 versnellingen en eigenlijk gebruik ik er hiervan 2 of 3 echt. Volgens mij heb je dan aan de nexus 7 naaf meer dan voldoende bereik.

Ik weet niet met wat voor snelheid je wilt gaan fietsen maar als je het rond de 22 a 23 km/h aanhoud dan kun je ongeveer 75 km er mee fietsen. Dit is met de 375Wh accu. Pak je de 500Wh accu dan kun je ongeveer 95km fietsen.
Als je de zwaarste ondersteuning aanhoud dan loopt dit wel behoorlijk terug.
375Wh = 50km 500Wh = 70km ongeveer.

Hou wel rekening ermee dat als je bijvoorbeeld flink wind tegen hebt en je blijft dan dezelfde snelheid aanhouden met de sterkste ondersteuning dat je dan nog maar 35km ver komt bij 375Wh en 43km bij 500Wh.
Nu praat ik wel over storm maar het is maar om aan te geven wat tegenwind veroorzaakt.

Ik zou voor de MN 7.2 gaan die vind je zelf ook het prettigste fietsen.
Je kunt eventueel ook nog andere merken uitproberen. Kun je soms ook wel leuke verschillen ontdekken. Maar nogmaals niets zo persoonlijk als een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Het leukste van een derailleur fiets is dat je middels de cassette eigenlijk je eigen versnelling in kan richten.
Kost je alleen wat meer dan 1 cassette moet je het vervangen. Maar aan de andere kant.
De 32 die ik nu achterin heb gebruik ik bijna niet dus die gaat meerdere cassettes mee.

Het grootste probleem waar ik nu mee zit is eigenlijk dat ik een 52t voor wil zodat ik niet vast zit in die 13t achterin. Maar daardoor verlies ik fors klimvermogen, en in mijn route zit nu net 1 stukje waar ik de 42/32 nodig heb. Anders is het afstappen en lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:04:
Het leukste van een derailleur fiets is dat je middels de cassette eigenlijk je eigen versnelling in kan richten.
Kost je alleen wat meer dan 1 cassette moet je het vervangen. Maar aan de andere kant.
De 32 die ik nu achterin heb gebruik ik bijna niet dus die gaat meerdere cassettes mee.

Het grootste probleem waar ik nu mee zit is eigenlijk dat ik een 52t voor wil zodat ik niet vast zit in die 13t achterin. Maar daardoor verlies ik fors klimvermogen, en in mijn route zit nu net 1 stukje waar ik de 42/32 nodig heb. Anders is het afstappen en lopen :P
Hier al eens je licht op gestoken?
https://endless-sphere.co...iewtopic.php?f=28&t=60773

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
thido schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:25:

[afbeelding]
Zo mooie fiets hoor. En gelijk een goed voorbeeld hoe de accu kabel perfect beschermd zit vanaf de achterdrager naar de motor toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:58

thido

Tilburg

zonnefreak schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:20:
[...]

Gezien de weersverwachting voor aanstaande week gaat hij meteen goed ingereden worden :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
zonnefreak schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:54:
[...]

De MN 7.2 heeft de nexus 7 versnellingsnaaf en de accu varianten van 375 en 500 Wh

De MN 330 heeft de nuvice naaf en de accu varianten 375Wh, 500Wh, 625Wh en 735Wh

Eigenlijk is die nuvinci naaf voor een electrische fiets in mijn ogen overdreven. Ik gebuik zelf een fiets met derailleur met 9 versnellingen en eigenlijk gebruik ik er hiervan 2 of 3 echt. Volgens mij heb je dan aan de nexus 7 naaf meer dan voldoende bereik.

Ik weet niet met wat voor snelheid je wilt gaan fietsen maar als je het rond de 22 a 23 km/h aanhoud dan kun je ongeveer 75 km er mee fietsen. Dit is met de 375Wh accu. Pak je de 500Wh accu dan kun je ongeveer 95km fietsen.
Als je de zwaarste ondersteuning aanhoud dan loopt dit wel behoorlijk terug.
375Wh = 50km 500Wh = 70km ongeveer.

Hou wel rekening ermee dat als je bijvoorbeeld flink wind tegen hebt en je blijft dan dezelfde snelheid aanhouden met de sterkste ondersteuning dat je dan nog maar 35km ver komt bij 375Wh en 43km bij 500Wh.
Nu praat ik wel over storm maar het is maar om aan te geven wat tegenwind veroorzaakt.

Ik zou voor de MN 7.2 gaan die vind je zelf ook het prettigste fietsen.
Je kunt eventueel ook nog andere merken uitproberen. Kun je soms ook wel leuke verschillen ontdekken. Maar nogmaals niets zo persoonlijk als een fiets.
Heb ook nog wat andere fietsen geprobeerd maar die vond ik het ook niet zo, of vond ik qua prijs veels te duur.

Ik denk ook dat ik voor de MN7.2 ga. Ik vond de nuvice naaf ook een beetje te veel luxe en een beetje overbodig, voor waarvoor ik het gebruik.
Ik krijg nog gratis de upgrade naar de 500Wh accu, dat is opzich wel fijn.
Ik ga er nog even een paar nachten over slapen en dan nog eens goed een test rit maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
zonnefreak schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Ik weet dat er hier iemand op dit forum zit met volgens mij ook een razer. Hij heeft daar zelfs een bagage wagentje aan zitten. Misschien dat hij wel wat meer informatie hier over heeft.
Maar ik weet even de naam van hem niet.
U riep? :+

Ik heb hier op GOT een review geplaatst, maar hier is een directe link naar wereldfietsers naar dezelfde review:

http://www.wereldfietser....iewtopic.php?f=59&t=26878

Een lijstje van fietsen die goed geschikt zijn voor een vakantie (drad is een jaar oud en er zijn vast meer keuzes!):

http://www.wereldfietser....iewtopic.php?f=59&t=26582

Over de wagen: Zoek op GOT of wereldfietsers naar "Roland Carrie", maar dat is nou niet iets wat ik zomaar voor vakanties zou aanraden (kan best, maar het is absurde overkill, tenzij je met kinderen standplaats gaat kamperen en speelgoed etc. mee wil leuren),
APBaguette schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:19:
Let op de bagagedrager achter, de Razer heeft zo'n ding zonder (fatsoenlijke) bevestiging aan de zitbuis. Volgens de specs zou er 25 kilo op mogen, maar ik heb zo'n vermoeden dat de fiets dan als een pool noodle aanvoelt. Dat is helaas wel een trend van de afgelopen jaren.
Een scherpe observatie!

Ik heb vergelijkbare dragers van Racktime vergeleken: Die bevestiging aan de achterbrug ipv met twee staafjes naar de staande achtervork scheelt blijkbaar 5kg draagvermogen :+

De praktijk: het valt gelukkig reuze mee, het is een drager van een absoluut A merk (Racktime, made by Tubus) en de bevestiging is een stalen plaat die onder het spatbord loopt. Ik vind het een minderwaardige constructie (form over function), maar het zit heel erg stevig in elkaar.

Ik heb er mijn zoon+stoel op gemonteerd en dat is onder de hand wel iets over de 25 kilo: Het zit echt als een huis. Ook de stijfheid van het frame is dusdanig dat dit geen centje pijn geeft. De Razer is net zo stabiel onder zware belading als mijn Santos Travelmaster 2.6 met Tubus dragers, dus dat zegt wel wat.

Ga ook maar na: Op een gemiddelde stadsfiets zit een no-name drager die tot 25kg is gecertificeerd en daarop gaan ook gewoon volwassenen zitten. Die specs zijn erg ruim. Met een Tubus (Racktime) drager is een vakantie geen enkel probleem.

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 21-05-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Voor het eerst met een ligstuur (opzetstuur) gereden.
Ik hield nog 14km actieradius over na 34km op volle snelheid, normaal is het zo'n 7km.

Op maandagochtend draag ik altijd een enorme rugzak met eten voor de komende week, dus ik verwacht nog verbetering.

De redenen voor een ligstuur;
vergroten actieradius (in het geval van wind-tegen)
even kunnen verzitten
makkelijk topsnelheid vasthouden

Negatief; Niet veilig in bochten of bij slecht asfalt.
Ook niet geschikt voor stukken met zijwegen.

Gloeiende, voetgangers steken gewoon het fietspad over terwijl ze de andere kant op kijken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:52:
Voor het eerst met een ligstuur (opzetstuur) gereden.
Ik hield nog 14km actieradius over na 34km op volle snelheid, normaal is het zo'n 7km.

Op maandagochtend draag ik altijd een enorme rugzak met eten voor de komende week, dus ik verwacht nog verbetering.

De redenen voor een ligstuur;
vergroten actieradius (in het geval van wind-tegen)
even kunnen verzitten
makkelijk topsnelheid vasthouden

Negatief; Niet veilig in bochten of bij slecht asfalt.
Ook niet geschikt voor stukken met zijwegen.

Gloeiende, voetgangers steken gewoon het fietspad over terwijl ze de andere kant op kijken. :(
Hier zat ik ook al aan te denken, wat voor ligstuur heb je gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Ja mensen vertrouwen soms te veel op hun gehoor. Misschien een speelkaart met een wasknijper tegen de spaken doen. Net als vroeger toen wij kinderen waren. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:09:
[...]

Ja mensen vertrouwen soms te veel op hun gehoor. Misschien een speelkaart met een wasknijper tegen de spaken doen. Net als vroeger toen wij kinderen waren. :) ;)
Dit is nog beter!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iWl-aKMRq40]
:+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:00:
[...]

Hier zat ik ook al aan te denken, wat voor ligstuur heb je gemonteerd?
RFR Triathlon Opzetstuur

https://www.bol.com/nl/p/...ur-zwart/9200000065264577

Ik was eerst van plan om een zo goedkoop mogelijk stuur te monteren.
Maar als je dan zo'n "zwaar stalen apparaat" en een "licht aluminium stuur" tegelijk in je handen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Had er vanmorgen ook één die even ging zwaaien op het asfalt. En als ik dan ga bellen eerst niet reageren, dan (na nogmaals bellen en ondertussen afremmen) met een gil een soort halve duikvlucht voor mijn fiets maken om uit de weg te gaan. Ongetwijfeld ben ik uitgekafferd voor alles wat mooi en lelijk was, maar toen was ik al een stuk verder gefietst.

Ik vind het lastig om hier goed mee om te gaan. Enerzijds is deze voetganger overduidelijk fout (wie gaat er nu op een fietspad stil staan), anderzijds heb ik hier waarschijnlijk bijgedragen aan het slechte imago van speed pedelecs. Wellicht de volgende keer zonder te bellen toch maar afremmen en op een meter afstand stil gaan staan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Proefgereden op zowel de Razer als de CNCTD (E-versie).

De motor van de Razer is duidelijk krachtiger. Het "trekken" van de voorwielmotor van de CNCTD voel je wel, maar om nou te zeggen dat het hinderlijk is nee.

De Razer fietst wel fijner, al fietst de CNCTD op zich ook prima. Je zit op die laatste wat meer in een cruise-houding, wat ik op zich wel fijn vind. De CNCTD is ook een heel stuk goedkoper.

De CNCTD remt minder goed. Logisch want hydraulische velgremmen versus rollerbrakes.

Wordt nog een moeilijke keuze...

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 22-05-2017 13:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
https://www.toetershop.nl...hotos/Large/214503889.png

Er bestaat dus een electrische fietstoeter.
Geeft 140 dB O-)

Of dat nou de speed pedelec gaat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
havana schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:57:
Proefgereden op zowel de Razer als de CNCTD (E-versie).

De motor van de Razer is duidelijk krachtiger. Het "trekken" van de voorwielmotor van de CNCTD voel je wel, maar om nou te zeggen dat het hinderlijk is nee.

De Razer fietst wel fijner, al fietst de CNCTD op zich ook prima. Je zit op die laatste wat meer in een cruise-houding, wat ik op zich wel fijn vind. De CNCTD is ook een heel stuk goedkoper.

De CNCTD remt minder goed. Logisch want hydraulische velgremmen versus rollerbrakes.

Wordt nog een moeilijke keuze...
Met de voorwielmotor hoeft in principe niets mis te zijn. Het is alleen in de regen en of met bladeren op een nat wegdek wat linker fietsen. Zeker in een bocht kan dit echt verrassen.

Wij zeggen hier voor de grap wel eens rommelbrakes tegen de rollerbrakes. Het systeem kan inderdaad niet zo goed remmen als hydraulische velgremmen. Maar als je in een flinke regenbui een keer flink moet remmen dan is je remweg wel twee keer zo lang. Dan zijn de rollerbrakes misschien toch wel beter hierin.

Ja als ik mag adviseren zou ik ook eens kijken bij andere merken of winkels. Prijzen kunnen behoorlijk verschillend zijn maar het belangrijkste is wel dat je lekker comfortabel op je fiets zit. Dit even los van het feit van wat voor motor , accu , remmen enzovoort. En natuurlijk is de prijs ook belangrijk.

Wilde je de fiets voor woon werk verkeer gaan gebruiken of om lekker te touren? Ik ben dat even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Krisp schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:05:
[...]
Wellicht de volgende keer zonder te bellen toch maar afremmen en op een meter afstand stil gaan staan :/
Herkenbaar, in sommige situaties heb je niet eens de tijd om te bellen.
Het is direct of remmen, of uitwijken.

Laatst een verdwaasde groep bejaarde E-bikers die mij tegemoet kwam.
De groep moest omdraaien. De ene helft was al gedraaid, de anderen waggelde alsof bedwelmd om over te steken.
Totaal niet bezig met het overige verkeer.

Ik bel dan preventief, moet je het gefoeter horen. }:|

Het zijn vast dezelfde grijze E-bikers die mijn 5 jarige dochtertje rechts inhalen op een smal bospad omdat het ze niet hard genoeg gaat. }:|

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 22-05-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Nu online

BdK9001

[...]

Had er vanmorgen ook één die even ging zwaaien op het asfalt. En als ik dan ga bellen eerst niet reageren, dan (na nogmaals bellen en ondertussen afremmen) met een gil een soort halve duikvlucht voor mijn fiets maken om uit de weg te gaan. Ongetwijfeld ben ik uitgekafferd voor alles wat mooi en lelijk was, maar toen was ik al een stuk verder gefietst.

Ik vind het lastig om hier goed mee om te gaan. Enerzijds is deze voetganger overduidelijk fout (wie gaat er nu op een fietspad stil staan), anderzijds heb ik hier waarschijnlijk bijgedragen aan het slechte imago van speed pedelecs. Wellicht de volgende keer zonder te bellen toch maar afremmen en op een meter afstand stil gaan staan :/
BertV schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:41:
[...]

Herkenbaar, in sommige situaties heb je niet eens de tijd om te bellen.
Het is direct of remmen, of uitwijken.

Laatst een verdwaasde groep bejaarde E-bikers die mij tegemoet kwam.
De groep moest omdraaien. De ene helft was al gedraaid, de anderen waggelde alsof bedwelmd om over te steken.
Totaal niet bezig met het overige verkeer.

Ik bel dan preventief, moet je het gefoeter horen. }:|

Het zijn vast dezelfde grijze E-bikers die mijn 5 jarige dochtertje rechts inhalen op een smal bospad omdat het ze niet hard genoeg gaat. }:|
Volgens mij ligt dat meer aan hun wereldvreemdheid of aangeboren arrogantie... Zelfs met de scooter heb ik er zo nu en dan last van dat iemand me niet ziet of hoort :o

Toen ik nog in Utrecht studeerde gebruikte ik op de gracht nooit m'n bel, maar de achterrem van m'n fiets, die voegde niks toe aan vertraging, maar maakte het geluid van een varken dat geslacht werd. Dan sprongen ze wel aan de kant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
[...]

Ja die ervaringen heb ik ook wel gehad,ook luidkeels aankondigen dat ik eraan kom. Reageren ho maar totdat ik er 20cm achterlangs voorbij kom zetten en dan dat rare gilletje.

Ik heb zo'n elektrische toeter met 103db oid in de schuur liggen maar tot nu toe te beroerd geweest om te monteren. Dat is denk ik het enige wat helpt.

@racinfo thread niet gezien, maar bekend met de oplossing. Ik heb ook wel een spider om dubbele chain ring te doen maar dat verpest de kettinglijn nog meer.

Nu heb ik een 42t blekkie bling ring en die is redelijk qua kettinglijn maar eigenlijk net iets te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Aloha, ik zit al een tijdje met het idee te spelen om een elektrische fiets aan te schaffen, maar ik vind het toch nog steeds best aan de prijs. Echter heb ik per toeval afgelopen zaterdag voor het eerst op zo'n ding een rondje gereden en het is toch best ideaal :P

Nu wil het toeval dat de eigenaar van die fiets waar ik op gereden heb er vanaf wil, omdat ie zelf wil upgraden. Dus ik dacht: wellicht dat ik dan toch tegen een mooi dealtje op ben gelopen. Maar ben benieuwd naar de reacties van de kenner hier.

Het gaat om een Scott E-Venture Deore XT met een Bosch power pack 400 (dit is wat ik doorgekregen heb althans). Zit ook nog een extra accu bij. Volgens hem kostte deze destijds (3 jaar geleden) een slordige 5000 euro.

Hij wil dit geheel aan mij verkopen voor 1000 euro. Het klinkt als een goede deal, ervanuit gaande dat ie technisch in orde is. Het is een bekende van m'n zus en hij is zelf ook fietsenmaker dus in die zin lijken er weinig red flags.

Oja, nog een detail, geloof dat ie is getuned. Had ook op zijn snelheidsmeter dat alles door 2 is gedeeld (wat ik ergens hier in het topic al had gelezen).

Kan iemand iets zinnigs of wat tips geven over bovenstaande? Input wordt gewaardeerd. Ding ging iig als een tierelier, en hoewel ik niet zo'n hele verre afstand hoef te overbruggen, is er wel een letterlijke irritante brug die ik elke dag moet overbruggen, en dit zou ideaal zijn (ik kom altijd redelijk bezweet aan, wat ik de grootste ergernis vind van met de fiets gaan, verder heb ik er namelijk geen hekel aan).

Alvast bedankt :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Goed, *O* post 2000 *O* op het forum, dan mag het ook wel ergens over gaan. Hierbij dus de ervaringen van 1.5 week woon-werkverkeer op een Stromer ST2

De rit zelf is 30 km enkele rit, van rijswijk (ZH) naar de andere kant van de Beneluxtunnel. Wat ervaringen en conclusies
  • Om met het belangrijkste te beginnen, het bevalt na twee weken nog erg goed. Heb al verschillend weer gehad, ook lichte regen, en ook dan was het goed te doen.
  • Statistiekjes: De rit gaat gemiddeld met 37,5km/h, in 48 minuten. Wind tegen of mee maakt qua tijd amper uit, ik kan het vooral zien aan batterijverbruik. De 814 Wh accu is heeft gemiddeld nog 43% resterend, maar heb ook al een keer 32% gezien met zware tegenwind. Bruggen / heuvels is allemaal geweldig, 40+ omhoog alsof het echt geen moeite kost :*)
  • Defensief rijden is echt wel vereist. Heb in de >300km al 1 aanrijding gehad :( (mijn eigen schuld) en een paar near miss momenten. De aanrijding was bij een smalle weg in de buurt van Zweth (onder Delft) waar een auto plots vol in de ankers ging voor een tegemoetkomende tractor, en ik het snelheidsverschil niet weggeremd kreeg. Met ca 10 km/h achterop de auto geklapt. Niks aan de hand, maar niet leuk :(
  • Had ik defensief rijden al genoemd? Mensen verwachten het snelheidsverschil niet. Ookal heb je voorrang als je van rechts komt, je krijgt het niet altijd.....Ook als je mensen inhaalt, die zonder hand uitsteken linksaf slaan, kan voor wat hartkloppingen zorgen.
  • Full pull doortrappen en dus 45+ km/h rijden kan eigenlijk alleen op grotere wegen, en op fietspaden die breed genoeg zijn, zonder zijwegen / in&uitritten of andere zaken. De rest is toch echt wel snelheid eruit halen en accepteren dat je wat minder hard gaat.
  • Ik rijd in gewone kleren, maar met helm, racefiestbril en racefietshandschoenen. Heb wel het idee dat mijn nette broek(en) harder slijten dan normaal
  • Ik ben er nog niet achter, of je geflitst kan worden met je kentekenplaatje als je door rood rijdt / en of ik hier door mag rijden... Situatie, ik kom via de fietsersbrug over het water hier uit. Auto's hebben een dosering (en flitscamera), maar geldt die ook voor speed pedelecs, en zo ja, kan ik ook geflitst worden? Hoop het niet :X 8)7
  • Reistijd zou in theorie van 2x 35 minuten auto naar 2x48 minuten fiets moeten gaan. In werkelijkheid ben ik langer bezig met spullen pakken, tassen op de fiets zetten, etc. Vooral ontbijt in de ochtend deed ik altijd in de auto, en dat doe ik nu thuis, dus dat kost ook extra tijd. Dat was ik even vergeten in te calculeren .. :')
  • Een extra fiets thuis stallen is ook bij mij erg lastig. Op mijn werk geen electra in het fietsenhok, dus daar elke keer de accu eruit halen, en opladen. Dus ook elke dag nog een lader meeslepen; is ook niet ideaal.
  • Eerste week toch ook best moe, toch 8 uur extra sport per week :P
  • De fiets houd zich goed, al heb ik het idee dat het ding wel veel te lijden heeft. We zullen zien hoe het qua onderhoud/slijtage gaat
  • Vanochtend om 6.30 geweldig mooie taferelen gezien met opkomende zon en mistige weilanden. Vervolgens komen je collega's om 9.00 pas op kantoor aan omdat ze 1.5 uur file hebben gehad. :P Dat is toch wel waar je het voor doet. Nu nog eens kijken of ik dit over een half jaar ook nog type, met regen/herfst/mist/kou
Wordt vervolgd :), nu weer fietsen

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Sparhawk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:42:
Goed, *O* post 2000 *O* op het forum, dan mag het ook wel ergens over gaan. Hierbij dus de ervaringen van 1.5 week woon-werkverkeer op een Stromer ST2

De rit zelf is 30 km enkele rit, van rijswijk (ZH) naar de andere kant van de Beneluxtunnel. Wat ervaringen en conclusies
  • Om met het belangrijkste te beginnen, het bevalt na twee weken nog erg goed. Heb al verschillend weer gehad, ook lichte regen, en ook dan was het goed te doen.
  • Statistiekjes: De rit gaat gemiddeld met 37,5km/h, in 48 minuten. Wind tegen of mee maakt qua tijd amper uit, ik kan het vooral zien aan batterijverbruik. De 814 Wh accu is heeft gemiddeld nog 43% resterend, maar heb ook al een keer 32% gezien met zware tegenwind. Bruggen / heuvels is allemaal geweldig, 40+ omhoog alsof het echt geen moeite kost :*)
  • Defensief rijden is echt wel vereist. Heb in de >300km al 1 aanrijding gehad :( (mijn eigen schuld) en een paar near miss momenten. De aanrijding was bij een smalle weg in de buurt van Zweth (onder Delft) waar een auto plots vol in de ankers ging voor een tegemoetkomende tractor, en ik het snelheidsverschil niet weggeremd kreeg. Met ca 10 km/h achterop de auto geklapt. Niks aan de hand, maar niet leuk :(
  • Had ik defensief rijden al genoemd? Mensen verwachten het snelheidsverschil niet. Ookal heb je voorrang als je van rechts komt, je krijgt het niet altijd.....Ook als je mensen inhaalt, die zonder hand uitsteken linksaf slaan, kan voor wat hartkloppingen zorgen.
  • Full pull doortrappen en dus 45+ km/h rijden kan eigenlijk alleen op grotere wegen, en op fietspaden die breed genoeg zijn, zonder zijwegen / in&uitritten of andere zaken. De rest is toch echt wel snelheid eruit halen en accepteren dat je wat minder hard gaat.
  • Ik rijd in gewone kleren, maar met helm, racefiestbril en racefietshandschoenen. Heb wel het idee dat mijn nette broek(en) harder slijten dan normaal
  • Ik ben er nog niet achter, of je geflitst kan worden met je kentekenplaatje als je door rood rijdt / en of ik hier door mag rijden... Situatie, ik kom via de fietsersbrug over het water hier uit. Auto's hebben een dosering (en flitscamera), maar geldt die ook voor speed pedelecs, en zo ja, kan ik ook geflitst worden? Hoop het niet :X 8)7
  • Reistijd zou in theorie van 2x 35 minuten auto naar 2x48 minuten fiets moeten gaan. In werkelijkheid ben ik langer bezig met spullen pakken, tassen op de fiets zetten, etc. Vooral ontbijt in de ochtend deed ik altijd in de auto, en dat doe ik nu thuis, dus dat kost ook extra tijd. Dat was ik even vergeten in te calculeren .. :')
  • Een extra fiets thuis stallen is ook bij mij erg lastig. Op mijn werk geen electra in het fietsenhok, dus daar elke keer de accu eruit halen, en opladen. Dus ook elke dag nog een lader meeslepen; is ook niet ideaal.
  • Eerste week toch ook best moe, toch 8 uur extra sport per week :P
  • De fiets houd zich goed, al heb ik het idee dat het ding wel veel te lijden heeft. We zullen zien hoe het qua onderhoud/slijtage gaat
  • Vanochtend om 6.30 geweldig mooie taferelen gezien met opkomende zon en mistige weilanden. Vervolgens komen je collega's om 9.00 pas op kantoor aan omdat ze 1.5 uur file hebben gehad. :P Dat is toch wel waar je het voor doet. Nu nog eens kijken of ik dit over een half jaar ook nog type, met regen/herfst/mist/kou
Wordt vervolgd :), nu weer fietsen
Goed zo je hebt de smaak al goed te pakken. :)

Als je fietsers hebt die voor je fietsen en er zijn kruisende wegen dan kun je er vaak gif op innemen dat ze net voor je neus alsnog linksaf slaan. Om zo'n moment kun je beter toch wat langzamer fietsen. Als je echt onderste boven gaat door zo'n aanrijding dan hebben er 2 mensen lichamelijke schade en ook behoorlijk aan allebei de fietsen. Beter voorkomen dan genezen.

Als je een kenteken plaatje hebt en je gaat door rood fietsen met een camera dan ben ik bang dat je de sjaak bent :F

Misschien een keer de situatie ter plekke goed bekijken.

Mogelijk gelden er uitzonderingen voor fietsen en bromfietsen. Hoop ik dan maar O-)

Voor de rest nog veel veilige kilometers toegewenst. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
LuNaTiC schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:15:
Aloha, ik zit al een tijdje met het idee te spelen om een elektrische fiets aan te schaffen, maar ik vind het toch nog steeds best aan de prijs. Echter heb ik per toeval afgelopen zaterdag voor het eerst op zo'n ding een rondje gereden en het is toch best ideaal :P

Nu wil het toeval dat de eigenaar van die fiets waar ik op gereden heb er vanaf wil, omdat ie zelf wil upgraden. Dus ik dacht: wellicht dat ik dan toch tegen een mooi dealtje op ben gelopen. Maar ben benieuwd naar de reacties van de kenner hier.

Het gaat om een Scott E-Venture Deore XT met een Bosch power pack 400 (dit is wat ik doorgekregen heb althans). Zit ook nog een extra accu bij. Volgens hem kostte deze destijds (3 jaar geleden) een slordige 5000 euro.

Hij wil dit geheel aan mij verkopen voor 1000 euro. Het klinkt als een goede deal, ervanuit gaande dat ie technisch in orde is. Het is een bekende van m'n zus en hij is zelf ook fietsenmaker dus in die zin lijken er weinig red flags.

Oja, nog een detail, geloof dat ie is getuned. Had ook op zijn snelheidsmeter dat alles door 2 is gedeeld (wat ik ergens hier in het topic al had gelezen).

Kan iemand iets zinnigs of wat tips geven over bovenstaande? Input wordt gewaardeerd. Ding ging iig als een tierelier, en hoewel ik niet zo'n hele verre afstand hoef te overbruggen, is er wel een letterlijke irritante brug die ik elke dag moet overbruggen, en dit zou ideaal zijn (ik kom altijd redelijk bezweet aan, wat ik de grootste ergernis vind van met de fiets gaan, verder heb ik er namelijk geen hekel aan).

Alvast bedankt :P
De motoren zijn van de vorige lichting van Bosch. het type heet geloof ik classic. Ik weet dat er nogal wat motoren van deze serie een grote kunststof ring hebben die wel eens spontaan scheurde. Bosch heeft dit ook ingezien en heeft volgens mij de garantie op die motoren zelfs verlengd.

Ik vermoed dat bij deze motor de betreffende nylon ring wel vervangen zal zijn. Maar je kunt het navragen natuurlijk.

Nu zijn er van dat type Scott E-Venture Deore XT een 3 tal types geweest zoals de 10 , 20 en de 30
Even vanuit gaande dat je inderdaad deore XT erop heb zitten, ( de 10 serie) was dit inderdaad de duurste fiets uit die tijd. Maar ik heb geen hogere prijs kunnen vinden dan € 2999,00 euro.

Die € 5000,00 klopt dus niet. De accu's hebben ook een verouderde electrische aansluiting. Nu hoeft dat in principe maar weinig te zeggen maar dat er een tweede accu bijgeverd wordt is waarschijnlijk omdat 1 accu niet echt goed meer is. (maar is een aanname van mijn kant uit he')

Je moet je wel realiseren dat als deze fiets getuned is dat dan zo ie zo alle garantie is komen te vervallen. Nu is hij ook al 3 jaar oud dus waarschijnlijk heb je daar toch niets meer aan.

Het vervelende met het tunen is dat de fiets niet type goedgekeurd is. Stel in het slechtste geval krijg je een ongeval en als ze er dan achter komen dat deze fiets veel harder kan fietsen dan de standaard 25km/h + 10% speling. Dan kun je daar echt een hoop gezeik over krijgen.

Tevens kun je deze fiets niet als een speed pedelec goedgekeurd krijgen. De bij behorende verzekering kan dan ook niet en je kunt ook geen kentekenplaat ervoor krijgen.

Als je nu van plan bent om toch niet harder te gaan fietsen dan 25km/h dan heb je hier volgens mij best nog wel een goede koop aan. Laat dan wel die dongle er echt uithalen dan ben je 100% een normale e bike fietser.
Als de politie je aanhoud en ze fietsen erop en ze merken dat die snelheid opeens gehalveerd word dan heb je de poppen aan het dansen.

Ondanks dat de fiets die snelheden heus wel aan kan, (Schijfremmen) raad ik je dit toch af om bovenstaande redenen.

Als je echt sneller elektrisch wilt fietsen koop dan een echt goedgekeurde speed pedelec. Dan sta je in ieder geval sterk in je schoenen bij eventuele ongevallen.

Maar goed wat wil je met deze fiets gaan doen? Wil je hem gaan gebruiken voor woon-werk verkeer of is het om toertochtjes te maken met een rustige snelheid?

Dit is in ieder geval mijn mening. Ik weet natuurlijk ook niet hoe de anderen er over denken.
Oja probeer ook een wat langere fietstocht te gaan maken met die fiets op een snelheid van ongeveer 25km/h. Kijk wat de accu's dan doen.

Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dankje, dat zijn reacties waar ik echt wat mee kan! d:)b

Het is idd eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer en dat is maar 9 km. Ja, ook met een gewone fiets te doen, alleen moet de Viaanse brug over, ik zweet van mezelf al snel en met die erbij helemaal :P

Vond het wel grappig om zo snel te kunnen fietsen tijdens het korte proefritje maar is niet noodzakelijk wmb, zeker niet voor zo'n korte afstand, die tijd die je wint wordt dan een beetje marginaal.

Dan vind ik het gezeil dat je er mogelijk mee bespaart belangrijker. Kan weleens informeren of ie dat tunen dan ongedaan kan maken.

Is die 2999 ook de toenmalige prijs? Krijg nl niet echt het idee dat ie me probeert te naaien, maarja, ik wil uiteindelijk wel eem gevoel krijgen of die 1000 een eerlijke en realistische prijs is.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BdK9001 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:16:
[...]

[...]

Volgens mij ligt dat meer aan hun wereldvreemdheid of aangeboren arrogantie... Zelfs met de scooter heb ik er zo nu en dan last van dat iemand me niet ziet of hoort :o

Toen ik nog in Utrecht studeerde gebruikte ik op de gracht nooit m'n bel, maar de achterrem van m'n fiets, die voegde niks toe aan vertraging, maar maakte het geluid van een varken dat geslacht werd. Dan sprongen ze wel aan de kant >:)
_/-\o_ _/-\o_

Ik maak het ook regelmatig mee dat fietsers niet goed rechts houden. Meestal helpt een pingetje van mijn bescheiden bel prima. Kan me voorstellen dat je met 35+ km/h goed in de blokken moet omdat anderen je niet horen aankomen en het ook niet verwachten dat je al zo snel direct achter ze zit.
Oudere elektrische fietsers zijn voor mij geen doorn in het oog, het gaat vaak over racefietsers die met hun stuur zo dicht langs je rijden dat er geen spelt tussen te krijgen is. Als ik ook maar 'iets' moet uitwijken dan is het wel raak en dan ben ik geen lief jongetje meer. En geloof me, een lichte racefiets gaat onderuit met een aanvaring met mijn zware elektrische fiets en 95 kilo gewicht erop. In zo'n geval ben ik niet tolerant en wordt de schade vergoed tot op de laatste cent.
Gelukkig is het nog niet fout gegaan en houd ik mijn stuur strak als een groep wielrenners passeert.

Voor de rest ... best lekker weer om te fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Nu online

BdK9001

jimh307 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:44:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Ik maak het ook regelmatig mee dat fietsers niet goed rechts houden. Meestal helpt een pingetje van mijn bescheiden bel prima. Kan me voorstellen dat je met 35+ km/h goed in de blokken moet omdat anderen je niet horen aankomen en het ook niet verwachten dat je al zo snel direct achter ze zit.
Oudere elektrische fietsers zijn voor mij geen doorn in het oog, het gaat vaak over racefietsers die met hun stuur zo dicht langs je rijden dat er geen spelt tussen te krijgen is. Als ik ook maar 'iets' moet uitwijken dan is het wel raak en dan ben ik geen lief jongetje meer. En geloof me, een lichte racefiets gaat onderuit met een aanvaring met mijn zware elektrische fiets en 95 kilo gewicht erop. In zo'n geval ben ik niet tolerant en wordt de schade vergoed tot op de laatste cent.
Gelukkig is het nog niet fout gegaan en houd ik mijn stuur strak als een groep wielrenners passeert.

Voor de rest ... best lekker weer om te fietsen :)
Zer herkenbaar inderdaad. Overigens hou ik m'n stuur bij alle typen fietsers strak, erg leuk hoe zuur mensen kijken als je ze terug naar hun eigen weghelft dwingt :P

Pagina: 1 ... 27 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.